I
SSIEN
>SSIEN
Muziek is een communic atiemiddeP
UIM150
ESTEM
Zomer-Gids
Grote Gids
Extra banen voor
podiumkunstenaars
zomeraktie
Reality-tv wekt vaak woede bij
Opname van onbekende
Elvis-song gevonden
lus 1995
RDE VAN 2500.-
hHI'H'H'lilHlll'Hil-Uliï
IERING
jijs van Leer geeft komende week Promconcerten met Brabants Orkest
I
OP REIS
BETSY GIJS - 44
Bezwaren tegen
Radio 1-nieuwe
stijl afgewezen
occasions
°P voorraad 1
waar hij in verkeert. Ook een
motor, boot of caravan.
P/91
board, bi.'8
board, b|.'8
va. 12.750-
17.750.-
v.a. 19 750.-
v.a. 15.250.-
v.a. 15.950-
v.a 14.950.-
v.a. 14.750.-
17.250-
v.a. 12.750.-
v.a. 12.750.-
v.a. 12.750.-
21.950.-
18.750-
23.950.-
v.a. 9250.-
21,950.-
12.750.-
P-m. 127
P-m. 177
p.m. 197
p.m. 152,
p.m. 159
p.m. 149
p.m. 147
p.m. 172
p.m. 127.
p.m. 127,
p.m. 127.
P-m. 219.
p.m. 187.
p.m. 239.
P-m 92.
p.m. 219
p.m. 127.
on krijgt u van R.
EEKEND vakantie
9 personen.
e financieren.
28.750.- p.m. 287.-
3 opfies, moef u
lenz. enz. enz. bj.
|gl, bj. '85
23.950.- p.m. 239/]
26.750.- p.m. 267.-1
v.a. 5.950.- p.m. 59.-1
14.950.- p.m. 149,-r
romen, autotelefoon, radio/cassette, zeer
31,950.- p.m. 319.-
3-spaakvelgen,
dakrail, bi.'88
f2
|/92-'93
bj'92-'93
pr. o.a.v.l
21.750.- p.m. 217,-f
13.750.- p.m. 137.-1
v.a 17.950.- p.m. 179,-f
v.a. 22.750.- p.m. 227.-
.'92
Igen enz., bj.'91
fchuifdak enz., bj.'89
8.950.- p.m.
28.750.- p.m. 287,-j
20.950.- p.m. 209.-
22.750.- p.m. 227.-]
28.750.- p.m. 287.-
17.750.- p.m. 177.-1
15.750.-p.m. 157.-1
16.750.-p.m. 1Ó7.-J
17.950.- p.m. 179.-1
v.a. 12.750 - p.m. 127-
ding, sportvelgen, radiocassette, 9 pers.
fo tel. 076-711466.
Jkr., bi.'89
|'87-'88
P92
lj/85
lifkant.dak, bj.'87
loiler, elektr. ramen, bi.'
TB5
21.750.- p.
23.950.- p.
v.a. 8.950.- p.
22.750 - p.
17.750.-p
v.a. 15.750.-p.
10 750.- p.
v.a. 17.950.- p.
18 17.750.-p.
v.a. 8.950.- p.
m. 217/1
m, 239.-
m. 89.-1
m. 227.-
m. 177.-1
m. 157.-J
m. 107.-
m. 179/
m. 177.-
sn geven u een deskundig
blijvend langs.
enz., bJ/88
bj/88
dak, radio-cass., I.m.-
sportvelgen enz., bj/93
jels, bj/89
iio-cass., c.v., bj/91
.'89
EXCLUSIEF
12.750 - p.m. 127.-1
13.950.- p.m. 139.-
18.950 - p.m. 189.-'
22.750.- p.m. 227.-1
16.950.- p.m. 169.-:
14 950 - p.m. 149."
v.a. 8.950.- p.m.
v.a. 15.750.- p.m. 157.-]
v.a. 12.750.-p.m. 127.-,
25.750.- p.m. 257.-
16,950.- p.m. 169-j
v.a. 14.950.- p.m. 149-
v.a. 15.750.- p.m. 157/,
v.a. 8.950.- p.m. --
v.a 10.750.- p.m. 107.
EXCLUSIE
in, alarm, elektr. ramen,
90
nzv bj/89
.dak, Retaro bekleding,
dubbele airco, special
w.priis 120.000.-
ortvefgen, sportuitlaat,
c, elektr. ramen enz. nw.
bj. '73
EXCLUSIEF
v.a. 17.950.- p.m. 179-
21.750.-p.ni. 217,
v.a. 16.750.- p.m. 167.-
v.0.14.750.-p-m.M7--
13.750, p.m. 137,
v.o. 9.750.- p.m. »-■
29.750, p.m. 297,
nu voor 29.750, p.m. 297,
nuvoor 43.750.- p.m. 437,
nu voor 33.950.- bj. 1W2
26.950.- p.m*
FxaüsiÉL
31.950.- p.m. 319.-
extra's o.a. alarm, ABS, LM-
25.750.- p r
bi.'85 v.a. 12.950 -p r
F, b .'85 v.a. 12.950.-p-r
z., Dj.'86 9.250.- p.r
ruifdak, metallic, sporlvelqen,
23.950 - p-r
mooi, bj. '86-'87 v.a 11 750.- p.r
v.a. 9.750.- p-r
leder bekl., alarm, l.m.-
25.750 - p-r
18.950 - p-r
dak
n. 239--
n. y/'
n. 257'!
„e financiering: lage tarieven Lope™
met WAO zijn van harte welkom. bel
tie 076-811175/711466
tiering e/o aanschaf occasion
jgewerkt.
0.000 km beurt
verd met een nieuwe APK-keuring
reda. Tel. 076-711466
afslag Breda-Noord
0 - 18.00 uur, zat. 10.00 -17.00 uur,
ot 21.00 uur
17.950.- p.m. 179
v.a. 10.750 - p.m. 107.
20.750.- p.m. 207.
18.950." p.m. 189,
16.750.- p.m. 167.
v.a. 12 950 - p.m. 129.
tanciering op. Belt u ons 20
711466 of 811175.
Ic.v., bj.'92 21.750.- p.m. 2171
v.a. 17.250.- p.m. 172.-1
12.750.- p.m. 127-]
17 950.-p.m. 179.-]
11.950.- p.m. 119.1
Thijs van Leer: 'Ik zou Bach vragen of hij een Steinway of een Bechstein uit wil testen. En mijn synthesizer. Die instrumenten heeft
hij niet meegemaakt.' fotonos
tesk uiterlijk. „Ieder mens heeft
een stuk niemandsland van
waaruit hij zijn inspiratie put.
Als ik schrijf - iets wat voor mij
zeer wezenlijk is -haal ik dat uit
voor mijzelf nauwelijks waar
neembare bronnen. Het is geluk
kig een ader die blijft vloeien. Ik
ben altijd met muziek bezig.
Componeren is een organische
Si van Leer behoort de
tste 25 jaar tot een der
verkochte platenar-
van ons land. On-
,are verkochte schij-
,uit zijn Focus-perio-
niet te vergeten het
lospection-tijdperk
ualden moeiteloos
d, platina en zelfs
jiant. Van Leer werk
en meer dan zeventig
gns mee. Naast zijn
jende solo-opnames
jaar ook zijn mede-
ldng aan onder meer
Neerlands Hoop-pro-
jtbij. Een gesprek met
muzikant die volgens
zeggen in de New
rkse platenbakken on-
[z'n eigen naam is te
ste vinden.
Rein van Willigen
sje me vraagt iets te spelen,
jt dat een improvisatie, ge-
niop deze ontmoeting. Dat
fik bij het publiek ook. Kijken
le melodie de eerste indruk
Ine oproept. Muziek is bij uit
een communicatiemiddel,
itioneel ook."
Is van Leer woont weggedo-
laan de rand van het kleine
utsje Mill. In zijn rustieke en
ai omzoomde woonstede
ije je moeiteloos in de vori-
Iteuw. Op de gemotoriseerde
n na verwijst niets naar
ndaagse jachtige tijd-
t De rust ten spijt, stelt Van
ivoor verder te praten bij een
rustiger, hapklare Chinees,
ijeugd heeft visite, vandaar,
tóe minuten later plukt Van
tnerveus aan zijn servet. Zijn
Édeksel is onafscheidelijk en
fgt hem, mede vanwege zijn
kebaarden, een Rembrand-
pier is slec/Ker. De slager en
moer die opgewekt vragen of
pol een beetje minder mag
f,moeten nog geboren wor-
r is het streven. Meer
a, meer aanzien en meer
tót Wie het met minder
In doen, is een betreurenswaardige stum-
fir heeft gelijk. De meerderheid heeft het voor het zeggen, hoe veel
Btndienst er ook bewezen wordt aan het standpunt of de cultuur
f ie minderheid. Marokkanen en Turken mogen zich de smeerolie
We Nederlandse economie noemen. Als puntje bij paaltje komt,
(tóen ze evenveel in de melk te brokken als roodharigen die zich
Ij) beroemen zo 'n nuttige functie te vervullen omdat ze het natuur-
l( zwarte schaap van elk gezelschap zijn. De gay scene kan bewe-
fist ze de zuurdesem vormt voor het experiment en de moderne
S, als het erop aankomt bepaalt het grauwe, keurig gehuwde Den
pboe veel Nederland overheeft om de nichten en potten van de
Net hun spel te laten spelen.
ftrierheden dulden op zijn best minderheden, vroeger zowel als
fin een aardige brochure heeft J. Bader beschreven hoe deze filo-
^litische natie in de vorige eeuw met Brabantse joden omging (uit-
f'Vrienden Synagoge Breda, Postbus 4946, 4803 EX Breda),
min 1796 in Breda een joodse vrouw overleed, vonden de autori-
Tw het niet nodig haar met naam of toenaam in de registers op te
Titen 'Jodin,was het enige dat eraf kon.
I»paar maanden later in hetzelfde jaar besloot de nationale verga-
iWf van de Bataafsche republiek dat joden gelijkberechtigd dien-
fit worden aan alle overige Nederlanders. Lokale overheden de-
féofhun neus bloedde.
y handelaar Elias Jacob ondervond het aan den lijve. In 1798 wilde
ll"n Oirschot naar Breda verhuizen, hij leverde de daarvoor
Wzakelijke papieren in, maar werd desondanks na een jaar delibe-
f* bureaucratie geweigerd. Het gemeentebestuur verlangde nog
jtxiraacte van burgerschap, een document dat wettelijk al enige
r'Le status verloren had. Toen hij dat niet kon overleggen werd
I'*' stokslagen de stad uitgewerkt.
T. ('e' het er niet bij zitten, het gemeentebestuur evenmin. Het be-
r'ddigde hem ten onrechte van crimineel gedrag in de hoop hem zo
r« de stadsgrenzen te kunnen houden. Toen dat, na ingrijpen van
r"idsoverheid, ook niet mocht baten, werd Jacob onder druk van
fWemenf eindelijk geaccepteerd. Twee jaar nadat hij zijn eerste
Jfygehad ingediend. Of hij als zijn twintigste eeuwse collegae-
fWcers in die tussenliggende tijd ook geen werkzaamheden
ffitverhchten om in zijn eigen levensonderhoud te voorzien, blijft
pidelijk. Het zal wel niet, onze voorvaderen waren nog meer op
lening dan wij.
e toe'flbrtg van Jacob keerde het tij nog niet. Een jood die zich
P® wilde vestigen diende niet alleen over een bewijs van goed ge-
I J'f beschikken en over een financiële garantstelling door de lei-
Ëf Van de plaatselijke joodse gemeenschap, hij moest eveneens vol-
K "de middelen van bestaan hebben. Een joodse huisonderwijzer
T" ee'der in Breda gewoond had, werd op grond van die argu-
Lnafen verblijf te Bergen op Zoom in 1816 niet opnieuw toe-
1.? Hij was vader van twee kinderen en in Breda kon hij, stelde
uitingsvorm."
„Tot mijn 18e heb ik alleen maar
naar muziek geluisterd - klas
siek, be-bop -; nauwelijks naar
tekst. Dat kwam later."
Gestorven
De naam Bach valt. „Vader is vo
rig jaar op 27 januari gestorven...
Hij was een Bach interpreet par
excellence. Fluit. Hij heeft het
mij geleerd. Ik heb geen frustra
ties over zijn heengaan. Als hij
Bach speelde, stond hij al met
één voet in de hemel. Bovendien
was hij een wandelende Bach-
encyclopedie. Ik zou Bach vragen
of hij een Steinway of een Bech
stein uit wil testen. En mijn syn
thesizer. Die instrumenten heeft
hij niet meegemaakt."
Van Leers opname van Bachs Er-
barme dich werd door zijn ou
ders destijds, begin jaren zeven
tig, nauwelijks gewaardeerd.
„De tekst was vervangen door
een vocaliste. Blasfemie vonden
ze dat. Maar juist de puristen van
de Bachvereniging vonden dat
Bach zo toegankelijk werd ge
maakt voor de grote massa. Mijn
ouders hebben het geaccepteerd:
'Nou Thijssie, het is zo slecht nog
niet!'"
Dat Bach zelf veel bestaande me
lodieën bewerkte en ze de zijne
noemde, bevestigt Van Leer vol
mondig. „Allemaal liefde met de
grote L; variatie op... Hoe je het
ook bekijkt, een octaaf heeft
twaalf noten en die gebruik je!
Of het nu composities zijn voor
de eigentijdse groep Focus
- 1969-1976 - of de klassieke
bewerkingen van Introspection,
componist, fluitist, organist Van
Leer 'doet' ze moeiteloos. Op zijn
nieuwe cd Musical Melody speelt
hij zestien musical-bewerkingen,
waarvan één uit zijn komende
'opera' Supernova. „Voor deze
plaat heeft men mij gevraagd. De
musicals die ik kende, vond ik
niet altijd even sterk met de tekst
verweven. Ik betwijfelde het of
een instrumentale versie wél
sterk genoeg zou zijn. Als refe
rentie gebruikte ik James Gall-
way. Daar ben ik een bewonde
raar van, hoewel ik niet zo speel
als hij. Hij kwinkeleert heel
hoog, als een vogeltje. Dat heeft
voor mij te weinig kloten."
Even later laat Van Leer terloops
weten een plaat met de Ierse
fluitvirtuoos te gaan maken.
„Rock 'n' roll! Ik vind zijn in
strumentatie sterk. Hij haalde
met zijn Memory uit Cats mijn
laatste twijfel over componist
Andrew Lloyd Webber weg. In
mijn versie heb ik gekke knipo
gen naar de jazz, maar er is ook
lyriek. Daardoor is het mijn
plaat geworden."
Soefisme
Van Leer blikt terug en kijkt
vooruit. Hij praat over zijn vijf
tien jaar oude mis Dona Nobis
Pacem, die binnenkort in de
buurt van Stuttgart te horen
valt. Stipt vervolgens zijn reli
gieuze achtergrond, het Soefisme
aan, om na enkele uitlatingen te
zwijgen. Aansluitend komt Bach
weer op de proppen, waardoor
het onderwerp discipline - wat
nauw verbonden is met Bach -
op tafel komt.
„Zelf ben ik niet zo gediscipli
neerd. Ik weet wel wat het is om
's morgens met een pen in je
i overheid, nooit een gezinsinkomen verdienen met het
aan de paar joodse kinderen die de stad rijk was.
eerderheid werd door Den Haag gedwongen de minderheid te
hal e"' De liberale verworvenheden van de Franse revolutie
i. n een onderscheid tussen burgers immers niet langer mogelijk.
I "rte ging het echter niet.
iJ(j 'el met nu ligt voor de hand. Nederland is een multicultureel
'èjrt""'^en' cons'ateert elke beleidsnotitie. De dagelijkse burger-
tem 'S evenwel anders. Komen er veel buitenlanders in een buurt,
^Soede vaderlanders weg en verhuizen naar de tuinsteden,
fotèu an °°k onschuldiger. Is er een multicultureel festival,
iien 'el °P een paar progressieve diehards en goedwillende autori-
9"it f s bezocht door de groep wiens cultuur vertoond
mare subsidie komt doorgaans niet uit de algemene kunstpot,
'Kthl-?art preserveerde middelen voor allochtonenbeleid. On-
moet er blijkbaar blijven.
Door MarkTuinstra
Meemaak-tv, of reality-tv, is po
pulair. Steeds meer omroepen ma
ken een programma waarbij de
kijker door het oog van de camera
meegenomen wordt de straat op
en alles live meemaakt. Maar ook
steeds meer argeloze slachtoffers
die door de camera van een 'reali
ty tv-programma' zijn overvallen
en daar na de uitzending proble
men van ondervinden, stappen
naar de rechter.
De Deurwaarder, De Kapper,
Taxi, Breekijzer, Deadline, 06-11
en Foute Mannen Foute Vrouwen
zijn enkele voorbeelden uit het
ruime aanbod. Het is een relatief
goedkope manier van program
mamaken die goed scoort onder
de kijkers. En kijkcijfers trekken
adverteerders, en adverteerders
brengen geld in het laatje. Maar
hoe meer programma's, hoe meer
rechtszaken.
Toestemming
Een voorbeeld. Het RTL-pro-
gramma 'In bed en andere gehei
men' filmde in december vorig
jaar een strippende man uit Weert
in de plaatselijke discotheek Carte
Blanche. De man werd in dronken
toestand door de striptease-dan-
seres op het podium uitgenodigd
om zich te ontkleden. In het pro
gramma was te zien hoe hij in zijn
onderbroek het slipje van de dan
seres opat. Met als gevolg dat zijn
vriendin het uitmaakte. Boven
dien kreeg hij een waarschuwing
op zijn werk. Het leek de Weerten-
aar niet verstandig dat de beelden
herhaald zouden worden en hij
spande een kort geding tegen RTL
aan. De rechter gaf hem gelijk
maar RTL ging in hoger beroep.
RTL beroept zich op het feit dat
de man toestemming gegeven zou
hebben door zelf voor de camera
het podium op te stappen. De
rechter moet nog uitspraak doen.
Taxi is een voorbeeld dat goed scoort bij de kijkers.
De rechter moet voortdurend de
afweging maken: privacy versus
algemeen belang en vrije nieuws
garing. „De makers van dit soort
programma's doen het vaak voor
komen alsof ze het algemeen be
lang dienen terwijl ze op zoek zijn
naar sensationele verhalen", zegt
mr. R. Niesten. „Ze zijn een soort
wolf in schaapskleren. Er is, even
redig aan de toename van het aan
tal programma's, een duidelijke
toename te zien in het aantal
rechtszaken tegen dit soort pro
gramma's." Niesten verdedigt re
gelmatig de benadeelde partij in
zaken tegen programmamakers.
Algemeen belang
Nog een voorbeeld. Het program
ma Deadline wist met een verbor
gen camera binnen te komen bij
een man die beweerde een genees
middel te hebben gevonden tegen
aids. Hij zei de patiënten toe dat
hij hen zou kunnen genezen. Het
middel bleek volgens Deadline
niet te werken en de man werd af
geschilderd als kwakzalver. Er
was nog geen onderzoek gedaan
naar de werking van het middel.
De man spande een rechtszaak
aan en eiste een uitzendverbod.
Dit werd niet gehonoreerd omdat
het programma volgens de rechter
het algemeen belang diende. De
man zijn privéleven werd ernstig
geschaad. Zijn kinderen worden
er op school op aangesproken en
in zijn woonplaats wordt hij nage
wezen. De privacy moest hier wij
ken voor het algemeen belang.
„Vaak willen de gefilmden geen
spelbreker zijn. Bovendien neem
je met een camera en een felle
lamp op je gericht toch hele ande
re beslissingen", zegt dr. A. van
der Meiden, hoogleraar massa-
DATUM DEEL
hand een blanco vel papier voor
je te hebben. Als ik dan naar
mijn trofeeën kijk, de gouden,
platina en diamanten platen, be
schouw ik dat als een afspiege
ling van gisteren. Dat maakt
schrijven tot een uitdaging om
vooruit te gaan. Eeuwig student
zijn. Open blijven staan. Als je
echt tevreden bent, krijg je stil
stand, oftewel achteruitgang.
Die gedachte is de motor waarop
ik draai."
Momenteel is Van Leer druk in
de weer met zijn nieuwe formatie
Conxi. Een band die zichzelf om
schrijft als een synthese tussen
jazz- en rockcomposities van
Van Leer en traditionele Afri
kaanse muziek. „Ik doe van alles.
In Nederland is dat moeilijk,
want je wordt snel getypecast.
Voor de één ben je de jodelaar
van Focus - nog steeds negen
cd's in omloop - en voor de an
der de fluitist van Introspection
- ruim twee miljoen verkochte
exemplaren."
Internationaal
„Conxi is een internationale
band, waarin naast drie Senega-
lezen ook een Japanner zit. Een
soort Ajax. Met als uitzondering
dat ze niet op de transferlijst ko
men. Ik laat niemand los; voor
geen spiegeltje, voor geen zak
kammetje. We praten Frans met
elkaar, maar als we muziek ma
ken, hoeven we helemaal niet zo
veel te lullen. Binnenkort ga ik
een clip met de groep maken. Je
vindt ons overal; in theaters, op
festivals en als het moet op fees
ten en partijen. Met een cd wach
ten we nog even. Ik ben wel eens
vaker te vroeg naar de studio ge
rend om een opname te maken."
Met het Brabants Orkest en diri
gent Jan Stulen gaat Thijs van
Leer de komende week op stap
voor een reeks Promconcerten:
vandaag in Theater aan de Para
de in Den Bosch, zaterdag in
Chassé Theater in Breda en dins
dag 29 augustus in het Muziek
centrum in Eindhoven. „Jasperi-
na de Jong gaat ook mee. Ik kies
mijn eigen repertoire. Goud van
Oud, zoals de Focus Hits en In
trospection. Maar ook MacCart-
hur Park en een anthologie om
dat ik 25 jaar in het vak zit. Hoe
wel... het is bijna 26 jaar."
Vanaf begin oktober krijgt Van
Leer zijn eigen radioprogramma.
Bij Classic FM. „Ik doe de pre
sentatie en Imme van Schade
Westrum de produktie. We zoe
ken nog een sponsor. De eerste
uitzending begin ik met Mac-
Carthur Park; da's pop èn klas
siek. En er komt absoluut iets
van Bach in. Ik'denk de partita in
bes."
Harmen is een goedgelovige
lobbes. Je kunt hem van alles
wijsmaken en als hij er dan uit
eindelijk achter komt dat hij in
de maling is genomen dan haalt
hij zijn schouders op en maakt
er amper woorden aan vuil.
Harmeft is ook een makkelijk
slachtoffer voor mensen die je
op straat aanklampen. Verko
pers van illegale waar, Hare
Krishna's, bedelaars, Green-
peace-activisten en zelfs tippe
laarsters, allemaal mogen ze bij
Harmen hun materiële of ideële
waar aanprijzen. Soms gaat hij
wel eens in discussie en dat is
dan heel vermakelijk.
Toen we eens een keertje in Flo
rence waren, was daar net een
demonstratie aan de gang van
kloosterzus
ters die pro
testeerden te
gen de veel te
korte rokjes
die de Itali
aanse tiener
meisjes dra
gen. Ik wist
dat, want ik
ken een beetje
Italiaans, dus
ik kon de pro-
test-plakaten lezen.
Harmen uiteraard niet, dus
toen hij vroeg wat er aan de
hand was, zei ik dat die Itali
aanse nonnetjes betoogden te
gen het feit dat ze uit hun
klooster werden gezet door een
maffia-baas. Harmen meteen er
op af om een van de zusters zijn
adhesie te betuigen.
Vanwege het taalprobleem
pakte dat anders uit, want om
dat Harmen nogal hard praat,
dacht de non dat hij haar uit
schold. Dus ook zij ging steeds
harder praten. Op een gegeven
moment won haar zuidelijke
temperament het van haar ge
loftes. Ze mepte Harmen met
het bord op zijn kop en liep
daarna snikkend weg. Harmen
kwam op zijn ge
makje en breed-
lachend terugge
wandeld. „Ik zal
vanavond voor
haar maar eens
kaarsje opsteken
bij de maagd
Violina," zei hij,
zoals altijd, wei
nig tactvol.
(Wordt nog één
keertje vervolgd)
Londen, (ap) - Onlangs is een
opname gevonden van een tot nu
toe onbekende song van Elvis
Presley. Zo meldde The Times
donderdag.
Volgens The Times omschrijven
de kenners de song als vergelijk
baar met een Elvis-klassieker uit
de jaren zestig. Aangenomen
wordt dat Elvis de song in zijn
studio thuis heeft opgenomen en
daarna aan zijn veiligheidschef
Dick Grob heeft gegeven.
Wanneer de opname tot stand is
gekomen is niet bekend. Het is
een drie minuten durende
akoustische ballade en het Lon-
dense veilinghuis Bonhams, dat
de opname gaat veilen, noemt de
song Let Me Make Believe Awhi
le, naar de herhaaldelijk gezon
gen zin in het refrein.
communicatie aan de universiteit
van Utrecht. „Ze hebben vaak
geen zicht op de gevolgen die een
uitzending voor ze kan hebben.
De makers van dit soort program
ma's gaan ervan uit dat mensen
die gewoon over straat lopen
openbaar bezit zijn. Je zou op
straat dus eigenlijk voortdurend
op je hoede moeten zijn en met een
nep-snor of een masker op moeten
lopen."
De meeste programmamakers la
ten weten netjes om toestemming
te vragen. „Er zijn echter ook veel
mensen die hun toezegging vlak
voor de uitzending weer intrek
ken", zegt B. Dolphijn, hoofd juri
dische zaken van RTL. „Het is dan
vaak onmogelijk om het program
ma nog te wijzigen. Wat ook veel
gebeurt is dat we de mensen die in
beeld komen op verzoek onher
kenbaar maken."
Den Haag (anp) - Ruim negentig
werkloze podiumkunstenaars
kunnen komend seizoen aan de
slag dankzij een subsidie van het
ministerie van Onderwijs, Cul
tuur en Wetenschappen.
Ze zullen gemiddeld vijf maan
den meewerken aan produkties
van onder meer de Nationale
Reisopera, het Scapino Ballet,
Theatergroep Hollandia en het
Noordhollands Philharmonisch
Orkest. Het Fonds voor de Po
diumkunsten kreeg vorig jaar een
extra subsidie van drie miljoen
gulden waarmee in de seizoenen
1995-96 en 1996-97 extra ar
beidsplaatsen moesten worden
gefinancierd bij meerjarig gesub
sidieerde gezelschappen.
Voor komend seizoen betaalt het
Fonds met het zogenaamde bud
get voor een arbeidsmarktimpuls
(AMI) de loonkosten van 91
werkzoekende artiesten. Ze heb
ben incidentele contracten, maar
het is volgens het Fonds de be
doeling dat de nieuwe arbeids
plaatsen op termijn structureel
worden. De AMI moet dus echt
meer werk opleveren. Voor de
uitvoering van het beleid is het
Fonds een samenwerkingsver
band aangegaan met de Stichting
KunstWerk. Die stichting, opge
richt in 1992, heeft als doel werk
loze podiumkunstenaars ervaring
te laten opdoen. Het is de bedoe
ling dat voor de gezamenlijke ac
tiviteiten de nieuwe stichting Po-
diumKunstWerk wordt opge
richt. De werkzoekende podium
kunstenaars komen in het seizoen
1995/96 te werken bij vijftien ge
zelschappen. Daartoe behoren
ook Fact, Alex d'Electrique, De
Nederlandse Opera, Stichting
van de Toekomst/Truus Bronk-
horst, de Dansgroep Krisztina de
Chatel, het Noord Nederlands
Toneel en het Haarlems Toneel.
Omdat de extra arbeidsplaatsen
geld kosten koos het Fonds voor
al projecten die een groot publiek
aanspreken en waarschijnlijk
meer geld zullen opleveren dan
normaal. Een voorbeeld daarvan
is de produktie Cronaca Nera,
waarmee Alex d'Electrique voor
het eerst in een grote zaal gaat
spelen. De groep kan daardoor de
extra mensen die nodig zijn voor
een deel zelf betalen uit de eigen
inkomsten.
Hilversum (anp) - De geschillen
commissie van de NOS heeft het
bezwaarschrift van vijf omroe
pen tegen de zendtijdindeling op
Radio 1 afgewezen.De commissie
is van oordeel dat het dagelijks
bestuur van de NOS bevoegd was
de zendtijd voor de piekuren in te
delen. AVRO, EO, KRO, NCRV en
TROS hadden zich tegen de vor
ming van een centrale nieuwsre-
dactie gekeerd. Zij vinden dat
hun eigen identiteit in die redac
tie niet meer tot uitdrukking
komt. Radio 1-nieuwe stijl begint
1 september. De centrale nieuws-
redactie is samengesteld voor uit
zendingen in de piekuren (7-9,
12-14 en 17-19 uur). In de dal
uren zenden de omroepverenigin
gen uit.
Volgens The Times gaat het om
een proefpersing van een 10-in-
ch plaat (25,4 centimeter) met
een papieren omslag, waarop de
woorden To Dick, thanks. Elvis
Presley staan. De plaat zal vol
gende maand bij Bonhams te ho
ren zijn, voordat deze in de Ver
enigde Staten geveild zal wor
den.
De pop- en rockspecialist van
Bonhams, Ted Owen, hoorde de
opname drie weken geleden in*
Los Angeles voor het eerst.
The Times schreef dat de rechten
op de song tegelijk met de opna
me verkocht zullen worden.
Bonhams gelooft dat Grob het
copyright op de song bezit om
dat het een persoonlijk geschenk
van Elvis was.