CPN jaagt op belang Belgacom DE STEM laiman kost! vermogen ritish Telecom en Amerikaanse Bell waarschijnlijk grootste concurrenten nland KORT ïèter buigt Rotterdam maakt zich klaar voor de grote sprong sten zitten se eilanden ECONOMIE KORT ïgrotingsplan or dierensmokkel ïg ministers )üsseldorf geratificeerd [wen van Kamer vandaag ch maandag per Flair Güze iarantieregeling ankrekeningen ordt uitgebreid ikomens dichter «rder uit elkaar Computergestuurd container-vervoer maakt mens bijna overbodig op Maaskade A7 De rekening van Rodamco Winsten metaal nog onder druk Aantal vacatures stijgt Rechter stelt strafzaak Dasa uit Ierdag 1 juli 1995 [napping van de kaaimaJ zijn voormalige eigenaaj t hem uiteindelijk te I's verweerde zich bij J hter met het verhaal dat k| Iniets aan kon doen dat 4 timan zich zo lang had' uilgehouden. Hij beweerd} het dier zich juist had vel pt voor het uitgebreide iduitgeruste leger indweerlieden, politie e«: limandeskundigen dat aclJ hem aan zat. rechter vond het echter on. antwoord een kaaiman als sdier te houden. Daarom jgt Zars het dier ook niette, nmy woont nu in een die: lituin. Economie Haag (anp) - Koninklijke [Nederland brengt een bod |op een minderheidsbelang in 'it Belgische staats-telecommu- (itiebedrijf Belgacom. Dit tjt KPN gisteren laten weten. btns een woordvoerder zal er samen f Swiss Telecom worden geboden. Over de hoogte van het bod op Belgacom doet PTT Telecom geen mededelingen. De Belgische regering wil een belang van ongeveer 25 procent in het telefoonbe drijf verkopen. KPN is niet de enige met belangstelling voor expansie in België. Ook van British Telecom en het Amerikaanse Bell Atlan tic mag een bod worden verwacht. Ver der heeft de combinatie Ameritech en het Italiaanse Stet belangstelling voor het Belgische staatsbedrijf. KPN en Swiss Telecom verwierven eer der deze week een belang van 27 procent in de Tsjechische telefoonmaatschappij SPT Telecom. De Nederlands/Zwitserse combinatie zal behulpzaam zijn bij de uitbreiding en modernisering van het te lefoonnet in Tsjechië. Voor de Stichting Bedrijfspensioenfonds KPN is 1994 een slecht jaar geweest. Het totale rendement op de beleggingen be droeg min 5,5 procent. In 1993 was het rendement nog 22 procent. Het negatieve resultaat is opgetreden in alle beleg gingscategorieën. Dat blijkt uit het gi steren gepresenteerde jaarverslag over 1994 van het fonds. Het rendement op aandelen kwam in 1994 uit op min 9,2 procent, een gevolg van de lage dollar. Het pensioenfonds heeft in 1994 305 miljoen gulden in aan delen belegd, waarvan bijna de helft in Japan. Het fonds verzorgt de pensioenen voor meer dan 100.000 KPN'ers. 1.... ui maand aer e a. is tgres is akkoord gegaan mei ing over zeven jaar sluite® wegwerken van tekorten die 193 miljard dollar omvatten Ijard dollar om belastingver. it het Huis van Afgevaardig iaat akkoord. komsten en uitgaven van di te brengen, is afkomstig var in het Huis van Afgevaardig, ;ren twee Nederlanders gearl igen kameleons en 21 lan&j isten zaten opgesloten in i :ameleons bleek inmiddels tel :n uit Marokko zijn naar een' westen van Frankrijk. roordeeld fe heeft gisteren drie terroris. fen veroordeeld voor poging Het echtpaar Paulin en Do- regen negen, respectievelijk [ie bewijs dat het Ierse trio ii ;e Leger (de IRA) in juni 198S |rne in Osnabrück. Vijf solda- lod aan de dood. De eveneens na Maguire was woensdag al [eltsin heeft gisteren het ont- erin van Binnenlandse Zaken Je chef van de federale veilig) Het ontslag houdt verband Jsische troepen bij het Tsjets, liden van Rusland. Ministei Ijn ontslag aan, maar hij maj sche SPD en Bündnis 90/Dt erakkoord afgerond voor de en. De rood-groene coalitie in ouwd als test voor een rege- m weken hard onderhandeld. I woensdag overwonnen toen Uitbreiding van de omstreden J/ijf jaar op te schorten. Daar- |jken. In in New York het verdrag te- l. Dat heeft het ministerie van. kt. Nederland is het 30e land bedt in werking 180 dagen na, erd. plleen om in de toekomst g maar ook om de bestaandel verkingtreding te vernietigen.] van Volksvertegenwoordigers- gesproken in het kabinet-De- [tteerden twee dagen over hett Iïkse coalitie van Vlaamse en :ialisten. een laatste poging om op ui-, i over de terugtrekking van dtj Ir. Eerder was bekendgemaakij pld zou worden, en dat er vacht kon worden, he minister van Buitenlands^ lavond in de Gazastrook, Ora- jterugtrekking van het Israëli-, gehaald wordt, richten bei® Ikoord. toeristen zaten gisteren vj ping van het scheepspersone| alweer op doorreis omdalj Ievonden om verder te reiz^ liensten naar Italië werkt nje'J le Italiaanse steden Venetië, ij. :ona, Bari en Brindisi zitten A eizigers vast. Mensen die op dooreis zij ti®] rwee eilanden en niet verder KJ fien, krijgen volgens T. Schffljl voorlichter van de Algemene^ (ierlandse Vereniging van 1"1 rureaus, een hotelkamer aai boden. Schmitz: „Hostessesid er alles aan om verblijf van dej| dupeerde toeristen zo aangek mogelijk te maken." - ifolgens hem gaat het om een reperkte groep mensen. „Ze ken meestal zelf een manie van een eiland af te k°men,,j(i voorbeeld met een vissersbon r| Voor de laatste informatie nen toeristen bellen me ANWB (06-91091010). lonze verslaggeefster t-Het verzoek van Flair tics in Gilze om uitstel |jbetaling, wordt maandag rechtbank in Breda lastics in Gilze (officieel: ïted Industries Nederland bv) sg gisteren naar eigen zeggen sauce aan 'omdat de bank Amro) niet meer bereid sk geld in het bedrijf te ste- i'. De fabriek ligt sinds woens- javond stil. jus districtsbestuurder A. ïoiseaux van de Industrie- ij FNV echter, hebbeen de «oprichters en aandeelhou- svan het bedrijf, 'de toekomst i honderdvijftig werknemers Eens en wetens in de waag- aal gesteld'. iie heren zouden een door de ik aangestelde onafhankelijke fiseur buiten gezet hebben, aiop draaide de bank de geld- dicht. j Flair werken enige tientallen 1-timers en ruim honderd it-timers. «sterdam (anp) - Vanaf 1 i vallen vrijwel alle hou- 3 van bankrekeningen on- Ede garantieregeling van Nederlandsche Bank Tot nu toe waren al- natuurlijke personen, Enigingen en stichtingen :ekerd' tegen een faillisse- tvan hun bank. iropese richtlijn deposito- [rantiestelsels is de motor ach- i wijziging. Voortaan geldt ie hele Unie een minimum ga- «tievan 20.000 ecu (ƒ41.200) i bankrekening. Wie meer op |iboekje heeft staan, is niet ze il of hij alles terugkrijgt als de ft in problemen geraakt, 'de nieuwe regeling worden be- ijven niet langer uitgezonderd '■garantie. Grote bedrijven en fdietinstellingen vallen er ech- frog steeds buiten. Vooral het Üden- en kleinbedrijf profi- Wdus van de verruiming. Voor landse rekeninghouders int het bedrag een kleine nslechtering, aangezien DNB 'is begin dit jaar de oude ga- t'ieregeling had opgetrokken tf 45.000. 'ijeen èn Haag (anp) - De inko- ®sverdeling van Nederland in de komende twintig :ar veranderen. Sommige in- ®ens zullen naar elkaar Roeien, maar andere juist "kaar groeien. ®gt het Centraal Planbu- ïftn een gisteren gepubliceer- 'Wtenning. Werkenden wordt de bruto in- «ensverdeling ongelijker. Ten ®e gaat het werknemersbe- meer ouderen en hoog op- Wen bevatten: groepen met Mioneel de hoogste inko- Maar ook de belonings- 'etuur verandert, neemt bij voorbeeld het ren- if °P opleiding sterk toe. fle spreiding in salariëring jen mensen met dezelfde leef- opleiding wordt groter at in toenemende mate pres- en produktiviteit een beslis- ™e!ol gaan spelen bij de belo- afi oeloningsverhoudingen .leeftijd worden daarentegen 'h Wat net; a's inlopen w beloningsachterstand (IW jUWen en deeltijders ni- «end werkt. itJo en bijeengenomen re- ln een toenemende deni- i ».tt®.van zowel de bruto- als Aettomkomens van werken- De haven, vroeger het oord van noeste, bloedrode en opstandige arbeiders, is veranderd in een soepel geautomatiseerde fabriek. Door Willem Reijn Rotterdam - Futuristisch en spook achtig tegelijk. De vrachtwagens op de kade van de ECT/Sealand-terminal op de Maasvlakte rijden zonder chauffeur feilloos op hun doel af. De- machtige kranen die de zeecontainers in de stack moeten zetten, krijgen hun opdrachten door de computer doorge geven. Deze haven draait zonder men sen! Dat is bijna waar. De mensen werken op verborgen plaatsen zoals de verkeerstoren. En ook boven in de containerkraan die de Sealand-boot moet verlossen van zijn 3700 fantasieloze dozen is een stipje van een mens te ontdekken..Maar als ergens de ha ven, vroeger het oord van noeste, bloedro de en opstandige arbeiders, is verworden tot een soepel geautomatiseerde fabriek is het wel bij Sealand. „Wij zijn de modernste, meest geautomati seerde terminal ter wereld," roept Jan Gelderland, manager op de Deltaterminal van ECT enthousiast uit. En mede dankzij dit staaltje van hightech kon ECT de grote Amerikaan voor liefst 25 jaar behouden voor Rotterdam. De haven van Rotterdam maakt een ingrij pend transformatieproces door. De haven verhuist naar het westen. De grote contai nerschepen meren af bij de nieuwe Delta- terminal van de ECT, op de winderige kunstmatig aangelegde Maasvlakte tegen over Hoek van Holland. In de vrijkomende Eemhaven concentreert zich de short-sea, de kustvaart. En waar vroeger bij de echte stad Rotterdam het stukgoed en kleingrut zat, verrijzen nu in hoog tempo luxe appartementen en ambi tieuze kantoorgebouwen. Rotterdam is geen stad die het klein aan pakt. Alleen al de investeringen in de con- tainerterminal op de Maasvlakte vergen twee miljard gulden, gezamenlijk opge bracht door de private ECT en de over heid. Want Rotterdam moet de concurren tiestrijd overleven met een heftige groei en een hoge mate van efficiency. Nu doet Rotterdam (omgerekend naar de standaard twintig-voet-container, de TEU) 4,5 miljoen containers per jaar. Dat aantal moet in de komende 25 jaar ver dubbelen. Alleen al op de Maasvlakte zouden in het (hoge-)groeiscenario 7,5 miljoen contai ners overgezet moeten worden. Rotterdam wil klaar zijn voor die groei. De economische ontwikkelingen bepalen ech ter de omvang. En natuurlijk de concur rentiepositie. De directeur van het Haven bedrijf Rotterdam, Willen Scholten, is op dat gebied bescheidener dan het gemid delde officiële geluid van overheidszijde. „Ik geloof niet in de gedachte van de mainport één algemene toevoerhaven per continent, van waaruit alle goederen ver der worden verspreid. Ik geloof wel in de concentratie van goederentoevoer langs een beperkt aantal punten." En concentratie is er. De helft van de tota le goederentoevoer van Europa loopt langs de Rijn-Schelde-Delta, waar de nummer een en twee van het continent liggen: Rot terdam en Antwerpen. „Rotterdam moet concurreren met the th ree twins, de drie tweelingen," zegt Schol ten. Tegenover Rotterdam (4,5 min TEU's) staan de Belgen met Antwerpen en Zee- brugge (2,2 min en 0,6 min), de Duitsers met Bremen en Hamburg (1,5 min en 2,7 min) en Groot-Brittannië met Felixtowe en Southampton (1,7 min en 0,4 min). „De Engelsen komen terug," merkt Scholten op. De concurrentie noopt tot keuzen. „Je kunt niet in elke sector vechten. Dat is ook ECT-Deltaterminal. In het groeiscenario van de haven moeten binnenvaart en trein een groter deel van het vervoer gaan doen. Binnenvaart moet Dat gaat overigens niet ten koste van de truck, want met de gigantische groei, Was tot voor kort de opvatting dat alleen interessant boven de 650 kilometer de trein een interessant alternatief zou zijn, nu wordt het railvervoer ook op korte af stand steeds belangrijker. Nick de Raadt, adviseur van de ECT: „We hebben nu een shuttletrein van de Maasvlakte naar Ant werpen. Die vervoert op jaarbasis 65 dui zend TEU's. Dat is gelijk aan zeven mil joen truck-kilometers." Dit soort vervoer voorkomt dat de achter deur verder geblokkeerd raakt. NS Cargo heeft zich de kritiek die al decennia op het bedrijf (verstard, bureaucratisch, niet op vervoer maar op treintje-spelen gericht) aangetrokken. Het systeem van inzamelen van containers de fout van Amsterdam. Die probeerden ons in alles na te doen, in plaats van een eigen specialisatie in de markt te zoeken. Stom!wrijft hij zout in de wonden van de zieke haven. Rotterdam heeft zich gespecialiseerd op vier vlakken: chemie, distributie, contai ners en food. „We doen wel bulk als ijzer en kolen, maar we richten er ons niet spe cifiek op." Een haven van wereldklasse zijn, is niet voldoende om de strijd te winnen. „Het ge vecht wordt niet aan de voordeur van de haven beslist, maar aan de achterdeur," zegt Scholten. De achterdeur: de weg van de haven naar de eindbestemming van de container. Nu transport is getransformeerd in logistiek, gaat het er niet meer om dat een move van de containerkraan in Rotterdam een tien tje duurder is dan in Zeebrugge. Het gaat erom dat Rotterdam een compleet logis tiek systeem kan aanbieden, met multimo- dale - zoals dat in jargon heet - achter- land-verbindingen: per truck, over de rail en over het water. En daar is Scholten trots op. Langs de Rijn zijn om de honderd kilometer container- terminals aangelegd, zodat een container altijd op maximaal vijftig kilometer van de klant op de wal kan worden gezet. De binnenvaart is goed voor een kwart van het binnenlandse vervoer. „De milieu-ei sen van de Duitsers worden steeds stren ger. Die vragen erom dat je meer over het water doet," zegt Jan Gelderland van de is verbeterd. De vervoerder-hoeft nu niet meer drie dagen te voren op te geven dat hij een container voor Milaan heeft, maar kan ook vijf uur te voren terecht - mits de shuttletrein niet vol is tenminste. Directeur Cor Hoenders spreekt verge noegd over het succes van zijn overslagbe drijf Rail Service Centre. In het vervoer naar het achterland moet het aandeel rail in vijftien jaar verdubbe len van tien naar twintig procent ofwel van 260 duizend (1993) naar een 1,25 mil joen containers. Het aantal shuttle-treinen groeit snel: naar Milaan en Moskou, We nen en Op de terminal bij de Eemhaven kan RSC tweehonderd duizend containers verwer ken, maar het bedrijf zit vol. „Door een groei van dertig procent, draaien we er nu 190 duizend. We kunnen nog maar mondjesmaat groei en door sommige treinen bij de vervoerder al te laden," zegt Hoenders. De veranderende opvatting over logistiek is ook te voelen bij het Ierse kustvaart-be drijf Bell Lines, bekend van de paarse con tainers. Dat bedrijf krijgt een compleet nieuwe kade aan de Margriet-pier, van waar de eigen lijnen op Engeland en Ier land afvaren, maar die ook de start bete kent voor een nieuw kustvaartnetwerk van de eigen oost-west-verbindingen met noord-zuid-lijnen. Maar het denken gaat verder. „Wij noe men ons nu liever een vervoerbedrijf in plaats van een scheepvaartbedrijf," zegt FOTO HAVENBEDRIJF ROTTERDAM Sander van 't Verlaat, marketing manager bij Bell-Lines. „We rijden nu vanuit Enge land zelfs met eigen shuttletreinen naar Milaan." En Bell verzorgt vanaf septem ber vanaf Rotterdam shuttle-treinen op Boedapest en Polen. Mocht de klant het vervoer liever per trailer willen, dan kan dat ook. Het werk ontstaat nauwelijks meer aan de kade zelf. De toegevoegde waarde en de voor Rotterdam zo broodnodige werkgele genheid moet ontstaan in distriparken, met bedrijfjes die met de inhoud van de containers aan de slag gaan en die vervol gens weer doorsturen. Een voorbeeld is het Amerikaanse postor derbedrijf Franklin Mint, gespecialiseerd in 'hebbedingetjes' als beschilderde bor den, beeldjes, wandkleden, horloges en ju welen. Franklin Mint heeft de complete Europese distributie de afgelopen twee jaar in Rot terdam geconcentreerd. Uit de VS komen de containers in Rotterdam aan en via de computer de bestellingen van de dertien landenorganisaties in de Europese Unie. De orderpicking is het normale deel van het werk. De extra toegevoegde waarde: de Rotterdamse Franklin Mint-werkne- mers zetten de goede stekker aan het lampje en doen folder in de juiste taal bij de bestelling. Sinds 1 januari zit Franklin Mint in een ei gen pand en het aantal mensen groeide van 22 in 1993 (toen het bij buurman Vi tesse zat) naar 140 nu, met op pieken nog eens tachtig uitzendkrachten. Het gaat om lager geschoold werk, wat in de stad zeer welkom is. Gaat het werk niet meer naar de oude ha venarbeiders, de haven blijft de motor waarop de werkgelegenheid moet lopen. Of de motor niet vastloopt, hangt af van de creativiteit van de futuristen. Want met de huidige hulpmiddelen blaast het systeem zichzelf op. Willem Homan is lid van Incomaas, de denktank, die ideeën voor de toekomst moet ontwerpen, vooral voor het verkeer tussen de verschillende terminals. „Ik voorzie dat we een volledig geautomati seerd systeem tussen de deepseaterminals op de Maasvlakte en de shortseoterminal in de Eemhaven moeten realiseren," ver telt hij. „En misschien in de toekomst nog wel verder." Stil rollen de onbemande vrachtwagentjes voorbij op de Sealand-kade, als lege bak jes in een carroussel van de Efteling. Het begin van de toekomst. Begin volgende eeuw rijden de vrachtwa gens de veertig kilometer van de Maas vlakte naar de havenstad Rotterdam. En ook dan zijn er geen chauffeurs te beken nen. zaterdag 1 juli 1995 De voormalige top van het ABP toont verwantschap met het olieplatform Brent Spar van Shell. Bij gebrek aan ge wicht zijn ze indertijd boven komen drijven en nu krijgen ze met een gouden handdruk weer zoveel ballast dat ze zich laten afzinken. Zestien functionarissen van het pensioenfonds kregen 21,9 miljoen gulden om akkoord te gaan met hun ontslag, meldde afgelopen week het financiële geweten van de overheid, de Rekenkamer. Officieel waren ze overbodig geworden door een reorgani satie. In werkelijkheid werden de meesten te licht bevonden, omdat ze beentje waren ge licht door Rodamco, het vast goedfonds van de Robeco Groep. Die wist in 1991 een pakketje aandelen voor hon derden miljoenen te veel aan het ambtenarenfonds te slij ten. Voor Robeco-topman P. Kor- teweg en Rodamco-directeur J. Kremers komt het openrij ten van de oude wonden bij zonder ongelegen. Juist deze week is de aandeelhouders vergadering en een aantal ja ren is dat al spitsroeden lopen. In 1990 had Rodamco nog zo'n solide imago dat grote be leggers het fonds gebruikten om kasoverschotten te stallen omdat ze daar een hoger ren dement konden behalen dan op deposito. Medio dat jaar begon de rente te stijgen. Een oplopende ren te drukt de prijs van vastgoed, dus ook van vastgoedfondsen. Als een haas maakten de grote beleggers zich uit de voeten. In korte tijd vloeide er 2,3 mil jard gulden weg. Korteweg en zijn medebestuurders raakten in paniek. Ze gooiden de deur in het slot en waren niet langer bereid het aandeel Rodamco zelf in te kopen. Het kon al leen nog op de beursvloer ver handeld worden. De koers kelderde binnen en kele weken van ruim 80 gul den tot 48,20 gulden. De aan deelhouders verloren in één klap een kleine drie miljard gulden. Op dat moment kwam het ABP om de hoek kijken. Be stuursvoorzitter J. Reijnen en hoofddirecteur J. Goslings meenden dat het vastgoed van Rodamco uitstekend binnen hun portefeuille paste en wil den een openbaar bod uit brengen van acht miljard gul den op alle aandelen. De ge dupeerde aandeelhouders zouden volledig schadeloos zijn gesteld. Korteweg voelde er echter niets voor om zijn kroonjuwe len te verkopen, ondanks dat de statuten hem verplichten het belang van de aandeelhou ders altijd voorop te zetten.' Of, zoals een onberispelijke bankier bij wie doorgaans geen onvertogen woord uit de strot glijdt, het ooit kernachtig uitdrukte: 'Korteweg verdient het om op de jaarvergadering door een stelletje hyena's le vend verscheurd te worden'. Hoewel de onderhandelingen geheim waren geweest, lekten ze toch uit. Op de aandeelhou dersvergadering van 8 juli 1991 werden vragen gesteld. Het antwoord luidde volgens de officiële notulen: 'De heer Korteweg ontkent categorisch dat er met het ABP overna- megesprekken zijn geweest'. Ondanks dit gebluf, bleef de kwestie boven de markt han gen, alleen kreeg niemand een hard bewijs in handen. Boven dien ging de affaire verloren in een nieuw schandaal tussen het ABP en Rodamco. Toen de overname afketste, besloot het ABP het jaar daarop wel een groot belang te nemen in Rodamco. Alleen tegen een veel te hoge prijs, zoals de Re kenkamer al eerder aantoon de. De hele overnamepoging zou in de vergetelheid zijn geraakt als niet afgelopen jaar plotse ling een brief van Reijnen uit 1990 was opgedoken, gericht aan minister Kok. Hieruit blijkt onomstotelijk, dat het ABP Rodamco wel degelijk wilde overnemen. 'Door ons zal een bod worden gedaan op 100 procent van de aandelen', schrijft Reijnen. De brief aan Kok wekte vlak voor de verkiezingen vooral politieke opschudding, omdat mogelijk de Kamer indertijd verkeerd was' geïnformeerd. Dat die ook het mogelijke be wijs is dat Korteweg zijn aan deelhouders drie miljard door de neus heeft geboord, werd niet opgemerkt. Een grote institutionele beleg ger die sinds 1990 honderd miljoenen in Rodamco heeft belegd en daar inmiddels zo'n 35 miljoen gulden op heeft verloren, erkende recentelijk dat hij wel alle snoepreisjes van het fonds meemaakt, maar nooit op de hoogte was geweest van deze brief en de mogelijkheid die deze bood om verhaal te halen. Deze week krijgt hij een nieu we kans. Opnieuw dringt de vergelijking met de Brent Spar zich op. Mogelijk wordt de top van Rodamco aan land ges loopt. Den Haag - De winsten van de metaalbedrijven in het midden- en kleinbedrijf zijn vorig jaar met gemiddeld slechts 1 procent ge stegen doordat de prijsontwikkeling achterbleef bij de kosten- groei. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Metaalunie, die 8300 ondernemingen organiseert. De omzet van de kleine en middel grote metaalbedrijven steeg gemiddeld met 3 procent. De omzetten groeiden het snelst in de machine-industrie (3,75 procent) en de transportmiddelenindustrie (3,25). Uitschieter naar beneden was de instrumentenindustrie die 2 procent meer omzet boekte. De machine-industrie boekte gemiddeld de beste winsten (5 procent). Den Haag - Particuliere bedrijven in ons land waren eind maart op zoek naar 56.000 personeelsleden. Dat zijn 13.000 vacatures meer dan eind december. Voor een deel is het seizoen de oorzaak van de stijging, maar los daarvan is er sprake van een opgaande lijn. Het niveau blijft volgens het Centraal Bureau voor de Statis tiek laag. In 1990 en 1991, maar ook in de tweede helft van de ja ren '80 was de vraag ruim hoger dan 100.000 personen. Ondanks de omslag die nu weer plaatsheeft, wijzen de cijfers volgens het CBS nog niet op een spoedige, krachtige groei van de werkgele genheid. Amsterdam - De Dasa-strafzaak tegen bedrijfsonderzoeker Pie- ter Lakeman wordt voor onbepaalde tijd uitgesteld, nu de Am sterdamse politierechter eerst drie journalisten wil laten onder vragen. Lakeman vroeg gisteren tijdens een strafzitting zelf om een dergelijk verhoor. Hij staat terecht op beschuldiging van smaad jegens Dasa, de Duitse meerderheidsaandeelhouder van Fokker, en diens directievoorzitter J. Schrempp. Vorig jaar februari had Lakeman in een artikel in het vaktijd schrift OR Informatie vraagtekens gezet bij de financiële handel en wandel van Fokker-topman Erik-Jan Nederkoorn. Er zouden geruchten bestaan dat Nederkoorn persoonlijk 25 miljoen mark had verdiend aan de overname van Fokker door de Duitse vlieg tuigbouwer Dasa. Lakeman schreef verder een anonieme brief te hebben ontvangen, die de geruchten bevestigt. De Duitse moeder van Fokker reageerde woedend: ze eiste een schadevergoeding en diende bovendien een aanklacht in. Lakeman, directeur van de Stichting Onderzoek Bedrijfsinformatie (SOBI), zit verstrikt in een web van rechtszaken. In een eerdere, civiele zaak heeft de rechter geoordeeld dat hij onrechtmatig heeft gehandeld door het bedrag van 25 miljoen mark te noemen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 7