ESTEM
Ujf&*even
Nieuwe organisatie int
rechten voor kunstenaars
Vrouwen kwetsbaarder
voor alcohol dan mannen
is r?tch mat You Say
Dauwkost
Ook voor echte airco's trekt Nederland de portemonnee
OP REIS
BETSY GIJS
Guru
A.P.E./Red Snapper
St. Germain
Zucchero
Acteur Harry
Guardino
overleden
apTCvSai
[ai bakje rauwkost en een halve
da mineraalwater. Die behoren
jlgeruime tijd tot mijn dagelijk
se 'werk-uitrusting'. Het water
jdls al veel langer, zo realiseer
de ik me toen een voormalige
stagiaire - eenmaal in een tijde-
i dienstverband aanbeland -
louter herkende door die
js. Alleen zo wist-ie nog dat
jjjem indertijd tijdens zijn we
len op de eindredactie had be-
«leid. Ik had duidelijk een on
uitwisbare indruk gemaakt...
kaalde ik vroeger in de loop van
de avond twee halve-literflesjes
„et water uit mijn tas, tegen
woordig zijn dat een flesje en
een klein koelkastdoosje gevuld
jet diverse soorten rauwkost:
lomkommer, rode en/of gele pa-
ptilca, kerstomaatjes, radijsjes,
jukjes wortel. Al naar gelang de
seizoenen.
Aanvankelijk leverde dat bakje
tó wat commentaar bij de col
lega's op. „Gaan we gezond
doen?," was nog een van de
minst cynische opmerkingen. De-
ze werden vooral uitgesproken
tor degenen die bij voorkeur
tlke avond de automaat in het
bedrijfsrestaurant met een be
zoek vereerden en niet eerder te-
rugkeerden dan'dat ze een 'lek
kere vette hap' hadden veror
berd. Mijn bakje vol gezondheid
vervulde hen op zo'n moment
rol afgrijzen.
Ik ben met het trouw meenemen
van dat bakje groente begonnen
toen ik me, met alle dieetplan-
nen en -schema's uitgestald, rea
liseerde dat mijn dagelijkse por
tie groenvoer er vrijwel dagelijks
bij inschoot. Om vijf uur 's mid
dags heb ik nu eenmaal lang niet
altijd trek in een warme maaltijd
vol gezonde ingrediënten. Het
te om zo'n tweehonderd gram
rauwkost mee te nemen naar
mijnwerk bracht uitkomst.
Het heeft me een paar weken ge
kost om te wennen aan deze,
wijwei dagelijkse, 'boost' van vi
taminen. Dat er zoveel, al dan
niet plagerige, opmerkingen
over werden gemaakt motiveer
de me eigenlijk alleen nog maar
om door te gaan.
Inmiddels kijkt niemand er meer
van op als ik het bakje uit mijn
tas haal en tussen mijn toetsen
bord en beeldscherm installeer.
Sterker nog, degene die zich aan
vankelijk zo'n tegenstander van
al dat gezonds toonde, is nu
doorgaans de eerste die een
stukje komkommer komt pikken.
Ook anderen laten zich niet on
betuigd zo nu en dan een greep
in het bakje groenvoer te doen.
Se hebben wel hun voorkeur. Ik
neb voorgesteld een groente
winkeltje te beginnen.
Regen bracht
de afgelopen
dagen welkome
verkoeling.
Vanaf morgen
slaat de zon
opnieuw gena
deloos toe, is
de verwach
ting. En dus
wordt het weer
puffen op het
werk, zuchten
in de tuin en
zweten in de
slaapkamer.
Ventilators zijn
in deze tijden
niet aan te sle
pen, maar ook
voor echte air
co's trekt Ne
derland de por
temonnee. Het
gevecht tegen
tropische hitte,
die ons maar
paar dagen per
jaar echt las
tigvalt.
Door Carl Mureau
De verkoper in de
elektronicazaak
legt het vriendelijk
uit. Die luxe venti
lator, draaiend met
voet en drie snelhe
den, kost maar 89
gulden en brengt
enig comfort in hete
dagen. „Maar hij
koelt niet, hij ver
plaatst slechts
lucht." Willen we
echt een prettig kli
maat in huis, willen
we de lucht bewerken, dan is een
airco nodig. Wat die kost? „Voor
1200 gulden heeft u een verrijd
bare, groot genoeg voor de slaap
kamer."
Er is een markt voor. Per jaar
wordt in Nederland 150 miljoen
gulden uitgegeven aan appara
tuur voor klimaatbeheersing, we
ten ze bij York Nederland in Bre
da. Die 150 miljoen gaat voor de
helft op aan grote installaties
voor ziekenhuizen of bedrijven,
de andere helft wordt besteed
aan kleinere airco's, geschikt
voor woon- en slaapkamer. Die
laatste sector is een groeimarkt.
Is het allemaal nodig? Heeft zo'n
airco in huis wel nut? Volstaat de
ventilator? Of is het misschien
net zo wijs om gordijnen en ra
men overdag hermetisch te slui
ten en 's avonds wijd open te
gooien? Is die airco op het werk
nu wel zo prettig? Of zetten we
daar liever het raam gewoon
open?
Een ding is duidelijk: zulke ex
treme temperaturen als nu in de
Verenigde Staten, waar 200 men
sen stierven vanwege de hitte,
hoeven we hier gelukkig niet te
vrezen. Maar een beetje mechani
sche verkoeling is, zeker bij zo'n
volk dat graag klaagt over het
weer, nooit weg.
Dus is het aardig om eens te kij
ken wat zoal aan apparaten ver
krijgbaar is en dat is een hele
hoop. De Consumentenbond,
Zomer-
Koelte is te
WOENSDAG 19 JULI 1995 DEEL
Een ventilator koelt niet, maar verplaatst lucht. Niettemin is zo'n ding best lekker bij warm weer.
noch een van haar zusterorgani
saties, heeft er helaas een verge
lijkend warenonderzoek op los
gelaten.
Paar tientjes
Bij zaken als Blokker heb je voor
een paar tientjes al een simpele
ventilator voor op het dressoir.
Lekker koel. Wie meer oog heeft
voor design, of zo'n apparaat aan
het plafond bevestigd wil zien,
kan er ook een paar honderd gul
den aan uitgeven. Die ventilators
werken volgens een heel eenvou
dig principe. Ze verplaatsen
lucht, die strijkt langs je huid,
dat onttrekt wat extra vocht aan
het lichaam en zo krijgen we een
koel gevoel.
En toch koelt zo'n ventilator geen
lucht, hoe luxe de uitvoering ook
moge zijn. Per saldo voegt zo'n
fan zelfs warmte aan de kamer
toe, vanwege zijn stroomgebruik.
Voor het regelen van klimaat in
kantoor, woon- of slaapkamer is
echt meer nodig.
Een warm lichaam moet zweten
om af te koelen. Hoe droger de
lucht om ons heen is, des te beter
het transpiratievocht kan ont
snappen.
Zo zijn we bij de echte airco's
aanbeland. Dat zijn de apparaten
die lucht verversen, afkoelen, fil
teren, verplaatsen én ontvochti-
gen. Een verrijdbaar model, zo
groot als een forse stofzuiger,
volstaat voor een doorsnee slaap-
of een kleine woonkamer. „Deze
kost voor de particulier zo'n 2700
gulden," zegt Peeraer, die er zelf
ook een heeft staan. „Kan niet
anders in deze tijden," valt zijn
baas R. Kleijer, algemeen direc
teur van York Nederland, hem
bij.
Per nacht onttrekt zijn verrijdba
re airco een volle kan water (twee
liter) aan de slaapkamerlucht,
zegt hij, om maar aan te geven
dat deze apparaten het juiste kli
maat leveren voor de broodnodi
ge transpiratie.
Het duo is ervan overtuigd dat de
airco straks ook in veel woningen
een geaccepteerd goed zal zijn.
We bouwen tegenwoordig geen
koele kastelen meer met meters
dikke muren en stevige luiken,
maar panden met dunne muur
tjes en veel glas en daarin heeft
de zon vrij spel. In kantoren, be
drijfspanden, winkels is een 'kli
maatbeheerser' nauwelijks nog
weg te denken. In de auto rukt de
airco op en ook het woonhuis zal
eraan geloven, voorspelt Peeraer.
„Je ziet steeds meer particulieren
geïnteresseerd raken." De markt
is groeiende.
Klachten
Maar hoe zit het dan met die
.klachten? Het is toch nog niet zo
lang geleden dat de kranten bol
stonden over sick buildings. En
ook nu wordt er nog wat afge-
mopperd. De klimaatbeheersers
uit Breda weten er alles van,
maar zeggen dat de tijden toch
echt veranderd zijn.
Natuurlijk beknibbelt een bedrijf
nog wel eens op het ideale sys
teem en dat betekent wat minder
comfort. Natuurlijk moest Ne
derland wennen aan die centraal
geregelde luchtbehandelaars.
Ook werd het onderhoud nog wel
eens uitgesteld en ook dat komt
het binnenklimaat niet ten goede.
Zo vertelt Kleijer over een ge
bouw waarin werknemers 'lam
me poten' kregen doordat de air-
co-filters nooit vervangen waren.
Dat apparaat zoog alleen nog
lucht af, blies haast geen lucht
meer terug, waardoor in het kan
toor onderdruk ontstond...
Maar ook al voldoet de luchtbe
handeling aan alle wensen, zitten
temperatuur en luchtvochtigheid
netjes binnen de grenzen van be
haaglijkheid (netjes opgenomen
in de Arbo-wet), dan nog blijven
klagers bestaan. Dat heeft ook te
maken met wat psychologie.
„Wat de een als prettige tempera
tuur ervaart, vindt een ander te
koud. Iedereen zit anders in el
kaar," zegt Kleijer.
Ook niet onbelangrijk: het indivi
dualisme. Velen vinden het maar
niks dat ze het raam niet zo maar
open kunnen zetten, of dat ze
moeten accepteren dat het zonne
scherm omlaag gaat. „Ik garan
deer u: Als mensen de apparatuur
zelf kunnen regelen, voelen ze
zich prettig," zegt
Kleijer. „Ik heb het
eens meegemaakt
bij een kantoor in
Nijmegen. Daar zat
een Duitser die al
tijd last had van
'kalte Füsse'. Ze
hebben hem donke
re vloerbedekking
gegeven en een ei
gen thermostaat die
niet aangesloten
was. Hij was perfect
gelukkig."
Suggestie speelt een
rol. En als iemand
zich senang voelt op
zijn werk zal hij
minder snel moppe
ren over de warmte,
kou, tocht of herrie.
P. Kemerink, mana
ger operationele za
ken van de Arbo-
dienst West-Bra
bant (voorheen de
Bedrijfsgezond
heidsdienst), kan
dat volmondig be
vestigen. Maar om
alles af te doen met
suggestie, dat gaat
hem te ver. „Als
mensen een eigen
thermostaat krijgen
die niet aangesloten
is, dan komen ze
daar zo achter met
een thermometer
die ze van thuis
meebrengen. Dan
voelen ze zich nog
meer belazerd."
Open kaart
Zijn dienst advi
seert bedrijven open
kaart te spelen.
Wordt er wat be
knibbeld op het
comfort dat de airco
foto de stem/johan van gurp kan bieden, zeg dat
dan eerlijk. Het is
nu eenmaal zo dat extra comfort
een extra investering betekent.
„En laten we wel wezen: in de
tropen is dat harder nodig dan
hier. Wij hebben gemiddeld maar
een paar dagen per jaar te maken
met temperaturen van boven de
dertig graden. De vraag is of je
daar een heel duur klimaatbe-
heersingsysteem voor moet aan
schaffen."
Wat voor het bedrijf geldt, maakt
de werknemer zelf mee wanneer
hij als gezinshoofd voor de keuze
staat. Gezeur in huis over een te
warme keuken, of een slaapka
mer die maar niet koel te krijgen
is, ook al staan alle ramen wa
genwijd tegen elkaar open. Een
airco heeft dan zijn voordelen,
maar ze kost ook een aardige
duit, en bewijst maar een klein
deel van het jaar haar nut.
Nee, zelf heeft Kemerink geen
airco in huis, en ook geen ventila
tor. Hij volstaat met een door
dacht sluitingsbeleid voor de gor
dijnen, in combinatie met een
aangepast leefritme. Hij geeft
desgevraagd een gratis advies,
dat geldt voor mensen met en
zonder airco. „Gebruik je ver
stand. Doe iets rustiger aan en
zorg dat je voldoende drinkt. Dan
is het best uit te houden."
En een paar daagjes puffen per
jaar moeten we misschien maar
voor lief nemen. Dan blijft er bo
vendien nog wat te mopperen.
Alvast een fijn weekend!
Echt, wij komen ontiegelijk veel be
kende Nederlanders tegen als we
op vakantie zijn. Die tweede man
van rechts, weet je wie dat is? Ralph
Inbar!
Eerlijk is eerlijk, zelf had ik eerst
niets in de gaten, toen we in Co-
chon-sur-Mer over zo'n altijd weer
heerlijk Frans dorpspleintje slenter
den. Ik krijg dan altijd de neiging
om met stokbroden onder mijn arm
te gaan lopen, maar dat doet er nu
even niet toe, want toen wij daar
zo liepen, stond Harmen plotseling
stokstijf stil en riep: „Bananasplit!"
Ik wilde er eerst
niet aan, maar hij
bleef bij hoog en
bij laag beweren
dat die man die
daar zo zoge
naamd onge
dwongen stond
te jeu de boulen
Ralph Inbar was
en verdomd, toen
ik wat beter keek,
MET
moest ik hem gelijk geven.
Dichterbij komen om te fotografe
ren, durfde ik niet, want voor je het
weet wordt je betrokken in zo'n
stiekem gefilmd geintje. Betsy daar
entegen wandelde meteen het hele
pleintje rond op zoek naar de ver
borgen camera en volgens haar zat
dat ding dus in die lantarenplaal
links.
De hele verdere dag hebben toch
steeds een beetje paranoïde rond
ons heen gekeken of we Inbar nog
ergens anders zagen.
Toen we weer thuis waren, lag er
trouwens wel een
brief uit Cochon-
sur-Mer op ons te
wachten. Bleek
dat we gefoto
grafeerd waren
toen we er door
rood reden. Of
we maar eventjes
300 francs wilden
dokken.
I (Wordt vervolgd)
Amsterdam (anp) - Voor het eind van dit jaar komt er een orga
nisatie die de rechten zal innen voor kunstenaars die hebben
meegewerkt aan audio- en audiovisuele produkties.
De intitatiefnemers, de Kunstenbond FNV en de Nederlandse Toon
kunstenaars Bond, hebben dat laten weten. De instanties hebben in
Hilversum besloten een dergelijke organisatie op te zetten.
De kunstenaars hebben recht op de vergoedingen krachtens de Wet op
de Naburige Rechten die in 1993 werd ingevoerd. De nieuwe organisa
tie zal heffingen innen op lege cassettes waarmee thuis produkties
kunnen worden gekopieerd. Verder komen er rechten op produkties
die worden uitgeleend en die via kabel of de satelliet worden doorge
geven. Muzikanten hebben in de vorm van de SENA al een organisa
tie die rechten int op muziek die wordt afgedraaid in openbare ruim
ten. Het is de bedoeling dat de nog op te richten organisatie nauw gaat
samenwerken met de SENA. Hoeveel geld de rechten zullen opbren
gen, is niet bekend.
Washington (ips) - Chronisch alcoholisme beschadigt het hart
van een vrouw sneller dan dat van een man. Dat blijkt uit een
medisch onderzoek in Spanje en de Verenigde Staten.
Vorsers van de Universiteit van
Barcelona en van het medisch in
stituut Thomas Jefferson in Phi
ladelphia bestudeerden twee jaar
lang alcoholici in Barcelona. Zij
stelden vast dat er minder alco
hol nodig is om het hart van een
®T Jazzmatazz Volume I
naakte Guru, de rapper van
Gang Starr, in 1993 eem pracht-
waarop hij hiphop op een
weergaloze manier samensmolt
met live-jazz, gespeeld door top-
ousici, Na twee jaar zijn mijn
gebeden verhoord en komt Guru
®e' Jazzmatazz Volume II, the
"eui reality. Wederom een we-
reidplaat.
^'lazzmatazz-II meer van het
zelfde had laten horen, was ik al
tevreden geweest. Maar Gu-
111 zou Guru niet zijn als hij niet
"aar een nieuwe dimensie had
gezocht. Dit keer brengt hij niet
n e® synthese tot stand met
l®| ®aar tevens met reggae,
to* en soul.
"'ijst van gast-artiesten (ruim
ertlg) is op Jazzmatazz-II nog
en indrukwekkender dan
P deel I. Een aantal van hen was
"H op vorige cd van de partij,
jje jazz-muzikanten Do-
d Byrd, Courtney Pine en
™!e Jordan. Nieuw zijn de ar-
sten uit andere muzikale vel-
Jamiroquai, Me'Shell, Ini
moze, Chaka Kahn, om enke-
n°emen. Ook collega-rap-
KoolVkoiH.TU •(°,a' Big ShUg en
even h) zijn van de partij,
Seil ®kele jonge zangeres-
Jfcamato».! liet Guru zich
m„ J meeste nummers door één
den m,1? °/,zanSer(es) begelei-
meena I zich steeds door
levert mensen bijstaan. Dat
od t VM?assende combinaties
funk-diva Chaka Khan
kennis met de jazzy sax van
Branford Marsalis. Op Medicine
ontmoet reggae-zanger Ini Ka-
moze de trompet van Donald By
rd, in For You blijken de grom
mende bass van Me'Shell en de
sax van Kenny Garret uitste
kend door een deur te kunnen.
En op Young Ladies krioelt rag-
ga-queen Patra rond het orgel
van Reuben Wilson. Dat alles is
natuurlijk voorzien van vette,
zwoele en vlotte hiphop-beats én
de typische rapstijl van Guru
Himself.
In totaal bevat de cd twintig van
deze nummers, dus wat valt er
verder nog te zeggen? Kopen
die plaat! (Chrysalis/Emi)
PAUL VERLINDEN
DE TERM 'triphop' heeft het de
finitief gewonnen van de 'Bris-
tol-sound'. Het maakt ook niet
hoe je de combinatie van hip-
hopbeats, techno en jazz noemt,
als het beestje maar een naam
heeft.
Tricky, Portishead en Massive
Attack zijn toevallig afkomstig
uit Bristol, maar ook in andere
(Britse) steden grijpt de triphop
rage steeds meer om zich heen.
In Manchester bijvoorbeeld,
waar Adrian Corker en Paul
Conboy het duo A.P.E. vormen.
Op de debuut-cd Stripligth
schildert A.P.E. een welddadig
klankenlandschap. In een dro
merige, filmische sfeer komen de
nummers voorbij, met relaxte
ritmes in de hoofdrol en fluit,
akoestische bass, spaanse gitaar
en mondharmonica in aardige
bijrollen. Een enkele keer is er
Guru: verrassende combinaties.
een rapper of een dromerige zan
geres te horen. Striplight is geen
plaat om van uit je dak te gaan,
onder je dak kun je er daarente
gen enkele aangename uurtjes
mee vertoefen. (Dorado/Pias)
Meer in de (post)teehno-richting,
maar ook behoorlijk 'triphoppy'
is Red Snapper. Deze Britse
groep heeft drie eerder versche
nen ep's plus enkele remixes bij
een gevoegd op één cd, Reeled en
Skinned. Eigenlijk mag je het
woord techno niet gebruiken bij
Red Snapper want er komt geen
synthesizer aan te pas. De band
gebruikt alleen echte instrumen
ten: bass, gitaar, drums, fluit en
saxofoon. Door de ritmes en me-
FOTO THIERRY LE GOUES
lodiën die hiermee gecreëerd
worden ontstaat echter een jazzy
techno-sfeer.
De ene keer beweegt de plaat
zich loom voort zoals in het
stemmige In Deep (het enige
nummer met zangeres), dan is de
muziek weer een stuk gejaagder
zoals in het van een tribal-drum-
beat voorziene Hot Flush (ook in
een Sabres of Paradadis-remis te
horen is) en in Wesley Don't Surf
heeft de muziek een meer psy
chedelisch karakter. Een won
derbaarlijk allegaartje dus, dat
op mij in elk geval een zeer pret
tige indruk achter laat.
(Warp/Pias)
PV
OP DE een of andere manier
heeft de house een heilzame uit
werking op de popmuziek. Ener
zijds worden er aan de ambient-
en techno-kant nieuwe manieren
ontdekt om sfeermuziek te creë
ren, anderzijds hebben er lieden
dankzij house muziek gaan ma
ken, waar ze zich anders wellicht
afzijdig zouden hebben gehou
den en die nu met hun opgedane
ervaring 'uitwaaieren' over an
dere muzieksoorten.
Een voorbeeld van die laatste
groep muzikanten is de Frans
man Ludovic Navarre. Aanvan
kelijk maakte hij met compaan
Guy Rabiller onder naam Sub
System simpele house die gelei
delijk aangevuld werd met tech
no, garage, ambient en zelfs dis
co. Toen Rabiller opstapte, ging
Navarre in zijn eentje verder en
als geluidsvirtuoos werd hij de
klankbepalende man van het
FNAC-label.
Tegenwoordig opereert hij als
uitvoerend artiest onder de
naam St. Germain en met Boule
vard, the complete series heeft
hij een zeer indrukwekkende cd
afgeleverd. Met levende muzi
kanten op piano, trompet, sax,
fluit en percussie plus een batte
rij aan elektronica schept hij op
Boulevard acht schitterende
sfeerstukken, waarin jazz, blues,
house, reggae en hip hop ver
mengd worden tot een onont
koombare groove.
Als je niet beter zou weten, zou
je denken dat op Boulevard het
puikje van de Amerikaanse pro
gressieve jazz aan het werk was,
maar het zijn dus een stel Franse
muzikanten die onder leiding
van zeg maar rustig een geniale
knoppenvirtuoos een fantas
tische plaat hebben gemaakt. Er
zijn het afgelopen weekend op
North Sea Jazz weinig of geen
bands geweest die zo'n hoog peil
van composities koppelden aan
zoveel originaliteit als St. Ger
main. (F Communications, Play
It Again Sam)
WIM VAN LEEST
MET ADELMO Fornaciari, be
ter bekend als Zucchero gaat het
nog niet best. Na de uitstekende
albums Blue's en Oro, incenso e
birra leverde hij met Miserere
een plaat af die noch in commer
cieel noch in artistiek opzicht
veel opzien baarde. Niettemin
bereikte hij vorig jaar zo'n beet
je het hoogtepunt in zijn carrière
toen hij als zo ongeveer enige
niet-Engelstaiige muzikant werd
uitgenodigd voor het Woods-
tock-herdenkingsfestival.
Er zijn muzikanten na minder in
het niet verdwenen, maar Zuc
chero poogt zijn loopbaan verder
uit te bouwen met de nieuwe
plaat Spirito DiVino. De titel
van die plaat is dubbelzinnig en
verwijst zo wel naar de geest in
de fles als naar heilige geest. Mu
zikaal gesproken verlaat deze
nieuwe plaat de te bombastische
sferen van Miserere en keert
Zucchero terug naar de rhythm
blues, funk en ballads van
voorheen.
Spirito DiVino werd op de Itali
aanse zang na in de VS opgeno
men en in zekere zin is de plaat
een muzikaal eerbetoon aan New
Orleans. Als gastmuzikanten
doen onder meer Clarence Clem-
mons, Jeff Beck, Sheila E. en
Meters-gitarist Leo Nocentelli
mee. In instrumentaal en vocaal
opzicht valt er op Spirito DiVino
weinig af te dingen, wel op het
peil van de composities. Voodoo,
voodoo en Datemi una pompa
lijken versimpelde stampers in
de sfeer van Nice (Nietzsche) che
dice en Overdose, de ballads ha
len het niveau van Diamante of
Senza una donna niet en op de
single Papa perché klinkt Zuc
chero wel heel erg doorsnee Ita
liaans.
De felheid in de up-tempostuk-
ken en de poëtische zeggings
kracht die het vroegere werk van
Zucchero kenmerkten, zijn op
Spirito DiVino maar heel be
perkt aanwezig. Deze nieuwe cd
is vooral een plaat die volgens
sjablonen lijkt te zijn gemaakt.
Met dat raamwerk is weinig mis,
maar binnenin blijkt nauwelijks
iets te zitten. (Polydor)
WVL
vrouw te beschadigen.
Bij vijftig vrouwelijke alcoholis
ten die werden gevolgd bleek de
degeneratie van de hartspieren
groter te zijn dan bij honderd
mannen - ook al werd in het li
chaam van de vrouwen maar 60
procent zoveel alcohol gevonden
als bij de mannen.
„Vrouwen die drinken zoals
mannen zullen dezelfde gevolgen
dragen, maar dan wel in grotere
mate," zei de leider van het on
derzoeksteam, Dr. Emmanuel
Rubin van het Thomas Jefferson
instituut.
„Onze studie weerlegt het alge
meen aanvaarde geloof onder
medici dat vrouwelijke alcoholici
minder last krijgen van hartkwa
len," zegt het rapport.
Naast de problemen met de
harstpieren veroorzaakt alcoho
lisme ook een verzwakking van
het beendergestel, een aandoe
ning waarvoor vrouwen gevoeli
ger zijn dan mannen.
Vrouwen lijken ook een grotere
kans op leverbeschading te lopen,
en ook beschadiging van de her
senen door overmatig alcoholge
bruik komt sneller voor bij vrou
wen dan bij mannen.
Palm Springs (ap) - De Ameri
kaanse acteur Harry Guardino is
maandag op 69-jarige leeftijd
aan longkanker overleden.
Guardino speelde vaak de ruwe
bolster en was ondermeer te zien
in de films 'Houseboat' (1958)
met Cary Grant en Sophia Loren.
Ook speelde hij in 'Dirty Harry'
(1971) en 'Lovers and Other
Strangers' (1971).
Guardino acteerde ook voor het
theater en de televisie. Zo was hij
Hamilton Burger in de serie 'Per
ry Mason'(1973-74).