DE STEM 20.000 banen weg bij Dasa' Krantenfusies: verschraling of meer kwaliteit? Semens bouwt chipsfabriek in Engeland en niet in Duitsland )ESO: 'Staalprijzen aan verder omhoog' KtóSSftoiïïS:' u indernemingsraad vreest bezuinigingen en sluiting van produktieplaatsen Body Consult failliet na rel rond borstoperaties a 1 A7 ECONOMIE KORT Opnieuw overname in spoorwegen VS Treinmachinisten mogen in korte broek Werkloosheid VS toegenomen Nederlands kalfsvlees weer naar Japan Nieuwe accountant Oost-Europabank Vervoersgroei KLM houdt aan Conflict Brinks Nedlloyd over ontslagen Haringen grif over toonbank 5 AUGUSTUS 1995 47,50 3,75 52,50 91,90 41,00 32,00 27,30 12,00 340,00 21,80 450,00 f 50,10 e 75,50 27,10 2,45 e 75,00 e 16,00 39,00 2,25 20,70 ■kt Ikt ■98 |ug |lct lug lug |ug m ovu 52H 5!fi Wall Street allied signal amer.brands amer.tel.tel amoco corp asarco inc. baan company bethi. steel boeing co can.pacific chevron chiquita Chrysler Citicorp consedison digit.equipm. dupont nemours dow chemical eastman kodak exxon corp ford motor gen. electric gen. motors goodyear hewlett-pack. int bus.mach. int. tel.tel. klm airlines mcdonnell merck co. mobil oil omega financ. philips royal dutch sears roebuck sfe-south.pac. texaco inc. travelers united techn. westinghouse whitman corp woolworth Goud Goud onbewerkt 19,050-19,650 bewerkt 21,250 Zilver zilver onbewerkt 220-290 bewerkt 330 vk vorige koers sk a slotkoers gisteren a a laten b a bieden c ex claim e a gedaan/bieden d a ex dividend f a gedaan/laten g bieden en ex dividend h a laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend! Economie 62,50 584 0,60 0,70 65,00 586 3,50 3,30 70,00 516 3,00 m 60,00 540 7,00 1.10 190,00 262 13,50 13,00 3,10 210,00 272 3,20 155.00 217 2,50 a w 160,00 260 5,60 a 5,00 100.00 230 41,50 43,00 135,00 232 3,30 3J0 19,00 350 1,40 a 1,40 20,00 355 1,10 130 14,50 429 0,30 a 030 460,00 618 3,80 a 3$i 465,00 441 2,00 1,701 460,00 272 6,20 a 6,211 460,00 352 9,50 a 930 450,00 390 1,80 1,70 455,00 408 3,00 b 2,90 460,00 315 5,10 5,00 440,00 256 2,20 2.20 450,00 430 4,70 b 4,50 430,00 1600 4,50 a 4,00 450,00 800 9,00 b 9,00 70,00 279 5,10 4,80 75,00 242 3,10 2,90 80,00 306 1,80 1,60 90,00 505 0,60 0,40 90,00 319 3,20 330 95,00 310 1,40 1,60 95,00 500 2,30 2JJ 60,00 335 2,70 230 55,00 573 1,80 1,93 57,50 255 1,70 1,90 103,00 274 1,30 130 200,00 693 0,80 0,60 200,00 829 2,50 230 195,00 573 1,50 1,60 190,00 836 2,80 3,00 75,00 432 1,90 1,40 80,00 410 0,40 a 0,30 67,50 411 9,80 8,90 75,00 555 4,40 3,60 80,00 765 2,30 1,80 45,00 437 31,80 a 3130 75,00 527 1,30 1,80 75,00 254 3,00 3,50 840,00 325 9,00 730 840,00 305 12,50 13,500 205,00 240 2,00 1,40 oefening van een auto- en weten de in- en verkoop van nieuwoj bruikte auto's en motoren in binnen- tenland (t.w. kleinhandel). 77666 "Media Graphics", BasielhofSl, AJ Oosterhout (NB). Het ontwerpen vaardigen van advertenties voor mij dia. Groothandel in hard- en geven van onderwijs op het gebied vr tomatisering. 77667 Mirage, Tromplaan 6,4819 Abt Postordering van amusementsartikejj A£R 7nïH R V Sr.herodeeH *1 Juwe ren- >SN im). lan- ort- 84, ting, Han- B.V., ad- bied en el in duk- Sint md-, tems In- ede van on- ter en. >-Eng rheij- eling, Jtting emen ingen, gel hof 7, esbu- Lons. Con- rzoek ,4761 be- rrouw stam- van 77668 ASB Zuid B.V., Scherpdeej 4, Roosendaal. Het ontwikkelen, finfl en (doen) uitvoeren van bouwprop™ voor eigen rekening of rekeningvano verkrijgen, vervreemden, bezwaren, teren, huren en verhuren van onro 1 zaken en andere registergoederen. gaktiviteiten. 77669 Bosschenhoofd Hotel, Pas» Breugelstr. 45,4744 AA Bosschenh" ploitatie en ontwikkeling van onr "ke"' vind! 77670 Van Beers Hei, Las- en WW» Willem lll-straat 53, 4761 BB Zevem Hei-, las- en klusbedrijf. 77671 A J. Oele Stamrecht B.V., «J de Vrieslaan 4, 4797 CK Willem® Het afsluiten en uitvoeren van ven en stamrechtovereenkomsten. 77672 Wies Holding N.V BA Roosendaal. Deelne van ondernemingen en Beleggen in effecten en onroerende^, 77673 Coop. Ver. Nedpol. ConsyWjg HinnlIA n»Ho RroHaseweg M GJ ding U.A., Oude Bredaseweg Bavel. Het ten behoeve van de IW"J Dmst f :envan ar viesbureau voor het leveren va tens lidmaatschapovereenkomst zondere overeenkomst stichten v A (consulting), diensten en Pr0| tjfiS#i ment aan Oost-Europese 'nsta" drijven, alsmede de exploitatiei v delsonderneming in industnere^ j 77674 Nel Oomen, Haagdijk m Breda. Fotografie opdrachten c publicatie organen. o0 J 77675 Fa. New Style Bergen Wouwsestraat 36, 4611 Zoom. Kledingdetailhandel sJ fi xk 77676 Vija B.V. i.o.. Eikenlaan1', Zundert. De bemiddeling bt| van funderingswerken. 77677 Vertaalbureau N- JnaY ginnestraat 36, 4818 HC ore - reau, vanuit het Nederlands 77678brasserie 't Archief, 4823 JV Breda. Het verstrekken jes en (kleine) etenswaren centrum, detailhandel. Lien (anp) - Duitsland |ajs vestigingsplaats voor nationale bedrijven een ;e tegenslag te verwerken |jen. Het elektro- en nJnicaconeern Siemens Ml gisteren een nieuwe {fabriek in Engeland neer jatten. Daarmee loopt „lort Deutschland' een van 2 miljard l- plus 1500 nieuwe ar- itsenmis. wordt door tal van Ckkelingen de laatste jaren [s minder aantrekkelijk, waarschuwt dr. Heinrich von Pierer herhaaldelijk. De presi dent-directeur van Siemens, een van de grootste concerns van Duitsland, hamert iedere keer weer op de gevaren die Duitsland bedreigen. Vooral de arbeidskos ten zijn Pierer een doorn in het oog. Tijdens de metaalstaking dit voorjaar toonde hij zich een fel voorstander van een hard optre den van de werkgevers tegen de vakbonden. De loonsverhogingen die uitein delijk uit de bus rolden, waren voor heel wat metaalbedrijven een verschrikking. „De loonsver hoging voor een Duitse werkne mer is precies de helft van het to tale loon van een werknemer in Tsjechië," merkte Von Pierer bit ter op. Een Duitse werknemer kost zijn bedrijf tien keer zo veel als een Tjsechische arbeider pal over de grens. De goedkopere ar beidskrachten hebben dan ook bijgedragen tot de keuze voor Engeland. Ook de werktijden speelden een rol. In Duitsland hamert Siemens samen met talloze andere werk gevers op de noodzaak van veel flexibelere werktijden, maar de machtige vakbonden blijven dat vooralsnog halsstarrig weigeren. Siemens stelt zelf dat de keuze voor Engeland 'geen vlucht uit Standort Deutschland' is. Het is een 'strategische' keuze, onder streept het bedrijf. Groot-Brit- tannië is immers de op een na grootste markt voor halfgeleiders in Europa en Siemens is daar graag aanwezig. In Duitsland, de grootste markt in Europa, heeft Siemens al twee chipsfabrieken. Siemens heeft Duitsland echter niet helemaal links laten liggen. Het bedrijf wijst in dit verband op de uitbreidingen van 'meerde re honderden miljoenen' marken die het concern gisteren aankon digde, tegelijkertijd met de bouw van de fabriek in Engeland. In Engeland kan Von Pierer, die persoonlijk heeft onderhandeld met de Britse vice-premier Mi chael Heseltine, eveneens reke nen op behoorlijke financiële on dersteuning. Het gebied rond Newcastle wordt door de teloor gang van de scheepsbouw geteis terd door een werkloosheid van 17 procent. De Britse autoriteiten hebben veel over voor nieuwe werkgelegenheid. Eerder trok de regio al grote investeringen aan van de Japanse concerns Fujitsu en Nissan en het Koreaanse Sam sung. \Maar volgens een woordvoerder van Siemens hebben de financië le voorwaarden in dit geval een ondergeschikte rol gespeeld om dat het concern bij een investe ring in de oostelijke Duitse deel staten hogere subsidies van de Europese Unie had kunnen bin nenslepen. De uitbreiding van de chipspro- duktie vormt een prioriteit in het beleid van Siemens. Von Pierer wil de omzet van zijn divisie half geleiders, die de afgelopen twee jaar is verdubbeld tot 4 miljard mark, op middellange termijn nogmaals verdubbelen. Dit jaar is deze divisie uitgegroeid tot de grootste winstmaker van het be drijf. Jonze correspondent i - De Ondernemingsraad van Dasa - de lucht- en [aïevaartdochter van Daimler-Benz - vreest dat in island mogelijk 20.000 banen geschrapt zullen wor- i en dat Dasa-produktieplaatsen zullen worden geslo- Vooral bij Airbus AG zal met ijzeren hand bezuinigd eten worden. end is of ook Fokker, dat Iideel is van Dasa, onder de jiw aangescherpte bezuini- a valt. Binnenkort zullen Isaithet ongeveer 120 pagi- i tellende, bezuinigingsplan laid worden. Ide vakbonden zijn ongerust. Sa-directeur Manfred Bischoff [op het bedrijfspensioen wil- [taten, loonsverhogingen aan [den leggen, de zaterdag als Ikdag invoeren en tegelijk Sr de 40-urige werkweek wil- praten. Minder geld voor perk, constateert de OR van luier bezorgd. i circuleert in de Duitse js het hardnekkige gerucht dat [voormalige voorzitter van de 1 van bestuur van Daimler, aid keuter, binnenskamers ivongen zou worden om vrij- ig uit de raad van eommissa- en van Daimler te treden, ter trad dit voorjaar af als gste Daimler-baas, maar hij ondt via zijn commissariaat [pop het bedrijfsgeheimen, to werd onlangs grondig held door het vroegere er-directielid Gerhard Lie- Die was met vervroegd pen- p maar werd twee weken ge in op staande voet ontslagen lit hij in een financieel-eco- »h tijdschrift een reeks van iuldigingen aan Reuter tte. Die zou armlastige be- w aan het Daimler-concern hebben toegevoegd voor onver antwoord hoge overnamesom men. Reuter's opvolger, Jürgen Schremmpp, trok publiekelijk partij voor zijn voorganger. Een Daimler-woordvoerder wees er gisteren nog eens op, dat alle aankoopbesluiten in het verleden door de héle raad van bestuur zijn genomen, inclusief Liener die de financiën in zijn poprte- feuille had. Daimler-Benz zorgde dezer da gen opnieuw voor opschudding door de benoeming van oud-am bassadeur Jürgen Sudhoff (59) tot representant voor Daimler in Frankrijk. Sudhoff was tot voor kort ambassadeur in Parijs. Op doktersadvies liet hij zich ar beidsongeschikt verklaren. Bui tenlandse Zaken in Bonn betaalt hem sindsdien het gebruikelijke riante overgdngssalaris. Minister Kinkel van Buitenland se Zaken zou boos zijn over de 'wonderbaarlijke genezing' van zijn ex-medewerker, die kenne lijk niet te ziek is om Daimler re gelmatig te rapporteren over de economische en politieke ontwik keling in Frankrijk. Op het minsterie in Bonn is al ge opperd de uitkering aan Sudhoff te korten, of een herkeuring voor hem aan te vragen zodat hij op grond daarvan gedwongen zou kunnen worden weer aan het (di plomatieke) werk te gaan. (anp) - Staalfabrikanten in de Europese Unie zullen zo- oit als volgend jaar goede zaken doen. Het verbruik van «seemt verder toe, de produktie komt op een nieuw record "jl de bezettingsgraad van de fabrieken gestaag verder op- Mat betekent dat de stijging van de staalprijzen voorlo- ®8 aanhoudt. bekijft de Organisatie voor nomische Samenwerking en «teling (OESO) in haar rapport over de staal- rkt. «Parijs gevestigde nstelling lart de opleving met de aan- ®de economische groei die «Maten van de Europese le®ormaken. '«de vraag naar staal uit de bekt scherp aan. Ook de Psbouw, de auto-industrie nochinebouw leveren een Je bijdrage aan de toename jelstaalverbruik. vSorziet de 0ES0 wel mindering van de groei t!Sag' ame van het staalver- bedr VOri§ 1aar noS 10>7 Pro" omt dit iaar uit °p Procent en -/ai I *""*n uu Jaar uit op lïzaklf en zal volgend jaar 3tdon j ,naar 2,6 procent, kc P'fduktiegroei vertraagt: Ide pl staalproduktie I fi"8, samen 143 miljoen T S iaar zal 146 miljoen Sen i.L, Europese fabrieken i Liif de OESO-econo- td zal n Ci bezettings- 991vSP®van" procent |l8SDr' Tprocentinin 1995 kvo a 1996- Jks eL e.werelc'produktie is Jen, nieuw hoogtepunt te P vewS® Van vorig jaar ?al aantroti gln® van ruw" tot 643 miljoen ton. Volgend jaar zal het record van 650 miljoen ton, dat werd ge vestigd in 1989, worden verbe terd tot dik 663 miljoen, zo schat ten de rekenmeesters in de Fran se hoofdstad. Per regio verschilt de ontwikke ling op de staalmarkt zeer sterk. In de Verenigde Staten, waar de economische groei eerder aan trok dan in Europa, gaat de pro duktie dit jaar nog verder om hoog met 4,5 procent. Een even tuele renteverhoging om de infla tie in te dammen zal echter ook op de Amerikaanse staalindustrie een remmende uitwerking heb ben. Toch voorziet de OESO een bezettingsgraad van dik 93 pro cent. Maar volgend jaar vlakt de eco nomische groei in de VS duidelijk af en dat zal ook de staalbedrij ven treffen. De produktie zal dan met 2,2 pro cent achteruitgaan, waarmee de bezettingsgraad tot 89 procent zal dalen. In Japan, waar de economie zich nauwelijks heeft hersteld, viel de produktie vorig jaar 1,3 procent terug, waardoor de bezettings graad uitkwam op 67 procent. De aarzelende opleving dit jaar leidt tot een lichte produktiegroei van 1,7 procent. Ondanks de vele onzekerheden die een voorspelling van de eco nomische ontwikkeling in Japan volgend jaar tamelijk moeilijk maken, heeft de OESO een toene ming van de staalproduktie van 3,5 procent in het rapport ge schreven. z&ZjJÊjgÈSÊ - - Wfos ME1 l RiSSE i Mlf i RL(ZIE ÉL«i£ In 1991 hingen Tilburgse journalisten de auto van Brabant Pers-directeur E. Penninx vol met pamfletten tegen de fusieplannen. Nu is Penninx als topman van de VNU-dagbladengroep betrokken bij de aangekondigde fusie tussen De Stem en het BN. FOTOARCHIEF DE STEM Door Paul Verlinden LEVERT DE SOM van twee kranten één betere krant op? Uitgever VNU denkt van wel. De journalistieke kwali teit kan omhoog als het Bra bants Nieuwsblad en De Stem samengevoegd worden, is het argument van de uitge ver. Ook redacteuren begrijpen wel dat met meer armslag meer kwaliteit geleverd kan worden, maar zij hechten daarnaast aan concurrentie (die de geesten scherp houdt) en aan de eigen identiteit van hun krant. De Stem en het BN zijn niet de eerste en zullen ook niet de laat ste kranten zijn die noodge dwongen op de fusietrein gezet worden. Binnen het VNU-con- cern dat in Zuid- en Oost-Ne derland de regionale dagbladen markt beheerst, zijn in het re cente verleden diverse kranten geconfronteerd met fusies, wat vaak met hevig verzet van de re dacties gepaard ging. Vier jaar geleden brak een felle strijd uit in Tilburg, waar de re dactie van Het Nieuwsblad zich verzette tegen samenvoeging met het Brabants Dagblad in Den Bosch. Beide kranten ken den al een redactionele uitwis seling van kopij. De redactie in Den Bosch had weinig moeite met de fusie. De Tilburgers daarentegen zagen hun krant verdwijnen. Verzet, werkonderbrekingen en witte plekken in de krant volgden. Maar Tilburg moest uiteindelijk het hoofd buigen. Twee jaar ge leden werden de redacties ineen geschoven, vorig jaar kreeg ook de Tilburgse krant 'Brabants Dagblad' als titel. Hoofdredacteur T. van der Meu- len van het Brabants Dagblad mocht donderdag in het tv-pro- gramma Nova uitleggen dat de fusie duidelijk een betere krant had opgeleverd. Er is meer ruimte gekomen voor specialis men en de krant is dikker ge worden. „Eén van onze journa listen heeft zelfs het gouden pennetje gewonnen, een prijs voor jonge journalisten. Voor de fusie was dat niet gebeurd, om dat hij dan niet de ruimte had gekregen om de artikelen te schrijven die hij nu schrijft," al- dus Van der Meulen. Minder overtuigd van het nut van de fu sie in Midden- en Oost-Brabant is E. Naaykens, chef eindredac tie en destijds aanvoerder van het Tilburgs verzet. „Er is nu meer kleurgebruik in de krant en de drukkwaliteit is omhoog gegaan. Maar is dat een gevolg van de fusie? Goed, we hebben meer pagina's gekregen, in zijn totaliteit is het aantal redacteu ren echter met 10 procent terug gelopen, dus er is minder mens kracht om die pagina's te vul len." Van der Meulen wijst er op dat ondanks de fusie het abonnee bestand van het Brabants Dag blad amper is teruggelopen. Een goed teken, vindt hij. Naaykens daarentegen zegt dat het resul taat voor de lezersmarkt teleur stellend is. „De kwaliteit van een dagblad kun je meten aan het abonneebestand. Als dat minder wordt, maak je dan een betere krant?" Verder oostelijk zijn momenteel ook twee VNU-dagbladen druk bezig met een fusie. De Limbur ger (Roermond/Maastricht) en het Dagblad van Noord-Lim burg (Venlo) worden nog dit jaar samengevoegd tot Dagblad De Limburger. Ook hier heeft VNU de strijd niet zonder slag of stoot gewonnen. Met name Venlo heeft zich ja renlang gekant tegen de fusie met de grote broer uit het zui den. Bij De Limburger was min der aversie tegen de samenvoe ging. Uiteindelijk zijn de redac ties van beide kranten hier tot de conclusie gekomen dat groei en in het eigen krappe jasje on mogelijk werd. Zelf namen ze het initiatief tot fusie. De uitge ver kreeg zijn zin. J. Cortenraad, lid van de redac tiecommissie van De Limburger, verwacht dat de nieuwe krant meer kwaliteit kan leveren. „We hebben de garantie gekregen dat we de fusie in kunnen gaan zon der verlies aan arbeidsplaatsen op de redactie. Dat betekent dat we efficiënter kunnen werken. Een aantal dubbelfuncties kan geschrapt worden, waardoor er bijvoorbeeld meer ruimte komt voor specialismen en meer ver slaggevers ingezet kunnen wor den." Garanties dat de nieuwe Lim burgse krant ook in de toekomst 140 journalisten in dienst houdt, zijn echter niet gegeven. De journalistenvakbond NVJ wijst er op dat de uitgever in conjunc tureel slechtere tijden ongetwij feld zal kijken naar kostenbe sparingen bij de (dure) redac ties. Bij de fusies in Limburg en in Oost-Brabant is er geen sprake geweest van concurrerende bla den die in elkaar opgaan. Er was amper overlapping van het ver spreidingsgebied. Daarom heeft Cortenraad minder moeite met de fusie: „Anders zou het zijn als er sprake was van concurrentie, want die houdt de journalisten scherp. Ik zou er bijvoorbeeld niet aan moeten denken dat we samen gaan met het Limburgs Dagblad (een Telegraaf-dochter die sterk staat in met name Zuid-Limburg. PV)". Concurrerende kranten die in het verleden hebben moeten fu seren, zijn er ook. Zo gingen het Rotterdams Nieuwsblad en het Vrije Volk in 1990 op in het nieuwe Rotterdams Dagblad. De situatie was hier echter bedui dend anders dan bij de genoem de VNU-kranten. De journalistenvakbond NVJ, die de VNU-fusies afwees, steunde de fusie in Rotterdam. „Dat was een typisch voorbeeld van twee kranten die slecht draaiden en zelfstandig niet konden overleven. In zo'n situ atie heb je geen keuze," aldus I. Brakman, secretaris van de NVJ. Nu, vijf jaar later, heerst in Rot terdam tevredenheid over de fu sie. „We zijn duidelijk een bete re krant gaan maken," zegt Joke Vente, voorzitter van de redac tieraad van het Rotterdams Dagblad. „De journalisten hier zijn na de samenvoeging en thousiast aan de slag gegaan. Na zoveel jaar ellende hadden we zoiets van 'en nu gaan we een goede krant maken'. Dat is denk ik ook gelukt." Anders dan in Rotterdam, is in West-Brabant sprake van twee concurrerende kranten die pri ma winsten maken. De NVJ is dan ook tegen een fusie hier. „We beschouwen deze regio als een soort reservaat, een van de laatste regio's in dit land waar nog concurrentie is. We hebben vorig jaar nog laten onderzoe ken wat het belang van plurifor miteit is. De conclusie was dat journalsten in een concurrentie- gebied alerter werken en meer nieuws leveren dan in regio's waar maar één krant ver schijnt," aldus Brakman. Het behoud van pluriformiteit in het Westbrabantse krante landschap is een van de belang rijkste motieven van de redac ties van De Stem en het BN om zich niet zonder slag of stoot bij de samenvoeging neer te leggen. Maar heeft dat verzet eigenlijk wel zin, gezien de voorbeelden in Limburg en Oost-Brabant, waar Venlo en Tilburg het hoofd in de schoot hebben moeten leg gen? NVJ-secretaris Brakman acht de redactionele strijd in West- Brabant niet bij voorbaat kans loos: „Belangrijk is dat hier twee partijen 'nee' zeggen. Bij de andere VNU-kranten was er steeds een krant die min of meer voorstander was van samenvoe ging. Dat maakte de situatie een stuk moeilijker. Daarnaast zal succesvol verzet afhangen van hoe hard de redacties de strijd willen voeren." Oud-fusiebestrijder Naaykens wenst De Stem en het BN veel sterkte toe, hij vreest echter dat ook de Westbrabantse journalis ten uiteindelijk het onderspit moeten delven. „Dat twee redacties tegen zijn, kan een voordeel zijn. Maar ik denk dat het voordeel te margi naal is." ZATERDAG 5 AUGUSTUS 1995 Kansas City - De concentratiegolf in het Amerikaanse vrachtver voer per spoor gaat onverminderd voort. De spoorwegmaatschap pij Union Pacific koopt Southern Pacific voor een bedrag van 5,4 miljard dollar. Begin dit jaar nam concurrent Burlington Nort hern na een hevig ovenamegevecht met Union Pacific de maat schappij Santé Fé over. Daarmee was 3,8 miljard dollar gemoeid. Dit voorjaar had Union Pacific voor 1,1 miljard dollar een relatief kleine spoorwegonder neming gekocht. Door de overname wordt Union Pacific naar omzet weer de groot ste spoorwegmaatschappij van de Verenigde Staten. Burlington, destijds op de tweede plaats op de ranglijst, had die positie over genomen door de aankoop van Santa Fé, die nummer zeven was. Utrecht - NS zullen tijdens tropische dagen 'soepel' optreden wat de kledingvoorschriften voor machinisten betreft. Dat is de uit komst van overleg tussen de spoorwegvakbond FSV, en de ver- voersbonden van CNV en FNV, alsmede de OR aan de ene kant en NS anderzijds naar aanleiding van klachten van machinsten. Ook de Inspectiedienst van het ministerie van sociale zaken was erbij betrokken. Dat heeft de FSV vrijdag bekendgemaakt. Een en ander houdt in dat machinisten in korte broek 'niet meer uit de trein worden geplukt' en er een 'uniforme' richtlijn voor de verstrekking van gratis frisdrank komt. Nu gebeurde dat in de ene standplaats wél en in de andere niet. Verder zullen 'geparkeerde' treinstellen koel worden gehouden door ventilatoren en komen er met hetzelfde doel zonneschermen voor de eabineramen. NS hebben ook toegezegd dat het inbouwen van airco in de meeste treinstellen zal worden 'versneld'. Washington - Het percentage werklozen onder de beroepsbevol king in de Verenigde Staten is in juli gestegen van 5,6 tot 5,7, heeft het Amerikaanse ministerie van Arbeid gisteren bekendge maakt. Het aantal banen (de landbouwsector niet meegerekend) nam toe met 55.000. Dat aantal was aanzienlijk lager dan de door analisten voorspelde 120.000. Tegenover de teleurstellende banengroei in juli staat een correctie van de toeneming van de werkgelegenheid in juni van 215.000 tot 250.000 arbeidsplaatsen. Maar de groei in mei is herzien van 62.000 tot 46.000 banen. De cijfers duiden er al met al op dat het met de Amerikaanse eco nomie wat minder goed gaat dan uit andere recente gegevens zou blijken. De laatste tijd was de indruk ontstaan dat de vertraging van de economische groei tot staan was gekomen. Den Haag - Japan heeft het importverbod voor Nederlands kalfs vlees officieel opgeheven. Dit maakte het minsterie van land bouw, natuurbeheer en visserij gisteren bekend. Reden voor het jarenlange verbod was de Japanse vrees voor mond- en klauw zeer. De Japanse markt is vooralsnog goed voor enkele honderden tonnen Nederlands kalfsvlees per jaar. Londen - De Oost-Europabank maakt na vier jaar een einde aan zijn relatie met het accountantsbureau Deloitte Touche Tomhat- su. De bank gaat de komende vier jaar in zee met Arthur Ander sen, zo heeft de instelling vrijdag bekendgemaakt. Dfi.O.QSfsSüropabank heeft voor Arthur Anderjsep,ggkozen,omdat dit kantoor goedkoper werkt dan Deloitte Touche Tolimatsu, is in welingelichte kringen in de Londense City vernomen. De EBRD staat al geruime tijd onder druk van de aangesloten landen, waar onder Nederland, om de kosten drastisch terug te dringen. Amstelveen - Het vervoer van passagiers en vracht door KLM is in juli opnieuw gestegen. Het passagiersvervoer nam met 7 pro cent toe ten opzichte van juli 1994, terwijl er in de vrachtsector sprake was van een stijging met 19 procent. Door de sterke uit breiding van de vrachtcapaciteit daalde de beladingsgraad van 77,2 tot 75 procent. Het aantal passagiers in de Bussiness Class groeide in juli met 12 procent. Dat is tweemaal zoveel als het aantal passagiers in de toeristenklasse. De vervoersstijging in juli kwam vooral voor rekening van de rou tes op Azië en de Pacific (25 procent meer vervoer) en Afrika (23 procent meer vervoer). In de eerste vier maanden van het lopende boekjaar (april tot en met juli) is het vervoer bij KLM met 11 procent gestegen. Ook in dit geval was er bij vracht (plus 16 procent) een sterkere toename te zien dan bij het passagiersvervoer (plus 7 procent). Houten - Bij het transportbedrijf Brinks Nedlloyd staan de vak bonden en de directie lijnrecht tegenover elkaar in verband met voornemens van de directie om 70 van de 600 werknemers te ont slaan. Het bedrijf wil bij de beslissing welke werknemers moeten vertrekken de handen volledig vrij houden. De vakbonden zijn het daarmee volstrekt oneens. Volgens bestuurder A. Bot van de Vervoersbond CNV is de kans groot dat er in september, na afloop van de vakantieperiode, acties gaan plaatsvinden. Den Haag (anp) - In de maanden juni en juli zijn 4 miljoen harin gen méér verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. De afgelo pen twee maanden gingen 24 miljoen haringen over de toonbank, tegen 20 miljoen in het zogeheten primeurseizoen 1994. De stijging van 20 procent is vooral te danken aan de uitstekende kwaliteit van de vis, maakte het Nederlands Visbureau gisteren bekend. De nieuwe haring is goed vet en mals. Volgens het bureau is het vanwege de enorme afzet afwachten of er voldoende haring overblijft tot volgend jaar. Er is nu minder aangevoerd dan in 1994, omdat de veelal Deense vissers moeite hadden de rondtrekkende haring in de Noordzee te vinden. Als de consument naar haring blijft vragen, dan kan de vis in april al uitverkocht zijn, aldus het Visbureau. Rotterdam (anp) - Body Consult, een adviesbureau voor cosme tische chirurgie in Rotterdam, is failliet verklaard, nadat deze onderneming in maart een kort geding verloor van de Consu mentenbond. De Rotterdamse onderneming richtte zich in advertenties op mensen die ontevreden waren over hun uiterlijk en bood operaties aan. De Consumentenhond stapte naar de rechter omdat Body Consult in tal van bladen beweerde dat het operatief aanbrengen van borstprothe- sen honderd procent veilig is. De rechter veroordeelde op 30 maart in kort geding de onderneming tot het plaatsen van rectificaties, hoewel Body Consult had aange voerd dat dit het einde van het bedrijf zou betekenen. Inmiddels hebben enkele mensen, die ontevreden zijn over de kwali teit van de operaties, zich tot de Consumentenbond gewend. Die zal schadeclaims aanmelden bij de curator. Bovendien bezint de bond zich op andere manieren om schade te ver halen, waarbij te denken valt aan artsen die de operaties in privé-kli- nieken uitvoerden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 7