DE STEM Een zwak voor zware armen en benen a e aast op tbaltitel Kevers als kunst in museum in Aken voor jeugd Vogelenzang NSTEN 7 )verzichtstentoonstelling Ferdinand Erfmann in Dordrechts Museum Kok OP REIS BETSY GIJS Krabbé met Postcode Show naar RTL4 Ierland centraal op Buchmesse '96 DAG 28 JULI 1995 C3 ging en gezinsverzorging van de chting Thuiszorg Zeeuwsch anderen zijn voor spoedgeval dagen nacht bereikbaar. West i euws-Vlaanderen: 01170-565oo~ni st-Zeeuws-Vlaanderen: 0114Q» 00. Kanaalzone 01150-745qo~ ERENARTSEN es, Heinkenszand en Noord-Bé- land - Dierenarts H.v. Diik, Siü nswei 2, Heinkenszand tel" 106-1290. ei' es, 's-Gravenpolder, Kapelle uiningen, Krabbendijke e.o. praktijk van A. Mosselman, V rboom en B. Boer wordt waar omen door dierenarts B. Boer huitweg 1 's Gravenpolder tel 103-3050. 1 ngstdijk en Hulst - Vanaf zat .00 u. dierenarts J. Kod/m' haub, Bastionstr. 3, Axel tel 155-61488. Zat. spreekuur' lil u. en vlgs. afspraak, el, Terneuzen, Zaamslag - Van- zat. 12.00 u. dierenarts j p/M. Schaub, Bastionstr 3 el, tel. 01155-61488. zat' eekuur: 11-12 u. en vlgs. af raak. 1st - Dierenartsen Aerts-Bosch llaertstr. 43, tel. 01140-14015' reekuur za. 10-11.30 u. en vol- ns afspraak. eskens, Aardenburg, Oostburg, uis - 'Dierenartsencentrum est', tel. 011?2-2769/0ll77_ 98/01170-54484. Weekends- eekuur: Noordwal 81, Oostburg ijd. 19.00-20.00 u. zat. en zond.' .00-13.30 u. verder na telf. af raak. s van Gent - Dierenarts E. Da- Westdam 54, tel. 01158-53800 g. 01157-1319. Spreekuur za! -12 u. en na afspraak, rneuzen e.o. - Peter de Vos, Poli- tniek voor kleine huisdieren 'De teenberghe', v. Steenbergenlaan Terneuzen, tel. 01150-96425. reekuur: zat. 12-13 u. Verder na lefonische afspraak. de Vos en A. Burm, Kliniek n kleine huisdieren en bijzonde- dieren, v. Diemenstr. 83, Ter- uzen, tel. 01150-19628. Spreek- :r zat. 12.30-14 u. en na telefo- sch overleg. ostburg - Dierenarts J.v.d. Vij- r, Sirius 1, tel. 01170-52103. reekuur zat. en zond. na tel. af- i r. Bgg. Dierenkliniek IJzendijke, 176-1388. -Jansteen e.o. - Dierenarts A. de ruyn, Tempelier 34, St. Jansteen, 1. 01140-12701, bgg. 01140- 546. Spreekuur za. en zo. 11-12 en vlgs. afspraak, huisbezoek k na afspraak. ierenkliniek IJzendijke - Dieren- tsen Van de Vijver. Weekends- eekuren: zat. om 13.00 uur, nd. om 12.00 uur en vlgs. afspr. X 01176-1388, bgg. 01174-8424. NDARTSEN est-Zeeuws-Vlaanderen - Tand- ts J. Schautteet, Grote Maag- nstraat 24 Sluis, tel 01178-1921. reekuur zat. en zond. 12-12.30 st-Zeeuws-VIaanderen - Tand- s J. Bruggemans, Stationstraat Hulst, tel 01140-12205. Spreek- zat. 10-10.30 en 18-18.30 u. nd. 12-12.30 u. id- en Noord-Beveland - Tand- ts J. Adriaansen, Statenhof 4 oes. In het weekeinde tel. nr. 06- 771398. Spreekuur zat. en zond. -11 uur. POTHEKEN el - Apotheek Axël,'Öranjestr. tel. 01155-62888. Geop. zat. 10- 1 en 16-17 uur. Verder uitsluitend oor spoedgevallen en recepten, oes - Apotheek Goese Polder, De pinne 1162, tel 28228. Geop. zat. 30-17.30 u., zond. 10-11.30 en "-18 u. ulst - Apotheek Hulst. Geop. zat. -12 uur en 15.30-17.30 uur, nd. 11-11.30 u. en 16.30-17.30 u. oor spoedgevallen buiten ope- ingstijden is de dienstdoende pothekersassistente thuis bereik- aar tel. 01140-14255. erneuzen - Apotheek Hamann, 1. 01150-12060. Geop. zat. van* .30-17.30 u., zond. 11.30-12.30 u. 17-18 u. IEKENHUIZEN ZEEUWS- LAANDEREN oor eerste hulp bij ongelukken: erst dienstdoende huisarts raad- legen. ulst - Buitenpolikliniek De Hon- tel. 01140-12651. ostburg - St. Antoniuszieken- uis, tel. 01170-59000. erneuzen - Streekziekenhuis De "onte tel. 01150-88000. BULANCE EN BRANDWEER eeuws-Vlaanderen - Tel. 01184- 4444. VRIJDAG 28 JULI 1995 DEEL vorig jaar het 25e Camping- nen. De ploeg aast dit jaar op werd Pannensehuur met 2-0 e finale is gepland om 18.30 lur. Tevens is er deze dag e® larbecue en zorgt de DC band 'oor de muzikale omlijsting. Jitslagen poule: Vrije Pomp - Pannensehuur -1, Zonneweelde - Pannensehuur f- SV Nieuwvliet - Vrije Pomp 3-2. i poule: Zeebad - De Waag/Hof ttf Vilgen 0-1, Nooitgedacht - loogte 3-5. ing Vogelenzang pakte in het iat de SV Nieuwvliet in het 1 in de jongste als in de oudste -A ïijedijk waarvan tien in de jon£- :te leeftijdscategorie. De prijsuit reiking werd verzorgd door bur gemeester J. Kruize. eindstanden: 2. Tot en met 10 jaar: 1. Vogelenzang. lof ter Wilgen, 3. Pannensehuur. Mooitgedacht, 5. Zeebad, 6. Intern,, ionaal, 7. Zonneweelde, 8. de Wa de Hoogte, 10. SV Nieuwvliet. 1 t/m 14 jaar: 1. Vogelenzang, Vulpen, 3. de Hoogte, 4. de 'annenschuur, 6. Zeebad, 7. Zon veelde, 8. SV Nieuwvliet, 9. Noong lacht, 10. Hof ter Wilgen, 11.11116 ïationaal. Wr Hans Rooseboom de zalen van het Dord- shts Museum wacht de be- 0eker een bizarre ervaring, ver het oog reikt getuigen 05 schilderijen en 116 teke- igen van Ferdinand Erf- ann allemaal van één obses- ie. fouwen op de fiets, op de looter, op de tennisbaan, op !e dansvloer, in het circus, te 1, in het zwembad en op et strand. En wat voor vrou- ;en! De zware lichamelijk- eidspat van de doeken af. 'erdinand Erfmann (1901-1968) tiilderde uitsluitend massieve leespartijen. We krijgen potige rijven voorgeschoteld, met uit sproken mannenkoppen, in de teer met zware manden en vull isbakken. tasters, prostituees, kamer- itisjes, boerinnen, de stroom joudt niet op. Helder en duide- ijk neergezet. irfmann kon er niet genoeg van rijgen. Zijn vrouwen zijn beres- onafhankelijk, dominerend. Je paar mannen die we in zijn tegenkomen zijn minne ?s, minstens een kop kleiner, ie slechts kunnen proberen met ;eld de liefde van die enorme we ns te kopen. schilderijen voor dit Erf- iann-overzicht in Dordrecht ko- uit het Centrum Beeldende Sunst Rotterdam, Stedelijk Mu- eum Amsterdam, Bonnefanten- luseum Maastricht, Stedelijk lluseum Schiedam, Artotheek Jreda, Gemeentemuseum Arn- iem, Tropenmuseum Amster dam, Galerie Mokum Amsterdam particuliere collecties, faineer je deze lijst van musea galeries ziet, dan zou je haast leuken dat Ferdinand Erfman succesvol schilder is geweest, llaar helaas is dat niet zo. „Het grootste deel van zijn oeuvre bleef onverkocht en werd door ïem vermaakt aan het Stedelijk lluseum in Amsterdam om ver- ns over meerdere musea in Sederland te worden verdeeld," zo meldt de catalogus over de diaspora van Erfmanns werk. Ferdinand (Ferry) Erfmann werd geboren in 1901 in een familie van acteurs. Acteren deed hij ook tijdens de eerste helft van zijn le ven, maar zijn talent voor teke nen en schilderen won het ruim schoots van het toneel. Therapeutisch Zijn picturale bezigheid diende duidelijk ook een therapeutisch doel: het zo dicht mogelijk nade ren van wezens waarnaar hij ver langde maar die hij niet kon krij gen. Hij heeft dat zelf beschre ven. „Ik was weg van meisjes met heel zware armen en benen", aldus Erfmann in zijn notitieboekje in 1941. „Een mooi gezichtje was iets dat ik op de koop toe nam als zijnde een extra toegift, maar het imponeerde me niet. Thans heeft je natuur toch naar een uitweg gezocht en heb je je teeltkeus ge openbaard in tientallen schilde rijtjes en honderden, ja duizen den tekeningen waaruit je smaak veel opvallender en voor de men sen aanstootgevender blijkt ter wijl je zonder de liefde van een vrouw gebleven bent." In het algemeen dient een kunst werk voor zichzelf te spreken. De waarde en de betekenis van een werk moeten aan het werk zelf worden ontleend. Het leven van de kunstenaar is van geen of secundair belang. Maar in het geval van Erfmann is de aard van zijn werk zo uitzon derlijk dat je wel nieuwsgierig móet worden naar de man achter het werk. Gladiator In zijn seksuele voorliefde voor zwaar vrouwenvlees zat ook nog een narcistisch element. Toen hij de vijftig al gepasseerd was liet Erfmann zichzelf fotograferen in allerlei halfnaakte posen, als gla diator en acrobaat. Hij mocht er overigens best zijn. Die foto's van hemzelf waren overal in zijn atelier aanwezig. Hij gebruikte zijn eigen lichaam als model voor zijn schilderijen van vrouwenfiguren. Vreemd? Ja, hoewel. Erfmann hield zich ook 'Badschone' uit 1961 van Ferdinand Erfmann loken is kunst. Niet uitsluitend k de Spijkersen, Fagels, Klos- sis, Kernen en Halvemanen met irtistieke blik achter hun for tuilen geheimen en niveau i te bewaken, of omdat er vanaf Urème tot en met defrères Troisgros een traditie van tslmeve kwaliteit bestaat, maar eenvoudigweg omdat de snobistische consument graag over het mysterieuze, ongrijpbare moment van in spiratie en conspiratie van keukenbrigades en receptuur ouwehoert. iVoedsel is noodzakelijk, net als een laag verf voor door weer en wind kdreigde kozijnen. Over die zaken discussieert men niet. Die wor- |ilm hooguit verwaarloosd. Pas als er genoeg geld is voor onverplich- 'itlwce, als er verf vermorst kan worden en een niet meer kakelvers ei de biobak geworpen, wordt het tijd voor geredekavel. En dat is het loment dat ambacht tot kunst verheven wordt. Het door de maker, maar door de beschouwer, die zich zelf al gauw lot deskundige genieter uitroept. Rembrandt, Hals of Vermeer zagen dchzelfniet als kunstzinnig geïnspireerde godenzonen. Zij waren inkers van een vakkundig produkt, waar ze graag zo goed mogelijk soor betaald werden. Carême, Hélouis, Escoffier, Point en Dumaine welden zich geen artiest. Zij wisten wat van ingrediënten, kooktijden 'o combinatiemogelijkheden en waren daardoor in staat iets aange- 'mum smakelijks en liefst ook nog toonbaars op tafel te brengen. Vel waren de ondeskundigen die geen ei konden scheiden, geen boter ionden klaren en geen knoflookteen konden kneuzen die uit sprake loze verbazing de keukenprins tot kunstenaar uitriepen. Zoals de re lent, prins of bisschop die bang was voor verf aan zijn gemanicuurde «aden en die na zijn veertiende geen potlood of penseel meer vastge houden had de vakmatige fijnschilder een van god gezonden talent Pbcht te noemen. Kaiser Wilhelm II, een geoefend houthakker, zoals m Doorn nog weet, gaf de grote Escoffier dan ook de eretitel 'Kok keizers en keizer over koks'. De befaamde Nederlandse keuken- khrijfster Wina Born is niet in staat een kop thee te zetten. Bij haar 'huis kookte haar diep betreurde echtgenoot. Zodra vakmanschap '<n geur van artisticiteit bereikt, valt het ten prooi aan de snob. Wind handel jaagt de prijzen omhoog, presentatie wordt net zo belangrijk "'sde essentie en exclusiviteit komt in plaats van bereikbaarheid. Niet ■wger meer overvolle, drie lagen dikke schilderijenkabinetten als in ie 18e eeuw, maar een kaal kunstwerk in een volkomen lege, witte zoal waartoe slechts de goed geïnformeerde kenner op afspraak toe- ling weet te krijgen. Goed uitgevoerde catalogi, een kunstprodukt op f11 zelf, nemen de plaats in van het genrestukje aan de wand. De sa- 0"tafel bewijst de artistieke belangstelling van het publiek in plaats de muren van de doorzon. Een plankje keukenschatten verdringt tscoffier. En in die boekjes geen honderden recepten als in de klas- 'c 'Guide Culinaire, aide-mémoire de cuisine pratique', maar Wits twaalf. Prachtig uitgevoerd, kostbaar uitgegeven, fraai geïllus- 'ee"d en voorzien van aangename wetenswaardigheden om het tafel- prek mee op te sieren. Wie wil kunnen vertellen waarom artisjok- e" wel bruikbaar zijn als entree, maar niet als hoofdgerecht - de zoetstof erin combineert slecht met behoorlijke en bekoorlijke wijn - 0iwaar de geur van knoflook vandaan komt - van diallylsulfide dat ""'staat als enzymen en aminozuren door kneuzing samenkomen - r''"alich Véro Crickx 'Twaalfmaal om lekker van te worden', een tres,igieus, in een koninklijke doos verpakt uitgaafje van Scriptum °°ks te Schiedam, ten geschenke laten geven. Hoe spruitjes met Pek bereid moeten worden, of schol met rode wijn, of lamsvlees met vtssa of mosselen met room, kan hij erop eenvoudige wijze uit le ftDe perfecte kok of huisvrouw wordt hij er niet van. Wel een u"stcuisinier die twaalf keer per jaar zijn gasten iets verantwoords exclusiefs voor de neus weet te toveren. Een geheime kunstenaar °an het eigen aanrecht. jaren intensief bezig met traves tie. In die travestie-j aren schil derde hij nauwelijks, omdat zijn behoeften werden bevredigd door zich in vrouwenkleren te steken. Toen hij die gewoonte opgaf kwam de stroom schilderijen weer op gang. Erfmanns schilderijen beslaan de benedenverdieping van het Dor drechts Museum. Boven, in het prentenkabinet van het museum, verscherpen Erfmanns tekenin gen de ervaring van beneden. In zijn tekeningen heeft Erfmann de vrouwen nog overdrevener neer gezet dan in de schilderijen. Een paar hoofden groter dan de man nen, handen als kolenschoppen, harde koppen, soms voorzien van een snor. Indonesië Uit die tekeningen blijkt dat er ook in Indonesië Erfmann-vrou- wen bestaan. Je zou het niet ver wachten in dat land van kleine, frêle mensen, maar Erfmann slaagt erin ze te ontdekken. Als je maar goed genoeg kijkt kan een mens blijkbaar overal zijn obses sie aantreffen. Erfmann tekende zijn 'kraton-vrouwen' op brief papier van Hotel Beatrix in Bata via in 1939. Op de tentoonstelling is een aantal vitrines ingericht, waarin onder andere de naaktfo to's van Erfmann liggen. Veel in teressanter zijn de notitieboekjes die liggen opengeslagen bij een paar cruciale passages: Op zijn 40e (1941) schreef Erf mann: „Het is een onomstotelijk feit dat mijn vader mijn leven in elkaar getrapt heeft. Dit wezen gunde mij niet de minste vorm van geluk. En ik ben een wezen geweest die alle geluk als het wa re heb laten vertrappen. Dit is de quintessence van mijn leven: Elk wezen dat hier op dit ondermaanse wordt neergezet moet zijn portie, zijn aandeel van het geluk opeisen! Ik heb dat niet gedaan. Ik heb dat nagelaten. En ik heb dat nagelaten omdat ik bang was om mezelf te poneren tegenover degene die mij verwekt had en die mij eigenlijk het be staan en een beetje geluk niet gunde. Die vader was feitelijk een volkomen geperverteerd we zen". En in hetzelfde jaar 1941 noteer de Erfmann: „De trits van schoonste meisjes die ik in mijn leven heb ontmoet le At Rector 2e Lenie Eshuis 3e Corrie Macini 4e Ella Dorenbos 5e Nel Dan men 6e Tonny Koopman 7 e Gonda Meuleman Een dezer schoonsten der scho nen had ik moeten ten huwelijk vragen!!! Jammer, eeuwig jam mer dat ik dat niet heb gedaan. Want dan had ik meer geluk in mijn leven gehad dan ik nu gehad heb! Een mens betreurt alles te laat!" Tv-portret Zijn hele leven bleef Erfmann al leen. Hij weet dat aan zijn kwaadaardige vader die hem in zijn jeugd vierkant in zijn gezicht uitlachte als hij weer met zo'n zwaar meisje thuis kwam. Vlak voor zijn dood in 1968 zond de tv een documentaire over hem uit, naar aanleiding van een expositie bij galerie Siau in Amsterdam. Dat korte tv-portret van Erf mann wordt op de tentoonstel ling in Dordrecht vertoond. De beeldkwaliteit (in kleur!) is uit zonderlijk goed. Erfmann vertelt onder andere over zijn eenzaam heid. Tot overmaat van ramp was hij, als gevolg van suikerziekte, ook nog impotent. Erfmann werd geboren in Rotter dam, maar bracht zijn leven door in Amsterdam. Na de oorlog was hij bestuurslid van de kunste naarsverenigingen De Brug en Arti et Amicitiae. Hij was een ge respecteerd lid van het professio nele kunstenaarsleven in Amster dam. Zijn schilderijen zijn ook helemaal niet zo 'naïef' als ze wel worden genoemd. De tentoonstelling in Dordrecht laat zien dat Erfmanns schilde rijen heel vakkundig in het vlak zijn gezet, en dat hij veel aan dacht heeft besteed aan details, voorwerpen en achtergrond. Ferdinand Erfmann (1901-1968): schilderijen en tekeningen. Dord rechts Museum, Museumstraat 40. Geopend di t/m za 10-17 uur, zo 13-17. Catalogus 35,-. (t/m 10 sept.) Dit hadden we dus aan Harmen te danken. We liepen over het strand bij Cala Gonone toen hij in de rots wand achter het strand holen ont dekte. „Daar gaan we in, daar gaan we in," juichte hij enthousiast en hij schepte er nog bij op dat hij als jeugdlid van de speleologenvereni- ging 'De Druipsteen' menige grot had verkend. Sterker nog, als kind aan huis in de onderwereld had hij ook altijd een zaklamp op zak. We hadden op dat moment Har- men terstond ge boeid moeten afvoe ren, maar ja, soms ben je wat minder alert en voor we er erg in hadden, waren Harmen, Violina en Billy al in een grot ver dwenen. Ik moet toegeven dat het er binnen prach- tig was en hoe dieper we de grot ingingen des te indrukwekkender werd het schimmenspel dat door het licht van Harmens niet echt fel le zaklamp werd veroorzaakt. Na een half uurtje grotinwaarts strom pelen werd de zaklamp alsmaar zwakker en gelukkig kon Betsy Harmen overtuigen dat we terug moesten. Normaal gaat terug altijd sneller dan heen, maar in een grot dus niet. We deden er dik een uur over en het laatste stuk legden we haast op de tast af. Toen Violina riep: „Licht!," waren we dan ook heel blij, maar die vreugde was van korte duur, want bij de uitgang van de grot bleek dat het inmiddels hoog water was gewor den. En bijna donker. (Wordt vervolgd) Van onze rtv-redactie Hilversum - Martijn Krabbé heeft de Tros verruild voor RTL4. Daar presenteert hij vanaf maandag 4 september iedere week de Postcode Record Show. Het is een kruising van een aantal recordpogingen, een bingospel, het Loterij-journaal en de zogeheten straatprijs.Voor dat laatste onderdeel krijgt Krabbé assistentie van GTST-ster Reinout Oerlemans. Hij geeft tevens een overzicht van het Postcode Loterij journaal. De Postcode Record Show duurt steeds een krap uur en biedt liefheb bers van records de mogelijkheid geld te verdienen. Iedere winnaar ontvangt tweeduizend gulden. De helft van dat bedrag gaat in de kluis, de rest mag mee naar huis. Na een serie van vijf pogingen heeft de laatste recordhouder recht op het geld uit die kluis. Het publiek in de zaal kan een prijs winnen door goed te gokken wie de winnaar wordt. Frankfurt (dpa) - Ierland staat in 1996 centraal op de Frankfurter Buchmesse. De grootste beurs ter wereld op het gebied van boeken heeft volgend jaar van 2 tot 7 oktober plaats. In voorbereiding is een festival van de Ierse cultuur. Het thema van de Buchmesse luidt Ier land en zijn diaspora. Het is voor de eerste keer dat een Angelsaksisch land op de Duitse beurs in het middelpunt van de belangstelling wordt geplaatst. Niet alleen in Frankfurt zelf, maar in heel Duitsland zullen kunstenaars van Ierse afkomst literatuur, beeldende kunst en muziek voorstellen. De leiding van de Buchmesse verwacht kunstenaars uit Ierland, de Verenigde Staten, Australië en Nieuw-Zeeland. Bijzonde re attractie wordt een 'literatuurtrein' die verscheidene Duitse steden zal aandoen. Op de stations zullen lezingen worden gehouden en zal het publiek ook anderszins met de Ierse literatuur kunnen kennisma ken. Dit jaar wordt de Buchmesse van 11-16 oktober gehouden. Dan staat Oostenrijk centraal. Door Sjef Kusters Hoewel de Akense mega-verzame- laar van kunst prof. dr. Peter Lud- wig nooit in een Volkswagen heeft gereden, wijdt dr. Wolfgang Becker, directeur van het Ludwig Forum in Aken, een boek en een tentoonstel ling aan Peter Ludwig en de Volks wagen. Peter Ludwigs zeventigste verjaardag, op 9 juli jongstleden, is de aanleiding, het veranderde beeld van Duitsland met als symbool de VW-Kever het thema. Ook het Mu seum Ludwig in Keulen eert zijn schenker-bruikleengever met een tentoonstelling: Unser Jahrhundert- Menschenbilder/Bilderwelten. Peter Ludwig en zijn vrouw Irene Mon- heim zijn met de Amerikaan Paul Getty en de Zwitser Hans-Heinrich Thyssen- Bornemisza de grootste kunstverzame laars ter wereld van vandaag. Hun col lectie met onder meer archeologische schatten, oude schilderijen en moderne na-oorlogse kunst, is miljarden guldens waard. De chocolade-fabrieken van Pe ter en Irene Ludwig leverden het nodige kapitaal voor hun aankopen. Vrijwel al die kunstwerken hebben Pe ter en Irene Ludwig in bruikleen gege ven aan zo'n 25 musea in heel de wereld. Vorig jaar nog schonk het verzame laarsechtpaar tachtig schilderijen en een stapel grafische werken van Pablo Picasso aan de stad Keulen. De Ludwigs hebben in de veertig, vijftig jaar dat zij kunst kopen, steeds nieuwe terreinen verkend: niet alleen Pop Art, maar ook Neue Wilden uit Berlijn, kunst uit de voormalige DDR, Rusland, Bulgarije, Cuba en onlangs hedendaag se kunst uit China. De kunstaankopen van Ludwig weerspiegelen op die ma nier ook belangrijke momenten uit de wereldgeschiedenis. Het Ludwig Forum in hun woonplaats Aken is de plek waar een belangrijk deel van deze Weltkunst wordt getoond. Pop Art Paradepaardje van de Ludwigs is de collectie Pop Art, zoals die vooral in het Museum Ludwig in Keulen, en deels ook in Aken, is te zien. Een van de aller eerste stukken Pop Art die Ludwig in 1966 kocht, was Landschap 2 van de Amerikaan Tom Wesselman. Hij maak te in 1964 een metersgrote assemblage waarin een grote Volkswagen - uit een reclameaffiche geknipt - in parkeer stand is gemonteerd onder een boom. De Volkswagen was in die tijd in Ame rika een cult-auto, populair bij vooral het alternatieve volk dat zich daarmee afzette tegen de steeds groter wordende Buick- en Cadillae-sleeën. Maar de Volkswagen was en is ook een symbool van Duitsland. Dat maakte de Californische kunstenaar Chris Wilder begin dit jaar duidelijk in een Keulse galerie met zijn werk: It's always easier to take it apart than to put it back toge ther again (Het is altijd makkelijker iets uit elkaar te halen, dan het weer in el kaar te zetten). Onder dat motto expo seerde hij een zorgvuldig gedemonteer de rode Volkswagen tegen de achter grond van drie panelen in de kleuren van de Duitse vlag: zwart-rood-geel. De Wiedervereinigung van beide Duitslan- den leverde het idee voor deze installa tie van Chris Wilder, wiens grootvader in 1962 zijn eerste VW kocht en wiens vader tal van Kevers heeft gereden. Met de werken van Wesselman en Wil der als uitgangspunten maakte Wolf gang Becker zijn boek en de tentoon stelling. Die laten niet alleen een groot aantal kunstwerken zien waarin de VW-kever de hoofdrol speelt, maar in het boek gaat Becker ook in op de ach tergronden van Ludwigs verzameling. Centraal daarin staat steeds dat elk kunstwerk moet worden gezien in het licht van de tijd en de omstandigheden waarin het gemaakt werd: ieder kunst werk is de uitdrukking van een genera tie-gebonden levensgevoel, vindt Peter Ludwig. Humor A German Collector - A German Car, Peter Ludwig und der Volkswagen is een tentoonstelling waarin niet alleen zwaarwichtige thema's rond dat beeld van Duitsland aan bod komen. Humo ristisch zijn de foto's van de Zwitserse politiefotograaf Arnold Odermatt (70) die vanaf 1948 verkeersongelukken do cumenteerde. De foto's lijken geënsce neerd, zoveel theatrale kracht legt Odermatt in zijn werk. Zoals de foto Buochs, die een persiflage lijkt op de hoog-romantische schilderkunst van Caspar David Friedrich. Onderkoelde humor bepaalde twintig jaar lang, van ongeveer 1964 tot begin jaren tachtig, de toon van de VW-Kever advertenties die het bureau Doyle Dane Bernbach maakte voor de Amerikaanse markt. Daarin lag de nadruk op de de gelijkheid, betrouwbaarheid en kwali teit van dit Made in Germany-produkt, dat het imago van Duitsland en de Duitsers hielp oppoetsen. „Twee vor men die de hele wereld kent" was het motto van een van die advertenties, met een VW-Kever en een Cola-flesje. En in de beroemde, door Andy Warhol voor een zeefdruk gebruikte VW-advertentie Lemon, wordt vermeld dat de afgebeel de Kever is afgekeurd door Kurt Kro ner, een van de 3.389 kwaliteitsinspec teurs van VW, omdat de chroomstrip op het handschoenvakje een beetje dof was. Dertig jaar ligt er tussen de VW-Kever- kunstwerken van Tom Wesselman en Chris Wilder. In die dertig jaar veran derde het beeld van Duitsland grondig, zo laten ook die twee kunstwerken zien. Peter Ludwig heeft in die dertig jaar met zijn grootschalige aankopen in vooral Oost-Europa misschien geen De Volkswagen in verschillende uitvoeringen, nu als kunstobject in het mu seum. FOTO ARCHIEF DE STEM 'Een Duitse verzamelaar - Een Duitse au to': Peter Ludwig en de Volkswagen'. In het Ludwig Forum, Jülicherstr. 96-112 in Aken. Open di-wo en vr-zo 11 -19 uur en do 11-22 uur. Tot 3 september. grenzen geslecht, maar hij opende wel de ogen en verruimde het blikveld van wie zag wat hij kocht en tentoonstelde. En bracht op die manier werelden bij elkaar.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 17