DE STEM
4 Kunst is toch voor alledag'
Brabantse kunstuitlenen willen met acties interesse publiek vergroten
'Niet als Paul de Leei^
bij het Songfestival'
Nederland-Wit RuslandNfS,Sshowt.o'oTntt-
rij Veronica en RTL
m m
,ËSTEM
Frank Zappa
Burns Sisters
Michael Elwood
Beth Galiger
Black Grape
Morrissey
„Er schijnt iets in de menselijke na
tuur te zitten, dat op hol slaat"
Robert Hazelhoff, oud-bankier
Gids
In Brabant doen de niet-
commerciële kunstuitle
nen er van alles aan hun
positie te handhaven.
Een moeilijke opgave in
een tijd met niet-groeien-
de subsidies. Maar met
gezamenlijke acties wil
len zij de komende maan
den een groter publiek
bereiken.
Door Rinus van der Heijden
Nee, voor de doorlichting van
hun instellingen door de provin
cie dit najaar zijn de Brabantse
kunstuitlenen, varend onder de
vlag van de Federatie Kunstuit
leen (FKU), niet bang. Waarom
zouden ze ook? Maar de nieuwe
Kunstenplan-periode, die in 1997
inzet, die zien ze niet zo zitten.
Nu nog krijgen de Brabantse
kunstuitlenen een miljoen gulden
per jaar van de provincie, maar
hoe zal het zijn na volgend jaar?
Dat vragen Maaike van de Wiel
van de Tilburgse Kunstuitleen en
Hermelinde van Xanten, hoofd
van Artotheek Breda zich hardop
af. „Die miljoen gulden hebben
we hard nodig voor aankoop en
verwerving van kunstwerken, om
zodoende een actueel beeld van
Nederlandse moderne kunst te
kunnen blijven geven", zeggen
beiden eensgezind. „De kunstuit
lenen worden van alle kanten be
dreigd. Wij worden steeds meer
op onze educatieve taak aange
sproken. Bij een gelijkblijvend
budget moeten we al heel creatief
zijn om rond te kunnen komen.
Met minder geld wordt het wel
heel moeilijk."
Daarom willen de Brabantse
kunstuitlenen de komende tijd de
provincie duidelijk maken dat
die miljoen guldens hard nodig
zijn. „We weten dat de ruif niet
groter is, maar in elk geval willen
we onze collecties op peil hou
den. Op het moment dat de pro
vincie ons aanspreekt op onze
educatieve taak, willen wij dat
zij zich hard maakt richting ge
meenten, zodat die mogelijk sub
sidies gaan verstrekken."
Kopen
Mopperen doen de Brabantse
kunstuitlenen niet, maar ze stel
len wel heel duidelijk, dat het
miljoen niet meer genoeg is.
Kunstwerken worden immer
duurder. Bij groeiende abonnee
aantallen moeten de collecties
steeds verder worden uitgebreid
en wordt de exploitatie alsmaar
duurder. Bovendien dringen de
kunstenaars er steeds meer op
aan dat kunstuitlenen hun wer
ken kopen in plaats van huren.
„We zijn daardoor in een positie
gekomen dat we niet veel meer
kunnen", concluderen Hermelin
de van Xanten en Maaike van de
De Brabantse kunstuitlenen willen hun collecties in elk geval op peil houden.
Wiel.
De Brabantse kunstuitlenen,
aangesloten bij de FKU, sloegen
in 1992 de handen ineen. Vanaf
toen stemmen zij hun beleid en
activiteiten op elkaar af. Niet al
leen naar de abonnees, maar ook
naar de politiek trekken zij zo
veel mogelijk één lijn. Zeven con
centratie-uitlenen, zoals dat in
het jargon heet, met tien vestigin
gen, vormen de Brabantse 'sectie'
van de FKU: Tilburg, Den Bosch,
Eindhoven, Helmond, Cuyk, Bre
da (samenwerkend met Ooster
hout en Etten-Leur) en Bergen op
Zoom (met ook een vestiging in
Roosendaal).
Onder de vlag van de FKU, in
middels uitgegroeid tot 58 instel
lingen met 72 uitleenpunten, pro
beren de Brabanders op non-pro-
fitbasis de kwaliteit van hun
kunstwerken te garanderen en
voor een zo evenwichtig mogelij
ke verspreiding ervan te zorgen.
Daarmee onderscheiden zij zich
duidelijk van andere kunstuitle
nen, zoals die van galeries, kunst
bemiddelingsbureaus en zelf
standig werkende kunstenaars.
De FKU-kunstuitlenen proberen
een zo breed mogelijk beeld te ge
ven van Nederlandse beeldende
kunst. Waar commerciële kunst
uitlenen hun oren vaak laten
hangen naar de wensen van him
publiek, daar willen de FKU-uit-
lenen ook minder toegankelijke
kunst 'onder de mensen' brengen.
Die mensen zijn partikulieren en
ook bedrijven, die steeds vaker
kunst huren. „Wij willen kunst
inpassen in het dagelijks leven",
zeggen Maaike van de Wiel en
Hermelinde van Xanten stellig.
„Als mensen kunst huren, wor
den ze er elk moment van de dag
mee geconfronteerd. Thuis kun
nen ze er makkelijker vertrouwd
mee raken, ook over tien jaar nog.
Wat ze lenen is niet belangrijk,
wel dat ze geïnteresseerd raken
in beeldende kunst."
Drie taken
De kunstuitlenen houden hun
collecties op peil door werk aan
te kopen of te huren bij kunste
naars. Bij huur krijgt de kunste-
FOTO PEER v.d. KRUIS
naar jaarlijks tien procent van de
waarde, bij aankoop krijgt hij het
hele bedrag minus een kleine
provisie voor de kunstuitleen.
Dat geld wordt dan weer geïnves
teerd om nieuw werk aan te ko
pen.
De provincie Noord-Brabant
heeft zichzelf drie taken op het
gebied van beeldende kunst op
gelegd: stimulering en produktie;
verspreiding; afname en behoud.
Kunstuitlenen kunnen met name
bijspringen waar het de versprei
ding en het toegankelijk maken
van moderne beeldende kunst be
treft, maar ook de produktie sti
muleren door aankoop en uitleen.
De gemiddelde uitleenprijs be
draagt bijna honderd gulden per
jaar per abonnee. Op de laatste
peildatum, december 1993, be
droeg het aantal uitgeleende
kunstwerken in Brabant 150.000.
Landelijk gezien leent 0,8 pro
cent van de bevolking kunst. Met
die belangstelling zijn de Bra
bantse kunstuitlenen voorlopig
best tevreden.
Leren kijken
Toch werken zij er voortdurend
aan hun positie te versterken.
Voorbeelden daarvan zijn het or
ganiseren van lezingen, cursus
sen (leren kijken naar kunst) en
een gezamenlijke kunstselectie
ronde, die in juni voor het eerst
werd gehouden. Ook de Dag van
de Kunstuitleen, die altijd op de
eerste zaterdag van november
wordt georganiseerd, is een geza
menlijk initiatief.
Dit jaar valt de Dag van de
Kunstuitleen op 4 november. Er
worden dan lezingen en extra ex
posities georganiseerd. Ook wor
den landelijk drie kunstcahiers te
koop aangeboden, waarvoor het
idee in Brabant is ontstaan. De
cahiers, die samen voor vermoe
delijk tien gulden worden aange
boden, behandelen 'inzicht in
kunst kijken', 'kunsttechnieken'
en 'kunststromingen'. Ook wordt
er een landelijk introductie
abonnement neergelegd: wie op 4
november lid wordt mag tot 1 ja
nuari gratis een kunstwerk lenen.
Bovendien geeft de FKU een gra
fiekmap uit met tien prenten van
bekende kunstenaars. Te huur of
te koop.
Data
Kunstuitleen Tilburg heeft tot en
met 1 oktober de tentoonstelling
Nieuwe Aanwinsten onder haar
dak. Op 19 en 26 september zijn
er kijklessen Tendenzen in de
beeldende kunst na 1945. Van 10
tot en met 15 oktober is er de ex
positie Beestachtige boekomsla
gen in het kader van de Kinder
boekenweek en op 4 november
activiteiten rond de Dag van de
Kunstuitleen.
Kunstuitleen Den Bosch ont
plooit geen speciale activiteiten
op 4 november. Mensen zijn die
dag zeker welkom, maar de Bos
sche kunstuitleen ziet meer in
haar speciale expositie Kunst in
meervoud, die is ingericht van 19
november tot 1 januari. Dan wor
den beeldende kunst- en design
objecten in beperkte oplagen ten
toongesteld. Van elk object zijn
drie voorbeelden te zien.
Kunstuitleen Eindhoven heeft
van 4 november tot 11 december
de expositie Thuis bij De Krabbe-
dans onderdak. Daarin worden
kunstwerken uit de collectie ge
presenteerd en meubels en toege
paste vormgeving van Neder
landse vormgevers. Dit alles in -
naar eigen zeggen - diverse sferen
van eigentijdse vormgeving.
IS ER uit een oeuvre van tegen
de zestig langspeelplaten een en
kele Best of-cd samen te stellen?
Natuurlijk niet en het is hele
maal onbegonnen werk als dat
oeuvre het werk is van wijlen
Frank Zappa.
Daarom moet je volgens de sa
menstellers Strictly commercial,
de pas verschenen Best of Frank
Zappa, ook meer zien als een
plaat die van de makkelijk te
verteren oppervlakte van Zap
pa's muziek is geschraapt. Het is
een plaat die bedoeld is om men
sen kennis te laten maken met
werk van deze voor de rockmu
ziek unieke componist.
In dat opzicht is Strictly com
mercial (de titel is ontleend aan
het nummer Don't eat the yellow
snow van het album Apostrophe
een puike plaat, want de cd
bevat uiterst toegankelijke, veel
al gezongen stukken uit het Zap
pa-repertoire. Die liedjes laten
vaak de humoristische kant van
Zappa horen in teksten waarin
veelvuldig de Amerikaanse sa
menleving op de korrel wordt
genomen. De muziek is vaak op
het eerste gehoor simpele rock
die bij nadere beluistering boor
devol dubbele bodems en knap
ingewikkelde instrumentaties
blijkt te zitten.
De toegewijde Zappiaan zal
sommige nummers op Strictly
commercial wellicht willen rui
len voor eigen favorieten en zou
Frank zelf nog, leven dan zouden
ongetwijfeld Strictly commer
cial Vol. 2 tot en met Vol. 6 vol
gen, maar als staalkaart van een
briljant muzikaal satiricus is de
ze verzamelaar met hoog mee-
zing-gehalte meer dan compleet.
De fan die wel Zappa, maar even
niet op zijn moeilijkst wil horen,
kan zich met de aanschaf van de
plaat het zelf samenstellen van
een cassettebandje besparen.
(Ryko, Munich Records)
WIM VAN LEEST
SOMS DUIKEN er platen op die
ronduit verrukkelijk zijn om
naar te luisteren. Muziek en
zang klinken zo begeesterend
dat het er eigenlijk niet toe doet
of het gebezigde genre nog wel
van deze tijd is.
Zo'n plaat is Close tot home van
de Burns Sisters. De drie zusters
Jeannie, Annie en Marie Burns
brengen bloedstollend mooi ge
zongen liedjes die zich over de
grenzen van country, gospel,
rock en rhythm and blues heen
en weer bewegen.
Drie zingende zusjes troffen we
ook al eens aan bij The Roches,
een drietal van wie we helaas
nog maar zelden vernemen. In
vergelijking met The Roches zijn
de Burns Sisters wat minder
buitenissig, maar zingen ze min
stens zo glaszuiver.
Als meerdere familieleden sa
men zingen, wil dat nog wel eens
tot een zekere truttigheid leiden,
maar daar is dus op Close to ho
me absoluut geen sprake van.
Dat is ook te danken aan de meer
dan behoorlijke compositorische
kwaliteiten van de dames. Naast
een prachtige vertolking van
Van Morrisons Irish heartbeat, I
am a patriot van Steve van
Zandt, Freedom reigns van ene
Aro Veno en de traditional
Bright morning star krijg je ze
ven eigen nummers voorgescho
teld die van hoog niveau zijn.
Close to home is een indrukwek
kende plaat die door zijn ingeto
gen sfeer misschien niet iedereen
aan zal spreken, maar wie van
vocaal vuurwerk en goede Ame
rikaanse folk houdt, die haalt
met de Burns Sisters fantastisch
gezelschap in huis. (Philo/Roun-
der, Munich Records)
WVL
AUSTIN, TEXAS is niet alleen
het centrum voor de Amerikaan
se blanke blues, ook de heden
daagse Amerikaanse folk-arties-
ten hebben er hun thuisbasis. Na
een hele stortvloed aan puike
bluesplaten uit die contreien,
wordt er nu hier ook de nodige
folk vanuit Austin hier op plaat
uitgebracht.
Michael Elwood en Beth Galiger
laten op hun cd Rolling valenti
ne horen dat ook die folk van
buitengewoon niveau is. Eerder
maakte het duo de op beperkte
schaal uitgebrachte langspelers
Scarecrow's prayer en Hemlock
smile. Ik ken die platen niet,
maar afgaande op de kwaliteit
van Rolling valentine zullen ze
ongetwijfeld de moeite waard
zijn. De rolverdeling tussen El
wood en Galiger is dat hij de
liedjes schrijft en zingt en dat zij
voor de harmony en incidentele
fluit-bijdragen zorgt.
Is die samenzang al zeer de
moeite waard, de liedjès die Mi
chael Elwood schrijft, maken
Rolling valentine echt tot een
bijzondere plaat. Zijn taalge
bruik is uitermate trefzeker en
beeldend. Hij weet met een paar
woorden mensen of situaties te
typeren en voor zijn onderwer
pen put hij uit het alledaagse le
ven, waarin nietigheid en
grootsheid in elkaar overlopen.
Het zijn prachtige, indringende
songteksten die tot het allerbeste
behoren van wat momenteel in
de VS gemaakt wordt.
Michael Elwood is een absolute
topper en de inbreng van Beth
Galiger maakt zijn muziek er al
leen maar aangemaner op. (Deja
Disc, Munich Records)
WVL
ZOALS VORIGE week al uit de
recensie van The Charlatans
bleek, zijn de bands die enkele
jaren geleden de Manchester
sound beheersten, sterk in het
maken van come-backs.
Bij The Charlatans is die come
back weinig indrukwekkend, bij
Shaun Ryder des te meer.
De voormalige Happy Mondays-
zanger is hersteld van zijn
drank-, snuif- en slikzuchtige le
ventje en dat wil-ie weten: It's
great when you're straigt... yeah!
is de opbeurende titel van de de-
buut-cd van zijn nieuwe band
Black Grape, waarin we ook Ry-
ders oude Mondays-maatje Bez
tegenkomen.
It's great... is minstens even fees
telijk als het beste werk dat de
Mondays begin jaren negentig
afleverden.
Black Grape combineert vlotte
dancebeats nog steeds met six-
ties-gitaren. Het geluid is echter
voller, vetter geworden door er
flinke porties soul en funk in te
stoppen. De gitaren scheuren
niet alleen, maar maken ook wa-
hwah-geluiden en brengen fun
ky riffjes voort. De feestvreugde
wordt verder verhoogd door de
aanwezigheid van mondharmo
nica, saxofoon en het onvermij
delijke hammond-orgel.
'Can you feel the spirit of the
lord?', vraagt Ryder, die er niet
stemvaster op geworden is, in
het openingsnummer Reverend
Black Grape. Nu hoeven we niet
te vrezen dat Ryders plots in den
here is, maar zeker de eerste
helft van de cd kent een gospel
achtige opzwepende spirit.
Gaandeweg neemt de band wat
gas terug en komen we zelfs wat
triphop en acid-jazz tegen. Ook
zeer prettig om te horen, maar
op zijn best is Black Grape in de
poppy dance-nummers en die
zijn in ruime mate te vinden op
deze voortreffelijke cd... yeah.
(BMG/MCA)
PAUL VERLINDEN
CHARISMA KAN Morrissey
niet ontzegd worden. Dat lever
de zeker in de tijd dat hij het
boegbeeld van The Smiths was,
aardige hoogstandjes op. Maar
al te vaak leidde het tot een ze
kere bombast en hoogdravend
heid.
Van dat laatste is echter geen
sprake op Morrissey's nieuwe cd
Southpaw Grammar. Producer
Steve Lillywhite heeft rond 'het
fenomeen' een dermate stevige
sound gezet dat hij wel met zijn
voeten op de grond moet blijven
staan.
Southpaw Grammar gaat van
start met het 11 minuten duren
de The Teachers are afraid of the
Pupils. Een opvallende nummer
waarin Morrissey meer dan de
helft van de tijd zwijgt ten fa
veure van krachtige drums en
piepende gitaren. Deze song
kent nog wel de nodige bombast
(evenals het te lang uitgevallen
slotnummer) maar voor het ove
rige bevat de cd louter ijzerster-
ke popsongs.
Voor Morrissey-begrippen is de
muziek ruig en Amerikaanse ge
tint. Een nummer als Reader
meet Author is nog een melodi
euze, beatleske gitaarsong, maar
The Boy Racer kent een behoor
lijk grungy geluid en The Opera
tion wordt bijvoorbeeld afgeslo
ten met opzwepende rock'n roll.
Voor de echte Morrissey-adep-
ten is het wellicht even wennen
dat hun idool nu een ruiger jasje
aangetrokken heeft, maar ze
kunnen gerust zijn, het staat
hem bijzonder goed. (RCA)
PV
WOENSDAG 6 SEPTEMBER 1995
deel
Harry Vermeegen weer voetbal-commentator
Door Chris van Nijnatten
Noordwijk - Hij wil eigenlijk allang geen sport journal,
meer zijn. Harry Vermeegen houdt van afstand, van relat
veren en dat vindt hij niet terug in dat vak, zegt hij.
heeft, samen met Henk Spaan in 'Die 2: Nieuwe Koeit
een hele nieuwe formule van voetbaljournalistiek ont
keld. Die formule slaat aan, waarom zou hij cc
doen?
NEDERLAND 1
Tek5ttV u.
Nieuws voor doven en slecht
horenden
Tekst tv
Hoorzittingen Commissie
van Traa, de Parlementaire En
quête-Commissie naar het op
sporingsbeleid van Politie en
Justitie
Tekst tv
Nieuws voor doven en slecht
horenden
Tekst tv
Huis in Jeruzalem, bijbelverha
len
Hertje Knor
Studio op stelten met Tom
Tim; Noddy, Nijntje, Morph,
klei-animatieserie; Roobarb;
Salsa; Robbedoes; Tom Jerry;
Uitgestorven, serie; De wereld
volgens Bert, jeugdserie. Afl. 1
journaal
Bas ontmoet Rudi Carrell, se-
Het zelfvertrouwen van Ver
meegen krijgt een steeds breder
fundament. Want het boek
'Ballenjongen', een bundeling
maffe ontmoetingen met voet
ballers en trainers, loopt als
een trein; de vijfde druk is in
voorbereiding.Honderdduizen-
den Nederlanders amuseren
zich met zijn hilarisch-journa-
listieke aanpak. De tijd als
sportverslaggever bij De Tijd,
Accent, Kick, Radio Noordzee,
Voetbal '80 en Tussen start en
finish - overigens allemaal bla
den en programma's die reeds
lang geleden ter ziele zijn ge
gaan - heeft hij ver achter zich
gelaten.
Maar woensdagavond is hij bij
Veronica de commentator bij
het rechtstreekse tv-verslag
van de voetbal-interland Ne
derland - Wit-Rusland in Rot
terdam. En dat zal even wen
nen zijn na Theo Reitsma,
Evert ten Napel, Jan Roelffs en
soms Frits Barend.
„Maar ik bereid me uitstekend
voor hoor," belooft Vermeegen,
„geen gekheid, misschien dat
ik het verslag een beetje 'up
beat' en een enkele grap die
voorbij komt, zal ik pakken.
Maar verder houd ik me aan de
feiten.'ln 1979 en aan het be
gin van de jaren 80, toen Ver
meegen nog deel uitmaakte van
het team dat van Voetbal '80
een mooi VARA-sportpro-
gramma maakte, 'deed' Ver
meegen al eens wat wedstrij
den. Zo versloeg hij in die tijd
vanuit Wembley de FA Cupfi-
nal. Hij deed het op een onver
getelijke manier; met veel 'oo-
hs' en 'aahs' en 'oeioeioeis'. Er
zat een supporter in het com-
mentaarhok. Wie het heeft ge
hoord, zal het nooit vergeten,
of het oordeel nu positief of ne
gatief was.
Oma
„Maar zo zal ik het zeker niet
.18
doen," bezweert
aan de rand van het train®
veld van het Nederlands ell
in Noordwijk, waar hij alk;
wegingen volgt. „Destijds
het een andere tijd en alles
echte liefhebber keek naar
Cupfinal. Tegen Wit-
is het andere koek. Niet alli
de fanaten kijken, oma
ook mee, weetjewei. Dankan
niet gek gaan zitten
bedoel: Nieuwe Koeien laaté
kant van me zien, zo'n int
land vul ik weer heel anders
Niemand moet denken
zo'n act ga bouwen als Paal
Leeuw een tijdje terug bijl
Songsfestival deed."
Hij doelt op het Eu»
Songfestival dat afgelo
voorjaar in Dublin werd
houden. De Leeuw becomas
tariëerde dat op een na
alsof het een show van hema
betrof. „Dat kan niet. Ikgai
gewoon serieus doen, nou
niet hetzelfde als andere to
mentatoren natuurlijk, k
hier niet voor niets voor
vraagd.
Commercieel
De nieuwe commerciële zei
bekijkt hoe deze Vermeeg
aanpak bij het publiek v
Scoort hij hoog in kijk-
waarderingscijfers, dan
Vermeegen de resterende ki
lificatie-interlands ook
slaan.
Want zo werkt dat bij de ra
merciëlen; niet genoeg bel
stelling, te weinig waardei
dan is het opkrassen gebl:
Ook voor Vermeegen, die
dan zijn trainers-regenjas ij
aantrekken en zijn evenhi
ristische als afwijkende int
views houden met topvoell
Iers. Dat wordt gewaardi
goed bekeken en dus maghi;
samen met Henk Spaan nog|
in lengte van jaren mee
gaan.
Matlock, advocatenserie
The Cosby Show, comedy
Australia Wild, natuurserie: Pa
radijsvogels
Ernest the Vampire, animatie
serie
33 Boggle, spelletje
02 Deasoshow
45 Tom Jerry, Tekenfilmserie
51 pp: Uitzending SP
00 Journaal
24 Weeroverzicht
33 Stalin, mini-serie. Afl. 1
22 Hier en Nu, actualiteiten
53 Broadcast News, speelfilm
03 Teevee Studio (tot 00.33)
NEDERLAND 2
10 Hoorzittingen Commissie
Van Traa
00 Het zevende venster, kinder
magazine
Een verhaal dat groeit, geani
meerde bijbelvertellingen
2Vandaag, actualiteiten met
om 17.30 en 18.00 Journaal;
18.43 Sportjournaal en 18.51
Hoofdpunten uit het nieuws ge
volgd door het weer
Ramé Ramé - Liedjes van ver
langen, muziekspecial (1, herh)
Ik weet het beter - extra,
spelletje
Sportblessures buitenspel
Mosquito Coast, speelfilm
Wonder boven wonder, serie
gedramatiseerde documentai
res
Journaal
Nederlandse kunst vanaf
1900
NEDERLAND 3
Journaal
Klokhuis
Tekenfilmfestival
Ontbijt-tv met om 07.30, 08.00
en 08.30 Journaal
Journaal
PP; Uitzending AOV
BELGIË FRANS 1
,00 Ecran savoir, schooltelevisie 14.40
ible 7, spelletje 16.05 SOS Terre, do-
entaire-serie 16.30 Maguy, serie
.00 La bande a Carlos, magazine
30 The Waltons, serie 18.30 Régions
18.50 Cartes sur table 19.05 Le quo-
ien des sports 19.30 Nieuws 20.10 Au
de la loi, juridisch magazine 21.15
ller's crossing, Amerikaanse speelfilm
1990 van Joel Coen met Gabriel Byr-
Marcia Gay en John Turturro 23.15
lp de film, rubriek 23.40 Laatste
iws 00.05 24 H sur les marchés
IELGIË FRANS 2
La pensee et les hommes 17.30
Wal passion, paardesportmagazine
lei bla-bla, kindermagazine 19.00
luy, serie 19.30 Nieuws 19.50 Vous
nettez Raymond? 19.55 Diableries
IS Voetbal: EK-kwalificatiewedstrijd
Pë - Denemarken 22.22 Nieuws
H Champion's '95, magazine (tot
'UITSLAND 1
iriS ^0r9enmagazin, ontbijttelevisie
jOO Heute 09.03 The Flying Doctors,
^ersserie 09.45 Fit Forever 10.00
Ie 10.03 37°, reportage-serie 10.35
Verbraucher 11.00 Heute 11.04 Die
en mit der Weissen Weste, Duitse
'lm uit 1969 van Wolfgang Staud-
,'et Martin Held, Mario Adorf en Ru
ftte 12.30 Umschau 12.55 Presse-
'VÜ'00 Mitta9smagazin 13.45
■chafts-Telegramm 14.00 Ta-
iv,T,1..4"03 SchimPf19 7 17' ta|k-
L 30 A" creatures great and
serie 14.55 Jürgen Fliege antwor-
ups 15.00 Tagesschau 15.03 Barriga
Br'sant, boulevardma-
A Yerbotene Liebe, serie
Harry Vermeegen: „Ik ga dat serieus doen.
"c,uutene ueDe, serie
Manenhof, serie 18.54 Einsatz für
Van onze rtv-redactie
Zowel Spaan en Vermeegen (Veronica) als Barend en Va'-J
(RTL) houden zich vanavond bezig met de voetbalinterï j
derland-Wit-Rusland, een kwalificatieduel voor het
geland.
De wedstrijd zelf en de voorafgaande voorbeschouwing doorWJ
zijn bij Veronica te zien. Voor de nababbel moeten de liw™
overschakelen naar RTL4, waar Frits Barend en Henk van L
de voetballers praten.
Veronica heeft Nederland-Wit-Rusland gekregen van RTL(®"|
als commercieel station kracht bij te zetten.
Met een gezamenlijk en op elkaar afgestemd aanbod pi
RTL5 en Veronica, de tv-zenders van de Holland Media Gr«f|
boksen tegen de publieke omroepen. De laatste vier maar
1995 zenden ze in totaal 95 uur sport uit.
De HMG-zenders starten binnenkort met de KNVB de onde»
gen om de rechten voor het uitzenden van voetbalwedstrijd® 1
eredivisie te verwerven. 1
Die rechten zijn tot het einde van dit seizoen (medio 1996) '°°1
blieke omroep het bezit van de NOS. De HMG streeft naarvf
van meer rechten.
produ
12.00 De
en
Post aan
.00 Boelen
\DI0
,4010 RIJNMOND
LanMietMUldw' 9'00 Nededands
et ia nn m en.Menno Tamming.
117 00 P hlenrlette Geeve. 15.00
P"-19 00 «nnapn a*""339' 18'00 rus
00"a00 Radio Rijnmond Sport
OMROEP BRABANT
5 Actualitefe0 1' 9evol9d do°r regionaal
Knt ine,tBern'hsp°rt verkeersinfo™
idren 7 3, 7'23 Weerman Jol
E Weerman Inh w n en verkeersin.
r' 7-55 De krant" !!rschuuren (Regio's Z.
^formatie 8ORari* n"' (re9''° W"B)'
«ten en verkeersinfo N!e™centrale. 8.
peuren 9 nt ™atle 855 hernia
td.07 Draaj-bank^tn s'°Sk' 930 °e SChe
1 harte met mna'H De scheurkalend
Jja'iteiten, service 11° De scheurkalend«
Irerituinderli3/in» .a9enda
Joh
8.55
9.30
L"j" v" agenda. 12.55 Ben'
iu Kadio Nieuwscentrale. 1