antal faillisementen daalt verder e Uitzendbureau k STEM I ia Daimler-Benz sluit 6droomcontract' met China [eeson smeekt media om lerechting in eigen land tore Your Miles voldoet aet aan eisen Air Miles VLM profiteert van nieuw ^Europees' luchtruim ECONOMIE A7 luafresh pasta o-Team Uitzendbureau vraag' nistratieve kracht w chuldeiser ziet minder geld terug dan belastingdienst en bedrijfsvereniging iste/receptioniste w Duitse Bondsdag: supermarktkorting voor groot gezin KOP MUNT Gokken ECONOMIE KORT Saneringsheffïng slachterij per augustus Transportsector boos over besluit rijtijden Rabobank opent eerste kantoor in Taiwan Philips bi Russische beeldbuizenfabriek Benzine opnieuw een cent goedkoper Aliold koopt Tsjechische winkelketen <DAG 13 JULI 1995 /\C I75 1.50 loo I'70 1.00 1,00 e 1,00 1,80 A 1.00 150 5,95 4,10 Wall Street allied signal amer.brands amer.tel.tel amoco corp asarco inc. baan company bethl. steel boeing co can.pacific chevron chiquita Chrysler citicorp cons.edison digit.equipm. dupont nemours dow chemical eastman kodak exxon corp ford motor gen. electric gen. motors goodyear hewlett-pack. int. bus.mach. int. tel.tel. klm airlines mcdonnell mere k co. mobil oil omega financ. philips royal dutch sears roebuck sfe-south.pac. texacoinc. travelers united teebn. westinghouse whitman corp woolworth 'W 12/07 m 39 - 5311 54y, 68 68% wt 35% 34% 3, 17» I 64% 64% 18 18 41% 48 14 14 49% 49% I 61% 61% 39% 29% 39% 39% I 71 71 74 75% I 62% 63% I 71% 72 32% 32% 59 59% 50% 50% 44% 44% 79% 61% 99% 10!» 1 "8% 111% 34% Sf» 79% 80% 49% 49% 98% 99% 27 26% 52% 53% '21% 121% 59% 61% 27% 21% 65 65 45 46» 81% 62 14% 13 '9 19% 14% 14% DONDERDAG 13 JULI 1995 Goud Goud onbewerkt 19,230-19,830 bewerkt 21,430 laten Zilver zilver onbewerkt 225-295 bewerkt 340 laten vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim e gedaan/bieden d ex dividend f gedaan /laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend 200,00 546 2,40 190 210,00 444 3,80 3,80 140,00 533 1,50 2J 14,50 1155 4,90 4,70 445,00 428 10,20 13,50 b I 450,00 824 6,20 9,00 455,00 1000 3,10 b 5,20 b I 460,00 1093 1,40 2,30 b I 465,00 670 0,70 1,00 455,00 477 7,80 9,50 1 460,00 1183 6,00 7,50 480,00 520 2,50 2,60 450,00 2014 19,50 21,50 425,00 500 0,10 a 0,10 445,00 660 1,20 0,70 450,00 493 2,00 1,20 455,00 1032 4,10 2,40 440,00 2716 7,20 7,00 450,00 2008 11,00 9,00 480,00 700 28,00 a 25,00 65,00 535 4,00 5,70 70,00 2431 1,50 2,20 65,00 612 7,40 8,90 70,00 1431 4,60 5,50 i 75,00 1529 2.80 3,50 80,00 399 1,60 2,30 90,00 417 1,40 1,70 50,00 442 4,40 6,70 1 55,00 866 0,90 2,10 I 50,00 1233 4,60 7209 55,00 1141 2,00 3,50 60,00 972 0,70 1,70 1 55,00 627 3,00 4,70 60,00 463 1,50 2,70 j 50,00 1116 1.10 0,80 195,00 507 0,50 0,50 75,00 1234 3,90 6,50 1 80,00 3523 1,30 2,50 85',00 2760 0,40 0,90 75,00 636 6,70 8,60 5,60 1 80,00 1702 4,00 85,00 1911 2,20 3,50 75,00 885 8,20 10,50 a 85,00 567 3,80 5,20 90,00 727 2,20 3,30 a 80,00 441 3,00 1,10 70,00 551 1,20 a 0,90 1 80,00 708 5,20 3,50 1 820,00 777 3,40 1,50 I 210,00 530 4,50 4,60 1 ]i. soorten, [75 ml fransWijnands Het Duitse concern „ler-Benz gaat in China, fflet de 'South China kor Corporation Nanfang', U personenauto's bouwen; FjLg 60.000 limousines tiaar. Daimler krijgt even- is gelegenheid om met een due Chinese partner 7000 Lussen per jaar te produ- Daarnaast zal het be- S' m China jaarlijks H ooo diesel- en benzinemo- L fabriceren. iteren, vlak voordat de Chine- faats'president Jiang Zemin, i'potste Mercedesfabriek, in Uitingen bij Stuttgart be- K. werd het 'droomcontract' Len. Het wordt vandaag in til officieel ondertekend. L, Daimler is het contract des omdat de Duitsers J kan werken met planperfect. =AO-opleiding en ben je per direct v beschikbaar? Reageer dan snel °PLgj Informatie bij: Anja Taat, 01621-"" 5, Bedrijvencentrum Dombosch II tot 2000 de enige buitenlanders zullen zijn die met de Chinezen samen aan de vergroting van de autoproduktie mogen werken. Daimler-chef Jürgen E.Schrempp toonde zich dan ook zeer in z'n nopjes met het ver drag, waarmee een investering van 1,4 miljard mark is gemoeid. Daimler krijgt de voorkeur van de Chinezen boven een aantal an dere bedrijven, onder meer uit Amerika. Mercedes-Benz-bestuurder Hel mut Werner noemde de overeen komst een bewijs van 'het grote vertrouwen dat de Chinese part ners hebben in de capaciteiten van Mercedes'. Het is nadrukke lijk de bedoeling om van China uit verder de Aziatische markt te veroveren; geheel in de lijn van het 'Azië-offensief' dat Bonds kanselier Helmut Kohl na zijn bezoek aan China in 1993 al had aangekondigd. De verdergaande ontwikkeling van de infra-structuur in China biedt de Duitse industrie en het bedrijfsleven ongekende kansen. De Chinese president is dinsdag voor een vijfdaags bezoek in Duitsland gearriveerd. Hoewel hij in Bonn een aantal politieke gesprekken zal voeren is zijn be zoek in feite een pure handels reis. Gisteren werd hij bij Daimler met alle begrijpelijke egards ont vangen. In de fabriek in Sind- elfingen was een bedrijfsshow opgebouwd om de hoge gast uit China een compleet inzicht te ge ven van het produktiepalet van het Duitse bedrijf. President Jiang Zemin is op het gebied van auto's en motoren een uitgespro ken deskundige. Ook de lucht- en ruimtevaartd ochter van Daimler, Dasa, ziet in China een zeer aantrekkelijk af zetgebied. Half mei is Dasa, sa men met de Aviation Industries of China en het Zuidkoreaanse Samsung Aerospace Industries Ltd. een haalbaarheidsstudie ge start voor de bouw van een perso- nenvliegtuig met 100 tot 120 plaatsen. Daarbij zijn ook Fokker en Daimler-Benz Aerospace Airbus betrokken. Ook met andere Duit se bedrijven, zoals Bosch en Por sche, zullen de Chinezen naar verwachting dezer dagen samen werkingscontracten worden on dertekend. De handel met China is de afgelo pen vier jaar met sprongen om hoog gegaan. Ook voor China is Duitsland een aantrekkelijk ex portland geworden, vooral voor textiel, electrotechnische appa ratuur en speelgoed. De Duitse regering en het be drijfsleven doen er dan ook alles aan om het goede zakelijke kli maat niet te verstoren. Bijvoor beeld door al te nadrukkelijk over de mensenrechten in China te spreken. Dat zal wel gebeuren, aldus mi nister Kinkel van Buitenlandse Zaken maar de Duitse handel mag en hoeft daarvan niet afhan kelijk zijn. Kinkel, maar ook het Duitse be drijfsleven beweren, dat praten over mensenrechten des te suc cesvoller kan naarmate met Chi na betere betrekkingen worden opgebouwd. Vorig jaar reageerde de Chinese minister-president Li Peng tij dens zijn bezoek aan Duitsland zeer geprikkeld op betogingen waarbij voor meer respect voor de mesnsenrechten werd gepleit. President Jiang Zemin zal nau welijks een demonstrant te zien krijgen. Langs tot op het laatst geheim gehouden routes wordt hij naar zijn afspraken gereden. De meeste gesprekken voert hij in het hoog boven Bonn gelegen gastenverblijf van de Duitse re gering, de Petersberg. Internatio naal bekend als een van de best beveiligde 'staatsherbergen' ter wereld. De Chinese gast maakte een deel van zijn reis door Duitsland in de hoge-snelheidstrein ICE. De Duitsers zijn nog steeds in de race voor de aanleg van een hoge- snelheidstraject tussen Peking en Shanghai. ,nonze redactie economie Lrburg - Het aantal faillisementen in Nederland daalt, net gemiddelde onbetaalde schuld die een failliet bedrijf hterlaat. jsementen hebben de afge- 5 twee jaar een schuldenberg Jn jaarlijks circa vier miljard lien achtergelaten. Gemiddeld Tven schuldeisers zitten met i gezamenlijke vordering van [ia zes ton. Dat blijkt uit on- k van het Centraal Bureau lorde Statistiek. i een woordvoerder is de Êdelde onbetaalde schuld lor het eerst sinds jaren ge lald. In 1992 bleef bij de afwik- g van een faillissement ge- eld 661.000 gulden aan on- [taalde rekeningen over. Het S beschikt niet over cijferma- laal om een vergelijking te ma arniet eerdere jaren. g van het aantal uitge- faiilissementen heeft h volgens de voorlopige cijfers het afgelopen halfjaar voortge- In de eerste twee kwartalen 1 2875 bedrijven, instellin- i natuurlijke personen op i. Dat zijn er ruim vierhon- id minder dan in de eerste helft 11994. schatting van de schuld van miljard die de afgelopen e jaar resteerde nadat de cu- de bezittingen hadden 1, is gebaseerd op een ver- ildiging van het aantal :oken faillissementen en ;lde restschuld van af- elde faillissementen. Dat i omdat de afwikkeling i bankroet dikwijls niet [ïieit is in hetzelfde jaar waar- t faillissement werd uitge- Zo'n becijfering maakt fnden (ap) - Nick Leeson (28), voormalig handelaar bij de pe bank Barings, wil terugkeren naar Groot-Brittannië om ir berecht te worden. Leeson zit momenteel in een Duitse ge- igenis en vecht tegen zijn uitlevering aan Singapore. waagt de Britse media een geland iets met de zaak te maken te voeren om hem te lle krijgen in Groot-Brittan- pAlstublieft, alstublieft, help i todt zijn smeekbede. P echtgenote Lisa heeft giste- f tijdens een persconferentie brief van hem voorgelezen i hij de Britse autoriteiten 1 verzoekt hem niet aan over te leveren. Deze [at staat bekend om zijn rie rechtssysteem en 1 gevangenisomstandighe- inspecteurs voor fraudebe- antwoordden dat ze jjs terugkeer niet konden ll°®en' „De gebeurtenissen I «oden tot het faillissement u Barings vonden immers s w Singapore," aldus een janng van een van hen. Ijs volgens hen geen enkele Fiding om Leeson in Enge- T berechten omdat er geen p2ou zijn dat mensen in En- Advertentle s.7.os t/m zolang do voorroep d#n. Prijswijzigingen voort? or een relatie in Breda een zeer erva[jj iet rode oortjes aan de centrale zjj g heeft in eenzelfde funktie en de sheerst dan zijn wij op zoek na?rno laar® Justus a.s. Wij zoeken iemand tot om ppikt. ptM iel bij Tenoe uitzendbureau, Van o 076-204304. haar stelt. femi le stichting dwarsboomt .Want van het spaarpro- een leuk initiatief voor 'n vi J 06" Share Your Miles vinding van L. Fretz. Zijn te °m^ eroP neer dat do- bnv„Vla een Air Miles-pas Cf v°or goede doelen. sjoten de Nationale Berlall a Zonnebloem, de IteSunrt6 voor Aange- P en en de Nederlandse irl»in00!" mensen met een in n l handicap zich bij fj e bedoeling is dat de Pïa»dezf>1Zen ten goede ko~ Montol gamsaties. pte hi] exploitant Loyal- het CBS eens in de twee jaar. Schuldeisers kwamen er volgens het CBS zeer bekaaid van af. Ge middeld zagen ze slechts 2,5 pro cent terug van het geld dat ze nog te goed hadden. Belastingdienst en bedrijfsvereniging sprongen er aanzienlijk beter uit want zij konden tien procent van hun vor dering incasseren. Naar zeggen van de curator of de rechter-commissaris is misma nagement de belangrijkste oor zaak voor de ondergang van een bedrijf. Bij acht van iedere hon derd faillissementen die in 1993 en 1994 werden afgerond waren er aanwijzingen voor 'vermoede lijke strafbare benadeling van schuldeisers'. Wat het aantal uit gesproken faillissementen betreft blijft het volgens het CBS de goe de kant op gaan. Het eerste kwar taal van 1994 betekende een dieptepunt in de afgelopen tien jaar. Die drie maanden liet de rechter 1755 keer het doek vallen. Sindsdien daalt het aantal faillis sementen. Het eerste kwartaal van dit jaar werden er 1532 uit gesproken en het afgelopen kwartaal 1343 tegen 1550 in de zelfde periode vorig jaar. Hier mee komt het aantal in een kwar taal uitgesproken faillissementen voor het eerst sinds het derde kwartaal van 1992 onder de 1400. Met uitzondering van Flevoland deelden alle provincies in de af name van het aantal faillisse menten. Behalve de horeca zagen alle bedrijfstakken het aantal faillissementen dalen. Arian van der Werff: We hebben de ambitie een blijvertje te zijn. zouden hebben. Leeson geeft in zijn brief toe dat hij fouten heeft gemaakt, maar hij ontkent dat hij daar zelf rijk door wilde worden. „Ik heb alles gedaan in de hoop dat het de bank geld zou opbrengen," zegt hij. Volgens Stephen Pollard, een van de advocaten van Leeson, zou de terugkeer van Leeson naar Groot-Brittannië wel eens nade lig kunnen uitpakken voor de re putatie van The Bank of England en voor enkele leden van de fi nanciële gemeenschap in Lon den. „Een berechting in Londen zou een veel completer beeld kunnen geven van het faillisse ment van Barings," stelt Pollard. Barings, de oudste investerings bank van Engeland, ging in fe bruari dit jaar failliet door spe culaties van Leeson. De ING- Groep nam de bank over door haar schulden af te lossen. - De Stichting Share Your Miles heeft gisteren „v, - o-ding bij de rechtbank te Haarlem geëist dat Loy- Scliikb^011^ Ne"ler'anc's vijfhonderd Air Miles-kaarten ty Management Netherlands (LMN) aan voor vijfhonderd Air Miles-passen. LMN deed volgens Fretz ook diverse toezeggingen voor medewerking aan zijn stich ting. LMN is niet overtuigd van de goede bedoelingen van Fretz. Mr. Le Poole stelde namens LMN dat Fretz te verstaan is gegeven dat de exploitatie geen heil zag in Share Your Miles. Hij heeft bo vendien altijd geweten dat wij zelf bezig zijn om een dergelijke manier van sparen voor goede doelen mogelijk te maken, aldus Le Poole. Uitspraak 25 juli. Door Willem Reijn Rotterdam - De nationale kleuren zwart en geel marke ren het toestel. De leeuw siert de staart van de Fokker 50. En de naam is Vlaamse Lucht vaart Maatschappij. De thuis haven is Antwerpen, maar qua omzet en nu ook winst ligt het zwaartepunt inmid dels in Rotterdam. De Vlaamse Luchtvaart Maat schappij is drie jaar jong. Oprich ter Freddy van Gaever, grootge- worden in de Belgische trans portwereld, heeft zijn maat schappij een naam gegeven die past in het veranderende België. De gewesten bepalen de identi teit van het volk, niet de federa tie. En dus kwam de VLM, met be scheiden hulp van het Vlaamse gewest, precies op tijd. „Want Sabena wordt door de Vlamingen beschouwd als een Waals be drijf," zegt marketingmanager Arian van der Werff. VLM is een van de vele kleine re gionale luchtvaartmaatschappij tjes, die willen profiteren van de liberalisering van het Europese luchtruim. De marktvooruitzich- ten zijn gunstig als het gaat om de stijging van het aantal passa giers. De groeimarkt kenmerkt zich te gelijkertijd door een keiharde concurrentiestrijd met een voort durende daling van de opbreng sten per stoel, de zogeheten yield. De kleintjes hopen die strijd te overleven met een lagere kosten structuur. Veel van de avontu riers leggen niettemin binnen af zienbare tijd het loodje. VLM lijkt nu in de Benelux vaste voet aan de grond te krijgen. Daar zijn drie jaren van vallen en opstaan aan vooraf gegaan. Nieu we verbindingen met Hannover en Liverpool verdwenen nog sneller dan ze kwamen. De Ne derlandse directeur Carlo Engel- bert werd wegens onregelmatig heden op staande voet ontslagen. Vooral was de communicatie tus sen de aandeelhouders verstoord. Vervoersman Van Gaever stond tegenover Roger Lambrecht, groot geworden door de verkoop van uitlaten, en Hein Deprez, een van de belangrijkste groente- en fruithandelaren van België. Dat biedt ook al geen vertrouwen wekkende basis voor positieve ontwikkelingen. Het tij moet nu echter gekeerd zijn. „De laatste interne fricties zijn uit de wereld geholpen," zegt Van der Werff. „We maakten ons als personeel inderdaad zorgen over die situatie. We hebben de ambitie een blijvertje te zijn. Nu de lucht geklaard is, zullen we die ambitie waarmaken." De basis van de VLM vormen de verbindingen op Londen City Airport. Dit vliegveld ligt midden in het gebied van de Docklands en is daarmee de ideale aanvlieg- haven voor zakenlieden. De af stand tot de stad bedraagt 25 mi nuten, maar naar het internatio nale zakencentrum Canary Warff zelfs slechts acht minuten. Ter vergelijking: Heathrow, Stand- sted en Luton liggen alle circa een uur reizen van de stad. Zeker zo belangrijk is de vlotte afhandeling op de luchthavens zelf. „Zakenlieden die met ons reizen zijn zelden langer dan een half uur te voren aanwezig en staan binnen enkele minuten weer buiten de aankomsthal, klaar voor een effectieve dag in Londen," zegt Van der Werff. VLM begon haar activiteiten vanaf Antwerpen. Vorig jaar kon het bedrijf het failliete Rotter damse luchtvaartbedrijfje Flexa- ir overnemen. Belangrijkste bezit van Flexair: de landingsrechten op Londen City. Vier per (werk)dag vliegt VLM nu vanaf Rotterdam op Londen City en in het weekend twee keer per dag. In de negen maanden van 1994 vervoerde VLM op deze rou te 31 duizend passagiers, dit jaar mikt de maatschappij op meer dan zestigduizend passagiers, eenzelfde aantal ais vanaf Ant werpen. „VLM is na Dublin Cityjet onze tweede klant," zegt directeur Jon Home van Londen City Airport. Het stadsvliegveld telde vorig jaar 480 duizend reizigers, nage noeg een verdubbeling ten op zichte van 1993. Het herstel van de kantoren- markt heeft het vertrouwen ge voed. „De projectontwikkelaars pakken de draad weer op na de problemen van 1992. Dat bete kent meer kantoren, een nieuw tentoonstellings- en congrescen trum, meer hotels en dus meer in ternationaal zakelijk verkeer," constateert Home. „Toen de kantorenmarkt aan trok, merkten wij dat omdat alle- rei vertegenwoordigers van de grote Nederlandse banken op eens op City vlogen voor de fi nanciering van die projecten," zegt Van der Werff. Is qua vervoersstroom Rotterdam voor VLM inmiddels even groot als Antwerpen, de Nederlandse geldstroom overtreft de Vlaamse. „De yield is hoger in Rotterdam. Tachtig procent van onze passa giers zijn zakenreizigers," zegt Van der Werff. De passagiers komen niet zozeer van de naaste Rotterdamse con currenten als KLM Cityhopper en British Airways Express. VLM trekt de passagiers uit de groei van de markt, 'maar ook stappen mensen inmiddels liever in Rot terdam dan via Schiphol op het vliegtuig'. De toeristische reizigers krijgt VLM vooral via Arke, OAD, De Jong Intratours, NBBS en Hol land International toegeleverd. Bovendien blijkt de chartermarkt interessant: VLM is bijvoorbeeld in het gat gesprongen dat ont stond toen Philips de eigen lucht vloot afstootte. Voor Kras ver trekt in de zomer elke zaterdag een volle kist naar het Zuidierse Cork. Drie Fokkers 50 vliegt VLM. Twee ervan zijn geleased, toen de toestellen overkwamen van het in moeilijkheden geraakte Noorse Busy Bea. Een derde Fokker is in eigendom. „Van Gaever heeft heel bewust voor Fokker geko zen. We hebben veel vertrouwen in dit toestel." Fokker is nu bezig de Fokkers 70 en 100 te certifice ren voor Londen City. „We zou den graag onze vloot met een Fokker 70 uitbreiden," zegt Van der Werff. Volgens maatschap pijen als Lufthansa Cityliner zou de reiziger een voorkeur hebben voor jets boven turboprops, maar Van der Werff zegt daar weinig van te merken. Een nieuw toestel is noodzakelijk om nieuwe routes te ontwikkelen. „Daar zijn we nu wel voorzichti ger in geworden. De tijd van spie lerei is voorbij. Je kunt je niet permitteren om routes op te star ten en weer op te heffen. Het ex tra toestel is een voorwaarde, want anders kun je geen da grandverbinding uitvoeren: 's ochtens uit, 's avonds thuis." Financieel kan VLM inmiddels wel een blijvertje worden. Na een verlies van vierenhalve ton in 1994 draaide het Nederlandse dochterbedrijf in mei voor het eerst winst: 340 duizend gulden. Een verheugende ontwikkeling, die aanleiding is om de arbeids voorwaarden te verbeteren: het bedrijf leidde in het korte be staan heel wat medewerkers op, die vervolgens kozen voor het be tere geld van de KLM. „We gaan dat gat dichten," beloofde Van Gaever zijn mensen in een brief. Volgens berichten in de Belgische pers is inmiddels de Waalse reus Sabena komen snuffelen aan de Vlaamse reus. Berichten over een mogelijke deelneming kwamen opborrelen uit de put van onder linge ruzies tussen de aandeel houders. En worden nu harts tochtelijk ontkend: er is geen haar op het Vlaamse hoofd dat daar aan denkt, zegt Van der Werff. Door Frans Wijnands Bonn - Tien procent korting op alle vaste prijzen in supermark ten en warenhuizen. Dat idee hebben Duitse Bondsdagleden van alle partijen gelanceerd. „Als veelvliegers bij luchtvaart maatschappijen korting kunnen krijgen dan moeten ook veelko- pers bij supermarkten datzelfde voordeel kunnen hebben," vindt het socialistische Bondsdaglid Dorle Marx. Zij wil er graag de wet voor wijzigen. Aan gezinnen met drie of meer kinderen zou - op vertoon van een pasje - aan de kassa van su permarkten en warenhuisketens een korting van tien proeent ver leend moeten worden. Zoals in Frankrijk en Engeland al ge beurt. Mevrouw Marx geeft toe dat het idee alleen kans van sla gen heeft, als de winkelbedrijven bereid zijn daar vrijwillig aan mee te werken. We zien een blonde juf. Ze is zo vrien delijk zich uit te kleden. Wij kijken mee. Ze loopt voor ons uit, wiegt haar heupen met blote perziken bil len. Ze staat onder de douche. We wachten op de fles Fa. Maar dan breekt de hemel open en vallen gele balletjes met bakken naar beneden. De blote juf zwemt in het geel en daar komt geen druppel sham poo aan te pas. 'Iedere week kunnen ze vallen één miljoen ballen.' Met de groeten van de Lotto Jackpot. Adverteerders verkopen het leven al als één groot feest. Maar bij de gemiddelde adver teerder zijn het nog de kleine dingen die het doen. Het juiste wasmiddel verlicht de werk druk, de goede geur bezorgt je de Ridder of Jonkvrouw op het Witte Paard. Maar wat de staatserkende gokmaffia presteert, is grens overschrijdend. Wie het aantal reclamespotjes voor loterijen ziet, moet denken dat inmid dels elke Nederland inmiddels via een hoofdprijs uit de lotto, de staatsloterij, lucky ten of Lotto Jackpot moet kunnen rentenieren. En het gaat niet meer om zo maar leuke bedragen. Er val len prijzen van drie, vier, vijf, zes, zeven miljoen gulden. Je wordt niet rijk, neen, je wordt stinkendrijk. Het vervelende van deze recla mes is dat de consument een wereldbeeld krijgt voorge schoteld, dat op geen enkele wijze verband houdt met de werkelijkheid. Nu is dat eigen aan reclame zult u zeggen. En als cultureel zwartkijker, c.q. doemdenker wil ik dat graag met u eens zijn. Maar de lote rijen gooien er nog een schep je bovenop en weten zelfs avondvullende programma's naar de huiskamer door te stralen, met maar één onder werp: geld, geld, geld. De tv- stations vechten om die pro gramma's, die appeleren aan het masseren van de gevoelig ste plek van de Nederlander: de portemonnee. Het jaarverslag van de Stich ting Nationale Sporttotalisator plofte net op mijn bureau. Voorzitter Harry van den Bergh (ja, het voormalig Pv- dA-kamerlid die aandelenhan del met voorkennis al pleegde avant la lettre, die als voorzit ter van Veilig Verkeer voor doet hoe je met de auto toch veilig op twee banden de bocht om kunt) legt daarin nog eens uit hoe vermoeiend hij het Door Willem Reijn vindt zich steeds te moeten verdedigen. De organisator van kansspel letjes als Lotto en Lucky 10, is inmiddels goed voor een om zet van een 260 miljoen gul den. Daarvan komt zestig mil joen terecht bij goede doelen in de sectoren sport, volksge zondheid, cultuur en welzijn. Zij vormen het schaamlapje voor een verder zeer commer ciële aanpak. 'De markt is nog lang niet verzadigd,' zegt Van den Bergh. 'Daarom zijn we het stadium van de fundamen tele discussie al lang voorbij.' Dat daarom begrijp ik niet - ik weiger het zelfs te begrijpen. Het lijkt me straks een heel bruikbare stelling voor de Landelijke Keten van Drugs Apotheken, die na het vrijge ven van hard drugs in Neder land, poneert: 'De opbrengst komt ten goede aan de gek kenhuizen, er is vraag en de discussie over drugs is achter haald.' Neen, laat Harry maar schui ven. 'Bij de introductie van de Krasloterij heb ik tegen de winkeliers gezegd: 'U bent on ze partners'. Wij gaan ervan uit dat de winkeliers goed moeten kunnen verdienen aan de produkten en wij steunen ze zo hoog mogelijke omzetten te halen. Voor vele winkeliers vormen de kansspelprodukten al de tweede bron van inkom sten. Het economisch belang van deze produkten neemt voor deze winkeliers dus enorm toe.' Staatssecretaris Schmitz van Justitie wil aan het gokken en spelen in loterijen een halt toe roepen. Een maximum stellen aan de idioot hoge prijzen en minder reclame voor de lote rijen. En, zou ik willen toevoe gen, het verbieden van die we- kelijke staatsloterij-show. Want voor Harry kan de dis cussie wel achter de rug zijn, zo lang het aantal gokverslaaf den groeit, zou hij beter is met een paar van zijn klanten kun nen gaan praten. Rijswijk - De runder- en varkensslachterijen gaan vanaf 1 augus tus een heffing betalen om de grootscheepse sanering in hun branche te kunnen bekostigen. De saneringsheffing komt er op verzoek van de slachterijen zelf. In totaal gaat het om 160 miljoen gulden. Dat bedrag wordt ge bruikt om circa 20 procent van de slachtcapaciteit in de runder- em varkenssector uit de markt te halen. Zo'n ingreep is nodig om een einde te maken aan de slechte rendementen van de bedrijven. Den Haag - De transportwereld is niet tevreden met de gisteren door het kabinet bekendgemaakte deregulering van de rij- en rusttijden voor chauffeurs. Hoewel de bestaande regelgeving is versoepeld, heeft het met deregulering niet veel te maken, zo is de strekking van een reactie van Transport en Logistiek Nederland, Koninklijk Nederlands Vervoer en de verladersorganisatie EVO. Het besluit van het kabinet leidt er volgens de organisaties toe dat er binnen Europa verschillen blijven in de nationale regelingen voor rij- en rusttijden. Nederlandse bedrijven komen, zo vrezen zij, ten opzichte van hun buitenlandse concurrenten op achterstand te staan omdat de voorschriften voor nachtarbeid en het rijden op zondag hier strenger zijn dan in andere Europese Landen. Utrecht/Taipei - De Rabobank heeft een kantoor geopend in de Taiwanese hoofdstad Taipei. Het is het eerste vestiging van de coöperatieve bank in dat land. De Utrechtse bank denkt dat de opening van een Taiwanees kan toor de aanvraag voor een vestiging in de Chinese hoofdstad Pe king niet in gevaar zal brengen. „Dit is ingecalculeerd," aldus een woordvoerder. Peking zou het tweede Rabokantoor in de Volksre publiek China moeten worden. In de havenstad Shanghai bezit de bank al een kantoor. Eindhoven - Philips neemt samen met de Oost-Europabank een meerderheidsbelang in de Russische beeldbuizenfabriek Velt. In ruil daarvoor investeren dë nieuwe aandeelhouders gezamenlijk ongeveer 50 miljoen dollar in het produktiebedrijf. Het betreft de eerste overname van Philips in Rusland. De fabriek staat in Vero- nezh, 600 kilometer ten zuiden van Moskou. Velt heeft 7500 werknemers. Het bedrijf kan per jaar 1,8 miljoen beeldbuizen produceren. Philips wil deze capaciteit voor eind 1999 opvoeren tot meer dan 3 miljoen per jaar. Bovendien zal Velt direct beginnen met de fabricage van 1,5 miljoen sets glasdelen (schermen en conussen) per jaar. Die zullen in Philips' beeldbui- zenfabrieken in het Spaanse Barcelona en het Oostenrijkse Le- bring geassembleerd worden. Den Haag - De benzineprijzen gaan vrijdag opnieuw omlaag. De verlaging bedraagt een cent per liter, waardoor een liter loodvrije benzine f 1,87 gaat kosten, loodvrije superbenzine f 1,93 en super- benzine met lood f 2,04. De literprijs van dieselolie verandert niet. De Zaandam - Supermarktholding Ahold verdubbelt haar activitei ten in Tsjechië door de aankoop van een 72,2-procentsbelang in de Tsjechische levensmiddelengroep Ceska General Food (CGF). CGF bezit 49 levensmiddelenwinkels, vier distributiecentra en drie cash carry's. Ahold is sinds 1991 in het Oosteuropese land aanwezig met de su permarktketen Mana (32 eenheden), discounter Sesam (twee) en drie cash carry's. Door de overname van het pakket van een groep institutionele beleggers krijgt Ahold voor het eerst een na tionale spreiding in Tsjechië. Voorheen werd vooral het zuidoos ten van de voormalige communistische republiek bewerkt.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 9