I SSIEN >SSIEN Muziek is een communic atiemiddeP UIM150 ESTEM Zomer-Gids Grote Gids Extra banen voor podiumkunstenaars zomeraktie Reality-tv wekt vaak woede bij Opname van onbekende Elvis-song gevonden lus 1995 RDE VAN 2500.- hHI'H'H'lilHlll'Hil-Uliï IERING jijs van Leer geeft komende week Promconcerten met Brabants Orkest I OP REIS BETSY GIJS - 44 Bezwaren tegen Radio 1-nieuwe stijl afgewezen occasions °P voorraad 1 waar hij in verkeert. Ook een motor, boot of caravan. P/91 board, bi.'8 board, b|.'8 va. 12.750- 17.750.- v.a. 19 750.- v.a. 15.250.- v.a. 15.950- v.a 14.950.- v.a. 14.750.- 17.250- v.a. 12.750.- v.a. 12.750.- v.a. 12.750.- 21.950.- 18.750- 23.950.- v.a. 9250.- 21,950.- 12.750.- P-m. 127 P-m. 177 p.m. 197 p.m. 152, p.m. 159 p.m. 149 p.m. 147 p.m. 172 p.m. 127. p.m. 127, p.m. 127. P-m. 219. p.m. 187. p.m. 239. P-m 92. p.m. 219 p.m. 127. on krijgt u van R. EEKEND vakantie 9 personen. e financieren. 28.750.- p.m. 287.- 3 opfies, moef u lenz. enz. enz. bj. |gl, bj. '85 23.950.- p.m. 239/] 26.750.- p.m. 267.-1 v.a. 5.950.- p.m. 59.-1 14.950.- p.m. 149,-r romen, autotelefoon, radio/cassette, zeer 31,950.- p.m. 319.- 3-spaakvelgen, dakrail, bi.'88 f2 |/92-'93 bj'92-'93 pr. o.a.v.l 21.750.- p.m. 217,-f 13.750.- p.m. 137.-1 v.a 17.950.- p.m. 179,-f v.a. 22.750.- p.m. 227.- .'92 Igen enz., bj.'91 fchuifdak enz., bj.'89 8.950.- p.m. 28.750.- p.m. 287,-j 20.950.- p.m. 209.- 22.750.- p.m. 227.-] 28.750.- p.m. 287.- 17.750.- p.m. 177.-1 15.750.-p.m. 157.-1 16.750.-p.m. 1Ó7.-J 17.950.- p.m. 179.-1 v.a. 12.750 - p.m. 127- ding, sportvelgen, radiocassette, 9 pers. fo tel. 076-711466. Jkr., bi.'89 |'87-'88 P92 lj/85 lifkant.dak, bj.'87 loiler, elektr. ramen, bi.' TB5 21.750.- p. 23.950.- p. v.a. 8.950.- p. 22.750 - p. 17.750.-p v.a. 15.750.-p. 10 750.- p. v.a. 17.950.- p. 18 17.750.-p. v.a. 8.950.- p. m. 217/1 m, 239.- m. 89.-1 m. 227.- m. 177.-1 m. 157.-J m. 107.- m. 179/ m. 177.- sn geven u een deskundig blijvend langs. enz., bJ/88 bj/88 dak, radio-cass., I.m.- sportvelgen enz., bj/93 jels, bj/89 iio-cass., c.v., bj/91 .'89 EXCLUSIEF 12.750 - p.m. 127.-1 13.950.- p.m. 139.- 18.950 - p.m. 189.-' 22.750.- p.m. 227.-1 16.950.- p.m. 169.-: 14 950 - p.m. 149." v.a. 8.950.- p.m. v.a. 15.750.- p.m. 157.-] v.a. 12.750.-p.m. 127.-, 25.750.- p.m. 257.- 16,950.- p.m. 169-j v.a. 14.950.- p.m. 149- v.a. 15.750.- p.m. 157/, v.a. 8.950.- p.m. -- v.a 10.750.- p.m. 107. EXCLUSIE in, alarm, elektr. ramen, 90 nzv bj/89 .dak, Retaro bekleding, dubbele airco, special w.priis 120.000.- ortvefgen, sportuitlaat, c, elektr. ramen enz. nw. bj. '73 EXCLUSIEF v.a. 17.950.- p.m. 179- 21.750.-p.ni. 217, v.a. 16.750.- p.m. 167.- v.0.14.750.-p-m.M7-- 13.750, p.m. 137, v.o. 9.750.- p.m. »-■ 29.750, p.m. 297, nu voor 29.750, p.m. 297, nuvoor 43.750.- p.m. 437, nu voor 33.950.- bj. 1W2 26.950.- p.m* FxaüsiÉL 31.950.- p.m. 319.- extra's o.a. alarm, ABS, LM- 25.750.- p r bi.'85 v.a. 12.950 -p r F, b .'85 v.a. 12.950.-p-r z., Dj.'86 9.250.- p.r ruifdak, metallic, sporlvelqen, 23.950 - p-r mooi, bj. '86-'87 v.a 11 750.- p.r v.a. 9.750.- p-r leder bekl., alarm, l.m.- 25.750 - p-r 18.950 - p-r dak n. 239-- n. y/' n. 257'! „e financiering: lage tarieven Lope™ met WAO zijn van harte welkom. bel tie 076-811175/711466 tiering e/o aanschaf occasion jgewerkt. 0.000 km beurt verd met een nieuwe APK-keuring reda. Tel. 076-711466 afslag Breda-Noord 0 - 18.00 uur, zat. 10.00 -17.00 uur, ot 21.00 uur 17.950.- p.m. 179 v.a. 10.750 - p.m. 107. 20.750.- p.m. 207. 18.950." p.m. 189, 16.750.- p.m. 167. v.a. 12 950 - p.m. 129. tanciering op. Belt u ons 20 711466 of 811175. Ic.v., bj.'92 21.750.- p.m. 2171 v.a. 17.250.- p.m. 172.-1 12.750.- p.m. 127-] 17 950.-p.m. 179.-] 11.950.- p.m. 119.1 Thijs van Leer: 'Ik zou Bach vragen of hij een Steinway of een Bechstein uit wil testen. En mijn synthesizer. Die instrumenten heeft hij niet meegemaakt.' fotonos tesk uiterlijk. „Ieder mens heeft een stuk niemandsland van waaruit hij zijn inspiratie put. Als ik schrijf - iets wat voor mij zeer wezenlijk is -haal ik dat uit voor mijzelf nauwelijks waar neembare bronnen. Het is geluk kig een ader die blijft vloeien. Ik ben altijd met muziek bezig. Componeren is een organische Si van Leer behoort de tste 25 jaar tot een der verkochte platenar- van ons land. On- ,are verkochte schij- ,uit zijn Focus-perio- niet te vergeten het lospection-tijdperk ualden moeiteloos d, platina en zelfs jiant. Van Leer werk en meer dan zeventig gns mee. Naast zijn jende solo-opnames jaar ook zijn mede- ldng aan onder meer Neerlands Hoop-pro- jtbij. Een gesprek met muzikant die volgens zeggen in de New rkse platenbakken on- [z'n eigen naam is te ste vinden. Rein van Willigen sje me vraagt iets te spelen, jt dat een improvisatie, ge- niop deze ontmoeting. Dat fik bij het publiek ook. Kijken le melodie de eerste indruk Ine oproept. Muziek is bij uit een communicatiemiddel, itioneel ook." Is van Leer woont weggedo- laan de rand van het kleine utsje Mill. In zijn rustieke en ai omzoomde woonstede ije je moeiteloos in de vori- Iteuw. Op de gemotoriseerde n na verwijst niets naar ndaagse jachtige tijd- t De rust ten spijt, stelt Van ivoor verder te praten bij een rustiger, hapklare Chinees, ijeugd heeft visite, vandaar, tóe minuten later plukt Van tnerveus aan zijn servet. Zijn Édeksel is onafscheidelijk en fgt hem, mede vanwege zijn kebaarden, een Rembrand- pier is slec/Ker. De slager en moer die opgewekt vragen of pol een beetje minder mag f,moeten nog geboren wor- r is het streven. Meer a, meer aanzien en meer tót Wie het met minder In doen, is een betreurenswaardige stum- fir heeft gelijk. De meerderheid heeft het voor het zeggen, hoe veel Btndienst er ook bewezen wordt aan het standpunt of de cultuur f ie minderheid. Marokkanen en Turken mogen zich de smeerolie We Nederlandse economie noemen. Als puntje bij paaltje komt, (tóen ze evenveel in de melk te brokken als roodharigen die zich Ij) beroemen zo 'n nuttige functie te vervullen omdat ze het natuur- l( zwarte schaap van elk gezelschap zijn. De gay scene kan bewe- fist ze de zuurdesem vormt voor het experiment en de moderne S, als het erop aankomt bepaalt het grauwe, keurig gehuwde Den pboe veel Nederland overheeft om de nichten en potten van de Net hun spel te laten spelen. ftrierheden dulden op zijn best minderheden, vroeger zowel als fin een aardige brochure heeft J. Bader beschreven hoe deze filo- ^litische natie in de vorige eeuw met Brabantse joden omging (uit- f'Vrienden Synagoge Breda, Postbus 4946, 4803 EX Breda), min 1796 in Breda een joodse vrouw overleed, vonden de autori- Tw het niet nodig haar met naam of toenaam in de registers op te Titen 'Jodin,was het enige dat eraf kon. I»paar maanden later in hetzelfde jaar besloot de nationale verga- iWf van de Bataafsche republiek dat joden gelijkberechtigd dien- fit worden aan alle overige Nederlanders. Lokale overheden de- féofhun neus bloedde. y handelaar Elias Jacob ondervond het aan den lijve. In 1798 wilde ll"n Oirschot naar Breda verhuizen, hij leverde de daarvoor Wzakelijke papieren in, maar werd desondanks na een jaar delibe- f* bureaucratie geweigerd. Het gemeentebestuur verlangde nog jtxiraacte van burgerschap, een document dat wettelijk al enige r'Le status verloren had. Toen hij dat niet kon overleggen werd I'*' stokslagen de stad uitgewerkt. T. ('e' het er niet bij zitten, het gemeentebestuur evenmin. Het be- r'ddigde hem ten onrechte van crimineel gedrag in de hoop hem zo r« de stadsgrenzen te kunnen houden. Toen dat, na ingrijpen van r"idsoverheid, ook niet mocht baten, werd Jacob onder druk van fWemenf eindelijk geaccepteerd. Twee jaar nadat hij zijn eerste Jfygehad ingediend. Of hij als zijn twintigste eeuwse collegae- fWcers in die tussenliggende tijd ook geen werkzaamheden ffitverhchten om in zijn eigen levensonderhoud te voorzien, blijft pidelijk. Het zal wel niet, onze voorvaderen waren nog meer op lening dan wij. e toe'flbrtg van Jacob keerde het tij nog niet. Een jood die zich P® wilde vestigen diende niet alleen over een bewijs van goed ge- I J'f beschikken en over een financiële garantstelling door de lei- Ëf Van de plaatselijke joodse gemeenschap, hij moest eveneens vol- K "de middelen van bestaan hebben. Een joodse huisonderwijzer T" ee'der in Breda gewoond had, werd op grond van die argu- Lnafen verblijf te Bergen op Zoom in 1816 niet opnieuw toe- 1.? Hij was vader van twee kinderen en in Breda kon hij, stelde uitingsvorm." „Tot mijn 18e heb ik alleen maar naar muziek geluisterd - klas siek, be-bop -; nauwelijks naar tekst. Dat kwam later." Gestorven De naam Bach valt. „Vader is vo rig jaar op 27 januari gestorven... Hij was een Bach interpreet par excellence. Fluit. Hij heeft het mij geleerd. Ik heb geen frustra ties over zijn heengaan. Als hij Bach speelde, stond hij al met één voet in de hemel. Bovendien was hij een wandelende Bach- encyclopedie. Ik zou Bach vragen of hij een Steinway of een Bech stein uit wil testen. En mijn syn thesizer. Die instrumenten heeft hij niet meegemaakt." Van Leers opname van Bachs Er- barme dich werd door zijn ou ders destijds, begin jaren zeven tig, nauwelijks gewaardeerd. „De tekst was vervangen door een vocaliste. Blasfemie vonden ze dat. Maar juist de puristen van de Bachvereniging vonden dat Bach zo toegankelijk werd ge maakt voor de grote massa. Mijn ouders hebben het geaccepteerd: 'Nou Thijssie, het is zo slecht nog niet!'" Dat Bach zelf veel bestaande me lodieën bewerkte en ze de zijne noemde, bevestigt Van Leer vol mondig. „Allemaal liefde met de grote L; variatie op... Hoe je het ook bekijkt, een octaaf heeft twaalf noten en die gebruik je! Of het nu composities zijn voor de eigentijdse groep Focus - 1969-1976 - of de klassieke bewerkingen van Introspection, componist, fluitist, organist Van Leer 'doet' ze moeiteloos. Op zijn nieuwe cd Musical Melody speelt hij zestien musical-bewerkingen, waarvan één uit zijn komende 'opera' Supernova. „Voor deze plaat heeft men mij gevraagd. De musicals die ik kende, vond ik niet altijd even sterk met de tekst verweven. Ik betwijfelde het of een instrumentale versie wél sterk genoeg zou zijn. Als refe rentie gebruikte ik James Gall- way. Daar ben ik een bewonde raar van, hoewel ik niet zo speel als hij. Hij kwinkeleert heel hoog, als een vogeltje. Dat heeft voor mij te weinig kloten." Even later laat Van Leer terloops weten een plaat met de Ierse fluitvirtuoos te gaan maken. „Rock 'n' roll! Ik vind zijn in strumentatie sterk. Hij haalde met zijn Memory uit Cats mijn laatste twijfel over componist Andrew Lloyd Webber weg. In mijn versie heb ik gekke knipo gen naar de jazz, maar er is ook lyriek. Daardoor is het mijn plaat geworden." Soefisme Van Leer blikt terug en kijkt vooruit. Hij praat over zijn vijf tien jaar oude mis Dona Nobis Pacem, die binnenkort in de buurt van Stuttgart te horen valt. Stipt vervolgens zijn reli gieuze achtergrond, het Soefisme aan, om na enkele uitlatingen te zwijgen. Aansluitend komt Bach weer op de proppen, waardoor het onderwerp discipline - wat nauw verbonden is met Bach - op tafel komt. „Zelf ben ik niet zo gediscipli neerd. Ik weet wel wat het is om 's morgens met een pen in je i overheid, nooit een gezinsinkomen verdienen met het aan de paar joodse kinderen die de stad rijk was. eerderheid werd door Den Haag gedwongen de minderheid te hal e"' De liberale verworvenheden van de Franse revolutie i. n een onderscheid tussen burgers immers niet langer mogelijk. I "rte ging het echter niet. iJ(j 'el met nu ligt voor de hand. Nederland is een multicultureel 'èjrt""'^en' cons'ateert elke beleidsnotitie. De dagelijkse burger- tem 'S evenwel anders. Komen er veel buitenlanders in een buurt, ^Soede vaderlanders weg en verhuizen naar de tuinsteden, fotèu an °°k onschuldiger. Is er een multicultureel festival, iien 'el °P een paar progressieve diehards en goedwillende autori- 9"it f s bezocht door de groep wiens cultuur vertoond mare subsidie komt doorgaans niet uit de algemene kunstpot, 'Kthl-?art preserveerde middelen voor allochtonenbeleid. On- moet er blijkbaar blijven. Door MarkTuinstra Meemaak-tv, of reality-tv, is po pulair. Steeds meer omroepen ma ken een programma waarbij de kijker door het oog van de camera meegenomen wordt de straat op en alles live meemaakt. Maar ook steeds meer argeloze slachtoffers die door de camera van een 'reali ty tv-programma' zijn overvallen en daar na de uitzending proble men van ondervinden, stappen naar de rechter. De Deurwaarder, De Kapper, Taxi, Breekijzer, Deadline, 06-11 en Foute Mannen Foute Vrouwen zijn enkele voorbeelden uit het ruime aanbod. Het is een relatief goedkope manier van program mamaken die goed scoort onder de kijkers. En kijkcijfers trekken adverteerders, en adverteerders brengen geld in het laatje. Maar hoe meer programma's, hoe meer rechtszaken. Toestemming Een voorbeeld. Het RTL-pro- gramma 'In bed en andere gehei men' filmde in december vorig jaar een strippende man uit Weert in de plaatselijke discotheek Carte Blanche. De man werd in dronken toestand door de striptease-dan- seres op het podium uitgenodigd om zich te ontkleden. In het pro gramma was te zien hoe hij in zijn onderbroek het slipje van de dan seres opat. Met als gevolg dat zijn vriendin het uitmaakte. Boven dien kreeg hij een waarschuwing op zijn werk. Het leek de Weerten- aar niet verstandig dat de beelden herhaald zouden worden en hij spande een kort geding tegen RTL aan. De rechter gaf hem gelijk maar RTL ging in hoger beroep. RTL beroept zich op het feit dat de man toestemming gegeven zou hebben door zelf voor de camera het podium op te stappen. De rechter moet nog uitspraak doen. Taxi is een voorbeeld dat goed scoort bij de kijkers. De rechter moet voortdurend de afweging maken: privacy versus algemeen belang en vrije nieuws garing. „De makers van dit soort programma's doen het vaak voor komen alsof ze het algemeen be lang dienen terwijl ze op zoek zijn naar sensationele verhalen", zegt mr. R. Niesten. „Ze zijn een soort wolf in schaapskleren. Er is, even redig aan de toename van het aan tal programma's, een duidelijke toename te zien in het aantal rechtszaken tegen dit soort pro gramma's." Niesten verdedigt re gelmatig de benadeelde partij in zaken tegen programmamakers. Algemeen belang Nog een voorbeeld. Het program ma Deadline wist met een verbor gen camera binnen te komen bij een man die beweerde een genees middel te hebben gevonden tegen aids. Hij zei de patiënten toe dat hij hen zou kunnen genezen. Het middel bleek volgens Deadline niet te werken en de man werd af geschilderd als kwakzalver. Er was nog geen onderzoek gedaan naar de werking van het middel. De man spande een rechtszaak aan en eiste een uitzendverbod. Dit werd niet gehonoreerd omdat het programma volgens de rechter het algemeen belang diende. De man zijn privéleven werd ernstig geschaad. Zijn kinderen worden er op school op aangesproken en in zijn woonplaats wordt hij nage wezen. De privacy moest hier wij ken voor het algemeen belang. „Vaak willen de gefilmden geen spelbreker zijn. Bovendien neem je met een camera en een felle lamp op je gericht toch hele ande re beslissingen", zegt dr. A. van der Meiden, hoogleraar massa- DATUM DEEL hand een blanco vel papier voor je te hebben. Als ik dan naar mijn trofeeën kijk, de gouden, platina en diamanten platen, be schouw ik dat als een afspiege ling van gisteren. Dat maakt schrijven tot een uitdaging om vooruit te gaan. Eeuwig student zijn. Open blijven staan. Als je echt tevreden bent, krijg je stil stand, oftewel achteruitgang. Die gedachte is de motor waarop ik draai." Momenteel is Van Leer druk in de weer met zijn nieuwe formatie Conxi. Een band die zichzelf om schrijft als een synthese tussen jazz- en rockcomposities van Van Leer en traditionele Afri kaanse muziek. „Ik doe van alles. In Nederland is dat moeilijk, want je wordt snel getypecast. Voor de één ben je de jodelaar van Focus - nog steeds negen cd's in omloop - en voor de an der de fluitist van Introspection - ruim twee miljoen verkochte exemplaren." Internationaal „Conxi is een internationale band, waarin naast drie Senega- lezen ook een Japanner zit. Een soort Ajax. Met als uitzondering dat ze niet op de transferlijst ko men. Ik laat niemand los; voor geen spiegeltje, voor geen zak kammetje. We praten Frans met elkaar, maar als we muziek ma ken, hoeven we helemaal niet zo veel te lullen. Binnenkort ga ik een clip met de groep maken. Je vindt ons overal; in theaters, op festivals en als het moet op fees ten en partijen. Met een cd wach ten we nog even. Ik ben wel eens vaker te vroeg naar de studio ge rend om een opname te maken." Met het Brabants Orkest en diri gent Jan Stulen gaat Thijs van Leer de komende week op stap voor een reeks Promconcerten: vandaag in Theater aan de Para de in Den Bosch, zaterdag in Chassé Theater in Breda en dins dag 29 augustus in het Muziek centrum in Eindhoven. „Jasperi- na de Jong gaat ook mee. Ik kies mijn eigen repertoire. Goud van Oud, zoals de Focus Hits en In trospection. Maar ook MacCart- hur Park en een anthologie om dat ik 25 jaar in het vak zit. Hoe wel... het is bijna 26 jaar." Vanaf begin oktober krijgt Van Leer zijn eigen radioprogramma. Bij Classic FM. „Ik doe de pre sentatie en Imme van Schade Westrum de produktie. We zoe ken nog een sponsor. De eerste uitzending begin ik met Mac- Carthur Park; da's pop èn klas siek. En er komt absoluut iets van Bach in. Ik'denk de partita in bes." Harmen is een goedgelovige lobbes. Je kunt hem van alles wijsmaken en als hij er dan uit eindelijk achter komt dat hij in de maling is genomen dan haalt hij zijn schouders op en maakt er amper woorden aan vuil. Harmeft is ook een makkelijk slachtoffer voor mensen die je op straat aanklampen. Verko pers van illegale waar, Hare Krishna's, bedelaars, Green- peace-activisten en zelfs tippe laarsters, allemaal mogen ze bij Harmen hun materiële of ideële waar aanprijzen. Soms gaat hij wel eens in discussie en dat is dan heel vermakelijk. Toen we eens een keertje in Flo rence waren, was daar net een demonstratie aan de gang van kloosterzus ters die pro testeerden te gen de veel te korte rokjes die de Itali aanse tiener meisjes dra gen. Ik wist dat, want ik ken een beetje Italiaans, dus ik kon de pro- test-plakaten lezen. Harmen uiteraard niet, dus toen hij vroeg wat er aan de hand was, zei ik dat die Itali aanse nonnetjes betoogden te gen het feit dat ze uit hun klooster werden gezet door een maffia-baas. Harmen meteen er op af om een van de zusters zijn adhesie te betuigen. Vanwege het taalprobleem pakte dat anders uit, want om dat Harmen nogal hard praat, dacht de non dat hij haar uit schold. Dus ook zij ging steeds harder praten. Op een gegeven moment won haar zuidelijke temperament het van haar ge loftes. Ze mepte Harmen met het bord op zijn kop en liep daarna snikkend weg. Harmen kwam op zijn ge makje en breed- lachend terugge wandeld. „Ik zal vanavond voor haar maar eens kaarsje opsteken bij de maagd Violina," zei hij, zoals altijd, wei nig tactvol. (Wordt nog één keertje vervolgd) Londen, (ap) - Onlangs is een opname gevonden van een tot nu toe onbekende song van Elvis Presley. Zo meldde The Times donderdag. Volgens The Times omschrijven de kenners de song als vergelijk baar met een Elvis-klassieker uit de jaren zestig. Aangenomen wordt dat Elvis de song in zijn studio thuis heeft opgenomen en daarna aan zijn veiligheidschef Dick Grob heeft gegeven. Wanneer de opname tot stand is gekomen is niet bekend. Het is een drie minuten durende akoustische ballade en het Lon- dense veilinghuis Bonhams, dat de opname gaat veilen, noemt de song Let Me Make Believe Awhi le, naar de herhaaldelijk gezon gen zin in het refrein. communicatie aan de universiteit van Utrecht. „Ze hebben vaak geen zicht op de gevolgen die een uitzending voor ze kan hebben. De makers van dit soort program ma's gaan ervan uit dat mensen die gewoon over straat lopen openbaar bezit zijn. Je zou op straat dus eigenlijk voortdurend op je hoede moeten zijn en met een nep-snor of een masker op moeten lopen." De meeste programmamakers la ten weten netjes om toestemming te vragen. „Er zijn echter ook veel mensen die hun toezegging vlak voor de uitzending weer intrek ken", zegt B. Dolphijn, hoofd juri dische zaken van RTL. „Het is dan vaak onmogelijk om het program ma nog te wijzigen. Wat ook veel gebeurt is dat we de mensen die in beeld komen op verzoek onher kenbaar maken." Den Haag (anp) - Ruim negentig werkloze podiumkunstenaars kunnen komend seizoen aan de slag dankzij een subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cul tuur en Wetenschappen. Ze zullen gemiddeld vijf maan den meewerken aan produkties van onder meer de Nationale Reisopera, het Scapino Ballet, Theatergroep Hollandia en het Noordhollands Philharmonisch Orkest. Het Fonds voor de Po diumkunsten kreeg vorig jaar een extra subsidie van drie miljoen gulden waarmee in de seizoenen 1995-96 en 1996-97 extra ar beidsplaatsen moesten worden gefinancierd bij meerjarig gesub sidieerde gezelschappen. Voor komend seizoen betaalt het Fonds met het zogenaamde bud get voor een arbeidsmarktimpuls (AMI) de loonkosten van 91 werkzoekende artiesten. Ze heb ben incidentele contracten, maar het is volgens het Fonds de be doeling dat de nieuwe arbeids plaatsen op termijn structureel worden. De AMI moet dus echt meer werk opleveren. Voor de uitvoering van het beleid is het Fonds een samenwerkingsver band aangegaan met de Stichting KunstWerk. Die stichting, opge richt in 1992, heeft als doel werk loze podiumkunstenaars ervaring te laten opdoen. Het is de bedoe ling dat voor de gezamenlijke ac tiviteiten de nieuwe stichting Po- diumKunstWerk wordt opge richt. De werkzoekende podium kunstenaars komen in het seizoen 1995/96 te werken bij vijftien ge zelschappen. Daartoe behoren ook Fact, Alex d'Electrique, De Nederlandse Opera, Stichting van de Toekomst/Truus Bronk- horst, de Dansgroep Krisztina de Chatel, het Noord Nederlands Toneel en het Haarlems Toneel. Omdat de extra arbeidsplaatsen geld kosten koos het Fonds voor al projecten die een groot publiek aanspreken en waarschijnlijk meer geld zullen opleveren dan normaal. Een voorbeeld daarvan is de produktie Cronaca Nera, waarmee Alex d'Electrique voor het eerst in een grote zaal gaat spelen. De groep kan daardoor de extra mensen die nodig zijn voor een deel zelf betalen uit de eigen inkomsten. Hilversum (anp) - De geschillen commissie van de NOS heeft het bezwaarschrift van vijf omroe pen tegen de zendtijdindeling op Radio 1 afgewezen.De commissie is van oordeel dat het dagelijks bestuur van de NOS bevoegd was de zendtijd voor de piekuren in te delen. AVRO, EO, KRO, NCRV en TROS hadden zich tegen de vor ming van een centrale nieuwsre- dactie gekeerd. Zij vinden dat hun eigen identiteit in die redac tie niet meer tot uitdrukking komt. Radio 1-nieuwe stijl begint 1 september. De centrale nieuws- redactie is samengesteld voor uit zendingen in de piekuren (7-9, 12-14 en 17-19 uur). In de dal uren zenden de omroepverenigin gen uit. Volgens The Times gaat het om een proefpersing van een 10-in- ch plaat (25,4 centimeter) met een papieren omslag, waarop de woorden To Dick, thanks. Elvis Presley staan. De plaat zal vol gende maand bij Bonhams te ho ren zijn, voordat deze in de Ver enigde Staten geveild zal wor den. De pop- en rockspecialist van Bonhams, Ted Owen, hoorde de opname drie weken geleden in* Los Angeles voor het eerst. The Times schreef dat de rechten op de song tegelijk met de opna me verkocht zullen worden. Bonhams gelooft dat Grob het copyright op de song bezit om dat het een persoonlijk geschenk van Elvis was.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 17