.TATEN tadion" )E STEM o b a n d e n mdenservice B.V. Weekend klussen lheid NAC >agina in De Stem itsen voor Het gedraai van de CPN 2B wil vrij voor het offerfeest Dolf Brouwers weet van it uw dienst andenservice mmerwerken 1995 eerste paal rhet HOMO-KONTAKTEN Tiffany's Escort 076-425592. Het winkelplein Schiphol Plaza overtreft in commercieel opzicht nu al alle verwachtingen Nog steeds bepalen bouwkranen, stromen vrachtwagens en andere bouwactiviteiten het beeld. Sinds jaren is Schiphol bezig zich een nieuwe jas en een nieuw kloppend hart aan te meten. De ze zomermaanden zien miljoenen vakantiegangers, wegbrengers en afhalers een drastisch vernieuwd Schiphol. Uitgaanders hebben de luchthaven ook ontdekt. Per trein komen ze 's nachts hamburgers scoren 6 •setéwi. gebruikt - montage inceren - uitlijnen ird 9 Dongen, 01623-17280. deckers. Tel. 076-225370 In de nieuwe transit- en vertrekhal heeft graffiti-kunstenaar Hugo Kaagman een 65 meter lange wand veranderd in een Delfts-blauwe collage van super-Hollandse clichés. Vanaf de terrassen kun je de nationale luchthaven zien, horen en ruiken. ZIE ZOMERGIDS 2 ZIE ZOMERGIDS 3 geen ophouden eer- rela- ngen it re- ant- Hete ERVAREN vroüwèiï" 40 jr, zoeken sexkontai 06-350.290.42 (75cpml Oudere vrouwen gëvüT[; nrs. voor gratis 06-9780 (75cpm). e Oudere HEREN gezocht" gratis sex met dames 06-9705 (75cpm). U SEX-DOORSCHAKÊLLÏjjG Dominante vrouwen J opbellen. De computer ve bindt je met haar dm 06-9663 (75cpm) c Homo: Jongens onder kaar. Hoor ze genieti 06-320*330*88 (75 cpml TRIOSEX: ïi vrouw/rn extra in bed. Sex kontaï 06-9844 (75cpm). SEX-Doorschakellijn. hete negerinnen echt oi bellen. Zoek de leukste computer verbind je n; haar thuis. 06-9667 75q TRIOSEX: 'n vrouw/mi extra in bed. Sexkonti 06-9605 (100opm). om ak gebruik van onder iet mogelijk op rekening "el. nr.: ming af te schrijven. Niets bent 'ager. Dikke vrouwen (40+) kontakt met oudere herej. Bel ook! 06-9543 (75cpm)l TRIOSEX: 'n vrouw/mi extra in bed. Sexll 06-95? (75cpm) Luister naar gratis oprot pen van vrouwen. Maak j, keuze. De comp. schakel direkt door 06-9665 (1gpmi direkt apart Brab./Zeeland Bel 06-9614 (Nu 50cpm). 4 ge- xkon- willen creet. ZATERDAG 22 JULI 1995 DEEL D ZIE ZOMERGIDS 4 STUDENTES geven en gratis sex bij hen r 06-9706 (75cpm). Vrouwen (40+) willen KONTAKT. Direkt a/ri 06-9757 (75cpm). WENDY. 7 Dagen p( week. 076-206416. Girls and boys HUISVROUWEN telnrs. voor kontakt bij thuis. 06-9501 (75cpm) DIREKT APART vröiiwS doorverbonden naar ha: huis 06-9710 (75cpm) (ouderwets én modern) in onafzien bare tulpenvelden: kunnen buiten landers zeggen dat ze het échte Hol land gezien hebben. Daar dichtbij knippert eeuwig het hangende 'ha- ha-hi'-neonkunstwerk van John Kö- rmeling: ook humor voor de wach tenden. Buiten zijn de - gratis! - panorama terrassen nog onveranderlijk grote publiekstrekker op Schiphol. Voor wie de nationale luchthaven wil ho ren en ruiken, voor wie wil voelen hoe dat economisch trekpaard aan zijn teugels rukt, stinkend naar ke rosine, blijven die hoge terrassen een ereloge. Schiphol als nieuwe stad is niet meer alleen een vertrek- en aan komstpunt, maar een uitje op zich. Om in de stemming te komen, met in het Plaza een opophoudelijke para de van exotische mensen, talen, kle derdrachten, tulbanden, hoeden, woeste T-shirts en opzienbarende tatoeages. Of om voor een tijdje je reislust te voelen wegzakken, als je al die gepijnigde gezichten ziet van de vermoeide doorgezwete interna tionale luchtreiziger, bij wie de doorwaakte nacht aan het grauwe gelaat hangt. Buiten, op het nieuwe plein voor Schiphol Plaza, is het niet alleen maar beton, bouwkranen, gewelfde stalen constructies en glaswanden. In die harde sfeer van nieuwe zake lijkheid mag het bruingele vegeta tiedak van Plaza een zachte plek zijn, een enclave van het milieu dat moest wijken voor de vooruitgang. Er hipt een enkele schrale mus. En, jawel, er ligt al weer hondepoep: Welcome in Holland! Door Ririze Brandsma Het vooraanzicht van Schiphol Plaza. De roltrappen die Schiphol Plaza met het NS-station verbinden. De stad Schiphol Jarenlang moest de wassende reizi- gersstroom langs opgebroken we gen, gapende bouwputten voor niéu we tunnels, struikelen over ver bouwde perrons, een nieuwe sta tionshal en wennen aan de nieuwe Terminals Centraal en West. De erg ste hinder is voorbij, het nieuwe Schiphol ziet er veel chiquer, gelik- ter uit. Maar de bouwkranen lijken bij Schiphol te horen. „Wij denken dat een luchthaven, waaraan niet ge bouwd wordt, niet goed is," zegt Frank Rietveld, voorlichter van de particuliere stad, die niet meer de NV Luchthaven, maar Amsterdam Airport Schiphol wil heten. Afhankelijk van de verbouwing voor de Schengen-grensscheiding krijgt Terminal West waarschijnlijk bin nenkort al weer uitbreiding. Buiten wordt nog jaren gebouwd aan een World Trade Centre en een Shera- ton-hotel. Daar vervangt een grote parkeergarage van 3000 plaatsen vanaf eind juli terrein P 1. Verschillende pieren krijgen uit breiding. Binnen wordt het deze zo mer meer dringen bij de belasting vrije winkels: in de centrale termi nals wordt, in verband met Schen- gen-afspraken, de veelbesproken vaste grensscheiding eindelijk aan gebracht. Lawaai van steenzagen en betonboren domineert, achter schot ten wordt doorgebouwd, borden vragen om begrip voor de overlast. Eind mei werd Schiphol Plaza ge opend. De grootste particuliere stad van Nederland, met Plaza als stads hart: op de Dam in Amsterdam na waarschijnlijk het drukste plein van het land, een knooppunt voor 16 miljoen bezoekers per jaar. Schiphol is met het Plaza - een com binatie van stations- en toegangs hal, winkelcentrum en centrale plek van aankomst en vertrek - een 24 uur per dag vrij toegankelijk, droog, warm - of, zoals nu, gekoeld - uit gaanscentrum geworden. De win kels en de grote supermarkt zijn ze ven dagen per week van 7 tot 22 uur open: de ruimste openingstijden van het land. Sommige horeca-zaken draaien zelfs dag en nacht door. Spontaan hebben feestvierders die aantrekkingskracht ook ontdekt. In de nacht van zaterdag op zondag is het in de hal van Plaza smoordruk bij de Hamburger King, als het per trein tussen Amsterdam, Den Haag en Rotterdam boemelend uitgaans publiek even uitstapt bij het onder grondse NS-station om boven een warme snack te scoren. Het is een razendsnel favoriet geworden uitje. Ook minder kapitaalkrachtig pu bliek voelt de aantrekkingskracht van het nieuwe, warm kloppende hart van Schiphol. Juist omdat het Plaza vrij toegankelijk, warm en droog is, gemakkelijk per trein be reikbaar, ontstond vrees dat het zou uitgroeien tot een voor zwervers, junks, bedelaars en criminelen favo riet nieuw toevluchtsoord, zoals eer der bij het Utrechtse Hoog Catharij- ne gebeurde. Schiphol kende al jaren een groepje 'vaste bezoekers', die gedoogd wor den zolang ze geen overlast veroor zaken. Dat blijft zo. Maar in Plaza zijn maatregelen genomen om over last en criminaliteit in te perken. Speciaal opgeleide zakkenrollen- controleurs letten op situaties waar in snelle handen zouden kunnen toe slaan, attenderen reizigers op ris kant gedrag en houden verdachten in de peiling. Er komt, als toppunt van Big Brother-controle, een uitge breid systeem met camera's die rei zigers en verdachten in hun activi- Het opzichtige meeting point, het rood-wit geblokte object van Dennis Adams midden in de hal van Plaza. FOTO'S ERIK VAN'T HULLENAAR teiten kan volgen. De winkeliers hebben onderling bovendien een waarschuwingssysteem. Schiphol, nu vierde luchthaven van Europa, moet uitgroeien tot 'Main- port' en een van de grootste blijven. Dit jaar zullen meer dan 25 miljoen passagiers en bijna een miljoen ton vracht verwerkt worden door 88 luchtvaartmaatschappijen. Volgens een in Den Haag goedgekeurd groei plan moeten dat in het jaar 2010 dik 40 miljoen passagiers en 3 miljoen ton vracht worden. Daarmee is Schiphol ook het mikpunt bij uit stek geworden van de milieubewe ging, als 'symbool van alles wat mis kan gaan met het milieu', vindt Mi lieudefensie. Als je aankomt in het centrale Plaza moet je weten in welke vertrek- of aankomsthal je moet zijn. De nieu we hal 1 (Terminal West) is voor de intercontinentale vluchten en Mar tinair. KLM resideert in de centrale hal 2 en voor de overige Europese vluchten en de charters van Transa- via en Air Holland is er de oudste hal 1 (Zuid). Plaza is minder gericht op de ver trekkende reizigers: die lopen door gaans direct door naar de incheck- balies van de vertrekhallen boven en doen hun inkopen en doden de wachttijd in het belastingvrije ge bied achter de paspoortcontrole. De - niet belastingvrije - winkels van Plaza zijn er vooral voor de 43.000 werknemers van Schiphol die niet op de normale tijden kunnen winke len en voor aankomende passagiers. Voor zij doorreizen naar huis kun nen ze alle noodzakelijke spullen en de laatste cadeaus voor thuis aan schaffen, tot de vertrouwde Hol- lands-blommige aardappelen aan toe. Na de eerste paar maanden lijkt Pla za een groot commercieel succes. Schiphol had voor het eerste jaar 75 miljoen inkomsten uit de conces sies verwacht - de winkeliers beta len geen huur, maar een percentage van hun omzet. De verwachtingen worden waarschijnlijk ver overtrof fen. Nieuw en verrassend is ook de kunst in het nieuwe Schiphol. Het oude houten appel-kunstwerk, driftig be schreven, bekrast, bespoten, met kauwgompropjes beplakt en nog steeds een trekker, werd een bekend ontmoetingspunt. Daarom kregen nieuwe kunstwer ken ook die functie, zoals het rood wit geblokte object van Dennis Adams midden in de hal van Plaza en de mooi-maffe gigantische rose marmeren klompen van Mark Brus- se in Terminal West. Ook in die nieuwe terminal, in de transit- en vertrekhal boven, heeft graffiti kunstenaar Hugo Kaagman een 65 meter lange wand veranderd in een Delfts-blauwe collage van super- Hollandse clichés, zoals windmolens

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 29