Nieuw pelgrimspad Den Bosch - Visé christenen uit Israël itrijd om Rails 'Over 10 of 20 jaar is hier niets meer over van de christelijke gemeenschap' Brpfflfir— o 264 Kilometer doe-het-zelf-devotie voor moderne bedevaartgangers DE STEM GEESTELIJK LEVEN [amerleden zien Wings levert pc in 1996 miljoen op ZATERDAG 9 SEPTEMBER 1995 Door Guido de Bruin (anp) Den Bosch - In de vijftiende eeuw von den herders in de buurt van Oirschot |n een riviertje een Mariabeeld dat te gen de stroom op dreef. Vol verwonde ring plaatsten ze het in een holle eik. Al gauw werden wonderen aan het beeldje toegeschreven. Onze Lieve Vrouw van de Heilige Eik kreeg een kapel, waar volgens de pastoor nog steeds 25.000 mensen per jaar haar bijstand komen afsmeken. Be Heilige Eik is een van de heiligdommen op het Pelgrimspad, een lange-afstand- ^andelroute over 264 kilometer van Den Bosch naar Visé in België, even voorbij Maastricht. Het pad biedt de wandelaar de kans om al lopend de geur van volksdevo tie op te snuiven. Als hij in Visé van het pelgrimeren nog geen genoeg heeft gekregen, kan hij daar desgewenst overstappen op de bedevaarts route die uiteindelijk in Santiago de Com- postela in Noordwest-Spanje uitkomt. Kaar zijn de overblijfselen van de Heilige Jacobus al eeuwen lang een populair voor werp van verering. Traditie Voor het bejaarde echtpaar dat bij de Hei lige Eik de middagboterham gebruikt, is het wekelijkse bezoek aan de kapel in de plaats gekomen van de gedwongen kerk gang. „We zijn de enigen niet hoor." De man komt er al zestig jaar, hij zet de tradi tie van zijn vader voort. Het water uit de stroom, zo weet hij te melden, bederft ■nooit, ook al bewaar je het een jaar. Toch heeft het geloof voor hem afgedaan. „Het zegt me niets meer, daarvoor heb ik te veel onrecht gezien." Hij kent geen gro tere „smeerlappen" dan priesters en pa ters. Zijn vrouw heeft het geloof behou den, ook al worstelt ze met de vraag waar om mensen die veel bidden, vaak niets dan tegenslag ondervinden. Uitverkocht Ook minder trouwe bezoekers van heilige plaatsen voelen zich kennelijk tot het pel grimeren aangetrokken. „De naam Pel grimspad heeft blijkbaar een gevoelige snaar geraakt", zegt Geert Bakker, die na mens de ANWB nauw bij de ontwikkeling van de route betrokken is geweest. Sinds de opening vorig najaar is de eerste druk van 5000 exemplaren van het routeboekje bijna uitverkocht. Tussen de belangrijke bedevaartsoorden Den Bosch (Zoete Lieve Vrouw) en Maast richt (Sint Servaes) voert het Pelgrimspad men zijn met het initiatief. Sommige leden vinden het Pelgrimspad niet meer dan „een landschappelijk mooie route, waar het plaatje Pelgrimspad wordt opgeplakt" Fictief „Dat is natuurlijk ook zo", zegt P.J. Mar- gry van het P.J. Meertens-Instituut voor volkskunde in Amsterdam. „Het is geen historisch tracé, maar een fictieve route. Toch krijgen mensen het gevoel dat ze op bijvoorbeeld langs de kerk van de Heilige Lucia in Steensel, waar in december een Luciadraadje tegen bloedvloeiing te krij gen is. Even buiten Thorn staat de kapel van Onze Lieve Vrouw onder de Linden. „Kom elendigen naar Thorn aan de linden, daar is genesinge en troost te vinden", is nog steeds het motto. Wereldlijk Het Pelgrimspad is echter geen aloude be devaartsroute die in ere is hersteld, maar heeft een wereldlijke basis. De in onbruik geraakte Internationale Wandelweg van Den Bosch naar Luik en Luxemburg, die de ANWB in 1939 lanceerde, vormt de rug- gegraat van het pad. En de Stichting Lan- ge-Afstand-Wandelpaden (SLAW), die de routebeschrijving uitgeeft, is geen reli gieuze organisatie, maar een club van en thousiaste wandelaars. Dat neemt niet weg dat het Genootschap van Sint Jacob, de belangenvereniging van Santiago-gangers, zijn zegen aan het Pel grimspad gegeven heeft. Uit het orgaan De Jacobsstaf blijkt echter, dat niet alle rechtgeaarde bedevaartgangers ingeno- de aloude weg naar Santiago lopen. Dat is pure zwendel." Dat kan Bakker niet deren. „Wij houden ons verre van de discussie over historische tracés. Wij vinden dat een pelgrimstocht bij je voordeur begint. Waar mensen lopen, komt de weg." Bovendien heeft de Raad van Europa het Pelgrimspad als deel van de Santiago-route erkend. Groeimarkt Bakkers enthousiasme is nauwelijks te stuiten. Pelgrims zijn een „groeimarkt", jubelt hij. Plannen heeft hij genoeg. Ten eerste wordt het pelgrimspad doorgetrok ken naar Amsterdam. Verder wil hij in 1999, als Santiago het volgende heilig jaar viert, een wandelestafette naar de stad or ganiseren. Tegen die tijd hoopt hij in sa menwerking met zusterorganisaties in Eu ropa een eenduidige pelgrimsroute naar het graf van Jacobus te kunnen aanbieden. Het gastenboek van broeder Fons van der Laan in het Brabantse Vessem lijkt Bakker gelijk te geven. Sinds het Pelgrimspad langs zijn Jacobushoeve loopt, krijgt de broeder van Dongen, zelf een oud-Santia- goganger, steeds meer pelgrims op de kof fie. Iedereen die het Pelgrimspad loopt of meer wil weten over de weg naar Santiago, is bij zijn kringloopproject welkom. De meesten van hen zien de wandelroute als opmaat tot de bedevaart naar Santiago. „Bij storm en regen hopen we op een Jaco- buszegen", schreef er een. Heimwee Margry, die aan een lexicon van alle bede vaartsplaatsen in Nederland werkt, ver klaart de opleving van de bedevaartcul tuur uit nostalgie en behoefte aan folklore en spiritualiteit. „Religieuze uitingen als processies passen eigenlijk niet meer in deze tijd, maar worden als folklore ge handhaafd. Er speelt ook heimwee mee naar elementen,die uit het rituele leven zijn verdwenen. En ook buiten de kerk, bijvoorbeeld in de New Age-beweging, zoeken steeds meer mensen naar vormen van spiritualiteit, vaak in relatie tot heili ge plaatsen." Divers Het voordeel van zulke heilige plaatsen is volgens Margry dat ze spiritualiteit in een „casco-vorm" aanbieden. „De motivaties van mensen zijn heel divers, maar ze kun nen op een en dezelfde plaats betrekking hebben." Ook het Pelgrimspad ziet hij als een uiting van de hedendaagse behoefte aan het bezoeken van heilige plaatsen en „het lopen van sacrale trajecten". In Den Bosch zullen de wandelaars op het Pelgrimspad waarschijnlijk niet opvallen. De Zoete Lieve Vrouw in een kapel van de Sint Jan had toch al niet over klandizie te klagen. „Ik heb de kapel nog nooit leeg ge zien", zegt een oudere gastvrouw in de ka thedraal. „De Zoete Lieve Vrouw loopt als een trein." Zoete Lieve Vrouwekapel in de St.Jan in Den Bosch FOTO ANP Door Willy Werkman Bethlehem - Inam heeft zich vanmorgen mooi aangekleed en ook een paar sierlijke zwarte streepjes onder haar ogen gete kend. Ze ziet er mooi uit en ze praat opgewonden met al haar vrienden, die speciaal voor haar feestelijke afscheidslunch zijn uitgenodigd. Maar als ze allemaal aan de lange hou ten tafels in het Bijbelinstituut van Bethlehem plaatsnemen en pater Alex Awad voor haar welzijn bidt, springen de tranen in haar ogen en veranderen de sierlijke make-up streepjes in zwar te vlekken op haar natte wangen. Want dit is haar afscheid. Inam zal nog vanavond naar Amerika vertrekken en iedereen weet dat ze waarschijnlijk nooit meer naar haar geboortedorp zal terugkeren. „Voor ons christenen", zegt ze huilend, „is het leven hier veel te moeilijk ge worden." Al ongeveer tien jaar probeert Awad, de Palestijnse pater die samen met zijn broer Bishara in zijn instituut jonge Palestijnse christenen opleidt voor werk in de gemeenschap, zijn volgelin gen vast te houden. „Maar iedere week hoor ik", zegt hij, „van weer een fami lie, die alles verkoopt om te emigreren naar Amerika, Canada of Australië. Steeds meer mensen vertrekken en ik vrees, dat er over tien of twintig jaar niets meer over is van de christelijke gemeenschap hier." Hij klinkt bezorgd, maar voor zijn sombere voorspelling heeft hij niet meer nodig dan de droge feiten. Vorm den de Palestijnse christenen in Jeru zalem en omgeving in 1967 nog 33 pro cent van de bevolking, nu is dat cijfer gedaald tot minder dan 2 procent. Sneeuwbal In die uitstervende gemeente lijkt de sneeuwbal van de emigratie steeds harder te rollen. Walied en Elia, In- am's vrienden in het Bijbelinstituut overwegen ook te vertrekken. Tijdens de lunch ter ere van haar afscheid, ko men hun frustraties naar boven. „Ik ben accountant", zegt Walied, „Ik kan geen baan vinden. De werkloosheid is hier heel hoog. Als ik naar Jeruzalem wil, moet ik bij het Israëlisch militaire bestuur om een reisvergunning vragen. Daar moet ik uren voor in de rij staan. Soms krijg ik de toestemming, vaak niet. Als je gepakt wordt zonder een pasje, krijg je een hoge boete en moet je een nacht in de gevangenis door brengen. Alsof je een misdadiger bent. Ik heb het gevoel dat ik in een gevan genis leef." Betlehem is een van de belangrijkste heilige plaatsen voor het christendom. In de vierde eeuw na Christus vestigde Christelijke aanwezigheid in Bethlehem loopt met rasse schreden terug „Traditioneel", zegt hij, „hebben de christenen altijd rondom Jeruzalem gewoond. Maar al in het begin van de ze eeuw is de emigratie op gang geko men. In de jaren '20 en '30, omdat er gewoon honger was. Na 1948 vanwege de stichting van de staat Israël en de enorme golf van Palestijnse vluchte- zich daar de Latijnse kerkvader Hiëro- nymus. Hij stichtte er een klooster en vertaalde de bijbel in het latijn. Rond om de Geboortekerk, gebouwd boven de grot, waar Jezus volgens de overle vering geboren is, wonen nu zo'n 60.000 mensen. Nog in 1948 vormden de christenen in Bethlehem een meer derheid van 90 procent. Nu is dat cijfer gedaald tot 40. En ongeveer dezelde feiten gelden voor Beit Jalla en Beit Sahour, twee andere dorpen niet ver ten zuiden van Jeruzalem, waar de christelijke meerderheid met rappe schreden verdwijnt. Uitstervend „Wij zijn een uitstervend geslacht", zegt Ghasson Andoni in Beit Sahour cynisch. Andoni, die vanwege de Israë lische beperkingen op de Palestijnse bewegingsvrijheid zijn baan als lector natuurkunde aan de Bir Zeit Universi teit in Ramallah heeft moeten opge ven, houdt zich nu bezig met pogingen tot een verzoening tussen de Israëli's en met een studie van de christelijke emigratie. lingen, ook naar ons gebied. En na 1967, als gevolg van de problemen, die we van de Israëlische bezetting onder vinden. Het is altijd een politiek van de Israëli's geweest om ons, Pales- tijnen, aan te moedigen hier weg te gaan. Daar zijn ze goed in geslaagd. En door de jaren heen zijn er veel meer christenen vertrokken dan moslims, want wij, christenen hebben altijd tot de middenklasse behoord. We hebben dus", zegt hij, „meer financiële moge lijkheden om ergens anders een nieuw leven te beginnen, en we zijn ook meer gewend aan een westerse levensstijl." Geen werk En zo maakt nu ook Tarek Shumall in Beit Sahour zich op om na zijn huwe lijk met Lubna naar de Verenigde Sta ten te vertrekken. Hij is de laatste van zes broers en zusters, die hun geluk el ders zoeken. In Zuid-Amerika, in Au stralië en in Amerika. „Al mijn vrien den zijn al weg", zegt hij bedroefd. „Ik heb hier geen toekomst meer. Werk is er niet. Veiligheid heb ik ook niet. Als ik naar Jeruzalem wil om er in de Hei lige Grafkerk te bidden, moet ik langs Israëlische militaire wegversperrin gen. En van het vredesproces verwacht ik ook niets. Niemand van de emigran ten uit Beit Sahour is trouwens nog te ruggekeerd." Hij is een van de 500 inwoners van Beit Sahour, die in de afgelopen jaren geë migreerd zijn. En er is daar niet één fa milie te vinden, waar niet een broer, een zoon of een oom de koffers heeft gepakt om zich van de economische problemen en de politieke onzekerhe den te bevrijden. Zeker na 1989, toen de 12.000 bewoners van Beit Sahour een belastingstaking afkondigden en het Israëlische militaire bestuur daar met harde hand op reageerde. Het le ger sloot winkels en bedrijven. Nam goederen in beslag. Kondigde uitgaan sverboden af. De handel werd er lam gelegd. En de werkloosheid steeg tot 35 procent. Tot de Golfoorlog van 1991 konden de jongeren van Beit Sahour nog uitwij ken naar de Golfstaten om daar wat te verdienen. Maar in dat jaar werden de grenzen daar voor de Palestijnen ge sloten, omdat Yasser Arafat zijn steun aan de Iraakse leider Saddam Hoes sein had verklaard. Gedwongen „Nu", zegt Ghassan Andoni, „hebben we helemaal geen toekomst meer, want we hebben geen enkele mogelijk heid om uit te breiden. In Westelijke richting zitten we tegen Bethlehem aan. Aan de Oostelijke kant grenzen we aan een groot Israëlisch militair kamp. Het hele gebied ten zuiden van Beit Sahour is door de Israëli's tot 'ar cheologisch gebied' verklaard en nu is ook het gebied ten noorden van ons dorp onteigend voor de bouw van een grote joodse wijk, waar 30 a 40.000 joodse kolonisten komen wonen. Een van de gevolgen daarvan is, dat de waarde van de grond hier enorm is ge stegen." Beit Sahour's jonge bewoners zijn dus gedwongen om na hun huwelijk bij hun ouders te blijven wonen en meer dan voorheen valt dus de keuze op de trek naar het Westen. Volgens de gegevens van dr. Bernard Sabilla, als socioloog verbonden aan de universiteit van Bethlehem, wonen er niet meer dan 50.000 christenen in Jeruzalem en de traditioneel christelij ke dorpen erom heen. Een verouderde bevolking, nu de zonen en dochters vertrekken. „In het land van Jezus", zegt hij, „verdwijnen de christenen. En dat is zo triest, omdat ook na de isla mitische veroveringen in de zevende eeuw de christelijke gemeenschappen hier gespaard bleven." Nu, met de Is raëlische controle, die ook na de zelf bestuursovereenkomsten met Yasser Arafat duidelijk voelbaar blijft, heb ben de Palestijnse christenen groeien de frustraties over God's volk, zoals de joden in het Oude Testament omschre ven zijn. Triest „Ik ben bang, dat u van anti-semitisme wordt beschuldigd, als u opschrijft, wat ik daarvan denk", zegt pater Alex Awad in het Bijbel-instituut in Bethle hem. „Maar ook al staat het in de Bijbel, ge loof ik niet dat de Israëli's Gods uit verkoren volk zijn. God's volk moet God's werk doen. En dat is liefde, vre de, gelijkheid. De Israëli's nemen ons Het gevoel in een gevangenis te leven land af. Ze slaan onze kuideraj verstikken ons economisch, Zevet ven ons. De werkelijkheid staatti in tegenstelling tot de christelijk^ En het trieste is, dat het westen011 litieke redenen meer naar Israëlf tertdan naar ons." Nederlandse christenen trouwemsl ren de meeste gelden, die nodigzij] 'Beit Jemima', het tehuis voorgea lijke en gehandicapte Palt deren in Beit Jalla, te bekostigen! Nederlandse christelijke echtpaar» lbehr uit Naarden heeft daar de 1 ding en Heieen Vollbehr maakt era geheim van, dat zij 'heel bang' isq het toekomstige Palestijnse zeli stuur op de Westelijke Jordaaw „Ik vrees", zegt ze, „dat wegedwee zullen worden onze kinderen deii| te leren. Als dat gebeurt, zulle weigeren." Hamas De ongeveer 25 kinderen, die zij oi haar toezicht heeft, krijgen er -tr acht hun afkomst - een christelijk ook Nederlandse opvoeding. Sm van de kinderen, de ouderloos g noemen Heieen 'mama'. Voordes: ren is ze 'tante'. Ze straalt van® de, als de kinderen op haar r Maar ook zij heeft haar zorgen. KI haar hart, zegt ze, trilt ze van au. de Hamas. „Die fundamental^ islamieten maken ons het We worden zelf regelmatig met m bekogeld en kort geleden is er"" auto geschoten." Als het aani zou Beit Jalla bij Israël ge!r moeten worden, maar of dat gek betwijfelt ze. Angst „Ik heb besloten", bekent ze, .dj gen te vertellen die mijn Falsi christelijke buren niet hardop *1 te zeggen. Kort geleden is een®1 lijke Palestijn uit de omgeving)1®! bloes opgepakt door de veilig11 dienst van Yasser Arafat. ,.H>I' beschuldigd van collaboratie ®1! Israëli's, maar daar geloof ik t®"J We weten in ieder geval dat M handeld is. Nu bidden we voor Een andere Palestijnse christ®;] prediker uit Beit Sahour, is haar met de dood bedreigd, y openlijk aan gasten in het biu'®! had verteld over de problem® J3 christenen van de Harnas onderi'1 „Ik bid", zegt mevrouw Vollbet» God ons zal beschermen. Ik toegeven aan mijn angsten, moet voor mijn kinderen zorêe"l anders zou ik vandaag noa ken." In Betlehem, in Beit Jalla Sahour luiden nog steeds de j. van de tientallen christelijke daar. In de souvenirshops zijn houten rozenkransen en de kf len te koop, die tientallen daar al eeuwenlang met de »3 ken. Maar het christelijke 'e)3 ze dorpen is in gevaar, „Over J jaar", zegt Ghassan Andoni, - misschioen nog wel het kru „1, dan is het, 2000 jaar na CW\.J leen het kruis van onze uitg gemeenschap. Haag (anp) - Ondernemend Ne |i"d doet maandag een uiterst, ilng om te voorkomen dat de win f voortaan elke zondag open mo j blijven. lommisaie voor Economische Zake! Y j Tweede Kamer houdt dan eei itting over de Winkelsluitingswet. I kabinet stelt voor de winkels op zon I dicht te laten, maar de gemeentel Lm de vrijheid hiervan af te wijken l een gemeente besluit dat de winkel Lndag open mogen zijn, kunnen win Iers gewoon de deuren dicht houden L onze Haagse redactie -ulcn Minister Jorritsma |et haast maken met de uien om het internatio- J wegvervoer te beperken [gunste van het railvervoer [vervoer over water. Nieuwe iderenspoorlijnen als Betu- Bijn en extra voorzieningen [goederen over te slaan lij- n daarbij onvermijdelijk. (beurt dat niet dan is de po le van Nederland als distri- jtieland in gevaar. |t concludeert een commissie 1 Kamerleden, na een werkbe- [ek aan Oostenrijk, Zwitserland i Duitsland. Deze landen zijn [el verder in de discussie over de perking van het wegvervoer 1 Nederland, zo constateerden I politici. ritserland bijvoorbeeld, zal haf 2003 geen buitenlandse Leks zwaarder dan 28 ton het pd in laten. De internationale jederendoorvoer moet dan ge lei over rails of over water aats hebben. dit moment is nachtelijk Lchtvervoer in delen van Oos- rijk al verboden. Dit land kl isteert bovendien alleen nog par in spoor. Duitse bondsminister van irkeer Wissman wil bovendien, heeft hij de Nederlandse Ka arleden verteld, het Eurovignet len bij transporteurs zeer oms- :den belasting voor vrachtau- l's - verdrievoudigen. Hij hoopt I het vervoer op termijn per rail I bevorderen. 1 met al betekent dat, dat het ternationaal vervoer over de 5 in de ons omringende landen een rap tempo wordt beperkt {belemmerd," aldus commissie- pder Biesheuvel (CDA) gisteren [Keulen. plgens de commissieleden is Ne erland hierop onvoldoende lorbereid. Er is in Nederland te jeinig nagedacht over de positie Bn ons transport in Europa, al t's het Kamerlid Van Gijsel (Pv- „Als je bedenkt wat er in de pden om ons heen gebeurt, hgt het heel veel om de Neder- positie op de vervoers- jrkt te handhaven." Jet D66-Kamerlid Van 't Riet Pncludeert gisteren zelfs dat de- powelijn eigenlijk veel te laat' Ti 2005 gereed) komt om de posi- e van Nederland veilig te stel- be Kamerleden willen daar- dat minister Jorritsma snel F een nieuwe, betere versie van ?nota-Goederenvervoer komt. fn eerdere versie, nog gemaakt por Jorritsma voorganger Maij, r te op zoveel kritiek, dat deze KW is teruggestuurd. I VVD-Kamerlid Verbugt on- If^eept dat Jorritsma nadruk- r Ik de positie van het water ier zal moeten belichten. [enselNr !?n?/krf> De Lon" S l99fi po ^oc^ter Barings zal in gf leren v" nftto~winstbijdrage le- ta fldên minste 35 mili°en gi Pan ^G-bestuurder Her- nsannIZmga Sisteren gezegd in v( lanfiari 'Waarookeen kantoor re !«azeÖSt\geVestigd-Huizin" lingen ,,i„T\ekaseren op bereke- e( W AaH p'hestuursvoorzit- at far zal deilet loPende n: D ar 7ai a nei lopende telen v?n HbelTangrijkste onder" ci [ank in Condense zaken- k fond toen aan'ri D® bank la T°nd si- i ran4 van de af- v* ïerd en uit S Va? ongecontro- pi 'derenvanef u gelopensPe" m 1 Sinsanoro kTaVklnedewerker P00t'termii Leeson. Hij n gan-'e Nikkei" nul611 af 0p de

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 8