a
S
8
'IT r tri
s
I
r b
±.'L
F
O
O
O
O
O
O
O
1 o
O
1
0 9) I wanna be a hippy -
0 (13) Sjeng aon de geng - De
0 (14) Dans je de hele nacht -
(D
0
fl)
H
0
■o
ui
O
Vierhonderd xfreaksop
non-stop computerparty
iffüi
Scholieren
hebben minder
te besteden
Kids gaan op sjiek
Soul Asyl;um:lang gewacht op succes
N
CD
(O
CD
§2'3
4;
silrls.V
I
3 m
3
a
a
a
a
tr
c
a
a*
o
a
I
I
Ï3
1) Het is een nacht - Guus
Vagant Meeuwis
2) Passie - Clouseau
5) Shut up (and sleep with
me) - Sin with Sebastian
3) Shy guy - Diane King
6) Missing - Everything but
the girl
4) Scatman's world - Scat-
man John
(16) Kiss from a rose - Seal
(15) Mag ik naar je kijken -
Marcel de Groot
7) Julie july - Bert Heerink
(20) Je hoeft niet naar huis
vannacht - Marco Borsato
(10) Hardcore vibes - Dune
(18) Love is-Nance
(11) Tonight - Lois Lane
0 8) Never forget - Take That
0 (24) Waterfalls -TLC
a Technohead
(19) Dominique - Soeur plus
Nachraove
0 (17) Remember me this
way - Jordan Hill
(22) Big time - Whigfield
De Sjonnies
0 (12) Be my lover - La bouche
(21) Oh middernacht - Flair
(28) Tell me the way - Cap-
pella
(34) In the summertime -
Shaggy feat, rayvon
(23) Op de camping (in the
navy) - Ome Henk
-) You are not alone - Mi
chael Jackson
(31) Hakuna matata - Jimmy
Lebo m Cliff
(26) Keep the heads ringin'
- Dr. Dre
-) 'n dag uit duizend dro
men - Frans Bauer
(38) No fronts - Dog Fat Dog
(36) Dancing together - Cri
tical Mass
(43) Don't take it personal -
Monica
-) Fallin' in love - La bou
che
-)Techno cat - Tom Wilson
(44) The summer is magic -
Playahitty
(40) Paninaro '95 - Pet Shop
Boys
-) Catch a fire - Haddaway
(47) I can love you like that
-All 4 One
(25) Westenwind - Dana
Winner
-) Shimmy shake - 740
boyz
(49) Ik ben geen mata hari -
Hanny
(27) Sex on the streets - Piz-
zaman
-) Snuitje - Henny Huisman
(30) Nothing like the rain -
2 Unlimited
(29) Under di mangotree -
Mango Kings
-) Evidence - Faith No More
-) Set the world on fire -
E-type
(39) Santa maria - Tatjana
(33) Conquest of paradise -
Vangelis
©Stichting Mega Top-50
Eindredactie: Paul Verlinden
Reacties: Vind je jezelf heel interessant,
heb je een goed idee of wil je gewoon je
gal spuwen?
Schrijf of be/ naar Ragazzi,
Postbus 3229, 4800 MB Breda.
Telefoon 076-236379.
Michael (I) en Sander kennen elkaar vooral via het modem.
FOTO ROB DE LOOFF
Door Liesbeth Oeseburg
Zo'n vierhonderd computerfreaks bij
elkaar. Dat kun je verwachten tijdens
een computermanifestatie voor jonge
ren in het weekeinde van 9 september
in De Nobelaer in Etten-Leur. Bizarre
'95 is de naam van het festival dat 31
uur non stop zal doorgaan.
Sander Klaassen (21) uit Etten-Leur,
Michael van Leent (22) uit Roosendaal
en Luciën Harets (23) uit Terneuzen
hebben de manifestatie met zijn
drieën georganiseerd. De 'party' be
gint zaterdag om 10 uur en gaat onaf
gebroken door tot zondag 17.00
uur. Voor de gelegenheid wordt
er een netwerk aangelegd. De
deelnemers krijgen bij binnenkomst
een naam en een password.
„We verwachten vierhonderd compu
terfreaks vanuit de Benelux en zelfs
deelnemers uit Duitsland en Frankrijk,"
zegt Sander Klaassen. „Het is de be
doeling dat ze een competitie afleg
gen in vaardigheden met de computer,
het maken van tekeningen en mu
ziek."
Sander, Luciën en Michael zijn zelf
computerfreaks. Luciën en Michael stu
deren aan de HIO (Hoger Informatica
Opleiding) in Breda. Sander is net af
gestudeerd aan de MTS,
Luciën organiseerde vorig jaar Bizarre
7994 in Nijmegen. Sander: „Dit jaar
haalde hij Michael erbij, die op zijn
Al een tijdje liepen Michael en Sander
rond met het idee om een computer
evenement te organiseren. „We gaan
zelf vaak naar computerparty's. Dan
weet je vanzelf wel hoe je zoiets moet
organiseren," aldus Michael.
De aanmeldingen gaan snel. Begin de
ze week hadden al 210 personen zich
aangemeld. Het is niet persé nodig om
je vooraf aan te melden. Zaterdag 9
september kan er bij de kassa de en
tree van dertig gulden worden be
taald.
eer vroeg om mee Te
Degenen die dat te veel vinden voor
alleen rondkijken, kunnen zondag
voor tien gulden naar binnen.
Sander is zo computergek dat hij elke
vrije minuut achter de computer door
brengt. „Dat gaat soms nachtenlang
door. Ik onderhoud zo ook contacten.
Ik ken Michael voornamelijk via het
modem." Michael zit echter niet nach
tenlang achter de computer. „Vroeger
wel, maar als je je op school ook con
stant met computers bezighoudt, heb
je daar geen zin meer in."
Zelf tekenen en muziek maken op de
computer, doen Michael en Sander
niet zo vaak. „Het is gigantisch veel
werk om zoiets te maken. Een teke-
tekenprogramma puntje voor puntje
gemaakt met behulp van de muis,"
legt Michael uit.
Sander toont op zijn scherm voorbeel
den van tekeningen die hij via de mo
dem zijn computer binnengeloodst
heeft. Knap gemaakte afbeeldingen
van een enge kop en een strijder op
paard verschijnen op zijn beeldscherm.
Ook laat hij een muziekstuk horen van
een winnaar van een computerparty in
Finland. Er komen rare riedeltjes uit de
computer. „Mijn buurman zei laatst
nog dat ik zo mooi keyboard kan spe
len," lacht Sander.
Het computerwereldje bestaat
voornamelijk uit mannen. Michael:
„Vrouwen interesseren zich er meestal
niet zo voor. De leeftijd varieert, maar
de meeste computergekken zijn stu
denten."
„Er lopen vreemde types rond in deze
wereld. Het zijn mensen die dagen- en
nachtenlang achter het scherm zitten
en nooit de zon zien. Mensen die pret
tig gestoord zijn en tijdens een mani
festatie rondlopen met berenpantof
fels aan," vult Sander aan.
Michael: „Er worden vaak busritten ge
organiseerd naar computermanifesta
ties in verschillende landen. Je blijft
dan met zijn allen slapen in grote hal
len. Op zo'n party is het een gezellige
bende, ledereen neemt zijn eigen com-
puter mee, en zelfs soms koelkasten en
cr*o
«ra:
£r
Fancy is de nieuwe naam van Popfoto.
Wat de tegenhanger van Webber moet
worden, heeft het na een maand al aar
dig hoog in de bol. Voorbeeldje? Vol
gens het blad scoor jij ('héle leuke leze
res') gegarandeerd bij de jongens wan
neer je lekker in de lucht wappert met je
Fancy. 'Hij zou toch gek zijn om zo'n leu
ke meid te laten lopen'. In het tijdschrift
vind je alle rubrieken terug die Popfoto
had: BoysTalk, Girls Talk, Lips 8i Co, Rits
Co en natuurlijk interviews. Deze
maand is Antonie Kamerling aan de
beurt. Hij vertelt over succes (zijn film
Suite 16 is aan twintig landen verkocht)
en over trots (hij durft tegenwoordig zo
maar zijn vriendin Isa Hoes gelijk te ge
ven).
Voor voetballer Twan Scheepers vormt
NAC een springplank op zijn terugweg
naar de top. Niet meer en niet minder.
Voetbal International hoorde de aan
koop zeggen dat hij dit seizoen twaalf
tot vijftien doelpunten wil scoren voor
NAC. Moedig als je bedenkt dat hij in zes
jaar tijd negentien goals maakte. Het is
voor Scheepers even wennen dat er bij
NAC spelers rondlopen die hem zomaar
vrij voor het doel kunnen zetten. „Brus-
selers, Lokhoff, Van Wonderen, Abdel-
louai. Er zit in deze ploeg gewoon veel
meer voetbal dan bij MW (zijn vorige
club)." De aanvaller, die ooit in de
hoofdmacht van PSV speelde, merkt in
Breda veel meer beleving onder de spe
lers. Geen oppervlakkige 'pietluttigheid',
maar gesprekken over kaatsen, aange
speeld worden, vrijmaken. „Héérlijk."
Wie buiten de gekunstelde datingpro-
gramma's af en toe echte jongerentelevi-
sie weet te vinden, kent ongetwijfeld Je
roen Bishoff, voortrekker van dé TV-no-
maden. Het programma was afgelopen
seizoen voor het laatst op de VPRO-tele-
visie; Webber wilde achterhalen hoe hij
nu verder gaat. Dat kwam er niet hele
maal uit, het interview loopt van onbe
nulligheid het papier af. Gelukkig zor
gen de uitspraken van Bishoff hier en
daar voor een lichtpuntje: „Het valt me
op dat meisjes van een jaar of vijftien de
ene pil na de andere innemen. Aan het
eind van de avond liggen ze languit in
de wc. Kinderen van die leeftijd horen
gewoon botten en veren te sparen." De
tv-maker heeft zeker idealen. Een boot
lijkt hem wel wat. En een kind. Of 'ie
herkend wordt op straat? „Veel mensen
spreken me niet aan omdat ze me eng
vinden. Dat vind ik zelf eigenlijk ook
wel."
Michiel van den Broek
Scholieren in het voortgezet on
derwijs hebben per maand tach
tig gulden minder te besteden
dan ruim twee jaar geleden. Eind
vorig jaar had een scholier maan
delijks gemiddeld 270 gulden in
de knip, in 1992 was dat nog 350
gulden.
Dat concludeert het Nationaal In
stituut voor Budgetvoorlichting
(Nibud) uit het Nationaal Scholie-
renonderzoek. De achteruitgang
in inkomsten komt deels doordat
minder scholieren een baantje
hebben. In 1992 werkte 55 pro
cent van de leerlingen in het
voortgezet onderwijs, nu is dat 44
procent. Voor de scholieren van
18 jaar en ouder geldt bovendien
dat het bedrag van de studiefi
nanciering omlaag is gegaan.
Ook krijgen minder scholieren
kleedgeld van hun ouders: 27
procent, tegenover 40 procent in
1992. Scholieren met een baantje
verdienen gemiddeld 255 gulden
per maand. Dat is 22 gulden meer
dan in 1992. Wel hebben nu
evenveel meisjes als jongens een
baantje. Onderzoeken in '84, '90
en '92 lieten steeds zien dat jon
gens vaker betaald werk verricht-
ten. Jongens hebben nog wel de
beter betaalde jobs. Favoriete bij-
baantjes zijn winkelwerk, kranten
De nieuwste trend onder jongeren: verkeerd sjiek.
Door Jetty Ferwerda
Sharper. Cleaner. Smarter. Om deze
drie woorden draaien het komende
jaar de modetrends voor jongeren. Het
interesseert jongeren, meer dan de af
gelopen jaren, wat ze dragen en hoe
ze overkomen.
Sharp staat in dat geval voor 'netjes',
smart voor 'mooie combinaties' en cle
an voor 'fellere kleuren'. Vooral de ja
ren vijftig, zestig en zeventig geven
deze opgepoetste stijl inspiratie: de
kleuren, de kledingstukken, de styling.
Het preppy Engelse schooljongetje is
populair.
Levi's zette het allemaal op een rijtje
bij de presentatie van de nieuwste col
lectie, die vanaf december in de win
kels ligt. 's Werelds grootste jeansmerk
houdt namelijk nauwkeurig de vinger
aan de pols van toonaangevende kids,
overal ter wereld. Consumentenpanels,
met jongeren van 14 tot 19 jaar, vertel-
len regelmatig wat hen bezighoudt.
Het ontwerpteam van Levi's vertaalt
die visies in mode.
Wat opvalt, is dat jongeren de buiten
wereld graag op het verkeerde been
zetten. Dat hun kleding er tweede
hands moet uitzien en dat laag-over-
laag combinaties definitief uit zijn. Stij
len worden gecombineerd volgens een
bepaalde code, die overigens nergens
geschreven staat.
Jarenlang leverde de Amerikaanse
jeugd de mode-ideeën, nu duikt voor
het eerst Engeland sinds lange tijd
weer op (in de jaren zestig kwam trend
na trend uit Londen). De Britse school
boy uit de Engelse arbeidersklasse -
slungelig, beetje traditioneel gekleed -
staat model, maar ook de mods uit be
gin jaren zestig. Jongeren gebruiken
vooral de conservatieve, studentikoze
schoolstijl om te shockeren, preppy in
het jargon. Ze drijven er de spot mee
door zich gedeeltelijk preppy te kleden
en daar totaal tegengestelde kleding
stukken bij te dragen.
Voor wie de kids van tegenwoordig en
hun mode niet meer kan volgen, zette
Levi's de feiten op en rijtje. Met die
kanttekening, dat wat vandaag in is,
morgen bij de trendzettende voorhoe
de alweer uit kan zijn.
California Casuals is een samengeraap
te stijl met invloeden van skaters,
punk, Amerikaanse college-kleding en
Californische surfpakken uit de jaren
vijftig. Beach Boys go Nirvana. Door de
zon gebleekte jeans worden gecombi
neerd met katoenen polo's (met rits)
die het uiterlijk hebben van de zwete-
FOTO'S JAN WELTERS
rige, glanzende acrylshirts uit de jaren
vijftig, sweatshirts met capuchon en
college-shirts. De kleuren: zongebleekt
(zandgeel, aubergine) of fris rood,
groen of blauw met een wit streepje.
Preppy is het nieuwe modewoord, dat
staat voor de kleedstijl van het Britse
sulletje. Klassieke Engelse werkkleding
en shirts, polo's met lange mouwen,
veel traditioneel blauw en groen. En
het ergste: de corduroy broek. In smal
le en brede rib en in typische jaren ze
ventig kleuren als verwassen bruin,
olijfgroen en verbleekt rood.
Camp doet het ook nog steeds goed.
Vooral de kitscherige cowboy-chic
krijgt veel bijval. De stijl is ordinair
sexy, rock 'n roll en ademt de broeieri
ge sfeer van road movies. Trucker
jacks, zwarte jeans met brede omsla
gen, superstrakke T-shirts met V-hals,
western-shirts en baseball-jacks vor
men de elementen.
Door Marjolein Rotsteeg
„Ik ben waarschijnlijk een van de wei
nige Amerikaanse muzikanten die tien
Nederlandse plaatsnamen kent," ver
telt Soul Asylum-gitarist Dan Murphy,
die samen met onder anderen Mare
Perlman van The Jayhawks ook de
vriendenband The Golden Smog heeft.
„Toen niemand onze platen kocht,
tourden we hier met zes kerels en al
onze apparatuur zes weken in een be
stelwagen. In Duitsland zijn we uit be
zuinigingsoverwegingen ooit gehuis
vest bij een bijenhouder, dertig kilo
meter van de dichtstbijzijnde stad.
Hadden we twee dagen vrij, werden
we gek. Er was niet eens tv."
Na tien jaar bloed, zweet en tranen,
brak de Amerikaanse band in '93 ein
delijk door met de ballade Runaway
Train. Van de cd Grave Dancer's Union
werden zo'n 3 miljoen exemplaren ver
kocht. En dus waren alle ogen gericht
op Kwatta, oftewel de opvolger, Lef
Your Dim Light Shine, die onlangs ver
schenen is. Een mooie en afwisselen
de plaat, maar een tweede Runaway
Train staat er niet op.
Met Grave Dancer's Union sloeg Soul
Asylum een nieuwe muzikale weg in...
„We hebben twee platen gemaakt
voor A M Records (Hang Time ('88),
And The Horse They Rode In On ('90)-
mr). Wij waren niet gelukkig met de
platenmaatschappij en zij niet met ons.
Nadat we een maand of vijf, zes door
Europa hadden getourd, zeiden ze dat
The Horse... was geflopt. Ze konden
niks meer voor ons doen. Toen wilden
wij van het label af. Dat werd dus juri
disch touwtrekken. Om onder ons con
tract uit te komen, moesten we de
band ontbinden, leder ging voor zich
nummers schrijven. We hebben de
band teruggebracht tot twee akoesti
sche gitaren, bas en drums, bespeeld
met borstels. Voorheen oefenden we
in een ruimte van zeven bij drie meter
met Marshall-versterkers en een volle
dige drumkit. Het is letterlijk zover ge
komen dat we na tijden repeteren de
studio ingingen en ik daar pas de tekst
voor het eerst kon verstaan. In dat op
zicht is Grave Dancer's een nieuwe
start. Dim Light klinkt meer als vroe-
ger, maar het is meer samenhangend
i rockier."
(D
cd
gfiö 1 §"g- Is S B-fü g-
rn 3 3 a: J-J» S-JS
cm O 3 3 T Q. 3, EL®! ff
a S 3 S n sr -3- R"
BÏÏ"
CD pi 03 S
s s-s
cr
3 2 m
Ah
s—crci n> C3' l—
a' H CD 1 CD -CO
h- Qt N
i-
SJ S fff Or" CD
ET tF 3
- 3. 3 N
3 8 3.
3-T
3
<N
9-'
A- Z. S to
ff 2. ff
Ff (D JS
03 J
O3 3 5 00,3
S B. 8* Bi 2. fl> p,
a a SS 3. s-
S o R CD
£3
3 N 3 h3 O
3' £L 8
5
(t o
"Sw'i.
g B
- -- PT fD
g-.sr ja
H' 2 t S
w «3 cd -ö b
- r». c» rp
ST
cr
I S'-g ffff figs
3 (t M
c o -o a
U S
18
ff Kffs H|Ï3 3
5?% 2
ft) w
5 9-^3
sr s-
3 3
03 ft> o"
r
s? r
a 5?
I 8
do. a
o." or a
C V Q.
3 tr&
ffi a
S tvg
|IfS
ff! 8, 05
A3 <2
C7* 03 N
as
cd w
5.3 M
y CO
O o-g
- g
S 5 s fc>
I S-
3 1%
F3 5. CD nh
cd qa w
3 tr m 2.
ff t
EP gL S
B ffS
ST S
5" f,5 5T 05» _r- a- fcr ?r- OBC
Soul Asylum foto sony music
zien de voorgeschiedenis waren nog
veel cynischer teksten over de muziek
industrie niet onlogisch geweest...
„De meeste mensen vinden de plaat zo
al zo cynisch én deprimerend. Wijzelf
vinden het eerder ironisch, tongue-in-
cheek. Dave (Pirner, zang-mr) heeft de
meeste songs geschreven. Hij krijgt
vaak te horen dat hij wel erg depri
moet zijn. Maar hij zegt altijd dat de
rest van de band zijn vrolijke liedjes
nooit wil opnemen."
Ten tijde van Grave Dancer's Union
werd Soul Asylum uitgeroepen tot zo
wel 'de nieuwe Nirvana' vanwege hun
rock-roots, als 'de nieuwe Tom Petty"
vanwege de country-invloeden. De ver
gelijking met Nirvana laat zich nog
sterker opdringen, nu Dim Light is ge
produceerd door Butch Vig (oa Nirva
na's 'Nevermind', Hole, L7, Tad)...
„Je kunt niet allebei zijn. Wat is er ver
domme mis met gewoon Soul Asylum?
We bestonden al acht j'aar vóór Nirva-
na opdook. Voor Kurt doodging, was
er wel eens sprake van dat hij ons had
B-
N cr
fD t-i
8 g
CO CL
2. CD
o" tr S'
o cc.
OQ
fD
03
3 CTQ
fD 0
3 N
CF. tn
pi er g fD
o 3 3
g* 3 TJ o
53 CL fD 03
C3 HJ 03
Qa Cla CL 21
Qac_i. £T
fD 03 n O
Q3 H-t-j
8 -t Si
3 era js o
&-E
fpi-5-i i-s. S-H
E- o a
o
i* 3 fD 2
cd oap-^s^fd^mö
a P W (D O r— ^2
tufD n-nt/im^L;
tl - g cl^d: o s (d cd
'S?
O
D3 co
r o as 1
o 1V j-t
S"ffi p
s
-Sb- MTO
tr.e- ff s: ff ê- 8 1
(d >3 3 fï c 2 o
o - O ËL -1 O-
3*8 3 §°s
Iffy-iir-
cd 2
3 3 53" 3
tr cr e os
3 E
fff
tr
m
CD
1=L.
03
CO
CTQ
rt>
C-t-
CD
1=1
I-S
SU
van The Pixies
hield. 'De nieuwe Nirvana' slaat ner
gens op. Ik denk wel dat Nirvana in ze
kere zin deuren voor ons heeft ge
opend; we werden vroeger niet op de
radio en MTV gedraaid.'
Stel dat de doorbraak tien jaar eerder
was gekomen...
„Ik weet niet wat er dan van ons te
recht was gekomen. Ik ben niet blij dat
we zo lang op enige vorm van succes
hebben moeten wachten, maar ik ben
wel blij dat het succes niemand in zijn
bol is geslagen. Het voelde als genoeg
doening tegenover A M en iedereen
die ons haatte. Heerlijk om iedereen
de middelvinger te kunnen laten zien.
Fuck all of you!"
Klein minpuntje was dat de Soul Asy
lum zich twee jaar lang haast kapot
heeft getourd.
„Dat doen we geen tweede keer. We
moeten onszelf beter leren matigen.
Voorheen kregen we nooit zoveel aan-
biedingen. Opeens werden we over
spoeld. We hadden ons nooit gereali-
Maar dan ben je natuurlijk wèl
ineens een stelletje arrogante kloot
zakken... „Dat is de andere kant ervan.
Maar ik voel me al een arrogante
klootzak alleen vanwege het feit dat ik
in dure hotels overnacht. Er zijn nu
eenmaal vele aspecten van mijn leven
waar ikzelf geen controle meer over
heb. Het hele circus rond de band is
niet door ons bedacht."
Tot het 'circus' hoort ook het feit dat
zanger Dave Pirner tot tieneridool
werd gebombardeerd... „Vooral in Eu
ropa. In de Duitse interviews werd ons
gevraagd naar onze favoriete kleur en
huisdieren. Ik heb wel eens medelijden
met Dave. Het soort bewondering dat
hij ervaart, is niet goed voor je ego. Je
vraagt je altijd af waarom iemand aar
dig tegen je is: om wie je bent of om
dat je op voorplaten van tijdschriften
staat. Mijn beste vrienden zijn de men-
sen die me aardig vonden toen onze
platen flopten en ik niet genoeg geld
CD
O
O
w
r+-
n
A
n>
e-F-
O
rt>
3
rt
O
p3 E.
PT oq
cm <3
rt> p
P" tSJ
O)
W
P?
3
"O
1
PT"
O
a
5'
cr
fD
e-t-
N
P
OQ
CD
P
P
P
O
a
3
EU
EU
t-i
a
O
tfe
rt>
3
EU
fS
a
to
to
00
CD
P
cn
CD
P
CD
P-
CD
rt>
t—
«Si
o
tJ-
CD
CD
to
CD
O
p
e-h
P
CO
e-h
»-*
O
CD
td
a>
PL
p
CO
CD
O
o
FT* r2
2^ erg
CD
C
CO
CD
p
hi si
CSJ 2
!D
P
P
tsl
30
0
CI
NJ
01
c
O
c.
in