DE STEM Het eigenbelang op de troon Grot Gids Gloire Taiwanees genadeloos Willem I, een vrek, droeg een kroon van hout en glas Op de bres voor de nazaten van Alexander nflSTEM [en uiterst Juister spel OP REIS BETSY GliS -19 wrvoisd' Decennium van bedreigde inheemse volke Zomer-Gids Door Hans Rooseboom Vijfentwintig jaar (1815-1840) stond hij aan het hoofd van Nederland, onze eerste koning, Willem I. Hij was de krachtdadige initiatiefnemer van het nieuwe Nederland. Hij zette het land op poten, na de ravages die Napoleon in Europa had aangericht. naai hier vlak bij mij in de buurt, het Apeldoorns Kanaal op de Veluwe." De koning kon dergelijke privé- escapades uithalen omdat de controlerende functie van de Tweede Kamer destijds nog niet veel voorstelde. „En bovendien werd de begroting opgesteld voor tien jaar!" De komst van de spoorwegen - en daarmee de vooruitgang - heeft de koning om dezelfde reden ja renlang tegengehouden. „Willem I zag in de spoorwegen een ge vaarlijke concurrent voor zijn kanalen! Toen uiteindelijk toch de eerste lijn geopend werd, tus sen Amsterdam en Haarlem in 1839, was daarbij de gehele ko ninklijke familie aanwezig, be halve de koning." U komt in uw boek tot een heel ander beeld van koning Willem I dan gebruikelijk. „Willem I wordt vaak voorge steld als een eenzame reus, te midden van ingedutte, rentenier ende medeburgers. Maar zo is het niet. Hij duldde gewoon niemand naast zich! Hij was iemand die alles alleen deed. Hij regelde zijn zaken zelf, zonder pottenkijkers. Overigens is mijn beeld van Wil lem niet helemaal nieuw, want vooral Belgische historici hebben altijd ongezouten kritiek op de koning gehad." Kwam dat niet vaker voor, ko ningen die zich verrijkten vanuit hun machtspositie „Zeker kwam dat vaker voor. Dat Zo staat het in de geschiedenis boeken. „Willem I, de nation builder, de Kanalenkoning. Zo wordt hij genoemd. Vergeet u het maar. De koning heeft al die ka nalen alleen laten graven om er zelf beter van te worden." De historicus J. G. Kikkert ver telt een ontluisterend verhaal, Hij woont in Oostvoorne, op een steenworp afstand van een van die koninklijke kanalen die Wil lem I liet graven, het Voorns Ka naal. Het gesprek vindt plaats naar aanleiding van Kikkerts biogra fie Geld, roem eer, over het le ven van koning Willem I. J. G. Kikkert heeft zich al vaker in boekvorm bezig gehouden met de Oranje-dynastie. Niet helemaal uit bewondering voor dat ge slacht, zo zal blijken. Het boek Geld, macht eer („in die volgorde") is een mooi voor beeld van ontmythologisering. Hoofdconclusie: Willem I was niets anders dan een geldwolf, een gehaaide kapitalist die alleen aan zijn eigenbelang dacht. Hij gebruikte zijn positie als koning van Nederland naar hartelust. Om zijn eigen eer te redden stort te hij bovendien het land in een bankroet. „Willem I was een enorme vrek", zegt Kikkert. „Met alle miljoenen die hij verdiende deed hij niets. Toen hij in 1815 tot koning werd gekroond droeg hij een houten kroon met glazen juwelen." Maar terug naar die kanalen. Hebben wij niet op school geleerd dat de Zuidwillemsvaart en al die andere kanalen bedoeld waren om het achterland te ontsluiten, om de industrialisatie te stimule ren? Was dat niet een mooie ge dachte van de koning? Kikkert: „Die kanalen hadden maar één bedoeling: geld opbren gen. Ze waren een privé-onder- neming van de koning. Om de vijf kilometer werd er tol geheven en de opbrengst vloeide in de ko ninklijke kas. Er waren zelfs ver plaatsbare tolhuizen die snel de kanalen op en neer werden geva ren. De kosten voor de aanleg van die kanalen waren minimaal, want ze werden gegraven in arme gebieden waar de lonen laag wa ren: de Zuidwillemsvaart in Oost-Brabant, het Voornes Ka- *J. G. Kikkert: „De monarchie is prima zolang ze zich tot het rodeloperwerk beperken." FOTO DE JONG VAN ES Frans betekent niveau. In de cultuur, de politiek de liefde. Fransen geloven het zelf en de rest van de wereld laat hen graag in die waan. De grote koks, invloedrijke schrijvers-filosofen, intellectuele filmers, belezen be stuurders en vrijmoedige minnaars stammen allen uit het land van de Maagd van Orléans, denkt Jean-Francois le moyen. En als hij een stap buiten zijn eigen grenzen zet, wordt hij in zijn vooroordeel be vestigd. Geen diepzinnig artikel over kunst, keuken ofkletsika of er worden Fransen in genoemd. Frankrijk heeft daarom een zending, vindt de jonge president. De in geslapen wereld wacht op initiatieven uit Parijs. En monsieur Chirac is degene die ze nemen moet. Zijn overwinning op Lionel Jospin was niet zo indrukwekkend dat hij niet wat extra grandeur gebruiken kan. Nieuwe atoomproeven, verzint hij, en spierballentaai over Bosnië, daarmee is de krant in de zomermaanden snel gehaald. Maar aanzien en ontzag vragen nog iets meer. Daarvoor is een min derwaardige, verwerpelijke tegenstander vereist. Parijs heeft er een onder handbereik. Les misérables Bataves. Dat onbeduidend volkje aan de andere kant van de taalgrens, die halve Scandinaven. Die vrij gevochten en tegelijkertijd berekenend lafhartige bende aan de oevers van de eigen Meuse. Maastricht is nog steeds bijna een scheldwoord in het Frans, de laffe overgave door het Nederlandse soldatendom bij Srebrenica is een volgend bewijs van het inferieure karakter van de Hollandse noor derling en vergeet vooral niet de bedreiging van de mensenrechten en de gezondheid van de internationale jeugd die uitgaat van de libertai re Hollandse handelsgeest. Wie jong is krijgt vanuit Amsterdam hash en zwaardere stuf, zelfs tegen zijn zin, zo goed als opgedrongen. Het is nooit anders geweest. Frankrijk heeft altijd neergezien op de zompige klei in het noorden. Minachtend, maar tegelijkertijd boos. Alle grote Franse geesten hebben ooit wel Nederland nodig gehad. Ze leefden er als balling of moesten er hun gewaagde boeken publiceren. Descartes, Bayle, Diderot en Voltaire, zonder Nederland was hun roem nooit zo groot geweest. Verlaine liet zich hier onthalen, maar een vriendelijk woord van dank kon er niet vanaf. Baudelaire heeft Nederland nooit gehaald. Hij bleef steken in Brussel, maar zodra hij een woord Vlaams ontwaarde, nam afgrijzen bezit van hem. Een Vlaamse maecenas die hij ontmoette sprak niet over de schoonheid of het artistieke niveau van zijn verzameling, het ging slechts over de be leggingswaarde. Lage-Landers zijn sjacheraars. Of het nu gaat om veiligheid, waar digheid, gezondheid of simpelweg over lekker en mooi. Er mag geen verlies mee geleden worden en liever nog winst. Grandeur en gloire interesseren hun niet. Maar hoe kan het ook anders in die kilte van het platte Noorden, vlakbij Kopenhagen, Lapland en Gotenborg. Laten we blij zijn met die rol. We hebben er zodoende tenminste nog een. Nederland als gidsland. Als het kleine, verachtelijke, maar nood zakelijke loodsvisje voor de opgeblazen dreigende Gallische haan van gloire. Willem, zich verrijkte is niet uit zonderlijk. Uitzonderlijk is dat hij het niet door anderen liet doen. Dat hij alles zelf deed. Geld verdienen was zijn lust en zijn le- Hoe kon deze man eigenlijk, na 20 jaar in ballingschap geleefd te hebben, koning worden „Daar hij heeft hij zelf voor ge zorgd. Hij keerde in 1813 terug in Nederland, nadat de hele familie Van Oranje in 1795 het land moest ontvluchten bij de komst van de Fransen. Willem bereidde, eenmaal terug in Nederland, een greep naar de macht voor, en. hij zag zijn kans schoon in 1815. Na poleon keerde toen plotseling te rug van zijn gevangeniseiland El- ba, kroonde zichzelf opnieuw tot keizer, en Willem I benoemde zichzelf tot koning, als het ware ongemerkt, want de grote mo gendheden hadden wel wat an ders aan hun hoofd." Wot zweefde deze Oranje-Nassau voor ogen, waarom streefde hij het koningschap nat „Eigenlijk zweefde hem een heel groot koninkrijk voor ogen, veel groter dan Nederland, België en Luxemburg wat het uiteindelijk werd. Willem wilde ook de Duitse Nassau-bezittingen in het rijk opnemen. Een groot, aaneenge sloten rijk waarin drie talen wer den gesproken: Nederlands, Frans en Duits." Waarom is dat grote land er niet gekomen! „Omdat de koning tijdens het Wener Congres, waar Europa op nieuw op de kaart werd gezet, uiteindelijk voor het grote geld koos: dat wil zeggen voor de ko- lonieën, zowel Oost- als West-In- dië. In die wingewesten viel ge weldig veel geld te verdienen. Voor de teruggave van de kolo- nieën na de Napoleontische oor logen gaf Willem de rest van zijn gebiedsaanspraken in Europa op." Voor we verder op zijn zakelijke avonturen ingaan, heeft hij als koning niet toch enige verdienste voor het land gehad „Hij bracht rust. Dat heeft hij be reikt. In de jaren vóór 1795 was Nederland in feite in burgeroor log, met felle partijen tegenover elkaar: patriotten (democraten) versus prinsgezinden. Na 1815 waren alle partijtwisten verdwe nen. Willem nam zelfs patriotten in de regering op. Er was rust, en die had hij bitter hard nodig om zijn grote zaken te doen. Kunt u wat van die zaken noe men „Allereerst moet ik zeggen dat hij helemaal niet de succesvolle ini tiatiefnemer was waar hij voor doorgaat. Heel veel van zijn on dernemingen mislukten jammer lijk en hij verloor veel geld. Maar met het overweldigende succes van de Nederlandse Handel Maatschappij kon hij alle andere verliezen compenseren. „De koning heeft bijvoorbeeld op heel uitgebreide schaal gewroet in de Centraalamerikaanse poli tiek. Al die landjes, El Salvador, Nicaragua, Honduras, Costa Ro- ca en Guatemala waren in de ja ren '20 van de 19e eeuw bezig zich te bevrijden van het Spaanse juk. Het was een voortdurende bron van onrust. De reden voor 's konings gewroet was zijn belang stelling voor de aanleg van een Kanaal door Centraal-Amerika. Alweer een kanaal waaraan hij veel hoopte te verdienen. Overi gens opereerde hij in die gebie den als 'groothertog van Luxem burg', en niet als koning van Ne derland. Hij wilde niet te veel in de gaten lopen, want de herinne ring aan Nederland als wereld macht leefde nog sterk." Heeft hij al zijn geld - omgere kend 500 miljoen gulden - ver gaard tijdens zijn koningschap of zat er ook al wat in de familie. „De familie van Oranje-Nassau was inderdaad steenrijk, maar de basis voor zijn persoonlijke kapi taal legde Willem I rond 1813 door op de beurs te speculeren. Het was de tijd van de val van Napoleon en die politieke onze kerheid betekende grote schom melingen in koerswaarden. Wil lem, die in Den Haag woonde, had een hele goeie bankier in Amsterdam." „Daarnaast verwierf Willem I particuliere landgoederen in Oost-Pruisen en Silezië (het hui dige Polen), bij elkaar zo groot als half Nederland. Die goederen brachten enorm veel geld op. „Maar het grootste bestanddeel van de winsten van de koning, ze ker twee derde, kwam uit de ko loniën. Zijn belangen daar waren enorm. Hij richtte er zelfs een speciaal leger voor op, de voorlo- vrijdag 21 juli 1995 DEElD mor Johan Diepstraten Koning Willem I, staatsieportret door Joseph Paelinck FOTO SCHEFFERS per van het KNIL. Willem is de uitvinder geweest van het ver schijnsel Vreemdelingenlegioen, lang voor het Franse. Direct in 1815 maakte hij gebruik van de horden afgedankte soldaten die door Europa zwierven. In Har derwijk werd een depot inge richt. Het riool van Europa, werd het genoemd. „Hij heeft zich zelfs nog schuldig gemaakt aan slavenhandel. In de jaren '20 en '30 werden er op zijn bevel duizenden Ghanezen ver kocht naar Nederlands Indië. Na de afschaffing van de slavernij in 1863 - waarmee Nederland de laatste mogendheid ter wereld was - konden deze Ghanezen naar hun land terug. Ze waren behoorlijk vernederlandst, en in Ghana leven ze nog altijd bij el kaar, in een plaats die Dutch Hill heet. Hoe is het mogelijk dat deze egoïstische geldverdiener toch als een grote vaderlander in de ge schiedenisboeken staat „Zijn vader en grootvader waren als staatshoofd onbeduidende fi guren, en zijn zoon en zijn klein zoon konden niet in zijn schaduw staan. In een spanwijdte van vijf generaties - bijna twee eeuwen tussen 1700 en 1900 - kon koning Willem I makkelijk overleven als 'grote' figuur. Groot was hij niet, maar uiteindelijk had hij toch enige betekenis. „Zijn betekenis was dat hij er was. Als hij, met zijn mateloze fi nanciële ambities, zich na de Na poleontische oorlogen niet op het toneel gemeld had, dan was Ne derland waarschijnlijk een pro vincie van Pruisen geweest. Of we waren nette Fransen gewor den. Dat is niet zozeer zijn ver dienste, als wel zijn historische betekenis. Wat vindt u zijn grootste zonde „Heel erg is dat hij het land ge ruïneerd heeft. Om zijn eigen eer te redden. Na de Belgische Op stand in 1831, met de overbodige Tiendaagse Veldtocht, heeft hij de zaak nog acht jaar gerekt, in een poging om zijn gezicht te red den tegenover zijn collega-vor sten. Want in het dorp Europa hielden de vorsten elkaar nauw gezet in de gaten. Na die acht jaar was het land volledig bankroet. Hij heeft Nederland opgeofferd aan zijn persoonlijke eer. Maar zijn particuliere financiën had hij veiliggesteld." Uw boek heet Geld, macht Eer. Waarom die volgorde „Geld was het doel, het enige doel in het leven van deze koning. Geld dat nergens toe diende. Hij gaf geen feesten of ontvangsten, hij gaf geen geld aan eten uit, en hij leefde uiterst eenvoudig. 'Macht' streefde hij na omdat macht tot geld kan leiden. En eer, dat was iets onvermijdelijks voor de zeer hoge adel waartoe hij be hoorde. Geen malse kritiek allemaal. Bent u toch een voorstander van het koningshuis „Ik ben geen voorstander van de monarchie, maar ik ben een te genstander van het opheffen van de monarchie. Want dan moeten we weer wat anders zoeken. De monarchie is prima zo lang ze zich beperken tot het rode-loper- werk. Maar koningin Beatrix bij voorbeeld gedraagt zich als een soort schaduw-premier. Die be moeit zich intensief met alles, zonder er verantwoording voor te hoeven afleggen. Daar komt bij dat ze meer geld hebben dan het land. Het huis van Oranje heeft 60 procent van de aandelen Shell, dat zijn miljarden. Als ze dan overal een vinger in de pap willen dan is dat geen gezonde toestand. De vraag is of ze nog als staats hoofd kunnen fungeren. Die rijk dom gaat overigens nog veel ver der terug dan koning Willem I. De allereerste Oranje, Willem de Zwijger, werd meer dan vierhon- derd jaar geleden al de machtig ste edelman gewoon omdat hij de rijkste was. Ook de Oranjes na koning Willem I waren net zulke grote geldverdieners, maar vanaf Wilhelmina doen ze het veel ver dekter. „Verhalen over de buitensporige rijkdom der Oranjes moet je al tijd in buitenlandse bladen lezen. In Nederland mogen deze dingen niet worden gezegd." I J. G. Kikkert: 'Geld, macht eer. Willem I, koning der Nederlanders en Belgen, 1772-1943'. Uitg. Scheffers. Prijs 49,90. Violina zal een jaar of twaalf ge weest zijn toen ze om lenzen be gon te zeuren. Betsy probeerde haar nog wijs te maken dat die er niet waren voor min 8, maar Violi na bleek al geïnformeerd te heb ben en ze waren er dus wel. En echt, ze zag er een stuk leuker uit zonder die jampotjes. Ze keek nog wel een beetje scheel, maar onze angst dat ze wel nooit een vriendje zou krijgen, werd wegge nomen toen ze met Harmen aan kwam zetten. Maar ja, lenzen hebben twee ver velende eigen schappen: 1 ze kunnen vallen en 2 als ze val len, dan zie je niet of nauwe lijks te liggen. Afijn, Violina was dus met Har- men wezen hou sen in de disco en daar was ze een lens kwijtgeraakt. Ze het jankend bij terugkeer toen het alweer lang en breed ochtend was en wij al aan een croissantje zaten. Wij meteen terug naar die disco pm te zoeken. Bleek dat de vloer al geveegd was en al het vuil in; zakken gedeponeerd. Een speur tocht door die zakken leverde geen lens op. Wel vond Billy ballonnetje dat hij meteen opblazen, maar gelukkig kon Bet sy hem daar nog net van weerhou den. Uiteindelijk werd de lens Harmen getra- „Gek hè, dat zo'n ding zo ver weg kan sprin gen," zei hij. \J MET (Wordt Het scherp van de snede, Lzeer en Ruig spel - alle drie jmd door de BBC - en Kind list is Corrupt corps het vijf- Resnick-mysterie van John iey op de Nederlandse markt, thrillerliefhebber leest Har- voor de couleur locale in de [ustriestad Nottingham, de Je dialogen en de persoonlijke |Wikkeling van die o zo treuri- dikzak Charlie Resnick. 'Wie Harvey heeft gelezen, wil ze maal lezen,' luidt de aanprij- op de kaft. Het is nog waar lok- Corrupt corps gaat Resnick te- in de tijd. Ooit stond Resnick in oog met de idioot Prior die in een garage met een dub- joops jachtgeweer om zeep [je helpen. Die waanzinnige ierd keurig opgeborgen, maar jn straftijd zit erop en hij zint P wraak. Waarschijnlijk ver- jjst de oorspronkelijke Engelse iel Wasted years naar zijn ver ijlde jaren in de gevangenis. Nederlandse titel Corrupt ups geeft veel beter aan waar i thriller over gaat. De eigen- Ijke hoofdpersoon is een vroege- medewerker van het recher- leteam die het niet zo nauw met e regels nam. Al vrij snel ver- noedt de lezer dat de corrupte olitieman in dat verre verleden jn uiterst duister spel heeft ge- waarvan Prior het slacht- 'fferwerd. Wie het laatste hoofd- 'vandaan lagen heeft gelezen, weet dat Har- ey deze keer een ingenieuze plot leeft bedacht, wat doorgaans iet het sterkste onderdeel van ijn thrillers is. erug in de tijd met Charlie Re liek betekent ook terug naar de jd dat hij nog keurig getrouwd us met Elaine. Van de andere irillers is bekend dat hij dat vijf ceerd in de bos jes die een eind je van de Van onze verslaggever Breda - Op een flat in Breda-Noord wordt een droom gekoes De moord op Chen Jiangsu door terd. De droom gaat over een klein maar opmerkelijk volk J"1 een vallei in het noorden van Pakistan. De tijd dringt: deK lash zijn bijna uitgestorven. Ze stammen volgens de legende van de soldaten van Alexander de Grote, die rond 300 vo Christus Azië veroverde. Ooit waren de Kalash een volk verspreid over Pakistan, Afgha nistan en Kashmir. Nu zijn er nog maar 2500 over. De Pakistaanse, in Breda wonende beeldend kun stenaar Mohammed Bugi is al vijftien jaar een vurig pleitbezor ger voor de belangen van dit be dreigde 'inheemse volk'. In 1980 bracht hij zijn eerste be zoek aan de Kalash - en hij was direct onder de indruk van de ho ge morele en ethische standaar den van deze mensen. Bugi wil zijn strijd voor de Ka lash inbedden in het Decennium van de Inheemse Volken, dat de Verenigde Naties heeft ingesteld voor het tijdperk 1995-2005. Zo'n 5000 volken op aarde vallen on der de noemer 'vergeten, ont heemde of onderdrukte inheemse volken'. Bij elkaar vormen derge lijke volken 5 procent van de we reldbevolking. Spiritueel Vanaf zijn eerste bezoek is Mo hammed Bugi helemaal weg van de Kalash. Ze liegen en bedriegen niet, ze zijn totaal spiritueel, zo ondervond hij. Al eeuwen en eeu wen leven zij volgens dezelfde tradities. Tradities die terug zou den gaan tot de oude Grieken. „Toen Alexander de Grote met zijn Griekse (Macedonische) troepen de valleien van de Ka lash bereikten, troffen zij een volk aan dat net als zij de god Bacchus aanbaden. Veel soldaten besloten er te blijven." Afgezien van de enorme uitdun ning van hun gelederen gaat het momenteel redelijk met de Ka lash. Het huidige Pakistaanse be wind, van Benazir Bhutto, is de Kalash gunstig gezind. Zo krij gen ze een financiële compensa tie als er hout gekapt wordt in de ijn echtgenote zorgde lange tijd sensatie in het stadje Lu- j'. Met deze zakelijke mede ding begint de roman De vrouw a ie slachter van de Taiwanese dirijfster Li Ang. In de inleiding fordt dan ook gesuggereerd dat et relaas is gebaseerd op een worden ook bijgé hantebericht. let gedrag van de desbetreffende touw wordt daarin moralistisch TOordeeld, want een vrouw ient in Taiwan een reine engel te ijn, ook al wordt ze door haar nan beestachtig onderdrukt. De bergen. Ze staan door Nederlandse sche vrijwilligers. En er zijn N derlanders betrokken bij eei programma van wegenbouw de regio. Bugi heeft brieven aan de wereldleiders over debt «htere openingszin is de op- narde positie van de Kalash. As verwezenlijken: drie musea, g' heel opgetrokken in hout, helt ®"varkenskeler. Het is het soort fuwelverhaal over vrouwenver ering- en mishandeling zoals 'at °°k al eerder via de Chinese De n® 'kratuur en film tot ons is geko- ïen. 'e (tracht van de taal van de •hrijfster Li Ang is net zo tref- ®d als die van Jung Chen in uar Wilde Zwanen, zij het dat "ar iedere poltieke of historische •arwijzing ontbreekt en dat de maal gewijd aan de kunst van Kalash. Hout is het materia waarmee de Kalash-kunstenaai uitsluitend werken. moeten ter plaatse in verrijzen. „Om geld binnen te krijgen wij van afbeeldingen van Ka® kunst postzegels, posters enki lenders maken. Ik heb ook es boek geschreven over alle aspec en de cultuur van de Kalash. boek bestaat nog niet." Is er misschien sprake van daad mijn roots. Van kant ben ik verwant mettle® lash. Mijn kunst is van die kant dooi slaggevend beïnvloed. Waai" zou ik mij inspireren? Ik ben een groot® wonderaar van Vincent iaat voor een ontzagwekkende, koningin Beatrix, Benazir Bh 'hokkend realistische vertelling iver hoe het zover heeft kunnen omen. Pas aan het slot vindt de loederige moord daadwerkelijk laats. Ie vrouw van de slachter is het daas van het meisje Lin Chi dat ïnwege eerverlies erf armoede in e familie als 13-jarige wordt to, Boutros Gali, Helmut Kc „We hebben kans van slagen. Het decenni voor inheemse volken duurt jaar, dus in die tijd moet er ie kunnen gebeuren." Musea Wat wil hij? Met hulp van Ui» dgehuwelijkt aan e'en bruut van en Unicef wil Bugi zijn dn» man, een veertigjarige slach- die bekend staat als Chen- ten van het leven, de geschieden; «ddadigheid nog verbijste- ïs. Li Ang behoort samen "et haar echtgenoot tot de be- ®gnjke vertegenwoordigers soonlijke betrokkenheid? Is M !an de dissidentenbeweging in zelf een Kalash? „Het zijn taiwan. ije schrijfster is een voorvecht- 1 van de vrouwenemancipatie haar land dat traditiegetrouw ouwen een ondergeschikte rol ett toebedeeld. Hoewel het i ueinviueu. iiv.* door iets westers w K hard is aangekomen in Tai- n werd het daar bekroond, ]r,s®a het met succes is uitge- Gogh, maar het zijn de mys® «jt in Frankrijk en Amerika. en de geschiedenis van de Kal'1 ederlandse uitgave is een die mij hebben gevormd.' p. 'nkende vertaling uit het S? r C.M.L. Kisling. neer de moeder van Lin Shi ia v®n Pure honger aan een sol- heeft gegeven en is verdwe- j 7«m°0rd?) komt haar doch- in -,i T hoede van een oom in gezin. Haar neerslachtige S wordt ten onrechte aan- lezien voor wellust. Het werk van Buai is beïnvloed door de kunst van de foto® D0nj ,sie wordt voor een paar •hen r6S uitgehuwelijkt aan sla„L. Jlangshui, een varkens- S^'.die met sadistisch ge il mJ? Z1in bloederige werk doet sevenveel plezier de meis- 'Reltnoij bordeel laat gillen als (Tea zeugen'. 'etido°Ver ziin PaePjonge, onwe- vrouw gedraagt de man m „^beestachtig. In bed gaat hitsoVir. r ZÜ bet telkens eeuwt van pijn. Kreten die

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 18