70 a over utricia neemt KLM Cityhopper huurt Snow Queen kan naar Rotterdam oncern na overname Europees marktleider in babyv$ëding Nieuwe tanks voor Aniereentrale Minder groei schept ruimte voor renteverlaging rigjaappjf economie kort Wilton Fijenoord holding krijgt ottd-directeur terug STEM ECONOMIE - A7 V3S* 'n ^aven van f Perscombinatie Nieuwe Volvo-middenklasser kost f 45.000. brengt bod uit op Dagbladunie fiëftzine en diesel cent duurder Onderhandelingen cao-boomkwekerijen Glttstéf ontwikkelt superflitser Dubbele inkomens op één kussen Consument loopt over van vertrouwen Litzendbranche groeit explosief NCM Miil kredietrisico f okker beperken Winst Lufthansa 40% omhoog Nieuw cd-forinaat in aantocht H&lfJaarMrinst BASF verdrievoudigd Halfjaaréfinst ING naar 1184 miljoen ■MM ■ÉMHWi VRIJDAG 25 AUGUSTUS 1995 „„ze verslaggever terdam - KLM Cityhop- t met de Fokker 70 De KLM-dochter Ut vier toestellen, die de Fokker 28 gaan vervan- jebben KLM en Fokker gi- in een gezamenlijk bericht „„„-maakt, fokker is men dolblij met de v „Wij zien dit als een blijk vertrouwen in het bedrijf eren zijn produkten," zegt voerder L. Steijn. „Dat de met zijn wereldwijde repu- j zich aan ons produkt ver- 'tis een goed signaal naar de t, KLM gaat nu met al onze toestellen vliegen: tien Fokkers 50, vier Fokkers 70 en zes Fok kers 100." De order is binnengehaald op een moment, dat in sommige kringen in politiek Den Haag (D66) en in Duitsland openlijk getwijfeld wordt aan de toekomst van het bedrijf. Zoals bekend heeft Fok- •ker anderhalf miljard gulden no dig om te overleven. KLM gaat de toestellen huren via een apart op te richten stichting, waarvan de aandelen in handen komen van KLM en Fokker. De looptijd van de huurovereen komst is slechts drie jaar. „Of in dien nodig korter," zegt KLM- woordvoerster M. Wenting. Lan ger kan desgewenst ook. KLM wilde die flexibiteit, omdat het concern voor belangrijke besliss ingen omtrent de Europese vloot staat. De oude Fokkers 28, aangeschaft in de periode 1978-1982, kamp ten door achterstallig groot-on derhoud steeds meer met vertra ging. Bovendien voerde Schiphol extra heffingen op geluidsbelas ting in, die wel voor de F28 maar niet voor de stille Fokker 70 gel den. KLM stelt met het nieuwe toestel haar passagiers een beter produkt tegen lagere onder- houds- en brandstofkosten te kunnen bieden. De overeenkomst bevestigt de sterk verbeterde verhoudingen tussen KLM en Fokker sinds bij de vliegtuigfabrikant B. van Schaik aan het roer staat. Bekend is dat Van Schaik en zijn KLM- collega P. Bouw regelmatig met eikaar overleggen. De relatie raakte in het verleden ernstig Verstoord, eerst omdat KLM lang'Wachtte voordat zij de Fokker 100 aanschafte, en ver volgens omdat de KLM veel lan ger rtloeSt Wachten op de bestelde toestellen daft- afgesproken. Toen de Fokker 100 eindelijk werd af geleverd,.hèd de KLM de vlieg* tuigen eigenlijk niet meer nodig en stootte zfe door naar het Fran se Air Littoral, eeti deelneming van KLM, KLM nam de toestel len twee jaar geleden terug, maar doordat hef ohderhoud met dé i i ui «hl» i r i ni in i Franse slag was uitgevoerd, tra den tal van storingen Op. Na een grote beurt bij Fokker Airct&ft Services in Woensdrecht zijn dié problemen inmiddels opgelost. De Fokker 70 is op dit moment het topprodukt van Fokfer. Sinds het toestel twee jaar teriig in een uitermate slechte markt werd geïntroduceerd, verkócht Fokker er 63 van. Daarvan moe ten er nog 49 worden afgeleverd. De lijn voor de Fokker 70/100 is voor anderhalf jaar vol. Onlangs Waakte Fokker-topman Van Schaik bekend twintig toestelleh te hebben verkocht aan nog on bekende klanten. De KLM-vlieg- tuigen komen boven op die'or ders. mi ii i li n» t Paul Verlinden ermeer Het Nederlandse voedingsmiddelenconcern Nu- tia wordt door de overname van de Duitse concurrent Milu- uarktleider in Europa op het gebied van babyvoeding. Nu- Üa, producent van onder meer Olvarit maakte de overname «n bekend. nili i® itricia betaalt ruim 900 miljoen i voor de Duitse producent dieet— en kindervoeding. 4 de overname ontstaat een jtern met ruim 7000 werkne- en een omzet van circa 2,5 liard gulden. ipa is een dochter van de Al- Groep. De onderneming jt acht fabrieken in verschil- elanden, waar in totaal 2850 n werken. De omzet was iigjaar ongeveer 1 miljard gul- de winst voor belastingen ■roeg 25 miljoen gulden, omzet van Nutricia lag vorig op 1,5 miljard gulden met brutowinst winst van 177 joen. Bij Nutricia werken on- ï'eer 4350 mensen, van wie 1 in Nederland. overname van Milupa past in itricia's strategie van interna- «alisatie en specialisatie, zo 'iepresident—directeur J. van Wielen van Nutricia gisteren „We zijn nu in heel Europa speler van formaat gewor- Milupa's belangrijkste af- .„.arktis Duitsland. Daarnaast ft het bedrijf een sterke posi- in onder andere Italië, Frank- jk en het Verenigd Koninkrijk, itricia is in alle Europese lan- actief en heeft belangen in Verre Oosten. Na de overna- heeft Nutricia op het gebied babyvoeding een marktaan- 1 van 35 procent in Europa, tegenstelling tot Nutricia moet Ie laatste jaren genoegen men met marginale winstcij- en een dalende omzet, terwijl leuwe index voor middelgrote fondsen op beurzen terdam (anp) - Om tege moet te komen aan de vraag har een goede index voor de toetsontwikkelingen bij de jrote fondsen komen ieEOE Optiebeurs en de Am- fetlamse Effectenbeurs met i nieuwe beursthermome- kdeMidkap. middenkapitalisatie-index P' op 4 oktober van start, ïaast het bieden van de koers- ffltwikkeling in één oogopslag, ®et de Midkap ook een graad- •tterzijn voor afgeleide produk- o is een gemiddelde van :en. Opmerkelijk genoeg er ook vier hoofdfondsen in ttenomen, die niet meetellen bij «op-index AEX. Het zijn Fok- jVan Ommeren, Océ-Van der o en Hunter Douglas. jiin verband met een hypo- - 're vordering van ruim een hjoen gulden. De voltallige tanning en de lading zitten Work heeft op 4 augustus i,7aS gelegd op het schip. Wde dag heeft de Zweedse J,, toestemming gevraagd het P°ver te brengen naar Rot- ii,® om de lading daar te laten stol"?en ,en Snow Queen te verkopen. De havenautoriteiten n9rtH al'een meewerken als alle hun toestemming geven, euerij weigerde dit. Zij dat haar beslagrechten iip. Vervallen zodra het schip hot gebied van het arron- de bedrijven tot voor vijf jaar nog gelijk opliepen. Volgens Van der Wielen komt dat, omdat Milupa zijn babyvoeding elders laat pro duceren en daarbij met hogere kostprijzen te kampen heeft. Nu tricia heeft de kosten altijd laag kunnen houden. „Omdat wij pro- duktiecapaeiteit over hebben en hetzelfde produkt van dezelfde grondstoffen maken, kunnen we makkelijk in onze fabrieken Mi lupavoeding maken. Dat levert op hele korte termijn een groot stuk synergie op." Pikant aan de overname is, dat Milupa de laatste jaren op een felle manier de concurrentieslag met Nutricia heeft proberen aan te gaan. Begin 1994 probeerden de Duitsers te profiteren van de Olvarit—affaire, waarbij schoon maakmiddel in Nutricia's voe ding werd gevonden en de afzet in Nederland terugliep. Milupa slaagde er echter nauwelijks in voet aan de grond te krijgen in Nederland. Onlangs nog, in mei, beweerde Milupa dat Nutricia's voeding stoffen zoü bevatten die nog niet voldoende uitgtest wa ren. Volgens Van der Wielen hebben de schermutselingen uit het re cente verleden geen invloed ge had op de onderhandelingen. „De directie van Milupa zegt 'zeer in genomen' te zijn met de overna me. Bovendien hebben we niet met Milupa, maar met Altana moeten onderhandelen over de verkoop." Over de wijze van betaling liet de Nutricia—top zich niet uit. Mo gelijk volgt een emmissie van aandelen. „Daar studeren we nog op. Belangrijkste is dat we het makkelijk kunnen betalen. Twee banken hebben zich daar inmid- deks voor garant gesteld." De som van ruim 900 miljoen gul den voor Milupa noemde vice president E. van Veen van Nutri cia gisteren fors, gezien de matige winst. „We kopen echter geen verleden, maar toekomst," aldus Van Veen, die verwacht dat de winst per aandeel van Nutricia in 1996 op zijn minst gelijk is aan de winst per aandeel op dit moment. In 1997 moet die winst zelfs ho ger liggen, dan in het geval dat Milupa niet was gekocht. Nutricia presenteerde gisteren tevens zijn halfjaarcijfers. De nettowinst steeg in de eerste zes maanden van 1995 ten opzichte van dezelfde periode in 1994 met 11 miljoen gulden tot 64,2 mil joen gulden. De omzet steeg met 10,5 procent tot 746 miljoen gul den. Voor geheel 1995 wordt een winst verwacht die aanzienlijk hoger ligt dan in 1994. Bij de bouwplaats pan Siemerink in Geertruidenberg vertrok gistermiddag een buitengewoon transport, bestemd voor de Amercentrale in diezelfde gemeente. Het betrof het vervoer over water van een bin nen- en buitentank, die onderdeel uitma ken van de in aanbouw. Pijnde DeNGX-i stallatie van de eenheicfS fan de Amercen trale. De Elektricitdfi»ProduktïélTta.at- schappij Zuid-Nederland (ËPZ) investeert in totaal honderd miljoen gutden in de De- NOx-installatie. De DeNOp reduceert de onze rechtbankverslaggever 'eda - De Griekse scheefswerf Good Work moet er aan mee- ®ersen dat de chemicaliëntanker Snoow Queen deze week 'tuit de haven van Moerdijk overgebracht wordt naar de Rot- ?damse haven. Met die uitspraak komt de Bredase kort-ge- pngrechter mr. G. Poerink tegemoet aan de eis van de Zweed- '"kandinavtska Enskilda Banken. jHank heeft 30 juni j.l. conser- dissement Breda komt. De be- keslag op de Snoow Queen manning zou het dan aan het be slag kunnen onttrekken. Volgens de bank hoeft Good Work niet op enige opbrengst te rekenen omdat de verkoop niet meer zal opbrengen dan de schuld bij de bank. De verkoop moet snel plaatsvinden omdat el ke dag vertraging extra liggeld en salarissen kost. Mr. Poerink zegt in zijn vonnis dat Good Work al haar rechten behoudt als de Snow Queen naar Rotterdam gaat. Zij heeft twee «r™ '"usenjK te verkopen. De schepen gecharterd die de bul- %n n Se havenautoriteiten kladingen methylene chloride en allppn 1 - -11- ethyl alcohol kunfien meenemen naar Haifa. Dat belang weegt zwaar. Hij acht de bank mans genoeg om te voorkomen dat de bemanning de tanker kaapt. Amsterdam - Om „een bijdra ge te leveren aan de handha ving van een pluriforme pers" is de uitgeversgroep Perscom binatie Meulenhoff (PCM) van plan een bod uit te brengen op de Dagbladunie. Een overname van de door Reed Elsevier af te stoten kranten- groep past in de strategie van PCM, die gericht is op „basisver breding en op versterking van haar positie, ook in de dagblad sector". Dat heeft de groep don derdagmiddag bekend gemaakt. PCM is uitgever van de landelijke dagbladen Volkskrant, Trouw, Parool, huis-aan-huisbladen en algemene en educatieve boeken (Meulenhoff). Op facilitair ter rein zijn naar het oordeël van PCM goede samenwerkingsvor men mogelijk, die zullen leiden tot vergroting van de efficiency. Gistermiddag meldde ook ING- topman A. Jacobs, dat zijn bank mee wil doen aan een overname of verzelfstandiging van Els- eviers krantengroep. Van onze verslaggever Born - Op de internationale autotentoonstelling in sep tember lanceert de Zweedse autofabrikant Volvo een nieu we middenklasser, die de naam S4 krijgt. Het nieuwe model komt tussen de 400 en de 850-serie te liggen en zal rond de 45.000 gulden gaan kosten. De S4 Wordt in het Limburgse Born geprodu ceerd, de eerste modellen ko men eind dit jaar of begin vol gend jaar van de band ett zul len rond maart in Nederland in de showrooms staan. Een woordvoerder van Volvo Ne derland benadrukt, dat de S4 niet in de plaats komt van de 400-se- rie die ook in Born wordt ge maakt: „Het is absoluut geen plaatsvervanger, de produktie van de 400 gaat vooriopig ge woon door." Volgens Per-Erik Mohlin, presi dent van Volvo Car Corporation in Zweden, is de S4 de aanzet voor 'een tijdperk van nieuwe strategie' voor Volvo. „De Volvo S4 is de eerste in een geheel nieu we serie modellen. De komende vijf jaar zullen wij jaarlijks een De nieuwe S4 van Volvo, die volgend voorjaar in Nederland ie kóóp is, is geen plaatsvervanger van de 400 série. föto volvo compleet (tóeuw model introduce ren én onië doëlstelling voor de lange têftnijnis te komen tot een jaarprodttktie van 500.000 auto's," aldus Mohlin. Met de S4 introduceert Volvo ook een nieuwe type-aanduiding die gebaseerd is op één letter en één cijfer. De S staat voor sedan, de F vooT flexibiliteit (bijvoorbeeld i t.m «li «ui w.r een vijfdeurs-model) eri de' <5 Staat voor Coupé. Binhen dit sys teem betekent S4, dat het gaat om een vierdeurs sedan. Het vól gende model dat later dit jaar wordt geïntroduceerd, zal dé' P? worden, een vijfdeurs- modéL- In 1996 zal Volvo met een cabriolet komen, op basis van dé Volvo 850, onder de naam C7. Van onze redactie economie Amsterdam - De verrassing bestond er deze keer uit, dat de Bundesbank gewoon deed wat iedereen verwachtte: de rentetarieven verlagen. De Duitse centrale bank heeft een reputatie hoog te houden als het erom gaat de financiële markten op het verkeerde been te zetten. Maar deze keer waren de signalen, voorafgaand aan de tweewekelijkse bijeenkomst vhn de Bundesbankrat, wel heel ltlid en duidelijk. Zelfs bankpresident Hans Tiet- meyer was er dinsdag niet voor teruggeschrokken te beamen, dat hij ruimte zag vooijeen verlaging van de officiële taneyen op rede lijk korte termijn. Dat De Nederlandsche Bank volgde, paste volledig in het pa troon. De gulden zit vastgeklon ken in het 'D-Markblok'. Dat de Nederlandse voorSchdtrente slechts met een kwart punt naar beneden gaat, was ook ingécaltu- leerd. In juni had de Nederlandse centrale bank immers al van de kracht van de gulden gebruik ge maakt door los van de Bundes bank een kwart punt van het ta rief af te doen. Hoewel een renteverlaging altijd met open armen wordt dfltvangen (zij verlaagt immers de lasten voor bedrijven en gezinnen die geld geleend hebben), is het vaak wat minder gunstig econömiSëh nieuws, dat daarvoor ruimte maakt. De matiging vén de prijs stijgingen en de meevallende groei vah de geldhoeveelheid die ae Bundesbank de moed geven om de belangrijkste tarieven met een half püht te verlagen, duiden immëj» op een vertraging van de bedrijétghetó. Net als in andere Westeftïe industrielanden is in Duitsland de economische golf vah (Ie afgelopen twee jaaf dui delijk of# £ijh hoogtepunt heen. Lagere "rentelasten kunnen die neërgaanfiö beweging dempen, Voor zovêï investeerders zich meer dödhde kósten dan door de kansen latffifetden. Daarom is de Duitse renlestap zo Welkom, niet alleen irt Duitsland zelf, maar ook in Néderland en andere Eu ropese htetierf. HoewCl in dë nwéftte ljiMden de groei nog be hoorlijk iS, daalt het tempo daar van 2iet)3erbgen. Te lang volhou den vatl'beti straf monetair be leid, egti verwijt dat de Bundes bank iit fftt verleden menigmaal hééft gétrsSfen, kaft tot een onno- dig hèrdé Striding bijdragen. Dè verlagihg van de officiële ta- rfeven door de centrale banken heeft alleen indirect effect Op te financiële werkelijkheid. De maatregel is doorgaans een be vestiging van een ontwikkeling die in dé voorgaande periödè al zichtbaar is geworden op de geld en kapitaalmarkt. Maar daardoor bevestigen de centrale-bankpre- sidenten wel de door de mafkt gezette trend. K- .-f In eerste instantie zijn de cehtra- le-banktarieven van belang voor de geldmarkten, dat wil zegge» op de handel in Schulden met een korte looptijd. De të'neür die daar wordt gezet, wérkt echter ook door op de kapitaalmarkt (TaSg* geld). In Nederland is dat deze Wéék nog duidelijk zichtbaar gewór den doordat de belangrijkste vér strekkers van hypotheeklening® hun tarieven verlaagden. vari onlë coftespondente (Schiedam - Eén van de twee voormalige 'straatvechters' van de Schrédamse scheepswerf Wilton Fijenoord (WF) - Tj. Jonker - zal fièï als half jaren 80 weer moéten vechten voor het voortbe- staan fftn de wederom noodlijdende scheepswerf. De óud-dirtcteur, dié net als zijn coïftpaan B. Sluis commissaris is bi W|', neemt voorlopig de leiding over van directieleden D. Schuurmar en J. Bos. Hij zal over vijf a zes weken een overlevingsplan presente ren vtjot de miljoenen verlieslijdende werf. Het afgelopen half jaai k\ya8i WF voor 7,9 miljoen gulden in de rode cijfers te staan. De twéé"nu' met eigen instemming ontslagen directieleden wilden WF opsplitsen in Vier afzonderlijke BV's en deze onderbrengen bij Verol- me Botlëk. Het personeelsbestand zou in die constructie van 450 tol (165 [pensen worden teruggebracht. De raad van commissarissen wa; Jiet niet eens met deze sterfhuisconstructie. Ze viel ook over de snel oplopende verliezen en leiet de twee op staande voet ontslaan. Daartegen spariten de twee met succes een kort geding aan al stelde de Rotterdamse rechtbankpresident wel de voorwaarde dat het Stich- tingsbestuur van de WF Holding een definitief besluit moest nemer ovefïte toekomst van de directieleden. Dat is gisterenmorgen gebeurd Het',#Schtingsbestuur - waarin een vertegenwoordiging zit van de éadd WW commissarissen, aandeelhouders en ondernemingsraad (OR', )- weeg Jonker aan als bestuursvoorzitter ad interim.Schuurman zal jeen anderè positië binnen de Wilton Fijenoord Holding krijgen en Boe |s Vari plan buiten het bedrijf passend werk te zoeken. ■■MNËli uitstoot van stikstofoxyden met ,-i procent. Ook vandaag worden twee ah niatanks naar de Amercentrale getranspor teerd. Vanmiddag om ongeveer 15.30 uur zal de klus waarschijnlijk geklaard zijn. FOTO COR VIVEEN I II II I nï lil llWFi i Botterdam L De verkoopprijzen voor benzines en autogasolie gaan aanstaande zaterdag met 1 cent per liter omhoog. Dat heeft markleider Shell Nederland donderdag bekendgemaakt. De ad- Vies-pompprijzen worden: super plus loodvrij 1,96 euro lood vrij 1,90 superbenzine met lood 2,07 en diesel 1,33. Nfeuwegein - De werkgevers in de boomkwekerijen hebben de ^Verhandelingen «Ver een nieuwe collectieve arbeidsovereen- ftemst «oor de zesduizend medewerkers opgeschort. Dat hebben tie vdedingsbondeft van FNV en CNV gister bekendgemaakt. De wèrkgevërs gdah [Ret hun achterban overleggen, omdat de bon- dén een aantal voorgestelde verslechteringen niet accepteren. De Werkgevers streven naar flexibilisering van de werktijd geduren- fië'Öft weken. In die weken zou de dagelijkse werktijd met een uur fhoeten Worden Vérlengd en zou de zaterdag een gewone werkdag meten Worden. Verder willen de Werkgevers een nieuwe lage loonschaal die 26 procent beneden de huidige laagste loonschaal ligt, moet de automatische prijscompensatie verdwijnen en zou de eerste ziektedag vöor rekening van de arbeiders moeten komen. Hét tfVeHég wordt 7 september voortgezet. Eindhoven - Een superflitser die kentekenplaten razendsnel her- BëftV, ërop iriZoonat en de gegevens onmiddellijk doorspeelt aan Sen centrale computer. Een wereldprimeur, zeggen betrokkenen, flie fnóraentecl Wordt ontwikkeld door vier samenwerkende be drijven in ZuiddOst-Brabant. Het opmerkelijke project werd gis- térmidcfeg bekend gemaakt door de stuurgroep van Stimulus, het economisch herSfcfucturingsprogramma voor de regio. Brussel dË&g|/ 205.000 bij aan de produkt-ontwikkeling. Provincie, mi- nrateWè van Economische Zaken en het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven leggen als co-financiers eenzelfde bedrag op ta fel. Het Korps Landelijke Politiediensten betaalt anderhalve ton mee-aan de ontwikkeling en zal tot en met 1999 in elk geval de eltstè hondeflchapparaten a 50.000,- afnemen. De totale kosten va ft dit 'innovatieve cluster-project' bedragen ruim één miljoen guldeft. Het eérste prototype zal naar verwachting eind volgend jaar klaar zijn.^ Bij zes van de tien (echt)paren hadden in 1992 beide pirtnets een ihkdmen. Het ging dat jaar om twee miljoen huis- noudefts, die volgens het CBS samen gemiddeld een ton bruto ver diend^. Sinds 1990 stijgt hét aantal tweeverdieners jaarlijks met ll'Ö.'OÖO; terwijl het aantal eenverdieners met gemiddeld 70.000 daalt en th (992 op 1,2 miljoen uitkwam. Het gaat hierbij om huishoudens met een hoofkostwinner jonger dan 65. pen Haag - Het vertrouwen van de Nederlandse consument ligt momenteel op het hoogste peil sinds vijf jaar. De koopbereidheid vafi consumenten ligt volgens het CBS eveneens op een hoog ni veau, De cijfers vormen het voorlopig hoogtepunt van een krach tige éeFbëtering van het consumentenvertrouwen, die begin vorig È»ar inzétte. Alleen in de laatste drie maanden van vorig jaar was r spftaké pan een korte abrupte daling, waarna begin dit jaar her stel volgde. bén Haag - De' uitzendbranche groeit volgens het CBS explosief doör dg gunstige economische Oütwikeling en door de toegenomen flexibilisering van arbeid, In het fwêedë kwartaal van dit jaar lag het aaatal uren dat uitzendkrachten werkten met bijna 60 miljoen eert kWart hoger dan een jaar eerder. Het gaat omgerekend om WO.ROÖ volledige banen. De omzet van de uitzendbureaus nam öiet 30 procent toe ten opzichte van het tweede kwartaal van vo- rig jaar. etdam -De Nederlandse Crédiét Verzekerings Maatschappij wil haar risico's ten aanzien van Fokker beperken. „We constante stroom van automatische doorlopende verzeke ringen in, kaart brengen, zodat we beter zicht hebben op de risi co's. Dat betekent overigens niet dat we op Fokker dichtgaan"zo zegt NCM-directeur A. van 't Veer desgevraagd. Frankfort - De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa heeft de wiiist voor belasting in de eerste helft van dit jaar met 40 pro cent vergroof tot 189 miljoen ftark 212 miljoen). De winst van ISJr mjljoén mark in het eerste halfjaar van 1994 was het eerste pöStieVe,resultaat voor dat tijdvak in Vijf jaar. Lufthansa schrijft de-donderdag bekendgemaakte winstsprong toe aan kostenbe heersing en groei van het vervoer. Bétlijn - Philips en Sony praten ntet een aantal concurrenten over ëen nieuw formaat van cd-schijfjes,: het zogeheten digital video disc-system (dvd). Dat heeft H. Êodt, vice-president van het Êindhovense concern, gister gezegd op de internationale elektro- niea-tentóonstelling in Berlijn. Volgens Bodt willen beide partij- en daarrnee tegemoet komen aan het verlangen van computer- en filmindustrie naar één nieuw cd-systeem. Het nieuwe systeem of formaat moet op termijn dé videocassette vervangen. RMwlgshafeh - Het Duitse chemieconcern BASF heeft de winst VDaé belasting in de eerste helft Van dit jaar verdrievoudigd van 683 Mijoen' mark tot 2,02 miljard mark. De omzet groeide met i0$ procent tot 24,06 miljard mark. De resultaten van BASF zijn nog aanzienlijk beter dan de ook al mooie cijfers van de twee an- deïé chemiereuzen in Duitsland. Hoechst verdubbelde de winst in ftèi eerste halfjaar en zag de omzet met 6,4 procent groeien. Bij taiér steeg de winst met 36 procent en de omzet met 4,5 procent. Amsterdam - ING Groep heeft in de eerste helft van dit jaar 18 firflte&t ffleef Verdiend dan in dezelfde periode vorig jaar. De net- toRilfïst ging ondanks lagere valutakoersen krachtig omhoog van 1903 miljoen naar tl 84 miljoen en de winst per aandeel groei de'vah f 3,84haar i 4,38. Voorgésteld wordt een tussentijds divi dend dit te Rëreri Van f 1,88 tegen vorig jaar f 1,74, op te nemen góKftaftt of i!t aandelen. Iedere 4ï aandelen geven daarbij recht op etjftnleuW aahdeét; De beurs reageerde positief op de cijfers. Het fwultaat ik in overeenstemming met de verwachtingen van ana- Meft. V y;T k-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 7