DE STEM ïourproloog in avonduren Psychologie van roestvrij staal (jjdritspecialist Chris Boardman zet vizier scherp op klassement vakantiegangers gezocht! voor jbe wereld ontvangers Tourde France 95 Speciale proloogfiets moet Jelle Nijdam vandaag vooral mentaal helpen B Lucien Pothier JERDAG 1 JULI 1995 1,80 f 123,00 A ■42.30 126,50 9,10e 2.20 I 24,00 8,00 54,00 e 410,00 A 26,00 a f 21.00 2,40 e 3.40 f 52.80 4,20 47,00 A 44,00 e 39.70 32.40 to, 5101 Wall Street allied signal amer.brands amer.tel.tel amoco corp asarco inc. baan company bethl. steel boeing co can pacific chevron chiquita chiysler Citicorp cons.edison digitequipm. dupont nemours dow chemical eastman kodak exxon corp ford motor gen. electric gen. motors goodyear hewlett-pack. int bus.mach. inttefM klm airlines mcdonnell merck co. mobil oil omega financ. philips royal dutch sears roebuck sfe-south.pac. texaco inc. travelers united techn. westinghouse whitman corp woolworth 29/06 Wlj 3jy, 59 53(4 6W 66% 30% son 29M 30 16% 16% MVS 62H 17% 4696 13% H «7% n 58% 5) 23% 29% 40% 68 68% 71% 71 60% 80% 72 70% 29 299. 58 56% 48 <6 41% 41% 73 74% 96% 117% 117% 32% 32% 76% 76% 49% 49 97% 96 25% 26% 42% 42% 122% 121 58 59 24 25% 66% 65% 43% 43% 78% 78% 14% 14% 18 19% 15% 15% liibosstraat 14 Breda/Princenhage Tel. 076 21 28 81 Sport vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim e gedaan/bieden d ex dividend f gedaan /laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en (aten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend 60,00 453 0,80 0,60 52,50 278 7.70 7.50 57.50 263 1.20 1,20 60,00 165 2.30 b 2,40 44,00 144 11.80 11,50 55,00 234 0,90 1.00 55.00 161 1,90 1,90 55.00 219 2.90 2,70 32.50 150 0,80 0,70 160.00 156 0,60 0,55 145,00 130 1,50 1.50 1220,00 200 22,30 b 26.00 14,50 380 4,40 4,30 14,50 150 0,40 a 0,30 430,00 481 6,30 5,30 435.00 672 3.30 b 2,60 440.00 805 1.60 a 1,20 445,00 292 0,70 0,50 420.00 334 0.70 0,70 425,00 308 1.10 1,40 430.00 543 2,40 2,80 435.00 166 4,40 5,00 440.00 139 7.5 0 8,60 425.00 242 2.60 b 3,00 65,00 200 0,60 0,60 70,00 426 0,20 a 0,10 60,00 160 5.40 5,40 65,00 128 2,90 3,00 70.00 264 1,60 1,50 60,00 159 2,80 2,60 85,00 1109 1,90 1,30 n 85.00 307 4,00 3,60 n 90,00 315 1,90 1,50 I 85.00 1490 0,30 0,50 (l 47.50 185 2.80 2,80 1 50.00 267 1.00 1.10 lt 47.50 133 3.50 3,50 a n 55,00 135 1,30 1.30 d Ikt 47.50 199 2.10 2,00 a kt 50.00 135 1.10 1.10 kt 55.00 127 3.70 3.10 ov 97.00 150 1,20 a 1,40 ug 110.00 274 3.70 3,60 ov 100.00 135 3.10 3,20 il 195.00 143 0,90 0.60 jkt 200,00 225 1.80 1.50 99 200,00 430 19.90 19.50 Bul 65,00 532 1,60 1,60 ul 67.50 177 0.60 0,50 okt 65,00 167 3.50 3,50 loef- "ge-, èrk- leek ÏEn- fch- pan- i en het bite- litei- lün- j van Ier 2. Isbu- l 18, i van Itions, 1 Gra- Jrapie, IB. De aktijk ■ten. 1 Don- kie. Jtrtaat In het Jiands Ik. De ll Rem- apelle. hg Ar- Il11 PL fen en pnrich- ver- den van IT produkten, met name gerichtt geautomatiseerde systemen met kenm technologie invloeden en oplossingen. 41987 Ram Biemans BV, Europafaan 1,51 DH Rijen. Beheer en belegging, het deem r y v men in. verlenen van adviezen en mm» wl. Hl] moet Zich van de ment. 41988 'Edafo' van Kessel, Eikenbosch 3U-3I jint-Brieuc - De Ronde t Frankrijk begint van- ,-gmet een met een novi- j, een proloog in de ojduren. Op het start- éoog in de Avenue d'Ar- g in het Bretonse Saint- lieoc bijt de Duitser Rolf jgom 18.10 uur precies ulspits af. Dat dientenge- pas in het schemer- ,j de eerste gele trui worden uitgereikt, is I; consequentie van de [ieval voor de commercie. Itrtcques EestermanT de voorbereidingen op i'l2e Tour had de staf van di- steur Jean-Marie Leblanc andere keus dan toe te ge- lan de eisen vanuit de com- iêle hoek om met de tijden isthuivöi. De belangen van de joteinvesteerders, die met hun tlameboodschappen een zo mogelijk bereik wensen, Ita ertoe geleid dat niet al- ai de ouverture plaats heeft op uitgaansavond bij uitstek, adat alle andere ritaankom- zijn gepland in de late na- Itroep van de geldschieters mensen te kunnen bedie- i in hun vrije tijd, werd de liste jaren steeds luider èn liigender," erkent Leblanc. irig jaar konden we vanwege (oncurrentie van het WK «tbal nog niet naar achteren itde aankomsttijden, maar nu «sten we er wel aan geloven, hebben de lat naar ons ge- gelijk op de bovengrens ge- I. Later kan echt niet meer, iders komt de kwaliteit van het tnement in het gedrang. Want Tour is en moet een sportfes- i op het allerhoogste niveau Het is onze plicht die ga- «tie te waarborgen." atertje «(het ook zij, het wordt van- ageenlatertje voor de snelste Bier, Niet eerder dan tegen ®en vanavond is hij aan de Favoriet voor de proloog Chris Boardman poseert bij zijn fiets en een aantal frames. beurt voor de huldiging, aange zien viervoudig Tourwinnaar Miguel Indurain om 21.40 uur als laatste van het grote peloton aan zijn race tegen de tijd over 7300 meter begint. De Spaanse favoriet kan zich richten op de tijden van de verzamelde con currentie, maar of hij dat voor deel ook kan vertalen in de beste verrichting, is nog maar de vraag. Tot dusverre hebben al drie specialisten zich dit seizoen bedrevener in het tijdrijden ge toond dan de grote meester zelf. Indurain schreef tot vandaag drie tijdritten (in de Ronde van Aragon, van Asturië en de Dau- phiné Libéré) op zijn naam. De teller van Alex Zülle staat echter al op vijf (Ronde van Valencia, Catalaanse Week, Ronde van Baskenland, Bicicleta Vasca en Ronde van Zwitserland) en die van diens landgenoot Tony Ro- minger (Ronde van Romandië en driemaal in de Giro) alsmede die van de Brit Chris Boardman (Vierdaagse van Duinkerken, Tour de l'Oise, Midi Libre en de proloog van de Dauphiné) op vier. Boardman gaat sinds de proloog van vorig jaar in Lille door het leven als de geweldenaar, die de snelste tijd ooit ontwikkelde in het openingsritje van de Tour. Hij raffelde de 7,2 kilometer door de Noordfranse stad op zijn spectaculaire Lotus-fiets af met een gemiddelde snelheid van maar liefst 55,152 kilometer per uur. Verbetering van dat haast onwaarschijnlijke moyenne zit er in Saint-Brieuc niet in, om de simpele reden dat het parcours zich niet daartoe leent. De Cöte de Saint-Brieuc, een helling van vierde categorie tussen kilome ter vier en zeven, zal de snelheid drukken. Grote favoriet De 26-jarige prof uit Liverpool, die een dikbelegde boterham verdient bij het Franse GAN, is evenwel ook niet uit op een nieuw record. „Als ik maar win," grinnikte Boardman gis termiddag na de presentatie van zijn team. De Engelsman is er echter niet helemaal gerust op, dat hij zijn rol van grote favoriet opnieuw zal kunnen waarma ken. „Het tijdrijden is er dit seizoen een beetje bij ingeschoten, om dat ik me meer heb toegelegd op het verbeteren van mijn klim- vermogen. Pas na de Dauphiné ben ik me serieus gaan voorbe reiden op de Tourproloog. Met de hele ploeg hebben we een aantal trainingssessies afge werkt op het racecircuit van Le Mans. Het is afwachten of dat voldoende is voor de winst. Maar dat ik me in de strijd kan men gen, staat wel vast." Boardman baarde halverwege juni opzien in de Dauphiné Libéré met zijn tweede plaats in het eindklassement achter Indu rain, nadat hij in het hoogge bergte met de beste klimmers had geduelleerd. Daar toonde de Brit een nieuw gezicht, dat van de ronderenner. „Voor mij was FOTO ALISPORT dat geen verrassing. Ik heb altijd geweten dat ik meer kon dan al leen goed tijdrijden. Maar tot af gelopen winter ontbrak het me aan de goede trainingsmethode om me verder, te kunnen ontwik kelen. Een speciaal geconstru eerde rollenbank, waarop ik het klimmen kan nabootsen, heeft de oplossing gebracht." Voor Chris Boardman bestaat de Tour van dit jaar dan ook uit meer dan alleen de proloog en de tijdritten. De regerende wereld kampioen in die discipline heeft zijn vizier scherp gezet op het klassement. „Ooit wil ik nog eens bij de eer ste drie eindigen in Parijs. Sinds dit seizoen geloof ik er ook echt in dat het me een keer gaat luk ken." tjueux - Wie wil meetellen, ie een schijn van kans wil fen op enige dag in de ro de France, moet alle elk zweempje van min- ehvaardigheidsgevoel weg- «urne houden, denken dat er 5056 GB Berkel-Enschot'. Supermarkt ®beteren zijn. 41989 G. van der Ven BV, Wiihelminastas «SJTWAndel.Adsministratie/op-enov* Nijdam wéét dat er meer 41990 P&A Bouwmanagement BV ij Grotestraat 369, 5142 CB Waalwijk- HJ lij denken dat hij de beste is. In iir»L.iworknlX J. kopen, exploiteren, beheren en verkopf riM^Éuró-Klebeolioiemarijn 84,50616 voor hem een speciale-pro Óisterwijk. Het lijmen van kalkzandstenen 41992 V'erpaWtingsadviesburo Gilzft betwijfelen of dit twee- berq 14.5126 BV Gilze. Agenturenhanaei" j advisering op het gebied van verpakking^ jen slordige twintig- 41993 E.A. de Jongh-Houtepen, Catamari gulden harder gaat dan straat 23. 5017 LJ Tilburg. Verkoop w a snacks op markten en braderieën. 41995 Disma Pensioen BV, Goorweg5,5'« NK Riel. De verzorging van (gewezen) recteuren van de vennootschap of van w WAAX.AiV UV,11V. de vennootschap verbonden andere ffiaïond tijdens de proioog van nootschappen danwel van andere p«> L r nan in dienst van de vennootschap ot' Hour de France in St. Brieuc 'aefiei s"es aan is gedaan. Dat geen l ing te veel is geweest. utuusuuiwuuBHiiy. Pee{t een fantastisch gevoel. 41997 P. Jansen Aluminium-kunststonn aaar ga je soms harder van tage, Kotterstraat 53.5017 CZ Tilburg. W» etsen. Nou hebben de renners nen in aiensr van ae vennouu»i."OK y. f;, met haar verbonden andere vennootscw r«e nets zit met het gevoel dat 41996 Koek Management Service BV i Dspannins te veel is ueweest Schouwburgring 93. 5038 TK Tilburg- 4 f te veel is geweest, beidsbemiddeling. tuyc, IXULIUI Oil UUl sjw, *J\J wfc. ui teren en installaren van aluminium nen, zonweringen en rolluiken. 41998 Heemskerk Technische ming, Hertog Janstraat 35,5104 EX Dong. Engineering, te weten ontwerp en 0» keling met betrekking tot machinebouw constructie. 41999 lboika's Heirline. Lage Mierdsew persbedrijf. 42000 F.H.L.M. de Brouwer BV, venseweg 127, 5021 LD Tilburg. den als vennoot in een vennootscnap der firma. 42004 LJ.G.M. de Brouwer BV, "'"'"Jiii wil venseweg 127, 5021 LD Tilburg. Het W l^jlde iets den als vennoot in een vennootscw 4931 NA Geertruidenberg. Het ,UU5 van de afvoer van proces-reststom»,u, gieterijen en aanverwante bedrgs»l2H.Ll Sbriek alsmede het beheren vana digde apparatuur. 42005 Van Helvoirt Pensioen BV, p„ weg 10a, 5056 HZ Berkel-Enschot. sioenmaatschappij. 42006 Drukkerij Hultermans BV, Cal»'1 4, 5025 DP Tilburg. De exploitatie va» drukkerij alsmede de handel in PaP papierwaren. tijdrijders zijn. Toch moet Gazelle-werkplaats in Dieren gesoldeerd. Zelfs de fiets die Nijdam al in de Uur had staan. 'al telt, is dat 'Snelle Jelle' f' ^ees Priem niets te klagen 'ff!hun materiaal. Motte hebben ze ieder al de ®Mtking over drie frames die P^zijn gemaakt. Toch nam naus louixa s neirnne, lo-jo ...-jj ,eNijdam een maand of twee L™ Esbeek' Am en Pisleider Cees Priem apart om het er nog eens Hhebben. 'peciaa] 6 Tourde j France 94 Door Vincent Ronnes Jelle Nijdam voelt zich beresterk met de speciaal voor hem gemaakte proloogfiets. FOTO CORVOS Iets «orde speciaals. Wat speciaals voor hem, 42003Finalco, Vinkenslag4. 5081 RNgj P^OOg van de Tour de renbeek. Financiering- en assuran middeling. 42004 Covnij Milieu BV, Centraleweg AQ31 WA RotartniiHpnhprn. Het VefZWW deze Tour zou voor.hem "eis de laatste kunnen zijn. W Kkreeg Cees van Wijk van gieterijen en aanverwante ^eo^pjjjj Gazelle in Dieren varen het er al vrij snel eens waaraan die nieuw te 971," fiets zou moeten vol- zegt Van Wijk. Het ding 20 licht mogelijk zijn, en zo weinig mogelijk luchtweer- stand ondervinden, aërodyna misch dus. Dat was weinig nieuws voor de fietsenmakers in Dieren. Het werd een kwestie van - wie weet voor de hoeveelste keer - de ei genschappen van een kam- pioensfiets zo goed mogelijk toe passen. Het wiel opnieuw uitvin den zou niet lukken, zo wisten ze. Voor een buitenstaander mag het verzoek van Nijdam dat van een verwend klein kind lijken, buitensporig in zijn wensen was hij zeker niet. Zo wilde hij bijvoorbeeld dat zijn houding hetzelfde zou blij ven. „De tijd was te kort om daar nog iets aan te veranderen. Een maand of twee voor zo'n belang rijke wedstrijd is het niet ver standig nog iets aan je houding op de fiets te gaan doen. Je doet er veel langer over om je dat he lemaal eigen te maken." Begonnen werd met het gebrui ken van roestvrij staal. Dat is al meer bijzonder dan het lijkt, want het solderen van roestvrij staal is een zeer moeilijke bezig heid. Het dient te gebeuren met zilver. Gewicht Dat solderen gebeurde vervol gens zonder verbindingsstukjes, zoals die bij elke fiets zichtbaar gebruikt worden. Door de bui zen direct aan elkaar te solde ren, wordt het frame stijver. En het scheelt wat in het gewicht, ook al is dat niet direct om opge wonden van te worden. Een nor maal frame van staal weegt 1944 gram, het frame waar Nijdam het vanavond op gaat proberen, telt 1693 gram. De fiets waarop Nijdam zijn proloog afwerkt, is Ik centime ter korter dan het gebruikelijke karretje. Het achterwiel is min of meer naar- voren gehaald, waardoor de gebruiker meer naar achteren op de fiets zit. De ze verkorting - op zich trouwens ook al niet echt nieuw - kon al leen worden doorgevoerd door de achterste schuine buis van het frame te buigen. In de kromming past keurig het achterwiel. De buizen van het roestvrij sta len ros zijn voor een belangrijk deel plat gemaakt. Waarmee een stukje luchtweerstand wordt 'overwonnen. Tenslotte is het frame voorzien van koolstof spoilers in de hoeken van het frame. En alweer wordt de luchtstroom wat beter langs het frame geleid. Als een jarig kind dat aan oom en tante zijn verjaardagscadeau mag laten zien, stond Nijdam gistermiddag bij zijn fiets van 15.000 a 20.000 gulden. Trots. En glimmend als het ding zelf. Een deel van de fiets is on bespoten. Het opgepoetste roest vrij staal deed die er bijzonder uitzien. Tussen de poetsende en sleutelende mecaniciëns van de TVM-wielerploeg stond Nijdam nog te twijfelen over de keuze voor het achterwiel. Helemaal dicht, of met vier spaken van carbon-fiber. Nijdam, die net weer even met zijn nieuwe fiets de zeven kilom- ter van de proloog heeft verkend: „Hij zit lekker." Hij is tevreden en heeft er zin in, vertelt hij voor wie dat niet al met eigen ogen aan hem heeft gezien. Het zit hem nog steeds niet lek ker dat hij vorig jaar van Jan Raas niet mee mocht naar de Tour. Zoals hij al verschillende malen in dit voorseizoen deed, wil hij nog wel een keer laten zien dat de Novell-ploegleider hem te vroeg had afgeschreven. Klim De blinkende fiets, een prachtige zon aan de hemel, zorgzame me caniciëns om hem heen, alle in grediënten voor een goed hu meur van Nederlands proloog- hoop waren er. Bovendien gaat het tijdrijden hem de laatste tijd weer lekker af. „In de Ronde van de Oise zat ik vier seconden ach ter Boardman. Toch niet zo heel veel, of wel?" En na de verkenning van het parcours werd het humeur van Nijdam er ook al niet slechter op. „Ik was bang voor het par cours, omdat er een klim inzit. Maar dat valt enorm mee." Het ziet er dus goed uit? „Ja ho, er zijn er meer. Er zijn nog wel een stuk of vijf kandida ten. Ik heb geleerd voorzichtig te zijn." Wat is nou precies het verschil tussen deze en zijn vorige pro loogfiets? Nijdam Twijfelt, weet het eigen lijk niet. Een psychologisch verschilletje. „Ja, dat is het vooral." Want, had hij eerder al uitge legd, trappen moet hij gewoon zelf doen, net als vroeger, som mige dingen aan een fiets veran deren nooit. ZATERDAG 1 JULI 1995 DEEL Het is niet eens nodig een fa natiek wielerliefhebber te zijn om namen als Coppi, Anque- til, Merckx, Janssen, Zoete melk, Hinault en Indurain te kennen. Ieder van hen is im mers triomfator geweest in de Ronde van Frankrijk, soms meermalen. Maar wie weet nog van het be staan van een renner als Du- boc, Pancera, Demuysere, Mariano, Arroyo en straks misschien ook Oegroemov? Toch waren ook zij eens hoofdrolspelers in de Tour, fi guren die stuk voor stuk goed genoeg bleken om de uiteinde lijke winnaar het vuur aan de schenen te leggen. Helaas voor hen was dat vuur niet heet ge noeg: zij moesten genoegen ne men met een tweede plaats. En zeker in de sport geldt de kei harde waarheid, dat alleen de overwinnaar van betekenis is en de rest niet telt. De komende weken willen we wat van die nummers twee on der de loep nemen, al was het maar om te tonen hoe belang rijk zij vaak geweest zijn en hoe ook zij er voor zorgden dat de Tour de France de legendari sche klank kreeg die de Ronde meer dan 90 jaar mocht behou den. En dan beginnen we na tuurlijk ih het eerste het beste Tour-jaar, 1903. De winnaar van de openingsronde heette Maurice Garin en juist omdat hij de eerste is geweest, blijft zijn naam behoren tot de be kendste. Garin won overtuigend. Hij ze gevierde in de eerste etappe over 467 kilometer en bleef alle dagen aan de leiding (de gele trui is pas jaren later bedacht). Zijn kostje' was daarmee ge kocht, voor heel zijn verdere lange leven, want een halve eeuw later liet hij zich nog fête ren. Voor de nummer twee was daar geen sprake van. Die heet te Pothier en werd meteen ver oordeeld tot een verder be staan in de anonimiteit. Zelfs zijn voornaam wordt verschil lend geschreven. Het is Lucien, maar heel wat wielerboeken spreken van Louis. Pothier werd 15 januari 1883 geboren in het dorpje Cuy bij Sens. Hij was dus pas 20 jaar toen hij voor de eerste Tour aantrad, de jongste van de 60 deelnemers, veel jonger bijvoorbeeld dan de op dat moment al 32-jarige Garin en dan bijna alle andere deelnemers, want wielrennen was in die dagen vooral een test op uithoudingsvermogen. Al gemeen heerste de opvatting dat de noodzakelijke energie' pas op rijpere leeftijd viel te verwerven. De slagerszoon Lucien Pothier was geen ster, wel iemand met een geweldige regelmaat, die in de eerste twee rondes telkens bij de eerste tien eindigde, op de openingsrit van 1903 na toen hij veertiende werd. Hij had echter de pech te rijden voor het rijwielmerk La Frangaise, waarvan de kopman Garin heette, zodat eventuele ambi ties op voorhand konden wor den vergeten. Dat was niet eens het ergste. Ook in 1904 eindigde Lucien Pothier als tweede achter Gar in. Maar nu werden niet alleen dit tweetal, maar ook de num mers drie en vier later gedis kwalificeerd omdat ze gebruik hadden gemaakt van gangma kers, zich hadden laten trekken en nog erger. Garin kreeg twee jaar non-actief, Pothier mocht de rest van zijn leven niet meer rijden. Later is die straf ver kort, maar zijn carrière is nooit meer op gang gekomen. Maandag: Eugène Christophe. Tourde France 95 TOUR OP TV ZATERDAG 19.30-22.00 Eurosport: Tour de France, proloog (7,3 km) in Saint-Bri euc. 19.55-21.55 BRT 2 Sport extra/wielrennen: proloog Tour. 20.52-21.46 Nederland 2 Studio Sport: proloog Tour. ZONDAG 10.00-11.00 Eurosport: Tour de France, proloog (herhaling). 14.00-17.40 Nederland 2, Studio Sport met o.a. Tour, eerste etappe Dinan-Lannion (233,5 km). 15.20-17.35 BRT 2 eerste etappe Tour. 16.00-17.30 Eurosport: Tour, eerste etappe. 24.00-00,30 Eurosport: Tour, samenvatting eerste etappe. 1e etappe 2 juli 233 km St. Quay Sables d'Or Portrieux les Pins Fréhel 129 km 56 km

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 9