70
a over
utricia neemt
KLM Cityhopper huurt
Snow Queen kan
naar Rotterdam
oncern na overname Europees marktleider in babyv$ëding
Nieuwe tanks voor Aniereentrale
Minder groei schept ruimte voor renteverlaging
rigjaappjf economie kort
Wilton Fijenoord holding
krijgt ottd-directeur terug
STEM
ECONOMIE
-
A7
V3S* 'n ^aven van
f
Perscombinatie Nieuwe Volvo-middenklasser kost f 45.000.
brengt bod uit
op Dagbladunie
fiëftzine en diesel cent duurder
Onderhandelingen cao-boomkwekerijen
Glttstéf ontwikkelt superflitser
Dubbele inkomens op één kussen
Consument loopt over van vertrouwen
Litzendbranche groeit explosief
NCM Miil kredietrisico f okker beperken
Winst Lufthansa 40% omhoog
Nieuw cd-forinaat in aantocht
H&lfJaarMrinst BASF verdrievoudigd
Halfjaaréfinst ING naar 1184 miljoen
■MM
■ÉMHWi
VRIJDAG 25 AUGUSTUS 1995
„„ze verslaggever
terdam - KLM Cityhop-
t met de Fokker 70
De KLM-dochter
Ut vier toestellen, die de
Fokker 28 gaan vervan-
jebben KLM en Fokker gi-
in een gezamenlijk bericht
„„„-maakt,
fokker is men dolblij met de
v „Wij zien dit als een blijk
vertrouwen in het bedrijf
eren zijn produkten," zegt
voerder L. Steijn. „Dat de
met zijn wereldwijde repu-
j zich aan ons produkt ver-
'tis een goed signaal naar de
t, KLM gaat nu met al onze
toestellen vliegen: tien Fokkers
50, vier Fokkers 70 en zes Fok
kers 100."
De order is binnengehaald op een
moment, dat in sommige kringen
in politiek Den Haag (D66) en in
Duitsland openlijk getwijfeld
wordt aan de toekomst van het
bedrijf. Zoals bekend heeft Fok-
•ker anderhalf miljard gulden no
dig om te overleven.
KLM gaat de toestellen huren via
een apart op te richten stichting,
waarvan de aandelen in handen
komen van KLM en Fokker. De
looptijd van de huurovereen
komst is slechts drie jaar. „Of in
dien nodig korter," zegt KLM-
woordvoerster M. Wenting. Lan
ger kan desgewenst ook. KLM
wilde die flexibiteit, omdat het
concern voor belangrijke besliss
ingen omtrent de Europese vloot
staat.
De oude Fokkers 28, aangeschaft
in de periode 1978-1982, kamp
ten door achterstallig groot-on
derhoud steeds meer met vertra
ging. Bovendien voerde Schiphol
extra heffingen op geluidsbelas
ting in, die wel voor de F28 maar
niet voor de stille Fokker 70 gel
den. KLM stelt met het nieuwe
toestel haar passagiers een beter
produkt tegen lagere onder-
houds- en brandstofkosten te
kunnen bieden.
De overeenkomst bevestigt de
sterk verbeterde verhoudingen
tussen KLM en Fokker sinds bij
de vliegtuigfabrikant B. van
Schaik aan het roer staat. Bekend
is dat Van Schaik en zijn KLM-
collega P. Bouw regelmatig met
eikaar overleggen.
De relatie raakte in het verleden
ernstig Verstoord, eerst omdat
KLM lang'Wachtte voordat zij de
Fokker 100 aanschafte, en ver
volgens omdat de KLM veel lan
ger rtloeSt Wachten op de bestelde
toestellen daft- afgesproken. Toen
de Fokker 100 eindelijk werd af
geleverd,.hèd de KLM de vlieg*
tuigen eigenlijk niet meer nodig
en stootte zfe door naar het Fran
se Air Littoral, eeti deelneming
van KLM, KLM nam de toestel
len twee jaar geleden terug, maar
doordat hef ohderhoud met dé
i i ui «hl» i r i ni in i
Franse slag was uitgevoerd, tra
den tal van storingen Op. Na een
grote beurt bij Fokker Airct&ft
Services in Woensdrecht zijn dié
problemen inmiddels opgelost.
De Fokker 70 is op dit moment
het topprodukt van Fokfer.
Sinds het toestel twee jaar teriig
in een uitermate slechte markt
werd geïntroduceerd, verkócht
Fokker er 63 van. Daarvan moe
ten er nog 49 worden afgeleverd.
De lijn voor de Fokker 70/100 is
voor anderhalf jaar vol. Onlangs
Waakte Fokker-topman Van
Schaik bekend twintig toestelleh
te hebben verkocht aan nog on
bekende klanten. De KLM-vlieg-
tuigen komen boven op die'or
ders.
mi ii i li n» t
Paul Verlinden
ermeer Het Nederlandse voedingsmiddelenconcern Nu-
tia wordt door de overname van de Duitse concurrent Milu-
uarktleider in Europa op het gebied van babyvoeding. Nu-
Üa, producent van onder meer Olvarit maakte de overname
«n bekend.
nili i®
itricia betaalt ruim 900 miljoen
i voor de Duitse producent
dieet— en kindervoeding.
4 de overname ontstaat een
jtern met ruim 7000 werkne-
en een omzet van circa 2,5
liard gulden.
ipa is een dochter van de Al-
Groep. De onderneming
jt acht fabrieken in verschil-
elanden, waar in totaal 2850
n werken. De omzet was
iigjaar ongeveer 1 miljard gul-
de winst voor belastingen
■roeg 25 miljoen gulden,
omzet van Nutricia lag vorig
op 1,5 miljard gulden met
brutowinst winst van 177
joen. Bij Nutricia werken on-
ï'eer 4350 mensen, van wie
1 in Nederland.
overname van Milupa past in
itricia's strategie van interna-
«alisatie en specialisatie, zo
'iepresident—directeur J. van
Wielen van Nutricia gisteren
„We zijn nu in heel Europa
speler van formaat gewor-
Milupa's belangrijkste af-
.„.arktis Duitsland. Daarnaast
ft het bedrijf een sterke posi-
in onder andere Italië, Frank-
jk en het Verenigd Koninkrijk,
itricia is in alle Europese lan-
actief en heeft belangen in
Verre Oosten. Na de overna-
heeft Nutricia op het gebied
babyvoeding een marktaan-
1 van 35 procent in Europa,
tegenstelling tot Nutricia moet
Ie laatste jaren genoegen
men met marginale winstcij-
en een dalende omzet, terwijl
leuwe index voor
middelgrote
fondsen op beurzen
terdam (anp) - Om tege
moet te komen aan de vraag
har een goede index voor de
toetsontwikkelingen bij de
jrote fondsen komen
ieEOE Optiebeurs en de Am-
fetlamse Effectenbeurs met
i nieuwe beursthermome-
kdeMidkap.
middenkapitalisatie-index
P' op 4 oktober van start,
ïaast het bieden van de koers-
ffltwikkeling in één oogopslag,
®et de Midkap ook een graad-
•tterzijn voor afgeleide produk-
o is een gemiddelde van
:en. Opmerkelijk genoeg
er ook vier hoofdfondsen in
ttenomen, die niet meetellen bij
«op-index AEX. Het zijn Fok-
jVan Ommeren, Océ-Van der
o en Hunter Douglas.
jiin verband met een hypo-
- 're vordering van ruim een
hjoen gulden. De voltallige
tanning en de lading zitten
Work heeft op 4 augustus
i,7aS gelegd op het schip.
Wde dag heeft de Zweedse
J,, toestemming gevraagd het
P°ver te brengen naar Rot-
ii,® om de lading daar te laten
stol"?en ,en Snow Queen
te verkopen. De
havenautoriteiten
n9rtH al'een meewerken als alle
hun toestemming geven,
euerij weigerde dit. Zij
dat haar beslagrechten
iip. Vervallen zodra het schip
hot gebied van het arron-
de bedrijven tot voor vijf jaar nog
gelijk opliepen. Volgens Van der
Wielen komt dat, omdat Milupa
zijn babyvoeding elders laat pro
duceren en daarbij met hogere
kostprijzen te kampen heeft. Nu
tricia heeft de kosten altijd laag
kunnen houden. „Omdat wij pro-
duktiecapaeiteit over hebben en
hetzelfde produkt van dezelfde
grondstoffen maken, kunnen we
makkelijk in onze fabrieken Mi
lupavoeding maken. Dat levert
op hele korte termijn een groot
stuk synergie op."
Pikant aan de overname is, dat
Milupa de laatste jaren op een
felle manier de concurrentieslag
met Nutricia heeft proberen aan
te gaan. Begin 1994 probeerden
de Duitsers te profiteren van de
Olvarit—affaire, waarbij schoon
maakmiddel in Nutricia's voe
ding werd gevonden en de afzet
in Nederland terugliep. Milupa
slaagde er echter nauwelijks in
voet aan de grond te krijgen in
Nederland. Onlangs nog, in mei,
beweerde Milupa dat Nutricia's
voeding stoffen zoü bevatten die
nog niet voldoende uitgtest wa
ren.
Volgens Van der Wielen hebben
de schermutselingen uit het re
cente verleden geen invloed ge
had op de onderhandelingen. „De
directie van Milupa zegt 'zeer in
genomen' te zijn met de overna
me. Bovendien hebben we niet
met Milupa, maar met Altana
moeten onderhandelen over de
verkoop."
Over de wijze van betaling liet de
Nutricia—top zich niet uit. Mo
gelijk volgt een emmissie van
aandelen. „Daar studeren we nog
op. Belangrijkste is dat we het
makkelijk kunnen betalen. Twee
banken hebben zich daar inmid-
deks voor garant gesteld."
De som van ruim 900 miljoen gul
den voor Milupa noemde vice
president E. van Veen van Nutri
cia gisteren fors, gezien de matige
winst. „We kopen echter geen
verleden, maar toekomst," aldus
Van Veen, die verwacht dat de
winst per aandeel van Nutricia in
1996 op zijn minst gelijk is aan de
winst per aandeel op dit moment.
In 1997 moet die winst zelfs ho
ger liggen, dan in het geval dat
Milupa niet was gekocht.
Nutricia presenteerde gisteren
tevens zijn halfjaarcijfers. De
nettowinst steeg in de eerste zes
maanden van 1995 ten opzichte
van dezelfde periode in 1994 met
11 miljoen gulden tot 64,2 mil
joen gulden. De omzet steeg met
10,5 procent tot 746 miljoen gul
den. Voor geheel 1995 wordt een
winst verwacht die aanzienlijk
hoger ligt dan in 1994.
Bij de bouwplaats pan Siemerink in
Geertruidenberg vertrok gistermiddag een
buitengewoon transport, bestemd voor de
Amercentrale in diezelfde gemeente. Het
betrof het vervoer over water van een bin
nen- en buitentank, die onderdeel uitma
ken van de in aanbouw. Pijnde DeNGX-i
stallatie van de eenheicfS fan de Amercen
trale. De Elektricitdfi»ProduktïélTta.at-
schappij Zuid-Nederland (ËPZ) investeert
in totaal honderd miljoen gutden in de De-
NOx-installatie. De DeNOp reduceert de
onze rechtbankverslaggever
'eda - De Griekse scheefswerf Good Work moet er aan mee-
®ersen dat de chemicaliëntanker Snoow Queen deze week
'tuit de haven van Moerdijk overgebracht wordt naar de Rot-
?damse haven. Met die uitspraak komt de Bredase kort-ge-
pngrechter mr. G. Poerink tegemoet aan de eis van de Zweed-
'"kandinavtska Enskilda Banken.
jHank heeft 30 juni j.l. conser- dissement Breda komt. De be-
keslag op de Snoow Queen manning zou het dan aan het be
slag kunnen onttrekken.
Volgens de bank hoeft Good
Work niet op enige opbrengst te
rekenen omdat de verkoop niet
meer zal opbrengen dan de
schuld bij de bank. De verkoop
moet snel plaatsvinden omdat el
ke dag vertraging extra liggeld en
salarissen kost.
Mr. Poerink zegt in zijn vonnis
dat Good Work al haar rechten
behoudt als de Snow Queen naar
Rotterdam gaat. Zij heeft twee
«r™ '"usenjK te verkopen. De schepen gecharterd die de bul-
%n n Se havenautoriteiten kladingen methylene chloride en
allppn 1 - -11- ethyl alcohol kunfien meenemen
naar Haifa. Dat belang weegt
zwaar.
Hij acht de bank mans genoeg om
te voorkomen dat de bemanning
de tanker kaapt.
Amsterdam - Om „een bijdra
ge te leveren aan de handha
ving van een pluriforme pers"
is de uitgeversgroep Perscom
binatie Meulenhoff (PCM) van
plan een bod uit te brengen op
de Dagbladunie.
Een overname van de door Reed
Elsevier af te stoten kranten-
groep past in de strategie van
PCM, die gericht is op „basisver
breding en op versterking van
haar positie, ook in de dagblad
sector". Dat heeft de groep don
derdagmiddag bekend gemaakt.
PCM is uitgever van de landelijke
dagbladen Volkskrant, Trouw,
Parool, huis-aan-huisbladen en
algemene en educatieve boeken
(Meulenhoff). Op facilitair ter
rein zijn naar het oordeël van
PCM goede samenwerkingsvor
men mogelijk, die zullen leiden
tot vergroting van de efficiency.
Gistermiddag meldde ook ING-
topman A. Jacobs, dat zijn bank
mee wil doen aan een overname
of verzelfstandiging van Els-
eviers krantengroep.
Van onze verslaggever
Born - Op de internationale
autotentoonstelling in sep
tember lanceert de Zweedse
autofabrikant Volvo een nieu
we middenklasser, die de
naam S4 krijgt. Het nieuwe
model komt tussen de 400 en
de 850-serie te liggen en zal
rond de 45.000 gulden gaan
kosten. De S4 Wordt in het
Limburgse Born geprodu
ceerd, de eerste modellen ko
men eind dit jaar of begin vol
gend jaar van de band ett zul
len rond maart in Nederland
in de showrooms staan.
Een woordvoerder van Volvo Ne
derland benadrukt, dat de S4 niet
in de plaats komt van de 400-se-
rie die ook in Born wordt ge
maakt: „Het is absoluut geen
plaatsvervanger, de produktie
van de 400 gaat vooriopig ge
woon door."
Volgens Per-Erik Mohlin, presi
dent van Volvo Car Corporation
in Zweden, is de S4 de aanzet
voor 'een tijdperk van nieuwe
strategie' voor Volvo. „De Volvo
S4 is de eerste in een geheel nieu
we serie modellen. De komende
vijf jaar zullen wij jaarlijks een
De nieuwe S4 van Volvo, die volgend voorjaar in Nederland ie
kóóp is, is geen plaatsvervanger van de 400 série. föto volvo
compleet (tóeuw model introduce
ren én onië doëlstelling voor de
lange têftnijnis te komen tot een
jaarprodttktie van 500.000
auto's," aldus Mohlin.
Met de S4 introduceert Volvo ook
een nieuwe type-aanduiding die
gebaseerd is op één letter en één
cijfer. De S staat voor sedan, de F
vooT flexibiliteit (bijvoorbeeld
i t.m «li «ui w.r
een vijfdeurs-model) eri de' <5
Staat voor Coupé. Binhen dit sys
teem betekent S4, dat het gaat
om een vierdeurs sedan. Het vól
gende model dat later dit jaar
wordt geïntroduceerd, zal dé' P?
worden, een vijfdeurs- modéL- In
1996 zal Volvo met een cabriolet
komen, op basis van dé Volvo
850, onder de naam C7.
Van onze redactie economie
Amsterdam - De verrassing
bestond er deze keer uit, dat
de Bundesbank gewoon deed
wat iedereen verwachtte: de
rentetarieven verlagen.
De Duitse centrale bank heeft
een reputatie hoog te houden als
het erom gaat de financiële
markten op het verkeerde been te
zetten. Maar deze keer waren de
signalen, voorafgaand aan de
tweewekelijkse bijeenkomst vhn
de Bundesbankrat, wel heel ltlid
en duidelijk.
Zelfs bankpresident Hans Tiet-
meyer was er dinsdag niet voor
teruggeschrokken te beamen, dat
hij ruimte zag vooijeen verlaging
van de officiële taneyen op rede
lijk korte termijn.
Dat De Nederlandsche Bank
volgde, paste volledig in het pa
troon. De gulden zit vastgeklon
ken in het 'D-Markblok'. Dat de
Nederlandse voorSchdtrente
slechts met een kwart punt naar
beneden gaat, was ook ingécaltu-
leerd. In juni had de Nederlandse
centrale bank immers al van de
kracht van de gulden gebruik ge
maakt door los van de Bundes
bank een kwart punt van het ta
rief af te doen.
Hoewel een renteverlaging altijd
met open armen wordt dfltvangen
(zij verlaagt immers de lasten
voor bedrijven en gezinnen die
geld geleend hebben), is het vaak
wat minder gunstig econömiSëh
nieuws, dat daarvoor ruimte
maakt. De matiging vén de prijs
stijgingen en de meevallende
groei vah de geldhoeveelheid die
ae Bundesbank de moed geven
om de belangrijkste tarieven met
een half püht te verlagen, duiden
immëj» op een vertraging van de
bedrijétghetó. Net als in andere
Westeftïe industrielanden is in
Duitsland de economische golf
vah (Ie afgelopen twee jaaf dui
delijk of# £ijh hoogtepunt heen.
Lagere "rentelasten kunnen die
neërgaanfiö beweging dempen,
Voor zovêï investeerders zich
meer dödhde kósten dan door de
kansen latffifetden. Daarom is de
Duitse renlestap zo Welkom, niet
alleen irt Duitsland zelf, maar
ook in Néderland en andere Eu
ropese htetierf. HoewCl in dë
nwéftte ljiMden de groei nog be
hoorlijk iS, daalt het tempo daar
van 2iet)3erbgen. Te lang volhou
den vatl'beti straf monetair be
leid, egti verwijt dat de Bundes
bank iit fftt verleden menigmaal
hééft gétrsSfen, kaft tot een onno-
dig hèrdé Striding bijdragen.
Dè verlagihg van de officiële ta-
rfeven door de centrale banken
heeft alleen indirect effect Op te
financiële werkelijkheid. De
maatregel is doorgaans een be
vestiging van een ontwikkeling
die in dé voorgaande periödè al
zichtbaar is geworden op de geld
en kapitaalmarkt. Maar daardoor
bevestigen de centrale-bankpre-
sidenten wel de door de mafkt
gezette trend. K- .-f
In eerste instantie zijn de cehtra-
le-banktarieven van belang voor
de geldmarkten, dat wil zegge»
op de handel in Schulden met een
korte looptijd. De të'neür die daar
wordt gezet, wérkt echter ook
door op de kapitaalmarkt (TaSg*
geld).
In Nederland is dat deze Wéék
nog duidelijk zichtbaar gewór
den doordat de belangrijkste vér
strekkers van hypotheeklening®
hun tarieven verlaagden.
vari onlë coftespondente
(Schiedam - Eén van de twee voormalige 'straatvechters' van de
Schrédamse scheepswerf Wilton Fijenoord (WF) - Tj. Jonker -
zal fièï als half jaren 80 weer moéten vechten voor het voortbe-
staan fftn de wederom noodlijdende scheepswerf.
De óud-dirtcteur, dié net als zijn coïftpaan B. Sluis commissaris is bi
W|', neemt voorlopig de leiding over van directieleden D. Schuurmar
en J. Bos. Hij zal over vijf a zes weken een overlevingsplan presente
ren vtjot de miljoenen verlieslijdende werf. Het afgelopen half jaai
k\ya8i WF voor 7,9 miljoen gulden in de rode cijfers te staan.
De twéé"nu' met eigen instemming ontslagen directieleden wilden WF
opsplitsen in Vier afzonderlijke BV's en deze onderbrengen bij Verol-
me Botlëk. Het personeelsbestand zou in die constructie van 450 tol
(165 [pensen worden teruggebracht. De raad van commissarissen wa;
Jiet niet eens met deze sterfhuisconstructie. Ze viel ook over de snel
oplopende verliezen en leiet de twee op staande voet ontslaan.
Daartegen spariten de twee met succes een kort geding aan al stelde
de Rotterdamse rechtbankpresident wel de voorwaarde dat het Stich-
tingsbestuur van de WF Holding een definitief besluit moest nemer
ovefïte toekomst van de directieleden. Dat is gisterenmorgen gebeurd
Het',#Schtingsbestuur - waarin een vertegenwoordiging zit van de
éadd WW commissarissen, aandeelhouders en ondernemingsraad (OR',
)- weeg Jonker aan als bestuursvoorzitter ad interim.Schuurman zal
jeen anderè positië binnen de Wilton Fijenoord Holding krijgen en Boe
|s Vari plan buiten het bedrijf passend werk te zoeken.
■■MNËli
uitstoot van stikstofoxyden met ,-i
procent. Ook vandaag worden twee ah
niatanks naar de Amercentrale getranspor
teerd. Vanmiddag om ongeveer 15.30 uur
zal de klus waarschijnlijk geklaard zijn.
FOTO COR VIVEEN
I II II I nï lil llWFi i
Botterdam L De verkoopprijzen voor benzines en autogasolie
gaan aanstaande zaterdag met 1 cent per liter omhoog. Dat heeft
markleider Shell Nederland donderdag bekendgemaakt. De ad-
Vies-pompprijzen worden: super plus loodvrij 1,96 euro lood
vrij 1,90 superbenzine met lood 2,07 en diesel 1,33.
Nfeuwegein - De werkgevers in de boomkwekerijen hebben de
^Verhandelingen «Ver een nieuwe collectieve arbeidsovereen-
ftemst «oor de zesduizend medewerkers opgeschort. Dat hebben
tie vdedingsbondeft van FNV en CNV gister bekendgemaakt. De
wèrkgevërs gdah [Ret hun achterban overleggen, omdat de bon-
dén een aantal voorgestelde verslechteringen niet accepteren. De
Werkgevers streven naar flexibilisering van de werktijd geduren-
fië'Öft weken. In die weken zou de dagelijkse werktijd met een uur
fhoeten Worden Vérlengd en zou de zaterdag een gewone werkdag
meten Worden. Verder willen de Werkgevers een nieuwe lage
loonschaal die 26 procent beneden de huidige laagste loonschaal
ligt, moet de automatische prijscompensatie verdwijnen en zou de
eerste ziektedag vöor rekening van de arbeiders moeten komen.
Hét tfVeHég wordt 7 september voortgezet.
Eindhoven - Een superflitser die kentekenplaten razendsnel her-
BëftV, ërop iriZoonat en de gegevens onmiddellijk doorspeelt aan
Sen centrale computer. Een wereldprimeur, zeggen betrokkenen,
flie fnóraentecl Wordt ontwikkeld door vier samenwerkende be
drijven in ZuiddOst-Brabant. Het opmerkelijke project werd gis-
térmidcfeg bekend gemaakt door de stuurgroep van Stimulus, het
economisch herSfcfucturingsprogramma voor de regio. Brussel
dË&g|/ 205.000 bij aan de produkt-ontwikkeling. Provincie, mi-
nrateWè van Economische Zaken en het Samenwerkingsverband
Regio Eindhoven leggen als co-financiers eenzelfde bedrag op ta
fel. Het Korps Landelijke Politiediensten betaalt anderhalve ton
mee-aan de ontwikkeling en zal tot en met 1999 in elk geval de
eltstè hondeflchapparaten a 50.000,- afnemen. De totale kosten
va ft dit 'innovatieve cluster-project' bedragen ruim één miljoen
guldeft. Het eérste prototype zal naar verwachting eind volgend
jaar klaar zijn.^
Bij zes van de tien (echt)paren hadden in 1992 beide
pirtnets een ihkdmen. Het ging dat jaar om twee miljoen huis-
noudefts, die volgens het CBS samen gemiddeld een ton bruto ver
diend^. Sinds 1990 stijgt hét aantal tweeverdieners jaarlijks met
ll'Ö.'OÖO; terwijl het aantal eenverdieners met gemiddeld 70.000
daalt en th (992 op 1,2 miljoen uitkwam. Het gaat hierbij om
huishoudens met een hoofkostwinner jonger dan 65.
pen Haag - Het vertrouwen van de Nederlandse consument ligt
momenteel op het hoogste peil sinds vijf jaar. De koopbereidheid
vafi consumenten ligt volgens het CBS eveneens op een hoog ni
veau, De cijfers vormen het voorlopig hoogtepunt van een krach
tige éeFbëtering van het consumentenvertrouwen, die begin vorig
È»ar inzétte. Alleen in de laatste drie maanden van vorig jaar was
r spftaké pan een korte abrupte daling, waarna begin dit jaar her
stel volgde.
bén Haag - De' uitzendbranche groeit volgens het CBS explosief
doör dg gunstige economische Oütwikeling en door de toegenomen
flexibilisering van arbeid, In het fwêedë kwartaal van dit jaar lag
het aaatal uren dat uitzendkrachten werkten met bijna 60 miljoen
eert kWart hoger dan een jaar eerder. Het gaat omgerekend om
WO.ROÖ volledige banen. De omzet van de uitzendbureaus nam
öiet 30 procent toe ten opzichte van het tweede kwartaal van vo-
rig jaar.
etdam -De Nederlandse Crédiét Verzekerings Maatschappij
wil haar risico's ten aanzien van Fokker beperken. „We
constante stroom van automatische doorlopende verzeke
ringen in, kaart brengen, zodat we beter zicht hebben op de risi
co's. Dat betekent overigens niet dat we op Fokker dichtgaan"zo
zegt NCM-directeur A. van 't Veer desgevraagd.
Frankfort - De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa heeft
de wiiist voor belasting in de eerste helft van dit jaar met 40 pro
cent vergroof tot 189 miljoen ftark 212 miljoen). De winst van
ISJr mjljoén mark in het eerste halfjaar van 1994 was het eerste
pöStieVe,resultaat voor dat tijdvak in Vijf jaar. Lufthansa schrijft
de-donderdag bekendgemaakte winstsprong toe aan kostenbe
heersing en groei van het vervoer.
Bétlijn - Philips en Sony praten ntet een aantal concurrenten over
ëen nieuw formaat van cd-schijfjes,: het zogeheten digital video
disc-system (dvd). Dat heeft H. Êodt, vice-president van het
Êindhovense concern, gister gezegd op de internationale elektro-
niea-tentóonstelling in Berlijn. Volgens Bodt willen beide partij-
en daarrnee tegemoet komen aan het verlangen van computer- en
filmindustrie naar één nieuw cd-systeem. Het nieuwe systeem of
formaat moet op termijn dé videocassette vervangen.
RMwlgshafeh - Het Duitse chemieconcern BASF heeft de winst
VDaé belasting in de eerste helft Van dit jaar verdrievoudigd van
683 Mijoen' mark tot 2,02 miljard mark. De omzet groeide met
i0$ procent tot 24,06 miljard mark. De resultaten van BASF zijn
nog aanzienlijk beter dan de ook al mooie cijfers van de twee an-
deïé chemiereuzen in Duitsland. Hoechst verdubbelde de winst in
ftèi eerste halfjaar en zag de omzet met 6,4 procent groeien. Bij
taiér steeg de winst met 36 procent en de omzet met 4,5 procent.
Amsterdam - ING Groep heeft in de eerste helft van dit jaar 18
firflte&t ffleef Verdiend dan in dezelfde periode vorig jaar. De net-
toRilfïst ging ondanks lagere valutakoersen krachtig omhoog van
1903 miljoen naar tl 84 miljoen en de winst per aandeel groei
de'vah f 3,84haar i 4,38. Voorgésteld wordt een tussentijds divi
dend dit te Rëreri Van f 1,88 tegen vorig jaar f 1,74, op te nemen
góKftaftt of i!t aandelen. Iedere 4ï aandelen geven daarbij recht op
etjftnleuW aahdeét; De beurs reageerde positief op de cijfers. Het
fwultaat ik in overeenstemming met de verwachtingen van ana-
Meft. V
y;T k-