Jassieke musici op zoek naar de jeugd Goes wil literatuur spannend maken GGER •EKEN De koormuziek waar Erasmus weg van was Bredase stripprijs '95 voor Jeroen de Leijer Voskuil komt met boek van 5500 bladzijden [men aantoi ade-album irentenboekei' GROTE GIDS D5 uival van Zeeuwsch-Vlaanderen vanavond van start 1lassiek ltrZUitwi'ken naar kleine zaaltjes, waar een handvol publiek IHmf ^etongstelling nog net voor een ambiance zorgde. Bij Fniw rePert°ire was dat onmogelijk. Vanwege die honderd L P e bühne, moest er doorgespeeld worden in de grote zalen. r«.oZrÖ een kluitje luisteraars zit, is het de dood in de pot. ^'e daar behoefte aan had. 'Meer dan Woorden' nieuw Nazomerfestival Kunstenaar Harald Vlugt naar Breda 1 |)AG 8 SEPTEMBER 1995 VRIJDAG 8 SEPTEMBER 1995 ^driaan van Dis is met 154 000 van de afgelopen anderhalf iJA iden bereikt. Jaat-I iaganda van het Nederlandse nJ week in Amsterdam bekendm u voor een literaire roman, omdat n binnen een jaar meer dan honrti ikocht. ul ■an de eerste plaats verdrongen n I pbaretier de beste verkoopcijfer,? te als de tweede plaats in de cate» 0 exemplaren) en Ergens in de ril Teken was Elseviers Belasting AlmJ Iet best verkochte boek, terwijl de «J mis en biografieën, Het aan, bank ging. aanzien 1 1 de beste verkoopcijfers gehaald d spannende boeken, 84.000) Paulni atuur, 76.000), Joop Braak'hekke (natuur- en kookboeken, 80.000) 1 t theezakjes (vrije tijd, 50.000) 'n am (lichaam en geest, 49.000) en M gende ronde (sport- en reisverhal lat ons land enige tienduizenden jai ijs bedekt is geweest. Dat ijs kwam ndinavië en strekte zich naar alle 1 :ië en Saksen." kenner Jac. P. Thijsse in 1934 voorl t Thijsse contacten had met een conct koekjesfabriek het album niet te puH iscript uit het Verkade-archief op. J ise, geïllustreerd door J. Voerman jr. later, uitgekomen. Het had het Ver orden. Ie oorlog uitbracht om de verkoop kenden hoge oplagen. Bij een prod gelijk een illustratie. Die moest won 25 cent (1903) verkrijgbaar was bij jn er van elk album meer dan 100. ijsse, die een biologisch reveil tot sta te koop. De plaatjes zijn meegefotogi rk zijn nieuwe aquarellen van r ftekend door Gabrielle Vincent ren (dat laatste klinkt onheilspj lend maar daarmee bedoelt M5 genstern onzin-gedichten werden voorgedragen op Galgeberg). De tekenares List» Zwerger koos een aantal van 4 gedichten en liederen om mooie illustraties bij te makenj In de bundel staan heel uiteen! pende rijmpjes waarin voor all de verbeelding aan de macbtj Er zijn luchtige versjes die Fj tig in het gehoor liggen r'" biecht van de worm. van [plei- Its om je je ma- met jroept PP: je lorle- 1 geldt lenen, luters •arin- Idere, enko- |en in ncent ?rt en ver- n die a Vin- iefde- heeft. begin 'egon, tnuisje Hij be- Tissie htige nmert haar or het deine lukkig gaan, is vre- ziek s ligt. ;t zich Dat is le ver hoe e tref- en en kt dat an ob- 'incent maar vegen, an het :er ge- )i, dik tekend kinde- Duitse snstern 1 eliede- Er woont in 'n slakkehuisje Een wormpje, bloot en kleit. I Dat sprak, zacht als eenf"" Mij van zijn liefdespijn. Bijna aan een gedichtje vantt Nahon, bepaald iets au®®1, het galgeliedje Het groteZo-jq waarin het vooral om de Kiaj gaat. Kroklowaffie? Semenemie! Rutaconto - quasivlo: Piefpaf pafpief; hoelachemte Kwasta basta bo... Zozo lala lala lala la! Bij dit vreemde lied tekent Zffq ger een geit in een enorme "l tentjurk, die pannetjes mei deren erin aan een touw 0 hals laat zwieren. Zo dru 1 Morgensterns onzin verra»* uit, er zijn ook illustraties I tekst meer aanvullen beelden. Op alle tekening®! veel ruimte gelaten voor fantasie. De gedichten e ningen zullen niet elk ki spreken, maar er zijn ze deren die de lenigheid van a aanvoelen en met plezier., gerende tekeningen bek1) De bundel is heel mooi g er zijn verschillende let gebruikt en de bladzij van stevig glanzend^ w kleurd papier waaropc ties mooi tot hun recht k uitstekende Nederlandse king is van Ernst ya" mmert1 Gabrielle Vincent: Bram Tissie - Het begin uny man, prijs 53,90 '«im Christian Morgenster gedichten Gal?eJ^ dooi de Vergouwen IDirectrice Yolanda Ar van het Festival ÏLch-Vlaanderen wil een >1 Mf™heleid™T pe middelbare school- Lis niet direct weg van «ieke muziek, maar het L wil een brug bouwen «de belevingswereld van Lgd en jongeren en de ijeke muziek. In de reeks ierten die van 8 tot 30 sep ta- in de zeven gemeenten jiet Nederlandse deel van «deren plaats vindt is er U plaats gemaakt voor de I 3 concerten bij die speciaal Lajn op de jeugd en die een ;oord geven op de vraag hoe dek overbrengt op de jeugd: fjongerenconcert op donder- L't september in Terneuzen en Meconcert woensdag 13 juber in Hulst. De Fringe- aten en het optreden van de Wist Gheorghe Zamfir kun- yjgeschreven worden in het Vsmaakmakers' en het ope- Ljncert brengt een orkest op Ldium dat samengesteld is Jjeugdige musici. J'juge Filharmonie is een Bel- 4Jeugdorkest. In 1990 heeft laid Zollman dit orkest opge- bt. Hij wilde tegemoet komen ide grote behoefte van jonge akanten om orkestervaring op fa, Muziek studeren is fijn, (aik spelen is wellicht beter, ur muziek uitvoeren voor een (stpubliek blijkt voor vele mu- jtoch het belangrijkste. Om jlge musici niet direct voor Kuiven te gooien is concert- en ltstervaring een noodzaak. Elk jnwdthet orkest van de Jon- llarmonie opnieuw samen- II De ongeveer honderd lige muzikanten, bijna allen oie- of conservatoriumstu- fcten tussen veertien en zes en ir, trekken zich in au- usine weken terug en stude ren programma in onder lei- igvan een gerenommeerd diri- nt,dit jaar Ivan Fischer, raiien krijgen zij per instru- repetities die geleid trien door bekende instrumen- m, De sfeer tijdens die is ontspannen. Toch iet intens gewerkt. Op de De Jonge Filharmonie opent in Hulst het Festival Zeeuwsch-Vlaanderen lessenaars komen partituren uit het repertoire van grote symfoni sche orkesten. Het doel van de Jonge Filharmonie is om te zor gen voor een verfrissende wind die het publiek laat ervaren dat symfonische muziek leeft en graag gespeeld wordt door een jong en dynamisch orkest. Barok Ivan Fischer is geboren in Boeda pest en is een all-round musicus. Hij studeerde piano, viool, cello, compositie en orkestdirectie. Hij specialiseerde zich bij niemand minder dan Nikolaus Harnon- court en hield er een diepe liefde voor de barok aan over. Een liefde die hij demonstreerde tijdens de bijzondere uitvoering van de Matthaus Passion van Bach in Aardenburg en Naarden in 1994. Maar ook als Bartok-kenner gooit hij hoge ogen. Hij wil meer dan één stijlperiode verdedigen en kan dit nu doen met een enthou siaste jonge cast. „Het is een heel speciaal gevoel om met deze jeugdige musici een werk uit te voeren", zegt Fischer. „De meeste orkesten waar ik voor kom te staan, hebben de repertoi restukken allemaal al een of meerdere keren gespeeld. De me ningen van de verschillende diri genten zitten dan vastgeroest en dan is het voor de volgende diri gent steeds een klus om een ander licht op de partituur te werpen. Met de Jonge Filharmonie bou wen we samen het concert op. De instrumentalisten staan onbevan gen tegenover de partituur en ik kan er alles uithalen. Het is echt een bijzondere ervaring." Controle Dit jaar is er ook een 'movement coach' aangetrokken. Bryony Williams werkt met de muzikan- FOTO'S ARCHIEF DE STEM ten aan de ademhaling en aan de manieren waarop ze via houdin gen en ontspanning de ademha ling beter kunnen controleren. „Die controle is een noodzaak om zuiver te spelen, maar het helpt ook om de podiumzenuwen te be dwingen. In 1997 wil de Jonge Filharmonie samenwerken met de nationale jeugdorkesten van Nederland en Frankrijk en ook wordt er gespro ken van een lentestage waarin he dendaagse klassieke muziek zou worden ingestudeerd. In de Willibrordusbasiliek speelt de Jonge Filharmonie vanavond de symfonie 103 'met de pauken- roffel' van Haydn, een rhapsodie en intermezzi opus 119 van Brahms, bewerkt voor koperen semble en de eerste symfonie van Brahms. De jonge dirigent L. Bral is door Fischer uitgekozen om een van de werken te leiden. Hij volg de tijdens de zomerstage een mas terclass voor orkestdirectie. De Nieuwe Slagwerkgroep Am sterdam maakt van een concert een kleurrijk avontuur. De groep brengt een totaal programma waarin veel aandacht geschonken wordt aan visuele en theatrale as pecten. Het familieconcert in de grote zaal in Den Dullaert in Hulst heeft als thema een muzi kale wereldreis. Populaire- en klassieke muziek worden afge wisseld, traditionele volksmuziek uit verre landen dient als een ex tra kruid voor de smakelijke mu zikale maaltijd die de slagwer kers Richard Jansen, José Vicente en Herman Rieken het publiek voorschotelen. Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen 1995, van 8 en 30 september met als thema 'Tussen Donau en Kar paten'. Met o.a. vrijdag 8/9 basi liek Hulst, 20.00 uur: De Jonge Fil harmonie o.l.v. Ivan Fischer. Dins dag 12/9 RK.Kerk Sluis, 20.00 uur: Religieuze liederen (uit Roemenie) door Preludiu koor Boekarest o.l.v. Enachescu. Woensdag 13/9 Den Dullaert Hulst, 15.30 uur: Familie concert 'Een reis om de wereld in 60 minuten' door Nieuwe Slag werkgroep Amsterdam. Donder dag 14/9 RK.Kerk Koewacht, 20.00 uur: Anima Eterna o.l.v. Jos van Immerseel. Zaterdag 16/9 RK.Kerk Clinge, 20.00 uur: panfluittist Ghe orghe Zamfir. Dinsdag 19/9 RK.Kerk Oostburg, 20.00 uur: Ba- natul Filharmonisch Orkest Ti- misoara o.l.v. Remus Georgescu. Donderdag 21/9 NH.Kerk Klooster- zande, 20.00 uur: Cibinium Cvartet met populaire (gearrangeerde) strijkliteratuur van Bach tot Popo- vici. Vrijdag 22/9, De Vlaanderen Sas van Gent, 20.00 uur: Nacht van de Karpaten met Plaurile Birsei, Romanul en Rapsodia Muntilor. Zaterdag 23/9 'Muzikaal Kerke- pad' met drie concerten in Hoek, Biervliet en Philippine. Dinsdag 26/9 Grote kerk Terneuzen, 20.00 uur: Capella Savaria o.l.v. Pal Ném. Woensdag 27/9 RK.kerk Vogel waarde, 20.00 uur: BRTN-koor o.l.v. Dirk Vermeulen. Donderdag 28/9 Zuidlandtheater Terneuzen, 19.30 uur: Jongerenconcert 'Con cert in Contrasten' met harmonie orkest van het Brabants Conserva torium o.l.v. Jan Cober. M.m.v. Ed win Rutten. Vrijdag 29/9 St.Baafs- kerk Aardenburg, 20.00 uur: Kon. Filharmonisch Orkest van Vlaande ren o.l.v. Zoltan Pesco. «slisnieuw. Dat denkt althans Jwifie beleidsnotities leest. Het r nieuw, nieuwer, that diezelfde geïnteresseerde hums uit zijn leunstoel op, Irort hij dat de werkelijkheid firn papier is. f>! Rijksmuseum hangt alleen I, in het Concertgebouw spelen de orkesten symfonieën die tager zijn dan grootvaders tijd en langs de grachten wordt de IwnJacofc van Campen geconserveerd. p geldt alleen in de ateliers en in het theater. Een schilder die fiigeltaan Vermeer is hopeloos ouderwets en een regisseur die «n van Vondel, Heijermans en Schimmel in de mond neemt is f curiositeit. Een levend lijk dat thuishoort in de tijden van Verka- ffiii Dalsum en Guus Os ter. wil beeldende kunst valt dat nog te begrijpen. Elke schilder, ver of beeldenaar van nu wil niets anders dan zichzelf uit- 1 Dal doet hij bij voorkeur niet op de wijze van een verleden. Wlwrdoor geboeid wordt, kan naar historische schilderijenkabi- nar de Steens, Halsen en Van Goghs netjes en onder het juis- de muur hangen. jwionee/ geldt een ander verhaal. Acteurs zijn geen scheppende wnsars, ze zijn uitvoerders. Net als violisten, harpisten, trompet- paukenslagersDie schamen zich er niks voor elke avond n, Brahms en Bruckner te doen. 11,5 "d Een enkele Shakespeare kan nog net, maar dan in een ''"''geklede, moderne jas, maar Hooft, Bredero en Mees-Simons, ym ze hun neus voor op. Daarmee valt het eigen ik of nog ''fa van de heersende regisseur niet te expresseren. fjd'iis het misverstand van het toneel. Sinds Tomaat draait het 'burgen en experimenteergelegenheden, in tegenstelling tot 1 ger om een goede uitvoering van een mooi stuk, maar om r'Prie maatschappij, interpretatie van de eigen ziel en discussie f f omringende wereld. En vandaar de grote naam die het Neder- 'toneel in kringen van internationale vakgenoten heeft, maar V'jkertijd de desinteresse van het grote publiek dat niet zit te op een avond les of grensverleggend onderzoek, maar niet f1''erlangt dan een op niveau gespeeld goed stuk. ',m<>est relevant zijn, eigen, iets waarachtigs te zeggen hebben, 'laren zestig. Op het toneel is dat gelukt, in de concertzaal niet. j®rn Sotekrakers, maar tot veel meer dan de verstoring van een kti?Cer' Z'in n'et kunnen komen. Muziek is abstract en dat k vraaS naar relevantie moeilijk. Maar dat is niet de eerste en Imi re^en- de muziek ligt de nadruk zo veel meer op Pi/ vaardigheid en het onderhouden daarvandat de modale EL""[ets anders aan zijn kop heeft dan uren discussieren. t 7' H'et at een symfortieorkest uit een honderdtal mensen Lei n ^weP 's moeilijker in beweging te krijgen dan een do- LJ"rs' commercieel was er nauwelijks ook basis voor zo'n "Patr" 'n z'in ree^e voor ket Theaterfestival de subsidienten 'fei yeken het toneel de verplichting op te leggen meer klassiek te anuu j--'ledig gelijk. Dat soort p&p-mevrouwen, 'Li Z11 Pl'bl'eksstandpunt heeft hij volledig gelijk. \,j. Weliswaar de ruitjesbroeken en p&p-mevri gedichten üd|9 doo' kozen en geïllustr1r|andse beth Zwerger, Neder^1 werking van ^^en, P'" e ruitjesbroeken t fl"tiiur!nerl n'et a^een Bolkesteins achterban, zij zijn eveneens Ujt'I ,fpotentieel voor theater- en concertbezoek. \\a Sziin voorlopig tegen. Zij willen niet geassocieerd worden fuift/1"!?' Molière en golf. Zij voelen zich individuele kunste- V't/n wat te melden hebben. Het kan zijn, want een paar gebeurt er iets op de vaderlandse planken dat het den He,. e^"g fe'. Maar dat is in feite avant-garde-werk, net als de [osr||9 ®e,Z'jn moderne muziek. d vaft modaal toneel is echter wat anders nodig. Pu- ,esteins pleidooi moet daarom het eigenzinnig theater- *mh»denken zetten. Uitg. De vier wim 29,95 Door Ronald Verstraten Goes - „Literatuur komt net zo vaak via andere discipli nes bij mensen terecht als door boeken. Bijvoorbeeld door een liedje, of door een theatervoorstelling. Soms is een tekst sterker als hij wordt voorgedragen. Met andere wooorden: literatuur is meer dan woorden alleen. Dat idee ligt er achter." Woorden van Chris Tangelder, programmeur van de theater- en filmvoorstellingen in Po dium 't Beest in Goes. Ooit gestart als jongerencen trum is 't Beest de laatste jaren uitgegroeid tot een van de toon aangevende podia in Zeeland. Dat blijkt ook uit het program ma van de Zeeland Nazomer festivals (voorheen de Zeeland Cultuurmaand). 't Beest parti cipeert in het poppentheater festival 'Zeeland uit de Kast' en houdt met 'Meer dan Woorden' een eigen tiendaags literatuur festival. „We wilden iets doen in het ka der van de Nazomer Festivals. Aan de ene kant omdat er din gen ontbraken. Er was in voor gaande jaren weinig theater en literatuur en het leek ons leuk om juist de literatuur vanuit andere disciplines te benade ren. Als je daar over na gaat denken, merk je dat je een hele boel kunt doen op zo'n festival. Een andere reden was dat ik vind dat 't Beest een belangrij ke rol speelt in Zeeland. Het is dan eigenlijk heel raar als je als centrum niet meedoet aan de Nazomerfestivals", aldus Tan gelder. Het resultaat is een uitgebreid programma met muziek, thea ter, film, workshops, lezingen en video. Chris Tangelder: „Het mocht niet saai zijn. Literatuur kan immers al vrij gauw stoffig worden. De opzet was een pro gramma dat ook spannend is en in het verlengde ligt van waar je als centrum mee bezig bent. Er zijn dan ook heel uiteenlo pende onderdelen." Première Het festival opende gisteravond met een nooit eerder uitge bracht verhaal van Hella Haas- se. In aanwezigheid van de schrijfster zelf speelde het Ge zelschap van de Zee de premiè- vers net hadden ontdekt." Nix heeft de hele zaterdag voor zichzelf, met een tweede voor stelling van Crazy hove, de film Vals Licht van Theo van Gogh (naar de roman van Joost Zwa german) en een workshop met een taaldrukwerkplaats en Loesje. 's Avonds komen schrij ver Ronald Giphard, dichteres Eric de Kuyper brengt zondagavond een avondvullend pro gramma in Goes. re van het stuk Schaken met Diponegoro, in de regie van Willem Nijholt. Het is geschre ven in 1948 en handelt over de eerste gevolgen van het Indone sisch verzet tegen de Neder landse overheersing. Het verhalende element staat centraal in het programma Cuentos Flamencos dat van avond is te zien. Wannes van de Velde, Amparo Cortez en Rafa el Sanchez brengen de Flamen- comuziek in al zijn tragiek, ernst en vrolijkheid. Tegelij kertijd is er een film te zien die is gebaseerd op het werk van Charles Bukowski, Crazy Love van Dominique Deruddere met Josse de Pauw in de hoofdrol. Beat „Het leuke is dat de Bukowski- films aansluiten bij het onder deel over de Beat Generation in de tweede week, terwijl De Pauw later weer terugkomt, als hij hier de slotvoorstelling Trots Vlees speelt", vertelt Ch ris. En dan is er ook nog het verband met de Generatie Nix. „Een klein beetje de Beat-gene ration van deze tijd. Toen ik met enkele scholieren sprak over dat programma-onder deel, bleek dat ze beat-schjrij- Trots Vlees, te zien in Goes FOTOARCHIEF DE STEM Diana Ozon en cabaretier Tom Stobbelaar. Voor de laatste, in 1992 winnaar van het Leids Ca baretfestival, is Goes niet onbe kend, want hij bracht er het grootste deel van zijn jeugd door. De Nix-dag wordt afge sloten met een optreden van de singer/songwriter Marieke Olij, ofwel 2 Chord Genius'. Op zon dag brengt de Belgische kun stenaar/filosoof/filmdocent Eric de Kuyper een avondvul lend programma. Armando Muziek en literatuur gaan op nieuw samen als het Armando- kwartet optreedt. De schrij ver/kunstenaar keert in een 'concert met lezing' terug naar de jaren tussen de twee wereld oorlogen. Een dag later, op donderdag 14 september speelt Tine Ruysschaert de toneelsolo Wit is altijd schoon naar de no velle van Leo Pleysier. De Beat Generation, een Ame rikaanse stroming uit de jaren vijftig, is het onderwerp van een avondvullende compilatie van voordrachten, interviews, films en archiefmateriaal op grootbeeldvideo. De films wor den op zaterdag 16 september gedraaid en bevatten beelden van onder anderen William Burroughs en Allen Ginsberg. Een dag eerder is beat-schrijver Herbert Huncke (80) te gast om voor te lezen uit eigen werk. Andere schrijvers die deze avond optreden zijn Ron Whi tehead en Lee Ranaldo (voor man van Sonic Youth). De laat ste, van wie de komst nog niet helemaal zeker is, heeft meege werkt aan een cd met onder an deren Huncke, Whitehead, Bur roughs en Ginsberg. Literatuurfestival 'Meer dan woorden', informatie over pro gramma en kaartverkoop bij 't Beest in Goes (01100-28142) en bij Zeeland Nazomer Festivals (01180-88221). Met vanavond 20.30 uur: Cuentos Flamencos en 20.30 uur: Crazy Love. Zater dag 9 september, 14.00 uur: Crazy Love. 15.00 uur: work shops. 16.00 uur: Vals licht. 20.30 uur: Generatie Nix, aan sluitend 22.30 uur: 2 Chord Ge nius. Zondag 10 september, 20.30 uur: Eric de Kuyper. Woensdag 13 september, 20.30 uur: Armando. Donderdag 14 september, 20.30 uur: Wit is al tijd schoon. Vrijdag 15 septem ber, 20.30 uur: film A strange Love Affair. 20.30 uur: de Beat Generation. Zondag 17 septem ber, 20.30 uur: Trots Vlees. Het Fayrfax Vocaal Ensemble repeteert 15e-eeuws Engels koor repertoire in de kerk van Ulvenhout foto rob de looff Van onze kunstredactie Tien zangers en een dirigent, dat is het Fayrfax Vocaal Ensem ble dat zondag zingt in de Antoniuskerk te Breda. Het koor is gespecialiseerd in weinig uitgevoerde Engelse stukken uit de tijd van Hendrik VII en VIII. Een maal per jaar komt het Fayr fax Vocaal Ensemble bij elkaar. Gedurende een week wordt er dan heel intensief gerepeteerd, direct gevolgd door een korte se rie concerten. De afgelopen week repeteerde Fayrfax ongestoord in de Ulven- houtse kerk. Daar klonken de on wereldse abstracte klankweefsels van Fayrfax en andere componis ten van rond 1500. Dirigent Bert Schreuder legt in een korte pauze tussen de gedis ciplineerd verlopende repeties uit wat de speciale aantrekkings kracht van deze Engelse muziek is. „Deze koormuziek is van een to taal ander karakter dan alle an dere. Op het vasteland van Euro pa had in die tijd het humanisme toegeslagen. Dat wil in de muziek zeggen dat het de componisten in Vlaanderen, Frankrijk en Italië om de verstaanbaarheid ging, om de tekst. In Engeland lag dat heel anders. Daar waren ze gericht op klank en klankdichtheid. De tekst was niet belangrijk, alleen als vormgever voor de muziek. Teksten werden ook niet her haald, maar de componisten maakten wel hele lange melis- men, soms wel een bladzij lang, bij voorkeur op de i, de een na laatste lettergreep." Misschien is het een aanbeveling dat de grote Erasmus weg was van deze muziek toen hij Enge land bezocht. „Van hem is be kend dat hij een enthousiast koorzanger was", zegt Bert Schreuder. Hij zong in het koor van Obrecht in Utrecht." Er blijkt overigens heel veel van deze koormuziek te zijn geschre ven, maar slechts weinig uitgege ven. „Daarom maken we dus zelf uitgaven uit de handschriften," aldus dirigent Bert Schreuder. ■Het Fayrfax Vocaal Ensemble zingt op zondag 10 september in de Antoniuskerk te Breda. Op het programma staan werken van Hugh Aston, Josquin des Prez, Battre, De la Rue, Horwood, Oke- ghem en Sheppard. Aanvang 15.00 uur. Van onze verslaggever Breda - De Prijs van Breda voor Strips 1995 gaat naar tekenaar Jeroen de Leijer, onder meer bekend van de strip Eefje Wentel teefje. Hij krijgt deze aanmoedigingsprijs voor aankomende stripmakers op 20 oktober in de Openbare Bibliotheek van Bre da bij de officiële opening van de Stripdagen 1995. De Prijs van Breda voor Strips wordt voor de tweede keer uitgereikt en be staat uit een beker en tweeduizend gulden. Jeroen de Leijer voltooide in 1993 zijn studie vrije grafische richting aan de Academie St. Joost in Breda. Hij construeerde het Elvis-pavil- joen, waarmee hij verschillende culturele evenementen bezocht. Op dit moment werkt hij met Pictorex, een automatenwand met kunst ais snacks. De jury is zeer gecharmeerd van zijn Eefje Wentelteefje van wege de 'grote contrasten en verrassende wendingen'. Zijn tekenstijl wordt getypeerd als Tos en vrij, zonder spoor van krampachtigheid'. Amsterdam (anp) - Het bureau is de titel van een boek van 5500 pagina's, waarvan het eerste deel in maart in de boekhandels ligt. J.J. Voskuil heeft het geschreven, de uitgever is Van Oor schot. Voskuil publiceerde in 1963 Bij nader inzien, dat enkele jaren geleden werd bewerkt tot een televisieserie. Daarna is er van de schrijver niets meer verschenen. De uitgeverij bevestigt dat Het bureau in zeven delen zal ver schijnen. Elk deel telt ten minste 700 pagina's. Het hele project neemt naar verwachting vier jaar in beslag. „Of dit de groot ste operatie in de geschiedenis van de Nederlandse literatuur is? Ik zou het niet weten", zegt Gemma Nefkens, mede-direc teur van Van Oorschot. „Waar schijnlijk toch wel.Net als Bij nader inzien is de hoofdpersoon van Het bureau Maarten Koning. Voskuils debuut beschreef een vriendengroep die begin jaren vijftig uiteenviel. Bij nader in zien werd door de critici wisse lend ontvangen. Tot de jaren tachtig werd het boek nauwe lijks verkocht, daarna liep het beter. Het werk was omvangrijk, 1207 pagina's. Nefkens: „Het bureau kan niet direct worden gezien als een ver volg op Bij nader inzien, dat in 1953 eindigt. De nieuwe roman beglaat de periode 1957- 1987. Ef komen andere figuren in voor. Wel zijn er verwijzingen." De uitgeverij kan nog niets zeg gen over de oplage van het mon sterproject. „In januari is de aanbieding bij de boekhandel. Dan moet worden bekeken of de belangstelling groot is." Twee maanden later moet deel 1 in de boekhandel liggen, het tweede deel wordt in november 1996 verwacht. Breda - De Amsterdamse kunstenaar Harald Vlugt komt zondag 10 septem ber naar de Nieuwe Bra bantse Kunst Stichting (NBKS) aan de Reiger straat in Breda. Hij praat over grafiek, de kunst handel, de overheid en in ternationale betrekkingen in een tweegesprek met journalist Robert Roos. Harald Vlugt richtte in het begin van de jaren tachtig het expositie- en ateliercomplex Aorta in Amsterdam op sa men met Aldert Mantje. Het tweetal zorgde door hun on gewone kijk op clichés in de kunst voor opschudding. Vlugt combineert architec tuur, beeldhouwkunst en schilderkunst en noemt zijn stijl wel eens minimal baro que. Het gesprek begint zon dag om 14 uur en vindt plaats in het kader van de expositie Groot Grafiek II met grafiek op groot formaat van ver schillende kunstenaars.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 19