t&ÉË [eel familiehotels en pensions leggen het loodje [n zes jaar twaalf ampaniles gebouwd ruiden middenweg in Bastion-keten Formule 1: goedkoop en zeer druk bezet roor eggelegd EET WIJZER De muzikale keuken (2) «SST®1 06-828284 rpen /erne rden 2788 Nieuw Wintervakantiebeurs '95 Nachttrein naar wintersport Cathay verbetert service Nieuwe gidsen Dominicus Fietsers vertellen Soorten SURPLUS E3 SNEL GELD I BELDE LEENLIJN HOEVE Kamers Vermist/Gey. lelmarkt okschade LandbA/eeteer Snoys Marathoj onderdelen 70 are goede Mi Grote kracht Opvolgers Samenwerking Winst Doelgroep Cijfercode Snelle bouw REIZEN KORT Hotels voor motorrijders i 8 SEPTEMBER 1995 jjeginners als kenners I mer donkerpaars maa wordt tenslotte oranje in het I najaar. Volgens de auteur is in prin J cipe iedere soort boom 0f struik geschikt voor bonsai Maar het zijn uiteindelijk de stam, de vertakking en de tekening van de bladeren die de schoonheid bepalen. Tomlinson behandelt in Zjjn naslagwerk tachtig verschil lende soorten. Hij geeft een beknopte omschrijving van de karakteristieken en zet uiteen hoe de bonsai ver zorgd moet worden. Daar naast gaat hij uitvoerig in op verschillende bonsai-stij len. Voorbeelden daarvan zijn stijlen op rotsen, Saikei (landschap in een schaal) en groepsbeplantingen. Na een uiteenzetting over bruikbare potten voor bonsai en speciale gereed schappen gaat de schrijver over tot het voornaamste onderwerp: hoe kan bonsai gevormd worden? Aan de hand van foto's laat Tomlinson duidelijk zien hoe verschillende technie ken als snoeien en bedraden in hun werk gaan. Het Nieuwe Bonsai Hand boek is een opsteker voor iedereen die met Bonsai aan de slag wil. „Tenslotte dit", stelt Tomlinson dan ook in zijn voorwoord, „bonsai zal uw gezondheid! niet schaden (tenzij u een zwaar exemplaar op uw te nen laat vallen of de snoeischaar te dicht bij uw vingers komt). De liefdt voor bonsai kan en zal ech ter een obsessie worden, maar bonsailiefhebbers heb ben daar geen problemen Het Nieuwe Bonsai Hand-1 boek is een uitgave van Groen-1 boekerij/Kosmos-Z&K Uitgeverij in Utrecht. Het boek is in de| winkel te koop voor 39,90 gul-j den. VRIJDAG 8 SEPTEMBER 1995 24uur per dag bereikt 0,2] ƒ100,- BELONING:! Stel zkt kamer(s) of a£ Breda of direkte oif evt. ruil met app. Maastricht. 03461-143j Twee studentes zoeken KAMER,hoeftJ samen, 040-440767 Vermist Flappie, bruW konijn, vriendin van de Rooy. Omg.P-Bnfl str. Tel. 076-227209. zat. 9.00- erstr. 47, 5-140892 hen te huur. eethoeken eubelstof, orting! :s rommel- azar, Zon- Min. Nelis- 5-229767. nummer: Tel. 01696-752011 T.k. Fokrammen, Tel. 01652-12957_ Tel. 076-412775 b.g.g. 076-41584» \e*e -round rijfsleider iche, voor w bedrijf. 1300 m2 Eindhoven/ .nr. 21-3623 VW 1° tijm et goedkope hotel rukt ..gein Sluijtc 1 van de low-budgethotels is ,"[e s(uiten. Deze kale, maar altijd -behoorlijk comfortabele hotels met Ij jage tarieven blijken zeer goed Sie sluiten bij de slaapbehoeften van Lende consument. In heel Europa 1 Nederland slaan ze aan. Lak identiek gebouwde low-budgetho- j,e a[tijd onderdeel van een keten zijn, 1 zich nadrukkelijk op de onderkant t en die lijkt tamelijk plotseling _j tachtig is het begonnen. Maar als IJirecties van de ketens mag geloven, is jssen nu en 2000 een nog grotere explosie dtze onderkomens op komst. Tegelijk met «ontstuimige opkomst leggen veel fami- tels en gewone pensions het loodje, aide pensions hollen sterk in aantal ach- itètens luisteren naar de namen Formule 1, fle en Bastion. is helemaal rijp voor dit soort hotels, kt is aan het verschuiven. De low- Josofie doet het inderdaad verba- ■ekkend goed. De luxe hotels hebben het aheel wat moeilijker." Zo luidt de me- Dick Vollenga, voorzitter van de 5ehotels van Koninklijke Horeca Neder- a verklaart het low-budgetsucces n belangrijk deel uit de tijdgeest en .11 ander deel uit het krapper worden de toch nog altijd relatief welgevulde moiinee. Steeds meer toeristen willen [15 geheel verzorgd in een hotel gaan zit- iDie hebben geen zin meer om in hun va- Ititte koken en af te wassen. Daarbij komt «bijvoorbeeld de huurprijzen in bungalow- jta en voor sta-caravans van lieverlee raldepan uit zijn gerezen. Hat zie je bij de luxe hotels? Die stunten met goedkope weekend-arrangementen, want anders komt daar de bezettingsgraad nóg la ger uit." Vollenga vindt het logisch dat ondernemers die hun ogen niet in de zak hebben, op dit soort veranderingen en behoeften inspringen. De grote kracht van low-budgethotels zit hem in het feit dat ze kunnen voldoen aan de groeiende vraag naar betaalbare, maar toch comfortabele overnachtingen. Die kracht moet naar de opvatting van Vol lenga minstens ten dele ook de opslokker zijn van die 'goeie, ouwe, trouwe' pensions. In 1984 waren er bij het bedrijfschap Horeca nog 734 pensions geregistreerd. Nu, tien jaar later, is hun aantal gereduceerd tot 308. Bedrijven die voor korte tijd alleen maar ka mers aan toeristen verhuren, zonder maaltij den, zijn zelfs bijna verdwenen. Tien jaar ge leden waren er nog 209. Vorig jaar was dat aantal geslonken tot slechts 46. Dan hebben we het wel over bedrijven met meer dan vijf bedden. Het bordje 'Zimmer Frei' aan de Ne derlandse kusten betekent vaak dat er maar één kamer beschikbaar is en zal wel blijven bestaan. Die worden niet geregistreerd bij het bedrijfschap. „Pensions zijn prima voorzieningen, maar het is tegelijk een verschijnsel van vroeger," meent Rudi ter Heide, directeur van de WV in Zeeland, waar van oudsher aan de kust tal van pensions te vinden zijn. „Daarom ver baast mij die teruggang geenszins. Maar hele maal verdwijnen zie ik het pension niet. Trouwens, we hebben hier voor de toeristen een hotel- én pensiongids. Met daarin ook een low-budgethotel." Hotelmanagers in de low-budgetklasse zien hun bedrijven graag als opvolgers van versle ten familiehotels. Daar valt veel voor te zeg gen, want de prijzen in beide groepen zijn na genoeg gelijk. Die komen neer op zo'n 55 tot 100 gulden voor een overnachting in een tweepersoonskamer. Hoewel enkele familie hotels in de randstad dicht in de buurt van 150 gulden komen. Hoe dan ook, de belang stelling van de gast voor een familiehotel loopt terug. Er zijn immers nogal wat oudere familiehotels die zich het comfort van de low budgethotels niet kunnen veroorloven. Ze hebben het geld niet voor investeringen. Ze kunnen de ontwikkelingen gewoon niet bijbe nen. Of pa en ma hebben geen opvolgers, om dat de kinderen geen toekomst zien in voort zetting van het hotel. Of die kinderen hebben er domweg geen zin in. Overigens zijn ze in die familiehotels ook niet blind. Twee jaar geleden zijn ze wakker ge schud. Het antwoord op de concurrentie van de low-budgethotels leek samenwerking te zijn en dus werd landelijk de Stichting Sa menwerkingsverband Familiehotels opge richt. Er meldden zich 87 hotels. Voorzitter mevrouw Bené Staal: „Low budget is duide lijk bezig ons aandeel aan de onderkant van de markt af te nemen. Als we daar gezamen lijk niets aan hadden gedaan, dan had het er slecht voor ons uitgezien. Wij zijn tenslotte alleen onszelf. Wij hebben geen keten waar we op terug kunnen vallen. Wij kunnen ge lukkig iets bieden dat low budget beslist niet in huis heeft. En dat is de altijd aanwezige ge zelligheid en niet te vergeten de zeer persoon lijke benadering. Onze slogan naar buiten toe is dan ook nu 'Familiehotels hartverwar mend'. En onze hotels hebben trouwens ook alle comfort op bijna alle kamers. Als er iets zou ontbreken, dan wordt er in alle gevallen naar aanvulling gestreefd." Het traditionele familiehotel wordt in zijn bestaan bedreigd. Samenwerking moet red ding brengen. foto's de stem johan van gurp 1 de wereld van de low- bdgethotels lijkt nog plaats je lijn voor een keten die een jiijsklasse gaat hanteren er- ptussen 55 en 100 gulden r. Want de op een na loopste, Campanile, meteen van die 55 lar 100 gulden waar nog p ontbijt van 12 gulden fear wij bieden dan ook een piekende prijs-kwaliteit-ver- ig," meent Otto Jansen, a-manager voor de Benelux, et onze twee sterren hebben i) een comfort dat vrijwel ge- jk is aan wat vroeger de echte jsehotels in petto hadden." ie uitrusting in de kamers is in- tdaad compleet, dus met in- irip van een toilet, een dou- F een telefoon en een kleu tert. Op een minibar na is er pte vinden. Elk Campanile- Wel kan bogen op een bar en restaurant met eigen keu- 1 Hoewel de inrichting van 350 hotels in Europa overal Ptaltde oogt, is er geen sprake «een identieke bouw. Er zijn *Een Campanile-kamer a 100 gulden per nacht, exclusief ont bijt. in zes jaar tijd twaalf Campani le-hotels in Nederland ge bouwd. Over de bezettings graad is Jansen niet ontevreden. Die blijkt in Nederland op ge middeld 60 procent te liggen. „Dat moet wél 65 procent wor den." Campanile is van oorsprong Frans. Van de totale 350 hotels bevinden zich er dan ook 315 in Frankrijk. In Frankrijk is deze zelfstandige keten een begrip. „Onze gasten bestaan voor een opvallend deel uit Franse toe risten die ons produkt van huis uit zeer goed kennen", zegt Jan sen. Hij ziet overigens Formule 1 niet als een concurrent. De Ne derlandse keten Bastion is wel een rivaal. 1 Bastion-hotel (drie ren) ben je voor een ka il® gemiddeld 110 gulden Fft maar hier zit het ont- p er wel bij in. „Wij be doelen de gulden midden- !8 tussen weliswaar vaak ieke en gemoedelijke, P desondanks verouder- f®"jet meer bij deze tijd ende familiehotels en de ie!?.™re en luxe hotels," eft adjunct-directeur Mekking een ken- ere van de Bastion-keten, nJn ftet hoofdkantoor da is gevestigd. •CJ'!!(lget *s dé groeimarkt Pe wmche. En wij hebben iertv?rouwbaar te zÖn en "l'v5^Hze leus is dan Perils ^"dly hotel'. Die „e "adden we zo vaak in Een Bastion-kamer a 110 gulden per nacht, inclusief ontbijt. lil to r"uVeK aangetroffen fcn n_ hebben overgeno- iit. ?e hamers missen niets. minibar is er. Wij zijn ïedifi vee' meer dan een 'ihehk leugdherberg. Maar f® tennisbaan of NedpH onze 31 hotels Wiek z!jn volkomen Data Y binnen als bui- r^htdebouw-en in- 'rhofpi j' Het eni§e dat °'ej anders uitziet, is het :uit,Ü" Jbhijkt per hotel Ver full-time-krach- ten te bestaan, aangevuld met 15 tot 20 part-timers en dat houdt de uitgaven natuurlijk ook aan de lage kant. Er is in elk hotel een bar. Evenals een res taurant, maar dat heeft geen ei gen keuken, wel eigen produk- ten die centraal voor heel Ne derland worden bereid in Ter- heijden. Net als bij Campanile is gemid deld 60 procent van de 40 ka mers bezet. En ook het streven is gelijk: 65 procent in 2000. Er wordt een aardige winst ge maakt. Bij een omzet van 40 miljoen gulden is die volgens Mekking 3 miljoen, vóór belas tingen. In 2000 moet die omzet naar 75 miljoen zijn getild met een winst van 7 miljoen. Maar dan hebben we het over een keten die zich volgens de ambitieuze plannen bijna verdubbeld zal hebben. Met inbegrip van min stens twee hotels in het buiten land. In Duitsland is inmiddels het 32e hotel geopend in Düsseldorf en de eerstvolgende over de grens moet in Antwer pen komen. In 2000 moet er dus een keten bestaan van ongeveer zestig hotels. De investeringen die hiervoor nodig zijn, zullen rond de 150 miljoen gulden be dragen. Miljoenen voor low budget. Mogelijk dat de Formule 1- hotels wat minder comfort ten toon spreiden dan menig goed onderhouden hotel van De Stichting Samenwer kingsverband Familiehotels, maar ze hebben toch wel al les in huis voor een onge stoorde, prettige nachtrust in een geluidgeïsoleerde ka mer met een bed dat niet doorzakt. Ze zijn in Neder land in hun klasse het goed koopst. Een overnachting kost er 55 gulden voor een, twee of drie personen. Het ontbijt van 7 gul den is niet inbegrepen. Trots, enthousiasme en zelfs ge drevenheid klinken door in de woorden van Bert Hummel, de algemeen directeur voor de Be nelux. „We kunnen in de Neder landse keten van Formule 1 bo gen op een bezettingsgraad van 75 procent. Zaandam haalt zelfs 95 procent, wat ik uniek noem in de hotellerie. En in Breda waar over zes maanden het vijf de Nederlandse bedrijf open moet gaan aan het Hoogeind, verwacht ik een bezetting van 70 tot 75 procent." Dat ziet er dus economisch ge zien aardig gezond uit. En dat was ook de bedoeling van de Franse Accor-hotelgroep waar toe Formule 1 behoort. Accor is de grootste ter wereld. De groep voert alle prijsklassen, zoals bij voorbeeld Sofitel (vijf sterren), Novotel (vier sterren), Mercure (drie sterren), Ibis (twee sterren) en dus ook Formule 1 (één ster). Met die ene ster maakt Accor mooie sier, want 40 procent van de omzet bij Formule 1 is winst, al is dat vóór aftrek van lasten. De doelgroep van Formule 1 is breed. Hummel: „Bedoeld voor iedereen die van huis is en het niet nodig vindt op dat moment meer te betalen dan onze prijs." In de praktijk bestaan de gas ten, die gemiddeld twee tot drie nachten blijven, veelal uit ver tegenwoordigers, congresgan gers, toeristen, vrachtwagen chauffeurs, cursisten, sportlie den en soms ook uit mensen die de laatste trein gemist hebben. Formule 1 telt in heel Europa inmiddels 350 hotels die alle maal gerund worden door een zelfstandig twee manschap, meest al een echtpaar, dat in het hotel woont. Met nog vier tot zes man full-time erbij is dat alle personeel per hotel van 50 tot 100 volkomen identieke kamers. Restaurant en bar zijn er niet. Wel zijn de hotels al lemaal gebouwd in de directe na bijheid van een bestaand restau- Een Formule-l-kamer a 55 gulden per nacht, exclusief ontbijt. rant. Formule 1-hotels onderschei den zich in meer dan één op zicht van alle andere hotels in de wereld. En dat komt door de filosofie die achter de opzet van de keten schuilt. Bij de planning in de beginfase is er meteen vanuit gegaan, dat de kamer- prijs, aan de hand van een marktonderzoek, 55 gulden moest bedragen. Met dit gege ven als onwrikbare uitgangsba sis zijn architect, aannemer en andere bouwheren toen aan de slag gegaan. Bijzonder is ook de automatisering die is toegepast met het oog op het uitsparen van personeel. Zo zijn er geen sleutels. Bij in schrijving krijg je een persoon lijke cijfercode toegewezen. Daarmee, via druktoetsen dus, kun je de kamer in. Daarin be vinden zich de vaste elementen, inclusief wastafel en kleuren-tv. Maar geen eigen telefoon. Om te bellen moet je je kamer uit. Voor toilet en douche dien je ook het vertrek te verlaten. Er is één douche-toilet-voorziening voor elke vijf kamers. Het hele toegangs- en betalings systeem is trouwens geautoma tiseerd. Dat is gedaan, omdat de receptie alleen tijdens de spits uren is bemand, van half zeven tot tien uur 's morgens en van vijf tot tien uur in de avond. Wie al is ingecheckt en na een uit stapje na tienen komt aanklop pen, kan er alleen in via de cij fercode. De computer contro leert of je hebt gereserveerd en Het Fprmule 1-hotel in Waalwijk. de deur gaat automatisch open. Als je in zo'n situatie niet voor af je kamer hebt besproken, is er geen enkel probleem. De com puter neemt de rol van de recep tie in dat geval volledig over. Het is dan wel nodig een credit card te gebruiken. Dan kijkt de computer even welke kamer vrij is, je betaalt en je krijgt de cij fercode van de kamer. Overi gens vloeit uit het systeem voort, dat je altijd vooraf be taalt, ook als er personeel in de receptie aanwezig is. Je kunt dus bij een Formule 1- hotel arriveren, je inschrijven, betalen en er de nacht door brengen zonder ook maar één menselijk wezen te ontmoeten. Is dat niet wat griezelig? „Nee", vindt Hummel. „Het is juist een service. Bedenk ook, dat verreweg de meeste gasten persoonlijk door het personeel worden ontvangen. Slechts tien procent komt via de computer binnen." Tijdens zijn verblijf komt de gast nog meer automatiseringen tegen. Toiletten en douches rei nigen zichzelf meteen na ge bruik. In de douchecel zul je verder vergeefs naar een hand doek zoeken. Je droogt je hele lichaam met een speciale föhn. De toekomst van de keten is er een vol bedrijvigheid. Volgens Hummel is het de bedoeling, dat het arsenaal van 350 hotels in Europa zich op korte termijn verdubbelt. Dat kan snel gaan, want de prefab-hotels zijn in drie maanden gebouwd. „Maar ze zijn niet allemaal identiek, hoor", weet Hummel. „Oorspronkelijk was dat wel zo. Nu niet meer. Zaandam en Waalwijk bij voorbeeld lijken he lemaal niet op el kaar. En dat we tot nu toe aan de rand van de steden op be drijventerreinen hebben gebouwd, betekent niet dat we nooit in het stads hart terecht zullen komen." MHH Hü Door Marijke Prins Onlangs kreeg ik een antiquarisch exemplaar van het 'Groot nieuw volledig Indisch kookboek' van J.M.J.Catenius-van der Meijden, een dik boek met een naam die staat als een huis. Het boek geeft naast honderden Indische recepten Europese klas siekers als sauce ravigotte. Zoals ook uit de inleiding spreekt, is dit vooroorlogse boek geschreven voor de Nederlandse vrouwen die zowel een kokkie in dienst hebben en geacht worden toe te zien op de gerechten die zij maakt, als zelf een Europese keuken voeren met de in de kolonie beschikbare ingrediënten. Ter illustratie een citaat: 'In Indië, waar men zo dikwijls allerlei klein gevogelte neerschiet, zoals mussen, glatiks, perkoetoets enz. kan men, als toch de wreedheid is geschied op die onschuldige diertjes, daarvan een broodschotel of ragout maken.' Het boek van mevrouw Catenius lijkt in opbouw precies op het kookboek van mejuffrouw W.C.Keijner. Het vooroorlogse exem plaar dat ik van mijn moeder kreeg, is soms wat moeizaam lees baar door muzikale maar weinig begrijpelijke volume-aanduidin gen als kattie en splitglas. Het boek wordt echter nog steeds her drukt en is een aanstekelijk kookboek. Hier een geurig recept van Mevrouw Catenius: ajam peniki. Voor vier tot zes personen Voorbereidingstijd: 10 minuten Kooktijd: 1 uur 1 kip 2 lepels fijngesneden uien 4 tenen knoflook 4 rode pepers zonder pitten V! lepel zeer fijngesneden gember 5 kemiries 1 theelepel trasi 1 stengel sereh 2 lepels assemwater of citroen 2 djeroek poeroetbladeren 1 theelepel zout VA blokje santen 2 eetlepels olie De kip wordt in acht stukken gesneden; de kruiden in de rij wor den tot en met de trasi fijngestampt, vermengd en in olie licht bruin gebakken, daarna de stukken kip erbij gevoegd. Nu lengt men de trasi met een lepel water aan, voegt dit water, met het as semwater (of citroen), de serehstengel, de djeroek poeroetblade ren en het kopje warm water, bij de kip. Laat dit samen koken, tot de kip bijna gaar is. Voeg daarna het blokje santen erbij en laat het geheel zachtjes koken totdat de olie uit de saus loskomt. Opdienen met rijst en stukken komkommer. Zeven hoteliers uit Zwitserland, Duitsland, Italië en Oostenrijk hebben een vereniging van Europese 'Motor Bike Hotels' opge richt. De hotels beloven de motorrijdende hotelgast voorzienin gen die in een 'gewoon' hotel niet altijd aanwezig zijn. De initiatiefnemers van de Europese groep van motorhotels zijn zelf allemaal actieve motorrijders. Motoren kunnen er in een overdekte, tegen diefstal beveiligde ruimte worden geparkeerd, er zijn droogruimten en de hotels stellen ook schoonmaakartikelen ter beschikking. In de hotelkamer treft de motorgast verder een schoenpoetsset aan en bij aankomst worden tenminste zes route- voorstellen uitgereikt. Alle hotels behoren volgens eigen zeggen tot 'de betere middenklasse'. De groep streeft naar uitbreiding van het aantal ledenhotels, waarbij niet alleen naar de vereiste voorzieningen wordt gekeken, maar ook naar de onderlinge af stand tussen de hotels. Informatie: Ruedi Stahel, Hotel Eigerblick, 3818 Grindelwald, Zwitser land. Telefoon 00-41-36545414. Voor het tweede jaar wordt in Utrecht de Wintervakantiebeurs gehouden. Mensen die informatie zoeken over wintersport- en winterzonbestemmingen kunnen van 14 tot en met 17 september terecht in de Jaarbeurs. Onder meer reisorganisaties, verkeersbureaus, lokale VW's, ver tegenwoordigers van luchtvaartmaatschappijen en hotels zijn er te vinden. Daarnaast is ook een Nederland-paviljoen te bezoeken en staan er fabrikanten van skikleding. Wintervakantie '95 vindt plaats van donderdag 14 tot en met zon dag 17 september, dagelijks van 10.00 tot 18.00 uur (vrijdag tot 22.00 uur). Toegang kost 12,50 gulden voor volwassenen en 10 gulden voor kinderen van 4 tot en met 11 jaar en zestigplussers. Voor degenen die met de trein naar de wintersport willen gaan, heeft NS de brochure 'Doorgewinterde wintersporters rijden Al pen Expres 1995/1996' gemaakt. De Alpenexpres brengt winter sporters van eind december tot eind maart met nachttreinen naar het hart van diverse skigebieden in Oostenrijk, Zwitserland, zuid- Duitsland, noord-Italië en de Franse Alpen. Er zijn enkele verbe teringen doorgevoerd, aldus NS. Zo is het mogelijk om de bagage aan huis te laten ophalen en be zorgen, indien gewenst kan de host(ess) drankjes en snacks in het rijtuig serveren, naar zes Oostenrijks bestemmingen is er, direct na aankomst en vlak voor vertrek, een taxiservice tot aan de voor deur van het hotel of appartement. Ook zijn alle ligrijtuigen (maximaal vier personen per compartiment) vernieuwd en air conditioned. De brochure is beschikbaar bij NS-stations en reis bureaus. De Aziatische luchtvaartmaatschappij Cathay Pacific Airways investeert tot 1998 200 miljoen gulden in verbetering van de ser vice. Zo komen er in alle klassen in elke vliegtuigstoel tv-toestel- len. Ook komt er meer cabinepersoneel; de verhouding personeel- passagiers wordt 1 op 12 op het hoofddek (was 1 op 18) en 1 op 9 voor het bovendek. Zakenreizigers krijgen onder meer beenruim te. In de Dominicus-reeks van uitgeverij Gottmer verschenen recent de titels 'Vlaanderen en Brussel' (34,90 gulden) en 'Ardennen en Luxemburg' (32,90 gulden). Beide gidsen zijn informatief, staan vol achtergronden, historie en kunst en cultuur worden volop belicht. Voor wie denkt de be schreven gebieden te kennen, staan er vast nog voldoende interes sante tips en wetenswaardigheden in. Fietsers die deze zomer bijzondere ervaringen hebben opgedaan tijdens hun (verre) tochten én daarover willen vertellen aan ande re fietsers, zijn welkom tijdens het 'Kampeerweekeinde voor Fietsreizigers'. Dat weekeinde wordt voor fietsers die willen vertellen en fietsers die informatie zoeken van 15 tot en met 17 september gehouden op het Westbrabantse natuurkampeerterrein De Heense Akker in De Heen. Er komen in ieder geval fietsers vertellen over hun erva ringen in Albanië, Vietnam, Thailand, de Rocky Mountains, Mon golië en het hooggebergte van Centraal-Azië. Er worden enkele activiteiten georganiseerd, zoals een fietstocht door de omgeving en een kanotocht. Leden van De Wereldfietser betalen 10 gulden per overnachting, anderen 12,50 gulden. Informatie en opgave: De Wereldfietser, te lefoon 076-652016 of 020-6628546.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 27