Samenwerking religieuzen intensiveren Jeruzalem 3000 jaar stad van David 'Kerken opnemen in rampenplannen 'Godsdienst tegen vrouwen misbruikt' m, Sombere toekomst voj Oostenrijkse RK Kerl -DE STEM GEESTELIJK LEVEN )ESTEM Algemeen overste zusters Franciscanessen van Dongen nieuwe voorzitter KNR T 1 1'ÜS rheuwsvoor doven en slecht- j3 00 horenden (ook 13.00 en 15.25) L,6 The Cosby Show, comedy BELGIË FRANS 1 BELGIË FRANS 2 H°ep brabant VRIJDAG 8 SEPTEMBER 1995 Oslo (ips) - „Geen enkele godsdienst vertelt dat vrou wen elke dag een pak slaag moeten krijgen." Met deze woorden maakt Mah- bub ul Haq duidelijk, dat „niet de godsdienst, maar het misbruik ervan" een hinderpaal is voor de gelijkberechtiging van vrouwen. Ul Haq is de auteur van de studie van het ontwikkelingsprogram ma van de Verenigde Naties (UNDP) over het verschil in be nadering tussen vrouwen en mannen. Haq, een moslim, verzet zich te gen de idee, dat vrouwen in een islamitische samenleving tevre den moeten zijn met een tweede- rangsrol. „In de Koran of in de leer van profeet Mohammed staat nergens, dat de heerser in Saoudi-Arabië een man hoort te zijn," merkt Haq op. Djibril Diallo, directeur-infor matie van UNDP treedt hem bij. Toen de besprekingen over de conventie over de rechten van het kind vastliepen omdat be weerd werd, dat ze strijdig was met de islamitische waarden, vroeg het kinderfinds van de Verenigde Naties, UNICEF, raad aan de al-Azhar universiteit van Cairo. De geleerden daar werd ge vraagd in de hele Koran elke ver wijzing naar vrouwen en kinde ren op te zoeken. „Nergens vond men iets dat het argument onder steunde, dat de conventie anti- islamitisch was", zegt Diallo. Diallo, een moslim uit Senegal, zegt dat de Koran evenmin zegt, dat de vrouwen geen rechten hebben in de samenleving. „Geen enkele godsdienst ontneemt vrouwen en kindéren hun rech ten", voegt hij er aan toe. Haq zegt dat ëen van de minder bekende feiten uit de islam is, dat de vrouw van profeet Mo hammed, Khadija, de voornaam ste broodwinner in het gezin was. Haq stelt de oprichting voor van een organisatie, die de naam 'World Women's Watch' (WWW) zou dragen. De WWW zou elk jaar een rapport moeten publice ren, waarin over elk land wordt gezegd hoe het haar vrouwen be handelt. Haq zegt niet te begrijpen waar om discriminatie tegen vrouwen nooit behandeld wordt als een schending van de mensenrech ten. „Men is bereid alle hulp af te snijden voor landen die de rech ten van de mens schenden. Maar als het om het schenden van de rechten van de vrouw gaat, rea geert men niet." Er zijn in Nederland nog altijd 166 religieuze orden en congregaties van paters, monniken, broeders/fra ters en zusters actief. Ze vormen een bont gezelschap. Tot de jaren zestig waren deze religieuze instituten erg op zichzelf. Sindsdien is er meer en meer onder linge samenwerking tot stand gekomen. Maar nog niet genoeg, vindt zuster Rafaël Kops, algemeen overste van de zusters Franciscanessen van Dongen. Zij heeft dezer dagen het voorzitterschap op zich ge nomen van het overkoepelend samenwerkingsver band, dat luistert naar de naam Konferentie Neder landse Religieuzen (KNR). Door Jan Bouwmans Dongen - Samenwerking. Dat is op het einde van de twintig ste eeuw het parool geworden op zowat alle terreinen van het rooms-katholieke leven in Nederland. Parochies slaan de handen ineen in regionale sa menwerkingsverbanden, ka tholieke organisaties bunde len hun krachten, religieuze instituten zoeken elkaar op. Maar toch heeft samenwer king in katholiek Nederland meer voeten in de aarde dan je zou verwachten. Vanuit de historie is dat overi gens wel te begrijpen. Neem de 166 orden en congregaties van paters, monniken, broeders/fra ters en zusters die er in ons land nog altijd zijn en momenteel toch zeker nog tussen de 17.000 en 18.000 leden tellen. Het zijn alle maal autonome religieuze insti tuten met hun eigen geschiede nis, eigen leefregels en doelstel lingen. Ze waren altijd erg op zichzelf, hadden onderling wei nig of niks met elkaar te maken, waren soms zelfs regelrechte con currenten van elkaar. Daarin is in de tweede helft van deze eeuw verandering gekomen. De oorzaak daarvan is niet moei lijk te raden: de crisis waardoor al die orden en congregaties van af de jaren zestig geplaagd wor den. Dat schiep in elk geval lots verbondenheid. Maar een traditie van ieder-voor-zich laat zich niet zo vlot ombuigen in samenwer king. Nou vormen die 166 religieuze instituten ook een heel divers ge zelschap. De samenwerking kreeg daarom in eerste instantie gestalte in vier afzonderlijke koe pelorganisaties. De actieve vrou welijke religieuzen, veruit het talrijkst, zochten elkaar op in de Stichting Nederlandse Vrouwe lijke Religieuzen (SNVR). De priester-religieuzen zochten sa menwerking in de Stichting Ne derlandse Priester-Religieuzen (SNPR). De broeders en fraters richtten het samenwerkingsver band Stichting Broedercongrega ties Nederland (SBCN) op. De be schouwende orden tenslotte sta ken de koppen bij elkaar in de Stichting Monialen Belangen (SMB). Armslag Vijftien jaar geleden volgde dan de oprichting van de Konferentie Nederlandse Religieuzen (KNR), het overkoepelende samenwer kingsverband van de vier zojuist genoemde koepelorganisaties. Het KNR-bureau is gevestigd in Tilburg. Veel armslag heeft de Zuster Rafaël Kops KNR anno 1995 nog altijd niet. Maar als het aan zuster Rafaël Kops uit Dongen ligt, komt daar in de komende jaren verandering. Zuster Rafaël is algemeen overste van de zusters Franciscanessen van Dongen. Zij heeft begin deze maand de KNR-voorzittershamer overgenomen van zuster Bene- FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP dicte de Vries, voormalig provin ciaal overste van de zusters Fran ciscanessen van Heythuysen die de KNR-kar acht jaar lang heeft getrokken. Als de vrouwelijke religieuzen hun zin krijgen, vertelt zuster Rafaël, dan worden de vier af zonderlijke koepelorganisaties in de nabije toekomst opgeheven en omgevormd tot even zovele on derafdelingen van de KNR. „Hier wordt al lang over gepraat. Onze SNVR is er het meest uitgespro ken in. Maar de gedachte wint ook in de andere instituten ter rein. Het wordt toch steeds meer als een gemis ervaren, dat de KNR zo weinig mogelijkheden heeft om allerlei zaken te behar tigen. Uit zichzelf kan de KNR namelijk niks, alles moet altijd eerst door de vier aangesloten koepelorganisaties gefiatteerd worden." Vergrijzing De afgelopen jaren is volgens zuster Rafaël door de instituten uitgesproken dat alles, wat ze niet per se alleen moeten doen, samen gedaan moet worden. De behoefte aan de KNR is destijds gegroeid vanuit praktische vra gen en problemen, waarmee alle orden en congregaties geconfron teerd werden. Bijvoorbeeld de sterke vergrijzing waardoor de zorg voor de oudere leden een probleem werd. De gezamenlijke aanpak van dit probbleem heeft geleid tot oprichting van kloos terbejaardenoorden. De uitdun ning van de eigen gelederen noodzaakte orden en congrega ties ook om personeel van buiten aan te trekken. Daardoor kregen ze te maken met hun onbekende sociale en fiscale wet- en regelge ving, die bovendien steeds weer verandert. De samenwerking breidde zich in de loop der jaren verder uit. Op financieel gebied bijvoorbeeld. Religieuzen willen solidair zijn. Dat leidde er op zeker moment toe dat elk religieus instituut we kelijks soms tientallen verzoeken om financiële hulp kreeg. Dat maakte keuzen noodzakelijk, ook en vooral op inhoudelijke gron den, maar ook onderzoek om te voorkomen dat geld in bodemloze putten zou verdwijnen. De KNR Jeruzalem/Amsterdam (epd/anp) - Jeruzalem maakt zich op voor uitbundige festiviteiten ter herdenking van het feit, dat de beroemde koning David 3000 jaar geleden de stad veroverde. De vele activiteiten hebben een cultureel en godsdienstig ka rakter, maar de politieke ontwikkelingen geven ze een extra di mensie. Het wordt, vanaf september, een spektakel dat vijftien maanden duurt en ongeveer 16 miljoen gul den kost. Exposities, concerten, congressen, sportwedstrijden en theatervoorstellingen staan in het teken van het jubileum. Grote na men als de Italiaanse regisseur Franco Zeferelli, die een licht- en geluidsshow ontwierp en de Spaanse tenor José Carreras, die Davids psalmen ten gehore zal brengen, zijn met de festiviteiten verbonden. Jeruzalem is naar schatting 5000 jaar oud. Ongeveer 3000 jaar ge leden maakte David de stad tot hoofdstad van zijn twaalf-stam- menrijk. Burgemeester Teddy Koliek greep dat enkele jaren ge leden aan voor de grootse herden king. Zijn opvolger Ehud Olmert voert de plannen met liefde uit. „De timing is perfect," zei hij een paar maanden geleden. Op deze wijze kan Israël zijn soevereini teit over Jeruzalem bevestigen. Bewustzijn „Het doel is de nadruk te leggen op de dramatische rol van Jeruza lem in de geschiedenis van de jo den. We hopen dat dat resulteert in een sterker bewustzijn," aldus Olmert. Kritiek op de verborgen politieke agenda van het festival wuift hij weg. De plannen dateren van voor het akkoord van Oslo, waarin het tijdschema voor de Palestijns-Israëlische vredeson derhandelingen werd vastgesteld. Bovendien zijn ze niet bedacht door „de huidige beruchte rechtse burgemeester", maar door diens „vredelievende" voorganger. Halverwege het festival, in mei 1996, beginnen de onderhande lingen tussen Israël en de Pales- tijnen over de status van Jeruza lem. Israël annexeerde Oost-Jeru- zalem in 1967. De regering be schouwt de stad sinds 1980 als „eeuwige en ongedeelde" hoofd stad van Israël. De Palestijnen claimen dit stadsdeel evenwel als hoofdstad van hun toekomstige staat. De eeuwenoude stad is in het ver leden wel vaker inzet geweest van grote twisten. Daarbij werd de stad meermalen met de grond ge lijk gemaakt, onder meer door Babyloniërs (586 voor Christus), Romeinen (70 na Christus) en Perzen (614). In 1099 werd de stad veroverd door christelijke kruis vaarders, die een bloedbad onder joden en moslims aanrichtten. Daarna kwamen onder meer Egyptische, Turkse en Britse be zetters. De verovering op de Jebusieten door David geschiedde volgens de Bijbel (II Samuël 5) via een on dergronds gangenstelsel. Om in tijden van oorlog over water te beschikken hadden de Jebusieten een tunnel gegraven naar de bron Gichon buiten de muren van de vesting. „David had toen gezegd: 'Wie de jebusieten wil verslaan, moet door de watergang binnen dringen'; van lammen en blinden heeft David een hartgrondige af keer", zo luidt de bijbeltekst. Toeristen en pelgrims kunnen de ze tunnel en de resten van muren en huizen bewonderen vanaf 4 september, als ook het nieuwe ar cheologische park van de Davids- stad open gaat. Ze zullen zich verbazen over de geringe omvang van de oospronkelijke stad, die op dit moment aan de zuidkant bui ten de stadsmuren ligt. De tunnel staat in verbinding met een veel langer kanaal, dat later gegraven is om te voorkomen dat vijanden Davids stad op een zelfde manier zouden innemen. Uitstraling De koning wist precies waarom hij Jeruzalem tot hoofdstad wilde maken. Gelegen op de grens van diverse stammen, kon de stad uit groeien tot geestelijk centrum van het rijk. Die uitstraling heeft de stad tot op heden bewaard. Jeru zalem is de grootste stad van Is raël, groter dan de metropolen Tel Aviv en Haifa die aan de kust een veel gunstiger ligging hebben. Daarbij is Jeruzalem een heilige stad voor joden, christenen en moslims. Voor joden is het de stad waar David de Ark van het Ver bond binnenbracht. Davids zoon Salomo bouwde er de tempel. Dit heiligdom wordt tegenwoordig gesymboliseerd door de Klaag muur, een overblijfsel van de om muring van het tempelplein uit de eerste eeuw na Christus. Voor christenen is Jeruzalem met de Via Dolorosa, Golgotha en de Heilig-Grafkerk vooral de plek van Jezus' lijden en sterven. Voor moslims behoort de Omar-mos kee, gebouwd op het oude tempel plein, tot de heiligdommen. Deze Rotskoepel staat op de plek waar volgens de overlevering de pro feet Mohammed zijn „nachtelijke hemelreis" gemaakt zou hebben. De innige verbondenheid van de drie wereldreligies met Jeruzalem zal tijdens het jubileumjaar ook in enkele Nederlandse musea te zien zijn. Zo toont het Joods Historisch Museum in Amsterdam van 15 december tot 19 mei 1996 de ex positie Jeruzalem in jodendom, christendom en islam. Het Bijbels Museum, eveneens in Amsterdam, heeft in dezelfde periode de ten toonstelling Op naar Jeruzalem, die handelt over 2000 jaar pel grimeren naar de heilige stad. Verder zet het Utrechtse Catha- rijneconvent een educatieve route uit in het eigen museum. Een schaalmodel van Jeruza lem zoals de stad er 2000 jaar geleden moet hebben uitgezien. FOTO ARCHIEF DE STEM X NEDERLAND verleent hierbij hand- en span diensten. Voor de nieuwe KNR-voorzitter is de samenwerking toe aan ver dere intensivering. „Op welke punten kun je elkaar als religieu zen en religieuze instituten ook spiritueel-inhoudelijk van dienst zijn," formuleert zuster Rafaël de opgave voor de komende tijd. De missionaire orden en congrega ties hebben daar binnen het raam van het Centraal Missionair Be raad Religieuzen (CMBR) al werk van gemaakt met de ontwikke ling van een nieuwe visie op wat missie is. De noodzaak daarvoor diende zich aan, toen ze gebrek kregen aan leden om naar de tra ditionele missiegebieden uit te zenden en de kerken in de derde wereld bovendien zelfstandig werden. Gezamenlijk nadenken, niet al leen over mogelijkheden om toch nieuwe leden te trekken, maar ook en vooral over de toekomst van het religieuze leven op zich zelf. Zijn er bijvoorbeeld nieuwe, levensvatbare vormen van reli gieus leven te ontwikkelen? Er zijn inmiddels religieuze institu ten, zo vertelt zuster Rafaël, die experimenteren met een 'geasso cieerd lidmaatschap': mensen willen zich niet voor het leven binden aan een orde of congrega tie, maar wel gedeeltelijk, omdat ze wel de idealen van dit of dat religieuze instituut delen en ver der willen helpen dragen. De afgelopen decennia hebben de religieuzen in Nederland talloze nieuwe initiatieven gesteund en mogelijk gemaakt. Hun financiën zijn echter niet onuitputtelijk. De tijd is volgens zuster Rafaël aan gebroken om ervoor te gaan zor gen, dat bepaalde intiatieven voor de toekomst veilig gesteld worden. Ze noemt als voorbeel den het Titus Brandsma Instituut in Nijmegen, het spiritueel cen trum De Vuurdoop in Tilburg en het maandblad BijEEN. gerkepad: Haarlem 750 jaar - tweemaal Sint Bavo k nn Journaal Bas ontmoet Rudi Carrell, se- t rie gesprekken -37 Murder, She Wrote, misdaad- I serie j 155 pegrassi Junior High, jeugdse- rie 26 Ernest the Vampire, animatie- serie U29 Boggle, spelletje «57 Verre collega's, reportage-se rie: Twee psychiaters in Addis Abeba [927 Help, serie g 00 Journaal -«24 Weeroverzicht tO 30 Sterrenslag 04 Brandpunt, actualiteiten 53 Hoe zit dat?, spelletje L3O Chicago Hope, ziekenhuisserie. Afl.1 I20 Niet gesnoeid, theatraal con cert met Karin Bloemen, Adel- heid Roosen en Leoni Jansen (tot 00.10) Amsterdam (anp) - De nazorg bij ram pen is voor de kerken 'een behoorlijk braakliggend terrein'. De scheidende luchthavenpredikant, J. Blankert, pleit ervoor dat de kerken dit terrein snel gaan betreden en bij voorbeeld in een vroeg stadium bij de opstelling van rampenplannen worden betrokken. Blankert komt hiertoe in zijn rapport 'De kerk in een rampzalige situatie', dat tij dens zijn afscheid van Schiphol op een symposium centraal staat. De Schiphol- dominee was de afgelopen jaren onder meer betrokken bij de pastorale opvang van slachtoffers van de vliegrampep bij Paramaribo, Faro en de Bijlmer. Bij deze ongelukken is gebleken, aldus Blankert, hoe belangrijk de geestelijke op vang van de betrokkenen is. Hoewel er op dit terrein nog weinig geregeld is, verliep het pastoraat goed. Maar er moest enorm worden geïmproviseerd. Het is bovendien de vraag of de spontane medewerking van pastores ook tot stand was gekomen als de rampen minder spectaculair waren ge weest. Het is Blankert opgevallen dat vrijwel ner gens in Nederland kerken of pastores be trokken zijn bij gemeentelijke rampen plannen. Uitzondering vormt de gemeente Haarlemmermeer, die naar aanleiding van de Faroramp en het treinongeval bij Hoofddorp een psycho-sociaal team sa- f menstelde met daarin ook een kerkelijke inbreng. Ook in Amsterdam Zuid-Oost be staan plannen om kerken en pastores sys tematischer bij een ramp in te schakelen. Maar verder is de oogst mager, stelt Blan kert vast. Zelfs de bedrijfspastores komen in de rampenplannen van de grote indus trieën niet voor. En dat terwijl de kerken op het gebied van pastoraat heel wat in huis hebben. Bovendien beschikken zij over rituelen en handelingen die voor veel mensen, ook als ze niet meer religieus zijn, 'herkenbaar en bemoedigend' zijn. Sterk punt is verder dat de kerken gebouwen hebben voor opvang. Blankert ging onder meer in de leer bij col lega's in de Angelsaksische landen, waar bedrijfspastores bij brandweer)1 een normaal verschijnel zijn, en' land, waar de rijke kerken erzel pj.| „rampenpastores" op nahouden. J niet dat het in Nederland ook komen, maar wil wel dat de ernstig over het vraagstuk van zorg buigen. Blankert wordt in september P' Edam en Volendam. Of zÜn Schiphol wordt opgevuld, is ker. De hervormde synode h- te bezuinigen op de post die voor 1 re helft door de gereformeerden 1 kostigd. Op de nationale luclJ J twee gebedsruimten telt, loop'1 rk luchthavenpastor rond. NEDERLAND Z Bisschop Kurt Krenn met achter hem zijn voorganga Franz Zak Van onze redactie geestelijk leven Wenen - De toekomst voor de Rooms-Katholieke Kerk ij overwegend katholieke Oostenrijk ziet er slecht uit. Heta; kerkleden zal de komende vijftig jaar drastisch teruglope richtte onlangs het Oostenrijkse persbureau APA op grot] de jongste demografische studies. Op dit moment hoort een kleine 80 procent van de Oostenrijkers tot de katholieke kerk. Over een halve eeuw zal dat volgens de meest gunstige berekening zijn teruggelopen tot 50 procent. In het slechtste geval - bij voortdu ring van de huidige crisis - zal het percentage dalen tot 30. De beschuldigingen van seksueel misbruik aan het adres van de Weense aartsbisschop Groër heb ben de afgelopen maanden tot een heftige crisis geleid. De 75- jarige Groër, die binnenkort maand aftreedt, ontkent de be schuldigingen. Blijkens een kerkelijk referen dum, dat gehouden is, willen vele Oostenrijkse katholieken ingrij pende veranderingen in de kerk. Minstens 400.000 rooms-katho- lieken in Oostenrijk spraken zich uit voor afschaffing van het priestercelibaat, voor vrouwen in het ambt, een ruimere seksuele moraal, gelijke rechten voor ho moseksuelen en inspraak bij bis schopsbenoemingen. Veel Oos tenrijkers wijzen de huidige paus aan als degene die verantwoorde lijk is voor het starre klimaat in de kerk. Respons De respons op het „Kirchen- volksbegehren" was veel groter dan de organisatoren hadden verwacht. Zij hadden gehoopt op zo'n 100.000 handtekeningen. De raadpleging was een reactie op het rumoer rond de Weense kar dinaal Hans Hermann Groër De Oostenrijkse bisschoppen hebben verdeeld gereageerd op het referendum. De uiterst con servatieve bisschop van Sankt Pölten, Kurt Krenn, vergeleek het referendum met de volks stemming die het nationaal-so- cialistische bewind in 1938 over de aansluiting van Oostenrijk bij Duitsland afdwong. „Een zeer grote meerderheid van ons volk heeft zich al eerder vergist", zei hij voor de Oostenrijkse televisie. Krenn noemde de democratie „een groot goed", maar voegde eraan toe dat ze niet automatisch tot „waarheid en genade" leidt. „Het volk is vatbaar voor dwalin gen, dat heeft het bewezen", zei hij. Krenns voorganger mgr. Franz Zak noemde de vergelijking met 1938 „grotesk". Ook diverse poli tici toonden zich verontwaardigd over Krenns reactie op het „Kir- chenvolksbegehren Andere bisschoppen zeiden zich de stem van kritische gelovigen ter harte te willen nemen. Vol gens bisschop Reinhold S'| van Innsbruck kan een protest van honderdds den gelovigen niet i wel de eisen van de onder aars ingaan tegen de huidijj kelijke praktijk, ziet hij i slag van het referendum cl een teken van „ketterij! kerkleiding mag op deze van een zeker protest" 1 uitsluiting reageren, mei cher, omdat de kritische} gen laten zien dat het lot d RK-Kerk hun aan het haul Volgens bisschop Klaus j van Feldkirchen liggen aclj eisen „grote uitdagingen s noden". De pauselijke nuntius in rijk, aartsbisschop Squicciarini, reageerde begrijpend. Volgens heul paus Johannes PaulusHil herderlijk schrijven Tertio! lennio adveniente de meesïl gen van de ondertekenaai| het kerkelijke petitionnei beantwoord. Ook verweest] tische gelovigen naar van kardinaal Ratzi rechtlijnige prefect van ill gregatie voor de het Vaticaan. Volgens de Weense past theoloog Paul Zulehnerio „Kirchenvolksbegehren" de crisis in de RK-Kerk nih| de basis, maar aan de kerkl te wijten is. Hij vindt datl ticaan na de overweldig pons op het na kerkelijk 1 dum in Oostenrijk niet conservatieve bisschoppa| benoemen. Kruisbeelden Na het succes van het refere in Oostenrijk gaan er inq land en Zwitserland sten dit voorbeeld te moment wordt de kerk beroerd door de uitJ| land overgewaaide discus kruisbeelden in de schooi Volgens de Oostenrijkse j graf en is het nium het aantal al fors gedaald. Bij lag het aandeel katholi"; 1991 op 76 procent, ten' tien jaar eerder nog r" procent cirkelde. Bij de®1 ging het om een 80 procent. Voor Wenen schetsen de digen een zeer pessimist11 nario. In het slechtste! over vijftig jaar nog mas'J cent van de inwoners1 hoofdstad katholiek. 000 Nieuws uit de natuur. Afl. 1 (tot 10.20) L) 30 Bisteboat: Wat seisto? (tot 10.40) 100 Schooltv - Weekjoumaal. Afl. 1 130 Binnenkort bij de NOT (tot 11.43) PO Kids for Animals, serie over de jeugdleden van de Dierenbe scherming 16.27 George Baker in Jeans ,6.57 Mega Top 50 j7.28 2 Vandaag, actualiteiten met 17.30 en 18.00 Journaal; 18.43 Sportjournaal en 18.51 Hoofd punten uit het nieuws gevolgd door het weer 9.00 Dierenmanieren 9.36 Bassie en Adriaan; Liedjes uit grootmoeders tijd 0.07 Overruled, tv-film |l.48 Bananasplit 2.28 Grushko, mini-serie 2.23 Pauze filmpje 3.30 Journaal [3.38 Vredestaken onze blauwhel men zijn erbij, uitzending van Bureau Fondswerving Thuis fronten [3.41 Studio Sport NEDERLAND 3 Journaal Klokhuis 7.22 Tekenfilmfestival [7.29 Ontbijt-tv met om 07.30, 08.00 en 08.30 Journaal Journaal [9.05 PP: Uitzending SP Kook tv 4.10 Don Giovanni, les coulisses d'une jiise en scène, documentaire 14.45 Op- pa: Don Giovanni, opera van Mozart, 1e de 16.10 Autant savoir, magazine '6.30 Maguy, serie 17.00 La bande a iarlos, magazine 17.30 Chips, politiese- ie 18.30 Régions soir 18.50 Cartes sur Bble 19.05 Le quotidien des sports 19.30 Nieuws 20.10 Bon week-end-Les neilleurs moments 20.50 Les visiteurs, ranse komedie 22.40 Grand document: loirs étions des bébés Thalidomide, do- jumentaire over vrouwen die een proces Janspannen tegen Softenon 23.35 [lieuws (7.25 Champion's '95, autosportmaga- [ion1''51 lc' B'a"'3'a' kinderprogramma H9.00 Maguy, serie 19.30 Nieuws. Met .barentaal 20.03 Basketball, verslag landschappelijke wedstrijd Limo- es-Charleroi 21.31 Basket: Présenta- 1 du Championnat de Belgique 22.03 leuws 22.27 Aquatica, watersportma- azine 22.57 Tour du monde en 8 jours "t 23.28) DUITSLAND 1 !,38Morgenmagazin 09.00 Heute The Flying Doctors, serie 09.45 Fit .'WAndgymMiEi 10.00 Heu- Skizzen aus Spanien: Sevilla-Je- P-Granada 10.50 Künstler für EINE liL;'-P<?rt,ret 11-00 Heute 11.04 Die «umliche Hitparade im ZDF 12.10 allervorden's Spott-Light Extra, humor zin mi .re,SSesc1lau 13.00 Mittagsmaga- iramm ia nn1® 13,45 Wirtschafts-Tele- ersfinï Tagesschau 14.03 Höchst- jnonlich, gesprek: Elke Sommer 14.30 i1snne-er uberleben: de wevervogel K 9Ku„aU 15,03 Nöt Q"ite Hu- J ';,|Speelfllm 16-30 (TT) Alfredissi- 1700 (TT) Ta- 'J 10 Brisant, magazine 17.40 |"ADI° RIJNMOND [lans v^n Vfet^nlvf 900TNederlancls Produkt 10' 14 Q0e -^nno Tammin9- 12.00 De midd Lel 17.00 Postua nettaGeeva-15.00 Boele en Bosw Woon n vandaa9- 18.00-19.00 Post aan de 1 l-W Actua6teiten° Jijl6"0'90 ,door re9ionaal nieuv Fant i" Brabant 7P,, rverkeersinformatie-7-201 |32 Actualiteiten Weerman Johan Verschuure Johan Versrhi vc,rkeersinformatie. 7.55 Wei 'krantinBrabnnw6" 9'°'s20' M- en N0> 71 f MO Rad (re9'° W'B)'8 08 Verkeersinfor, jèrkeersinformatip H/|cei?trale' 8'33 Actualiteiten P-O7 Muziekkiosk óznn eerman Jan Verschuure Pnk. 10.30 De 2 u scheurkalender. 10.07 Dra; rnd ".30 Deschenrtl ü196'' 1107 Van harte'1 e en agenda 13 in n 12 05 Actualiteiten, 1310 Radio Nieuwscentrale. 13.34

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 20