antal faillisementen daalt verder
e Uitzendbureau
k STEM
I
ia
Daimler-Benz sluit 6droomcontract' met China
[eeson smeekt media om
lerechting in eigen land
tore Your Miles voldoet
aet aan eisen Air Miles
VLM profiteert van nieuw ^Europees' luchtruim
ECONOMIE
A7
luafresh
pasta
o-Team Uitzendbureau vraag'
nistratieve kracht w
chuldeiser ziet minder geld terug dan belastingdienst en bedrijfsvereniging
iste/receptioniste w
Duitse Bondsdag:
supermarktkorting
voor groot gezin
KOP MUNT
Gokken
ECONOMIE KORT
Saneringsheffïng slachterij per augustus
Transportsector boos over besluit rijtijden
Rabobank opent eerste kantoor in Taiwan
Philips bi Russische beeldbuizenfabriek
Benzine opnieuw een cent goedkoper
Aliold koopt Tsjechische winkelketen
<DAG 13 JULI 1995 /\C
I75
1.50
loo
I'70
1.00
1,00 e
1,00
1,80 A
1.00
150
5,95
4,10
Wall Street
allied signal
amer.brands
amer.tel.tel
amoco corp
asarco inc.
baan company
bethl. steel
boeing co
can.pacific
chevron
chiquita
Chrysler
citicorp
cons.edison
digit.equipm.
dupont nemours
dow chemical
eastman kodak
exxon corp
ford motor
gen. electric
gen. motors
goodyear
hewlett-pack.
int. bus.mach.
int. tel.tel.
klm airlines
mcdonnell
mere k co.
mobil oil
omega financ.
philips
royal dutch
sears roebuck
sfe-south.pac.
texacoinc.
travelers
united teebn.
westinghouse
whitman corp
woolworth
'W 12/07
m
39 -
5311 54y,
68 68%
wt 35%
34% 3,
17» I
64% 64%
18 18
41% 48
14 14
49% 49% I
61% 61%
39% 29%
39% 39% I
71 71
74 75% I
62% 63% I
71% 72
32% 32%
59 59%
50% 50%
44% 44%
79% 61%
99% 10!» 1
"8% 111%
34% Sf»
79% 80%
49% 49%
98% 99%
27 26%
52% 53%
'21% 121%
59% 61%
27% 21%
65 65
45 46»
81% 62
14% 13
'9 19%
14% 14%
DONDERDAG 13 JULI 1995
Goud
Goud onbewerkt 19,230-19,830
bewerkt 21,430 laten
Zilver
zilver onbewerkt 225-295
bewerkt 340 laten
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
c ex claim
e gedaan/bieden
d ex dividend
f gedaan /laten
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
I gedaan en bieden ex dividend
200,00
546
2,40
190
210,00
444
3,80
3,80
140,00
533
1,50
2J
14,50
1155
4,90
4,70
445,00
428
10,20
13,50 b I
450,00
824
6,20
9,00
455,00
1000
3,10 b
5,20 b I
460,00
1093
1,40
2,30 b I
465,00
670
0,70
1,00
455,00
477
7,80
9,50 1
460,00
1183
6,00
7,50
480,00
520
2,50
2,60
450,00
2014
19,50
21,50
425,00
500
0,10 a
0,10
445,00
660
1,20
0,70
450,00
493
2,00
1,20
455,00
1032
4,10
2,40
440,00
2716
7,20
7,00
450,00
2008
11,00
9,00
480,00
700
28,00 a
25,00
65,00
535
4,00
5,70
70,00
2431
1,50
2,20
65,00
612
7,40
8,90
70,00
1431
4,60
5,50 i
75,00
1529
2.80
3,50
80,00
399
1,60
2,30
90,00
417
1,40
1,70
50,00
442
4,40
6,70 1
55,00
866
0,90
2,10 I
50,00
1233
4,60
7209
55,00
1141
2,00
3,50
60,00
972
0,70
1,70 1
55,00
627
3,00
4,70
60,00
463
1,50
2,70 j
50,00
1116
1.10
0,80
195,00
507
0,50
0,50
75,00
1234
3,90
6,50 1
80,00
3523
1,30
2,50
85',00
2760
0,40
0,90
75,00
636
6,70
8,60
5,60 1
80,00
1702
4,00
85,00
1911
2,20
3,50
75,00
885
8,20
10,50 a
85,00
567
3,80
5,20
90,00
727
2,20
3,30 a
80,00
441
3,00
1,10
70,00
551
1,20 a
0,90 1
80,00
708
5,20
3,50 1
820,00
777
3,40
1,50 I
210,00
530
4,50
4,60 1
]i. soorten,
[75 ml
fransWijnands
Het Duitse concern
„ler-Benz gaat in China,
fflet de 'South China
kor Corporation Nanfang',
U personenauto's bouwen;
FjLg 60.000 limousines
tiaar. Daimler krijgt even-
is gelegenheid om met een
due Chinese partner 7000
Lussen per jaar te produ-
Daarnaast zal het be-
S' m China jaarlijks
H ooo diesel- en benzinemo-
L fabriceren.
iteren, vlak voordat de Chine-
faats'president Jiang Zemin,
i'potste Mercedesfabriek, in
Uitingen bij Stuttgart be-
K. werd het 'droomcontract'
Len. Het wordt vandaag in
til officieel ondertekend.
L, Daimler is het contract des
omdat de Duitsers
J kan werken met planperfect.
=AO-opleiding en ben je per direct v
beschikbaar? Reageer dan snel °PLgj
Informatie bij: Anja Taat, 01621-""
5, Bedrijvencentrum Dombosch II
tot 2000 de enige buitenlanders
zullen zijn die met de Chinezen
samen aan de vergroting van de
autoproduktie mogen werken.
Daimler-chef Jürgen
E.Schrempp toonde zich dan ook
zeer in z'n nopjes met het ver
drag, waarmee een investering
van 1,4 miljard mark is gemoeid.
Daimler krijgt de voorkeur van
de Chinezen boven een aantal an
dere bedrijven, onder meer uit
Amerika.
Mercedes-Benz-bestuurder Hel
mut Werner noemde de overeen
komst een bewijs van 'het grote
vertrouwen dat de Chinese part
ners hebben in de capaciteiten
van Mercedes'. Het is nadrukke
lijk de bedoeling om van China
uit verder de Aziatische markt te
veroveren; geheel in de lijn van
het 'Azië-offensief' dat Bonds
kanselier Helmut Kohl na zijn
bezoek aan China in 1993 al had
aangekondigd.
De verdergaande ontwikkeling
van de infra-structuur in China
biedt de Duitse industrie en het
bedrijfsleven ongekende kansen.
De Chinese president is dinsdag
voor een vijfdaags bezoek in
Duitsland gearriveerd. Hoewel
hij in Bonn een aantal politieke
gesprekken zal voeren is zijn be
zoek in feite een pure handels
reis.
Gisteren werd hij bij Daimler
met alle begrijpelijke egards ont
vangen. In de fabriek in Sind-
elfingen was een bedrijfsshow
opgebouwd om de hoge gast uit
China een compleet inzicht te ge
ven van het produktiepalet van
het Duitse bedrijf. President
Jiang Zemin is op het gebied van
auto's en motoren een uitgespro
ken deskundige.
Ook de lucht- en ruimtevaartd
ochter van Daimler, Dasa, ziet in
China een zeer aantrekkelijk af
zetgebied. Half mei is Dasa, sa
men met de Aviation Industries
of China en het Zuidkoreaanse
Samsung Aerospace Industries
Ltd. een haalbaarheidsstudie ge
start voor de bouw van een perso-
nenvliegtuig met 100 tot 120
plaatsen.
Daarbij zijn ook Fokker en
Daimler-Benz Aerospace Airbus
betrokken. Ook met andere Duit
se bedrijven, zoals Bosch en Por
sche, zullen de Chinezen naar
verwachting dezer dagen samen
werkingscontracten worden on
dertekend.
De handel met China is de afgelo
pen vier jaar met sprongen om
hoog gegaan. Ook voor China is
Duitsland een aantrekkelijk ex
portland geworden, vooral voor
textiel, electrotechnische appa
ratuur en speelgoed.
De Duitse regering en het be
drijfsleven doen er dan ook alles
aan om het goede zakelijke kli
maat niet te verstoren. Bijvoor
beeld door al te nadrukkelijk
over de mensenrechten in China
te spreken.
Dat zal wel gebeuren, aldus mi
nister Kinkel van Buitenlandse
Zaken maar de Duitse handel
mag en hoeft daarvan niet afhan
kelijk zijn.
Kinkel, maar ook het Duitse be
drijfsleven beweren, dat praten
over mensenrechten des te suc
cesvoller kan naarmate met Chi
na betere betrekkingen worden
opgebouwd.
Vorig jaar reageerde de Chinese
minister-president Li Peng tij
dens zijn bezoek aan Duitsland
zeer geprikkeld op betogingen
waarbij voor meer respect voor
de mesnsenrechten werd gepleit.
President Jiang Zemin zal nau
welijks een demonstrant te zien
krijgen.
Langs tot op het laatst geheim
gehouden routes wordt hij naar
zijn afspraken gereden.
De meeste gesprekken voert hij in
het hoog boven Bonn gelegen
gastenverblijf van de Duitse re
gering, de Petersberg. Internatio
naal bekend als een van de best
beveiligde 'staatsherbergen' ter
wereld.
De Chinese gast maakte een deel
van zijn reis door Duitsland in de
hoge-snelheidstrein ICE. De
Duitsers zijn nog steeds in de
race voor de aanleg van een hoge-
snelheidstraject tussen Peking en
Shanghai.
,nonze redactie economie
Lrburg - Het aantal faillisementen in Nederland daalt, net
gemiddelde onbetaalde schuld die een failliet bedrijf
hterlaat.
jsementen hebben de afge-
5 twee jaar een schuldenberg
Jn jaarlijks circa vier miljard
lien achtergelaten. Gemiddeld
Tven schuldeisers zitten met
i gezamenlijke vordering van
[ia zes ton. Dat blijkt uit on-
k van het Centraal Bureau
lorde Statistiek.
i een woordvoerder is de
Êdelde onbetaalde schuld
lor het eerst sinds jaren ge
lald. In 1992 bleef bij de afwik-
g van een faillissement ge-
eld 661.000 gulden aan on-
[taalde rekeningen over. Het
S beschikt niet over cijferma-
laal om een vergelijking te ma
arniet eerdere jaren.
g van het aantal uitge-
faiilissementen heeft
h volgens de voorlopige cijfers
het afgelopen halfjaar voortge-
In de eerste twee kwartalen
1 2875 bedrijven, instellin-
i natuurlijke personen op
i. Dat zijn er ruim vierhon-
id minder dan in de eerste helft
11994.
schatting van de schuld van
miljard die de afgelopen
e jaar resteerde nadat de cu-
de bezittingen hadden
1, is gebaseerd op een ver-
ildiging van het aantal
:oken faillissementen en
;lde restschuld van af-
elde faillissementen. Dat
i omdat de afwikkeling
i bankroet dikwijls niet
[ïieit is in hetzelfde jaar waar-
t faillissement werd uitge-
Zo'n becijfering maakt
fnden (ap) - Nick Leeson (28), voormalig handelaar bij de
pe bank Barings, wil terugkeren naar Groot-Brittannië om
ir berecht te worden. Leeson zit momenteel in een Duitse ge-
igenis en vecht tegen zijn uitlevering aan Singapore.
waagt de Britse media een geland iets met de zaak te maken
te voeren om hem te
lle krijgen in Groot-Brittan-
pAlstublieft, alstublieft, help
i todt zijn smeekbede.
P echtgenote Lisa heeft giste-
f tijdens een persconferentie
brief van hem voorgelezen
i hij de Britse autoriteiten
1 verzoekt hem niet aan
over te leveren. Deze
[at staat bekend om zijn
rie rechtssysteem en
1 gevangenisomstandighe-
inspecteurs voor fraudebe-
antwoordden dat ze
jjs terugkeer niet konden
ll°®en' „De gebeurtenissen
I «oden tot het faillissement
u Barings vonden immers
s w Singapore," aldus een
janng van een van hen.
Ijs volgens hen geen enkele
Fiding om Leeson in Enge-
T berechten omdat er geen
p2ou zijn dat mensen in En-
Advertentle
s.7.os t/m
zolang do voorroep d#n.
Prijswijzigingen voort?
or een relatie in Breda een zeer erva[jj
iet rode oortjes aan de centrale zjj
g heeft in eenzelfde funktie en de
sheerst dan zijn wij op zoek na?rno laar®
Justus a.s. Wij zoeken iemand tot om
ppikt. ptM
iel bij Tenoe uitzendbureau, Van o
076-204304.
haar stelt.
femi le stichting dwarsboomt
.Want van het spaarpro-
een leuk initiatief voor
'n vi J 06" Share Your Miles
vinding van L. Fretz. Zijn
te °m^ eroP neer dat do-
bnv„Vla een Air Miles-pas
Cf v°or goede doelen.
sjoten de Nationale
Berlall a Zonnebloem, de
IteSunrt6 voor Aange-
P en en de Nederlandse
irl»in00!" mensen met een
in n l handicap zich bij
fj e bedoeling is dat de
Pïa»dezf>1Zen ten goede ko~
Montol gamsaties.
pte hi] exploitant Loyal-
het CBS eens in de twee jaar.
Schuldeisers kwamen er volgens
het CBS zeer bekaaid van af. Ge
middeld zagen ze slechts 2,5 pro
cent terug van het geld dat ze nog
te goed hadden. Belastingdienst
en bedrijfsvereniging sprongen er
aanzienlijk beter uit want zij
konden tien procent van hun vor
dering incasseren.
Naar zeggen van de curator of de
rechter-commissaris is misma
nagement de belangrijkste oor
zaak voor de ondergang van een
bedrijf. Bij acht van iedere hon
derd faillissementen die in 1993
en 1994 werden afgerond waren
er aanwijzingen voor 'vermoede
lijke strafbare benadeling van
schuldeisers'. Wat het aantal uit
gesproken faillissementen betreft
blijft het volgens het CBS de goe
de kant op gaan. Het eerste kwar
taal van 1994 betekende een
dieptepunt in de afgelopen tien
jaar. Die drie maanden liet de
rechter 1755 keer het doek vallen.
Sindsdien daalt het aantal faillis
sementen. Het eerste kwartaal
van dit jaar werden er 1532 uit
gesproken en het afgelopen
kwartaal 1343 tegen 1550 in de
zelfde periode vorig jaar. Hier
mee komt het aantal in een kwar
taal uitgesproken faillissementen
voor het eerst sinds het derde
kwartaal van 1992 onder de 1400.
Met uitzondering van Flevoland
deelden alle provincies in de af
name van het aantal faillisse
menten. Behalve de horeca zagen
alle bedrijfstakken het aantal
faillissementen dalen.
Arian van der Werff: We hebben de ambitie een blijvertje te zijn.
zouden hebben.
Leeson geeft in zijn brief toe dat
hij fouten heeft gemaakt, maar
hij ontkent dat hij daar zelf rijk
door wilde worden. „Ik heb alles
gedaan in de hoop dat het de
bank geld zou opbrengen," zegt
hij.
Volgens Stephen Pollard, een van
de advocaten van Leeson, zou de
terugkeer van Leeson naar
Groot-Brittannië wel eens nade
lig kunnen uitpakken voor de re
putatie van The Bank of England
en voor enkele leden van de fi
nanciële gemeenschap in Lon
den. „Een berechting in Londen
zou een veel completer beeld
kunnen geven van het faillisse
ment van Barings," stelt Pollard.
Barings, de oudste investerings
bank van Engeland, ging in fe
bruari dit jaar failliet door spe
culaties van Leeson. De ING-
Groep nam de bank over door
haar schulden af te lossen.
- De Stichting Share Your Miles heeft gisteren
„v, - o-ding bij de rechtbank te Haarlem geëist dat Loy-
Scliikb^011^ Ne"ler'anc's vijfhonderd Air Miles-kaarten
ty Management Netherlands
(LMN) aan voor vijfhonderd Air
Miles-passen. LMN deed volgens
Fretz ook diverse toezeggingen
voor medewerking aan zijn stich
ting.
LMN is niet overtuigd van de
goede bedoelingen van Fretz. Mr.
Le Poole stelde namens LMN dat
Fretz te verstaan is gegeven dat
de exploitatie geen heil zag in
Share Your Miles. Hij heeft bo
vendien altijd geweten dat wij
zelf bezig zijn om een dergelijke
manier van sparen voor goede
doelen mogelijk te maken, aldus
Le Poole.
Uitspraak 25 juli.
Door Willem Reijn
Rotterdam - De nationale
kleuren zwart en geel marke
ren het toestel. De leeuw siert
de staart van de Fokker 50. En
de naam is Vlaamse Lucht
vaart Maatschappij. De thuis
haven is Antwerpen, maar
qua omzet en nu ook winst
ligt het zwaartepunt inmid
dels in Rotterdam.
De Vlaamse Luchtvaart Maat
schappij is drie jaar jong. Oprich
ter Freddy van Gaever, grootge-
worden in de Belgische trans
portwereld, heeft zijn maat
schappij een naam gegeven die
past in het veranderende België.
De gewesten bepalen de identi
teit van het volk, niet de federa
tie.
En dus kwam de VLM, met be
scheiden hulp van het Vlaamse
gewest, precies op tijd. „Want
Sabena wordt door de Vlamingen
beschouwd als een Waals be
drijf," zegt marketingmanager
Arian van der Werff.
VLM is een van de vele kleine re
gionale luchtvaartmaatschappij
tjes, die willen profiteren van de
liberalisering van het Europese
luchtruim. De marktvooruitzich-
ten zijn gunstig als het gaat om
de stijging van het aantal passa
giers.
De groeimarkt kenmerkt zich te
gelijkertijd door een keiharde
concurrentiestrijd met een voort
durende daling van de opbreng
sten per stoel, de zogeheten yield.
De kleintjes hopen die strijd te
overleven met een lagere kosten
structuur. Veel van de avontu
riers leggen niettemin binnen af
zienbare tijd het loodje.
VLM lijkt nu in de Benelux vaste
voet aan de grond te krijgen.
Daar zijn drie jaren van vallen en
opstaan aan vooraf gegaan. Nieu
we verbindingen met Hannover
en Liverpool verdwenen nog
sneller dan ze kwamen. De Ne
derlandse directeur Carlo Engel-
bert werd wegens onregelmatig
heden op staande voet ontslagen.
Vooral was de communicatie tus
sen de aandeelhouders verstoord.
Vervoersman Van Gaever stond
tegenover Roger Lambrecht,
groot geworden door de verkoop
van uitlaten, en Hein Deprez, een
van de belangrijkste groente- en
fruithandelaren van België. Dat
biedt ook al geen vertrouwen
wekkende basis voor positieve
ontwikkelingen.
Het tij moet nu echter gekeerd
zijn. „De laatste interne fricties
zijn uit de wereld geholpen," zegt
Van der Werff. „We maakten ons
als personeel inderdaad zorgen
over die situatie. We hebben de
ambitie een blijvertje te zijn. Nu
de lucht geklaard is, zullen we
die ambitie waarmaken."
De basis van de VLM vormen de
verbindingen op Londen City
Airport. Dit vliegveld ligt midden
in het gebied van de Docklands
en is daarmee de ideale aanvlieg-
haven voor zakenlieden. De af
stand tot de stad bedraagt 25 mi
nuten, maar naar het internatio
nale zakencentrum Canary Warff
zelfs slechts acht minuten. Ter
vergelijking: Heathrow, Stand-
sted en Luton liggen alle circa
een uur reizen van de stad.
Zeker zo belangrijk is de vlotte
afhandeling op de luchthavens
zelf. „Zakenlieden die met ons
reizen zijn zelden langer dan een
half uur te voren aanwezig en
staan binnen enkele minuten
weer buiten de aankomsthal,
klaar voor een effectieve dag in
Londen," zegt Van der Werff.
VLM begon haar activiteiten
vanaf Antwerpen. Vorig jaar kon
het bedrijf het failliete Rotter
damse luchtvaartbedrijfje Flexa-
ir overnemen. Belangrijkste bezit
van Flexair: de landingsrechten
op Londen City.
Vier per (werk)dag vliegt VLM nu
vanaf Rotterdam op Londen City
en in het weekend twee keer per
dag. In de negen maanden van
1994 vervoerde VLM op deze rou
te 31 duizend passagiers, dit jaar
mikt de maatschappij op meer
dan zestigduizend passagiers,
eenzelfde aantal ais vanaf Ant
werpen.
„VLM is na Dublin Cityjet onze
tweede klant," zegt directeur Jon
Home van Londen City Airport.
Het stadsvliegveld telde vorig
jaar 480 duizend reizigers, nage
noeg een verdubbeling ten op
zichte van 1993.
Het herstel van de kantoren-
markt heeft het vertrouwen ge
voed. „De projectontwikkelaars
pakken de draad weer op na de
problemen van 1992. Dat bete
kent meer kantoren, een nieuw
tentoonstellings- en congrescen
trum, meer hotels en dus meer in
ternationaal zakelijk verkeer,"
constateert Home.
„Toen de kantorenmarkt aan
trok, merkten wij dat omdat alle-
rei vertegenwoordigers van de
grote Nederlandse banken op
eens op City vlogen voor de fi
nanciering van die projecten,"
zegt Van der Werff.
Is qua vervoersstroom Rotterdam
voor VLM inmiddels even groot
als Antwerpen, de Nederlandse
geldstroom overtreft de Vlaamse.
„De yield is hoger in Rotterdam.
Tachtig procent van onze passa
giers zijn zakenreizigers," zegt
Van der Werff.
De passagiers komen niet zozeer
van de naaste Rotterdamse con
currenten als KLM Cityhopper
en British Airways Express. VLM
trekt de passagiers uit de groei
van de markt, 'maar ook stappen
mensen inmiddels liever in Rot
terdam dan via Schiphol op het
vliegtuig'.
De toeristische reizigers krijgt
VLM vooral via Arke, OAD, De
Jong Intratours, NBBS en Hol
land International toegeleverd.
Bovendien blijkt de chartermarkt
interessant: VLM is bijvoorbeeld
in het gat gesprongen dat ont
stond toen Philips de eigen lucht
vloot afstootte. Voor Kras ver
trekt in de zomer elke zaterdag
een volle kist naar het Zuidierse
Cork.
Drie Fokkers 50 vliegt VLM.
Twee ervan zijn geleased, toen de
toestellen overkwamen van het in
moeilijkheden geraakte Noorse
Busy Bea. Een derde Fokker is in
eigendom. „Van Gaever heeft
heel bewust voor Fokker geko
zen. We hebben veel vertrouwen
in dit toestel." Fokker is nu bezig
de Fokkers 70 en 100 te certifice
ren voor Londen City. „We zou
den graag onze vloot met een
Fokker 70 uitbreiden," zegt Van
der Werff. Volgens maatschap
pijen als Lufthansa Cityliner zou
de reiziger een voorkeur hebben
voor jets boven turboprops, maar
Van der Werff zegt daar weinig
van te merken.
Een nieuw toestel is noodzakelijk
om nieuwe routes te ontwikkelen.
„Daar zijn we nu wel voorzichti
ger in geworden. De tijd van spie
lerei is voorbij. Je kunt je niet
permitteren om routes op te star
ten en weer op te heffen. Het ex
tra toestel is een voorwaarde,
want anders kun je geen da
grandverbinding uitvoeren: 's
ochtens uit, 's avonds thuis."
Financieel kan VLM inmiddels
wel een blijvertje worden. Na een
verlies van vierenhalve ton in
1994 draaide het Nederlandse
dochterbedrijf in mei voor het
eerst winst: 340 duizend gulden.
Een verheugende ontwikkeling,
die aanleiding is om de arbeids
voorwaarden te verbeteren: het
bedrijf leidde in het korte be
staan heel wat medewerkers op,
die vervolgens kozen voor het be
tere geld van de KLM. „We gaan
dat gat dichten," beloofde Van
Gaever zijn mensen in een brief.
Volgens berichten in de Belgische
pers is inmiddels de Waalse reus
Sabena komen snuffelen aan de
Vlaamse reus. Berichten over een
mogelijke deelneming kwamen
opborrelen uit de put van onder
linge ruzies tussen de aandeel
houders. En worden nu harts
tochtelijk ontkend: er is geen
haar op het Vlaamse hoofd dat
daar aan denkt, zegt Van der
Werff.
Door Frans Wijnands
Bonn - Tien procent korting op
alle vaste prijzen in supermark
ten en warenhuizen. Dat idee
hebben Duitse Bondsdagleden
van alle partijen gelanceerd.
„Als veelvliegers bij luchtvaart
maatschappijen korting kunnen
krijgen dan moeten ook veelko-
pers bij supermarkten datzelfde
voordeel kunnen hebben," vindt
het socialistische Bondsdaglid
Dorle Marx. Zij wil er graag de
wet voor wijzigen.
Aan gezinnen met drie of meer
kinderen zou - op vertoon van
een pasje - aan de kassa van su
permarkten en warenhuisketens
een korting van tien proeent ver
leend moeten worden. Zoals in
Frankrijk en Engeland al ge
beurt. Mevrouw Marx geeft toe
dat het idee alleen kans van sla
gen heeft, als de winkelbedrijven
bereid zijn daar vrijwillig aan
mee te werken.
We zien een blonde
juf. Ze is zo vrien
delijk zich uit te
kleden. Wij kijken mee. Ze
loopt voor ons uit, wiegt haar
heupen met blote perziken bil
len. Ze staat onder de douche.
We wachten op de fles Fa.
Maar dan breekt de hemel
open en vallen gele balletjes
met bakken naar beneden. De
blote juf zwemt in het geel en
daar komt geen druppel sham
poo aan te pas. 'Iedere week
kunnen ze vallen
één miljoen ballen.' Met de
groeten van de Lotto Jackpot.
Adverteerders verkopen het
leven al als één groot feest.
Maar bij de gemiddelde adver
teerder zijn het nog de kleine
dingen die het doen. Het juiste
wasmiddel verlicht de werk
druk, de goede geur bezorgt je
de Ridder of Jonkvrouw op
het Witte Paard.
Maar wat de staatserkende
gokmaffia presteert, is grens
overschrijdend. Wie het aantal
reclamespotjes voor loterijen
ziet, moet denken dat inmid
dels elke Nederland inmiddels
via een hoofdprijs uit de lotto,
de staatsloterij, lucky ten of
Lotto Jackpot moet kunnen
rentenieren.
En het gaat niet meer om zo
maar leuke bedragen. Er val
len prijzen van drie, vier, vijf,
zes, zeven miljoen gulden. Je
wordt niet rijk, neen, je wordt
stinkendrijk.
Het vervelende van deze recla
mes is dat de consument een
wereldbeeld krijgt voorge
schoteld, dat op geen enkele
wijze verband houdt met de
werkelijkheid. Nu is dat eigen
aan reclame zult u zeggen. En
als cultureel zwartkijker, c.q.
doemdenker wil ik dat graag
met u eens zijn. Maar de lote
rijen gooien er nog een schep
je bovenop en weten zelfs
avondvullende programma's
naar de huiskamer door te
stralen, met maar één onder
werp: geld, geld, geld. De tv-
stations vechten om die pro
gramma's, die appeleren aan
het masseren van de gevoelig
ste plek van de Nederlander:
de portemonnee.
Het jaarverslag van de Stich
ting Nationale Sporttotalisator
plofte net op mijn bureau.
Voorzitter Harry van den
Bergh (ja, het voormalig Pv-
dA-kamerlid die aandelenhan
del met voorkennis al pleegde
avant la lettre, die als voorzit
ter van Veilig Verkeer voor
doet hoe je met de auto toch
veilig op twee banden de bocht
om kunt) legt daarin nog eens
uit hoe vermoeiend hij het
Door Willem Reijn
vindt zich steeds te moeten
verdedigen.
De organisator van kansspel
letjes als Lotto en Lucky 10, is
inmiddels goed voor een om
zet van een 260 miljoen gul
den. Daarvan komt zestig mil
joen terecht bij goede doelen
in de sectoren sport, volksge
zondheid, cultuur en welzijn.
Zij vormen het schaamlapje
voor een verder zeer commer
ciële aanpak. 'De markt is nog
lang niet verzadigd,' zegt Van
den Bergh. 'Daarom zijn we
het stadium van de fundamen
tele discussie al lang voorbij.'
Dat daarom begrijp ik niet - ik
weiger het zelfs te begrijpen.
Het lijkt me straks een heel
bruikbare stelling voor de
Landelijke Keten van Drugs
Apotheken, die na het vrijge
ven van hard drugs in Neder
land, poneert: 'De opbrengst
komt ten goede aan de gek
kenhuizen, er is vraag en de
discussie over drugs is achter
haald.'
Neen, laat Harry maar schui
ven. 'Bij de introductie van de
Krasloterij heb ik tegen de
winkeliers gezegd: 'U bent on
ze partners'. Wij gaan ervan
uit dat de winkeliers goed
moeten kunnen verdienen aan
de produkten en wij steunen
ze zo hoog mogelijke omzetten
te halen. Voor vele winkeliers
vormen de kansspelprodukten
al de tweede bron van inkom
sten. Het economisch belang
van deze produkten neemt
voor deze winkeliers dus
enorm toe.'
Staatssecretaris Schmitz van
Justitie wil aan het gokken en
spelen in loterijen een halt toe
roepen. Een maximum stellen
aan de idioot hoge prijzen en
minder reclame voor de lote
rijen. En, zou ik willen toevoe
gen, het verbieden van die we-
kelijke staatsloterij-show.
Want voor Harry kan de dis
cussie wel achter de rug zijn,
zo lang het aantal gokverslaaf
den groeit, zou hij beter is met
een paar van zijn klanten kun
nen gaan praten.
Rijswijk - De runder- en varkensslachterijen gaan vanaf 1 augus
tus een heffing betalen om de grootscheepse sanering in hun
branche te kunnen bekostigen.
De saneringsheffing komt er op verzoek van de slachterijen zelf.
In totaal gaat het om 160 miljoen gulden. Dat bedrag wordt ge
bruikt om circa 20 procent van de slachtcapaciteit in de runder-
em varkenssector uit de markt te halen. Zo'n ingreep is nodig om
een einde te maken aan de slechte rendementen van de bedrijven.
Den Haag - De transportwereld is niet tevreden met de gisteren
door het kabinet bekendgemaakte deregulering van de rij- en
rusttijden voor chauffeurs. Hoewel de bestaande regelgeving is
versoepeld, heeft het met deregulering niet veel te maken, zo is de
strekking van een reactie van Transport en Logistiek Nederland,
Koninklijk Nederlands Vervoer en de verladersorganisatie EVO.
Het besluit van het kabinet leidt er volgens de organisaties toe dat
er binnen Europa verschillen blijven in de nationale regelingen
voor rij- en rusttijden.
Nederlandse bedrijven komen, zo vrezen zij, ten opzichte van hun
buitenlandse concurrenten op achterstand te staan omdat de
voorschriften voor nachtarbeid en het rijden op zondag hier
strenger zijn dan in andere Europese Landen.
Utrecht/Taipei - De Rabobank heeft een kantoor geopend in de
Taiwanese hoofdstad Taipei. Het is het eerste vestiging van de
coöperatieve bank in dat land.
De Utrechtse bank denkt dat de opening van een Taiwanees kan
toor de aanvraag voor een vestiging in de Chinese hoofdstad Pe
king niet in gevaar zal brengen. „Dit is ingecalculeerd," aldus een
woordvoerder. Peking zou het tweede Rabokantoor in de Volksre
publiek China moeten worden. In de havenstad Shanghai bezit de
bank al een kantoor.
Eindhoven - Philips neemt samen met de Oost-Europabank een
meerderheidsbelang in de Russische beeldbuizenfabriek Velt. In
ruil daarvoor investeren dë nieuwe aandeelhouders gezamenlijk
ongeveer 50 miljoen dollar in het produktiebedrijf. Het betreft de
eerste overname van Philips in Rusland. De fabriek staat in Vero-
nezh, 600 kilometer ten zuiden van Moskou.
Velt heeft 7500 werknemers. Het bedrijf kan per jaar 1,8 miljoen
beeldbuizen produceren. Philips wil deze capaciteit voor eind
1999 opvoeren tot meer dan 3 miljoen per jaar. Bovendien zal Velt
direct beginnen met de fabricage van 1,5 miljoen sets glasdelen
(schermen en conussen) per jaar. Die zullen in Philips' beeldbui-
zenfabrieken in het Spaanse Barcelona en het Oostenrijkse Le-
bring geassembleerd worden.
Den Haag - De benzineprijzen gaan vrijdag opnieuw omlaag. De
verlaging bedraagt een cent per liter, waardoor een liter loodvrije
benzine f 1,87 gaat kosten, loodvrije superbenzine f 1,93 en super-
benzine met lood f 2,04. De literprijs van dieselolie verandert niet.
De
Zaandam - Supermarktholding Ahold verdubbelt haar activitei
ten in Tsjechië door de aankoop van een 72,2-procentsbelang in
de Tsjechische levensmiddelengroep Ceska General Food (CGF).
CGF bezit 49 levensmiddelenwinkels, vier distributiecentra en
drie cash carry's.
Ahold is sinds 1991 in het Oosteuropese land aanwezig met de su
permarktketen Mana (32 eenheden), discounter Sesam (twee) en
drie cash carry's. Door de overname van het pakket van een
groep institutionele beleggers krijgt Ahold voor het eerst een na
tionale spreiding in Tsjechië. Voorheen werd vooral het zuidoos
ten van de voormalige communistische republiek bewerkt.