'Het lichaam spreekt' Net niet Griekenland G )ESTEM 0 Tentoonstelling over gebaren- en lichaamstaal in Tilburgse musea Proef ostudio mark neelemans danscentrum Iderbeek verberkmoes BETSY GIJS -13 (Wordtvervolgd) OP REIS REM-concerten weer afgelast Van Dalsumprijs voor Matthews Zomer-Gids Gebaren die voor zichzelf spreken. nMartijn Hover i hardhorige Amerikaan die zich van gebarentaal (ent, de letter 'T' wil uitbeelden, klemt hij het topje zijn duim tussen wijs- en middelvinger. Datzelfde ge ar betekent in Nederland iets heel anders. Een Ameri- an die wil uitbeelden wat dat gebaar bij ons betekent, rat een cirkel met duim en wijsvinger van zijn ene nd en steekt daar de wijsvinger van zijn andere hand orheen. Om die reden kent de Nederlandse gebarentaal «doven een ander symbool voor de letter 'T'. Mensen •niet goed horen, hebben toch al genoeg problemen. Je iet ze niet ook nog eens opzadelen met een gebarentaal ar onbedoelde obsceniteiten in voorkomen, emeer wil weten van gebarentaal in het bijzonder en iaamstaal' in het algemeen, kan tot 5 november te- :ht in Tilburg. In het Noordbrabants Natuurmuseum en tmuseum Scryption, broederlijk naast elkaar gelegen adeSpoorlaan, is de expositie 'Het sprekende lichaam' zien. Het is voor het eerst dat in de twee Tilburgse mu ieen gezamenlijke tentoonstelling wordt gehouden. portage en maak kans op een 2e super honeymoon... ostudio mark neelemans in terneuzen. ■TZOMAAR EEN REPORTAGE! matie over prijzen en mogelijkheden (ook 's ai tel. 01150-18184 ivonds) Uvee museumdirecteuren, as Ellenbroek van het Na- tmuseum en Rob Berkel van 'Scryption, tonen zich zeer te- fa over hun initiatief. „Wei aar loopt de thematiek van musea nogal uiteen", aldus hoek. „Maar in dit onder- li denken we iets te hebben ®den dat in beide musea tot recht kan komen." Het ter- 1 van het Noordbrabants Na- niuseum spreekt voor zich; Scryption houdt zich in prin- 1 bezig met de geschiedenis 'fa geschreven woord. de mode iaamstaal, het onderwerp de expositie, mag zich de isle maanden in een warme Mgstelling verheugen. „Het is end hoe zo'n onderwerp plot- ®8 in de mode kan raken", Berkel. „Wij hadden het eel een tijdje op de plank lig- dan begint Teleac ineens de nieuwe serie van Des- Morris ('De aangeklede Pi.waarin veel van de thema's tentoonstelling terug keren." De musea verwachten dan ook een warme belangstel ling van de kant van het publiek. De bedoeling van de expositie is het terugplaatsen van de mens in zijn natuurlijk kader, legt Ellen broek uit. „De mens is eeuwen lang op een voetstuk geplaatst", zegt hij. „De opvatting dat men sen 'ook dieren' zijn, is pas tame lijk recent doorgedrongen. Wat mij betreft gaat dat nog niet ver genoeg. Mensen zijn niet 'ook dieren', mensen zf jn dieren, punt uit." Toen ethologen (gedragsdeskun digen) de mensheid door de bril van de dierkundige begonnen te bekijken, bleek inderdaad al snel dat veel van ons gedrag net zo zeer biologisch bepaald is als dat bij dieren het geval is. Glimlach Neem een typisch menselijk trekje als de glimlach. Die komt voor in alle culturen over de hele wereld en heeft overal dezelfde betekenis. Ze is in eerste instantie bedoeld om agressieve soortgenoten psy- Lichaamstaal is zo oud als de mensheid. chologisch te ontwapenen. Om dat agressie-beteugeling binnen een sociale soort als de onze van levensbelang is, is het geen won der dat juist de glimlach de eer ste herkenbare gelaatsuitdruk king is die bij zuigelingen valt waar te nemen. Dat alles werd echter pas echt duidelijk toen geleerden zich over de evolutie-geschiedenis van de glimlach begonnen te bui gen. Het viel hun op dat chimpansees een soortgelijke gelaatsuitdruk king kennen, met ontblote tan den en opgetrokken mondhoe ken. Bij onze naaste biologische verwanten is die 'glimlach' ech ter eerder een 'angstgrijns'. Biologen veronderstellen dat dat 'angstgezicht' in de loop van de menselijke evolutie de betekenis heeft gekregen 'ik ben niet ge vaarlijk'. Op die manier is dus een gezichtsuitdrukking die oor spronkelijk een negatieve inhoud had, veranderd in een positief gebaar: een teken van vriend schap. Liegen Er zijn nog veel meer universele uitingen van lichaamstaal. Zo houden mensen over de hele we reld die een afwerende houding willen aannemen, hun armen ge kruist voor de borst. En mensen die staan te liegen, houden vaak onbewust een hand voor hun mond, alsof ze de waarheid moe ten beteugelen. Deze niet-cultuurgebonden as pecten van lichaamstaal komen aan bod in het Natuurmuseum. In het Scryption is het deel van de tentoonstelling te zien dat zich bezighoudt met lichaams- en gebarentaal die wel aan een bepaalde cultuur gebbnden is. Zoals bijvoorbeeld de al eerder genoemde gebarentalen voor do ven. „Waar de 'universele' lichaam staal zich vooral concentreert op overeenkomsten tussen mensen uit alle delen van de wereld, gaat het in ons deel van de expositie vooral om de verschillen", aldus Berkel. „Dat zijn niet alleen de verschillen tussen verschillende culturen, maar ook om verschil len tussen mens en dier en tussen man en vrouw." Want hoewel ipan en vrouw als gevolg van de voortschrijdende emancipatie steeds dichter naar elkaar toegroeien, zijn er nog al tijd opvallende verschillen in hoe de twee geslachten hun lichaam hanteren als communicatiemid del, zegt Berkel. „Neem de ma nier waarop mannen en vrouwen gaan zitten. Mannen hebben in de westerse cultuur de neiging om breeduit en wijdbeens in een zetel plaats te nemen. Vrouwen daarentegen maken zich juist zo smal mogelijk." Overigens blijkt uit oude schil derijen dat dat niet altijd zo is geweest. „Als je middeleeuwse afbeeldingen bekijkt van Maria met het kindje Jezus op schoot, dan zie je vaak dat de Maagd wijdbeens wordt afgebeeld. Dat gold destijds als de normale hou ding voor vrouwen." Opvallend is dat dergelijke hou dingen en gebaren op oude schil derijen vaak aan strikte regels gebonden zijn. „Als je deskundig bent op dat terrein", aldus Berkel, „kun je op een middeleeuws schilderij van Maria Boodschap aan de gebaren van de hoofdpersonen zien in welk stadium van hun gesprek Maria en de engel verkeren. Die gebaren waren namelijk op schrift gesteld door ijverige mon niken en schilders hielden daar streng aan vast." Koningin Een ander boeiend aspect van de tentoonstelling is de manier waarop mensen zichzelf versie ren om indruk te maken. Dat va rieert van make-up en tatoeages tot peniskokers en uniformen. Wat dat betreft verschilt een ge neraal in een uniform vol blin kende medailles niet noemens waardig van een pauw die zijn staart spreidt om indruk te ma ken op wijfjes of rivalen. „Maar de pauw heeft daarin geen keus", aldus Ellenbroek. „Men sen hebben dat wel. Neem bij voorbeeld iemand als prinses Juliana. Die heeft zich altijd, ook toen ze nog koningin was, zo een voudig mogelijk uitgedost. Dat kun je van haar dochter niet zeg gen met haar enorme hoedjes collectie. Wat dat betreft zou je kunnen zeggen dat Beatrix meer 'majesteits-genen' heeft dan haar moeder." Een of twee vingers omhoog is een wereld van verschil. FOTO'S DE STEM/JOHAN VAN GURP Axelsestraat 174 4537 AS Terneuzen Tel. 01150-12199/31340 „Gijsje, jongen, je zult je ogen niet geloven". Dat zei Harmen, de vriend van onze Violina. Moeilijke jongen, noemt mij Gijsje alsof ik zo'n maatje van hem ben met een staartje in de nek. „Ik heb nou iets geregeld, ver boven jouw stand", pochte hij achterin de auto. „Uit een ad vertentie in de krant gehaald." Violina is een kind van 15 en deze Harmen is een dikke vier jaar ouder. Hij heeft nog geen school afge maakt, maar weet alles beter en is overal al geweest. Z'n vader heeft een eigen zaak, maar is al twee keer fail liet geweest. Wat betreft wasgoed heb ben we een makkelijke aan Harmen. Hij heeft altijd hetzelfde hemd aan zijn' bast. „Een droom kasteel, mensen", zei Harmen. „Voor een avond en een nacht om nooit te vergeten." Violina zuchtte: „Wat romantisch." Ik hield m'n hart vast. „Span nend", riep Billy. Betsy tuurde op de kaart. „Hier linksaf, na drie kilometer rechts en daar ligt dan ons kasteel. Ik denk dat de butler al op de oprijlaan staat." Hier, dit is dat droomkasteel. Een blok steen met brievenbus- ramen en een wrakke houten trap aan de voorkant. En achter die dikke muur was een donke re ruimte zonder vloer, zonder gas en elektrisch. Het stonk er naar verse urine. We zijn direct weer in de auto gestapt. Wegwe zen. „Harmpje, jon gen. Dat huwe lijk gaat voorlo pig niet door", zei ik. Delft - Wegens ziekte van bassist Mike Mills heeft de Amerikaanse popgroep REM haar concerten moeten afzeggen. De groep zou vanavond en morgen optreden in Utrecht. Kaarthouders kunnen hun tickets vanaf morgen inleve ren bij de koopadressen. Het nieuws over Mills werd giste ren met ongeloof ontvangen om dat de nu afgelaste concerten goedmakertjes waren voor in maart doorgehaalde optredens. Toen was een acute hersenopera tie van drummer Bill Berry de re den. Dinsdagavond werd bassist Mills onwel op een Duits podium en werd meteen geopereerd wegens een darmverkleving. Alle shows tot 20 juli zijn nu afgezegd en REM hoopt op 22 juli de draad weer op te pakken in Dublin. Amsterdam (anp) - De Albert van Dalsumprijs voor het toneelsei zoen 1994/95 gaat naar Michael Matthews. Hij krijgt de onder- scheiding van het Amsterdamse Fonds voor de Kunst voor zijr produkties Hyde en Cambodia mon amour. Op 20 oktober ont vangt hij de toneelprijs, waaraan 15.000 gulden is verbonden, in Paradiso in Amsterdam. Boven ons is de egaalblauwe lucht, waartegen vuilwitte muren toch nog best aardig afsteken. Om ons heen zitten mensen te eten, onder een met slordig geschilderde helblauwe planken afgetim merde pergola, waarvan het dak bestaat uit riet aan de onderkant en transparant-plastic golfplaat aan de bovenkant. Aan de muren hangen Grieks bedoelde spiegels. Zelf zitten we niet onder de pergola, maar in het hart van deze binnenplaats, naast een zacht klaterend fonteintje in de vorm van een betonnen godsbeeld. De zon staat al zo laag dat we daar geen last van hebben. We schrijven eind juni. We eten Grieks, bij restaurant Rhodos in het hartje van Breda. Wat zit het hier prettig, op deze prachtige zomeravond! Alleen, we hebben onze gekregen minuscule borrelglaasjes ouzo al lang en breed leeg (nou ja, we, ik bedoel eigenlijk ik, want tafelgenote moet geen borrels), en ons eten laat op zich wachten. 'Die mensen daar in de hoek zijn na ons gekomen en hebben hun voorgerecht al óp,' stellen we zachtjes vast. Inderdaad blijkt een kleinigheid vergeten, want onze bon is niet naar de keuken gedaan. Jammer, maar anderzijds toch een geluk je. Het geeft de twee Griekse obers de kans voorbeeldig te reage ren, met op het oog oprechte verontschuldigingen, extra verdere haast en het aanbod voor een kop koffie van het huis voor na. Dat hebben we in het echte Griekenland ooit wel anders beleefd. 'Weet je nog, toen op Kreta, toen we...' Stop, daar zijn onze voorgerechten. Pikili (of zoiets, 15) voor de een, choriatiki (idem) voor de ander. We vergeten verder maar even de Griekse namen. Ik heb een salade van tomaten, komkom mer, olijven en zo nog wat lekkers, met daarop een plak betrekke lijk smaakloze feta-kaas 10). Voor de overbuurvrouw zijn vier salades en stukjes inktvis op een groot slablad gerangschikt. Best lekker, niet heel bijzonder, dus eigenlijk best aan de prijs. Vervolgens komt er gegrilld vlees. Voor haar twee houten stokjes varkensvlees en een hoop klein gesneden stukjes a la shoarma, voor mij is beloofd een steak, een lamskoteletje, en verder ook een stokje en giros. Dat is er ook allemaal, zij het dat ik mij van de ste ak iets anders had voorgesteld dan het lapje varkensfilet dat op het bord ligt. Het koteletje is heerlijk (wat is dat toch geschikt grill-vlees) de rest wel lekker, maar 't houdt niet over. Zo is voor de giros nogal vet vlees gebruikt en is de 'steak' een tikje droog. Veel is het wel, dus aan de slag. We zitten zo prinsheerlijk dat we er gemakkelijk in slagen een li ter rode huiswijn soldaat te maken, wat de totaalrekening brengt op dik honderd gulden. De nasmaak dat dat zeker genoeg is, wil maar niet wijken. I Restaurant Rhodos, Veemarktstraat, Breda. PO

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 23