IV e (IC ar is pion in schaakspel Volvo en Mitsubishi 'Economische missie Indonesië meer dan succes' 4, II (Mif, ,11111 Nutricia blijft een 'lekkere brok' voor grote multinationals Stofzuigen of betale Bedrijven laten Huis van de Toekomst vallei Afrika heeft nauwelijl baat bij investeringen I DE STEM ECONOMIE 1 si Jf J ZATERDAG 26 AUGUSTUS 1995 3 STEM Door Paul Verlinden PROMPT NADAT Nutricia donderdag de overname van de Duitse concurrent Milupa bekendmaakte, kelderde de koers van het aandeel Nutri cia met f 7 tot f 101,50. Vice-president E. van Veen van Nutricia haalt er zijn schouders over op. „Ach, kennelijk hebben de beleggers nog te weinig infor matie. Ze zullen vooral op de matige winstcijfers van Milupa zijn afgegaan en niet in de gaten hebben dat de overname zo gun stig is." Behalve het slechte rendement van Milupa, dat kinder- en dieetvoeding maakt, is de beurs ook terughoudend omdat ondui delijk is hoe Nutricia de overna me gaat financieren. Nutricia betaalt f 918 miljoen voor Milu pa. Hoewel het Nederlandse concern over een behoorlijk ei gen vermogen beschikt, is dat onvoldoende om de zaak te be kostigen; het bedrijf moet zowel bestaande kredietfaciliteiten als nieuwe financieringsmiddelen aanspreken. Een aandelenemis sie wordt daarbij niet uitgeslo ten. „De komende weken gaan wij met de banken overleggen over de beste manier van financie ring," aldus president J. van der Wielen. De financiering is overi gens wel rond. Twee banken zijn bereid een overbruggingskrediet op tafel te leggen Een derde reden voor de dalende beurskoers is dat het Nederland se concern nu zelf even uit de lucht is als overnamekandidaat. Geruchten als zou Nutricia inge lijfd zou worden door een grote multinational - genoemd werden Sandoz, Unilever en Nestlé - stuwden de koers van de Olva- rit-producent dit jaar naar re cordhoogtes. Maar ook op dat laatste werd door de Nutricia-top lachoniek gereageerd. „Ik heb me door analisten laten vertellen dat we door deze overname juist een nog lekkerde brok zijn gewor den," aldus een ironische Van der Wielen. In plaats van zelf in andermans handen te vallen, troeft Nutricia een aantal grote jongens af door Milupa aan de haak te slaan. Volgens Van der Wielen was de interesse voor het Duitse bedrijf groot. In eerste instantie stond Nutricia niet eens op de lijst van Altana, het moederbedrijf van Milupa. „Altana voerde gesprek ken met enkele grote phar- maceutische concerns met goed gevulde beurzen. Kennelijk wis ten ze niet dat ook wij groot zijn en dat ook wij voldoende geld hebben om een interessant bod te doen." Nutricia wist zich pas op het laatste moment te mengen in de overnamestrijd, met succes naar nu blijkt. Naar verwachting wordt de overname van Milupa nog dit najaar geëffectueerd. Daardoor Eind '93 kwam Nutricia in opspraak toen schoonmaakmiddel werd aangetroffen in Olvarit-babyvoeding. Lege vakken in de winkels waren het gevolg. GURP ontstaat een concern van 7000 werknemers dat een omzet draait van ruim 2,5 miljard gul den. De koop van Milupa past goed in Nutrica's strategie om de 'primaire kernactiviteiten' uit te bouwen en het marktaandeel te versterken. Nutricia onderscheidt binnen de 'primaire kernactiviteiten' drie groepen: klinische dieetproduk- ten (voor ouderen, zieken), zui gelingenvoeding (melk) en maal tijden/dranken voor baby's en FOTO DE STEM/JOHAN VAN kleuters. Samen zijn deze groe pen goed voor 69 procent van de omzet. De rest van de omzet komt vooral uit melkdranken voor de consumentenmarkt (chocomel, koffiemelk). Het Duitse Milupa haalt ruim de helft van de omzet uit zuigelin genvoeding, een kwart uit baby- en kleutermaaltijden en drie procent uit dieetprodukten. Met Milupa erbij ziet Nutricia het aandeel van de 'primaire kern activiteiten' stijgen tot 76 pro cent van de omzet. Een ander groot voordeel van de overnamé is volgens Nutricia dat het concern zich aanzienlijk ver sterkt in landen waar de positie nog aan de magere kant is, zoals Duitsland en Italië. In heel Eu ropa wordt Nutricia nu markt leider op het gebied van baby voeding met een aandeel van 35 procent. Europees marktleider was Nu tricia al als het gaat om dieet produkten. Door nu gebruik te maken van de verkoopkanalen van Milupa wil het concern ook in deze sector zijn positie verder versterken. Door het toenemende aantal ou deren zal de markt voor dieet produkten nog flink groeien. Nutricia-topman Van der Wie len spreekt de verwachting uit dat er de komende vijf jaar in Europa twee keer zoveel dieet produkten verkocht worden als nu het geval is. De Nutricia-top ziet dan ook een florissante toekomst in het ver schiet liggen. Om de vraag in de toekomst aan te kunnen is een acquisitie als die van Milupa noodzakelijk, aldus het concern. Dat de Duitsers vrij slecht ren deren - de brutowinst bedroeg in 1994 f 25 miljoen op een omzet van f 1 miljard - is bijzaak. Van der Wielen is ervan over tuigd dat het Milupa-assorti- ment in no time dezelfde winst haalt als de Nutricia-produkten. Nutricia haalde vorig jaar een brutowinst van f 177 miljoen op een omzet van f 1,49 miljard. „Als je zo'n hoog bod doet, moet je precies weten wat je doet. Wij hebben een goed idee wat Milu pa fout heeft gedaan," aldus Van der Wielen. Hij wijst erop dat Milupa zijn produkten door der den laat produceren in landen met harde valuta en ze zelf afzet in landen met zwakke valuta. Daardoor is de winst fors onder druk komen te staan. „Bij Nutri cia hebben wij dat op tijd gecor rigeerd en is de kostprijs zelfs gedaald." Omdat Nutricia nog voldoende capaciteit heeft om ook de Milu- pa-produkten de produceren kunnen de kosten snel worden gedrukt worden en zullen syner- gievoordelen op korte termijn merkbaar zijn, aldus Van der Wielen. De aandeelhouders hoeven dan ook niet te vrezen, aldus vice- president Van Veen: de winst per aandeel blijft volgende jaar op zijn minst gelijk aan de winst in 1995 en zal in 1997 'absoluut ho ger' zijn. „Hoger zelfs dan het geval zou zijn geweest als we Mi lupa niet gekocht hadden." Ondanks alle mooie verwachting kijken de beleggers de kat voor lopig nog even uit de boom. Maar ongetwijfeld zal de koers binnenkort weer opgestoten worden als geruchten over een overname weer de kop op steken, want Nutricia blijft 'een lekkere brok'. Door Peter Kamps AUTOFABRIKANT NedCar mag in financieel opzicht dan wel een paar bijzonder be roerde jaren achter de rug hebben, de nabije toekomst van de Limburgse onderne ming ziet er zonnig uit. Ned Car lijkt steeds meer een on misbare schakel te worden in de ambitieuze toekomstplan nen van zowel de Japanse au tofabrikant Mitsubishi als van Volvo-Zweden. Binnenkort presenteert Volvo Car op de autotentoonstelling in het Duitse Frankfurt de Volvo S4 aan het publiek. Die wagen rolt vanaf dit najaar in de Limburg fabriek van de band. Het nieuwe middenklasse-model wordt gemaakt op dezelfde band als waarop sinds enige tijd in Born ook al de Mitsubishi Caris- ma gemaakt wordt. Beide auto's zijn dan ook gemaakt op basis van eenzelfde ontwerp, zij het dat de afwerking totaal verschillend is. De S4 vertoont uiteraard alle typische Volvo-kenmerken, ter wijl de Carisma een voorspelbare kloon is uit de Mitsubishi-stal. Uiteraard ontkent Volvo in alle toonaarden dat de S4 in Born de plaats gaat innemen van de hui dige 400-serie, die inmiddels al bijna tien jaar in Born van de band rolt. Die uitspraak is na tuurlijk vooral bedoeld om een te vroege kopersstaking te voorko men. De 400-serie heeft onmiskenbaar zijn langste tijd gehad. Ergens in de loop van volgend jaar, of an ders in 1997, valt onherroepelijk het doek voor dit model. Tegen die tijd moet de S4 (sedan) en de daarvan afgeleide F4 een vijf- deurs hatchback) de rol van de 400-serie helemaal overgenomen hebben. De ontwikkeling van die twee nieuwe series alsmede de bouw van een compleet nieuwe pro duktielijn, waarop maximaal 220.000 auto's per jaar gemaakt kunnen worden, heeft de afgelo pen jaren ongeveer drie miljard gulden gekost. Ruim twee miljard daarvan werd opgebracht door de drie aandeelhouders (Volvo, Mitsubishi en de Nederlandse staat), terwijl NedCar de rest heeft moeten lenen. Een enorme kapitaalinjectie, maar zeker niet de laatste. Mitsubshi heeft al voorzichtig aangekondigd over enkele jaren nog eens zevenhonderd miljoen »De produktielijn van de Volvo 400-serie, een model dat zijn langste tijd gehad heeft. gulden te willen investeren in Born. Het bedrijf wil behalve de Carisma in Born ook een kleinere uitvoering gaan maken van de huidige Mitsubshi GX, een soort spacewagon. De Japanners willen in Born naar verluidt 50.000 van die busjes maken op de lijn, die nu nog ge bruikt wordt voor de produktie van de 400-serie. Noemenswaar dige nieuwe werkgelegenheid le vert die uitbreiding van de pro duktie in Born overigens niet op, beweerde Mitsubishi-chef Naka- mura onlangs in Japan. De vakbonden in Nederland zijn daar nog niet van overtuigd. De rek is er bij de huidige bezetting van 4000 medewerkers volledig uit, zo benadrukken zij. Nu al werken er bij NedCar maar liefst 800 uitzendkrachten om de pro duktie in goede banen te leiden. Ook bij NedCar zelf gaat men er van uit dat de produktie van dat kleine Mitsubishi-busje mogelijk duizend nieuwe banen in de fa briek oplevert. Nakamura verzwijgt dat aantal vermoedelijk liever in Japan, om dat hij dan moet erkennen dat de toenemende produktie van auto's in Europa ten koste gaat van de werkgelegenheid in Japan zelf, zo vermoeden de bonden. En dat is een uitermate gevoelig onder werp, nu de Japanse economie door de dure yen onderuit ge schopt is. Ook Volvo-Zweden zit vol con centratie achter het schaakbord. Nadat vorig jaar na een knallen de ruzie in de Volvo-top de reeds eerder aangekondigde fusie met de Franse autofabrikant Renault op de valreep werd afgeblazen, heeft het bedrijf de bakens radi caal verzet. Voorbij is de tijd dat Volvo belangen in allerlei secto ren van de economie wil hebben. De onderneming wil zich volledig toeleggen op de produktie van vrachtwagens en auto's. Makkelijk gezegd, maar moeilijk gedaan. Door op een breed front actief te zijn, heeft het bedrijf in FOTO ANP het verleden de financiële midde len versnipperd ingezet. Vooral de personenautodivisie is daar door in omvang en concurrentie kracht achtergebleven. Zo produceerde Volvo Car vorig jaar 350.000 auto's, dat is nog niet één procent van de wereld- produktie. Het bedrijf wil dat nietige aantal nu in snel tempo opvoeren tot boven de half mil joen. Dat moet gebeuren door een uitbreiding van het assortiment. Maakt Volvo Car nu vooral tradi tionele, grote familie-auto's, in de toekomst moeten daar ook ter reinwagens, carbriolets en spor tieve kleinere auto's bijkomen. Om aan geld te komen voor de Door Jan Greyn Surabaya - Minister Wijers (Economische Zaken) ging voor het eerst op pad met een zogenaamde Paralelle Econo mische Missie, een gezelschap ondernemers dat onder lei ding van een bewindsman zijn gezicht laat zien in het bui tenland, terwijl hare majesteit tegelijkertijd in zo'n land is. Het heet een formule te zijn die vruchten afwerpt. Zestig cap tains of industry waren de afge lopen week in Indonesië. Veel in dustriële kopstukken zijn tevre den. Ruim een miljard aan geplande investeringen en overheidssteun ten bedrage van 245 miljoen in zeven jaar. Heineken begint een nieuwe brouwerij in Surabaya, terwijl veel andere bedrijven goede con tracten afsloten in wat een van de snelst groeiende economieën van de wereld is. Een tevreden Wijers had tussen het handen schudden door, tijd voor een kort vraaggesprek. Ziet u in Indonesië in de praktijk van wat u zich voorstelt als een goede open markt? „Zeker niet. Indonesië doet wel zijn best om de markt te liberali seren, zodat veel investeerders interesse krijgen. Maar hier is nog veel te doen. Maleisië, Thai land en enkele Zuidamerikaanse landen als Chili en Argentinië zijn veel verder. Indonesië heeft zelf geen geld voor grote, brood nodige infrastructuurprojecten. Dus moeten ze kapitaal aantrek ken. En dat gaat niet soepel, hoor. Heeft u nog tips voor Indonesië? „Dat is wat makkelijk voor ie mand die onder de tropenhemel met een glas in zijn hand staat. Ze hebben hier moeilijke drem pels te nemen. Het hele omslach tige en moeizame distributiesys teem kan hier niet snel verande ren; dat loopt hier via kleine be drijfjes. Als je dat snel zou stroomlijnen - met wat controle rende regels van de overheid - zouden veel mensen werkloos ra ken. De sociale opbouw van In donesië laat dat niet toe." Is Indonesië feitelijk op dezelfde wijze bezig met het stimuleren van de markt als het Nederlands kabinet dat beoogt? Minder re gels, meer markt? „Dit land verkeert in een heel an dere fase dan wij. Hier moet de overheid per se een rol spelen om het proces te begeleiden en te stu ren. Bij ons is de rol van de over heid juist teveel doorgeschoten. Indonesië is in een fase die wij na de Tweede Wereldoorlog kenden. Dan is de overheid van belang, maar je moet na verloop van tijd daar wat afscheid van nemen - en op dat punt zitten wij." Indonesië concentreert zich sterk op het Amerikaanse model. Leidt dat in zo'n explosieve economie niet snel tot uitwassen? „Als je ervan uitgaat dat er geen enkele correctie plaatsvindt, wel. Maar in de praktijk loopt het toch altijd anders, zo wijst de ge schiedenis uit." Snel groeiende economieën zijn leuk voor bedrijven. Wat merkt de Indonesiër in de kampong daarvan? Want de economie groeit, maar de inflatie giert uit de klauwen. „Indonesiërs zullen die sterke groei niet van de ene op de ande re dag merken, dat is waar. Maar een groeiende economie leidt tot banen. En daar zijn mensen toch bij gebaat. En het effect van de lage lonen wordt natuurlijk vaak benadrukt, maar die lage lonen blijven niet altijd laag. Philips investeert hier heus niet alleen voor de lage lonen, maar juist vanwege de groeimogelijkheden. En Philips - om dat voorbeeld maar te gebruiken - ziet hier goe de kansen mensen op te leiden: menselijk potentieel - human ressources - kweken noemen ze dat. En ach, aan de werkomstan digheden zal volgens onze inzich ten nog wel wat ontbreken, maar bedrijven als Philips werken al tijd boven de landelijke stan daard." Bent u, terugkijkend op de reis die voor u vanavond officieel af loopt, tevreden over uw inspan ningen en die van uw mede-reizi gers? „De uitkomst ligt hoger dan mijn verwachting. Op vele vlakken. Ik heb een goed contact gehad met mijn Indonesische collega Har- tarto." „De bedrijven hebben mooie con tracten afgesloten. Er zijn vele deuren geopend, vele drempels geslecht of verlaagd. En het ging in een heel prettige sfeer. Boven dien had ik een goede gelegen heid om onze leidende industrië len persoonlijk beter te leren kennen. Heel geslaagd allemaal, meer dan een succes." JÉ. i 1 1 Een trotse Chriet Titulaer zes jaar geleden voor het ttm spiksplinternieuwe Huis van de Toekomst. Rosmalen - Het is nog elke dag druk in het Huis van t, komst in het Autotron in Rosmalen. Maar de toekomst he huis ingehaald, geeft de directeur op als reden voor sL Ook deelnemende bedrijven vinden het huis achterhaal] steden hun geld liever elders. Initiatiefnemer Chriet Titii kribbig weinig spraakzaam via zijn eigen huiscentrale. grote investeringen die hiervoor nodig zijn, is Volvo bezig belan gen in tal van bedrijven te verko pen. Het voedingsmiddelenbedrijf Procordia is al verkocht, evenals een belang van 25 procent in het autoverhuurbedrijf Herz. Deze week werd ook bekend dat Volvo dochterbedrijf Swedisch Match naar de beurs gaat brengen. Hoewel Volvo in Zweedse fabrie ken nog ruimte heeft om de pro duktie op te voeren, kan ook de fabriek in Born een graantje mee pikken van deze ontwikkeling, zo laten de Zweden doorschemeren. Maar in tegenstelling tot Mitsub shi heeft Volvo-Zweden nog geen enkele concrete toezegging rich ting NedCar gedaan. Volgens waarnemers willen de Zweden eerst afwachten hoe de samen werking met een concurrerend merk als Mitsubishi in Born ver loopt. De Zweden bevinden zich wat dat betreft ook in een comforta bele positie. Volgens eerder ge maakte afspraken stapt Neder land in 1998 volledig uit NedCar. Mitsubshi en Volvo kunnen dan samen ieder voor de helft eige naar worden van de fabriek. Het is ook mogelijk dat slechts een van de twee partijen het aan delenpakket van de staat koopt. Mitsubishi heeft daar duidelijk oren naar. Dat is ook logisch ge zien de grootste plannen die de Japanners met NedCar hebben. De Zweden twijfelen nog. Hoe wel NedCar met de 400-serie be wezen heeft goede auto's te kun nen bouwen, is het heimwee naar Zweden groot. De samenwerking tussen de koele Zweden en de vlijtige Japanners in Born ver loopt bovendien uitermate stroef. Ieder heeft alleen oog voor zijn eigen produkt. Daarnaast staan in Zweden zelf nog altijd twee Volvo-fabrieken in de motteballen, wordt ook de opvolger van de S4 volledig in Gothenburg ontwikkeld en zal de Zweedse regering Volvo bij te rugkeer in de moederschoot on getwijfeld in de watten leggen. NedCar is dus een pion op een in ternationaal schaakbord. Een on misbare pion voor Mitsubishi, een belangrijke hoeksteen voor Volvo-Zweden. De Japanners zullen NedCar on der alle omstandigheden koeste ren als een bonsai-boompje, de Zweden zullen de pion daarente gen offeren als ze daarmee de partij naar hun hand kunnen zet ten. Veel visite is er deze dag in het Huis van de Toekomst. Een klein oploopje is er voor de wenteltrap naar boven. In de keuken is het dringen voor de inductie-kook plaat, het heel erg verstelbare tweepersoonsbed heeft veel be kijks en een jongetje praat via de beeldtelefoon met zijn vriendje boven. In de woonkamer dromt een groep mensen samen voor de hostess, ze houdt een beeldplaat omhoog. Autotron-directeur Geerd van Helden glimlacht, zegt: „Daar staat ze nu al zes jaar mee te zwaaien. Het geeft het waarom aan." Het Huis van de Toekomst heeft, stelt hij, aan het doel vol daan. „De participanten hebben het huis kunnen gebruiken als showroom, er hun relaties mee naartoe genomen. De nieuws waarde is er nu af, het levert min der publiciteit op. Het hoeft niet meer, de aandacht is geweest." Toch heeft het Huis van de Toe komst over belangstelling nog niet te klagen. Al vanaf het begin niet. Het huis trok in het eerste seizoen na de opening in juni '89 400.000 bezoekers, in totaal kwa men er drie miljoen. Van Helden: „Maar er komt een moment dat mensen het niet leuk meer vinden, denken: oh, dat wij hebben wij thuis ook. De toe komst haalt het huis in, ja." De participanten (in totaal heb ben zo'n 145 bedrijven het Huis van de Toekomst van spullen voorzien) zien er ook niet zo veel brood meer in om het huis van hun nieuwste snufjes te voorzien. Een deel van de bedrijven gaat weer wel meedoen in het Hotel van de Toekomst dat in Houten in aanbouw is. Ook doen Huis van de Toekomst-bedrijven mee in het Kantoor van de Toekomst in Den Bosch, beide ook projecten van Chriet Titulaer. Het contract met de bedrijven loopt 1 januari af. Ook Philips heeft geen behoefte het te verlen gen. Een woordvoerder: „De doelstelling van het Huis Toekomst voldoet niet de manier waarop het is op loop je achter de feiten aj stelt produkten op die ook de winkel staan." De verbinding met Chriet! er in zijn kantoor in Houten even moeizaam tot stand huiscentrale heeft een ring. Eenmaal aan de lijn! niet veel kwijt over de redeti het opdoeken van het Huisi Toekomst, het huis dat hij I opening toch zijn leven noemde. Hij zegt hebben besloten dat dit nietj moet voortbestaan. Het hj niet meer innovatief geno Titulaer is verder kribbig i mededeelzaam. Voorbeeldei wat in het huis achterhaal wat Titulaer het leukste nie«l snufje vindt, of hij vindt 1 altijd vernieuwingen moeite waard zijn om te 1 zien. Het zijn allemaal tij die, stelt Titulaer, 'unie! stellen'. Hij heeft nog well dere opmerking: „Ik wil sprek afbreken." De Toekol man heeft even eerder no^ willen antwoorden op de 1 wat hij ervan vindt dat ir rodam een Huis van de Toek komt: „Dat is een erl Het Huis van de Toekomst 1 volgend jaar in Madurodai onderdeel van een stad vi toekomst, een weergave ui. dern Nederland. Nieuwste! jes zullen er in dat mini-Hu de Toekomst niet komen.. Madurodam-medewerker: zouden niet meer dan sp knopjes zijn." Het grote Huis van de Toé zelf blijft staan, het Autl piekert er niet over h te breken. „Het is toch een 1 monument", zegt Van Helde: inrichting van het huis zal sluiten bij het thema verve het park: er komen miniatuu to's, vliegtuigen, boten en nen. Igjne verbetering wrdam (anP> Het is aan '.„beurs vrijdag met een nieuv 'Lrmometer AEX de hele dag ,L de dag op onder invloed van verbetering met 0,12 punten van maar daardoor moest het r 'ens is er geen „all time high" bi iar deed weinig spectaculairs slot van f 1,6550 stond de An thetslot van donderdag. Op de ob I dubbeltje tot een kwartje hoger g T rde aandelen was beursnieuwe 1 goersexplosies enkele weke was aan het eind van de b Jaren konden de stijging niet v Ujandse uitzendmarkt - Vendex ||ertijd op dat Randstad en Con L dubbeltjes op f 117,30 en Conter L was ook ABN Amro, dat v Lieerde, een stijging met 7,5 pi Lend", aldus een beursmakelaa hchegénoot ING, die een dag ee e een plus van zes dubbeltjs 0 Italië financiële waarden waren iere halfjaarcijfers, in tegei 3rd. Het aandeel sloot twei ■jedag trouwens nog lager had ge: "hoed en Van Ommeren waren v 1,(2,20 naar f 50,10 en Van Omrr ii deed het met een verlies va e markt was in de ban van de t jer een negatief resultaat bek Lukken Otra vonden de gesteger I verloor op f 320,00. Ten Cate hgers deden hetzelfde met de kc Lja herstelde zich van de klap va likant een zeer grote overname a p het weekeinde in. [ardige winst op W vYork lanp) - De aandelenkoers! lop de laatste beursdag van de ^es-index van de dertig toonaange ®1,40 punten. Daarmee is de be Lelenomzet kwam uit op 257 milj Leien verhandeld. Leurs begon goed, gesteund doo Iport van de centrale bank in fcruitzichten voor de inflatie in de k jaar beter zijn dan drie maande j in de VS omlaag kan, wellicht [etsen op een gegeven moment br Herviel er niet veel te beleven. „Sa [dollar stond tegen het einde van is dat f 1,6500. De daling werd toer ede mark, ondanks de renteveria Lk noteerde f 32,425 (per honderd), [daling is een rechtstreeks gevolg [anciën en economische zaken, Alai lardappeltermijnm ■sterdam - In Bintje 50mm leverin Lent 45,20-41,50, in mei'96 kwamen immingwas prijshoudend. Amsterdamse r. dollar lanlill.gulden laustr.dollar Ibelg, frank (100) |canad.dollar deense kroon (100) Iduitse mark (100) engelse pond ■franse frank (100) Igriekse dr. (100) Ifiangk-dollar (100) I ierse pond [kalJire (10.000) [japyen (10.000) Inwzeel.dollar Inoorse kroon (100) |oostenr.sch. (100) t escudos (100) spaanse pes, (100) Jdse kr. (100) ts.frank(IOO) wisselmarkt 24-08 1,67575-1,67825 0,93485-0,93515 1,2350-1,2450 1, 5,4425-5,4475 5 1,23175-1,23425 1 28,875-28,925 111,915-111,965 1 2,5705-2,5755 32,705-32,755 0,6490-0,7490 21,335-21,585 2,6130-2,6230 10,295-10,345 1 172,350-172,450 1,0740-1,0840 1 25,665-25,715 15,9150-15,9250 1 1,0630-1,1030 1 1,3120-1,3220 22,775-22,825 135,325-135,375 1 2,1025-2,1075 Door Frans Wijnands Bonn/Wenen - De Duitse socialiste Ulla Schmidt wil in hetfai recht geregeld zien dat mannen voortaan wettelijk verplicht ki worden hun aandeel in het huishouden te leveren. „Het is niet terecht dat vrouwen gemiddeld zo'n 35 uur inhet^n66pV33rtb6riCht6n houden werken en mannen in doorsnee nog minder dan de Haar voorstel is het familierecht zodanig aan te passen, dat mr verplicht kunnen worden om hun aandeel in de huishoudingen! opvoeding van de kinderen te leveren. Vooral werkende vrouwen] gen in veel gevallen de volle last van het huishouden. Enige verde van het huishoudelijk werk gebeurt in de meeste gevallen alléf deman daarvoor open staat. Maar dat vindt Ulla Schmidt onvoli de. Den Haag - De activiteiten van het Nederlandse bedrijfsjl in Afrika leveren nauwelijks een bijdrage aan de armoe»! strijding op dit continent. Richtlijnen van het ministerieJ Ontwikkelingsssamenwerking brengen bovendien Afr®j bedrijven in een nadelige concurrentiepositie door deza®1 nancieringen, die minister Pronk aan Nederlandse ondetj mers verstrekt. Tot deze conclusies komt Inzet, de vereniging voor Noord-Zuid campagnes, in haar rapport Zoe ken naar Profijt' dat ze gisteren presenteerde. Inzet besloot het OS-programma 'Bedrijfsleven en Ontwikkeling' nader onder de loep te nemen. De vereniging vreest dat Nederlandse onderne mers bij projecten in de Derde Wereld vooral uit zijn op eigen profijt en minder de ontwikke ling van de landen waar zij inves teren op het oog hebben. In dit kader baart de inhoud van de binnenkort te verschijnen her ijkingsnota Inzet zorgen. In het 'nieuwe' internationale beleid krijgt het nationale belang im mers meer ruimte. De door minis ter Wijers (Economische Zaken) toegezegde exportsteun van 200 miljoen gulden voor investerin gen in Indonesië is daarvan een bewijs, aldus Inzet. De vereniging keurt deze ontwik keling af, omdat de rol van het bedrijfsleven in de Derde Wereld maar een gering effect heeft op de werkgelegenheid in die Ook de aandacht voor het® en de positie van de vro^l er maar bekaaid af, stelt j Kortlandt, eindredacteur»1 Inzet-rapport. Bovendien daalt de ling van ondernemers en» wikkelingsbank FMO v»01 ka, kennelijk omdat de W snel rendement daar bet zijn. Zo merkt Inzet op FMO-investeringen in afgelopen zes jaar daald tot 24 procent. De invested in rijkere ontwikkelingi namen in diezelfde perl" van 5 naar 22 procent. Inzet waarschuwt in het r^] voor een te dominante rol L dernemers bij de ontij1 van Derde-Wereldland® J vrije markt is niet het toj del om ontwikkeling vooruit te helpen; een reg» de overheid en een b«3 rol van ontwikkeling*» ties zoals Novib, ICCO e blijven nodig. 'ILA 25 te Shellhaven, ADMIRALEN "werpen, ALBATROS 25 te Rott nor nr Dampier, ALEXANDERGRAC WO zw Azoren nr Puerto Bolivar, Philadelphia, AMY 24 10 z Holma lerto Rico nr Rio Haina, ANJELIERS 'tterdam, ARCHANGELGRACHT 2 "rol, ARUBA 25 300 z Lagos nr Po U4AFGRACHT 25 500 zw Lands «erdam, BISON EXPRESS 24 pass ■Oren nr Rotterdam, CARINA-1 ™LA-1 24 200 o Nerienke, CASTl LIA-1 24 850 zw Azores nr Ric '«rtoRico nr Rio Haina, COLDSTREA Ife COLDSTREAM TRADER 1MTESSE 25 5 w Kp Griz Nez nr IFctab nr Haiti' C00L EXPRESS tiTAR 24 vn Annaba nr Duinkerk OUIVELAND 24 vn Rotterdam i ■K?lerm° nr Marseille, DUTCH S iMONDGRACHT 25 45 nw Manta nr a nr Port Said, EMMAGRACHT 24 mnn.,te Aruba. ERASMUSGRACH UOONA 25 te Kandia, FLINTERB ffiRLAND 25 te Salerno, FLINTEI "WEBORG 24 5 sw Gotland nr K .f"r Gotham, HEEMSKERCK 24 2 «LHT 24 320 nw Sao Vicente nr G inn ?r ?ao T°me, HUGO 25 te Avei j,. IJSSELLAND 25 50 ono Pa ,v nr Aveiro, JEHAN 25 5 o D (jK'and nr Wilmington, JO PALI\ k it 4 ln monding Humber nr Kv llhncfA^ "r Santos, KOGGEGRACI IKiii.,,?. 24 11 z Hastings nr Sant! ,?r Ban<far Abbas, MAJES FÊS' MarJA 25 te Bantry, MIGH' rDI UAM-' MIGHTY SERVANT-3 In, T.UJMAN 26 verw te Barcelo MERICA 24 230 nw Port Kela fi"n.c,a nr Southampton, NEDLL C Iw vil0 24 vn Port Elisabeth nr K ÉDLi ,.kAn„LNorfolk, NEDLL HONSHI ddah Merff 24 420 20 Colombo nr 'Pus). ROCHESTER 25 te Si insim Mc,Tj?usan< NEDLL ZEELAN Ihia ri ANDIC 24 90 n Baham S—j lahca nr Nueva Palmira, T laarw 24 22w Las Palmas nr La TIACHt U. Cartagena, PALEISGRA Pnshu nr N n° Sai90n nr Por lUernso, Na9oya, PRINSENGRACI fristerri! nr Gent, PUERTO DE A Labon IT'o T 24 vn Rotterdai PUT Rn-PrtrRr,'?;terdam, SMIT NEW Y I SantnPl5E?AM 24 190 no Straat tófRING SOB 24 13 w S T 1701® Sodertalje, STELLA ORIOf Prrnanon ciinSrl!?nsand nr Trondhe 5 n fc SUPER SERVANT-4 24 70 rEAS 24 S8en nr Moermansk, S ?rra9ona TDnï1,^ Lissabon nr Felix! pes nr d' JR°UT 24 18 zo Felixstt Mire ucife UMAG SAINT M/ [la Spezii?/??5 20 no Ouessant nr ^^'RVa°EVa°><E'EETA24vnF

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 8