eatie is aar' Heineken winststijging hemie bruist weer in de Botlek roduktie biodiesel komt in Nederland nog niet van de grond [erbrouwer probeert vaste voet aan de grond te krijgen in Duitsland P C wil modeketen Mac Maggie afstoten Nieuwe ronde in gevecht tussen KLM en Ad Latjes ECONOMIE A9 >os op gemeente Investeringen stoppen afbraak werkgelegenheid KG 9 SEPTEMBER 1995 'jjgTEM ZATERDAG 9 SEPTEMBER 1995 rlandse recreatiebedrijven Incurrentiepositie van de (J lector verslechtert verder ali liet verandert. Ian recreatiebedrijven. Tie Gemeenten schijnen te dat de recreatiesector CCI Ian demloze put met goud biw Ire- dus de ondernemers, kt- Onder meer toeristenbelj |an rioolrechten, reinigingsrc iele en milieubeheervergunn, ■se- stijgen buiten alle proportie I de steeg de toeristenbelastj laatste vijf jaar met ruim cent van 59 naar 103 miljo |U den. Wat is er voor een gt I de makkelijker dan het dichte jau- de begroting met het geld lent toerist,' stelt de Recron. "het De recreatie-ondernemers jtis- ten de heffingen in hun nachtingsprijs doorberek) en De toeristen krijgen daa, gen niet direct een kwalitatief] f de produkt, omdat er voor inj j de ringen nauwelijks geld overt J-oot Uiteindelij k zal die toerist al Iwa- en vooral goedkopere be ged- mingen zoeken en slacht c, wer- meente haar eigen kip met) |ko- den eieren, menen de mers. |9,55 ■7,16 ■5,06 3,28 35,90 41,50 107,00 2,94 1750,00 2,86 0,36 f 12,63 12,63 ■2,62 12,58 42,90 3,90 16.25 15,88 12,63 12,60 45,00 a 3,20 18,50 30,00 12,26 1950,00 A 12,20 8,90 12.15 12,09 11,53 11,52 100,20 46,90 77,10 13,00 e X 07/09 08/09 305,70 306,40 308,70 308,80 284,20 285,00 328,00 328,50 250,40 251,70 403,70 403,60 Wall Street allied signal amer.brands amer.tel.tel amoco corp asarco ine. baan company bethl. steel boeing co can.pacific chevron chiquita chrysler citicorp cons.edison digit.equipm. dupont nemours dow chemical eastman kodak exxon corp ford motor gen. electric gen. motors goodyear hewlett-pack. int bus.mach. int. tel.tel. kim airlines mcdonnell merek co. mobil oil omega financ. philips royal dutch sears roebuck sfe-south.pac. texaco inc. travelers united techn. westinghouse whitman corp woolworth 57M 5 m J 51K il m 2 46 120V4 1 vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim e gedaan /bieden d ex dividend f gedaan /laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k - gedaan en laten»»)"*1 j I gedaan en bieden axdividw jan 90,00 369 5,80 sep 65,00 613 0,60 okt 60,00 315 5,40 okt 60,00 459 0,40 okt 200,00 665 2,00 sep 170,00 361 0,25 a nov 170,00 457 1,50 sep 165,00 546 1,20 okt 22,00 463 0,40 a jan 22,00 1821 0,70 apr 22,00 672 1,00 o96 14,50 309 7,10 o96 17,00 354 4,80 sep 455,00 438 11,50 sep 460,00 697 6,30 sep 465,00 1542 3,10 b sep 470,00 2729 1,00 sep 475,00 1359 0,40 okt 370,00 500 97,50 a okt 470,00 618 4,70 okt 480,00 632 1,80 a nov 340,00 500 127,00 a sep 440,00 500 0,10 sep 465,00 11% 2,40 a sep 470,00 371 5,50 okt 450,00 324 1,60 nov 450,00 415 2,50 b okt 250,00 321 6,60 okt 60,00 309 1,50 jan 55,00 717 0,90 feb 103,00 500 1.70 a feb 105,00 505 0,80 a 1,25 a mei 104,00 360 nov 100,00 501 12,30 nov 100,00 874 0,60 sep 200,00 616 0,70 okt 200,00 1048 1,50 apr 200,00 1237 6,50 okt 185,00 477 0,80 a okt 200,00 1450 6,20 o97 145,00 725 1,503 sep 70,00 304 8,80 a 0,70 sep 80,00 339 okt 75,00 320 5,20 okt 80,00 1520 2,10 okt 70,00 408 0,30 okt 75,00 80,00 490 1,20 okt 515 3,30 sep 840,00 383 3,50 okt 830,00 294 11.50 b l,« I» I)" I* if Itf if if III I» if St I» J,«fj 1? I)I 1.11 l« It it if II f e verslaggever iag.Nederland slaagt t jjj de produktie van [eselvandegrondtekrij- „ring en de olie-industrie •Lghoudend. Het agrari- Ibedrijfsleveri stuit op afzet- „p transportbrandstof H bij alle initiatieven het luie struikelblok. Lste landen van de Europe se bouwen voortvarend fa brieken voor transportbrandstof uit koolzaad- en zonnebloemolie. In Duitsland zijn al meer dan 300 tankstations voor 'groene' diesel. Landbouworganisaties en politi ci klagen over de onwil van de re gering om biodiesel met vriende lijker fiscale maatregelen te sti muleren. Nederland is een 'blinde vlek' in de Europese Unie. Frankrijk en Duitsland stevenen af op een doorbraak. In beide landen lopen grote proefprojec ten en zijn fabrieken voor biodie sel in aanbouw. De twee grote akkerbouwlanden voeren een ruimhartig beleid om biodiesel nagenoeg geheel vrij te stellen van accijns. Ook landen buiten de Europese Unie als Polen, Slowa kije en Zwitserland storten zich op de bouw van biodieselfabrie- ken. De accijnskortingen in Frankrijk en Duitsland zijn een doorn in het oog van de Europese Com missie. Het Europese parlement wil paal en perk stellen aan de fiscale vrij stellingen waarmee de lidstaten biobrandstoffen van eigen bodem bevoordelen. De kostprijs van een liter biodiesel schommelt rond een gulden. De prijs van fos siele diesel aan de tank is onge veer ƒ1,30. Meer dan de helft daarvan gaat naar de belasting. De zesde Franse fabriek voor bio diesel (kosten honderd miljoen gulden) is in aanbouw. In de Bei erse stad Gmünden komt een raf finaderij voor biodiesel waar jaarlijks de oogst van 100.000 hectare (ongeveer de helft van de provincie Zeeland) koolzaad kan worden verwerkt. De Duitse mi nister van Landbouw Borchert stelt dertig miljoen mark be schikbaar voor onderzoek naar energiewinning uit biomassa. De Duitse Raiffeisencoöperatie heeft 190.000 hectare koolzaad onder contract voor de produktie van biodiesel. De afzet loopt via eigen tankstations. De experimenten in Nederland steken pover af bij de buiten landse inspanningen. Twee wa tersportbedrijven in Friesland hebben bij wijze van proef vrij stelling van accijns gekregen. Zij mogen biodiesel als brandstof voor pleziervaartuigen verkopen. De proef is een succes. 'Groene' diesel heeft grote mi lieuvoordelen. De brandstof is snel afbreekbaar. Toepassing op grote schaal voor komt smogvorming in stedelijke gebieden en vermindert de uit stoot van broeikasgassen. Akkerbouwers zijn economisch gebaat met kansrijke energieteel ten. - Heineken I de eerste zes maan- jvan dit jaar een iets (der sterke winststijging iizien dan vorig jaar in |de periode. nettoresultaat uit gewone be- [sëtoefening ging met 10,1 lit omhoog tot 280 mil- I vorig jaar september meld- Jttoawer een winstgroei van [procent en twaalf maanden tor met ruim 11 procent. 1 spreekt bestuursvoorzitter [joisteen over een goed eerste „Daarover mag geen id bestaan," zei hij in «dichting op de cijfers. ...1 1995 verwacht Heme len procentuele stijging van Vone winst die nagenoeg ik zal zijn aan die in de eerste jmaanden, nagenoeg 10 pro- l Duidelijk minder dan de roei (zonder buitengewoon met 16,3 procent in [minder goed signaal is ook mindering van het afzetvo- Jr in juli en augustus in verge- Met de eerste zes maanden Die lichte afbuiging jit lijn hangt samen met min- jgoed weer in Zuid-Europa en jhet feit dat de maanden juli voor Noord-Europa t uitzonderlijk goed zijn sst. „Dat waren keimaan- L Die zijn bijna niet te slaan, kei juli en augustus ook dit voor Noord-Europa uitste- itmaanden," zei Vuursteen, ffaboekte de afgelopen zes n een omzetstijging van 5 it tot 4,9 miljard. Vorig j rond dezelfde tijd keek eken tegen een groei aan van tocent. Ook de bierbrouwer |hij zijn export veel last van !e gulden ten opzichte van «valuta's, zoals de dollar, «ende peseta. Als de wis- i niet waren veranderd i van die van 1994, u het bedrijfsresultaat met itveer 15 procent extra zijn Idiomen, Nu steeg het met [procent tot 431 miljoen. i 'aanzienlijke groei bierafzet ervoor ge- Een biertje gaat er altijd wel in, het blikje in mindere mate. zorgd dat de effecten van de va luta-schommelingen ruimschoots zijn gecompenseerd', aldus Vuur steen. Vuursteen gaf nog eens duidelijk aan hoe vastberaden zijn concern is als het gaat om verovering van een plaats op de Duitse bier markt. Hij volgt de herstructure ringsbewegingen op de sterk ge fragmenteerde markt in Duits land nauwgezet en wacht op een kans iets over te nemen. „Tot nu toe deed zich geen interessante mogelijkheid voor. Zodra die zich voordoet, springen we erop in." De ontwikkeling van een interes sant marktaandeel in Duitsland zal zeker lang duren, aldus Vuur steen. „We zijn er pas drie jaar." Hij verwees naar bij voorbeeld Zwitserland en de Verenigde Sta ten, waar Heineken nu enkele tientallen jaren op de markt is en waar het nu volgens de bestuurs voorzitter uitstekend gaat. Voor FOTO ANP die resultaten was ook engelen geduld nodig. Duitsland heeft een sterke eigen biercultuur, waarbij het moeilijk is vaste voet aan de grond te krij gen. De markt is nog sterk ver snipperd met een kleine 1300 brouwerijen. „Er zijn geen mer ken die meer dan 5 a 6 procent van de markt bereiken. Elders zijn merken goed voor een markt aandeel van 20 a 30 procent van de markt." Vuursteen Naast Europa deden ook de Vere nigde Staten en het Verre Oosten het voor Heineken goed. De bier- afzet in het Verre Oosten nam aanzienlijk toe. De export naar China stijgt verder, de brouwe rijen in Indonesië en Vietnam verkopen meer. Vuursteen blijft enthousiast over de markt in het Verre Oosten. Her en der zijn brouwerijen in aan bouw (Cambodja, China op het eiland Hainan, Thailand, Birma FOTO ANP en Indonesië). Voor Afrika trof Heineken een extra voorziening, echter beperkter van vorig jaar in verband met de calamiteiten in Ruanda. Nu is de situatie vooral dreigend in Burundi, waar Hein eken een belang van 59,3 procent heeft in de Brasseries en Limona- deries du Burundi. „Tot nu toe zijn we over de ontwikkelingen in Afrika zeer tevreden. De voorzie ningen zijn ter beperking van de risico's." onze verslaggever 'Wam - Met de reorganisaties bij de grote bedrijven lag er '^ar jaar een grauwsluier over de chemische industrie in de ;it Maar nu de winsten zijn hersteld en de economie aan leert de chemie weer als vanouds met miljardeninves- 8® om niets van het nieuwe feest te missen. is er blij mee. Want de [retl 2at de klad in deze zo belangrijke r- oe directe werkgelegen- vijftien procent af naar ruim 8400 arbeids- y "i,™? )aar- En waar de LW haar belang onder- 1> §ewag te maken van I®t werkgelegenheidsef- Kfn de factor drie, dan L, e,^ers (bij aannemers, ^wnciers) nog eens bijna 1,1 banen verdwenen ieh»TUMlles Bii een aantal jktan wVen Z'in daar de oor" Vp Wezi)n heel blij met de EnW jnvester'ngen>" zegt f RotJ Schellekens van Vlhavenbedrijf, lenwoa n§ zeher stop- weirien de werkge ld»,:-eer h°ht kan groeien. ar Voorz'chtig rl«kramrf|S W,a,S dat onlangs SropiJa W' Hij wees op de ««1 v ,1 Winsten en het dt tijd Vf ec°nomie. Het WiJlUu weer nieuwe kojtW, creëert, hield Werinn ers hij de jaar- de N5lJ?n de Vereniging voor Chemische rhhêuilaven horen bij el- gebied, dat wisselend 1 t' onder de namen Rijnmond, Bot lek en Europoort te boek staat, maar geheel deel uitmaakt van de haven van Rotterdam. Rond de vijf raffinaderijen van Shell, Es- so, BP, Kuwait Petroleum en Texaco heeft zich een cluster van liefst twintig chemiebnedrijven gevestigd. De toegevoegde waar de voor de Nederlandse economie bedraagt bijna vijf miljard gul den per jaar. De Rijnmond staat inmiddels zo vol, dat het Rotterdams Haven bedrijf node op zoek is naar nieu we uitbreidingen van het haven terrein. „We verkopen totaal honderd hectare per jaar en we hebben nog vierhonderd hectare in voorraad. Dat betekent dat we over vier jaar uitverkocht zijn," zegt directeur W. Scholten. De laatste grote aankondiging is een onderzoek van het het Zuid hollandse energiebedrijf Eneco, de Amerikaan Fathom Fuels en het Finse chemieconcern Kemira naar de haalbaarheid van een LNG-terminal. Dit gas kan een belangrijke grondstof vormen voor de chemische industrie. De investering in een dergelijke ter minal vergt het lieve bedrag van anderhalf miljard. De bouw van een overslagbedrijf voor de vloeibaar gas ketste in de jaren zeventig nog af op een ver- Een luchtfoto van een deel van het Europoortgebied dat samen met de rest van het Rotterdamse havengebied weer in de vaart der vol keren wordt opgestuwd. foto anp onderstelde inherente onveilig heid van deze activiteit. Maar die geluiden zijn verstomd. Het havenbedrijf: „Wereldwijd is sprake van een algemeen aan vaarde industrie, gebaseerd op beproefde technieken. Er is de af gelopen 25 jaar veel ervaring op gedaan met LNG-terminals. LNG is bovendien een efficiënte, goedkope brandstof en algemeen erkend als een milieuvriendelijke energiebron." Het economisch belang gaat ver der dan alleen de werkgelegen heid die voortvloeit uit de bouw en de operatie, alsmede de aar digheid dat jaarlijks zes miljard kub meegenomen kan worden in de statistieken. Vooral ook de verbetering van de infrastructuur en de beschikbaarheid van een extra grondstof is van strategisch belang, vindt het havenbedrijf. De LNG-terminal is het recentste wapenfeit van een reeks van in vesteerders, die dit jaar mogen worden genoteerd. Eastman Che micals, onderdeel van Eastman Kodak, maakt bijvoorbeeld nu eindelijk zijn belofte waar om te investeren in de Europoort. East man kondigde al drie jaar terug aan om een miljard gulden in nieuwe activiteiten te steken. Bij de keuze tussen Moerdijk en Rot terdam won de laatste, maar ver volgens gebeurde er helemaal niets meer. Het moederbedrijf in de VS diende eerst thuis orde op zaken te stellen. Nu steekt het bedrijf dik vijfhon derd miljoen gulden in een fa briek, die aan driehonderd men sen werk zal bieden. Deze granu- laatfabriek is pas het eerste deel van de inlossing van de beloften. Shell heeft het ambitieuze inves teringsplan PER+ in uitvoering. Het project behelst de bouw van een hyddrocracker en' een olie vergassingsinstallatie. Er is drie miluard gulden mee gemoeid en het geldt als een van de grootste investeringen in de geschiedenis van het concern. ICI bouwt voor 275 miljoen gul den een fabriek voor MDI. Dat is een grondstof voor poly-uret- haan, met als gevolg dat andere fabrieken voor bijna hetzelfde bedrag investeren om die grond stof te verwerken. Andere inves teerders zijn Akzo Nobel, Arco en Air Products. Het Rotterdams havenbedrijf is er blij mee, want nieuwe activi teiten zijn goed voor de werkge legenheid en stellen de leidende positie van Rotterdam veilig. We kelijks lopen vijftig chemicaliën- tankers Rotterdam binnen en dat is weer goed voor de exploitatie van de kades. „Nu al wordt er jaarlijks twintig miljoen ton aan chemicaliën overgeslagen," stelt het havenbe drijf. „Dat is meer dan de helft van de havens in noordwest-Eu ropa tussen Hamburg en Le Ha vre. Die hoeveelheid zal in de ko mende vijftien jaar met tientallen procenten doorgroeien." Ook de gespecialiseerde tankter- minalbedrijven als Pakhoed en Van Ommeren profiteren van de ontwikkeling. Zij investeren dan ook tientallen miljoenen in de uitbreiding van de capaciteit. Bo vendien nemen zij steeds meer werk van hun klanten over: de bedrijven slaan niet alleen op, maar voeren meer en meer het to tale voorraadbeheer voor de klanten uit. Van Ommeren mengt zelfs al voor klanten. In de keten druppelt het effect van de investeringen verder door naar de verpakkers, de vervoer ders en de dienstverleners, als chemische laboratoria. En dan is de circel rond, stelt het havenbe drijf. „Deze dienstverlenende be drijfstak vormt op zijn beurt weer een aantrekkelijke voor waarde voor de' vestiging van nieuwe chemische industrieën in de Rotterdamse regio." Het schaamrood schoot de financiële journalisten bij het uitgeversconcern Elsevier ooit naar de kaken toen ze ontdek ten dat hun secretaresse het eerst de lucratieve geheimen van de convertible, de conver teerbare obligatielening, had doorgrond. Afgelopen week begon staats secretaris Vermeend deze fi- nancieringsvorm fiscaal te ont moedigen, maar toen zat de se cretaresse al jaren met haar miljoen op de Antillen en was het hoofd van de kantine al lang van de verbazing beko men dat de 6000 gulden die ze in een converteerbare obliga tielening van het bedrijf had gestopt, na luttele jaren 88.000 gulden waard bleek te zijn. Na deze ontdekking stortte ook het hogere kader bij het uitge versconcern zich massaal op de bedrijfslening. Maar toen was de wei al kaal aan het wor den. Converteerbare obligaties zijn niets anders dan leningen die omgeruild mogen worden te gen aandelen. Door dit recht leveren ze minder rente op dan andere leningen. Het rui len gebeurt tegen een tevoren vastgestelde koers. Als de koers op de beurs boven die afgesproken koers uitstijgt, kan er dus belastingvrij koers winst worden opgestreken. Bij Elsevier met zijn almaar stij gende beurskoers, betekende dat in de jaren tachtig een lote rij zonder verliezers. Men stopte geld in de converteerba re personeelslening om, als de koers van het aandeel weer eens substantieel was geste gen, direct de winst te verzilve ren en de opbrengst terug te sluizen in de convertible om voor een nog groter bedrag nog meer conversierecht te ko pen met nog meer uitzicht op onbelaste koerswinst. Wie het spel goed speelde, kon rond zijn veertigste van een welver diende rust gaan genieten. Immers, het neerwaartse risico is afgegrendeld, want in geval van koersdaling wordt de le ning natuurlijk niet omgewis seld in aandelen. In de tussentijd is de rente ge garandeerd. Een niet te ver smaden voordeel, want bij de dividendbetalingen moet je maar afwachten wat je krijgt als belegger. En aan het einde van de rit kan desondanks toch optimaal geprofiteerd worden van de upward potentials van aandelen. Niet alleen voor beleggers zijn convertibles aantrekkelijk. Ook de bedrijven die met der gelijke leningen komen, bla ken van genoegen. Het bedrijf kan geld aantrekken tegen een rente die soms wel twee tot 2,5 pocent onder de marktrente zit en daarvoor hoeft de on derneming slechts de belofte te doen dat de lening geruild mag worden tegen aandelen. En beloftes kosten geen geld. Bovendien heeft een onderne ming liever eigen vermogen in huis in de vorm van aandelen dan vreemd vermogen in de vorm van kredieten. De con verteerbare obligatielening is de ideale lokeend om dit te be reiken. Om de onbelaste koerswinst te kunnen innen moet de beleg ger zichzelf transformeren van geldschieter naar mede-eige naar. Bij al deze financiële al chemie heeft één instantie het nakijken: de fiscus. De beleg ger krijgt minder rente uitge keerd in ruil voor toekomstige onbelaste koerswinst. Hij be taalt dus minder belasting. De ondernemer mag uitgekeerd Splinters op de glijbaan dividend niet aftrekken, maar de betaalde rente op een con verteerbare lening wel. Ook hij trekt de fiscus er dus onder. Geen wonder dat er sinds me dio 1993 bijna vier miljard gul den in converteerbare obliga ties is belegd. Tandenknarsend moest staatssecretaris Ver meend van Financiën deze fis cale glijbaan accepteren. Nu heeft hij echter besloten met een piepklein splintertje het glijgenot drastisch af te rem men. Voortaan wordt het ver schil belast tussen de werkelij ke marktrente en de lagere rente die de onderneming aan de belegger betaalt. In de toe komst verwacht de belegger immers op zijn minst dat ver schil via onbelaste koerswinst gecompenseerd te krijgen. Vandaar dat Vermeend het als basis voor zijn heffing neemt. Een futiliteit die fiscaal gezien geen fluit oplevert. Alleen wordt de convertible door alle administratieve rompslomp en de geringere verhandelbaar heid door het fiscale sleepan- ker ineens een stuk minder aantrekkelijk. Als kind heeft Vermeend ongetwijfeld erva ren dat de splinter zelf en niet de grootte ervan de afdaling van de glijbaan vergalt. Die kennis wil hij nu in de praktijk gaan brengen. Beleggers wil len nu eenmaal snel, risicoloos en ongecompliceerd naar be neden roetsjen. Zo niet dan haken ze meestal snel af en sterft de financiële constructie een roemloze dood. De secre taresses bij Elsevier schuiven al vast ongemakkelijk op hun stoel. Rijswijk (anp) - De detailhandelsgroep P C (Peek Cloppen- burg, Somebody) heeft de modeketen Mac Maggie in de eta lage gezet. Per eind december worden de 38 winkels waarvan 26 in Nederland gesloten, tenzij P C voor die datum een ko per vindt. Mac Maggie worstelt al jaren met tegenvallende verkopen. Door het uitblijven van een posi tieve ontwikkeling van de so ciaal-economische situatie onder jongeren (15-35 jaar) zijn de om zetten stevig gedaald. Ook de ex treme weersomstandigheden van de laatste tijd hebben een nega tieve uitwerking op de verkopen gehad. Reorganisaties en sane ringen hebben niet tot verbete ring geleid. Mede tegen de ach tergrond van de negatieve markt ontwikkelingen is voortzetting van de keten niet langer verant woord, zo vindt het bestuur van P C. Woordvoerster W. Ruis van de Dienstenbond FNV is niet bijster tevreden over het plan van P C. „Ik vind dat Peek meer moeite zou moeten doen om men sen aan het werk te houden. Ze doen te weinig aan herplaatsing van personeel." Volgende week woensdag raadpleegt de bond zijn leden. De woordvoerder van P C bestrijdt het standpunt van de bond. „We kijken serieus naar mogelijkheden om mensen elders binnen het concern een baan aan te bieden. Bovendien bekijken we eerst of we een koper voor de za ken kunnen vinden. Onderhande lingen zijn nu nog niet aan de gang." Max Maggie heeft behalve 26 zaken in Nederland nog negen winkels in België, twee in Duits land en een in Engeland. Ook de ze zaken gaan dicht of worden verkocht. Bij de bedrijven in Nederland werken 100 mensen; in de buiten landse vestigingen zijn 70 perso neelsleden werkzaam. Amsterdam (anp) - De KLM en Malibu Travel, het reisbureau van Ad Latjes, staan donderdag opnieuw tegenover elkaar voor de rechter. Ad Latjes en Nederlands grootste luchtvaartmaatschappij strijden al jaren onder meer over het recht vanaf Schiphol te vliegen met door de KLM in het buitenland gedumpte vliegtickets. Malibu Travel beroept zich hierbij op een regel van de Europese Unie over vrije handel tus sen de lidstaten. Latjes verwijt de KLM al jaren misbruik van haar dominante markt positie op bepaalde routes vanaf Amsterdam. Hoe is het anders te ver klaren dat de KLM aan de Nederlander een retourticket Accra, zes uur vliegen naar het zuiden, verkoopt voor bijna 3000 gulden en een retourticket New York, zes uur naar het westen, voor ruim 1000 gul den, stelt Latjes. Volgens Latjes is er sprake van schending van artikel 85 en 86 van het Verdrag van Rome, waarin de oprichting van de Europese Gemeen schap werd vastgelegd. Uitleg van de Amsterdamse rechtbank van de ze twee artikelen heeft een precedentwerking voor alle lidstaten van de Europese Unie, meent Latjes. „Een voor Malibu Travel gunstige uitleg kan een handvat zijn om de Europese luchtvaartmaatschappij en te dwingen lagere vliegtarieven te hanteren, met name in Europa."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 11