DE STEM De zanger met de gouden sporen Jasperina topper bij\ promenadeconcert Van Gewest tot Gewest: 30 jaar uithoeken op t| Bobbejaan Schoepen: 4 Ik had de kogels, Bob Hope niet' Surfen is de enige sport die voor hon derd procent gevoel is Stephan van den Berg Gids -1 ii - MAANDAG 28 AUGUSTUS 1995 mmmm Ooit ging hij op zijn witte paard gewoon het café bin nen. De witte cowboyhoed op, cowboylaarzen aan. Hij reed tot aan de toog. „Hallo", zei hij dan. „Hier ben ik." En iedereen wist wie hij was: Bobbejaan Schoepen. De vader van 'Ik heb eerbied voor jouw grijze haren' en van het alcoholistensyndroom het 'Café zonder bier.' Met Eddy Merckx, Manneke Pis is hij de be roemdste Belg in Europa. Hij is zeventig. Bijna vijftig jaar geleden vlogen hem in Indië de kogels om de oren, nu doucht hij vijf keer per dag op de bühne in applaus. Bobbejaan Schoepen: een gouden artiest met een ei gen pretpark: Bobbejaanland. Door Hans Jacobs „Hmmm", zegt hij. „Hmmmmm.'' Hij rekt en strekt zijn stembanden. „Jodellalalliiii." Het galmt zachtjes tussen de witte tegels van de lange gang. En dan weer: „Hmmmmm." Een diepe brom wekt voorzichtig zijn zang stem. Hij wrijft ijsklontjes over zijn ge zicht en spuit wat groen spul in zijn keel. „Tjimjaladoedi." Hij tracteert zijn neus op vaseline. De grote hoed van stro gaat af. Het rode dasje los, het blauwe hemd uit, de cowboylaarzen. De broek. Daar staat hij even later alleen nog in zijn kamerjas. Het borst haar krult frivool tussen de slui ting. Een man van zeventig bereidt zich voor op een optreden. Hij pakt een mondharmomika en met drie, vier ademstoten mat hij het instrument af. „Dat is straks mijn eerste nummer." Een weer scheurt hij met zijn lippen de Maasstraat van het instrument op en neer. Dan schakelt hij terug voor een verfijnde blues. De harmonika geniet hijgend na. Bobbejaan Schoepen ook. Hier, in zijn kleedkamer van het Star Theater, is hij thuis. Buiten genie ten die dag dik 15.000 mensen van de meer dan vijftig attracties van zijn eigen pretpark Bobbejaan land. Een Belgische kinder- en fa- miliedroom in Lichtaart vlak bij Turnhout. Vijf keer per dag stro men vele honderden fans ook even naar het Star Theater om daar hun idool in een showprogramma tus sen de danseressen en exotische trommelaars te zien. Spa Blauw En vijf keer per dag pept Bobbe jaan zich op, strekt en rekt hij zijn zangspieren, walst hij zijn lippen voor zijn beroemde fluit en mas seert hij zijn huig om die beroem de cowboyjodel te laten horen. Hij drinkt teilen Spa Blauw. „Drinken moet je doen voordat je dorst krijgt." En hij zal dorst krij gen, zo weet hij uit zijn gouden ar tiestenleven. „Ik zal straks zwe ten. Dat kunt ge niet geloven." Hij traint, verzorgt en koestert zijn lichaam. „En blijf vooral niet plakken", zegt hij. „Grote arties ten blijven nooit plakken. Kijk maar naar Sinatra." Hij kijkt me diep in de ogen: „Zorg vooral voor een goed huwelijk. Mijn vrouw is voor mij alles. Ze is mijn ziel." Waarschijnlijk is Bobbejaan Schoepen met Eddy Merckx en Manneke Pis de broemdste Belg van Europa. Hij zong voor volle zalen over de hele wereld, hij schreef muziek voor beroemde ar tiesten van Catharina Valente tot James Last. Zijn Ik heb eerbied voor jouw grijze haren werd mil joenen malen verkocht. Zijn Café zonder bier werd in alle landen waar ze 'hem' lusten op de plaat gezet. Jaques Brei was in zijn show de Artiste Americain, de tweede grote artiest en Bobbejaan was het die tegen een toen jonge Belg Toots Tielemans zei: „Toots, ze begrijpen je hier in België niet. Je moet naar Amerika." En Toots ging. Muziek Alle wanden van zijn kleedkamer zijn bezet. Of er hangt kleding of geschiedenis. Tientallen ingelijste foto's van de Belgische cowboy. Alleen of met beroemde andere ar tiesten. „Muziek was er altijd", zegt hij. Toen hij kind was al. „Ik kon goed fluiten." Iets wat hij van zijn moe der leerde. Een demonstratie ge ven kan even niet. Zijn 'wijsheid stand' is getrokken en dat trekt valse lucht, zegt hij. Maar miljoe nen platen zijn het bewijs. „Ja, waarom?", zo vraagt ook hij zich af: „Ik had het gewoon." In zijn geboorteplaats Boom zong hij tussen de twee draaimolens en de schiettent: „Daar bij die molen, die mooie molen." Het klinkt goed. Het verleden is bij Bobbe jaan altijd bij stem. Moeiteloos zingt hij van bakeliet tot cd. Als jongen van vijftien kreeg hij privéles gitaar, zang en notenleer. Op 18-jarige leeftijd deed hij audi tie en werd voor zijn eerste optre den in Antwerpen aangenomen. Voor driehonderd frank. Een op treden in 'Ancienne Belgique'. Het was in de oorlog. „Ik zong in die tijd vooral Zuidafrikaanse lied jes." En zo ook „Mamma ik wil een man hé. Wat voor man mijn lieveke. Wil je dan een Franse man? Nee mamma nee. Een Franse man die wil ik niet, want parlez vous versta ik niet...." Vijftienhonderd man zaten in de zaal in Antwerpen. „Wil je dan een Duitse man?", vraagt het lied je verder. En Bobbejaan zong ge woon door: „Een Duitse man die wil ik niet, want Schweinefleisch dat Itis ik niet..." Maar dat hij hij niet moeten doen. „Er stonden twintig veldgendar- men op met van die ijzeren platen op hun borst. De zaal werd ont ruimd: raus, raus. En ik kreeg matte. Ik werd bont en blauw ge slagen. Voor de zaal was ik een held, maar ik had er helemaal geen erg in wat ik zong. Het was gewoon een liedje. Drie weken heb ik in het gevang gezeten. Laatst kreeg ik nog een brief van een me vrouw die zich het voorval herin nerde en nog de pijn voelde toen ze me daar als kleine jongen bloe dend op het toneel zag staan. Het was een mooie, maar pijnlijke in stap in het vak." Delen Zijn eerste plaatje had hij op zijn 21ste en in die periode na de oor log trad hij op via Welfare voor de Amerikaanse soldaten die de cow boy uit België in hun hart sloten. Midden in de winter op de open bak van een truck zingen voor de Amerikanen in Duitsland. „Het ijs stond op het gezicht." De cowboyhoed, het jodelen: Roy Rodgers was het grote voorbeeld. De witte cowboy op het witte paard Trigger, de na-oorlogse Amerikaanse moraal met gevulde holsters. Bobbejaan zong: 'Geef mij maar de prairie', "Trappers van Alaska', 'De jodelende fluiter', 'Koetje Boe'. Het werden hits in Neder land. Hij trad op in Tuschinski in Amsterdam en zag de armoede van na de oorlog in Nederland. „Ik rookte niet en kon via Welfare aan spullen komen. Die heb ik op straat uitgedeeld. Ja delen. Dat zit in me. Ik geef graag weg. Een vriend zei ooit, als Bobbejaan twintig frank heeft, geeft hij er ne gentien weg." Later, buiten in zijn Bobbejaan land, zal hij op de vraag of ook dit pretpark weggeven is, even de pas inhouden: „Ja, dat denk ik wel. Laten delen in wat ik zelf gemist heb." Hij graaft even in zijn jeugd. Pa de hoedsmid, slepende ziektes, de fa milie die het niet al te breed had. „Om het ver te schoppen, moet je veel afzien. Heel grote wielren ners, voetballers, boksers, hebben „Delen. Dat zit in me. Ik geef graag weg. Een vriend zei ooit, als Bobbejaan twintig frank heeft, geeft hij er negentien weg. FOTO'S DO VISSER nooit rijke ouders gehad. Snap je?" Met een stuk of zes nummers stap te hij in de beroemde Bonte Dins- dagavondtrein van de Avro-radio. Hij vertelde Vlaamse mopkes en zong zijn hits. „Ik stond de eerste keer aan het begin van het pro gramma en na mij flapte het hele programma in elkaar. Zo: fladd- der." Zijn mond laat een langerek- te rochelende wind. Indië Begin 1949 vroegen ze Bobbejaan of hij geen zin had om in Neder lands Indië op te treden om de Ne derlandse soldaten daar met zijn gejodel en cowboyliedjes op te krikken. „Waarom niet", zei de jonge naïeve Belg. Bobbejaan stelde een kleine Bel gische ploeg samen uit dansers, een clown en een accordionist en stapte op het vliegtuig. Drie dagen later was hij Djakarta. Hij kreeg een warm ontvangst: soldaten met mitrailleurs. „Wat is hier aan de hand, vroeg ik." „Het is hier oorlog, zeiden de sol daten." Bobbejaan trok wit in de tropen zon weg. „Ik wist niet wat er aan de hand was. Dan sta ik er mooi op, zei ik tegen de soldaten." Twee maanden bleef hij in de tro pen. Vijf shows per week. In totaal 125 keer. Duizenden kilometers legde hij af. „Bobbejaan zou je niet op die en die afgelegen post willen optreden?", vroegen ze. De Hollanders durfden niet of waren straalbezopen." Baf, zei het na een paar kilometer. De vrachtwagen was op een mijn gelopen. „Gelukkig was het een eigengemaakte mijn, anders wa ren we vijftien meter omhoog ge vlogen." Soms had hij echt geluk. Toen hij weigerde om een tocht 's nachts te maken. „Het konvooi liep op een zware mijn: vijf doden." „Ik heb de kogels horen vliegen. Door mijn haren. Als ze langzamer hadden gevlogen, dan had ik ze kunnen zien vliegen, t'is waar." „Zingen op gammele kisten in de tropenzon van dik 60 tot 70 gra den of in zaaltjes. Zingen voor de Zwarte Panters, zoals een Neder lands onderdeel werd genoemd. Driehonderd zaten er naar me te luisteren. Ik ben verzot op mijn duivenkot en bammm. Drie hand granaten werden over de schut ting gegooid. Iedereen rende naar buiten. Twee soldaten bleven zit ten. Die dachten: er zijn er al ge noeg naar buiten gegaan." Bobbejaan bleef zingen. „Bravo Bobbejaan, applaudiseerden die twee soldaten." Opnieuw rakketakten de mitrail leurs. Hij had bewondering voor de Ne derlandse jongens. Toffe mannen, noemt hij ze. „Ze moesten ook. Ze hadden er niet voor gekozen. Als ze weigerden, was het vaandel- vlucht." „Ach angst. Ik ben niet bang voor de dood. Als ik moet komen, dan kom ik toch. Als ik een bal in mijn kop krijg, dan weet ik toch van niks. Ik ben nog steeds niet bang voor de dood." De man van zeventig kijkt vanuit zijn kleedkamer naar de toegang tot het podium: „Misschien sterf ik daar wel." Op een tafeltje in zijn kleedkamer ligt een map vol oorlogsherinne ringen van een Indiëveteraan uit Geleen. Een soldaat van de 42ste mitrailleurcompagnie, gelegerd in 'Plopperzicht'. Hij bedankt Bob bejaan dat hij het aandurfde om de afgelegen posten te bezoeken. Dat hij in de gevarenzone heeft durven zingen. Als een van de wei nigen. „Ik ben gewond geraakt", schrijft de veteraan, „maar uw op treden heeft aan mijn genezings proces veel bijgedragen. Bedankt, Terima Kassi." „Of ik het applaus zal missen? Ik weet het niet. Ik heb het nog nooit hoeven missen. Zelfs een generaal was trots op hem. Noemde de Belgische zanger een moedig man. Bobbejaan de held? „Och." Dan de Bob Hope van Nederlands Indië? „Misschien een soort. Maar ik heb de kogels wél gezien. Bob Hope was ze altijd tien kilometer voor." Ellende Hij zwijgt liever wat hij in Indië aan ellende heeft gezien. „Daar kun je niet over praten. Laatst was er hier een kolonel op bezoek. Ook uit die tijd. Als je de echte verha len vertelt, gelooft niemand je. Dat kan niet waar zijn, zeggen de men sen. Daarom verzwijg je het. Maar als je met iemand samen bent: ik heb met die kolonel zitten huilen." Een Belgische cowboy in Indië. Nu nog. Er moeten wc's zijn in Indo nesië, waar op de wanden een koddig kopje met een grote wild- westhoed op boven een getekend muurtje uitkijkt: Bobbejaan was here. Het is nog een minuut of tien voor het optreden. Hij is even weg om zijn gitaar op het podium te stem men. De geschiedenis reist intus sen verder door de tijd. Zijn grote successen in de jaren vijftig, zes tig. Hij werd op handen gedragen. Ontelbare platen, veel liedjes. Za len kreeg hij vol. Na de zalentijd had hij een eigen circus en reed Bobbejaan op zijn witte paard als stunt in elk dorp het plaatselijke café binnen. Tot aan de toog. Bob bejaan is here. „In onze tent was plaats voor 1.800 mensen. We speelden wel eens in dorpjes met nog geen 1.100 inwoners, maar de tent was helemaal vol. Alle 1.800 plaatsen." De bewondering voor de Belg op cowboylaarzen groeit. Nog een minuut of negen voor het optre den. De metamorfose. Het begint met een wollen panty: „Voor het zweet op te vangen." En een strakke zwarte broek. Hij test nog steeds zijn stem. „Waar zijn de molens van vroe ger...", zingt hij bijna onhoorbaar. Als hij ziet dat ik opkijk, pakt hij zijn gitaar: Hij aait drie accoorden vooraf: „Waar zijn de molens van vroeger gebleven. Waar zijn de klompen van vroeger naar toe. Konden we toch wat eenvoudiger leven. Waren we allen zo gauw niet meer moe. Wat gaat de mens van vandaag toch te keer. Nooit meer tevreden, altijd maar moe. Geef ons de molens van vroeger weer Loop eens op klompen als weleer. Er valt een stilte. Op het podium iets verderop raast de show uit de startblokken. Elektronische klan ken overstemmen de gitaar in de kleedruimte. Een cowboy als het geweten van België. „Ik vind dat je de mensen wat moet vertellen. Dat je ze na moet laten denken. Niet dat ik wil zeg gen dat het vroeger allemaal beter was. Elke tijd heeft zijn voor- en nadelen." Hij voelt zich thuis in zijn theater. Beter dan in die wijde wereld van het amusement buiten. Dagenlang had hij in Berlijn de zalen vol ge kregen. De held van Berlijn, kopt een Belgische krant. „Kom ik 's avonds in mijn hotel en vraag om een broodje. Ik had zo'n honger. Nee, we zijn gesloten, zegt die da me. Dan heb je Berlijn plat ge speeld en dan krijg je dit. Toen was het genoeg. Ik was zo teleur gesteld." Bobbejaan stopte. Kocht in de buurt van Turnhout 35 hectare moerasland en iedereen verklaar de hem voor gek om daar een pret park te beginnen. „Veel regerin gen en politici hebben van hun mooie land een moeras gemaakt. Ik heb van een moeras Bobbejaan land gemaakt." Een familiebedrijf. Vrouw, kinde ren, Bobbejaan zelf. Iedereen is er bij betrokken. De telefoon gaat: „Ik moet op schieten." Een glimmend strak groen hemd, groen dasje. Cowboylaarzen en dan de hoed: wit en groot. De rand aan de binnenkant is rijk groen en rood geborduurd. Hij zet de hoed schuin naar achter op. Een kuifje haar blijft vrij: Bobbejaan Schoe pen is klaar. Het orkest heeft de elektronische trein in gang gezet. Bobbejaan springt erin en geeft met zijn mondharmonika de Oranje Blos som Special de sporen. De zaal swingt. Anneliese, Oh Anneliese huppelt mee en heel zacht zet hij het nummer Draai, Draai in en temt de onstuimige zaal. Hij zingt zo zacht, dat iedereen wil luisteren en als het bijna muisstil is, jaagt Bobbejaan iedereen rond: Tourne, draai. Waterfonteinen voor het podium spuiten. Bobbejaan is here. Zweet Pas na een minuut of tien na af loop komt het eerste zweet. Even later drijft hij. „Of ik het applaus zal missen? Ik weet het niet. Ik heb het nog nooit hoeven missen." Een half uur na de voorstelling zet hij een nieuwe hoed op, hijst hij zich in spijkerpak en spijkershirt. Trekt hij weer nieuwe cowboy laarzen aan. Buiten staat de zes meter lange Pontiac Bonneville te wachten. De deurklinken zijn revolvers, de be kleding is van koeiehuid, tussen de voorzittingen staat een zadel, spo ren rinkelen op de zijspiegels, waar maar plaats is, is een geweer gemonteerd en knokken chromen wild-westafbeeldingen om een plekje in de stalen corral. Voorop priemt als een boegbeeld een stel gigantische koeiehoorns. De motor bromt, de vele paarden krachten steigeren en Bobbejaan rijdt zijn pretpark binnen. De held van België, Indië en Bobbejaan land, een rasartiest met gouden sporen. Door Arjan Penders Al dertig jaar is Van Gewest tot Gewest een begrip op dej derlandse televisie. Een regionale rubriek met een landelfl uitstraling. Alleen Brandpunt en het Journaal bestaan om veer even lang. gevoel', meent de eindredacj Maar wat dat dan is, weet hij J precies. „Het Gewestgevoe! J men we dat. Het heeft iets tei ken met een kleinschalig ondj werp dat door een bepaalde! nier van monteren zo interes» wordt dat het landelijk slaat." Inmiddels wordt het wat drukt in het kantoor van Leeul burgh. Regiseusse Tineke Vein brengt samen met regio-red teur Johan van der Zee brood, melk en koffie binnen. Het isg voor de wekelijkse lunchvergj ring. Presentatrice Jantinel Jonge, inmiddels al elf jaar 4 Van Gewest tot Gewest, sdij ook aan. „Wat mooi dat die tij poepte," is haar opmerking I de uitzending van de vrijdag i voor. Er wordt geëvalueerd. Eindredacteur Theo Leeuwen- burgh ziet het programma nog niet zo snel verdwijnen. „Zolang het publieke bestel bestaat, be staan wij ook nog wel." Het NPS-programma werd dertig jaar geleden opgericht om 'de re gio' wat meer uit de verdomhoek te halen. In de jaren zestig speel den de beelden op de Nederland se televisie zich vooral af in de Randstad. Oud-hoofdredacteur Roel Renssen richtte het pro gramma op, samen met Carel En- kelaer - voormalig hoofdredac teur van het Journaal. Eindredacteur Theo Leeuwen- burgh: „De achterliggende ge dachte bij de oprichting was dat hier in Hilversum mensen zouden worden klaargestoomd. Ze moes ten na verloop van tijd de televi- siepoot van regionale omroepen gaan bemannen. Maar de ontwik keling van regionale televisie schoot niet erg op. In 1970 heb ben we daarom het programma maar omgegooid. Toen werd er voor iedere provincie een redac teur aangesteld. De doelstelling van 'Gewest' werd toen: 'Een re gionale rubriek met landelijke uitstraling'. Regiovenster Er komen iedere week allerhande onderwerpen aan de orde: de so ciale noodzaak van een onrenda bel spoorlijntje, een vakantie voor gehandicapten of een por tret van de oudste hotelhoudster van Nederland. Werd Van Ge west tot Gewest in de begintijd nog gekscherend bestempeld als het programma van boeren, klompen, tulpen en molens, in middels is de regio helemaal 'in'. Nederland 1 heeft plannen voor een regiovenster: iedere avond tussen zes en zeven kunnen regio nale omroepen dan alleen voor hun provincie een programma aanbieden. De nieuwe commer ciële zender SBS6 heeft eveneens belangstelling getoond voor de regio. Directeur Fons van Wes- terloo wil iedere avond een pro gramma van een uur gaan bren gen waarin de regio centraal staat. „SBS wil aandacht besteden aan dingen die aan het landelijk nieuws ontsnappen. Ik ben bang dat er nu juist niks meer ont snapt. Steeds meer 'brik-brak'- programma's grazen nu de regio af. Maar de voorsprong die wij hebben, is dat onze redacteuren echt goed bekend zijn in den lan de," licht Leeuwenburgh toe. Wat geeft de doorslag bij de keu ze voor een bepaald item? 'Het Kijkcijfers „Wat zijn eigenlijk de kijkj fers?," merkt op een gegeven i ment iemand op. Theo Leem burgh heeft er nog niet naar) keken. Ze lijken ook niet ergb langrijk te worden gevonj Toch valt het aantal van 19 kijkers de aanwezigen eenl tegen. Maar met een opmerd van regiseusse Verver worden afgedaan: „Het was heel wa vrijdag." Van Gewest tot Gewest kent gea zomerstop. Toch is door de ah zigheid van veel redacteuren bijeenkomst niet echt spetten Een hot-item is het be een lokatie waar Jantine de Joj haar presentatie moet moet een onderwerp over ved ken aankondigen. Curieus is I het niet te ver weg mag zijn) moet op de opnamedag ook i worden gemonteerd. Uiteinde! wordt gekozen voor moerasi bij het Naardermeer. „Dat is j voordeel van 't Gooi. Je vindt li in de omgeving allerlei versclj lende landschappen. Heel han voor presentaties," verklapt Ja tine de Jonge. Toch is Van Gewest tot Gen geen goedkoop programma, flinke bezetting voor 25 minui televisie is zelfs vrij duur. Eiii redacteur Leeuwenburgh (16 jaj bij 'Gewest') ziet dit niets' bedreiging van het progra: „We hebben al drie omroi overleefd. Eerst de NTS, I NOS en nu de NPS. Het is a telkens de vraag of wij in I hokje passen van de schema-ij ker. Maar zolang het publieke) stel bestaat, bestaan wij ooki wel." Vrijdag Nederland 3,19.28 d (PERIOD 1 tekst tv (lieuws voor doven en slecht horenden wle collega's, reportage-se- - ,je waarin mensen de wereld af- reizen om vakgenoten op te zoeken thomas en Senior, jeugdserie pegrassi Junior High, jeugdse- jhe Cosby Show, comedy the Nanny, comedy Ut) ja natuurlijk, magazine: De wilde kat in de Schotse Hooglanden m) journaal |IT) Weeroverzicht jjie-o-wie, over de wereld ach ter de kleine advertentie hier en Nu, actualiteitenrubriek Murder, She Wrote, misdaad- pokument: Schuldgevoel dat :e bestaat, documentaire Cheers, comedy Miniatuur journaal IEDERLAND 2 journaal; 07.06 Het zevende venster; 07.31 Journaal; 07.35 Widget; 08.00 Journaal; 08.07 Lingo; 08.30 Journaal; 08.34 Genfest '95; 09.00 Journaal; 09 05 Uitzending VVD; 09.08 Kook tv; 09.27 Gallow glass, misdaadserie; 10.20 (TT) Ander Afrika; 11.10 Ook dat nog extra in de reclame; 11.40 Tussen kunst en kitsch; 12.22 Postcode jackpot; 13.00 Journaal; 13.07 Studio Sport; 14.29 America's funniest home videos; 14.52 Du el over de grens; 15.42 Kids for Animals j (TT) Journaal j Zoovenirs, serie over dierentui- HBO drempelloos van start in Chassé Theatea Breda - Chassé Theater, Ven- cozaal. Het Brabants Orkest met promenadeconcert onder leiding van Jan Stulen. Met medewerking van Jasperina de Jong, Thijs van Leer en Simone Otto. Gehoord op 26 augustus 1995. Door Frans Baljeu Zover als zaterdagavond in het Chassé Theater heb ik het Brabants Orkest nog nooit ho ren gaan. Dat dit 'klassieke' symfonie-orkest in staat is tot een lekkere Metropole-sound had ik al eerder gehoord. Maar dat het in het Jurre Haans tra-arrangement van Webbs Mac Arthur Park samen met een uit zijn dak gaande Thijs van Leer tot aan de grenzen van de pop gaat, was verrassend nieuw voor mij. Een opvallende toevoeging aan de toch al veelzijdige staat van dienst. Dirigent Jan Stulen refereerde in zijn ontspannen toelichting aan de drempelverlagende optie van een promenadeconcert. Deze pri ma dirigent, die zich niet te goed voelt voor dit soort leuk werk, maakte er met een ontspannen spelend orkest een drempelloze start van in het Chassé Theater. In de grote Venco-zaal klonk het geheel nogal wollig, een klankei genschap die bij het gespeelde re pertoire geen bezwaar was. Te recht merkte Jan Stulen op dat, samen met de oude panelen, het geheel verdacht veel aan het Con cordia deed denken. De ware klank van het orkest in Breda zal op 25 september in de VSB-zaal in première gaan. Het programma stond deels in het teken van I nema. De ter opening j, Starwars-muziek van WiM had voor mij nog Amerikaai mogen klinken. In de Dolf vd Linden-arran menten van Michel Legrand-»", lodieën was het spel met lei kleurtjes als althobo en vibrafoj een lust voor majeuroren metar neurlelletjes. De 'klassieke' solist van de avol was saxofoniste Simone Olj Haar elegante, wendbare spj was niet in staat MilhaudsSca mouche in orkestarrange*| dezelfde 'drive' mee te j het piano-origineel. De sterk door klassiek en ro»J] tiek beïnvloede waarmee Thijs van Leer in eelJ aardig grijs wordend verleden? men met Rogier van OtterM rore maakte, werden door fluitist in een aardige compi !1 weer eens gespeeld. Het pi®1'] dat destijds door Willem met deze muziek werd ge" trineerd, weet dit nog ste waarderen. Absolute topper van dit F nadeconcert was echter het »PJ treden van Jasperina de Souverein demonstreerde zij,®| een greep uit haar grote rep»J re, nog steeds de 'grande dal van het Nederlandse lied te®)JJ Het orkest was in dit ondej het sterkst in het soms sorgsky's Kowantsjina hert rende Kalischnig-arrange11" van het lied 'Spuit'. Het Brabants Orkest is '°e 1 wensen dat het publiek zij11 thousiasme omzet in een bet aan de aantrekkelijke abo mentsserie. WHlI IICII De dierenspoedkliniek, serie over eerste hulp bij dieren in de Dierenspoedkliniek in Amsterdam Candid camera Karaoke (IT) 2 Vandaag, actualiteiten met om 18.00 Journaal; 18.39 Sportjournaal en 18.47 Hoofd punten uit het nieuws gevolgd door het weer Het pakhuis, magazine voor en over verzamelaars Tax Free, comedy Te land, ter zee en in de lucht: Gein op 't plein Studio Sport Winnetka Road, serie De Russ Abbot Show, humor en sketches Hoogtepunten uit Het elfde uur Middernacht klassiek, frag menten uit L'Estro armonico van Vivaldi Journaal pi Nieuws voor doven en slecht horenden IELGIË FRANS 1 Les seins dans la tête, reportage i Forsthaus Falkenau, serie 18.30 I première 18.50 Cartes sur table (11 Le quotidien des sports 19.30 20.05 Un crime, Franse politie- jj uit 1992 van Jacques Deray met i Delon, Manuel Blanc en Sophie stal 21.40 Document historique: [ttote Onassis, le grec cousu d'or, por- I van de Griekse scheepsmagnaat p5 Laatste nieuws 23.00 24 H sur les hés 23.05 Le coeur et l'esprit 'BELGIË FRANS 2 Dlei Bla-bla, kindermagazine 18.57 [toeur et l'esprit 19.30 Nieuws 20.10 It'ime, Franse misdaadfilm uit 1992 f Jacques Deray met Alain Delon, Ma- I Blanc en Sophie Broustal 21.32 plersport: Mountainbike: Tour de M (tot 21.46) DUITSLAND 1 Morgenmagazin, ontbijttelevisie I Tagesschau 09.03 ML Mona Lisa, «magazine 09.45 Fit forever Tagesschau 10.03 Weltspiegel IFA-Visionen, verslag Internatio- funkausstellung in Eerlijn 11.00 Bschau 11.04 Musik muss dabei sein S5 Presseschau 13.00 Tagesschau P Mittagsmagazin 13.45 Wirt- ft-Telegramm 14.00 Tagesschau Schimpf - 19 7 17, telefonische Wow 14.30 Sport Treff 15.00 Die Er- 'W Ersten, talentenjacht 17.00 (TT) techau 17.10 Brisant, boulevardma- re 17.55 Verbotene Liebe, serie Marienhof, serie 18.54 Tisch und Uerie 20.00 (TT) Tagesschau 20.15 J Ecuador - Die Mitte der Welt, 3-de- documentaire (slot) 20.59 Ta- Pemen-Telegramm 21.00 Report, Wine 21.40 Die Hausmeisterin, se- «•30 Tagesthemen 23.00 Tatort, ADlO "ADIO RIJNMOND ™ns Verbeek. 9,00 Nederlands produl IUmVlieten Menno Tamming. 12.00 Rein Imj nriëtte Geeve. 15.00 RR Express. 1 ™aag. 18.00-19.00 Pop aan de telefoon t WR0EP Brabant Stor Ratiio 1' 9evol9d door regionaal T dualiteiten, sport en verkeersinformatie j«ahant, 7.23 Weerman Johan Vers 'tok llteiten en verkeersinformatie. 7.! ij j an Verschuuren (regio Z.O, M. en N.O i R ""bant (regio W-B). 8.08 Verkeersin hint Nieuwscentrale. 8.33 Actualiteite (?M|0r,?atie- 3-55 Weerman Johan Ver V 1f*'"kki°sk. 9.30 De scheurkalender. 10 1 De scheurkalender. 11.07 Van h üe scheurkalender. 12.05 Actualitf ilitji,9enda-13.10 Radio Nieuwscentrale. 105 n en service voor de regio. 14.08 Mu l ""Sa Brabant. 16.03 Uitlaat. 17.05 Act mKKÊm

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 8