Zomer-Gids
6Ik heb ook niet alle antwoorden'
Nationale Plantentuin België: vezels maken kunst
Bromet graaft dief
in Indië-verhalen
DE STEM
Space
Oddity
(1969)
Bert van Leeuwen verpersoonlijking van de hedendaagse EO
OP REIS
BETSY GIJS
Schenking aan ScheepvaartiniH11
ZATERDAG 5 AUGUSTUS 1995 |£DERLAND 1
raket tV
David Bowie
FOTO ARCHIEF DE STEM
Toegegeven, Space Oddity van
David Bowie was lang niet de
grootste hit van de zomer van
1969. Maar de ruimtevaart-gelui
den en de kreet 'Can you hear
me, major Tom?' geven de sfeer
van die zomer, nu 26 jaar gele
den, op ongeëvenaarde wijze
weer. Commerciële én verre pop
muziek werden geïnspireerd
door de opening van de kosmos,
die begon met de maanlanding
op 21 juli.
Neil Armstrong stapte op de
maan en de mensheid maakte
een reuzensprong. Welke gehei
men lagen er achter de sterren?
Het Amerikaanse duo Zager
Evans bezong de grote en toch
ook angstwekkende toekomst in
een andere zomerhit, In the year
2525 (twenty-five twenty-five).
De Syrds zetten op hun volgende
elpee zelfs een (kort) nummer
over het ruimte-wonder: Arm
strong, Aldrin and Collins.
De toen 22-jarige
was een magere
stuik, blond haar. Twee jaar
der had hij een succesje r
me till Tuesday, maar dat was in
Nederlands nauwelijks opgeval
len. Ooit was hij de meest toege
wijde fan van de Pretty Things,
daarna probeerde hij het als mi-
me-speler.
Space Oddity (ruimte-dwaasheid)
was een variatie op de filmtitel
2001: A Space Odyssey en bete
kende de doorbraak van Bowie,
die eigenlijk gewoon Jones heet
te. Later introduceerde hij de
nichten-rock, de decadente stijl
van het begin van de jaren ze
ventig. Uitbundig opgemaakt
slechtte hij de grens tussen man
en vrouw en reisde hij verder
door de kosmos met zijn creaties
Ziggy Stardust en de Spiders fr
om Mars.
De abolute hit van het hele jaar
1969 was Je t'aime moi non
plus, waarin het kreunen van Ja
ne Birkin ook als een sprongetje
voor de mensheid beschouwd
zou kunnen worden. 5erge
Gainsbourg had de liefdes-con
versatie eerder opgenomen met
Brigitte Bardot, maar die was
kennelijk nog niet zo ver. Ze wil
de niet dat het nummer werd uit
gebracht.
De kinderen keken naar De Fa
beltjeskrant, Oebele en Floris
(Rutger Hauer), terwijl hun ou
ders in het Journaal zagen dat
Pompidou eindelijk De Gaulle
opvolgde en in Noord-ierland
een godsdienstoorlog begon. Ed
dy Merckx won in 1969 zijn eer
ste Tour de France.
Maar het belangrijkste was toch
dat er Something in the air was,
zoals Thunderclap Newman
zong. Het Maagdenhuis in Am
sterdam was bezet geweest en
het gigantische popfestival van
Woodstock beloofde luidruchtig
een tijdperk van love en peace.
John Lennon en Yoko Ono pro
pageerden het ook in The Ballad
of John and Yoko, waarin ze on
der meer hun bed-scène in het
Amsterdamse Hilton Hotel (in
maart) bezongen. Later in de zo
mer kwam Lennon met Give pe
ace a chance.
Met al die adembenemende toe
komstperspectieven groeide ook
de onzekerheid en de angst. Be
stonden de Beatles nog wel?
Konden lieve hippies ook moor
denaars zijn? Charles Manson en
zijn bende doodden Sharon Tate
en zes anderen. Wat zouden de
jaren zeventig brengen? Can you
hear me, major Tom?
Door Maarten van de Rakt
Smetteloos wit T-shirt, korte
broek, gympies. Een frisse
verschijning, die jonger lijkt
dan hij is. Eerder 25 dan 35
jaar. Bert van Leeuwen, der
tien jaar getrouwd, vader van
drie kinderen: Paulien (7),
Laurens (4) en Borus (2).
Voorheen eigenaar van een
schoonmaakbedrijf, afgestu
deerd in het Nederlands. Nu
EO's duizendpoot en een ge
zichtsbepalend figuur. Van
avond weer op de buis voor
jong en oud met Bert's Yellow
Cab en De Keuze.
„Ik hoorde iemand na afloop van
een proefprogramma over mij
zeggen: Zo'n jongetje moet ge
woon quizzen doen. Toen dacht
ik: ho effe, hoezo jongetje? Nie
mand vindt het erg om jonger te
lijken. Och, je wordt vanzelf
oud. De eerste grijze haren zijn
in zicht. Dat zei mijn vrouw net
nog."
Bert van Leeuwen komt uit een
gezin van zeven kinderen. Bert
was de derde in de rij. Derde
zoon van een groothandelaar in
aardappels en later bloemen en
diepvriesprodukten. „Vroeger
hadden we allemaal bijbaantjes.
Je hielp vader in zijn bedrijf. De
een werkte bij de kaasboer, de
ander bij de groenteman. Groen
te schoonmaken, tomatenpluk,
krantewijk, schoonmaken bij
McDonald's. Dat was ik ge
wend."
„Na een jaar Pedagogische Aca
demie kwam ik erachter dat dat
niet was wat ik wilde. Toen ben
ik met een vriend een schoon
maakbedrijf begonnen om in
mijn onderhoud te voorzien. Ik
was achttien jaar en had de
handtekening van mijn vader
nodig. Lions Maintenance heette
het. Een paar scholen had ik, een
bankgebouw. Enkele jongetjes
werkten voor me en ik moest
controleren of ze het goed had
den gedaan. Die gasten kunnen
wel voor je werken, maar ze
doen het nooit zo goed als jij. Ik
was een heel snelle. Een aparte
tijd."
„Toen ben ik Nederlands gaan
studeren, eerst M.O. en later op
de Leidse universiteit. Studeren
en schoonmaken is een perfecte
combinatie. Ik hoefde geen
beurs. Toen zag ik die adverten
tie: omroeper schuine streep om-
roepster. Dat leek me wel humo
ristisch. Ik solliciteerde en het
balletje ging rollen."
Tjemig
Een EO-voorlichter komt binnen
met een broodje kroket. Een bik
kelhard geval. „Beestachtig",
grijnst Bert van Leeuwen. „Ik
dacht even dat ik goed behan
deld werd bij de EO, maar ik sta
gelijk met twee benen op de
grond." En: „Tjemig."
„Ik was presentator, schoonma
ker en student tegelijk. Dat ging
ten koste van mijn studie na-
Bert van Leeuwen: „Die radio en televisie, dat is toch maar een grote poppenkast.
FOTO DIJKSTRA
tuurlijk. Toen het studeren uit
de hand dreigde te lopen, heb ik
een slotoffensief ingezet. Ik liep
stage op de afdeling p.r. van de
EO en studeerde af op De Stijl
verschillen in Teksten van EO en
Veronica-omroepers.
Wat was je conclusie?
„Mijn slotopmerking was: als je
haar maar goed zit. De meeste
kritiek krijg je niet op de teksten
maar op je kleding, dat is sowie
so kenmerkend voor tv. Bij Vero
nica is het meer jij en jouw, niet
perfect Nederlands. Van de vijf
EO'ers hadden er twee wat om-
roepteksten betreft net zo goed
bij Veronica kunnen zitten, en
andersom", verklaart Van Leeu
wen terwijl hij zijn kroket pro
beert weg te werken.
„Er is niks zo leuk als bekend
zijn als EO-presentator. Een
beetje in de luwte. Je kunt nog
overal binnenkomen zonder
aangestaard te worden. Dan voel
je je verschrikkelijk. En soms
heb je er een beetje profijt van.
Ik zette een keer een fiets in de
krant. Een jongetje kwam kij
ken, zijn moeder moest beslis
sen. Maar ze hoefde de fiets niet
eens meer te zien. Moeder had
zoiets van: dat zit wel goed."
Wat voor imago heeft de Evange
lische Omroep?
„Vroeger werden we tuttig en
wereldvreemd gevonden. Voor ik
hier elf jaar geleden begon,
hoorde je de meest rare verhalen
van mensen die geen make-up op
mochten en niet mochten spor
ten. Mensen kijken nu heel an
ders aan tegen de EO. De pro
gramma's worden redelijk ge
waardeerd, omdat ze goed in el
kaar zitten. We zijn geen groen
tje meer in het publieke bestel.
Dat hebben we van ons afgewor
pen. Het is allemaal wat moder
ner. Maar we blijven de omroep,
die staat voor zijn naam. We zijn
er om mensen iets van het evan
gelie te laten zien."
„Dat gebeurt minder opgelegd,
reëler. Als je op een cursus zit
met andere omroepmensen, hoor
je vaak na een paar dagen: Je
valt me best mee. Lopen er meer
van dat soort gewone mensen bij
jullie? Ik betrap mezelf ook wel
eens op vooroordelen."
De voorlichter komt weer bin
nen: „Jur, het was een onwijs
lekkere kroket, heerlijk."
„Het is niet zo zwart-wit: ik ben
christen, geloof in God en dat hij
alles in handen heeft, en zij gelo
ven niet."
„We vinden dezelfde zaken
moeilijk, zitten met dezelfde
problemen in de maag. En soms
weet ik het allemaal ook veel
minder goed dan zij denken. Ik
heb ook niet alle antwoorden.
Die eerlijkheid moet ook in onze
programma's zitten en die zit er
steeds meer in. We hebben de
wijsheid niet in pacht."
„Je bent er heilig van overtuigd,
dat wat in de Bijbel staat waar
is, dat God van mensen houdt,
dat wil je graag doorgeven. Maar
je moet ook respect hebben voor
mensen die niet geloven. Dat
doen we in De Keuze ook. Waar
alles om draait, is dat je als mens
een keuze kunt maken. Een
knoop doorhakken en niet alles
afschuiven op de omstandighe
den. God heeft ons die mogelijk
heid gegeven, ook voor of tegen
hem."
Was jouw keuze voor God een
moeilijke
„Een goeie vraag. Het was niet
één moment. Ik ben gelovig op
gegroeid en opgevoed, het was er
gewoon altijd. Ik ben blijven ge
loven. Dat neemt niet weg dat
het niet vanzelf gaat. Tot nu toe
ben ik niks tegengekomen dat
me aan het wankelen heeft ge
bracht. Ik geloof dat er een
schepper is en kan me niet voor
stellen dat het allemaal door een
knal ontstaan is. De Bijbel is het
uniekste dat bestaat. Ik zie men
sen die erdoor zijn veranderd;
dat bevestigt mijn geloof."
„Het wereldje van radio en tv is
leuk met kleine lettertjes. Maar
meer ook niet. Mijn geloof helpt
me om met beide benen op de
grond te blijven staan. Geld,
roem en uiterlijk, dat vindt God
allemaal niet belangrijk. Wat
voor mij telt, is de relatie met
mijn vrouw en kinderen. Daar
kan ik intens van genieten. Als
ik na mijn werk thuiskom, denk
ik soms: Krijg allemaal het heen-
en-weer, dit is voor mij belang
rijk. Die televisie en radio, dat is
toch maar een grote poppen
kast."
Wat is over vijf jaar jouw rol in
die poppenkast?
„Geen idee, jöh. Vijf jaar gele
den had ik geen benul dat ik een
kinderprogramma, een quiz en
De Keuze zou doen. Je weet toch
niet hoe het loopt in het leven.
Wie weet, worden we ooit een
christelijke commerciële omroep
en heb ik over vijf jaar mijn da
gelijks eigen live-programma
met gasten. Met een beetje hu
mor, af en toe een diep gesprek,
het losse van een quiz en live.
Dat lijkt me top."
Commercieel
„We weten dat het met de com
merciële concurrentie en de
nieuwe technische mogelijkhe
den ontzettend moeilijk wordt.
Misschien zitten we over vijf
jaar op één publiek net en heeft
de EO een paar uur zendtijd.
Dan moeten we maar commer
cieel, kan ik me zo voorstellen.
En vijfhonderd-zoveel-duizend
leden, dat is niet niks. Heel ge
motiveerde mensen allemaal. De
EO heeft ook als eerste een pro-
duktiemaatschappij in Amerika
gekocht, die films maakt. Er
wordt vooruitgedacht. De EO is
niet een struisvogel die zijn kop
in het zand steekt."
Van onze verslaggever
Je hebt vezels, je hebt kunst en je hebt
kunstvezels. Maar je hebt ook kunst
van vezels. Niet van kunstvezels, maar
van natuurlijke vezels. Die kunst is op
het moment te zien in de Nationale
Plantentuin van België, even benoor
den Brussel.
Kennelijk worden aardse vezels, door ze
in een onverwachte ordening te presente
ren, 'hemelse' vezels. Zoiets moeten ze in
Brussel gedacht hebben, toen ze deze ten
toonstelling 'Hemelse Vezels' doopten.
In het Latijn wordt dat Fibrae Caelestes,
en dat is de titel van de jubileumtentoon
stelling in de Nationale Plantentuin, die
dot jaar zijn 125-jarig bestaan viert.
De Jardin Botanique National de Belgi-
que is ondergebracht op een domein dat
veel ouder is dan 125 jaar. Het is het mid
deleeuwse domein van Bouchout.
Midden in dat Brabantse domein van
heuvels, gazons, vijvers en boompartijen
ligt het Kasteel Bouchout. Het is in dat
kasteel dat de tentoonstelling te bewon
deren is.
Er is iets tegenstrijdigs in de combinatie
van kunst en natuur. Volgens een veilige
maar verdedigbare definitie is kunst alles
wat 'niet natuur' is. Dat wil zeggen alles
wat niet in de schepping is gegeven maar
door mensenhanden is gemaakt. Zo is
kunststof on-natuurlijke stof, een kunst
been is een onecht been, en bruggen en
sluizen heten in de waterbouw 'kunst
werken'.
Maar iedere liefhebber weet ook dat na
tuur en kunst (in de engere zin van artis
tieke kunst) elkaar helemaal niet bijten.
Sterker nog: beeldende kunst, geplaatst
in een omgeving van natuurlijke elemen
ten, is de gewoonste zaak van de wereld.
'Rariteitenkabinet' van Anja Maas uit Breda, gemaakt van hout en andee vezels en
glas.
Vooral in de zomer bloeit het verschijnsel
der openluchttentoonstellingen. De beel-
denparken en kunsttuinen schieten uit de
grond. De combinatie kunst-natuur is zo
oud als de beschaafde wereld. De Romei
nen verluchtigden hun tuinen reeds met
beelden.
De combinatie natuur-kunst in de Natio
nale Plantentuin van België is van weer
een heel andere orde. Want hier treffen
wij een rariteitenkabinet vol hedendaag
se kunst, die is geconstrueerd uit plant
aardige vezels. Afgestorven en wegge
snoeid plantaardig materiaal. Rudimen
taire ongeprepareerde vezels. Maar ook
kant-en-klare vezel-eindproducten zoals
papier en textiel.
Met het gegeven van de 'vezel' als plas
tisch uitdrukkingsmiddel is 26 kunste
naars uit België, Nederland en Duitsland
gevraagd werk te leveren. En zo is het ge
komen dat er in het kasteel werken zijn
opgesteld, vervaardigd van zulke uiteen
lopende materialen als handgeschept pa
pier, wortelhout, steenpoeder, paarde-
haar, vlasvezel, vlastouw, glas, tetrago-
na-stengel, buxuswortel, gekamde hen
nep, pulp van rode ceder, vel van geklop
te boombast, cellulose van palmbladeren,
aspergevezel, brandnetel, papaverzaden,
bladresten en turf.
De totaal-indruk die er van de installaties
op deze tentoonstelling blijft hangen is er
een van dorheid, droogte, stoffigheid,
broosheid, breekbaarheid, knispering,
verpulping, en rotting. Deelnemers uit
Nederland zijn Boudewijn Corstiaensen
(Nijmegen), Aliza Thomas (Den Haag),
Anja Maas (Breda), Eva Andresen (Sim-
pel veld), Diane Dyckhoff (Overasselt), In
ge Evers (Haarlem), Loes Schepens (Den
Haag), Puck Bramlage (Amsterdam),
Yvonne Struys (Rotterdam).
'Fibrae Caelestes, Hedendaagse kunst met
plantaardige vezels'. Werk van 26 kunste
naars. Kasteel van Bouchout, Nationale Plan
tentuin van België, Meise (12 km ten noorden
van Brussel). Route vanaf Antwerpen, volg A
12 richting Boom-Brussel. Volg borden Meise,
daarna Plantentuin. Vanuit Zeeuws-Vlaande-
ren: Sint-Niklaas, Temse, Willebroek, A 12.
Geopend ma-do 13-17, vrij-za gesloten, zo
14-18. Tot en met 27 augustus. De Planten
tuin zelf is dagelijks open vanaf 08.30 uur.
Je hebt van die mensen die zeggen:
nou, die verhalen van Betsy en Gijs
stellen niks voor. Wat zij hebben
meegemaakt, heeft iedere sukkel
meegemaakt in het buitenland. La
ten ze maar lullen. Je hebt aan on
ze foto's kunnen zien dat wij altijd
het avontuur zoeken en op plekken
komen waar de gemiddelde toerist
geen weet van heeft. Maar ja, als je
caravan gepikt is, kom je niet ver.
Zie je dit pleintje? Valt je ook iets
op? Nee, die dame op de voorgrond
is niet tante Trui, die net een half
pond uien heeft gekocht bij Pietje
Peen. 't Is ook niet
buurvrouw Bet
tien met een nieu
we incontinentie-
voorziening. Het
gaat ook niet om
dat fraai gerestau
reerde torentje.
Nee, kijk eens
even naar die wa
gen met die geo
pende zijkant. Zie
je daar iets bekends aan?
Precies, dat was onze caravan
stel lepe jongens had onze ca»
omgebouwd tot een verkoop)
Ik herkende hem meteen aam
rode strepen, want die had ik;
na de kerst met bloed en tra
aangebracht. Er zaten twee ks
in, die zfch kapot schrokkentoen,
mij zagen. Ze jammerden overt
zieke kinderen en hun sterver
moeder.
Maar goed dat Betsy er niet bij.
want die zou vast medelijden
naar oud frituti
vet, maar toen
verder snuffel)
rook ik ween®
geur. Die van a
klinkende
tendwind in i
klamme slaapt
MET
(Wordt vervolj
Tekst tv
Nieuws voor doven en
slechthorenden
ity) Hints, spelletje
Studio op stelten met te
kenfilms Noddy; Nijntje; De
vinsk drie-dimensionale ani-
matiéserie. Afl. 1
Confetti zomermix met
Captain Cockpit; Klimrek-
kwizz, spelletje voor scholie
ren; Kinderen van Waterland,
jeugdserie
passie voor tuinen, magazi-
Kookgek, culinair amuse
ment
Startrek, the Next Genera
tion, sf
(TT) journaal
lo vader, zo zoon, spelletje
Message from Holly, tv-film
Birds of a Feather, comedy
Day One, speelfilm
journaal
lEDERLAND 2
giles kits met Paulus de
boskabouter, Wat gebeurt
er later, Medisch Centrum
Muis, Roobarb en Ratjetoe
Cartoon Club met de Roze
Panter, Popeye, Woody
Woodpecker en Daffy Duck
Confetti zomermix met Cap
tain Cockpit; Klimrekkwizz,
spelletje voor scholieren en
Kinderen van Waterland,
jeugdserie
kregen hebben. De wagen si# jn Je soete suykerbol, kind-
eigen vertrouw 15 De keuze
erserie
Niet te geloven
Close-up: Not Mozart
Antenne
Filmer Frans Bromet: „Kunt u dat beschrijven?"
FOTO ARCHIEF DES)
Door Anja van den Akker
„Wij kwamen niet om Indië te bevrijden. De Japanners hada
tenslotte al gecapituleerd. Wij kwamen er om te stelen, li
anders." De vroegere korporaal Stef Klinge is tot het beseff
komen dat hij onder valse voorwendselen op de boot is
voor de gewapende strijd in Nederlands-Indië tussen 191
1949.
De nacht van Nederland
Ik weet het beter
journaal
Close-up; Voorheen Neder-
landsch Indië
Het kinderziekenhuis
(TT) Een wereld van ver
schil
Hoogtepunten uit Het elf
de uur
(TT) Journaal
Little Girl on the Farm, te
kenfilm
(TT) Het zevende venster,
kindermagazine
Danger Bay, jeugdserie
Niet te geloven, jongeren
programma
(TT) 2 Vandaag met actuali
teiten, 18.00 Journaal, 18.40
Sportjournaal, 18.48 Wekelijk
se lottotrekking en 18.51
Hoofdpunten uit het nieuws
Bert's Yellow Cab, program
ma voor jongeren tussen acht
en veertien
The Road Home, serie
(TT) Vuur en ijs-land, docu
mentaire over IJsland
Het kinderziekenhuis, docu
mentaire-serie: Plastische chi-
BELGIË FRANS 1
Op zich geen nieuw verhaal. Maar
de manier waarop cameraman en
samensteller Frans Bromet dit re
laas tot leven wekt, graaft dieper
dan menig interview over diezelf
de na-oorlogse periode. In vier
delen laat Bromet betrokkenen
aan het woord, steeds vanuit een
andere invalshoek. Zondagavond
is de eerste aflevering van In-
diëstrijders.
Bromet stelt de vragen zoals hij
dat in zijn befaamde VPRO-reeks
Buren deed. Vanachter zijn came
ra is hij voor de geïnterviewde
nauwelijks aanwezig. Bezigt geen
woord te veel. Met korte vragen
als 'Waarom', 'Hoe dan' of 'Kunt
u dat beschrijven' houdt Bromet
het verhaal gaande en weet hij re
gelmatig door te dringen tot die
pe, nooit eerder verwoorde emo
ties.
„Ik kan me heel goed voorstellen
hoe iemand zich voelt", verklaart
Bromet zijn voornamelijk intuï
tieve werkwijze. „Ik ben een fil
mer, geen journalist." Dat is
waarschijnlijk de reden dat Bro
met zijn 'onderwerpen' tot zeer
beeldende verhalen weet aan te
zetten.
Klinge is op zich geen briljant
verteller. Dat maakt Bromet van
hem. Met slechts één cameraposi
tie kan de kijker nauwelijks wor
den afgeleid van wat Klinge te
vertellen heeft. Klinge houdt de
kijker, mits geïnteresseerd in deze
periode, van meet af aan vast.
Een normaal denkend mensj
in oorlogstijd heel ver, i
duidelijk. Want ook al wast
de missie in Indië als 'vredesn
sie' verkocht, de pral
simpelweg een smerige M|
waarin ook Klinge mensen l
neergeknald. Want: „Je la<
zelf niet voor je donder scMjj
Beelden doemen op van n»j
die hij in stukken gesneden a4
trof. „Dan springen de stoffl
bij je door en gaat wraak el
heersen." I
„Van een Indonesische wfl
1.00 Spreek met ons mee, cursus Ne-
flands 11.30 Follow me, cursus En-
Bs 12.00 Vivre Bruxelles 12.30 Au-
ftsavoir, magazine 13.00 Nieuws
"1 Télétourisme 13.50 La rivière
trace, serie. Afl. 1 15.25 Les arts
I liberté: 0 les villes d'eaux, docu-
Intaire over de Franse kuuroorden
j'05 La cigogne noire, natuurfilm
[•00 Les carnets du bourlingueur, re-
Ttages 17.30 Tarzan, serie 18.00
kies en herbe international, spelle-
f wor scholieren 18.20 Contacts,
rkeerstips 18.30 Beverly Hills 90210,
I» 19.30 Nieuws 20.10 Le jardin ex-
Tordinaire, natuurmagazine 20.45
Ptiires, Franse televisiefilm 22.25
Kaas 22.35 Match 1, sportpro-
Piroa 23.35 Nieuws
BELGIË FRANS 2
Hr Voetbal Belgische competitie
[■05 Atletiek WK 19.40 Documen-
psurti: Train de poudre, reportage
een treinreis van Oslo naar Ber-
P in Noorwegen 20.08 Paarden-
pen 20.10 Atletiek WK 20.40 Au-
jPojt kwalificatiewedstrijden GP
9ie voor Fl-wagens vanaf het cir-
W,,rancorchaniPs 21-06 Atle-
J* WK 21.36 Voetbal Belgische com-
dingsbeweging wisten we
werd gesproken van 'bend «„to™™™,-
'de vijand'. MaartatgW Match 1, sportprogram-
om de produkten, -
en goud op West-Sumatra.
om de bevrijding van de j> DUITSLAND
king, zoals ons was verteW
deropbouw van je eigen4»
natuurlijk een goed doel. Ma
war einmal Entdecker und
...jr veiröndern die Welt, teken
dat ten koste van andere 08.00 Janna, jeugdserie 08.30
twn'ÏÏ tekenfilm 09.00 Heu-
^apt-nBiaubar Club, kinder-
e 10.0° HeUte 10.03 Nobody is
n.:' spe"etie 10.30 (ZW) The
nel, nis iijii J s.er'e 11-00 Heute 11.03
eenmaal thuis, grote psy^ J Einmal der liebe Herrgott sein,
Peelfilm uit 1942 van Hans H.
Hans Moser, Irene von
moet gaan, zeg ik nu:
mensen daar hadden dól
vrijheid. Toen dacht ik
Indië was toch van ons?
Net als zijn maten
problemen. Aan niemaMH uit 1942 van Hans H.
zijn verhalen kwijt,
vroeg iemand: 'Waarom
geen apie meegebracht. ..™r-
„Ik hoop dat de jongens m j IADIO
non en voormalig Joego
ter worden opgevangen.
'Indiëstrijders'. Nede
20.15 uur
„..krijg"
de Na»®
Amsterdam (anp) - Het Scheepvaartmuseum Amsterdam
200 maritieme boeken. De collectie is afkomstig van de _,p.
Commissie voor Portugese Ontdekkingen. De waarde vano
king is nog niet bekend.
De boeken hebben als gemeenschappelijk thema de Port?oEt;
schiedenis van de 15e tot en met de 18e eeuw. Een woolk
denkt dat het om nieuwe exemplaren, replica's, maar ook 0
ken gaat. Zeker is dat niet, want de collectie is nog niet
„Ook voor ons zal het een ontdekking zijn."
De overhandiging vindt plaats in het kader van ®en,te5 jej(eri
over de Portugese ontdekkingsreizen die vandaag in de Ou
Amsterdam open gaat.
"AIIO RIJNMOND
1400 Ran: 10d0ü 50 'aar opbouw. 12.00 Rijr
1'8.00 Wim 51?1?1 Sport' 17 00 Deelder
Kerkhof. 19.00-22.00 Radio Rijr
w?b£ 9'03 Braba"ts nieuws. 9.07
IJl,verschuiin.^"^'„Brafc'antse a9enda en we
aiten. 0e krant Brabants nieuws. 10.0
""'en 10 in rv'n rabant en weerman Joh;
Van hartp ?f„?elten' "-0B Brabants n
taj._ e- .12.05 Brabants nieuws. 12.07 i
!pBrabant Spo^l'k'13,00 Radio 17.07-18.1
^"&and
"rosp ZeelandVpo!?'03"13"00 Da9"wcek! 133