O
0
O
0
O
O
O
O
O
Duidelijke taal in *Seks voor beginners'
(D
G)
0)
H
0
Lezen moet makkelijker worden
De Raggende Manne:
niet binnen de lijntjes
IX/IUI
g-I's ssi's.
s ssp-s
?I as b.
gl
1
B
Sb*
r
Nieuwe campagne
tegen roken
door de jeugd
P
er
et
cT
o
1) Het is een nacht - Guus
Vagant Meeuwis
4) Stars - Charly Mental
Theo Lownoise
(11) You've got a friend -
Rene friends Froger
(19) Rainbow in the sky - Dj
Paul Elstak
2) Passie - Clouseau
-) Het busje komt zo - Hol-
lenboer
5) Waterfalls - TLC
3) Kiss from a rose - Seal
6) You are not alone - Mi
chael Jackson
7) Je hoeft niet naar huis
vannacht - Marco Borsato
8) Shut up (and sleep with
me) - Sin with Sebastian
(14) Shimmy shake - 740
boyz
9) Missing - Everything but
the girl
(10) Mag ik naar je kijken -
Marcel de Groot
(12) 'n dag uit duizend dro
men - Frans Bauer
(13) Shy guy-Diane King
(15) Fallin' in love - La Bou-
che in
(29) Salva mea (save me) - w 1
Faithless Q
(26) Omdat ik zo van je hou
- Gordon
(22) No fronts - Dog eat dog
(20) Don't take it personal -
Monica
(31) Pour que tu m'aimes
encore - Celine Dion
-) Come take my hand - 2
Brothers on the 4th Floor
(27) Remember me this
way - Jordan Hill
(17) Love is - Nance
(18) Scatman's world - Scat-
man John
(16) Hardcore vibes - Dune
(23) Catch a fire - Haddaway
(37) Hidaway - De'lacy
(21) Tonight - Lois lane
(34) Zing met me mee - Ge
rard Joling
(25) Sjeng aon de geng - De
Nachraove
(33) I can love you like that
-All 4 One
-) Are you ready to fly -
Dune
(38) Leven op't plein -
Andre Hazes
(40) I'll better for you - Me
thod man feat, mary j blige
(46) You do something to
me - Paul Weller
(28) Dominique - Soeur plus
(47) Dear mama - 2 Pac
(24) Julie july - Bert Heerink
(-) Rock roll is dead -
Lenny Kravitz
(48) Freek 'n you - Jodeci
-) Endless summer - Scoo
ter
(44) I can feel - Michelle
(32) Never forget - Take that
-) You oughta know - Ala-
nis Morissette
(-)Try me out-Corona
(36) I wanna be a hippy -
Technohead
-) I'm your man - Lisa
Moorish
(30) In the summertime -
Shaggy feat, rayvon
©Stichting Megatop 50
Door Michiel van den Broek
Het is even schrikken als je een voorlichtingsboekje
openslaat en de woorden 'natte kut' en 'stijve pik'
leest. 'Geërecteerde penis' is zo'n beetje het heftig
ste wat ik vroeger op school tegenkwam in het voor
lichtingsmateriaal. Willeke Bezemer en Inez van Eijk
gooien het in Seks voor beginners op veel populair
der taalgebruik.
Kennelijk beseffen ze dat ze daarmee een nieuwe
weg inslaan, want ze gebruiken maar liefst twee
bladzijden om uit te leggen waarom ze neuken ge
bruiken in plaats van cohabiteren. Als je andere om
schrijvingen gewend bent, moet je die maar in ge
dachten invullen, adviseren de schrijfsters.
Seks voor beginners gaat in op een enorme hoeveel
heid vragen die met seks te maken hebben. Hon
derdzestig bladzijden waarin dus neuken, maar ook
oogcontact wordt behandeld en de keuze tussen je
pik links of rechts dragen. Het boek leest zo gemak
kelijk dat de meest intieme vraagstukken heel lo
gisch en gewoon overkomen. Zo vinden wat extre
mere onderwerpen als o6-lijnen ('hete meisjes die
hun telefoonnummer geven') zonder probleem hun
plaats in het boek.
De droge humor maakt Seks voor beginners ook nog
eens leuk om te lezen voor de gevorderden in de
seks, of voor wat de schrijfsters 'late starters' noe
men. Natuurlijk zal het voor die laatsten wat kinder
achtig overkomen, maar toch, veel leuker dan de en-
cyclopedietaal in de meeste seksuele voorlichting.
Voorbeeld: Is het erg als neuken niet meteen goed
gaat? Nee, je kunt nog een paar duizend keer in de
herhaling.
In het boekje ook geen droge tekeningen van de va
gina, maar simpele schetsen van de kut, gemaakt
door Dirk Wiarda. Hoewel deze beter in de sfeer van
het boekje passen, zijn ze hier en daar te onduidelijk.
Als gesproken wordt over 'dat bobbeltje bovenin',
blijkt niet uit de tekening dat het om de clitoris gaat.
Zo komt ook een aantal pikken op z'n minst opmer
kelijk over (ook al verzekeren Bezemer en Van Eijk
dat ze in alle soorten en maten voorkomen).
Helaas hebben de schrijfsters ook niet overal een ge
heel bevredigend antwoord op. Puberteit moet ook
bij hen 'gewoon overgaan', jongens met een kleine
pik moeten denken 'klein, maar dapper' en meisjes
moeten van hun borsten houden, ook al zijn ze erg
groot of klein.
Buiten die zielige oplossingen, is Seks voor beginners
een ideetje voor ouders die het allemaal niet zelf wil
len vertellen, öf kinderen die daarop niet kunnen
wachten.
Seks voor beginners is verschenen bij uitgeverij
Contact en kost 19,90.
Enkele illustraties uit 'Seks voor beginners', getekend door Dirk Wiarda.
Door Muriel Boll
„Jammer dat wij er geen plezier meer
van hebben, maar 't is prettig dat eraan
gewerkt wordt," zegt Ingrid. Ze heeft
het over de nieuwe lesmethode 'Als je
begrijpt wat ik bedoel...', die is opgezet
om het vak tekstverklaren op scholen
makkelijker te maken.
Tekstverklaren is een vak waar weinig
scholieren dol op zijn; heb je bovendien
moeite met lezen, met direkt door heb
ben watje eigenlijk leest, dari is het he
lemaal een rampzalig vak. Het nieuwe
lesboek is gemaakt door leraar P. van
Vessem van de Bredase school 'De Prin-
centuin'.
Elf scholen in en om Breda voor voortge
zet onderwijs en voor voortgezet spe
ciaal onderwijs zullen er mee gaan wer
ken, onder andere De Rotonde.
Ingrid Bakemans en Jurgen van Hooy-
donk zitten in de vbo-eindexamenklas
en Machteld Theeuwes in de mavo-eind-
examenklas van die school. Op de Ro
tonde zijn de klassen kleiner, zodat ie
dereen extra aandacht kan krijgen bij de
vakken waar hij niet zo goed in is. Voor
Machteld, Jurgen en Ingrid is dat lezen.
„Het duurt erg lang, voor ik een tekst
goed begrijp. Als ik de vragen doe, twij
fel ik heel erg," zegt Machteld. „Wat is
de hoofdgedachte, is het een aanvul
ling, een samenvatting of een conclusie.
De rotste vragen vind ik vragen over ali
nea's. Ik heb liever een flinke Engelse
vertaling."
„Die eeuwige twijfel bij meerkeuzevra
gen," zucht Jurgen. „Net een klein beet
je verschillend, en dan weet ik het niet
meer."
Wordt het in de klas uitgelegd, dan
weet je precies welk antwoord het moet
zijn, maar in je eentje de 'lijn ontwar
ren', valt niet mee. Jurgen denkt dat het
komt doordat: hij snel is afgeleid. Als je
-1~t precies weet, waar het over gaat.
Machteld, Jurgen en Ingrid: twijfels bij lezen
„En ik denk bij voorbaat dat het wel
fout zal gaan." Voor die opmerking
krijgt hij van de anderen op zijn kop,
met negatief denken schiet je niets op.
Ingrid weet wat haar leeshandicap is.
„Als ik een woord zie dat ik ken,-lees ik
het alvast ook al is dat woord nog niet
aan de b.eurt. Met schrijven doe ik dat
ook wel." Voor iemand dié geen moeite
heeft met lezen, klinkt dat vreemd. Je
kunt het misschien met het volgende
vergelijken. Stel je voor, dat je op een
groep mensen toeloopt, die je ailemaal
een hand wil geven. In de verte zie je ie-
mand die je goed kent en daar zwaai je
vast even naar.
Gewoon een boek lezen, vinden ze alle
ak.ke1i)ket„Maar het i-
„Ik lees alleen omdat het moet, voor
school. Het 'Gouden ei' van Tim Krabbé
lijkt me wel wat."
Ingrid heeft 'Het verrotte leven van
Floortje Bloem' gelezen. Het verhaal
sprak haar aan, en lezen was geen pro
bleem. Jurgen wil 'De aanslag' lezen,
goed voor 15 punten op je boekenlijst,
terwijl de meeste boeken 10 punten
waard zijn. Lezen is dus alleen een pro
bleem als er ingewikkelde vragen over
gesteld worden, die je in de war bren-
gen.
Machteld heeft altijd moeite met lezen
gehad. Op de basisschool heeft ze vanaf
de tweede klas dagelijks bijles gehad.
Ze waren allemaal ziek en depres
sief. En de nieuwe plaat One Hot
Minute blijkt hét medicijn. De Red
Hot Chili Peppers voldoen aan het
rock&roll-cliché bij uitstek. In de
september-editie van muziektijd-
schriftOor vertellen ze erover. De
titel van het nieuwe album, dat de
ze week uitkwam in Nederland,
zegt al genoeg: Die ene minuut
staat voor het leven dat zo kort is.
Zo kort dat je er het beste van
moet maken. „Alles kan elke mi
nuut afgelopen zijn", weet Pepper
Flea heel wijs. Of hun kenmerken
de funk-rock/crossover uit de jaren
tachtig niet achterhaald is?
„Mensen mogen denken wat ze
willen, het interesseert me geen
fuck," zegt Flea stoer om vervol
gens toch maar krachtig te beto
gen waarom ze zeker nog van de
tijd zijn. „Die grooves, that's our
thing. Ik weet ook wel dat we het
wiel niet hebben uitgevonden,
maar we bouwen verder aan din
gen die anderen hebben laten lig
gen. Wat er momenteel met punk
gebeurt, da's pas achterhaald."
'Fuck you feminist', uit de mond
van een vrouw is helemaal in vol
gens Cosmopolitan. De power-
vamp staat defintief op. Kijk maar
om je in: Björk verklaart 'violently
happy' te zijn met steeds wisselen
de vriendjes, Tank Girl blaast te
genstanders vrolijk omver en Nadja
Auermann poseert op stilettohak
ken voor Voque. Lees goed: 'Po-
wervamps bezitten de sleutel tot
succes en geluk in de jaren negert-
tig.' De Cosmo 2egt het. Een vrouw
mag eigenschappen die van ouds
her als mannelijk bekend staan
(dominantie, strijdlust, anderen als
seksueel object zien)ook best to-
nen. A powervamp 's gotta do
what a powervamp 's gotta do, en
dat mensen haar een bitch vinden,
het zij zo. Geïnteresseerd? Lees dan
zeker de aanwijzingen in de sep-
tember-Cosmo.
Alicia Silverstone is absoluut niet
het sekssymbool waar ze in de me
dia voor doorgaat. Sinds de laatste
Aerosmith-video's hangt ze bij veel
jongens boven het bed en om.eer-
lijk te zijn hebben ze daar best ge
lijk in. Des te opmerkelijker is daar
om haar interview in Hitkrant. „Ik
heb helemaal niet zo veel vriendjes
gehad," vertelt ze.
„Ik val een beetje op van.die saaie,
normale jongens. Nerd-achtige ty
pes." Alicia zat enige jaren op de
Beverly Hills High School (niet on
bekend bij fans van bijvoorbeeld
Jason Priestley), Daar kon ze zich
behoorlijk ergeren aan haar mate
rialistische klasgenoten. Niets voor
Silverstone. Onthullend, toch?
Michiel van den Broek
FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP
zen. Op deze school heb je daar geen
last van, want hier heeft iedereen wel
ergens moeite mee. Mijn andere vakken
gaan gewoon goed."
Verder is het een gewone school, ze ge
bruiken dezelfde boeken als op andere
scholen en het diploma is een gewoon
mavo- of vbo-diploma. En die kleine
klassen zijn alleen maar leuk, omdat je
elkaar goed leert kennen.
Machteld vindt het jammer dat er nog
steeds scholieren op een lager niveau te
rechtkomen dan nodig is. Dat had niet
gehoeven als ze naar een school als De
Rotonde waren gegaan. Zonder die
scholen was 'Als je begrijpt wat ik be-
Geert Timmers en een bord rooie pap: „Bob Fosko staat heel dicht bij mezelf".
FOTO NIEK ANTONISE
Deze week is een nieuwe campagne
begonnen die het roken onder jon
geren moet tegengaan. Onder de ti-,
tel: 'Roken. Dood- en doodzonde'
wordt de jeugd gewaarschuwd tegen
de gevaren die het roken van shag
en sigaretten met zich meebrengt.
De campagne is gericht op de leef
tijdsgroep 12 tot 16 jaar, omdat
daarin vaak begonnen wordt met ro-
ken.
De advertenties verschijnen onder
andere in jongerenbladen, school
agenda's en op televisie.
Uit onderzoek blijkt dat jongeren de
laatste jaren meer zijn gaan roken.
Zo rookt van de 13-tot 14-jarigen
momenteel 25 procent, terwijl dat in
1990 nog maar 14 procent was. V
Van de 15-tot 19-jarigen rookt 46
procent regelmatig.
Door Guuz Hoogaerts
De Raggende Manne maken muziek
zoals Hein de Kort tekent: rauw, schots
en scheef, kleurig maar niet binnen de
lijntjes. Geen wonder dat de stripteke
naar al eens meetoeterde op een num
mer van de Amsterdamse band.
Zanger Bob Fosko is het wild gebaren
de en hard schreeuwende gezicht van
de band. In het dagelijks leven is hij
echter een beminnelijke huisvader,
zijn echte naam is Geert Timmers.
Begin oktober ligt de nieuwe plaat
van de Raggend Manne in de win
kel. Rooie Pap is geen gewone plaat;
het is een cd-rom voor de prijs van een
muziek-cd. Wat toch al gauw veertig
tot zestig gulden scheelt.
Consumenten met een gewone cd-spe-
ler kunnen enkel luisteren naar de ne
gentien liedjes, anderen zijn daarna
een uurtje of vijf zoet met alle spelle
tjes en verhaaltjes die ook nog op het
schijfje staan. Met een muis moeten
onderdelen van het lichaam van de
Raggende Man worden aangeklikt,
waarna er bijvoorbeeld boodschappen
voor het antwoordapparaat, een cur
sus Italiaans, een brief van bassist Dicky
Schulte Nordholt aan zijn favoriete
buurvrouw en het spelletje 'Zoek het
lichtknopje in de blinde darm' volgen.
De cd-rom is, in samenspraak met
Geert, gemaakt door twee compute
renthousiastelingen, die er een half
jaar lang al hun vrije tijd in hebben ge-
stopt. Geheel belangeloos. „De op-
rom," vertelt Timmers. Over het muzi
kale deel van het plaatje is hij even
eens uiterst tevreden. „De rek van het
oorspronkelijke concept van de band
was er een behoorlijk uit. Voorheen
lieten we het in de studio, en ook op
het podium, nogal afhangen van het
moment. Als de vibe goed was, dan
tikte de drummer af en joegen we het
nummer er doorheen. De ongezouten
lyriek is'gebleven, maar we hebben nu
echte songs geschreven."
Er wordt dus niet alleen een modder
vette gitaarmuur opgetrokken waar
over Bob Fosko dingen zingt als „Wat
moetje van me? Sodemieter op!". Er
zijn twee nieuwe gitaristen aangetrok
ken, Arnold Smits en Robadope Ro, en
vooral de funk-achtergrond van de
laatste (Ro was één van de belangrijk
ste mannen achter Gotcha!) is van in
vloed geweest op de nieuwe nummers.
„Kom in m'n armen, want ik ben vloei
baar," zingt Fosko nu, terwijl een zali
ge groove hem muzikaal ondersteund.
Hoe funky, of zelfs Afrikaans in Medik-
keoumbah, de Raggende Manne te
genwoordig mogen klinken, het bana
le en rauwe element dat hun muziek
altijd zo heeft gekenmerkt is zeker niet
verdwenen. De kinderen van Timmers
zijn wild enthousiast over Poep in je
je bek schijten, of heb je soms poep in
je hoofd?" blèrt. „Ook de kleintjes van
een vriend, die midden in hun poep-
en-pies-fase zitten, vinden het prach
tig. Zijn dochter van twee loopt het de
hele dag te roepen."
Waar komt dat toch vandaan, dat grof-
gebekte? Sodemieter Op, Grote Bek, Ik
vind je leuk maar je stinkt uit je bek als
een beer uit z'n reet, op elke plaat
staan wel een paar van deze liederen
vol 'ongezouten lyriek', zoals Timmers
het zelf noemt. „Het heeft, als ik het
zou moeten analyseren, met m'n op
voeding te maken. Mijn moeder had
het hart behoorlijk op de tong. Het
was een hele keurige en beschaafde
vrouw, maar af en toe begon het te
borrelen. Mijn broer heeft dat ook."
Daar komt bij dat Fosko zo direct mo
gelijk wil blijven, en hij zich in zijn ei
gen taal het beste kan uitdrukken. En
gelse teksten zullen er dan ook niet
komen.
Is Bob Fosko overigens te vergelijken
met Bob de Rooy, het alter ego van
Paul de Leeuw dat ook geen blad voor
de mond neemt? „In zoverre, dat Bob
Fosko en Bob de Rooy dingen kunnen
roepen die wij als privé-persoon niet
durvep. Maar Bob de Ropy is een kari
katuur, en Bob Fosko niet. Die staat
veel dichter bij mezelf."
De Raggende Manne treden van
avond op in de Botte Hommel in
Bergen op Zoom, aanvang 21.OO
cd EL
5 O
-* era
CD
OQ tÖca
2 fD n'
8 3 a
v ru°
Q"Q HH tfl
fD PT
fL 03
03 O*.
*6 B4
'8
g tó
03
fD I i-t-
F—
MM si JÊ-, M 0JLjs
So S
§SE£3|SS5''S3
o39
p. Z. J? - 3 8* m 5-
o O
S-OSTB >g Z
03 3 CL 03
0 Er 3. rt
2 S "5- 3
G- CT a 3* D r*- 2
1 i r iï cn (t O-
SË.
m
5
pf'g
O
o c
f3
ft
3
SB
ft
3
S3 3
r<® 3 1=1 ET o?
üojuWji)3CL£m
f
3 cr. p, 5T f®
2- S,4"? p> 3 ro' 3
rcggffDcrQ'DaM
O D (iq nil add
'S- ö-<TtrOg'o o>§
oSn*32<Dfllrt'
2.£.g.3 g 3.M. s
g- o §- a a 8.
™!S8§3338
£L 3? WÉ
<s til- -
co. Qa.g
o Di ra 92? os
3 cr c a 1
g g Fr'ë'<S
,ö"oJ
3 o" Sd ffi
Cl fD o 2
o3 3
2- jZ. a N
5 3 m 99. D.
5 S- co £5
tD 2 S J B
7 7 tg V TO
3
3 B
2.
d: on
Fr" en
S3
3Q
ft
3
-ë
ft>
S-S x
soS-s!
53 fD <2: fD
fD «*-
w O 2 n
fD O e-t-25
cr 2
n P
S
3-ctq O
b 3" 2 era x
O fD CD fD jP
£5» P- ra 03
2 o fD Dos
33are
2 O fD S3
3 n Bg.
eLn-o g Q-g
fü fD >-i 03 H
- S3 S S4"0
CD
CL
CD CO
M Cfi!
3 5 S g* S. er S g 5'
I I «ff. IS H I 3- 3. r-
"O
3
3 s® OU
8 bB
5? liS
Sfütt g
S3
S3
rt
O
ft
O
et
S3
g- o ro
C 3 ai n
1 B.3
3 gr m
S 2 g W
f^cra os CL
fD D 1—, fD
<8
8 B- a g a
W fD fD fD Cr.
FT-
er
p
GD
3
Co
3
- cT o 3?
os T3 o pu
g"g:i 3.
3
3 pi
ES s-»
TOtiJoroN3 2. B
fD ro 3
jo g- co
S"8-^ «I'S O-
O (D n r* ra
CD
3
et
et
7 tï
3 <D p era tr 5-
o (D !5 c B
o 3 4 o „oj C71
*1 CL o 2; HJ»
*1-
2. "'2 S S
o.?» .'«4-
o. fD fD y
g. o g o h
s P o. cr
"1 1
|SS.g;
l
8 o S" s.
<0 - sT
<T> l Q
m fD
Xx-a-.' b
0 H 3 S' B O-
2 S B: g o a
1 fD e-t- R fD fD r+
03^
5T
2. O-
fD
2- 3 CL
3 ag M"
§*8
Ss
<9.3 rS-r
1 2 1
3 0,^3,3-
3-11®° B-l_
g-a. g et 3*
3 ir'S Stg: Slew
8 slg.S E.S-8
a Ga 03 a 2 kr*- G. 03 G*
t-H (D_
3 cl 03 a fD
ro dj p 2
- g I
"ïT^gië
h, pt- 3 Q- ro
2 s: rCT* 2
3 ra era 3-
3" M fD Ga
9 7- S- 3'
sm