Fellicht weer iaatssteun oor Fokker DE STEM iscus neemt vloot busmaatschappij in beslag wegens schuld lirectie VNU: 'Er niets veranderd' sswssstó» '-r KLM vliegt nog steeds niet op tijd Claim WOV zet Zeeuws provinciehuis op z'n kop Bouwconcerns azen op mega-order Argentinië ok: Dasa als eerste aan zet Knkranten' A7 ECONOMIE KORT Eurostar Reizen in problemen AbvaKabo accepteert Rijks-cao Ericsson gaat fors uitbreiden Casinobezoek loopt iets terug Vraagtekens bij tegenvaller Fugro Hoofdkantoor Generale naar Rotterdam AutoCad R13 GRATIS NIVECB.V. 8 Philips wint poeders uit tl- buizen terug AUGUSTUS 1995 allied signal amer.brands amer.til.tel amoco corp asarco inc. baan company bethl. steel boeing co can.pacific chevron chiguita Chrysler Citicorp cons.edison digitequipm. dupont nemours dow chemical eastman kodak exxon corp ford motor gen. electric gen. motors goodyear hewlett-pack. int. bus.mach. int tel.tel. klm airlines mcdonnell merck co. mobil oil omega financ. philips royal dutch sears roebuck sfe-south.pac. texaco inc. travelers united techn. westinghouse whitman corp molworth 28% 57% 41% Economie n fees Bechtold uit Eindhoven, wil op zo kort mogelijke geen eigendom van Kivits zijn van on- Komende woensdag dient er voor de Kivits collectief ontslag aangevr L De hel a st.i ntJdi enst. hppft termiin bii de rechtbank in Breda via een derseschikt belang. „De fiscus heeft zijn rechtbank in Den Bosch nog een kort ge- Zij hebben al twee maanden geen s; Kees Bechtold 0 - De belastingdienst heeft jochtend beslag gelegd op ze- ju van de 24 bussen van buson- ,ming Kivits Reizen in Vlijmen, fcsen zijn afgevoerd naar de de ;tder Domeinen in Rijen. Keizen heeft een schuld van |(0 gulden bij het GAK en is onge- eenzelfde bedrag schuldig aan de ringen. Kivits mag met de andere bussen de tochten maken die con- jeelzijn afgesloten, jdvocaat van Kivits Reizen, mr. Rijk uit Eindhoven, wil op zo kort mogelijke termijn bij de rechtbank in Breda via een kort geding teruggave eisen van de bus sen. „Wat ze nu hebben gedaan is te dol om over te praten. De fiscus heeft beslag gelegd op bussen die niet van Kivits zijn. Sommige zijn het eigendom van Readi Transport Europe bv, andere van de leasemaatschappijen De Lage Landen en Concept Lease." Readi Transport least de bussen en verhuurt ze aan Kivits Rei zen. Beide ondernemingen zijn eigendom van E. Siewertz van Reesema. Volgens woordvoerder Van Veller van de fiscus in Breda is het feit dat de bussen geen eigendom van Kivits zijn van on dergeschikt belang. „De fiscus heeft zijn bodemrecht. Alles wat op het grondge bied staat van de belastingplichtige kan worden ingevorderd." Advocaat Rijk: „Maar ook het onroerend goed en de grond is van Readi Transport. De fiscus heeft daar dus niets te zoeken." Het is de tweede keer binnen korte tijd dat de fiscus op bezoek was bij Kivits. Op 29 juni legde de belastingdienst be slag op het inventaris. Tijdens een open bare veiling in Nieuwkuijk bracht de verkoop 40.000 op. Koper was Readi Transport Europe bv. Komende woensdag dient er voor de rechtbank in Den Bosch nog een kort ge ding. Daarin eist Kivits Reizen 1,3 mil joen gulden van touroperator Peter Langhout uit Alphen a/d Rijn. De tou roperator verbrak 28 juni, midden in het seizoen, zo goed als alle banden met Ki vits Reizen, dat voor 40 procent van zijn omzet van ruim 4 miljoen gulden afhan kelijk is van Langhout. De touroperator was ontevreden over de kwaliteit van de bussen van Kivits. Door de opzegging van het contract kwam Kivits in acute fi nanciële problemen. Inmiddels is voor de 50 werknemers van vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim e gedaan/bieden d ex dividend f gedaan/laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend 60,00 1217 1,40 1,80 T 62,50 1535 0,70 0,70 1 60,00 1928 1,30 b 1,20 b 1 62,50 470 2,90 2,70 i 60,00 412 6,70 6,50 160,00 1632 5,40 4,70 1 170,00 444 3,00 2,50 1 19,00 500 0,50 a 0,40 j 20,00 510 0,70 0,70 1 435,00 638 25,00 a 27,30 I 440,00 919 20,00 22,30 1 445,00 941 15,00 a 17,30 1 450,00 610 10,00 a 12.30 I 455,00 1765 4,80 a 7,30 I 460,00 2497 0.70 2,30 I 455,00 1047 7,80 8,40 460,00 1433 4,90 a 5,20 1 465,00 1334 3,00 3,10 1 480,00 411 2,30 2,10 1 460,00 788 1,40 b 0,10 1 465,00 557 5,50 b 2,80 1 470,00 796 10,50 b 7,70 f 450,00 829 2,50 1,80 I 460,00 832 6,20 b 4,80 470,00 508 13,00 b 11,50 b] 440,00 956 2,50 2.00 1 15,00 912 8,00 a 8,30 1 55,00 456 2,80 2,20 101,00 729 0,40 0,50 b] 102,00 410 0,80 1,00 1 100,00 580 6,40 5,90 1 105,00 769 1,50 1,00 fl 110,00 877 0,30 a 0,10 1 115,00 626 2,60 2,90 1 195,00 1255 0,20 0,10 fl 195,00 940 1,50 a 0.40 fl 195,00 520 2,80 2,50 M 75,00 560 0,80 1,10 fl 80,00 468 0,90 0,90 1 80,00 673 1,80 2,00 fl 85,00 951 0,80 0,801 u 80,00 693 3,50 3,90 75,00 1793 0,40 0,10 9 80,00 623 4,90 3,80 1 75,00 571 4,40 4,10 830,00 610 2,00 0,10 1 830,00 482 13,00 11.00 1 205,00 492 0,20 0,10 190,00 481 1,50 1,40 a 1 140,00 422 0,40 0.20 fl [jHaag (anp) - Minister-president Kok sluit niet uit dat de Handse staat een financiële bijdrage levert aan een red- jsplanvoor Fokker. Wel moet het Duitse moederbedrijf Da- fiseerste over de brug komen, aldus Kok gisteren na afloop liet kabinetsberaad. sprak van een meer gemiddelde bezorgdheid ie formidabele verliezen Nederlandse vliegtuig- Toch erkende hij dat de tast van Fokker in eerste in- afhankelijk is van de keu- in Duitsland worden ge it. voor de toekomst van to ligt grotendeels in Duits- 1" aldus Kok. ((kabinet kan niet anders dan fitwikkelingen af te wachten. weg voor onze ver- liwdelijkheid, maar geven cheques," aldus it premier distantieerde zich let standpunt van de vorige alervan Economische Zaken iriessen. nvond dat de overheid na de ifechat aan Dasa geen nieu- sleunmaatregelen meer zou moeten nemen. Kok: „Die woor den hebben geen absolute geldig heid." De premier sloot niet uit, dat mi nister Wijers van Economische Zaken contact opneemt met zijn Duitse collega's over de toekomst van het bedrijf. Wel staat voor de premier voorop dat Fokker verder gaat als een zelfscheppend bedrijf. Dat is no dig om hoogwaardige werkgele genheid voor Nederland te be houden. Een toekomst als 'schroevedraaierfabriek' is niet aan de orde. Overigens vindt Kok dat Fokker voor zijn overleven niet alleen op Duitse of Nederlandse steun moet rekenen. Om de Ameri kaanse concurrentie het hoofd te kunnen bieden, is nauwere sa menwerking met andere Europe se vliegtuigbouwers noodzake lijk, aldus de premier. /744 Consad Netherlands B.V., Scl Lestraat45, 4841 ED Prinsenbeek, «plo vn technisch adviesbureau, handel laterialen voor de petrochemische inou ie, deelnemen in ondernemingen, do» an beleggingen, ter leen opnemen V erstrekken van gelden. j 7746 Koch Refining International Pte. u akkebijsters 17 3-4, 4817 BL Breda. M eting/verkoopkantoor voor de activittn an Koek Refining International Pte. ito. Joord-West Europa. 7747 P. Sweep B.V. i.o., De langeweg 762 RA Zevenbergen. Het drijven van Jf nderneming op het gebied van na ewerking en produktie van (diepgevro roenten. Deelnemen in onderneming oen van beleggingen, ter leen veijOT u. l an géiden het in beheer houden ensioenvoorzieningen. pir 7748 G.J.M. Fassaert-Assurantien, ri" Wnhardstraat 14, 4709 HM Roos®,f t#| bemiddeling in verzekeringen als ze Jig tussenpersoon. P(f '7749 Salon voor voetverzorging r Drostendam 9, 4908 AJ Oosterho iroor totale voet-, been- en armverzorgj [inclusief pedicure), alsmede de /an aanverwante produkten. '7750 B.W.P. Import-export v.o.fJW«« veg 2, 4706 PL Roosendaal. Import jxport van, alsmede groothandelli oerende goederengroepen (non-ioou/- 77751 Hanzenhof B.V., Nassaupark 1Z,« \Z Bosschenhoofd. Het verkrijg© 'reemden zowel in eigendom cjg fiuren, verhuren, administreren» j ren en exploiteren van vermogens TO2 "Ben's fashion", Van W^gl {j 1612 PW Bergen op Zoom. Groot» ■im- en export van en ve™a5- n rubberen dames- en herenkieoi f* het vervaardigen van en gro koperen en ijzeren riemen. ja8| i 77753 Buro Spijkerschrift BI?eRm!uf0 vo# 4614 CV Bergen op Zoom. P.R™ communicatie en bedrgfsadviezen. j 77754 ADS Anker International f in| zaad 17, 4703 RC Roosendaal U toa' van een holding- en een belegging schappij. ♦mm B V. i-ofl 77755 Hippisch PtomojecenW"[^„J Sr^n—Mlobehoeve^jj 7d7e7P56a^nnaTcrtareB.V.. Wg-j 4837 CD Breda. Deelnemen in o t opn„ gen, doen van beleggingen afS|U^ men en verstrekken van gelden, ne^ ten van lijfrente-overeenkomst vordering van de uitoefening X'&Wv-wB.VjggtfM 4741 TP Hoeven. De explto1'" titf* ding en aanverwante drtikertm 4931] 42475. Kimega, Gouverneursiaa XV Geertruidenberg. PV0LG VOORPAGINA Titen 'verhelderend' gesprek fermiddag in het Mercure-ho- I» Nieuwegein vonden NVJ, psdacties en afgevaardig- pffl de redactieraden van De 1en Brabants Nieuwsblad pe VNU-directie voldoende rogen geeft om zinvol te sover de toekomst van bei- inanten. Maandag leggen bei- "tedactieraden hun conclusie ®aai de redacties, pretaris I. Brakman: „Het jat van een fusie is van tafel. Jfflen nu gesprekken tussen P'Wacties en redactieraden Me directie van VNU over sa- fertóng, waarbij elke vorm wan bespreekbaar is. Gevolg Jeen en ander is dat VNU te- op haar voornemen om «e in '97 gerealiseerd te Die tijdsdruk is dus van an." P constateer een wezenlijke 'Tg van beleid bij de direc- WU. Van een dictaat 't we op een voornemen, k!!ie,1?roces dat zou kunnen °?en 'n een fusie, terecht te bij een uitspraak vandaag tl'een optimale benutting markt, Dat is een goede JJW zegt L. Heere, vi ps, t van de redactieraad Bl? t® Nieuwsblad. L?an E. Penninx be ll uitleg. „Eigenlijk is er Pifn ^erd' wat be- L, ls' aebben we deze week 4al,rïeveii aan betrokke- Mt; reven-bedoeling was een vertrou- fe"S kweken. En dat is bVijtf n eert de directeur pWn? ,nen we' een bodem- r®ND?Tenade directies van Bttti-lvV'°e eigenaars van k Niem uPe Stem en Bra' L?"1 alsnotf De Partiien task een gerechtelijke tide26jde waag hoe het ^dezcggerischap van Indamp ,ln Processen van ïn?Ze°0Tv® water willen li0°fdrfdL?rakman' "is dat wacteuren in een vroegtijdig stadium over dit soort voornemens worden ingelicht en om hun mening wordt gevraagd. In de meeste gevallen en ook nu gebeurt dat veel te laat." Waarschijnlijk zal deze gerechte lijke procedure, die wel een half jaar in beslag kan nemen, worden gevoerd bij de rechtbank in Bre da. Komende maandag zullen de re dacties van Brabants Nieuwsblad en De Stem zich uitspreken over het bereikte akkoord tussen di recties en vertegenwoordigers. Maandag ook liggen bij beide kranten de adviesaanvragen voor de ondernemingsraden in de bus. „Na een valse start beginnen we dan opnieuw, met goede moed," concludeert Penninx. Veel vliegtuigen van de KLM op de Europese dienst vertrekken te laat. Amstelveen (anp) - KLM slaagt er nog steeds niet in alle vliegtuigen naar Eu ropese bestemmingen op tijd te laten vertrekken. „Op de intercontinentale vluchten is de punctualiteit belangrijk verhoogd, maar in Europa staat die nog steeds onder druk," zei een KLM- woordvoerder gisteren. Exacte gegevens over de stiptheid wil de maatschappij niet geven. Pas na afloop van de zomerdienst (eind oktober) maakt KLM de balans op. Vorig jaar meldden lucht vaartbronnen dat bijna één op de drie toe stellen in Europa meer dan vijftien minuten vertraging heeft. „De zaak is niet verbe terd," beweert voorzitter B. Baksteen van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvlie gers (VNV). De piloten wijten de problemen onder meer aan een personeelstekort op de Boeing 737- vloot. „Verstoringen, indelingswijzigingen en geannuleerde vluchten zijn aan de orde van de dag," zo bleek tijdens een recente vergadering van de VNV. Baksteen wijt de problemen aan het tekort aan personeel bij deze vloot, die 27 toestel len omvat. Daardoor moeten de beschikbare 280 piloten te veel werk verstouwen. De KLM is evenwel gebonden aan vastgestelde werk- en rusttijden. Zelfs als de roosters op timaal worden ingedeeld, kan de dienstre geling nog niet goed worden uitgevoerd. Met een paar mensen erbij - Baksteen schat een stuk of zes - ontstaat echter 'heel veel meer ruimte'. De KLM erkent dat er krapte is bij de 737- vliegers. „Maar het duurt niet lang meer voordat we extra crews hebben opgeleid." De maatschappij wijst er op dat lang niet al le vertragingen met dit toestel hierdoor worden veroorzaakt. „De zaak ligt veel ge- nuaceerder." Behalve personeelskrapte zijn ook externe factoren van invloed. Om een voorbeeld te geven: vorig jaar was de helft van de vertra gingen in de luchtvaart een direct gevolg van problemen op luchthavens, zoals te veel drukte. Ook zaken als onderhoud, afhandeling en het op tijd aan boord brengen van maaltij den spelen een rol bij het al dan niet stipt vertrekken van een vliegtuig. De piloten hebben ook grote moeite met de vier Fokker F28's die voor KLM Cityhopper vliegen. De maatschappij wil deze toestellen vervangen, maar moet nog besluiten wan neer. Volgens Baksteen blijft door deze on zekerheid de noodzakelijke 'grote beurt' uit. Gevolg is een scala aan technische proble men, waardoor de F28's veel te vaak aan de grond moeten blijven. „Zoals het nu gaat, FOTO DIJKSTRA kan het niet meer." De KLM erkent dat de F28's door technisch malheur voor verstoringen in het diens trooster zorgden. De maatschappij spreekt echter het beeld tegen dat deze toestellen op hun laatste vleugels vliegen. „De manke menten hebben niets met de leeftijd te ma ken." Volgens de maatschappij is het euvel mede veroorzaakt doordat er sprake is van een re latief zeer kleine vloot, die binnen de dienst regeling bovendien optimaal moest preste ren. Bij technische mankementen zijn de ge volgen dan direct merkbaar, omdat vervan ging onmogelijk snel te regelen is. Ook had de technische dienst niet altijd tijd genoeg om het malheur te verhelpen, zodat de Fok kers nog langer aan de grond moesten blij ven dan strikt noodzakelijk was. KLM heeft de lat voor de F28's inmiddels minder hoog gelegd. De monteurs hebben bovendien meer tijd gekregen mankementen te verhelpen, zodat de effecten van pech minder doorwerken op het dienstrooster. KLM heeft geen beste naam op het gebied van punctualiteit. Vorig jaar kwam de maatschappij negatief in de publiciteit wegens technische proble men met de Fokker 100's. Deze toestellen hebben het afgelopen jaar wel een grote beurt gekregen. Door Cees Maas „Juist omdat het al zo'n oude zaak is, uit begin jaren zeventig, roepen ze nu de getuigen van destijds op. Dat zijn ou dere mensen die wel kunnen vertellen over de gevolgde procedures van toen, maar er straks misschien niet meer kunnen zijn, en dan niet meer kunnen getuigen. Mensen zijn nu eenmaal vergankelijk. Provin cieambtenaren, rijks ambtenaren, met onder meer de voormalige hoofdingenieur-direc teur van Rijkswaters taat, medewerkers van aannemers, ze moeten dus allemaal getuigen." De woordvoerster van de provincie Zeeland heeft het over een opmerkelijk detail in zaak rond de schadeclaim van tientallen miljoenen guldens, die de Combinatie Westerschelde (CWS) bij het Rijk gaat in dienen wegens contract breuk. Bij de rechtbank in Den Haag worden deze maand met enige regel maat getuigen gehoord over de aanbestedingspro cedure, en mocht blijken dat er fouten zijn ge maakt, dan stapt de CWS naar de rechter. Het getui genverhoor is dus bedoeld om juridisch vast te stellen of een vervolgzaak te zij ner tijd mogelijk is. Dat kan nog jaren duren, maar omdat die getuigen dus al lemaal van gevorderde leeftijd zijn, worden ze nu opgeroepen. Maar dat is niet het enige wat de juristen dezer da gen handen vol werk ver schaft. De aannemerscom binatie CWS heeft bij de provincie Zeeland inmid dels ook met een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur alle stukken over de kwestie opgevraagd. Een deel van de stukken is door de provincie vrijge geven, een ander deel blijft vertrouwelijk (er zouden bedrijfsgegevens van con currenten in staan), waar tegen de CWS weer be zwaar heeft gemaakt. Dat bezwaar is vorige week door een provinciale be zwaarschriften-commissie ongerond verklaard en Gedeputeerde Staten zul len volgende maand be slissen of dat een terecht besluit is geweest. Wat is hier allemaal aan de hand? Van alles. Er ligt ook een zeker verband met een andere schadeclaim die recentelijk is inge diend bij de provincie, die van 48 miljoen gulden van de Dordtse reder Davidse over de bouw van een veerboot. Ook hierbij staat een aanbesteding ter dis cussie. De claim van de CWS, een combinatie van onder meer Boskalis, HBG, Vol- ker Stevin en Ballast Ne- dam, grote namen dus, is gebaseerd op een overeen komst uit 1971 met het Rijk over de bouw en ex ploitatie van een brugtun- nel, onder en over de Wes terschelde. Het verhaal is bekend voor wie de sle pende besluitvorming rond de WOV volgt: begin jaren negentig brak de provincie Zeeland de on derhandelingen met de combinatie af, er kwam een openbare aanbeste ding, inclusief een prae- kwalificatie volgens de Europese richtlijnen. De CWS deed mee aan de aanbesteding, haalde de voorselectie, maar haakte later af omdat de rand voorwaarden van de over heid te streng werden be vonden. De bouwers vonden de ri sico's die aan de oeverver binding kleefden onaan vaardbaar hoog. Zoals bekend ging de pro vincie vervolgens door met de Kombinatie Middel- plaat Westerschelde, en is de brugtunnel op papier een tunnel geworden. Dit jaar neemt het kabinet een besluit of het hele project doorgaat. Ondertussen vindt de CWS dat gemaakte kosten moeten worden vergoed. Er is een duur ontwerp ge maakt en er zijn talloze uren geïnvesteerd in over leg. Juridisch gezien wordt de claim ingediend omdat de zogeheten bijstands overeenkomst niet is nage komen. Van groot belang is of er procedurefouten zijn gemaakt. De juristen van de CWS vermoeden dat er onjuiste stappen zijn genomen toen werd gekozen voor de openbare aanbesteding en een apart traject voor de financie ring van het project. Waterbouwers gaan met zulke zaken nooit over één nacht ijs en mede daarom heeft het zolang geduurd tot de claim werd inge diend. Maar van meer belang in het gekozen tijdstip, zijn nieuwe signalen van de kant van het Rijk, dat ge maakte kosten zouden kunnen worden vergoed. Volgens een woordvoerder van WSC heeft zich het rijksbeleid na de laatste verkiezingen wat dit be treft in het voordeel van de combinatie gewijzigd. De gang van zaken rond de andere claim, die van Davidse, wijst daar ook al op, hoewel dat juridisch een totaal andere kwestie is. Een raakvlak is evenwel de kritiek van de Algeme ne Rekenkamer dat de provincie Zeeland slordig omgaat met grote aanbe stedingen. En die kritiek (dit ging over de bouw van een veerboot die volgens de Algemene Rekenkamer 30 miljoen gulden te duur is geworden) is door de mi nister onderschreven. Ook hierbij ging het over de ge volgde procedure en de uiteindelijke keuze. Wat de provincie juridisch allemaal te wachten staat is nog onduidelijk, te meer omdat ook het Rijk een be palende rol heeft gespeeld in de WOV-procedure. Maar dat er een hevige ju ridische strijd losbreekt is duidelijk. Juristen van de provincie wensen dan ook geen enkele verwachting uit te spreken. ZATERDAG 19 AUGUSTUS 1995 Kivits collectief ontslag aangevraagd. Zij hebben al twee maanden geen salaris meer gehad. Volgens bestuurder T. van Buchem van de Vervoersbond CNV is de 'verwachting gewettigd dat de werkne mers ook over augustus niets ontvangen'. Toch ontvangen de werknemers van Ki vits binnenkort geld, want afgelopen donderdag besloot het GAK per 1 augus tus een voorschot te betalen aan de werknemers van Kivits op basis van het minimumloon. Volgens Van Buchem zullen het GAK en de fiscus snel het faillissement van Ki vits Reizen aanvragen. Rotterdam - Reisorganisatie Eurostar Reizen in Rotterdam ver keert in financiële problemen. De Stichting Garantiefonds Reis gelden (SGR) heeft de verplichtingen van de touroperator, die voornamelijk busreizen naar Spanje, Italië en Tsjechië organi seert, overgenomen. De SGR zorgt de eerste tijd voor de uitvoe ring van geboekte reizen. Mensen die op langere termijn hebben geboekt, krijgen hun geld terug. De problemen bij Eurostar kwamen gisterochtend aan het licht toen de eigenaar van twee door de organisator gehuurde bussen weigerde te vertrekken omdat hij nog een kwart miljoen tegoed heeft. Directeur De Jager wijt het debacle aan de negatieve publi citeit over zijn bedrijf in het RTL-tv-programma van Frits Bom. Zoetermeer - De AbvaKabo zegt definitief ja tegen de nieuwe col lectieve arbeidsovereenkomst voor het rijkspersoneel. Daarmee komt voor wat betreft de FNV-ambtenarenbond een eind aan de periode van onzekerheid rond de Rijks-cao. De grootste vakbond voor het overheidspersoneel is zeer tevreden over het bereiken van een 36-urige werkweek. Op die manier is volgens de bond voor meerdere jaren werkzekerheid bereikt voor de werknemers bij de steeds verder afslankende rijksoverheid. Wel blijft de bond de salarisverhoging - 0,5 procent per 1 oktober en 0,75 procent een jaar later - eigenlijk te mager vinden. Stockholm - Ericsson gaat fors uitbreiden. De markt voor zakte lefoons groeit stukken harder dan de Zweedse fabrikant had voorzien. Ericsson zal daarom nieuwe aandelen uitgeven die het bedrijf 7,5 miljard kroon 1,7 miljard) moeten opleveren. Het wordt de grootste emissie uit de Zweedse geschiedenis. Het be stuur ziet op het ogenblik meer mogelijkheden voor groei dan voorheen. Ericsson wil zich daarbij hoofdzakelijk richten op de markt voor draagbare telefoons. De groei gaat hier zelfs de meest optimistische voorspellingen te boven, aldus Ericsson gisteren. Het bedrijf is de grootste fabrikant van draagbare telefoons ter wereld. In Nederland heeft Ericssson vijf vestigingen, waaronder een in Rijen. Den Haag - Het aantal bezoeken aan de negen casino's in Neder land is vorig jaar voor het eerst iets gedaald, maar de goklustigen hebben wel iets meer uitgegeven. Het aantal bezoeken daalde met 6000 tot ruim 4.092.000. De omzet steeg van 468 tot 484 miljoen gulden, ofwel van 114 tot 118 gulden per bezoek. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Raad voor de Casinospelen over 1994. Holland Casino's wijt de tegenvallende bezoekcijfers aan de mooie zomer van vorig jaar en aan de WK Voetbal. Maar in het najaar van '94 en in het eerste kwartaal van dit jaar is een verwacht herstel uit gebleven. De Raad trekt daaruit de conclusie dat het aantal casi- nobezoeken zich aan het stabiliseren is. Den Haag - De Vereniging van Effectenbezitters (VEB) gaat een onderzoek doen naar de tegenvallers bij het ingenieursbureau Fugro (wereldwijd 3800 werknemers) uit Leidschendam. De half jaarwinst is scherp gedaald. De winstverwachting voor geheel 1995 is ook danig neerwaarts bijgesteld. De VEB heeft ernstige bedenkingen bij de uitleg van de Fugro-directie, die zelf ook niet op de winstval had gerekend. In mei hield het bedrijf nog vast aan de achteraf veel te optimische voorspellingen. Beleggers lieten de koers van Fugro gisteren met 35 procent kelderen. „Als een on derneming normaal functioneert, kan zo'n groot verschil niet zo laat worden ontdekt," aldus VEB-jurist Vervuurt. Maastricht - Generale Bank Nederland (GBN) verplaatst zijn hoofdkantoor nog voor het einde van dit jaar van Maastricht naar Rotterdam. De verhuizing heeft gevolgen voor minstens 15 van de 25 medewerkers in Maastricht, zegt GBN. De verhuizing is een rechtstreeks gevolg van de overname van Credit Lyonnais Bank Nederland (CLBN) door de Generale Bank van België, het moe derbedrijf van GBN. CLBN heeft van oudsher een hoofdkantoor in Rotterdam. Van onze Haagse redactie Den Haag - Boskalis en Ballast Nedam zijn in de race voor de aanleg van een nieuw vliegveld bij de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires. De twee grote Nederlandse bouw- en baggerconcerns hebben in nauwe samenwerking met Rijkswaterstaat een voorlopige offerte ingediend. Het totale pro ject gaat naar schatting rond de 1,4 miljard gulden kosten. Een woordvoerder van Ballast Nedam bevestigt de belangstel ling maar wil verder geen details geven. Hij wil ook niet zeggen welk bedrag met een eventuele order gemoeid zou zijn. De nieu we luchthaven moet worden aan gelegd op een kunstmatig eiland met een oppervlakte van 323 hec tare in de brede monding van de rivier Rio de la Plata, 3,5 kilome ter uit de kust. Beide Nederland se concerns hebben grote erva ring met dit soort klussen. Ook bij Rijkswaterstaat is veel des kundigheid aanwezig op het ge bied van waterbouwkundige werken. Ook het ministerie van Economi sche Zaken is financieel bij het project betrokken via een bijdra ge uit een fonds voor economi sche samenwerkingsprojecten. Doel van het fonds is versterking van economische samenwerking met landen die geen lid zijn van de Oeso, de club van rijke indus trielanden. De huidige luchthaven van Bu enos Aires kan het drukke vlieg- (ADVERTENTIE) Bij aankoop van een pc 486 met 16 mb tot 1 september '95 Afd. Cad-support s Tel. 076-204440 S verkeer allang niet meer aan. Bo vendien veroorzaakt het veel overlast. Al in de jaren dertig werd in Argentinië de mogelijk heid van een kunstmatig eiland in de Rio de la Plata bestudeerd. Tegen de huidige plannen is het nodige verzet gerezen, onder an dere uit milieukringen. Het is nog niet duidelijk wanneer er een de- finiteve beslissing over de aanleg wordt genomen. Van onze verslaggever Maarheeze - Nog dit jaar begint Philips in Maarheeze met het te rugwinnen van fluorescentiepoe ders uit tl-buizen, die sneuvelen tijdens het fabricageproces in de Philips-fabriek in Roosendaal. De Maarheezer fabriek, een pro ducent van chemische stoffen voor lampen en beeldbuizen met 400 werknemers, heeft de instal latie al klaar staan. Als de wette lijke procedure achter de rug is, gaat de installatie - die 7 ton heeft gekost - eerst een jaar proefdraaien. Daarna is het wachten op de vergunningen. Philips maakt jaarlijks meer dan 100 miljoen tl-buizen in Roosen daal. In Roosendaal is Philips al langer bezig met het hergebruiken van het glas van de tijdens het fabri cageproces gesneuvelde buizen. Hoe Philips het recyclen van het door kwik verontreinigde fluo rescentiepoeder mogelijk maakt, wordt uit concurrentie-overwe- gingen geheimgehouden. Door het trugwinnen van de poeders bespaart Philips op de grondstof fen voor de tl-buizen-fabricage.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 7