ferkeer in
weekeinde
leer druk
'Trein is onbetrouwbaar soort vervoer geworden'
'Eindelijk begraven zoals hij het wilde'
)e>re|Fd
Zuidenwind stuwt 6zomervis'
Noordzee binnen
I $8
akanties Midden-Nederland
Opnieuw onduidelijkheid
rond Albert Heijn-zaak
fcwdS^megenenhet
BINNENLAND
A3
ferbod reclame
[oor tabak helpt
;ezondheid niet'
Antroposofische boer uit Aalten krijgt toch laatste rustplaats op eigen erf
Met een 'col' van 15% teer je
je fiets wel kennen.
Reizigersvereniging Rover slaat alarm na stroom van klachten
ERDAG 13 JULI 1995 A2
instem
DONDERDAG 13 JULI 1995
België en Luxemburg: Donder
dag zonnige perioden en op dè
meeste plaatsen droog. Vrijdag
half tot zwaar bewolkt en enke
le regen- of onweersbuien. Mid-
dagtemperatuur rond 24 graden
maar donderdag in de Ardennen
nog rond 28 graden.
Noord- en Midden-Frankrijk
Donderdag perioden met zon
maar in de westelijke departe-
menten toenemende bewolking
en buien, ook met onweer. Vrij
dag overal meer bewolking en
enkele buien, in het oosten ook
met onweer. Donderdag maxi
ma rond 30 graden, op de Bre
tonse en Normandische stran
den rond 23. Vrijdag overal min
der warm.
Zuid-Frankrijk: Eerst zonnige
perioden en droog maar van het
westen uit meer bewolking en
vooral vrijdag enkele regen- en
onweersbuien. Aan de kusten
van de Middellandse Zee blijft»
het droog. Donderdag maxima
van 30 graden of meer; alleen
langs de Atlantische kust min
der warm. Vrijdag uiteenlopend
van 23 geraden bij Biarritz tot lo
kaal 32 in de Provence.
Portugal: In het zuiden vrij zon
nig maar naar het noorden toe
ook nu en dan wolkenvelden.
Vrijwel overal droog. Middag-
temperatuur donderdag uiteen
lopend van 19 graden aan de Co-
sta Verde tot plaatselijk 27 gra
den in het binnenland. Vrijdag
overal wat warmer.
Spanje: Langs de costa's in het
zuiden en oosten vrij zonnig en
temperaturen rond 30 graden.
Ook in het binnenland veel zon
en hoge maxima, plaatselijk tot
36 graden. In het noorden naast
zon ook wolkenvelden en kans
op een bui, mogelijk met on
weer. Maxima langs de Golf van
Biskaje ongeveer 22 graden.
Canarische Eilanden: Overwe
gend zonnig en droog. Tempera
tuur ongeveer 28 graden.
Italië: Flinke perioden met zon
en lokaal een onweersbui. Tem
peratuur ongeveer 31 graden.
Corsica en Sardinië: Droog en
vrij zonnig. Middagtemperatuur
rond 30 graden.
Griekenland en Kreta: Vrij zon
nig; ook een lokale onweersbui.
Op de Egeische Zee nogal wat
wind. Middagtemperatuur on
geveer 30 graden, landinwaarts
plaatselijk iets hoger.
Duitsland: Perioden met zon.
Enkele (onweers)buien, donder
dag nog met een zeer lokaal ka
rakter, vrijdag op veel plaatsen.
Middagtemperatuur tussen 25
graden in het noorden en 30 in
het midden en zuiden.
Zwitserland: Af en toe zon maar
ook enkele fikse regen- of on
weersbuien. Middagtempera
tuur ongeveer 28 graden.
Polen: Flinke perioden met zon,
vooral 's avonds en 's nachts hier
en daar een regen- of onweers
bui. Middagtemperatuur rond
29 graden, in het uiterste noor
den iets lager.
Tsjechië en Slowakije: Perioden
met zon, van tijd tot tijd ook
;17- kans op een regen- of onweers-
lert: bui. Temperatuur ongeveer 31
graden.
HORIZONTAAL:
1. Atelier van de omroep (61; 7.
Knijpend vaartuig (5); 8. Om er de
zangeres wakker te houden (5); 9.
Om te beklimmen in het onderwijs
(5); 10. Bij u in de mand wordt vis
bewaard (4); 11. Kleine overdekte
speelplaats (6); 12. Daarbij zijn die
dieren niet dom (6).
VERTIKAAL:
2. Jongen en meisje met Perzisch
geld (5); 3. Het schaamtegevoel van
die persoon (6); 4. Richting van een
militair wapen (6); 5. Auto boven de
maat (4); 6. Goed weg zonder dat
men het doel weet 18); 10. Bot in
Engeland geweest (4); 11. Modieuze
beweging (3).
horize verslaggever
Lden/Texel - Aanhouden-
'jdenwinden stuwen sinds
jegin van de jaren '90
jls meer tropische vis uit
0 zuidelijke wateren
(Noordzee- en Waddenzee,
beroepsvissers passen zich
en het gevolg is dat een
„ervis' als de mul, hijge
nd de koning van de poon
roor 11 gulden de kilo in
jjerlandse viswinkels ligt.
e exotisch nog is de trekkers-
je gewoonlijk voor de kust
.ffest-Afrika zwemt. Deze vis
j,afgelopen winter vijf keer in
Jtrlandse netten terecht geko-
prie keer bij Zeeuwse vissers
en tweemaal bij vissers in de
buurt van Texel.
Volgens Ecomare, het informatie
centrum voor Wadden en Noord
zee gaat het bij de zogenaamde
'zomerse' vissen om trekkersvis-
sen, zeekarpers en de zonnevis.
De populatie trekkersvissen in de
Afrikaanse wateren is de afgelo
pen twintig jaar fors uitgebreid.
Mede hierdoor komen trekkers-
vissen iets vaker in de Europese
wateren voor. Een tweede reden is
volgens Ecomare een verandering
van het stroompatroon in de wa
teren van Noordwest-Europa
Volgens het Rijksinstituut voor
Visserijonderzoek (RIVO) in Ij-
muiden heeft de komst van warm-
watervissen vooral te maken met
dominante zuidenwinden: die stu
wen warm water door Het Kanaal
naar het noorden en met dat water
komen die vissen mee.
Het RIVO wijst erop dat er in het
verleden eerder periodes zijn ge
weest dat de zomerse vissen naar
het noorden trokken: twee keer in
de jaren '50 en ook een keer in het
begin van de jaren'70.
De trekkersvis is in Nederland in
derdaad geen onbekende. Het eer
ste exemplaar werd in 1930 opge
vist in de toenmalige Zuiderzee
nabij Amsterdam.
Deze vis leefde jarenlang in het
aquarium van Artis. Pas in 1968
volgde nummer twee. Sinds 1970
zijn er voor de Nederlandse kust
ongeveer twintig exemplaren ge
vangen.
Ook uit het Middellandse-Zeege-
bied verschijnen steeds meer vis
sen in de Wadden- en Noordzee.
Sommige komen slechts zo nu en
dan als de temperatuur gunstig is.
Anderen verblijven geregeld in
het zuidelijk deel van de Noord
zee, terwijl weer anderen als eie
ren en larven de Noordzee bin
nendrijven. Dat geldt onder meer
voor de zeebarbeel, ook wel ko
ning van de poon of mul genoemd,
's Winters verschijnt de zonnevis
soms tijdens zijn voedseltochten
in de Noordzee en ook de zeebra
sems komen langs, hoewel hun
hoofdverspreidingsgebied veel
zuidelijker ligt. Een vaste plaats
in de Noordzee hebben ze niet.
Twee weken geleden is in het oos
telijk Waddengebied een zeekar-
pertje gevangen, wat ook uitzon
derlijk is.
Uit onderzoek is intussen geble
ken dat de tong, een vissoort met
een voorkeur voor warme zeebo
dems, steeds verder naar het noor
den van de Noordzee oprukt. Het
ministerie van landbouw, natuur
beheer en visserij pleit er dan ook
voor dat de grens (breedtegraad)
voor de tongvangst wordt aange
past. Ook dat kan, aldus het RIVO
te maken hebben, met een tijdelij
ke opwarming van het Noordzee
water.
Een woordvoerder van Ecomare
waagt zich niet aan een sluitende
verklaring:
„De juiste oorzaken zijn niet mak
kelijk te geven. Vaststaat dat het
water in de Noordzee in de afgelo
pen jaren iets warmer is gewor
den. Dat kan deels te maken heb
ben met natuurlijke veranderin
gen in het stroompatroon van de
wateren. Een opwarming als ge
volg van door de mens veroor
zaakte klimaatveranderingen is
natuurlijk ook mogelijk, maar
harde bewijzen hebben we ge
woon niet."
nebergen (anp) - Het begin van de bouwvak- en de
toolvakanties in het midden van Nederland leidt ko-
rad weekeinde tot grote drukte op de wegen. Dat ver-
achten de ANWB en de meldkamer van de landelijke
jitiediensten in Driebergen.
fin de rest van Europa, vooral
de wegen naar het zuiden,
rien opstoppingen als gevolg
ivakantiedrukte voorzien.
Nederland worden morgen-
Idag en zaterdag files ver
at op de A2 (bij Boxtel, op de
eg Eindhoven en rond
piastricht), de A9 (Amstelveen-
ar), de A12 (bij knooppunt
I ilperbroek), de A16 (Rotter-
I an-Breda), de A50 (Arnhem-
peldoorn), de A58 (Eindhoven-
iissingen) en op de wegen naar
t en de Veluwe.
Mr zaterdag worden opstop-
verder voorzien op de A6
inmeloord-Joure), de N9 (Alk-
Jioningen (anp) - Een algeheel
1 op tabaksreclame zal de
olksgezondheid nauwelijks ten
I lede komen. Wel zullen kranten
tijdschriften hierdoor een be-
mgrijke inkomstenbron moeten
I Ben, waardoor de pluriformi-
itvan de media in gevaar komt.
lat schrijven de Groningse
oogleraren economie prof.dr. J.
tayl en prof.dr. P. Leeflang in
a artikel in het blad Internatio-
al Business Review. Zij reage-
B hiermee op de onlangs opge-
aaide discussie over een algeheel
rtodop tabaksreclame,
tatanders van een reclame-
<ftod wijzen op een verband
Ben reclame en verkoop van
tokwaren. daarvoor steevast
a veer laten,
totale omzet in de tabaksin-
«trie neemt onder invloed van
ttlame nauwelijks toe. De pro-
Wie leidt er hooguit toe dat ro-
overstappen van het ene op
net andere merk.
'sbaksreclame °P radio en tele-
®ie is al sinds jaar en dag verbo-
Kranten en tijdschriften
ï'onen goed garen bij dat ver-
want die kunnen zodoende
Woers een flink deel van het re-
fOebudget van de tabaksin-
®rie in de wacht slepen.
maar-Den Helder), de N57 (Rot
terdam-Middelburg) en de N59
(Hellegatsplein-Zierikzee).
Bovendien zijn er aan het einde
van de week enkele evenementen
waar veel publiek wordt ver
wacht, zoals het North Sea Jazz
Festival in Den Haag, de Visserij-
dagen in Bruinisse en het Tropi-
cana-festival in Zandvoort.
Volgens de ANWB en de meldka
mer wordt het dit weekeinde voor
mensen die naar Frankrijk of
Spanje reizen moeilijk de route af
te leggen zonder oponthoud.
Morgen -14 juli - viert Frankrijk
de nationale feestdag.
De drukte begint al in België
waar morgenmiddag en zaterdag
de wegen naar de kust en de Ar
dennen verstopt kunnen raken.
In Frankrijk.,worden opstoppin
gen verwacht op de wegen tussen
Parijs en Nice en Parijs en Bor
deaux en op de wegen rond de
grote steden. De Franse politie
adviseert zelfs de weg tussen Pa
rijs en Nice maar helemaal te
mijden.
In Duitsland komt een grote
stroom reizigers op gang naar het
zuiden en oosten. Als gevolg
daarvan verwacht de politie gro
te drukte op de A3 (Frankfurt-
Neurenberg), de A5 (Karlsruhe-
Basel), de A6 (Mannheim-Heil-
bronn) en de A8 (München-Salz-
burg). Ook op de wegen naar Ber
lijn, Denemarken en de Oostzee
kust zal het druk zijn. Bij de
grensovergangen met Tsjechië en
Oostenrijk zullen de wachttijden
oplopen.
In Oostenrijk worden opstoppin
gen verwacht op de AIO (Salz-
burg-Villach), de A12 (Kufstein-
Landeck), de A13 (Brennerauto-
bahn), de Al (Salzburg-Wenen)
en de B314 (Fernpasroute). Ver
keer naar Hongarije moet reke
ning houden met lange wachttij
den aan de grenzen.
In Zwitserland kan het in het
weekeinde erg druk worden op de
N2 (Basel-Chiasso) en bij de Got-
thardttunnel. Verder kunnen er
files ontstaan op de wegen rond
Zurich, Bern en Lausanne. In Ita
lië wordt het druk rond de steden
en meren in het noorden en op de
routes naar de kusten.
De twee zoons van de Aaltense Henk van Ipenburg staan naast het graf van hun vader, dat ze net hebben gevuld met grond. Een
grote grafsteen markeert de laatste rustplaats. foto anp
Door Gert Hengeveld
Aalten - Tsjak, tsjak, tsjak. Het is het
geluid van een spade, die de grond in
gaat. Het is woensdagmorgen kwart
voor tien. Remeo van Ipenburg werkt
zich in het zweet. Hij is bezig de graf
kuil van zijn vader, die om half elf ter
aarde wordt besteld, verder uit te die
pen. Het is kort dag want het gat moet
nog een flink stuk dieper; dat zijn de of
ficiële voorschriften. „Het graf moet
tien centimeter boven de hoogst geme
ten waterstand," weet Remco,
Het gat is gegraven op exact dezelfde plek
waar Henk van Ipenburg eerder ter aarde
werd besteld. Het is een schaduwrijke omge
ving, omringd door veel wilde planten en bo
men. En door bloeiende, soms metershoge be-
reklauwen. Een idyllische plek. „Zo wilde
vader het. Hij wilde op deze manier en op de
ze plaats worden begraven," vertelt Remco.
Ruim twee jaar geleden overleed Henk van
Ipenburg uit Aalten op 56-jarige leeftijd. Zijn
familie begroef hem vervolgens op eigen erf,
bij hun biologisch-dynamische boerderij aan
de Driehonderdmeterweg in de buurtschap
Haart. Dat gebeurde op eigen verzoek, omdat
de overledene als antroposoof en aanhanger
van de leer van Rudolf Steiner eerder te ken
nen had gegeven dat hij met zijn grond ver
bonden wilde blijven.
Om moeilijkheden met de gemeente en de po
litie te omzeilen, deden de nabestaanden,
moeder Trudy en de zoons Jeroen, Erik en
Remco, aangifte van vermissing. Hun vader
zou met onbekende bestemming zijn vertrok
ken. Hij zou in Duitsland wonen bij een nieu
we vriendin.
In september van het vorig jaar achterhaalde
justitie echter de ware toedracht en werd het
stoffelijk overschot opgegraven en ter aarde
besteld op de algemene begraafplaats in Aal
ten.
Snel daarop diende de familie Van Ipenburg
het verzoek in om de overledene weer op ei
gen erf te mogen begraven. Dat verzoek werd
uiteindelijk door de gemeente ingewilligd.
Gisteren mocht het stoffelijk overschot van
Van Ipenburg senior opnieuw worden begra
ven. In dezelfde eikehouten kist en op dezelf
de plek waar hij eerst ter aarde was besteld,
Voor moeder Trudy is het een speciale dag.
„Voor mij is deze begrafenis een hoogtepunt
en een afsluiting. Een afsluiting van alle el
lende die we tot dusver hebben meege
maakt," vertelt ze.
Toch overheersen de positieve gevoelens.
Trudy heeft ervaren dat er, vanwege alle pu
bliciteit, meer begrip is gekomen voor de
leefwijze van haar en haar zoons. „De men
sen zijn veel vriendelijker geworden. Ze
staan veel meer open voor onze manier van
denken, heb ik gemerkt."
De Van Ipenburgs, die zeventien jaar geleden
vanuit Bussum neerstreken in de Achter
hoek, zijn antroposofen. Ze bewerken hun
akkers daarom zonder kunstmest en de ge
wassen zonder bestrijdingsmiddelen. Trudy:
„Dat werd door de omgeving niet geaccep
teerd. Maar dat is nu anders geworden. Ge
lukkig maar."
Het graf wordt gemarkeerd door een opval
lende brok natuursteen. De kei is zevenhon
derd kilo zwaar. Op de steen heeft de familie
eigenhandig een inscriptie aangebracht.
'Lang geleden, moegestreden, rust in vrede',
staat er als tekst te lezen. De grafsteen werd
gekocht bij een tuincentrum in Groenlo en
werd afgelopen dinsdag geplaatst. Dat viel
niet mee. Remco: „Het moest allemaal met
handkracht. Dus duurde het een hele tijd
voordat-ie op zijn plaats stond."
Naast het graf hebben de Van Ipenburgs een
kapelletje gemetseld. Daarin staan behalve
een Christusbeeld ook kaarsen en potjes,
waarin wierookstokjes kunnen worden ge
brand ter ere van de overledene.
Inmiddels is het bijna half elf en het erf van
de biologisch-dynamische boerderij loopt vol
met genodigden. Er zijn veel vrienden en be
kenden - en journalisten. Er is koffie en cake,
die aan lange tafels wordt geserveerd. Dan is
het ogenblik van de herbegrafenis aangebro
ken. Langzaam gaan de deuren van de paar-
destal open. Erik, Jeroen, Remco en Wim van
Ipenburg, de broer van de overledene, dragen
de kist met het stoffelijk overschot naar bui
ten.
Bij het graf is er een klein oponthoud. De tou
wen waarmee de kist naar beneden moeten
worden gelaten, blijken te kort en moeten
worden verlengd. Remco treedt op als redder
in nood.
De plechtigheid zelf duurt een kleine twintig
minuten. Nadat de kist in het graf is neerge
laten, spreekt zoon Erik de grafrede uit. Hij
heeft het over een 'lange slingerweg' die zijn
vader moest gaan. En over 'een witte duif, die
hem kwam roepen'. Daarna gooit de familie
Van Ipenburg zwijgend het graf dicht. Het
geluid van de spaden wordt af en toe over
stemd door de vogels.
J
MS V5
Deze zomer verplaats ik me op de fiets en wat me voor
heen al pedalerend bijna nooit overkwam, gebeurt me
nu vrijwel dagelijks: ik haal per rijwiel treinen in.
Niet dat ik me met Indurain-achtige snelheden over het
wegdek beweeg, ik haal amper een snorfiets-tempo. Nee
het komt, omdat inmiddels in volle hevigheid duidelijk is
geworden dat die NS-slogan niet 'We gaan ervoor', maar
'We staan ervoormoet luiden.
Met ervoor wordt stilstand vóór het station bedoeld.
Het blijkt dat ze binnen de NS de diverse afdelingen zo
ver geprivatiseerd hebben dat er geen enkel logisch ver
band en dus ook geen dienstregeling meer te handhaven
valt.
Dat komt natuurlijk door al die reclamespotjes; al die
voorheen onbeduidende onderknuppels hebben zich
voor de camera allemaal heel nadrukkelijk mogen pro
fileren en ze zijn nu zo arrogant dat er geen land meer
mee te bezeilen, of liever te betreinen valt.
In handen van de huidige NS zal de TGV verworden tot
een regionale boemel en met een beetje pech zal de druk
op de autowegen alleen maar toenemen. Dat krijg je als
je het subtiele onderscheid tussen vervoeren en te ver
voeren niet wenst te maken.
MERIJN
Arnhem (anp) - Een definitieve ontrafeling van de overvallen op
Albert Heijnwinkels in Baarn en in Oosterbeek laat voorlopig nog
op zich wachten. Het gerechtshof in Arnhem hield gisteren de
zaak tegen de tot negen jaar veroordeelde Piet B. aan in afwach
ting van de rechtszaak tegen de andere verdachte, Bobby B..
De hoofddader Appie A. wees
kortgeleden Bobby B. aan als de
mededader van de overval in Oos
terbeek waarbij twee personeels
leden om het leven kwamen. De
onschuld van Piet B., die al twee
jaar vanuit de cel met man en
macht probeert zichzelf vrij te
pleiten, leek daarmee vast te
staan.
A. echter verklaarde ook dat Piet
B. wél bij de overval in Baarn was,
eind 1989. Daar werd toen niet ge
schoten. In tegenstelling tot de
overval in Oosterbeek is in Baarn
wel geld buitgemaakt; ruim
270.000 gulden.
Justitie maakt sinds de onthullin
gen van A. jacht op Bobby B., die
op 'vakantie' is in het buitenland,
maar zich, volgens zijn advocaat
beschikbaar houdt voor de politie.
Op 15 augustus moet de man zich
bij de rechtbank in Arnhem ver
antwoorden voor de overval in
Oosterbeek.
De hoger beroepzaak van Piet B.
in Arnhem is zó nauw verweven
met die van Bobby B.dat op voor
stel van het hof besloten is de uit
komst van die rechtbankzaak af te
wachten.
Volgens Piet B. en zijn advocaat
mr. Bovens kan uit die zaak alleen
maar naar voren komen dat Bob
by B. of iemand anders ook iets te
maken had met de overval in
Baarn. Piet B. heeft, volgens Bo
vens, in elk geval met beide zaken
niets te maken.
Dat Piet B. tot oktober in ieder ge
val in zijn cel moet blijven en dan
ruim twee jaar 'onschuldig' vast
zit, nemen zij op de koop toe.
Het hof wil geen schorsing van de
voorlopige hechtenis.
(ADVERTENTIE)
Sparta 3021 M/V
met Sachs 3x7 versneüingssysteem en hydraulische remmen.
Adviesprijs f 1.429,-
Cols van 15% vragen om een Perfect maatje dus voor een
fiets die zich vastbijt in het asfalt. geslaagde fietsvakantie. En dank-
Ik koos de Sparta 3021Een zij het Vetta Comfort-zadel zit ik
hybride die met z'n 21 verenellin- na afloop van mijn 'tour-etappe'
gen klimt en daalt als de beste. öök nog lekker.
Bel voor de dichtstbijzijnde dealer; 055 - 55 09 22
P onze verslaggever
L™echt/Amersfoort - „Voor de rei-
is de trein een slecht soort
fh'oer geworden. Ronduit onbe-
«uwbaar. Er is een hausse aan
ten °ver vertragingen." Rei-
«vereniging Rover slaat
1-. een structureel probleem ge
zien. Het rijst nu echt de pan uit. De
«W™. de nieuwe reisregels in
j. n 'e'dde al tot veel klachten. De
(tj e dienstregeling heeft vanaf eind
tin h tot e.en sterke verergering
J yertragingen. Onze telefoon
«wodgloeiend."
tenvj£ westen van het land ko-
jf1raS®gen van soms een uur met
ietï® maat van de klok voor. Massa-
Itntm f300*1 naar speciale evene-
Luzoals afgelopen weekeinde de
^en 'n Ben Helder en popcon-
tussen de rails.
■Beem '01 'J0PU?p5ri|
el y 'siqaaj >||o/v\ g 'dooujpaipueiu c r
leidde ook tot
Inbeeld ta!ar Den Helder van biÉ
IkfnL i,ee uur vanuit Amsterdam,
h Haaë- Terwijl
0Pïerno„8ZOe van die evenementen
iteeJ to„elWa,ren de trein te nemen,
per, de vw en> bestuurslid van Ro-
P'erioSÏ® Va« r-eizigers open-
bha„ Amersfoort, zegt begrip
Zn/°or de problemen van de
|»hTadat rlft88 Puorwegen.
°yerheid meer dan een halve
6 de infrastructuur verwaar
loosde, moet een verzelfstandigde NS
een snelle inhaalslag maken. Dat kan
natuurlijk niet met een druk spoorweg
net waarin nog steeds hele stukken met
enkele baantjes zitten, zoals tussen Den
Bosch en Nijmegen."
Wat de reizigersvereniging Rover
dwars zit is vooral de 'peptalk' van het
eigenwijze NS-management. „Ze wil
len nieuwe soorten klanten aantrekken,
met name de lange-afstands-zakenrei-
ziger. Intussen vergeten ze de bestaan
de treinklanten, de minder winstgeven
de forenzen. We gaan ervoor, roept de
NS dan. Maar waar gaan ze voor, denkt
een treinreiziger die de dupe is van ver
tragingen."
De woordvoerder van NS Reizigersver-
voer geeft toe dat het spoor de afgelo
pen anderhalve maand kampt met ver
tragingen, maar ontkent dat die wel
eens oplopen tot een uur: 'sterk over
dreven'.
Het ligt volgens de NS aan een ongeluk
kige samenloop van omstandigheden:
invoering van een nieuwe dienstrege
ling ('dat geeft elk jaar de eerste week
wat kleine problemen, dat moet er ins
lijten'), weersinvloeden ('we hebben
veel blikseminslagen in korte tijd ge
had'), sein-, wissel- en stroomstoringen
en werkzaamheden aan het spoor
Vertragingen zijn volgens de reizigersvereniging Rover niet langer meer incidenten, maar een structureel probleem
bij de Spoorwegen. foto cor viveen
waardoor hele stukken baan buiten
dienst gesteld moeten worden.
Volgens Kees Nieuwenbroek van NS
Reizigers klopt het beeld niet dat sinds
de nieuwe dienstregeling de treinen
niet meer op tijd rijden. Het nieuwe
spoorboekje heeft, meer dan in vorige
jaren, de treinenloop wel even op z'n
kop gezet, dat klopt.
Dat komt, omdat de regionale routema
nagers een veel grotere invloed op de
dienstregeling hebben. Maar nu zou de
dienstregeling al weer 'goed lopen': „In
90 procent van de gevallen rijden we
weer op tijd. Al realiseer ik me dat dat
een landelijk gemiddelde is. Want on
dervraag je in de Randstad treinreizi
gers, dan hoor je dat die practisch dage
lijks wel een minuut of wat te laat ko
men."
Rover-bestuurslid Van Keulen snuift
verontwaardigd over dat percentage.
„Wij onderzoeken dat, net als de Con
sumentenbond, regelmatig en komen
dan steeds op een veel hoger percentage
vertragingen uit. NS kijkt alleen naar
de aankomsttijd op het eindstation en
niet naar de ellende van missen van
aansluitingen door vertragingen op tus
senliggende stations op de lijn."
Hij woont zelf in Zutphen en zegt nu
'op alle momenten van de dag' regelma
tig met vertragingen geconfronteerd te
worden. „Zo heeft een station als Arn
hem een veel te kleine capaciteit; daar
zijn veel problemen met vertragingen
bij overstappen."
Het aantal werkzaamheden aan het
spoor is dit jaar 'extreem' groot. Omdat
het om grote projecten gaat, moeten he
le stukken baanvak tijdelijk buiten
dienst genomen worden. De planning
voor grootschalige werkzaamheden aan
stations en sporen loopt tot in 1997.
Vooral de 'oude lijn' Amsterdam-Haar-
lem-Leiden-Den Haag-Rotterdam-
Roosendaal geeft problemen, en zal dat
voorlopig ook wel blijven geven. De
nieuwe spoortunnel in Rotterdam mag
dan inmiddels viersporig zijn en voor
verlichting van de problemen zorgen,
maar pas als de hele lijn op vier sporen
kan rijden zal de treinenloop soepeler
gaan.
Op verschillende plekken wordt aan die
lijn gewerkt aan baanvakverdubbeling
en vernieuwing van stations, zoals tus
sen Leiden en Den Haag. In het week
einde van 18 en 19 augustus gaat, na de
ochtendspits van vrijdag, die hele lijn
er tijdelijk uit. „Anders duurt het werk
veel langer en zullen treinen toch steeds
vertragingen oplopen."
Vanaf volgend jaar moet het op de 'ou
de lijn', en op en om het centrale knoop
punt (en knelpunt) Utrecht, beter gaan
als de 'hartinfarcten' weggeopereerd
zijn.
Rover heeft er als spreekbuis van de
treinreizigers, moeite mee dat kleine
voorvallen als blikseminslag zulke ster
ke gevolgen hebben. „Er kan bij de NS
niet het geringste misgaan of de boel
loopt in de war, in het hele land." De
NS-woordvoerder wijst op de sterke
olievlekwerking.
„Via Roosendaal heeft de lijn Vlissin-
gen-Den Bosch-Nijmegen een sterke
relatie met de oude lijn. Vertraging op
de ene lijn werkt gauw door op de ande
re."
Gisteren lekte een intern memo uit van
de verkeersleiding van NS van half ju
ni: een brandbrief dat de toename van
de vertragingen structureel van aard
dreigt te worden. 'Een signaal om bij
tijds actie te ondernemen, en dat is in
middels al gebeurd', relativeert de NS-
woordvoerder die brief nu.
De kwaliteit van het reizigersvervoer
per trein loopt gevaar, vindt de reizi
gersvereniging Rover echter. Steef van
Keulen: „Het loopt nu de spuigaten uit.
De hele dienstregeling is overhoop ge
gooid en een rommeltje geworden."