)E STEM e glazen perfectie van Berlage Jk ;)asmuseum belicht samenwerking tussen industrie en kunstenaar Patty Brard gaat extreem A(rt)ssenede 1995: kunst aan de weg ïadio 3 zoekt heil in N muziekuitzendingen Misdaaddossier op RTL5 Vlissingen STANDEN &DIENSTEN Vlaams kG 4 AUGUSTUS 1995 gen tot en met twaalf jaar „J begint om 14.00 uur. OpgeveJ kan via telefoonnumnl 01188-2620. me| OPENING - De Hogeschi, Zeeland opent het academic jaar op 1 september rond middag met toespraken van voorzitter van het college bestuur van de hogeschool de Commissaris der Konini Daar is een borreluurtje wordt de HZ-Stern-prijs uitj» reikt. ids Antoon Martens, 56 schutters W 1: eerste hoge vogel: J. de Koevf tweede hoge vogel: R. Belaert be den Diana; eerste zijvogel: J. hoek, tweede zij vogel: P. de Visst Zorgvlied; derde zijvogel: C. We dorp, VIOS; vierde zij vogel: A Jonge, Soranus; grootste aau (6): P. Doene, Victoria. Wip 2: ée ste hoge vogel: P. de Visser, twee hoge vogel: J. Smallegange, beid Zorgvlied; eerste zijvogel: J. j rinck, tweede zijvogel: S. van E keren, Vrije Schutters; derde vogel: J. van de Guchte, vierde, vogel: L. van Dijke, St.-Sebas aan; grootste aantal (6): A. Ri ADLM; trofee A. Martens: J. E rinck. Oudelande - Zaal De Barbier, enigde sociëteiten, 25 schutte Wip 1: eerste hoge vogel: J. Rer meester, Willem Teil; tweede ho vogel: F. Koens, Spes Nostra; «fHans Rooseboom jut overvloedige groen van wilgen en populieren langs .slingerende dijk van de Linge ligt het Nationaal Glas puin. Het museum is gevestigd in de voormalige di- (teursvilla van de Glasfabriek Leerdam. De fabriek iitnog altijd, op korte afstand. lit Glasmuseum is tot 25 sep- ier.een tentoonstelling inge- jlniet glazen serviezen en ab- jle glas-composities van ige. De binding van Berlage ontwerpen in glas is niet Pig- (iijams glas heeft een grote in binnen- en buiten- li. Het voldoet aan de hoogste jien van functionaliteit én (f,%che vormgeving. Die repu- ie heeft de Koninklijke Glas- ftk Leerdam te danken aan Willem Teil; tweede zijvogel: Jeremiasse, Zorgvlied; groots aantal (7): W. de Jonge, Soranus vliegende vogel: G. van Steenbe: gen, Willem Teil. Wip 2: beide hl ge vogels en tweede zijvogel: Koens, eerste zijvogel: C. Jei miasse, derde zijvogel: J. Een meester, grootste aantal (8): I Schouwenaar, Juliana. ste zijvogel: G. van Steenberge j weloverwogen beleid dat ,jU2o werd ingezet. beleid berustte op nauwe sa- iwerking tussen artistieke igeving en serieproductie. man achter dat beleid C.G. Cochius, directeur van Glasfabriek tussen 1911 tot is was het schoolvoor- van een inspirerende di- iair, Hij stootte het Neder- te glasontwerp hoog op in vaart der volkeren, door iw samen te werken met de sle kunstenaars van zijn tijd. maakte van Leerdam een ilram van progressief-artis- s vormgeving. f5- len '.30 loo ■ke I u- IIJ- |jd. Ir lel. (40, pus, B18. üer, brdt u. B. P tel. Pge- 117- rtne, and, dag en nacht bereikbaar. We Zeeuws-Vlaanderen: 01170-565 Oost-Zeeuws-Vlaanderen 01141 83500. Kanaalzone 01150-74500 DIERENARTSEN Goes, Heinkenszand en Noord-Bi veland - Dierenarts M. Karelse, H.H. Kinderendijk 118, Goes, t( 01100-20656. Goes, 's-Gravenpolder, Kapel! Kruiningen, Krabbendijke e.o. praktijk van A. Mosselman, Verboom en B. Boer wordt waarg nomen door dierenarts A. Mosse man, Hogenakkerweg 8, Kruini gen, tel. 01130-81233. Hengstdijk en Hulst - Vanaf za 12.00 u. dierenarts J. Kop, Bas: onstr. 3, Axel, tel. 01155-6148 Zat. spreekuur: 11-12 u. en vlgs. ak. spraak Axel, Terneuzen, Zaamslag - Van :hius (hij liet in 1911 de villa tiwen waarin nu het Glasmu- imisondergebracht) was wei aar een ondernemer met ge il commercieel inzicht, direc- i van een bedrijf met meer werknemers, hij was k een verlicht kind van zijn d: een progressieve idealist, «lijstje: vicaris-generaal van Vrij-Katholieke kerk, Vrij- zat. 12.00 u. dierenarts;J.Kop, Ba®yaar lid van de Krishna- tionstr. 3, Axel, tel. 01155-6148" Zat. spreekuur: 11-12 u. en vlgs. spraak. Hulst - Dierenartsen Aerts-1 Dullaertstr. 43, tel. 01140-140] Spreekuur za. 10-11.30 u. en vo gens afspraak. Breskens, Aardenburg. Oostbui Sluis - 'Dierenartsencentnr West', tel. 01172-2769/0117 2398/01170-54484. Weekend, preekuur: Noordwal 81, Oostbui vrijd. 19.00-20.00 u. zat. en zon 13.00-13.30 u. verder na telf. spraak. tti-beweging en van de Theo- Vereeniging. Zweverig Niet helemaal, want was ook nog voorzitter niePrakties Idealisten Asso- ft «kins was destijds niet de eni- aet dergelijke opvattingen, »el misschien wel de de eni- iabrieksdirecteur. Dat artis- i-progressieve, ideële, pan- Sa? M™ f*ent r.D.ie,re"f,rloï-i?n '®euze milieu was-in de eer decennia van de 20e eeuw in 'Hij kunstenaars, ontwerpers ^architecten. Ook de befaamde tlitect/ontwerpers K.P.C. de I St.- tot Dok- ïulst, >oed- i ver- Van okter 185, Visi- ;kuur zat. hje 2. Dok- Sluis- ïkuur >m 12 tot hmer, 1150- md. 8 .telijk 14000. en De Anth. waar- oende »oes - ïomen 11100- TALE loster- mhulp tel. voor ht be- Taan- lp dag 1150- 01130- - Tel. 'ijkver- van de uwsch- evallen vid, Westdam 54, tel. 01158-5380 bgg. 01157-1319. Spreekuur za. 1 12 u- en na afspraak, Terneuzen e.o. - Peter de Vos, Pol architecten. Ook de befaamde kliniek voor kleine huisdieren 1 - Steenberghe', v. Steenbergen^ 7- Terneuzen, tel. 01150-9 Spreekuur: zat. 12-13 u. Verder telefonische afspraak. J.P. de Vos en A. Burm, Kliniek v: kleine huisdieren en bijzonde dieren, v. Diemenstr. 83, Terne zen, tel. 01150-19628. Spreek» zat. 12.30-14 u. en na telefomsi overleg. Oostburg - Dierenarts J v.d. vijvi Sirius 1, tel. 01170-52103 Spree uur zat en zond. na tel. afspr- 8 Dierenkliniek IJzendijke, uil 1388- St.-Jansteen e.o. - Dierenarts A. Bruyn, Tempelier 34, St. Ja"»te,, tel. 01140-12701, bgg 0}«j 10546. Spreekuur za. en zo. 11- u. en vlgs. afspraak, ook na afspraak. Dierenkliniek IJzendijke - artsen Van de Vijver. Weeka» preekuren: zat. om 13.00 uur-2 om 12.00 uur en vlgs afepr 01176-1388, bgg. 01174-8424. Bazel en H.P. Berlage maakten deel uit van die kringen. Het was aan het begin van de 20e eeuw nog geen gewoonte om kunstenaars in te schakelen bij de industriële glasproductie. Die relatie op het gebied van 'kunst nijverheid' bestond wel in de boeken-, meubels- en stoffen- branches. Opdracht Glasfabrikant Cochius ergerde zich aan de lelijkheid van het ge middelde gebruiksglas waardoor de Nederlandse huiskamers wer den ontsierd. Hij wilde via ver hoging van de schoonheid een verhoging van de kwaliteit van het leven bewerkstelligen. K.P.C. de Bazel was de eerste kunstenaar die van de Glasfa- briek opdracht kreeg tot esthe tisering van de productie. De Bazel ontwierp in 1919 een zeer uitgebreid ontbijtservies van geperst glas. Allemaal in het museum te zien: borden, kop en schotels, thee- en koffiepotten, botervloten, eierdopjes, melk- glazen, suikerpotten, beschuit dozen, hors d'oeuvre-schalen en karaffen. Daarnaast ook uiteenlopende voorwerpen als een schemer lamp, een inktkoker, een bloe- menvaas. Allemaal van glas. Behalve een artistiek verant woorde vormgeving heeft De Ba zel nog een tweede verdienste op zijn naam staan: het systemati seren van het servies. Zo toont het museum een geel geperst gla zen ontbijtservies uit 1923 waar van de onderdelen op en in el kaar passen. Er is bijvoorbeeld slechts één deksel die op ver schillende voorwerpen past. Juskom Na het succes met De Bazel be naderde Cochius in 1926 Berlage als ontwerper, met de opdracht om een servies te ontwerpen. Veel kwam er niet van terecht. Dat lag aan Berlage's wijze van ontwerpen, die steeds niet 'uit kwam'. Zes maal probeerde hij het opnieuw: de ene keer bleek de soepterrien niet uitvoerbaar en de juskom wel, de andere keer was het omgekeerd. Wel succes hadden de 'jaargla zen' die Berlage in 1925 en 1926 voor de Glasfabriek ontwierp. Door zijn contact met Leerdam kwam Berlage ook op buitenissi ge ideeën. Zoals het bizarre, schijnbaar onverwezenlijkbare plan om een kerk te bouwen van glas. Directeur Cochius schrijft daarover in zijn herinneringen: „Hij vroeg mij of het mogelijk zou zijn bouwtegels te maken van glas, niet massief maar hol. Na lang praten werden wij het eens over een model, op voor waarde dat er hoegenaamd geen druk op zou staan. En zo bouwde dan Berlage in Den Haag de be kende Christian Science kerk met glazen bouwstenen van Leerdam." Abstract Een tweede niet-commerciële onderneming van Berlage waren huisbezM ïm onze rtv-redactie A I tin onze rtv-redactie Hilversum - Patty Brard lijkt weer een definitieve plek op Huis te hebben verworven. Na haar voorzichtige come- Hart van de Stad, maakt ze voor RTL5 in het nieuwe »en Brard gaat extreem. Ntde ex-zangeres een kleine week in de gevangenis, bivak- op een onbewoond eiland in de Seychellen, logeert ze bij eskimo-familie op Groenland, sluit ze zich aan bij de Heli's en bezoekt ze Papoea's in haar geboorteland Nieuw Gui- - Tan! zat. TANDARTSEN West-Zeeuws-Vlaanderen arts R. Bracke, Burg. v. Z"f L 81, Breskens, tel. 01172-271. P vé: Wulpenlaan 6, Bresken 01172-2931. Spreekuur zond. 12-12.30 uur. Oost-Zeeuws-Vlaanderen - arts R. de Danschutter, d 1 flat C, Oostelijk Bolwerk J1 neuzen, tel. 01150-20885, p 01154-1411. Spreekuur zai. 10.30 en 18-18.30 u. zond. V 1 Zuid- en Noord-Beveland - T»"| arts B- Rijksen, Vrooriandsew S1 Kapelle, tel. 01102-43669. bp 1 uur zat. en zond. 10-11 uu APOTHEKEN „„(«ttl Axel - Apotheek Axel, Oranj tel. 01155-62888. Geop. M2- T en 16-17 uur. Verder ud4 voor spoedgevallen en ree F Goes - Zeeuwse apotheen, Markt 10. tel. 01100-1525^ Hulst - Apotheek Huls'- njj 11-12 uur en 15.30-17-30 uur, l 11-11 30 u. en l6-3°-17Jlings»j spoedgevallen buiten op j den is de dienstdoende ap te| assistente thuis bereikW 01140-14255. Klaasse' Terneuzen - Apotheek V" tel. 01150-12090. Geop- 2 j0 8.30-17.30 u., zond. U -5U en 17-18 u. ZIEKENHUIZEN J VLAANDEREN „„«lukkef. Voor eerste hulp b'J r°a™ eerst dienstdoende hu Hufst"- Buitenpoliklimek De te, tel. 01140-12651 „(„nenh»1! oistburg-St.Antoniuszk* 1 tel. 01170-59000. ■-ï.pnhiii5 Terneuzen - Streek^kenn Honte tel. 01150-88000. AMBULANCE EN BBANDlJj, J Zeeuws-Vlaanderen 14444. r'tsmn (anp) - Radio 3 probeert zich met meer live muziek iT ^re^Hng van commerciële zenders te verdedigen. De l lleke popzender komt zaterdagnacht met live house uit de L° ek Escape in Amsterdam. Enige uren later is er ruimte ,rJonge disejockeys. Op die manier willen de omroepen H-talent aanboren. prtijd is de naam van het door Rob van Someren [«enteerde programma. Hij 'Raandag tot en met don- 8 tussen vijf en zes 's mid- Afluisteren. De presenta- L.e toP 50, vrijdagmiddag twee en zes, is in handen I Prt"16 ®iors Eröhlich Mr laisier- De hitliist ^amengesteld door de luis- §aat daarom voor in- door, 0 3 brengt vrijdag en zater- ana °na^8ebroken dance. ealf t f6 nac'lten is er van 1 i0l tWee mek, soms live Lle. Radio 3 is het best radiostation van Ne- uoor de gewijzigde fre- teling zal een aantal e stations hun markt- ™nen versterken. Grote ie w°rdt tevens ver- a Vaa 2 ®®adio Veronica, (edeilit. fee stations waar de nm. Publieke bestel ge- lcstaan ingaat commerciële Het Commissariaat voor de Me dia wil Veronica op de vingers tikken, omdat zij de omroep er van beschuldigt op Radio 3 recla me te maken voor HitRadio. Dat zou zijn gebeurd in programma van Jeroen van Inkel, die onlangs plotseling en eerder dan ver wacht overstapte van Radio 3 naar Hitraddio. Ondertussen is op sommige plaatsen New Dance Radio op de kabel gekomen met dag en nacht dance-muziek en de clubhits uit de discotheken. Het Amsterdam se station valt in Brabant en Zee land nog niet te beluisteren. Een station vol house, swingbeat, soul, rythm and blues, hiphop, jungle, jazzdance en bubblin'. New Dance Radio is 'nuchter, op timistisch en energiek' en mikt vooral op de actieve, zelfbewuste en trendy luisteraar van 12 tot 24 jaar, zo melden de initiatiefne mers. In de weekeinden zal het station 's avonds live uitzenden vanuit de trendsettende clubs en discotheken. Door Ronald Verstraten A(rt)ssenede is een driejaar lijkse kunstmanifestatie in de open lucht in het Vlaamse dorp Assenede. Het evene ment wordt dit jaar van 11 tot en met 15 augustus gehouden. De klemtoon ligt enerzijds op de beeldende kunst, vooral op 'installaties', anderzijds op de poëzie. Er nemen 167 kunste naars deel. De meesten komen uit België, maar er zijn ook tal van Nederlandse, Duitse, Franse en Chinese kunste naars. De organisatoren ver wachten zo'n vijfentwintig duizend bezoekers. 'Waarom moet kunst in het alge meen en beeldende kunst in het bijzonder, een geïsoleerde plaats in onze maatschappij innemen? Alhoewel veel wordt gesproken over sociaal engagement en over het kontakt kunstenaar-publiek, schijnen beide groepen nog steeds onwennig tegenover elkaar te staan. Hierin poogt A(rt)ssenede - en dit voor de vierde maal - veran dering te brengen.' Aldus spreekt de vzw A(rt)ssenede in de programmafolder van de ko mende manifestatie. 'Origineel en ambitieus' geeft het bestuur zich zelf bij voorbaat een pluim op de hoed, want: 'A(rt)ssenede is er weer in geslaagd zich met verve te onderscheiden van de talloze kunstfestivalletjes en dito ten toonstellingen in de open lucht.' Horen we daar de stem van Pim de Rudder, plaatselijk galeriehouder en drijvende kracht achter A(rt)ssenede? Of misschien, van over het graf, die van wijlen Phi- lomène Mertens, de Antwerpse kunstenares die halverwege de ja ren zeventig een openluchtten toonstelling in Assenede organi seerde, met 'kunst voor de massa'. Haar ideeën lagen aan de basis De organisatoren van A(rt)ssenede: op een kruispunt van (kunst-)wegen. van het huidige kunstproject, daarover zijn Pim c.s. het wel eens. Maar het is gegroeid. Van twee en een halfduizend bezoe kers in 1984, tot bijna tien keer zoveel in 1992, terwijl het aantal deelnemende dichters en kunste naars verviervoudigde. Onverkoopbaar De selectie voor A(rt)ssenede ge beurt doormiddel van uitnodigin gen, op basis van professionaliteit en kwaliteit. Dit laatste vooral met het oog op de catalogus, nor maal gesproken het enige tastbare wat van het evenement overblijft. Ieder kunstwerk wordt namelijk speciaal voor A(rt)ssenede ge maakt en onmiddelijk weer afge broken als het voorbij is. 'Origine le, maar onverkoopbare kunst- kreaties', laat de vzw dan ook we ten. De kunstenaars doen het voor nop, maar krijgen wel ieder twee pagina's toebedeeld in de catalo gus. Die is tijdens de manifestatie voor 475 Bfr. te koop. De vier kilometer lange route waar de kunstwerken aan komen te staan, heeft geen begin of eind. Vanaf de markt kun je verschil lende kanten uit. Alles bij elkaar zijn er 126 locaties. De meeste worden ingenomen door indivi duele kunst, sommige door groepswerk. Iedere kunstenaar zoekt zijn eigen plek en speelt met zijn installatie in op de omgeving. Bij voorgaande edities bleek dit vaak verrassende objecten op te leveren. De Rudder licht een tip van de sluier op. Zo is er dagelijks een 'koers' van levende sculpturen rond de kerk, een 'creatie van een groep kunstenaars uit Utrecht. Een andere kunstenaar laat zich iedere avond om half elf brandend aan een kabel van de kerkoren VRIJDAG 4 AUGUSTUS 1995 DEEL H.P. Berlage: Jaarbeker voor de Glasfabriek Leerdam, 1925 FOTO TOM HAARTSEN zijn 'abstracte' composities in glas, en daarmee komen we aan het interessantste deel van de expositie die op dit moment in het Glasmuseum is te zien. Vier van Berlages zestien ontwerpen voor abstracte composities zijn daadwerkelijk in de Glasfabriek geëffectueerd. En ze staan op de zolder van het museum. Berlage was in al zijn ontwer pen, groot of klein, op zoek naar het volmaakte evenwicht, en in deze kleine voorwerpen is dat evenwicht in één oogopslag zichtbaar. Elk van de vier is gebaseerd op een combinatie van geometri sche vormen, van regelmatige veelvlakken. Aan de muur hangen de. uitge werkte ontwerpen voor deze composities, en dat zijn al kunstwerken op zich. Berlage ging uit van een theosofische or dening, die weer de ordening van de natuur is. De theosofie ge loofde sterk in de harmonie van de natuur, bijvoorbeeld van mi neralen. Een kristal is opge bouwd uit twee met de onder vlakken tegen elkaar geplaatste piramiden. Om die reden zijn op de tentoon stelling kristalmodellen uit de 19e eeuw te zien, uitgeleend door Tylers Museum in Haarlem. Ook worden er 19e eeuwse geometri sche modellen voor het teken- en wiskunde-onderwijs getoond. Berlage was met deze modellen ten zeerste vertrouwd. De strenge geometrische orde ning komt ook terug in Berlage's bekendste gebouw, de Amster damse beurs. Er hangt daar op de zolder van het Glasmuseum een tekening door de bouwmees ter zelf van het vooraanzicht van zijn beurs, met daarop in rode inkt een perfect lijnenspel van dubbelpiramides getekend. En intussen staan die vier kleine glazen constructies van Berlage in al hun volmaaktheid in een bad van kunstlicht. I 'eenheid in VEELHEID: de ab stracte composities van H. P. Ber lage. EENHEID in veelheid: serie productie Glasfabriek Leerdam 1915-1995'. Nationaal Glasmu seum, Lingedijk 28, Leerdam (aan de Linge ten westen van de stad). Openingstijden di-vr 10-17 uur, za-zo 13-17 uur. (t/m 25 sept.) In Bulgarije zonder je huis op wie len, waarvoor je het hele jaar hebt kromgelegen. Ellendig er kan het niet. Na veel geëtter in de telefoon cel kregen we contact met de verze kering in Nederland. Nou toen ont dekten we dat al die dure en grap pig bedoelde STER-spotjes wel dege lijk ten koste gaan van de service aan klanten in den vreemde. Meest al zit het tegen. Net toen we vergeefs gebeld had den met de Nederlandse ambassade, kwam een agent melden dat bij de haven het stoffelijk over schot van een witte cara- OP REIS van was gevonden. Betsy zag onder bij de waterkant stuk ken hout liggen en daalde direct af. Ze struikelde over de stenen en haar ene schoen bleef steken tussen de rotsen BETSY GIJS De man daar midden op de foto stond toe te kijken. Ik hoorde hem in het Nederlands zeggen: „Zo slecht gaat het de mensen hier. Die arme vrouw zoekt tussen de wrakstukken naar voedsel. Wat hebben wij het dan goed". Betsy kwam op hinkend terug en schold hem de huid vol met welge kozen woorden, „Het liefste lóóp ik nu naar huis. Op blote voeten. Die vakantie hoeft van mij niet meer", riep ze toen ze weer boven was. De kapotte caravan bleek een gekantelde roeiboot te zijn. Harmen hoorde dat Violina was ingetrokken bij Denen in een tent. Hij was pisnij dig. Wij sliepen in de openlucht. Eindelijk echt helemaal één met de plaatselijke bevolking. (Wordt vervolgd) Van onze rtv-redactie Misdaadverslaggever Peter R. de Vries, die lange tijd als adviseur verbonden was aan Tros Deadline, is dit winterseizoen bij RTL5 te zien. Daar maakt hij zijn presentatiedebuut in het nieuwe programma Misdaaddossier. Een 20-delige misdaadserie, waarin De Vries de dossiers licht van een aantal geruchtmakende zaken. Er zijn ook re constructies van deze zaken te zien. FOTO ARCHIEF DE STEM zakken. De eerste keer doet hij dat trouwens op 10 augustus, zodat de BRT en RTL alvast televisieopna men kunnen maken voor de vol gende dag. Weer een andere kun stenaar maakt een werk met be hulp van Internet, zodat kunste naars over de hele wereld aan de installatie kunnen bijdragen. De officiële opening is een harp- concert door Arpa Multisonor in de kerk op 12 augustus, de tweede dag van de manifestatie, gevolgd door een theatermonoloog van Dario Fo in De Kring. Tijdens A(rt)ssenede zijn er verschillende muzikale acts in 'De Bloemen- werf' (tent aan de Kasteelstraat) en in café De Strandpaal. Er tre den Roemeense, Franse, Belgische en Engelse groepen op. Informatie over het programma van Artssenede en een plattegrond van de kunstroute-zijn verkrijgbaar bij het Sekretariaat in de Hoogstraat. Vlaanderen heeft het. Gezellig heid, bier, bonhommie, pralines en een vreugdevolle keuken, denkt de Nederlandse toerist. Voor veel meer, of het zou een Lam Gods, wat gotiek, Manne ken Pis of een gifgasslagveld moeten zijn, hoeft men niet naar het zuiden. De culturaat heeft nog weet van een Vlaamse golf, maar die toneelopleving heeft zich of metterwoon in het gesubsidieerde Noorden gevestigd of is uitgewoed. Vlaanderen is aangenaam toeven, maar voor vernieuwing en kunst moet men in de Randstad zijn. Een misverstand, hoewel... De beste literatuur van dit moment komt uit Vlaanderen, maar wordt in Nederland uitgegeven. Niet alleen het obligate monument van eeuwigdurende schoonheid, Claus, maar ook Pleysier, Platteau, Gruwez, Raskin, Hemmerechts, Verpaele en Vla- minck. Nederlandse uitgevers weten wat goed is, brengen het daarom op de markt, maar niemand durft hardop te zeggen dat het epicentrum van de Nederlandstalige letteren zich ver beneden Moerdijk bevindt. Lite raire jury's nomineren steevast een aantal Vlamingen. Zo af en toe hebben ze ook prijs, maar de kritiek en de redacties van de literaire bladen doen nog steeds of het belangwekkendste uit Holland stamt. Vlaamse literatuur van nu is leesbaar, gaat over iets en is desondanks niet oubollig. Een schrijfster als Hemmerechts, een naampje in het vrouwencircuit, weet, zonder dat de lezer zich een gluurder voelt, de erotiek van haar sexe te beschrijven. Zelfs masturbatie op zijn Kris- tien Hemmerechts wordt niet vuns. Pleysier heeft het over zijn familie. Zijn moeder en zuster of een verre religieuze tante in China worden meer dan aardige anecdotische figu ren. De geschiedenis van generaties en de mentale breuk in minder dan een halve eeuw maakt hij zonder veel ingewikkeld experiment herkenbaar. Platteau met zijn foute vader, overspelige moeder en laf hartig zwijgende grootvader komt verder met de verwerking van zijn verleden dan alle door Adriaan Venema aangezwengelde Nederland se discussies. En zijn 'School nummer 1is nog spannend bovendien. Eriek Verpaele, wiens naam een paar jaar geleden bij de fanatieke Nederlandse hoorspelhiisteraar door zijn 'Olivetti 82gevestigd werd, blijkt een fenomeen. Eind jaren zeventig publiceerde hij in het duiste re Vlaamse, elkaar bekronende dichterscircuit een paar poëziebun dels. Ze vielen niet op en van Verpaele werd jarenlang niets meer ge hoord. Tot Martin Ros hem wist te overtuigen dat hij nu in plaats van manuscripten en aantekeningen te verbranden, ze eens ter inzage moest geven aan een goede - dus Nederlandse uitgeverij. Het werd een bundeltje 'NagelbrievenHuiselijke boodschappen die hij voor zijn huis- en echtgenote op een spijker hing, wanneer zij bo ven lag te slapen en hij elders in huis zijn nachtbrakersactiviteiten verrichtte. Ze zijn van een zo eerlijke gruwelijkheid dat wie zelf nooit het verloop en het einde van een liefde meegemaakt heeft, hier zijn schade dubbel en dwars mee kan inhalen. Simpele, korte mededelingen dat hij weliswaar laat op de sofa is gaan slapen, maar of ze hem alsjeblieft wil wekken en of hij met haar mag ontbijten. Dat er kolen gebracht zijn; dat hij, hoewel hij beseft dat el ke franc nodig is voor de nog steeds gezamenlijke huishouding, graag een paar sou aan verf en linnen zou willen besteden; dat hij tevergeefs vroeg van de fabriek thuisgekeerd is, omdat hij hoopte samen te kun nen eten. Het restant van de maaltijd staat nog klaar. Dat ze morgen niet ntoet schrikken, want hij heeft zijn baard afgeschoren. Dat hij al le soebatten en uitleg kotsbeu is. Het enige wat ik wil doen is schrij ven en dat heeft niets met wel of geen liefde te maken. Verpaeles 'Depatatten zijn geschild, nagelbrieven 1975-1976' is een voorpublicatie uit de volledige, zeven jaar huwelijk omvattende, col lectie die de Arbeiderspers voor volgend jaar aankondigt. Binnen de Vlaamse letterkunde van nu is Verpaeles werk een hoogtepunt, maar niet uitzonderlijk. Vlmimse schrijvers durven het en kunnen het aan, zonder blaséë ex perimenten of zonder pretentie van de allesomvattende roman fleuve, luin leven, hun geschiedenis en hun moeilijkheden te beschrijven. Waar in Nederland bedacht en geconstrueerd wordt, wordt er in Vlaanderen eenvoudigweg geleefd en daarover geschreven. Dat levert literatuur van het hoogste niveau op.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 15