s ubileert jESTEM 'Musical is gepassioneerd theater luzen Machtig gevoel bij het nieuwe theaterseizoen imelink kbaar De nieuwe liefde van Eddy Habbema, artistiek directeur Endemol-theater ÏTNIEUWS kort lve finale voetbal hockey ATTEN G 8 SEPTEMBER 1995 11 voetbalbeker van 'Groot Hukt'1 in de voorronde tussen de in ,1 'de teams gespeeld. Hierin w!' '■gevierde de formatie van coach ver Vervaet. Beide overwinnaar! halve finale, die op woensdag 131 In in het rayon Axel is van start I jeker. Veertien van de zeventien ■ven duels waarin fiks gescoord boekte Den Doelder door met p lUITSLAGEN Primus/Pluym-Maradonne Jr s Van Waes 5-0, Gemeente-Psov 4 2, De Ridder-Broomchemie 5-5 3 A van de hockeycompetitie ink gewijzigd. Aanvankelijk ms afgewerkt worden, maar rd tot acht. Mistral trok zich klasse ingedeeld. De acht trhalve competitie, bes, HSD, Middelburg, ide en Spijkenisse. It Overslag reed in de profkoers bn achttiende plaats. ligde bij de amateurs als vierde ltste Zomerloop van Jogging Cluq nonnen door Henk Hamelink. Hel angere tijd in, gezien de ereplaat- nij elkaar liep. In Terneuzen, waa ter moesten worden gelopen, kon te afstand waardoor een gevreesdq tegviel. toegeven terwijl Petra I berg de snelste vrouw was. Chi Verhage eiste achter Fons Watf rens de tweede plaats voor ziclj op op de vijf kilometer. Bij r jeugd wonnen Samil Aksoy enl Pien Stams deze afsluitende lood van de Jogging Club Dow. et TS le, ïi- de nk ik ;er ;r- tal is in te en an de ïns ïe- /a- en, ïge rik der jop oot Idy ten UITSLAGEN JEUGD 1200 METER Jongens: 1. Samil Aksoy (Terneu{ zen) 4.27, 2. Marino Rodrigfl (Hulst) 4.23, 3. Emiel Goud] zwaard (Terneuzen) 4.35. Meisjes: 1. Pien Stams 4.38,2.E ther van Hoecke 4.45, 3. Ikmavat Doorn (allen Terneuzen) 5.20. MANNEN 5 km: 1. Fons Warrens (Klooster-I zande) 16.42, 2. Chris Verhagfl, (Zaamslag) 17.57, 3. Edwin Franl ckaert (St.-Jansteen) 18.33,4. Pa trick de Boevere 18.35, 5. Petei Schutte (beiden Terneuzen) 21.141 10 km: 1. Erik Goossen (Terneu4 zen) 34.47, 2. Eddy Vink (West- dorpe) 37.12, 3. Sjaak BoekhouH (Terneuzen) 37.26, 4. Jack Rodn-j go (Hulst) 38.20, 5. André Maef1 (Terneuzen) 38.40. 15 km: 1. Henk Hamelink (Sai van GentO 54.37, 2. Jan de Jong' 59.23, 3. Rinus Reijngoud' 1.03.00, 4. Camiel de Rooy (ahei Terneuzen) 1.07.48, 5. Ronny| Bouchaut (Axel) 1.07.50. via het fluiten van wedstrijden op hun naam, is er nog een bin-1 ding, al is die mager. Jong Heel jong begon hij met het flui ten van pupillenwedstrijden, ge volgd door toernooien, tot hij m 1970 officieel scheidsrechter werd, overigens zonder diploma- Dat kwam pas, toen hij hogerop wilde in de afdeling. Hij combi neerde toen zelf spelen met flui ten en wilde eerst niet het dis trict in. Uiteindelijk zette ni) toch die stap en heeft er onge veer 10 jaar in vertoefd. De breuk kwam met de verhu - zing naar Hulst. Dat slokte ne volledig op en de scheidsrec- tersloopbaan van de nu 46-ja ge Van Antwerpen leek ten e de. Het liet hem echter met en na een jaar meldde hi] z'c_]t aar ete. inte aan ge- aan ijke ver zijn t er hij uck, zelf weer aan, nu opnieuw afdelingsscheidsrechter en mj' wil hij nog een flinke tijd v houden. Naast het werk vi hij fluiten een prima ontsp ning. Aansluiten bij een Zeeuws Vlaamse club zal hij zeker doen. Zichzelf kennende, vr hij er dan opnieuw te veel tl] te gaan steken. In het week met zijn echtgenote een COIrfyt titiewedstrijd afwerken t hij voldoende. Het distnct hem niet meer, al vindt ni] best leuk nog af en toe eens moeten vallen. Korfballend a land zal dus nog een he1® 'last'hebben van die'eigenwil Hollander' uit Hulst. Grote Gids VRIJDAG 8 SEPTEMBER 1995 DEEL kMarjan Mes u. en musicalregisseur L-Habbema (1947) heeft L soort zesde zintuig Ljet kunnen beoordelen m musical het in Neder- L'doen'. Veel grote Étalsuccessen van de laat- iiaren zijn aan dit feilloze it te danken. Vaak wer- ,0ok door hem zelf ge ard, zoals Tsjechov, My lladw en Wïffefce. Cyrano Lin zijn voorbeeldige j zelfs Broadway, waar- Lj zich de eerste en tot L.nige Nederlandse i-regisseur kan noe- L de Newyorkse Cyrano Le kritiek werd neergesa- Beneenmiljoenenverlies leed, Ledit verrassende musical- n Koen van Dijk en Ad iffijt (geen familie) toch het -in van het grote Amerikaanse Eur van Joop van den Ende (leiyrodukties. Die werken Ijdels via het eigen Endemol- loor in New York mee aan «olie Amerikaanse Broad- Lrodukties. lis 1 augustus is Eddy Habbe- lïtistiek directeur van Joop IdenEnde Theaterprodukties pierland. Hij houdt kantoor (ft Aalsmeerse Endemol-tv- Jjo's van waaruit hij ons land loud en nieuw theater-enter- btnt moet voorzien. Xenlijk is het een bevestiging leen heleboel jaartjes erva- l, ook als directeur bij de lp Comedie. „Het is een [i persoonlijk, zeer langdurig [proces geweest. Vroeger had Jeeen bepaalde voorkeur voor pais,zelfs meer voor opera", Saleert de vriendelijke Hab- enige zelfgenoeg- „Een machtig gevoel". Acteur Gerard Thoolen, voormalig Bredanaar, bezocht samen met actrice Nettie Blanken even het nieuwe Chassé Theater in Bre da en stond perplex. Volgende maand spelen zij er het bloed dorstige drama De Cenci van de romantische Engelse dichter Percy Shelley (1792-1822) bij Het Zuidelijk Toneel. Regisseu se Dora van de Groen gaat er een 'stevig oerdrama' van ma ken. Op 25 oktober gaat het in Breda in première. De twee acteurs waren 'over weldigd' door de ruimtelijke pracht van de nieuwe Bredase schouwburg. Ze wilden voor onze fotograaf wel even een theatrale pose aannemen, geïn spireerd door het bloedschenni ge drama, waarin Thoolen vol gens eigen zeggen 'een monster vertolkt dat iedereen gruwelijk misbruikt en mishandelt.' „Kapot, kapot, kapot... dat woord werd door Dora bij de eerste leesrepetitie steeds weer uitgesproken. Het klonk alsof wij het voor de allereerste keer hoorden", aldus Gerard Thool en, die net als Nettie Blanken, voor het eerst met de 'oermoe- der van de Vlaamse Golf' sa menwerkt. In The Cenci (1819) vat de wre de graaf Francesco Cenci (Ge rard Thoolen) een incestueuze hartstocht op voor zijn dochter Beatrice (Chris Nietveld), die samen met haar misbruikte stiefmoeder (Nettie Blanken) en broer (Steven van Watermeu- len) een complot tegen de graaf smeedt. De schurk wordt door huurmoordenaars omgebracht, waarna het drietal terecht wordt gesteld. „Een onmogelijk stuk eigen lijk", volgens Nettie Blanken. „Maar dat windt Dora nu juist op en ons als acteurs natuurlijk ook." Thoolen: „Dora kan van zoiets gruwelijks iets moois ma- ken, waarin de echo's van deze tijd doorklinken." foto de stem johan van gurp i heb ik intuïtief ont- hdat de musical voor mij be- igrijker was dan de andere po osten. Ik denk omdat je [laldie verschillende métiers, uiteen musical bestaat, ook schillende mechanismen hebt I het publiek echt te kunnen |en.Endat is wat ik ambieer; i oproepen die ik zelf ld roeien. Met minder neem «bekeer wil ik een eigen, vol ui! uniek gevoel hebben bij li ik aan het maken ben. Daar fit ik als een leeuw voor. On- 1 van Joop heb ik ook eerd om tot het uiterste te a, want een beetje goed is niet d genoeg. Ook in je persoon- i. Je moet woekeren met denten, zo noemde mijn moe- Idatvroeger al." pldwijd I ervaren theaterman is Eddy jfeffla bij Van den Ende Jaterprodukties verantwoor- Ijkvoor het creëren van nieuw poire (ook toneel) voor de plandse podia. Bovendien |iij veel reizen om wereldwijd tad internationaal repertoi- |te selecteren voor een Euro- (WNederlands publiek. Ver- f heeft hij de artistieke bewa- R'ai lopende en toekomstige pteiprodukties en blijft hij faok nog regisseren, r <910 oktober de musical Evi- T® Andrew Lloyd Webber en F sice in het Chassé Theater in ."Piieuw in Nederlandse gaat, zit daar ook een JWc stukje artistieke in- P! van Habbema in, hoewel ®e ditmaal in handen is van lerikaan Ken Urmston. Twerhen met een immense Fnnmte, grote filmprojecties i diasehermen. Dat zat al in |°«spronkelijke scenario, om- t,er voortdurend paralellen F® getrokken tussen Evita F* even en het theater. Zij |*erde haar publiek zodat «u® "aar zou houden, op de- Kl,e?an'er a^s theater het r« manipuleert. Het is een Ivj^gestoken kaart. Dat T heb ik opnieuw helder Roven willen halen." fOeratie Pma denkt niet dat er mo- il, 'eveel musicals in Ne- itim\ se'zo® maar liefst L i u°rden gemaakt. „De temt, negen iaar is er ge- L 0erend talent voor ge- L ean groot publiek. Er VonS- ge. generatie zan ten r8»11' die ook 80ed kan Nnorlrilmikis.doorC2'- iGtaV"st;ëToel<i' Hij gaat nu I Vera^j sPelen in Evita." Peaar/1 voeWe ik eerst ng'maar in MV fair Men p?r®c'es Be juiste toon Pl in tvf ouwes, die de ti- Li|!ltavertolkt. wordtin F Siseio ?ankeBen, nadat zij fetal i gedaan in de bhetaW Allemaal jon- k dinti J die nu ook afs h«&drvdie niet Id47k Md gehouden." 'et dat de musical in ons land een eendagsvlieg is. Dat gaat echt verder, omdat hij voor een deel de plek van de operette heeft ingenomen. Dat is echt lek ker smullen bij een liefdesverhaal waar je ook nog wat van mee neemt. Ook heeft de musical ge deeltelijk de plaats van het toneel overgenomen. Musical is toch een soort gepassioneerd theater, zo als dat door het gesubsidieerde toneel nauwelijks meer wordt ge maakt. Daarom zoekt het publiek het liever daar, vermoed ik." Ideaal Net als zus Cox Habbema, de di rectrice van de Amsterdamse Stadsschouwburg, houdt Eddy Habbema van 'toneel dat niet zo vaak meer voorkomt'. „Toneel op een hartstochtelijke, gevoelsma tige manier en niet zo cerebraal, zoals veel Nederlands repertoire toneel toch is. Rijkemanshuis van het Zuidelijk Toneel was voor mij een ideaal voorbeeld van het soort hartstochtelijke theater waar ik van houd." Later in' het seizoen zal Eddy Habbema de Amerikaanse tragi komedie Torch Song Trilogy van Harvey Fierstein regisseren, met Paul de Leeuw als de door zijn bezitterige moeder (Pleuni Touw) gedomineerde, joodse homosek sueel die er na veel ellende in slaagt om zich los te maken van vooroordelen en ouderlijke be tutteling. „Paul de Leeuw zal tot het uiter ste van zijn gevoel moeten gaan. Daar was hij op dit moment van zijn leven echt aan toe. Het is al leen nog de vraag of hij ook in staat is om dat in samenwerking met andere acteurs te doen. Ik heb wat dat betreft goede erva ringen. Bij Boudewijn de Groot vroeg ik me ook af toen we met Tsjechov begonnen of hij wel zou kunnen acteren, maar die heeft zich als speler geweldig ontwik keld." Studenten Eddy Habbema heeft na een af gebroken studie psychologie een enorme verscheidenheid aan theaterprodukties geregisseerd, waaronder barokopera's in het Holland Festival en moderne en klassiek toneel bij ondermeer de toneelgroepen Centrum en De Appel. Hij rolde er vanzelf in na dat in de 'wilde' jaren zestig be vriend was geraakt met twee an dere studenten, Bram Vermeulen en Freek de Jonge. „We deden sa men aan studententoneel en dat was een leuk creatief rotzooitje. Tien jaar later regisseerde ik hun musical Een kannibaal als jij en ik." „Tijdens mijn studie merkte ik waar mijn echte liefde lag: bij muziektheaterachtige dingen. Voor de toneelschool was ik toen al te oud en ik merkte ook dat ac teren mijn voorliefde niet had. Telkens weer hetzelfde spelen ie dere avond; dat ligt niet in mijn aard. Cox ging wel naar de to neelschool na een afgebroken rechtenstudie. Zij heeft veel in Nederland opgetreden voordat zij trouwde met een acteur in Oost-Berlijn." „Als kind heb ik, behalve een keer op de lagere school, nooit to neel gespeeld. Wel een stuk ge schreven, Wijs en gelukkig, over een man op zoek naar de ware wijsheid, die hij vond bij een schoenlappertje. Ik was toen elf of twaalf en speelde zelf de hoofdrol. Mijn broer Diederik zat er ook bij, zijn enige keer. Hij heeft tegenwoordig een eigen re clamebureau." Lido Thuis werd er nauwelijks aan 'cultuur' gedaan. Moeder Habbe ma kon echter prachtig zingen en was dol op opera. Zij was de dochter van een Amsterdamse kelner die zeer ondernemend was en het bracht tot eigenaar van het Lido, het vermaarde Amsterdam se sterrenrestaurant dat onder meer beroemd was om zijn Indi sche rijsttafel. „Entertainment zit dus blijkbaar toch in onze genen", constateert Habbema luchtig. „Mijn moeder heeft heel lang achter de bar van het Lido gewerkt nadat haar va der in 1943 was overleden èn zij en de overige vier kinderen het restaurant hadden overgenomen. Zij hebben keihard gewerkt tot dat Zwolsman het overnam en het naar de verdommenis hielp. Mijn moeder was heel actief en voortvarend. Zij had operazange res willen worden, maar dat was verboden. Allemaal smeerlappe rij, vonden zij thuis. Haar talent is puur onderdrukt." Ouderwets „Cox en ik hebben het samen zel den over toneel. Wel over ons le ven en natuurlijk over mijn moe der, die pas is overleden. Klagen over het Nederlandse toneel doen we nooit, hoewel Cox dus die aanvaringen heeft gehad met To neelgroep Amsterdam en graag binnenkort een nieuw toneelge zelschap in haar schouwburg wil hebben, dgt lekker ouderwets to neel speelt." Tussen 1979 en 1988 was Eddy Habbema samen met Guido de Moor artistiek leider van de Haagse Comedie, die toen in zijn treurige nadagen was. Na een korte opleving, met successen als Amadeus en De Olifantsman (door Habbema geregisseerd) en pogingen om het gezelschap te verjongen, was de fut eruit. „Ik wilde van binnenuit iets nieuws creëren met behoud van het beste dat er nog was, maar dat lukte gewoon niet meer. Het proces van desintegratie was blijkbaar al te- ver doorgegaan." „Toen het voorbij was, voelde ik me bevrijd. Ik was doorgegaan uit verantwoordelijkheidsbesef. Je hebt altijd de neiging om te lang door te gaan, omdat je van die mensen en die plek bent gaan houden. Het is een goede leer school geweest, die me nu goed van pas komt. Alles wat ik heb gedaan, was intuïtief een onder zoek naar mijn eigen mogelijkhe den. Daarom heb ik met de Haag se Comedie ook afscheid geno men met Happy End, muziek theater van Brecht en Weill, na dat ik er al eerder de Driestui- versopera had geregisseerd." Onderzoeken „Joop van den Ende heeft mij kort daarna al eens een keer be naderd om voor hem toneelregies te doen, maar daar voelde ik toen niet veel voor, zo kort na het fias co van de Haagse Comedie. Ik Theaterman Eddy Habbema: „Grootschalig is ook fantastisch om te doen. Als het publiek maar geraakt wordt. En dat laat zich geen oppervlakkige troep verkopen.foto klaas koppe 1 wilde eerst verder onderzoeken waar mijn talent nu precies lag. Ik had ook barokopera's gedaan en daarvoor serieus de 17e en 18e eeuwse muziektheaterpraktijk bestudeerd. Ik vind het altijd in teressant om datgene te onder zoeken wat door anderen nog niet is gedaan." De voorstelling Tsjechov was en kele jaren terug het echte grote begin van Eddy Habbema's musi calcarrière. Zijn regie van dit 'kamermuziekstuk' muntte uit door muzikaliteit, fijnzinnig spel en intimiteit. „Het bewees dat het ook eenvoudig kan en heel sober. Mijn doel is om mensen een in grijpende ervaring te laten door maken. En dat kan met veel en met weinig. Grootschalig is ook fantastisch om te doen. Als het publiek maar geraakt wordt. En dat laat zich geen oppervlakkige troep verkopen." Al bij het allereerste gesprek met een auteur of componist voelt Eddy Habbema precies aan of de ze iets mee te delen heeft, dat het grote publiek zal aanspreken. „Als je dat ontdekt, als je dat vlammetje aan het eind van de tunnel ziet, dan is alles mogelijk. Dat gebeurde met de schrijver Koen van Dijk en de componist Ad van Dijk toen die hun Cyrano, hun eersteling notabene, kwamen voorspelen." „Koen had me heel verlegen op gebeld of hij langs mocht komen. Hij liet eerst een stukje op de band horen. Ik vond het toen nog niks, nogal onhandig allemaal, met heel veel woordjes. Toen ze de tweede keer terugkwamen en het hele stuk samen speelden en zongen, was ik verpletterd. Het bleek een monumentaal bouw werk te zijn, zonder losse hits, maar met ieder steentje op de juist plek. We hebben er samen nog flink aan gesleuteld en het door de molen gehaald tot het van begin tot eind vonkte." „In New York ben ik meteen vre selijk hard van stapel gelopen met Cyrano. Binnen vier weken was de voorstelling in artistiek opzicht klaar en was de cast een hechte club geworden. Dat is on ze redding geweest, want toen kwamen de problemen met de Amerikaanse werktijden en met de zeer ingewikkelde techniek. De hydrauliek ging door de vloer heen en de technische eisen wer den steeds stricter. Ik voelde de hete adem van de producenten en geldschieters in mijn nek, maar omdat het artistiek zo snel klaar was, werd ik er niet uitgedon- derd. En dat gebeurt op Broad way1 zeer vaak met regisseurs." Vernietigend „De try-outs werden een maand lang door de zaal fantastisch ont vangen, maar toen kwam de per spremière en werden we uitge kotst. De New York Times was vernietigend. Dat heeft ons zwaar beschadigd, maar Joop van den Ende heeft door zijn doorzettingsvermogen blijvend respect afgedwongen bij zijn Amerikaanse collega's. Dat hi gewoon door is gegaan met ds voorstellingen, ondanks de vrese lijke winter, heeft ons er weer bo venop geholpen." „Ik snap die Amerikaanse kritiek wel. Zelf maken ze eigenlijk hele maal geen musicals meer, want alles is Engels en dan komt er ook nog zo'n stelletje Nederlanders met iets nieuws aanzetten." Volgens Habbema is Van den En- des Broadway-coproduktie var Hamlet (met Ralph Fiennes) 'eer groot succes geworden.' „Dat hac als gevolg dat hij nu samen met de Amerikanen Victor/Victoric met Julie Andrews gaat uitbren gen. De volgende stap zal niet al leen een financiële maar ook een artistieke inbreng worden van Endemol in een Broadway-pro- duktie." West Coast Zelf zal Eddy Habbema veel op reis gaan, vooral naar AmerikE en Engeland, om daar 'mooie din gen voor de Europese markt te ontdekken'. „Ik moet heel veel zien en vooral goed opletten da! ik de bijzondere dingen in de kleine theatertjes aan de Wes1 Coast niet mis. Maar er zijn hee: wat mensen die mij op tijd zuller tippen." Verder kan de nieuwe artistiel directeur al vertellen dat Koer van Dijk en Ad van Dijk alweei een nieuwe musical hebben ge schreven, Joe, over een Ameri kaanse vliegenier in de Tweedt Wereldoorlog, die door een diep dal is gegaan. „Een klein mees terwerk, dat vrijwel zeker he' volgende seizoen zal worden uit gebracht. Dit is een van de be langrijkste redenen dat ik hiej ben gaan zitten: het aanmaker van nieuw, boeiend repertoire." Juweeltje Lachend toont Eddy Habbema d« stapels geluidsbanden en stuk ken, die hem sinds zijn benoe ming van alle kanten worden toe gestuurd. „Vaak is het niks, maar je moe! toch alles bekijken, want mis schien zit er net dat ene juweeltje bij." Hij ontkent dat hij een zake lijke kant heeft. „Dat hoeft ook helemaal niet, want dat doen an deren voor je. Joop voelt boven dien als geen ander aan wanneei iets artistieke kwaliteit heeft. Op zijn eigen wijze zoekt hij altijc naar die kwaliteit, omdat hel daar uiteindelijk om gaat. Da! wil hij koesteren en beschermer en daar help ik hem bij." In het nieuwe Bredase Chassé Theater, waar Evita op 10 okto ber in première gaat, is Habbema nog niet geweest. „Ik moet nop ervaren hoe het daar leeft er ademt, hoe het zich daar om je heen voegt. Reizen blijft hoog ir ons vaandel, hoewel het bij som mige grote musicals met hun gi gantische techniek bijna al niet meer verantwoord is om er mee op reis te gaan. Zo duur is het op bouwen en afbreken van de de cors geworden."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 15