.uto-oorlog VS en Japan afgewend i-Electro BV Lastenverlichting voor bedrijven valt lager uit Sociale werkvoorziening onder zware druk Compagnon Actie voor bescherming bouwvakkers tegen zon 'Geen banenverlies door milieuheffing op witgoed' Groei Rotterdam Airport zet onverminderd door Daimler-Benz stevent af op zeer gevoelig verlies Import van tropisch hout vorig jaar sterk gedaald ECONOMIE A7 irs UM URO .as e BV Rij-instructeursopl- Zaterdagopl. start 23 sept. Bel nu de Veldhovense Rij-instructeursopl- v0° gratis studiegids. Tel. 040-530701- Washington en Tokyo sluiten op nippertje akkoord in handelsconflict L onze redactie economie erkopers(sters) lende verkopers(sters) turiste/typiste 7.e (Bij)verdienste iUtomonteur Tachtig procent bedrijven verkeert in ernstige financiële nood Kabinet wil vierdaagse werkweek voor WSW ECONOMIE KORT Nieuwe commissarissen bij Begemann Bosch haalt defecte looplampen terug Zeeman breidt uit in Duitsland PTT Post akkoord met nieuwe tarieven Duurzame energie vrij van heffing Nederland geeft minder ontwikkelingshulp ■1 DAG 29 JUNI 1995 rtggTEM DONDERDAG 29 JUNI 1995 150 (00 |OOA .00 b (60 |00f ,',50 e (50 ,50 Wall Street allied signal amer.brands amer.tel.tel amoco corp asarco ine. baan company bethl, steel boeing co can.pacific chevron chiquita chrysler citicorp cons.edison digit, equipm. dupont nemours dow chemical eastman kodak exxon corp ford motor gen. electric gen. motors goodyear hewlett-pack. int. bus.macb. inttel.tel. kim airlines mcdonnel) merckco. mobil oil omega fi nanc. philips royal dutch sears roebuck sfe-south.pac. texaco inc. travelers united techn. westinghouse whitman corp woolworth 27/06 28/06 4M 42* 39 40 62 53* «BW 67* m 30* m 78 WA 16* (S3* 63 m 17* 47* 48* 13 13* m 47* m 58* m 79 40* 40 67* 67* /2 71* 61 60 70* 72* 30* 30* WSW 56* 47 47 42* 41* /4 74* m 96* 117 117* 31* 31* 76* 76* 48* 49* 97* 98* 26* 25* 42* 4? 123 122* 25* 25 66* 67 42* 47* 78* 78* 15* 14* 18* 18* 14* 15 vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim e gedaan/bieden d ex dividend f gedaan /laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend 62,50 288 0,80 0,60 a 60,00 325 0,50 0,60 b 60,00 461 2,10 a 2,30 37,50 180 1,70 1,60 52,00 501 1,20 a 1,10 185.00 207 4,50 4,20 a 185,00 189 4,10 4.90 45.00 255 1,00 1.10 32,50 318 3,40 2,90 160,00 541 1.20 1,50 155,00 207 5,00 5,40 130,00 205 4.00 4,40 430,00 817 9,10 6,50 435,00 875 5,50 b 3,70 440,00 399 2,90 1,60 445,00 388 1,30 0,90 435,00 200 8,20 b 6,50 420,00 320 0,50 0,70 425,00 270 0,90 1,30 430,00 361 1,60 2,60 435,00 483 2,90 4,70 440,00 600 15,00 15,50 40,00 292 1,50 1,90 40,00 190 1.70 1,40 230,00 223 '7.70 7,00 65,00 194 3,20 2.70 75,00 225 13,50 13,80 55,00 169 0,80 1,50 100,00 275 10,40 9,20 110,00 158 5,00 3,70 195,00 248 1,20 0,90 195,00 198 3,90 3,30 200,00 232 2,20 1,80 195,00 252 4,60 5,00 190,00 317 4,90 5,30 55,00 168 11,60 11,00 62,50 174 4,30 3,50 65,00 255 2,20 1,70 67,50 341 0,90 0,60 62,50 159 5,70 5,20 65,00 283 4,00 3,70 a 67,50 337 2,70 2,40 70,00 154 1,60 1,40 70,00 165 2,60 2,50 45,00 1219 23,80 23,40 85,00 200 0,60 a 0,50 790,00 184 4,30 2,70 760,00 178 2,70 3,20 22,50 304 0,70 a 0,80 a 25,00 202 1,80 2,10 ed spoed bpoed ie utiliteit. 139. ed voor d, Midden t. lassers, i 0/80-80/ 1e en 2e 6-811862. Swinveld Engeneering vraagt met spoed Electro-monteurs instrumentfitters Adres: Gildenw. 1 3334 Zwijndrecht. Tel. kanW°' j 078-101944 en priye 078-184069 (B. SpoeM® Fax.: 078-101757. tegelzetter/natuursteenl^ ger gevr. Geen papier" vereist. 076-654810. astingaftrek van 800 gulden tF C7 fcor ieder personeelslid. Dat I.3U0 gulden minder dan aan kijk de bedoeling was. U belastingkorting die bedrij- krijgen voor personeel dat minimumloon of iets meer srdient blijft 2000 gulden. Het j (,jnet kiest voor deze bijstel- 0p grond van berekeningen K bet Centraal Planbureau niet om een defini tief kabinetsbesluit maar om een 'technische exercitie', aldus mi nister Melkert van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gisteren. Het planbureau is tot de conclu sie gekomen dat een algemene lastenverlichting van 1100 gul den met het beschikbare budget niet mogelijk is als tevens wordt gekozen voor een belastingaftrek van 2000 gulden voor werkne mers op minimumloonniveau. Woordvoerder Tjeerdsma van het VNO-NCW zegt de verlaging van 1100 naar 800 gulden te betreu ren. „Wij kunnen de cijfers niet goed beoordelen, maar de ver minderde lastenverlichting gaat ten koste van de werkgelegen heid." De lastenverlichting is bedoeld om de werkgelegenheid te stimu leren. Het kabinet heeft gekozen voor een accent op de onderkant van de arbeidsmarkt omdat de werkloosheid daar het grootst is. Behalve door lastenverlichting probeert het de werkloosheid on der laaggeschoolden te bestrijden door het scheppen van banen met uitkeringsgeld. Het CPB concludeert in een tus senrapportage dat beide maatre gelen onvoldoende soelaas bieden om de werkloosheid te bestrijden. Het herstel van de werkgelegen heid komt trager op gang, terwijl de vermindering van het aantal wao'ers ervoor zorgt dat zich meer mensen op de arbeidsmarkt melden, schrijft het CPB. Het planbureau verwacht dat de economische groei volgend jaar tegenvalt vergeleken met eerdere ramingen: 2,5 procent in plaats van 2,75 procent. Daardoor blijft de groei van de werkgelegenheid wat achter. Het CPB constateert verder dat exporterende bedrij ven hinder ondervinden van de sterke positie van de gulden. Die zet de winstmarges onder druk en leidt ertoe dat de arbeidskosten zwaarder drukken op de prijs van de produkten. Volgens het CPB zal de werkgele genheid volgend jaar slechts toe nemen met 71.000 arbeidsjaren, terwijl het planbureau eerder nog uitging van een groei van 78.000 arbeidsjaren in 1996. Ook dit jaar neemt het aantal ba nen minder toe dan eerder ge raamd. lenève - Amerikaanse en Japanse onderhandelaars hebben isteren in Genève een akkoord bereikt over de wederzijdse Handel in auto's, vlak voordat het Amerikaanse ultimatum zou lopen voor het instellen van sancties tegen de Japanse auto- idustrie. laarmee is op het nippertje voor- ;0men dat de VS extra invoer- jrechten van 100 procent leggen I luxe personenwagens uit Ja- ja. De heffingen zouden in to- |aal 5,9 miljard dollar bedragen. Üjwel tegelijkertijd maakten de Japanse autoconcerns be laid dat ze meer van Ameri kaanse faciliteiten gebruik gaan [naken. Toyota gaat meer produ- n in zijn Amerikaanse vesti- j, evenals Honda. Deze twee [oncers, samen met Honda en i, zouden de export van luxe wagens naar de VS vrij- hebben zien opdrogen als de sancties waren 1 nïifvoor die toezegging zou- 1 de Verenigde Staten de eis lebben verzacht om de verkopen laan duidelijke resultaatcijfers te lainden. Japan weigert elke vorm ■van quota's te aanvaarden. Be overeenkomst komt erop neer |dat 200 Japanse autodealers vol- jaar buitenlandse auto's pullen verkopen. Dat aantal stijgt pot 1000 tot de eeuwwisseling, p'erder gaat Japan voor 9 miljard ■dollar aan Amerikaanse auto-on- perdelen kopen, wat 50 procent pieer is dan op het ogenblik, president Clinton liet weten dat 1 zijn automarkt echt gaat lupenzetten. Hij noemde de be- |lemmeringen die Japan hanteer- ie, kunstmatig. Clinton sprak pan een concreet en meetbaar re- liultaat. |0e Amerikaanse handelsgezant Kantor, samen met de Japanse minister van Handel Hashimoto de hoofdrolspelers in de onder handelingen, verklaarde dat de overeenkomst een grote invloed zal hebben op de economie van de VS en Japan. Ook de toeleveren de bedrijfstakken, zoals de staal- rubber-, en glasindustrie, zullen ervan profiteren, aldus Kantor. Hashimoto heeft toegezegd een einde te zullen maken aan de mo nopoliepositie van de autodealers in Japan. De Nederlandse staatssecretaris Van Dok van Economische Zaken is voorzichtig positief over de Amerikaans-Japanse auto-over eenkomst. „Dat is op zichzelf een positief feit," aldus een eerste reactie van Van Dok. Ze stelt dat de inhoud van de overeenkomst nader zal worden bestudeerd, mede om te kijken of het akkoord al of niet strijdig is met de regels van de Wereldhan delsorganisatie (WTO). Bekeken moet worden of de afspraken ne gatieve gevolgen hebben voor de afzetkansen van de Europese producenten van auto's en auto onderdelen. s Zowel het dreigen met eenzijdige sancties tegen Japan als het stel len van minimumvereisten is strijdig met de WTO-regels. De staatssecretaris maakt zich ern stig zorgen over de gevolgen van dit soort conflicten voor de ge loofwaardigheid van de pas op 1 januari begonnen handelsorgani satie. enemende drukte hebben wij lliaal in Middelharnis op korte aatsingsmogelijkheden voor jaar, een detailhandelsopleiding ^ervaring strekt tot aanbeveling, uw uitsluitend schriftelijke vergezeld van pasfoto naar leg 48, 4706PB Roosendaal, ^fdeling Personeelszaken. j te Prinsenbeek zoekt an onze afdeling verkoop met spoed afwisselende, full-time baan? erlandse, Franse, Duitse en Engelse ischrift, én kun je overweg met 15.1 en Exact)? Dan is dit dé baan. 14 8 4 en maak direct een afspraak^ ren. Telefoon en auto noodzakelijk, pformatie: 04105-1604 6. Gevraagd: varing en i.b.v. APK Keurmeester. Tel. sollicitaties: jx Chevaux - Service 076-141112 I Het gevaar bestaat dat kleine ap- Iparatuur als scheerapparaten il- Ilegaal gedumpt zal worden. |Dat blijkt uit een nog niet open- I baar rapport van het onderzoeks bureau KPMG. Het onderzoek is ruitgevoerd in opdracht van het I ministerie van VROM. Belang rijkste conclusie van de onder- I zoekers is dat een verwijderings bijdrage op wit- en bruingoed Igeen negatieve economische ge- I wlgen heeft. I Het kabinet wil dan ook onver- Ikort vasthouden aan invoering Ivan zo'n bijdrage vanaf 1996. In I een brief aan de Verenigde leve- I ranciers voor huishoudelijke ap- lparaten in Nederland (Vlehan) I schrijven de ministers De Boer I (VROM) en Wijers (Economische Zaken) dat zij er de voorkeur aan I geven dat producenten de terug- I name van afgedankte apparatuur I zelf regelen. Komen zij niet vóór Inovember met een concreet I foorstel, dan zullen de bewinds- I beden een regeling alsnog dwin- I gend opleggen, 1 De onderhandelingen tussen rijk In het eerste half jaar reisden 415 765 passagiers via het Rot- I wiamse vliegveld, ruim 50.000 I dan vorig jaar. De stijging is I ooral te danken aan de uitbrei- ®ng van het aantal lijndiensten anaf Rotterdam, Vier van de vijf eizigers maakt daarvan gebruik. ■e ^gelopen maanden zijn er lijndiensten gestart op tuttgart, Hamburg, Birming- ffl, Norwich-Manchester en l ^ncnerster-Cork. Daarmee is „J aantal directe lijndiensten gekomen op tien. I ok het aantal vakantievluchten m 'ift- Het aantal tourope- dat vanaf Rotterdam va- FOTOANP Een bouwvakker smeert zich in met zonnecrème, afkomstig uit een automaat die op de bouwplaats hangt. Boor Hans van den Broek löen Haag - Het bedrijfsleven is ten onrechte bang dat invoe ring van een milieuheffing op wit- en bruingoed leidt tot verlies laan omzet en banen. Een verwijderingsbijdrage van enkele ■tientjes tot tachtig gulden op koelkasten, televisies en compu ters kan wel een gering koopkrachtverlies tot gevolg hebben. en bedrijven over de verwijde ringsbijdrage zitten al bijna een jaar muurvast. De producenten voelen niets voor zo'n regeling. Zij willen dat de consument niet al bij aankoop een bijdrage moet betalen, maar pas als het appa raat wordt afgedankt. De producenten vrezen dat voor al consumenten in de grensstreek hun apparaten in België en Duitsland gaan kopen. Maar vol gens het onderzoek is die vrees ongegrond. De prijzen in Neder land wijken, ook na invoering van de bijdrage, nauwelijks af van die in het buitenland. De onderzoekers twijfelen wel aan het nut van een verwijde ringsbijdrage voor kleine appa raten. „Het is veel makkelijker het scheerapparaat in de vuilnis zak te stoppen dan dit bijvoor beeld in te leveren bij een kring loopwinkel of dit apart mee te ge ven aan de huisvuilverwijder- aar," staat te lezen in het rapport. In -zulke gevallen zou het beter zijn om, bijvoorbeeld, statiegeld te heffen, aldus KPMG. Amsterdam (anp) - Bouwvak kers en andere mensen die be roepsmatig in de open lucht werken, hebben een grotere kans op huidkanker. De Ne derlandse Kankerbestrijding is daarom gisteren in de bouw bij wijze van proef gestart met voorlichtingscampagne over het gevaar van ultraviolette straling tijdens het werk. In samenwerking met bouwbe drijf Wilma bekijkt de organisa tie of bouwvakkers bereid zijn- voorzorgsmaatregelen te nemen en in hoeverre die in deze sector uitvoerbaar zijn. Op bouwprojecten in Zoetermeer en Roermond informeert het bouwbedrijf zijn werknemers over het risico van zon tijdens het werk. Bouwvakkers krijgen het advies zo mogelijk in de schaduw te werken, kleding aan te houden, een helm of pet met nekflap te dragen en lichaamsdelen die niet bedekt zijn in te smeren met crè me met ten minste beschermings factor 10. Op de actieplaatsen krijgen de werknemers zonnebrandcrème aangeboden en deelt de Kanker bestrijding t-shirts en petjes met nekflap uit. In Nederland werken ruim een half miljoen mensen grotendeels in de open lucht. In de bouw zijn dat er 150.000, in de land- en tuinbouw 282.000, 65000 in grond-, water- en wegenbouw kundige bedrijven en 7500 in ho veniersbedrijven. Jaarlijks doen zich in Nederland 20.000 nieuwe gevallen van huid kanker voor. Volgens de afdeling dermatologie in het Academisch Ziekenhuis Utrecht zijn daar naar verhouding veel mensen bij met een buitenberoep. Voor alle buitenwerkenden geldt ultraviolette straling als een ar beidsrisico. De arbo-wet ver plicht werkgevers risico's te in ventariseren en beschermende maatregelen te nemen. Ook moe ten zij de werknemers voorlich ten over de gevaren. Rotterdam (anp) - Ondanks de onzekerheid over de toekomst Maakt de luchthaven Rotterdam Airport (Zestienhoven) een torse groei door. In de eerste zes maanden van dit jaar is het aantal passagiers met een kwart toegenomen in vergelijking Met dezelfde periode vorig jaar. De hoeveelheid vracht is in de zelfde periode verdubbeld. kantievluchten aanbiedt, neemt toe. Momenteel vertrekken er vanaf Rotterdam Airport vluch ten naar Engeland, de Kanaalei landen en zonbestemmingen in Griekenland, Spanje en Portugal. Vanaf komende maand komt daar Budapest in Hongarije bij. Bovendien heeft de luchtvaart maatschappij VIP Air besloten het aantal vluchten naar winter- sportlokaties uit te breiden. Niet alleen het aantal passagiers is gegroeid. Ook de hoeveelheid vracht is in de eerste zes maan den van dit jaar fors toegenomen. Van januari tot en met juni ver dubbelde het tot 3323 ton. Van onze Haagse redactie Den Haag - Nieuwkomers bij WSW-bedrijven moe ten een 32-urige werk week krijgen. Minister Melkert van Sociale Za ken en Werkgelegenheid wil dat het kabinet daar over nog voor de zomerva kantie een besluit neemt. De sociale werkvoorzie- ningsbedrijven zijn tegen de 32-urige werkweek omdat er dan een tweedeling komt tussen het huidige perso neelsbestand dat 38 uur werkt en de groep nieuwelin gen met een vierdaagse werkweek. Minister Melkert heeft maandag bekendgemaakt dat hij de sociale werkvoor ziening wel in stand wil hou den als aparte voorziening voor lichamelijk en geeste lijke gehandicapten. Voor alle andere vormen van aanvullende arbeid wil Mel kert één regeling in het leven roepen. De sociale werkvoorziening vreest dat het kabinet op langere termijn de sociale werkvoorziening toch wil in tegreren met vormen van aanvullende arbeid als ba nenpools of Jeugdwerkga- rantiewet. De WSW-bedrijven hebben er bij het kabinet op aange drongen snel duidelijkheid te verschaffen over de financie ring van de werkvoorziening. Door Pieter Willemsen Den Haag - De 102 bedrijven van de sociale werkvoorziening (SW-bedrijven) krijgen het steeds moeilijker. Ruim tachtig procent van de bedrijven verkeert in ernstige financiële pro blemen. Om die het hoofd te bieden moeten gemeenten per SW-werknemer gemiddeld jaarlijks drieduizend gulden bijpassen. Steeds meer gemeenten dreigen daardoor zelf in financiële problemen te geraken. De sociale werkvoorziening is blij dat ze niet wordt samengevoegd met andere programma's van aan vullend werk voor moeilijke groepen op de arbeids markt, zoals het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van plan was. Ank Bijleveld- Schouten, Tweede Kamerlid voor het CDA, vindt het een goede zaak dat minister Melkert het stand punt van haar fractie blijkt te delen. „De sociale werkvoorziening is een onderdeel van de sociale zekerheid. Zouden er ook allerlei andere groepen worden toegelaten tot de SW-bedrijven, dan zouden de zwaksten uit hun werk worden ver drongen door iets minder zwakken." Ruim 85.000 lichamelijk en geestelijk gehandicap ten maken gebruik van de sociale werkvoorziening. Daarnaast werken er achtduizend begeleiders. „Toch is er nog een wachtlijst waar twintigduizend mensen op staan, die in aanmerking moeten komen voor een plaats," zegt directeur Frans Fakkers van het Werkvoorzieningsschap West Noord-Brabant uit Roosendaal. De werkvoorziening kost jaarlijks 3,5 miljard gul den. Toch is volgens Fakkers de WSW een voorzie ning die niet duurder is dan de andere werkgelegen heidsprogramma's van de overheid. Maar het grote probleem voor de SW-bedrijven is dat ze onder steeds moeilijkere omstandigheden moeten opereren, „Het bedrijfsleven kijkt steeds scherper naar ons als het gaat om concurrentiever valsing. Bovendien hebben we zelf ook te maken met concurrentie van allerlei andere werkgelegen- heidsmaatregelen, zoals banenpoolers. Die kunnen dikwijls goedkoper werken," zegt Fakkers. Hij vindt dat er snel duidelijkheid moet komen over de financiering van de SW-bedrijven. Het Ministe rie van Sociale Zaken financiert de sociale werk voorziening. Jaarlijks wordt bepaald hoeveel geld er naar de WSW gaat. Het nadeel daarvan is dat de bedrijven geen zekerheid hebben over de financie- ring op langere termijn. Bij Fakkers' werkvoorzieningsschap werken 2500 mensen. „Wij worden geacht als een bedrijf te wer ken. Maar we krijgen pas in september te horen hoe de begroting voor het volgend jaar eruit ziet. Dat kan natuurlijk niet. Wij zitten te springen om dui delijkheid over de financiering. We hebben wat on- Frans Fakkers FOTO DE STEM/BEN STEFFEN ze financiering betreft nu al acht jaar te maken met een experiment." Groot probleem is dat er erg weinig mensen door stromen van de SW-bedrijven naar het gewone be drijfsleven. „Wij proberen dat natuurlijk wel. We hebben zelfs iemand in dienst die daarmee uitslui tend is belast," zegt Fakkers. Probleem is ook dat steeds meer mensen voor een SW-plaats in aanmerking komen. Daar is nu de groep 'afgeschatte' WAO'ers bijgekomen. Het gaat bij hen vaak om mensen die geen banden meer heb ben met hun oude bedrijven en daarom - terecht - bij de sociale werkvoorziening, zegt Bijleveld. „Zolang de werkgelegenheid niet aantrekt, blijft dat een probleem," zegt Bijleveld. De SW-bedrijven hebben bovendien last van soms hinderlijke over heidsregels. „Als ik een lasser nodig heb in mijn be drijf, maar boven aan de wachtlijst een metselaar staat, krijg ik een metselaar," zegt Fakkers. „De overheid hinkt wat dat betreft op twee gedach ten," erkent Bijleveld. „Enerzijds wil ze decentrali seren, maar aan de andere kant maakt ze het SW- bedrijven moeilijk als bedrijf te functioneren." Stuttgart (anp) - Daimler-Benz stevent dit jaar af op een gevoelig verlies. Oorzaak daarvan is de hoge koers van de Duitse mark tegenover de Amerikaanse dollar en andere belangrijke Europese munteenheden. De kostenbesparingen die het grootste concern van Duitsland dit jaar doorvoert, zullen niet voldoende zijn om de negatieve invloed van wisselkoersen te niet te doen. De voorzieningen die Daimler nog dit jaar wil treffen kunnen 'duidelijk' hoger dan één mil jard mark uitvallen. Concrete bedragen over het te verwach ten verlies zijn niet gegeven. Omdat het concern heeft beslo ten de kosten dit jaar te nemen, rekent de directie voor volgend jaar op een 'duidelijk positief resultaat'. Dit heeft Daimler-Benz giste ren in een tussenbericht laten weten. „De koersveranderin gen van de valuta's zullen dui delijk doorwerken op de winst en verliesrekening van het con cern," schrijft het bedrijf. Daarbij noemt Daimler met name de luchtvaartdivisie DA- SA, de meerderheidsaandeel houder van Fokker. De directie is dan ook vastberaden 'ver sneld en met grote nadruk' maatregelen te treffen die Daimler minder afhankelijk van wisselkoersinvloeden moet maken. De rechtstreekse gevol gen van de koersverschillen zijn volgens het concern niet meer 'als tijdelijk. Daimler wil daarvoor produktie naar het buitenland overplaatsen en te vens vanuit het buitenland meer inkopen. Een woordvoerder in Stuttgart meldde dat Daimler op dit mo ment geen concrete plannen heeft voor het overplaatsen van bedrijfsonderdelen naar het buitenland. Beleggers reageerden ge schrokken op het bericht. Op de effectenbeurs van Frankfurt moest het aandeel Daimler 46 mark omlaag naar 639 mark. Dat komt neer op een daling van bijna 7 procent. Breda - Th. Jansen en J. den Beer Poortugael zijn benoemd in de raad van commissarissen van Begemann. Zij vullen de plaatsen die zijn opengevallen na het vertrek uit de raad van de Belgische oud-premier W. Martens eerder dit jaar en van president-com missaris W. Brouwer. Jansen (63) was onder meer vice-voorzitter van de raad van bestuur van Begemann, directeur van Holec en van Van Gend en Loos. De Beer Poortugael (53) is oprichter en di recteur Erasmus Holding. Amsterdam - Het elektronica-concern Bosch heeft een defect ont dekt in twee types looplampen. Bij een kwaliteitscontrole kwam aan het licht dat bij sommige lampen de steker niet op de juiste manier is gemonteerd. Gebruikers kunnen hierdoor een levensge vaarlijke elektrische schok krijgen. Bosch haalt alle lampen terug naar de fabriek, heeft het bedrijf gisteren bekendgemaakt. Het gaat om lampen van de types MHL 220 en MHL 220 LL die tussen 1 november 1994 en eind mei dit jaar zijn gekocht. Bosch roept bezitters van de lampen op deze niet meer te gebruiken en voor controle terug te brengen naar de dichtstbijzijnde Bosch- servicedienst. Alphen aan den Rijn - Textielhandelaar Zeeman breidt uit in Duitsland. De groep neemt de kledingketen Duitse G+W Wahler in Mainz-Kastel over. Wahler zit evenals Zeeman in het lage- prijssegment van de markt. De keten telt 52 vestigingen en 250 werknemers en is goed voor een omzet van bijna 60 miljoen. Zeeman is al in Duitsland actief onder de eigen naam met 58 win kels. In België telt Zeeman 45 filialen en in Frankrijk twee. Den Haag - PTT Post heeft alsnog de overeenkomst getekend waarin de nieuwe tarieven voor het internationale postverkeer binnen Europa zijn geregeld. In januari weigerde de PTT het ak koord met de internationale postorganisatie IPC te tekenen, om dat het bedrijf het niet eens was met de daarin voorgestelde ta riefsverhoging. De overeenkomst heeft betrekking op de vergoeding die de Euro pese postbedrijven elkaar berekenen voor de bezorging van een brief uit het buitenland. Deze zogenoemde eindkostenvergoeding gaat op termijn naar 80 procent van het binnenlands tarief. Daar door is de Nederlander die een brief naar het buitenland stuurt straks duurder uit. Den Haag - Elektriciteit die is opgewekt door middel van duurza me bronnen, zoals de zon en biomassa, zal niet worden belast met de energieheffing die volgend jaar van kracht wordt. Consumen ten zullen hier echter niets van merken, want voor hen is er geen verschil tussen de prijs die zij betalen voor elektriciteit uit centra les of uit, bij voorbeeld, windenergie. De vrijstelling van de ener gieheffing komt ten goede aan de producenten van duurzame energie. Dat heeft minister Wijers van Economische Zaken giste ren geschreven aan de Tweede Kamer. Parijs - Nederland heeft vorig jaar 2,53 miljard dollar aan officië le ontwikkelingshulp besteed. Dat bedrag komt overeen met 0,76 procent van het bruto binnenlands produkt (bbp), het totaal van alle goederen en diensten. Het percentage is lager dan de 0,82 pro cent in 1993, meldt OESO, de Organisatie voor Economische Sa menwerking en Ontwikkeling. Amsterdam (anp) - De Nederlandse import van tropisch hout is in 1994 met 28 procent gedaald ten opzichte van het jaar daar voor. Dat stellen de Vereniging Milieudefensie en Novib vast op basis van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De dalipg bevestigt het succes van hun actie Hart voor Hout ter becherming van het tropisch re genwoud, menen de organisaties. Honderden bouwondernemingen, bouwmarkten en gemeenten heb ben in het kader van de actie ver klaard niet langer tropisch hout te gebruiken, tenzij dat duur zaam is geproduceerd. Ruim 70 procent van het tropisch hout wordt gebruik voor kozij nen, deuren of triplex. Daarom richten de milieu-organisaties zich sinds het begin van de actie eind 1992 op de woningbouw en de doe-het-zelf-markt. De ketens Gamma, Praxis en Karwei zijn met Hart voor Hout overeengekomen per eind 1995 geen tropisch hout meer te verko pen. Uitzondering is hout dat in aanmerking komt voor een certi ficaat van duurzame productie. Ongeveer 150 gemeenten hebben aangegeven zelf nauwelijks meer tropisch hout te gebruiken. Ze hebben woningbouwers gevraagd dat ook te doen. Ruim 60 projee- tonwikkelaars, waaronder de grootste vier, zien bij de bouw van koopwoningen af van tro pisch hout dat niet op milieuver antwoorde wijze is geproduceerd. Hart voor Hout begon eind mei met het benaderen van woning bouwverenigingen. Inmiddels hebben 63 verenigingen al aange geven dat ze het gebruik van tro pisch hout zoveel mogelijk beper ken. De internationale organisatie Fo rest Stewardship Council (FSC) komt binnenkort met een keur merk voor duurzaam geprodu ceerd hout. Nederland importeerde vorig, jaar 1,3 miljoen kubieke meter niet-duurzaam gemaakt tropisch hout. Daarvoor is ongeveer 50.000 hectare tropisch bos ern stig aangetast. Een gebied ter grootte van negen maal de Hoge Veluwe.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 9