DE STEM
20.000 banen weg bij Dasa'
Krantenfusies:
verschraling of
meer kwaliteit?
Semens bouwt chipsfabriek in Engeland en niet in Duitsland
)ESO: 'Staalprijzen
aan verder omhoog'
KtóSSftoiïïS:'
u
indernemingsraad vreest bezuinigingen en sluiting van produktieplaatsen
Body Consult failliet na
rel rond borstoperaties
a
1
A7
ECONOMIE KORT
Opnieuw overname in spoorwegen VS
Treinmachinisten mogen in korte broek
Werkloosheid VS toegenomen
Nederlands kalfsvlees weer naar Japan
Nieuwe accountant Oost-Europabank
Vervoersgroei KLM houdt aan
Conflict Brinks Nedlloyd over ontslagen
Haringen grif over toonbank
5 AUGUSTUS 1995
47,50
3,75
52,50
91,90
41,00
32,00
27,30
12,00
340,00
21,80
450,00 f
50,10 e
75,50
27,10
2,45 e
75,00 e
16,00
39,00
2,25
20,70
■kt
Ikt
■98
|ug
|lct
lug
lug
|ug
m ovu
52H 5!fi
Wall Street
allied signal
amer.brands
amer.tel.tel
amoco corp
asarco inc.
baan company
bethi. steel
boeing co
can.pacific
chevron
chiquita
Chrysler
Citicorp
consedison
digit.equipm.
dupont nemours
dow chemical
eastman kodak
exxon corp
ford motor
gen. electric
gen. motors
goodyear
hewlett-pack.
int bus.mach.
int. tel.tel.
klm airlines
mcdonnell
merck co.
mobil oil
omega financ.
philips
royal dutch
sears roebuck
sfe-south.pac.
texaco inc.
travelers
united techn.
westinghouse
whitman corp
woolworth
Goud
Goud onbewerkt 19,050-19,650
bewerkt 21,250
Zilver
zilver onbewerkt 220-290
bewerkt 330
vk vorige koers
sk a slotkoers gisteren
a a laten
b a bieden
c ex claim
e a gedaan/bieden
d a ex dividend
f a gedaan/laten
g bieden en ex dividend
h a laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
I gedaan en bieden ex dividend!
Economie
62,50
584
0,60
0,70
65,00
586
3,50
3,30
70,00
516
3,00
m
60,00
540
7,00
1.10
190,00
262
13,50
13,00
3,10
210,00
272
3,20
155.00
217
2,50 a
w
160,00
260
5,60 a
5,00
100.00
230
41,50
43,00
135,00
232
3,30
3J0
19,00
350
1,40 a
1,40
20,00
355
1,10
130
14,50
429
0,30 a
030
460,00
618
3,80 a
3$i
465,00
441
2,00
1,701
460,00
272
6,20 a
6,211
460,00
352
9,50 a
930
450,00
390
1,80
1,70
455,00
408
3,00 b
2,90
460,00
315
5,10
5,00
440,00
256
2,20
2.20
450,00
430
4,70 b
4,50
430,00
1600
4,50 a
4,00
450,00
800
9,00 b
9,00
70,00
279
5,10
4,80
75,00
242
3,10
2,90
80,00
306
1,80
1,60
90,00
505
0,60
0,40
90,00
319
3,20
330
95,00
310
1,40
1,60
95,00
500
2,30
2JJ
60,00
335
2,70
230
55,00
573
1,80
1,93
57,50
255
1,70
1,90
103,00
274
1,30
130
200,00
693
0,80
0,60
200,00
829
2,50
230
195,00
573
1,50
1,60
190,00
836
2,80
3,00
75,00
432
1,90
1,40
80,00
410
0,40 a
0,30
67,50
411
9,80
8,90
75,00
555
4,40
3,60
80,00
765
2,30
1,80
45,00
437
31,80 a
3130
75,00
527
1,30
1,80
75,00
254
3,00
3,50
840,00
325
9,00
730
840,00
305
12,50
13,500
205,00
240
2,00
1,40
oefening van een auto- en
weten de in- en verkoop van nieuwoj
bruikte auto's en motoren in binnen-
tenland (t.w. kleinhandel).
77666 "Media Graphics", BasielhofSl,
AJ Oosterhout (NB). Het ontwerpen
vaardigen van advertenties voor mij
dia. Groothandel in hard- en
geven van onderwijs op het gebied vr
tomatisering.
77667 Mirage, Tromplaan 6,4819 Abt
Postordering van amusementsartikejj
A£R 7nïH R V Sr.herodeeH *1
Juwe
ren-
>SN
im).
lan-
ort-
84,
ting,
Han-
B.V.,
ad-
bied
en
el in
duk-
Sint
md-,
tems
In-
ede
van
on-
ter
en.
>-Eng
rheij-
eling,
Jtting
emen
ingen,
gel
hof 7,
esbu-
Lons.
Con-
rzoek
,4761
be-
rrouw
stam-
van
77668 ASB Zuid B.V., Scherpdeej 4,
Roosendaal. Het ontwikkelen, finfl
en (doen) uitvoeren van bouwprop™
voor eigen rekening of rekeningvano
verkrijgen, vervreemden, bezwaren,
teren, huren en verhuren van onro 1
zaken en andere registergoederen.
gaktiviteiten.
77669 Bosschenhoofd Hotel, Pas»
Breugelstr. 45,4744 AA Bosschenh"
ploitatie en ontwikkeling van onr
"ke"' vind!
77670 Van Beers Hei, Las- en WW»
Willem lll-straat 53, 4761 BB Zevem
Hei-, las- en klusbedrijf.
77671 A J. Oele Stamrecht B.V., «J
de Vrieslaan 4, 4797 CK Willem®
Het afsluiten en uitvoeren van ven
en stamrechtovereenkomsten.
77672 Wies Holding N.V
BA Roosendaal. Deelne
van ondernemingen en
Beleggen in effecten en onroerende^,
77673 Coop. Ver. Nedpol. ConsyWjg
HinnlIA n»Ho RroHaseweg M GJ
ding U.A., Oude Bredaseweg
Bavel. Het ten behoeve van de IW"J
Dmst f
:envan ar
viesbureau voor het leveren va
tens lidmaatschapovereenkomst
zondere overeenkomst stichten v A
(consulting), diensten en Pr0| tjfiS#i
ment aan Oost-Europese 'nsta"
drijven, alsmede de exploitatiei v
delsonderneming in industnere^ j
77674 Nel Oomen, Haagdijk m
Breda. Fotografie opdrachten c
publicatie organen. o0 J
77675 Fa. New Style Bergen
Wouwsestraat 36, 4611
Zoom. Kledingdetailhandel sJ fi xk
77676 Vija B.V. i.o.. Eikenlaan1',
Zundert. De bemiddeling bt|
van funderingswerken.
77677 Vertaalbureau N- JnaY
ginnestraat 36, 4818 HC ore -
reau, vanuit het Nederlands
77678brasserie 't Archief,
4823 JV Breda. Het verstrekken
jes en (kleine) etenswaren
centrum, detailhandel.
Lien (anp) - Duitsland
|ajs vestigingsplaats voor
nationale bedrijven een
;e tegenslag te verwerken
|jen. Het elektro- en
nJnicaconeern Siemens
Ml gisteren een nieuwe
{fabriek in Engeland neer
jatten. Daarmee loopt
„lort Deutschland' een
van 2 miljard
l- plus 1500 nieuwe ar-
itsenmis.
wordt door tal van
Ckkelingen de laatste jaren
[s minder aantrekkelijk,
waarschuwt dr. Heinrich von
Pierer herhaaldelijk. De presi
dent-directeur van Siemens, een
van de grootste concerns van
Duitsland, hamert iedere keer
weer op de gevaren die Duitsland
bedreigen. Vooral de arbeidskos
ten zijn Pierer een doorn in het
oog. Tijdens de metaalstaking dit
voorjaar toonde hij zich een fel
voorstander van een hard optre
den van de werkgevers tegen de
vakbonden.
De loonsverhogingen die uitein
delijk uit de bus rolden, waren
voor heel wat metaalbedrijven
een verschrikking. „De loonsver
hoging voor een Duitse werkne
mer is precies de helft van het to
tale loon van een werknemer in
Tsjechië," merkte Von Pierer bit
ter op. Een Duitse werknemer
kost zijn bedrijf tien keer zo veel
als een Tjsechische arbeider pal
over de grens. De goedkopere ar
beidskrachten hebben dan ook
bijgedragen tot de keuze voor
Engeland.
Ook de werktijden speelden een
rol. In Duitsland hamert Siemens
samen met talloze andere werk
gevers op de noodzaak van veel
flexibelere werktijden, maar de
machtige vakbonden blijven dat
vooralsnog halsstarrig weigeren.
Siemens stelt zelf dat de keuze
voor Engeland 'geen vlucht uit
Standort Deutschland' is. Het is
een 'strategische' keuze, onder
streept het bedrijf. Groot-Brit-
tannië is immers de op een na
grootste markt voor halfgeleiders
in Europa en Siemens is daar
graag aanwezig. In Duitsland, de
grootste markt in Europa, heeft
Siemens al twee chipsfabrieken.
Siemens heeft Duitsland echter
niet helemaal links laten liggen.
Het bedrijf wijst in dit verband
op de uitbreidingen van 'meerde
re honderden miljoenen' marken
die het concern gisteren aankon
digde, tegelijkertijd met de bouw
van de fabriek in Engeland.
In Engeland kan Von Pierer, die
persoonlijk heeft onderhandeld
met de Britse vice-premier Mi
chael Heseltine, eveneens reke
nen op behoorlijke financiële on
dersteuning. Het gebied rond
Newcastle wordt door de teloor
gang van de scheepsbouw geteis
terd door een werkloosheid van
17 procent. De Britse autoriteiten
hebben veel over voor nieuwe
werkgelegenheid. Eerder trok de
regio al grote investeringen aan
van de Japanse concerns Fujitsu
en Nissan en het Koreaanse Sam
sung.
\Maar volgens een woordvoerder
van Siemens hebben de financië
le voorwaarden in dit geval een
ondergeschikte rol gespeeld om
dat het concern bij een investe
ring in de oostelijke Duitse deel
staten hogere subsidies van de
Europese Unie had kunnen bin
nenslepen.
De uitbreiding van de chipspro-
duktie vormt een prioriteit in het
beleid van Siemens. Von Pierer
wil de omzet van zijn divisie half
geleiders, die de afgelopen twee
jaar is verdubbeld tot 4 miljard
mark, op middellange termijn
nogmaals verdubbelen. Dit jaar
is deze divisie uitgegroeid tot de
grootste winstmaker van het be
drijf.
Jonze correspondent
i - De Ondernemingsraad van Dasa - de lucht- en
[aïevaartdochter van Daimler-Benz - vreest dat in
island mogelijk 20.000 banen geschrapt zullen wor-
i en dat Dasa-produktieplaatsen zullen worden geslo-
Vooral bij Airbus AG zal met ijzeren hand bezuinigd
eten worden.
end is of ook Fokker, dat
Iideel is van Dasa, onder de
jiw aangescherpte bezuini-
a valt. Binnenkort zullen
Isaithet ongeveer 120 pagi-
i tellende, bezuinigingsplan
laid worden.
Ide vakbonden zijn ongerust.
Sa-directeur Manfred Bischoff
[op het bedrijfspensioen wil-
[taten, loonsverhogingen aan
[den leggen, de zaterdag als
Ikdag invoeren en tegelijk
Sr de 40-urige werkweek wil-
praten. Minder geld voor
perk, constateert de OR van
luier bezorgd.
i circuleert in de Duitse
js het hardnekkige gerucht dat
[voormalige voorzitter van de
1 van bestuur van Daimler,
aid keuter, binnenskamers
ivongen zou worden om vrij-
ig uit de raad van eommissa-
en van Daimler te treden,
ter trad dit voorjaar af als
gste Daimler-baas, maar hij
ondt via zijn commissariaat
[pop het bedrijfsgeheimen,
to werd onlangs grondig
held door het vroegere
er-directielid Gerhard Lie-
Die was met vervroegd pen-
p maar werd twee weken ge
in op staande voet ontslagen
lit hij in een financieel-eco-
»h tijdschrift een reeks van
iuldigingen aan Reuter
tte. Die zou armlastige be-
w aan het Daimler-concern
hebben toegevoegd voor onver
antwoord hoge overnamesom
men.
Reuter's opvolger, Jürgen
Schremmpp, trok publiekelijk
partij voor zijn voorganger. Een
Daimler-woordvoerder wees er
gisteren nog eens op, dat alle
aankoopbesluiten in het verleden
door de héle raad van bestuur
zijn genomen, inclusief Liener
die de financiën in zijn poprte-
feuille had.
Daimler-Benz zorgde dezer da
gen opnieuw voor opschudding
door de benoeming van oud-am
bassadeur Jürgen Sudhoff (59)
tot representant voor Daimler in
Frankrijk. Sudhoff was tot voor
kort ambassadeur in Parijs. Op
doktersadvies liet hij zich ar
beidsongeschikt verklaren. Bui
tenlandse Zaken in Bonn betaalt
hem sindsdien het gebruikelijke
riante overgdngssalaris.
Minister Kinkel van Buitenland
se Zaken zou boos zijn over de
'wonderbaarlijke genezing' van
zijn ex-medewerker, die kenne
lijk niet te ziek is om Daimler re
gelmatig te rapporteren over de
economische en politieke ontwik
keling in Frankrijk.
Op het minsterie in Bonn is al ge
opperd de uitkering aan Sudhoff
te korten, of een herkeuring voor
hem aan te vragen zodat hij op
grond daarvan gedwongen zou
kunnen worden weer aan het (di
plomatieke) werk te gaan.
(anp) - Staalfabrikanten in de Europese Unie zullen zo-
oit als volgend jaar goede zaken doen. Het verbruik van
«seemt verder toe, de produktie komt op een nieuw record
"jl de bezettingsgraad van de fabrieken gestaag verder op-
Mat betekent dat de stijging van de staalprijzen voorlo-
®8 aanhoudt.
bekijft de Organisatie voor
nomische Samenwerking en
«teling (OESO) in haar
rapport over de staal-
rkt.
«Parijs gevestigde nstelling
lart de opleving met de aan-
®de economische groei die
«Maten van de Europese
le®ormaken.
'«de vraag naar staal uit de
bekt scherp aan. Ook de
Psbouw, de auto-industrie
nochinebouw leveren een
Je bijdrage aan de toename
jelstaalverbruik.
vSorziet de 0ES0 wel
mindering van de groei
t!Sag'
ame van het staalver-
bedr VOri§ 1aar noS 10>7 Pro"
omt dit iaar uit °p
Procent en -/ai
I *""*n uu Jaar uit op
lïzaklf en zal volgend jaar
3tdon j ,naar 2,6 procent,
kc P'fduktiegroei vertraagt:
Ide pl staalproduktie
I fi"8, samen 143 miljoen
T S iaar zal 146 miljoen
Sen i.L, Europese fabrieken
i Liif de OESO-econo-
td zal n Ci bezettings-
991vSP®van" procent
|l8SDr' Tprocentinin 1995
kvo a 1996-
Jks eL e.werelc'produktie is
Jen, nieuw hoogtepunt te
P vewS® Van vorig jaar
?al aantroti gln® van ruw"
tot 643 miljoen
ton. Volgend jaar zal het record
van 650 miljoen ton, dat werd ge
vestigd in 1989, worden verbe
terd tot dik 663 miljoen, zo schat
ten de rekenmeesters in de Fran
se hoofdstad.
Per regio verschilt de ontwikke
ling op de staalmarkt zeer sterk.
In de Verenigde Staten, waar de
economische groei eerder aan
trok dan in Europa, gaat de pro
duktie dit jaar nog verder om
hoog met 4,5 procent. Een even
tuele renteverhoging om de infla
tie in te dammen zal echter ook
op de Amerikaanse staalindustrie
een remmende uitwerking heb
ben. Toch voorziet de OESO een
bezettingsgraad van dik 93 pro
cent.
Maar volgend jaar vlakt de eco
nomische groei in de VS duidelijk
af en dat zal ook de staalbedrij
ven treffen.
De produktie zal dan met 2,2 pro
cent achteruitgaan, waarmee de
bezettingsgraad tot 89 procent
zal dalen.
In Japan, waar de economie zich
nauwelijks heeft hersteld, viel de
produktie vorig jaar 1,3 procent
terug, waardoor de bezettings
graad uitkwam op 67 procent.
De aarzelende opleving dit jaar
leidt tot een lichte produktiegroei
van 1,7 procent.
Ondanks de vele onzekerheden
die een voorspelling van de eco
nomische ontwikkeling in Japan
volgend jaar tamelijk moeilijk
maken, heeft de OESO een toene
ming van de staalproduktie van
3,5 procent in het rapport ge
schreven.
z&ZjJÊjgÈSÊ
- -
Wfos
ME1
l RiSSE
i Mlf i
RL(ZIE
ÉL«i£
In 1991 hingen Tilburgse journalisten de auto van Brabant Pers-directeur E. Penninx vol met pamfletten tegen de fusieplannen.
Nu is Penninx als topman van de VNU-dagbladengroep betrokken bij de aangekondigde fusie tussen De Stem en het BN.
FOTOARCHIEF DE STEM
Door Paul Verlinden
LEVERT DE SOM van twee
kranten één betere krant op?
Uitgever VNU denkt van
wel. De journalistieke kwali
teit kan omhoog als het Bra
bants Nieuwsblad en De
Stem samengevoegd worden,
is het argument van de uitge
ver.
Ook redacteuren begrijpen wel
dat met meer armslag meer
kwaliteit geleverd kan worden,
maar zij hechten daarnaast aan
concurrentie (die de geesten
scherp houdt) en aan de eigen
identiteit van hun krant.
De Stem en het BN zijn niet de
eerste en zullen ook niet de laat
ste kranten zijn die noodge
dwongen op de fusietrein gezet
worden. Binnen het VNU-con-
cern dat in Zuid- en Oost-Ne
derland de regionale dagbladen
markt beheerst, zijn in het re
cente verleden diverse kranten
geconfronteerd met fusies, wat
vaak met hevig verzet van de re
dacties gepaard ging.
Vier jaar geleden brak een felle
strijd uit in Tilburg, waar de re
dactie van Het Nieuwsblad zich
verzette tegen samenvoeging
met het Brabants Dagblad in
Den Bosch. Beide kranten ken
den al een redactionele uitwis
seling van kopij.
De redactie in Den Bosch had
weinig moeite met de fusie. De
Tilburgers daarentegen zagen
hun krant verdwijnen. Verzet,
werkonderbrekingen en witte
plekken in de krant volgden.
Maar Tilburg moest uiteindelijk
het hoofd buigen. Twee jaar ge
leden werden de redacties ineen
geschoven, vorig jaar kreeg ook
de Tilburgse krant 'Brabants
Dagblad' als titel.
Hoofdredacteur T. van der Meu-
len van het Brabants Dagblad
mocht donderdag in het tv-pro-
gramma Nova uitleggen dat de
fusie duidelijk een betere krant
had opgeleverd. Er is meer
ruimte gekomen voor specialis
men en de krant is dikker ge
worden. „Eén van onze journa
listen heeft zelfs het gouden
pennetje gewonnen, een prijs
voor jonge journalisten. Voor de
fusie was dat niet gebeurd, om
dat hij dan niet de ruimte had
gekregen om de artikelen te
schrijven die hij nu schrijft," al-
dus Van der Meulen. Minder
overtuigd van het nut van de fu
sie in Midden- en Oost-Brabant
is E. Naaykens, chef eindredac
tie en destijds aanvoerder van
het Tilburgs verzet. „Er is nu
meer kleurgebruik in de krant
en de drukkwaliteit is omhoog
gegaan. Maar is dat een gevolg
van de fusie? Goed, we hebben
meer pagina's gekregen, in zijn
totaliteit is het aantal redacteu
ren echter met 10 procent terug
gelopen, dus er is minder mens
kracht om die pagina's te vul
len."
Van der Meulen wijst er op dat
ondanks de fusie het abonnee
bestand van het Brabants Dag
blad amper is teruggelopen. Een
goed teken, vindt hij. Naaykens
daarentegen zegt dat het resul
taat voor de lezersmarkt teleur
stellend is. „De kwaliteit van
een dagblad kun je meten aan
het abonneebestand. Als dat
minder wordt, maak je dan een
betere krant?"
Verder oostelijk zijn momenteel
ook twee VNU-dagbladen druk
bezig met een fusie. De Limbur
ger (Roermond/Maastricht) en
het Dagblad van Noord-Lim
burg (Venlo) worden nog dit jaar
samengevoegd tot Dagblad De
Limburger. Ook hier heeft VNU
de strijd niet zonder slag of stoot
gewonnen.
Met name Venlo heeft zich ja
renlang gekant tegen de fusie
met de grote broer uit het zui
den. Bij De Limburger was min
der aversie tegen de samenvoe
ging. Uiteindelijk zijn de redac
ties van beide kranten hier tot
de conclusie gekomen dat groei
en in het eigen krappe jasje on
mogelijk werd. Zelf namen ze
het initiatief tot fusie. De uitge
ver kreeg zijn zin.
J. Cortenraad, lid van de redac
tiecommissie van De Limburger,
verwacht dat de nieuwe krant
meer kwaliteit kan leveren. „We
hebben de garantie gekregen dat
we de fusie in kunnen gaan zon
der verlies aan arbeidsplaatsen
op de redactie. Dat betekent dat
we efficiënter kunnen werken.
Een aantal dubbelfuncties kan
geschrapt worden, waardoor er
bijvoorbeeld meer ruimte komt
voor specialismen en meer ver
slaggevers ingezet kunnen wor
den."
Garanties dat de nieuwe Lim
burgse krant ook in de toekomst
140 journalisten in dienst houdt,
zijn echter niet gegeven. De
journalistenvakbond NVJ wijst
er op dat de uitgever in conjunc
tureel slechtere tijden ongetwij
feld zal kijken naar kostenbe
sparingen bij de (dure) redac
ties.
Bij de fusies in Limburg en in
Oost-Brabant is er geen sprake
geweest van concurrerende bla
den die in elkaar opgaan. Er was
amper overlapping van het ver
spreidingsgebied. Daarom heeft
Cortenraad minder moeite met
de fusie: „Anders zou het zijn als
er sprake was van concurrentie,
want die houdt de journalisten
scherp. Ik zou er bijvoorbeeld
niet aan moeten denken dat we
samen gaan met het Limburgs
Dagblad (een Telegraaf-dochter
die sterk staat in met name
Zuid-Limburg. PV)".
Concurrerende kranten die in
het verleden hebben moeten fu
seren, zijn er ook. Zo gingen het
Rotterdams Nieuwsblad en het
Vrije Volk in 1990 op in het
nieuwe Rotterdams Dagblad. De
situatie was hier echter bedui
dend anders dan bij de genoem
de VNU-kranten.
De journalistenvakbond NVJ,
die de VNU-fusies afwees,
steunde de fusie in Rotterdam.
„Dat was een typisch voorbeeld
van twee kranten die slecht
draaiden en zelfstandig niet
konden overleven. In zo'n situ
atie heb je geen keuze," aldus I.
Brakman, secretaris van de
NVJ.
Nu, vijf jaar later, heerst in Rot
terdam tevredenheid over de fu
sie. „We zijn duidelijk een bete
re krant gaan maken," zegt Joke
Vente, voorzitter van de redac
tieraad van het Rotterdams
Dagblad. „De journalisten hier
zijn na de samenvoeging en
thousiast aan de slag gegaan. Na
zoveel jaar ellende hadden we
zoiets van 'en nu gaan we een
goede krant maken'. Dat is denk
ik ook gelukt."
Anders dan in Rotterdam, is in
West-Brabant sprake van twee
concurrerende kranten die pri
ma winsten maken. De NVJ is
dan ook tegen een fusie hier.
„We beschouwen deze regio als
een soort reservaat, een van de
laatste regio's in dit land waar
nog concurrentie is. We hebben
vorig jaar nog laten onderzoe
ken wat het belang van plurifor
miteit is. De conclusie was dat
journalsten in een concurrentie-
gebied alerter werken en meer
nieuws leveren dan in regio's
waar maar één krant ver
schijnt," aldus Brakman.
Het behoud van pluriformiteit
in het Westbrabantse krante
landschap is een van de belang
rijkste motieven van de redac
ties van De Stem en het BN om
zich niet zonder slag of stoot bij
de samenvoeging neer te leggen.
Maar heeft dat verzet eigenlijk
wel zin, gezien de voorbeelden
in Limburg en Oost-Brabant,
waar Venlo en Tilburg het hoofd
in de schoot hebben moeten leg
gen?
NVJ-secretaris Brakman acht
de redactionele strijd in West-
Brabant niet bij voorbaat kans
loos: „Belangrijk is dat hier
twee partijen 'nee' zeggen. Bij
de andere VNU-kranten was er
steeds een krant die min of meer
voorstander was van samenvoe
ging. Dat maakte de situatie een
stuk moeilijker. Daarnaast zal
succesvol verzet afhangen van
hoe hard de redacties de strijd
willen voeren."
Oud-fusiebestrijder Naaykens
wenst De Stem en het BN veel
sterkte toe, hij vreest echter dat
ook de Westbrabantse journalis
ten uiteindelijk het onderspit
moeten delven.
„Dat twee redacties tegen zijn,
kan een voordeel zijn. Maar ik
denk dat het voordeel te margi
naal is."
ZATERDAG 5 AUGUSTUS 1995
Kansas City - De concentratiegolf in het Amerikaanse vrachtver
voer per spoor gaat onverminderd voort. De spoorwegmaatschap
pij Union Pacific koopt Southern Pacific voor een bedrag van 5,4
miljard dollar. Begin dit jaar nam concurrent Burlington Nort
hern na een hevig ovenamegevecht met Union Pacific de maat
schappij Santé Fé over.
Daarmee was 3,8 miljard dollar gemoeid. Dit voorjaar had Union
Pacific voor 1,1 miljard dollar een relatief kleine spoorwegonder
neming gekocht.
Door de overname wordt Union Pacific naar omzet weer de groot
ste spoorwegmaatschappij van de Verenigde Staten. Burlington,
destijds op de tweede plaats op de ranglijst, had die positie over
genomen door de aankoop van Santa Fé, die nummer zeven was.
Utrecht - NS zullen tijdens tropische dagen 'soepel' optreden wat
de kledingvoorschriften voor machinisten betreft. Dat is de uit
komst van overleg tussen de spoorwegvakbond FSV, en de ver-
voersbonden van CNV en FNV, alsmede de OR aan de ene kant en
NS anderzijds naar aanleiding van klachten van machinsten. Ook
de Inspectiedienst van het ministerie van sociale zaken was erbij
betrokken.
Dat heeft de FSV vrijdag bekendgemaakt.
Een en ander houdt in dat machinisten in korte broek 'niet meer
uit de trein worden geplukt' en er een 'uniforme' richtlijn voor de
verstrekking van gratis frisdrank komt. Nu gebeurde dat in de
ene standplaats wél en in de andere niet.
Verder zullen 'geparkeerde' treinstellen koel worden gehouden
door ventilatoren en komen er met hetzelfde doel zonneschermen
voor de eabineramen. NS hebben ook toegezegd dat het inbouwen
van airco in de meeste treinstellen zal worden 'versneld'.
Washington - Het percentage werklozen onder de beroepsbevol
king in de Verenigde Staten is in juli gestegen van 5,6 tot 5,7,
heeft het Amerikaanse ministerie van Arbeid gisteren bekendge
maakt. Het aantal banen (de landbouwsector niet meegerekend)
nam toe met 55.000. Dat aantal was aanzienlijk lager dan de door
analisten voorspelde 120.000.
Tegenover de teleurstellende banengroei in juli staat een correctie
van de toeneming van de werkgelegenheid in juni van 215.000 tot
250.000 arbeidsplaatsen. Maar de groei in mei is herzien van
62.000 tot 46.000 banen.
De cijfers duiden er al met al op dat het met de Amerikaanse eco
nomie wat minder goed gaat dan uit andere recente gegevens zou
blijken. De laatste tijd was de indruk ontstaan dat de vertraging
van de economische groei tot staan was gekomen.
Den Haag - Japan heeft het importverbod voor Nederlands kalfs
vlees officieel opgeheven. Dit maakte het minsterie van land
bouw, natuurbeheer en visserij gisteren bekend. Reden voor het
jarenlange verbod was de Japanse vrees voor mond- en klauw
zeer. De Japanse markt is vooralsnog goed voor enkele honderden
tonnen Nederlands kalfsvlees per jaar.
Londen - De Oost-Europabank maakt na vier jaar een einde aan
zijn relatie met het accountantsbureau Deloitte Touche Tomhat-
su. De bank gaat de komende vier jaar in zee met Arthur Ander
sen, zo heeft de instelling vrijdag bekendgemaakt.
Dfi.O.QSfsSüropabank heeft voor Arthur Anderjsep,ggkozen,omdat
dit kantoor goedkoper werkt dan Deloitte Touche Tolimatsu, is in
welingelichte kringen in de Londense City vernomen. De EBRD
staat al geruime tijd onder druk van de aangesloten landen, waar
onder Nederland, om de kosten drastisch terug te dringen.
Amstelveen - Het vervoer van passagiers en vracht door KLM is
in juli opnieuw gestegen. Het passagiersvervoer nam met 7 pro
cent toe ten opzichte van juli 1994, terwijl er in de vrachtsector
sprake was van een stijging met 19 procent. Door de sterke uit
breiding van de vrachtcapaciteit daalde de beladingsgraad van
77,2 tot 75 procent.
Het aantal passagiers in de Bussiness Class groeide in juli met 12
procent. Dat is tweemaal zoveel als het aantal passagiers in de
toeristenklasse.
De vervoersstijging in juli kwam vooral voor rekening van de rou
tes op Azië en de Pacific (25 procent meer vervoer) en Afrika (23
procent meer vervoer).
In de eerste vier maanden van het lopende boekjaar (april tot en
met juli) is het vervoer bij KLM met 11 procent gestegen. Ook in
dit geval was er bij vracht (plus 16 procent) een sterkere toename
te zien dan bij het passagiersvervoer (plus 7 procent).
Houten - Bij het transportbedrijf Brinks Nedlloyd staan de vak
bonden en de directie lijnrecht tegenover elkaar in verband met
voornemens van de directie om 70 van de 600 werknemers te ont
slaan. Het bedrijf wil bij de beslissing welke werknemers moeten
vertrekken de handen volledig vrij houden. De vakbonden zijn
het daarmee volstrekt oneens. Volgens bestuurder A. Bot van de
Vervoersbond CNV is de kans groot dat er in september, na afloop
van de vakantieperiode, acties gaan plaatsvinden.
Den Haag (anp) - In de maanden juni en juli zijn 4 miljoen harin
gen méér verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. De afgelo
pen twee maanden gingen 24 miljoen haringen over de toonbank,
tegen 20 miljoen in het zogeheten primeurseizoen 1994.
De stijging van 20 procent is vooral te danken aan de uitstekende
kwaliteit van de vis, maakte het Nederlands Visbureau gisteren
bekend. De nieuwe haring is goed vet en mals.
Volgens het bureau is het vanwege de enorme afzet afwachten of
er voldoende haring overblijft tot volgend jaar. Er is nu minder
aangevoerd dan in 1994, omdat de veelal Deense vissers moeite
hadden de rondtrekkende haring in de Noordzee te vinden.
Als de consument naar haring blijft vragen, dan kan de vis in
april al uitverkocht zijn, aldus het Visbureau.
Rotterdam (anp) - Body Consult, een adviesbureau voor cosme
tische chirurgie in Rotterdam, is failliet verklaard, nadat deze
onderneming in maart een kort geding verloor van de Consu
mentenbond.
De Rotterdamse onderneming richtte zich in advertenties op mensen
die ontevreden waren over hun uiterlijk en bood operaties aan. De
Consumentenhond stapte naar de rechter omdat Body Consult in tal
van bladen beweerde dat het operatief aanbrengen van borstprothe-
sen honderd procent veilig is.
De rechter veroordeelde op 30 maart in kort geding de onderneming
tot het plaatsen van rectificaties, hoewel Body Consult had aange
voerd dat dit het einde van het bedrijf zou betekenen.
Inmiddels hebben enkele mensen, die ontevreden zijn over de kwali
teit van de operaties, zich tot de Consumentenbond gewend. Die zal
schadeclaims aanmelden bij de curator.
Bovendien bezint de bond zich op andere manieren om schade te ver
halen, waarbij te denken valt aan artsen die de operaties in privé-kli-
nieken uitvoerden.