Weekend ÜM— 8fiP| Afscheid van met pijn in het hart s A M A El pESTEM DE STEM Kicken op de korte broek van John Major i Merdllke ,r .1, - Een handjevol Nederlan ders woont en werkt nog op Irian Jaya, het voorma lig Nieuw-Guinea. Het zijn de laatsten van vele duizenden landgenoten die hier hun beste krach ten hebben gegeven. De volhouders die zijn ach tergebleven na de over dracht van het gebied aan Indonesië of later terugge keerd naar dit voormalig stukje Nederland overzee. Onder hen de directeur van de katholieke missie luchtvaartdienst en elf pa ters en broeders van het Heilig Hart in Tilburg (MCD). In die stad beter bekend als de paters 'van de rooi pannen'. 'Het moment van vertrek komt er aan, dat weten we' TUSSEN INDIE EN INDONESIË Handjevol Nederlanders werkt nog op Irian Jaya ZATERDAG 1 JULI 1995 Door Dirk Vellenga Onder de gouden zon van Cannes tussen de roodgestippelde parasols, de zeeblauwe tafellakens, de fel groene zomerjurken, de pijnlijk-gele ijscokarren, de oranje badpakken, de glimmend-bruine lijven en bont gekleurde brillen loopt een kleurlo ze man. Hij heet Major. Voornaam John, gewoon John. Het is gek, maar juist op deze man richten alle fotografen hun appara ten. Ze knokken zich in het zweet om op die prachtige, zomerse boule vard een bleke kerel in driedelig grijs voor hun lens te krijgen. Er is iets met die man. Als hij nat is in zijn nek of een traan wegwerkt, schijnt dat een verstrekkende politieke be tekenis te hebben. De fotografen van Cannes zijn veel gewend. Tijdens het vermaarde j aarlij ke filmfestival rennen ze met hun toestellen blindelings elk ge rucht achterna. „Daarginds loopt Robert Redford!" En weg zijn ze. „Aan het eind van de Croisette doet Julia Roberts haar bovenstukje af!" De horde plaatjesjagers schiet in een stofwolk naar de aangegeven plek. Daar staat een verbaasde dame die niet eens lijkt op Julia Roberts. Ze drommen rond middelmatige sterren die spelen in oninteressante actiefilms, maar zeer professioneel een parelwitte glimlach of een ont bloot schoudertje laten zien. Op het strand proberen talentloze meisjes de aandacht van de camera's te trek ken door verwoed te jongleren met hun vleesmassa's. In de hotels schui felen Hollywood-producers rond, die na de stranden van Malibu en Miami niks nieuws vinden aan de Franse Rivièra. Achter hun zonne brillen gaan ze zo snel mogelijk naar het volgende champagne-bad. Die nep-opwinding en die gemas keerde sleur kunnen de fotografen van Cannes nog wel aan. Maar nu zitten ze opgescheept met John Ma jor. Een man met een bril en een kapsel anno 1975, een glimlach die meer een krampje is dan een glim lach, en een snor die meer een schaafwondje is dan een snor. In ei gen land wordt hij achterna gezeten door schandalen en rancuneuze ri valen. Hij bleef Shell verdedigen tot hij al zijn zegeltjes binnen had. Ze zeggen dat Major geen gezag heeft en geen uitstraling. Maar wat wil je: tante Maggie kijkt voortdu rend misprijzend toe vanuit het bo venraam. Wijs mij eens een politicus aan die vandaag de dag kracht, visie en optimisme in- en uitstraalt? Ja, in de uiterst behoudende hoek zijn ke rels die met de vuist op tafel slaan, maar ze zeggen wel consequent de verkeerde dingen. John Major op de boulevard van ge broken reputaties dus. De fotogra fen kunnen niets met hem. Of mogen ze verwachten dat hij op een gekke avond in korte broek en twee ver schillende sokken over het strand huppelt? En dat hij aan de zeekant plagerig langzaam zijn broek uit trekt en ook nog zijn boxer shorts? En ongegeneerd zijn Big Ben toont aan de camera's van de internatio nale pers? Nee, hij zit gewoon aan tafel met de andere grote leiders. Ze praten en eten heel veel. Het gaat in de verte over Europa, maar dat doet er eigen lijk niet toe. Het gaat er heel simpel om dat ze het eens worden. Geen hoog doel, nee, ze moeten op één lijn zitten als het toetje wordt uitgeser- veerd. Europese diners maken een eind aan elke aanvechting weer stand te bieden en principieel te blijven. De hap ligt zwaar op ieders maag, maar ze kunnen gerust zijn: elke oprisping komt in het eindrap port. Major zegt NO op alles, de anderen knikken en eten verder. Ze zijn alle maal even grijs als Major. Zelfs onze Van Mierlo is alle kleur kwijtge raakt in dat vakantieparadijs aan de Middellandse Zee. De Europese top pers houden van de grauwheid van Major, ze weten wat ze er aan heb ben. Wilt u het nog grijzer? Verbleekte sterren in de versleten glorie van Cannes, daar aan de rand van het oude Europa. Ene John Ma jor speelt een verschrikkelijk saaie hoodrol in uiterst vervelende Euro pese film. Het is een ramp voor de pers, er valt niks te noteren. Het is een film om snel te vergeten. Eén speels windvlaagje blaast John Ma jor terug naar de Londense motre gen en het Europese ideaal naar dro menland. msscn mir-m Sjef Verstegen bij een van de vliegtuigen van AMA. Door Mathieu Kothuis Tplak voor de landing scheert I het vliegtuig laag over het glinsterende meer van Sen- tani. Wolken werpen lang- gerekte schaduwen op de W bergketens in de verte en kleurt de brede vallei in ontelbare kleuren groen. Op het Frans Kasiepo-vliegveld van Jayapura, de hoofdstad van Irian Ja ya, zetelt de katholieke missielucht vaartdienst AMA (Associated Mis sion Aviation) met aan het hoofd de Nederlander Sjef Verstegen (65). In het zuiden van deze grootste Indo nesische provincie zit een ander groepje volhouders. Elf paters en broeders van de orde van het Heilig Hart uit Tilburg (MCD) zijn hier de laatsten van hun congregatie die hun tijd uitdienen in Merauke, de hoofd zetel van dit missiegebied. De helft van de groep, waaronder de broers Henk en Kees Vergouwen uit het Westbrabantse Hoeven, is ruim bo ven de 65. Sjef Verstegen, geboren in het Noordlimburgse Oostrum bij Vénray, emigreerde in 1951 als 21-jarige naar Nieuw-Zeeland. Hij zegde zijn baan op bij de PTT in Venlo en trok de wij de wereld in. Hij had het wel gezien in Nederland. In zijn nieuwe vaderland vond hij eerst werk bij de Nieuw-Zeelandse PTT en kreeg later een baan als wer- kanalyst bij een houtbedrijf op het Noordereiland. In 1970 vroeg een vriend of hij geen zin had in een contract-baan in een andere houtzagerij, op Irian Jaya. Sjef hapte toe, verhuisde naar de tro pen en ontmoette in Jayapura de MCD-missionaris Kees Hendriks. Die was toen directeur van de door de Nederlandse katholieke kerk ge steunde missieluchtvaartdienst op Irian, de AMA (Associated Mission Aviation). Hendriks haalde Verstegen over om als manager bij het vliegbedrijf in dienst te treden. In 1981, bij het defi nitieve vertrek van Hendriks naar Nederland, volgde Verstegen hem op als directeur van AMA. Bij een onaangekondigd bezoek aan het AMA-kantoor op Sentani blijkt de directeur niet aanwezig. Verste gen is voor zaken naar het 26 kilome ter verderop gelegen Jayapura. De volgende morgen neemt hij echter al- le tijd en vertelt over leven op Irian en zijn grote zorgen voor het voortbe staan van AMA. Met zeven Ideine Cessna's 185 be schikt AMA, na de Amerikaanse luchtvaartdienst MAF (Missionary Aviation Fellowship), over de groot ste vloot vliegtuigjes waarmee de missie contact onderhoudt met de posten in het binnenland. De dienst die dit jaar 39 jaar bestaat, wordt grotendeels gefinancieerd door de bisdommen Jayapura in het noorden, Sorong in het westen en Kees Vergouwen (rechts), broer en pastoor Henk (links) samen met de huidige procureur Antoon Egging op de bouw voor de uitbreiding van het gemeenschapshuis in Merauke. Agats in het zuidwesten van Irian. Het bisdom Merauke, drie keer zo groot als Nederland, maakt geen ge bruik van de missieluchtvaartdienst. Voor het transport naar het binnen land van het bisdom zijn de paters en broeders aangewezen op de lijn- vluchten van de Indonesische bin nenlandse luchtvaartmaatschappij Merpati. In Verstegen's kantoortje naast de AMA-hangar hangt een aantal por tretten van bij hun werk omgekomen AMA-piloten. Het zijn de helden van deze katholieke organisatie. Lang zaam komt Sjef op dreef. „Dit is werkelijk het mooiste werk dat er is. Bovendien, ik voel me ka tholiek en hier heb ik echt het gevoel iets voor de papoea's te kunnen bete kenen". Ondanks zijn gevorderde leeftijd schuift Sjef de gedachte aan het stoppen met werken liefst zo diep mogelijk weg. Ook aan het weggaan uit Irian wil Verstegen liever niet denken. Zijn Mexicaanse vrouw is actief in het so ciaal werk in Jayapura en heej be trokken bij de papoea-bevolking waarmee ze werkt. Verstegen heeft bovendien nog geen opvolger. „En zolang die er niet is blijf ik hier zit ten. Ik verveel me allerminst". Veel reden om naar Nederland terug te keren heeft Sjef zeker niet. Het grootste deel van zijn leven ligt in Nieuw-Zeeland en op Irian Jaya. Zijn kinderen wonen in Nieuw-Zeeland en na zijn pensio nering hoopt hij in Jayapura te kun nen blijven wonen in zijn prachtige, oud-koloniale woning met uitzicht op de schitterde baai in de Stille Oce aan. Of hem dat is gegund hangt af van de toestemming van de Indonesi sche autoriteiten. AMA, die mede steunt op financiële fondsen uit Nederland (onder andere van de MIVA, de Missie Verkeer smiddelen Aktie in Breda) geeft bij haar vluchten prioriteit aan medi sche noodgevallen. Na een noodsig naal via de radio worden ernstig ge wonde papoea's uit de jungle opge pikt en door AMA naar het vliegveld van Jayapura gebracht. De hoofdtaak van de vliegdienst is het onderhouden van de contacten met de missieposten, het vervoer van de missionarissen en het verzorgen voor de voedselvoorziening van de posten in het binnenland. Incidenteel worden betalende passagiers op bin nenlandse vluchten meegenomen. Vorig jaar vervoerde de missielucht vaartdienst 10.353 passagiers en 951 ton vracht. De dienst maakte 4.500 vlieguren en voerde 6.400 starts en landingen uit. Sjef's grootste zorg op dit moment is het opdrogen van de katholieke fond sen uit Nederland. „Begrijpelijk is het allemaal wel. Hier werken steeds minder Nederlandse missionarissen. Ze vinden in Nederland dat de kerk hier zo langzamerhand maar op ei gen benen moet leren staan". Zo simpel ligt dat echter niet, vindt Sjef. Zonder geld uit Nederland redt AMA het niet. „Onze vliegtuigen zijn dringend aan vervanging toe. De Cessna's zijn veel te duur in operatio nele kosten en onderhoud". Boven dien wordt dit type vliegtuigen niet meer gemaakt en dat zorgt voor steeds grotere problemen bij de ver vanging van onderdelen. Concurrent MAF kan al voor de helft van de prijs van AMA vliegen. Een buitenkansje om de zeven pilo ten en het onderhoudspersoneel aan het werk te kunnen houden ziet de AMA-directie in de plannen van een Indonesische zakenman om twee Pi- latus Porter-toestellen te kopen (kos ten 3,5 miljoen) die door AMA wor den gevlogen en onderhouden. De vliegtuigen worden ingezet voor transporten naar bedrijven in het binnenland. AMA zou ook zelf, met financiële hulp uit 'Nederland, twee nieuwe Pilatus-toestellen willen aan schaffen als gedeeltelijke vervanging van de bestaande vloot Cessna's. Om het hoofd boven water te kunnen houden vliegt AMA steeds vaker voor Indonesische en buitenlandse bedrij ven. Tijdens een rondleiding door het vliegbedrijf wordt juist met veel moeite een Cessna beladen met twee drums dieselolie. De brandstof is be- stemd voor een bulldozer die diep in de jungle aan het werk moet worden gehouden. Over land is dit transport ondoenlijk. „Het overvliegen van die twee drums kost de eigenaar een vermogen maar het is hem kennelijk heel wat waard om zijn bulldozer zo gaande te hou den", lacht Verstegen. Om de eigen AMA-vloot op peil te houden worden oude en eigenlijk al afgeschreven Cessna's volledig gestript en voorzien van een nieuwe motor. Zo wordt de levensduur van de bestaande AMA- vloot zo lang mogelijk gerekt. Om tien uur is het koffietijd in de keuken van het missiehuis in Merau ke. Een voor een schuiven ze aan, de laatste Nederlanderse paters en broeders in het bisdom Merauke. De laatste volhouders in de oosd Buiten ratelt de betonmolen bouw voor de uitbreiding van de g] meenschapsruimte. Iets verier) wordt de laatste hand gelegd a immense, nieuwe kathedraal van ij bisdom. Bisschop Jaap Duivenvooil (66), de baas van dit ci| landgenoten, zit al 39 j de missie. Hij komt overil een stugge Noordhollander. Als hi ijs is gebroken is hij de hartelijk! zelve. In het gerieflijke bisschop huis, recht tegenover de nieuwe t thedraal, laat hij een unieke en it| zondere verzameling foto's zien 1 de MCD-ers tijdens hun bijna hoi derdjarig verblijf op Irian hebbe verzameld. De bisschop blijkt f boeiend verteller. Bij zijn komst naar Indonesië werk hij eerst als pastoor in het diepe In nenland van Irian. In 1972 werd If tot bisschop gewijd, waarschijnll de laatste Nederlander in deze tal tie. Langzaam maar zeker nemenij Indonesische paters en broeders» heft van hun eigen kerk in handen] In Nederland bestaat nauwelijks er voorstelling van de enorme men en de rauwe werkelijkheid v«| het leven in de jungle van Irian Jaya, zo blijkt uit de verhall van de bisschop. „Het is hier ntf onherbergzaam. Je moet je flink» helpen", zegt Duivenvoorde met voel voor understatement. Zonder telefoon en electriciteit. e| kele dagreizen van Merauke, zij» J werkers op de posten in de jur volstrekt op zichzelf aar Reizen over land en rivieren netl dagen in beslag. Pas de laatste tl wordt dat isolement enigszins «J minderd door betere wegverbi» gen. Ook gaat er nu vrijwel dagefL een vliegtuig van Jayapura naarl»| rauke. Broeder Piet Kok (65) is een baasje. Zijn kantoortje is een roi* lig bedoeninkje. Een oude brand stapels dossiers en papieren. K administrateur, manusje-van-» handelaar in zaden, in documen» reispapieren, rijbewijzen en W onbezoldigd medisch adviseur" zijn mede-paters en broeders. Daarnaast doet hij de administrf voor een aantal papoea's of hun1" duwen uit Merauke en verre o»8J ving. Het gaat om oud-militair®^ nog dienst hebben gedaan in het J derlands leger in Nieuw-Guinea 1 tijde van de confrontatiepolitiek Indonesië. Uit Nederland krijgej een klein pensioentje. De j kunnen ze nauwelijks lezen. Piet is zonder twijfel de drijf kracht van het bisdom. De gr°K gelaar, tevens hoofd van het kan personeel en officieel de eco»1 van het bisdom. Jarenlang was Piet procure deed alle inkopen voor de m'f'Kl ten in het binnenland van het T km2 grote bisdom. In die tijd de 1 daar de inkopen voor het aang zend bisdom Agats maar eve „Wij zijn hier immers altijd sen- porting geweest", zegt Piet. VERVOLG OP WEEKEND-D3 VERVOLG VAN WEEKEND-D2 Aan een van de muren in zijn ka: toortje hangt een bord met een li; met 62 namen van paters, broede en zusters. „Dat is nog maar elf «leden. De laatste Nederlanc zuster die hier werkte, Jeanne Bi linga, is net vertrokken". De Nederlandse groep bestaat nog uit elf man. Behalve bisschi Duivenvoorde (66) de paters Bennebroek, procureur Antoon ging, Joop Nuy en Henk Vergouw en de broeders Kees Vergouwe piet Kok, Tjeu van de Mortel, Tit van der Vlugt en Kees de Rooy. I laatste drie werken achtereenvt gens op de katholieke missies in pie, Okaba en Mindaptana. De he van de paters en broeders is bov de 65 jaar. Volgens de bisschop is het binn vijf tot tien jaar wel bekeken met Nederlandse inbreng in het bisd< Merauke. „We redden het niet la meer. De 100 jaar halen we niet 1905 begon de missionering van gebied door de Tilburgse congrej tie. Het 75-jarig bestaan werd 1980 nog groots gevierd. Kok ziet dat moment van afsche met pijn in zijn hart naderen. zal me aan het hart gaan als ik weg moet. Maar het moment komt aan, dat beseffen wel allemaal. die gedachte sta je op en je gaat mee naar bed". Nuchter voegt hij er aan toe dat is gekomen om de papoea's te pen. „Als dat niet meer hoeft, dan ik. Heel simpel, al zal het veel doen". I Op een bevolking van 230.000 ms sen telt het bisdom 118.000 katl lieken, verdeeld over 24 paroch met inmiddels 19 Indonesische I toors. Het percentage katholiel slinkt snel door de komst van m lims, de transmigranten van Java andere overbevolkte eilanden. Daardoor groeit ook de coneurrer met de Moslim-gemeenschap in h rauke. Na de bouw van een gr moskee wordt nu de laatste hand legd aan een nieuwe kathedr waarvoor de katholieke papoe 800.000 gulden bijeen hebben bracht. Waarom zoveel geld uitgetrokl voor een kerk terwijl hier zoveel dere noden zijn te lenigen? Duivi voorde: „De mensen willen het Toen de moslims hun moskee boi den was de sfeer zoiets van 'dat ki nen wij ook'. Als zij groot bouv dan doen wij dat ook. Zo werkt hier". Broeder Kees Vergouwen (56) dertig jaar in de missie. Eerst op' Molukken, daarna in het bisd Merauke. In Tanah Merah, het malig concentratiekamp Boven- goel 450 kilometer boven van I rauke, bouwde hij een zusterh van de Tilburgse orde. Op het eil: Kimaam begeleidde hij de bouw een lagere school en in Bade kerk. Langzaam naar zeker 'promoveei Kees tot officiële bouwmeester het bisdom. In Mindaptana, aan de grens met Papua New fea, zette hij samen met de plaat hjke bevolking een coöperatie poten voor de gezamenlijke ink< I van bouwmaterialen en de bouw 1 woningen. Zijn laatste project is de uitbreid 1 van het klooster en van het geme I schapshuis in Merauke. Dat h I voor Kees een bijzondere betekei werkte ook mee aan de bouw het gemeenschapshuis. „Hierna jk riet een gerust hart vertrekker at wordt een gedwongen vert want Kees' verblijfsvergunning n september verloopt, kan niet v aen verlengd. Alle Nederlan staatsburgers die na 1963 (de ov acht van Nieuw-Guinea aan In esie) in irian jaya aankwan egen slechts een tijdelijke Visvergunning. Maar wat is ti JnJn Indonesië. Een Amerika had er ket bisdom Agats, in, u _,van een tijdelijke vergunn H„t e uiteindelijk pas na 26 hefimtref naar huis terug. - <ei\ Henk Vergouwen is nog Nm i963' kwam in 1961 'i W andse Henk is nu van i'/1 een van de randgemeei Merauke. De broers Vergou rian .i kun werk in de missi tino°u °ndersteund door de st KntL.-yUniko, het Hoevens' Mr iaar-i-f' ^t Hoeven ontvangei in ri1 S gulden voor hun in de missie.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 32