ïekteverzuim 20 procent lager Brabants Nieuwsblad vreest voor leven ïeeson zwart schaap B aringsschandaal Reed Elsevier zorgt voor nieuwe onrust in krantenwereld looienmarkt NVJ vestigt hoop op beursgang Dagbladunie I fiat i dagbladpers. A6 [Kamers agb./gevr. Braderie/Markten (Huis)Dieren Diversen rachute springen zijn de kilo's zo afgeteld Bingo aintball eda Bingo Dienstplicht?! ECONOMIE A7 |ouw, industrie en commerciële dienstverlening koplopers in daling [Jouden jongen' mocht zijn gang gaan I sie we' oren naar eeI1 fu Kranten, bladen en boeken in de aanbieding I Srits/Npri 1994 gevormde KOP MUNT ECONOMIE KORT Fabriek Eastman Chemical in Europoort Berlusconi verkoopt helft tv-belangen Spar valt gevestigde cola-orde aan KLM ziet nog af van Boeing-777 Frankrijk gaat Renault privatiseren JSDAG 19 JULI 1995 l 5,00 53,00 72,50 33,20 74,50 19,70 57,70 9,30 f 59,10 16,30 109,00 27,90 3,50 f 3,50 104,50 21,40 13,50 2,30 46,70 55,20 Wall Street allied signal amer.brands amer.tel.tel amoco corp asarco inc. baan company bethl. steel boeing co can,pacific chevron chiquita chrysler citicorp cons.edison digit.equipm. dupont nemours dow chemical eastman kodak exxon corp ford motor gen. electric gen. motors goodyear hewlett-pack. int. bus.mach. int. tel.tel. klm airlines mcdonnell merck co. mobil oil omega financ. philips royal dutch sears roebuck sfe-south.pac. texaco inc. travelers united techn. westinghouse whitman corp woolworth SSTEM 17/07 1|D7 39 - 54» 5,» 68» 67» 36» 3*i 33% 324 165 64 64 17 18 48 4844 14 14'/, 50 49» 6114 61» 38 29 39» 38» 70» 69 77 7514 6214 58% 72» 72 32 31 59» 59» 50» 49» 43» 43 82» 89» 107» 10J 11» 116» 37» 37» 80 82» 50» 50» 99 98 26 26» 51 51» 123» 122» 33 34 27» 27»! 65» 6514 47 47 81» 81 13» 1354 19» 19» 15» 15» Goud Goud onbewerkt 19,230-19,830 bewerkt 21,430 laten Zilver zilver onbewerkt 230-300 bewerkt 340 laten vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c exclaim e gedaan /bieden d ex dividend f gedaan/laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend 57,50 535 3,50 3,00 60,00 1764 0,90 0,70 t 60,00 1123 1,90 1,50 140,00 1565 1,70 2,50 a 145,00 475 0,20 0,60 t 150,00 619 2,20 3,20 160,00 944 1,20 1,60 17,00 517 2,20 2,70 18,00 689 1,20 1,70 17,00 1010 2,20 3,00 a ct 18,00 1268 1,40 a 2,00 ct 19,00 3091 0,60 1,20 t 20,00 488 0,30 a 0,60 n 20,00 863 0,60 a 1,00 n 21,00 539 0,50 a 0,60 17,00 915 3,00 3,50 7 18,00 581 2,90 3,30 440,00 2690 21,00 19,00 a 450,00 607 11,00 8,70 b 455,00 927 6,50 b 4,50 460,00 1252 2,80 1,50 465,00 1267 0,90 0,40 bug 470,00 533 3,00 b 2,80 a lep 465,00 559 6,30 6,00 a pan 420,00 1230 46,50 b 46,50 jan 450,00 804 25,00 a 23.80 jul 450,00 491 0,50 0,70 jul 455,00 793 0,80 1,30 a jul 460,00 1516 2,40 a 2,40 a |aug 460,00 464 6,20 a 730 jan 430,00 921 4,50 430 jan 440,00 848 6,60 6.00 iokt 7,50 500 2,90 2,80 okt 10,00 582 1,80 1,60 jul 70,00 919 1,50 0,60 okt 70,00 483 5,60 5,00 b okt 75,00 529 3,50 3,23 okt 80,00 534 2,00 1,84 jul 65,00 470 0,10 0,10 jul 47,50 463 10,20 10,10 okt 55,00 1085 1,70 2,00 jul 60,00 811 0,30 0,70 a okt 60,00 772 3,10 3,80 3 jan 65,00 556 3,10 3,50 aug 105,00 813 3,80 2,50 nov 115,00 837 4,10 3,50 jul 80,00 838 2,10 1,00 okt 80,00 589 5,50 4,70 okt 90,00 581 1,70 1,60 jul 820,00 605 0,40 0,50 her iri het jla. met c.v. ie, direct te 69 16-18uur M.B.O.-studente uit denzaal zkt. m.spoed kar er in Breda. 05410-17828 I A.s. zaterdag 22 juli llenplein te Goes, van 9.00-16.00 uur. |is. Info voor deelname tel: 01100- FPUPS met schriftelijke p-2864. Lieve jonge HAMSTER 6 weken oud, 3,50 01650-66146. f om de kat 1 riet, z.g.a.n. [18146. JONGE Fretten te koop 076-213994 AANGEB.: MaW» leeuwtjes, moeder aa"* ing. en ontw., 395,- P garantie, t 01606-215i_ [riever pups, |ld gefokt a 1-86164. |ER leeuwtjes, 08385-56089 T.K. Berner sennen P*- met stamb. ing. en on» Ouder HD-vrii 01846-1^5 10X50X40 op rdelen 50,-. GRATIS Chinchilla Kcw* d. vrouwtje 2 jr lief, |UIS' 01650-49610 oor cursussen. Tel. 01196-12910. Zonder veel moeite en 5 I Remocol Formule- Bel 076-717454 01653-85696 01673-2019 01697-5717. ensdag ijs 600,- ïidse, Clinge. 20.00u. lenfeest?! ijk avontuur. 40-54484. aal 't Pleintje, 20.00u. Utrechtse Juristen Gfa®jJ r houdt u uit dienst ooks in R'dam-Eindhoven- L Tel. 030-332905 tot 2^1 noffl WOENSDAG 19 JULI 1995 ,0nze verslaggever „endaal/Breda - „Wat mij peest zorgen baart, is dat Dagbladunie in brokken ,dt verkocht. Dan vrees ik .^et voortbestaan van on- pt." „egt J. Hoek, redacteur en uitter van de ondernemings- i i;an het Brabants Nieuws- jfóN) in Roosendaal. Het BN «derdeel van de Nederlandse Adunie (NDU), die gisteren :jecl in de etalage is gezet uitgever Reed Elsevier. is er voorstander van dat .jN onderdeel van de NDU „NDU is een gouden be- drijf, daar blijven wij graag bij." Hij weet dat bijvoorbeeld VNU - onder meer uitgever van De Stem - al jaren interesse heeft in zijn krant. VNU heeft alle regionale kranten in Noord-Brabant onder zijn paraplu, behalve het BN. Inlijving door VNU zou volgens Hoek op termijn het einde van een zelfstandig Brabants Nieuwsblad betekenen. Gezien de f usiedrang die dit concern eer der in Limburg en Oost-Brabant tentoongespreid heeft, zou sa menvoeging van het BN en De Stem een logisch gevolg zijn, denkt Hoek. „Dan zijn we binnen vijf jaar ontmanteld en wordt Roosendaal een bijkantoor van De Stem." Hoek wijst samenvoeging van het BN met De Stem om meerdere re denen af. Hij noemt het verdwij nen van werkgelegenheid en het wegvallen van een pluriform krantenlandschap in West-Bra bant. Over dat laatste zegt hij: „Concurrentie is fantastisch. Daarmee garandeer je kwaliteit. BN-hoofdredacteur G. Bielder- man wil niet speculeren over de toekomst van de krant maar ook hij is er een groot voorstander van dat het BN onderdeel blijft van de Nederlandse Dagblad unie. „Wij willen zelfstandig blij ven en dan zijn we het beste af met de NDU." Bij het Brabants Nieuwsblad had men de verkoop van de kranten- groep al langer aan zien komen, toch kwam het bericht gisteren als een verrassing. „Het moment is verrassend, niet de verkoop op zich," aldus Bielderman. Volgens hem breekt er nu een pe riode van onzekerheid aan. „Maar van de andere kant wordt ook een periode van onzekerheid afgesloten. Nu weten we zeker dat NDU verkocht wordt." Ook bij BN's concurrent De Stem kwam het bericht over de ver koop van NDU als een verras sing. „We zaten rechtop in onze stoel toen we het hoorden," zegt directeur J. Brader. Maar dat Reed Elsevier niet meer zo hechtte aan de NDU was be kend. Brader: „Het is al langer bekend dat Elsevier van de dag- bladpoot af wil. In het verleden is al eens geprobeerd de kranten aan de Perscombinatie te verko pen." Volgens Brader heeft VNU, eige naar van De Stem, zeker veel in teresse in (delen van) NDU. Zelf zou hij graag zien dat het Bra bants Nieuwsblad door VNU in gelijfd wordt. „VNU heeft de afgelopen vijfjaar al vaker laten weten het graag te willen hebben." Die mening is ook door de VNU-top de afgelo pen jaren al meerdere keren geuit omdat samenvoeging van kran tentitels hogere rendementen op levert. Lurg - Het ziekteverzuim bij particuliere bedrijven en in lagen is vorig jaar gedaald van 6,7 tot 5,5 procent. Daar- Tdaalde het ziekteverzuim in één jaar tijd met bijna 20 pro- I Dat blijkt uit becijferingen van het Centraal Bureau voor iatistiek. [ziekteverzuim bij de rijks- |heid daalde van 6,3 procent j tot 5,6 procent in 1994. lie provincies daalde het ver- van 6,6 naar 6 procent. De hebben betrekking be- op het ziekteverzuim, isief zwangerschaps- en be- lingsverlof. fschillen bedrijfstakken blijken [zienlijke verschillen te be tinde mate waarin het ziek- azuim daalde. Koploper is de jt waar het verzuim met een lie daalde. Ook in de industrie |ie commerciële dienstverle- je het verzuim sterk: ïemet ongeveer 20 procent, lider sterk was de daling van (ziekteverzuim in de niet- panerciële dienstverlening: 10 «ent. In de landbouw bleef het lileverzuim ongeveer gelijk. In Jt was het verzuim in die sec- lal laag: 3,9 procent. Lsico ziekteverzuim daalde het fckst bij bedrijven en instellin gen met een eigen risicoperiode van zes weken. Sinds vorig jaar is de Wet terugdringing ziektever zuim van kracht. De werkgevers moeten de eerste twee of zes weken van het zieket- verzuim zelf betalen. Daardoor melden zij niet meer alle ziekte gevallen aan de bedrijfsvereni gingen. Verder blijkt uit de CBS-cijfers een sterke samenhang tussen be drijfsomvang en ziekteverzuim. Gemiddeld geldt: hoe groter het bedrijf, hoe hoger het verzuim. Laagst Bedrijven tot twintig werkne mers hadden vorig jaar het laag ste verzuim: ongeveer 4 procent. Bedrijven met vijfhonderd tot tweeduizend werknemers had den in 1994 het hoogste verzuim: ruim 7 procent. Behalve de effecten van verzuim beleid heeft ook het grieppatroon in 1993 en 1994 bijgedragen aan de daling van het ziekteverzuim. Het jaar 1993 kende twee griep- golven. Vorig jaar waren er geen griepgolven van betekenis. por Bob van Huët juden - 'Niet geautoriseerde en op den duur catastrofale acti- jteiten' van termijnhandelaar Nick Leeson waren de hoofd- aak van het bankroet van de prestigieuze Londense Ba- s Bank. Tot die conclusie komt de Britse Raad van Toe- phouders op het Bankwezen. (Britse minister van Finan- k Kenneth Clarke, informeer- liet Lagerhuis gisteren over de Ikomst van het vijf maanden rgende onderzoek. Barings, een ie oudste banken in de Lon- ise City, werd op de knieeën «acht door een onwaarschijn- e serie van megagokken door 28-jarige handelaar op het Noor in Singapore, stelt het Tort. Leeson was in staat zijn marende' verlies te ca- toen door een adembene- «de incompetentie van zijn Weren, voegde Clarke er pad aan toe. rapport blijkt hoe Ba- PJs vanuit Londen vorig jaar Wallen miljoenen ponden Waakte naar de 'gouden jon- pt in Singapore. Aanvankelijk ~<ren Leesons investeringen 120 succesvol dat hij in zijn eentje bijna veertig procent van de Barings jaarwinst scoorde. Niemand in de Barings top wilde kennelijk weten welke risico's hij daarvoor nam. Hoewel het rap port Leeson, die momenteel in Frankfort gevangen zit en op het punt staat te worden uitgewezen aan Singapore, meedogenloos neerzet als de losgeslagen mega- gokker hebben de onderzoekers weinig goede woorden voor de falende controle binnen de Ba rings Group. Sinds de overname door ING zijn daar inmiddels een twintigtal topmanagers de laan uitgestuurd. De toezichthoudende rol die de Bank of England had moeten vervullen werd nimmer waarge maakt. Volgens Clarke was er evenwel 'geen bewijs dat de Bank of England het bankroet van Ba rings had kunnen vermijden'. VERVOLG VOORPAGINA Rotterdam - Een gang naar de beurs heeft vooralsnog de voorkeur van algemeen secre taris Hans Verploeg van de journalistenvakbond Neder landse Vereniging van Jour nalisten. Zo zou kunnen wor den voorkomen dat een groep belangrijke Nederlandse kranten in buitenlandse han den valt. Een andere optie, overname door een of meerdere andere Neder landse dagbladuitgevers, vindt Verploeg met het oog op de al sterke concentratie van uitgevers eveneens ongewenst. Directievoorzitter G.J. van den Berg van Dagbladunie zou een verder samengaan van dagblad uitgevers juist wel een goede zaak vinden. „Die ontwikkeling kan met de plannen van Reed Elsevier nu in een versnelling ko men." De dreiging van een eventuele buitenlandse overname relati veert hij: „Reed Elsevier is ten slotte ook een buitenlandse uit gever." Verploeg (NVJ) spreekt in een eerste reactie van 'een dramati sche stap'. „Helemaal verrast ben ik niet, want het was wel bekend dat Reed Elsevier niet zo veel be lang meer hechtte aan de pu- blieksuitgaven, maar deze aan kondiging komt wel op een onge lukkig moment. De dagbladen kampen met een stagnerende oplage-ontwikke ling en sterk oplopende papier- prijzen. Ze hebben te maken met grote in vesteringen in elektronica en met felle concurrentie van tv en ande re media. De sector heeft juist nu behoefte aan rust." De Nederlandse dagbladuitge vers hebben anderhalf jaar gele den afgesproken dat een uitgever in beginsel niet meer dan eender de van de markt mag hebben. Die zelfregulering zou enkele combi naties, zoals de overname van Dagbladunie door VNU of De Te legraaf, uitsluiten. Dagbladunie-man Van den Berg ziet daarin echter geen belemme ring. „Er zijn best varianten denkbaar die tot acceptabele si tuaties leiden." Een poging, in 1988, om Dag bladunie te koppelen aan Pers combinatie mislukte, vooral om dat de redacties zich tegen dat De drukkerij van de Dagbladunie in Rotterdam. Volgens de Nederlandse vereniging van Journalis ten komt het afstoten van de unie door Reed Elsevier op een voor de dagbladsector uiterst ongelegen moment. foto anp plan verzetten. NVJ-secretaris Verploeg hoopt dat ook deze keer de stem van de redacties zal tel len. Adjunct-hoofdredacteur H. Smeets van NRC Handelsblad noemde de stemming op de re dactie van NRC Handelsblad verbaasd maar niet geschokt. Of de afstoting gevolgen heeft voor de redactie, kon Smeets nog niet zeggen. Ook bij het AD was er de afgelo pen dagen niets van de plannen van Reed Elsevier doorgesijpeld. „Er was wel al jaren sprake van een verminderde belangstelling van de uitgeverij voor de dagbla den," constateerde W. Vergeer, adjunct-hoofdredacteur van het AD. „De geruchten gingen inder daad al geruime tijd. Maar dit is toch wel een verrassing. Met de afstoting wil de uitgever kenne lijk een einde aan het gezeur ma ken." Verploeg is vooral beducht voor interesse van de Australische me diamagnaat Murdoch. Deze heeft bijvoorbeeld in Engeland laten blijken zich weinig gelegen te la ten liggen aan de heersende orde op de markt. „Hij lapt statuten (die de positie van redacties rege len, red.) en regulerende markt- afspraken aan zijn laars. Zo'n optreden hier zou tot grote scha de voor de dagbladsector kunnen leiden," aldus Verploeg. Waarnemers in Engeland achten het onwaarschijnlijk dat Mur doch zich meldt voor de Neder landse dagbladen. Zijn interesse ligt de laatste jaren vooral bij tv- stations en nieuwe media. De financiële wereld reageerde in elk geval enthousiast op de ver koopplannen van Reed elsevier. De koers van het aandeel eindig de twee kwartjes hoger op 19,70, een nieuw record. Ijjoor Louis van de Geijn pteda - Het wordt een onrus- r?e komkommertijd voor de Nederlandse dagbladen. De |aankondiging van Reed Els- l^erdat - als onderdeel van l®verk°0p van 'consumer'- Iti e'ten de uitgeveHj I 'Sbladunie in de etalage IJkan het sein zijn voor een |SWe herschikking van de li6 andse dagbladsector. T.19®8 zag het er al naar uit dat fn»(iSnten van Dagbladunie, - T? Handelsblad en Alge- Lf Dagblad voorop, elders I !vdak zouden krijgen: Pers- I Vniu inatie' de uitgever van De Trouw en Het Pa- tachtig behoorden de kranten tot de activiteiten met het ge ringste rendement. Met de over name van de Amerikaanse data bank Lexis Nexis in 1994, voor een bedrag van 2,6 miljard gul den, verwijderde Reed Elsevier zich verder van het basale druk werk. Dat wil niet zeggen dat de kran ten slecht draaien. „Dagblad unie is de mooiste dagbladuitge verij van Nederland," zo beval Elsevier-directeur P. Vlek giste ren zijn koopwaar nog aan. Maar met een bedrijfsresultaat van tussen de 10 en 15 procent zitten de dagbladen fors onder het concerngemiddelde van meer dan 20 procent. Aan de winsten die op het uitge ven van wetenschappelijke en andere specialistische tijdschrif ten te halen zijn, kunnen de kranten niet tippen. Hetzelfde geldt voor publiekstijdschriften en huis-aan-huisbladen, en ook voor de grote boekenuitgeverij van Reed in Engeland. „Elke Nederlandse uitgever van belang is de afgelopen jaren wel langs geweest," beaamde Vlek gisteren de interesse onder bran chegenoten. Hij kan ze gemak kelijk allemaal tegelijk in zijn werkkamer ontvangen, want op de dagbladmarkt in Nederland wordt de dienst uitgemaakt door een handvol bedrijven: naast Dagbladunie tellen alleen VNU (uitgever van o.m. deze krant), De Telegraaf, Perscombinatie en Wegener echt mee. Die machtsconcentratie vormt tegelijk een complicatie bij de verkoop van Dagbladunie. Om de bezorgde politiek de wind uit de zeilen te nemen, hebben de Een KLEINTJE -r- TREFZEKERDER dan heen. I nipt gingen die plannen lb'») vooral vanwege het IViift verzet van de redacties. I toch anten ineen hand, dat zou Ivonr j6n te Sroot risico worden lllaniLr iVersckeidenheid van de Ifieed in e combinatie I fiechtto r niet al te zeer I langer hü? dj daSbladen was al Kl f®4 Na het afstoten r (hukkerijen in de jaren Rotterdam De 'consumer'-activiteiten van Reed Elsevier omvatten onder meer dagbladen in Ne derland, huis-aan-huisbladen en een grote boe kenuitgeverij in Groot-Brittannië. De bedrijven die het concern wil verkopen, waren vorig jaar goed voor een omzet van ruim 1,4 miljard en een nettowinst van 190 miljoen gulden. Dagbladunie in Rotterdam heeft een omzet van 508 miljoen en geeft uit: NRC Handelsblad, Alge meen Dagblad, Rotterdams Dagblad, De Dordte- naar, Dagblad Rijn en Gouwe, Brabants Nieuws blad en een reeks huis-aan-huisbladen. Reed Consumer Books (omzet 415 miljoen) is naar omzet gerekend de grootste uitgever van algemene boeken in Groot-Brittannië. In 1994 verschenen bij deze uitgeverij 1500 nieuwe titels. Regional Newspapers (415 miljoen omzet) is de grootste uitgever van huis-aan-huisbladen in Groot-Brittannië, met een totale dagelijkse oplage van ruim vier miljoen exemplaren. Cahners Consumer Magazines in New York telt veertien titels. In de etalage liggen ook zes pu bliekstijdschriften van de Nederlandse uitgeverij Bonaventura met de titels Autovisie, Elegance, Hitkrant, MAN, Oor en Residence. Het opinie weekblad Elseviers Magazine en het financieel- economische tijdschrift FEM worden niet ver kocht. dagbladuitgevers in 1993 vast gesteld dat in beginsel niet meer dan eenderde van de dagblado plage in één hand mag raken. Een volledige overname van Dagbladunie door Wegener, VNU of Telegraaf Holding stuit al op deze zelfregulering. En een herhaling van zetten met Pers combinatie ligt niet voor de hand. Elsevier-bestuurder Vlek en Dagbladunie-directeur Van den Berg suggereerden gisteren al dat er niettemin mogelijkheden zijn voor verdere samenwerking, bijvoorbeeld door het vormen van een nieuwe onderneming waarin andere uitgevers deelne men. Bovendien is de eenderde-grens geen absolute blokkade: dispen satie is mogelijk, bijvoorbeeld als een andere optie (overname door een buitenlandse uitgever?) nog bedreigender wordt gevon den voor de veelvormige infor matievoorziening. Het is ook denkbaar dat Dag bladunie in stukken wordt ge knipt. Teneinde de markt voor regiona le dagbladen verder te verkave len, zouden bijvoorbeeld Wege ner en de VNU Dagbladengroep belangstelling kunnen hebben voor de streekbladen van de Rotterdamse uitgever. Met name in West-Brabant (waar VNU- blad De Stem en Dabladunie- krant Brabants Nieuwsblad strijden om de gunst van de le zer) kunnen de kaarten nu op nieuw worden geschud, beves tigde Vlek gisteren. Maar ook in de regio Rotterdam (zowel op de markt voor de dag bladen als bij de huis-aan-huis bladen) kunnen de verhoudin gen worden herzien. Voor de werkgelegenheid en uit het oogpunt van de redactionele belangen zou een herintrede van Dagbladunie als zelfstandige dagbladuitgever op de effecten beurs te verkiezen zijn. Het maken van dagbladen in een concern waar de top vooral oog heeft voor elektronische media en specialistische uitgaven brengt het risico mee dat de dag bladuitgeverij op den duur een magere melkkoe wordt. Een beursgang vergt echter tijd en de vraag is of Reed Elsevier aan de voorlopig onzekere op brengst van zo'n operatie de voorkeur wil geven boven een aantrekkelijk bod van een colle ga-uitgever. En toch vinden nog twee op de tien men sen reclame leuk. Dat is helemaal niet slecht als je ziet welke bagger avond aan avond je ogen passeert. Het onderzoeksbureau Trend box heeft een aantal cijfers op een rijtje gezet. Nog maar vijf tig procent van de mensen vindt reclame 'af en toe' leuk. Een jaar terug lag dat cijfer nog op 62 procent. Vijf jaar terug antwoordden vier op de tien ondervraagden graag naar reclame te kijken. Dat aantal is inmiddels gehal veerd. Dus wat doet de kijker? Hij zapt. Liefst 72 procent van de kijkers graait naar de afstands bediening als Loekie de Leeuw of die vervelende beel den van IPS op RTL verschij nen. De irritatie is dubbel: reclame is vervelend geworden om ze niet leuk is, reclame is verve lend omdat er zoveel van is. Je wordt doodgegooid met onge vraagde informatie en in te genstelling tot krant of tijd schrift kun je binnen het medi um je er niet aan onttrekken. Dat wil zeggen: alleen door een andere zender op te zet ten, ben je de reclamespotjes kwijt. De bladzijde even over slaan, is helaas onmogelijk. De verloedering is toe te schrijven aan de humorloze multinationals. Ze strijden om de prijs voor de geestdodend- ste reclame, de minst creatieve ingeving, de hoogste treiter- factor, het debielste filmpje. Denk ik net het diepste dal van de menselijke geest te hebben aanschouwd, blijkt de concurrent nog net iets dieper te zinken. Dat daarbij regel matig pissende peuters wor den misbruikt, mag de kinder bescherming trouwens ook aan het denken zetten. Soms vindt een fabrikant het nodig om een aardige reclame te bedenken. Maar dan slaat hij keihard terug door het filmpje zo vaak uit te zenden, dat de irritatiefactor meteen weer naar tien stijgt. Neem nou Mona. De vrouw van de yoghurtmenger van Mona is een heel aardige cre atie. Ze komt vertrouwd als een vriendin over, ziet er leuk uit maar niet overdreven, speelt heel natuurlijk en werft onmiskenbaar sympathie voor het merk. In het laatste filmpje vlucht de Door Willem Reijn vrouw naar het museum om dat haar man met collega-vak idioten het laatste gezond heidstoetje tot vervelenstoe analyseert. De suppoost blijkt minstens zo goed op de hoogte van de eigenschappen van het Mona-produkt. Maar als je wekenlang be stookt wordt met hetzelfde filmpje, slaat de sympathie om in ergernis. Rot op met je Mo- na-toet! Zap, zap, zap. De verzekeringsman van voorheen Victoria Vesta gaat nu op pad voor RVS Verzeke ringen. Dat is hem niet ten goede gekomen. Baggermoe Ging bij vorige filmpjes alles op amusante wijze mis, nu ont popt hij zich alleen als een professioneel dolfinarist. Dat de zwemmende zoogdieren na een sprong nooit meer terug plonsen in het water, is de eer ste keer al een weinig geslaagd grapje. Maar bij de zevenen twintigste keer zou je zijn le vensverzekering in praktijk willen beproeven. Mora zette Cora neer als het sympathieke gezicht van de krokettenfabriek. Dat werkte heel aardig. Maar inmiddels moet het al als compliment worden beschouwd dat de laatste Chinese niet helemaal stomvervelend is. Het grootste compliment is misschien dat Mora gelukkig het geld ont beert om ons helemaal in de snacks te verdrinken. Zou de wal het schip keren? Ik vrees van niet. Met straks nog een stuk of drie zenders erbij, zullen de fabrikanten alleen maar meer uitzenden. Ener zijds om ons toch te pakken te krijgen, anderzijds omdat de concurrentie vermoedelijk tot lagere tarieven leidt. Ze zullen zelfs eisen stellen om ons nog onverwachter te confronteren met hun onzalige filmpjes. Neen, daar hoeven we niet vrolijk van te worden. Den Haag - Het Amerikaanse chemieconcern Eastman Chemical gaat in Europoort fabrieken bouwen voor de produktie van PET- granulaat en kunststof-grondstof PTA. De bouw van de installa ties vraagt een investering van meer dan 500 miljoen gulden. De nieuwe vestiging zal aan 300 mensen werk bieden. Bij de bouw zullen 500 tot 600 man betrokken zijn. Milaan - Silvio Berlusconi, Italiaans tv-magnaat en ex-premier, verkoopt 25 procent van zijn televisie- en advertentiebelangen aan een consortium dat onder leiding staat van de Saudische prins Al-Waleed bin Talal. Verder draagt hij nog eens 20 procent van de belangen over aan een groep banken. De totale opbrengst is 3,4 miljard gulden. Er wordt al enige tijd druk uitgeoefend op de Italiaanse ex-pre mier om zijn tv-belangen van de hand te doen. Hij zou zijn tv- zenders gebruiken om zijn politieke ambities te verwerkelijken. De afgelopen maand werd in Italië zelfs een referendum gehou den. Daarbij ging het om een verbod op het bezit van meer dan één tv-station. De meerderheid van de Italianen stemde tegen, maar er wordt in Italië wel gewerkt aan een nieuwe omroepwet. Dat is voor Berlusconi aanleiding geweest de zenders in de ver koop te doen. Utrecht - De 260 Nederlandse Spar-winkels gaan vanaf begin september een eigen huismerk cola verkopen. De introductie be tekent een aanval op de positie van marktleiders als Pepsi en Co ca-Cola. De Canadese producent Cott levert de frisdrank, die daarmee voor het eerst een voet op de Nederlandse markt zet. Eerder dit jaar zette ook de Bredase frisdrank-fabrikant Hero de aanval in op Pepsi en Coca-Cola door vernieuwde Herschi Cola op de markt die brengen. Cott heeft het colawereldje goed door elkaar ge schud met de introductie van een eigen 'kwaliteits'-formule. In het Verenigd Koninkrijk was het door Cott gemaakte huismerk Sainsbury's Classic Cola binnen enkele weken goed voor 70 pro cent van de cola-verkoop. Schiphol - Schiphol is 'buitengewoon blij' met de Boeing-777, die stiller en schoner is dan de oudere generatie vliegtuigen, zegt pre sident-directeur H. Smits bij de eerste landing van de nieuwste Boeing op Schiphol. Maar KLM, veruit de grootste maatschappij op Schiphol, ziet af van dit toestel. Smits herinnert eraan dat de Tweede Kamer onder strenge mi lieuvoorwaarden akkoord is gegaan met uitbreiding van Schip hol. Terwijl Boeing 777-gebruiker United Airlines razend en thousiast is over de Boeing, is Schiphol-grootverbruiker KLM voorlopig niet van plan met de 777 te gaan vliegen. Waarom de KLM voorlopig afziet van de nieuwste Boeing, die ook nog eens gemiddeld 17 procent minder brandstof verbruikt dan andere straalverkeersvliegtuigen, kan een woordvoerder niet zeggen.United Airlines vliegt voortaan vier keer per week met het toestel op de route Amsterdam-Londen-Newark. Gisteren was de vuurdoop voor Schiphol. Parijs - De Franse regering gaat automobielfabrikant Renault bijna volledig privatiseren. De verkoop van aandelen moet 7 mil jard gulden opleveren, bedoeld om het Franse begrotingstekort terug te dringen. De communistische vakbond CGT vreest dat de sociale verwor venheden verloren gaan en denkt dat massa-ontslagen onvermij delijk zijn. Omdat eigenaar Louis Renault had gecollaboreerd met de Duit sers, besloot generaal De Gaulle in 1945 tot nationalisatie. Alle sociale vernieuwingen werden eerst bij Renault toegepast, ook al omdat de druk van de CGT erg groot was. Aan het begin van de jaren tachtig leed Renault gigantische verliezen. Het bedrijf kon slechts met massale overheidssteun blijven bestaan. In de late ja ren tachtig werd de tendens gekeerd. A

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 9