ferkeer in weekeinde leer druk 'Trein is onbetrouwbaar soort vervoer geworden' 'Eindelijk begraven zoals hij het wilde' )e>re|Fd Zuidenwind stuwt 6zomervis' Noordzee binnen I $8 akanties Midden-Nederland Opnieuw onduidelijkheid rond Albert Heijn-zaak fcwdS^megenenhet BINNENLAND A3 ferbod reclame [oor tabak helpt ;ezondheid niet' Antroposofische boer uit Aalten krijgt toch laatste rustplaats op eigen erf Met een 'col' van 15% teer je je fiets wel kennen. Reizigersvereniging Rover slaat alarm na stroom van klachten ERDAG 13 JULI 1995 A2 instem DONDERDAG 13 JULI 1995 België en Luxemburg: Donder dag zonnige perioden en op dè meeste plaatsen droog. Vrijdag half tot zwaar bewolkt en enke le regen- of onweersbuien. Mid- dagtemperatuur rond 24 graden maar donderdag in de Ardennen nog rond 28 graden. Noord- en Midden-Frankrijk Donderdag perioden met zon maar in de westelijke departe- menten toenemende bewolking en buien, ook met onweer. Vrij dag overal meer bewolking en enkele buien, in het oosten ook met onweer. Donderdag maxi ma rond 30 graden, op de Bre tonse en Normandische stran den rond 23. Vrijdag overal min der warm. Zuid-Frankrijk: Eerst zonnige perioden en droog maar van het westen uit meer bewolking en vooral vrijdag enkele regen- en onweersbuien. Aan de kusten van de Middellandse Zee blijft» het droog. Donderdag maxima van 30 graden of meer; alleen langs de Atlantische kust min der warm. Vrijdag uiteenlopend van 23 geraden bij Biarritz tot lo kaal 32 in de Provence. Portugal: In het zuiden vrij zon nig maar naar het noorden toe ook nu en dan wolkenvelden. Vrijwel overal droog. Middag- temperatuur donderdag uiteen lopend van 19 graden aan de Co- sta Verde tot plaatselijk 27 gra den in het binnenland. Vrijdag overal wat warmer. Spanje: Langs de costa's in het zuiden en oosten vrij zonnig en temperaturen rond 30 graden. Ook in het binnenland veel zon en hoge maxima, plaatselijk tot 36 graden. In het noorden naast zon ook wolkenvelden en kans op een bui, mogelijk met on weer. Maxima langs de Golf van Biskaje ongeveer 22 graden. Canarische Eilanden: Overwe gend zonnig en droog. Tempera tuur ongeveer 28 graden. Italië: Flinke perioden met zon en lokaal een onweersbui. Tem peratuur ongeveer 31 graden. Corsica en Sardinië: Droog en vrij zonnig. Middagtemperatuur rond 30 graden. Griekenland en Kreta: Vrij zon nig; ook een lokale onweersbui. Op de Egeische Zee nogal wat wind. Middagtemperatuur on geveer 30 graden, landinwaarts plaatselijk iets hoger. Duitsland: Perioden met zon. Enkele (onweers)buien, donder dag nog met een zeer lokaal ka rakter, vrijdag op veel plaatsen. Middagtemperatuur tussen 25 graden in het noorden en 30 in het midden en zuiden. Zwitserland: Af en toe zon maar ook enkele fikse regen- of on weersbuien. Middagtempera tuur ongeveer 28 graden. Polen: Flinke perioden met zon, vooral 's avonds en 's nachts hier en daar een regen- of onweers bui. Middagtemperatuur rond 29 graden, in het uiterste noor den iets lager. Tsjechië en Slowakije: Perioden met zon, van tijd tot tijd ook ;17- kans op een regen- of onweers- lert: bui. Temperatuur ongeveer 31 graden. HORIZONTAAL: 1. Atelier van de omroep (61; 7. Knijpend vaartuig (5); 8. Om er de zangeres wakker te houden (5); 9. Om te beklimmen in het onderwijs (5); 10. Bij u in de mand wordt vis bewaard (4); 11. Kleine overdekte speelplaats (6); 12. Daarbij zijn die dieren niet dom (6). VERTIKAAL: 2. Jongen en meisje met Perzisch geld (5); 3. Het schaamtegevoel van die persoon (6); 4. Richting van een militair wapen (6); 5. Auto boven de maat (4); 6. Goed weg zonder dat men het doel weet 18); 10. Bot in Engeland geweest (4); 11. Modieuze beweging (3). horize verslaggever Lden/Texel - Aanhouden- 'jdenwinden stuwen sinds jegin van de jaren '90 jls meer tropische vis uit 0 zuidelijke wateren (Noordzee- en Waddenzee, beroepsvissers passen zich en het gevolg is dat een „ervis' als de mul, hijge nd de koning van de poon roor 11 gulden de kilo in jjerlandse viswinkels ligt. e exotisch nog is de trekkers- je gewoonlijk voor de kust .ffest-Afrika zwemt. Deze vis j,afgelopen winter vijf keer in Jtrlandse netten terecht geko- prie keer bij Zeeuwse vissers en tweemaal bij vissers in de buurt van Texel. Volgens Ecomare, het informatie centrum voor Wadden en Noord zee gaat het bij de zogenaamde 'zomerse' vissen om trekkersvis- sen, zeekarpers en de zonnevis. De populatie trekkersvissen in de Afrikaanse wateren is de afgelo pen twintig jaar fors uitgebreid. Mede hierdoor komen trekkers- vissen iets vaker in de Europese wateren voor. Een tweede reden is volgens Ecomare een verandering van het stroompatroon in de wa teren van Noordwest-Europa Volgens het Rijksinstituut voor Visserijonderzoek (RIVO) in Ij- muiden heeft de komst van warm- watervissen vooral te maken met dominante zuidenwinden: die stu wen warm water door Het Kanaal naar het noorden en met dat water komen die vissen mee. Het RIVO wijst erop dat er in het verleden eerder periodes zijn ge weest dat de zomerse vissen naar het noorden trokken: twee keer in de jaren '50 en ook een keer in het begin van de jaren'70. De trekkersvis is in Nederland in derdaad geen onbekende. Het eer ste exemplaar werd in 1930 opge vist in de toenmalige Zuiderzee nabij Amsterdam. Deze vis leefde jarenlang in het aquarium van Artis. Pas in 1968 volgde nummer twee. Sinds 1970 zijn er voor de Nederlandse kust ongeveer twintig exemplaren ge vangen. Ook uit het Middellandse-Zeege- bied verschijnen steeds meer vis sen in de Wadden- en Noordzee. Sommige komen slechts zo nu en dan als de temperatuur gunstig is. Anderen verblijven geregeld in het zuidelijk deel van de Noord zee, terwijl weer anderen als eie ren en larven de Noordzee bin nendrijven. Dat geldt onder meer voor de zeebarbeel, ook wel ko ning van de poon of mul genoemd, 's Winters verschijnt de zonnevis soms tijdens zijn voedseltochten in de Noordzee en ook de zeebra sems komen langs, hoewel hun hoofdverspreidingsgebied veel zuidelijker ligt. Een vaste plaats in de Noordzee hebben ze niet. Twee weken geleden is in het oos telijk Waddengebied een zeekar- pertje gevangen, wat ook uitzon derlijk is. Uit onderzoek is intussen geble ken dat de tong, een vissoort met een voorkeur voor warme zeebo dems, steeds verder naar het noor den van de Noordzee oprukt. Het ministerie van landbouw, natuur beheer en visserij pleit er dan ook voor dat de grens (breedtegraad) voor de tongvangst wordt aange past. Ook dat kan, aldus het RIVO te maken hebben, met een tijdelij ke opwarming van het Noordzee water. Een woordvoerder van Ecomare waagt zich niet aan een sluitende verklaring: „De juiste oorzaken zijn niet mak kelijk te geven. Vaststaat dat het water in de Noordzee in de afgelo pen jaren iets warmer is gewor den. Dat kan deels te maken heb ben met natuurlijke veranderin gen in het stroompatroon van de wateren. Een opwarming als ge volg van door de mens veroor zaakte klimaatveranderingen is natuurlijk ook mogelijk, maar harde bewijzen hebben we ge woon niet." nebergen (anp) - Het begin van de bouwvak- en de toolvakanties in het midden van Nederland leidt ko- rad weekeinde tot grote drukte op de wegen. Dat ver- achten de ANWB en de meldkamer van de landelijke jitiediensten in Driebergen. fin de rest van Europa, vooral de wegen naar het zuiden, rien opstoppingen als gevolg ivakantiedrukte voorzien. Nederland worden morgen- Idag en zaterdag files ver at op de A2 (bij Boxtel, op de eg Eindhoven en rond piastricht), de A9 (Amstelveen- ar), de A12 (bij knooppunt I ilperbroek), de A16 (Rotter- I an-Breda), de A50 (Arnhem- peldoorn), de A58 (Eindhoven- iissingen) en op de wegen naar t en de Veluwe. Mr zaterdag worden opstop- verder voorzien op de A6 inmeloord-Joure), de N9 (Alk- Jioningen (anp) - Een algeheel 1 op tabaksreclame zal de olksgezondheid nauwelijks ten I lede komen. Wel zullen kranten tijdschriften hierdoor een be- mgrijke inkomstenbron moeten I Ben, waardoor de pluriformi- itvan de media in gevaar komt. lat schrijven de Groningse oogleraren economie prof.dr. J. tayl en prof.dr. P. Leeflang in a artikel in het blad Internatio- al Business Review. Zij reage- B hiermee op de onlangs opge- aaide discussie over een algeheel rtodop tabaksreclame, tatanders van een reclame- <ftod wijzen op een verband Ben reclame en verkoop van tokwaren. daarvoor steevast a veer laten, totale omzet in de tabaksin- «trie neemt onder invloed van ttlame nauwelijks toe. De pro- Wie leidt er hooguit toe dat ro- overstappen van het ene op net andere merk. 'sbaksreclame °P radio en tele- ®ie is al sinds jaar en dag verbo- Kranten en tijdschriften ï'onen goed garen bij dat ver- want die kunnen zodoende Woers een flink deel van het re- fOebudget van de tabaksin- ®rie in de wacht slepen. maar-Den Helder), de N57 (Rot terdam-Middelburg) en de N59 (Hellegatsplein-Zierikzee). Bovendien zijn er aan het einde van de week enkele evenementen waar veel publiek wordt ver wacht, zoals het North Sea Jazz Festival in Den Haag, de Visserij- dagen in Bruinisse en het Tropi- cana-festival in Zandvoort. Volgens de ANWB en de meldka mer wordt het dit weekeinde voor mensen die naar Frankrijk of Spanje reizen moeilijk de route af te leggen zonder oponthoud. Morgen -14 juli - viert Frankrijk de nationale feestdag. De drukte begint al in België waar morgenmiddag en zaterdag de wegen naar de kust en de Ar dennen verstopt kunnen raken. In Frankrijk.,worden opstoppin gen verwacht op de wegen tussen Parijs en Nice en Parijs en Bor deaux en op de wegen rond de grote steden. De Franse politie adviseert zelfs de weg tussen Pa rijs en Nice maar helemaal te mijden. In Duitsland komt een grote stroom reizigers op gang naar het zuiden en oosten. Als gevolg daarvan verwacht de politie gro te drukte op de A3 (Frankfurt- Neurenberg), de A5 (Karlsruhe- Basel), de A6 (Mannheim-Heil- bronn) en de A8 (München-Salz- burg). Ook op de wegen naar Ber lijn, Denemarken en de Oostzee kust zal het druk zijn. Bij de grensovergangen met Tsjechië en Oostenrijk zullen de wachttijden oplopen. In Oostenrijk worden opstoppin gen verwacht op de AIO (Salz- burg-Villach), de A12 (Kufstein- Landeck), de A13 (Brennerauto- bahn), de Al (Salzburg-Wenen) en de B314 (Fernpasroute). Ver keer naar Hongarije moet reke ning houden met lange wachttij den aan de grenzen. In Zwitserland kan het in het weekeinde erg druk worden op de N2 (Basel-Chiasso) en bij de Got- thardttunnel. Verder kunnen er files ontstaan op de wegen rond Zurich, Bern en Lausanne. In Ita lië wordt het druk rond de steden en meren in het noorden en op de routes naar de kusten. De twee zoons van de Aaltense Henk van Ipenburg staan naast het graf van hun vader, dat ze net hebben gevuld met grond. Een grote grafsteen markeert de laatste rustplaats. foto anp Door Gert Hengeveld Aalten - Tsjak, tsjak, tsjak. Het is het geluid van een spade, die de grond in gaat. Het is woensdagmorgen kwart voor tien. Remeo van Ipenburg werkt zich in het zweet. Hij is bezig de graf kuil van zijn vader, die om half elf ter aarde wordt besteld, verder uit te die pen. Het is kort dag want het gat moet nog een flink stuk dieper; dat zijn de of ficiële voorschriften. „Het graf moet tien centimeter boven de hoogst geme ten waterstand," weet Remco, Het gat is gegraven op exact dezelfde plek waar Henk van Ipenburg eerder ter aarde werd besteld. Het is een schaduwrijke omge ving, omringd door veel wilde planten en bo men. En door bloeiende, soms metershoge be- reklauwen. Een idyllische plek. „Zo wilde vader het. Hij wilde op deze manier en op de ze plaats worden begraven," vertelt Remco. Ruim twee jaar geleden overleed Henk van Ipenburg uit Aalten op 56-jarige leeftijd. Zijn familie begroef hem vervolgens op eigen erf, bij hun biologisch-dynamische boerderij aan de Driehonderdmeterweg in de buurtschap Haart. Dat gebeurde op eigen verzoek, omdat de overledene als antroposoof en aanhanger van de leer van Rudolf Steiner eerder te ken nen had gegeven dat hij met zijn grond ver bonden wilde blijven. Om moeilijkheden met de gemeente en de po litie te omzeilen, deden de nabestaanden, moeder Trudy en de zoons Jeroen, Erik en Remco, aangifte van vermissing. Hun vader zou met onbekende bestemming zijn vertrok ken. Hij zou in Duitsland wonen bij een nieu we vriendin. In september van het vorig jaar achterhaalde justitie echter de ware toedracht en werd het stoffelijk overschot opgegraven en ter aarde besteld op de algemene begraafplaats in Aal ten. Snel daarop diende de familie Van Ipenburg het verzoek in om de overledene weer op ei gen erf te mogen begraven. Dat verzoek werd uiteindelijk door de gemeente ingewilligd. Gisteren mocht het stoffelijk overschot van Van Ipenburg senior opnieuw worden begra ven. In dezelfde eikehouten kist en op dezelf de plek waar hij eerst ter aarde was besteld, Voor moeder Trudy is het een speciale dag. „Voor mij is deze begrafenis een hoogtepunt en een afsluiting. Een afsluiting van alle el lende die we tot dusver hebben meege maakt," vertelt ze. Toch overheersen de positieve gevoelens. Trudy heeft ervaren dat er, vanwege alle pu bliciteit, meer begrip is gekomen voor de leefwijze van haar en haar zoons. „De men sen zijn veel vriendelijker geworden. Ze staan veel meer open voor onze manier van denken, heb ik gemerkt." De Van Ipenburgs, die zeventien jaar geleden vanuit Bussum neerstreken in de Achter hoek, zijn antroposofen. Ze bewerken hun akkers daarom zonder kunstmest en de ge wassen zonder bestrijdingsmiddelen. Trudy: „Dat werd door de omgeving niet geaccep teerd. Maar dat is nu anders geworden. Ge lukkig maar." Het graf wordt gemarkeerd door een opval lende brok natuursteen. De kei is zevenhon derd kilo zwaar. Op de steen heeft de familie eigenhandig een inscriptie aangebracht. 'Lang geleden, moegestreden, rust in vrede', staat er als tekst te lezen. De grafsteen werd gekocht bij een tuincentrum in Groenlo en werd afgelopen dinsdag geplaatst. Dat viel niet mee. Remco: „Het moest allemaal met handkracht. Dus duurde het een hele tijd voordat-ie op zijn plaats stond." Naast het graf hebben de Van Ipenburgs een kapelletje gemetseld. Daarin staan behalve een Christusbeeld ook kaarsen en potjes, waarin wierookstokjes kunnen worden ge brand ter ere van de overledene. Inmiddels is het bijna half elf en het erf van de biologisch-dynamische boerderij loopt vol met genodigden. Er zijn veel vrienden en be kenden - en journalisten. Er is koffie en cake, die aan lange tafels wordt geserveerd. Dan is het ogenblik van de herbegrafenis aangebro ken. Langzaam gaan de deuren van de paar- destal open. Erik, Jeroen, Remco en Wim van Ipenburg, de broer van de overledene, dragen de kist met het stoffelijk overschot naar bui ten. Bij het graf is er een klein oponthoud. De tou wen waarmee de kist naar beneden moeten worden gelaten, blijken te kort en moeten worden verlengd. Remco treedt op als redder in nood. De plechtigheid zelf duurt een kleine twintig minuten. Nadat de kist in het graf is neerge laten, spreekt zoon Erik de grafrede uit. Hij heeft het over een 'lange slingerweg' die zijn vader moest gaan. En over 'een witte duif, die hem kwam roepen'. Daarna gooit de familie Van Ipenburg zwijgend het graf dicht. Het geluid van de spaden wordt af en toe over stemd door de vogels. J MS V5 Deze zomer verplaats ik me op de fiets en wat me voor heen al pedalerend bijna nooit overkwam, gebeurt me nu vrijwel dagelijks: ik haal per rijwiel treinen in. Niet dat ik me met Indurain-achtige snelheden over het wegdek beweeg, ik haal amper een snorfiets-tempo. Nee het komt, omdat inmiddels in volle hevigheid duidelijk is geworden dat die NS-slogan niet 'We gaan ervoor', maar 'We staan ervoormoet luiden. Met ervoor wordt stilstand vóór het station bedoeld. Het blijkt dat ze binnen de NS de diverse afdelingen zo ver geprivatiseerd hebben dat er geen enkel logisch ver band en dus ook geen dienstregeling meer te handhaven valt. Dat komt natuurlijk door al die reclamespotjes; al die voorheen onbeduidende onderknuppels hebben zich voor de camera allemaal heel nadrukkelijk mogen pro fileren en ze zijn nu zo arrogant dat er geen land meer mee te bezeilen, of liever te betreinen valt. In handen van de huidige NS zal de TGV verworden tot een regionale boemel en met een beetje pech zal de druk op de autowegen alleen maar toenemen. Dat krijg je als je het subtiele onderscheid tussen vervoeren en te ver voeren niet wenst te maken. MERIJN Arnhem (anp) - Een definitieve ontrafeling van de overvallen op Albert Heijnwinkels in Baarn en in Oosterbeek laat voorlopig nog op zich wachten. Het gerechtshof in Arnhem hield gisteren de zaak tegen de tot negen jaar veroordeelde Piet B. aan in afwach ting van de rechtszaak tegen de andere verdachte, Bobby B.. De hoofddader Appie A. wees kortgeleden Bobby B. aan als de mededader van de overval in Oos terbeek waarbij twee personeels leden om het leven kwamen. De onschuld van Piet B., die al twee jaar vanuit de cel met man en macht probeert zichzelf vrij te pleiten, leek daarmee vast te staan. A. echter verklaarde ook dat Piet B. wél bij de overval in Baarn was, eind 1989. Daar werd toen niet ge schoten. In tegenstelling tot de overval in Oosterbeek is in Baarn wel geld buitgemaakt; ruim 270.000 gulden. Justitie maakt sinds de onthullin gen van A. jacht op Bobby B., die op 'vakantie' is in het buitenland, maar zich, volgens zijn advocaat beschikbaar houdt voor de politie. Op 15 augustus moet de man zich bij de rechtbank in Arnhem ver antwoorden voor de overval in Oosterbeek. De hoger beroepzaak van Piet B. in Arnhem is zó nauw verweven met die van Bobby B.dat op voor stel van het hof besloten is de uit komst van die rechtbankzaak af te wachten. Volgens Piet B. en zijn advocaat mr. Bovens kan uit die zaak alleen maar naar voren komen dat Bob by B. of iemand anders ook iets te maken had met de overval in Baarn. Piet B. heeft, volgens Bo vens, in elk geval met beide zaken niets te maken. Dat Piet B. tot oktober in ieder ge val in zijn cel moet blijven en dan ruim twee jaar 'onschuldig' vast zit, nemen zij op de koop toe. Het hof wil geen schorsing van de voorlopige hechtenis. (ADVERTENTIE) Sparta 3021 M/V met Sachs 3x7 versneüingssysteem en hydraulische remmen. Adviesprijs f 1.429,- Cols van 15% vragen om een Perfect maatje dus voor een fiets die zich vastbijt in het asfalt. geslaagde fietsvakantie. En dank- Ik koos de Sparta 3021Een zij het Vetta Comfort-zadel zit ik hybride die met z'n 21 verenellin- na afloop van mijn 'tour-etappe' gen klimt en daalt als de beste. öök nog lekker. Bel voor de dichtstbijzijnde dealer; 055 - 55 09 22 P onze verslaggever L™echt/Amersfoort - „Voor de rei- is de trein een slecht soort fh'oer geworden. Ronduit onbe- «uwbaar. Er is een hausse aan ten °ver vertragingen." Rei- «vereniging Rover slaat 1-. een structureel probleem ge zien. Het rijst nu echt de pan uit. De «W™. de nieuwe reisregels in j. n 'e'dde al tot veel klachten. De (tj e dienstregeling heeft vanaf eind tin h tot e.en sterke verergering J yertragingen. Onze telefoon «wodgloeiend." tenvj£ westen van het land ko- jf1raS®gen van soms een uur met ietï® maat van de klok voor. Massa- Itntm f300*1 naar speciale evene- Luzoals afgelopen weekeinde de ^en 'n Ben Helder en popcon- tussen de rails. ■Beem '01 'J0PU?p5ri| el y 'siqaaj >||o/v\ g 'dooujpaipueiu c r leidde ook tot Inbeeld ta!ar Den Helder van biÉ IkfnL i,ee uur vanuit Amsterdam, h Haaë- Terwijl 0Pïerno„8ZOe van die evenementen iteeJ to„elWa,ren de trein te nemen, per, de vw en> bestuurslid van Ro- P'erioSÏ® Va« r-eizigers open- bha„ Amersfoort, zegt begrip Zn/°or de problemen van de |»hTadat rlft88 Puorwegen. °yerheid meer dan een halve 6 de infrastructuur verwaar loosde, moet een verzelfstandigde NS een snelle inhaalslag maken. Dat kan natuurlijk niet met een druk spoorweg net waarin nog steeds hele stukken met enkele baantjes zitten, zoals tussen Den Bosch en Nijmegen." Wat de reizigersvereniging Rover dwars zit is vooral de 'peptalk' van het eigenwijze NS-management. „Ze wil len nieuwe soorten klanten aantrekken, met name de lange-afstands-zakenrei- ziger. Intussen vergeten ze de bestaan de treinklanten, de minder winstgeven de forenzen. We gaan ervoor, roept de NS dan. Maar waar gaan ze voor, denkt een treinreiziger die de dupe is van ver tragingen." De woordvoerder van NS Reizigersver- voer geeft toe dat het spoor de afgelo pen anderhalve maand kampt met ver tragingen, maar ontkent dat die wel eens oplopen tot een uur: 'sterk over dreven'. Het ligt volgens de NS aan een ongeluk kige samenloop van omstandigheden: invoering van een nieuwe dienstrege ling ('dat geeft elk jaar de eerste week wat kleine problemen, dat moet er ins lijten'), weersinvloeden ('we hebben veel blikseminslagen in korte tijd ge had'), sein-, wissel- en stroomstoringen en werkzaamheden aan het spoor Vertragingen zijn volgens de reizigersvereniging Rover niet langer meer incidenten, maar een structureel probleem bij de Spoorwegen. foto cor viveen waardoor hele stukken baan buiten dienst gesteld moeten worden. Volgens Kees Nieuwenbroek van NS Reizigers klopt het beeld niet dat sinds de nieuwe dienstregeling de treinen niet meer op tijd rijden. Het nieuwe spoorboekje heeft, meer dan in vorige jaren, de treinenloop wel even op z'n kop gezet, dat klopt. Dat komt, omdat de regionale routema nagers een veel grotere invloed op de dienstregeling hebben. Maar nu zou de dienstregeling al weer 'goed lopen': „In 90 procent van de gevallen rijden we weer op tijd. Al realiseer ik me dat dat een landelijk gemiddelde is. Want on dervraag je in de Randstad treinreizi gers, dan hoor je dat die practisch dage lijks wel een minuut of wat te laat ko men." Rover-bestuurslid Van Keulen snuift verontwaardigd over dat percentage. „Wij onderzoeken dat, net als de Con sumentenbond, regelmatig en komen dan steeds op een veel hoger percentage vertragingen uit. NS kijkt alleen naar de aankomsttijd op het eindstation en niet naar de ellende van missen van aansluitingen door vertragingen op tus senliggende stations op de lijn." Hij woont zelf in Zutphen en zegt nu 'op alle momenten van de dag' regelma tig met vertragingen geconfronteerd te worden. „Zo heeft een station als Arn hem een veel te kleine capaciteit; daar zijn veel problemen met vertragingen bij overstappen." Het aantal werkzaamheden aan het spoor is dit jaar 'extreem' groot. Omdat het om grote projecten gaat, moeten he le stukken baanvak tijdelijk buiten dienst genomen worden. De planning voor grootschalige werkzaamheden aan stations en sporen loopt tot in 1997. Vooral de 'oude lijn' Amsterdam-Haar- lem-Leiden-Den Haag-Rotterdam- Roosendaal geeft problemen, en zal dat voorlopig ook wel blijven geven. De nieuwe spoortunnel in Rotterdam mag dan inmiddels viersporig zijn en voor verlichting van de problemen zorgen, maar pas als de hele lijn op vier sporen kan rijden zal de treinenloop soepeler gaan. Op verschillende plekken wordt aan die lijn gewerkt aan baanvakverdubbeling en vernieuwing van stations, zoals tus sen Leiden en Den Haag. In het week einde van 18 en 19 augustus gaat, na de ochtendspits van vrijdag, die hele lijn er tijdelijk uit. „Anders duurt het werk veel langer en zullen treinen toch steeds vertragingen oplopen." Vanaf volgend jaar moet het op de 'ou de lijn', en op en om het centrale knoop punt (en knelpunt) Utrecht, beter gaan als de 'hartinfarcten' weggeopereerd zijn. Rover heeft er als spreekbuis van de treinreizigers, moeite mee dat kleine voorvallen als blikseminslag zulke ster ke gevolgen hebben. „Er kan bij de NS niet het geringste misgaan of de boel loopt in de war, in het hele land." De NS-woordvoerder wijst op de sterke olievlekwerking. „Via Roosendaal heeft de lijn Vlissin- gen-Den Bosch-Nijmegen een sterke relatie met de oude lijn. Vertraging op de ene lijn werkt gauw door op de ande re." Gisteren lekte een intern memo uit van de verkeersleiding van NS van half ju ni: een brandbrief dat de toename van de vertragingen structureel van aard dreigt te worden. 'Een signaal om bij tijds actie te ondernemen, en dat is in middels al gebeurd', relativeert de NS- woordvoerder die brief nu. De kwaliteit van het reizigersvervoer per trein loopt gevaar, vindt de reizi gersvereniging Rover echter. Steef van Keulen: „Het loopt nu de spuigaten uit. De hele dienstregeling is overhoop ge gooid en een rommeltje geworden."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 3