Ziekenhuis was voorportaal van de dood De prins in de wasbak Circus Amerika bedenkt plotseliii dat omroepen eigendom DE STEM LIJF LEVEN iflSTEM Viertal nieuwe boeken geeft prachtig beeld van de geschiedenis van het hospitaal BUITENDIJK J BELGIË FRANS 2 [Radio WOENSDAG 9 AUGUSTUS 1995 „Het ziekenhuis wordt thans erkend als dé plek waar de verworvenheden van de geneeskunde zijn samengebracht in een geïntegreerde organisa tie, gelijkelijk toeganke lijk voor arm en rijk. Men is geneigd te denken dat dit minstens al vele de cennia zo niet eeuwen het geval is. Toch is het nog maar zo'n honderd vijf tig jaar geleden dat eenieder die ziek werd en het zich enigszins kon veroorlo ven om thuis verzorgd te worden, uit alle macht probeerde uit een instel ling te blijven die wij nu ziekenhuis zouden noe men." Door Pieter Lomans Dr. J. T. M. van der Heyden laat er in zijn boek 'Het ziekenhuis L door de eeuwen' geen gras over groeien. Tot voor kort was het gasthuis, hospitaal of ziekenhuis het voor portaal van de dood. Slechts wei nigen die de drempel overschre den, konden er na een tijdje weer gezond en wel in omgekeerde richting overheen wandelen. Veel vaker werd men gedragen en ter aarde besteld. Van der Heydens boek en drie an dere pas verschenen boeken ge ven een prachtig beeld van de ziekenhuishistorie Het is de rijkdom van de geschie denis, dat ze laat zien dat de ge- 1 nees- en verpleegkunde minder rechtlijning tot stand zijn geko men dan we meestal denken. We vergeten nogal eens hoe toevallig en willekeurig de loop van de ge schiedenis zich ontwikkelt. We veronderstellen dat we over rech te kanalen naar de toekomst zijn gevaren, maar in werkelijkheid dobberden we rond op woeste ri vieren die hun bedding regelma tig hebben verlegd. De schrijver dr. Kuijjer scherpt de opvatting van Van der Heyden nog wat verder aan: „Heel dat trotse bouwwerk van kennis en kunde is nog geen honderd, voor de meeste zaken zelfs nog geen vijftig jaren oud. De geneeskunde is in feite slechts het geestelijk en stoffelijk eigendom van een klei ne minderheid van de wereldbe volking: de zogenaamde westerse wereld, nog geen vijfde van de to- tale wereldbevolking." Besnijdenis Dergelijke relativeringen kunnen helpen om actuele gebeurtenissen op hun waarde te schatten. On langs berichtten de media uitvoe rig over de dood van een 10-jarig meisje in Egypte. Ze was om het leven gekomen bij een besnijdenis die nota bene Ziekenhuizen in Nederland verschoven vanaf de helft van de negentiende eeuw het accent van verzorgen naar genezen. door een kapper was uitgevoerd. Enkele weken eerder zorgde een door CNN op televisie uitgezon den besnijdenis eveneens voor commotie. Opnieuw voerde hier een kapper, bijgestaan door een loodgieter, de operatie uit. Los van onze opvattingen over besnijdenis, doet het feit dat een kapper aan het opereren slaat, zeer vreemd aan. En toch, wie zijn oor te luisteren legt bij de ge schiedenis van de geneeskunde, ziet de kapper ook in ons land als chirurg opereren. Schaar en scheermes zijn de attributen van de kapper, de barbier en de chi rurgijn, waarmee ze destijds zo wel het haar als de huid te lijf gingen. Ook in Nederland kon vroeger bij dezelfde persoon worden aange klopt voor het scheren van een baard of het amputeren van een been. Dolhuizen In 'Amsterdamse gasthuizen van af de Middeleeuwen' brengen F. Tang en M. Wigard de historische route van het Nederlandse zie kenhuis in beeld. Een slingerend pad dat er wezen mag. Het mo derne ziekenhuis is in geen vel den of wegen te bekennen in de Middeleeuwen. Op verschillende plaatsen ontstaan afzonderlijke pest-, leproos-, en dolhuizen, maar waarschijnlijk komt het gasthuis nog het meest in de buurt van onze opvatting over een ziekenhuis. In het gasthuis wordt van alles ondergebracht en opgenomen: reizigers, krankzin nigen, rijke ouden van dagen én - inderdaad - ook zieken. Het komt voor dat er misdiensten worden gehouden, terwijl de verzorging van patiënten gewoon doorgaat en in het bijzijn van alle andere patiënten kan het been van een patiënt worden afgezaagd. Zon der verdoving. De hulp aan zieken en behoefti- gen is aanvankelijk nog ingebed in een totaal andere denk- en leefwereld. De gasthuizen leunen zwaar op de liefdadigheid van de bevol king, die - opmerkelijk genoeg - tamelijk vrijgevig is. Bij nader inzien gaat het vaak om liefda digheid met eigenbelang. Wie de armen en zieken helpt, verdient daarmee namelijk enig hemels krediet: tegenover een gift kan een aflaat staan, waardoor de strafperiode in het vagevuur aanmerkelijk wordt verkort of de eigen verdoemenis kan worden afgewend. Het gasthuis steunen is dus in vesteren in een glorieuze toe komst voor de eigen ziel. Daar van werd dankbaar gebruik ge maakt. Boetes Om hun verzorgende taak te kun nen uitvoeren, exploiteren de gasthuizen grond en gebouwen en sommige patiënten verrichten werk of betalen kostgeld voor hun verblijf. Er is ook een aantal speciale regelingen getroffen. Gasthuizen mogen bijvoorbeeld bepaalde gemeentelijke boetes innen, loslopende varkens mogen in beslag worden genomen en tonnen bier die een afwijkende maat hebben, kunnen zonder pardon worden geconfisceerd. Verder heeft het Amsterdamse gasthuis een eigen brouwerij, bakkerij en veestapel, en aange zien er ook matrozen verpleegd worden, gaat een deel van het be drag dat oorlogs- en kaperssche pen buitmaken naar het gasthuis. Medisch gezien bestaat er een duidelijk verschil tussen de prak tisch ingestelde chirurgijns die zich medische vaardigheden ei gen maken door te doen, en de universitair geschoolde genees heren die zich vooral met de theorie bezighouden. Beide 'me dici' kunnen echter nog nauwe lijks iets uitrichten. Ook nadat de natuurwetenschap pen en de geneeskunde in de Re naissance tot ontwikkeling zijn gekomen, blijven met name de geschoolde geneesheren nog lang aan hun oude kennis vasthouden. Gasthuisvrees Tegelijkertijd begint bij het pu bliek een zogenaamde 'gasthuis vrees' te ontstaan. Om meer kennis te vergaren, ope nen de doktoren namelijk patiën ten en lijken. Aan de ene kant betaalt het pu bliek graag voor deze spectacu laire openbare voorstellingen van de medici, maar aan de andere kant neemt ook de angst voor het ziekenhuis flink toe. Het verple gend personeel laat zich evenmin onbetuigd. Om het karige inkomen wat op te schroeven, worden patiënten be stolen en gechanteerd en ontstaat er een illegale handel in lijken. foto de stem johan van gurp Na de bloei van de Gouden Eeuw zakt de geneeskunde weg in een moeras, waaruit ze pas rond 1850 omhoog zal krabbelen. Tang en Wigard: „Als gevolg van de ontwikkeling van de medische wetenschap en de professionali sering van de verpleging veran derde vanaf de tweede helft van de negentiende eeuw de functie van de gasthuizen in Nederland. De nadruk verschoof van verzor gen naar genezen." Pas dan gaat het publiek aarze lend overstag. Voor het eerst in de geschiedenis begint het zie kenhuis serieus hoop te bieden op beterschap. Historisch gezien hebben we onze angst voor het ziekenhuis dus nog maar net la ten varen. F. Tang M. Wigard - Amsterdam se gasthuizen vanaf de Middeleeu wen. Amsterdam University Press. Prijs 24,50. Dr. J.T.M. v.d. Heyden - Het zie kenhuis door de eeuwen. Erasmus Publishing Rotterdam. Prijs 35. Dr. N.B. Goudswaard - Inleiding tot de geschiedenis van de ver- pleegkunst. Erasmus Publishing Rotterdam. Prijs 42,50. Dr. P.J. Kuijjer - Uit de geschiede nis van geneeskunde en verple ging. Petrus Camper Stichting Gro ningen. Prijs 22,50. Door Mick Salet Waarom stuurde konin gin Juliana een gebedsge nezeres naar premier Willem Drees? Waarom wiegen de meeste moe ders hun baby op de lin kerarm? Wat zeggen je vingers over je seksuele verlangens? Vandaag het vierde deel van een serie over het menselijk lichaam. Een reis van top tot teen. Van a tot z. Linkerarm. Acht van de tien moeders wiegen hun baby op de linkerarm. Of ze nou linkshandig of rechtshandig zijn, ze houden hun baby het liefst zo dicht mo gelijk bij hun hart. Dat ontdekte de Britse bioloog Desmond Mor ris, die het opviel dat mensen moeders wat dat betreft nèt zo doen als apenmoeders. Hoe zou dat komen? „Een logische verklaring is dat het hart van de moeder links zit en dat zij haar kind onbewust zo dicht mogelijk bij de hartslag in de buurt wil houden. Dat was im mers het geluid dat de baby in de baarmoeder altijd hoorde en dat de baby zeker associeert met vre de, rust en veiligheid." Maar het is nog maar de vraag of de voorkeur voor links van de moeder of het kind uitgaat. Des- mond Morris: „Uit onderzoek on der pasgeborenen van een paar uur oud is gebleken dat kinderen ter wereld komen met een aange boren neiging het hoofd naar rechts te wenden. Als we het hoofdje van een pasgeborene voorzichtig recht houden en het dan loslaten, draait het veel va ker naar rechts dan naar links. We zien dat bij bijna zeventig procent van de kinderen. Dit be tekent dat de moeder bij het voe den merkt dat haar baby het hoofd vaker naar rechts draait; dat beïnvloedt zeker de keuze die ze maakt. Met het hoofdje naar rechts gewend ligt een baby na tuurlijk veel prettiger in de kromming van de linkerarm dan rechts. Moeder en kind kunnen elkaar zo goed in het gezicht kij ken." Linkerbeen. Arthur Seyss-In- quart, de nazi die hier in de oor logsjaren Reichskommissar was, had een slecht linkerbeen. Het was stijf en een paar centimeter korter dan zijn rechterbeen. Dat was het gevolg van een val in de bergen, ver voor de oorlog. In de oorlogsjaren hoorde je heel wat grappen over dat been van Zes- en-een-kwart. Waarom hij zo ongelukkig liep? Omdat hij geen gewóón kruis in zijn broek had, maar een haken kruis. Was het al bekend dat ze in Den Haag twee straten naar hem ge noemd hadden? De Lange Poten en de Korte Po ten. En wat zei Seyss-Inquart als hij zijn vrouw bij thuiskomst groet te? „Dag vrouwke!" En wat antwoordde zij dan? „Dag manke!" Linkerhand. Dirigenten gebrui ken in de regel hun rechterhand om de maat aan te geven. De lin kerhand is er dan voor allerhande aanwijzingen. Maar Richard Strauss vond dat je aan die ene rechterhand wel voldoende had. „De linkerhand heeft haast niets te maken met dirigeren. Het bes te kan deze in de zak gehouden worden. Af en toe kan er een ver zachtende zwaai mee gegeven worden, of een teken. Maar een nauwelijks merkbare blik is in deze gevallen ook voldoende." Voor Richard Strauss hoefde al dat gezwaai en gezweet niet. „Al leen het publiek moet het warm krijgen." Longen. Prins Constantijn, de jongste zoon van koningin Bea trix en prins Claus, had gelijk na zijn geboorte ademhalingsmoei lijkheden. Zijn longen waren nog niet rijp, werd er gezegd. Prof. dr. Bob Smalhout, de anesthesist, as sisteerde bij de bevalling, 11 ok tober '69, en vergeet nooit wat er gebeurde. „Toen Constantijn was geboren, had ik niet eens een plaats om het kind neer te leggen. Er was geen reanimatietafel, er was helemaal niets. In de verou derde verloskundige kliniek van het Academisch Ziekenhuis Utrecht bestonden de faciliteiten voor de reanimatie van pasgebo renen slechts uit twee witte emaille teiltjes: één gevuld met warm water en de ander met koud. Wanneer een baby niet goed ademde, werd het door een verpleegster beurtelings van warm naar koud in de teiltjes on dergedompeld. Als het na een paar keer plonsen nog steeds geen tekenen van leven gaf, be schouwde men het als een verlo ren zaak. Zo eenvoudig lag dat toen. Het was voor mij echter on acceptabel een pasgeboren baby aan deze Spartaanse therapie te onderwerpen. Bovendien waren er toen betere technieken voor handen om pasgeboren kinderen te reanimeren. Improviserend heb ik het pasgeboren prinsje tenslotte maar in een van de was bakken neergelegd. Een witte porseleinen bak, waarin ik eerst een opgevouwen handdoek ge legd had op de afvoeropening. Daar, in die wasbak, heb ik hem verzorgd." Maag. Willem Drees had last van een aangeboren maagkwaal. Ko ningin Juliana wist dat. Ze wilde hem helpen. Daarom stuurde ze de gebedsgenezeres Greet Hof- mans naar hem toe. Zelf had Juliana veel vertrouwen in deze vrouw. Ze hoopte vooral dat ze prinses Christina, die toen nog Marijke heette, van haar oog kwaal af zou kunnen helpen. Maar premier Willem Drees moest niets van de gebedsgeneze res hebben. Achteraf vertelde hij: „Zij kwam dus bij mij voor mijn maagkwaal, maar begon een heel verhaal te doen over de kwestie Indonesië. Op een bepaald mo ment zei zij tegen mij: 'Wilt u niet noteren wat ik zeg?'. Ik ant woordde: 'Och, ik ben stenograaf. Ik kan dus heel snel opschrijven wat u mij te vertellen hebt. Dat kost mij geen enkele moeite, maar u moet niet denken dat ik mij door laat dicteren hoe mijn beleid inzake Indonesië moet we zen.'" Later zou Willem Drees nog lelijk in z'n maag komen te zitten met Greet Hof mans, die zó'n invloed op Juliana had dat de troon even wankelde. Middelvinger. De gebarentaal kent een teken om klojo's ken baar te maken hoe je over ze denkt: de opgestoken middelvin ger. Handlijnlezers menen dat ze aan zo'n vinger nog méér kunnen zien. Seksuele voorkeuren en ver langens bijvoorbeeld. De seksu ele handanalyse begint simpel: met de kracht van de handdruk. Mensen die je een slap handje ge ven, zouden weinig lichamelijke energie hebben en ook niet veel zin in seks. Mensen die je een ste vige hand geven, zouden barsten van de energie en de seksuele lust. De seksuele handlezers gaan verder: ze zien van alles aan de lengte van de vingers. Zo zou een lange en sterke wijsvinger wijzen op ijdelheid, heerszucht èn de be hoefte aan versieren en seksueel veroveren. Als de wijsvinger kor ter dan de ringvinger is, zou dat duiden op een tekort aan zelfbe wustzijn en een teveel aan volg zaamheid in seksuele relaties. De meeste wetenschappers willen weinig woorden vuil maken aan deze handlijnkunde en hebben voor een oordeel maar één vinger nodig: een opgestoken middel vinger. Prins Constantijn...ademhalingsmoeilijkheden.foto prins claus Middenrif. In 1813 verscheen een verhandeling over het braken van de Franse medicus Franpois Ma- gendie. In het boek beschreef hij een experiment dat dierenbe schermers van nu nóg misselijk maakt. Magendie nam twee proefdieren. Bij het ene dier ver ving hij de maag door een zakje, maar deed hij niets aan het mid denrif. Bij het andere dier deed hij niets aan de maag, maar ver lamde hij de spieren van het mid denrif. Daarna gaf hij alle twee de dieren een braakmiddel. En wat gebeurde er? Het dier met de gewone en gezonde maag moest niet braken. Het dier met het slappe en spierloze zakje moest wel overgeven. Conclusie: de maagspieren spelen niet zo'n be langrijke rol bij het braken. De wetenschap was wéér een stapje verder. Volgende week: de pink van Amy Groskamp-ten Have. A Door Mariëtte Mulkens Ik zit 's morgens lekker buiten met de kinderen als ik in de vj een geluidswagen hoor. Eerst denk ik nog aan weer een super'] rij, maar dan hoor ik iets over een circus. „Alleen vanmjdy vier uur," vang ik op. „Leuk," denk ik. Die middag fiets ik met mijn oudste dochter achterop naar J dorp waar op een grasveld een grote tent is weggezet, Err staan een stuk of drie, vier kleine caravannetjes. Typisch eet cusje, dat alleen 's zomers rondreist langs kleine plaatsjes, J tiesten die het maar niet kunnen laten. Ik vind het bij voort prachtig. Bij de kassa merk ik dat een kneuterig circusje er heel prof» nele prijzen op na kan houden. Voor mezelf en één k' 22,50 kwijt, terwijl we niet eens 'loges' zitten. In de tent ontdek ik wat de 'loges' zijn: twintig simpele klapsij tjes rondom de piste. Verder is er een mudvolle 'fronttriba» waar wij met enige moeite nog een plekje vinden, en twee, 1 volle, zijtribunetjes. De sfeer in de tent is gezellig, hoewel het er om en nabij devJ tig graden moet zijn. Er zitten voornamelijk kleine kindeu moeders, opa's en oma's en hier en daar een verdwaalde val Rond de piste loopt een beetje sjofele clown droevig ue> handvol vlaggetjes te zwaaien. Niemand informeert zelfs 1 naar de prijs. Iedereen heeft net daarvoor even moeten slikken! de kassa. De voorstelling begint met een klein opdondertje van een spa stalmeester die een 'wereldnummer' aankondigt. Vervolgens! len een gezette blonde dame, gehuld in een te nauw serveeisiJ pakje, en een broodmagere ober de piste in. Op staande stolj laten ze borden ronddraaien, aangevuurd door de spreeks meester. Aan de onderkant van de borden zie je op een ki afstand een flinke deuk zitten, waardoor de borden niet e de stokken af kunnen vallen. De ober gooit er quasi-per-ongdj één kapot om ons ervan te overtuigen dat het echte stenen bstj zijn. Ondertussen sukkelt de serveerster heen en weer t stokken om al het eetgerei in beweging te houden. Haarg probleem is om overeind te blijven op haar hoge hakken, dien bitter weinig houvast vinden op het gladde piste-zeil. We krijgen vervolgens een krakkemikkig goochelnummertesl De artiest is het stadium van 'Mijn Eerste Goocheldoos'nooilJ stegen. Hij schenkt uit hetzelfde kannetje rood en blauw w| maar draait het kannetje zo opzichtig om dat het kleinste k truc doorziet. En terwijl hij welgeteld vier gekleurde doekjel een brandend kokertje haalt, gaat het vuurtje uit. Dan wordt er een kist binnen gebracht, waarachter de 'u roemde' - ik verzin nu wat - Antonio's lopen. „Hé, verrek,"^ iedere volwassene. „Dat waren toch die bordendraaiers?'T daad, de rondborstige blonde dame, nu in een ander (te) «j sluitend pakje, die in de kist kruipt is dezelfde dame. Haart re metgezel steekt vervolgens 93 dolken, messen, zwaardal hakbijlen in de kist. Die moeten er ook allemaal weer uit, waf de juffrouw zich zwetend uit de kist hijst. De act duurt vca lang. We zien het stel later nog een keer verschijnen met weer act^ kleren aan en een - het moet gezegd - niet onverdienstelijk! senwerp-, schiet- en zweepslaannummer. Het hoogg bliek wordt ook nog getrakteerd op een balanceernummerij heel veel dienbladen en nog meer glazen. Persoonlijke ongeluk' doen zich hierbij niet voor. Aan dierennummers doet dit circus niet. Het enige beesterniJ mer bestaat uit een hond, die als verrassing.uit een kist spring Ondanks de inspanningen van de overige artiesten is het r succes weggelegd voor de jonge clown, die zo slecht zijn vlad tjes aan de man bracht. De knul, 'Geoffrey' versta ik, ipordl J het spreekstalmeestertje gepresenteerd als een stagiair van di^ cusschool in Medemblik. Hij doet het echt leuk. Nogwatonu ren, maar je kan zien dat hij 'het' heeft: die mooie combinatie! gekkigheid en melancholie. De kinderen reageren dolenthousl op hem. Zijn optredentjes lopen als een soort rode draad dourl hele voorstelling heen. Ook het slotnummer is een clownsi» mer, met een rondracende brandweerwagen, veel schuim, wil valpartijen en lawaai. Na afloop vertrekt iedereen puffend van de hitte naar huis.a hele ervaring rijker. En laat nu niemand denken dat ikheid leuk vond. Ik vond het prachtig. En mijn dochter ook. Wekenl ter praat ze nog over de clown: „Die was het leukste, hèirf Ik knik, maar eigenlijk vond ik die mollige dame ook best^ 'wereldklasse'. Overname van 'networks' zet debat op ontstaan.President Clintostj de het vuur door te dreiga een veto. Hij vindt dat dew concentratieproces aan* En vice-president Al Goreb naar Capitol Hill om De*1 sche leiders over te halen It! stemmen. Het eigendom® dia is allerminst een va» kend thema van het Ame» politieke debat. De over»" kort achter elkaar, LJ' dat betreft iets van 1 slag bij heldere hemel. Wj beseffen we hier dat W* daarmee dat wat ze brenf' gendom zijn', zegt een voerder van het Witte H»| De wet, waarover het P| nu buigt, schrapt, zoals® ook wil, alle beperkingen gaat om het aantal ra»1 een omroepman» bezitten. Hetz# Door onze correspondent Bert Ummelen Washington - Nog niet zo lang geleden hielden marktanalisten in de VS het er op dat de fameuze omroep-'networks' hun tijd had den gehad. En zie daar: plotseling zijn ze het heetste nieuws op de Amerikaanse beursvloer. In twee dagen tijd gingen begin vorige week twee networks via specta culaire deals in vreemde, grijp grage handen over. Nadat maandag Walt Disney voor de lieve som van 19 miljard dollar Capital Cities/ABC had verworven, volgde dinsdag het nieuws dat elektronica-reus Wes- tinghouse CBS had gekocht - het laatste onafhankelijke televisie net, ooit het kroonjuweel van de Amerikaanse omroep. De laatste transactie mag èn min der verrassend èn in termen van geld (5,4 miljard dollar) minder indrukwekkend zijn, ze leidt wel tot de grootste concentratie in de nationale omroepgeschiedenis. Door haar bestaande omroepdi- visie ('Group W') samen te voegen met de CBS-stations, controleert Westinghouse straks 15 televisie- en 39 radiostations, met een ge zamenlijk bereik van zo'n 35 pro cent van de Amerikaanse huis houdens. Tegelijkertijd begon in het Huis van Afgevaardigden het debat over een wet die beoogt de com municatie-industrie te deregule ren. Tot dusver bestond daar bre de politieke steun voor en de Se naat sprak zich in juni al uit voor een soortgelijke wet. De overna mes van de beide networks heb ben de kwestie niettemin onmis kenbaar in een ander licht ge plaatst. Zo is in elk geval het ac cent in de discussie verschoven. Draaide het eerst allemaal nog om het telefoonverkeer, nu werd de vraag of het wel gezond is dat op het gebied van informatie voorziening machtsconcentra ties, zoals die zich nu aftekenen, dat mag - voor de bovengrens die voor het aantal huis! een o: dienen. De korte huishouw iporganisatie Huis-wet maakt H letten met rege»" j ten mei naars van televisie-stat» afhouden op dezelfde1 r tief te zijn met rad' kranten en kabelsystemeuj Clinton, die volgens de»" van het Witte Huis van aan gekant was tege J maar zich nog even su j wille van een maxima"! effect, hoopt de wimL J te hebben gekregen. I pital Hill toonden w» J van deregulering Z1C trouwen. De ironie is dat dezelW actie die door de ove ABC en CBS in recht is gekomen, m tergrond van die vormt. Met hun aan gen deskundigen M J ney en Westingnous de deregulering die we Republikeinse u derheid kat-in-het- L,,n Tekst tv Nieuws voor doven en slechthorenden |t 17 Studio op stelten met Oren van je kop, poppenserie; De wjnd in de wilgen; Ratjetoe, animatie |732 Video Penpals, videobrieven 1 van kinderen 1.59 oegrassi Junior High, jeugd serie 1.27 Markant Nederland, repor- tage-serie: de Friese Ballon feesten in Joure g 1/2, documentaire-serie over 8 Noorse jongeren die elf weken met elkaar doorbren gen in een afgelegen landhuis (TT) Sex met Angela, praat programma: Seks en geloof (TT) Journaal JJ32 Homefront, serie E. 23 Robin and Marian, speelfilm I319 Close-up: Not Mozart, 5-de- lige documentaire-serie waar in hedendaagse componisten en regisseurs hun visie geven op Mozart I355 journaal I NEDERLAND 2 I7OO Journaal [7O6 Eindeloze ontdekkingen [731 Journaal 734 Passie voor tuinen/Kook- gek 300 Journaal 107 (TT) Lingo 8,30 Journaal 835 Telearchief jOO Journaal 0,06 Kook tv j,27 Rondom tien Van gewest tot gewest 034 Uitstappen! |l,05 Life of a Comedian H'49 Achter de dijk 2,32 Woordroof 3,00 Journaal ),07 Het pakhuis 1,32 The Wonder Years 1.57 Villa Achterwerk P (TT) Journaal Little Women, animatie i.34 De troon van Koning Kunstgebit, kleuterprogram- ma 7.02 Skippy, jeugdserie 1.28 In het dal van de uilen, na- tuurdocumentaire ).58 (TT) 2 Vandaag met actuali teiten, 18.00 Journaal, 18.43 Sportjournaal en 18.51 Hoofd punten uit het nieuws 100 Ik weet het beter, spelletje 1.29 Een handicap is geen belet sel, documentaire over gehan dicapten die ondanks hun handicap een menswaardig bestaan hebben 9.58 Straatmuzikanten, docu mentaire-serie: Boedapest 0.27 (TT) Speurtocht in de na tuur: De wereld van de zebra .19 (TT) Otto in Afrika, docu mentaire-serie: Respect BELGIË FRANS 1 6,25 Vacaturebank 15.45 lei Bla-bla, [inderprogramma 16.40 James Bond [..animatie 17.05 Camp 2000, serie 7.35 The Waltons, serie 18.30 Info jjemière 18.55 Maguy, serie 19.30 pieuws 20.10 La rivière Espérance, se- ie 21.50 Inédits: Rêves d'lcare, docu- Sentaire-serie gemaakt door ama- wr-filmers 23.00 J'aime la télé, re- ortage-serie over het kijkgedrag van ongeren 23.40 Nieuws |L30 Atletiek WK 20.20 Voetbal Voorrondes Champions League: An- jeteht-Ferencvaros 22.30 Atletiek |K (tot 23.04) DUITSLAND 1 Morgenmagazin 09.00 Ta- pschau 09.03 Ferien-Fieber met jacecats, tekenfilm 09.25 Bugs Bun- K't verwegene Jagd, tekenfilm Tagesschau 11.04 (ZW) Charlie ïwii Funn'est Man in the Fid, documentaire 12.35 Umschau I," Tpseschau 13.00 Tagesschau Ith Mittagsmagazin 13.45 Wirt- W'ngramm 1400 Tagesschau L'„"0ljca live. vakantiemagazi- Isrin T Jür9en F'iege antwortet c ,a9«schau 15.03 Barriga de Lno SOnP 16-00 Tagesschau 16.03 L I !kshow 1700 (TT) Ta- EL„I7,10 Brisant, boulevardma- 17 rn J7,40 Regionale informatie tri 9ess(:hau-Telegramm 17.55 F60 ene Liebe, serie 18.25 Marien- karnm 1018,49 Tagesschau-Tele- Ljo nri ;™Einsatz für Lohbeck.se" L nnH rt TaSessdlau 20-15 (TT) ksthi rls?ne' tv"film 21M Ta" fcr 7!:? e'e9ramm 21.45 Zeichen 30 t repc!rta9e-serie: De Trabant d 9e?hemen 2300 Neil Jor- JWus. Miracle, speelfilm 00.35

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 18