Fellicht weer
iaatssteun
oor Fokker
DE STEM
iscus neemt vloot busmaatschappij in beslag wegens schuld
lirectie VNU: 'Er
niets veranderd'
sswssstó» '-r
KLM vliegt nog steeds niet op tijd
Claim WOV zet Zeeuws provinciehuis op z'n kop
Bouwconcerns azen op
mega-order Argentinië
ok: Dasa als eerste aan zet
Knkranten'
A7
ECONOMIE KORT
Eurostar Reizen in problemen
AbvaKabo accepteert Rijks-cao
Ericsson gaat fors uitbreiden
Casinobezoek loopt iets terug
Vraagtekens bij tegenvaller Fugro
Hoofdkantoor Generale naar Rotterdam
AutoCad R13
GRATIS
NIVECB.V. 8
Philips wint
poeders uit tl-
buizen terug
AUGUSTUS 1995
allied signal
amer.brands
amer.til.tel
amoco corp
asarco inc.
baan company
bethl. steel
boeing co
can.pacific
chevron
chiguita
Chrysler
Citicorp
cons.edison
digitequipm.
dupont nemours
dow chemical
eastman kodak
exxon corp
ford motor
gen. electric
gen. motors
goodyear
hewlett-pack.
int. bus.mach.
int tel.tel.
klm airlines
mcdonnell
merck co.
mobil oil
omega financ.
philips
royal dutch
sears roebuck
sfe-south.pac.
texaco inc.
travelers
united techn.
westinghouse
whitman corp
molworth
28%
57%
41%
Economie
n
fees Bechtold uit Eindhoven, wil op zo kort mogelijke geen eigendom van Kivits zijn van on- Komende woensdag dient er voor de Kivits collectief ontslag aangevr
L De hel a st.i ntJdi enst. hppft termiin bii de rechtbank in Breda via een derseschikt belang. „De fiscus heeft zijn rechtbank in Den Bosch nog een kort ge- Zij hebben al twee maanden geen s;
Kees Bechtold
0 - De belastingdienst heeft
jochtend beslag gelegd op ze-
ju van de 24 bussen van buson-
,ming Kivits Reizen in Vlijmen,
fcsen zijn afgevoerd naar de de
;tder Domeinen in Rijen.
Keizen heeft een schuld van
|(0 gulden bij het GAK en is onge-
eenzelfde bedrag schuldig aan de
ringen. Kivits mag met de andere
bussen de tochten maken die con-
jeelzijn afgesloten,
jdvocaat van Kivits Reizen, mr. Rijk
uit Eindhoven, wil op zo kort mogelijke
termijn bij de rechtbank in Breda via een
kort geding teruggave eisen van de bus
sen. „Wat ze nu hebben gedaan is te dol
om over te praten. De fiscus heeft beslag
gelegd op bussen die niet van Kivits zijn.
Sommige zijn het eigendom van Readi
Transport Europe bv, andere van de
leasemaatschappijen De Lage Landen en
Concept Lease." Readi Transport least
de bussen en verhuurt ze aan Kivits Rei
zen. Beide ondernemingen zijn eigendom
van E. Siewertz van Reesema.
Volgens woordvoerder Van Veller van de
fiscus in Breda is het feit dat de bussen
geen eigendom van Kivits zijn van on
dergeschikt belang. „De fiscus heeft zijn
bodemrecht. Alles wat op het grondge
bied staat van de belastingplichtige kan
worden ingevorderd." Advocaat Rijk:
„Maar ook het onroerend goed en de
grond is van Readi Transport. De fiscus
heeft daar dus niets te zoeken."
Het is de tweede keer binnen korte tijd
dat de fiscus op bezoek was bij Kivits.
Op 29 juni legde de belastingdienst be
slag op het inventaris. Tijdens een open
bare veiling in Nieuwkuijk bracht de
verkoop 40.000 op. Koper was Readi
Transport Europe bv.
Komende woensdag dient er voor de
rechtbank in Den Bosch nog een kort ge
ding. Daarin eist Kivits Reizen 1,3 mil
joen gulden van touroperator Peter
Langhout uit Alphen a/d Rijn. De tou
roperator verbrak 28 juni, midden in het
seizoen, zo goed als alle banden met Ki
vits Reizen, dat voor 40 procent van zijn
omzet van ruim 4 miljoen gulden afhan
kelijk is van Langhout. De touroperator
was ontevreden over de kwaliteit van de
bussen van Kivits. Door de opzegging
van het contract kwam Kivits in acute fi
nanciële problemen.
Inmiddels is voor de 50 werknemers van
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
c ex claim
e gedaan/bieden
d ex dividend
f gedaan/laten
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
I gedaan en bieden ex dividend
60,00
1217
1,40
1,80 T
62,50
1535
0,70
0,70 1
60,00
1928
1,30 b
1,20 b 1
62,50
470
2,90
2,70 i
60,00
412
6,70
6,50
160,00
1632
5,40
4,70 1
170,00
444
3,00
2,50 1
19,00
500
0,50 a
0,40 j
20,00
510
0,70
0,70 1
435,00
638
25,00 a
27,30 I
440,00
919
20,00
22,30 1
445,00
941
15,00 a
17,30 1
450,00
610
10,00 a
12.30 I
455,00
1765
4,80 a
7,30 I
460,00
2497
0.70
2,30 I
455,00
1047
7,80
8,40
460,00
1433
4,90 a
5,20 1
465,00
1334
3,00
3,10 1
480,00
411
2,30
2,10 1
460,00
788
1,40 b
0,10 1
465,00
557
5,50 b
2,80 1
470,00
796
10,50 b
7,70 f
450,00
829
2,50
1,80 I
460,00
832
6,20 b
4,80
470,00
508
13,00 b
11,50 b]
440,00
956
2,50
2.00 1
15,00
912
8,00 a
8,30 1
55,00
456
2,80
2,20
101,00
729
0,40
0,50 b]
102,00
410
0,80
1,00 1
100,00
580
6,40
5,90 1
105,00
769
1,50
1,00 fl
110,00
877
0,30 a
0,10 1
115,00
626
2,60
2,90 1
195,00
1255
0,20
0,10 fl
195,00
940
1,50 a
0.40 fl
195,00
520
2,80
2,50 M
75,00
560
0,80
1,10 fl
80,00
468
0,90
0,90 1
80,00
673
1,80
2,00 fl
85,00
951
0,80
0,801 u
80,00
693
3,50
3,90
75,00
1793
0,40
0,10 9
80,00
623
4,90
3,80 1
75,00
571
4,40
4,10
830,00
610
2,00
0,10 1
830,00
482
13,00
11.00 1
205,00
492
0,20
0,10
190,00
481
1,50
1,40 a 1
140,00
422
0,40
0.20 fl
[jHaag (anp) - Minister-president Kok sluit niet uit dat de
Handse staat een financiële bijdrage levert aan een red-
jsplanvoor Fokker. Wel moet het Duitse moederbedrijf Da-
fiseerste over de brug komen, aldus Kok gisteren na afloop
liet kabinetsberaad.
sprak van een meer
gemiddelde bezorgdheid
ie formidabele verliezen
Nederlandse vliegtuig-
Toch erkende hij dat de
tast van Fokker in eerste in-
afhankelijk is van de keu-
in Duitsland worden ge
it.
voor de toekomst van
to ligt grotendeels in Duits-
1" aldus Kok.
((kabinet kan niet anders dan
fitwikkelingen af te wachten.
weg voor onze ver-
liwdelijkheid, maar geven
cheques," aldus
it
premier distantieerde zich
let standpunt van de vorige
alervan Economische Zaken
iriessen.
nvond dat de overheid na de
ifechat aan Dasa geen nieu-
sleunmaatregelen meer zou
moeten nemen. Kok: „Die woor
den hebben geen absolute geldig
heid."
De premier sloot niet uit, dat mi
nister Wijers van Economische
Zaken contact opneemt met zijn
Duitse collega's over de toekomst
van het bedrijf.
Wel staat voor de premier voorop
dat Fokker verder gaat als een
zelfscheppend bedrijf. Dat is no
dig om hoogwaardige werkgele
genheid voor Nederland te be
houden. Een toekomst als
'schroevedraaierfabriek' is niet
aan de orde.
Overigens vindt Kok dat Fokker
voor zijn overleven niet alleen op
Duitse of Nederlandse steun
moet rekenen. Om de Ameri
kaanse concurrentie het hoofd te
kunnen bieden, is nauwere sa
menwerking met andere Europe
se vliegtuigbouwers noodzake
lijk, aldus de premier.
/744 Consad Netherlands B.V., Scl
Lestraat45, 4841 ED Prinsenbeek, «plo
vn technisch adviesbureau, handel
laterialen voor de petrochemische inou
ie, deelnemen in ondernemingen, do»
an beleggingen, ter leen opnemen V
erstrekken van gelden. j
7746 Koch Refining International Pte. u
akkebijsters 17 3-4, 4817 BL Breda. M
eting/verkoopkantoor voor de activittn
an Koek Refining International Pte. ito.
Joord-West Europa.
7747 P. Sweep B.V. i.o., De langeweg
762 RA Zevenbergen. Het drijven van Jf
nderneming op het gebied van na
ewerking en produktie van (diepgevro
roenten. Deelnemen in onderneming
oen van beleggingen, ter leen veijOT u.
l an géiden het in beheer houden
ensioenvoorzieningen. pir
7748 G.J.M. Fassaert-Assurantien, ri"
Wnhardstraat 14, 4709 HM Roos®,f t#|
bemiddeling in verzekeringen als ze
Jig tussenpersoon. P(f
'7749 Salon voor voetverzorging r
Drostendam 9, 4908 AJ Oosterho
iroor totale voet-, been- en armverzorgj
[inclusief pedicure), alsmede de
/an aanverwante produkten.
'7750 B.W.P. Import-export v.o.fJW««
veg 2, 4706 PL Roosendaal. Import
jxport van, alsmede groothandelli
oerende goederengroepen (non-ioou/-
77751 Hanzenhof B.V., Nassaupark 1Z,«
\Z Bosschenhoofd. Het verkrijg©
'reemden zowel in eigendom cjg
fiuren, verhuren, administreren» j
ren en exploiteren van vermogens
TO2 "Ben's fashion", Van W^gl {j
1612 PW Bergen op Zoom. Groot»
■im- en export van en ve™a5- n
rubberen dames- en herenkieoi f*
het vervaardigen van en gro
koperen en ijzeren riemen. ja8| i
77753 Buro Spijkerschrift BI?eRm!uf0 vo#
4614 CV Bergen op Zoom. P.R™
communicatie en bedrgfsadviezen. j
77754 ADS Anker International f in|
zaad 17, 4703 RC Roosendaal U toa'
van een holding- en een belegging
schappij. ♦mm B V. i-ofl
77755 Hippisch PtomojecenW"[^„J
Sr^n—Mlobehoeve^jj
7d7e7P56a^nnaTcrtareB.V.. Wg-j
4837 CD Breda. Deelnemen in o t opn„
gen, doen van beleggingen afS|U^
men en verstrekken van gelden, ne^
ten van lijfrente-overeenkomst
vordering van de uitoefening
X'&Wv-wB.VjggtfM
4741 TP Hoeven. De explto1'" titf*
ding en aanverwante drtikertm 4931]
42475. Kimega, Gouverneursiaa
XV Geertruidenberg.
PV0LG VOORPAGINA
Titen 'verhelderend' gesprek
fermiddag in het Mercure-ho-
I» Nieuwegein vonden NVJ,
psdacties en afgevaardig-
pffl de redactieraden van De
1en Brabants Nieuwsblad
pe VNU-directie voldoende
rogen geeft om zinvol te
sover de toekomst van bei-
inanten. Maandag leggen bei-
"tedactieraden hun conclusie
®aai de redacties,
pretaris I. Brakman: „Het
jat van een fusie is van tafel.
Jfflen nu gesprekken tussen
P'Wacties en redactieraden
Me directie van VNU over sa-
fertóng, waarbij elke vorm
wan bespreekbaar is. Gevolg
Jeen en ander is dat VNU te-
op haar voornemen om
«e in '97 gerealiseerd te
Die tijdsdruk is dus van
an."
P constateer een wezenlijke
'Tg van beleid bij de direc-
WU. Van een dictaat
't we op een voornemen,
k!!ie,1?roces dat zou kunnen
°?en 'n een fusie, terecht te
bij een uitspraak vandaag
tl'een optimale benutting
markt, Dat is een goede
JJW zegt L. Heere, vi
ps, t van de redactieraad
Bl? t® Nieuwsblad.
L?an E. Penninx be
ll uitleg. „Eigenlijk is er
Pifn ^erd' wat be-
L, ls' aebben we deze week
4al,rïeveii aan betrokke-
Mt; reven-bedoeling
was een vertrou-
fe"S kweken. En dat is
bVijtf n eert de directeur
pWn? ,nen we' een bodem-
r®ND?Tenade directies van
Bttti-lvV'°e eigenaars van
k Niem uPe Stem en Bra'
L?"1 alsnotf De Partiien
task een gerechtelijke
tide26jde waag hoe het
^dezcggerischap van
Indamp ,ln Processen van
ïn?Ze°0Tv® water willen
li0°fdrfdL?rakman' "is dat
wacteuren in een
vroegtijdig stadium over dit soort
voornemens worden ingelicht en
om hun mening wordt gevraagd.
In de meeste gevallen en ook nu
gebeurt dat veel te laat."
Waarschijnlijk zal deze gerechte
lijke procedure, die wel een half
jaar in beslag kan nemen, worden
gevoerd bij de rechtbank in Bre
da.
Komende maandag zullen de re
dacties van Brabants Nieuwsblad
en De Stem zich uitspreken over
het bereikte akkoord tussen di
recties en vertegenwoordigers.
Maandag ook liggen bij beide
kranten de adviesaanvragen voor
de ondernemingsraden in de bus.
„Na een valse start beginnen we
dan opnieuw, met goede moed,"
concludeert Penninx.
Veel vliegtuigen van de KLM op de Europese dienst vertrekken te laat.
Amstelveen (anp) - KLM slaagt er nog
steeds niet in alle vliegtuigen naar Eu
ropese bestemmingen op tijd te laten
vertrekken. „Op de intercontinentale
vluchten is de punctualiteit belangrijk
verhoogd, maar in Europa staat die nog
steeds onder druk," zei een KLM-
woordvoerder gisteren.
Exacte gegevens over de stiptheid wil de
maatschappij niet geven. Pas na afloop van
de zomerdienst (eind oktober) maakt KLM
de balans op. Vorig jaar meldden lucht
vaartbronnen dat bijna één op de drie toe
stellen in Europa meer dan vijftien minuten
vertraging heeft. „De zaak is niet verbe
terd," beweert voorzitter B. Baksteen van de
Vereniging van Nederlandse Verkeersvlie
gers (VNV).
De piloten wijten de problemen onder meer
aan een personeelstekort op de Boeing 737-
vloot. „Verstoringen, indelingswijzigingen
en geannuleerde vluchten zijn aan de orde
van de dag," zo bleek tijdens een recente
vergadering van de VNV.
Baksteen wijt de problemen aan het tekort
aan personeel bij deze vloot, die 27 toestel
len omvat. Daardoor moeten de beschikbare
280 piloten te veel werk verstouwen. De
KLM is evenwel gebonden aan vastgestelde
werk- en rusttijden. Zelfs als de roosters op
timaal worden ingedeeld, kan de dienstre
geling nog niet goed worden uitgevoerd. Met
een paar mensen erbij - Baksteen schat een
stuk of zes - ontstaat echter 'heel veel meer
ruimte'.
De KLM erkent dat er krapte is bij de 737-
vliegers. „Maar het duurt niet lang meer
voordat we extra crews hebben opgeleid."
De maatschappij wijst er op dat lang niet al
le vertragingen met dit toestel hierdoor
worden veroorzaakt. „De zaak ligt veel ge-
nuaceerder."
Behalve personeelskrapte zijn ook externe
factoren van invloed. Om een voorbeeld te
geven: vorig jaar was de helft van de vertra
gingen in de luchtvaart een direct gevolg
van problemen op luchthavens, zoals te veel
drukte.
Ook zaken als onderhoud, afhandeling en
het op tijd aan boord brengen van maaltij
den spelen een rol bij het al dan niet stipt
vertrekken van een vliegtuig.
De piloten hebben ook grote moeite met de
vier Fokker F28's die voor KLM Cityhopper
vliegen. De maatschappij wil deze toestellen
vervangen, maar moet nog besluiten wan
neer. Volgens Baksteen blijft door deze on
zekerheid de noodzakelijke 'grote beurt' uit.
Gevolg is een scala aan technische proble
men, waardoor de F28's veel te vaak aan de
grond moeten blijven. „Zoals het nu gaat,
FOTO DIJKSTRA
kan het niet meer."
De KLM erkent dat de F28's door technisch
malheur voor verstoringen in het diens
trooster zorgden. De maatschappij spreekt
echter het beeld tegen dat deze toestellen op
hun laatste vleugels vliegen. „De manke
menten hebben niets met de leeftijd te ma
ken."
Volgens de maatschappij is het euvel mede
veroorzaakt doordat er sprake is van een re
latief zeer kleine vloot, die binnen de dienst
regeling bovendien optimaal moest preste
ren. Bij technische mankementen zijn de ge
volgen dan direct merkbaar, omdat vervan
ging onmogelijk snel te regelen is. Ook had
de technische dienst niet altijd tijd genoeg
om het malheur te verhelpen, zodat de Fok
kers nog langer aan de grond moesten blij
ven dan strikt noodzakelijk was.
KLM heeft de lat voor de F28's inmiddels
minder hoog gelegd. De monteurs hebben
bovendien meer tijd gekregen mankementen
te verhelpen, zodat de effecten van pech
minder doorwerken op het dienstrooster.
KLM heeft geen beste naam op het gebied
van punctualiteit.
Vorig jaar kwam de maatschappij negatief
in de publiciteit wegens technische proble
men met de Fokker 100's. Deze toestellen
hebben het afgelopen jaar wel een grote
beurt gekregen.
Door Cees Maas
„Juist omdat het al zo'n
oude zaak is, uit begin
jaren zeventig, roepen
ze nu de getuigen van
destijds op. Dat zijn ou
dere mensen die wel
kunnen vertellen over
de gevolgde procedures
van toen, maar er straks
misschien niet meer
kunnen zijn, en dan niet
meer kunnen getuigen.
Mensen zijn nu eenmaal
vergankelijk. Provin
cieambtenaren, rijks
ambtenaren, met onder
meer de voormalige
hoofdingenieur-direc
teur van Rijkswaters
taat, medewerkers van
aannemers, ze moeten
dus allemaal getuigen."
De woordvoerster van de
provincie Zeeland heeft
het over een opmerkelijk
detail in zaak rond de
schadeclaim van tientallen
miljoenen guldens, die de
Combinatie Westerschelde
(CWS) bij het Rijk gaat in
dienen wegens contract
breuk. Bij de rechtbank in
Den Haag worden deze
maand met enige regel
maat getuigen gehoord
over de aanbestedingspro
cedure, en mocht blijken
dat er fouten zijn ge
maakt, dan stapt de CWS
naar de rechter. Het getui
genverhoor is dus bedoeld
om juridisch vast te stellen
of een vervolgzaak te zij
ner tijd mogelijk is. Dat
kan nog jaren duren, maar
omdat die getuigen dus al
lemaal van gevorderde
leeftijd zijn, worden ze nu
opgeroepen.
Maar dat is niet het enige
wat de juristen dezer da
gen handen vol werk ver
schaft. De aannemerscom
binatie CWS heeft bij de
provincie Zeeland inmid
dels ook met een beroep op
de Wet Openbaarheid van
Bestuur alle stukken over
de kwestie opgevraagd.
Een deel van de stukken is
door de provincie vrijge
geven, een ander deel blijft
vertrouwelijk (er zouden
bedrijfsgegevens van con
currenten in staan), waar
tegen de CWS weer be
zwaar heeft gemaakt. Dat
bezwaar is vorige week
door een provinciale be
zwaarschriften-commissie
ongerond verklaard en
Gedeputeerde Staten zul
len volgende maand be
slissen of dat een terecht
besluit is geweest.
Wat is hier allemaal aan
de hand? Van alles. Er ligt
ook een zeker verband met
een andere schadeclaim
die recentelijk is inge
diend bij de provincie, die
van 48 miljoen gulden van
de Dordtse reder Davidse
over de bouw van een
veerboot. Ook hierbij staat
een aanbesteding ter dis
cussie.
De claim van de CWS, een
combinatie van onder
meer Boskalis, HBG, Vol-
ker Stevin en Ballast Ne-
dam, grote namen dus, is
gebaseerd op een overeen
komst uit 1971 met het
Rijk over de bouw en ex
ploitatie van een brugtun-
nel, onder en over de Wes
terschelde. Het verhaal is
bekend voor wie de sle
pende besluitvorming
rond de WOV volgt: begin
jaren negentig brak de
provincie Zeeland de on
derhandelingen met de
combinatie af, er kwam
een openbare aanbeste
ding, inclusief een prae-
kwalificatie volgens de
Europese richtlijnen.
De CWS deed mee aan de
aanbesteding, haalde de
voorselectie, maar haakte
later af omdat de rand
voorwaarden van de over
heid te streng werden be
vonden.
De bouwers vonden de ri
sico's die aan de oeverver
binding kleefden onaan
vaardbaar hoog.
Zoals bekend ging de pro
vincie vervolgens door met
de Kombinatie Middel-
plaat Westerschelde, en is
de brugtunnel op papier
een tunnel geworden. Dit
jaar neemt het kabinet een
besluit of het hele project
doorgaat.
Ondertussen vindt de
CWS dat gemaakte kosten
moeten worden vergoed.
Er is een duur ontwerp ge
maakt en er zijn talloze
uren geïnvesteerd in over
leg. Juridisch gezien wordt
de claim ingediend omdat
de zogeheten bijstands
overeenkomst niet is nage
komen. Van groot belang
is of er procedurefouten
zijn gemaakt. De juristen
van de CWS vermoeden
dat er onjuiste stappen
zijn genomen toen werd
gekozen voor de openbare
aanbesteding en een apart
traject voor de financie
ring van het project.
Waterbouwers gaan met
zulke zaken nooit over één
nacht ijs en mede daarom
heeft het zolang geduurd
tot de claim werd inge
diend.
Maar van meer belang in
het gekozen tijdstip, zijn
nieuwe signalen van de
kant van het Rijk, dat ge
maakte kosten zouden
kunnen worden vergoed.
Volgens een woordvoerder
van WSC heeft zich het
rijksbeleid na de laatste
verkiezingen wat dit be
treft in het voordeel van
de combinatie gewijzigd.
De gang van zaken rond
de andere claim, die van
Davidse, wijst daar ook al
op, hoewel dat juridisch
een totaal andere kwestie
is.
Een raakvlak is evenwel
de kritiek van de Algeme
ne Rekenkamer dat de
provincie Zeeland slordig
omgaat met grote aanbe
stedingen. En die kritiek
(dit ging over de bouw van
een veerboot die volgens
de Algemene Rekenkamer
30 miljoen gulden te duur
is geworden) is door de mi
nister onderschreven. Ook
hierbij ging het over de ge
volgde procedure en de
uiteindelijke keuze.
Wat de provincie juridisch
allemaal te wachten staat
is nog onduidelijk, te meer
omdat ook het Rijk een be
palende rol heeft gespeeld
in de WOV-procedure.
Maar dat er een hevige ju
ridische strijd losbreekt is
duidelijk. Juristen van de
provincie wensen dan ook
geen enkele verwachting
uit te spreken.
ZATERDAG 19 AUGUSTUS 1995
Kivits collectief ontslag aangevraagd.
Zij hebben al twee maanden geen salaris
meer gehad. Volgens bestuurder T. van
Buchem van de Vervoersbond CNV is de
'verwachting gewettigd dat de werkne
mers ook over augustus niets ontvangen'.
Toch ontvangen de werknemers van Ki
vits binnenkort geld, want afgelopen
donderdag besloot het GAK per 1 augus
tus een voorschot te betalen aan de
werknemers van Kivits op basis van het
minimumloon.
Volgens Van Buchem zullen het GAK en
de fiscus snel het faillissement van Ki
vits Reizen aanvragen.
Rotterdam - Reisorganisatie Eurostar Reizen in Rotterdam ver
keert in financiële problemen. De Stichting Garantiefonds Reis
gelden (SGR) heeft de verplichtingen van de touroperator, die
voornamelijk busreizen naar Spanje, Italië en Tsjechië organi
seert, overgenomen. De SGR zorgt de eerste tijd voor de uitvoe
ring van geboekte reizen. Mensen die op langere termijn hebben
geboekt, krijgen hun geld terug.
De problemen bij Eurostar kwamen gisterochtend aan het licht
toen de eigenaar van twee door de organisator gehuurde bussen
weigerde te vertrekken omdat hij nog een kwart miljoen tegoed
heeft. Directeur De Jager wijt het debacle aan de negatieve publi
citeit over zijn bedrijf in het RTL-tv-programma van Frits Bom.
Zoetermeer - De AbvaKabo zegt definitief ja tegen de nieuwe col
lectieve arbeidsovereenkomst voor het rijkspersoneel. Daarmee
komt voor wat betreft de FNV-ambtenarenbond een eind aan de
periode van onzekerheid rond de Rijks-cao. De grootste vakbond
voor het overheidspersoneel is zeer tevreden over het bereiken
van een 36-urige werkweek. Op die manier is volgens de bond
voor meerdere jaren werkzekerheid bereikt voor de werknemers
bij de steeds verder afslankende rijksoverheid. Wel blijft de bond
de salarisverhoging - 0,5 procent per 1 oktober en 0,75 procent
een jaar later - eigenlijk te mager vinden.
Stockholm - Ericsson gaat fors uitbreiden. De markt voor zakte
lefoons groeit stukken harder dan de Zweedse fabrikant had
voorzien. Ericsson zal daarom nieuwe aandelen uitgeven die het
bedrijf 7,5 miljard kroon 1,7 miljard) moeten opleveren. Het
wordt de grootste emissie uit de Zweedse geschiedenis. Het be
stuur ziet op het ogenblik meer mogelijkheden voor groei dan
voorheen. Ericsson wil zich daarbij hoofdzakelijk richten op de
markt voor draagbare telefoons. De groei gaat hier zelfs de meest
optimistische voorspellingen te boven, aldus Ericsson gisteren.
Het bedrijf is de grootste fabrikant van draagbare telefoons ter
wereld. In Nederland heeft Ericssson vijf vestigingen, waaronder
een in Rijen.
Den Haag - Het aantal bezoeken aan de negen casino's in Neder
land is vorig jaar voor het eerst iets gedaald, maar de goklustigen
hebben wel iets meer uitgegeven. Het aantal bezoeken daalde met
6000 tot ruim 4.092.000. De omzet steeg van 468 tot 484 miljoen
gulden, ofwel van 114 tot 118 gulden per bezoek. Dat blijkt uit het
jaarverslag van de Raad voor de Casinospelen over 1994. Holland
Casino's wijt de tegenvallende bezoekcijfers aan de mooie zomer
van vorig jaar en aan de WK Voetbal. Maar in het najaar van '94
en in het eerste kwartaal van dit jaar is een verwacht herstel uit
gebleven. De Raad trekt daaruit de conclusie dat het aantal casi-
nobezoeken zich aan het stabiliseren is.
Den Haag - De Vereniging van Effectenbezitters (VEB) gaat een
onderzoek doen naar de tegenvallers bij het ingenieursbureau
Fugro (wereldwijd 3800 werknemers) uit Leidschendam. De half
jaarwinst is scherp gedaald. De winstverwachting voor geheel
1995 is ook danig neerwaarts bijgesteld. De VEB heeft ernstige
bedenkingen bij de uitleg van de Fugro-directie, die zelf ook niet
op de winstval had gerekend. In mei hield het bedrijf nog vast aan
de achteraf veel te optimische voorspellingen. Beleggers lieten de
koers van Fugro gisteren met 35 procent kelderen. „Als een on
derneming normaal functioneert, kan zo'n groot verschil niet zo
laat worden ontdekt," aldus VEB-jurist Vervuurt.
Maastricht - Generale Bank Nederland (GBN) verplaatst zijn
hoofdkantoor nog voor het einde van dit jaar van Maastricht naar
Rotterdam. De verhuizing heeft gevolgen voor minstens 15 van de
25 medewerkers in Maastricht, zegt GBN. De verhuizing is een
rechtstreeks gevolg van de overname van Credit Lyonnais Bank
Nederland (CLBN) door de Generale Bank van België, het moe
derbedrijf van GBN. CLBN heeft van oudsher een hoofdkantoor
in Rotterdam.
Van onze Haagse redactie
Den Haag - Boskalis en Ballast Nedam zijn in de race voor de
aanleg van een nieuw vliegveld bij de Argentijnse hoofdstad
Buenos Aires.
De twee grote Nederlandse
bouw- en baggerconcerns hebben
in nauwe samenwerking met
Rijkswaterstaat een voorlopige
offerte ingediend. Het totale pro
ject gaat naar schatting rond de
1,4 miljard gulden kosten.
Een woordvoerder van Ballast
Nedam bevestigt de belangstel
ling maar wil verder geen details
geven. Hij wil ook niet zeggen
welk bedrag met een eventuele
order gemoeid zou zijn. De nieu
we luchthaven moet worden aan
gelegd op een kunstmatig eiland
met een oppervlakte van 323 hec
tare in de brede monding van de
rivier Rio de la Plata, 3,5 kilome
ter uit de kust. Beide Nederland
se concerns hebben grote erva
ring met dit soort klussen. Ook
bij Rijkswaterstaat is veel des
kundigheid aanwezig op het ge
bied van waterbouwkundige
werken.
Ook het ministerie van Economi
sche Zaken is financieel bij het
project betrokken via een bijdra
ge uit een fonds voor economi
sche samenwerkingsprojecten.
Doel van het fonds is versterking
van economische samenwerking
met landen die geen lid zijn van
de Oeso, de club van rijke indus
trielanden.
De huidige luchthaven van Bu
enos Aires kan het drukke vlieg-
(ADVERTENTIE)
Bij aankoop van
een pc 486 met 16 mb
tot 1 september '95
Afd. Cad-support s
Tel. 076-204440 S
verkeer allang niet meer aan. Bo
vendien veroorzaakt het veel
overlast. Al in de jaren dertig
werd in Argentinië de mogelijk
heid van een kunstmatig eiland
in de Rio de la Plata bestudeerd.
Tegen de huidige plannen is het
nodige verzet gerezen, onder an
dere uit milieukringen. Het is nog
niet duidelijk wanneer er een de-
finiteve beslissing over de aanleg
wordt genomen.
Van onze verslaggever
Maarheeze - Nog dit jaar begint
Philips in Maarheeze met het te
rugwinnen van fluorescentiepoe
ders uit tl-buizen, die sneuvelen
tijdens het fabricageproces in de
Philips-fabriek in Roosendaal.
De Maarheezer fabriek, een pro
ducent van chemische stoffen
voor lampen en beeldbuizen met
400 werknemers, heeft de instal
latie al klaar staan. Als de wette
lijke procedure achter de rug is,
gaat de installatie - die 7 ton
heeft gekost - eerst een jaar
proefdraaien. Daarna is het
wachten op de vergunningen.
Philips maakt jaarlijks meer dan
100 miljoen tl-buizen in Roosen
daal.
In Roosendaal is Philips al langer
bezig met het hergebruiken van
het glas van de tijdens het fabri
cageproces gesneuvelde buizen.
Hoe Philips het recyclen van het
door kwik verontreinigde fluo
rescentiepoeder mogelijk maakt,
wordt uit concurrentie-overwe-
gingen geheimgehouden. Door
het trugwinnen van de poeders
bespaart Philips op de grondstof
fen voor de tl-buizen-fabricage.