ld DE STEM Je concurrent is morgen je partner' liljoenendans om de kijker is begonnen N DAG: »f-centrum) van Westerloo voert nieuwste tv-markt-veroveraar SBS6 aan ekende metke» en moqenechtet lekend gemaakt ieuwe commerciële tv-stations SBS 6 en Veronica van start OP REIS BETSY GIJS - slot 6De strijd om het nieuws wordt keihard uitgevochten' 5USTUS 1995 orgen. 12710 sIG 3.00-18.OO. Non-stop computershow in Etten-Leur ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D4 Gids T mmm 3 partijen lederen- en jeans- ■udelijke artikelen, auto- llgoed etc. Alles afkomstig van groothandel/importeur 'EER STERK gereduceerde ten verkocht. s en heren, vanaf 99.- goede merken, vanaf 99.- ierenparka's nu 199.-/299.- |e mode, vanaf 149.-/199.- uses, versch. modellen bek. merken p./st. 59.90 llen spijkerjacks 49.90 tende merken nu p./st. 29.90 leken, restpartij 9.95 I's vanaf 9.95 llaadbaar 9.90/19.90 90 div. keukenapp. lig 14.95 ik"24.90 Sporttassen 9.90 i. modellen, vanaf 29.90 staande en tafel 49.90/59.90 lechts 24.90 24.90 Attachékoffers 29.95 ediening 199T- nu 69.90 mod. 6-delig,.901- nu 39.90 peksel, 7/12-delig, vanaf 39.90 b, goud/zilver U395.- vanaf 199 - iet wieltjes, 229> nu 149.- od. en klassiek, 14@r- 49/100-delig, div. uitv. steen/metaal/hout 29.90 blektro en speelgoed, vanaf 4.95 merk 69.90 Acculaders 49.90 uizenden stuks vanaf 9.95 Tuinparasols vanaf 69.90 lodellen vanaf 29.90 0/29.90 Spelcomputer incl. 500 (Anja van den Akker sVan Westerloo (49) werk- jit maanden als program- jrecteur bij RTL5. Hij tok omdat het programma '5' moest worden uitge- jjom de concurrentie met y en het commerciële Veronica niet te groot ;en. Met in zijn kielzog nk aantal ex-RTL-ers [kt'hij nu aan de opmars SBS6, het Nederlandse kanaal van het Ameri- ms/Europese Scandina- I Broadcasting Systems, jive midden volgend jaar a 9 procent marktaan- i halen, ben ik dik tevre- aieren, daarvoor moet je bij van Westerloo zijn. Hij deed jij het lokale Amsterdamse Sm AT5, bij RTL5 en nu bij Sf. Daarvoor werkte hij bij Telecom en maakte 20 ïstjaren vol bij de Avro, in jis wisselende functies, sis de kok die zijn clientele iieemt naar z'n nieuwe res ult, vertrok in Van Wester- een aardig legertje takers van RTL. De direc- Isstaat zelfs volledig uit ex- L-ers, onder wie de Luxem- p Freddy Thyes, die uit de {ste regionen van RTL stapte, pionieren loop je een grote sonderuit te gaan, beseft Van iterloo drommels goed. „Stel, m produkt in het begin te- ualt. En dat terwijl je - hoe- Iwe een bedrijfsplan hebben rdrie jaar - zo snel mogelijk groeien van een bereik van procent huishoudens naar 90 cent dekking. tkzielt SBS6 om Nederland tillen veroveren, een van de ut concurrerende tv-markten Er moet aanvankelijk trgeld bij dan bijvoorbeeld in p of Zweden. li filosofie van de aandeelhou- i is te penetreren in welis- ir kleinere, maar hoog ont- :1de tv-markten in Europa. Is Nederland. Je kunt dat met relatief beperkte midde- realiseren. In Duitsland bij- tbeeld zul je veel grotere in- teringen moeten doen." iderland is helemaal niet zo'n ie markt. Er gaat veel geld in Als je daar een aandeel in ithalen van 8, 9 of 10 procent, ije een heel florerend bedrijf, i ik. Denken de aandeelhou- s ook natuurlijk, anders zou- üe er niet aan beginnen. ifaterloo verwacht op den ook gunstige effecten van SBS6-baas Fons van Westerloo. gezamenlijke programma-inkoop door SBS-kanalen in Europa. „De landen waarin SBS opereert liggen namelijk qua sfeer niet zo gek ver van elkaar: Scandinavië, België, Nederland." „Ik moet weieens lachen als ik kijk naar al die fusies in de me diawereld. Je concurrenten van vandaag zijn vaak je partners van morgen. Dat zie je steeds meer gebeuren. Wat je óók ziet, is dat sommige partijen eikaars partner zijn en tegelijkertijd el- kaars concurrent. Neem onze aandeelhouder ABC, die is door zijn investeringen hier in SBS een gevaartje voor RTL, maar te gelijkertijd heeft ABC in Duits land RTL2 als partner. Daarom moet je ook ontzettend oppassen je negatief over je concurrent uit te laten. Want die is óf morgen je baas, óf andersom." Wat heeft de recente overname van aandeelhouder ABC/Capital Cities door Disney voor effect op SBS? „Voorlopig nog niks. Op de lange termijn kan het positieve gevol gen hebben. Uiteindelijk kan het „Ik verwacht dat de zwaarste concurrentie in de markt zich gaat afspelen tussen RTL4 en Veronica." foto dijkstra gebeuren dat Disney-produkten op de SBS-kanalen terechtko men. De overeenkomst tussen RTL en Disney zou best eindig kunnen zijn", klinkt het voor zichtig. Van Westerloo geeft toe: SBS6 mikt wat betreft programmering op de marktfunctie die RTL5 ooit was toebedacht. Als dat lukt, sluit hij niet uit dat RTL5 wordt geïntegreerd in RTL4. Met ande re woorden: dat RTL5 ophoudt te bestaan. Tenslotte - daar heeft RTL nooit een geheim van ge maakt - is '5' ooit opgericht als politieke zet, om eventuele nieuwkomers zoveel mogelijk van de markt te weren. Toch ziet Van Westerloo '5' niet als de grootste concurrent in de markt. SBS hoeft met de wens van maximaal 10 procent marktaan deel nooit extreem hoge investe ringen te doen. Concurrentie Zwaardere concurrentie in de markt verwacht hij tussen RTL4 en Veronica, „Als ik naar het schema van Veronica kijk, eet ik bijna mijn hoed op als RTL4 daar niet enorme last van gaat krijgen. Dat voel ik aan al mijn program matische wateren. Dat is heel ge vaarlijk. Dit realiseren ze zich bij de Holland Media Groep heus wel. Als ik naar dat Veronica- schema kijk, denk ik bij mezelf: potverdomme, wat een rijk sche ma. Maar vergeet niet dat zij de dubbele ambities van SBS heb ben! Dat moet je goed in de gaten houden." Als je optelt wat iedere commer ciële nieuwkomer aan marktaan deel opeist, komen we dik boven de 50 procent uit. RTL4 denkt aan 22 procent, Veronica wil 13, RTL5 hoopt op 7 procent, SBS uiteindelijk op 10 procent, The Music Factory wil 3 procent en TV10 Gold mikt op 5 procent van de markt... Van Westerloo: „Dat kun je na tuurlijk nooit hardop zeggen, want dan komt de Europese Commissie in Brussel - die de constructie van de Holland Me dia Groep toetst aan de Europese wetgeving - echt laag overvlie gen. Vanuit oogpunt van vrije concurrentie is de huidige situa tie heel slecht." „Wij hebben in Nederland na veel jaren de wettelijke mogelijk heid gecreëerd voor een binnen landse commerciële markt. En nu zou dat niet kunnen, omdat die markt wordt dichtgespijkerd door één partij? De HMG. Dat zou echt tegen alles indruisen. Hij begrijpt het dilemma van de HMG. „Enerzijds kun je nooit zeggen dat je de markt wilt vero veren, wat je in zekere zin toch moet doen, wil je winst maken. Anderzijds zijn de bedragen die in deze onderneming worden geïnvesteerd, zó gigantisch..." De publieke omroep is nog lang niet weggespeeld, gelooft hij. „Onderschat die niet. De publie ke omroepen hebben een héél sterk produkt." Er wordt altijd beweerd dat er nog zo'n 300 a 400 miljoen gul den reclamegeld boven de Neder landse markt hangt. Een vol waardige commerciële zender heeft dat bedrag jaarlijks nodig om rond te komen. Moeten er op den duur dan geen zenders ver dwijnen? „Dat hoeft niet. Je kunt met die onze verslaggevers '8 niet zo lang geleden was I overzichtelijk. Je keek p Nederland 1 en 2 of soms ft'de' Belg of 'de' Duitser. Toktober 1989. Toen wierp pique, het latere RTL 4, pinde strijd om de kijker, Pd vier jaar later gevolgd itRTL 5. s nu dringen op de Neder- p kabel. De dans om voor- l&toets 6 is geopend. Maandag g^SBS 6 de lucht in, vrijdag Veronica. Beide stations "gemakshalve de 6 al aan Wrknaam toegevoegd. Arca- iThe Music Factory deed dat tol, maar heeft inmiddels van ®ijd om kanaal zes afgezien, "wuwelingen hebben één ding ta: ze willen allemaal een «ie van de koek. i gaat als commercieel pon op 3e oucje voet vercjer, s on wijd. Het station blijft en °P een publiek tussen de l® jaar. De voetbalinterland orland-Wit Rusland moet de ors woensdag 6 september in on getale naar het commercië- eranica lokken. "lend is het grote aantal ge RTL-series dat nu bij ™Hca te zien is. Sam Sam, Ho- f ">pr°vement, Renegade, Bay- Lji ^blander, Dream On, L. er_ 'bias Ranger, Melrose e' "°Pical Heat en The Fresh 5°J Bei-Air. Ook RTL-ster I out«s is overgeheveld met iii J)euwe spelprogramma krlii eet /e tandenborstel at al in publieke zendtijd is n- Veronica krijgt ook een ii het sportpakket van erder de Supermodelver- F"g, de mannenkeuring Man O Man (met Hans Kraaij jr.) en een dagelijkse talkshow met ex- Vara-coryfee Pieter Jan Hagens. In de vooravond beconcurreert Veronica de Nederland 2-rubriek 2 Vandaag met een uur nieuws, achtergrond en studiogasten in Nieuwslijn. Veronica heeft met RTL 4, RTL 5 en Endemol de krachten gebun deld in de Holland Media Groep (HMG). Veronica gokt op een markaandeel van circa 13 pro cent. De HMG denkt aan een ge zamenlijk marktaandeel van zo'n veertig procent: 22 procent voor RTL 4 en 5 a 7 procent voor RT- L 5. (Samen kwamen die vroeger uit op 32 a 34 procent.) In haar pu blieke bestaan scoorde Veronica zo'n twintig procent. Veronica zal per 1 september in 98 procent van de huishoudens te zien zijn. SBS 6 is er niet voor aparte doelgroepen maar voor een breed publiek. Regionaal nieuws in Het Hart van Nederland, de serie De Bevalling en Klein Leed/Groot Leed over ruzies en kleine delic ten, zijn daar voorbeelden van. Het nieuwe commerciële station ruikt sterk naar RTL 5. Uit de RTL-hoek komen de directeuren en enkele presentatoren mét hun programma's. Zo is RTL 4 Show- time (Albert Verlinde/Paulien Huizinga) kwijtgeraakt en RTL 5 Breekijzer (Pieter Storms) en Een prettig gesprek (Theo van Gogh). Ex-NOS-verslaggever Hugo van Rhijn en Goedele Liekens hebben eveneens een contract getekend bij SBS 6. SBS 6 wil nieuws brengen dat de journaals niet haalt. Nieuws dat dichtbij de mensen staat. Daar voor is de dagelijkse rubriek Het hart van Nederland opgezet in sa menwerking met lokale en regio nale omroepen. SBS rekent bij de start op een be reik van zo'n 55 procent van de Nederlandse kabelaansluitingen. Euro 7 introduceerde medio ok tober vorig jaar in Nederland het verschijnsel thema-tv: program ma's over natuur en milieu, ge zondheid, vrije tijd en mensen. De programma's dragen namen als Panorama van Australië, Wijn Express, De kunst van het gene zen, De tv-psycholoog, Klassieke auto's, Opgroeien en Schilderen met Bob Ross. Euro 7 afficheert zich onder aanvoering van pro grammadirecteur Ben Wamelink (ex-KRO) als 'de andere keus' en zegt de hoger opgeleiden te berei ken. Geen shows, soaps en spelle tjes. Gewerkt wordt nog aan eigen praatprogramma's. Euro 7 startte met drie uur per dag. Momenteel is het station tussen 9.00 en 17.00 uur in de lucht. In veel gemeenten deelt het een plaats op de kabel met The Discovery Channel, dat pas om 17.00 uur in beeld komt. •Het muziekconcern Arcade wierp op 1 mei twee tv-stations in de strijd: TV 10 Gold en The Music Factory. TV 10 Gold is bedoeld voor dertig plussers, die nog eens willen smul len van oude series als Bonanza, Dynasty, Charlie's Angels, Col- ditz, The Onedin Line, Dr. Kildare en Peyton Place: 'het beste uit veertig jaar tv-geschiedenis'. Het station heeft een mix in petto van drama, comedy, soaps en thrillers. The Music Factory richt zich met populaire muziek op jongeren tus sen 15 en 25 jaar en wordt als al ternatief beschouwd voor MTV, dat van veel kabels is verdwenen na een financieel conflict met de kabelexploitanten. TMF over zichzelf: „De nieuwste clips, de grootste hits, de heetste dance en de ruigste rock. Op termijn ook programma's over reizen, games, film en video, fashion en lifesty le," Directeur Lex Harding trekt de kar van TMF. De programme ring is strak horizontaal: vaste dj's op vaste tijden. TMF zendt non stop uit in blokken van acht uur, die twee keer worden herhaald. Arcade mikt voor TV 10 Gold op een marktaandeel van vijf pro cent. Voor The Music Factory (TMF) is het concern al content met drie procent. FilmNet (200.000 abonnees) kreeg op 1 augustus een dochter en een zusje: SuperSport en Hall mark Entertainment Network. Beide zijn abonnee-tv-kanalen. Wie zich abonneert op FilmNet voor 45 gulden per maand (exclu sief decoder), krijgt Hallmark er gratis bij, mits de kabelexploitant dit kanaal doorgeeft. Een abonne ment op Hallmark alleen bedraagt 10 gulden en Supersport kost 38 gulden per maand. Voor het com binatiepakket FilmNet en Super sport moet maandelijks 55 gulden worden neergeteld. Als voornaamste pijl op de boog heeft SuperSport elke vrijdag avond een rechtstreekse voetbal wedstrijd. Verslaggevers van SuperSport zijn onder anderen Jacob Bergs- ma, Rik Sentrop, Arno Vermeulen en Sierd de Vos. Tot de deskundi gen behoort ex-voetballer Wim Kieft. Ook- Johan Cruijff werkt mee. SuperSport pretendeert tele visie voor liefhebbers te bieden. Daarom wordt aandacht besteed Paulien Huizinga stapt over van RTL4 naar SBS6 foto kippa aan volleybal, basketbal, hockey en boksen. Speciale attentie is er verder voor Amerikaanse sport. Het station zendt van zes tot twaalf 's uur avonds uit, zo veel mogelijk rechtstreeks. In het weekeinde begint SuperSport om twee uur 's middags. Hallmark Entertainment is de grootste producent en distribu teur van tv-films en mini-series. Hallmark heeft een wereldwijde reputatie op het gebied van 'fami- lie-entertainment met kwaliteit'. KinderNet heeft een nieuwe doelgroep ontdekt: jonge vrou wen. Vesta TV (VTV) bedient deze doelgroep vanaf maandag 2 okto ber met specifieke tv-program- ma's. Wat in feite een uitbreiding van zendtijd is, presenteert Kin derNet als een nieuw kanaal. De ochtenduren blijven bestemd voor kinderen tussen drie en dertien jaar: tussen 7.00 en 10.00 uur (in het weekeinde tot 12.00 uur) krij gen zij bovenal leuke Nederlands talige tekenfilms en dramaseries voorgeschoteld, zonder geweld. Tussen 10.00 en 11.00 uur brengt VTV programma's op het gebied van entertainment, opvoeding en verzorging. Zo is ook de soap Another World te zien. Een verde- ZATERDAG 26 AUGUSTUS 1995 DEEL D 400 miljoen gulden ook vier zen ders van 100 miljoen gulden op poten zetten. Weinig? Helemaal niet. Wij beginnen ook met een dergelijk bedrag. Het hangt er al leen vanaf hoe groot je investe ringen zijn en wat je aan winst wilt binnenhalen. Vergis je niet. De 80 a 90 miljoen gulden winst van RTL is de laatste jaren zoda nig gekelderd, dat het mij zou meevallen als ze de komende ja ren substantiële winst maken. De investeringen zijn daar enorm hoog." „Kijk, als je een Music Factory kunt runnen voor pakweg 30 mil joen gulden per jaar, heb je een succesrijke onderneming. Maar als dat 80 miljoen kost, kun je geen droog brood verdienen. Zo werkt het. Ik heb dat bij RTL al lemaal zitten uitrekenen. In her- haalzenders geloof ik niet. Hoog stens in de vorm van pay per view: betalen voor ieder pro gramma." Of SBS6 veel aan sport gaat doen, weet Van Westerloo nog niet. Hij onderhandelt met de NOS en de KNVB, maar worstelt tegelijkertijd met de kosten. „Je kunt als station zonder sport heel goed overleven. Alleen blijken de kabelexploitanten plotseling niet meer zo'n haast te hebben om je kanaal door te geven. Wellicht dat eerste divisie of jeugdvoetbal goed in onze formule past." Waar hij zeker veel brood in ziet, is de samenwerking met commer ciële lokale en regionale omroe pen. SBS6 laat bewust de 'vol wassen' en dure nieuwsbulletins over aan anderen. Naast veel Ne derlands produkt, biedt het sta tion ruimte aan lokaal en regio naal nieuws plus evenementen die normaliter de buis niet zo snel halen. De geitenfokvereniging en de postduivenclub? Van Westerloo: „Wat is daarop tegen? Je moet openstaan voor formules die riskant zijn, maar die - als ze lukken - toch even anders zijn. Breekijzer van Pieter Storms is daar een goed voor beeld van." Het programma van SBS ziet er nu vrij regulier uit. Hoe zou Van Westerloo het omschrijven? Als een boterham met kaas wellicht? „Nou, nou, dan toch op zijn minst een boterham met kaas en mosterd. Er moet wel een beetje pit in zitten! Ik voel me soms net de Ratten vanger van Hameien. Je gaat met een fluit vooruit. Pas als ze je vertrouwen, kun je je meer per mitteren." re uitbreiding van de zendtijd zit in het vat. Gezellig en positief zijn de kenmerken van de VTV-pro- gramma's, die moeten gaan con curreren met RTL4's Koffietijd. Het tegenwicht van VTV heet Vriendinnen: gesprekken tussen vriendinnen over schoonheid, kin deren, eten en andere zaken dicht bij huis. Vesta TV verwijst naar de Romeinse godin Vesta, symbool van huiselijkheid. KinderNet is in 96 procent van de huishoudens te ontvangen via de kabel, meestal op het kanaal van BRT2, ofwel bijna 5,5 miljoen aansluitingen. Chinese News and Entertain ment, amper een jaar in de lucht, zendt's nachts uit tussen 01.00 en 6.00 uur in drie taalblokken. Het Mandarijn, het Kantonees en het Engels. De uitzendingen worden in Engeland gemaakt en richten zich op de Chinese bevolking in Nederland. Welke zenders er in uw omge ving te ontvangen zijn, kunt u lezen op de volgende pagina. Op die pagina ook een over zicht van de nieuwkomers op de radio. De mensen vragen mij wel eens: „Gijs, hoe komt het toch dat jullie altijd van die fantastische vakantiefoto's maken en wij niet? Hebben jullie soms een speciale ca mera of zo?" „Nee," zeg ik dan, „wij heb ben een gewoon toestelletje, maar daarnaast wel heel veel aanleg, gave en artistiek ta lent." En ik vertel ze er dan meteen bij dat er ook een flinke dosis timing en door zettingsvermogen bij komt kijken. Zeker sinds de laatste jaren de videocamera is opgerukt. Die vidioten denken bij de bezienswaardigheden zo'n beetje het alleenrecht te heb ben. Ze schelden je verrot als je voor hun lens langs loopt en ze duwen je zonder par don om .als jij met je fototoe stelletje als eerste precies de juiste beeldhoek hebt gevon den. Zelfs het praten willen ze je verbieden, want ook hun microfoon eist het al leenrecht. Maar ik weet dus van geen wijken en zodoende staan mijn schouders, achterhoofd en brede rug, alsmede venij nige kuchjes en pesterige fluitriedel- tjes op me nige ama teurfilm in binnen- en buitenland. Als het met die filmers echt te erg wordt, roep ik even ach terom „Har- muuun". Harmen baant zich dan op zijn bekende wijze een weg. Hier duwt hij een zoeker een oogkas in, daar loopt hij iemand de camera uit handen en her en der rukt hij kabeltjes los of drukt hij op terugspoelknoppen. Steeds mompelt hij sorry en hij kijkt daarbij schaapach tig bij dat dat én zijn rijzige gestalte genoeg zijn om even tuele heethoofden af te schrikken. Maar toch stap ook ik over op de video volgend jaar. Ik heb al wat geoefend en het stilstaande beeldje hierbo ven laat zien dat ik ook fil misch beter ben dan die amateurs. Bovendien wil ik van de allernieuwste tech nieken gebruik maken. Deze afgelopen weken in de krant hebben mij en Betsy gigantisch veel reacties op geleverd. Billy is op school al sufgezeurd door vriendjes en vriendinnetjes of ze volgend jaar niet met ons op vakantie mogen. Kennelijk is er een diepe behoefte aan goed in beeld gebrachte vakantie- avonturen. Maar deze krant heeft, zelfs als-ie zou gaan fuseren, dus een te beperkte oplage. Daarom gaan Betsy, Violina, Billy, Harmen en ik volgend jaar met de ca ravan de Digi tale Snelweg op! Een naam hebben we al: Met Gijs en Bet op het In ternet. Door Arjan Penders 'RTL en Veronica brengen compleet nieuwsaanbod' prijkt en thousiast boven het gezamenlijke persbericht van beide omroe pen. In de praktijk schort daar nogal wat aan. Geheel tegen de zin van hoofdredacteur Rik Rensen verdwijnen alle nieuwsbul letins van RTL 5 en wordt het nieuws van zes uur terugge bracht van 10 naar 6 minuten. „En dat terwijl wij om zes uur juist wel naar een kwartier wilden", klaagt Rensen. Toch is de hoofdredacteur van zowel de RTL-nieuwsredactie als die van Veronica lang niet ontevreden. Vanaf 1 september brengt zijn 126-koppige team iedere werkdag op '6' een uur Veronica Nieuwslijn en zijn er voor- taanopRTL 4ookbuiletinsoml7.00 en 17.30 uur. RTL 4 gaat daarmee van negen naar elf bulletins per dag. Rensen trekt parallellen met de pu blieke omroep. Dat doet hij met zin nen ais: Het nieuwe seizoen is het sei zoen van de waarheid' en 'De strijd wordt tot op het scherpst van de sne de uitgevochten'. „We gaan de recht streekse concurentie aan met de uit zendingen van 16.00 en 18.00 uur en het late nieuws. Nieuwslijn komt recht tegenover 2 Vandaag te staan. Alleen het nieuws van één uur hebben ze nog voor zichzelf." De hoofdredac teur wil in de toekomst ook wel weer de concurrentie aangaan met het NOS-Nieuws van tien uur, het Sport journaal en Nova. Op RTL 5 ziet hij graag dagelijks een concurrerend blok verschijnen. Dat zo'n opzet eer der al is mislukt, vindt hij geen een be lemmering: „Er is toen telkens zó ge schoven met aanvangstijden dat het wel móest misgaan." De strijd met de publieke omroep gaat zich de komende tijd vooral op het technische vlak afspelen. „Beel den van een paar uur oud accepteren de kijkers niet meer", meent Rensen. Het gaat er volgens hem om wie de eerste en de beste heeft. Daarbij spe len satellietverbindingen, digitale ca mera's en montage-sets en flexibel personeel een grote rol. De nieuws programma's beschikken over een budget van 25 miljoen gulden. Toch moet er flink op het geld worden gelet. Rensen: „Eén satellietverbinding kan, twee of meer per dag is pure luxe. De watersnood van begin dit jaar heeft bij voorbeeld flinke gaten in de bud getten geslagen." De hoofdredacteur haalt flink uit naar de publieke om roepen. Het Journaal en Nova becon curreren elkaar, 2 Vandaag 'werkt niet' en de sportredactie zou een ei land vormen binnen het publiek be stel. „Veel te duur allemaal wat daar gebeurt", meent Rensen. De samen voeging van de nieuwsredacties van Veronica en RTL heeft dan ook dui delijk een financiële grondslag. Als Veronica zelfstandig Nieuwslijn zou gaan brengen, kost dat de commercië le omroep vier keer zoveel. Met Nieuwsradio 1395,' de nieuws- en ac tualiteitenzender van Veronica die niet binnen de HMG-Groep valt, wordt niet samengewerkt. Alleen in geval van 'ernstige calamiteiten' wordt er eventueel beroep op elkaar gedaan. Robert Leenheers, afkomstig van Veronica en net ais Harm Tase- laar van RTL adjunct-hoofdredac teur van de gezamenlijke rubrieken, over de samenwerking tussen Nieuwslijn en RTL-Nieuws: „Ik heb aan de wieg van 2 Vandaag gestaan. Daarom heb ik gelijk gezegd: Het is óf samenwerken óf helemaal niets'. Iets anders werkt namelijk niet. We trekken zowel op technisch als perso neel vlak samen op." De 126 redac teuren huizen allemaal op één grote afdeling in het RTL-gebouw in Hil versum. Het is vanaf 1 september dan ook goed mogelijk dat verslaggevers het ene moment op RTL 4 te zien zijn en even later bij Veronica. Alleen de presentatoren wisselen niet van zen der. Dat er de komende maanden geen nieuws bij RTL 5 is te zien, komt volgens RTL-directeur Huib Boermans door lagere reclame-in komsten rondom nieuwsuitzendin gen. Hoofdredacteur Rensen meent echter dat de nieuwsflitsen geen extra geld hoeven te kosten: „Die korte uit zendingen kunnen we er gewoon bij doen als we toch voor RTL 4 bezig zijn." Het verdwijnen van de flitsen is volgens hem te wijten aan het vacuüm dat is ontstaan door een wisseling van de wacht bij de leiding van RTL, 5. Hij verwacht dan ook dat na enig overleg de nieuwsuitzendingen per 1 januari 1996 wel weer zullen terugke ren. Rensen: „Ik geloof niet in nieuws- loze stations. Kijkers gaan na een tijd je toch zappen om even te weten wat er aan de hand is."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 29