Zomer-Gids
6De scherpe kantjes zijn eraf'
issistent
Follies-gids: Practical jokes in steen
administratief)
R WELLE
In the
summertime
(1970)
t&Young
Guus Meeuwis en Vagant
uit Tilburg scoren goud
m/v
o-team
dbureau
'EN (M) VOOR;
Harry 'Drukwerk' Slinger werkt hard aan solo-carrière
OP REIS
Eddy Habbema
in directie
Van den Ende
Hugo van Rhijn naar SBS
meens^n:
.nt direct beschikbaar
in een klein team.
en wi| een communicatief
Secretarieel;
rans in woord en geschrift;
towel kennis van
exibele werkhouding;
nel contact met ons op.
lian van Gink
,4811 NS Bréda
ale afdeling voor
den van top-secretaresses.
individuele aanpak
met goede perspectieven.
raat4.44621m Go<
rel.01100-283?o
lengemeenschap voor VBO en
e" vraagt met ingang van het schoolji
)V), bestaande uit de opleidingen: SI
>egdheid
evoegdheid omgangskunde
>egdheid
thoden AW of HBOÏW op opleiding
;t werkervaring
WAO zijn de vacatures gemeld bij het
Bij voorkeur worden béide vacatures
kken over werkveldervaring;
en actieve bijdrage leveren aan het
•t christelijk karakter van de school. I
uw brief aan bovengenoemde functie-^
i met dhr. M. van Loo, afdelings-
ijnen van de advertentie
Ruster.
„Mungo Jerry is nu bijna ver
jaar In the Summertime klinkt
«eimatig bij bierreclame op de
(troepje begon als straatbandje
jen onder de hippie-naam
sirth. Het kwartet bracht heel
itelijk een ambachtelijk soort
«■muziek in de primitieve,
iiolijke sfeer van de oude Ame-
jie wasbord en jug-bandjes. Di-
j'mondgeluiden gaven het ritme
#ndrummer was overbodig,
jt In the Summertime begon
beetje bekend te raken toen
Jerry eind juni 1970 als een
je middag-acts optrad op het
ri Pop Festival in het Kralingse
Rotterdam. Het simpele deun-
het zuchten en blazen in de
jon deed het prima bij de
Malles-minnende bezoekers, die
ngekomen voor de Byrds, Dr
illie Nighttripper, Jefferson Air-
■4 Pink Floyd en andere topgroe-
.Iralingen was het begin van het
«van Mungo Jerry in Nederland
jkde start van organisatiebureau
jo,
Oorset met volle pluizenbol en
(«woekerende bakkebaarden,
§ezanger en schrijver van Mungo
Hij kwam met nog meer skiffle-
deuntjes, Maggie, Mighty Man
y Rose. Daarna veranderde de
ing en werd er moderne power
(oegd, zoals in Alright, alright,
it de Engelse versie van de Fran-
raagt een;
>eurs heeft op haar kantoor in
aten zijn in het bezit van een diploma
ngaangiftepraktijk. Bovendien dienen
:ingrecht te gaan studeren,
a. het voorbereiden en uitvoeren
mbelasting, vermogensbelasting en
en secundaire arbeidsvoorwaarden,
n veelbelovende Carrière met prima
er mr. G.L. Meij, telefoon
iren naar Moret Ernst Young
list, Hoofd Personeelszaken,
nationaal als internationaal deel uit va
satie adviseurs. Deze samenwerking
ft Et Mi et mor, et moi van film-
Dutronc. En vervolgens
ten Ray Dorset en Mungo Jerry
rgwd uit zicht
kit uiteenvallen van de Beatles
w Creedence Clearwater Revival
Bucking Blue de kans de ene hit
lisandere te scoren. In dancings en
■'h de bruine kroegen van de va
torden klonken in 1970 vooral
Ni de K'tnks, dat tien jaar later
ten hit werd, All Right now van
«free, Are you ready van Pacific Gas
fetric en Back Home van Golden
fej. Ad Visser begon met Toppop,
Nhij sommige hits een dansje liet
J ran Penney de Jager en haar
w omdat de video-dip nog niet
uitgevonden.
•ervan 1970 leek het of Neder-
erdeeld was in twee kampen.
vrijbuiters met siaapzakjes, die
■tegels van de samenleving tartten
'wie andere kant burgers die
"-Jaard en baan wilden verdedi-
f Amsterdam kwam het tot con-
fa Berichten dat vies en lui
rondhing op het nationale
-jent op de Dam zetten een
van 80 mariniers aan tot een
Pji We die het behoudende deel
K® Nederland tot vreugde stemde.
wgen de Damslapers in elkaar
Jet opstandelingen in een van
Wolonièn betrof.
'de orde was niet hersteld, in de
iams gemeenteraad namen
outers plaats die als doel on-
i«g van het gezag hadden. In
«nmertime van 1970 bereikten
hun hoogtepunt. Daarna
n geïntegreerde en op coi
,ntinuïteitge«chte i
de organisatie biedt nationaal en
itplooiing. In Nederland telt de organ
Harry Slinger in Volendam: „Op mijn dertiende ben ik gaan werkenals textielverkoper. Nu verkoop ik liedjes
FOTO DIJKSTRA
Door Rein van Willigen
Wie de naam Harry Slinger hoort val
len, denkt onwillekeurig aan de pop
groep Drukwerk. Jarenlang was de
zanger hèt gezicht van de ter ziele ge-
gane band. Tijd voor de ex-Amster
dammer zich meer met zijn solo-car
rière bezig te houden; een bestaan dat
varieert van het inspreken van teken
films als De Notenkrakeracteerwerk
naast Nelly Frijda in Cees Linne-
banks toneelstuk De Muisjes, tot het
vooral blijven zingen. Slinger heeft
een tweede soloschijf afgeleverd,
Naar je hart.
„Ik ben een rebel waar de scherpe kantjes
van af zijn," zegt Slinger met een blik op
oneindig richting IJsselmeer. Hij wordt
deze maand 46. „In de Drukwerk-periode
waren we allemaal rebellen. Het liefst
schopte ik tegen alles aan. Als de platen
maatschappij met kledingadviezen aan
kwam, zei ik: 'Dat zoeken we zelf wel
uit!' Altijd mijn eigen weg gegaan. En
nog!."
„In wezen zijn mijn liedjes niks veran
derd. Ik kom uit de tijd van provo en de
kraakbewegingen. Altijd de drang de we
reld te willen veranderen. Ik denk dat
door mijn bijdrage de visie op sociaal ge
bied - de woningnood bijvoorbeeld - is
veranderd."
Zelf een woninkje kraken gaat Harry iets
te ver. „Maar als muzikant kun je er - zo
als in de tijd van de Grote Keijzer en de
Vondelstraat - over zingen."
„Door je kinderen gaan de scherpe kant
jes van je af. Het is in Nederland ook
makkelijk om rebel te zijn. Ik weiger te
zeggen dat ik in een ander land het ook
zou zijn geweest. Ik ben geen held. Voor
hetzelfde geld ben ik een laffe kerel, maar
eh... dat weet ik niet zeker."
De zanger verruilde z'n geboorteplaats
Amsterdam voor Westzaan. „Dat ligt on
der de rook van Amsterdam", vergoelijkt
Slinger zuigend aan zijn sigaret. „Ik ben
op de Bloemgracht 121 drie hoog gebo
ren. Vanuit de keuken kon je zo de Wes
tertoren zien. Vanuit Westzaan kan ik de
skyline van Amsterdam bewonderen.
Amsterdam is prachtig. De laatste jaren
woonde ik middenin het centrum. Geen
tuin. Niet eens een platje en een stoep van
40 cm breed. Dat ging niet langer."
In Westzaan heeft Slinger het uitstekend
naar zijn zin. Hoewel-ie vreemd op zou
kijken als de Amsterdamse kraakbewe
ging van weleer zijn huisje eens van bin-
nen kwam bekijken. „Kijk, als je een huis
een half jaar leeg laat staan dan vraag je
om moeilijkheden. Als er dan mensen in
kruipen, heb je de problemen zelf ge
creëerd", is zijn diplomatieke reactie. „Ik
ben hooguit drie dagen weg."
Waslijnen
Vandaag zit Harry Slinger in een uit
spanning in hartje Volendam. Slechts en
kele meters scheiden hem van het IJssel
meer. In Volendam is het volop maandag.
De waslijnen hangen vol. Ondanks het
vriendelijke weer zijn er niet veel toeris
ten. De onvermijdelijke Japanner-met
camera is er wel. Amerikanen ook.
Zijn Amsterdamse jeugd maakte Slinger
mede tot wat hij nu is. Een zanger met
teksten die wat te melden hebben. De
muziek is afkomstig van grootheden als
Bruce Springsteen, Rod Stewart, Leo
nard Cohen en Frank Zappa. Een lichte
blos verschijnt regelmatig op het gezicht
van Slinger. Ook nu. En ook nu weer die
blik naar buiten.
„Mijn jeugd was gelukkig, maar ook ver
drietig. Mijn vader heeft in het kamp
Vught gezeten. De naweëen hebben altijd
op het gezin gedrukt. Hij heeft er nooit
veel over verteld. Daar krijg je een tik van
mee. De oorlog zit in mijn rugzak. Pas
was er op_ televisie iemand die met zijn
dochter terugging naar een concentratie
kamp. Dan zie je die man bij een in elkaar
gezakte gaskamer staan. 'Hoe kun je ver
der leven?', vraag ik me af. Op zo'n mo
ment zit ik effe te janken."
Een zwijgen volgt. Harry tuurt in zijn mi
neraalwater en vervolgt: „Is de narigheid
groot, dan is er ook plezier. Dat hoort bij
elkaar. Mij lieten ze boodschappen halen
als er geen geld was. Het kleine jongetje
kreeg het wel voor elkaar dat het op de lat
werd geschreven. Armoede, maar de
saamhorigheid was groot. Op mijn der
tiende ben ik gaan werken, als textielver
koper. Nu verkoop ik liedjes."
Slinger vermijdt het achterste van zijn
tong te laten zien. „Ik heb altijd de drang
tot zingen gehad. En tot toneelspelen. Ge
woon om te laten zien dat ik er ben. Zo
van: 'Kijk pap, ik kan een kunstje.' Aan
dacht zien te krijgen."
Succes
Een minderwaardigheidscomplex meent
de zanger-acteur niet te hebben. „Een
volmondig nee"voegt hij er nadrukkelijk
aan toe. „Ik weet mezelf te waarderen om
wat ik doe. Ik heb een aardige carrière
opgebouwd. Ik besef nu pas wat succes
is." Eén van zijn allereerste grote hits Je
loog tegen mij stond in 1980 wekenlang in
de hitparade.
„Eén succesje is vluchtig. Maar als ik nu
door Nederland trek, merk ik iedere keer
weer dat ik nog steeds succes heb. Succes
is iets van de lange termijn. Iets wat je al
leen maar bereikt als je de zaken goed
aanpakt en hard werkt. Ik heb er ook veel
voor terug gekregen. Een gelukkig gezin
bijvoorbeeld. Geluk moet je afdwingen,
dat wel."
Teksten schrijft Slinger het liefst zelf. „Ik
krijg wel wat toegestuurd van anderen.
JMaar ik gebruik het pas als ik er de pest
over in heb, dat ik het niet zelf heb ge
schreven. Jaloezie dus. Het is heerlijk ei
gen teksten te hebben. Dat ervaar ik als
een pré op mijn collega's. Mijn nieuwe cd
Naar je hart zegt wat van mezelf. Er
staan zeer serieuze liedjes op maar ook
vrolijke." Voor de begeleiding strikte
Harry de band Island.
„Een waanzinnige band", vindt hij. De
begeleiding is grotendeels in één keer op
genomen, waardoor het idee van een live-
cd ontstaat.
Geen spijt
Terugkijkend op een niet geringe carrière
zegt Slinger zelfverzekerd: „Ik heb ner
gens spijt van. Ik ben altijd weer aan het
leren. Met een theaterprogramma heb ik
een week lang in het Nieuwe de la Mar
gestaan. Zelf afgehuurd en georgani
seerd. Dat was geen financiële klapper.
De ene keer 40 bezoekers, de andere keer
een volle bak. Dat heeft te maken met lef.
Ik ben niet de grootste, maar heb wel ge
leerd m'n bek open te trekken."
Eén ding zou Harry nu wel laten. „In de
tijd van de kraakbeweging heb ik een
protestlied tegen Beatrix gezongen. Dat
zou ik nu niet meer doen. Zij kan zich -
daar kom je later achter - niet verdedi
gen." Toch blijken enkele fans daarvan
geen schade te hebben opgelopen. „Ik heb
Prinses Margriet en Pieter van Vollenho-
ve eens een keer ontmoet. Ze lieten me
weten dat de prinsen fans van me zijn."
lv-* "iigzame integratie van de
Z'UUJ en konden de stencilma-
'van de seventies gaan
Door Hans Rooseboom
Wat is een follyHet is een
Engels woord dat 'dwaas
heid' betekent. Volgens de
ondertitel van de informatie
ve gids Follies in Nederland
en België is een folly meer in
het bijzonder een 'bizar
bouwwerk'. Wat bizar is moet
iedereen voor zichzelf uitma
ken. De meningen daarover
kunnen ver uiteen lopen. Ob
jectieve normen voor wat
dwaas of bizar is bestaan
niet.
Het boek Follies is opgezet als
een reisgids. Maar 'reisgidsen
pretenderen in het algemeen ob-
l jectief te zijn', zo schrijft auteur
'Wim Meulenkamp, 'en dat is wel
het laatste wat dit boek wil zijn'.
Het gebrek aan objectiviteit ge
paard aan de humor in de be
schrijvingen maken het lezen
van deze reisgids, want dat is het
natuurlijk toch, tot een genot.
„Follies zijn strikt persoonlijk.
Ze bestaan slechts bij de gratie
van hun beschouwer", aldus
Meulenkamp - die daarmee de
Engelse zegswijze beauty is in
the eye of the beholder parafra
seert.
Follies zijn de meest pure vorm
van bouwkunst, zo luidt het uit
gangspunt van deze gids. Ze zijn
architectuur om de architectuur.
En vanuit die overtuiging reist
follies-liefhebber Wim Meulen
kamp (hij schreef eerder een der
gelijke gids over Engeland) langs
'Chinese' tempels en 'Moorse'
paviljoens, 'Romeinse' bruggen,
gothische schijnruïnes, rococo-
duiventillen en andere bouwsels
die in parken en achtertuinen
zijn gebouwd, met vaak geen an
dere bedoeling dan om daar te
staan.
Natuurlijk zijn de meeste follies
Kitsch. Ze zijn veelal gebouwd
door enthousiaste mensen die se
rieus iets moois wilden schep
pen. Maar het aardige is nu juist
dat anderen er veel lol aan bele
ven. Meulenkamp beleeft die lol
er duidelijk aan. Stilistisch
zwalkend tussen ironie en melig
heid trekt hij van folly naar fol
ly-
Alle provincies van Nederland
en België (ook Wallonië) worden
netjes afgewerkt. Om de een of
andere reden zou je verwachten
dat er in België meer follies zijn
te vinden dan in Nederland.
Kennelijk is dat een vooroordeel,
want het is niet zo.
Wat Zeeland betreft, heeft Meu
lenkamp een groot aantal follies
gevonden op Walcheren, zoals
een cementen hertenhuis en een
poort met rococopijlers in land
goed Zeeduin bij Oostkapelle.
En een fontein spuitend uit een
kunstrots op het plein voor de
Abdij in Middelburg. Verder
vestigt de auteur de aandacht op
'een als vuurtorentje vermomde
wc in de jachthaven van Goes'.
In West-Brabant stuit Meulen
kamp op enkele zeer grote fol
lies: Huize Mattemburgh bij
Woensdrecht, de Wouwse Plan
tage en de St. Pieter-replica in
Oudenbosch. In Breda noemt hij
'de cementrustieke boomstam
men die zijn gebruikt als zuilen
bij de gevels van twee naast el
kaar liggende woonhuizen aan
de Ginnekenweg 74-76. „Onge
twijfeld een belgicisme".
Het aardigste van het boek is
niet de opsomming van Meulen-
kamps persoonlijke follies, maar
het duwtje dat het je kan geven
tot een speurtocht naar je eigen
follies. Want na dit boek kijk je -
althans voor een tijdje - met an
dere ogen om je heen.
Wim Meulenkamp: 'Follies. Bizar
re bouwwerken in Nederland en
België.' Uitg. De Arbeiderspers,
prijs 39,90.
Cementen boomstammen aan
de Ginnekenweg te Breda. Een
'belgicistische' folly.
FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP
ZATERDAG 12 AUGUSTUS 1995 D4
Slapen dat die Harmen kan, onge
lofelijk! Hij hoeft maar een bed te
zien of hij begint al te geeuwen.
Valt Harmen eenmaal in slaap, dan
is hij met geen mogelijkheid meer
wakker te krijgen.
En als je 's ochtends niet een kanon
naast hem afschiet, dan slaapt hij
een gat in de dag. Soms is dat wel
prettig, want dan wil Violina weer
eens gewoon iets met het eigen
gezin doen en dan laten we Har
men gewoon liggen.
Als hij niet snurkt tenminste, want
snurken dat die Harmen kan, on
gelofelijk!
We hebben al op diverse campings
klachten gehad
van buren die van
het geronk niet
konden slapen en
vooral onze Billy
heeft er ook be
hoorlijk veel last
van. En als Billy
niet kan slapen,
dan krijgt hij on
herroepelijk uit
slag en dan is hij
overdag stierlijk vervelend.
Op een nacht was het met het
snurken van Harmen zo erg dat
zelfs uit het naburige dorp mensen
kwamen vragen of het niet wat
rustiger kon op de camping.
Op voorstel van Billy hebben de
campingbaas en ik toen de slapen
de Harmen opgepakt, in een busje
gelegd en vervolgens naar een
leegstaand en afgelegen hotelletje
gebracht. Daar hebben we hem in
een bed gedeponeerd.
Toen we 's middags tegen vijven
gingen kijken, lag Harmen nog
steeds te ronken.
Toen Violina zei dat je hem stil kon
krijgen door
zachtjes over zijn
buik te wrijven,
werd Betsy heel
boos en bezwoer
ze dat ze Violina
nooit meer zoge
naamd bij een
vriendinnetje
zou laten loge
ren.
(Wordt vervolgd)
Door Eric Böhm
De eerste single van de Tilburgse studentenband Guus Meeu
wis en Vagant bereikte deze week eerste plaats in de hitparade.
Van de cd zijn inmiddels 50.000 exemplaren verkocht, zo hoor
de de groep gisteren.
Het is een nacht... is niet van de
radio te branden. Op weg naar de
kroeg klinkt het lied uit het open
raam van een bovenwoning. „Dat
blijft toch maf", zegt Meeuwis
terwijl hij even stilhoudt. „Om je
eigen liedje voorbij te horen ko
men. En helemaal vreemd vind ik
het idee dat iemand in bij voor
beeld Delfzijl naar de winkel
loopt, een tientje neertelt en met
jouw plaatje naar buiten gaat."
Toch heeft dat ritueel zich in Ne
derland inmiddels 50.000 keer
afgespeeld. Vorige week hoorden
Meeuwis en zijn band dat hun
single de eerste plaats in de hit
parades zou bereiken. Vervol
gens rinkelde de telefoon voor
het heuglijke bericht dat Het is
een nacht... de gouden status had
bereikt.
Met zijn ruitjesoverhemd en zijn
studentenbrilletje ziet Meeuwis
(23) er allerminst uit als een pop
ster. Het was ook nooit zijn am
bitie om er een te worden, vertelt
de rechtenstudent in zijn stam
café Vagant. „Ik zat altijd maar
wat op mijn kamer te spelen. En
wou eigenlijk dat niemand het
hoorde."
Optredens deden Meeuwis en zijn
vrienden - allen leden van stu
dentenvereniging St. Olof -
mondjesmaat. Van een van die
optredens - een studentensong
festival in Leiden - circuleerden
wat cd's in Tilburg. Zo kwam Het
is een nacht... onder aandacht
van Willem van Schijndel van de
Deurzakkers, die Meeuwis aan
bood een plaatopname te regelen.
Door de bemoeienis van Van
Schijndel ligt het lied - nota bene
het eerste nummer dat Meeuwis
ooit componeerde - sinds vijf we
ken als cd-single in de winkel. En
daarna is het ontzettend hard ge
gaan. „De plaat werd opgepakt
door Radio 2, door de Breakfast-
club en Magic Friends op Radio
3. Ook Radio Tour de France
heeft hem heel veel gedraaid. We
hadden niet verwacht dat het zo
hard zou gaan."
Studenten op nummer één. Ook
vanwege de hoge meezingfactor
van Het is een nacht., en het feit
dat de single semi-live werd op
genomen, is de vergelijking met
de Rotterdamse Hermes House
Band I Will Survive) snel ge
trokken. „Voor een deel klopt dat
ook wel. We hebben dezelfde ma
nager en onze cd's zijn op het
zelfde label verschenen", zegt
Meeuwis.
Om zich vervolgens snel in een
ander hokje te plaatsen. „De
Hermes House Band is Engelsta
lig en speelt vooral covers. Wij
zijn Nederlandstalig en maken
onze eigen nummers." Ook willen
Meeuwis en zijn band zich liever
niet als studentenband presten
teren. „We zijn een band waar
van de leden toevallig allemaal
studeren. Dat is toch wat an
ders", stelt hij.
Ook op het muzikale vlak nemen
Guus Meeuwis en Vagant een
aparte plaats in, aldus de voor
man. „We proberen alles zo puur
en zo sec mogelijk te houden, met
alleen akoustische gitaren en een
echte piano. Die unplugged-rage
vond ik echt prima", aldus Meeu
wis, die Paul Simon en Boude-
wijn de Groot als zijn grote voor
beelden noemt.
De groep is nu hard bezig een
volwaardig repertoire te verga
ren. Eigen nummers en 'oh-ja-
liedjes', zoals Meeuwis ze noemt.
„Van die liedjes die iedereen ei
genlijk wel kent, zonder nog pre
cies te weten waarvan. Ik ben zo
blij dat ik je niet vergeten ben
van Joost Nuissl is er zo een.
Daarmee willen we snel gaan op
treden. Want live zijn we gewoon
leuker dan op cd."
Aalsmeer (anp) - Eddy Habbema
(47) is benoemd tot artistiek di
recteur van Joop van den Ende
Theaterprodukties BV. Hij wordt
verantwoordelijk voor het nieu
we repertoire van de theatertak
van Van den Ende. Ondanks zijn
benoeming blijft Habbema 'zeer
beslist' regisseren, zo blijkt uit
een bekendmaking van de Aal-
meerse producent.
Habbema regisseerde een groot
aantal theaterprodukties, waar
onder Cyranodie behalve in Ne
derland ook op het Amerikaanse
Broadway was te zien. Afgelopen
seizoen was hij ook verantwoor
delijk voor de regie van de musi
cal Willeke.
Hij maakte ook My Fair Lady, die
vorig seizoen voor het eerst te
zien was. Komend seizoen gaat in
zijn regie ook een Nederlandse
theaterversie van Torch Song
Trilogy in première met Paul de
Leeuw, Pleuni Touw, Gerrie van
der Klei en Anthonie Kamerling.
Habbema is ook artistiek produ
cent van de musical Evita, met
Bill van Dijk en Pia Douwes.
Amsterdam (anp) - Hugo van Rhijn gaat programma's maken voor de
nieuwe televisiezender SBS, die op 28 augustus in de lucht komt. Van
Rhijn, die voor het NOS-journaal en RTL 5 werkte, is aangetrokken
voor Ongelooflijk! Dat programma behandelt een volgens SBS zaken
die onverklaarbaar zijn maar wel gebeurd. Het programma wordt el
ke dinsdag om 22.30 uur uitgezonden.
Gallyon van Vessem en Milika Peterzon presenteren het nieuwspro
gramma dat SBS onder de naam Het Hart van Nederland brengt. Zij
vormen het eerste vrouwelijke presentatieduo. Beiden hebben eerder
onder meer voor de TROS gewerkt. Het Hart van Nederland komt van
maandag tot en met donderdag om 22.00 uur op het scherm.
r