CPN jaagt op belang Belgacom
DE STEM
laiman kost!
vermogen
ritish Telecom en Amerikaanse Bell waarschijnlijk grootste concurrenten
nland KORT ïèter buigt Rotterdam maakt zich klaar voor de grote sprong
sten zitten
se eilanden
ECONOMIE KORT
ïgrotingsplan
or dierensmokkel
ïg ministers
)üsseldorf
geratificeerd
[wen van Kamer
vandaag
ch maandag
per Flair Güze
iarantieregeling
ankrekeningen
ordt uitgebreid
ikomens dichter
«rder uit elkaar
Computergestuurd container-vervoer maakt
mens bijna overbodig op Maaskade
A7
De rekening
van Rodamco
Winsten metaal nog onder druk
Aantal vacatures stijgt
Rechter stelt strafzaak Dasa uit
Ierdag 1 juli
1995
[napping van de kaaimaJ
zijn voormalige eigenaaj
t hem uiteindelijk te
I's verweerde zich bij J
hter met het verhaal dat k|
Iniets aan kon doen dat 4
timan zich zo lang had'
uilgehouden. Hij beweerd}
het dier zich juist had vel
pt voor het uitgebreide
iduitgeruste leger
indweerlieden, politie e«:
limandeskundigen dat aclJ
hem aan zat.
rechter vond het echter on.
antwoord een kaaiman als
sdier te houden. Daarom
jgt Zars het dier ook niette,
nmy woont nu in een die:
lituin.
Economie
Haag (anp) - Koninklijke
[Nederland brengt een bod
|op een minderheidsbelang in
'it Belgische staats-telecommu-
(itiebedrijf Belgacom. Dit
tjt KPN gisteren laten weten.
btns een woordvoerder zal er samen
f Swiss Telecom worden geboden.
Over de hoogte van het bod op Belgacom
doet PTT Telecom geen mededelingen.
De Belgische regering wil een belang van
ongeveer 25 procent in het telefoonbe
drijf verkopen.
KPN is niet de enige met belangstelling
voor expansie in België. Ook van British
Telecom en het Amerikaanse Bell Atlan
tic mag een bod worden verwacht. Ver
der heeft de combinatie Ameritech en
het Italiaanse Stet belangstelling voor
het Belgische staatsbedrijf.
KPN en Swiss Telecom verwierven eer
der deze week een belang van 27 procent
in de Tsjechische telefoonmaatschappij
SPT Telecom. De Nederlands/Zwitserse
combinatie zal behulpzaam zijn bij de
uitbreiding en modernisering van het te
lefoonnet in Tsjechië.
Voor de Stichting Bedrijfspensioenfonds
KPN is 1994 een slecht jaar geweest. Het
totale rendement op de beleggingen be
droeg min 5,5 procent. In 1993 was het
rendement nog 22 procent. Het negatieve
resultaat is opgetreden in alle beleg
gingscategorieën. Dat blijkt uit het gi
steren gepresenteerde jaarverslag over
1994 van het fonds.
Het rendement op aandelen kwam in
1994 uit op min 9,2 procent, een gevolg
van de lage dollar. Het pensioenfonds
heeft in 1994 305 miljoen gulden in aan
delen belegd, waarvan bijna de helft in
Japan.
Het fonds verzorgt de pensioenen voor
meer dan 100.000 KPN'ers.
1.... ui maand aer e a. is
tgres is akkoord gegaan mei
ing over zeven jaar sluite®
wegwerken van tekorten die
193 miljard dollar omvatten
Ijard dollar om belastingver.
it het Huis van Afgevaardig
iaat akkoord.
komsten en uitgaven van di
te brengen, is afkomstig var
in het Huis van Afgevaardig,
;ren twee Nederlanders gearl
igen kameleons en 21 lan&j
isten zaten opgesloten in i
:ameleons bleek inmiddels tel
:n uit Marokko zijn naar een'
westen van Frankrijk.
roordeeld
fe heeft gisteren drie terroris.
fen veroordeeld voor poging
Het echtpaar Paulin en Do-
regen negen, respectievelijk
[ie bewijs dat het Ierse trio ii
;e Leger (de IRA) in juni 198S
|rne in Osnabrück. Vijf solda-
lod aan de dood. De eveneens
na Maguire was woensdag al
[eltsin heeft gisteren het ont-
erin van Binnenlandse Zaken
Je chef van de federale veilig)
Het ontslag houdt verband
Jsische troepen bij het Tsjets,
liden van Rusland. Ministei
Ijn ontslag aan, maar hij maj
sche SPD en Bündnis 90/Dt
erakkoord afgerond voor de
en. De rood-groene coalitie in
ouwd als test voor een rege-
m weken hard onderhandeld.
I woensdag overwonnen toen
Uitbreiding van de omstreden
J/ijf jaar op te schorten. Daar-
|jken.
In in New York het verdrag te-
l. Dat heeft het ministerie van.
kt. Nederland is het 30e land
bedt in werking 180 dagen na,
erd.
plleen om in de toekomst g
maar ook om de bestaandel
verkingtreding te vernietigen.]
van Volksvertegenwoordigers-
gesproken in het kabinet-De-
[tteerden twee dagen over hett
Iïkse coalitie van Vlaamse en
:ialisten.
een laatste poging om op ui-,
i over de terugtrekking van dtj
Ir. Eerder was bekendgemaakij
pld zou worden, en dat er
vacht kon worden,
he minister van Buitenlands^
lavond in de Gazastrook, Ora-
jterugtrekking van het Israëli-,
gehaald wordt, richten bei®
Ikoord.
toeristen zaten gisteren vj
ping van het scheepspersone|
alweer op doorreis omdalj
Ievonden om verder te reiz^
liensten naar Italië werkt nje'J
le Italiaanse steden Venetië, ij.
:ona, Bari en Brindisi zitten A
eizigers vast.
Mensen die op dooreis zij ti®]
rwee eilanden en niet verder KJ
fien, krijgen volgens T. Schffljl
voorlichter van de Algemene^
(ierlandse Vereniging van 1"1
rureaus, een hotelkamer aai
boden. Schmitz: „Hostessesid
er alles aan om verblijf van dej|
dupeerde toeristen zo aangek
mogelijk te maken." -
ifolgens hem gaat het om een
reperkte groep mensen. „Ze
ken meestal zelf een manie
van een eiland af te k°men,,j(i
voorbeeld met een vissersbon r|
Voor de laatste informatie
nen toeristen bellen me
ANWB (06-91091010).
lonze verslaggeefster
t-Het verzoek van Flair
tics in Gilze om uitstel
|jbetaling, wordt maandag
rechtbank in Breda
lastics in Gilze (officieel:
ïted Industries Nederland bv)
sg gisteren naar eigen zeggen
sauce aan 'omdat de bank
Amro) niet meer bereid
sk geld in het bedrijf te ste-
i'. De fabriek ligt sinds woens-
javond stil.
jus districtsbestuurder A.
ïoiseaux van de Industrie-
ij FNV echter, hebbeen de
«oprichters en aandeelhou-
svan het bedrijf, 'de toekomst
i honderdvijftig werknemers
Eens en wetens in de waag-
aal gesteld'.
iie heren zouden een door de
ik aangestelde onafhankelijke
fiseur buiten gezet hebben,
aiop draaide de bank de geld-
dicht.
j Flair werken enige tientallen
1-timers en ruim honderd
it-timers.
«sterdam (anp) - Vanaf 1
i vallen vrijwel alle hou-
3 van bankrekeningen on-
Ede garantieregeling van
Nederlandsche Bank
Tot nu toe waren al-
natuurlijke personen,
Enigingen en stichtingen
:ekerd' tegen een faillisse-
tvan hun bank.
iropese richtlijn deposito-
[rantiestelsels is de motor ach-
i wijziging. Voortaan geldt
ie hele Unie een minimum ga-
«tievan 20.000 ecu (ƒ41.200)
i bankrekening. Wie meer op
|iboekje heeft staan, is niet ze
il of hij alles terugkrijgt als de
ft in problemen geraakt,
'de nieuwe regeling worden be-
ijven niet langer uitgezonderd
'■garantie. Grote bedrijven en
fdietinstellingen vallen er ech-
frog steeds buiten. Vooral het
Üden- en kleinbedrijf profi-
Wdus van de verruiming. Voor
landse rekeninghouders
int het bedrag een kleine
nslechtering, aangezien DNB
'is begin dit jaar de oude ga-
t'ieregeling had opgetrokken
tf 45.000.
'ijeen èn
Haag (anp) - De inko-
®sverdeling van Nederland
in de komende twintig
:ar veranderen. Sommige in-
®ens zullen naar elkaar
Roeien, maar andere juist
"kaar groeien.
®gt het Centraal Planbu-
ïftn een gisteren gepubliceer-
'Wtenning.
Werkenden wordt de bruto in-
«ensverdeling ongelijker. Ten
®e gaat het werknemersbe-
meer ouderen en hoog op-
Wen bevatten: groepen met
Mioneel de hoogste inko-
Maar ook de belonings-
'etuur verandert,
neemt bij voorbeeld het ren-
if °P opleiding sterk toe.
fle spreiding in salariëring
jen mensen met dezelfde leef-
opleiding wordt groter
at in toenemende mate pres-
en produktiviteit een beslis-
™e!ol gaan spelen bij de belo-
afi oeloningsverhoudingen
.leeftijd worden daarentegen
'h Wat net; a's inlopen
w beloningsachterstand
(IW jUWen en deeltijders ni-
«end werkt.
itJo en bijeengenomen re-
ln een toenemende deni-
i ».tt®.van zowel de bruto- als
Aettomkomens van werken-
De haven, vroeger het oord van noeste, bloedrode en opstandige arbeiders, is veranderd in een soepel geautomatiseerde fabriek.
Door Willem Reijn
Rotterdam - Futuristisch en spook
achtig tegelijk. De vrachtwagens op
de kade van de ECT/Sealand-terminal
op de Maasvlakte rijden zonder
chauffeur feilloos op hun doel af. De-
machtige kranen die de zeecontainers
in de stack moeten zetten, krijgen hun
opdrachten door de computer doorge
geven. Deze haven draait zonder men
sen!
Dat is bijna waar. De mensen werken op
verborgen plaatsen zoals de verkeerstoren.
En ook boven in de containerkraan die de
Sealand-boot moet verlossen van zijn 3700
fantasieloze dozen is een stipje van een
mens te ontdekken..Maar als ergens de ha
ven, vroeger het oord van noeste, bloedro
de en opstandige arbeiders, is verworden
tot een soepel geautomatiseerde fabriek is
het wel bij Sealand.
„Wij zijn de modernste, meest geautomati
seerde terminal ter wereld," roept Jan
Gelderland, manager op de Deltaterminal
van ECT enthousiast uit. En mede dankzij
dit staaltje van hightech kon ECT de grote
Amerikaan voor liefst 25 jaar behouden
voor Rotterdam.
De haven van Rotterdam maakt een ingrij
pend transformatieproces door. De haven
verhuist naar het westen. De grote contai
nerschepen meren af bij de nieuwe Delta-
terminal van de ECT, op de winderige
kunstmatig aangelegde Maasvlakte tegen
over Hoek van Holland.
In de vrijkomende Eemhaven concentreert
zich de short-sea, de kustvaart. En waar
vroeger bij de echte stad Rotterdam het
stukgoed en kleingrut zat, verrijzen nu in
hoog tempo luxe appartementen en ambi
tieuze kantoorgebouwen.
Rotterdam is geen stad die het klein aan
pakt. Alleen al de investeringen in de con-
tainerterminal op de Maasvlakte vergen
twee miljard gulden, gezamenlijk opge
bracht door de private ECT en de over
heid. Want Rotterdam moet de concurren
tiestrijd overleven met een heftige groei en
een hoge mate van efficiency.
Nu doet Rotterdam (omgerekend naar de
standaard twintig-voet-container, de
TEU) 4,5 miljoen containers per jaar. Dat
aantal moet in de komende 25 jaar ver
dubbelen.
Alleen al op de Maasvlakte zouden in het
(hoge-)groeiscenario 7,5 miljoen contai
ners overgezet moeten worden.
Rotterdam wil klaar zijn voor die groei. De
economische ontwikkelingen bepalen ech
ter de omvang. En natuurlijk de concur
rentiepositie. De directeur van het Haven
bedrijf Rotterdam, Willen Scholten, is op
dat gebied bescheidener dan het gemid
delde officiële geluid van overheidszijde.
„Ik geloof niet in de gedachte van de
mainport één algemene toevoerhaven per
continent, van waaruit alle goederen ver
der worden verspreid. Ik geloof wel in de
concentratie van goederentoevoer langs
een beperkt aantal punten."
En concentratie is er. De helft van de tota
le goederentoevoer van Europa loopt langs
de Rijn-Schelde-Delta, waar de nummer
een en twee van het continent liggen: Rot
terdam en Antwerpen.
„Rotterdam moet concurreren met the th
ree twins, de drie tweelingen," zegt Schol
ten. Tegenover Rotterdam (4,5 min TEU's)
staan de Belgen met Antwerpen en Zee-
brugge (2,2 min en 0,6 min), de Duitsers
met Bremen en Hamburg (1,5 min en 2,7
min) en Groot-Brittannië met Felixtowe
en Southampton (1,7 min en 0,4 min). „De
Engelsen komen terug," merkt Scholten
op.
De concurrentie noopt tot keuzen. „Je
kunt niet in elke sector vechten. Dat is ook
ECT-Deltaterminal.
In het groeiscenario van de haven moeten
binnenvaart en trein een groter deel van
het vervoer gaan doen. Binnenvaart moet
Dat gaat overigens niet ten koste van de
truck, want met de gigantische groei,
Was tot voor kort de opvatting dat alleen
interessant boven de 650 kilometer de
trein een interessant alternatief zou zijn,
nu wordt het railvervoer ook op korte af
stand steeds belangrijker. Nick de Raadt,
adviseur van de ECT: „We hebben nu een
shuttletrein van de Maasvlakte naar Ant
werpen. Die vervoert op jaarbasis 65 dui
zend TEU's. Dat is gelijk aan zeven mil
joen truck-kilometers."
Dit soort vervoer voorkomt dat de achter
deur verder geblokkeerd raakt. NS Cargo
heeft zich de kritiek die al decennia op het
bedrijf (verstard, bureaucratisch, niet op
vervoer maar op treintje-spelen gericht)
aangetrokken.
Het systeem van inzamelen van containers
de fout van Amsterdam. Die probeerden
ons in alles na te doen, in plaats van een
eigen specialisatie in de markt te zoeken.
Stom!wrijft hij zout in de wonden van de
zieke haven.
Rotterdam heeft zich gespecialiseerd op
vier vlakken: chemie, distributie, contai
ners en food. „We doen wel bulk als ijzer
en kolen, maar we richten er ons niet spe
cifiek op."
Een haven van wereldklasse zijn, is niet
voldoende om de strijd te winnen. „Het ge
vecht wordt niet aan de voordeur van de
haven beslist, maar aan de achterdeur,"
zegt Scholten.
De achterdeur: de weg van de haven naar
de eindbestemming van de container. Nu
transport is getransformeerd in logistiek,
gaat het er niet meer om dat een move van
de containerkraan in Rotterdam een tien
tje duurder is dan in Zeebrugge. Het gaat
erom dat Rotterdam een compleet logis
tiek systeem kan aanbieden, met multimo-
dale - zoals dat in jargon heet - achter-
land-verbindingen: per truck, over de rail
en over het water.
En daar is Scholten trots op. Langs de Rijn
zijn om de honderd kilometer container-
terminals aangelegd, zodat een container
altijd op maximaal vijftig kilometer van
de klant op de wal kan worden gezet.
De binnenvaart is goed voor een kwart van
het binnenlandse vervoer. „De milieu-ei
sen van de Duitsers worden steeds stren
ger. Die vragen erom dat je meer over het
water doet," zegt Jan Gelderland van de
is verbeterd. De vervoerder-hoeft nu niet
meer drie dagen te voren op te geven dat
hij een container voor Milaan heeft, maar
kan ook vijf uur te voren terecht - mits de
shuttletrein niet vol is tenminste.
Directeur Cor Hoenders spreekt verge
noegd over het succes van zijn overslagbe
drijf Rail Service Centre.
In het vervoer naar het achterland moet
het aandeel rail in vijftien jaar verdubbe
len van tien naar twintig procent ofwel
van 260 duizend (1993) naar een 1,25 mil
joen containers. Het aantal shuttle-treinen
groeit snel: naar Milaan en Moskou, We
nen en
Op de terminal bij de Eemhaven kan RSC
tweehonderd duizend containers verwer
ken, maar het bedrijf zit vol. „Door een
groei van dertig procent, draaien we er nu
190 duizend.
We kunnen nog maar mondjesmaat groei
en door sommige treinen bij de vervoerder
al te laden," zegt Hoenders.
De veranderende opvatting over logistiek
is ook te voelen bij het Ierse kustvaart-be
drijf Bell Lines, bekend van de paarse con
tainers. Dat bedrijf krijgt een compleet
nieuwe kade aan de Margriet-pier, van
waar de eigen lijnen op Engeland en Ier
land afvaren, maar die ook de start bete
kent voor een nieuw kustvaartnetwerk
van de eigen oost-west-verbindingen met
noord-zuid-lijnen.
Maar het denken gaat verder. „Wij noe
men ons nu liever een vervoerbedrijf in
plaats van een scheepvaartbedrijf," zegt
FOTO HAVENBEDRIJF ROTTERDAM
Sander van 't Verlaat, marketing manager
bij Bell-Lines. „We rijden nu vanuit Enge
land zelfs met eigen shuttletreinen naar
Milaan." En Bell verzorgt vanaf septem
ber vanaf Rotterdam shuttle-treinen op
Boedapest en Polen. Mocht de klant het
vervoer liever per trailer willen, dan kan
dat ook.
Het werk ontstaat nauwelijks meer aan de
kade zelf. De toegevoegde waarde en de
voor Rotterdam zo broodnodige werkgele
genheid moet ontstaan in distriparken,
met bedrijfjes die met de inhoud van de
containers aan de slag gaan en die vervol
gens weer doorsturen.
Een voorbeeld is het Amerikaanse postor
derbedrijf Franklin Mint, gespecialiseerd
in 'hebbedingetjes' als beschilderde bor
den, beeldjes, wandkleden, horloges en ju
welen.
Franklin Mint heeft de complete Europese
distributie de afgelopen twee jaar in Rot
terdam geconcentreerd. Uit de VS komen
de containers in Rotterdam aan en via de
computer de bestellingen van de dertien
landenorganisaties in de Europese Unie.
De orderpicking is het normale deel van
het werk. De extra toegevoegde waarde:
de Rotterdamse Franklin Mint-werkne-
mers zetten de goede stekker aan het
lampje en doen folder in de juiste taal bij
de bestelling.
Sinds 1 januari zit Franklin Mint in een ei
gen pand en het aantal mensen groeide
van 22 in 1993 (toen het bij buurman Vi
tesse zat) naar 140 nu, met op pieken nog
eens tachtig uitzendkrachten. Het gaat om
lager geschoold werk, wat in de stad zeer
welkom is.
Gaat het werk niet meer naar de oude ha
venarbeiders, de haven blijft de motor
waarop de werkgelegenheid moet lopen.
Of de motor niet vastloopt, hangt af van de
creativiteit van de futuristen. Want met de
huidige hulpmiddelen blaast het systeem
zichzelf op.
Willem Homan is lid van Incomaas, de
denktank, die ideeën voor de toekomst
moet ontwerpen, vooral voor het verkeer
tussen de verschillende terminals. „Ik
voorzie dat we een volledig geautomati
seerd systeem tussen de deepseaterminals
op de Maasvlakte en de shortseoterminal
in de Eemhaven moeten realiseren," ver
telt hij. „En misschien in de toekomst nog
wel verder."
Stil rollen de onbemande vrachtwagentjes
voorbij op de Sealand-kade, als lege bak
jes in een carroussel van de Efteling. Het
begin van de toekomst.
Begin volgende eeuw rijden de vrachtwa
gens de veertig kilometer van de Maas
vlakte naar de havenstad Rotterdam. En
ook dan zijn er geen chauffeurs te beken
nen.
zaterdag 1 juli 1995
De voormalige top
van het ABP toont
verwantschap met
het olieplatform Brent Spar
van Shell. Bij gebrek aan ge
wicht zijn ze indertijd boven
komen drijven en nu krijgen
ze met een gouden handdruk
weer zoveel ballast dat ze zich
laten afzinken.
Zestien functionarissen van
het pensioenfonds kregen 21,9
miljoen gulden om akkoord te
gaan met hun ontslag, meldde
afgelopen week het financiële
geweten van de overheid, de
Rekenkamer.
Officieel waren ze overbodig
geworden door een reorgani
satie. In werkelijkheid werden
de meesten te licht bevonden,
omdat ze beentje waren ge
licht door Rodamco, het vast
goedfonds van de Robeco
Groep. Die wist in 1991 een
pakketje aandelen voor hon
derden miljoenen te veel aan
het ambtenarenfonds te slij
ten.
Voor Robeco-topman P. Kor-
teweg en Rodamco-directeur
J. Kremers komt het openrij
ten van de oude wonden bij
zonder ongelegen. Juist deze
week is de aandeelhouders
vergadering en een aantal ja
ren is dat al spitsroeden lopen.
In 1990 had Rodamco nog
zo'n solide imago dat grote be
leggers het fonds gebruikten
om kasoverschotten te stallen
omdat ze daar een hoger ren
dement konden behalen dan
op deposito.
Medio dat jaar begon de rente
te stijgen. Een oplopende ren
te drukt de prijs van vastgoed,
dus ook van vastgoedfondsen.
Als een haas maakten de grote
beleggers zich uit de voeten.
In korte tijd vloeide er 2,3 mil
jard gulden weg. Korteweg en
zijn medebestuurders raakten
in paniek. Ze gooiden de deur
in het slot en waren niet langer
bereid het aandeel Rodamco
zelf in te kopen. Het kon al
leen nog op de beursvloer ver
handeld worden.
De koers kelderde binnen en
kele weken van ruim 80 gul
den tot 48,20 gulden. De aan
deelhouders verloren in één
klap een kleine drie miljard
gulden.
Op dat moment kwam het
ABP om de hoek kijken. Be
stuursvoorzitter J. Reijnen en
hoofddirecteur J. Goslings
meenden dat het vastgoed van
Rodamco uitstekend binnen
hun portefeuille paste en wil
den een openbaar bod uit
brengen van acht miljard gul
den op alle aandelen. De ge
dupeerde aandeelhouders
zouden volledig schadeloos
zijn gesteld.
Korteweg voelde er echter
niets voor om zijn kroonjuwe
len te verkopen, ondanks dat
de statuten hem verplichten
het belang van de aandeelhou
ders altijd voorop te zetten.'
Of, zoals een onberispelijke
bankier bij wie doorgaans
geen onvertogen woord uit de
strot glijdt, het ooit kernachtig
uitdrukte: 'Korteweg verdient
het om op de jaarvergadering
door een stelletje hyena's le
vend verscheurd te worden'.
Hoewel de onderhandelingen
geheim waren geweest, lekten
ze toch uit. Op de aandeelhou
dersvergadering van 8 juli
1991 werden vragen gesteld.
Het antwoord luidde volgens
de officiële notulen: 'De heer
Korteweg ontkent categorisch
dat er met het ABP overna-
megesprekken zijn geweest'.
Ondanks dit gebluf, bleef de
kwestie boven de markt han
gen, alleen kreeg niemand een
hard bewijs in handen. Boven
dien ging de affaire verloren in
een nieuw schandaal tussen
het ABP en Rodamco. Toen
de overname afketste, besloot
het ABP het jaar daarop wel
een groot belang te nemen in
Rodamco. Alleen tegen een
veel te hoge prijs, zoals de Re
kenkamer al eerder aantoon
de.
De hele overnamepoging zou
in de vergetelheid zijn geraakt
als niet afgelopen jaar plotse
ling een brief van Reijnen uit
1990 was opgedoken, gericht
aan minister Kok. Hieruit
blijkt onomstotelijk, dat het
ABP Rodamco wel degelijk
wilde overnemen. 'Door ons
zal een bod worden gedaan op
100 procent van de aandelen',
schrijft Reijnen.
De brief aan Kok wekte vlak
voor de verkiezingen vooral
politieke opschudding, omdat
mogelijk de Kamer indertijd
verkeerd was' geïnformeerd.
Dat die ook het mogelijke be
wijs is dat Korteweg zijn aan
deelhouders drie miljard door
de neus heeft geboord, werd
niet opgemerkt.
Een grote institutionele beleg
ger die sinds 1990 honderd
miljoenen in Rodamco heeft
belegd en daar inmiddels zo'n
35 miljoen gulden op heeft
verloren, erkende recentelijk
dat hij wel alle snoepreisjes
van het fonds meemaakt,
maar nooit op de hoogte was
geweest van deze brief en de
mogelijkheid die deze bood
om verhaal te halen.
Deze week krijgt hij een nieu
we kans. Opnieuw dringt de
vergelijking met de Brent Spar
zich op. Mogelijk wordt de top
van Rodamco aan land ges
loopt.
Den Haag - De winsten van de metaalbedrijven in het midden- en
kleinbedrijf zijn vorig jaar met gemiddeld slechts 1 procent ge
stegen doordat de prijsontwikkeling achterbleef bij de kosten-
groei. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Metaalunie, die 8300
ondernemingen organiseert. De omzet van de kleine en middel
grote metaalbedrijven steeg gemiddeld met 3 procent.
De omzetten groeiden het snelst in de machine-industrie (3,75
procent) en de transportmiddelenindustrie (3,25). Uitschieter
naar beneden was de instrumentenindustrie die 2 procent meer
omzet boekte. De machine-industrie boekte gemiddeld de beste
winsten (5 procent).
Den Haag - Particuliere bedrijven in ons land waren eind maart
op zoek naar 56.000 personeelsleden. Dat zijn 13.000 vacatures
meer dan eind december. Voor een deel is het seizoen de oorzaak
van de stijging, maar los daarvan is er sprake van een opgaande
lijn. Het niveau blijft volgens het Centraal Bureau voor de Statis
tiek laag. In 1990 en 1991, maar ook in de tweede helft van de ja
ren '80 was de vraag ruim hoger dan 100.000 personen. Ondanks
de omslag die nu weer plaatsheeft, wijzen de cijfers volgens het
CBS nog niet op een spoedige, krachtige groei van de werkgele
genheid.
Amsterdam - De Dasa-strafzaak tegen bedrijfsonderzoeker Pie-
ter Lakeman wordt voor onbepaalde tijd uitgesteld, nu de Am
sterdamse politierechter eerst drie journalisten wil laten onder
vragen. Lakeman vroeg gisteren tijdens een strafzitting zelf om
een dergelijk verhoor. Hij staat terecht op beschuldiging van
smaad jegens Dasa, de Duitse meerderheidsaandeelhouder van
Fokker, en diens directievoorzitter J. Schrempp.
Vorig jaar februari had Lakeman in een artikel in het vaktijd
schrift OR Informatie vraagtekens gezet bij de financiële handel
en wandel van Fokker-topman Erik-Jan Nederkoorn. Er zouden
geruchten bestaan dat Nederkoorn persoonlijk 25 miljoen mark
had verdiend aan de overname van Fokker door de Duitse vlieg
tuigbouwer Dasa. Lakeman schreef verder een anonieme brief te
hebben ontvangen, die de geruchten bevestigt. De Duitse moeder
van Fokker reageerde woedend: ze eiste een schadevergoeding en
diende bovendien een aanklacht in. Lakeman, directeur van de
Stichting Onderzoek Bedrijfsinformatie (SOBI), zit verstrikt in
een web van rechtszaken. In een eerdere, civiele zaak heeft de
rechter geoordeeld dat hij onrechtmatig heeft gehandeld door het
bedrag van 25 miljoen mark te noemen.