Zomer-Gids 6De scherpe kantjes zijn eraf' issistent Follies-gids: Practical jokes in steen administratief) R WELLE In the summertime (1970) t&Young Guus Meeuwis en Vagant uit Tilburg scoren goud m/v o-team dbureau 'EN (M) VOOR; Harry 'Drukwerk' Slinger werkt hard aan solo-carrière OP REIS Eddy Habbema in directie Van den Ende Hugo van Rhijn naar SBS meens^n: .nt direct beschikbaar in een klein team. en wi| een communicatief Secretarieel; rans in woord en geschrift; towel kennis van exibele werkhouding; nel contact met ons op. lian van Gink ,4811 NS Bréda ale afdeling voor den van top-secretaresses. individuele aanpak met goede perspectieven. raat4.44621m Go< rel.01100-283?o lengemeenschap voor VBO en e" vraagt met ingang van het schoolji )V), bestaande uit de opleidingen: SI >egdheid evoegdheid omgangskunde >egdheid thoden AW of HBOÏW op opleiding ;t werkervaring WAO zijn de vacatures gemeld bij het Bij voorkeur worden béide vacatures kken over werkveldervaring; en actieve bijdrage leveren aan het •t christelijk karakter van de school. I uw brief aan bovengenoemde functie-^ i met dhr. M. van Loo, afdelings- ijnen van de advertentie Ruster. „Mungo Jerry is nu bijna ver jaar In the Summertime klinkt «eimatig bij bierreclame op de (troepje begon als straatbandje jen onder de hippie-naam sirth. Het kwartet bracht heel itelijk een ambachtelijk soort «■muziek in de primitieve, iiolijke sfeer van de oude Ame- jie wasbord en jug-bandjes. Di- j'mondgeluiden gaven het ritme #ndrummer was overbodig, jt In the Summertime begon beetje bekend te raken toen Jerry eind juni 1970 als een je middag-acts optrad op het ri Pop Festival in het Kralingse Rotterdam. Het simpele deun- het zuchten en blazen in de jon deed het prima bij de Malles-minnende bezoekers, die ngekomen voor de Byrds, Dr illie Nighttripper, Jefferson Air- ■4 Pink Floyd en andere topgroe- .Iralingen was het begin van het «van Mungo Jerry in Nederland jkde start van organisatiebureau jo, Oorset met volle pluizenbol en («woekerende bakkebaarden, §ezanger en schrijver van Mungo Hij kwam met nog meer skiffle- deuntjes, Maggie, Mighty Man y Rose. Daarna veranderde de ing en werd er moderne power (oegd, zoals in Alright, alright, it de Engelse versie van de Fran- raagt een; >eurs heeft op haar kantoor in aten zijn in het bezit van een diploma ngaangiftepraktijk. Bovendien dienen :ingrecht te gaan studeren, a. het voorbereiden en uitvoeren mbelasting, vermogensbelasting en en secundaire arbeidsvoorwaarden, n veelbelovende Carrière met prima er mr. G.L. Meij, telefoon iren naar Moret Ernst Young list, Hoofd Personeelszaken, nationaal als internationaal deel uit va satie adviseurs. Deze samenwerking ft Et Mi et mor, et moi van film- Dutronc. En vervolgens ten Ray Dorset en Mungo Jerry rgwd uit zicht kit uiteenvallen van de Beatles w Creedence Clearwater Revival Bucking Blue de kans de ene hit lisandere te scoren. In dancings en ■'h de bruine kroegen van de va torden klonken in 1970 vooral Ni de K'tnks, dat tien jaar later ten hit werd, All Right now van «free, Are you ready van Pacific Gas fetric en Back Home van Golden fej. Ad Visser begon met Toppop, Nhij sommige hits een dansje liet J ran Penney de Jager en haar w omdat de video-dip nog niet uitgevonden. •ervan 1970 leek het of Neder- erdeeld was in twee kampen. vrijbuiters met siaapzakjes, die ■tegels van de samenleving tartten 'wie andere kant burgers die "-Jaard en baan wilden verdedi- f Amsterdam kwam het tot con- fa Berichten dat vies en lui rondhing op het nationale -jent op de Dam zetten een van 80 mariniers aan tot een Pji We die het behoudende deel K® Nederland tot vreugde stemde. wgen de Damslapers in elkaar Jet opstandelingen in een van Wolonièn betrof. 'de orde was niet hersteld, in de iams gemeenteraad namen outers plaats die als doel on- i«g van het gezag hadden. In «nmertime van 1970 bereikten hun hoogtepunt. Daarna n geïntegreerde en op coi ,ntinuïteitge«chte i de organisatie biedt nationaal en itplooiing. In Nederland telt de organ Harry Slinger in Volendam: „Op mijn dertiende ben ik gaan werkenals textielverkoper. Nu verkoop ik liedjes FOTO DIJKSTRA Door Rein van Willigen Wie de naam Harry Slinger hoort val len, denkt onwillekeurig aan de pop groep Drukwerk. Jarenlang was de zanger hèt gezicht van de ter ziele ge- gane band. Tijd voor de ex-Amster dammer zich meer met zijn solo-car rière bezig te houden; een bestaan dat varieert van het inspreken van teken films als De Notenkrakeracteerwerk naast Nelly Frijda in Cees Linne- banks toneelstuk De Muisjes, tot het vooral blijven zingen. Slinger heeft een tweede soloschijf afgeleverd, Naar je hart. „Ik ben een rebel waar de scherpe kantjes van af zijn," zegt Slinger met een blik op oneindig richting IJsselmeer. Hij wordt deze maand 46. „In de Drukwerk-periode waren we allemaal rebellen. Het liefst schopte ik tegen alles aan. Als de platen maatschappij met kledingadviezen aan kwam, zei ik: 'Dat zoeken we zelf wel uit!' Altijd mijn eigen weg gegaan. En nog!." „In wezen zijn mijn liedjes niks veran derd. Ik kom uit de tijd van provo en de kraakbewegingen. Altijd de drang de we reld te willen veranderen. Ik denk dat door mijn bijdrage de visie op sociaal ge bied - de woningnood bijvoorbeeld - is veranderd." Zelf een woninkje kraken gaat Harry iets te ver. „Maar als muzikant kun je er - zo als in de tijd van de Grote Keijzer en de Vondelstraat - over zingen." „Door je kinderen gaan de scherpe kant jes van je af. Het is in Nederland ook makkelijk om rebel te zijn. Ik weiger te zeggen dat ik in een ander land het ook zou zijn geweest. Ik ben geen held. Voor hetzelfde geld ben ik een laffe kerel, maar eh... dat weet ik niet zeker." De zanger verruilde z'n geboorteplaats Amsterdam voor Westzaan. „Dat ligt on der de rook van Amsterdam", vergoelijkt Slinger zuigend aan zijn sigaret. „Ik ben op de Bloemgracht 121 drie hoog gebo ren. Vanuit de keuken kon je zo de Wes tertoren zien. Vanuit Westzaan kan ik de skyline van Amsterdam bewonderen. Amsterdam is prachtig. De laatste jaren woonde ik middenin het centrum. Geen tuin. Niet eens een platje en een stoep van 40 cm breed. Dat ging niet langer." In Westzaan heeft Slinger het uitstekend naar zijn zin. Hoewel-ie vreemd op zou kijken als de Amsterdamse kraakbewe ging van weleer zijn huisje eens van bin- nen kwam bekijken. „Kijk, als je een huis een half jaar leeg laat staan dan vraag je om moeilijkheden. Als er dan mensen in kruipen, heb je de problemen zelf ge creëerd", is zijn diplomatieke reactie. „Ik ben hooguit drie dagen weg." Waslijnen Vandaag zit Harry Slinger in een uit spanning in hartje Volendam. Slechts en kele meters scheiden hem van het IJssel meer. In Volendam is het volop maandag. De waslijnen hangen vol. Ondanks het vriendelijke weer zijn er niet veel toeris ten. De onvermijdelijke Japanner-met camera is er wel. Amerikanen ook. Zijn Amsterdamse jeugd maakte Slinger mede tot wat hij nu is. Een zanger met teksten die wat te melden hebben. De muziek is afkomstig van grootheden als Bruce Springsteen, Rod Stewart, Leo nard Cohen en Frank Zappa. Een lichte blos verschijnt regelmatig op het gezicht van Slinger. Ook nu. En ook nu weer die blik naar buiten. „Mijn jeugd was gelukkig, maar ook ver drietig. Mijn vader heeft in het kamp Vught gezeten. De naweëen hebben altijd op het gezin gedrukt. Hij heeft er nooit veel over verteld. Daar krijg je een tik van mee. De oorlog zit in mijn rugzak. Pas was er op_ televisie iemand die met zijn dochter terugging naar een concentratie kamp. Dan zie je die man bij een in elkaar gezakte gaskamer staan. 'Hoe kun je ver der leven?', vraag ik me af. Op zo'n mo ment zit ik effe te janken." Een zwijgen volgt. Harry tuurt in zijn mi neraalwater en vervolgt: „Is de narigheid groot, dan is er ook plezier. Dat hoort bij elkaar. Mij lieten ze boodschappen halen als er geen geld was. Het kleine jongetje kreeg het wel voor elkaar dat het op de lat werd geschreven. Armoede, maar de saamhorigheid was groot. Op mijn der tiende ben ik gaan werken, als textielver koper. Nu verkoop ik liedjes." Slinger vermijdt het achterste van zijn tong te laten zien. „Ik heb altijd de drang tot zingen gehad. En tot toneelspelen. Ge woon om te laten zien dat ik er ben. Zo van: 'Kijk pap, ik kan een kunstje.' Aan dacht zien te krijgen." Succes Een minderwaardigheidscomplex meent de zanger-acteur niet te hebben. „Een volmondig nee"voegt hij er nadrukkelijk aan toe. „Ik weet mezelf te waarderen om wat ik doe. Ik heb een aardige carrière opgebouwd. Ik besef nu pas wat succes is." Eén van zijn allereerste grote hits Je loog tegen mij stond in 1980 wekenlang in de hitparade. „Eén succesje is vluchtig. Maar als ik nu door Nederland trek, merk ik iedere keer weer dat ik nog steeds succes heb. Succes is iets van de lange termijn. Iets wat je al leen maar bereikt als je de zaken goed aanpakt en hard werkt. Ik heb er ook veel voor terug gekregen. Een gelukkig gezin bijvoorbeeld. Geluk moet je afdwingen, dat wel." Teksten schrijft Slinger het liefst zelf. „Ik krijg wel wat toegestuurd van anderen. JMaar ik gebruik het pas als ik er de pest over in heb, dat ik het niet zelf heb ge schreven. Jaloezie dus. Het is heerlijk ei gen teksten te hebben. Dat ervaar ik als een pré op mijn collega's. Mijn nieuwe cd Naar je hart zegt wat van mezelf. Er staan zeer serieuze liedjes op maar ook vrolijke." Voor de begeleiding strikte Harry de band Island. „Een waanzinnige band", vindt hij. De begeleiding is grotendeels in één keer op genomen, waardoor het idee van een live- cd ontstaat. Geen spijt Terugkijkend op een niet geringe carrière zegt Slinger zelfverzekerd: „Ik heb ner gens spijt van. Ik ben altijd weer aan het leren. Met een theaterprogramma heb ik een week lang in het Nieuwe de la Mar gestaan. Zelf afgehuurd en georgani seerd. Dat was geen financiële klapper. De ene keer 40 bezoekers, de andere keer een volle bak. Dat heeft te maken met lef. Ik ben niet de grootste, maar heb wel ge leerd m'n bek open te trekken." Eén ding zou Harry nu wel laten. „In de tijd van de kraakbeweging heb ik een protestlied tegen Beatrix gezongen. Dat zou ik nu niet meer doen. Zij kan zich - daar kom je later achter - niet verdedi gen." Toch blijken enkele fans daarvan geen schade te hebben opgelopen. „Ik heb Prinses Margriet en Pieter van Vollenho- ve eens een keer ontmoet. Ze lieten me weten dat de prinsen fans van me zijn." lv-* "iigzame integratie van de Z'UUJ en konden de stencilma- 'van de seventies gaan Door Hans Rooseboom Wat is een follyHet is een Engels woord dat 'dwaas heid' betekent. Volgens de ondertitel van de informatie ve gids Follies in Nederland en België is een folly meer in het bijzonder een 'bizar bouwwerk'. Wat bizar is moet iedereen voor zichzelf uitma ken. De meningen daarover kunnen ver uiteen lopen. Ob jectieve normen voor wat dwaas of bizar is bestaan niet. Het boek Follies is opgezet als een reisgids. Maar 'reisgidsen pretenderen in het algemeen ob- l jectief te zijn', zo schrijft auteur 'Wim Meulenkamp, 'en dat is wel het laatste wat dit boek wil zijn'. Het gebrek aan objectiviteit ge paard aan de humor in de be schrijvingen maken het lezen van deze reisgids, want dat is het natuurlijk toch, tot een genot. „Follies zijn strikt persoonlijk. Ze bestaan slechts bij de gratie van hun beschouwer", aldus Meulenkamp - die daarmee de Engelse zegswijze beauty is in the eye of the beholder parafra seert. Follies zijn de meest pure vorm van bouwkunst, zo luidt het uit gangspunt van deze gids. Ze zijn architectuur om de architectuur. En vanuit die overtuiging reist follies-liefhebber Wim Meulen kamp (hij schreef eerder een der gelijke gids over Engeland) langs 'Chinese' tempels en 'Moorse' paviljoens, 'Romeinse' bruggen, gothische schijnruïnes, rococo- duiventillen en andere bouwsels die in parken en achtertuinen zijn gebouwd, met vaak geen an dere bedoeling dan om daar te staan. Natuurlijk zijn de meeste follies Kitsch. Ze zijn veelal gebouwd door enthousiaste mensen die se rieus iets moois wilden schep pen. Maar het aardige is nu juist dat anderen er veel lol aan bele ven. Meulenkamp beleeft die lol er duidelijk aan. Stilistisch zwalkend tussen ironie en melig heid trekt hij van folly naar fol ly- Alle provincies van Nederland en België (ook Wallonië) worden netjes afgewerkt. Om de een of andere reden zou je verwachten dat er in België meer follies zijn te vinden dan in Nederland. Kennelijk is dat een vooroordeel, want het is niet zo. Wat Zeeland betreft, heeft Meu lenkamp een groot aantal follies gevonden op Walcheren, zoals een cementen hertenhuis en een poort met rococopijlers in land goed Zeeduin bij Oostkapelle. En een fontein spuitend uit een kunstrots op het plein voor de Abdij in Middelburg. Verder vestigt de auteur de aandacht op 'een als vuurtorentje vermomde wc in de jachthaven van Goes'. In West-Brabant stuit Meulen kamp op enkele zeer grote fol lies: Huize Mattemburgh bij Woensdrecht, de Wouwse Plan tage en de St. Pieter-replica in Oudenbosch. In Breda noemt hij 'de cementrustieke boomstam men die zijn gebruikt als zuilen bij de gevels van twee naast el kaar liggende woonhuizen aan de Ginnekenweg 74-76. „Onge twijfeld een belgicisme". Het aardigste van het boek is niet de opsomming van Meulen- kamps persoonlijke follies, maar het duwtje dat het je kan geven tot een speurtocht naar je eigen follies. Want na dit boek kijk je - althans voor een tijdje - met an dere ogen om je heen. Wim Meulenkamp: 'Follies. Bizar re bouwwerken in Nederland en België.' Uitg. De Arbeiderspers, prijs 39,90. Cementen boomstammen aan de Ginnekenweg te Breda. Een 'belgicistische' folly. FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP ZATERDAG 12 AUGUSTUS 1995 D4 Slapen dat die Harmen kan, onge lofelijk! Hij hoeft maar een bed te zien of hij begint al te geeuwen. Valt Harmen eenmaal in slaap, dan is hij met geen mogelijkheid meer wakker te krijgen. En als je 's ochtends niet een kanon naast hem afschiet, dan slaapt hij een gat in de dag. Soms is dat wel prettig, want dan wil Violina weer eens gewoon iets met het eigen gezin doen en dan laten we Har men gewoon liggen. Als hij niet snurkt tenminste, want snurken dat die Harmen kan, on gelofelijk! We hebben al op diverse campings klachten gehad van buren die van het geronk niet konden slapen en vooral onze Billy heeft er ook be hoorlijk veel last van. En als Billy niet kan slapen, dan krijgt hij on herroepelijk uit slag en dan is hij overdag stierlijk vervelend. Op een nacht was het met het snurken van Harmen zo erg dat zelfs uit het naburige dorp mensen kwamen vragen of het niet wat rustiger kon op de camping. Op voorstel van Billy hebben de campingbaas en ik toen de slapen de Harmen opgepakt, in een busje gelegd en vervolgens naar een leegstaand en afgelegen hotelletje gebracht. Daar hebben we hem in een bed gedeponeerd. Toen we 's middags tegen vijven gingen kijken, lag Harmen nog steeds te ronken. Toen Violina zei dat je hem stil kon krijgen door zachtjes over zijn buik te wrijven, werd Betsy heel boos en bezwoer ze dat ze Violina nooit meer zoge naamd bij een vriendinnetje zou laten loge ren. (Wordt vervolgd) Door Eric Böhm De eerste single van de Tilburgse studentenband Guus Meeu wis en Vagant bereikte deze week eerste plaats in de hitparade. Van de cd zijn inmiddels 50.000 exemplaren verkocht, zo hoor de de groep gisteren. Het is een nacht... is niet van de radio te branden. Op weg naar de kroeg klinkt het lied uit het open raam van een bovenwoning. „Dat blijft toch maf", zegt Meeuwis terwijl hij even stilhoudt. „Om je eigen liedje voorbij te horen ko men. En helemaal vreemd vind ik het idee dat iemand in bij voor beeld Delfzijl naar de winkel loopt, een tientje neertelt en met jouw plaatje naar buiten gaat." Toch heeft dat ritueel zich in Ne derland inmiddels 50.000 keer afgespeeld. Vorige week hoorden Meeuwis en zijn band dat hun single de eerste plaats in de hit parades zou bereiken. Vervol gens rinkelde de telefoon voor het heuglijke bericht dat Het is een nacht... de gouden status had bereikt. Met zijn ruitjesoverhemd en zijn studentenbrilletje ziet Meeuwis (23) er allerminst uit als een pop ster. Het was ook nooit zijn am bitie om er een te worden, vertelt de rechtenstudent in zijn stam café Vagant. „Ik zat altijd maar wat op mijn kamer te spelen. En wou eigenlijk dat niemand het hoorde." Optredens deden Meeuwis en zijn vrienden - allen leden van stu dentenvereniging St. Olof - mondjesmaat. Van een van die optredens - een studentensong festival in Leiden - circuleerden wat cd's in Tilburg. Zo kwam Het is een nacht... onder aandacht van Willem van Schijndel van de Deurzakkers, die Meeuwis aan bood een plaatopname te regelen. Door de bemoeienis van Van Schijndel ligt het lied - nota bene het eerste nummer dat Meeuwis ooit componeerde - sinds vijf we ken als cd-single in de winkel. En daarna is het ontzettend hard ge gaan. „De plaat werd opgepakt door Radio 2, door de Breakfast- club en Magic Friends op Radio 3. Ook Radio Tour de France heeft hem heel veel gedraaid. We hadden niet verwacht dat het zo hard zou gaan." Studenten op nummer één. Ook vanwege de hoge meezingfactor van Het is een nacht., en het feit dat de single semi-live werd op genomen, is de vergelijking met de Rotterdamse Hermes House Band I Will Survive) snel ge trokken. „Voor een deel klopt dat ook wel. We hebben dezelfde ma nager en onze cd's zijn op het zelfde label verschenen", zegt Meeuwis. Om zich vervolgens snel in een ander hokje te plaatsen. „De Hermes House Band is Engelsta lig en speelt vooral covers. Wij zijn Nederlandstalig en maken onze eigen nummers." Ook willen Meeuwis en zijn band zich liever niet als studentenband presten teren. „We zijn een band waar van de leden toevallig allemaal studeren. Dat is toch wat an ders", stelt hij. Ook op het muzikale vlak nemen Guus Meeuwis en Vagant een aparte plaats in, aldus de voor man. „We proberen alles zo puur en zo sec mogelijk te houden, met alleen akoustische gitaren en een echte piano. Die unplugged-rage vond ik echt prima", aldus Meeu wis, die Paul Simon en Boude- wijn de Groot als zijn grote voor beelden noemt. De groep is nu hard bezig een volwaardig repertoire te verga ren. Eigen nummers en 'oh-ja- liedjes', zoals Meeuwis ze noemt. „Van die liedjes die iedereen ei genlijk wel kent, zonder nog pre cies te weten waarvan. Ik ben zo blij dat ik je niet vergeten ben van Joost Nuissl is er zo een. Daarmee willen we snel gaan op treden. Want live zijn we gewoon leuker dan op cd." Aalsmeer (anp) - Eddy Habbema (47) is benoemd tot artistiek di recteur van Joop van den Ende Theaterprodukties BV. Hij wordt verantwoordelijk voor het nieu we repertoire van de theatertak van Van den Ende. Ondanks zijn benoeming blijft Habbema 'zeer beslist' regisseren, zo blijkt uit een bekendmaking van de Aal- meerse producent. Habbema regisseerde een groot aantal theaterprodukties, waar onder Cyranodie behalve in Ne derland ook op het Amerikaanse Broadway was te zien. Afgelopen seizoen was hij ook verantwoor delijk voor de regie van de musi cal Willeke. Hij maakte ook My Fair Lady, die vorig seizoen voor het eerst te zien was. Komend seizoen gaat in zijn regie ook een Nederlandse theaterversie van Torch Song Trilogy in première met Paul de Leeuw, Pleuni Touw, Gerrie van der Klei en Anthonie Kamerling. Habbema is ook artistiek produ cent van de musical Evita, met Bill van Dijk en Pia Douwes. Amsterdam (anp) - Hugo van Rhijn gaat programma's maken voor de nieuwe televisiezender SBS, die op 28 augustus in de lucht komt. Van Rhijn, die voor het NOS-journaal en RTL 5 werkte, is aangetrokken voor Ongelooflijk! Dat programma behandelt een volgens SBS zaken die onverklaarbaar zijn maar wel gebeurd. Het programma wordt el ke dinsdag om 22.30 uur uitgezonden. Gallyon van Vessem en Milika Peterzon presenteren het nieuwspro gramma dat SBS onder de naam Het Hart van Nederland brengt. Zij vormen het eerste vrouwelijke presentatieduo. Beiden hebben eerder onder meer voor de TROS gewerkt. Het Hart van Nederland komt van maandag tot en met donderdag om 22.00 uur op het scherm. r

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 29