DE STEM
bdoesjaparov grijpt weer mis
Aan het einde van zijn Latijn
Ontroerend afscheid van Fabio Casartelli
7
Stab B.V.
Tourde
France 95
baalt na tweede ritzege van Duitser Erik Zabel
jsfftssts. ïa,5-750-»'»
Tour
Toen
vandaag y
optvy
ff
^UieipjMt dteu-*el Stat!
Autobedrijf
R. ROOSSIEN
Ldverteren
|et zoden aan de dijk,
Hinder,
B0UWINGS0PBUIMIN6
<Jdilation
nu 129.
iROTE COLLECTIE I
ISTRALIAN SHORTS
JWE NIKE SCHOENEN
I TOTAL AIR NIEUW
OMO SPORT
De angst af te moeten stappen, teistert wielrennershart van Bart Voskamp
Kelly: leven
in dienst
van sport
Marie wilde sfeer verbeteren
Coca Cola verlengt sponsorcontract
bitduffiraat 26-28, Oosterhout NB, Tel 01620-60520
gebruikt onderhoud - reparatie
Sport
Peugeot 20519 GTi Rally,
r?s'8!+'!5 va' ö95o.-ti
va./ 7.950..
Wij staan u graag te woord en geven u e
deskundig advies. Kom vrijblijvend lang
Pontiac Fiero 6 ctl., kleur
geel, zeer mooi, m oei u zien
•86
Porsche 944, sportveigsn,
radio, alarm enz. '82 '83
Porsche 928 S. leder Int..
airco, automaat, met. lak.
sportvelgen. moet u zien "85
Porsche 944 Turbo, schuit
dak, etek. ramen, alarm,
airco enz. '86
Renault Espace. 7 pers., met
lak, spi
enz., li
grote fa
Renault 21 TL GTX, dlv.
kleuren opties '90 '91
Renault 21 TL GTX, div.
kleuren extra's'89 t/m'9
Renault 5 GT, met. lak.
spoilers'88
f
v.a
sportvelgen. s|
Al onze auto's zijn te financieren.
4 x Seat Marbefia, div. kleuren,
zeer zuinig In benzlneverbr.
'93 '94
2x ToyotaCeiica20GTI6V,
met. lak, sportvelgen, spoi- a
Iers enz. '87 12.950.-tin moo.1
3x Toyota Corolla. 4-drs. Sedan. 1
met. tak enz. '90 '91 v.a, 11.750 tin I
4x Toyota Corolla 13 OX,3-drs„ J
zeer mooi '87 '89 v.a8.950-fa. mM
x Toyota Corolla 16V GTi. zeer ,Bfl
mooi, div. opties '85 '86 v.a. f 7.950 - fin mnn I
4x VWCoradoG60.met.lak. m
sportvelgen, schuilde enz.
'90 25.750.- fin. moo 1
14 x VW Golf GTi 16V, dlv. kleu-
ren* extra's, u moet ze zien
'86 t/m '88 '90 v.a, 8.950.- tin. raoa I
3x VW Golf 19 Edison, met. lak,
BSS-velgen, schuifdak enz.
'90 19.750.-fin. moo!
3 x VW Go» GBQ Rally, met. lak,
schuifdak, halfleder int., ra
dio, sportvelgen. B8S en nog
veel meer opties '90 v.a. f 24.750.- fin. moo a
2x VW Passat 16 VGL. met. lak.
airco, sportvelgen enz.'90 f 21950.- fin. moo -
2x VWSctrocco GT 16V, met. i
lak, elek. ramen enz '87 v.a. f 9750.- fa. mog.
FINANCIERING
Een auto kopen met: een zeer voordelige
financiering: lage tarieven Lopende leningen L
géén bezwaar. Ook mensen met WAO zijn van
harte welkom. Bel voor vrijblijvende informatie!
076-811175/711466
3-12 mnd. garantie zeer complete
alle auto's worden
behandeling bij uw
geleverd met een 10.000
km beurt
occasion
alle auto's worden indien
alle auto's worden in
nodig afgeleverd met een
nodig e/o bijgewerkt.
nieuwe APK-keuring
Takkebijsters 42 - Breda. Tel. 076-711466
Ind. terr. Moleneind afslag Breda-Noord
openingstijden: ma. t/m vrijdag 10.00 - 18-00 uur
zat. 10.00-17.00 uur
vrijdag koopavond tot 21.00 uur
TAKKEBIJSTERS 42 BREDA - TEL. 076-711466
industr.terr. Moleneind afslag Breda-Noord
lichtingen: De Stem, 076-236911
MADE IN ITALY
by
UfatftirtU Sj*o*itiV€
ALIAN POLO'S
L voorraad J69"- itDr-148,95
AL1AN T-SHIRTS
p voorraad wit/grijs/zwart met hoge kortingen
MIAN TRAININGSPAKKEN
baad ook dubbelzijdig
lllectie van Noord-Brabant en de goedkoopste).
|428-nu350.- ÏM-55M5 nu 305,
32^5 nu 249.-
pf/e Australian kinderpakken, uitzoeken maTW1
N DYNAMISCH VOOR AL UW SPORTARTIKELEN
slijden; MA 13 00-17.30 Di.-WO.-DO- 900-17 30
VR 9 00-20.30 ZAT 9.00-17.00 betAI£N
aat 34 - Mode - Telefoon 01626-82665 MET PINCODE
stbare bezit niet verloren gaat
lermen tegen blikseminslag. Z°D°
uw kant kunnen wij u ook een 1
inspecties van bestaande insta'
ende prijsopgaaf
reen 05280-76790
terdam 010-4557944
(jeaux - Op zoek naar een goede sprinter voor dit sei-
j maakte Jan Raas begin vorig jaar al een afspraak
[tErik Zabel. Na de klassiekers in het voorjaar zouden
onderhandelingen geopend worden. Maar de Zeeuwse
Leider belde af, nadat het plasje van Zabel na Veen-
Ll-Veenendaal positief was bevonden en kwam
Ujen later tot een akkoord met dertiger Djamolidine
Cesjaparov.
js moest daar gisteren in Bor-
jisweer aan denken. De Duit-
er na een lange rit in
(azêngende hitte - er werden
peraturen gemeten van bijna
j graden Celsius - in de
Ijlde overwinning weg voor
leus van de Oezbeek. Het was
iter de tweede dagprijs voor
lel, na z'n winst in Charleroi
|i'[)25e verjaardag, terwijl Ab-
tjaparov op twee dagen van
ijs nog altijd op nul staat.
pn tellen
I komt het hele jaar al een
}tje snelheid te kort," ver-
t Raas in de Franse wijn-
Ji. „Ik had gehoopt dat hij na
Bergetappes wat meer in huis
Isebben dan een jonge gast als
}el. Maar als ik zie hoe hij hier
t die jongen wordt geklopt,
Uoet ik concluderen dat de
|s blijkbaar beginnen te tellen
JrAbdoe."
j pijnlijke constatering voor
i, daar kwam hij rond voor
IWant het riante salaris van
(Oezbeek, om en nabij de mil-
ii gulden, drukt zwaar op het
'jet. Bovendien kan de Zeeuw
([succesje prima gebruiken als
penkomertje bij de potentiële
isors, waarmee hij na de Tour
il de tafel gaat zitten. „Er ko-
nog twee kansen," zei de
'leider, er de moed in hou-
I, „maar ik vrees eerlijk ge-
l dat we met lege handen
s zullen komen. Of Ekimov
g eens een nummertje Ia-
Franct
Tourde
France 95
DoorJacques Eestermans
ten zien. Hij kan als geen ander in
de laatste paar kilometer tempo
rijden en hij is sterk, dat heeft hij
vandaag nog laten zien. Maar het
zal heel moeilijk worden."
Belangrijk
Raas paste er gisteren echter voor
om Abdoesjaparov, die dit sei
zoen alleen in de Tour DuPont
een ritje won, helemaal al te
schrijven. „Hij heeft een fantas
tische instelling en zal net zo te
leurgesteld zijn als ik, dat het
niet wil lukken. Maar ik ken hem
intusêen goed genoeg om te weten
dat hij zich pas gewonnen geeft
als er echt niets meer valt te ha
len. Bovendien is het voor hem
met het oog op volgend jaar even
belangrijk als voor mij om niet op
nul te blijven steken. Ai zal dat
voor mij geen cruciaal punt zijn
in de onderhandelingen met geïn
teresseerde geldschieters, en voor
hem wel als hij met een nieuwe
werkgever moet gaan praten."
De ploegleider van Novell krabde
nog maar eens achter z'n oren.
„Die Zabel, ik had het goed ge
zien. Hij is een echte kanjer ge
worden." Dat Raas vorig jaar de
Erik Zabel behaalt zijn tweede ritzege, v.r.n.l. Abdoesjaparov, Jalabert, Lombardi, Zabel, Colage.
telefoon pakte om zijn afspraak
met de Duitser te annuleren, had
dan ook niets te maken met.diens
kwaliteiten. „Absoluut niet,"
stelde hij met nadruk. „Maar na
Veenendaal-Veenendaal leverde
hij dus een plasje in, waarmee het
niet in de haak was. Dan houdt
het voor mij op. Ik heb de onder
handelingen meteen stopgezet."
Beulswerk
Bij het dopingakkefietje in de
Nederlandse semi-klassieker
stond Erik Zabel in Bordeaux
niet stil. De renner uit de Oost-
duitse school was veel te blij dat
hij het beulswerk van zijn ploeg
genoten (ook van de Italiaan Co-
lagé) in de finale van de zeven
tiende etappe de beoogde afron
ding had kunnen geven. „Het was
een moordende rit vanwege de
enorme hitte, maar toch verzaak
te in de slotfase niemand van ons.
Ik heb daar maar één woord voor:
fantastisch," krijste de dolgeluk
kige Zabel na zijn achtste over
winning van dit seizoen.
De prof uit Berlijn had na het
feestje in Charleroi voor het sla
pen gaan het routeschema nog
eens uit zijn koffer gevist. „Hij
bladerde direct door naar de
etappe van vandaag," wist zijn
sportdirecteur Walter Godefroot
zich gisteren nog te herinneren.
„Daar ga ik weer winnen, zei hij
me, want de snelste jongens zul
len dan al wel thuis zitten. Het
was geen bluf, hij meende het
bloedserieus. Het tekent zijn
klasse, dat hij het ook nog waar
maakt. We gaan nog veel van hem
horen, daar ben ik heilig van
foto anp
overtuigd."
Doorbraak
De doorbraak van Erik Zabel
kreeg vorige herfst gestalte. Met
z'n zege in Parijs-Tours kroop hij
al een beetje uit de schaduw van
zijn grote voorbeeld Olaf Lud-
wig. Met z'n dubbele hoofdprijs
in de 82e Ronde van Frankrijk is
hij nu echter definitief de num
mer één van zijn land geworden.
„Mijn droom is uitgekomen,
maar ik hoop dat die nog lang
niet ten einde is."
|8«rt Voskamp: afzien.
foto anp
Eerst Parijs zien, dan
sterven.
Belangrijker dan de
overwinning in menige
wedstrijd is voor een
wielrenner de Tour de
France helemaal uitrij
den. Zijn de bergen ach
ter de rug, dan komen er
nog enkele verraderlijke
ritjes. Met temperaturen
waarbij de plaatselijke
huisarts zijn patiënten
adviseert niet langer dan
twee uur in de zon te
blijven.
Er wordt dezer dagen
vreselijk veel geleden in
het peloton. De angst om
af te moeten haken, met
Parijs in het vizier, teis
tert menig wielrenners-
hart.
Bart Voskamp deed gis
teravond zijn relaas.
fi.
i Franct
Tourde
i France 95
Doof Vmeent Ron nes
Bordeaux - Er zijn van die da
gen dat een broodfietser met
schrik om het hart aan zijn
werkdag begint. Wat ze ook
trainen, hoe ze zichzelf ook
kennen, het is elke keer toch
maar weer afwachten of het
eigen lijf voldoende is aange
sterkt en opgewassen tegen
nieuwe aanslagen.
Bart Voskamp worstelde gister
morgen met dat probleem. En
niet zo'n klein beetje, want hij
was woensdagavond helemaal
kapot. De lange zit, het ongeloof
lijk warme weer had het hele pe
loton tijdens de gedenkwaardige
optocht naar Pau gesloopt.
Zeker weten, bedacht Bart Vos
kamp gistermorgen, dat er wei
zestig renners naar huis hadden
kunnen gaan als er woensdag
normaal was gestreden. Maar oh
ironie, de dood van Casartelli
redde de Tour op zijn minst één
dag voor al die arme strijders.
„Ik ben aan het eind van mijn
Latijn," zegt de knecht uit Zet
ten. Gelukkig kwam de dokter
een half uurtje later, mocht hij
uitslapen, tot half acht. Bloed
druk en hart gecontroleerd, alles
in orde. Wat water door het ge
zicht en onder de oksel en kwart
voor acht was er het bord spa
ghetti. Maar meteen aan begon
nen, 's morgens wachten ze niet
op elkaar. Tijdens het ontbijt zijn
de de gedachten bij de zware dag
die komen gaat.
Nog even op de kamer gelegen, de
start was gelukkig dichtbij, er
heen gefietst. Daar was nog
steeds die onzekerheid, de angst
dat de rekening van de vorige dag
zou worden gepresenteerd. Ge
lukkig, al snel in de koers bleek
dat er meer waren die op hun
|°WAart Heering
con Cassano - Vierduizend in-
s telt Albese con Cassano, een
|»°rp vlakbij de Noorditaliaanse stad
|,®Q. En alle vierduizend waren gis-
1 present om afscheid te nemen
ran hun meest bekende burger, de 24-
I lange Fabio Casartelli.
een maand geleden vertrok Fabio
I zijn woonplaats in de hoop dat de
I W de France glans zou geven aan de tot
I an toe weinig briljante prof carrière van
e winnaar van Olympisch goud op de
15* 1992 in Barcelona.
I a§ keerde hij terug, echter niet als
I doH overladen sportheld maar als
I tol n s'ackt°f fer m een notenhouten
g daarin lag hij gisteren opgebaard in
Iwoning onder een Byzantijns kruis-
I Bit' etl t;e®en een achtergrond van foto's
I la»Z''n sPortieve loopbaan. Voor de poort
ij.1??® dan honderd strekkende meter
I jj. "kimstukken en rouwkransen van
I iiCilrWrenif>ingen. Tour-ploegen en par-
||L !eren daarnaast hing een geïm-
I Fabi sPand°ek met de tekst: 'Ciao
I ('Da tuor S0ITiso e' sempre con noi'
pion i°uw glimlach blijft altijd
De bescheiden villa in Cassale is al vanaf
de vroege ochtend het reisdoel van hon
derden wielrijders, die in sporttenue hun
kameraad de laatste eer komen bewijzen.
„Het is de schuld van de Fransen. Als zij
die bocht geflankeerd hadden met hooi
balen, dan leefde Fabio nog," zegt een
huilende teamgenoot uit Casertelli's
amateurtijd, Giuseppe Grecco.
De winkels en bars van Cassale zijn ge
sloten wegens rouw en in een muurkrant
roept de burgemeester zijn plaatsgenoten
op om ereburger Casertelli niet te verge
ten. In een ijssalon in de dorpsstraat zit
ten enkele leden van de Fabio Casartelli-
club somber bij elkaar. „De club is vorig
jaar opgericht en telt 65 leden," vertelt
secretaris Serafino Broggi. „Heel het
dorp leefde mee toen Fabio goud won in
Barcelona. Toen het daarna wat minder
goed ging, omdat hij last had van zijn
knie, zijn we bij elkaar gekomen om hem
als supporters een hart onder de riem te
steken. Met z'n vijven hebben we hem nog
opgewacht op de Alpe d'Huez en daar
was hij vol goede moed. Hij wilde probe
ren een van de laatste etappes te winnen
en in plaats daarvan hebben we nu een
idool en een goede vriend verloren."
De fanclub blijft bestaan, verzekert
Broggi, en zal van nu af aan koersen or
ganiseren onder de naam van Casartelli.
Als bewijs dat Cassale zijn gesneefde
sportheld in het hart gesloten houdt, lie
pen gisteren in het dorp tientallen jonge
ren met T-shirts met het portret van 'On
ze vriend Fabio Casartelli'.
Om drie uur 's middags baant de delega
tie, waar iedereen op heeft gewacht, zich
een weg door de menigte om de familie te
condoleren: de voorzitter van het organi
serende comité van de Tour, Jean Claude
Killy, Bernard Hinault en Eddy Merckx,
die zijn zoon, teamgenoot van Casartelli
in de Motorola-ploeg, vertegenwoordig
de.
De processie, die Fabio's stoffelijke res
ten naar de kerk begeleidt, is van een
hartverscheurende ontroering. Voorop de
standaard van St. Margaretha, de be
schermheilige van Albese. Daarna een
groep jonge wielrenners en vertegen
woordigers van tientallen sportvereni
gingen met evenzovele kransen. Na een
half dozijn geestelijken, onder wie de
dorpspriester, die de lijkmis zal opdra
gen, dragen zes vrienden van Fabio Casa-
telli de kist. Dan volgen de door verdriet
gebroken familieden.
Vader Sergio, zelf ooit een verdienstelijk
amateurrenner, gaat al dagenlang gebukt
onder het onredelijke zelfverwijt dat hij
Fabio steeds in diens sportieve aspiraties
heeft gestimuleerd. Moeder Rosa, die
haar enig kind vergeefs had gevraagd om
een helm te dragen, die hem wellicht had
kunnen redden. Oma Lina, die zichzelf
beschouwde als de grootste fan van haar
kleinzoon. En Fabio's jonge echtgenote
Anna-Lisa, die als enige haar tranen weet
te bedwingen, totdat de stoet voorbij de
zetel van Fabio's fanclub komt.
Anna-Lisa heeft het ongeluk van haar
man live op televisie gevolgd, met op haar
armen hun twee maanden oude zoon
Marco, die na Fabio's terugkeer zou zijn
gedoopt. Het is aan haar te danken dat de
Motorola-ploeg zich niet heeft terugge
trokken maar in de Tour verder fietst 'om
de nagedachtenis aan Fabio te eren'.
Na de familie volgt het hele dorp. In de
stoet marcheren alle grootheden van de
Italiaanse wielerwereld, zoals Gimondi,
Saronni en Magni, onopgemerkt mee.
Aangekomen bij de parochiekerk wordt
de kist verwelkomt door een minutenlang
massaal applaus. Het is een gebruik dat
in Italië is voorbehouden aan gestorven
volkshelden en gesneuvelde soldaten en
in zekere zin was Fabio Casartelli allebei.
In hem verliest Albese een dorpsheid, ter
wijl de Tour slechts een waterdrager ar
mer is.
knieën zaten. De eerste vijftig ki
lometer ging het rustig. Toen
kwam er langzaamaan het ver
trouwen dat het wel eens zou
kunnen gaan lukken. Niet zoals
in het begin van de Tour. Toen
demarreerden ze al voordat ze
stad of dorp uit waren.
Iedereen in het peloton had het
erover dat-ie nog moe was. En
dat het zo heet was. Man, de vori
ge dag zakten je wielen in het ge
smolten asfalt weg.
Praatje links, praatje rechts, met
de ploeggenoten natuurlijk, met
die van Novell en met Erik
Breukink. Meeste tijd gepraat
met Erik Dekker.
Erik is van dezelfde leeftijd, al
veel mee gefietst. Ook nog over
Casartelli gepraat. Elke keer
weer zeg je dat je het er niet meer
over zult hebben. Maar elke keer
krijg je het er weer over. Bart
kende die Fabio niet persoonlijk.
Maar het is iemand uit zijn omge
ving. Werkte ook hard voor zijn
sport, net vader geworden.
Bart heeft van de week nog ver
schillende keren moeten denken
aan een klapband, die hij vorige
week in een bocht kreeg. Geluk
kig was er net een parkeerplaats
waar hij naar kon uitwijken. Stel,
zo spookte het menigmaal door
zijn hoofd, dat die klapband in
zo'n bocht was gekomen als waar
Fabio Casartelli zijn doodsmak
maakte. Dat praten onderling in
een peloton gaat net als op de fa
briek of op kantoor. Dan eens
met die, dan eens daar, over het
werk, eigenlijk over alle dingen
waar mensen het zo met elkaar
over hebben. Meestal fietst Bart
Voskamp het liefst zonder te pra
ten, alleen met zijn gedachten.
Nee, de rit waar hij zo tegen had
opgezien, werd bij lange na niet
zo zwaar als hij had gedacht. Een
bidonnetje of acht gedronken,
van een halve liter elk. De laatste
tachtig kilometer begonnen ze te
demarreren. Zoals was te ver
wachten. Was nog steeds goed bij
te houden. Laatste tien kilometer
ging het echt hard. Maar op het
laatst liet hij zich gewoon uithol
len. Geen moeite gedaan om tege
lijk met de eersten binnen te ko
men. Want wat maken nou die
laatste twintig seconden?
Het hotel was nog geen kilometer
na de finish. Meteen in een bad,
lekker afgekoeld. En daar stond
de soigneur al klaar, nam Bart
een half uurtje onder handen.
Eten, en om tien uur het bedje in.
VRIJDAG 21 JULI 1995
DEEL B
Een goed half jaar gele
den beleefde het
plaatsje Carrick-on-
Suir in het Ierse graafschap
Tipperary een wielerwedstrijd
met 1200 deelnemers, die bijna
allemaal tegelijk aankwamen.
De afstand was dan ook kort.
Ter ere van het afscheid van
Sean Kelly waren ze naar zijn
geboorteplaats gekomen: on
bekende buurtgenoten, samen
met een galerij beroemdhe
den, die de wielergeschiedenis
van de laatste 20 jaar schreef:
Merckx, Hinault, Fignon, Ro
che, De Vlaeminck en ga maar
door.
Sean Kelly won die wedstrijd,
natuurlijk, maar ook bij een
nederlaag had hij getriom
feerd. De hulde, die zijn oud
collega's hem brachten, zegt
genoeg over de betekenis van
deze geweldige renner, een
man die bijna 20 jaar lang de
Ierse wielersport aanzien gaf,
meer nog dan Stephen Roche,
wiens grootheid zich concen
treerde in één en het hetzelfde
jaar, 1987.
Kelly was er altijd van 1977 af,
toen hij zich naar het vasteland
van Europa begaf om als be
roepsrenner het brood te ver
dienen. Hij had een sterke
sprint in de benen, dat wist ie
dereen gauw genoeg, en zo
werd hij ook ingehuurd. Zelf
dacht hij ook niet anders: als
sprinter in rondes proberen
een dagprijs te halen.
De snelste zijn van een pelo
ton. In de eerste van de totaal
veertien Rondes van Frank
rijk, die Sean Kelly reed, was
dit zijn opdracht en die maakte
hij waar, want in vier Tours
won hij evenveel ritten.
Min of meer bij toeval merkte
de tanige Ier dat er heel wat
meer in hem stak. In het vroe
ge voorjaar van 1982 wist hij
na een sprintzege met zoveel
verve zijn leiderstrui in de rit
tenkoers van Parijs naar Nice
te verdedigen, dat hij de
smaak te pakken kreeg. Zodat
vijf jaar na zijn profdebuut op
eens een volwaardig coureur
werd geboren, die in elk op
zicht zijn stempel zou zetten
op de wielersport van de jaren
'80 en '90.
Een der grootsten van zijn tijd,
zo kan Sean Kelly gerust wor
den genoemd. Geen typische
sprinter meer - de scherpe
kantjes gingen er zelfs een
beetje af - maar een veelzijdig
renner, zowel in rondes als in
klassiekers. Hij bouwde een
gigantische erelijst op; de
schertswedstrijd bij zijn af
scheid moet ongeveer zijn
200e zege zijn geweest. En dan
geen kermiskoersen of dat
soort, maar grote wedstrijden.
Zeven jaar achter elkaar eer
ste in Parijs-Nice, driemaal
Ronde van Lombardije en de
Ronde van het Baskenland,
tweemaal Milaan-San Remo,
f DoorFrarrsOudejans
Sean Kelly foto afp
Parijs-Roubaix, Luik-Basten
aken-Luik, de Ronde van
Zwitserland en de Ronde van
Cataionië. Verder de Ronde
van Spanje in 1988, vijf Ron
des van Ierland.
In de Tour de France, waarin
Kelly veertien maal startte,
streefde hij eerst naar dagze
ges en later naar de prijs voor
de regelmaat, de groene trui.
Die won hij vier keer. Kelly
leefde even in de waan dat hij
de Tour ook zou kunnen win
nen, maar hij kwam er al snel
achter dat dat niet voor hem
was weggegelegd. Hij kwam
nooit op het podium, maar
eindigde wel enkele keren
hoog in het eindklassement.
Zijn beste prestaties leverde
hij in 1984 en 1985, toen hij
respectievelijk vijfde en vierde
werd. Zijn erelijst is ronduit
verbluffend en opmerkelijk,
omdat de aanloop zo curieus
was. De enige, die het in zich
heeft om het allemaal na te
doen, is Laurent Jalabert,
wiens loopbaan ook begon als
pelotonsprinter.
Altijd heeft Sean Kelly alles in
dienst gesteld van zijn sport:
zorgvuldig leven, veel slapen,
een Pietje precies in kleding,
letten op wat gunstig of scha
delijk kon zijn. Daarom kon
hij zo lang meegaan, langer
dan wie ook van zijn generatie.
Morgen: Claudio Chiappucci
tourde France Z.' 95
sportnieuws kort
Bordeaux - De man van het korte en lange solowerk deed donder
dag in de Tour een vergeefse poging de zeventiende etappe naar
zich toe te trekken. Thierry Marie reed vijf dagen voor zijn 32e
verjaardag bijna zeventig kilometer solo, verbruikte tientallen
bidons met water, maar kreeg geen beloning voor zijn moedige
optreden.
Volgens de winnaar van drie prologen in de Tour was het hem in
eerste instantie niet eens te doen om de ritzege. „Met mijn aanval
wilde ik de sfeer in het peloton verbeteren. Woensdag was een
trieste dag, dat gevóel moest veranderen."
Bordeaux - Het Amerikaanse bedrijf Coca Cola heeft het sponsor
contract met de Société du Tour de France donderdag in Bor
deaux verlengd tot en met het jaar 2007.
De drankengigant treedt al sinds 1985 als geldschieter van de
Ronde van Frankrijk op.
Met de ondertekening van de verbintenis zijn tientallen miljoenen
guldens gemoeid.
Tourde France Fr 95
A
Tourde France 95
18e etappe
21 juli 166 km
Nontron
166 km Limoges
ccTO
Dournazac 108 km J? Sereilhac
O 142 km
79 knO^Q^
s Verteillac 43 km
Villetoureix 32 km
la Jemaye 18 km
O Montpon Menesterol
Frankrijk
09.30-10.30 Eurosport: Tour,
zeventiende etappe (herh.)
14.30-17.20 Nederland 3: Tour
de France, achttiende etappe
Montpon Ménestérol-Limoges
(166,5 km)
15.00-17.15 BRT 2 Sport ex
tra/achttiende etappe Tour
15.00-17.30 Eurosport:
achttiende etappe
Tour,
SoriM (Ju Tnur Hp France
18.41-19.27 Nederland 2: Stu
dio Sport met Tour, achttiende
etappe en een Tourjournaal
22.00-23.00 Eurosport: Tour,
hoogtepunten achttiende etappe
22.05-22.35 BRT 2: Tourjour
naal
NEDERL
■H