'Aanbod creëert publiek' Eenzaam, leeg bestaan in Taiwan Luiers en liefde in romantische komedie 'Jack and Sarah' Getekend spookje 6Casper' jaagt mensen schrik aan Geo-sculptuur bestem ZOMER-GIDS D3 nieuwe Chassé Cinema buistere geheimen in club Exotica Gouden Leeuw-winnaar 'Vive 1'amour' V&C£ngS' Keb Mo' Armstrong wu Joy' James Moskes '95 Jimmy Lafave Beathoven Rock du Magie Frankie Ambiorex Pukkelpop Ook in de bioscoop ïRDAG 13 JULI 1995 M toonstelling is opgezet in het J j der van het cultureel akk0 J met de republiek Hongarije T Tot 15 oktober, dagelijks, bey op maandag, van 9.30 tot 17.00 our I IN 1993 kocht het Zeeuws Mi seum 'The North Atlantic Sanl rai' aan, een landschapsbescy vende ofwel geo-sculptuur^J"' Amsterdamse kunstenaar WaW Bien. Het werk is onderdeel van drieluik dat is ontstaan na dive se bezoeken aan IJsland in J begin van de jaren tachtig twee andere luiken bevinden zj. in de collectie van het Stedelj? Museum in Amsterdam. The North Atlantic Samurai staat uit meerdere delen en een hele zaal. Bien heeft het oo spronkelijk concept aangena aan de ruimten in het Zeem museum en aan nieuwe, eigen i zichten. Het museum heeft het werk aa, gekocht vanwege betrokkenhe bij het land en het landschap, j ook bij veel Zeeuwse kunstenaa, wordt aangetroffen en vanwej] de overeenkomsten tussen Bic werk en het Zeeuwse landscha In beide is de 'actieve' natuj aanwezig als bepalend en vor gevend landschapselement. „Dit leidt tot beeldassociatij met een vergelijkbare inhoudel: ke kracht", aldus het musea Het werk is te bezichtigen in i Koninklijke Vertrekken. Hi Zeeuws Museum is gevestigd aa de Abdij in Middelburg. Dinsdag tot en met vrijdag' 10.00 tot 17.00 uur; zaterdag, zo dag en maandag van 13.30 17.00 uur. (Tot 2 oktober). DONDERDAG 13 JULI 1995 programmeur Hetty Bosman optimistisch over t/m zo 12.00-17.00 uur - t/m 27 augl tus Watertoren Vlissingsestraat 239; Pauline Prior/Thea v/d Heuvel - Inst latie 'Het water lost de problemen s en 'Daglicht Israël'. - wo t/m zo 12.(1 17.00 uur - t/m 27 augustus OOSTKAPELLE Zeeuws Biologisch Museum Dui; vlietweg 6 - Enge Beestjes - Foto-te, toonstelling. De meest uiteenlopen kleine beestjes zijn door Ciska Lep aars vastgelegd m.b.v. een macroier di t/m vr 10.00-17.00; za t/m ma 131 17.00 uur -t/m 1 oktober Zeeuws Biologisch Museum Del vlietweg 6 - Grote Griezels - Exposit van de Duitse beeldend kunstera Hans Jahne - di t/m vr 10.00-18.00; 13.30-18.00; zo 10.00-18.00 uur-tlni oktober Zeeuws Biologisch Museum Did vlietweg 6 - Pas op!.sporen -Tehtoi stelling waar ook alles te horen, ken en voelen is. - di t/m vr 10.(j 18.00; za t/m ma 13.30-18.00; 10.00-18.00 uur - t/m 3 september SLUIS Raadskelder - Theo Jordans - Exp tie schilderijen, tekeningen en aqi rellen. - ma t/m za 13.00-17.00; i 14.00-17.00 uur-t/m 31 juli FILMS GOES Grand Theater - Flodder 3 -101D; matiërs HULST De Koning van Engeland - DeZ« nenprinses - Frank en Frey - Flodder - Jungle Book - Die hard with a venf ance - Bad Boys - Casper - Kiss of dei OOSTBURG Ledeltheater - Outbreak VLISSINGEN Alhambra - Die Hard - Frank Frey Bad Boys - Flodder 3 - De Zwanenpn ses - Casper ANTWERPEN Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17.00, 20.00 en 223, uur Drop Zone Zaal 2-14.30 en 17.00,20.00 en 22. uur Legends of the fall Zaal 3 - 14.30, 17.00, 20.00 en 22. uur Kiss of Death Zaal 4 - 14.30,17.00, 20.00,22.3d1 The quick and the dead Zaal 5 - 14.30, 17.00, 20.00 en 22. uur Dumb and Dumber Zaal 6 - 14.30, 17.00, 20.00 en 22- uur Bad Boys Zaal 7 - 14.30,17.00, 20.00 en U* uur Don Juan de Wlarco Zaal 8 - 14.30, 17.00, 20.00 en 2ü uur Carrington Zaal 9 - 14.30, 17.00, 20.00 en 22. uur The Hunted Zaal 10- 14.30,17.00 uur The to*® the hound 20.00 en 22.30 uur Heavenly Cr® Zaal 11 - 14.30,17.00, 20.00 en 24 uur Outbreak Zaal 12-14.30,17.00,20 en W» Yankee Zulu Zaal 13- 14.30,17.00 uur Ricrnei 20.00, 22.30 uur Forrest Jump Zaal 14- 14.30, 17.00, 20.00 en A uur Tank Girl „«j Zaal 15 - 14.30,17.00, 20.00 en uurBrainscan Zaal 16 - 14.30, 17.00, 20.00, uur The shawshank redempW j Zaal 17 - 14.30,17.00, 20.00 en 22- uur Malice Zaal 18 - 14.30, 17.00, 20.00 en uur Batman forever Zaal 19 - 14.30,17.00, 20.00 en A uur Flodder 3 „„„„nïl Zaal 20- 14.30, 17.00, 20.00 uur Rob Roy _„nn 22. Zaal 21 - 14.30, 17.00,20.00.2 uur uur The river wild ne7#i Zaal 22 - 14.30 en 17.00 uur De nenprinses n 20.00 en 22.30 uur Pulp W01 KNOKKE 3 Beverly Sereens - Flodoe f Boys - Carrington - Quick and the death - De 2 ses - Casper - Dumb Dum MsleW* Voor aanvangstijden van regiep3gi^. zie de Dagklapper op^de region jor Marjan Mes twee splinternieuwe cine- aazaaltjes in het Bredase fttassé Theater openen van- Lid stiiL Geen lekkere er of een smakelijke om eens even flink Blijk uit de bol te gaan. daar een verantwoord pro- na met vier verschillen- Ijjjjms van niveau. De ware „liefhebber - net weer even jand anders dan de gewone bioscoopbezoeker - weet j'ortaan weer waar hij te- echt kan in Breda. Iilet ons zomerprogramma wilde k meteen de juiste toon zetten oor onze toekomstige program ing", constateert drs. Hetty Uiman, filmprogrammeur van j Cinema en tevens belast Dde leiding. Een vrolijke ope- apper voor een wat breder vond zij niet noodzake lijk. 'Het zomerprogramma waarin 'liieFilmzomer is opgenomen, in zijn geheel representatief irons gemiddelde filmtheater- ibod. En tenslotte zijn wij jn commerciële bioscoop." [óegegeven: er zitten prachtige in het komende zomerpro- waaronder ook een aan- toppers van het laatste Film- liival Rotterdam. Het meren- il van het alternatieve film- ibod is daar trouwens van af- ;omstig. Bosman (38) is uiteraard a vaste bezoeker van dat festi- L „Dat zou ik voor geen geld missen", zegt zij, „hoewel iet hard werken is. Je zit toch ien dagen lang vijftien uur per films te kijken. Het is na- ïürlijk een raar beroep want je ift altijd in de fictie en zit de «te tijd in het donker. Als je buiten komt, realiseer je je pas weer waar je bent. Meteen na Rotterdam ga ik altijd naar het Filmfestival in Berlijn. Na afloop heb ik zo'n 130 films gezien." Hetty Bosman geeft toe dat zij lang niet alle speelfilms die zij in teressant vindt in Breda kan ver tonen. „Soms zijn er te weinig kopieën, maar ook niet alles wat je in Berlijn ziet, wordt aange kocht door de alternatieve film distributeurs. Een enkele keer importeren wij via de Vereniging van Brabantse Filmtheaters zelf een film. Voor een speciaal the mafestival bijvoorbeeld, want het is toch wel leuk om ook eens iets anders te brengen dan de andere filmtheaters." Kleiner publiek Dat het Bredase 'filmhuis' (film theater heet het tegenwoordig of ficieel) niet zelden maar matig wordt bezocht, zeker bij minder toegankelijke films, stoort Bos man niet. „Je bereikt per defini tie een kleiner publiek dan de bioscoop. Maar ik ben ervan overtuigd dat je door een conse quente programmering een geïn teresseerd filmpubliek kan kwe ken. Je moet natuurlijk niet al te vaak een extreme of excentrieke cineast brengen." „Maar ik vind het wel onze taak als gesubsidieerd filmtheater om het publiek toch zoveel mogelijk in aanraking te brengen met min der voor de hand liggende films. Zelf houd ik bijvoorbeeld erg van documentaires en daar wil ik be slist meer mee gaan doen in onze programmering." In Chassé Cinema met zijn twee filmzaaltjes wordt het aanbod verdubbeld ten opzichte van het voormalige Filmhuis Concordia. Bosman is niet benauwd dat het aanbod van minstens 30 voorstel lingen per week te groot zal zijn. „Aanbod creëert publiek, dat is een bekend gegeven. Net als een nieuw theater nieuw publiek aantrekt." „Het is belangrijk dat een (film)theater een herkenbaar ei gen gezicht heeft. Het publiek moet erop kunnen vertrouwen dat het daar vindt wat het zoekt. Veel films draaien op de verkeer de plek waardoor een prachtige film soms helemaal niet die aan dacht krijgt die hij verdient." Filmcollectieven Hetty Bosman is geboren in Til burg, maar klinkt weinig Bra bants en heeft ook iets doortas tends dat onbrabants aandoet. Ze is dan ook getogen in Groningen. Daarna heeft zij achttien jaar in Utrecht gewoond waar zij eerst Engelse taal en letterkunde stu deerde en vervolgens theaterwe tenschappen, met film als keuze vak. Zij studeerde af op een doc toraal scriptie getiteld Leve de film, weg met de mensen. Een on derzoek naar de tienjarige prak tijk van drie filmcollectieven: de Kritiese Filmers uit Breda, de Rode Lantaren en het Amster dams Stadsjournaal. „Die begon nen vanuit de gedachte dat je sa men met de mensen films moest maken, maar eindigden met film om het filmen." Bosman begon meteen na haar studie als programmeur bij het filmhuis en het margetheater van Stadsschouwburg Tilburg. Daar was zij in 1985 ook een van de initiatiefnemers van de Vereni ging van Brabantse Filmtheaters, waarvan ze nu voorzitter is. Deze vereniging is bij het publiek vooral bekend van de Brabantse themafestivals en de organisatie van filmcolleges. Korte tijd was Bosman beleids medewerkster bij deze vereni ging, waarna zij drie jaar lang Filmprogrammeur Hetty Bosman bij haar eigen Chassé Cinema, het filmtheater in de nieuwe Bredase schouwburg: 'Ik ben ervan over tuigd dat je door een consequente programmering een geïnteresseerd filmpubliek kan kweken.' foto cor viveen programmeur was van Filmthea ter Louis in Tilburg. Daar werd in tegenstelling tot bij het Breda se filmhuis met beroepskrachten gewerkt. Vrijwilligers „Het is voor de eerste maal", al dus Hetty Bosman, „dat ik met vrijwilligers werk. Het is een hele leuke club, goed gemotiveerde mensen die bijna allemaal over dag een baan hebben. Het is leuk dat deze mensen, die van film houden, niet alleen de kassa en de kaartcontrole doen, maar ook achter de bar staan, want dat be vordert het contact met de film bezoekers. "Het vrijwilligersbe- stand is van 25 uitgebreid naar veertig mensen. Iedere avond zijn er drie vrijwilligers aanwezig. In het roulatiesysteem hebben zij slechts een keer per week 'dienst'. Zij hoeven niet meer te projecte ren omdat er gebruik zal worden gemaakt van vijf speciale film operateurs, afkomstig uit het be stand van theatertechnici van het Chassé Theater. Zij gaan nieuwe FP-30-project- oren bedienen, hoofdzakelijk nog 35 mm. Geluidsweergave Bovendien hebben de twee film zaaltjes (117 en 72 plaatsen) een modern Dolby Surround System waardoor een goede geluidsweer gave is gegarandeerd. Wanneer er nu iets aan te merken valt op de projectie dan zal dat nog hoofd zakelijk het gevolg zijn van een beschadigde kopie, afkomstig van eerdere filmhuisvertoningen elders. „Maar dat komt tegen woordig met de 35-mm-films en professionele operateurs nog spo radisch voor", verzekert,Bosman ons. Chassé Cinema zal voortaan op woensdag, zaterdag en zondag ook vaste kindermatinees verzor gen. De nieuwe programmeur voelt er bovendien veel voor om ook ma tinees voor volwassenen in te stellen. Zij is ervan overtuigd dat veel, vooral oudere mensen, 'het heerlijk vinden om 's middags naar een mooie film te gaan, om dat ze 's avonds de deur niet uit willen.' „Ik denk dan onder meer aan bekende klassiekers." I Vanavond worden de eerste voor stellingen gehouden in Chassé Ci nema. Het driedubbele weekpro- gramma start vanavond om 19.00 uur met Polanski's horrorachtige thriller, Le Locataire (The Tenant) uit 1976. Om 20.00 uur begint het Filmzomer-propramma met Clair de Femme. Door Marjan Mes nachtclub Exotica dansen ïsjes halfnaakt voor betalende danten. Een van de meisjes, Èhristina, dat gekleed gaat als ien onschuldig schoolmeisje, rijgt steeds weer dezelfde bezoe ker. Een stille, zachtaardige, ge selde man, Francis, die telkens iontdaan vertrekt. Disc-jockey Eric ziet dit vaste contact met le pe ogen aan want hij heeft klaar blijkelijk iets met Christina. De film Exotica van de postmo derne Canadese cineast van Arm- afkomst, Atom Egoyan, heeft een broeierige sfeer van (liistere erotiek en gefrustreerde 'ten. Maar al gauw komt de njker er achter dat hier toch nog wat anders aan de hand is dan de ploitatie van zwoele lusten. De nachtclub, een geheimzinnig Wicht kitsch-paradijs, is een [luchthaven voor eenzame zielen. De bezoekers en de eigenaresse, B hoogzwangere vrouw, zijn al lemaal mensen met duistere ge- teimen, die langt verborgen blij- De kijker kan aanvankelijk al niet beoordelen waar het Jw gaat met de film, maar gaandeweg ontstaat er, ondanks |e cryptische dialogen en de on duidelijke verhoudingen tussen ges, een thrillerachtig, ■agfijn web van verbindingen. De «{uren hebben allemaal iets met aar te maken. Achter de mysterieuze, zichtbare werkelijkheid gaan voelbaar ver- |et, eenzaamheid en onmacht «uil. Geleidelijk wordt iets van emotioneel beladen verleden Hoofdpersoon Francis ontroerende Bruce Green- ainig. Hij wordt ge- door Christina in haar iform, maar gaandeweg dijken dat het wat anders is 11 een seksuele obsessie, a heeft een vreselijk verlies 5' Hij, Praat daar nooit er, nlaar wil de herinnering aan i».1 verloor in stand houden. lUmchtje Tracey laat hij baby- en terwijl zijn dochter al j aren dood is. Een andere vaste bezoe ker is een verlegen belastingin specteur, die heeft gefraudeerd en die wellicht homoseksueel is. De jaloerse disc-jockey Eric, die met zijn zwoele stem het publiek ophitst, zorgt ervoor dat Francis de nachtclub wordt uitgegooid. In telkens terugkerende, raadsel achtige beelden van een koren veld zien we hoe hij en Christina elkaar tijdens een zoektocht voor het eerst ontmoetten. Houden zij van elkaar? Atom Egoyan, die eerder met zeer weinig geld alternatieve, visueel weinig fraaie films maakte als Family Viewing en Speaking parts, is met Exotica een nieuwe weg ingeslagen. De beelden zijn prachtig om te zien; een halfduis tere schemerwereld waarin de ge heimzinnige personages met hun raadselachtige uitspraken toch mensen van vlees en bloed wor den. Ze zijn niet in staat tot echt contact en barsten van de emoties en seksuele verlangens. Voyeuris me is de enige uitlaatklep. 'Exotica' van Atom Egoyan draait in Cinésoi 2 in Breda. Scène in de bizarre nachtclub Exotica uit de gelijknamige speelfilm van de alternatieve Canadese cineast Atom Egoy an. foto kippa Door Marjan Mes Eenzaam, materialistisch en vervreemd van sociale bindin gen is het leven in Taipeh, de hoofdstad van Taiwan, zo blijkt ook uit de tweede, in Venetië bekroonde speelfilm, Vive l'amour, van de jonge Taiwane se regisseur Tsai Ming-liang. Alleen al door deze ene film heeft de cineast zich gemanifes teerd als een opvallend verte genwoordiger van de Nieuwe Cinema, die in het Verre Oosten is ontstaan als reactie op de cul turele ontbinding. Sterk beïn vloed door de Franse Nouvelle Vague uit de jaren zestig met zijn poëtisch realisme-van-de- straat gebruikt ook Ming-liang zijn camera om het leven te be trappen en niet om een 'verhaal' te vertellen. In kale, trage beelden, die aan het slot zelfs minutenlang aan houden, dringt de regisseur door in het geïsoleerde, trieste bestaan van drie jonge mensen. Hij toont langdurig alledaagse handelingen, kale interieurs in leegstaande huizen en soms lo caties in de stad Taipeh, die le lijk is en druk en geteisterd door kaalslag, afbraak en in aan bouw zijnde flats. Een leegstaand luxe-apparte ment is de centrale plaats van handeling. Daar keren telkens drie jonge mensen terug van wie het lange tijd niet duidelijk is wat ze er te maken hebben. Ge sproken wordt er nauwelijks, muziek is bijna helemaal afwe zig. In het begin zien we een jongen een sleutel stelen en het appar tement betreden. Hij zet er de kraan van een bubbelbad aan en laat zich wegglijden in het bruisende badwater. Langdurig blijft hij met zijn hoofd onder water, alsof hij zelfmoord wil «De ontroerende jonge acteur Lee Kang-sheng in de bekroonde Taiwanese speelfilm 'Vive l'amour'. Van 13 tot en met 26 juli in Chassé Cinema in Breda. plegen. Later probeert hij zijn pols door te snijden. Hsiao Kang is een verkoper van bewaarplaatsen voor urnen. Op zijn scooter rijdt hij door Tai peh om zonder veel overtuiging zijn werk te doen. In het lege appartement tracht hij blijk baar in het reine te komen met zijn homoseksualiteit, zoals la ter blijkt. Hij wordt aandoenlijk gespeeld door de jonge gevoeli ge acteur Lee Kang-sheng. Zonder dat hij het weet, wordt het leegstaande appartement ook gebruikt door de jonge, vrouwelijke makelaar May die ook een sleutel heeft omdat het gebouw een van de projecten is die zij aan de man probeert te brengen. Zij bedrijft er liefdelo ze, vrijblijvende seks met de straatverkoper Ah-jong. We zien haar echter veel vaker een zaam wachten op klanten in de lege gebouwen die zij moet ver kopen. Een sociaal leven schij nen May en haar minnaar niet te hebben. Het tweetal bedrijft de liefde wanneer Hsiao Kang zich bui- FOTO CINEMIEN ten hun medeweten onder hun bed heeft verstopt. De scène is een ontstellende metafoor voor het gebrek aan communicatie van deze jongeren en hun hun kering naar liefde. Na afloop loopt May naar een park waar zij op een bank minutenlang huilt. Het is het langdurige slotbeeld van deze existentiële film waar van de titel Vive l'amour na tuurlijk ironisch bedoeld is. Liefde betekent hier vooral een zaamheid. De tergend lang aan gehouden beelden roepen woordloos de diepere gevoelens van deze niet onsympathieke jongelui op en tal van niet ex pliciete betekenissen. Vooral na afloop blijft de film nog lang nawerken. Vive l'amour won de Gouden Leeuw op het filmfesti val van Venetië. 'Vive l'amour' van Tsai Ming- liang draait in Chassé Cinema in Breda, 13-19 juli om 22.15 uur, 20-26 juli om 21.15 uur. Op 8 augustus bij Filmtheater Oosterhout. Door Jos Kessels Casper, het vriendelijkste spook je ter wereld, heeft het niet ge makkelijk sinds het een halve eeuw geleden bedacht is door Joe Oriolo. In stripboeken en teken films is het eenzame spookje steeds op zoek naar een vriendje, maar Casper schrikt de levenden telkens af. In Casper van Brad Silberling, een combinatie van speel- en animatiefilm geproduceerd door onder anderen Steven Spielberg, is het aanvankelijk ook niet an ders. Twee jongetjes willen een foto maken in het spookhuis Whipstaff, maar als het spookje Casper, een van de bewoners, het tweetal op de gevoelige plaat wil vastleggen, vluchten ze gillend weg. Het spookhuis belandt in handen van de geldlustige weduwe Car- rigan (Cathy Moriarty), die het spookvrij wil laten maken door de klopgeest-specialist Harvey (Bill Pullman). Deze reist met zijn dochter Kat (Christina Ricci) het hele land af op zoek naar do lende geesten. De sombere Harvey hoopt via de geesten in contact te komen met zijn jong overleden vrouw. In het spookhuis Whipstaff be vinden zich behalve Casper ook nog drie oudere spoken, die voor de grap de levende bewo ners op stang jagen. Terwijl Harvey via deze kwelgeesten meer te weten wil komen over zijn vrouw, sluit het spookje Casper vriendschap met doch ter Kat. In Amerika heeft Casper een ware rage ontketend, compleet met een hele uitzet aan jeugd- prullaria, waarvan ook een ge deelte verscheept is naar ons land. Is de film nu al die drukte waard? Hoewel er een beroep werd gedaan op de specialisten, die verantwoordelijk waren voor de speciale effecten in Who fra med Roger Rabbit? en Jurassic Park, valt hij eigenlijk nogal te gen. De getekende, doorschijnende geesten veranderen steeds van vorm, wat even verrassend is, maar verder houdt het uiterlijk van de film niet over. Vooral het verhaal stelt teleur. De debute rende regisseur Brad Silberling verliest steeds meer de greep op het chaotische verhaal, dat tegen het einde ook steeds sentimente ler wordt. Misschien dat kinderen er anders tegenaan kijken, want die hou den natuurlijk wel van zo'n grappige mengeling van stijlen. I 'Casper' van Brad Silberling draait in Casino in Breda, Cen traal in Geertruidenberg en City in Roosendaal. Peer ««Belgium Rhythm 'n' Blues I..] sPeelt zich vrijdag, za- en zondag af op het voet- aan de Deusterstraat in t..i' Europa's grootste blues- f'Va'.duurt dit jaar voor het dagen. Tijdens de eer- avondspelen vanaf 19.00 uur '«Belgische bands: The Belve- aTol lg Mama's Kitchen, Bi- Zat., jS en Nightcrawlers. Sa.gbeginthet programma van j' aur met een optreden Barrovu ^ederlandse formatie ter»n iSe'Daarnaspelenach- oi rv ns Soulstirrers nS50; The Radio Kings, Earl the Broadcasters, %hmTS Snd the Delta dec Buckwheat Zy- Band Rb VTuner Ws Bi§ af 10 _n 'Zondag spelen van- He r. y® achtereenvolgens: Might! of ?out Band, The Petcv ei j Wilson Pickett en Urvanotri Laatstgenoemde -gt^aeke Fats Domino. Kaarten voor het BRFB in Peer zijn verkrijgbaar bij café De Bruine Pij en café De Scarabee, beiden in Breda. Het grensfestival Moskes gaat op zaterdag verder met stevige rock van LA Connection en wordt zondag afgesloten door Bastion Bobbitt en de pubrock van Dirty Fingers. Laatstgenoemde groep speelt werk in het verlengde van bijvoorbeeld Dr. Feelgood. De optredens beginnen om 18.30 uur en de toe ';ang is gratis. De Amerikaanse singer/song writer Jimmy Lafave speelt zon dagmiddag 23 juli in het Breda se café De Scarabee. De voorver koop voor dit concert is inmid dels gestart. Kaarten zijn te koop bij De Scarabee en de win kel van Roots Mail Music, beide in de Van Goorstraat. Beathoven '95 vindt zondag plaats op de Smalle Haven in Eindhoven, dichtbij het uitgaan scentrum Stratumseind. Op het programma staan; Plunk, Red- dmoon, Van Dik Hout, The Sc abs, The Brandos en The Wizard of Ooze. Aanvang 13.00 en de toegang is gratis. Op het terrein van Bastion Zee land, achter het gemeentehuis van Willemstad, vindt zaterdag Rock du Bastion plaats. Vanaf 14.00 uur spelen achtereenvol- »Keb' Mo: folkblues met prachtig gitaarspel zondag op het festival in Peer. gens Humongous, Punch, Alice what's the matter, WB band, Butt Plug, Catch my drift. José en Egbert en Cobraz. Het terrein gaat om 13.00 uur open en de en tree bedraagt 7,50. De Bredase bluesgitarist Magie Frankie en zijn vernieuwde be geleidingsband The Blues Disea se spelen zondag tijdens het North Sea Jazz Festival in Den Haag. Frankie speelt om 20.15 in het Congresgebouw. Op die dag spelen onder andere ook groot heden als James Brown, George Benson, Van Morrisson, Maceo Parker en Bo Diddley. Ambiorex '96 vindt dit jaar plaats op zondag 6 augustus in Essen. De festivalorganisatie heeft de volgende namen reeds bekendgemaakt: Clement Pee- rens Experience, Asbury Faith, Belgian Asociality, Whale, Cla- wfinger, Les Negressses Vertes en Neneh Cherry. Op 25 en 26 augustus vindt de tiende editie van Pukkelpop plaats in het Belgische Hasselt. De volgende groepen/artiesten zullen daar optreden: Smashing Pumpkins, NOFX, Soundgar den, Monster Magnet, Buffalo Tom, Transglobal Underground, Radiohead, Beck Kyuss, Chan nel Zero, Hole en Neil Young. Van onze filmredactie Toen de Engelse regisseur Tim Sullivan nog voor de televisie werkte, zag hij op een dag een mannelijke collega, die een baby had meegenomen naar zijn werk omdat de oppas het had laten af weten. De eerder nimmer opgemerkte man werd plotseling omringd door opgewonden vrouwen vol moederlijke instincten. Getroffen door dit tafereel ver zon Sullivan de film Jack and Sa rah, een romantische komedie, waarin advocaat Jack (Richard E. Grant) in de wolken verkeert omdat zijn vrouw een kind moet krijgen. Zij sterft echter bij de bevalling en laat hem achter met een baby dochtertje. Jack wil niets weten van de baby en raakt van ellende aan de drank. Op een ochtend wordt hij wakker naast de huilende baby. Jacks ouders hebben het kind dijrir neergelegd, in de hoop dat hi.n zoon de verantwoordelijk heid voor zijn kind op zich zal nemen. Inderdaad kiest Jack voor het va derschap en neemt Sarah, zoals hij zijn dochtertje noemt, mee naar zijn werk. Dat levert al snel problemen op en Jack gaat op zoek naar een op pas, omdat hij niet wil dat zijn ouders opnieuw voor de baby moeten zorgen. Als Jack de kleine Sarah in een restaurant de fles geeft, ontmoet hij de aardige Amerikaanse ser veerster Amy (Samantha Ma- this), die wel kinderoppas wil worden. Het meisje raakt al snel gesteld op de baby, evenals op de vader. Een romance laat nog even op zich wachten. Maar de kijker snapt allang dat het daar alle maal om begonnen is, want de film is van begin tot eind zo voor spelbaar als wat. 'Jack and Sarah' van Tim Sul livan draai' In Cinésoi 3 in Bre da. Tom Cruise speelt in The Firm van Sydney Pollack een ambitieuze jurist die te maken krijgt met vermoorde collega's in de wereld van het grote (zwarte) geld. Na een slippertje tij dens zijn onderzoek op een exotisch, belastingvrij eiland wordt hij gechan teerd. (Casino 4 in Breda) Kiss of Death van Barbet Schroeder is een pittige film noir met artistieke kwaliteit, waarin David Caruso zijn vrijheid en zijn vrouw verliest door het wangedrag van een vroegere compagnon in de misdaad. (De Ko ning van Engeland in Hulst) Prêt-è-porter van de alternatieve Amerikaanse cineast Robert Altman is een virtuoze filmkomedie over de Pa- rijse modewereld. Tussen de flitsende registratie van de shows van de grote modekoningen door lopen verschil lende kleine verhaallijnen, waarin de paren Marcello Mastroianni-Sophia Loren en Tim Robbins-Julia Roberts samen iets moois beleven. (Cinemac- tueel in Bergen op Zoom) In Flodder 3 van Dick Maas maakt de a-sociale familie Flodder er weer een puinhoop van in de chique wijk Zon- nedael. (Grand in Breda, Cinemac- tueel in Bergen op Zoom, City in Roos endaal, De Koning van Engeland in Hulst) Die Hard with a Vengeance van John McTiernan is spannend, sensa tioneel en soms komisch actiegeweld rond rechercheur John McClane (Bru ce Willis). Een ontsporende trein in een metrostration, een krankzinnige autorit dwars door Central Park en een leegstromend stuwmeer behoren tot de stoute stukjes in dit spektakel. (Casino 3 en 4 in Breda, Roxy in Ber gen op Zoom, Centraal in Geertrui denberg, City in Roosendaal, De Ko ning van Engeland in Hulst) in de actiekomedie Bad Boys gaat het zwarte tv-duo Will Smith en Mar tin Lawrence er kluchtig tegenaan als agenten in de strijd tegen de drugs. (Mignon in Breda, Cinemactueel in Bergen op Zoom, De Koning van En geland in Hulst) In de aardige maar kinderlijke Disney- speelfilm The Junglebook is de on bedorven oerwoudjongen Mowgli (Jason Scott Lee) de slechte Britse ko lonialen te slim af omdat hij vriend schap heeft gesloten met de wilde dieren. (Cinemactueel in Bergen op Zoom, De Koning van Engeland in Hulst) In de tekenfilm De Zwanenprinses verandert een prinses door een on- handigheidje van een verliefde prins in een witte zwaan. Niet zo mooi als het grote voorbeeld, de Disney-films. (Cinésoi 2 in Breda, De Koning van En geland in Hulst) In de romantische fantasiekomedie Don Juan de Marco waant Johnny Depp zich de legendarische vrouwen verleider. Marlon Brando knapt als uitgebluste psychiater op van diens mooie praatjes evenals zijn huwelijk met Faye Dunaway. (Cinésoi 1 in Bre da) In de spannende maar nogal gladde, moralistische thriller Outbreak van Wolfgang Petersen speelt Dustin Hof fman een arts, die de mensheid wil behoeden voor een dodelijk virus, waarmee een corrupte Amerikaanse regering een nieuw wapen in handen heeft. (Casino 2 in Breda, De Koning van Engeland in Hulst, Ledel Theater in Oostburg) De Disney-tekenfilm Frank en Frey (The Fox and the Hound) uit 1981 is terug in de bioscoop. Soms spannend en romantisch maar ook wat zoetsap pig avontuur over de onmogelijke vriendschap tussen een vos en een jachthond. (Casino 4 in Breda, Cine mactueel in Bergen op Zoom, Cen traal in Geertruidenberg, City in Roos endaal, De Koning van Engeland in Hulst) Le Locataire, thriller van Roman Po- lanski uit 1976, toont de regisseur zelf in de hoofdrol van een door demonen bezochte Poolse kamerbewoner in Pa rijs. Isabelle Adjani is zijn tegenspeels ter in dit spannende, horrorachtige drama. (Chassé Cinema). De Filmzomer presenteert in Breda deze week de psychologische thriller Clair de Femme van Costa-Gravas met Romy Schneider en Yves Mon- tand, het magisch-realistische Zuid- amerikaanse sprookje Como agua para chocolate (Rode rozen en tor tilla's) en de Engelse speelfilm Naked van Mike Leigh. Een verbijsterende metafoor over onze verloederde sa menleving, waarin een wanhopige zwerver vrouwen schoffeert maar ook naar warmte zoekt. (Chassé Cinema) Moeder Dao of de Schildpadgelij kende is een bijzondere documentai re met zwijgende beelden zonder commentaar over Nederlandsch-lndië in het begin van deze eeuw. Curieuze beelden van zwoegende inlanders en aangenaam verpozende blanken, af komstig uit oude Nederlandse propa gandafilms, die werden gemonteerd door Vincent van Monnikendam (Chassé Cinema) Filmhuis Oosterhout vertoont op 18 juli The Lover, de erotische maar ook gladde verfilming door Jean-Jacques Annaud van de autobiografische ro man van Marguerite Duras. Een jong Frans meisje krijgt in het koloniale In- do-China een geheime seksuele rela tie met een oudere, knappe Chinees en doorbreekt daarmee een gevaar lijk taboe. Om 21.00 uur in D„ Slotjes, Slotjesveld 15.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 25