DE STEM
'Dat schrikt me niet af'
Spijt
Als ze dan tóch vallen,
wil Cor Vos erbij zijn
V
mi
Jonge Deen Bo Hamburger beoogd kopman van ploeg Cees Priem
Tourde
France 9.
Vertrek- en aa
M
400 AUTO'S OP VOORRAAD
GN?KGE
SSMMü
JTwwwf
de stem Lezerstour 95
Fotograaf sleept heel bedrijf met zich mee in de Tour
DËSTEM
SPORTNIEUWS KORT
OP TV*
eraken-
Financiering zonder eigen geld
3 maanden 100% garantie autopas
500 fietsen tegen bodemprijzen
Alle auto's ANWB-gekeurd
-gekeurd
Sport
<:ï^p;:iSp4^f«ï
mmmmm
Door Jacques Eestermans
St. Girons - Erik Breukink als nieuwe wegkapitein, ver
sterking uit het buitenland en Bo Hamburger als kopman.
Zo ziet het ideaalbeeld voor het volgende seizoen eruit bij
TVM.
„Mooi," zegt Bo Hamburger in
Résidence Les Myrtilles in St. Gi
rons, waar de ploeg van Cees
Priem gisteren van de snipperdag
in de Tour genoot. „Dat zou een
goede zaak zijn voor het team, en
voor mij. Maar met zulke zaken
ben ik nog niet bezig. De Tour
eist nu alle aandacht op."
Het is niet vreemd dat de leiding
van de Nederlandse formatie in
de net 25-jarige Deen haar nieu
we aanvoerder ziet. Want de car
rière van Hamburger vertoont
sinds zijn debuut in juni 1991 een
gestaag opgaande lijn. Zijn pro
gressie in de Tour is treffend voor
zijn ontwikkeling. Twee jaar ge
leden eindigde hij als 31e in de
Ronde van Frankrijk, vorig sei
zoen bereikte hij Parijs als twin
tigste. In '94 behaalde hij ook zijn
belangrijkste overwinning tot
nog toe, de Tour-etappe naar
Trélissac.
„Bij TVM krijg ik de kans te
groeien en word ik goed gesteund
door mijn ploeggenoten," ver
klaart Hamburger de stijgende
prestatiecurve. „En wat ook telt,
is dat ik niet uit een wielerland
kom. Het is geen toeval dat Dene
marken momenteel zulke goede
profs heeft. We hebben een ande
re instelling. Voor ons was het
niet vanzelfsprekend om bij een
profploeg binnen te komen. We
moesten er voor van huis weg en
bovendien ook nog eens beter ons
best doen om op te vallen. Dat
betaalt zich nu uit."
De weg van de in Frederiksburg
geboren renner ging via Frank
rijk en Spanje naar het Belgische
Geel, waar hij sinds enkele jaren
met z'n vrouw woont. „In '89 ben
ik als amateur naar Toulon ver
trokken. Daar heb ik twee jaar
gezeten en daarna heb ik een
paar maanden in Spanje ge
woond. Via Jesper Skibby, of be
ter gezegd een wederzijdse
vriend, kwam ik vervolgens in
contact met Priem. Toeval, want
ik kende Jesper eigenlijk nauwe
lijks, maar ik had wel mijn plaats
bij de profs gevonden. En daar
ging het per slot van rekening
om.
De kracht van Bo Hamburger is
zijn veelzijdigheid, zonder dat hij
een echte uitblinker is in één van
de disciplines. Hij is een goed
klimmer en kan daarnaast rede
lijk sprinten en tijdrijden. Dat
maakt hem uitermate geschikt
voor het grote-rondewerk. „Hij is
het levende bewijs dat je niet per
se lang hoeft te zijn om bij de
groten te kunnen horen," zegt
Priem over zijn pupil.
„Het gaat goed, maar voorlopig
ben ik voor de echte top nog een
maatje te klein," weet de frêle
Deen. „Maar ooit hoop ik zo sterk
te zijn, dat ik in de Tour bij de
beste tien kan eindigen. Zoals
Bjarne Riis. Ik heb het voordeel
dat ik nog een poosje de tijd
heb."
Het beoogde kopmanschap en de
druk die daar onlosmakelijk mee
verbonden is, schrikt de Deen in
elk geval niet af. „Het is altijd af
wachten of je daar goed mee
overweg kan," zegt Hamburger,
die in de rangschikking momen
teel de zeventiende plaats in
neemt. „Maar bang ben ik er niet
voor. Eigenlijk ben ik nu ook al
de kopman en dat levert geen en
kel probleem op. Het gaat op een
natuurlijke manier. Omdat ik er
in het klassement het beste voor
Door Jacques Eestermans
sta, werkt de rest voor mij. Daar
hoef ik niet eens om te vragen."
Het grote doel van Hamburger
mag dan zijn om in de voetsporen
van zijn voorbeeld Riis te kunnen
treden, zijn grote droom is om
nog eens met een Deens profteam
over de Europese wegen te snel
len. „Maar of dat er een keer van
komt, durf ik niet te zeggen. Er
wordt wel steeds vaker over ge
sproken, want het wielrennen
wint enorm aan populariteit in
Denemarken. Vooral de Tour
leeft bij de mensen. Dat merk je
onderweg. Ik heb nog nooit zo
veel landgenoten langs het par
cours gezien als dit jaar. Boven
dien heb ik gehoord dat er elke
dag een miljoen mensen voor de
TV zitten. Maar het probleem is
dat er in ons land geen wedstrij
den zijn en de rest van de be
roepsrenners al een stuk ouder is
dan ik. Dat is niet erg aantrekke
lijk voor een mogelijke sponsor."
Voorlopig gaat Bo Hamburger er
dan ook vanuit, dat hij in het bui
tenland zijn geld zal moeten ver
dienen. Volgend jaar in Neder
landse dienst, en misschien nog
eens in Italië. Belangstelling was
er al voor hem. „Het gaat me niet
om het land, maar om de ploeg.
Maar ik geef toe dat het in de toe
komst aantrekkelijk voor mij zou
kunnen zijn om bij één van de
Italiaanse teams te gaan rijden.
Die vormen de top in de wieler
sport en daar streef ik ook naar."
Bo pakt zijn belangrijkste
overwinning tot nog toe, een
jaar geleden in Trélissac.
FOTO ANP
Tour de France A 95
VARIA f
Marco Pantani stelt zich veel
voor van de strijd om de regen
boogtrui in Colombia. „Het par
cours is op mijn lijf geschreven,"
weet 'Elefantino' zeker. De win
naar van de bergritten naar Alpe
d'Huez en Guzet-Neige weet ook
wat hij, mocht hij wereldkampi
oen worden, tijdens de weken di
rect daarna gaat doen. „Ik ga zin
gen in de bars," klinkt het verras
send. Pantani blijkt echter een
voortreffelijk zanger te zijn, die 's
winters met collega Coppolillo
(op gitaar) festivals bezoekt om
zijn kunnen te laten horen. Pan
tani's grootste wens is om eens
deel te nemen aan het beroemde
songfestival van San Remo.
„Voorlopig staat fietsen nog
nummer één, maar zodra dat iets
minder mocht gaan, stap ik over
naar het zingen. Daar kan ik ook
goed de kost mee verdienen."
Miguel Indurain heeft alles ui
termate goed onder controle in
deze Tour. De Spanjaard mag
dan vooral door de renners van
ONCE behoorlijk worden aange
vallen, als het er op aan komt is
hij de snelste van allemaal. On
danks het feit namelijk dat Mar
co Pantani op Alpe d'Huez en
Guzet-Neige als eerste over de
streep kwam, zette Indurain van
voet tot aan de top in beide geval
len de snelste beklimmingen
neer.
De Tour-directie had voor de
klim naar Guzet-Neige een op
merkelijke beperking ingesteld.
Per ploeg mochten er maar vier
auto's naar boven. De reden?
Door het mogelijke lawaai en de
trillingen van te veel verkeer om
hoog vreesde men dat rotsblok
ken naar beneden zouden komen.
Uitspraak van ex-ski-kam-
pioen en één van Frankrijks na
tionale helden, Jean-Claude Kil-
ly: „Ik ben gefascineerd door de
persoon van Indurain. Dus dan
moet je je niet afvragen hoe zijn
ploeggenoten naar hem opkij
ken."
Tour de France /k 95
VANDAAG Y
15e etappe
18 juli 205 km
Peyresourde 91 km
Cauterets
206 km Frankn'k
Peyresourde 1569m leTourmaleU114m |jj
Aspet 1069m Loudenvielle
anp Société du Tour de France
Het puntenklassement van de
Lesertour van De Stem wordt
nog altijd aangevoerd door A.
van Gils uit Dongen. Maar zijn
voorsprong op de C. Welvaert
uit Eede en J. Sommen uit U1-
venhout bedraagt slechts 2
punten.
Puntenklassement:
1. A. van Gils (Dongen) 30 pun
ten.
2/3. C. Welvaert (Eede), J. Som
men (UIvenhout) 28 punten.
4 t/m 7. A.A. van de Made (Ma
de), B. Haak (Terneuzen), B. van
Nispen (Breda), 4. Th. Pieters
(Oosterhout) 26 punten.
8 t/m 14. C. Peeters (Clinge), E.
de Regt (Wouw), Fr. de Belie
(Clinge), G. Martens (Breda), J.
van de Bemt (Hoeven), P. Al-
brechts (Breda), P.A. van Ginne-
ken (Dongen) 25 punten.
15 t/m 19. C. van Mook (Ooster
hout), J. Christianen (Etten-
Leur), M. van Gemerden (Bre
da), P. Ongenae (Breda), W. van
Deuren (Breda) 23 punten.
20 t/m 22. A.A. Joosen (Baarle-
Nassau), L. van Zundert (Prin
senbeek), P. Baremans (Etten-
Leur) 22 punten.
23 t/m 31. V. Hulle Wanz (Sas
van Gent), D. Duininck (Clinge),
J. Machielsen (Prinsenbeek), J.
Mol (Breda), J. van de Noort
(Breda), J.C. van Beers (Sprun-
del), K. Bierstekers (Roosend
aal), M. Schelf out (Lamswaar-
de), P. van de Veeken (Vogel
waarde) 21 punten.
32 t/m 44. Van de Heiden (Bre
da, B. Joos (Kloosterzande), D.
van Beers (Zevenbergen), H. Bu-
sio (Dorst), J. Chabot (Breda), J.
Matheeuwsen (Eindhoven), J.
van Bedaf (Rijsbergen), K. van
de Berg (Dongen), L. van Vlim-
meren (Etten-Leur), N. ter Borg
(Breda), R. Hermus (Etten-
Leur), T. Dirven (Etten-Leur), T.
Voesenek (Breda) 20 punten.
45 t/m 51. E. Hamelinck (Hulst),
Fr. de Burger (Hulst), G. van de
Brand (Rijen), G. van de linden
(Breda), H. Martens (Breda), M.
Hermans (St. Willebrord), T.
van Tilburg (Roosendaal) 19
punten.
52 t/m 67. Oosterbosch (UIven
hout), A. Cornelissen (Dorst), A.
Roks (Zundert), A. van Mierlo
(Oosterhout), A. van de Vijver
Heikant), A.D. van de Berg (Et
ten-Leur), A.J. Hermans (Hulst),
H. Driessen (Prinsenbeek), J.
Visser (Oosterhout), L. Rottier
(St. Jansteen), M. Gelten (Steen
bergen), M. van Roozendaal
(Chaam), P. de Bruyn (Hulst), P.
Hessels (Breda), Th. Peeters
(Breda), W. van Dongen (Bergen
op Zoom) 18 punten.
68/69. D. de Looy (Oosterhout),
H. Lakens (Sprundel) 17 punten.
70 t/m 86. A. Maas (Gilze), A.
Poppelaars (Etten-Leur), A. van
Dorselaer (Terneuzen), A.J.
Kanters (Teteringen), C. Burgers
(Breda), C. de Bodt (Hank), C.
Kaptein (Hank), C. Saarloos
(Bergen op Zoom), C. Weiten
(Roosendaal), E. Lichtenberg
(Made), H. Weiten (Roosendaal),
J. Roeien (Etten-Leur), J. van
Poppel (Breda), L. van Baten
burg (Etten-Leur), M. van
Schijndel (Raamsdonksveer), P.
Frijters (Fijnaart), W. van Poec-
ke (Axel) 16 punten.
87 t/m 114. A. Baselier (Steen
bergen), A. Beugels (Clinge), A.
Hereygers (zundert), A. Lauwen
(Etten-Leur), A. Roovers (Zun
dert), A. Sips (Oosterhout), A.
van Riel (Chaam), A.A. Musters
(Huybergen), A.D. Oomen (Bre
da), B. Schaerlaekens (Breda),
C. Koenraads (Breda), C. van
Beek (Prinsenbeek), C. van de
Linden (Breda), E. Asselmans
(Hulst), E. de Poorter (Hoek), F.
Hessels (Breda), G. Jansen (Ma
de), H. Elisabeth (Halsteren), H.
Koenraads (Breda), J. Schets
(Prinsenbeek), J.A. Stroop (Gal-
der), K. Aarts (Zundert), L. Vee-
ke (Breda), L.F. Martens (Bre
da), P. Sips (Oosterhout), P.C.
van Gennip (Raamsdonsveer), S.
Buyze (Biervliet), W. Segers (St.
Jansteen) met 15 punten.
Zenuwachtig staan de
mannen en één enkele
vrouw in hun blauwe
hesjes bij de finishlijn
steeds te trekken en te
duwen om een fantas
tisch gevecht op de foto
te krijgen. Slechts twaalf
van hen hebben het pri
vilege zich met eigen mo
torrijder in de koers zelf
te begeven. Een van hen
is Nederlander, Cor Vos
uit Hoogvliet, ouwe rot
en grootleverancier aan
ontelbare kranten en
tijdschriften in Neder
land en ver daarbuiten.
Door Vincent Ronnes
St. Girons - Vorig jaar nog kreeg
Cor Vos de gentleman-prijs voor
de fotografen. Cor is er niet zo
bar blij mee, laat staan trots op.
Want zo'n net baasje is hij hele
maal niet. Die prijs, zo wil hij nu
nog wel even kwijt, kreeg hij om
dat er in die hele Tour voor hem
niks te duwen en te trekken viel.
Want nooit zat er eens een Neder
landse fietser in een positie,
waarvoor hij met de internatio
nale sportpers op de vuist zou
willen.
Met lief zijn voor elkaar verdien
je de kost niet, weet de beroeps
fotograaf. Dus kent hij wel wat
gemene trucjes om de anderen te
slim of te snel af te zijn. Want die
ene bloedstollend mooie foto is
niet genoeg voor hem.
Cor Vos sleept een heel bedrijf
met zich mee door het Franse
land en daar moet veel geld voor
binnen komen. Zijn motor, zijn
motorrijder en een andere mede
werker, die met een auto zijn
computer-spul ('zo'n Pentium-
gevalletje') van de ene perszaal
naar de andere perszaal vers
jouwt. Daar worden de opnames
ingescand en per telefoonlijn
naar Hoogvliet overgebracht.
Daar zitten echtgenote Carla en
twee andere medewerkers achter
hun beeldscherm klaar om het
spul over de hele wereld te ver
sturen.
Aan vervoer en onderdak kost de
Tour de France hem 26.000 gul
den, exclusief een kleine acht
mille aan telefoonkosten. Dat
laatste is minder geworden.
Vroeger, toen de seinapparatuur
(via de telefoonlijnen) niet zo snel
werkte, was hij twintig mille aan
telefoonkosten kwijt.
Spelletje
Met acht, hoofdzakelijk buiten
landse, kranten heeft hij afspra
ken over dagelijkse afname. Al
met al verstuurt hij dagelijks 30
tot 35 kleurenopnamen. Zwart
wit bestaat niet meer, de krant
die dat wil, moet dat maar van de
kleurenfoto nemen. Zijn motor
rijder Willy B. Wauthlé verzorgt
het dagelijks boodschappenlijst
je-
„Dan komt er bijvoorbeeld een
Deense journalist, die wil een fo
to van een Deen hebben. Ze we
ten me altijd wel te vinden."
Dat is mede een reden om zijn
vergunning om in de Tour mee te
mogen rijden, niet aan anderen te
willen geven, zelfs niet een eigen
medewerker. „Die voelen dat
toch nooit zo precies aan. Die
kennen dit spel niet. Ik ben zelf
wielrenner geweest, snap je. Kijk,
wij moeten vijftig meter voor de
renners blijven. Dan mag je je om
beurten laten terugzakken, en
dan heb je vijf tot vijftien secon
den de tijd. Als er dan een Neder
landse renner in een kopgroep
zit, hij gaat op kop en je laat je
dan pas terugzakken, dan ben je
mooi te laat. Want dan heeft hij
zich alweer laten aflossen."
„Willy kent elk zijweggetje. Dan
zeg ik: Willy, daar en daar waren
vorig jaar die valpartijen, weet je
nog? Laten we maar eens achter
aan gaan zitten. Ja, ho nee, je
moet me niet verkeerd begrijpen.
Niet dat ik hoop dat ze vallen.
Maar als ze dan tóch vallen, dan
wil ik wel graag dat ze dat doen
als wij erbij zijn."
Dan heeft Cor Vos op zijn BMW
KI 100 zijn camera klaar, met zijn
35-350 mm lens.
„Daar doe ik als het even kan al
les mee." Radio Tour zit in de
helm, in zijn linkerzak zitten de
rolletjes met de actuele foto's,
rechts de iets minder actuele. Te
gen het einde van de dag zijn zo'n
tien rolletjes vol. „Ik heb wel eens
uitgeteld dat ik op het einde van
de Tour een kilometer film heb."
Cor is nu in zijn 21e Tour de
France de oudste fotograaf van
het stel. „Dat valt niet altijd mee,
want als ik met mijn dikke lijf
achter een renner moet aanren
nen, dan leg ik het wel af tegen
die jonge jongens."
Maar Cor heeft zijn trucjes. „Als
jochie gebeurde het me ook wel
eens dat een ervaren fotograaf
een foto maakte en vervolgens
met mij ging staan praten. Ik niks
in de gaten, maar mooi dat ik effe
later er achter kwam dat ik mijn
kans voorbij had laten- gaan. Zo
iets gebeurt mij nu niet meer, dat
begrijp je wel."
Hoop je op een Nederlands suc
cesje?
DINSDAG 18 JULI 1995
MS
Dit jaar ging De Mor
gen naar Grobben-
donk voor een uitge
breid interview, volgend jaar
misschien De Gentenaar of de
Gazet van Antwerpen: de
Tour de France kan niet begin
nen, of er is wel een krant om
Herman van Springel nog eens
te laten vertellen hoe hij in
1968 op de laatste dag de Tour
verloor en wat er op dat mo
ment en daarna allemaal door
hem heen ging. En als de Ron
de eenmaal op gang is, willen
radio of televisie het verhaal
nog horen. Zout in de wonden,
nu al 27 jaar, en het blijft zo
lang de nu 52-jarige leeft. De
tragiek van de verliezer.
De nederlaag van de eeuw is
het niet geweest. Dat was die
van Laurent Fignon, toen deze
in de tijdrit van 1989 met 8 se
conden werd onttroond door
Greg LeMond. Maar de Frans
man had eerder de Tour al ge
wonnen, twee jaar achtereen
zelfs. Brave Herman greep er
altijd naast, alle tien de keren
dat hij tussen 1966 en 1976
startte. Zijn slechtste plaats in
de eindstand was die van 1975,
toen hij 31e werd, maar daar is
verder nooit meer over ge
praat, wel eeuwig en altijd
over die van 7 jaar eerder.
Van Springel reed in de gele
trui naar Parijs, maar eenmaal
over de eindstreep kon hij dat
kledingstuk uittrekken, voor
goed. Dat Jan Janssen dank zij
een betere slotrijdrit als eerste
Nederlander de Tour met 38
seconden voorsprong won, is
onvergetelijk voor een Neder
lander, maar het leverde de
verliezer een duurzame frus
tratie op.
Zelf heeft hij eens de klacht
geuit: „Nu pas besef ik hoe
zeer die nederlaag de mensen
heeft aangegrepen. Men
vraagt me niet hoe ik Parijs-
Tours, Bordeaux-Parijs, de
Ronde van Lombardije heb
gewonnen. Men vraagt me niet
hoe ik kampioen van België
werd. Maar wel: hoe kon je in
godsnaam die kans in de Ron
de van Frankrijk toch verspe
len?" Hij is 'geflikt', zeggen
zijn vrienden, maar wat heb je
aan zo'n wetenschap?
Herman van Springel is een
groot coureur geweest. Ie
mand, die de prijs Super-Pres-
tige krijgt voor de beste pres
taties in een heel jaar (datzelf
de 1968 van zijn Tour-verlies),
is niet zomaar iemand. Boven
dien bouwde hij in zijn lange
loopbaan een grandioze ere
lijst op, waarbij liefst zeven
overwinningen in Bordeaux-
Parijs. Maar hij had pech, keer
op keer, niet zozeer materieel
als wel op mentaal gebied. De
op zichzelf onbenullige neder-
,5sel (anp) - De Belgische
wielrenner Johan Capiot
Lft maandag bij de recht-
in Brussel een kort ge-
aangespannen tegen de
ieigische Wielerbond (BWB).
iot vecht een geldboete aan
verbod in de toekomst te
rten m de Belgische titelstrijd.
strafte de coureur om-
at hij eind vorige maand tijdens
O*
den beginne was de
■oUr de France slechts
en wedstrijd hard tiet
en.
(u is het moderne inter
zonale wielrennen één
jmmercieel podium ge-
zorden. Natuurlijk, de
iardfietser is nog wel be-
grijjk, maar slechts
uitdrager van een
iodschap van zakelijke
fed.
lus is publiciteit van
■ote waarde,
log steeds hebben veel
kenmensen het idee dat
die publiciteit kunt be-
lorderen door journalis-
en te paaien,
lehalve met ervaring,
Herman van Springel, iMeel verhalen voor zijn
1968 de gele trui
laatste dag verloor.
xant en sterke voor het
erjaardagsfeestje komt
!e journalist thuis met de
chterbak vol cadeautjes.
Nederlaag tegen
Jan Janssen
achtervolgt
Van Springel
wegnemende schaduw vanE
dy Merckx, waardoor zeker
België andere renners, hl
sterk op zich ook. onbelangi
ke krabbelaars leken.
Toen onlangs in Barneveld
'kampioenschap voor kranii
bezorgers werd verreden.
Jan Janssen eregast. Zulke
nodigingen zijn voor Henri
van Springel veel zeldzami
Terwijl hij er gezien zijn schi
terende loopbaan rechl
heeft. Maar een nederlaag
de Tour de France, en i
op die manier, zet op iemai
het stempel van de eernvij
verliezer.
Morgen: Gösta Petterson
jan»!
Seizoen ten einde voor Berzin
St. Girons - Evgeni Berzin is voor de rest van het seizoen uit)
schakeld. Ploegleider Bombini heeft dat meegedeeld. De
van Gewiss stapte in de tiende etappe van de Ronde van Frai
af.
Berzin kwam met een longontsteking naar de Tour. Die vererge
de tijdens de ronde. „Hij is de rest van het seizoen uitgeschakeld
verklaarde Bombini. „Het heeft geen zin zijn loopbaan op hetsi
te zetten."
Op het WK zal Berzin, een uitstekend tijdrijder, dus niette:
zijn. De Giro-winnaar van 1994 blijft bij Gewiss, dat aan het ei
de van het seizoen de Rus Piotr Oegroemov (afwezig in de Te
door een blessure) en Giorgio Furlan kwijtraakt.
Gisbers definitief weg bij Europolis
St. Girons - Jan Gisbers is definitief weg bij de amateur-'
ploeg Europolis. Het contract van de Brabander, in de afg
jaren ploegleider bij de profformaties PDM en Festina, is m
kocht door het bedrijf. Gisbers had een contract tot 1 j:
1996.
Gisbers was door Europolis aangetrokken als adviseur
amateurs. Daarnaast zou hij voor het bedrijf van directeur W
de Witte, als co-sponsor actief bij de profploeg TVM, zoekent*
financiële middelen om een eigen profteam op poten te ze®
Daarin is Gisbers niet geslaagd.
Wim de Witte, via Polis Direct ook bij TVM betrokken, dacht'
Gisbers een stap in het profpeloton te kunnen maken. Gisbers"
via de verbintenis met TVM kunnen terugkeren bij de beta'
sector. Gesprekken met de leiding van TVM leerde De Witte,
in 1997 de ploeg van Cees Priem wil voortzetten als de W'
sponsor een stapje terugdoet, dat Gisbers niet welkom is-
bers is een gesloten boek", aldus De Witte. „De combinatie"1
- Gisbers werkt niet. Dan moet je dat ook niet forceren.'
Voskamp jaar langer bij TVM
St. Girons - Bart Voskamp heeft zijn contract met de wh
van TVM voor een jaar verlengd. De Wageninger tekende W
densdeTour.
Voskamp is bezig aan zijn tweede Ronde van Frankrijk
jaar won de 27-jarige coureur een rit in de Ronde van
„Een jaarcontract houdt je scherp. Voor beide partijen
beste regeling."
laag tegen Janssen bijvoo
beeld ('Ze gaven me geen n
sentijden'), het feit dat z
grootste overwinningen w* int_Girons Even win_
den behaald in wedstriidi j n
die niet meer worden ven zel collega, toen
den. En bovenal: de elk lid ie twee dagen voor het be-
van de Tour in Saint
Irieuc aankwamen. Want
ij had weinig T-shirtjes
ïeegenomen.
iloddervos, dacht ik nog.
ormaliteiten werden geregeld
i daar slenterden we met de
our-perskaart om de nek langs
kraampjes van de grote spon-
van het op twee na grootste
irtevenement ter wereld. De
in had een schoudertas, de an-
i een rugzak van goede kwali-
it en bij een colaleverancier
itvingen we op vertoon van on-
perskaart een heuptasje,
looi meegenomen, nietwaar?
di was mijn collega niet zo en-
nusiast na zijn uurtje 'winke-
Want hij bracht slechts één
irt mee naar de auto. Met de
msors was het ook al niet meer
lat het geweest was.
losselparty
ich, lijmen, promotie, journa
len in de watten leggen, ik
'eet niet waar het precies om
Zie het maar een beetje als
m manier om contacten te on-
ihouden," vertelt Arjan Bos,
irdvoerder van TVM, de spon-
van de wielerploeg van Cees
en.
s slaagde er gistermiddag in
11 °p een terrasje tegen een stil-
heuvel een behoorlijk deel van
'Nederlandse journalisten uit
Tour-karavaan om zich heen
verzamelen. Reden: een opval-
inde aanwinst voor zijn ploeg,
lem in ongenade gevallen,
inburger betrapt op doping?
het was party-time. Na twee
"gaande successen organi
se TVM weer de Mosselparty.
dan 100 kilogram mosselen
zaterdag uit de Zeeuwse
«eren opgevist en zondag naar
nt-Girons gebracht.
bakje mosselen, een hapje en
drankje, een praatje. „Die
«lag vindt iedereen maar ver-
dus gingen we naar iets
®ek om de mensen wat te ver-
vertelt Ad Bos, direc-
r van TVM en vader van de
!nEe Arjan.
len Cees Priem komen van het
MUwse platteland, dus was het
e i an een Mosselparty snel ge-
Tour de France
hetfl
Tour de France 95
10.25-17.05 BRT 2: Sport ex
tra, 15e etappe Tour de France:
Saint Girons-Cauterets-Pont
d'Espagne (206 km)
10.30-17.05 Nederland 3
de France: 15e etappe
10.30-17.10 Eurosport'
15e etappe o, a
18.40-19.25 Nederland-
dio Sport met o.a. I
etappe en Tourjourna.
22.00-23.00
punten 15e etappe
22.05-22.35BRT 2:
naai
ourjourna»
Eurosport.
Tont
mmm
mmttmmm
imm
Hl
mmmm
BHBBES
oeld als een informeel con-
<fl °i°r ongeveer dertig Ne-
e journalisten in de
ls de Mosselparty ook een
T?Seworden voor de relaties
in al min of meer hij toe-
ïhc i urt zijn. En ook Relus
(iet a we^een haPje-
irml Mosselparty een
tel n°° a teweeg brengt. Wiens
it v„P e rustdag te ver van
Wis verwijderd is, zal
(bant/116* voor het hapje en
It Van hrma B°s overko-
telijj,,!lr hier is het, in tegen-
Nel h' I he dagelijkse heksen-
r'eti nil fru^h, mogelijk om
Frenn Pannen hij te praten
'«uiers en ploegleider.
Nis weekend
p'iourl ?ie njosselen maak je
r's nem3 n'et §eh- Mee naar
F°uwm> 6a kan hij ze toch niet.
ardij,s, he kofferbak begint al
fit gr-, je met al dat spul?
e srerglas in een houten