'Aanbod creëert publiek'
Eenzaam, leeg bestaan in Taiwan
Luiers en liefde in
romantische komedie
'Jack and Sarah'
Getekend spookje 6Casper'
jaagt mensen schrik aan
Geo-sculptuur
bestem
ZOMER-GIDS
D3
nieuwe Chassé Cinema
buistere geheimen in club Exotica
Gouden Leeuw-winnaar 'Vive 1'amour'
V&C£ngS' Keb Mo'
Armstrong wu Joy' James
Moskes '95
Jimmy Lafave
Beathoven
Rock du
Magie Frankie
Ambiorex
Pukkelpop
Ook in de bioscoop
ïRDAG 13 JULI 1995 M
toonstelling is opgezet in het J
j der van het cultureel akk0 J
met de republiek Hongarije T
Tot 15 oktober, dagelijks, bey
op maandag, van 9.30 tot 17.00 our I
IN 1993 kocht het Zeeuws Mi
seum 'The North Atlantic Sanl
rai' aan, een landschapsbescy
vende ofwel geo-sculptuur^J"'
Amsterdamse kunstenaar WaW
Bien.
Het werk is onderdeel van
drieluik dat is ontstaan na dive
se bezoeken aan IJsland in J
begin van de jaren tachtig
twee andere luiken bevinden zj.
in de collectie van het Stedelj?
Museum in Amsterdam.
The North Atlantic Samurai
staat uit meerdere delen en
een hele zaal. Bien heeft het oo
spronkelijk concept aangena
aan de ruimten in het Zeem
museum en aan nieuwe, eigen i
zichten.
Het museum heeft het werk aa,
gekocht vanwege betrokkenhe
bij het land en het landschap, j
ook bij veel Zeeuwse kunstenaa,
wordt aangetroffen en vanwej]
de overeenkomsten tussen Bic
werk en het Zeeuwse landscha
In beide is de 'actieve' natuj
aanwezig als bepalend en vor
gevend landschapselement.
„Dit leidt tot beeldassociatij
met een vergelijkbare inhoudel:
ke kracht", aldus het musea
Het werk is te bezichtigen in i
Koninklijke Vertrekken. Hi
Zeeuws Museum is gevestigd aa
de Abdij in Middelburg.
Dinsdag tot en met vrijdag'
10.00 tot 17.00 uur; zaterdag, zo
dag en maandag van 13.30
17.00 uur. (Tot 2 oktober).
DONDERDAG 13 JULI 1995
programmeur Hetty Bosman optimistisch over
t/m zo 12.00-17.00 uur - t/m 27 augl
tus
Watertoren Vlissingsestraat 239;
Pauline Prior/Thea v/d Heuvel - Inst
latie 'Het water lost de problemen s
en 'Daglicht Israël'. - wo t/m zo 12.(1
17.00 uur - t/m 27 augustus
OOSTKAPELLE
Zeeuws Biologisch Museum Dui;
vlietweg 6 - Enge Beestjes - Foto-te,
toonstelling. De meest uiteenlopen
kleine beestjes zijn door Ciska Lep
aars vastgelegd m.b.v. een macroier
di t/m vr 10.00-17.00; za t/m ma 131
17.00 uur -t/m 1 oktober
Zeeuws Biologisch Museum Del
vlietweg 6 - Grote Griezels - Exposit
van de Duitse beeldend kunstera
Hans Jahne - di t/m vr 10.00-18.00;
13.30-18.00; zo 10.00-18.00 uur-tlni
oktober
Zeeuws Biologisch Museum Did
vlietweg 6 - Pas op!.sporen -Tehtoi
stelling waar ook alles te horen,
ken en voelen is. - di t/m vr 10.(j
18.00; za t/m ma 13.30-18.00;
10.00-18.00 uur - t/m 3 september
SLUIS
Raadskelder - Theo Jordans - Exp
tie schilderijen, tekeningen en aqi
rellen. - ma t/m za 13.00-17.00; i
14.00-17.00 uur-t/m 31 juli
FILMS
GOES
Grand Theater - Flodder 3 -101D;
matiërs
HULST
De Koning van Engeland - DeZ«
nenprinses - Frank en Frey - Flodder
- Jungle Book - Die hard with a venf
ance - Bad Boys - Casper - Kiss of dei
OOSTBURG
Ledeltheater - Outbreak
VLISSINGEN
Alhambra - Die Hard - Frank Frey
Bad Boys - Flodder 3 - De Zwanenpn
ses - Casper
ANTWERPEN
Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17.00, 20.00 en 223,
uur Drop Zone
Zaal 2-14.30 en 17.00,20.00 en 22.
uur Legends of the fall
Zaal 3 - 14.30, 17.00, 20.00 en 22.
uur Kiss of Death
Zaal 4 - 14.30,17.00, 20.00,22.3d1
The quick and the dead
Zaal 5 - 14.30, 17.00, 20.00 en 22.
uur Dumb and Dumber
Zaal 6 - 14.30, 17.00, 20.00 en 22-
uur Bad Boys
Zaal 7 - 14.30,17.00, 20.00 en U*
uur Don Juan de Wlarco
Zaal 8 - 14.30, 17.00, 20.00 en 2ü
uur Carrington
Zaal 9 - 14.30, 17.00, 20.00 en 22.
uur The Hunted
Zaal 10- 14.30,17.00 uur The to*®
the hound
20.00 en 22.30 uur Heavenly Cr®
Zaal 11 - 14.30,17.00, 20.00 en 24
uur Outbreak
Zaal 12-14.30,17.00,20 en W»
Yankee Zulu
Zaal 13- 14.30,17.00 uur Ricrnei
20.00, 22.30 uur Forrest Jump
Zaal 14- 14.30, 17.00, 20.00 en A
uur Tank Girl „«j
Zaal 15 - 14.30,17.00, 20.00 en
uurBrainscan
Zaal 16 - 14.30, 17.00, 20.00,
uur The shawshank redempW j
Zaal 17 - 14.30,17.00, 20.00 en 22-
uur Malice
Zaal 18 - 14.30, 17.00, 20.00 en
uur Batman forever
Zaal 19 - 14.30,17.00, 20.00 en A
uur Flodder 3 „„„„nïl
Zaal 20- 14.30, 17.00, 20.00
uur Rob Roy _„nn 22.
Zaal 21 - 14.30, 17.00,20.00.2
uur uur The river wild ne7#i
Zaal 22 - 14.30 en 17.00 uur De
nenprinses n
20.00 en 22.30 uur Pulp W01
KNOKKE 3
Beverly Sereens - Flodoe f
Boys - Carrington -
Quick and the death - De 2
ses - Casper - Dumb Dum
MsleW*
Voor aanvangstijden van regiep3gi^.
zie de Dagklapper op^de region
jor Marjan Mes
twee splinternieuwe cine-
aazaaltjes in het Bredase
fttassé Theater openen van-
Lid stiiL Geen lekkere
er of een smakelijke
om eens even flink
Blijk uit de bol te gaan.
daar een verantwoord pro-
na met vier verschillen-
Ijjjjms van niveau. De ware
„liefhebber - net weer even
jand anders dan de gewone
bioscoopbezoeker - weet
j'ortaan weer waar hij te-
echt kan in Breda.
Iilet ons zomerprogramma wilde
k meteen de juiste toon zetten
oor onze toekomstige program
ing", constateert drs. Hetty
Uiman, filmprogrammeur van
j Cinema en tevens belast
Dde leiding. Een vrolijke ope-
apper voor een wat breder
vond zij niet noodzake
lijk.
'Het zomerprogramma waarin
'liieFilmzomer is opgenomen,
in zijn geheel representatief
irons gemiddelde filmtheater-
ibod. En tenslotte zijn wij
jn commerciële bioscoop."
[óegegeven: er zitten prachtige
in het komende zomerpro-
waaronder ook een aan-
toppers van het laatste Film-
liival Rotterdam. Het meren-
il van het alternatieve film-
ibod is daar trouwens van af-
;omstig.
Bosman (38) is uiteraard
a vaste bezoeker van dat festi-
L „Dat zou ik voor geen geld
missen", zegt zij, „hoewel
iet hard werken is. Je zit toch
ien dagen lang vijftien uur per
films te kijken. Het is na-
ïürlijk een raar beroep want je
ift altijd in de fictie en zit de
«te tijd in het donker. Als je
buiten komt, realiseer je je pas
weer waar je bent. Meteen na
Rotterdam ga ik altijd naar het
Filmfestival in Berlijn. Na afloop
heb ik zo'n 130 films gezien."
Hetty Bosman geeft toe dat zij
lang niet alle speelfilms die zij in
teressant vindt in Breda kan ver
tonen. „Soms zijn er te weinig
kopieën, maar ook niet alles wat
je in Berlijn ziet, wordt aange
kocht door de alternatieve film
distributeurs. Een enkele keer
importeren wij via de Vereniging
van Brabantse Filmtheaters zelf
een film. Voor een speciaal the
mafestival bijvoorbeeld, want het
is toch wel leuk om ook eens iets
anders te brengen dan de andere
filmtheaters."
Kleiner publiek
Dat het Bredase 'filmhuis' (film
theater heet het tegenwoordig of
ficieel) niet zelden maar matig
wordt bezocht, zeker bij minder
toegankelijke films, stoort Bos
man niet. „Je bereikt per defini
tie een kleiner publiek dan de
bioscoop. Maar ik ben ervan
overtuigd dat je door een conse
quente programmering een geïn
teresseerd filmpubliek kan kwe
ken. Je moet natuurlijk niet al te
vaak een extreme of excentrieke
cineast brengen."
„Maar ik vind het wel onze taak
als gesubsidieerd filmtheater om
het publiek toch zoveel mogelijk
in aanraking te brengen met min
der voor de hand liggende films.
Zelf houd ik bijvoorbeeld erg van
documentaires en daar wil ik be
slist meer mee gaan doen in onze
programmering."
In Chassé Cinema met zijn twee
filmzaaltjes wordt het aanbod
verdubbeld ten opzichte van het
voormalige Filmhuis Concordia.
Bosman is niet benauwd dat het
aanbod van minstens 30 voorstel
lingen per week te groot zal zijn.
„Aanbod creëert publiek, dat is
een bekend gegeven. Net als een
nieuw theater nieuw publiek
aantrekt."
„Het is belangrijk dat een
(film)theater een herkenbaar ei
gen gezicht heeft. Het publiek
moet erop kunnen vertrouwen
dat het daar vindt wat het zoekt.
Veel films draaien op de verkeer
de plek waardoor een prachtige
film soms helemaal niet die aan
dacht krijgt die hij verdient."
Filmcollectieven
Hetty Bosman is geboren in Til
burg, maar klinkt weinig Bra
bants en heeft ook iets doortas
tends dat onbrabants aandoet. Ze
is dan ook getogen in Groningen.
Daarna heeft zij achttien jaar in
Utrecht gewoond waar zij eerst
Engelse taal en letterkunde stu
deerde en vervolgens theaterwe
tenschappen, met film als keuze
vak. Zij studeerde af op een doc
toraal scriptie getiteld Leve de
film, weg met de mensen. Een on
derzoek naar de tienjarige prak
tijk van drie filmcollectieven: de
Kritiese Filmers uit Breda, de
Rode Lantaren en het Amster
dams Stadsjournaal. „Die begon
nen vanuit de gedachte dat je sa
men met de mensen films moest
maken, maar eindigden met film
om het filmen."
Bosman begon meteen na haar
studie als programmeur bij het
filmhuis en het margetheater van
Stadsschouwburg Tilburg. Daar
was zij in 1985 ook een van de
initiatiefnemers van de Vereni
ging van Brabantse Filmtheaters,
waarvan ze nu voorzitter is. Deze
vereniging is bij het publiek
vooral bekend van de Brabantse
themafestivals en de organisatie
van filmcolleges.
Korte tijd was Bosman beleids
medewerkster bij deze vereni
ging, waarna zij drie jaar lang
Filmprogrammeur Hetty Bosman bij haar eigen Chassé Cinema, het filmtheater in de nieuwe Bredase schouwburg: 'Ik ben ervan over
tuigd dat je door een consequente programmering een geïnteresseerd filmpubliek kan kweken.' foto cor viveen
programmeur was van Filmthea
ter Louis in Tilburg. Daar werd
in tegenstelling tot bij het Breda
se filmhuis met beroepskrachten
gewerkt.
Vrijwilligers
„Het is voor de eerste maal", al
dus Hetty Bosman, „dat ik met
vrijwilligers werk. Het is een hele
leuke club, goed gemotiveerde
mensen die bijna allemaal over
dag een baan hebben. Het is leuk
dat deze mensen, die van film
houden, niet alleen de kassa en de
kaartcontrole doen, maar ook
achter de bar staan, want dat be
vordert het contact met de film
bezoekers. "Het vrijwilligersbe-
stand is van 25 uitgebreid naar
veertig mensen. Iedere avond zijn
er drie vrijwilligers aanwezig. In
het roulatiesysteem hebben zij
slechts een keer per week 'dienst'.
Zij hoeven niet meer te projecte
ren omdat er gebruik zal worden
gemaakt van vijf speciale film
operateurs, afkomstig uit het be
stand van theatertechnici van het
Chassé Theater.
Zij gaan nieuwe FP-30-project-
oren bedienen, hoofdzakelijk nog
35 mm.
Geluidsweergave
Bovendien hebben de twee film
zaaltjes (117 en 72 plaatsen) een
modern Dolby Surround System
waardoor een goede geluidsweer
gave is gegarandeerd. Wanneer er
nu iets aan te merken valt op de
projectie dan zal dat nog hoofd
zakelijk het gevolg zijn van een
beschadigde kopie, afkomstig
van eerdere filmhuisvertoningen
elders. „Maar dat komt tegen
woordig met de 35-mm-films en
professionele operateurs nog spo
radisch voor", verzekert,Bosman
ons. Chassé Cinema zal voortaan
op woensdag, zaterdag en zondag
ook vaste kindermatinees verzor
gen.
De nieuwe programmeur voelt er
bovendien veel voor om ook ma
tinees voor volwassenen in te
stellen. Zij is ervan overtuigd dat
veel, vooral oudere mensen, 'het
heerlijk vinden om 's middags
naar een mooie film te gaan, om
dat ze 's avonds de deur niet uit
willen.' „Ik denk dan onder meer
aan bekende klassiekers."
I Vanavond worden de eerste voor
stellingen gehouden in Chassé Ci
nema. Het driedubbele weekpro-
gramma start vanavond om 19.00
uur met Polanski's horrorachtige
thriller, Le Locataire (The Tenant)
uit 1976. Om 20.00 uur begint het
Filmzomer-propramma met Clair
de Femme.
Door Marjan Mes
nachtclub Exotica dansen
ïsjes halfnaakt voor betalende
danten. Een van de meisjes,
Èhristina, dat gekleed gaat als
ien onschuldig schoolmeisje,
rijgt steeds weer dezelfde bezoe
ker. Een stille, zachtaardige, ge
selde man, Francis, die telkens
iontdaan vertrekt. Disc-jockey
Eric ziet dit vaste contact met le
pe ogen aan want hij heeft klaar
blijkelijk iets met Christina.
De film Exotica van de postmo
derne Canadese cineast van Arm-
afkomst, Atom Egoyan,
heeft een broeierige sfeer van
(liistere erotiek en gefrustreerde
'ten. Maar al gauw komt de
njker er achter dat hier toch nog
wat anders aan de hand is dan de
ploitatie van zwoele lusten.
De nachtclub, een geheimzinnig
Wicht kitsch-paradijs, is een
[luchthaven voor eenzame zielen.
De bezoekers en de eigenaresse,
B hoogzwangere vrouw, zijn al
lemaal mensen met duistere ge-
teimen, die langt verborgen blij-
De kijker kan aanvankelijk
al niet beoordelen waar het
Jw gaat met de film, maar
gaandeweg ontstaat er, ondanks
|e cryptische dialogen en de on
duidelijke verhoudingen tussen
ges, een thrillerachtig,
■agfijn web van verbindingen. De
«{uren hebben allemaal iets met
aar te maken.
Achter de mysterieuze, zichtbare
werkelijkheid gaan voelbaar ver-
|et, eenzaamheid en onmacht
«uil. Geleidelijk wordt iets van
emotioneel beladen verleden
Hoofdpersoon Francis
ontroerende Bruce Green-
ainig. Hij wordt ge-
door Christina in haar
iform, maar gaandeweg
dijken dat het wat anders is
11 een seksuele obsessie,
a heeft een vreselijk verlies
5' Hij, Praat daar nooit
er, nlaar wil de herinnering aan
i».1 verloor in stand houden.
lUmchtje Tracey laat hij baby-
en terwijl zijn dochter al j aren
dood is. Een andere vaste bezoe
ker is een verlegen belastingin
specteur, die heeft gefraudeerd en
die wellicht homoseksueel is.
De jaloerse disc-jockey Eric, die
met zijn zwoele stem het publiek
ophitst, zorgt ervoor dat Francis
de nachtclub wordt uitgegooid. In
telkens terugkerende, raadsel
achtige beelden van een koren
veld zien we hoe hij en Christina
elkaar tijdens een zoektocht voor
het eerst ontmoetten. Houden zij
van elkaar?
Atom Egoyan, die eerder met zeer
weinig geld alternatieve, visueel
weinig fraaie films maakte als
Family Viewing en Speaking
parts, is met Exotica een nieuwe
weg ingeslagen. De beelden zijn
prachtig om te zien; een halfduis
tere schemerwereld waarin de ge
heimzinnige personages met hun
raadselachtige uitspraken toch
mensen van vlees en bloed wor
den. Ze zijn niet in staat tot echt
contact en barsten van de emoties
en seksuele verlangens. Voyeuris
me is de enige uitlaatklep.
'Exotica' van Atom Egoyan
draait in Cinésoi 2 in Breda.
Scène in de bizarre nachtclub
Exotica uit de gelijknamige
speelfilm van de alternatieve
Canadese cineast Atom Egoy
an. foto kippa
Door Marjan Mes
Eenzaam, materialistisch en
vervreemd van sociale bindin
gen is het leven in Taipeh, de
hoofdstad van Taiwan, zo blijkt
ook uit de tweede, in Venetië
bekroonde speelfilm, Vive
l'amour, van de jonge Taiwane
se regisseur Tsai Ming-liang.
Alleen al door deze ene film
heeft de cineast zich gemanifes
teerd als een opvallend verte
genwoordiger van de Nieuwe
Cinema, die in het Verre Oosten
is ontstaan als reactie op de cul
turele ontbinding. Sterk beïn
vloed door de Franse Nouvelle
Vague uit de jaren zestig met
zijn poëtisch realisme-van-de-
straat gebruikt ook Ming-liang
zijn camera om het leven te be
trappen en niet om een 'verhaal'
te vertellen.
In kale, trage beelden, die aan
het slot zelfs minutenlang aan
houden, dringt de regisseur
door in het geïsoleerde, trieste
bestaan van drie jonge mensen.
Hij toont langdurig alledaagse
handelingen, kale interieurs in
leegstaande huizen en soms lo
caties in de stad Taipeh, die le
lijk is en druk en geteisterd door
kaalslag, afbraak en in aan
bouw zijnde flats.
Een leegstaand luxe-apparte
ment is de centrale plaats van
handeling. Daar keren telkens
drie jonge mensen terug van wie
het lange tijd niet duidelijk is
wat ze er te maken hebben. Ge
sproken wordt er nauwelijks,
muziek is bijna helemaal afwe
zig.
In het begin zien we een jongen
een sleutel stelen en het appar
tement betreden. Hij zet er de
kraan van een bubbelbad aan
en laat zich wegglijden in het
bruisende badwater. Langdurig
blijft hij met zijn hoofd onder
water, alsof hij zelfmoord wil
«De ontroerende jonge acteur Lee Kang-sheng in de bekroonde
Taiwanese speelfilm 'Vive l'amour'. Van 13 tot en met 26 juli in
Chassé Cinema in Breda.
plegen. Later probeert hij zijn
pols door te snijden.
Hsiao Kang is een verkoper van
bewaarplaatsen voor urnen. Op
zijn scooter rijdt hij door Tai
peh om zonder veel overtuiging
zijn werk te doen. In het lege
appartement tracht hij blijk
baar in het reine te komen met
zijn homoseksualiteit, zoals la
ter blijkt. Hij wordt aandoenlijk
gespeeld door de jonge gevoeli
ge acteur Lee Kang-sheng.
Zonder dat hij het weet, wordt
het leegstaande appartement
ook gebruikt door de jonge,
vrouwelijke makelaar May die
ook een sleutel heeft omdat het
gebouw een van de projecten is
die zij aan de man probeert te
brengen. Zij bedrijft er liefdelo
ze, vrijblijvende seks met de
straatverkoper Ah-jong. We
zien haar echter veel vaker een
zaam wachten op klanten in de
lege gebouwen die zij moet ver
kopen. Een sociaal leven schij
nen May en haar minnaar niet
te hebben.
Het tweetal bedrijft de liefde
wanneer Hsiao Kang zich bui-
FOTO CINEMIEN
ten hun medeweten onder hun
bed heeft verstopt. De scène is
een ontstellende metafoor voor
het gebrek aan communicatie
van deze jongeren en hun hun
kering naar liefde. Na afloop
loopt May naar een park waar
zij op een bank minutenlang
huilt.
Het is het langdurige slotbeeld
van deze existentiële film waar
van de titel Vive l'amour na
tuurlijk ironisch bedoeld is.
Liefde betekent hier vooral een
zaamheid. De tergend lang aan
gehouden beelden roepen
woordloos de diepere gevoelens
van deze niet onsympathieke
jongelui op en tal van niet ex
pliciete betekenissen. Vooral na
afloop blijft de film nog lang
nawerken. Vive l'amour won de
Gouden Leeuw op het filmfesti
val van Venetië.
'Vive l'amour' van Tsai Ming-
liang draait in Chassé Cinema
in Breda, 13-19 juli om 22.15
uur, 20-26 juli om 21.15 uur.
Op 8 augustus bij Filmtheater
Oosterhout.
Door Jos Kessels
Casper, het vriendelijkste spook
je ter wereld, heeft het niet ge
makkelijk sinds het een halve
eeuw geleden bedacht is door Joe
Oriolo. In stripboeken en teken
films is het eenzame spookje
steeds op zoek naar een vriendje,
maar Casper schrikt de levenden
telkens af.
In Casper van Brad Silberling,
een combinatie van speel- en
animatiefilm geproduceerd door
onder anderen Steven Spielberg,
is het aanvankelijk ook niet an
ders. Twee jongetjes willen een
foto maken in het spookhuis
Whipstaff, maar als het spookje
Casper, een van de bewoners, het
tweetal op de gevoelige plaat wil
vastleggen, vluchten ze gillend
weg.
Het spookhuis belandt in handen
van de geldlustige weduwe Car-
rigan (Cathy Moriarty), die het
spookvrij wil laten maken door
de klopgeest-specialist Harvey
(Bill Pullman). Deze reist met
zijn dochter Kat (Christina Ricci)
het hele land af op zoek naar do
lende geesten.
De sombere Harvey hoopt via
de geesten in contact te komen
met zijn jong overleden vrouw.
In het spookhuis Whipstaff be
vinden zich behalve Casper ook
nog drie oudere spoken, die
voor de grap de levende bewo
ners op stang jagen. Terwijl
Harvey via deze kwelgeesten
meer te weten wil komen over
zijn vrouw, sluit het spookje
Casper vriendschap met doch
ter Kat.
In Amerika heeft Casper een
ware rage ontketend, compleet
met een hele uitzet aan jeugd-
prullaria, waarvan ook een ge
deelte verscheept is naar ons
land. Is de film nu al die drukte
waard? Hoewel er een beroep
werd gedaan op de specialisten,
die verantwoordelijk waren voor
de speciale effecten in Who fra
med Roger Rabbit? en Jurassic
Park, valt hij eigenlijk nogal te
gen.
De getekende, doorschijnende
geesten veranderen steeds van
vorm, wat even verrassend is,
maar verder houdt het uiterlijk
van de film niet over. Vooral het
verhaal stelt teleur. De debute
rende regisseur Brad Silberling
verliest steeds meer de greep op
het chaotische verhaal, dat tegen
het einde ook steeds sentimente
ler wordt.
Misschien dat kinderen er anders
tegenaan kijken, want die hou
den natuurlijk wel van zo'n
grappige mengeling van stijlen.
I 'Casper' van Brad Silberling
draait in Casino in Breda, Cen
traal in Geertruidenberg en
City in Roosendaal.
Peer
««Belgium Rhythm 'n' Blues
I..] sPeelt zich vrijdag, za-
en zondag af op het voet-
aan de Deusterstraat in
t..i' Europa's grootste blues-
f'Va'.duurt dit jaar voor het
dagen. Tijdens de eer-
avondspelen vanaf 19.00 uur
'«Belgische bands: The Belve-
aTol lg Mama's Kitchen, Bi-
Zat., jS en Nightcrawlers.
Sa.gbeginthet programma
van j' aur met een optreden
Barrovu ^ederlandse formatie
ter»n iSe'Daarnaspelenach-
oi rv ns Soulstirrers
nS50; The Radio Kings,
Earl the Broadcasters,
%hmTS Snd the Delta
dec Buckwheat Zy-
Band Rb VTuner Ws Bi§
af 10 _n 'Zondag spelen van-
He r. y® achtereenvolgens:
Might! of ?out Band, The
Petcv ei j Wilson Pickett en
Urvanotri Laatstgenoemde
-gt^aeke Fats Domino.
Kaarten voor het BRFB in Peer
zijn verkrijgbaar bij café De
Bruine Pij en café De Scarabee,
beiden in Breda.
Het grensfestival Moskes gaat
op zaterdag verder met stevige
rock van LA Connection en
wordt zondag afgesloten door Bastion
Bobbitt en de pubrock van Dirty
Fingers. Laatstgenoemde groep
speelt werk in het verlengde van
bijvoorbeeld Dr. Feelgood. De
optredens beginnen om 18.30
uur en de toe ';ang is gratis.
De Amerikaanse singer/song
writer Jimmy Lafave speelt zon
dagmiddag 23 juli in het Breda
se café De Scarabee. De voorver
koop voor dit concert is inmid
dels gestart. Kaarten zijn te
koop bij De Scarabee en de win
kel van Roots Mail Music, beide
in de Van Goorstraat.
Beathoven '95 vindt zondag
plaats op de Smalle Haven in
Eindhoven, dichtbij het uitgaan
scentrum Stratumseind. Op het
programma staan; Plunk, Red-
dmoon, Van Dik Hout, The Sc
abs, The Brandos en The Wizard
of Ooze. Aanvang 13.00 en de
toegang is gratis.
Op het terrein van Bastion Zee
land, achter het gemeentehuis
van Willemstad, vindt zaterdag
Rock du Bastion plaats. Vanaf
14.00 uur spelen achtereenvol-
»Keb' Mo: folkblues met
prachtig gitaarspel zondag op
het festival in Peer.
gens Humongous, Punch, Alice
what's the matter, WB band,
Butt Plug, Catch my drift. José
en Egbert en Cobraz. Het terrein
gaat om 13.00 uur open en de en
tree bedraagt 7,50.
De Bredase bluesgitarist Magie
Frankie en zijn vernieuwde be
geleidingsband The Blues Disea
se spelen zondag tijdens het
North Sea Jazz Festival in Den
Haag. Frankie speelt om 20.15 in
het Congresgebouw. Op die dag
spelen onder andere ook groot
heden als James Brown, George
Benson, Van Morrisson, Maceo
Parker en Bo Diddley.
Ambiorex '96 vindt dit jaar
plaats op zondag 6 augustus in
Essen. De festivalorganisatie
heeft de volgende namen reeds
bekendgemaakt: Clement Pee-
rens Experience, Asbury Faith,
Belgian Asociality, Whale, Cla-
wfinger, Les Negressses Vertes
en Neneh Cherry.
Op 25 en 26 augustus vindt de
tiende editie van Pukkelpop
plaats in het Belgische Hasselt.
De volgende groepen/artiesten
zullen daar optreden: Smashing
Pumpkins, NOFX, Soundgar
den, Monster Magnet, Buffalo
Tom, Transglobal Underground,
Radiohead, Beck Kyuss, Chan
nel Zero, Hole en Neil Young.
Van onze filmredactie
Toen de Engelse regisseur Tim
Sullivan nog voor de televisie
werkte, zag hij op een dag een
mannelijke collega, die een baby
had meegenomen naar zijn werk
omdat de oppas het had laten af
weten.
De eerder nimmer opgemerkte
man werd plotseling omringd
door opgewonden vrouwen vol
moederlijke instincten.
Getroffen door dit tafereel ver
zon Sullivan de film Jack and Sa
rah, een romantische komedie,
waarin advocaat Jack (Richard
E. Grant) in de wolken verkeert
omdat zijn vrouw een kind moet
krijgen.
Zij sterft echter bij de bevalling
en laat hem achter met een baby
dochtertje.
Jack wil niets weten van de baby
en raakt van ellende aan de
drank. Op een ochtend wordt hij
wakker naast de huilende baby.
Jacks ouders hebben het kind
dijrir neergelegd, in de hoop dat
hi.n zoon de verantwoordelijk
heid voor zijn kind op zich zal
nemen.
Inderdaad kiest Jack voor het va
derschap en neemt Sarah, zoals
hij zijn dochtertje noemt, mee
naar zijn werk.
Dat levert al snel problemen op
en Jack gaat op zoek naar een op
pas, omdat hij niet wil dat zijn
ouders opnieuw voor de baby
moeten zorgen.
Als Jack de kleine Sarah in een
restaurant de fles geeft, ontmoet
hij de aardige Amerikaanse ser
veerster Amy (Samantha Ma-
this), die wel kinderoppas wil
worden. Het meisje raakt al snel
gesteld op de baby, evenals op de
vader.
Een romance laat nog even op
zich wachten. Maar de kijker
snapt allang dat het daar alle
maal om begonnen is, want de
film is van begin tot eind zo voor
spelbaar als wat.
'Jack and Sarah' van Tim Sul
livan draai' In Cinésoi 3 in Bre
da.
Tom Cruise speelt in The Firm van
Sydney Pollack een ambitieuze jurist
die te maken krijgt met vermoorde
collega's in de wereld van het grote
(zwarte) geld. Na een slippertje tij
dens zijn onderzoek op een exotisch,
belastingvrij eiland wordt hij gechan
teerd. (Casino 4 in Breda)
Kiss of Death van Barbet Schroeder
is een pittige film noir met artistieke
kwaliteit, waarin David Caruso zijn
vrijheid en zijn vrouw verliest door
het wangedrag van een vroegere
compagnon in de misdaad. (De Ko
ning van Engeland in Hulst)
Prêt-è-porter van de alternatieve
Amerikaanse cineast Robert Altman is
een virtuoze filmkomedie over de Pa-
rijse modewereld. Tussen de flitsende
registratie van de shows van de grote
modekoningen door lopen verschil
lende kleine verhaallijnen, waarin de
paren Marcello Mastroianni-Sophia
Loren en Tim Robbins-Julia Roberts
samen iets moois beleven. (Cinemac-
tueel in Bergen op Zoom)
In Flodder 3 van Dick Maas maakt de
a-sociale familie Flodder er weer een
puinhoop van in de chique wijk Zon-
nedael. (Grand in Breda, Cinemac-
tueel in Bergen op Zoom, City in Roos
endaal, De Koning van Engeland in
Hulst)
Die Hard with a Vengeance van
John McTiernan is spannend, sensa
tioneel en soms komisch actiegeweld
rond rechercheur John McClane (Bru
ce Willis). Een ontsporende trein in
een metrostration, een krankzinnige
autorit dwars door Central Park en
een leegstromend stuwmeer behoren
tot de stoute stukjes in dit spektakel.
(Casino 3 en 4 in Breda, Roxy in Ber
gen op Zoom, Centraal in Geertrui
denberg, City in Roosendaal, De Ko
ning van Engeland in Hulst)
in de actiekomedie Bad Boys gaat
het zwarte tv-duo Will Smith en Mar
tin Lawrence er kluchtig tegenaan als
agenten in de strijd tegen de drugs.
(Mignon in Breda, Cinemactueel in
Bergen op Zoom, De Koning van En
geland in Hulst)
In de aardige maar kinderlijke Disney-
speelfilm The Junglebook is de on
bedorven oerwoudjongen Mowgli
(Jason Scott Lee) de slechte Britse ko
lonialen te slim af omdat hij vriend
schap heeft gesloten met de wilde
dieren. (Cinemactueel in Bergen op
Zoom, De Koning van Engeland in
Hulst)
In de tekenfilm De Zwanenprinses
verandert een prinses door een on-
handigheidje van een verliefde prins
in een witte zwaan. Niet zo mooi als
het grote voorbeeld, de Disney-films.
(Cinésoi 2 in Breda, De Koning van En
geland in Hulst)
In de romantische fantasiekomedie
Don Juan de Marco waant Johnny
Depp zich de legendarische vrouwen
verleider. Marlon Brando knapt als
uitgebluste psychiater op van diens
mooie praatjes evenals zijn huwelijk
met Faye Dunaway. (Cinésoi 1 in Bre
da)
In de spannende maar nogal gladde,
moralistische thriller Outbreak van
Wolfgang Petersen speelt Dustin Hof
fman een arts, die de mensheid wil
behoeden voor een dodelijk virus,
waarmee een corrupte Amerikaanse
regering een nieuw wapen in handen
heeft. (Casino 2 in Breda, De Koning
van Engeland in Hulst, Ledel Theater
in Oostburg)
De Disney-tekenfilm Frank en Frey
(The Fox and the Hound) uit 1981 is
terug in de bioscoop. Soms spannend
en romantisch maar ook wat zoetsap
pig avontuur over de onmogelijke
vriendschap tussen een vos en een
jachthond. (Casino 4 in Breda, Cine
mactueel in Bergen op Zoom, Cen
traal in Geertruidenberg, City in Roos
endaal, De Koning van Engeland in
Hulst)
Le Locataire, thriller van Roman Po-
lanski uit 1976, toont de regisseur zelf
in de hoofdrol van een door demonen
bezochte Poolse kamerbewoner in Pa
rijs. Isabelle Adjani is zijn tegenspeels
ter in dit spannende, horrorachtige
drama. (Chassé Cinema).
De Filmzomer presenteert in Breda
deze week de psychologische thriller
Clair de Femme van Costa-Gravas
met Romy Schneider en Yves Mon-
tand, het magisch-realistische Zuid-
amerikaanse sprookje Como agua
para chocolate (Rode rozen en tor
tilla's) en de Engelse speelfilm Naked
van Mike Leigh. Een verbijsterende
metafoor over onze verloederde sa
menleving, waarin een wanhopige
zwerver vrouwen schoffeert maar ook
naar warmte zoekt. (Chassé Cinema)
Moeder Dao of de Schildpadgelij
kende is een bijzondere documentai
re met zwijgende beelden zonder
commentaar over Nederlandsch-lndië
in het begin van deze eeuw. Curieuze
beelden van zwoegende inlanders en
aangenaam verpozende blanken, af
komstig uit oude Nederlandse propa
gandafilms, die werden gemonteerd
door Vincent van Monnikendam
(Chassé Cinema)
Filmhuis Oosterhout vertoont op 18
juli The Lover, de erotische maar ook
gladde verfilming door Jean-Jacques
Annaud van de autobiografische ro
man van Marguerite Duras. Een jong
Frans meisje krijgt in het koloniale In-
do-China een geheime seksuele rela
tie met een oudere, knappe Chinees
en doorbreekt daarmee een gevaar
lijk taboe. Om 21.00 uur in D„ Slotjes,
Slotjesveld 15.