eatie
is
aar'
Heineken
winststijging
hemie bruist
weer
in de Botlek
roduktie biodiesel komt in Nederland nog niet van de grond
[erbrouwer probeert vaste voet aan de grond te krijgen in Duitsland
P C wil modeketen
Mac Maggie afstoten
Nieuwe ronde in gevecht
tussen KLM en Ad Latjes
ECONOMIE
A9
>os op gemeente
Investeringen
stoppen
afbraak
werkgelegenheid
KG 9 SEPTEMBER 1995 'jjgTEM
ZATERDAG 9 SEPTEMBER 1995
rlandse recreatiebedrijven
Incurrentiepositie van de (J
lector verslechtert verder ali
liet verandert.
Ian recreatiebedrijven.
Tie Gemeenten schijnen te
dat de recreatiesector CCI
Ian demloze put met goud biw
Ire- dus de ondernemers,
kt- Onder meer toeristenbelj
|an rioolrechten, reinigingsrc
iele en milieubeheervergunn,
■se- stijgen buiten alle proportie
I de steeg de toeristenbelastj
laatste vijf jaar met ruim
cent van 59 naar 103 miljo
|U den.
Wat is er voor een gt
I de makkelijker dan het dichte
jau- de begroting met het geld
lent toerist,' stelt de Recron.
"het De recreatie-ondernemers
jtis- ten de heffingen in hun
nachtingsprijs doorberek)
en De toeristen krijgen daa,
gen niet direct een kwalitatief]
f de produkt, omdat er voor inj
j de ringen nauwelijks geld overt
J-oot Uiteindelij k zal die toerist al
Iwa- en vooral goedkopere be
ged- mingen zoeken en slacht c,
wer- meente haar eigen kip met)
|ko- den eieren, menen de
mers.
|9,55
■7,16
■5,06
3,28
35,90
41,50
107,00
2,94 1750,00
2,86 0,36 f
12,63
12,63
■2,62
12,58
42,90
3,90
16.25
15,88
12,63
12,60
45,00 a
3,20
18,50
30,00
12,26 1950,00 A
12,20 8,90
12.15
12,09
11,53
11,52
100,20
46,90
77,10
13,00 e
X
07/09 08/09
305,70 306,40
308,70 308,80
284,20 285,00
328,00 328,50
250,40 251,70
403,70 403,60
Wall Street
allied signal
amer.brands
amer.tel.tel
amoco corp
asarco ine.
baan company
bethl. steel
boeing co
can.pacific
chevron
chiquita
chrysler
citicorp
cons.edison
digit.equipm.
dupont nemours
dow chemical
eastman kodak
exxon corp
ford motor
gen. electric
gen. motors
goodyear
hewlett-pack.
int bus.mach.
int. tel.tel.
kim airlines
mcdonnell
merek co.
mobil oil
omega financ.
philips
royal dutch
sears roebuck
sfe-south.pac.
texaco inc.
travelers
united techn.
westinghouse
whitman corp
woolworth
57M 5
m J
51K il
m
2
46
120V4 1
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
c ex claim
e gedaan /bieden
d ex dividend
f gedaan /laten
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k - gedaan en laten»»)"*1 j
I gedaan en bieden axdividw
jan
90,00
369
5,80
sep
65,00
613
0,60
okt
60,00
315
5,40
okt
60,00
459
0,40
okt
200,00
665
2,00
sep
170,00
361
0,25 a
nov
170,00
457
1,50
sep
165,00
546
1,20
okt
22,00
463
0,40 a
jan
22,00
1821
0,70
apr
22,00
672
1,00
o96
14,50
309
7,10
o96
17,00
354
4,80
sep
455,00
438
11,50
sep
460,00
697
6,30
sep
465,00
1542
3,10 b
sep
470,00
2729
1,00
sep
475,00
1359
0,40
okt
370,00
500
97,50 a
okt
470,00
618
4,70
okt
480,00
632
1,80 a
nov
340,00
500
127,00 a
sep
440,00
500
0,10
sep
465,00
11%
2,40 a
sep
470,00
371
5,50
okt
450,00
324
1,60
nov
450,00
415
2,50 b
okt
250,00
321
6,60
okt
60,00
309
1,50
jan
55,00
717
0,90
feb
103,00
500
1.70 a
feb
105,00
505
0,80 a
1,25 a
mei
104,00
360
nov
100,00
501
12,30
nov
100,00
874
0,60
sep
200,00
616
0,70
okt
200,00
1048
1,50
apr
200,00
1237
6,50
okt
185,00
477
0,80 a
okt
200,00
1450
6,20
o97
145,00
725
1,503
sep
70,00
304
8,80 a
0,70
sep
80,00
339
okt
75,00
320
5,20
okt
80,00
1520
2,10
okt
70,00
408
0,30
okt
75,00
80,00
490
1,20
okt
515
3,30
sep
840,00
383
3,50
okt
830,00
294
11.50 b
l,«
I»
I)"
I*
if
Itf
if
if
III
I»
if
St
I»
J,«fj
1?
I)I
1.11
l«
It
it
if
II f
e verslaggever
iag.Nederland slaagt
t jjj de produktie van
[eselvandegrondtekrij-
„ring en de olie-industrie
•Lghoudend. Het agrari-
Ibedrijfsleveri stuit op afzet-
„p transportbrandstof
H bij alle initiatieven het
luie struikelblok.
Lste landen van de Europe
se bouwen voortvarend fa
brieken voor transportbrandstof
uit koolzaad- en zonnebloemolie.
In Duitsland zijn al meer dan 300
tankstations voor 'groene' diesel.
Landbouworganisaties en politi
ci klagen over de onwil van de re
gering om biodiesel met vriende
lijker fiscale maatregelen te sti
muleren.
Nederland is een 'blinde vlek' in
de Europese Unie.
Frankrijk en Duitsland stevenen
af op een doorbraak. In beide
landen lopen grote proefprojec
ten en zijn fabrieken voor biodie
sel in aanbouw. De twee grote
akkerbouwlanden voeren een
ruimhartig beleid om biodiesel
nagenoeg geheel vrij te stellen
van accijns. Ook landen buiten de
Europese Unie als Polen, Slowa
kije en Zwitserland storten zich
op de bouw van biodieselfabrie-
ken.
De accijnskortingen in Frankrijk
en Duitsland zijn een doorn in
het oog van de Europese Com
missie.
Het Europese parlement wil paal
en perk stellen aan de fiscale vrij
stellingen waarmee de lidstaten
biobrandstoffen van eigen bodem
bevoordelen. De kostprijs van
een liter biodiesel schommelt
rond een gulden. De prijs van fos
siele diesel aan de tank is onge
veer ƒ1,30. Meer dan de helft
daarvan gaat naar de belasting.
De zesde Franse fabriek voor bio
diesel (kosten honderd miljoen
gulden) is in aanbouw. In de Bei
erse stad Gmünden komt een raf
finaderij voor biodiesel waar
jaarlijks de oogst van 100.000
hectare (ongeveer de helft van de
provincie Zeeland) koolzaad kan
worden verwerkt. De Duitse mi
nister van Landbouw Borchert
stelt dertig miljoen mark be
schikbaar voor onderzoek naar
energiewinning uit biomassa. De
Duitse Raiffeisencoöperatie heeft
190.000 hectare koolzaad onder
contract voor de produktie van
biodiesel. De afzet loopt via eigen
tankstations.
De experimenten in Nederland
steken pover af bij de buiten
landse inspanningen. Twee wa
tersportbedrijven in Friesland
hebben bij wijze van proef vrij
stelling van accijns gekregen. Zij
mogen biodiesel als brandstof
voor pleziervaartuigen verkopen.
De proef is een succes.
'Groene' diesel heeft grote mi
lieuvoordelen.
De brandstof is snel afbreekbaar.
Toepassing op grote schaal voor
komt smogvorming in stedelijke
gebieden en vermindert de uit
stoot van broeikasgassen.
Akkerbouwers zijn economisch
gebaat met kansrijke energieteel
ten.
- Heineken
I de eerste zes maan-
jvan dit jaar een iets
(der sterke winststijging
iizien dan vorig jaar in
|de periode.
nettoresultaat uit gewone be-
[sëtoefening ging met 10,1
lit omhoog tot 280 mil-
I vorig jaar september meld-
Jttoawer een winstgroei van
[procent en twaalf maanden
tor met ruim 11 procent.
1 spreekt bestuursvoorzitter
[joisteen over een goed eerste
„Daarover mag geen
id bestaan," zei hij in
«dichting op de cijfers.
...1 1995 verwacht Heme
len procentuele stijging van
Vone winst die nagenoeg
ik zal zijn aan die in de eerste
jmaanden, nagenoeg 10 pro-
l Duidelijk minder dan de
roei (zonder buitengewoon
met 16,3 procent in
[minder goed signaal is ook
mindering van het afzetvo-
Jr in juli en augustus in verge-
Met de eerste zes maanden
Die lichte afbuiging
jit lijn hangt samen met min-
jgoed weer in Zuid-Europa en
jhet feit dat de maanden juli
voor Noord-Europa
t uitzonderlijk goed zijn
sst. „Dat waren keimaan-
L Die zijn bijna niet te slaan,
kei juli en augustus ook dit
voor Noord-Europa uitste-
itmaanden," zei Vuursteen,
ffaboekte de afgelopen zes
n een omzetstijging van 5
it tot 4,9 miljard. Vorig
j rond dezelfde tijd keek
eken tegen een groei aan van
tocent. Ook de bierbrouwer
|hij zijn export veel last van
!e gulden ten opzichte van
«valuta's, zoals de dollar,
«ende peseta. Als de wis-
i niet waren veranderd
i van die van 1994,
u het bedrijfsresultaat met
itveer 15 procent extra zijn
Idiomen, Nu steeg het met
[procent tot 431 miljoen.
i 'aanzienlijke groei
bierafzet ervoor ge-
Een biertje gaat er altijd wel in, het blikje in mindere mate.
zorgd dat de effecten van de va
luta-schommelingen ruimschoots
zijn gecompenseerd', aldus Vuur
steen.
Vuursteen gaf nog eens duidelijk
aan hoe vastberaden zijn concern
is als het gaat om verovering van
een plaats op de Duitse bier
markt. Hij volgt de herstructure
ringsbewegingen op de sterk ge
fragmenteerde markt in Duits
land nauwgezet en wacht op een
kans iets over te nemen. „Tot nu
toe deed zich geen interessante
mogelijkheid voor. Zodra die zich
voordoet, springen we erop in."
De ontwikkeling van een interes
sant marktaandeel in Duitsland
zal zeker lang duren, aldus Vuur
steen. „We zijn er pas drie jaar."
Hij verwees naar bij voorbeeld
Zwitserland en de Verenigde Sta
ten, waar Heineken nu enkele
tientallen jaren op de markt is en
waar het nu volgens de bestuurs
voorzitter uitstekend gaat. Voor
FOTO ANP
die resultaten was ook engelen
geduld nodig.
Duitsland heeft een sterke eigen
biercultuur, waarbij het moeilijk
is vaste voet aan de grond te krij
gen. De markt is nog sterk ver
snipperd met een kleine 1300
brouwerijen. „Er zijn geen mer
ken die meer dan 5 a 6 procent
van de markt bereiken. Elders
zijn merken goed voor een markt
aandeel van 20 a 30 procent van
de markt."
Vuursteen
Naast Europa deden ook de Vere
nigde Staten en het Verre Oosten
het voor Heineken goed. De bier-
afzet in het Verre Oosten nam
aanzienlijk toe. De export naar
China stijgt verder, de brouwe
rijen in Indonesië en Vietnam
verkopen meer.
Vuursteen blijft enthousiast over
de markt in het Verre Oosten. Her
en der zijn brouwerijen in aan
bouw (Cambodja, China op het
eiland Hainan, Thailand, Birma
FOTO ANP
en Indonesië). Voor Afrika trof
Heineken een extra voorziening,
echter beperkter van vorig jaar in
verband met de calamiteiten in
Ruanda. Nu is de situatie vooral
dreigend in Burundi, waar Hein
eken een belang van 59,3 procent
heeft in de Brasseries en Limona-
deries du Burundi. „Tot nu toe
zijn we over de ontwikkelingen in
Afrika zeer tevreden. De voorzie
ningen zijn ter beperking van de
risico's."
onze verslaggever
'Wam - Met de reorganisaties bij de grote bedrijven lag er
'^ar jaar een grauwsluier over de chemische industrie in de
;it Maar nu de winsten zijn hersteld en de economie aan
leert de chemie weer als vanouds met miljardeninves-
8® om niets van het nieuwe feest te missen.
is er blij mee. Want de
[retl 2at de klad in deze
zo belangrijke
r- oe directe werkgelegen-
vijftien procent af
naar ruim 8400 arbeids-
y "i,™? )aar- En waar de
LW haar belang onder-
1> §ewag te maken van
I®t werkgelegenheidsef-
Kfn de factor drie, dan
L, e,^ers (bij aannemers,
^wnciers) nog eens bijna
1,1 banen verdwenen
ieh»TUMlles Bii een aantal
jktan wVen Z'in daar de oor"
Vp Wezi)n heel blij met de
EnW jnvester'ngen>" zegt
f RotJ Schellekens van
Vlhavenbedrijf,
lenwoa n§ zeher stop-
weirien de werkge
ld»,:-eer h°ht kan groeien.
ar Voorz'chtig
rl«kramrf|S W,a,S dat onlangs
SropiJa W' Hij wees op de
««1 v ,1 Winsten en het
dt tijd Vf ec°nomie. Het
WiJlUu weer nieuwe
kojtW, creëert, hield
Werinn ers hij de jaar-
de N5lJ?n de Vereniging
voor Chemische
rhhêuilaven horen bij el-
gebied, dat wisselend
1 t'
onder de namen Rijnmond, Bot
lek en Europoort te boek staat,
maar geheel deel uitmaakt van de
haven van Rotterdam. Rond de
vijf raffinaderijen van Shell, Es-
so, BP, Kuwait Petroleum en
Texaco heeft zich een cluster van
liefst twintig chemiebnedrijven
gevestigd. De toegevoegde waar
de voor de Nederlandse economie
bedraagt bijna vijf miljard gul
den per jaar.
De Rijnmond staat inmiddels zo
vol, dat het Rotterdams Haven
bedrijf node op zoek is naar nieu
we uitbreidingen van het haven
terrein. „We verkopen totaal
honderd hectare per jaar en we
hebben nog vierhonderd hectare
in voorraad. Dat betekent dat we
over vier jaar uitverkocht zijn,"
zegt directeur W. Scholten.
De laatste grote aankondiging is
een onderzoek van het het Zuid
hollandse energiebedrijf Eneco,
de Amerikaan Fathom Fuels en
het Finse chemieconcern Kemira
naar de haalbaarheid van een
LNG-terminal. Dit gas kan een
belangrijke grondstof vormen
voor de chemische industrie. De
investering in een dergelijke ter
minal vergt het lieve bedrag van
anderhalf miljard.
De bouw van een overslagbedrijf
voor de vloeibaar gas ketste in de
jaren zeventig nog af op een ver-
Een luchtfoto van een deel van het Europoortgebied dat samen met de rest van het Rotterdamse havengebied weer in de vaart der vol
keren wordt opgestuwd. foto anp
onderstelde inherente onveilig
heid van deze activiteit. Maar die
geluiden zijn verstomd.
Het havenbedrijf: „Wereldwijd is
sprake van een algemeen aan
vaarde industrie, gebaseerd op
beproefde technieken. Er is de af
gelopen 25 jaar veel ervaring op
gedaan met LNG-terminals.
LNG is bovendien een efficiënte,
goedkope brandstof en algemeen
erkend als een milieuvriendelijke
energiebron."
Het economisch belang gaat ver
der dan alleen de werkgelegen
heid die voortvloeit uit de bouw
en de operatie, alsmede de aar
digheid dat jaarlijks zes miljard
kub meegenomen kan worden in
de statistieken. Vooral ook de
verbetering van de infrastructuur
en de beschikbaarheid van een
extra grondstof is van strategisch
belang, vindt het havenbedrijf.
De LNG-terminal is het recentste
wapenfeit van een reeks van in
vesteerders, die dit jaar mogen
worden genoteerd. Eastman Che
micals, onderdeel van Eastman
Kodak, maakt bijvoorbeeld nu
eindelijk zijn belofte waar om te
investeren in de Europoort. East
man kondigde al drie jaar terug
aan om een miljard gulden in
nieuwe activiteiten te steken. Bij
de keuze tussen Moerdijk en Rot
terdam won de laatste, maar ver
volgens gebeurde er helemaal
niets meer. Het moederbedrijf in
de VS diende eerst thuis orde op
zaken te stellen.
Nu steekt het bedrijf dik vijfhon
derd miljoen gulden in een fa
briek, die aan driehonderd men
sen werk zal bieden. Deze granu-
laatfabriek is pas het eerste deel
van de inlossing van de beloften.
Shell heeft het ambitieuze inves
teringsplan PER+ in uitvoering.
Het project behelst de bouw van
een hyddrocracker en' een olie
vergassingsinstallatie. Er is drie
miluard gulden mee gemoeid en
het geldt als een van de grootste
investeringen in de geschiedenis
van het concern.
ICI bouwt voor 275 miljoen gul
den een fabriek voor MDI. Dat is
een grondstof voor poly-uret-
haan, met als gevolg dat andere
fabrieken voor bijna hetzelfde
bedrag investeren om die grond
stof te verwerken. Andere inves
teerders zijn Akzo Nobel, Arco en
Air Products.
Het Rotterdams havenbedrijf is
er blij mee, want nieuwe activi
teiten zijn goed voor de werkge
legenheid en stellen de leidende
positie van Rotterdam veilig. We
kelijks lopen vijftig chemicaliën-
tankers Rotterdam binnen en dat
is weer goed voor de exploitatie
van de kades.
„Nu al wordt er jaarlijks twintig
miljoen ton aan chemicaliën
overgeslagen," stelt het havenbe
drijf. „Dat is meer dan de helft
van de havens in noordwest-Eu
ropa tussen Hamburg en Le Ha
vre. Die hoeveelheid zal in de ko
mende vijftien jaar met tientallen
procenten doorgroeien."
Ook de gespecialiseerde tankter-
minalbedrijven als Pakhoed en
Van Ommeren profiteren van de
ontwikkeling. Zij investeren dan
ook tientallen miljoenen in de
uitbreiding van de capaciteit. Bo
vendien nemen zij steeds meer
werk van hun klanten over: de
bedrijven slaan niet alleen op,
maar voeren meer en meer het to
tale voorraadbeheer voor de
klanten uit. Van Ommeren mengt
zelfs al voor klanten.
In de keten druppelt het effect
van de investeringen verder door
naar de verpakkers, de vervoer
ders en de dienstverleners, als
chemische laboratoria. En dan is
de circel rond, stelt het havenbe
drijf. „Deze dienstverlenende be
drijfstak vormt op zijn beurt
weer een aantrekkelijke voor
waarde voor de' vestiging van
nieuwe chemische industrieën in
de Rotterdamse regio."
Het schaamrood
schoot de financiële
journalisten bij het
uitgeversconcern Elsevier ooit
naar de kaken toen ze ontdek
ten dat hun secretaresse het
eerst de lucratieve geheimen
van de convertible, de conver
teerbare obligatielening, had
doorgrond.
Afgelopen week begon staats
secretaris Vermeend deze fi-
nancieringsvorm fiscaal te ont
moedigen, maar toen zat de se
cretaresse al jaren met haar
miljoen op de Antillen en was
het hoofd van de kantine al
lang van de verbazing beko
men dat de 6000 gulden die ze
in een converteerbare obliga
tielening van het bedrijf had
gestopt, na luttele jaren 88.000
gulden waard bleek te zijn. Na
deze ontdekking stortte ook
het hogere kader bij het uitge
versconcern zich massaal op
de bedrijfslening. Maar toen
was de wei al kaal aan het wor
den.
Converteerbare obligaties zijn
niets anders dan leningen die
omgeruild mogen worden te
gen aandelen. Door dit recht
leveren ze minder rente op
dan andere leningen. Het rui
len gebeurt tegen een tevoren
vastgestelde koers. Als de
koers op de beurs boven die
afgesproken koers uitstijgt,
kan er dus belastingvrij koers
winst worden opgestreken. Bij
Elsevier met zijn almaar stij
gende beurskoers, betekende
dat in de jaren tachtig een lote
rij zonder verliezers. Men
stopte geld in de converteerba
re personeelslening om, als de
koers van het aandeel weer
eens substantieel was geste
gen, direct de winst te verzilve
ren en de opbrengst terug te
sluizen in de convertible om
voor een nog groter bedrag
nog meer conversierecht te ko
pen met nog meer uitzicht op
onbelaste koerswinst. Wie het
spel goed speelde, kon rond
zijn veertigste van een welver
diende rust gaan genieten.
Immers, het neerwaartse risico
is afgegrendeld, want in geval
van koersdaling wordt de le
ning natuurlijk niet omgewis
seld in aandelen.
In de tussentijd is de rente ge
garandeerd. Een niet te ver
smaden voordeel, want bij de
dividendbetalingen moet je
maar afwachten wat je krijgt
als belegger. En aan het einde
van de rit kan desondanks toch
optimaal geprofiteerd worden
van de upward potentials van
aandelen.
Niet alleen voor beleggers zijn
convertibles aantrekkelijk.
Ook de bedrijven die met der
gelijke leningen komen, bla
ken van genoegen. Het bedrijf
kan geld aantrekken tegen een
rente die soms wel twee tot 2,5
pocent onder de marktrente
zit en daarvoor hoeft de on
derneming slechts de belofte
te doen dat de lening geruild
mag worden tegen aandelen.
En beloftes kosten geen geld.
Bovendien heeft een onderne
ming liever eigen vermogen in
huis in de vorm van aandelen
dan vreemd vermogen in de
vorm van kredieten. De con
verteerbare obligatielening is
de ideale lokeend om dit te be
reiken.
Om de onbelaste koerswinst te
kunnen innen moet de beleg
ger zichzelf transformeren van
geldschieter naar mede-eige
naar. Bij al deze financiële al
chemie heeft één instantie het
nakijken: de fiscus. De beleg
ger krijgt minder rente uitge
keerd in ruil voor toekomstige
onbelaste koerswinst. Hij be
taalt dus minder belasting. De
ondernemer mag uitgekeerd
Splinters op
de glijbaan
dividend niet aftrekken, maar
de betaalde rente op een con
verteerbare lening wel. Ook
hij trekt de fiscus er dus onder.
Geen wonder dat er sinds me
dio 1993 bijna vier miljard gul
den in converteerbare obliga
ties is belegd. Tandenknarsend
moest staatssecretaris Ver
meend van Financiën deze fis
cale glijbaan accepteren. Nu
heeft hij echter besloten met
een piepklein splintertje het
glijgenot drastisch af te rem
men. Voortaan wordt het ver
schil belast tussen de werkelij
ke marktrente en de lagere
rente die de onderneming aan
de belegger betaalt. In de toe
komst verwacht de belegger
immers op zijn minst dat ver
schil via onbelaste koerswinst
gecompenseerd te krijgen.
Vandaar dat Vermeend het als
basis voor zijn heffing neemt.
Een futiliteit die fiscaal gezien
geen fluit oplevert. Alleen
wordt de convertible door alle
administratieve rompslomp en
de geringere verhandelbaar
heid door het fiscale sleepan-
ker ineens een stuk minder
aantrekkelijk. Als kind heeft
Vermeend ongetwijfeld erva
ren dat de splinter zelf en niet
de grootte ervan de afdaling
van de glijbaan vergalt. Die
kennis wil hij nu in de praktijk
gaan brengen. Beleggers wil
len nu eenmaal snel, risicoloos
en ongecompliceerd naar be
neden roetsjen. Zo niet dan
haken ze meestal snel af en
sterft de financiële constructie
een roemloze dood. De secre
taresses bij Elsevier schuiven
al vast ongemakkelijk op hun
stoel.
Rijswijk (anp) - De detailhandelsgroep P C (Peek Cloppen-
burg, Somebody) heeft de modeketen Mac Maggie in de eta
lage gezet. Per eind december worden de 38 winkels waarvan
26 in Nederland gesloten, tenzij P C voor die datum een ko
per vindt.
Mac Maggie worstelt al jaren
met tegenvallende verkopen.
Door het uitblijven van een posi
tieve ontwikkeling van de so
ciaal-economische situatie onder
jongeren (15-35 jaar) zijn de om
zetten stevig gedaald. Ook de ex
treme weersomstandigheden van
de laatste tijd hebben een nega
tieve uitwerking op de verkopen
gehad. Reorganisaties en sane
ringen hebben niet tot verbete
ring geleid. Mede tegen de ach
tergrond van de negatieve markt
ontwikkelingen is voortzetting
van de keten niet langer verant
woord, zo vindt het bestuur van P
C. Woordvoerster W. Ruis van
de Dienstenbond FNV is niet
bijster tevreden over het plan van
P C. „Ik vind dat Peek meer
moeite zou moeten doen om men
sen aan het werk te houden. Ze
doen te weinig aan herplaatsing
van personeel." Volgende week
woensdag raadpleegt de bond
zijn leden. De woordvoerder van
P C bestrijdt het standpunt van
de bond. „We kijken serieus naar
mogelijkheden om mensen elders
binnen het concern een baan aan
te bieden. Bovendien bekijken we
eerst of we een koper voor de za
ken kunnen vinden. Onderhande
lingen zijn nu nog niet aan de
gang."
Max Maggie heeft behalve 26
zaken in Nederland nog negen
winkels in België, twee in Duits
land en een in Engeland. Ook de
ze zaken gaan dicht of worden
verkocht.
Bij de bedrijven in Nederland
werken 100 mensen; in de buiten
landse vestigingen zijn 70 perso
neelsleden werkzaam.
Amsterdam (anp) - De KLM en Malibu Travel, het reisbureau
van Ad Latjes, staan donderdag opnieuw tegenover elkaar voor
de rechter.
Ad Latjes en Nederlands grootste luchtvaartmaatschappij strijden al
jaren onder meer over het recht vanaf Schiphol te vliegen met door de
KLM in het buitenland gedumpte vliegtickets. Malibu Travel beroept
zich hierbij op een regel van de Europese Unie over vrije handel tus
sen de lidstaten.
Latjes verwijt de KLM al jaren misbruik van haar dominante markt
positie op bepaalde routes vanaf Amsterdam. Hoe is het anders te ver
klaren dat de KLM aan de Nederlander een retourticket Accra, zes
uur vliegen naar het zuiden, verkoopt voor bijna 3000 gulden en een
retourticket New York, zes uur naar het westen, voor ruim 1000 gul
den, stelt Latjes.
Volgens Latjes is er sprake van schending van artikel 85 en 86 van het
Verdrag van Rome, waarin de oprichting van de Europese Gemeen
schap werd vastgelegd. Uitleg van de Amsterdamse rechtbank van de
ze twee artikelen heeft een precedentwerking voor alle lidstaten van
de Europese Unie, meent Latjes. „Een voor Malibu Travel gunstige
uitleg kan een handvat zijn om de Europese luchtvaartmaatschappij
en te dwingen lagere vliegtarieven te hanteren, met name in Europa."