orth Sea zuinig op de oudjes 'Pop krijgt nooit de overhand op North Sea' Fonds wil begeleiding voor vertalers van Nederlandse literatuur Werelds grootste jazz festival komend weekeinde in Den Haag Amerikaanse concurrent MTV sterft een stille dood ORT Vernielingen Poging inbraak Racistische leuzen ORT Roye Etampes ïpetitie HET KORT Dikkebanden- wedstrijden Vierhandig Frans Mandoline Goldberg gestreken BETSY &GIJS-11 (Wordt vervolgd) OP REIS I 1995 C3 SDAG 11 JULI Terneuzen - In het afgel0pen weekeinde zijn voor de derde keer in korte tijd vernielingen aangericht aan de nog maar kortgeleden in gebruik genome nieuwe, ondergrondse parkeer garage aan de voormalige oost- kolk. Aan de afrit werden twee elektriciteitslampen kapotge. maakt. Terneuzen - Een ruit met dub bel glas van een woning aan de Ferdinand Bolsstraat in Ter- neuzen werd vernield, vermoe delijk bij een poging tot in braak. Men is kennenlijk van gedachten veranderd bij het zien van een flink uit de kluiten gewassen Rottweiler. Terneuzen - Onbekenden heb ben het afgelopen weekend leuzen gekalkt op het langs de zeedijk tussen de Scheldebou- levard en Scheldorado gelegen voetpad. Op zes verschillende .- plaatsen waren de leuzen: 'Red de Nederlandse cultuur' en 'Stop integratie buitenlanders' t. te lezen. Personeel van de e dienst openbare werken van de t gemeente Terneuzen maakte het voetpad weer schoon. Zomer-Gids rijs ~s, ui- er- no- eul- rde R. uden chten ndag- 3369 577 ~r aan uwese de ne gende prijs won. Snelheid win- nende auif 1086,80 meter per mi nuut. 2. E. M. de Beule, St.-Jansteen, 3. W. Hamersma, Middelburg, 4. D, de Smet, Terneuzen, 5. T. Ver boom, 's-Heerenhoek, 6. D. Evers, Terneuzen, 7. H. Beulens, Kwa- dendamme, 8. L.Thijs, St. Jan steen, 10. Comb. De Nooyer/Ja- piejo, Oost-Souburg. Kring West-Zeeuws-Vlaande ren/Walcheren, 460 oude dui ven,1091,96mpm, (99 deelnemers). 1. A. Wver en dochter, Oostburg, 2. Comb. De Nooyer/Japiejo, 3 en 4. H. Biemans, 5 en 6. K. Wielema- ker en zoon, allen Oost-Souburg, 7. H. en W. de Krijger, Biervliet, 8. C. Riemens, Cadzand, 9. A. Roelof, Middelburg, 10. J. de Poorter, Hoofdplaat. Concoursbond Zuid-Beveland, 628 oude duiven, 1273,63mpm: 1. C. Hermes, Lewedorp, 2 en 9. H. Lacor, Kwadendamme, 3. G. Koks en zoon, 4. C. Koks, 5. J. Eiken hout, allen Goes, 6. Sj. van Eyke- ren, 's-Heerenhoek, 7. H. Beulens, Kwadendamme, 8. L. Goedegeb- ure, 's-Heer Arendskerke, 10. A. Mulders, Goes. Concours Combinatie Biervliet, 113 jonge duiven, 1081,15mpm: 1, 2, 4 en 10. F. Dellaert, 3 wn 9. B. Provoost, 5. C. Brevet en zoon, 6. A. Engels, 7 en 8. J. von Hout. Eerste de Beste Schoondijke, 87 duiven, 1098,22mpm: 1 en 7. P. Comelis, 2, 4 en 10. J. de Poorter, 3. W. van de Velde en zoon, 5 en 6. Th. de Wever, 8 en 9. E. de Wever. „Sinus van der Heijden .nieuwslezer Joop van Lei het op de perscon- jatie van het North Sea s Festival (NSJF) in j er wordt wat af-her- (M deze dagen. Neder- id vijftig jaar bevrijd, {North Sea Jazz Festival intig jaar oud. weten er nog wel een paar. alie Parker veertig jaar dood, tot Ayler 25 jaar geleden ge- ji>en, de veertigste verjaardag iket Newport Jazzfestival, de jjpte van de Dutch Swing jtgcBand. Er zullen ongetwij- linog meer zaken zijn te her ben, maar Van Zijl had het ge- vooral aan zijn zijde toen hij merkte dat we zuinig moeten iop de oudjes. Mm I North Sea Jazz Festival is j jto op de oudjes, want ieder KliaHHÏiien die nog leeft en aanwezig jzijn, komt komend weekein- [jiaar de twintigste editie. De kracht van het driedaagse lent - en dat weten inmid- al vele honderdduizenden „ïebbers over de gehele id- zit echter in het concept, niet alleen het verleden live [depodia zet, maar ook grootse ten werpt op de toekomst. gekankerd »:s de laatste jaren wat afge- akerd op opzet, programme ren presentatie van 's wereld II wiste jazzfestival. Grootscha- jheid zou het enige credo zijn, i programmering had weinig «met jazz te maken en de pre- J alatie maakte het, door de I eeds verder uitdijende bezoe- ersaantallen, voor de jazzlief- èbers zowat onmogelijk het lenement te bezoeken, lie negatieve kritiek is voor een tel terecht. Maar nu een nieuwe pitievan het NSJF voor de deur it, blijkt wederom dat uitslui- kritiek niet past. «inden elk jaar bijzondere elk jaar worden Oscar Peterson. nieuwe musici gepresenteerd en elk jaar ziet de serieuze jazzlief hebber zich voor verrassingen ge plaatst. Akkoord, de meeste be zoekers gaan omdat ze graag ge zien willen worden, of omdat ze denken erbij te horen, of omdat je er minstens eenmaal moet zijn ge weest. Maar wie de moeite neemt zich een, twee of drie dagen door de immense mensenmassa's te wurmen, krijgt loon naar werken. Vorig jaar ging de organisatie van het NSJF uit de handen van de er- ven-PauI Acket over naar Mojo Concerts in Delft. Vorig jaar ook was de invloed van de familie Ac ket nog merkbaar in de program mering, dit jaar moest Mojo het helemaal alleen doen. Nou ja, al leen... Paul Dankmeijer, die bij Acket al een aantal jaren de pro grammering verzorgde, ging mét het festival over naar de nieuwe organisatie. Dit jaar was hij in zijn eentje verantwoordelijk voor alle artiesten die komend week einde aantreden. Spannender Op papier ziet het programma voor de twintigste editie er span nender uit dan de afgelopen jaren het geval was. Het lijkt er op of er wat minder fusionvormen naar Den Haag komen. Elk jaar weet de NSJF-organisatie wel ergens een nieuw talent op te duikelen, maar dit jaar komen er meerdere: de nieuwe rhythm and blues-ster Yvonne Jackson, saxofonist Te- odross Avery, de Cubaanse band Sierra Maestra, de vocalisten Ro nald Douglas, Kurt Elling en Ke vin Mahogany en pianist Jacky Terrassan. Of die nieuwe aanwas even goed gaat voldoen als de gevestigde or de, zal moeten blijken. Van de grote namen valt die van Oscar Peterson wellicht het meest op. De pianist kampt al enkele jaren met zijn gezondheid, maar dit keer is hij er weer bij. Andere pu bliekstrekkers zijn The Manhat tan Transfer, George Shearing Quintet, The Count Basie Or chestra, dat The New York Voices aan zich verbindt, B.B. King, de rock and roll-legende Chuck Ber ry, die na een aantal jaren Den Haag weer bezoekt, Joe Hender son, Branford Marsalis, Robert Cray, The Neville Brothers, het Lynton Center Jazz Orchestra, welke naam heel wat interessan ter wordt als die van Wynton Marsalis eraan wordt gekoppeld, B.B.King. George Benson en James Brown. Het festival wordt traditiege trouw ingedeeld in een aantal special projects. Een ervan heet 'All-Star Bands'. Het Zawinul Syndicate gaat een samenwer king aan met Free Spirits van John McLaughlin, Guru's Jazz- matazz met de solisten Kenny Garrett en Ronny Jordan en de klap op de vuurpijl is wellicht het optreden van de 87-jarige altsaxofonist Benny Carter met de Royal Conservatory Big Band uit Den Haag. De Newport Jazz Festival All Stars bergen legen darische namen als Clark Terry, Jon Faddis en Lew Tabackin en slagwerker Paul Motian komt met een droombezetting waarin zijn opgenomen Joe Lovano, Lee Ko- nitz, Bill Frisell en Mare Johnson. De geest van bassist Charles Min- gus waart rond met de komst van de Mingus Big Band. Ook bassisten staan dit jaar cen traal: Ray Brown, Niels-Henning Thou- Beer- e race- dstrij- e dikke aar Ca- n Gent. t haal- tegorie houren- ngenberg (Kloos- s (Goes), -ent), ar: 1. Ca- t), 2. Bart dro Vlae- an Thou- d Henzen Langen- Rams (IJ- ee (Kloos- uit Hulst Klooster- dste leef- assement rcompeti- ereniging Beiden tentotaal n Hoove, en Frank ftijdseate- tsaanvoer- ams (IJzen- nske Doedee 'gnes Rams n de Rijcke derick Bak- van Hoove uijze (Oost- s (IJzendijke) ?erry Koen (Klooster- Jordy Lafort van Schilt de Zeeuws- mcompetitie nnen. In de organiseerd Terneuzen, waren de Axelaars eveneens de besten. Dat betekent dat ze in het klassement de voorsprong verder uitbouwden. Achter het superieure TC Axel gaat de strijd onverminderd verder en zijn de verschillen minimaal. Wielertoerist, dat in Terneuzen pas zesde werd, staat nog steeds tweede, terwijl TC Westdorpe is opgerukt naar de derde plaats. In Terneuzen kwamen 139 deelnemers af stempelen. Woensdag 12 juk berust de organisatie bij TC Aardenburg met gasthof De Jonge Leeuw aan de Kaaipoort als stempelplaats. Dit tussen 18.30 en 20.30 uur. Ben Haag (anp) - Het North Sea Festival blijft het North Sta Jazz Festival. Nu,' volgend jaar en ook daarna. In 1993 j kocht concertorganisator Mojo te fameuze jazzfestijn van de toiilie Acket. Sindsdien gonst het van de geruchten als zou het j fiVëiicinGnt steeds meer uit- i groeien tot een algemeen mu- s van het wereldje wisten te melden dat Mojo con tactueel slechts drie jaar aan de I fcket-formule moest vasthou- „Onzin," zegt Theo van den de, directeur van het festival. A'n ontwikkeling is voor mij ^bespreekbaar. Het North Sea tadt vast aan de succeslijn. «z blijft de hoofdzaak." Wiek op het festival zal er al- blijven bestaan, stelt pro- pffimeur Paul Dankmeyer. I -Die was er ook tijdens de jaren dat Paul Acket het festival orga niseerde. Paul was er altijd van overtuigd dat North Sea een mix van stijlen moest bevatten." Hij programmeerde pure jazz, maar ook projecten met Herman Brood schuwde hij niet. „Dat moet ook zo blijven." Housemu ziek zal op het festival altijd ta boe blijven. „Er zijn grenzen waar je niet overheen kunt gaan." Het festival is met zijn veertien podia en duizend artiesten zo groot dat iedere bezoeker een ei gen programma kan samenstel len. De ware jazzfanaat hoeft niet te luisteren naar de hiphop en blues. Dat soort muziek spreekt vooral jongere muziekliefheb bers aan. Groepen als Youssou N'Dour en de zangeres Nenneh Cherry zor gen er zelfs voor dat de kaartjes voor vrijdagavond al zijn uitver kocht. „Zoiets is een week voor het festival uniek," zegt Van den Hoek. Het optreden van Cheny is overigens een podiumdebuut. Het is voor het eerst dat de zan geres live met een band op treedt, Per dag kan het Congresgebouw 22.000 bezoekers verwerken. In 1994 liet de organisatie minder mensen toe na kritiek op de propvolle gangen waar niemand meer door kon. Dat soort opstoppingen hoopt het festival dit jaar te vermijden door een extra luchtbrug tussen de Statenhal en het eigenlijke gebouw. Ook komt er buiten het complex een extra trap naar het dakterras, dat na jaren weer in ere is hersteld. Dit jaar is het Tuinpaviljoen, met optredens van Van Mor rison en Bo Diddley, er voor het laatst. Op het grasveld waar de tent staat, wordt binnenkort be gonnen met de bouw van een nieuw kantoor van de Verenigde Naties. De belangstelling voor jazz on der jongeren neemt de laatste jaren snel toe. De oude helden sterven welis waar langzamerhand allemaal uit (Miles Davis, Dizzy Gille spie, Stan Getz), maar aan de andere kant van de oceaan is een nieuwe generatie twintigers en dertigers stormenderhand bezig het in de jaren zestig op de pop muziek verloren marktaandeel terug te winnen. En ook in Ne derland zelf timmeren steeds meer jonge, aan het conservato rium opgeleide musici hard aan de weg. Van den Hoek: „Het North Sea Jazz Festival zal zijn 25e editie zeker halen! Orsted Pedersen, Charlie Haden, Christian McBride en John Pati- tucci is een willekeurige greep. Bij, de saxofonisten vallen de na men op van Johnny Griffin, Ben ny Golson, Louis Sclavis, Joshua Redman en Steve Coleman. De sectie pianisten wordt voorgeze ten door George Shearing, Hank Jones en Tommy Flanagan en kent verder namen als Kenny Barron, Cyrus Chestnut, Benny Green en Jimmy Scott. Ook de stem krijgt komend week einde ruime aandacht. Beroemde vocalisten die komen zijn DeeDee Bridgewater, Tony Bennett, Paolo Conté, Abbey Lincoln, Dianne Reeves en Zap Mama. Tot de eigenaardigheden van het festival behoren ongetwijfeld de combinatie Debbie Harry (Blon- die)-The Jazz Passengers, Tay Mahal His Hawaiian Band (compleet met steel-guitar en ba- riton-ukelele) en de komst van ze ven Australische groepen. Alle stijlen Waarlijk alle muziekstijlen zijn dit jaar vertegenwoordigd. Ook die welke tegen de jazz aanhan gen, zoals blues (B.B. King, Bo Diddley), soul (Wilson Pickett), funk (Maceo Parker, George Clin ton), gospel (The Mighty Clouds of Joy), Afrikaans (Youssou N' Dour en Baaba Maal) en salsa (Ti- UITSLAG 1TC Axel 89,38 punten, 2. TC Hl» (Sluiskil) 73,63, 3. WTC Aloy (Graauw) 66,25, 4. RTC Delta RW" neuzen) 63,83, 5. TC Westdoye 62,92, 6. Wielertoerist (Eede) 61.». 7. Freewheel'79 (Schoond« 55,87, 8. TC Breskens 42,00, 9. n- Sas van Gent 31,91, 10. TC Z hoeve (Retranchement) 30,00. STAND NA NEGEN RITTEN 1. TC Axel 716,22 punten, 2 Wieier toerist 491,84, 3. TC WestdoW 454,56, 4. TC HAS 439,81, 5. Freew heel'79 401,09, 6. WTC Aloy 397,8 7 TC Breskens 383,48, 8. RTC Dd 379,91, 9. WTC Bentille (Beigw 261,19, 10. TC Sas van Gent zjo. punten, Kruiningen - In het kader van het Jeugdproject Zeeland den zaterdag in Kruinin®. dikkebandenwedstrijden g houden voor de jongsten, wijl door de oudste jongen meisjes werd geduelleerd racefietsen. Er waren 35 nemers, waaruit blijkt da Zeeuwse jeugd weer a krijgt voor het wedstrijd»6 sen. UITSLAGEN Lang- Racefietsen 13-14^| aart ej j n (ICa- Chuck Berry. 11-12 jaar: 1. F. lsraei f A. 2. J. Langenberg (Kapellek Hensen (Hoogerheide). i.M- Dikkebanden 10-11 en 1^1 gteen- Aarts, 2. A. Mosselman, poorte (allen Kruiningenk hei- 8 en 9 jaar: I.E. Nl]sse (H pQgger de), 2. K. Mosselman, d- (beiden Kruiningen). D mijs- 6 en 7 jaar: 1. A. üra& terburg, 3. F. Risseeuw (aliei ningen). "E PIANO is toch werkelijk het veelzijdige instrument. e Klanknuances van alle ande- e instrumenten zijn te vangen de toetsen, snaren en zang- em van een vleugel. En weet wat nóg mooier is? Twee vleu- W. Met de gecombineerde a™ten van twee vleugels is zo 0 Seveer alles mogelijk. Peen prachtige cd spelen twee viiMr Pian'sten muziek van Dut se componisten: Paul Dth ^eorëes Bizet, Claude en M-aurice Ravel. Er is Wrt Cd sPra'se van oorspron- ties 1uatre-mains-composi- van eïer2'^s en bewerkingen De °j ^"stu^^en anderzijds, stuk eS'nt met het minste klinkt -^e Tovenaarsleerling ta. m de eigen pianoversie omponist Paul Dukas stuk- {5ï»stÓn ^an geraffineerd Baar nitnenteerde orkestversie, •icier njf®en kimkt Bizets suite ki: 7 Enfants fantastisch, •J kristalhelder, intelli- bewrvhumorisrisch. De orkest- 2ij„ die Bizet later van van J Spelletjes maakte is delf11?0'dan deze Vier" '8e delicatessen. Woemde sfeerschildering Prélude d l'après-midi d'unfaun verliest, in Debussy's eigen be werking voor twee vleugels, niets van zijn betoverende har monische schoonheid. De cd vervolgt, in de bewerking van Maurice Ravel, met twee van de Nocturnes van Claude Debussy, namelijk het omfloerste Nuages en het opzwepende Fêtes (met glans het hoogtepunt van de cd - je kunt er eindeloos naar luiste ren). Hier ontstaan onder de vier vaardige handen van Michel Bé- roff en Jean-Philippe Collard totaal nieuwe werken. Tenslotte de Rapsodie Espagno- le van Maurice Ravel, in een be werking van de componist. Zo als we van deze componist ge wend zijn eindigt dit werk in een climax, in dit geval een sproeiing van zonnige fontein druppeltjes op een Zuidspaanse binnenplaats. Michel Béroff en Jean-Philippe Collard brengen met een bril jante uitvoering van al deze vir tuositeiten de luisteraar een dik uur puur geluk. (EMI 7243 5 15347 2 9) HANS ROOSEBOOM 'THE ENGLISH Mandolin' heet de vierde cd van Simon Mayor. Werken van Gustav Holst, Percy Grainger, Edward German, door (beurtelings) slechts één gi taar of contrabas. Het blijkt dat er, naar analogie van de reeks violino, viola, violoncello, een reeks instrumenten bestaat luis terend naar de namen mandoli ne, mandola en mandocello. In tegenstelling tot de vioolfamilie is de mandolinefamilie nog jong: de mandola en de mandocello zijn aan het begin van de 20e eeuw in Amerika ontwikkeld, met het oog op de toen heersen de rage der mandoline-orkesten. De weeïge klank van die orkes ten moet je maar even vergeten als je deze cd opzet: de mandoli ne (etc.) als virtuoos solo-instru ment is van een heel andere or de. Simon Mayor brengt Engelse weemoed maar ook lekkere snelle jigs en tarantella's. Puur luistergenot in die typische An- gelsaksisch-Keltische muzikale mengvorm die veel muziek van de overzijde van het Kanaal ei gen is. (CDACS 025, verkrijg baar bij Roots Mail Music, Van Goorstr. 4 Breda). HANS ROOSEBOOM Simon Major: puur luisterge not. FOTO ACOUSTIC RECORDS Henry Purcell, Peter Warlock en Simon Mayor zelf krijgen een geheel eigen vertolking. De solo mandoline wordt bijgestaan SOMMIGE werken van Bach zijn geschreven met een 'ab stracte' onverschilligheid ten aanzien van de bezetting. Die Kunst der Fuge is daarvan het grote voorbeeld - dat werk kan per orgel, clavecimbel, strijk kwartet of symfonie-orkest tot klinken worden gebracht. In al le gevallen komt het 'idee' van het werk even goed tot uiting. Die onverschilligheid geldt niet voor Bachs Goldberg-Variaties: die zijn exclusief voor de piano geschreven (clavecimbel in Bachs tijd). Dit is muziek die geheel op het lijf van het toetsenbord is ge schreven. Denk je. Maar dan verschijnt er een cd met daarop bewerking van de Goldberg-Va- riationen voor strijkorkest. En o wonder: wat is dat mooi. Deze onuitputtelijke Wunder- horn des overvloeds wint er bij. In de snelle, virtuoze delen, raakt deze bewerking aan de sfeer van sommige Branden- burgse Concerten. Door het gebruik van strijkers worden stemmen geprofileerd die in de klavier-versie, ook op een moderne vleugel, in de scha duw blijven. Door het gebruik van typische strijkinstrument technieken zoals pizzicato wordt het karakter van de Gold- berg-Varationen dermate ver anderd dat je haast kunt spre ken van een heel nieuw werk. Een langzame variatie als het lamento-achtige nr. 25 met z'n geavanceerde harmonieën, wordt op een onaards niveau ge tild. Dit is helemaal geen barok-mu- ziek meer! De zaak wordt afge sloten met een trouwhartig 'ge zongen' Quodlibet - zo mooi als of Bach het speciaal voor strijk orkest heeft geschreven. Alle hulde voor bewerker Dmit ri Sitkovetsky. Het orkest in kwestie is het NES (New European Strings) Cham ber Orchestra, een 15-koppig orkest (8 violen, 3 alten, 2 cel lo's, contrabas, clavecimbel) waarvan de leden uit heel Euro pa komen. (Nonesuch/Wamer 7559-79341-2) HANS ROOSEBOOM DINSDAG 11 JULI 1995 DEEL to Puente, Israel Lopez 'Cachao' His Band). Van het dit jaar grote aantal Ne derlanders vallen de namen op van Candy Dulfer, Ferdinand Po- vel, Laura Fygi, Rita Reys, Denise Jannah, Rob van Bavel, Hans Dulfer, Franky Douglas en Jasper van 't Hof. Met één naam hebben we tot het laatst gewacht: die van het Ros enberg Trio. De drie Brabantse zigeuners, die jarenlang in de hal van het Congresgebouw het jazz- publiek moesten opwarmen en Ia- ter in een achteraf zaaltje hun kunnen mochten tonen, zijn in middels wereldsterren geworden. Dat beseft ook het NSJF. Temid den van de allergrootsten zijn zij nu geprogrammeerd in de gala ruimte van het festival: de Prins Willem Alexanderzaal. Het kan verkeren. North Sea Jazz Festival. Den Haag, Congresgebouw, Churchillplein 10, trams 1,7, 8, bus 4 en 14.14ju- li (18.00-2.30 uur), 15 juli (18.00- 02.30 uur), 16 juli (16.00-00.30 uur). Voorverkoop bij VW's en tij dens het festival aan de kassa van het Congresgebouw. Informatie: tel. 015-148900. Als opmaat voor het live-verslag op 14, 15 en 16 juli kijken Hans Dulfer en Bob Kaper (Dutch Swing College Band) vanavond terug op de historie van North Sea Jazz. Het festival viert dit jaar haar twintig ste verjaardag, terwijl de DSCB een halve eeuw bestaat. (Nederland 3, 21.25 uur) Zoiets geks hebben we nog nooit meegemaakt. We komen op een avond in een vallei. Donkere bos sen, weinig huizen. Billy schreeuw de moord en brand van de honger en eiste een Big Mac, right now! In een bocht zag Betsy een uithang bord met iets van 'prehistorisch smullen' erop. Ik sleepte de caravan over een zandpad en toen stonden we voor een groot restaurant met hóge staldeuren. „Hier krijg ik geen hap door m'n keel", zei Violina, Onze Dochter, toen ze de besmeurde ruwhouten tafels zag. Billy zat al met de me nukaart in de hand en toen heb ben we allemaal maar plaatsgeno men. De menu kaart was van steen. „Net de Flintstones", riep Billy enthousiast. We kozen voor een mammoet-karbonade (me dium) met gemengde distel-sla. Het kostte wel wat moeite dit duidelijk te maken aan de ober in tijgervel, want achter het restaurant was het nogal rumoerig. Ais je lang moet wachten op een maaltijd, worden er altijd grappen gemaakt van 'die kip moet zeker nog gevangen worden'. Je kent dat wel. Let op, toen we aan een glaas je zwijnenbloed zaten, kregen we een seintje van de ober. Of we mee wilden komen. Toen werd duidelijk wat dat lawaai betekende. We za gen een stelletje kerels inhakken op een echte mammoet. Pas gevangen. Je ziet het op de foto. Daar kregen wij een stuk van. Verser kan het niet! Amsterdam (anp) - Nederlandse auteurs en vertalers moeten een belangrijke rol spelen bij het begeleiden van buitenlandse vertalers van Nederlands literair werk. Zij kennen de Neder landse maatschappij en de culturele tradities. Hun kennis van buitenlandse talen is doorgaans aanzienlijk. Dat stelt het Fonds voor de Lette ren (FvdL) in een notitie die voor af gaat aan de Beleidsnota 1997- 2000, die in het najaar verschijnt. Het FvdL beschikt over een bud get van acht miljoen gulden per jaar. De belangstelling voor Neder landse literatuur vanuit het bui tenland neemt toe. Vooral voor hedendaags werk bestaat veel in teresse. De vraag blijkt zelfs gro ter dan het aanbod. Samen met het Nederlands Literair Produk- tiefonds en de Nederlandse Taal unie onderzoekt het fonds de mo gelijkheden de kwaliteit van de vertalingen te verbeteren. Ge dacht wordt aan de instelling van een begeleidingssubsidie voor vertalers. •Het fonds is enthousiast over het advies van de Amsterdamse Kunstraad om een internationaal literatorenhuis op te richten. Zo'n plek biedt een goede mogelijk heid het hele jaar door ontmoe tingen en lezingen te organiseren met buitenlandse en Nederlandse schrijvers, vertalers en critici. Het FvdL constateert dat steeds meer schrijvers niet in Nederland zijn opgegroeid. Voor die groep wil het workshops organiseren waarin de auteurs inzicht krijgen in de Nederlandse markt. Verta lers en auteurs die het werk ver nederlandsen, moeten volgens het fonds ook structureel en ade quaat worden betaald. FOTO ARCHIEF DE STEM Amsterdam/Londen (anp) - Met veel tam-tam' kondigde Phi- lips-dochter Polygram begin 1994 aan dat zij met enkele andere grote muziekmaatschappijen in de Verenigde Staten een eigen popzender zou opzetten. MTV was gewaarschuwd. Maar ander half jaar later lijkt het project een stille dood te zijn gestorven. Het waren bepaald geen kleine uitzendingen begonnen, zoals jongens die de aanval openden op de ijzersterke positie van MTV, dat intussen via de kabel in meer dan een kwart miljard huishou dens in 61 landen is te zien. Be halve Polygram (voor 75 procent in handen van Philips) waren dat Time Warner en Ticketmaster, beide uit de VS, het Japanse So ny, het Britse Thorn EMI en uit geversconcern Bertelsmann uit Duitsland. Zij borduurden daar mee voort op Viva, een Duitse muziekzender die sinds eind 1993 in 90 procent van de bekabelde Duitse huishoudens te zien is. De zender in de VS zou zich bezig houden met de verkoop van cd's en kaartjes voor concerten en sportwedstrijden. Voor dat laat ste was de deelneming van Tick etmaster essentieel. Het bedrijf heeft in de VS al een landelijk kaartverkoopnet. MTV-topman Tom Preston rea geerde destijds laconiek. „Eerlij ke concurrentie is alleen maar goed." Maar hij lijkt niet te heb ben stilgezeten. Volgens de Wall Street Journal heeft MTV het Amerikaanse ministerie van Jus titie ingefluisterd dat de plannen wel eens zouden kunnen indrui sen tegen de vrije concurrentie als vijf van zulke grote muziekuitge verijen een eigen tv-station be gonnen. Naarmate het jaar vor derde, werd het stiller rond het nieuwe MTV. In plaats van dat de was aangekondigd, maakte Sony in november bekend dat het een langlopend contract had gesloten met MTV. Over de consequenties voor de popzender deed Sony het zwijgen er toe. Vervolgens werd in april bekend dat Polygram in de Aziatische MTV stapte om grotere bekend heid voor zijn lokale artiesten te verkrijgen. Afgelopen donderdag ging MTV in zee met EMI Music, waardoor alle EMI-artiesten op de popzender te zien zullen zijn. Bovendien gaan MTV en EMI ver- zamel-cd's maken voor de Euro pese markt. Feit is dat MTV en de maatschap pijen tot elkaar veroordeeld zijn. MTV heeft de artiesten van Poly gram en Sony nodig voor zijn vi deoclips, maar wil niet het vel over de oren worden gehaald. De platenmaatschappijen hebben MTV nodig om hun artiesten te promoten, maar het wringt daar waar voor Polygram Bon Jovi niet vaak genoeg gedraaid kan wor den. MTV had bij de Britse rech ter en bij de Europese Commissie in Brussel geklaagd dat zij de maatschappijen teveel moest be talen omdat die zich als een groep opstelden. MTV wilde afzonder lijk met hen over de muziekrech- ten onderhandelen. MTV heeft in tussen Sony geschrapt van de lijst. Voor Thom EMI zou hetzelf de gelden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 15