.uto-oorlog VS en Japan afgewend
i-Electro BV
Lastenverlichting voor bedrijven valt lager uit
Sociale werkvoorziening onder zware druk
Compagnon
Actie voor bescherming bouwvakkers tegen zon
'Geen banenverlies door
milieuheffing op witgoed'
Groei Rotterdam Airport
zet onverminderd door
Daimler-Benz stevent af
op zeer gevoelig verlies
Import van tropisch hout
vorig jaar sterk gedaald
ECONOMIE
A7
irs
UM
URO
.as
e BV
Rij-instructeursopl-
Zaterdagopl. start
23 sept. Bel nu
de Veldhovense
Rij-instructeursopl- v0°
gratis studiegids.
Tel. 040-530701-
Washington en Tokyo sluiten op nippertje akkoord in handelsconflict
L onze redactie economie
erkopers(sters)
lende verkopers(sters)
turiste/typiste
7.e (Bij)verdienste
iUtomonteur
Tachtig procent bedrijven verkeert in ernstige financiële nood
Kabinet wil
vierdaagse
werkweek
voor WSW
ECONOMIE KORT
Nieuwe commissarissen bij Begemann
Bosch haalt defecte looplampen terug
Zeeman breidt uit in Duitsland
PTT Post akkoord met nieuwe tarieven
Duurzame energie vrij van heffing
Nederland geeft minder ontwikkelingshulp
■1
DAG 29 JUNI 1995 rtggTEM
DONDERDAG 29 JUNI 1995
150
(00
|OOA
.00 b
(60
|00f
,',50 e
(50
,50
Wall Street
allied signal
amer.brands
amer.tel.tel
amoco corp
asarco ine.
baan company
bethl, steel
boeing co
can.pacific
chevron
chiquita
chrysler
citicorp
cons.edison
digit, equipm.
dupont nemours
dow chemical
eastman kodak
exxon corp
ford motor
gen. electric
gen. motors
goodyear
hewlett-pack.
int. bus.macb.
inttel.tel.
kim airlines
mcdonnel)
merckco.
mobil oil
omega fi nanc.
philips
royal dutch
sears roebuck
sfe-south.pac.
texaco inc.
travelers
united techn.
westinghouse
whitman corp
woolworth
27/06
28/06
4M
42*
39
40
62
53*
«BW
67*
m
30*
m
78
WA
16*
(S3*
63
m
17*
47*
48*
13
13*
m
47*
m
58*
m
79
40*
40
67*
67*
/2
71*
61
60
70*
72*
30*
30*
WSW
56*
47
47
42*
41*
/4
74*
m
96*
117
117*
31*
31*
76*
76*
48*
49*
97*
98*
26*
25*
42*
4?
123
122*
25*
25
66*
67
42*
47*
78*
78*
15*
14*
18*
18*
14*
15
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
c ex claim
e gedaan/bieden
d ex dividend
f gedaan /laten
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
I gedaan en bieden ex dividend
62,50
288
0,80
0,60 a
60,00
325
0,50
0,60 b
60,00
461
2,10 a
2,30
37,50
180
1,70
1,60
52,00
501
1,20 a
1,10
185.00
207
4,50
4,20 a
185,00
189
4,10
4.90
45.00
255
1,00
1.10
32,50
318
3,40
2,90
160,00
541
1.20
1,50
155,00
207
5,00
5,40
130,00
205
4.00
4,40
430,00
817
9,10
6,50
435,00
875
5,50 b
3,70
440,00
399
2,90
1,60
445,00
388
1,30
0,90
435,00
200
8,20 b
6,50
420,00
320
0,50
0,70
425,00
270
0,90
1,30
430,00
361
1,60
2,60
435,00
483
2,90
4,70
440,00
600
15,00
15,50
40,00
292
1,50
1,90
40,00
190
1.70
1,40
230,00
223
'7.70
7,00
65,00
194
3,20
2.70
75,00
225
13,50
13,80
55,00
169
0,80
1,50
100,00
275
10,40
9,20
110,00
158
5,00
3,70
195,00
248
1,20
0,90
195,00
198
3,90
3,30
200,00
232
2,20
1,80
195,00
252
4,60
5,00
190,00
317
4,90
5,30
55,00
168
11,60
11,00
62,50
174
4,30
3,50
65,00
255
2,20
1,70
67,50
341
0,90
0,60
62,50
159
5,70
5,20
65,00
283
4,00
3,70 a
67,50
337
2,70
2,40
70,00
154
1,60
1,40
70,00
165
2,60
2,50
45,00
1219
23,80
23,40
85,00
200
0,60 a
0,50
790,00
184
4,30
2,70
760,00
178
2,70
3,20
22,50
304
0,70 a
0,80 a
25,00
202
1,80
2,10
ed spoed
bpoed
ie utiliteit.
139.
ed voor
d, Midden
t. lassers,
i 0/80-80/
1e en 2e
6-811862.
Swinveld Engeneering
vraagt met spoed
Electro-monteurs
instrumentfitters
Adres: Gildenw. 1 3334
Zwijndrecht. Tel. kanW°' j
078-101944 en priye
078-184069 (B. SpoeM®
Fax.: 078-101757.
tegelzetter/natuursteenl^
ger gevr. Geen papier"
vereist. 076-654810.
astingaftrek van 800 gulden tF C7
fcor ieder personeelslid. Dat
I.3U0 gulden minder dan aan
kijk de bedoeling was.
U belastingkorting die bedrij-
krijgen voor personeel dat
minimumloon of iets meer
srdient blijft 2000 gulden. Het
j (,jnet kiest voor deze bijstel-
0p grond van berekeningen
K bet Centraal Planbureau
niet om een defini
tief kabinetsbesluit maar om een
'technische exercitie', aldus mi
nister Melkert van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid gisteren.
Het planbureau is tot de conclu
sie gekomen dat een algemene
lastenverlichting van 1100 gul
den met het beschikbare budget
niet mogelijk is als tevens wordt
gekozen voor een belastingaftrek
van 2000 gulden voor werkne
mers op minimumloonniveau.
Woordvoerder Tjeerdsma van het
VNO-NCW zegt de verlaging van
1100 naar 800 gulden te betreu
ren. „Wij kunnen de cijfers niet
goed beoordelen, maar de ver
minderde lastenverlichting gaat
ten koste van de werkgelegen
heid."
De lastenverlichting is bedoeld
om de werkgelegenheid te stimu
leren. Het kabinet heeft gekozen
voor een accent op de onderkant
van de arbeidsmarkt omdat de
werkloosheid daar het grootst is.
Behalve door lastenverlichting
probeert het de werkloosheid on
der laaggeschoolden te bestrijden
door het scheppen van banen met
uitkeringsgeld.
Het CPB concludeert in een tus
senrapportage dat beide maatre
gelen onvoldoende soelaas bieden
om de werkloosheid te bestrijden.
Het herstel van de werkgelegen
heid komt trager op gang, terwijl
de vermindering van het aantal
wao'ers ervoor zorgt dat zich
meer mensen op de arbeidsmarkt
melden, schrijft het CPB.
Het planbureau verwacht dat de
economische groei volgend jaar
tegenvalt vergeleken met eerdere
ramingen: 2,5 procent in plaats
van 2,75 procent. Daardoor blijft
de groei van de werkgelegenheid
wat achter. Het CPB constateert
verder dat exporterende bedrij
ven hinder ondervinden van de
sterke positie van de gulden. Die
zet de winstmarges onder druk en
leidt ertoe dat de arbeidskosten
zwaarder drukken op de prijs van
de produkten.
Volgens het CPB zal de werkgele
genheid volgend jaar slechts toe
nemen met 71.000 arbeidsjaren,
terwijl het planbureau eerder nog
uitging van een groei van 78.000
arbeidsjaren in 1996.
Ook dit jaar neemt het aantal ba
nen minder toe dan eerder ge
raamd.
lenève - Amerikaanse en Japanse onderhandelaars hebben
isteren in Genève een akkoord bereikt over de wederzijdse
Handel in auto's, vlak voordat het Amerikaanse ultimatum zou
lopen voor het instellen van sancties tegen de Japanse auto-
idustrie.
laarmee is op het nippertje voor-
;0men dat de VS extra invoer-
jrechten van 100 procent leggen
I luxe personenwagens uit Ja-
ja. De heffingen zouden in to-
|aal 5,9 miljard dollar bedragen.
Üjwel tegelijkertijd maakten de
Japanse autoconcerns be
laid dat ze meer van Ameri
kaanse faciliteiten gebruik gaan
[naken. Toyota gaat meer produ-
n in zijn Amerikaanse vesti-
j, evenals Honda. Deze twee
[oncers, samen met Honda en
i, zouden de export van
luxe wagens naar de VS vrij-
hebben zien opdrogen als de
sancties waren
1 nïifvoor die toezegging zou-
1 de Verenigde Staten de eis
lebben verzacht om de verkopen
laan duidelijke resultaatcijfers te
lainden. Japan weigert elke vorm
■van quota's te aanvaarden.
Be overeenkomst komt erop neer
|dat 200 Japanse autodealers vol-
jaar buitenlandse auto's
pullen verkopen. Dat aantal stijgt
pot 1000 tot de eeuwwisseling,
p'erder gaat Japan voor 9 miljard
■dollar aan Amerikaanse auto-on-
perdelen kopen, wat 50 procent
pieer is dan op het ogenblik,
president Clinton liet weten dat
1 zijn automarkt echt gaat
lupenzetten. Hij noemde de be-
|lemmeringen die Japan hanteer-
ie, kunstmatig. Clinton sprak
pan een concreet en meetbaar re-
liultaat.
|0e Amerikaanse handelsgezant
Kantor, samen met de Japanse
minister van Handel Hashimoto
de hoofdrolspelers in de onder
handelingen, verklaarde dat de
overeenkomst een grote invloed
zal hebben op de economie van de
VS en Japan. Ook de toeleveren
de bedrijfstakken, zoals de staal-
rubber-, en glasindustrie, zullen
ervan profiteren, aldus Kantor.
Hashimoto heeft toegezegd een
einde te zullen maken aan de mo
nopoliepositie van de autodealers
in Japan.
De Nederlandse staatssecretaris
Van Dok van Economische Zaken
is voorzichtig positief over de
Amerikaans-Japanse auto-over
eenkomst. „Dat is op zichzelf een
positief feit," aldus een eerste
reactie van Van Dok.
Ze stelt dat de inhoud van de
overeenkomst nader zal worden
bestudeerd, mede om te kijken of
het akkoord al of niet strijdig is
met de regels van de Wereldhan
delsorganisatie (WTO). Bekeken
moet worden of de afspraken ne
gatieve gevolgen hebben voor de
afzetkansen van de Europese
producenten van auto's en auto
onderdelen.
s Zowel het dreigen met eenzijdige
sancties tegen Japan als het stel
len van minimumvereisten is
strijdig met de WTO-regels. De
staatssecretaris maakt zich ern
stig zorgen over de gevolgen van
dit soort conflicten voor de ge
loofwaardigheid van de pas op 1
januari begonnen handelsorgani
satie.
enemende drukte hebben wij
lliaal in Middelharnis op korte
aatsingsmogelijkheden voor
jaar, een detailhandelsopleiding
^ervaring strekt tot aanbeveling,
uw uitsluitend schriftelijke
vergezeld van pasfoto naar
leg 48, 4706PB Roosendaal,
^fdeling Personeelszaken.
j te Prinsenbeek zoekt
an onze afdeling verkoop met spoed
afwisselende, full-time baan?
erlandse, Franse, Duitse en Engelse
ischrift, én kun je overweg met
15.1 en Exact)? Dan is dit dé baan.
14 8 4 en maak direct een afspraak^
ren. Telefoon en auto noodzakelijk,
pformatie: 04105-1604 6.
Gevraagd:
varing en i.b.v. APK Keurmeester.
Tel. sollicitaties:
jx Chevaux - Service
076-141112
I Het gevaar bestaat dat kleine ap-
Iparatuur als scheerapparaten il-
Ilegaal gedumpt zal worden.
|Dat blijkt uit een nog niet open-
I baar rapport van het onderzoeks
bureau KPMG. Het onderzoek is
ruitgevoerd in opdracht van het
I ministerie van VROM. Belang
rijkste conclusie van de onder-
I zoekers is dat een verwijderings
bijdrage op wit- en bruingoed
Igeen negatieve economische ge-
I wlgen heeft.
I Het kabinet wil dan ook onver-
Ikort vasthouden aan invoering
Ivan zo'n bijdrage vanaf 1996. In
I een brief aan de Verenigde leve-
I ranciers voor huishoudelijke ap-
lparaten in Nederland (Vlehan)
I schrijven de ministers De Boer
I (VROM) en Wijers (Economische
Zaken) dat zij er de voorkeur aan
I geven dat producenten de terug-
I name van afgedankte apparatuur
I zelf regelen. Komen zij niet vóór
Inovember met een concreet
I foorstel, dan zullen de bewinds-
I beden een regeling alsnog dwin-
I gend opleggen,
1 De onderhandelingen tussen rijk
In het eerste half jaar reisden
415 765 passagiers via het Rot-
I wiamse vliegveld, ruim 50.000
I dan vorig jaar. De stijging is
I ooral te danken aan de uitbrei-
®ng van het aantal lijndiensten
anaf Rotterdam, Vier van de vijf
eizigers maakt daarvan gebruik.
■e ^gelopen maanden zijn er
lijndiensten gestart op
tuttgart, Hamburg, Birming-
ffl, Norwich-Manchester en
l ^ncnerster-Cork. Daarmee is
„J aantal directe lijndiensten
gekomen op tien.
I ok het aantal vakantievluchten
m 'ift- Het aantal tourope-
dat vanaf Rotterdam va-
FOTOANP
Een bouwvakker smeert zich in met zonnecrème, afkomstig uit een automaat die op de bouwplaats hangt.
Boor Hans van den Broek
löen Haag - Het bedrijfsleven is ten onrechte bang dat invoe
ring van een milieuheffing op wit- en bruingoed leidt tot verlies
laan omzet en banen. Een verwijderingsbijdrage van enkele
■tientjes tot tachtig gulden op koelkasten, televisies en compu
ters kan wel een gering koopkrachtverlies tot gevolg hebben.
en bedrijven over de verwijde
ringsbijdrage zitten al bijna een
jaar muurvast. De producenten
voelen niets voor zo'n regeling.
Zij willen dat de consument niet
al bij aankoop een bijdrage moet
betalen, maar pas als het appa
raat wordt afgedankt.
De producenten vrezen dat voor
al consumenten in de grensstreek
hun apparaten in België en
Duitsland gaan kopen. Maar vol
gens het onderzoek is die vrees
ongegrond. De prijzen in Neder
land wijken, ook na invoering
van de bijdrage, nauwelijks af
van die in het buitenland.
De onderzoekers twijfelen wel
aan het nut van een verwijde
ringsbijdrage voor kleine appa
raten. „Het is veel makkelijker
het scheerapparaat in de vuilnis
zak te stoppen dan dit bijvoor
beeld in te leveren bij een kring
loopwinkel of dit apart mee te ge
ven aan de huisvuilverwijder-
aar," staat te lezen in het rapport.
In -zulke gevallen zou het beter
zijn om, bijvoorbeeld, statiegeld
te heffen, aldus KPMG.
Amsterdam (anp) - Bouwvak
kers en andere mensen die be
roepsmatig in de open lucht
werken, hebben een grotere
kans op huidkanker. De Ne
derlandse Kankerbestrijding
is daarom gisteren in de bouw
bij wijze van proef gestart met
voorlichtingscampagne over
het gevaar van ultraviolette
straling tijdens het werk.
In samenwerking met bouwbe
drijf Wilma bekijkt de organisa
tie of bouwvakkers bereid zijn-
voorzorgsmaatregelen te nemen
en in hoeverre die in deze sector
uitvoerbaar zijn.
Op bouwprojecten in Zoetermeer
en Roermond informeert het
bouwbedrijf zijn werknemers
over het risico van zon tijdens het
werk.
Bouwvakkers krijgen het advies
zo mogelijk in de schaduw te
werken, kleding aan te houden,
een helm of pet met nekflap te
dragen en lichaamsdelen die niet
bedekt zijn in te smeren met crè
me met ten minste beschermings
factor 10.
Op de actieplaatsen krijgen de
werknemers zonnebrandcrème
aangeboden en deelt de Kanker
bestrijding t-shirts en petjes met
nekflap uit.
In Nederland werken ruim een
half miljoen mensen grotendeels
in de open lucht. In de bouw zijn
dat er 150.000, in de land- en
tuinbouw 282.000, 65000 in
grond-, water- en wegenbouw
kundige bedrijven en 7500 in ho
veniersbedrijven.
Jaarlijks doen zich in Nederland
20.000 nieuwe gevallen van huid
kanker voor. Volgens de afdeling
dermatologie in het Academisch
Ziekenhuis Utrecht zijn daar
naar verhouding veel mensen bij
met een buitenberoep.
Voor alle buitenwerkenden geldt
ultraviolette straling als een ar
beidsrisico. De arbo-wet ver
plicht werkgevers risico's te in
ventariseren en beschermende
maatregelen te nemen. Ook moe
ten zij de werknemers voorlich
ten over de gevaren.
Rotterdam (anp) - Ondanks de onzekerheid over de toekomst
Maakt de luchthaven Rotterdam Airport (Zestienhoven) een
torse groei door. In de eerste zes maanden van dit jaar is het
aantal passagiers met een kwart toegenomen in vergelijking
Met dezelfde periode vorig jaar. De hoeveelheid vracht is in de
zelfde periode verdubbeld.
kantievluchten aanbiedt, neemt
toe. Momenteel vertrekken er
vanaf Rotterdam Airport vluch
ten naar Engeland, de Kanaalei
landen en zonbestemmingen in
Griekenland, Spanje en Portugal.
Vanaf komende maand komt
daar Budapest in Hongarije bij.
Bovendien heeft de luchtvaart
maatschappij VIP Air besloten
het aantal vluchten naar winter-
sportlokaties uit te breiden.
Niet alleen het aantal passagiers
is gegroeid. Ook de hoeveelheid
vracht is in de eerste zes maan
den van dit jaar fors toegenomen.
Van januari tot en met juni ver
dubbelde het tot 3323 ton.
Van onze Haagse redactie
Den Haag - Nieuwkomers
bij WSW-bedrijven moe
ten een 32-urige werk
week krijgen. Minister
Melkert van Sociale Za
ken en Werkgelegenheid
wil dat het kabinet daar
over nog voor de zomerva
kantie een besluit neemt.
De sociale werkvoorzie-
ningsbedrijven zijn tegen de
32-urige werkweek omdat er
dan een tweedeling komt
tussen het huidige perso
neelsbestand dat 38 uur
werkt en de groep nieuwelin
gen met een vierdaagse
werkweek.
Minister Melkert heeft
maandag bekendgemaakt
dat hij de sociale werkvoor
ziening wel in stand wil hou
den als aparte voorziening
voor lichamelijk en geeste
lijke gehandicapten.
Voor alle andere vormen van
aanvullende arbeid wil Mel
kert één regeling in het leven
roepen.
De sociale werkvoorziening
vreest dat het kabinet op
langere termijn de sociale
werkvoorziening toch wil in
tegreren met vormen van
aanvullende arbeid als ba
nenpools of Jeugdwerkga-
rantiewet.
De WSW-bedrijven hebben
er bij het kabinet op aange
drongen snel duidelijkheid te
verschaffen over de financie
ring van de werkvoorziening.
Door Pieter Willemsen
Den Haag - De 102 bedrijven van de sociale
werkvoorziening (SW-bedrijven) krijgen het
steeds moeilijker. Ruim tachtig procent van de
bedrijven verkeert in ernstige financiële pro
blemen.
Om die het hoofd te bieden moeten gemeenten per
SW-werknemer gemiddeld jaarlijks drieduizend
gulden bijpassen. Steeds meer gemeenten dreigen
daardoor zelf in financiële problemen te geraken.
De sociale werkvoorziening is blij dat ze niet wordt
samengevoegd met andere programma's van aan
vullend werk voor moeilijke groepen op de arbeids
markt, zoals het Ministerie van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid van plan was. Ank Bijleveld-
Schouten, Tweede Kamerlid voor het CDA, vindt
het een goede zaak dat minister Melkert het stand
punt van haar fractie blijkt te delen.
„De sociale werkvoorziening is een onderdeel van
de sociale zekerheid. Zouden er ook allerlei andere
groepen worden toegelaten tot de SW-bedrijven,
dan zouden de zwaksten uit hun werk worden ver
drongen door iets minder zwakken."
Ruim 85.000 lichamelijk en geestelijk gehandicap
ten maken gebruik van de sociale werkvoorziening.
Daarnaast werken er achtduizend begeleiders.
„Toch is er nog een wachtlijst waar twintigduizend
mensen op staan, die in aanmerking moeten komen
voor een plaats," zegt directeur Frans Fakkers van
het Werkvoorzieningsschap West Noord-Brabant
uit Roosendaal.
De werkvoorziening kost jaarlijks 3,5 miljard gul
den. Toch is volgens Fakkers de WSW een voorzie
ning die niet duurder is dan de andere werkgelegen
heidsprogramma's van de overheid.
Maar het grote probleem voor de SW-bedrijven is
dat ze onder steeds moeilijkere omstandigheden
moeten opereren, „Het bedrijfsleven kijkt steeds
scherper naar ons als het gaat om concurrentiever
valsing. Bovendien hebben we zelf ook te maken
met concurrentie van allerlei andere werkgelegen-
heidsmaatregelen, zoals banenpoolers. Die kunnen
dikwijls goedkoper werken," zegt Fakkers.
Hij vindt dat er snel duidelijkheid moet komen over
de financiering van de SW-bedrijven. Het Ministe
rie van Sociale Zaken financiert de sociale werk
voorziening. Jaarlijks wordt bepaald hoeveel geld
er naar de WSW gaat. Het nadeel daarvan is dat de
bedrijven geen zekerheid hebben over de financie-
ring op langere termijn.
Bij Fakkers' werkvoorzieningsschap werken 2500
mensen. „Wij worden geacht als een bedrijf te wer
ken. Maar we krijgen pas in september te horen hoe
de begroting voor het volgend jaar eruit ziet. Dat
kan natuurlijk niet. Wij zitten te springen om dui
delijkheid over de financiering. We hebben wat on-
Frans Fakkers
FOTO DE STEM/BEN STEFFEN
ze financiering betreft nu al acht jaar te maken met
een experiment."
Groot probleem is dat er erg weinig mensen door
stromen van de SW-bedrijven naar het gewone be
drijfsleven. „Wij proberen dat natuurlijk wel. We
hebben zelfs iemand in dienst die daarmee uitslui
tend is belast," zegt Fakkers.
Probleem is ook dat steeds meer mensen voor een
SW-plaats in aanmerking komen. Daar is nu de
groep 'afgeschatte' WAO'ers bijgekomen. Het gaat
bij hen vaak om mensen die geen banden meer heb
ben met hun oude bedrijven en daarom - terecht -
bij de sociale werkvoorziening, zegt Bijleveld.
„Zolang de werkgelegenheid niet aantrekt, blijft
dat een probleem," zegt Bijleveld. De SW-bedrijven
hebben bovendien last van soms hinderlijke over
heidsregels. „Als ik een lasser nodig heb in mijn be
drijf, maar boven aan de wachtlijst een metselaar
staat, krijg ik een metselaar," zegt Fakkers.
„De overheid hinkt wat dat betreft op twee gedach
ten," erkent Bijleveld. „Enerzijds wil ze decentrali
seren, maar aan de andere kant maakt ze het SW-
bedrijven moeilijk als bedrijf te functioneren."
Stuttgart (anp) - Daimler-Benz stevent dit jaar af op een
gevoelig verlies. Oorzaak daarvan is de hoge koers van de
Duitse mark tegenover de Amerikaanse dollar en andere
belangrijke Europese munteenheden.
De kostenbesparingen die het
grootste concern van Duitsland
dit jaar doorvoert, zullen niet
voldoende zijn om de negatieve
invloed van wisselkoersen te
niet te doen.
De voorzieningen die Daimler
nog dit jaar wil treffen kunnen
'duidelijk' hoger dan één mil
jard mark uitvallen. Concrete
bedragen over het te verwach
ten verlies zijn niet gegeven.
Omdat het concern heeft beslo
ten de kosten dit jaar te nemen,
rekent de directie voor volgend
jaar op een 'duidelijk positief
resultaat'.
Dit heeft Daimler-Benz giste
ren in een tussenbericht laten
weten. „De koersveranderin
gen van de valuta's zullen dui
delijk doorwerken op de winst
en verliesrekening van het con
cern," schrijft het bedrijf.
Daarbij noemt Daimler met
name de luchtvaartdivisie DA-
SA, de meerderheidsaandeel
houder van Fokker. De directie
is dan ook vastberaden 'ver
sneld en met grote nadruk'
maatregelen te treffen die
Daimler minder afhankelijk
van wisselkoersinvloeden moet
maken. De rechtstreekse gevol
gen van de koersverschillen
zijn volgens het concern niet
meer 'als tijdelijk. Daimler wil
daarvoor produktie naar het
buitenland overplaatsen en te
vens vanuit het buitenland
meer inkopen.
Een woordvoerder in Stuttgart
meldde dat Daimler op dit mo
ment geen concrete plannen
heeft voor het overplaatsen van
bedrijfsonderdelen naar het
buitenland.
Beleggers reageerden ge
schrokken op het bericht. Op
de effectenbeurs van Frankfurt
moest het aandeel Daimler 46
mark omlaag naar 639 mark.
Dat komt neer op een daling
van bijna 7 procent.
Breda - Th. Jansen en J. den Beer Poortugael zijn benoemd in de
raad van commissarissen van Begemann. Zij vullen de plaatsen
die zijn opengevallen na het vertrek uit de raad van de Belgische
oud-premier W. Martens eerder dit jaar en van president-com
missaris W. Brouwer. Jansen (63) was onder meer vice-voorzitter
van de raad van bestuur van Begemann, directeur van Holec en
van Van Gend en Loos. De Beer Poortugael (53) is oprichter en di
recteur Erasmus Holding.
Amsterdam - Het elektronica-concern Bosch heeft een defect ont
dekt in twee types looplampen. Bij een kwaliteitscontrole kwam
aan het licht dat bij sommige lampen de steker niet op de juiste
manier is gemonteerd. Gebruikers kunnen hierdoor een levensge
vaarlijke elektrische schok krijgen. Bosch haalt alle lampen terug
naar de fabriek, heeft het bedrijf gisteren bekendgemaakt.
Het gaat om lampen van de types MHL 220 en MHL 220 LL die
tussen 1 november 1994 en eind mei dit jaar zijn gekocht. Bosch
roept bezitters van de lampen op deze niet meer te gebruiken en
voor controle terug te brengen naar de dichtstbijzijnde Bosch-
servicedienst.
Alphen aan den Rijn - Textielhandelaar Zeeman breidt uit in
Duitsland. De groep neemt de kledingketen Duitse G+W Wahler
in Mainz-Kastel over. Wahler zit evenals Zeeman in het lage-
prijssegment van de markt. De keten telt 52 vestigingen en 250
werknemers en is goed voor een omzet van bijna 60 miljoen.
Zeeman is al in Duitsland actief onder de eigen naam met 58 win
kels. In België telt Zeeman 45 filialen en in Frankrijk twee.
Den Haag - PTT Post heeft alsnog de overeenkomst getekend
waarin de nieuwe tarieven voor het internationale postverkeer
binnen Europa zijn geregeld. In januari weigerde de PTT het ak
koord met de internationale postorganisatie IPC te tekenen, om
dat het bedrijf het niet eens was met de daarin voorgestelde ta
riefsverhoging.
De overeenkomst heeft betrekking op de vergoeding die de Euro
pese postbedrijven elkaar berekenen voor de bezorging van een
brief uit het buitenland. Deze zogenoemde eindkostenvergoeding
gaat op termijn naar 80 procent van het binnenlands tarief. Daar
door is de Nederlander die een brief naar het buitenland stuurt
straks duurder uit.
Den Haag - Elektriciteit die is opgewekt door middel van duurza
me bronnen, zoals de zon en biomassa, zal niet worden belast met
de energieheffing die volgend jaar van kracht wordt. Consumen
ten zullen hier echter niets van merken, want voor hen is er geen
verschil tussen de prijs die zij betalen voor elektriciteit uit centra
les of uit, bij voorbeeld, windenergie. De vrijstelling van de ener
gieheffing komt ten goede aan de producenten van duurzame
energie. Dat heeft minister Wijers van Economische Zaken giste
ren geschreven aan de Tweede Kamer.
Parijs - Nederland heeft vorig jaar 2,53 miljard dollar aan officië
le ontwikkelingshulp besteed. Dat bedrag komt overeen met 0,76
procent van het bruto binnenlands produkt (bbp), het totaal van
alle goederen en diensten. Het percentage is lager dan de 0,82 pro
cent in 1993, meldt OESO, de Organisatie voor Economische Sa
menwerking en Ontwikkeling.
Amsterdam (anp) - De Nederlandse import van tropisch hout is
in 1994 met 28 procent gedaald ten opzichte van het jaar daar
voor. Dat stellen de Vereniging Milieudefensie en Novib vast op
basis van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
De dalipg bevestigt het succes
van hun actie Hart voor Hout ter
becherming van het tropisch re
genwoud, menen de organisaties.
Honderden bouwondernemingen,
bouwmarkten en gemeenten heb
ben in het kader van de actie ver
klaard niet langer tropisch hout
te gebruiken, tenzij dat duur
zaam is geproduceerd.
Ruim 70 procent van het tropisch
hout wordt gebruik voor kozij
nen, deuren of triplex. Daarom
richten de milieu-organisaties
zich sinds het begin van de actie
eind 1992 op de woningbouw en
de doe-het-zelf-markt.
De ketens Gamma, Praxis en
Karwei zijn met Hart voor Hout
overeengekomen per eind 1995
geen tropisch hout meer te verko
pen. Uitzondering is hout dat in
aanmerking komt voor een certi
ficaat van duurzame productie.
Ongeveer 150 gemeenten hebben
aangegeven zelf nauwelijks meer
tropisch hout te gebruiken. Ze
hebben woningbouwers gevraagd
dat ook te doen. Ruim 60 projee-
tonwikkelaars, waaronder de
grootste vier, zien bij de bouw
van koopwoningen af van tro
pisch hout dat niet op milieuver
antwoorde wijze is geproduceerd.
Hart voor Hout begon eind mei
met het benaderen van woning
bouwverenigingen. Inmiddels
hebben 63 verenigingen al aange
geven dat ze het gebruik van tro
pisch hout zoveel mogelijk beper
ken.
De internationale organisatie Fo
rest Stewardship Council (FSC)
komt binnenkort met een keur
merk voor duurzaam geprodu
ceerd hout.
Nederland importeerde vorig,
jaar 1,3 miljoen kubieke meter
niet-duurzaam gemaakt tropisch
hout. Daarvoor is ongeveer
50.000 hectare tropisch bos ern
stig aangetast. Een gebied ter
grootte van negen maal de Hoge
Veluwe.