DE STEM [k heb altijd beroemd willen worden' anager Jeugdige overmoed bij opening festival Studeren in Amsterdam tussen haring en wiet intha Fox en de scherpe ambities van een zingende pin-up @06-0703 inagement Team ïïtt^:der6aCtieS Reinout Oerlemans brengt magazine 'Heartbreak Hotel' Zevende Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen Prix de Rome voor Rob Hootsmans Acht maal Gouden Leeuw Expositie in café Chassé EMBER 1995 ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - 05 Gids ZATERDAG 9 SEPTEMBER 1995 DEEL D hypotheekrente 7,5 W _f 300.000,- _f 50.000,- barhypotheek SNS depothypotheek f 300.000,- f 300.000,- 50.000,- in depot 50.000,- F 250.000,- f 300.000,- f 1.060,- f937,- y •Rentcwijzigingcn voorbehouden. >NS Teleshopper: 06-0703. Van 1.00 uur en op zaterdag van 10.00 aanvragen of afspraak maken bij u fcatuurlijk kunt u ook terecht bij de BREDA ^UROPE B.V. maakt deel uit van de I en der grootste producenten van kunststol ^rialen op wereldvlak. Wij zijn gespecialij duktie van polyether- en poïyesterschuiin kten vinden hun toepassing in de industrie Imentensector: o.a. de auto-, vliegtuig-/ I ische, isolatie- en verpakkingsindustrie, q j medewerkers realiseren wij een omzet v en gulden. Op dit ogenblik hebben wij e or een (m/v) tot 35 jaar en genoot een HBO-oplei mg/ )nomie of boekhouding, n 4-tal jaar ervaring in een soortgelij e ten een produktie-omgeving. ■ed tweetalig (N/E), zowel gesproken a i klein team leiden en motiveren. n handelt oplossingsgericht en u ben i raadgever voor de Algemene Direc 1 et Management Team. uitmaken van hét Management Team roeiend en winstgevend bedrijfm6t orl1tin| riëntering. Dat betekent dat u terec dynamisch team met een 'hands on j\zelf professioneeL helemaal kan on reid in u te invésteren en u tegelijk een r beloningspakket aan te bieden. t de hand geschreven sollicitatiebrief^^ Zij nemen spoedig met u contact op- [OREL antha Fox was ooit a-drie-meisje in „„aire dagblad |sun. Miss krante- Cjn.Haar borsten wa- 1je startblokken voor [carrière als model. Ze l'zelfs zingen. Touch f!0I1g ze. En dat ging Lis koek. De bewuste L drie is al lang ver- Ij Nu moet ze het zelf i en gaat ze met haar [we lied wat dieper: Lr the Heart.' Lans Jacobs Ijjt moment was er niets "hand. Gewoon een jon- [ouw, die moeiteloos haar al verteld. meisje-van-om-de- fkomen de dia's op tafel, jgstuks. Op de een ligt ze op de grond. Een L, gehuld in een lange jö glimmmende creatie, liéchterhand rust op haar andere dia heeft s als hoofdkleur. Lange s laarzen, veel. been en Ipaars jack. Isztdus ook: Samantha Fox, ojtres én het model, Enge- i-up. Ze weet liogsteeds goed te verkopen. s in de twintig. Ver ge- fciugeheimzmnig te doen over IKiacte geboortejaar. We hou- phetop de zonnige kant van de r is ze tevreden mee. Eito is een paar dagen in Ne- idomeen nieuwe cd op te ne- to nieuwe poging om weer a het bereik van de schijn- Ste komen, f iiileen tijdje behoorlijk stil IdSoantha. Tenminste in het K.lederland. Volgens haar ienligt de rest van de wereld Is aan haar voeten. Zo is idterug van een bezoek aan Ltaarze na achttien uur vlie- I me nummers mocht zingen „Zo populair ben sfcn steekt ze regelmatig de l»jbij de échte graadmeter van Istces: de roddel- en achter- j! üog steeds vult ze de ruif van i. Zo zou ze een gods- i hebben en zou pa met de Steffi-Graf-tour ■ver wil ik niet praten", Tchuwt ze. a was ze in één klap Is beroemdste pin-up na- Is Hol ornaat in het dagblad W-as afgedrukt. Samantha ia-drie-meisje. Schan- preutse Britten en kken met rode hoof- r de krantenkiosken. De 'a van Samantha waren in in Engeland bekender PWiiafscheidelijke sigaar van I*® Churchill. Iwitwerd in een recordoplage Een cijfer dat Samantha probeert de evenaren. (f want your body) was "ingel in maart 1986. nodiging hadden veel li. ,2*a- Samantha verzil- wsten met twee plati- o-Jden en een zilveren i vijftien landen stond ze één en in Amerika bleef J?s®nmer vier haken. P jaren geleden. W ze en gaat zitten. Strak "lauwe ogen, strakke a? ook nog steeds dat blon- hebben we niets van Samantha Fox: „Ik heb altijd in God geloofd. Iedereen zou dat moeten doen, want dan zou er geen oorlog zijn. Ik voel me nooit alleen. Ik heb innerlijke rust en kracht.foto's archief de stem JL war was je? 'VI^Srote wereld daar bui- ™Wzeterug. „Ik ben de af- K Jj °P tournee geweest: ^-Amerika, Zuid-Afrika. bim» razend populair waar ik nog nooit - zo goed gedaan hebben, maar in Amerika, Canada en Japan ging het prima", zo zegt ze. „Ik heb het geluk dat ik internationaal word uitgebracht. Dat geldt niet altijd voor iedereen." Ze zet haar voet op de stoel. Gaat wat makkelijker zitten: „Ik ben nu al twaalf jaar beroemd." Ze is kleiner dan op de glamour- dia's die ze heeft meegebracht. Exotisch Ze begon ais model en sinds 1986 zingt ze en maakt ze platen. Of er verschil is tussen het model, de pin-up en de zangeres. „Nee hoor, ik ben gewoon mezelf. Ik word niet meer als model be taald. Ik ben dat vijf jaar geweest en dat was genoeg. Ik ben nu al ze ven jaar zangeres. Toen ik jong was, was het heerlijk om model te zijn. Vanaf mijn zestiende tot mijn 21e heb ik als model de hele wereld afgereisd, ben ik op exotische loca ties geweest. Heerlijk." „Maar als je volwassen wordt, is het anders. Ik ben op mijn 21e vrouw geworden en dan ontdek je dat er meer in het leven is dan voor een camera te staan. Het is leuk als je jong bent, maar als je ouder wordt, wil je meer van het leven. Ik hoefde niet weg, maar als je begint te zingen, wil je ook je eigen tek sten schrijven en dan hopelijk een keer producent worden, je eigen clips maken. Dat is een carrière met toekomst." „Ik heb zoveel meegemaakt in mijn jonge leven dat ik dat graag aan anderen verder wil geven. Daarom schrijf ik teksten." Echt diep wil ze er niet op ingaan. „Ik heb altijd een positief beeld gehad van het leven, daarom zijn mijn liedjes positief." Een ster aan het woord. „Niemand kan je leren om succes te hebben, niemand kan je leren een ster te worden. Je wordt als ster gebo ren." Ze was heel jong toen ze haar aan leg tot het sterdom ontdekte. „Op mijn vijfde wist ik dat ik zangeres wilde worden. Ik deed mee aan ta lentenjachten, zong op feestjes. Mijn mama en papa zagen dat ik talent had, de kwaliteit om wat te worden, dus stuurden ze met naar de beroemde artiestenschool in Londen." Van haar vijfde tot haar tiende zat ze op die school. „Zo zit ik in el kaar. Ik wil graag entertainen. Ik heb altijd geweten dat ik beroemd wilde worden." Ambitie is de drijfveer. „Net als een beeldhouwer. Je wilt iets ma ken dat de geschiedenis in zal gaan, iets dat onbetaalbaar is. Ik wil platen maken om indruk te maken, om tijdloos te zijn en om gewaardeerd te worden. Om men- I Azië en Zuid- iUY""~" bijgen ze niet zo Lom hun Molen te l(w.hetextraieuk." »uJaar. k Samantha er e wereld, hoe muzikaal bijna he in ëlkaar zit. overwin de "he. Ze trekt haar in India op voor tts- „Fantastisch", etg veel indruk meen „Na ze- uaar wel aan ge- Management ï/9/2222695 Fax++32/9/221 2355 VG.WS.135 'eld, behal- „Misschien dat et m Nederland niet „Vanaf mijn zestiende tot mijn 21e heb ik als model de hele wereld afgereisd, ben ik op exotische lo caties geweest. Heerlijk. sen gelukkig te maken." Of dat moeilijk is om te bereiken? „Natuurlijk niet." De ober brengt een glas water. „Net als een kelner, een taxichauf feur: je probeert er het beste van te maken. Soms is het vervelend, maar je moet proberen om te ge nieten van wat je doet. Je moet je niet met anderen vergelijken. Er is niemand hetzelfde als jij, we zijn allemaal individuen. Ik denk nooit vooruit. Het interesseert me niet wat er over twee jaar zal zijn. Wat telt is deze week. Daar gaat het om. Dingen kunnen gebeuren, spontaan: laat ze gebeuren. Ik leef met de dag. In mijn andere leven, als model, zei ik dat ik wilde trou wen en zes kinderen wilde hebben. Dat zeg ik nu niet meer." Even is ze stil. „Ik wil twee kinderen", en ze lacht. „Ik zei ooit dat ik op mijn vieren twintigste getrouwd wilde zijn. Nou hier zit ik dan en ik ben nog steeds alleen. Plan niet teveel, is mijn advies. Het loopt toch niet zo als je het wilt." Ze kijkt terug. „Toen ik zestien was, had ik alleen maar plezier. Ik kende sterren, ging met ze om. Ik had geld genoeg en gaf ook een hele hoop uit. Het was fantastisch om zestien te zijn en een hele hoop geld te hebben. Maar mijn ouders hebben goed op me gelet, zodat ik niet doordraai de. Daarom zit ik hier bij jou zon der kleerscheuren, zonder litte kens uit die tijd en ook zonder spijt. Ik heb van mijn leven geno ten." Ze aarzelt. „Ik heb geluk gehad. Iemand past op me." Wie? vraag ik. Een zenuwachtig lachje volgt. Ze wijst omhoog, waar de 'oppasser' woont. „Ik heb altijd in God geloofd. Ie dereen zou dat moeten doen, want dan zou er geen oorlog zijn. Ik voel me nooit alleen. Ik heb innerlijke rust en kracht." Er moet haar iets van het hart. Britse roddelkranten hebben haar als de bekeerde pin-up met berouw afgeschilderd, sis de bijbelfreak. „Ik ben geen herboren christen. Ik ben sinds ik gedoopt ben altijd christen geweest. Ik ben als katho liek opgevoed. Op een bepaalde leeftijd heb ik mijn eigen geloof ge vonden. Ik ben geen religieus ie mand, ik ga niet elke week naar de kerk: ik geloof alleen in God." Het gebeurde in Londen, waar ze een kerk bezocht omdat haar moe der ernstig ziek was. Haar make up dame was erg gelovig en die gaf haar het advies naar die bewuste kerk te gaan. „Ik ben gegaan, heb voor mijn moeder gebeden en ze werd beter. Echt beter. Ze voelt zich beter dan ooit. Dat was twee jaar geleden. De gebeurtenis over tuigde me dat alles waar was. Het was een teken." Die ervaring is in haar songs terug te vinden, zegt ze. Niet letterlijk, maar het positieve is de marinade. „Muziek moet niet depressief zijn. Daarvan krijgen we onze portie in het nieuws. We weten wat er voor rotzooi in de wereld is. Daar hoef je niet over te zingen." Liefdesaffaire Go for the heart heet haar nieuw ste singel. „Ik wil niets meer met deze liefdesaffaire te maken heb ben", is een zin in de song. „Dat wil niet zeggen een liefdesaffaire met een man, maar een liefdesaf faire met een manier van leven. Soms denk je wel eens: niemand heeft wat voor me over. Ik doe het zelf. Leer jezelf kennen, zeg ik, want het leven is weg met hinder nissen. Onderweg help je andere mensen, je maakt hen positief. Zo maak je jezelf onderweg sterker, krijg je karakter. Go for your he art, Luister naar je hart. Ik ken zo veel mensen die alleen maar af wachten, die niet kunnen beslissen en hopen op een wonder. Ze doen niets, ze wachten alleen. Dat heeft geen zin: je moet je eigen wonder maken." Ze zegt dat ze een gelukkig iemand is. „Echt. Natuurlijk heb ik wel eens wat op mijn dak gehad. Heeft iedereen dat niet? Dan heb ik de volgende dag de ju in, maar dan zeg ik snel: vergeet het. Wat is be langrijk: je gezondheid is belang rijk." Wat is prettiger: dat er naar je ge keken wordt zoals toen je model was, of dat er nu naar je geluisterd wordt, als zangeres? „Dat had je me zeven jaar geleden moeten vragen", antwoordt ze op die vraag. „Bij mijn eerste plaat. In die tijd had ik gezegd: het is veel goedkoper om een foto van me te kopen dan een plaat. Ik heb er toen vijftien miljoen van verkocht." Vijftien miljoen posters hangen aan punaises aan Britse muren. Het bekendste Britse behang. Maar alleen in Groot-Brittannië. In Amerika kenden ze de ontboe zemende carrière van Samantha niet. „Een Amerikaanse journalist vroeg me ooit tijdens de tournee of ik er wel eens aan gedacht had om model te worden. Ja, zei ik, maar je bent wel een beetje laat met je vraag." De journalist had in ieder geval smaak, is de conclusie. „Ik vind het niet erg om bekeken te worden. Een internationaal be kend artiest is iemand met een fan tastisch imago: dat is hoe iemand eruit ziet, hoe je klinkt en wie je bent. Niet veel mensen hebben dat. Ik ben twaalf jaar bezig: ik ben overal in alle landen van de wereld bekend. Overal, ook in IJsland. Dat was mijn ambitie. Ais ik be roemd wil worden, moet dat over de hele wereld zijn. Het is een heerlijk gevoel. Je werkt hard en beroemd zijn is je beloning. Het is alsof je een race hebt gewonnen. Iedereen wil toch winnen? Egoïs tisch? Nee hoor, want er staan er altijd genoeg klaar om het van je over te nemen." De rest van de wereld heeft ze ge zien. „Ik heb laten zien dat ik mijn vak trouw ben. Natuurlijk wil ik me bewijzen, natuurlijk wil ik mijn critici laten zien dat ik het kan. Ik wil gerespecteerd worden voor wat ik doe. En als je dat de mensen niet laat weten, zoals op een tournee, dan komen ze er nooit achter. Ik wil mijzelf bewijzen. Na mijn Amerikaanse tour was ik compleet kapot, uitgeleefd. Ik wil de laten zien dat ik ook ruig kan le ven. Ik kan het." Een volwassen pin-up rukt de pu naises uit de muur. Samantha Fox staat op, rekt zich en vertelt op de valreep hoe tijdens het zonnen de vorige dag twee wespen haar in haar achterwerk hebben gestoken. Ze draait zich verleidelijk om. „Hier", showt ze. Reinout Oerlemans Van onze rtv-redactie Hilversum - Kennelijk is de presentatie van de Postcodeloterij- show door GTST-acteur Reinout Oerlemans in Hilversum zó goed gevallen, dat hij nu een eigen programma krijgt. Heart break Hotel heet het jongerenmagazine waarin Oerlemans als gastheer opduikt die daadwerkelijk actie onderneemt om tot een oplossing te komen, mocht dat nodig zijn. In de kelder van het Heartbreak Hotel ontvangt hij onder anderen een jonge vrouw, die opgroeide met een aan heroïne verslaafde moeder. Zij heeft een uitgesproken mening over hard drugs. Verder gaat Oer lemans en de zogeheten 'snuffelcamera' met de kritische Lotje de straat op, op zoek naar haar ideale man. Bovendien in de eerste-afle- vering een modeshow. Uiteraard krijgt Oerlemans assistentie van een stel mooie dames, die de toepasselijke naam The Heartbreakers heb ben gekregen. Volgens de makers van het programma zijn de onder werpen van het nieuwe jongerenmagazine vaak taboe-doorbrekend. Daardoor komt Oerlemans soms op bijzondere lokaties. 'Heartbreak Hotel', zaterdag, Veronica, 21.05 uur Hulst-Willibrordus basiliek openingsconcert door de Jonge Filharmonie o.l.v. Ivan Fischer (en Filip Bral). Werken van J. Brahms en J. Haydn. Gehoord op vrijdag 8 september. Door Jeanette Vergouwen HET openingsconcert van het zevende Festival van Zeeuw- sch-Vlaanderen was merk waardig. Het hoogtepunt lag duidelijk in het tweede ge deelte van het concert. Dat was volledig te danken aan de bezielende leiding van Ivan Fischer. Het typische sfeertje van 'Jonge Mensen op weg naar het Concert podium' was de hele avond aan wezig. De jeugdige musici ken den, na een stage van drie weken, de partituren door en door, maar opvallend was dat er voor de pauze minder genuanceerd werd gespeeld. Het geprogrammeerde Jeux des Cartes van Stravinsky werd ver vangen door de Rhapsodie (nr4) en Intermezzi (nrs 2 en 3) opus 119 van Brahms. Deze zijn oor spronkelijk geschreven voor pia no. Brahms verklaarde 'het zijn bladzijden uit een dagboek van een man die innerlijk nooit lach- Amsterdam (anp) - De Prix de Rome Architectuur is toege kend aan de Amsterdamse ar chitect Rob Hootsmans. De Prix de Rome Stedenbouw en landschapsarchitectuur gaat naar Branimir Medic. Dat heeft de jury, die onder voor zitterschap van Janwillem Schrofer stond, gisteren be kendgemaakt. De Prix de Rome is de grootste Nederlandse staatsprijs voor kunstenaars tot 35 jaar. Hij wordt elk jaar op een andere ter rein uitgereikt. Aan de eerste prijs is een bedrag van 40.000 gulden verbonden. Hootsmans (1962) werkt bij het architecten bureau Berkel Bos in Amster dam, Medic (1961), die uit het voormalig Joegoslavië komt, bij het Rotterdamse bureau Christi- aanse. Bij het onderdeel architectuur kende de jury geen tweede prijs toe, maar wel drie basisprijzen van 10.000 gulden. Die vielen toe aan "Jan Alkema (1962) uit Am sterdam, Reinier Ubels (1964) uit Drachten en Moriko Kira (1965) uit Amsterdam. Pero Puljiz (1962) uit Amsterdam krijgt de tweede prijs (20.000 gul den) in de categorie stedebouw en landschapsarchitectuur. De twee basisprijzen van 10.000 gulden gaan in deze sector naar de Rot terdammer Erwin Bot (1965) en Joost van Hezewijk (1961) uit Arnhem. te'. Nu viel er ook niet te lachen want de bewerking voor koper ensemble van Eric Crees had niets meer van het karakter van deze intieme, introverte muziek overgelaten. Waarom is er niet gekozen voor een werk dat origi neel voor koper is gecomponeerd. Het orkest van jeugdige musici speelde daarna de symfonie 103 in Es (met de paukenroffel) van Haydn o.l.v. FTlip Bral. Haydn schreef dit werk in zijn Londense periode. Hoe verrassend is het niet om na de paukensolo, de fa gotten, celli en contrabassen een soort Dies Irae motief te horen spelen en hoe verfrissend klinken de variaties van de twee thema's (oorsponkelijk volksmelodieën) in het Andante. En hoe irritant is het dan, als een dirigent deze mu ziek nooit laat uitklinken. Zeker in een dergelijke ruimte waar de muziek moet ademen. De inter pretatie miste nuances en de broodnodige inleving in de parti tuur. Hoe totaal anders was de uitvoe ring van de eerste symfonie van Brahms. Nu was er wel de nodige dynamiek en werd er werkelijk met vuur gemusiceerd. De muzi kale expositie in het eerste deel, het ernstige karakter en de don kere klankkleuren kwamen goed uit de verf. Dat gold ook voor het allegro dat contrasteert en vol dynamiek zit. En ook de beheers te voortdurende' angst van de doorwerking kwam duidelijk over. Na het gevoelvol gebrachte langzame tweede deel en het meer levendige poëtische doch serene derde deel werd het com plexe vierde deel, dat het uiterste vergt van de musici, overtuigend gebracht. Het orkest dwong res pect af met deze gloedvolle inter pretatie van Brahms en verraste het publiek met een vokale toe gift: een a capella koorwerk van Brahms. Venetië (dpa) - Op het filmfesti val van Venetië zijn de Gouden Leeuwen voor filmcarrières be kendgemaakt. De winnaars zijn de regisseurs Woody Allen en Martin Scorsese (VS), Alain Res- nais (Frankrijk) en Giuseppe De Santis (Italië), de actrice Monica Vitti (Italië), de acteur Alberto Sordi (Italië), de filmcomponist Ennio Morricone (Italië) en de producent Goffredo Lombardo (Italië). Breda - In het artiestencafé van het Chassé Theater in Breda wordt vanmiddag om 16.30 uur de eerste tentoonstelling ge opend. Het gaat om acrylschilde- rijen van Eelco Brand en assem blages en olieverven van Emiel Kruithof. De expositie loopt tot begin november. f-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 47