a S 8 'IT r tri s I r b ±.'L F O O O O O O O 1 o O 1 0 9) I wanna be a hippy - 0 (13) Sjeng aon de geng - De 0 (14) Dans je de hele nacht - (D 0 fl) H 0 ■o ui O Vierhonderd xfreaksop non-stop computerparty iffüi Scholieren hebben minder te besteden Kids gaan op sjiek Soul Asyl;um:lang gewacht op succes N CD (O CD §2'3 4; silrls.V I 3 m 3 a a a a tr c a a* o a I I Ï3 1) Het is een nacht - Guus Vagant Meeuwis 2) Passie - Clouseau 5) Shut up (and sleep with me) - Sin with Sebastian 3) Shy guy - Diane King 6) Missing - Everything but the girl 4) Scatman's world - Scat- man John (16) Kiss from a rose - Seal (15) Mag ik naar je kijken - Marcel de Groot 7) Julie july - Bert Heerink (20) Je hoeft niet naar huis vannacht - Marco Borsato (10) Hardcore vibes - Dune (18) Love is-Nance (11) Tonight - Lois Lane 0 8) Never forget - Take That 0 (24) Waterfalls -TLC a Technohead (19) Dominique - Soeur plus Nachraove 0 (17) Remember me this way - Jordan Hill (22) Big time - Whigfield De Sjonnies 0 (12) Be my lover - La bouche (21) Oh middernacht - Flair (28) Tell me the way - Cap- pella (34) In the summertime - Shaggy feat, rayvon (23) Op de camping (in the navy) - Ome Henk -) You are not alone - Mi chael Jackson (31) Hakuna matata - Jimmy Lebo m Cliff (26) Keep the heads ringin' - Dr. Dre -) 'n dag uit duizend dro men - Frans Bauer (38) No fronts - Dog Fat Dog (36) Dancing together - Cri tical Mass (43) Don't take it personal - Monica -) Fallin' in love - La bou che -)Techno cat - Tom Wilson (44) The summer is magic - Playahitty (40) Paninaro '95 - Pet Shop Boys -) Catch a fire - Haddaway (47) I can love you like that -All 4 One (25) Westenwind - Dana Winner -) Shimmy shake - 740 boyz (49) Ik ben geen mata hari - Hanny (27) Sex on the streets - Piz- zaman -) Snuitje - Henny Huisman (30) Nothing like the rain - 2 Unlimited (29) Under di mangotree - Mango Kings -) Evidence - Faith No More -) Set the world on fire - E-type (39) Santa maria - Tatjana (33) Conquest of paradise - Vangelis ©Stichting Mega Top-50 Eindredactie: Paul Verlinden Reacties: Vind je jezelf heel interessant, heb je een goed idee of wil je gewoon je gal spuwen? Schrijf of be/ naar Ragazzi, Postbus 3229, 4800 MB Breda. Telefoon 076-236379. Michael (I) en Sander kennen elkaar vooral via het modem. FOTO ROB DE LOOFF Door Liesbeth Oeseburg Zo'n vierhonderd computerfreaks bij elkaar. Dat kun je verwachten tijdens een computermanifestatie voor jonge ren in het weekeinde van 9 september in De Nobelaer in Etten-Leur. Bizarre '95 is de naam van het festival dat 31 uur non stop zal doorgaan. Sander Klaassen (21) uit Etten-Leur, Michael van Leent (22) uit Roosendaal en Luciën Harets (23) uit Terneuzen hebben de manifestatie met zijn drieën georganiseerd. De 'party' be gint zaterdag om 10 uur en gaat onaf gebroken door tot zondag 17.00 uur. Voor de gelegenheid wordt er een netwerk aangelegd. De deelnemers krijgen bij binnenkomst een naam en een password. „We verwachten vierhonderd compu terfreaks vanuit de Benelux en zelfs deelnemers uit Duitsland en Frankrijk," zegt Sander Klaassen. „Het is de be doeling dat ze een competitie afleg gen in vaardigheden met de computer, het maken van tekeningen en mu ziek." Sander, Luciën en Michael zijn zelf computerfreaks. Luciën en Michael stu deren aan de HIO (Hoger Informatica Opleiding) in Breda. Sander is net af gestudeerd aan de MTS, Luciën organiseerde vorig jaar Bizarre 7994 in Nijmegen. Sander: „Dit jaar haalde hij Michael erbij, die op zijn Al een tijdje liepen Michael en Sander rond met het idee om een computer evenement te organiseren. „We gaan zelf vaak naar computerparty's. Dan weet je vanzelf wel hoe je zoiets moet organiseren," aldus Michael. De aanmeldingen gaan snel. Begin de ze week hadden al 210 personen zich aangemeld. Het is niet persé nodig om je vooraf aan te melden. Zaterdag 9 september kan er bij de kassa de en tree van dertig gulden worden be taald. eer vroeg om mee Te Degenen die dat te veel vinden voor alleen rondkijken, kunnen zondag voor tien gulden naar binnen. Sander is zo computergek dat hij elke vrije minuut achter de computer door brengt. „Dat gaat soms nachtenlang door. Ik onderhoud zo ook contacten. Ik ken Michael voornamelijk via het modem." Michael zit echter niet nach tenlang achter de computer. „Vroeger wel, maar als je je op school ook con stant met computers bezighoudt, heb je daar geen zin meer in." Zelf tekenen en muziek maken op de computer, doen Michael en Sander niet zo vaak. „Het is gigantisch veel werk om zoiets te maken. Een teke- tekenprogramma puntje voor puntje gemaakt met behulp van de muis," legt Michael uit. Sander toont op zijn scherm voorbeel den van tekeningen die hij via de mo dem zijn computer binnengeloodst heeft. Knap gemaakte afbeeldingen van een enge kop en een strijder op paard verschijnen op zijn beeldscherm. Ook laat hij een muziekstuk horen van een winnaar van een computerparty in Finland. Er komen rare riedeltjes uit de computer. „Mijn buurman zei laatst nog dat ik zo mooi keyboard kan spe len," lacht Sander. Het computerwereldje bestaat voornamelijk uit mannen. Michael: „Vrouwen interesseren zich er meestal niet zo voor. De leeftijd varieert, maar de meeste computergekken zijn stu denten." „Er lopen vreemde types rond in deze wereld. Het zijn mensen die dagen- en nachtenlang achter het scherm zitten en nooit de zon zien. Mensen die pret tig gestoord zijn en tijdens een mani festatie rondlopen met berenpantof fels aan," vult Sander aan. Michael: „Er worden vaak busritten ge organiseerd naar computermanifesta ties in verschillende landen. Je blijft dan met zijn allen slapen in grote hal len. Op zo'n party is het een gezellige bende, ledereen neemt zijn eigen com- puter mee, en zelfs soms koelkasten en cr*o «ra: £r Fancy is de nieuwe naam van Popfoto. Wat de tegenhanger van Webber moet worden, heeft het na een maand al aar dig hoog in de bol. Voorbeeldje? Vol gens het blad scoor jij ('héle leuke leze res') gegarandeerd bij de jongens wan neer je lekker in de lucht wappert met je Fancy. 'Hij zou toch gek zijn om zo'n leu ke meid te laten lopen'. In het tijdschrift vind je alle rubrieken terug die Popfoto had: BoysTalk, Girls Talk, Lips 8i Co, Rits Co en natuurlijk interviews. Deze maand is Antonie Kamerling aan de beurt. Hij vertelt over succes (zijn film Suite 16 is aan twintig landen verkocht) en over trots (hij durft tegenwoordig zo maar zijn vriendin Isa Hoes gelijk te ge ven). Voor voetballer Twan Scheepers vormt NAC een springplank op zijn terugweg naar de top. Niet meer en niet minder. Voetbal International hoorde de aan koop zeggen dat hij dit seizoen twaalf tot vijftien doelpunten wil scoren voor NAC. Moedig als je bedenkt dat hij in zes jaar tijd negentien goals maakte. Het is voor Scheepers even wennen dat er bij NAC spelers rondlopen die hem zomaar vrij voor het doel kunnen zetten. „Brus- selers, Lokhoff, Van Wonderen, Abdel- louai. Er zit in deze ploeg gewoon veel meer voetbal dan bij MW (zijn vorige club)." De aanvaller, die ooit in de hoofdmacht van PSV speelde, merkt in Breda veel meer beleving onder de spe lers. Geen oppervlakkige 'pietluttigheid', maar gesprekken over kaatsen, aange speeld worden, vrijmaken. „Héérlijk." Wie buiten de gekunstelde datingpro- gramma's af en toe echte jongerentelevi- sie weet te vinden, kent ongetwijfeld Je roen Bishoff, voortrekker van dé TV-no- maden. Het programma was afgelopen seizoen voor het laatst op de VPRO-tele- visie; Webber wilde achterhalen hoe hij nu verder gaat. Dat kwam er niet hele maal uit, het interview loopt van onbe nulligheid het papier af. Gelukkig zor gen de uitspraken van Bishoff hier en daar voor een lichtpuntje: „Het valt me op dat meisjes van een jaar of vijftien de ene pil na de andere innemen. Aan het eind van de avond liggen ze languit in de wc. Kinderen van die leeftijd horen gewoon botten en veren te sparen." De tv-maker heeft zeker idealen. Een boot lijkt hem wel wat. En een kind. Of 'ie herkend wordt op straat? „Veel mensen spreken me niet aan omdat ze me eng vinden. Dat vind ik zelf eigenlijk ook wel." Michiel van den Broek Scholieren in het voortgezet on derwijs hebben per maand tach tig gulden minder te besteden dan ruim twee jaar geleden. Eind vorig jaar had een scholier maan delijks gemiddeld 270 gulden in de knip, in 1992 was dat nog 350 gulden. Dat concludeert het Nationaal In stituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) uit het Nationaal Scholie- renonderzoek. De achteruitgang in inkomsten komt deels doordat minder scholieren een baantje hebben. In 1992 werkte 55 pro cent van de leerlingen in het voortgezet onderwijs, nu is dat 44 procent. Voor de scholieren van 18 jaar en ouder geldt bovendien dat het bedrag van de studiefi nanciering omlaag is gegaan. Ook krijgen minder scholieren kleedgeld van hun ouders: 27 procent, tegenover 40 procent in 1992. Scholieren met een baantje verdienen gemiddeld 255 gulden per maand. Dat is 22 gulden meer dan in 1992. Wel hebben nu evenveel meisjes als jongens een baantje. Onderzoeken in '84, '90 en '92 lieten steeds zien dat jon gens vaker betaald werk verricht- ten. Jongens hebben nog wel de beter betaalde jobs. Favoriete bij- baantjes zijn winkelwerk, kranten De nieuwste trend onder jongeren: verkeerd sjiek. Door Jetty Ferwerda Sharper. Cleaner. Smarter. Om deze drie woorden draaien het komende jaar de modetrends voor jongeren. Het interesseert jongeren, meer dan de af gelopen jaren, wat ze dragen en hoe ze overkomen. Sharp staat in dat geval voor 'netjes', smart voor 'mooie combinaties' en cle an voor 'fellere kleuren'. Vooral de ja ren vijftig, zestig en zeventig geven deze opgepoetste stijl inspiratie: de kleuren, de kledingstukken, de styling. Het preppy Engelse schooljongetje is populair. Levi's zette het allemaal op een rijtje bij de presentatie van de nieuwste col lectie, die vanaf december in de win kels ligt. 's Werelds grootste jeansmerk houdt namelijk nauwkeurig de vinger aan de pols van toonaangevende kids, overal ter wereld. Consumentenpanels, met jongeren van 14 tot 19 jaar, vertel- len regelmatig wat hen bezighoudt. Het ontwerpteam van Levi's vertaalt die visies in mode. Wat opvalt, is dat jongeren de buiten wereld graag op het verkeerde been zetten. Dat hun kleding er tweede hands moet uitzien en dat laag-over- laag combinaties definitief uit zijn. Stij len worden gecombineerd volgens een bepaalde code, die overigens nergens geschreven staat. Jarenlang leverde de Amerikaanse jeugd de mode-ideeën, nu duikt voor het eerst Engeland sinds lange tijd weer op (in de jaren zestig kwam trend na trend uit Londen). De Britse school boy uit de Engelse arbeidersklasse - slungelig, beetje traditioneel gekleed - staat model, maar ook de mods uit be gin jaren zestig. Jongeren gebruiken vooral de conservatieve, studentikoze schoolstijl om te shockeren, preppy in het jargon. Ze drijven er de spot mee door zich gedeeltelijk preppy te kleden en daar totaal tegengestelde kleding stukken bij te dragen. Voor wie de kids van tegenwoordig en hun mode niet meer kan volgen, zette Levi's de feiten op en rijtje. Met die kanttekening, dat wat vandaag in is, morgen bij de trendzettende voorhoe de alweer uit kan zijn. California Casuals is een samengeraap te stijl met invloeden van skaters, punk, Amerikaanse college-kleding en Californische surfpakken uit de jaren vijftig. Beach Boys go Nirvana. Door de zon gebleekte jeans worden gecombi neerd met katoenen polo's (met rits) die het uiterlijk hebben van de zwete- FOTO'S JAN WELTERS rige, glanzende acrylshirts uit de jaren vijftig, sweatshirts met capuchon en college-shirts. De kleuren: zongebleekt (zandgeel, aubergine) of fris rood, groen of blauw met een wit streepje. Preppy is het nieuwe modewoord, dat staat voor de kleedstijl van het Britse sulletje. Klassieke Engelse werkkleding en shirts, polo's met lange mouwen, veel traditioneel blauw en groen. En het ergste: de corduroy broek. In smal le en brede rib en in typische jaren ze ventig kleuren als verwassen bruin, olijfgroen en verbleekt rood. Camp doet het ook nog steeds goed. Vooral de kitscherige cowboy-chic krijgt veel bijval. De stijl is ordinair sexy, rock 'n roll en ademt de broeieri ge sfeer van road movies. Trucker jacks, zwarte jeans met brede omsla gen, superstrakke T-shirts met V-hals, western-shirts en baseball-jacks vor men de elementen. Door Marjolein Rotsteeg „Ik ben waarschijnlijk een van de wei nige Amerikaanse muzikanten die tien Nederlandse plaatsnamen kent," ver telt Soul Asylum-gitarist Dan Murphy, die samen met onder anderen Mare Perlman van The Jayhawks ook de vriendenband The Golden Smog heeft. „Toen niemand onze platen kocht, tourden we hier met zes kerels en al onze apparatuur zes weken in een be stelwagen. In Duitsland zijn we uit be zuinigingsoverwegingen ooit gehuis vest bij een bijenhouder, dertig kilo meter van de dichtstbijzijnde stad. Hadden we twee dagen vrij, werden we gek. Er was niet eens tv." Na tien jaar bloed, zweet en tranen, brak de Amerikaanse band in '93 ein delijk door met de ballade Runaway Train. Van de cd Grave Dancer's Union werden zo'n 3 miljoen exemplaren ver kocht. En dus waren alle ogen gericht op Kwatta, oftewel de opvolger, Lef Your Dim Light Shine, die onlangs ver schenen is. Een mooie en afwisselen de plaat, maar een tweede Runaway Train staat er niet op. Met Grave Dancer's Union sloeg Soul Asylum een nieuwe muzikale weg in... „We hebben twee platen gemaakt voor A M Records (Hang Time ('88), And The Horse They Rode In On ('90)- mr). Wij waren niet gelukkig met de platenmaatschappij en zij niet met ons. Nadat we een maand of vijf, zes door Europa hadden getourd, zeiden ze dat The Horse... was geflopt. Ze konden niks meer voor ons doen. Toen wilden wij van het label af. Dat werd dus juri disch touwtrekken. Om onder ons con tract uit te komen, moesten we de band ontbinden, leder ging voor zich nummers schrijven. We hebben de band teruggebracht tot twee akoesti sche gitaren, bas en drums, bespeeld met borstels. Voorheen oefenden we in een ruimte van zeven bij drie meter met Marshall-versterkers en een volle dige drumkit. Het is letterlijk zover ge komen dat we na tijden repeteren de studio ingingen en ik daar pas de tekst voor het eerst kon verstaan. In dat op zicht is Grave Dancer's een nieuwe start. Dim Light klinkt meer als vroe- ger, maar het is meer samenhangend i rockier." (D cd gfiö 1 §"g- Is S B-fü g- rn 3 3 a: J-J» S-JS cm O 3 3 T Q. 3, EL®! ff a S 3 S n sr -3- R" BÏÏ" CD pi 03 S s s-s cr 3 2 m Ah s—crci n> C3' l— a' H CD 1 CD -CO h- Qt N i- SJ S fff Or" CD ET tF 3 - 3. 3 N 3 8 3. 3-T 3 <N 9-' A- Z. S to ff 2. ff Ff (D JS 03 J O3 3 5 00,3 S B. 8* Bi 2. fl> p, a a SS 3. s- S o R CD £3 3 N 3 h3 O 3' £L 8 5 (t o "Sw'i. g B - -- PT fD g-.sr ja H' 2 t S w «3 cd -ö b - r». c» rp ST cr I S'-g ffff figs 3 (t M c o -o a U S 18 ff Kffs H|Ï3 3 5?% 2 ft) w 5 9-^3 sr s- 3 3 03 ft> o" r s? r a 5? I 8 do. a o." or a C V Q. 3 tr& ffi a S tvg |IfS ff! 8, 05 A3 <2 C7* 03 N as cd w 5.3 M y CO O o-g - g S 5 s fc> I S- 3 1% F3 5. CD nh cd qa w 3 tr m 2. ff t EP gL S B ffS ST S 5" f,5 5T 05» _r- a- fcr ?r- OBC Soul Asylum foto sony music zien de voorgeschiedenis waren nog veel cynischer teksten over de muziek industrie niet onlogisch geweest... „De meeste mensen vinden de plaat zo al zo cynisch én deprimerend. Wijzelf vinden het eerder ironisch, tongue-in- cheek. Dave (Pirner, zang-mr) heeft de meeste songs geschreven. Hij krijgt vaak te horen dat hij wel erg depri moet zijn. Maar hij zegt altijd dat de rest van de band zijn vrolijke liedjes nooit wil opnemen." Ten tijde van Grave Dancer's Union werd Soul Asylum uitgeroepen tot zo wel 'de nieuwe Nirvana' vanwege hun rock-roots, als 'de nieuwe Tom Petty" vanwege de country-invloeden. De ver gelijking met Nirvana laat zich nog sterker opdringen, nu Dim Light is ge produceerd door Butch Vig (oa Nirva na's 'Nevermind', Hole, L7, Tad)... „Je kunt niet allebei zijn. Wat is er ver domme mis met gewoon Soul Asylum? We bestonden al acht j'aar vóór Nirva- na opdook. Voor Kurt doodging, was er wel eens sprake van dat hij ons had B- N cr fD t-i 8 g CO CL 2. CD o" tr S' o cc. OQ fD 03 3 CTQ fD 0 3 N CF. tn pi er g fD o 3 3 g* 3 TJ o 53 CL fD 03 C3 HJ 03 Qa Cla CL 21 Qac_i. £T fD 03 n O Q3 H-t-j 8 -t Si 3 era js o &-E fpi-5-i i-s. S-H E- o a o i* 3 fD 2 cd oap-^s^fd^mö a P W (D O r— ^2 tufD n-nt/im^L; tl - g cl^d: o s (d cd 'S? O D3 co r o as 1 o 1V j-t S"ffi p s -Sb- MTO tr.e- ff s: ff ê- 8 1 (d >3 3 fï c 2 o o - O ËL -1 O- 3*8 3 §°s Iffy-iir- cd 2 3 3 53" 3 tr cr e os 3 E fff tr m CD 1=L. 03 CO CTQ rt> C-t- CD 1=1 I-S SU van The Pixies hield. 'De nieuwe Nirvana' slaat ner gens op. Ik denk wel dat Nirvana in ze kere zin deuren voor ons heeft ge opend; we werden vroeger niet op de radio en MTV gedraaid.' Stel dat de doorbraak tien jaar eerder was gekomen... „Ik weet niet wat er dan van ons te recht was gekomen. Ik ben niet blij dat we zo lang op enige vorm van succes hebben moeten wachten, maar ik ben wel blij dat het succes niemand in zijn bol is geslagen. Het voelde als genoeg doening tegenover A M en iedereen die ons haatte. Heerlijk om iedereen de middelvinger te kunnen laten zien. Fuck all of you!" Klein minpuntje was dat de Soul Asy lum zich twee jaar lang haast kapot heeft getourd. „Dat doen we geen tweede keer. We moeten onszelf beter leren matigen. Voorheen kregen we nooit zoveel aan- biedingen. Opeens werden we over spoeld. We hadden ons nooit gereali- Maar dan ben je natuurlijk wèl ineens een stelletje arrogante kloot zakken... „Dat is de andere kant ervan. Maar ik voel me al een arrogante klootzak alleen vanwege het feit dat ik in dure hotels overnacht. Er zijn nu eenmaal vele aspecten van mijn leven waar ikzelf geen controle meer over heb. Het hele circus rond de band is niet door ons bedacht." Tot het 'circus' hoort ook het feit dat zanger Dave Pirner tot tieneridool werd gebombardeerd... „Vooral in Eu ropa. In de Duitse interviews werd ons gevraagd naar onze favoriete kleur en huisdieren. Ik heb wel eens medelijden met Dave. Het soort bewondering dat hij ervaart, is niet goed voor je ego. Je vraagt je altijd af waarom iemand aar dig tegen je is: om wie je bent of om dat je op voorplaten van tijdschriften staat. Mijn beste vrienden zijn de men- sen die me aardig vonden toen onze platen flopten en ik niet genoeg geld CD O O w r+- n A n> e-F- O rt> 3 rt O p3 E. PT oq cm <3 rt> p P" tSJ O) W P? 3 "O 1 PT" O a 5' cr fD e-t- N P OQ CD P P P O a 3 EU EU t-i a O tfe rt> 3 EU fS a to to 00 CD P cn CD P CD P- CD rt> t— «Si o tJ- CD CD to CD O p e-h P CO e-h »-* O CD td a> PL p CO CD O o FT* r2 2^ erg CD C CO CD p hi si CSJ 2 !D P P tsl 30 0 CI NJ 01 c O c. in

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 36