DE STEM
'Elk concert is als een feestje'
Opbrengst teleloterij Miss-verkiezing in drie etappes
gaat grotendeels naar
uitgebuite kinderen
Gelukkig huwelijk (mtsundi
van kerk enfolklon
James Last eigenaar van meer dan 200 gouden en platina albums
NOS wil nauwere bam
met tv-maker Stokvis
LeSTEM
Pat Travers
Rob Tognoni Band
Garbage
Mo Stax
4Lara' uit
Docter Zjivago
overleden
Gerard Thoolea
geeft rol
bij Zuidelijk
Toneel terug
toio
„Het is moeilijk om de stem van de
hoop te zijn als je voortdurend veroor
deeld bent tot het aanvaarden van ho
peloosheid"
Tadeusz Mazowiecki, VN-rapporteur
Gids
^derland
t
WOENSDAG 13 SEPTEMBER 1995
WÊÊÊÊÊÊÊË
DEEL Dl
James Last mag zich de
best verkopende orkest
leider ter wereld noemen.
De van oorsprong Duitse
Hansi Last staat momen
teel 30 jaar eenzaam aan
de top met zijn ruim 170
albums, waarop behalve
eigen nummers arrange
menten van werk van Vi
valdi, Van Beethoven,
Strauss, maar ook Geor
ge Michael, Phil Collins
en Bruce Springsteen te
horen zijn. Bij elkaar
goed voor meer dan 200
gouden en platina onder
scheidingen.
Door Rein van Willigen
Het meer dan drie dozijn verdie
pingen tellende hotel in Brussel,
waar we James Last treffen, is
geknipt als filmdecor. Aan de ba
lie is het een komen en gaan van
de internationale jet-set. James
Last is er nog niet. Langzaam
tikken de minuutjes weg. Twee
minuten voor het afgesproken
tijdstip komt hij binnen gerend.
Tijd voor een interview lijkt er
nauwelijks te zijn. Nadat een fan
- die meer dan 700 kilometer
heeft gereisd - door Last per
soonlijk wordt verwelkomd,
volgt de mededeling dat er bin
nen 20 minuten alweer moet wor
den afgereisd. De bandleden be
geven zich onopvallend naar de
drie gereed staande bussen.
„Dit is mijn leven", zegt de En
gels sprekende Duitser even la
ter. „Ik moet er niet aan denken
om thuis te zitten. Ik ben nu 66,
een leeftijd om gewoon dóór te
gaan. Als je iets leuk vindt is het
nog goed voor je ook. Het is bo
vendien de manier om overal
vrienden te ontmoeten. Of ik nu
in Nederland ben of in Engeland.
Ze kennen me overal. Alleen in
China nog niet. Maar we zijn aan
het kijken of we daar ook een
tournee kunnen organiseren."
Nederland is door Last in het
verleden getrakteerd op albums
als James Last op Klompen en
Tulpen uit Amsterdam. Krijgen
de Chinezen eveneens een derge
lijk produkt aangeboden?
„Ik weet het niet", bekent de
bandleider na enige aarzeling.
„Voor Japan heb ik een plaat ge
maakt. Natuurlijk is er wel een
enorm verschil tussen die twee
landen." Een opname van James
Last in België zit er voorlopig ook
niet in. „Goede muziek maken ze
in België, maar de grammofoon
platenmaatschappij heeft het
idee gecancelled. Wellicht later."
Deze tijd
Precies 30 jaar geleden baarde
James Last en zijn orkest veel op
zien met Non Stop Dancing '65.
Tophits uit die tijd werden in een
medley gegoten om vervolgens in
party-achtige geluiden te worden
ondergedompeld. De plaat sloeg
zo aan, dat het ene na het andere
album door James Last werd ge
maakt. Van klassieke evergreens
tot swingende medley's met
volksmuziek.
Opvallend in de beginperiode
was de aanwezigheid van blazers
en slagwerk.
In de jaren '70 koos Last meer
voor het arrangeren van complete
nummers. In de beginjaren '80
werd de aanpak wat orchestraler
en daar waar nodig aangevuld
met synthesizers. Last ging bo
vendien albums maken met men
sen als Astrud Gilberto, Richard
Clayderman, Berdien Stenberg
en recent de Duitse zangeres Mil-
va.
„Een plaat als Onder Moeders
Paraplu is inmiddels 100 jaar
oud", zegt Last. „Die periode is
voorbij. Er is nu andere muziek;
van George Michael bijvoor-
James Last: „Ik heb nog nooit iets met Tsjaikovsky gedaan."
beeld. Ik ben graag bezig met
muziek die het vandaag de dag
doet. Ik heb onlangs het album
Beach Party '95 opgenomen.
Daarvoor gebruik ik muziek uit
deze tijd, zoals van Michael,
maar ook van 40 jaar terug. Ik
leef nu, morgen en niet in het ver
leden. Ik heb ook niet het gevoel
dat ik in het midden van mijn le
ven zit; ik ben nog maar een ju
nior van 20 jaar oud."
Toegegeven, wie Last ziet zitten -
zwarte broek, modern wit over
hemd en een eigentijds, blauw
jasje - kijkt niet bepaald naar
een oude man. De vraag wat er
gebeurt met zijn orkest als hij er
zelf niet meer is, wordt resoluut
beantwoord met: „Dat weet ik
niet. Ik denk niet dat één van
mijn jongens het zal overnemen."
De bus staat op punt van vertrek.
Last waarschuwt zijn fan en
wandelt richting vervoermiddel
na eerst nog te hebben opge
merkt: „Ik zie d'r niet jonger uit;
ik ben naar de kapper geweest."
De sfeer doet denken aan een
ouderwets schoolreisje. James
begroet met brede glimlach 'zijn'
mensen.
„Het is één grote familie", lacht
vadertje Last. „We kennen elkaar
allemaal. Zoveel mensen, die
open zijn en staan voor elkaar.
Amsterdam (anp) - Een spelletje met de telefoon kan een beller
straks een miljoen opleveren. Het is de hoofdprijs van de natio
nale teleloterij Elk Kind Telt. Met ingang van 14 oktober zendt
Veronica de teleloterij wekelijks op zaterdag uit.
Het programma wordt gepresen
teerd door Anita Witziers. De
reeks omvat veertien afleverin
gen.
Elk Kind Telt is een intiatief van
ChrildrenRight Worldwide, dat
samenwerkt met een aantal an
dere organisaties dat zich inzet
voor kinderen in extreem moeilij
ke omstandigheden. De op
brengst van de loterij gaat naar
projecten en intiatieven tegen
uitbuiting van kinderen.
Kinderen staan centraal: de tv-
pogramma's tonen in welke onte-
rende omstandigheden kinderen
in de Derde Wereld leven en wer
ken. Ook wordt duidelijk ge
maakt hoe hun situatie kan wor
den verbeterd.
Deelname kost vijf gulden per lot
per week. Telefoonabonnees krij
gen een lotnummer door na vijf
voorgedrukte cijfers de laatste
vijf cijfers van het eigen telefoon
nummer in te vullen. De jackpot
van de loterij kan oplopen tot vijf
miljoen gulden. Van de inzet gaat
zestig procent naar het goede
doel, dertig procent is prijzen
geld, tien procent gaat naar de
organisatiekosten. Het ministerie
van justitie heeft voor de loterij
toestemming verleend.
De Teleloterij hangt nauw samen
met de veranderingen van het te
lefoonnet. Vanaf 10 oktober be
staan alle telefoonnummers in
Nederland uit tien cijfers. Voor
22 september krijgen alle tele-
foonlabonnees een deelnamefor
mulier thuis. PTT Telecom is, net
als Philips en Lufthansa, sponsor
van de loterij.
Vanavond de halve finale Miss Nederlandverkiezing met twaalf kandidaten, morgen de finale met
zes uitverkorenen en later op de avond de ontknoping met de 'oude' Miss Nederland, Yoshka Bon. De
presentatie is voor het derde achtereenvolgende jaar in handen van Ron Brandsteder (RTL4, 20.30
uur). FOTO RONNIE HERTZ
FOTO ARCHIEF DE STEM
Concerten geven is best een zwa
re tijd. Ik hou er niet van zo lang
van huis te zijn, maar van de an
dere kant is het fijn om al die
mensen te zien. Daar doe je het
voor. Het geven van een concert
is als een feestje. Altijd weer
leuk."
Televisie-optredens, plaatopna
mes en de concert-tournees kos
ten Last ogenschijnlijk nauwe
lijks enige fysieke inspanning.
Het dirigeren gebeurt relaxed, de
sfeer onder zijn mensen is goed,
het publiek enthousiast.
Wat doet Last om zichzelf in een
goede conditie te houden?
„Niets", is zijn verbaasde reactie.
„Ik golf wat en dat is het. Ik hoef
niet zo nodig. Vanochtend ben ik
nog met de band wezen golfen.
Twaalf jaar terug ben ik ermee
begonnen. Nu doen er 21 bandle
den mee. Vroeger dronken we; te
genwoordig spelen we golf. Ge
zelligheid is belangrijk. Geld
niet", stelt Last.
Pavarotti
Enkele jaren geleden vertelde
Last wat met Pavarotti te willen
doen. „Een speciaal liedje opne
men of zo", zegt hij nu. „Maar het
drie-tenoren-concert is daar tus
sen gekomen. Mijn platenmaat
schappij moet het verder maar
uitzoeken. Tenslotte is Pavarotti
'a big thing'. Maar ik wil in ieder
geval geen Napolitaanse liederen
met hem opnemen. Ik wil iets
nieuws."
Klassieke platen zijn Last niet
vreemd. In Nederland is de reeks
Jams Last in Concert op zich een
klassieker, maar ook de albums
waarop Last Vivaldi, Strauss,
Mozart en Bach bewerkt, vliegen
als de bekende zoete broodjes
over de toonbank.
„Ik heb nog nooit iets met Tsjai
kovsky gedaan", zegt hij.
PAT TRAVERS heeft veel te
danken aan journalist, gitarist
en producer Mike Varney. Zon
der zijn hulp zou de Canadese
blues/funk/rockgitarist nog
moeten teren op zijn successen
uit het midden van de jaren ze
ventig.
Varney vroeg Travers of hij een
bijdrage kon leveren voor zijn
eigen label, Blues Bureau Inter
national. Travers hapte toe en
die stap heeft hem terug aan het
muziekfirmament gebracht.
Zijn nieuwste geesteskindje
Halfway to Somewhere is alweer
het derde album dat Travers
voor het blueslabel heeft afgele
verd. Travers borduurt duidelijk
voort op de voorganger van
Halfway, de cd Just a Touch.
Lekkere blues afgewisselend
met steviger rockwerk. Naast
zijn ritmesectie, Kevin Rian
(bas) en Ernie Peghiny (drums),
leveren Brian Chatton (piano) en
Jim Zaleski (banjo) een bijdrage
aan Halfway. En natuurlijk mo
gen Mike Varney (redder) en
Monika Travers (vrouw) even
tjes opdraven. Halfway is een
aanradertje. (Provogue)
PETER VIERENHALM
DE AUSTRALIËR Rob Tognoni
(Tasmanië) is een ontdekking
van de bekende slidegitarist Da
ve Hole. Die heeft zich meteen
opgeworpen als beschermheer
van het nieuwe talent.
Hole staat garant voor de pro-
duktie van de debuut-cd van
Tognoni, Stones and Colours. En
hij heeft meteen een nummer
aangeleverd voor zijn nieuwe
oogappeltje, Crossword Blues.
Maar de rest van het werk is ge
schreven door Tognoni zelf. En
het gaat de Australiër niet slecht
af. Echt gek is dat niet. Voordat
hij aan zijn eerste album begon,
had hij al een leven van optre
dens in restaurants, bars en
zaaltjes achter de rug. Stones
and Colours klinkt dan ook vol
wassen en af. De cd staat vol met
pure rock zonder franje en ligt al
direct lekker in het gehoor. Tog-
noni's gitaarspel is duidelijk
beïnvloed door grootheden als
Jimi Hendrix, Eric Clapton en
BB King. Hij klinkt dus niet echt
vernieuwend, maar degelijk is
het wel. Een prima debuut. (Pro
vogue)
PVI
BUTCH VIG en Steve Marker
hadden in de jaren tachtig sa
men een studiootje. Daar maak
ten ze samen re-mixen van hum
mers van ondermeer U2, Depe-
che Mode en later House of Pain.
Butch Vig is inmiddels beroemd
als producer van ondermeer
Nirvana. Twee jaar geleden be
gon het duo samen met Duke
Eriksson de groep Garbage, die
pas vaste vorm aannam toen An-
gelfish-zangeres Shirley Man-
son erbij kwam. En nu is er dan
de titelloze debuut-cd.
Garbage steunt op twee pilaren:
de kennis van studio-technieken
waarmee Vig en Marker al veel
ervaring hebben en het dromeri
ge stemgeluid van Shirley Man-
son. „Als we moeten kiezen tus
sen meer doen of minder, is het
antwoord meestal meer," zegt
Vig. Dat leidt tot hele aardige
staaltjes met hi-tech geluidsef
fecten, zoals in het openings
nummer Supervixen.
QueerOnly happy when it
rains, As Heaven is wide, Fix me
now, allemaal staaltjes van
prachtige studio-pop. Geen
techno-house, eerder een soort
etherische disco. En elektrische
gitaren geven alles een duidelijk
roek-tintje.
Wat is er dan toch mis met deze
plaat? Waarom verslapt de aan
dacht na vijf of zes nummers?
Net als veel andere groepen
maakt Garbage te veel gebruik
van de ruime afspeeltijd van een
cd. Er staan veertien nummers
op, gewoon te veel.
Als Vig en Marker de beste acht
hadden uitgezocht en ze des
noods iets langer uitgesponnen,
was hun debuut een juweeltje
geworden. Nu is het een kwestie
van de cd-speler goed inpro-
grammeren. (Mushroom Re
cords)
JOEP TROMMELEN
WIE MO Stax ooit in de kroeg
aan het werk heeft gezien, en de
kans daarop is groot gezien het
grote aantal optredens van deze
Midden-/Westbrabantse groep,
weet dat de band garant staat
voor een feestelijk swingende
middag of avond.
De groep speelt een mix van ei
gen nummers en bekende covers,
waarbij het een compliment is
dat de eigen nummers nauwe
lijks onderdoen voor bijvoor-,
beeld Great Balls of Fire, Rebel
Rebel, Walking the Dog of The
Kozmic Blues.
Geënt op de soul en rhythm
blues van het beroemde Stax la
bel uit de jaren zestig maakt de
groep pretentieloze popmuziek,
goed in het gehoor liggend en
uitnodigend tot dansen.
Met z'n zevenen zijn ze maar
liefst: een zanger en een zange
res, twee gitaristen, een bassist,
een toetsenist en een drummer.
Op de debuut-cd met dezelfde
naam maakt Mo Stax bovendien
gebruik van vier gastmusici.
Het zijn de bekende covers die
de plaat al bij de eerste beluiste
ring goed te verteren maken,
maar Mo Stax kan er zelf ook
wat van. Met name in de ballad
Call Me schittert de stem van
Natasja van de Put.
Natuurlijk zijn er ook minpunt
jes te noteren, maar die zijn een
band die voor het eerst (en zon
der producer) een plaat maakt
nauwelijks kwalijk te nemen.
Arnold Vissers legt af en toe net
iets teveel gemaakte rauwheid
in zijn stem. Terwijl de muziek
wel nét iets ruiger zou mogen.
Misschien ben ik bevooroor
deeld, want op het podium komt
Mo Stax veel beter tot zijn recht
dan op de plaat, die overigens
een dikke voldoende verdient.
Dus binnenkort maar gewoon in
de kroeg gaan zien, de plaat zal
daar ongetwijfeld te koop zijn.
(Que Coo Coo Records)
JT
Hilversum (anp) - De NOS gaat commercieel. De publiek
roep wil een aandeel verwerven in de commerciële tv-n!
cent Stokvis. Dat heeft een woordvoerder van de
nisatie dinsdag bevestigd.
°mroepoj UD
Op deze manier wil de publieke
omroep zijn positie op de media
markt behouden. Volgens B.
Geersing, directeur gezamenlijke
staf, gaat het er om een produ
cent die veel voor de publieke
omroep werkt, te binden. Het
gaat niet om exclusiviteit. Stok
vis zal ook voor commerciële te
stations kunnen blijven werken.
„Maar de NOS streeft naar het
recht van optie", aldus Geersing.
De NOS-directeur stelt dat de
beoogde samenwerking met
Stokvis een totaal ander karakter
heeft dan die tussen Veronica en
Endemol, die samen met RTL de
Holland Media Groep hebben ge
vormd. „Veel meer moet worden
gedacht aan de activiteiten van
de Evangelische Omroep die in de
Verenigde Staten een klein pro-
duktiebureau heeft overgeno
men. Daarmee zijn ze niet plotse
ling commercieel geworden, het
is gewoon een zakelijke transac
tie."
De NOS ging eind vorig jaar,
vrijwel onmiddellijk nadat een
strategische alliantie met tv-pro-
ducent Endemol niet doorging,
de markt op. De overeenkomst
zou de producent een garantie
Moskou (rtr) - Olga Ivinskaja,
de vrouw waarop Boris Pas
ternak het personage 'Lara'
uit zijn wereldberoemde ro
man Docter Zjivago baseerde,
is dinsdag op 83-jarige leef
tijd overleden.
De om haar schoonheid beroem
de Ivinskaja was in het werkelij
ke leven de minnares van Paster
nak, die zij in 1946 ontmoette.
Omdat de schrijver niet in de
smaak viel bij Stalin, konden de
geliefden elkaar jarenlang slechts
in het geheim op straat in Pere-
delkino, een dorp vlak buiten
Moskou, ontmoeten. In haar me
moires, getiteld 'Een Gevangene
van de Tijd', beschrijft Ivinskaja
haar arrestatie in 1949 en de ver
oordeling tot vijf jaar gevange
nisstraf. Na de dood van Stalin,
vier jaar later, kwam zij vrij.
Pasternak won in 1958 de Nobel
prijs voor de literatuur. Hij moest
de prijs echter weigeren onder
druk van het Kremlin, dat Docter
Zjivago beschouwde als anti-
Sovjetpropaganda. Na Paster-
naks dood in 1960 werd Ivinskaja
opnieuw opgepakt, ditmaal sa
men met haar dochter, en zat tot
1964 in een werkkamp. Rehabili
tatie volgde pas in 1988.
geven om voor tientallen na
NOS aanleiding is
banden met de tv-producè^
te halen.
Hij verwijst naar een besluit #3! Stólin'miniserie-2
i lU11 1 artna itoitor
het algemeen bestuur
Nieuws voor doven en slecht
horenden
Hoorzittin9en Commissie
van Tf"aa
Nieuws voor doven en slecht-
rfis in Jeruzalem, bijbel
verhaal voor de jeugd
Bertje Knor, kinderprogramma
„iet tekenfilms Tom Tim; Nod
dy; Nijntje
Studio op stelten met teken
films Robbedoes; Tom Jerry;
Uitgestorven, serie over uitge
storven dieren; De wereld vol
gens Bert, jeugdserie en Mugge,
serie voor brugklassers
journaal
Bes ontmoet Willem Duys,
Sen guldens "per~j'aarCpm!J g ïheCosby Show
ma's te kunnen leveren 7.58 Australia Wild, natuurserie^
publieke omroep. Geersi
kent dat het mislukken van
strategische alliantie voor
Nlatlock, advocatenserie
Ernest the Vampire, animatie
Boggle, spelletje
pe Aso Show, amusement
Tom Jerry, tekenfilms
(pp): Unie 55+
JjJo journaal
Televizier, actualiteiten
nis Teevee Studio met: Tom van 't
Hek (tot 00.15)
NEDERLAND 2
NOS, dat op 18 maart werd» it50 The War of the Roses, speel-
men. De organisatie is film
plan aandelen te verwervi
andere tv-producenten.
Stokvis, 42 medewerkers,
momenteel veel programma''
op Nederland 2 zijn te zien.
Dieren van ver II (tot 11.30)
Hoorzittingen Commissie
van Traa
Het zevende venster, kinder
magazine
Een verhaal dat groeit, bijbel
vertelling
2 Vandaag met actualiteiten,
17.30 en 18.00 Journaal 18.43
Sportjournaal en 18.51 Hoofd
punten uit het nieuws
Ramé Ramé-Liedjes van ver
langen, muziekspecial met nos
talgische Indische liedjes. Slot
Ik weet het beter-extra, spel
letje
Champions League Ajax-Real
Madrid, live
Journaal
Studio Sport (tot 01.00)
Gerard Thoolen
FOTO JOH» Mij
Eindhoven (anp)
Thoolen geeft de
hij bij het Zuidelijk Toij
zou spelen in het stukDeC
ci, terug. De rol wordt im
tolkt door Johan van Assi
aldus een woordvoerder'
het gezelschap.
Tijdens de voorbereiding tl
dat de benadering van Thoij
van het door Percy B. Shellev
schreven stuk, te zeer verschi
van de opvattingen van».
Dora van der Groen. In onder)
overleg besloot de acteur d:
de rol terug te geven. Van A
als vaste acteur verbonden
het Zuidelijk Toneel, s
menteel de rol van Stanley]
walsky in De Tramlijn dief
langen heet. De première vfflj
Cenci is volgens plan op wf
dag 25 oktober in Breda.
[NEDERLAND 3
Journaal
17.07 Klokhuis
17.22 Tekenfilmfestival
|7.29 0ntbijt-tv met 07.30 en 08.00,
08.30 en 09.00 Journaal
6.05 (PP): RPF
K 08 Kook tv
pl Rondom tien
Klassieke mechanica
|0.40 Overal en nergens
11.05 Bas ontmoet Rudi Carrell
11.32 Boggle
112.00 Journaal
12.05 De NCRV spreekkamer
(2.32 Woordroof
Journaal
[BELGIË FRANS 1
MEcran savoir, schooltelevisie 14.35
7, spelletje 16.00 Luna park
635 Maguy, serie 17.05 La bande a
pos, magazine 17.30 The Waltons, se-
«18,30 Régions soir 18.50 Cartes sur
P 19.10 Le quotidien des sports
630 Nieuws 20.10 Faits divers, maga-
6*22,35 Coup de film 23.05 Nieuws
Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen
[BELGIË FRANS 2 d
35 Cheval passion, paardesportma-
*18.00 lei Bla-bla, kinderprogram-
18.00 Maguy, serie 19.25 Paarden-
ijsen 19,30 Nieuws. Met gebarentaal
■55 Voetbal, rechtstreeks verslag
«"Pions League 22.22 Nieuws 22.41
®al, samenvatting vanavond ge
ide wedstrijd uit de Champions Lea-
(tot 23.41)
Sluis - R.K.Kerk-Koorconcert
door Preludiu-koor Bucarest
o.l.v. Voicu Enachescu. Wer
ken van Cucu, Dragoi, Ieromo-
nahul, Bueiu, Brediceanu, Su-
eeveanu, Lungu, Chirescu, Di
lasso, Arcadelt, Scandello,
Gastoldi, Constantinui, Neagu,
Pascanu en Danga. Gehoord
op dinsdag 12 september.
Door Jeariette Vergouwen
HET Thema 'tussen Donau en
Karpaten' van het Festival werd
gisteravond duidelijk ingekleurd.
Voor hen die niet vertrouwd zijn
met de muziek uit Roemenië was
het een interessante les. Het Pre
ludiu-koor verzorgde een pro
gramma van Byzantijnse reli
gieuze muziek, Italiaanse motet
ten en Roemeense folkloremu-
ziek.
De muziek heeft een heel eigen
karakter. De invloed van de By
zantijnse muziek is duidelijk,
maar ook de volksmuziek is in de
composities verwerkt. Volgens de
kenners is Gheorghe Cucu de
sleutelfiguur die de synthese tus
sen de kerkmuziek en de folklore
tot stand bracht. Daarna is er een
sterke invloed van de Franse mu
ziek die verklaard wordt door het
verblijf van Kiriac-Gheorgescu
in Parijs. Deze studeerde bij d'In-
dy en stuurde begin deze eeuw
zijn leerlingen voor een periode
naar Parijs.
Het concert begon met twee lie
deren van Cucu. Het werd on
middellijk duidelijk: de vocalis
ten bezitten een goede zangtech
niek en adembeheersing en voe
len de harmonieën goed aa"I
samenklank en de balan
perfect. De bakstenen niiwj
Sluis is ongenadig voor er
ten. Er werd goed ingespe
deze ruimte, de klanken "iR
als het ware geboetseerd.»!
hoorder, die niets van detsfl
staat die gezongen
een bijzondere ervaring.1*1
rakter van de liederen M* J
tot uiting komen via de uwT
tatie. Preludiu wist S®?"J
vrolijkheid goed te uk»
Nu was het programma,oW
samengesteld met eenafw'
van geestelijke liederen
en gedragen met lange
liggende noten als basso co»
tonen) en frisse, vrolijk0
mende kerstliederen.
De hedendaagse »oe
koormuziek klinkt nooit»
dissonanten zijn blijk™0
kend, wel hoor je hieren»
gewaagde interval die
ning vergroot.
De zestiende eeuwse
[3? Morgenmagazin 09.00 Heute
'The Flying Doctors 09.45 Fit fore-
"10.00 Heute 10.03 Leonardo Boff
seine Strassenkinder, reportage
.'fsunci Trends, magazine 11.00
«1* (3W) Manner im gefahrli-
jjj Duitse speelfilm uit 1953 van
einz Schroth met Hans Söhnker en
«te Pulver 12.30 Umschau 12.55
L J 13,00 Mittagsmagazin met
13.45 Wirtschafts-Telegramm
Tagesschau 14.03 Schimpf-19 7
telefonische talkshow 14.30 All
m rSn eat and Smal1' serie 14,55
2 «9e antw°rtet 15.00 Ta-
o 15,03 Barriga de aluguel, soap
r.SSschau 16,03 F|ie9e. talk-
ui r!! (TT) Tagesschau 17.10 Bri
ne ij «2lne 17,55 Verbotene Liebe,
f "Marienhof, serie 18.54 Ein-
sxh!,».!cLserie 20,00 (TT) Ta"
itimen Wilde Herzen: Will-
ttem ln-Baby|on. tv-film 21.44 Ta-
emst w"ïe 9ramm 21,45 Wer
ert' reportage over Duitsers
werden gedisciplin®1
Opvallend is de frisse ko
en het grote gema
technisch moeilijke p®
zongen worden. De010 v
eense folkore liederen
concert besloten, kwa*J
over. Door de volle
bastonen kwamen de
ken nog beter uit. u
Het Preludiu-koor
week een concerttoer ij
derland en zingt nog1
Den Haag en Haark
zijn er nog twee
Duitsland.
- °,MROEP ZEELAND
ld Hija'° 1 7.05 Omroep Zeeland ochtend
-"~I.0S Teeu e a9enda) 9.05 Muziek door de wj
1,5 Ommen f 11-05 Muziek door de w
ids). i) ,r ieland middageditie. (13.10-13.1i
^HetkanaJ j passa9e- 14.05 Muziek in bei
"ndeditie 10 „?°or Zeeland. 17.05 Omroep Zee
18.10-18.30 De agenda
zie Ran °'H,R0EP BRABANT
6 Idealiteit»!,0 Sevoigd door regionaal
iT'in Brabant' t'?'1 en verkeersinformatie. 7.2
ActualitoiJ' Weerman Johan Verschu
P Johan v»ÏÏ en verkeersinformatie. 7.55 V
"r* in BrakZU/en (Regio's Z.O, M. en N.O.)
Ji'TO Radin n 9'° W-B). 8.08 Verkeersinfo!
IÜe!rsinformatiieoWrScentrale- 833 Actualiteite
"liekkiost 0 Weerman J°hen Verschui
1"30 Dn „k De scheurkalender. 10.07 D
"30 De ender' 11-07 Van harte'
erkalender. 12.05 Actualiteiten,
f