Dynamiek aan de Dommel aar van ide duiven 1 In Zaamslaf •ealiseerd Eindhoven ziet zichzelf graag als een stad in beweging RTL houdt vast aan dodencijfer en aan uitzenden Rawagedeh I K0N biina aUes I h°°g temP° I^'hovendL™' Brahms) kostte |Ht[et®iBOgmgveelbloed' iESTEM SCHIJF I een eerbetoon Festival OP REIS BETSY GIJS Ook protest van Bredase bisschop I Fidelio Django 15 AUGUSTUS 1995 9. J. du Puy, 5 en 7. F. defied 6 en 8. J. en R. Dane, 10. cw I Van de Wege/Wisse. Met Moed Vooruit Boschkaoell 250 jonge duiven, 1160,72mmn en 10. C. de Cock, 2. P. HeS'- L. Kerckhaert, 4. D. Dobbelaar'?! 6, 7 en 9. Th. van Damme, - J I Dobbelaar. Samenspel Hulst/St.-Janstee J 612 jonge duiven, 1185,58mpm- iï J. Looyer, 2. Ed. van Goethem 31 I Lex. Thijs, allen St.-Jansteen' A P.d'Hondt, Hulst, 5. AdrieThiis r'1 E. de Kind, 7. Comb. Danckap rt/Van Riel, alien St.-Jansteen f W. Geers, 9. C. de Cock, beidi Hulst, 10. A. de Meyer, St.-Jai steen. Nieuw Leven Koewacht, 142 jona duiven, 1152,53mpm: 1, 2 en 10 Schalkens, 3, 6 en 9. H. van Dijk - en 8. R. de La Ruelle, 5 en 7. R «ai Hijfte. Herleving Kloosterzande, 3öö jonJ ge duiven, 1172,46mpm: 1. RenJ van Goethem, 2 en 10. Jo. Voet 31 R. Mahu, 4, 5 en 9. L. de Waal, van Goethem, 7. Comb. B schop/De Waal, 8. T. Pouwels. De Snelle Duif Clinge, 184 jona duiven, 1138,89mpm: 1. J. vanSjL aandonck, 2. I. Mercks, 3. Comty De Smet/Van Kerkhoven, 4 en 6. jl van Goethem, 5. P. Scheers, 7,8 en 9. C. van Landeghem, 10. G. i Letter. Nog Sneller Breskens, 238 jongi duiven, 1132,32mpm: 1. S. vand Lijke, 2. H. Mookhoek en zoon, en 6. R. de Smit, 4. L. van de Wegt 5 en 8. Comb. Mulken/Mookhoei? 7. J. van Oostenbrugge, 9. H. dj Poorter, 10. W. Fenijn. De Snelvliegers Oostburg, jonge duiven, 1124,52mpm: 1. J. dj Smet,2 en 5. A. de Wever en dochl ter, 3, 4 en 6. W. Prenen, 7.71) Daansen, 8. M. Buijsse, 9. R. vai Hee, 10. Comb. Zeegers/Verstrae- te. De Getrouwe Duif Cadzand, jonge duiven, 1126,17mpm: 1,6 e 10. Comb. Coppens/Baert, 2 en 7] P. Goossen, 3, 5 en 8. C. Rieraenj 4. M. de Lijser, 9. P. Denneman. Rambouillet De Voorwaarts Zaamslagveer, 202j duiven, 1250mpm: 1, 5 en 7. I Hamelink, 2, 3 en 6. A. Schiemai en zoon, 4, 8 en 10. E. Stroobandj 7. J. de Feijter, 9. D. Nice. Eendracht Maakt Macht Terneu-j zen, 192 duiven, 1248,30mpm: 1,2J 5 en 9. Gebrs. Scheele, 3, 4, 7 en 8j P. Zegers, 6 en 10. H. Zegers. [s malen traag. Echter niet int islag. huisje geplaatst met een J baantje. Ook wordt er een tijd lijk trapveldje aangelegd. Latj wordt dit naar de andere zijl van de Torenberg verplaatst, als buurtberwoners zijn tev den". Aan de onveilige verkeerssitua is ook gewerkt. Verkeersdre pels moeten de snelheid van automobilisten terugdringen. ~i 1 DINSDAG 15 AUGUSTUS 1995 DEEL I wrAngelique Spaninks udhoven. Wie er niet jont, heeft tenminste één lordéel. Hij of zij kan er dsweer naar toe; om te joelen en te stappen, „jst te kijken en muziek luisteren. En over de ma- teren om er te komen hoef [al helemaal niet in te zit- De keuze beperkt zich jielijk niet tot trein of [to, ook het vliegtuig, de jio, de huifkar, de fiets of japelweg 'de voet' kan ge- t worden. idatismaar goed ook, want wat |er beter om een Stad in Bewe- ls Eindhoven zichzelf te leren kennen dan je (doorheen bewegen. Niet als in ker of toerist - die zie je sowie- jiiet zo veel in de Lichtstad - _j een soort voorbijganger, moderne flaneur. t maar een goed ding uit r „„jch. Dat is de trein naar fcioven,' merkte een Eindho- Jüse cabaretier ooit spits op. Zou Igelijk hebben? Zittend in de in to of die nu uit Den Bosch, Burg, Heerlen of Maastricht ut, heeft het binnenrijden van ioven inderdaad iets spe- i. Niet iets moois, romantisch .„-eliigs, daarvoor kun je beter f ie meer historische steden van it Zuiden blijven. trooistedelij ks fat dan wel? Laten we het, op het naar van relativerende spot af, maar iets grootstedelijks men. Iets dynamisch waar de dere Brabantse steden (nog niet aan kunnen tippen al louwen ze nog zulke hoge kan- ■complexen en prestigieuze les. Toegegeven je moet ien, maar de Philipsge- iwen die de stad aan de west- it domineren geven het cen- uitzonderlijke sfeer en «trekkingskracht. Je nadert een [TAD, daarover is vanaf station n waar het Kempische w plaatsmaakt voor steen, be en asfalt geen twijfel meer gelijk, met de beroemde Phi- Lichttoren als onmisbaar ba- i,voorai in avondlijke gloed, [itde sky-line van dit Manhat- de Dommel zo aardig tis het feit dat deze niet zo 1 recent uit de grond gestampt Eindhoven is in een kleine tijd gegroeidde op bedrij- direct weer uit op weg naar Hengstdijk. We maken een stopi op het terras van café 't Jag®' huis. Aan de buitenmuur van'!e!| café hangt een rijwielhulpkisfl van de ANWB. Die kisten zijn (Ml jaar zeer gepromoot, maar w'| hoeven er gelukkig geen gebn van te maken. Een handjevol andere fiets® volgen ons voorbeeld door op M terras te zitten. Er worden ver-| halen verteld dat het deze wee toch wel erg warm was °m fietsen. Maar op de dijken voe 1 toch altijd een wind op het voo r hoofd dus met die warmtev het toch wel mee, zegteen Ia tiekeling die aardig wat kil° ters in de benen heeft. Trappist Na het nuttigen van een tra^P^J en een spaatje (want water u bidons is ook niet alles) ga I tocht verder. We steken de P I vinciale weg over en r--- Lamswaarde en Molenhoe Ter Hole steken we °Pme""Li. provinciale weg over en v gen onze weg naar Vogeiwa Vlak voor Vogelwaarde nj we over een weg rne,t,de.j wl dere naam Grafelijkhei^ mand weet waar die naam "buurt van ZaamslafH I Als er zich de laatste jaren in Brabant iets ontwikkeld heeft I™ is het wel de festivalcul- I tuur. Tussen 18 en 27 augus- itas is het de beurt aan het al Nr zesde Eindhoven Festi- "J, in en rondom de Stads- houwburg aan de Elzent- I uk een cen- |®le rol weggelegd voor (in- ["nationaal muziektheater r®' meer optredens ISli ^arrse rockcircus Die Zavherflöte van het Lr"'. Theatre London, het 15s'10!1 "bto uit Boeda- Die Geriixismacher van on Nénette et les IihTT herder zijn natuur- li 'Eindhovense' top- F„a s llet Zuidelijk Toneel Het Brabants Orkest ver- ynwoordigd, naast tiental- edens van de meest oende theatermakers "Tiesten. De Markt, hét centrum Eindhoven, vol terrassen op de achtergrond de Heuvel galerie annex Muziekcentrum. vigheid en commercie gestoelde 'boom' is rond 1900 begonnen en heeft tot nu toe nooit meer stil ge staan. Hijskranen, bouwputten en altijd wel ergens open liggende straten en pleinen zijn er de nijve re getuigen van. Iets waar je je als voorbijganger gelukkig niet zo aan stoort. Boerengat Voor de tijd dat Eindhoven tot Lichtstad met 196.000 inwoners werd, was het echter niet veel meer dan een typisch Brabants boerengat, met een klein agrarisch marktcentrum annex vesting (Eindhoven) van zo'n 5000 inwo ners en daar omheen de nog klei nere dorpen Gestel, Stratum, Strijp, Tongelre en Woensel. Oké, het centrum kreeg in 1232 als een van de eerste Nederlandse plaat sen stadsrechten maar dat had eeuwenlang niets om het lijf. Pas toen in de jaren twintig de 'Ameri- kaansche groei' inzette werd het wat met Eindhoven. Van heinde en verre kwamen de plattelanders naar de stad om zich tot fabrieksarbeiders te laten om toveren. Revoluties op vervoersge bied konden daarbij natuurlijk niet uitblijven: de paardentram kwam en werd opgedoekt, zo ook de stoomtram. De trein, het ka naal, de ringwegen, het openbaar vervoersnet en tot slot natuurlijk Eindhoven Airport kwamen en zijn gebleven. En nu gonst het al weer van de plannen voor een 'hoogwaardig openbaar vervoer systeem' - iets tussen bus en taxi - dat het station met Veldhoven en het vliegveld moet gaan verbin den. En dit alles in een heuse Westcorridor; typisch Eindhoven. Door deze stormachtige ontwik keling van de stad en zijn verkeer herinnert nagenoeg niets meer aan de eeuwen voor 1900. De dorpen zijn opgeslokt door de stad, het zijn niet meer dan wijken geworden waarnaar alleen de digitale namen op het futuristische busstation verwij zen. Alleen bij de mensen blijft het verleden levend. Zo blijkt bij na vraag nauwelijks een echte Eind- hovenaar in de stad te wonen; ie mand komt uit Strijp, Tongelre, Woensel, Gestel, Stratum of de rest van de wereld, maar Eindho ven, nee. Buiten het aangelegde Prehisto risch dorp (waar een groepje men sen zich onlangs nog eens een tijd 'echt ouderwets' terugtrok om van het jagen en verzamelen rond te komen) telt Eindhoven -de jonge re bouwkunst even buiten be schouwing gelaten- eigenlijk nog maar twee echt oude monumen ten: het 17e eeuwse klooster Ma- riënhage en de 19e eeuwse, neo gotische Catharinakerk van ar chitect Cuypers. Een derde, volgens sommigen on misbaar volgens anderen aan grondige modernisering toe zijnd, Eindhovens 'monument' is het Van Abbemuseum. Maar wie het nog wil zien in zijn door de ver maarde architect Kropholler ont worpen baksteenstijl mét torentje, moet snel zijn. Want ook al zijn de uitbreidingsplannen van architect Cahen nog omstreden, het lijkt er op dat museumdirecteur Jan Deb- baut over niet al te lange tijd toch over de benodigde ruimte kan be schikken om Eindhoven met zijn Van Abbe weer een plaats te ge ven op de wereldwijde moderne kunstkaart. Tot die tijd zal hij het echter moeten stellen met een En tr'acte, een pauzevoorstelling, in de voormalige personeelswinkel van Philips aan de Vonderweg 1. Gelukkig bieden ook de andere Eindhovense musea, Kempenland in de zogenaamde 'steentjeskerk' (St. Antoniusstraat 5/7), het Daf- museum aan de Tongelresestraat en het Natuurhistorisch Museum (Genneperweg 145) ook de hele zomer tentoonstellingen. Waarmee Eindhoven zich tegen alle verwachting in ook een duide lijke plaats in het land van Kunst en Cultuur heeft veroverd is het Frits Philips Muziekcentrum in het hart van de stad. Deze zaal, het hele jaar door bespeeld door alle grote en verschillen de kleinere namen uit de klas sieke en moderne, serieuze en meer populaire muziek, trekt publiek uit de hele regio. Maar niet alleen de kunst met grote K heeft zijn plek in Eindhoven. Ook de meer subculturele circuits hebben het nodige te bieden. Aller eerst in de vorm van Plaza Futura (Leenderweg 65) een theater- annex bio scoopcomplex voor de kleinschaliger en vernieu- wender programmering. Daarnaast biedt Cultureel (jonge ren, maar voor ouderen net zo in- teressant)Centrum De Effenaar (Dommelstraat 2) een divers pro gramma aan live-optredens, film vertoningen, en swingavonden. Overigens kan bij deze beide 'uit spanningen' ook aangenaam gege ten en gedronken worden. Maar dat kan evengoed, zo niet nog be ter, op andere plekken in de stad. Een kwestie van even zoeken of de plekjes voorgezegd krijgen. Hou je bijvoorbeeld van een goed ge sprek, gezeten op een fraai en rus tig tuinterras waar je 's middags begint en 's avond gewoon kunt blijven zitten omdat er ook gege ten kan worden dan ben je aan het goede adres in gebied De Bergen (Grote Berg, Kleine Berg, Berg straat). Niet voor niets doopte men deze straten met betaalbare en veelzijdige grand cafés als Ber- lage, de Connaisseur, de Baron en de Karseboom en Braziliaans eet café Carioca om tot 'Quartier Vi- vant'. En wie in 't voorbijgaan ook even zijn haar wil laten doen, kan hier terecht bij opvallend veel trendy kappers. Een tweede uitgaanscentrum be vindt zich tegenwoordig op de Markt, naast de Heuvelgalerie en het Muziekcentrum. Waar enkele jaren geleden nog het kale beton en de harde wind regeerden, heerst nu een drukte van jewelste. De hele zomer door staat het plein vol terrasstoelen, dus wie van massaal zien en gezien worden houdt, kan hier zijn hart ophalen. De Vooruitgang met een Dafje als centraal meubelstuk is hét verza melpunt. Maar het oudste en meest bekende uitgaanskwartier van Eindhoven is en blijft het Stratumseind; een lange straat vol cafés en kroegen, discotheken en koffieshops. Hier heerst de jeugd, zoveel is al van grote afstand duidelijk. Vooral in het weekend staan de scooters in lange rijen voor de kerk. Het nieuwste uitgaanscentrum be vindt zich tot slot tegenover het station. Ook daar zijn het vooral trendgevoelige jongeren die zich op vrijdag en zaterdag verdringen voor de iT van het Zuiden, de DansSalon. Enge plekken Nadeel aan het Eindhovense stap pen is het feit dat de verschillende uitgaanscentra zo verspreid lig gen, gescheiden door 'enge plek ken' en desolate winkelstraten waar je niet voor je plezier door heen loopt. Het maakt de stad 's avonds tot een verzameling mono culturen, die niet of nauwelijks mengen. Nee, dan overdag. Dan ontpopt de stad zich als een smeltkroes vol mensen van uiteenlopend pluima ge, uit Eindhoven zelf en ver daar buiten. Want hoe je het ook draait of keert, Eindhoven blijft hét win kelcentrum van Zuid-Nederland. Lopen, lopen, kopen, kopen is het motto dat de mensen in de opge knapte voetgangersstraten bindt. Gebaketers bij lunchroom Kluyt- mans in de Vrijstaat, Bijenkor- vers en Piazza-people die de over steek van het drukke 18 Septem- berplein wagen en Heuvelgaleris- ten die onderduiken in glad mar mer en airconditioning. Ook hier heersen natuurlijk de ketens, van Hema tot De Slegte en van Mac- Donalds tot Levi's, maar de boe tieks, specialiteitenwinkels en kleinere shops ontbreken niet. Zoals het een grote stad betaamt wordt alles op goede dagen aan el kaar gezongen en gespeeld door al dan niet eigenheimse straatarties ten en 'stadsgekken'. Het onmis bare groepje Peruaanse Indianen voor de V&D, 'Mijn artiestennaam is Huberto' op accordeon en een blondgelokte gitariste die haar hippierepertoire zittend op een kleedje vast al twintig jaar vol overtuiging weet te brengen. Godslof Even overtuigd is de man die zijn godslof dagelijks uitschreeuwt voor wie het maar horen wil. Hij is een begrip in Eindhoven. En als bij voorbeeld het aantal Duitse voorbijgangers de overhand neemt, zoals tijdens het jaarlijkse hardrockfestival Dynamo Open Air, past hij zijn boodschap een voudigweg aan. 'Unser Gott...' Al met al is een lange dag in Eind hoven zo voorbij. De trein terug is betrekkelijk rustig. Langzaam trekken de Philipsgebouwen, het zo goed als nieuwe PSV-stadion dat zijn voltooiing nadert en Sta tion Beukenlaan weer voorbij. Rest de vraag of Eindhovenaren als gevolg van deze serie ook eens de trein naar Den Bosch, Breda of Tilburg zullen nemen. Dit is de zesde aflevering in een reeks artikelen over Zuidneder landse steden. Eerder verschenen er portretten van Venlo, Middel burg, Tilburg, Den Bosch en Nijme gen. Heb ik jullie wel eens iets verteld over moeder en dochter De Boon? Ik geloof het niet. Violina kent die dochter een beetje van blokfluitles. Toen wij in Turkije waren, kwamen zij daar toevallig aan met hun Ne derlandse bus. We zagen het reisge zelschap uitstappen op een plein. Het was een vreselijk gezicht. De mensen waren bleek, stijf en volko men de kluts kwijt. Ze hadden 50 uur opgesloten gezeten in die loei- hete bus. De stakkers hadden geen idee waar ze waren en wat ze daar moesten. Sommigen stapten aan de achterkant weer in. Violina zag de Boontjes naar bui ten komen en ver stopte zich gelijk achter Harmen. „Doe niet zo gek," zei Betsy. „Laten we die mensen een slokje fris aan bieden. Ze zien er uit als vluchtelin gen," In de verte stond een gids te wijzen naar een moskee. Hij hield kennelijk een verhaal, maar hij was helemaal alleen. Niemand van de club was hem gevolgd. Een paar van de bustoeristen bonkten huilend op de luiken van een smoezelig hotelle tje. Moeder en dochter De Boon lie pen gearmd rondjes op het plein. „Kom, Gijs, we maken plaats in de caravan voor die mensen," zei Betsy. „Laat ze toch," zei ik, „Kijk eens hoeveel plezier ze hebben." De volgende ochtend maakten wij een bergwandeling en toen zagen we boven op een rots de Boontjes staan met hun bagage. Ze wachtten heel geduldig op MET de bus. Ze had den de aanwijzin gen van de chauf feur waarschijn lijk helemaal ver keerd begrepen, want de bus was een half uurtje eerder vertrok ken vanaf het dorpsplein. (Wordt vervolgd) Van onze verslaggevers Breda/Hilversum - De bisschop van Breda, monseigneur M. Muskens, vindt net als een groot aantal Indië-veteranen dat RTL5 de televisiedocumentaire over Nederlandse excessen in Rawagedeh vanavond niet moet uitzenden. Gesteld wordt dat de uitzenddag, Rawagedeh op West-Java 431 waarop vijftig jaar geleden Japan burgers hebben geëxecuteerd. In capituleerde en de Tweede We- reldoorlog eindigde, uiterst onge lukkig is gekozen. RTL wil niet van uitstel horen en spreekt van een integer gemaakte film. „Wij willen niemand kwet sen, maar zien ook geen enkele reden de documentaire niet uit te zenden," aldus een woordvoerder gisteren desgevraagd. Muskens vindt dat door de film, die melding maakt van een slachtpartij in 1947 door Neder landse militairen waarbij 431 do den vielen, onterecht de schuld wordt gelegd bij de veteranen. „Terwijl de verantwoordelijk heid bij de Nederlandse regering ligt," aldus monseigneur Mus kens. De Bredase bisschop voelt zich extra bij de kwestie betrok ken, omdat hij jarenlang in Indo nesië heeft gewoond. Schande Voorzitter Boekholt van de Stichting 15 Augustus 1945 spreekt van een schande dat RTL de documentaire uitgerekend op 15 augustus de ether instuurt. Eerder verzonden organisaties van Indië-veteranen een brief aan RTL met een verzoek tot uit stel. De brief was ondertekend door voorzitter Lapré van de Stichting Japanse Ereschulden, die eveneens een protest heeft ge stuurd namens de Vereniging van Veteranenorganisaties. RTL Nieuws onthulde vorige week dinsdag dat Nederlandse militairen in december 1947 in maken we opnieuw ee Niet omdat we moe ot zijn maar mijn steun en 0f dorst'M elkaar. schreef hT w- u g P° km scblinbaar moeite- en onsterfelijk oeuvre bij o rlrt lcc MUZIEKRECENSIES laat ziet*driê*paarden in b8'*e'*' land. Die paarden mW^ tuurlijk even gevoedera zl,nj Een Duitse automobilist m J gezin stopt even. Hij vra s af wat die twee eenzam veejl uitvoeren. Het stelt nS.1 voor, denkt hij en trapt ZD pedaal weer in. Wij beroeren onze Pe „etert] weer voor de laatste ette| via Zaamslag, Spui en terug naar Terneuzen. w voelen dan zwaar aan' p;st suikergehalte in de v immers allang uitg®w we zijn na een mooie, etappe weer thuis, gaan weer de garage W- --""iwxja ucuvie uij tfij was de onovertroffen «er van de instrumen- i.de symfonie, de pia- «ooWV j strijkkwartet, de Pianoco cehosonate, het Op g acert' het pianotrio, echter o >Vens ver^anghjst stond in },et 8 e«i opera - hij wilde ook we] P re Publieksgenre »as »eeri eeilS scoren- Maar hij I list fboren opera-compo- I "W-onerl anbere grote maar I hert &comP°nisten (Schu- I ^oven zelf hefde die Beet- vergund was. Hij werkte er tussen 1802 en 1805 onvermoeibaar aan, tot de pre mière er eindelijk was. Die werd een fiasco, de zaal reageerde nau welijks (het publiek bestond gro tendeels uit officieren van de Franse bezettingsmacht in We nen). Beethoven bleef onverdro ten aan zijn Fidelio verder sleute len. Symptomatisch voor het moeiza me scheppingsproces is de ouver ture voor deze opera. Liefst drie stuks schreef Beethoven er: Leo- nore I, II en III (de opera zou aan vankelijk Leonore heten). Die drie zijn prachtige dramatische stukken, maar voor de componist voldeden ze niet. Uiteindelijk koos hij voor iets heel anders: een blijmoedig orkeststuk, dat de re putatie van de grote Beethoven nauwelijks waardig is. Na de ouverture begint Fidelio met een speels en verrassend Mo- zartiaans duet. Wellicht een cop- tatio benevolentiae richting pu bliek, dat immers Mozart (ook toen al) in zijn hart had gesloten. Ook het kort daarop volgende kwartet Mir ist so wunderbar is een duidelijke Mozart-emulatie, weliswaar ingeleid door een ro mantisch 'koor' van vier celli. Naderhand wordt de opera hele maal Beethoven. Dat geldt zowel voor de muziek, vooral de kundi ge en overwegend warme instru mentatie, als voor de thematiek, waarin Beethoven zijn democra tisch idealisme wil uitdragen in die tijd vol oorlog en tirannie. Be luister eens de beklemmende ker ker-scène aan het begin van het tweede bedrijf. Fidelio is, om kort te gaan, een geslaagde opera, niet te lang en niet te onwaarschijnlijk, zoals helaas voor veel opera's wel geldt. Op 2 cd's ontrolt het hele drama zich. Over de uitvoering hoeft niet veel te worden gezegd. Deze Fidelio is de nieuwste epi sode in de innige relatie die Ni- kolaus Harnoncourt aan het op bouwen is met Beethoven. De symfonieën en de Missa Solemnis waren (o.a.) eerdere mijlpalen in deze vruchtbare symbiose. De ti telrol wordt gezongen door de Nederlandse sopraan Charlotte Margiono. Verdere hoofdrollen zijn wegggelegd voor Boje Sko- vhus, Sergej Leiferkus en Barba re Bonney. (Teldec 4509-94560-2) HANS ROOSEBOOM SCHIJF NUMMER 5 in The Defi nitive Django Reinhardt Series biedt 24 nummers, die opgeno men zijn in één week in april 1937. De technische mogelijkhe den van de opname-apparatuur (His Master's Voice) waren des tijds al zo ver gevorderd dat er nog altijd moeiteloos van te ge nieten valt. Django Reinhardt en Stéphane Grappelli waren de kern van de Hot Club de France. Als je deze opnamen beluistert, moet je er kennen dat deze vijf topmuzi- kanten nog altijd de standaard zijn, voor dit soort muziek de kwaliteitsnorm waaraan de rest wordt afgemeten. Harmonisch is deze Euro-jazz uit 1937 duidelijk onderscheiden van de Amerikaanse evenknie uit die tijd. De zigeuner-achtergrond van Reinhardt speelt daarbij een minder belangrijke rol dan de Europese achtergrond van het vijftal in het algemeen. In zekere zin zijn deze makkers een stukje verder dan de Amerikanen: hun jazz-akkoorden zijn geavanceer der, progressiever, 'moderner'. Naar deze muziek wil je einde loos blijven luisteren. Prachtige lyriek in bijvoorbeeld When Day is Done wordt direct gevolgd door razendsnelle swing in Run- nin' Wild. Toppunt van virtuosi teit is het eigen Reinhardt/Grap- pellinummer Mystery Pacific, een auditieve evocatie van een trein die zich in beweging zèt en vervolgens op topsnelheid voort raast, compleet met stoomfluit (op viool!). En daarna weer een sfeervolle vertolking van Elling tons In a sentimental Mood. Zo gaat het maar door. De twee sterren van het gezel schap, Reinhardt en Grappelli, zijn zo prominent dat je bijna de professionele ritmedivisie ver geet die het hele zaakje soepel voorstuwt. Dat zijn Pierre Feret en Marcel Bianchi (ritmegitaren) en Louis Vola (bas). Naast Djan go Reinhardt is de tweede hoofd rol natuurlijk weggelegd voor Stéphane Grappelli, een levende legende die een kleine zestig jaar later nog altijd op het podium staat... (JSP CD 349) HR mm na de RTL-journaals van vrijdag kwam P. Colson (ex-KNIL) aan het woord, lid van een onder zoekscommissie die de zaak-Ra- wagadeh in 1947 heeft doorge licht. Hij vindt het aantal van ruim vierhonderd slachtoffers onvoorstelbaar. „Dat was nooit aan onze aan dacht ontsnapt." Colson denkt dat het geheugen van de bejaarde ooggetuige niet optimaal is in de ze kwestie. Zelf denkt hij aan dertig slachtoffers. „Waarom zou ik dit exces verzwijgen als ik an dere gebeurtenissen niet ontken," is zijn reactie. „Ik probeer zeker niets te verdoezelen." Integer RTL blijft ervan overtuigd dat het dodencijfer bij benadering klopt en de zaak destijds in de doofpot is gestopt. Die informatie komt uit de documentaire De ex cessen van Rawagedeh, die RTL5 vanavond uitzendt. Dit ondanks het verzoek om uitstel van een aantal Indië-veteranen. „Het is een integer gemaakte film," aldus een woordvoerder. Hoewel de documentaire, een produkt uit handen van Alfred Edelstein en Karin van Coever- den, gepresenteerd wordt als een enorme onthulling, worden de verschrikkingen pas echt duide lijk als de makers de nodige toe lichting geven. Zo ziet de kijker een kerkhof met een gedenksteen erbij. Om hoeveel graven het gaat is niet duidelijk, maar volgens Edelstein zijn het er tussen de twee- en de driehonderd. De res terende doden hebben de dorps bewoners volgens hem bij hun huizen begraven, of de lijken zijn door de rivier meegenomen. De vraag of hij niet bang is slachtoffer te zijn geworden van een propaganda-machine, legt Edelstein naast zich neer. „In voormalig Joegoslavië wordt er inderdaad heel wat afgegoocheld met dit soort cijfers, maar ik denk niet dat dat bij de inwoners van Rawagedeh het geval is. Zij hebben namelijk nooit met het gebeurde te koop gelopen, in de jaren vijftig hebben de dorpelin gen enkel een gedenksteen voor zichzelf opgericht. We merkten dat ook bij het maken van de do cumentaire. Schijnbaar is het daar onbeleefd om kwaad te spreken van een ander, we heb ben enige tijd nodig gehad om de mensen voor de camera aan de praat te krijgen. Zij koesteren geen wraak, maar wilden hun verhaal vertellen." (RTL5, 22.55 uur)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 15