Schokkende 'Faust' confronteert pnbliek met ware hel op aarde Karig van beeld, heftig van betekenis De Trust met omstreden toneelproduktie in Breda GROTE GIDS D3 IN BEELD Gordijn Herinnering Jubileum Stedelijk Museum: rommelhok werd kunsttempel DAG 8 SEPTEMBER 1995 pjgTEM VRIJDAG 8 SEPTEMBER 1995 Olo- (Ber- 15- Ikest: Ter- pllan- 120- bdaal lm iBoys 1 Bre- en op 28-3 lot lue, 7 |ergen Breda iRoos- 15-9 28-9 ida en IPorgy I Lady, p0 t/m Blue: J 14 en I14-12 9, 10 il5-5 In: The |9 Ber- osend- I/m 9-2 Lderen: 18 t/m |eve de Doster- |en 5-4 29-10 119 t/m pgen op Jusical ,10-11 en 23- 1 Breda tve: 30- 'lory of Zoom, hout en -9 Ber- da the top, Breda Breda 'our, 25 1-11 Ter en 4-5 FOTO DE STEM /BENS' da" heeft Hek niet kunnen a dekken. „Er bestaat toch e afstand tussen Bergen op en Breda, net als met Rotte' of Antwerpen. Ook daar gaai, latief maar weinig theaterbea kers uit Bergen op Zoom i toe." Terneuzen Hans Visser Friends: Night Hot Music II, 24-1 en 26-1 Bergen op Zoom Benny Neyman: Alles wat tf 18-11 Terneuzen, 31-1 Bred; 2-5 Bergen op Zoom Flairck: De Gouden Eeuw, Breda, 24-2 Bergen op Zoom, Etten, 16-4 Roosendaal en Terneuzen A1 Stewart: 9-2 Breda Frank Boeyen: De ontmoetini 1 Etten, 20-1 Oosterhout, Breda en 18-5 Bergen op Zooi Het Groot Niet Te Vermijden: 12 Oosterhout, 29-2 en 1-3 Bn 22-3 Etten, 11 en 12-4 Roost aal, 13-4 Terneuzen en 10-51 gen op Zoom Guido Belcanto: La tragédie J maine, 7-3 Breda Jaap Dekker, Rob Hoeke, Ij Agerbeek: The Grand Piano B gie Train, 9-1 Oosterhout en 1 Breda BZN: 10-2 Etten, 14-3 Breda 19-4 Hulst Tambours de Bronx: 15-3 Bra Laura Fygi: The Lady wants know, 29-2 Bergen op Zoom,l Roosendaal en 16-3 Breda Montezuma's Revenge: 22 Roosendaal, 2-2 Oosterhout, fj Terneuzen,, 20-3 Etten, 22-3 da en 27-4 Bergen op Zoom Grant Forsyth: 28-3 Breda 18-4 Terneuzen Gerard van Maasakkers: Breda en 24-5 Roosendaal The Scene: 5-4 Breda The Rosenberg Trio met Syl Houtzager: 31-1 Roosendaal 6-4 Breda Golden Earring: 27-9 Etten, 10 Terneuzen en 9-4 Breda Sandra Reaves-Philips: 13-41 da Mathilde Santing: 20-4 Breda Rob de Nijs: 25-4 Breda Stel Bos: 18-1 Etten, 21-31 neuzen en 12-5 Breda Renze Ferwerda: 24-5 Breda Slagerij Van Kampen: Spit ia storm, 6-10 Breda De Zwarte Komedie Belcanto: 24 en 25-11 Breda Orkater: Wie vermoordde Rogers? 29 en 30-11 Breda ent 1 Terneuzen Jenny Arean Joost Prinsen. 12 Breda 9-12 Oosterhout Mini Maxi: Scherzo 21 t/m 2 Breda Mandingo Opera: Het Epos Segou 2-4 Breda Ensemble van Kraton Sura Hadinigrat: Mahabharata Breda Les Percussions de Guinee. Etten 21-4 Breda Intiem Koreaans Muziek"" P'ansori 24-4 Breda Karin Post en Dries van Stripverhaal 26-4 Breda Margriet Eshuijs: 20-10 0 hout 5-1 Roosendaal Maarten van Oosterhout i. Hans Vermeulen The Resi Oosterhout j Dutch Swing College Band Pim Jacobs en Louis va 24-2 Etten 12-4 OosterhoW Ana Maria Conrado y "ru" 4 Oosterhout Raymond van het Groene" 27-4 Oosterhout „tten Pater Moeskroen: 11-1.0 E Jeans 5: 21, 22 en 23-9 aal 20-1 Etten „c ioB«d Willem Vermandere: endaal 29-3 Terneuzen Harry Sacksioni: 21-1 op Zoom 2-12 Roosendaal Mr. Einstein: 24-2 R°oseV Janislan: 22-9 Bergen op Melanie: 17-10 Terneuzen Margaret Ann Richard Terneuzen 't Kliekske: 6-2 Terneuzen Heddy Lester e.a.: musn- arctica 26-4 Terneuzen oor Marjan Mes j vernietiging, seks en „eid dampen af van de hy- «realistische en weinig ver fde voorstellingen van it Amsterdamse toneelcol- jjjjf De Trust. Niettemin A het gezelschap van Theu loermans, dat uitsluitend fsrtgallig Duits en Oosten de repertoire speelt, bijna ^er uitzondering uitver kochte zalen. faust-voorstelling, die De j op 16 september in Breda dl, bezorgde Hans Croiset, „acteur, regisseur en toneelfa- at bij uitstek, een heel bijzon- uervaring, zoals hij onlangs in ikrant liet weten, iijhettoneel onderga je zo'n to lt ervaring maar twee of drie herper jaar. Ik had dat deze zo- bij Faust van De Trust. Dat zo schokkend, alsof je drie «tier achter elkaar in een _iel zit en alleen maar hoopt il je er niet uit wordt gehaald", jt Trast behaalde de afgelopen [ijf jaar opvallende successen ii zijn voorstellingen. Vanwege groteske grappigheid, het rijnende en de grote mate van ikenning waarmee de acteurs ite geven aan hun miserabe- kleinburgers. Dat werden niet (Men onvergetelijke figuren, die ba ook steeds konden rekenen p lovende kritieken, lat was althans het geval bij de aeeste Trust-voorstellingen, eaaronder de intrigerende 'fae- ain'-drama's van Werner Sch ub. Enigszins anders ligt het bij Ie buitengewoon enerverende en hoquerende Faust die de Oos- sirijkse schrijver Gustav Ernst peciaal voor De Trust schreef na bet afgelopen voorjaar opge teld te worden tijdens het Festi- raldes Arts in Brussel. Negatief Bij de Belgische critici riep deze Pul, een orgie van seks en ge- HAnogal negatieve reacties op. Ejvroegen zich zelfs af of het ge- Échap inmiddels 'fascistisch of Éilistisch' was geworden. Ook Ie Nederlandse kritiek was niet «als. 'Negatief', 'destructief' en ten pompeuze horrorkermis die jn doel voorbijschiet' was de tning van enkele recensenten, i onverminderd grote inzet van Trust-acteurs kon echter op nieuw op bijval rekenen in de kritieken. Die spelinzet was in dit gruwelij ke pandemonium ook fysiek zo groot dat titelrolspeler Jaap Spij kers bijna zijn rug vernielde met zijn halsbrekende toeren. Hij moest verder de hele zomer rust houden, waardoor de Faust-op- voeringen in het afgelopen Hol land Festival niet door konden gaan. Het is misschien wat ongelukkig dat het succesvolle gezelschap van Theu Boermans nu pas voor het eerst naar Breda komt en dus bij het regionele publiek geen in troductie heeft gekend met zijn zwartgallige, maar ook prachtige eerdere voorstellingen, zoals Overgewicht, onbelangrijk: vor meloos van Werner Schwab. Nu wordt een regionaal publiek par does geconfronteerd met een ra dicale samenballing van alle vo rige pessimisme en geweld, dat de subtiliteiten van de voorgaande voorstellingen mist. Eigentijds In deze moderne Faust is de hoofdfiguur geen geleerde maar een herkenbaar, eigentijdse kun stenaar die met zijn werk eerst het geweld in de wereld aan klaagt, maar er later zelf plezier aan beleeft. Hij begint dat geweld te exploiteren wanneer hij zich aan Mephisto, de duivel, heeft verkocht, en heeft daar veel suc ces mee. In de openingsscène wordt Faust naakt met kettingen opgetrokken aan een stalen buizenconstructie. Achter hem wordt op een reus achtig beeldscherm zijn werk ge projecteerd: afgrijselijke dia's van de meest verschrikkelijke ge welddadigheden. De beeldend kunstenaar is hier het middel punt van een vernissage waarbij zijn bewonderaars hem, tot zijn wanhoop, hardnekkig blijven be wonderen. Na zijn pact met Mep histo drijft hij deze figuren, re presentanten van de huidige sa menleving, de dood in, na hen te hebben onderworpen aan een meedogenloze ondervraging. Daarbij vallen zij stuk voor stuk door de mand als huichelachtig en corrupt. Zij verdwijnen door een spiegel wand, een hellepoort, naar de an dere wereld. Zelfs de onbedorven Greetje, hier een illegale asiel zoekster uit Ruanda, kan Faust niet van zijn vernietigingsdrang afhouden. Ook Greetje wordt zijn slachtof fer waarna Faust zelf door Mep histo seksueel wordt gebruikt. Hoewel hij min of meer wordt verkracht, blijft hij toch roepen dat hij 'geniet'. Mephisto ver schijnt hier in de dubbelzinnige gedaante van een vrouw met bok- kepoten en een kunstpenis, for midabel gespeeld door Sylvia Poorta. In deze vier uur durende orgie van sadistisch geweld domineren de spectaculaire beelden, die een ware hel oproepen waaraan geen ontsnappen mogelijk is. De nuan cering, het deerniswekkende en de humor uit de vorige Trust voorstellingen ontbreken daarbij. Meelijwekkend De 51-jarige Weense auteur, Gustav Ernst, werd door regis seur Theu Boermans ontdekt. Zijn laatste drie stukken beleef den hun wereldpremière bij De Trust. Zijn 1000 Rosen, dat ook door Boermans werd verfilmd, was een grimmige satire op de manier waarop een Amerikaans bedrijf een Oostduits stadje op kocht. Hier waren de seksbeluste en hebzuchtige kleinburgers nog meelijwekkend in hun hopeloos heid. Hetzelfde gold voor het Weense echtpaar Guschelbauer in Ernsts vermakelijke roman Lente in de Via Condotti. Tijdens hun vakantie in Rome ontspoort dit kleinburgerlijke echtpaar volledig maar blijft zich, ondanks hun miezerige overspel, wanhopig aan elkaar vastklampen. Toch was voor Gustav Ernst Faust een logische voortzetting van dit eerdere pessimistische werk. Met dit in opdracht van Boermans geschreven stuk (dat niet meer aan inkorting toe kwam) wil hij wijzen op het ge vaar dat radicale kunst achteloos wordt geconsumeerd zonder stil te staan bij de boodschap. „Je ogen sluiten voor wat er werke lijk aan de hand is, is onaan vaardbaar", aldus Ernst. Grens Volgens hem ontmaskert Faust de valsheid achter de fraaie ideo logieën van de zogenaamde kunstliefhebbers, onder wie ook figuren uit de zachte sector, zoals een maatschappelijk werker. „Faust overschrijdt de grens tus sen kunst en werkelijkheid, tus sen fantasie en werkelijkheid", aldus de schrijver in een Neder lands weekblad. „De fantasie kent geen grenzen en er mogen ook geen grenzen aan worden gesteld. Normaal ge sproken is er bij beschaafde men sen wel zo'n grens. Ik ga daar overheen omdat ik in de proble men wil komen. Die problemen analyseer ik met behulp van ge welddadige taal. In de kunst is het genieten van geweld geen sa disme, in werkelijkheid wel." „Maar ik heb het geweld niet zelf uitgevonden", verdedigt Ernst zich. „Ik probeer er juist tegenin te gaan. De toeschouwers moeten geraakt worden. Ik probeer hen de ogen te openen, ze moeten met hun neus op lelijke dingen wor den gedrukt. Dat lelijks, wil ik hun zeggen, dat ben jij ook." Duur behang In 1988 richtte Theu Boermans samen met een aantal jonge ac teurs De Trust op als prótest te gen het merendeel van het mo derne toneel. „Veel toneelkunst is een soort de sign geworden", zei hij toen. „Duur behang noem ik dat. Kie zen voor klassiekers en die esthe tisch vorm geven. Maar het doet geen pijn meer en daar protesteer ik tegen." Samen met Boermans deelden de spelers, onder wie Marieke Hee- bink, Rik Launspach, Jaap Spij kers, Anneke Blok en Marisa van Eyle, dezelfde pessimistische le vensvisie maar ook een veeleisen de, dynamische spelopvatting. Ze vormen een 'geleid collectief' waar in de beginperiode bij het maken van een voorstelling diep gaand wordt gediscussieerd. Tij dens het analyseren van een rol wordt gezocht naar een gedrags patroon dat niet direct voor de hand ligt. Pas als de acteurs hun rol volle dig beheersen, zoeken zij naar de uiterlijke middelen om van hun figuren een ordinair typetje te maken: snorren, brillen, rare hoe den, enorme boezems, pruiken, dikke konten. Daarmee bereiken zij een groteske grofheid die meer is dan alleen uiterlijke vorm. Hun herkenbaarheid wordt er meer dan levensgroot door en dat was niet zelden even schokkend als hilarisch. Slavenarbeid Theu Boermans noemde zichzelf vorig jaar in een theaterblad 'een volstrekt dictatoriaal regisseur.' „Ik zeg in het repetitielokaal hoe ik het wil hebben, wat de stijl is en daar worden de acteurs streng aan gehouden. Ik wil altijd het meest extreme, het meest onver biddelijke. Het is slavenarbeid, maar later gaat het vliegen en kunnen de acteurs er dingen mee doen, die ik zelf niet zou kunnen verzinnen." Schrijvers als Rainer Goetz, Wer ner Schwab en Gustav Ernst zijn voor regisseur Boermans interes sant 'omdat geloof in de mens heid of in de toekomst van de mensheid niet meer actueel is.' „Het is niet de taak van De Trust om een antwoord te geven op het geweld in de wereld maar om de kwestie van het geweld zo helder mogelijk te stellen." Kinderen De favoriete schrijvers van De Trust gingen kapot aan hun eigen wanhoop. Werner Schwab dronk zich dood, Thomas Bernhards hart begaf het en Goetz zit in een psychiatrische inrichting. Theu Boermans heeft dat niet ver baasd. Zelf weet hij, evenals zijn spelers, nog om te gaan met de ei gen onmacht om aan het geweld in de wereld een halt toe te roe pen. Er worden ook nog altijd kinde ren geboren in het Trust-collec tief. „Het feit dat ik een kind heb en dat ik mezelf dwing om sociaal te functioneren in een toneelgezel schap, met veel mensen om me heen, houdt mij af van het ergste. Als dat er niet zou zijn, weet ik niet of ik het allemaal de moeite waard zou vinden," aldus deze compromisloze toneelleider. Gustav Ernst, de schrijver van Faust, antwoordde in een recent interview op de vraag of deze ra dicale voorstelling niet het einde van De Trust betekent: „Dat weet ik niet. Ik kan alleen maar het optimale inzetten voor dit pro ject, er alles in stoppen wat me invalt. Maar ik hoop dat ik over twee jaar. weer voldoende materi aal heb voor andere dimensies. Ik ben wel geschrokken van de kri tieken op Faust. Maar choqueren is nu eenmaal ook een onderdeel van de kunst." 'Faust' van Gustav Ernst door De Trust is op zaterdag 16 september in de VSB-zaal van het Chassé Theater in Breda (19.30 uur). Scène uit de omstreden Faust-voorstelling van De Trust, het succesvolle Amsterdamse gezelschap van Theu Boermans. foto de trust een schilderij van bic Tuymans hebt gezien, merk I je pas goed hoe zeer het beeld jou lot een betrokkene heeft ge maakt. Er ligt een beeld opgesla gen in je geheugen en toch is er SM sprake van een haarscherpe herinnering aan specifieke ge beurtenissen. Je vraagt je, wan neer de herinneringsbeelden in ie hoofd rondgaan, zelfs af of er eigenlijk wel echt iets gebeurd is op de schilderijen. En als je taikt dat je zo'n verhaal kunt recapituleren, dan is het je eigen verhaal, je eigen ervaring. Een ervaring waarover Tuymans sceptisch is: „Wij zijn nu een- laai een generatie die is opge roeid met televisie. We hebben Wigezien en niets beleefd. Ook ®tis een ervaring." Het beeld dat op je netvlies ligt, ^)e eigen mentale beeld. Tuy- ans draagt 'slechts' beelden an die shots zijn uit een film. e rijker zit in de cinema, alles J121c" heen donker, helemaal aueen met het filmbeeld. De ca- Wfa zoomt in °p een gezicht dat j i dóchter voor het oog van rijker komt. Met het afnemen I u,de neemt de betrok- mtir toe' beeld wordt on- 2atie r' W°rdt ®en COn" wa? .?cheurt er tegelijk iets J nid'gs. Naarmate de ca- Ki,?rder inzoomt, wordt het Ewinder 8ezicht' ver" ^nbalS?enneemtde Dhndat ^uc Tuymans in 'dWMfache Bliek IV schil den a,an de randen afgesne- naaf j craggebracht tot een kiiker ®ende °Sen die de vastnagelen op zijn He mond een dunne riks" EÏnf str.eep en verder blijft I®°e verhaal. Maar wat iïeTtP iS het gevoel aan" aanmen uZljn op iets waar- Wat de ?C| onschuldig meent, gezieni,?. onwetend heeft getieesliiF ?ortret van een on- stadium in een terminaal sclüldptriJdmisc':le hlik in de gaat Hp In van Hue Tuymans tentoonstelling van 10 Door Frits de Coninck jaar schilderen (1985-1995) in De Pont in Tilburg. De tentoon stelling is genoemd naar een fil mische techniek, Blow Up, tege lijk ook de titel van een belang rijke zestigerjaren film van Mi chelangelo Antonioni. Blow up is letterlijk het opblazen van een beeld, het dichterbij brengen en daardoor uitvergroten, wat het ene gezochte detail tot hoofd zaak maakt. Het is de eerste grote tentoon stelling van Luc Tuynmans (1958, Mortsel bij Antwerpen) in Nederland. Hij heeft een belang rijk oeuvre opgebouwd dat in ternationaal al lang opgemerkt is, getuige een aantal belangrijke solo-exposities. De 24 schilde rijen die hij in Tilburg toont, zijn verenigd onder een noemer die verwijst naar zijn sterke affini teit met het medium film. In 1982 is hij daadwerkelijk be zig geweest met het maken van een film waarvoor alles klaar was, op de financiën na. De oc cupatie met film blijkt uit zijn schilderkunst. Het inzoomen is al genoemd, maar ook het afsnij den van het beeld, de dynamiek en de ogenschijnlijke toevallig heid. Als je ter eerste oriëntatie snel door de tentoonstelling loopt, heb je het gevoel shots te zien die door een bewegende ca mera toevallig worden vastge legd. Maar alles is schijn en niks is toevallig. Want langzaam maar onmisken baar openbaart zich onderhuids en onuitgesproken een reeks van betekenissen die je aangrijpen. Altijd een gevoel, nooit een plat verhaal. Luc Tuymans is een schilder voor wie het schilderen behalve medium eerst en vooral een me dedeling is. Een mededeling waartoe hij een dwingende aan zet geeft, maar die verre blijft van een concreet verhaal. Tuy mans suggereert meer dan hij stelt. Hij schildert de anekdote weg achter een sluier van verf. Het wit dat hij door alle kleuren voegt, lijkt het verhaal uit te ve gen dat hij wellicht had kunnen vertellen. Wat blijft, is leegte en verlatenheid. Hoe sterker je je betrokken voelt, des te groter is het gevoel van afwezigheid. Je staart in een gat van betekenis. Tuymans is de schilder van het Menselijke Tekort dat opgesla gen ligt in ons collectieve geheu gen. Silence uit 1991 laat op een groot vlak genadeloos wit het hoofdje van een dode baby zien. Het hoofdje is zelf ook wit, van een andere toon; de omtrek is een grijze contourlijn, de oogle den zijn van een totale ver vreemding, geschilderd als ze zijn in oranje en geelgroen. Het kopje drijft in de onnoemelijke verlatenheid van een wit schil derij. Gruwelijker kon wit niet zijn. Achter het wit zit het dra ma opgeslagen. Wat gebeurt in de schilderijen van Tuymans, ge beurt onderhuids en heeft geen woord meer nodig. Dat nevelgordijn dat over al zijn doeken hangt, speelt een crucia le rol. Het toont ons een voor stelling en wil tegelijkertijd dat beeld weer aan ons oog onttrek ken. Althans, zo lijkt het bij eer ste waarneming. Waarschijnlijk is het tegenovergestelde veel meer waar. Tuymans wil niks voor ons oog verhullen, hij wil juist voorko men dat wij het geschilderde als een anekdote zouden kunnen op vatten waaraan we met gemak en achteloosheid zouden kunnen voorbijgaan. Als hij de lamp, een schilderij uit 1994, door De Pont in eigendom verworven, helder en in functio nele omvang als interieurstuk had geschilderd, had het nooit de betekenis gekregen die het doekje nu heeft. Dan was het louter een schemerlamp geweest. Nu heeft hij het beeld afgesne den vlak onder de kap, zodat de voet verdwenen is. Het doek is in de hoofdkleur groen geschilderd, maar in verschillende intensiteit met wit doorwerkt. Het resultaat is van grote, innerlijke samen hang maar in duidelijk verschil lende tonen. De kap onder scheidt zich door een wat geliger toon van de achtergrond. Dat nadrukkelijk profileren van die lampekap en het opladen van die kleurtonen maken van deze schemerlamp De Lamp die met een kap van mensenhuid het bu reau verlichtte van de kamp commandant in Buchenwald. Maar niet die anekdote is het be langrijkst. Tuymans wil ons een mentaal beeld laten zien, een beeld dat opgeslagen ligt in ons collectieve geheugen. Een onuit wisbare herinnering aan de ge schiedenis. Dat collectieve geheugen is de achterkant van wat wij cultuur noemen. Het is een gezamenlijke herinne ring die in onze geschiedenis voortbestaat. Het is een beeld dat ons tot getuige maakt van iets wat we als individu hoogst waarschijnlijk niet eens hebben meegemaakt maar dat wij ais een geweten met ons meedragen. Ais een filmer, zonder enige bij bedoeling van moralistische aard, laat Tuymans ons de beel den zien. Beelden die ongemak kelijk zijn, die we soms liever niet willen zien maar die ons maar niet in de steek willen la ten. Wie Auschwitz zegt, denkt aan de gaskamer. Het beeld van in dustriële vernietiging zonder weerga, waartoe de technische vooruitgang in staat was. Een collectieve schuld waar we indi vidueel part noch deel aan heb ben. Tuymans schildert in 1986 de Gaskamer. Net als al zijn doe ken klein van formaat, in dit'ge- A 'Diagnostische Bliek IV' van Luc Tuymans, te zien in De Pont in Tilburg val 50 bij 70 cm. Door de vloer te laten oplopen en ons een breed, uitnodigend zicht te geven op een hoek in de ruimte plaatst hij ons als kijker in de kamer zelf. Of we willen of niet, de ruimte omarmt ons. Die verre hoek, naast de deur van de oven, is het perspectivische verdwijnpunt dat ons dichterbij haalt. We zijn ineens geen toeschouwer meer maar getuige. We zijn deelge noot aan iets waar we wel dege lijk van weten. Dit is wat de schilder/schrijver Armando noemt, Het Schuldige Landschap. Het lege doek is een en al dreiging, een gevoel dat de hoogste stollingsgraad vindt in de afvoerput in het midden van deze verlatenheid. Een rode stroom vloeit naar de put, feite lijk misschien dubieus, maar van een enorme suggestiviteit. Wat gebeurt, gebeurt onzichtbaar. Achter een beeld dat karig en soms schraal geschilderd is, waarin weggeveegd is en gere toucheerd, waarin de verf soms opzettelijk is gecraquelleerd. Een beeld dat meer weglaat dan toont. Een ogenschijnlijk toevallige op name uit een lange film die ons Het Menselijke Tekort laat zien. Met de karigste middelen wordt door Luc Tuymans het hevigste gezegd. De Pont, Wilhelminapark 1, Til burg; tot en met 14 januari, maandag gesloten. Amsterdam (anp) - Het Stedelijk Museum in Amsterdam begon als een soort rommelhok. Bezoekers zagen traditionele 19e eeuwse schilderijen, maar konden vooral snuisterijen van de weduwe van een zekere jonkheer Lopez Suasso bewonderen. Het Suasso-museum heette het dan ook in de volksmond. Honderd jaar na de opening op 14 september 1895 is het uitgegroeid tot een belangrijk museum in de wereld, zegt Geurt Imanse, hoofdconservator wetenschappe lijke documentatie van het mu seum. Het is misschien niet meer zo toonaangegevend als in de ja ren vijftig onder directeur Sand- berg. Het hoort volgens hem ech ter thuis in het rijtje van de Tate Gallery (Londen), het Centre Pompidou (Parijs) en het Mu seum of Modern Art (New York). De bonte verzameling uit de be ginjaren heeft te maken met de ontstaansgeschiedenis. De Veree- niging tot het vormen van eene openbare Verzameling van He- dendaagsche Kunst was op zoek naar een plek om de collectie te tonen en ook de gemeente Am sterdam zocht ruimte om de cu riosa van de weduwe Suasso te laten zien. Bovendien wilde de gemeente een permanent huis voor de driejaarlijkse tentoon stelling van levende meesters, die afwisselend in Den Haag, Rotter dam en Amsterdam plaatsvond. Dankzij een gift van de bankiers familie Van Eeghen kon het mu seum er komen. Na de opening kreeg het meer collecties die niets met moderne kunst te maken hadden. Het huisvestte bijvoorbeeld het Klok ken Museum, het Medisch-Far- maceutisch Museum, het Bilder- dijk Museum en de Galerij van de Vaderlandsche Geschiedenis. In de loop der tijd verdwenen die verzamelingen. De historische af deling verhuisde naar het Am sterdams Historisch Museum. De Aziatische kunst, die lange tijd in het huidige restaurant was te zien, vond onderdak in het Rijks museum. De eerste jaren organiseerden het museum zelf geen tentoonstellin gen. Dat was de taak van kunste naarsverenigingen en onafhanke lijke comités. Slaapverwekkend en ingedut waren die allerminst; de expositie met werk van Picas so en Braque in 1911 noemt Imanse zelfs uniek. Ook de Van Gogh-tentoonstelling (1905) sloeg in als een bom. De verant woordelijke wethouder was ech ter minder gecharmeerd. Hij vond het te modern en riep de di recteur op het matje. Het museum weigerde voor de politiek door de knieën te gaan en liet de tentoonstelling zoals hij was. Ruim een kwart eeuw later ging het na klachten wel overstag door twee schilderijen van Moes man weg te halen die onzedelijk zouden zijn. Om diezelfde reden verwijderde ook directeur Sandberg in 1961 een installatie van de Franse kunstenaar Robert Miiller. Het werk, De Weduwe van de Wiel renner, bestond uit een soort fiets waar op de plek van het het zadel een stang zat. Als die op en neer bewoog, leek het volgens critici op een vibrator. Sandberg zag het zedenkwetsend karakter ervan in en haalde het de zaal uit. Vanaf de jaren dertig ging het museum zelf tentoonstellingen organiseren. Omstreeks die tijd begon het ook met de opbouw van de collectie en het verwerven van bruiklenen. Ook legde het de eerste contacten met de Amster damse verzamelaar Pierre Alexa ndre Regnault (1868-1954). De collectie Regnault, die nu één van de pijlers van het Stedelijk vormt, bevat 72 schilderijen van onder meer Picasso, Chagall, Braque, Zadkine, De Chirico en Kandinsky. Ter gelegenheid van het eeuw feest eert het museum de collec tioneur met de tentoonstelling 'Goed modern werk', waarop de hoogtepunten uit zijn verzame ling te zien zijn. De titel is ont leend aan een uitspraak van Reg nault over zijn eigen verzame ling. Het 100-jarig bestaan wordt ook gevierd met de tentoonstelling Wild Walls, met werk van jonge Europese kunstenaars.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 17