Aantal asielzoekers daalt flink
Als VIP naar Sail 95?
Door
'Ik neem nooit meer de bus'
Canon
Prijzenslag dreigt rond verplichte APK-keuring
Aanmeldingen opvangcentrum Rijsbergen eerste halfjaar veel minder
Bouwkraan valt om: dode en zeven gewonden
tct koers ^to/video^
sfff-dag «lsSast Canon Qp
S^95i«4n,ster^«v.
COMMENT/
Optreden of terugtrekken Irf&HSKK
'Lagere gemeenteheffo
alleenstaande niet nodi?|
Mexi
ico on<
kugbaron
DE STEM
BINNENLAND
'Volgend jaar
overal pincode'
Nederlandse ontsnapt met kinderen net aan de dood
UC8
Spaanse bus
mocht te
lang rijden
DESTEM
BINNENLAND KORT
Akzo mag chloorfabriek uitbreiden
Molukse relschoppers veroordeeld
Verdachte schietpartij aangehouden
Financieel onderzoek Zwolsman gaat door
'Ouderen niet altijd naar verpleeghuis'
kadruk in ges]
Greenpeace-
Warrior verll
DINSDAG 11 JULI 1995 Ai DË STEM
Best - Er dreigt een prijzen
slag rond de verplichte auto
keuring (APK). Het service
bedrijf Kwik-Fit heeft aange
kondigd in 135 vestigingen de
prijzen voor onder andere de
APK drastisch te verlagen
naar een bedrag van 49 gul
den. Daarnaast voeren veel
garagebedrijven de APK-keu-
ring al gratis uit bij een grote
beurt.
De gemiddelde marktprijs ligt
op 85 gulden voor een keuring.
Voor in APK-keuringen gespe
cialiseerde bedrijven kan de
prijsoorlog funest worden, vre
zen zegslieden in de branche.
Volgens Carel Bikkers, algemeen
directeur van Kwik-Fit, is de
APK bij de dealers te duur.
„Dankzij de APK kunnen de
dealers zelf bepalen welke pro-
dukten de klant van hen moet
afnemen. Klanten krijgen daar
geen onafhankelijk advies."
De Bovag op haar beurt zegt niet
gelukkig te zijn met deze vorm
van concurrentie.
„De Bovag-autobedrijven keu
ren al vanaf 1985 in combinatie
met een grote beurt en 60 pro
cent van de consumenten maakt
daar gebruik van. Stel dat er
wordt afgekeurd bij Kwik-Fit op
iets wat zij niet kunnen repare
ren, dan moet de klant toch naar
een autobedrijf en moet de auto
daarna opnieuw worden ge
keurd. We vrezen dat deze vorm
van prijsconcurrentie ten koste
gaat van de kwaliteit," aldus de
Bovag.
Wim Van Rijssel, eigenaar van
een APK-keuringsstation in
Best, sluit zich daarbij aan. „In
1985 werd voor een keuring een
tarief ingevoerd van 50 gulden.
Dat bedrag bleek niet kosten
dekkend te zijn. In 1989 werd
het bedrag in overleg met de be
trokken ministeries, de belan
genorganisaties van de garage en
aanverwante bedrijven op 92,50
gulden gebracht. Maar nu bie
den garages de APK zelfs gratis
aan bij een beurt," aldus Van
Rijssel.
Op zich heeft Van Rijssel niets
een gratis keuring bij een grote
beurt. „Bij een grote beurt ko
men alle APK-facetten aan bod
en zitten de kosten verwerkt in
de prijs van een grote beurt. Wil
men echter geen risico lopen te
veel te betalen aan reparaties
dan kan beter worden gekozen
voor een neutraal keuringssta
tions.
Voor een neutrale APK-keuring
kunnen autobezitters terecht bij
de Rijksdienst voor het Wegver
keer, de ANWB-technostations
en bij particuliere bedrijven die
zich hebben gespecialiseerd in
neutraal keuren."
Van onze verslaggever
Rijsbergen - Het aantal asielzoekers dat zich meldt bij het
aanmeldcentrum voor vluchtelingen in Rijsbergen, is in
de eerste helft van dit jaar fors gedaald. Het aantal aan
meldingen daalde tot tussen de 150 en 200 per dag. Eind
vorig jaar lag dit aantal nog ver boven de 200.
In totaal vroegen tot en met mei
11.987 mensen in Nederland
asiel. In de eerste helft van dit
jaar komt dit aantal uit op onge
veer 14.000. In de eerste helft van
'94 kwamen nog 22.000 asielzoe
kers naar ons land. Staatssecre
taris Schmitz van Justitie licht de
cijfers voor dit jaar morgen toe.
Volgens de hulporganisatie
Vluchtelingenwerk is Nederland
met de huidige aantallen weer op
het oude niveau van voor het
piekjaar 1994. In de jaren '90 tot
en met '92 schommelde het aantal
asielverzoeken rond de 21.000
per jaar.
De aanmeldingen in de aanmeld
centra in Zevenaar en Rijsbergen
liggen ongeveer gelijk. Ook via
Schiphol komen nogal wat vluch
telingen naar Nederland.
Tegelijk met het oplaaien van de
VERVOLG VOORPAGINA
„Je kunt met onze pas in winkels
en restaurants volgens het
Ede/Maestro systeem betalen,"
legt Frank van der Meijden van de
Rabobank Nederland in Utrecht
uit.
„Dat is een wereldwijd systeem
waar banken zich bij kunnen aan
sluiten. Er is onder de aangesloten
banken veel discussie geweest
over de vraag waar we mee moe
ten werken: de pincode of een
handtekening als autorisatie.
De meeste Westerse landen zijn
voorstander van de pincode, maar
sommige landen vinden een hand
tekening voldoende. Het is de be
doeling dat er binnen afzienbare
tijd een einde aan dit verschil
komt. Volgend jaar geldt overal de
pincode." „Na het zetten van de
handtekening wordt er vergele
ken met de handtekening achter
op het pasje. Maar een handteke
ning is meestal inderdaad vrij ge
makkelijk te vervalsen. Daarom
zijn wij altijd voorstander van de
pincode geweest."
oorlog in het voormalig Joegosla
vië steeg dat cijfer in 1993 naar
35.399 en in 1994 naar 52.576.
Daaraan droeg volgens Vluchte
lingenwerk ook de verscherpte
wetgeving in Duitsland bij.
Woordvoerster F. Biesma van
Vluchtelingenwerk in Amster
dam vindt het 'te simpel' de da
ling van dit jaar geheel toe te
schrijven aan de opening van de
twee aanmeldcentra in Zevenaar
en Rijsbergen. Daar horen asiel
zoekers binnen 24 uur of zij voor
lopig mogen blijven of direct
moeten vertrekken uit Neder
land. Voorheen hoorden zij pas
na enkele maanden dat zij moes
ten vertrekken.
„Als het daaraan toe te schrijven
was zou het aantal kanslozen op
asiel gedaald moeten zijn. Zij
zouden immers geen poging meer
ondernemen asiel te krijgen.
Maar dat is niet zo. Zowel het
aantal kanslozen als het aantal
kansrijke echte vluchtelingen is
gedaald", aldus Biesma.
Vluchtelingenwerk schrijft de
daling toe aan een 'complex van
factoren'. „De verscherpte wet
geving in Nederland, de aan
meldcentra en het gedoogbeleid
dat op de helling staat zijn de
oorzaak," aldus Biesma. „Maar
misschien heeft zelfs de waters
noodramp meegespeeld, die op
alle tv-stations in de wereld was
te zien."
Wat betreft het gedoogbeleid is
Biesma ervan overtuigd dat de
buitenlandse gemeenschappen in
Nederland contact hebben met de
mensen in het land van herkomst.
„Als hier bekend wordt dat Ne
derland mensen die voorheen ge
doogd werden, terugstuurt naar
landen als Zaïre, Somalië, Iran en
(Tamils) Sri Lanka, dan raakt dat
in die landen ook bekend."
Juist de asielcijfers over deze lan
den laten volgens Biesma een da
ling zien. Het aantal Somaliërs
dat asiel vroeg lag de afgelopen
jaren rond de 600 per maand. In
januari bedroeg het aantal asiel
aanvragen van Somaliërs nog
450, in april was het 260.
De ravage op de plaats waar gisteren een bouwkraan is omgevallen, is enorm. Een bouwkeet is totaal verpletterd. foto anp
Heerhugowaard (anp) - Een
omvallende telekraan heeft
gisterochtend op een bouw
plaats in Heerhugowaard een
23-jarige bouwvakker uit
Langedijk gedood en zeven
anderen deels ernstig ver
wond.
De kraan vermorzelde in zijn val
een bouwkeet waarin acht schaf
tende bouwvakkers verbleven.
Dat hebben woordvoerders van de
politie in Heerhugowaard en van
het aannemingsbedrijf bekendge
maakt. Het ongeluk gebeurde kort
na negen uur op een bouwplaats
voor woningen aan de Oostertocht
in Heerhugowaard. De giek van
de kraan was circa tien meter uit
geschoven toen het voertuig kan
telde. De giek verpletterde de
schaftkeet en beschadigde een
tweede. Naast de op slag gedode
werknemer van het Alkmaarse
bouwbedrijf Tauber raakte een
vijftigjarige bouwvakker uit
Noord-Scharwoude levensge
vaarlijk aan het hoofd gewond.
Hij is behandeld door een trauma
arts van het helikopterteam van
ANWB en de Vrije Universiteit.
Daarna is hij in zorgwekkende
toestand opgenomen in het Aca
demisch Medisch Centrum in Am
sterdam.
Drie collega's zijn overgebracht
naar het Medisch Centrum Alk
maar. Twee van hen konden na
korte tijd naar huis, een 32-jarige
inwoner van Oudkarspel moest
worden opgenomen. De overige
drie personeelsleden raakten licht
gewond en konden ter plaatse
worden behandeld. De politie
(ADVERTENTIE)
etv^alc ce* «nverge^
Door Wilko Voordouw
Parijs - Yvonne Eggermont
hoeft even niet meer met de
bus naar Spanje. Na het onge
luk, zondagnacht op de auto
snelweg A9 ter hoogte van het
plaatsje Tavel, zit de schrik er
goed in. „Als het aan mij ligt
reis ik nooit meer met de bus.
Ik ga voortaan wel met de au
to. Of het vliegtuig."
De 37-jarige, in Almere wonende
Yvonne Eggermont doet haar re
laas in het ziekenhuis van het
Zuidfranse Avignon. Ze zit op de
afdeling kinderchirurgie, waar
schijnlijk nog tot vandaag, omdat
haar jongste zoontje Jordi (7) er
wordt verzorgd. De jongen heeft
een aantal hechtingen in het
hoofd, en liep bij het ongeluk for
se schaafwonden op. Zijn elfjarige
broer Stefan bleef ongedeerd. Zelf
heeft mevrouw Eggermont enkele
hechtingen en lichte verwondin
gen opgelopen.
„We zaten voor in de bus,' op de
onderste verdieping. Dat is denk
ik onze redding geweest. Stefan
zat op de stoel naast de chauffeur,
die we goed kenden, want we had
den al vaker met Starbus gereisd."
Yvonne Eggermont werd vlak
voor het ongeluk bij Tavel wak
ker, omdat ze vond dat de bus zo
slingerde. „Ik had de indruk dat
de chauffeur constant aan het in
halen was. Toen ik opkeek zag ik
de witte achterklep van een
vrachtwagen, heel dichtbij."
Vrijwel alle verklaringen in Zuid-
Frankrijk gaan daarna dezelfde
richting uit. De rechterbuiten-
spiegel van de bus zou de vracht
auto geraakt hebben. De Spaanse
chauffeur, die al sinds negen uur
's avonds aan het stuur zat, maar
die wel een uur eerder koffiepauze
had gehad, zou daarop een ruk
hebben gegeven aan zijn stuur.
De bus zou daarop zijn gaan slin
geren, kantelde tegen de vangrail
aan en gleed ongeveer 70 meter
door. Alle ooggetuigen beschrij
ven een apocalyptisch beeld. De
meeste van de 23 dodelijke slacht
offers waren door de gesprongen
ruiten naar buiten geslingerd. En
kelen van hen waren verpletterd
tussen de bus en de vangrail.
„De minuten na het ongeluk had
ik maar een idee. Ik moest de kin
deren bijeen krijgen en zo snel
mogelijk naar buiten gaan. De
voordeur aan de rechterkant was
door iemand met zijn schoenen
verbrijzeld. Ik ben daarop naar
buiten gegaan en heb de kinderen
in veiligheid gebracht."
Volgens Yvonne Eggermont kwam
de hulp snel op gang en was er ei
genlijk geen sprake van paniek.
„Hoewel je als moeder natuurlijk
iedere minuut te lang vindt duren,
EOS500
Actie geldig tot 31 juli 1995.
GO FOR THE TOP
VERVOLG VOORPAGINA
Het drama met de uit Amsterdam
vertrokken Spaanse touringcar
heeft in Frankrijk de discussie
over de verkeersveiligheid doen
oplaaien. Er gaan stemmen op om
buitenlandse chauffeurs te binden
aan het strenge Franse rijtijdenbe
sluit. De Europese Commissie en
consumentenorganisaties pleitten
gisteren opnieuw voor de verplich
ting van veiligheidsgordels in
nieuwe bussen.
Eén op de drie verkeersongevallen
in Frankrijk is rechtstreeks het ge
volg van indommelende chauf
feurs. Dat is de belangrijkste oor
zaak, nog vóór alcoholgebruik en
bovenmatige snelheid.
De Spaanse bus van de maat
schappij Starbus had twee chauf-
In-orBobvanHuêt
■ronden - De Noordierse poli-
VI (RUC) heeft alle verloven
leschort van haar 12.000
'„ten en reservisten. Het
■,-jps is in verhoogde staat
Jan paraatheid om te voorko-
lorden uitlopen op confronta-
Ities met katholieken.
De ene na de andere observatiepost van de I
militairen bij Srebenica wordt opgerold. Opnieuw zijnlü
landse VN-militairen door de Bosnische Serviërs va:
Servische tanks rollen met groot machtsvertoon de èncU
binnen, die nota bene lang geleden door de VN tot
bied is uitgeroepen.
De enige reactie van VN-zijde totnutoe is dreigen met eventu
Ie Navo-luchtacties. De vraag is hoe geloofwaardig zoW
gement nog is na alles wat de VN-vredesmacht in Bosnië
haar kant heeft laten gaan. Het leegroven van wapenopsl
plaatsen, schending van het vliegverbod, beschieting van
lige gebieden' met zware wapens.
Het Bosnische regeringsleger en de burgerbevolking verlieJ
elk vertrouwen in de VN en de Navo door het uitblijven»
een krachtdadig optreden. Hun frustratie uit zich zelfs y
verwerpelijke beschieting van Nederlandse militairen envo?
tuigen.
De internationale gemeenschap ontkomt er niet aan op»
korte termijn de moeilijke keuze te maken tussen echt, mi-
optreden om de bevolking van Sarajevo, Srebrenica én aii
re 'veilige gebieden' de beloofde bescherming te biede
besluiten tot terugtrekking van de blauwhelmen.
In het eerste geval zullen niet alleen luchtaanvallen mot
worden uitgevoerd, maar zal ook de zogenaamde snellen
tiemacht van Britse, Franse en Nederlandse militairenmoeti
worden ingezet om de bevolking in de meest bedreigde geü
den te ontzetten.
Het is de vraag of de politici voldoende lef hebben voord
oplossing. Achter de schermen lijken ze weken geleden
Serviërs te hebben beloofd geen luchtaanvallen meer uil
voeren in ruil voor de vrijlating van de honderden VNgijf
laars. Als dat zo is, hebben ze alle blauwhelmen g~
tot gijzelaars, of zelfs tot schietschijf.
Blijft krachtdadig optreden uit, dan resteert niets i
terugtrekking, om verdere onnodige slachtoffers onder!
blauwhelmen te voorkomen. De interventiemacht kandarni
de dienen om hun aftochtte dekken. Maar voor een veiliged
rugtrekking zal een nog veel groter aantal Westerse troepd
nodig zijn.
Dit is geen eenzijdig pleidooi voor terugtrekking, wel voort
duidelijke keuze tussen daadwerkelijk optreden of tijdigel
tocht. Daar hebben de blauwhelmen recht op.
De beslissing tot een eventuele terugtocht zal snel moei
worden genomen, want ze zal vóór de winter moeten worij
uitgevoerd. Anders modderen we minstens nog eenj
der in Bosnië.
heeft voor de zeer geëmotioneerde
getroffenen en hun collega's het
Bureau Slachtofferhulp ingescha
keld. Uit onderzoek en foto's van
het ongeval blijkt dat de mobiele
kraan een last tilde, maar dat de
stempels aan weerszijden van het
voertuig in strijd met uitdrukke
lijke voorschriften niet waren uit
gedraaid. Die steunpunten voor
komen bij correct gebruik dat een
bouwkraan bij het heffen van een
last topzwaar wordt en kantelt.
De politie verhoort de bestuurder
van de kraan.
wanneer het hoofd van je zoontje
onder het bloed zit. Maar goed,
wij waren niet bij de ernstig ge
wonden, en dus werden we steeds
min of meer door de hulpverleners
opzij geschoven. Zij hielden zich
eerst met de zwaargewonden be
zig."
De 37-jarige vrouw raakte onder
de indruk van de middelen die de
Franse autoriteiten benutten.
„Heel snel stond er naast de bus
een soort van ziekenhuistent. He
likopters vlogen af en aan."
Pas gistermiddag besefte ze in wat
voor horrorfilm ze een slachtoffer
was. „Dat gebeurde toen ik de
beelden op de Franse televisie zag.
Niet te geloven zeg. Ik wilde eerst
niet aannemen dat ik daar bij be
trokken was geweest." Over de
schuldvraag aan het ongeluk is ze
formeel.
„De chauffeur is in slaap gevallen
en heeft de vrachtauto te dichtbij
gevolgd alvorens te gaan inhalen.
Hij had aan mij verteld dat hij
slecht had geslapen. De ventilatie
in het chauffeurshok was kapot,
dus was het er veel te warm.
Ik heb met die man te doen. Want
wat er ook verder gebeurt, zijn
carrière is natuurlijk kapot. Dit
draagt hij zijn hele leven mee. Hij
had misschien moeten zeggen dat
hij te moe was om te rijden. Maar
ik geef gelijk toe: ik heb gemakke
lijk praten."
Den Haag - Akzo mag de chloorfabriek in Europoort uitbreiden.
De bezwaren hiertegen van actiegroepen als Greenpeace zijn afge-l
wezen. Dat heeft de Raad van State gisteren in Den Haag beken
gemaakt. De uitbreiding houdt een verhoging van de chloorpro
duktie in van 100.000 ton per jaar naar 350.000 ton per jaar. I
nieuwe vergunningen zijn door de provincie Zuid-Holland»
leend aan Akzo Salt and Basic Chemicals Nederland BV voor li
chloorfabriek aan de Welplaatweg in Rotterdam.
Den Haag - Achttien Molukkers die op 25 april betrokken wan
bij rellen in Den Haag, zijn gisteren door de politierechter in di
stad veroordeeld tot het betalen van drieduizend gulden aan dooi
vernieling gedupeerde buurtbewoners. Zestien hebben l
werkstraffen gekregen.
Leiden - Een 35-jarige inwoner van Alphen aan den Rijn isa
houden als verdachte van de moord op de 38-jarige R. vanHraeitj
Die werd in de nacht van zaterdag op zondag in zijn i
Leiden neergeschoten. Het slachtoffer zat in zijn auto op de Nieu
we Beestenmarkt, toen een man van dichtbij schoten op hem los
Kort na aankomst in het ziekenhuis overleed hij. De dader oiï.J
kwam in de drukte rond de Lakenfeesten.
Hoog water niet oorzaak fruitboomkanker
Wageningen - De hoge waterstand eind januari, begin februari^
absoluut niet de oorzaak van de vruchtboomkanker, die een»
groot deel van de fruitbomen in het Gelderse rivierengebied tri
aangetast. De schimmelziekte heeft kunnen woekeren door t
grootschalig doorgevoerde wijziging in de bestrijdingstechniek
Dat zeggen twee onafhankelijke, wetenschappelijke instellingen®
het gebied van fruitboomziekten: de plantenziektekundige dM
van de Landbouw Universiteit Wageningen (LUW) en het Proelsts j
tion voor de Fruitteelt in het Zeeuwse Wilhelminadorp.
Amsterdam - De rechtbank in Amsterdam heeft verzoeken'.!
stopzetting van een financieel onderzoek naar drugshandelaar C|
Zwolsman en teruggave van in beslag genomen goederen afgew
zen. De advocaat van Zowolsman wilde stopzetting. Het financ»|
onderzoek loopt nog. Het is nog niet bekend voor hoeveel Zwosj
man in het kader van de pluk-ze-wetgeving wordt aangeslagen. I
ex-autocoureur, vaak aangeduid als Charles Z., is na een geruch!
makend proces in januari door het gerechtshof in Amsterdam®!
oordeeld tot vijf jaar cel. Er zijn onder andere auto's (oldtimers1-^
beslag genomen, met een totale waarde van enkele miljoenen?
dens.
Den Haag - Patiënten die eigenlijk verpleeghuiszorg nodighebbe
zouden in veel gevallen ook in verzorgingshuizen kunnen
verpleegd. De mogelijkheden die daarvoor zijn, moeten zo veelnw-|
gelijk worden benut. Dat schrijft het College voor de ZiekawjT
voorzieningen in een advies aan staatssecretaris Terpstra van
Volgens het college kan met enkele aanpassingen in verzorg"
huizen de overplaatsing naar een verpleeghuis van ouderen w®
voorkomen of uitgesteld. Voor de nieuwere verzorgingshui® J|
daar maximaal 25.000 gulden per plaats nodig. In bijzonderes®
ties is hooguit sprake van verbouwingen tot 50.000 gulden.
feurs, en kon dus 24 uur per dag
rijden. Als het een Franse bus was
geweest, was achttien uur per dag
het maximum geweest voor twee
bestuurders. Volgens veel Fransen
moeten de strengere franse regels
ook gelden voor buitenlandse bus
sen. Het ongeluk bij Roquemaure
is het ernstigste busongeluk in
Frankrijk sinds juli 1982. Toen
vielen bij een botsing tussen twee
bussen en drie personenwagens 53
doden, onder wie 33 kinderen uit
een Noordfrans dorp.
Arnhem (anp) - Een gemeente die voor alleenstaanden e®
de afvalstoffenheffing hanteert als voor meerpersoonsh^
dens maakt zich niet schuldig aan discriminatie. Tot dies'
is de Belastingkamer van het gerechtshof in Arnhem ges®
veroorzaken. Bovendien
de kosten die de geme®i
maken voor de reiniging
en de riolering voorna®
Slechts een klein, van»
van de gemeentelijke kos
zich in beginsel voor tar
rentiatie naar de omvang
huishouden. l.
Dan gaat het om zl"ke
den bedragen dat het
laten van de tarieft
De Hoge Raad had de zaak door
verwezen naar het hof in Am-
hem, nadat eerder het hof in
Leeuwarden meende dat de be
lastingrechter niet bevoegd is te
treden in de 'innerlijke waarde of
billijkiheid' van gemeentelijke
verordeningen. Dat mag hij wel,
oordeelde de Hoge Raad.
De alleenstaande klager heeft
echter geen been om op te staan,
meent de Arnhemse rechter. Een
meer-persoonshuishouden biedt
doorgaans meer afval aan en
loost meer op het riool. Een al
leenstaande die veel bezoek heeft
kan echter zelfs meer vervuiling
IBoogtepunt van het protestantse
"Ijsseizoen is de 'Glorieuze
vaalfde' juli. De loyalisten vie-
dan hun eeuwenoude over
ging in de Slag bij de Boyne,
Kaarbij de Engelse import-ko-
Willem III (van Oranje) de
Grozny (afp) - Russische en Te
ben gisteren een doorbraak be
Olijke status van de republic
heikele onderdelen van de ond
L partijen zeggen dat zij nog
ieen definitief akkoord hebben
ïesloten, maar wel overeenstem-i
ning hebben bereikt over 'de be
nadering van de belangrijkste
problemen, waaronder de status
|van Tsjetsjenië'.
Russische persbureau Itar-J
[ass heeft eerder gemeld dat dé
druk van de onderhandelingen
is komen te liggen op een poli-
te regeling van het conflict,
laronder de grondwettelijke
[status van Tsjetsjenië. In kringen
/an de Organisatie voor Veilig
heid en Samenwerking in Euro-
ja, die de delegaties onderdai
verleent in haar kantoor in Groz
iy,is het resultaat van de onder
landelingen een 'doorbraak' ge
ïoemd.
!De Tsjetsjenen hebben aanvan
lelijk geëist dat Rusland de onaf
ankelijkheid zou moeten erken
|nen die de Tsjetsjeense regerinl
11991 eenzijdig had uitgeroel
:n. De Russen hebben tot dusvej
vastgehouden aan een oplossin
overeenstemming met dl
rondwet van de Russische fedeT
ratie.
Mururoa/Parijs (afp/anp) -
Warrior heeft gisteren het j
bevindt zich weer in intei]
Tahiti.
Alom in de wereld is gistere!
de dag dat het tien jaar gelede
was dat de eerste Rainbo
Warrior door de Franse gehe
me dienst werd opgeblaze
met protestacties gedemoi)
streerd tegen het gewelddadl
verwijderen van de milieu-ai
tivisten door Franse marinier!
Een Greenpeace-woordvoerdc
zei dat de boot gisteravond nl
steeds werd gevolgd door et.
Erans marineschip.
Franse mariniers, die het sch
zondag enterden, hebben
bemanning gisteren aan bom
van een scheepje van de ku/
wacht gezet. De milieu-activ'
ten weigerden het atol vrijw'
hg te verlaten. Sommigen li
ten zich aan boord slepen, E
deren werden door marinil
gedragen. De Franse autoritf
ten hebben de Greenpeace-
om praktische rea^..i
boden discriminatie op 4
De klager kan nu ai .^J
wenst opnieuw in cass
Hoge Raad.
??or Frans Lindenkamp
jbM Paulo - De Mexicaai
justitie onderhandelt n
®ugsbaron Juan Gan
brego - leider van het 1
a. te Golf Kartel - ol
uens overgave. Zijn br<
.drnberto treedt daarbij P
s boodschapper.
meldt de vooraanstaai
«icaanse krant El FinanciJf
iet ontkent dit even
justin! y°or,ziin capitulatie
Lor bescherming garandJ
Toorts 20S milie' Abregol
W procent van zijn
ieMwSporten naar de VS -
enka! rtuin m°gen behoii
ij, ni ,er tevens op rekenen;?.
%leverdn buurland w|
temoa\0p de FBI-Hist
Cn0^st gezochte persoè
lie tot 7 le ln*orrnatie verst)
in aan^f -arrestatie leidt,l|
van biofr Qlng voor een heloj
Mexico l 'l mili°en §uldel
i To ar(k Abrego verdï
k00rig ,moorden en tal
j®aÜnas ?ra - 'i15611' Ex-presi!
&n naar 1993-20 be^
lialig eeh uitgeweken 1
F°4ik k ÏÏ.agent - hoogs!
Politie ak n verhinderd;
iet Golf kw6?0 kon arrest?
lerriële bm!j dat nauwe
let Colomk euderhoudt
feVco?s a33"36 Cali Karl
laat- Het Agr00tste drugssi
rriidinEshtm aanse drui
1 ngsbureau DEA meei