orth Sea zuinig op de oudjes
'Pop krijgt nooit de overhand op North Sea'
Fonds wil begeleiding
voor vertalers van
Nederlandse literatuur
Werelds grootste jazz festival komend weekeinde in Den Haag
Amerikaanse concurrent
MTV sterft een stille dood
ORT
Vernielingen
Poging inbraak
Racistische
leuzen
ORT
Roye
Etampes
ïpetitie
HET KORT
Dikkebanden-
wedstrijden
Vierhandig
Frans
Mandoline
Goldberg
gestreken
BETSY &GIJS-11 (Wordt vervolgd)
OP REIS
I
1995 C3
SDAG 11 JULI
Terneuzen - In het afgel0pen
weekeinde zijn voor de derde
keer in korte tijd vernielingen
aangericht aan de nog maar
kortgeleden in gebruik genome
nieuwe, ondergrondse parkeer
garage aan de voormalige oost-
kolk. Aan de afrit werden twee
elektriciteitslampen kapotge.
maakt.
Terneuzen - Een ruit met dub
bel glas van een woning aan de
Ferdinand Bolsstraat in Ter-
neuzen werd vernield, vermoe
delijk bij een poging tot in
braak. Men is kennenlijk van
gedachten veranderd bij het
zien van een flink uit de kluiten
gewassen Rottweiler.
Terneuzen - Onbekenden heb
ben het afgelopen weekend
leuzen gekalkt op het langs de
zeedijk tussen de Scheldebou-
levard en Scheldorado gelegen
voetpad. Op zes verschillende
.- plaatsen waren de leuzen: 'Red
de Nederlandse cultuur' en
'Stop integratie buitenlanders'
t. te lezen. Personeel van de
e dienst openbare werken van de
t gemeente Terneuzen maakte
het voetpad weer schoon.
Zomer-Gids
rijs
~s,
ui-
er-
no-
eul-
rde
R.
uden
chten
ndag-
3369
577
~r aan
uwese
de ne
gende prijs won. Snelheid win-
nende auif 1086,80 meter per mi
nuut.
2. E. M. de Beule, St.-Jansteen, 3.
W. Hamersma, Middelburg, 4. D,
de Smet, Terneuzen, 5. T. Ver
boom, 's-Heerenhoek, 6. D. Evers,
Terneuzen, 7. H. Beulens, Kwa-
dendamme, 8. L.Thijs, St. Jan
steen, 10. Comb. De Nooyer/Ja-
piejo, Oost-Souburg.
Kring West-Zeeuws-Vlaande
ren/Walcheren, 460 oude dui
ven,1091,96mpm, (99 deelnemers).
1. A. Wver en dochter, Oostburg,
2. Comb. De Nooyer/Japiejo, 3 en
4. H. Biemans, 5 en 6. K. Wielema-
ker en zoon, allen Oost-Souburg,
7. H. en W. de Krijger, Biervliet, 8.
C. Riemens, Cadzand, 9. A. Roelof,
Middelburg, 10. J. de Poorter,
Hoofdplaat.
Concoursbond Zuid-Beveland,
628 oude duiven, 1273,63mpm: 1.
C. Hermes, Lewedorp, 2 en 9. H.
Lacor, Kwadendamme, 3. G. Koks
en zoon, 4. C. Koks, 5. J. Eiken
hout, allen Goes, 6. Sj. van Eyke-
ren, 's-Heerenhoek, 7. H. Beulens,
Kwadendamme, 8. L. Goedegeb-
ure, 's-Heer Arendskerke, 10. A.
Mulders, Goes.
Concours Combinatie Biervliet,
113 jonge duiven, 1081,15mpm: 1,
2, 4 en 10. F. Dellaert, 3 wn 9. B.
Provoost, 5. C. Brevet en zoon, 6.
A. Engels, 7 en 8. J. von Hout.
Eerste de Beste Schoondijke, 87
duiven, 1098,22mpm: 1 en 7. P.
Comelis, 2, 4 en 10. J. de Poorter,
3. W. van de Velde en zoon, 5 en 6.
Th. de Wever, 8 en 9. E. de Wever.
„Sinus van der Heijden
.nieuwslezer Joop van
Lei het op de perscon-
jatie van het North Sea
s Festival (NSJF) in
j er wordt wat af-her-
(M deze dagen. Neder-
id vijftig jaar bevrijd,
{North Sea Jazz Festival
intig jaar oud.
weten er nog wel een paar.
alie Parker veertig jaar dood,
tot Ayler 25 jaar geleden ge-
ji>en, de veertigste verjaardag
iket Newport Jazzfestival, de
jjpte van de Dutch Swing
jtgcBand. Er zullen ongetwij-
linog meer zaken zijn te her
ben, maar Van Zijl had het ge-
vooral aan zijn zijde toen hij
merkte dat we zuinig moeten
iop de oudjes.
Mm I North Sea Jazz Festival is
j jto op de oudjes, want ieder
KliaHHÏiien die nog leeft en aanwezig
jzijn, komt komend weekein-
[jiaar de twintigste editie. De
kracht van het driedaagse
lent - en dat weten inmid-
al vele honderdduizenden
„ïebbers over de gehele
id- zit echter in het concept,
niet alleen het verleden live
[depodia zet, maar ook grootse
ten werpt op de toekomst.
gekankerd
»:s de laatste jaren wat afge-
akerd op opzet, programme
ren presentatie van 's wereld
II wiste jazzfestival. Grootscha-
jheid zou het enige credo zijn,
i programmering had weinig
«met jazz te maken en de pre-
J alatie maakte het, door de
I eeds verder uitdijende bezoe-
ersaantallen, voor de jazzlief-
èbers zowat onmogelijk het
lenement te bezoeken,
lie negatieve kritiek is voor een
tel terecht. Maar nu een nieuwe
pitievan het NSJF voor de deur
it, blijkt wederom dat uitslui-
kritiek niet past.
«inden elk jaar bijzondere
elk jaar worden
Oscar Peterson.
nieuwe musici gepresenteerd en
elk jaar ziet de serieuze jazzlief
hebber zich voor verrassingen ge
plaatst. Akkoord, de meeste be
zoekers gaan omdat ze graag ge
zien willen worden, of omdat ze
denken erbij te horen, of omdat je
er minstens eenmaal moet zijn ge
weest. Maar wie de moeite neemt
zich een, twee of drie dagen door
de immense mensenmassa's te
wurmen, krijgt loon naar werken.
Vorig jaar ging de organisatie van
het NSJF uit de handen van de er-
ven-PauI Acket over naar Mojo
Concerts in Delft. Vorig jaar ook
was de invloed van de familie Ac
ket nog merkbaar in de program
mering, dit jaar moest Mojo het
helemaal alleen doen. Nou ja, al
leen... Paul Dankmeijer, die bij
Acket al een aantal jaren de pro
grammering verzorgde, ging mét
het festival over naar de nieuwe
organisatie. Dit jaar was hij in
zijn eentje verantwoordelijk voor
alle artiesten die komend week
einde aantreden.
Spannender
Op papier ziet het programma
voor de twintigste editie er span
nender uit dan de afgelopen jaren
het geval was. Het lijkt er op of er
wat minder fusionvormen naar
Den Haag komen. Elk jaar weet
de NSJF-organisatie wel ergens
een nieuw talent op te duikelen,
maar dit jaar komen er meerdere:
de nieuwe rhythm and blues-ster
Yvonne Jackson, saxofonist Te-
odross Avery, de Cubaanse band
Sierra Maestra, de vocalisten Ro
nald Douglas, Kurt Elling en Ke
vin Mahogany en pianist Jacky
Terrassan.
Of die nieuwe aanwas even goed
gaat voldoen als de gevestigde or
de, zal moeten blijken. Van de
grote namen valt die van Oscar
Peterson wellicht het meest op.
De pianist kampt al enkele jaren
met zijn gezondheid, maar dit
keer is hij er weer bij. Andere pu
bliekstrekkers zijn The Manhat
tan Transfer, George Shearing
Quintet, The Count Basie Or
chestra, dat The New York Voices
aan zich verbindt, B.B. King, de
rock and roll-legende Chuck Ber
ry, die na een aantal jaren Den
Haag weer bezoekt, Joe Hender
son, Branford Marsalis, Robert
Cray, The Neville Brothers, het
Lynton Center Jazz Orchestra,
welke naam heel wat interessan
ter wordt als die van Wynton
Marsalis eraan wordt gekoppeld,
B.B.King.
George Benson en James Brown.
Het festival wordt traditiege
trouw ingedeeld in een aantal
special projects. Een ervan heet
'All-Star Bands'. Het Zawinul
Syndicate gaat een samenwer
king aan met Free Spirits van
John McLaughlin, Guru's Jazz-
matazz met de solisten Kenny
Garrett en Ronny Jordan en de
klap op de vuurpijl is wellicht het
optreden van de 87-jarige
altsaxofonist Benny Carter met
de Royal Conservatory Big Band
uit Den Haag. De Newport Jazz
Festival All Stars bergen legen
darische namen als Clark Terry,
Jon Faddis en Lew Tabackin en
slagwerker Paul Motian komt met
een droombezetting waarin zijn
opgenomen Joe Lovano, Lee Ko-
nitz, Bill Frisell en Mare Johnson.
De geest van bassist Charles Min-
gus waart rond met de komst van
de Mingus Big Band.
Ook bassisten staan dit jaar cen
traal: Ray Brown, Niels-Henning
Thou-
Beer-
e race-
dstrij-
e dikke
aar Ca-
n Gent.
t haal-
tegorie
houren-
ngenberg
(Kloos-
s (Goes),
-ent),
ar: 1. Ca-
t), 2. Bart
dro Vlae-
an Thou-
d Henzen
Langen-
Rams (IJ-
ee (Kloos-
uit Hulst
Klooster-
dste leef-
assement
rcompeti-
ereniging
Beiden
tentotaal
n Hoove,
en Frank
ftijdseate-
tsaanvoer-
ams (IJzen-
nske Doedee
'gnes Rams
n de Rijcke
derick Bak-
van Hoove
uijze (Oost-
s (IJzendijke)
?erry Koen
(Klooster-
Jordy Lafort
van Schilt
de Zeeuws-
mcompetitie
nnen. In de
organiseerd
Terneuzen,
waren de Axelaars eveneens de
besten. Dat betekent dat ze in
het klassement de voorsprong
verder uitbouwden.
Achter het superieure TC Axel
gaat de strijd onverminderd
verder en zijn de verschillen
minimaal. Wielertoerist, dat in
Terneuzen pas zesde werd,
staat nog steeds tweede, terwijl
TC Westdorpe is opgerukt naar
de derde plaats. In Terneuzen
kwamen 139 deelnemers af
stempelen. Woensdag 12 juk
berust de organisatie bij TC
Aardenburg met gasthof De
Jonge Leeuw aan de Kaaipoort
als stempelplaats. Dit tussen
18.30 en 20.30 uur.
Ben Haag (anp) - Het North Sea
Festival blijft het North
Sta Jazz Festival. Nu,' volgend
jaar en ook daarna. In 1993
j kocht concertorganisator Mojo
te fameuze jazzfestijn van de
toiilie Acket. Sindsdien gonst
het van de geruchten als zou het
j fiVëiicinGnt steeds meer uit-
i groeien tot een algemeen mu-
s van het wereldje wisten
te melden dat Mojo con
tactueel slechts drie jaar aan de
I fcket-formule moest vasthou-
„Onzin," zegt Theo van den
de, directeur van het festival.
A'n ontwikkeling is voor mij
^bespreekbaar. Het North Sea
tadt vast aan de succeslijn.
«z blijft de hoofdzaak."
Wiek op het festival zal er al-
blijven bestaan, stelt pro-
pffimeur Paul Dankmeyer.
I -Die was er ook tijdens de jaren
dat Paul Acket het festival orga
niseerde. Paul was er altijd van
overtuigd dat North Sea een mix
van stijlen moest bevatten." Hij
programmeerde pure jazz, maar
ook projecten met Herman
Brood schuwde hij niet. „Dat
moet ook zo blijven." Housemu
ziek zal op het festival altijd ta
boe blijven. „Er zijn grenzen
waar je niet overheen kunt
gaan."
Het festival is met zijn veertien
podia en duizend artiesten zo
groot dat iedere bezoeker een ei
gen programma kan samenstel
len.
De ware jazzfanaat hoeft niet te
luisteren naar de hiphop en
blues. Dat soort muziek spreekt
vooral jongere muziekliefheb
bers aan.
Groepen als Youssou N'Dour en
de zangeres Nenneh Cherry zor
gen er zelfs voor dat de kaartjes
voor vrijdagavond al zijn uitver
kocht. „Zoiets is een week voor
het festival uniek," zegt Van den
Hoek. Het optreden van Cheny
is overigens een podiumdebuut.
Het is voor het eerst dat de zan
geres live met een band op
treedt,
Per dag kan het Congresgebouw
22.000 bezoekers verwerken. In
1994 liet de organisatie minder
mensen toe na kritiek op de
propvolle gangen waar niemand
meer door kon.
Dat soort opstoppingen hoopt
het festival dit jaar te vermijden
door een extra luchtbrug tussen
de Statenhal en het eigenlijke
gebouw. Ook komt er buiten het
complex een extra trap naar het
dakterras, dat na jaren weer in
ere is hersteld.
Dit jaar is het Tuinpaviljoen,
met optredens van Van Mor
rison en Bo Diddley, er voor het
laatst. Op het grasveld waar de
tent staat, wordt binnenkort be
gonnen met de bouw van een
nieuw kantoor van de Verenigde
Naties.
De belangstelling voor jazz on
der jongeren neemt de laatste
jaren snel toe.
De oude helden sterven welis
waar langzamerhand allemaal
uit (Miles Davis, Dizzy Gille
spie, Stan Getz), maar aan de
andere kant van de oceaan is een
nieuwe generatie twintigers en
dertigers stormenderhand bezig
het in de jaren zestig op de pop
muziek verloren marktaandeel
terug te winnen. En ook in Ne
derland zelf timmeren steeds
meer jonge, aan het conservato
rium opgeleide musici hard aan
de weg.
Van den Hoek: „Het North Sea
Jazz Festival zal zijn 25e editie
zeker halen!
Orsted Pedersen, Charlie Haden,
Christian McBride en John Pati-
tucci is een willekeurige greep.
Bij, de saxofonisten vallen de na
men op van Johnny Griffin, Ben
ny Golson, Louis Sclavis, Joshua
Redman en Steve Coleman. De
sectie pianisten wordt voorgeze
ten door George Shearing, Hank
Jones en Tommy Flanagan en
kent verder namen als Kenny
Barron, Cyrus Chestnut, Benny
Green en Jimmy Scott.
Ook de stem krijgt komend week
einde ruime aandacht. Beroemde
vocalisten die komen zijn DeeDee
Bridgewater, Tony Bennett, Paolo
Conté, Abbey Lincoln, Dianne
Reeves en Zap Mama.
Tot de eigenaardigheden van het
festival behoren ongetwijfeld de
combinatie Debbie Harry (Blon-
die)-The Jazz Passengers, Tay
Mahal His Hawaiian Band
(compleet met steel-guitar en ba-
riton-ukelele) en de komst van ze
ven Australische groepen.
Alle stijlen
Waarlijk alle muziekstijlen zijn
dit jaar vertegenwoordigd. Ook
die welke tegen de jazz aanhan
gen, zoals blues (B.B. King, Bo
Diddley), soul (Wilson Pickett),
funk (Maceo Parker, George Clin
ton), gospel (The Mighty Clouds
of Joy), Afrikaans (Youssou N'
Dour en Baaba Maal) en salsa (Ti-
UITSLAG
1TC Axel 89,38 punten, 2. TC Hl»
(Sluiskil) 73,63, 3. WTC Aloy
(Graauw) 66,25, 4. RTC Delta RW"
neuzen) 63,83, 5. TC Westdoye
62,92, 6. Wielertoerist (Eede) 61.».
7. Freewheel'79 (Schoond«
55,87, 8. TC Breskens 42,00, 9. n-
Sas van Gent 31,91, 10. TC Z
hoeve (Retranchement) 30,00.
STAND NA NEGEN RITTEN
1. TC Axel 716,22 punten, 2 Wieier
toerist 491,84, 3. TC WestdoW
454,56, 4. TC HAS 439,81, 5. Freew
heel'79 401,09, 6. WTC Aloy 397,8
7 TC Breskens 383,48, 8. RTC Dd
379,91, 9. WTC Bentille (Beigw
261,19, 10. TC Sas van Gent zjo.
punten,
Kruiningen - In het kader van
het Jeugdproject Zeeland
den zaterdag in Kruinin®.
dikkebandenwedstrijden g
houden voor de jongsten,
wijl door de oudste jongen
meisjes werd geduelleerd
racefietsen. Er waren 35
nemers, waaruit blijkt da
Zeeuwse jeugd weer a
krijgt voor het wedstrijd»6
sen.
UITSLAGEN Lang-
Racefietsen 13-14^| aart ej j n (ICa-
Chuck Berry.
11-12 jaar: 1. F. lsraei f A.
2. J. Langenberg (Kapellek
Hensen (Hoogerheide). i.M-
Dikkebanden 10-11 en 1^1 gteen-
Aarts, 2. A. Mosselman,
poorte (allen Kruiningenk hei-
8 en 9 jaar: I.E. Nl]sse (H pQgger
de), 2. K. Mosselman, d-
(beiden Kruiningen). D mijs-
6 en 7 jaar: 1. A. üra&
terburg, 3. F. Risseeuw (aliei
ningen).
"E PIANO is toch werkelijk het
veelzijdige instrument.
e Klanknuances van alle ande-
e instrumenten zijn te vangen
de toetsen, snaren en zang-
em van een vleugel. En weet
wat nóg mooier is? Twee vleu-
W. Met de gecombineerde
a™ten van twee vleugels is zo
0 Seveer alles mogelijk.
Peen prachtige cd spelen twee
viiMr Pian'sten muziek van
Dut se componisten: Paul
Dth ^eorëes Bizet, Claude
en M-aurice Ravel. Er is
Wrt Cd sPra'se van oorspron-
ties 1uatre-mains-composi-
van eïer2'^s en bewerkingen
De °j ^"stu^^en anderzijds,
stuk eS'nt met het minste
klinkt -^e Tovenaarsleerling
ta. m de eigen pianoversie
omponist Paul Dukas stuk-
{5ï»stÓn ^an geraffineerd
Baar nitnenteerde orkestversie,
•icier njf®en kimkt Bizets suite
ki: 7 Enfants fantastisch,
•J kristalhelder, intelli-
bewrvhumorisrisch. De orkest-
2ij„ die Bizet later van
van J Spelletjes maakte is
delf11?0'dan deze Vier"
'8e delicatessen.
Woemde sfeerschildering
Prélude d l'après-midi d'unfaun
verliest, in Debussy's eigen be
werking voor twee vleugels,
niets van zijn betoverende har
monische schoonheid. De cd
vervolgt, in de bewerking van
Maurice Ravel, met twee van de
Nocturnes van Claude Debussy,
namelijk het omfloerste Nuages
en het opzwepende Fêtes (met
glans het hoogtepunt van de cd -
je kunt er eindeloos naar luiste
ren). Hier ontstaan onder de vier
vaardige handen van Michel Bé-
roff en Jean-Philippe Collard
totaal nieuwe werken.
Tenslotte de Rapsodie Espagno-
le van Maurice Ravel, in een be
werking van de componist. Zo
als we van deze componist ge
wend zijn eindigt dit werk in
een climax, in dit geval een
sproeiing van zonnige fontein
druppeltjes op een Zuidspaanse
binnenplaats.
Michel Béroff en Jean-Philippe
Collard brengen met een bril
jante uitvoering van al deze vir
tuositeiten de luisteraar een dik
uur puur geluk. (EMI 7243 5
15347 2 9)
HANS ROOSEBOOM
'THE ENGLISH Mandolin' heet
de vierde cd van Simon Mayor.
Werken van Gustav Holst, Percy
Grainger, Edward German,
door (beurtelings) slechts één gi
taar of contrabas. Het blijkt dat
er, naar analogie van de reeks
violino, viola, violoncello, een
reeks instrumenten bestaat luis
terend naar de namen mandoli
ne, mandola en mandocello. In
tegenstelling tot de vioolfamilie
is de mandolinefamilie nog jong:
de mandola en de mandocello
zijn aan het begin van de 20e
eeuw in Amerika ontwikkeld,
met het oog op de toen heersen
de rage der mandoline-orkesten.
De weeïge klank van die orkes
ten moet je maar even vergeten
als je deze cd opzet: de mandoli
ne (etc.) als virtuoos solo-instru
ment is van een heel andere or
de. Simon Mayor brengt Engelse
weemoed maar ook lekkere
snelle jigs en tarantella's. Puur
luistergenot in die typische An-
gelsaksisch-Keltische muzikale
mengvorm die veel muziek van
de overzijde van het Kanaal ei
gen is. (CDACS 025, verkrijg
baar bij Roots Mail Music, Van
Goorstr. 4 Breda).
HANS ROOSEBOOM
Simon Major: puur luisterge
not. FOTO ACOUSTIC RECORDS
Henry Purcell, Peter Warlock en
Simon Mayor zelf krijgen een
geheel eigen vertolking. De solo
mandoline wordt bijgestaan
SOMMIGE werken van Bach
zijn geschreven met een 'ab
stracte' onverschilligheid ten
aanzien van de bezetting. Die
Kunst der Fuge is daarvan het
grote voorbeeld - dat werk kan
per orgel, clavecimbel, strijk
kwartet of symfonie-orkest tot
klinken worden gebracht. In al
le gevallen komt het 'idee' van
het werk even goed tot uiting.
Die onverschilligheid geldt niet
voor Bachs Goldberg-Variaties:
die zijn exclusief voor de piano
geschreven (clavecimbel in
Bachs tijd).
Dit is muziek die geheel op het
lijf van het toetsenbord is ge
schreven. Denk je. Maar dan
verschijnt er een cd met daarop
bewerking van de Goldberg-Va-
riationen voor strijkorkest.
En o wonder: wat is dat mooi.
Deze onuitputtelijke Wunder-
horn des overvloeds wint er bij.
In de snelle, virtuoze delen,
raakt deze bewerking aan de
sfeer van sommige Branden-
burgse Concerten.
Door het gebruik van strijkers
worden stemmen geprofileerd
die in de klavier-versie, ook op
een moderne vleugel, in de scha
duw blijven. Door het gebruik
van typische strijkinstrument
technieken zoals pizzicato
wordt het karakter van de Gold-
berg-Varationen dermate ver
anderd dat je haast kunt spre
ken van een heel nieuw werk.
Een langzame variatie als het
lamento-achtige nr. 25 met z'n
geavanceerde harmonieën,
wordt op een onaards niveau ge
tild.
Dit is helemaal geen barok-mu-
ziek meer! De zaak wordt afge
sloten met een trouwhartig 'ge
zongen' Quodlibet - zo mooi als
of Bach het speciaal voor strijk
orkest heeft geschreven.
Alle hulde voor bewerker Dmit
ri Sitkovetsky.
Het orkest in kwestie is het NES
(New European Strings) Cham
ber Orchestra, een 15-koppig
orkest (8 violen, 3 alten, 2 cel
lo's, contrabas, clavecimbel)
waarvan de leden uit heel Euro
pa komen. (Nonesuch/Wamer
7559-79341-2)
HANS ROOSEBOOM
DINSDAG 11 JULI 1995 DEEL
to Puente, Israel Lopez 'Cachao'
His Band).
Van het dit jaar grote aantal Ne
derlanders vallen de namen op
van Candy Dulfer, Ferdinand Po-
vel, Laura Fygi, Rita Reys, Denise
Jannah, Rob van Bavel, Hans
Dulfer, Franky Douglas en Jasper
van 't Hof.
Met één naam hebben we tot het
laatst gewacht: die van het Ros
enberg Trio. De drie Brabantse
zigeuners, die jarenlang in de hal
van het Congresgebouw het jazz-
publiek moesten opwarmen en Ia-
ter in een achteraf zaaltje hun
kunnen mochten tonen, zijn in
middels wereldsterren geworden.
Dat beseft ook het NSJF. Temid
den van de allergrootsten zijn zij
nu geprogrammeerd in de gala
ruimte van het festival: de Prins
Willem Alexanderzaal. Het kan
verkeren.
North Sea Jazz Festival. Den Haag,
Congresgebouw, Churchillplein
10, trams 1,7, 8, bus 4 en 14.14ju-
li (18.00-2.30 uur), 15 juli (18.00-
02.30 uur), 16 juli (16.00-00.30
uur). Voorverkoop bij VW's en tij
dens het festival aan de kassa van
het Congresgebouw. Informatie:
tel. 015-148900.
Als opmaat voor het live-verslag
op 14, 15 en 16 juli kijken Hans
Dulfer en Bob Kaper (Dutch Swing
College Band) vanavond terug op
de historie van North Sea Jazz. Het
festival viert dit jaar haar twintig
ste verjaardag, terwijl de DSCB
een halve eeuw bestaat.
(Nederland 3, 21.25 uur)
Zoiets geks hebben we nog nooit
meegemaakt. We komen op een
avond in een vallei. Donkere bos
sen, weinig huizen. Billy schreeuw
de moord en brand van de honger
en eiste een Big Mac, right now! In
een bocht zag Betsy een uithang
bord met iets van 'prehistorisch
smullen' erop. Ik sleepte de caravan
over een zandpad en toen stonden
we voor een groot restaurant met
hóge staldeuren.
„Hier krijg ik geen hap door m'n
keel", zei Violina, Onze Dochter,
toen ze de besmeurde ruwhouten
tafels zag. Billy
zat al met de me
nukaart in de
hand en toen heb
ben we allemaal
maar plaatsgeno
men. De menu
kaart was van
steen. „Net de
Flintstones", riep
Billy enthousiast.
We kozen voor
een mammoet-karbonade (me
dium) met gemengde distel-sla. Het
kostte wel wat moeite dit duidelijk
te maken aan de ober in tijgervel,
want achter het restaurant was het
nogal rumoerig.
Ais je lang moet wachten op een
maaltijd, worden er altijd grappen
gemaakt van 'die kip moet zeker
nog gevangen worden'. Je kent dat
wel. Let op, toen we aan een glaas
je zwijnenbloed zaten, kregen we
een seintje van de ober. Of we mee
wilden komen. Toen werd duidelijk
wat dat lawaai betekende. We za
gen een stelletje
kerels inhakken
op een echte
mammoet. Pas
gevangen. Je ziet
het op de foto.
Daar kregen wij
een stuk van.
Verser kan het
niet!
Amsterdam (anp) - Nederlandse auteurs en vertalers moeten
een belangrijke rol spelen bij het begeleiden van buitenlandse
vertalers van Nederlands literair werk. Zij kennen de Neder
landse maatschappij en de culturele tradities. Hun kennis van
buitenlandse talen is doorgaans aanzienlijk.
Dat stelt het Fonds voor de Lette
ren (FvdL) in een notitie die voor
af gaat aan de Beleidsnota 1997-
2000, die in het najaar verschijnt.
Het FvdL beschikt over een bud
get van acht miljoen gulden per
jaar.
De belangstelling voor Neder
landse literatuur vanuit het bui
tenland neemt toe. Vooral voor
hedendaags werk bestaat veel in
teresse. De vraag blijkt zelfs gro
ter dan het aanbod. Samen met
het Nederlands Literair Produk-
tiefonds en de Nederlandse Taal
unie onderzoekt het fonds de mo
gelijkheden de kwaliteit van de
vertalingen te verbeteren. Ge
dacht wordt aan de instelling van
een begeleidingssubsidie voor
vertalers.
•Het fonds is enthousiast over het
advies van de Amsterdamse
Kunstraad om een internationaal
literatorenhuis op te richten. Zo'n
plek biedt een goede mogelijk
heid het hele jaar door ontmoe
tingen en lezingen te organiseren
met buitenlandse en Nederlandse
schrijvers, vertalers en critici.
Het FvdL constateert dat steeds
meer schrijvers niet in Nederland
zijn opgegroeid. Voor die groep
wil het workshops organiseren
waarin de auteurs inzicht krijgen
in de Nederlandse markt. Verta
lers en auteurs die het werk ver
nederlandsen, moeten volgens het
fonds ook structureel en ade
quaat worden betaald.
FOTO ARCHIEF DE STEM
Amsterdam/Londen (anp) - Met veel tam-tam' kondigde Phi-
lips-dochter Polygram begin 1994 aan dat zij met enkele andere
grote muziekmaatschappijen in de Verenigde Staten een eigen
popzender zou opzetten. MTV was gewaarschuwd. Maar ander
half jaar later lijkt het project een stille dood te zijn gestorven.
Het waren bepaald geen kleine uitzendingen begonnen, zoals
jongens die de aanval openden op
de ijzersterke positie van MTV,
dat intussen via de kabel in meer
dan een kwart miljard huishou
dens in 61 landen is te zien. Be
halve Polygram (voor 75 procent
in handen van Philips) waren dat
Time Warner en Ticketmaster,
beide uit de VS, het Japanse So
ny, het Britse Thorn EMI en uit
geversconcern Bertelsmann uit
Duitsland. Zij borduurden daar
mee voort op Viva, een Duitse
muziekzender die sinds eind 1993
in 90 procent van de bekabelde
Duitse huishoudens te zien is. De
zender in de VS zou zich bezig
houden met de verkoop van cd's
en kaartjes voor concerten en
sportwedstrijden. Voor dat laat
ste was de deelneming van Tick
etmaster essentieel. Het bedrijf
heeft in de VS al een landelijk
kaartverkoopnet.
MTV-topman Tom Preston rea
geerde destijds laconiek. „Eerlij
ke concurrentie is alleen maar
goed." Maar hij lijkt niet te heb
ben stilgezeten. Volgens de Wall
Street Journal heeft MTV het
Amerikaanse ministerie van Jus
titie ingefluisterd dat de plannen
wel eens zouden kunnen indrui
sen tegen de vrije concurrentie als
vijf van zulke grote muziekuitge
verijen een eigen tv-station be
gonnen. Naarmate het jaar vor
derde, werd het stiller rond het
nieuwe MTV. In plaats van dat de
was aangekondigd, maakte Sony
in november bekend dat het een
langlopend contract had gesloten
met MTV. Over de consequenties
voor de popzender deed Sony het
zwijgen er toe.
Vervolgens werd in april bekend
dat Polygram in de Aziatische
MTV stapte om grotere bekend
heid voor zijn lokale artiesten te
verkrijgen. Afgelopen donderdag
ging MTV in zee met EMI Music,
waardoor alle EMI-artiesten op
de popzender te zien zullen zijn.
Bovendien gaan MTV en EMI ver-
zamel-cd's maken voor de Euro
pese markt.
Feit is dat MTV en de maatschap
pijen tot elkaar veroordeeld zijn.
MTV heeft de artiesten van Poly
gram en Sony nodig voor zijn vi
deoclips, maar wil niet het vel
over de oren worden gehaald. De
platenmaatschappijen hebben
MTV nodig om hun artiesten te
promoten, maar het wringt daar
waar voor Polygram Bon Jovi niet
vaak genoeg gedraaid kan wor
den. MTV had bij de Britse rech
ter en bij de Europese Commissie
in Brussel geklaagd dat zij de
maatschappijen teveel moest be
talen omdat die zich als een groep
opstelden. MTV wilde afzonder
lijk met hen over de muziekrech-
ten onderhandelen. MTV heeft in
tussen Sony geschrapt van de
lijst. Voor Thom EMI zou hetzelf
de gelden.