da's Weekend De Mona Lisa of een porno-ster? BB plug STEM TUSSEN INDIË IN INDONESIË E3 Een Schiphol voor rij dend Nederland. Een su perstation in de polder met treinen die af en aan rijden. Van Brabant naar de Randstad en terug. Met 12.000 parkeerplaat sen, om al die reizigers op te vangen die daar hun auto laten staan, een treinkaartje naar Rotter dam nemen of in de tou ringcar stappen. Dat zijn de plannen die de Nederlandse Spoorwe gen hebben met het sta tion Lage Zwaluwe. 'Zwaluwe wordt door veel mensen volkomen onderschat' 'De NS heeft de boel jarenlang schromelijk verwaarloosd' INTERFACE JAG 24 JUNI 1995 lijk ik zo een beetje 0n Pieter?' foto's mathieu kotJ J de restauratie van de bedriil luwen, de droogschuur en] lenierswoning hoopt Van H, |ke nog steeds op financii Ti uit Nederland. Volgens de pi br is behoud van de particuS [tage 'Groot en Klein Waling'I Irische gronden voor de Bandi liking van groot belang. J perkeniersbedrijf is in lcgl ling tot vroeger al lang geen vel meer. Maar het bloed krui ir het niet gaan kan en na I lede Wereldoorlog deed Van d ^ke alle moeite om het geconfi kde familiebezit weer terusl ten. Ihad toen niet veel gescheeld j eeuwenoude perkeniersbed voorgoed verloren gegaan, nen die bij de onafhankelij op de Molukken de dienst u uitmaken hadden niet zo veeï de Molukkers en Indo's, de siërs van Nederlandse afkoi in hun ogen al eeuwenlang lollanders hadden geheuld, bestaande particuliere ondei igen op de Banda-eilanden wi genationaliseerd en daai ook 'Groot en Klein Walii ident Sukarno wilde ook lal ;s weten van teruggave van infisceerde bezit. Nederlands staatsburger vei lem van den Broeke direct na |log naar Nederland en vestig in Amsterdam. In '51 keerde ig naar Indonesië terug en vi .e zich met zijn gezin in Jakai Java. Zijn vier kinderen, hters en één zoon, zijn daar en. as in '66, na de machtsovei me door president Suhai kon Willem bij de Indoni sche regering een officii 'zoek indienen tot teruggave vl familieperk op Groot Bani |aalf jaar later, in '78, stemde o toe en kon Willem naar Bai [huizen. Zijn zoon woont daar "dels ook met zijn gezin. De ■hters bleven in Jakarta achter, raks neemt mijn zoon Paulus 'rijf over. Dan blijft de plani zoveel eeuwen gelukkig toch familie". Paulus van den Broi heeft inmiddels ook een zoon |armee is de toekomst van de pk ;e voorlopig veilig gesteld, 't zonder trots vertelt Willi ir zijn familiegeschiedenis, het van de oude Pieter van ii ecke, de ontdekking en introdi van de nootmuskaat door de ■ren èn over de familieperl élvaren' en 'Westklip' op het d Ai. Op het eiland liggen schillende familiegraven, dgens Willem was voorvader Pij een tijdgenoot en heel goe end van de schilder Frans Hl 1-1666). In het voc-museura orn waar de geschiedenis van >C uitvoerig wordt bestudei >rdt bevestigd dat Willem van dj [oeke moet worden gezien als ihtstreekse nazaat van Pieter vj n Broecke. De schilder Hals wf t als Pieter in Antwerpen geboi hij heeft Van den Broecke dl nd 1633 geportretteerd. M erleed in 1640, Hals in 1666. e geschiedenis over Van d| oecke en Frans Hals is uitera k bekend in het Frans Hals-1 um in Haarlem, i het door Hals geschilderde Pj :t (nu in Engels bezit) is Van oecke te zien, geleund op indelstok en met een gouden .g om zijn hals die hij kreeg ventien jaar trouwe dienst M DC. lals en Van den Broecke nwe. el goede vrienden zijn gevvees doop van Hals' dochter Susa 1634 wordt Van den BroecKe emd als eerste getuige van de :urtenis", aldus een t0®'lC, het museum. In Nederlan aat verder het 'Bandaneescn ilie Archief' dat informatie elt over de geschiedenis vaIl m van de familie Van den c roecke of Broucke) in voor ederlands-Indië. v( et een portret van zijn grote der in de hand wil Wille® apje uithalen. „Als de ko er straks op bezoek komt, m unnen zien dat ze te maken 't een roemrijk geslacht illem hangt een kralensno n hals, zet zijn arm in de unt vervolgens met zijn ai pis op een in de tuin gevon d lezelfde pose die Pieter v 1 iroecke destijds aannam op i ZATERDAG 24 JUNI 1995 Een wereldstation in de polder Jos Buijs van café Victor Buijs, tegenover het verlopen station Lage Zwaluwe, kijkt niet op van de grootse plannen bij de NS. foto Willem blauw H Door Marja Klein Obbink - et weiland-station, dat nu op sterven na dood is, moet als het aan de NS ligt, hèt knooppunt van reizend Nederland wor- den. Ze hebben er bij de spoorwegen een mooi woord voor gevonden, een transferium, een overstapplaats voor reizigers. Krijgt Jos van café Buijs dan toch nog gelijk? Hij heeft het altijd al geroepen: „Ze kunnen er hier een wereldstation van maken." De plannen zijn pril, maar veelom vattend. „Als alles meezit, is het transferium over tien jaar een feit", stelt de bedenker ing. Hans de Jong, route-manager van de NS in Breda. Maar hij benadrukt dat de ideeën in een 'embryonale fase' verkeren, er nog veel onderzoek moet worden ge daan en alle betrokkenen, Rijkswa terstaat, provincie, gemeenten nog om de tafel moeten worden geroe pen. Lage Zwaluwe biedt potenties die te lang onbenut zijn gelaten, meent De Jong. Twee jaar geleden kreeg hij als route-manager een nieuwe functie binnen de geprivatiseerde NS. Met de opdracht om meer klanten te trekken. „Lage Zwaluwe kwam al langer uit onderzoeken naar verkeersstromen, onder meer door de TU in Delft, naar voren als een bottleneck, een plek waar autowegen en spoorwe gen samen vallen met als natuurlijke grens de Moerdijkbruggen. Daar moet je wat mee doen". Komt bij dat het aantal mensen dat zich dagelijks per auto in Brabant verplaatst nu al het verwachte ni veau voor 2010 heeft bereikt. De A16 slibt dicht. Automobilisten staan erin de file". En die moeten de auto uit, de trein in. „NS zou in potentie 50 procent van het personenverkeer per auto over de Moerdijkbrug kunnen over nemen en daarmee een oplossing •et van Frans Hals. Zó, lijk ik zo een beetje op ieter?". de°ul 'Als ergens in Nederland de wereld eindigt dan is het hier'. foto archief de stem bieden voor de congestie-problemen tussen Brabant en de Randstad". De helft van de snelwegrijders... hoog moedswaanzin? De Jong: „Het is een politiek getal. Onderzoek moet nog volgen. Maar de cijfers wijzen uit dat wij nu al 15 procent van de men sen die van het zuiden naar Rotter dam reizen, in de trein lokken". Een goed bedrijf staat niet stil, weet De Jong. Daarom moet dat getal om hoog. „Ik denk dat dat lukt door be tere faciliteiten te bieden. Een par keerplaats, bewaakt desnoods, met daaraan gekoppeld een systeem waarmee men zich snel van de auto naar de trein kan verplaatsen. Een winkelcentrum ook, je moet zo'n overstapplaats aantrekkelijk ma ken, en denk aan congresfaciliteiten. „Met geavanceerde technologie kun je steeds meer treinen laten rijden. Het seinstelsel zal vervangen wor den door een moderner systeem, de opvolgingstijd van de treinen zal korter worden. We zijn dan wel 15 jaar verder. Maar dat is wel wat de treinreizger wil: veel en snelle trei nen". Snel zijn de treinen al, zegt de Jong. „Zwaluwe wordt door veel mensen onderschat, maar dat station heeft nu al hele goede verbindingen. Met de trein ben je in 35 minuten in het centrum van Rotterdam. In de spits uren rijden er vier of vijf treinen per uur. 's Morgens tussen zes en acht rijden er alleen al een stuk of acht, negen. Alleen, niemand weet het. Dus is het zaak om Zwaluwe te gaan promoten als een station van we reldklasse". De gemeenten Zevenbergen en Hoo- ge en Lage Zwaluwe zijn niet vies van de de plannen van de NS met 'hun' station. Zij zijn al lang blij dat het station kan blijven. Vraagtekens zetten zij wel bij de grootschaligheid ervan. „Wethouder G. Broeders van Zwaluwe: „Een beetje minder mag ook wel". Maar eigenlijk neemt hij de plannen van de NS nauwelijks serieus. Ook in Zevenbergen twijfe len ze aan de haalbaarheid. Scepsis is er ook bij reizigersorgani satie Rover. „Toekomstplannen ge noeg bij de NS", zegt S. Keulen van het dagelijks bestuur van Rover. „Op zich is het geweldig dat ze zo veel mogelijk mensen in de trein willen laten stappen, maar laten ze zich eerst maar eens ontfermen over de huidige reizigers. Aan de klant vriendelijkheid en de dienstregelin gen valt nog veel te verbeteren". Jos Buijs van café Victor Buijs, te genover het verlopen station Lage Zwaluwe, kijkt er niet van op, van die grootse plannen van de NS. Hij is hier zestig jaar geleden geboren. Dagdromend bij zijn schapen langs de spoorbaan, heeft hij altijd al ge weten dat deze plek 'wereldpoten ties' had. „De NS heeft de boel jarenlang ver waarloosd", zegt hij vanachter een tafeltje in het café dat hij en zijn zussen An en Riet onlangs gesloten hebben. Met het hotel dat nog van hun groot vader is geweest, zijn de erven Buijs al jaren geleden gestopt. Dat was toen de auto de trein had ingehaald en het personeelsbestand van het station steeds verder terug liep. De loketten gingen dicht en Zwaluwe werd een station waar treinen voor- al voorbij rijden. Veel treinen welis waar, vooral goederentreinen, want Zwaluwe is met zestien treinbewe- gingen per uur een echt knooppunt. In het café hangt nog een foto van vroeger. Jos laat 'm zien. Z'n zussen schatten dat-ie omstreeks 1923 is gemaakt. Jos zelf vermoedt nog eer der. „Zie je dat koetsje rechts? Zo kwamen de mensen hier, uit Willem stad, Tonnekreek, Zwingelspaan, die hele noord-west hoek". Het moet 1912 geweest zijn toen mo lenaar Victor Buijs een hotel annex café begon tegenover station Lage Zwaluwe. Op de gevel schilderde hij met grote letters: 'Hier waarschuwt men voor alle treinen'. Hij startte zijn nering op een strate gische plek: dichtbij de plaats waar Het moet 1912 geweest zijn toen molenaar Victor Buijs, grootvader van Jos, een hotel annex café begon tegenover het station. repro willem blauw het Hollandsch Diep Noord- en Zuid-Nederland scheidde en waar lange tijd. railverbindingen eindig den met een veerdienst van Moer dijk naar Willemsdorp. Dat veran derde in 1872 met de aanleg van de Moerdijkbrug. Moerdijk, tot die tijd kopstation van de Spoorwegmaat schappij Antwerpen-Rotterdam, werd plotseling een zijlijntje. Nog geen tweehonderd meter weste lijk van het café ligt de A16. „Het hoeft maar even te regenen, of er staat een file", weet Buijs. En geheid dat daar dan ook de snelbus vanuit Den Bosch via Raamsdonksveer naar Dordrecht tussen zit. Hartstik ke vast. Jos Buijs: „Die Interliner rijdt vanaf het knooppunt Zonzeel op de A59 de rest op de A16 hele maal parrallel met de spoorweg. Dus stop die mensen in de trein. Maak goede verbindingen! Volgens Jos zijn de ogen van de ge privatiseerde NS nu pas goed open gegaan. „Ze kunnen van Zwaluwe inderdaad een wereldstation ma ken", is zijn overtuiging. Hij somt op: „Er is ruimte genoeg, ze kunnen de hele polder hebben. Er is een af slag van de Al 6 en die moet er voor al blijven. De geografische ligging van dit station is ideaal. Of je nu vanuit de richting, Willemstad, Fij naart moet komen, of vanuit de rich ting van de Langstraat, Waspik, of Made en Drimmelen, je bent nooit langer dan een kwartier, twintig mi nuten onderweg". Maar maak goede verbindingen, stelt Jos. „Vooral vanuit Oosterhout. Ze maken zich daar nu druk om een spoorverbinding naar Utrecht, maar die hoeft er helemaal niet te komen. Bouw een klein stationnetje op in dustrieterrein Weststad. Van daar uit ligt een aftakking naar de spoor rails van het oude Langstraatlijntje, ter hoogte van Geertruidenberg, dat er nu ongebruikt bij ligt. En waar eindigt dat lijntje? Juist....hier op het station! Mogelijkheden genoeg dus voor die paar kale perrons die er nu nog lig gen. Dat kleine onooglijke stationnetje, dat lugubere stationnetje ook. Dat stationnetje waar je vooral niet 's avonds laat moet komen. Dat station waar een collega ooit over schreef: „Als ergens in Nederland de wereld eindigt dan is het daar". Dat sta tionnetje, dat moet vooral blijven, roepen ze in Zwaluwe en Zevenber gen, de gemeenten die samen het grondgebied delen. Want het platteland moet wel leef baar blijven. Het plan van de NS werd dan ook in eerste instantie naast een heleboel scepsis ook met gejuich ontvangen. Omdat dit in ie der geval betekent dat het station niet wordt opgeheven. Een realiteit die akelig dichtbij kwam toen bleek dat het Nederlandse voorkeurstracé voor de toekomstige hogesnelheids lijn, gepland pal naast het bestaande spoor, het station Lage Zwaluwe bijna letterlijk zou gaan doorsnij den. Tot woede van de beide gemeenten, zegt Kees Nieuwenhuize, adviseur ruimtelijke plannen in Zevenbergen, die vanaf het prille begin nauwlet tend de manoeuvres met de hoge snelheidslijn in de gaten heeft ge houden. „Kijk, die hogesnelheidslijn houden we niet tegen, hoewel we er niks aan hebben want hij stopt hier niet eens. Maar toen bleek dat we misschien ook nog eens ons station zouden moeten opofferen, omdat de HS1 er pal achter was gepland en het dus samengeklemd kwam te liggen tus sen twee sporen, toen was voor ons de maat vol. Dat nooit!" zredOok het HSL-bureau dat de inspraak rondes coördineerde, wenst duide lijkheid. Wat was de waarde van het station? Wilde de NS het nog wel handhaven? En had het dan nog wel zin om een nieuw station te bouwen? Een brief van de NS aan de be trokken gemeenten, gedateerd op 25 april en ondertekend door ir. W. Walraven, regio- directeur-zuid van de NS, gaf uit sluitsel. Daarin ontvouwde de NS zijn nog embryonale, maar wel zeer grootse plannen met Zwaluwe. Zevenbergen was 'dolgelukkig' zegt Nieuwenhuize. „We kunnen het sta tion houden, dat is het belangrijkste. Bovendien staan de gemeente Zwa luwe en wij nu sterker in ons plei dooi voor handhaving van de op- en afritten na de verbreding van de A16, ter hoogte van Zevenbergschen Hoek en bij de A17, ter hoogte van wegrestaurant Kanters. Een station moet tenslotte bereikbaar zijn". Wethouders Broeders van Zwaluwe is het daar helemaal mee eens. Een botsing tussen beide gemeenten ligt er wel in het verschiet als het gaat om de invulling van die drie ki lometer lange, smalle strook tussen de A16 en de spoorlijnen. Zevenber gen heeft al een bedrijvenplan klaar als 'overloop' voor het industrieter rein Moerdijk. Zwaluwe weigert dat, of wil althans een veel kleiner deel daarvoor bestemmen. „En dan zeker niet als alternatief voor Moer dijk", zelt Broeders. „Zwaluwe moet hoe dan ook een groene gemeente blijven". 'Als het waar is. Eerst zien en dan geloven'. Zo reageren ze in Hooge en Lage Zwaluwe. Want hoe serieus kun je de plannen van de NS nemen als treinreizigers uit dezelfde ge meente de afgelopen maanden al ze ker drie keer voor gek gezet zijn om dat treinen de 'dorpshalte' Lage Zwaluwe vergeten? Als ze voorbij rijden waar ze behoren te stoppen? Congresfaciliteiten, een winkelcen trum? Broeders reageerde afgelopen week wat meewarig: „Een bloemen- stalletje misschien, een restaurantje. Laten we het daar maar op houden." Ik heb gisteren in cyberspace snel weg een petitie ondertekend, want ik begin me nu toch onderhand ook zorgen te maken over die 'commu nications decency act' van senator Jim Exon. U weet misschien nog wel, die puri tein uit Nebraska die zich hevig zorgen maakt over het bloot in de bermen van de elektronische snel weg. Exon en collega-kruisridder Slade Gorton uit de staat Washing ton willen het transport van smeri ge taal en vieze plaatjes via Internet aan banden leggen. Dat op straffe van een boete van 100.000 dollar per overtreding, of twee jaar in de bak. Een paar weken geleden schreef ik nog dat het nobele streven van Exon en Gorton vooralsnog ge dwarsboomd werd door twee prak tische bezwaren. Want als het om bloot gaat gelden in de bïble-belt van Amerika en in Islamitische re publieken hele andere normen dan in Amsterdam of Zweden en de elektronische snelweg kent geen grenzen. Inmiddels staat het deson danks 1-0 voor het dubbel Exon/Gorton, want de afgelopen week is Senate Bill 314 aangeno men door het Amerikaanse congres. Hij moet nu het volgende station passeren: the House of Representa tives. Blijkbaar waren er nogal wat Ame rikanen die dachten dat het wel los zou lopen met dat wetje en dat het wel weggestemd zou worden door het congres. Nu dat niet het geval is, zijn de tegenstanders massaal ontwaakt. Her en der op de elektro nische snelwegen kom je steeds meer loketten tegen waar de onvre de met het gewraakte voorstel on dertekend kan worden. De brieven bus waar ik gisteren mijn signatuur achtergelaten heb was geïnstalleerd in de voordeur van het volgende adres: http//www.cdt.org/petition.html. Naam ingetikt, E-mail-adres, een icoontje aangeklikt om te kennen te geven dat ik helaas geen citizen of the Unites States ben, en een com mando gegeven waarmee mijn uit bits en bytes samengestelde stem- formuliertje als een elektronische bliksemschicht mijn modem verliet. Een seconde later verscheen er een nieuwe home-page op mijn scherm. Thank you very much Léon Krijnen schreeuwde die pagina mij in oog verblindende koeieletters toe. Of ik ook zo vriendelijk wilde zijn om, als ik tenminste al een eigen home-pa ge had, daarin een verwijzing naar de desbetreffende stembus of een andere te plaatsen. Volgde nog een lijst van een stuk of dertig andere adresseringen waar gestemd kan worden tegen 314. Op de server waar ik mijn steentje aan het protest heb bijgedragen waren vanaf vorige week dinsdag ruim 35.000 handtekeningen ach tergelaten. Als dat een gemiddelde per server is zou het totale aantal inmiddels rond het miljoen schom melen. Nu worden er in Amerika onder het mom van het onwrikbare recht op de vrijheid van meningsuiting wel vaker de meest riducule zaken ver dedigd. Natuurlijk hebben porno- boeren, fascisten, bommengooiers, en weet ik veel wat nog meer voor grappenmakers er alle baat bij als die wet van Exon het niet haalt. Het zou daarom misschien eigenlijk niet eens zó slecht zijn als er wat ver keersregels kwamen. Waarom ik dan toch mijn handte kening gezet heb? Niet alleen omdat er waarschijnlijk nooit een mondia le standaard ten aanzien van more le waarden zal komen, en die van vriend Jim zijn de mijne in ieder ge val niet. Maar vooral omdat de con trole op die wet, aangenomen dat hij het Amerikaanse equivalent van onze Eerste Kamer passeert, een onmogelijke monstrum zal blijken te zijn. Want niemand, geen provider, geen regering, geen enkel orgaan, is in staat om genoeg mankracht op te hoesten teneinde een doeltreffende controle mogelijk te maken van wat er per minuut, laat staan dagelijks, Door Léon Krijnen Reacties: E-mail: 100445.2062@compuserve.com de elektronische snelwegen pas seert. Dat zou je dus aan computers moeten overlaten, maar die zijn daar veel te stom voor. Natuurlijk is het simpel om op de routers, de miljoenen computers die als verkeersagent fungeren, ver bodsborden in dé vorm van zoek programma's te installeren. Fluitje van een cent. Maar waar moet je die dan op laten zoeken, meneer Exon? Op schuttingwoorden? Het woord fuck mag U dan misschien wel een kruisje doen slaan, maar hier, en in de meeste andere landen, betekent het officieel helemaal niets. Ook al denkt U misschien dat Engels de enige voertaal op de snelwegen is. En al die wetenschappelijk publi- katies die op Internet op en neer reizen? Dat kan dan ook ineens niet meer als daar een in Uw ogen on vertogen woordje in zou staan. Dat is pech voor alle corresponderende netwerken van gynaecologen. Fo to's? Hoe zou een computer het ver schil tussen de Mona Lisa en een wijdbeens poserende pornoster moeten uitvogelen? Misschien hoef ik me daarom hele maal niet zoveel zorgen te maken over bill 314. Om te beginnen heb ik er goede hoop op dat het gezonde verstand alsnog zal zegevieren en het voorstel wordt weggestemd. Zo niet, dan zal het vanzelf zijn onmo gelijkheid waarschijnlijk wel be wijzen, en verandert er ook niets. Ik heb meer vertrouwen in een or gaan als de Internet Society, dat zichzelf in het leven geroepen heeft en dat een grote kans lijkt te heb ben om een internationaal geaccep teerde gesprekspartner te worden. Overigens is er, zoals zo vaak, niet zoveel nieuws onder de zon. Hon derd jaar geleden waren er verge lijkbare problemen toen de telefoon zijn intrede .deed. De verschillende telefoonmaatschappijen en regerin gen moesten ook toen, of ze wilden of niet, op één podium gaan over leggen, wilden ze elkaar door hun respectievelijke systemen verstaan. Op die manier kwamen er allerlei verschillende afspraken en stan daards tot stand zodat de boel over de hele wereld op ongeveer dezelfde manier werkte. Ook in computer land zullen er steeds meer stan daards komen die de communicatie tussen verschillende systemen ver gemakkelijken. Maar, net zoals het logistiek onmo gelijk is om alles af te luisteren wat alle mensen van de hele wereld da gelijks over de telefoon tegen elkaar zeggen, is het ondoenlijk om te checken wat al die computers met elkaar aan het doen zijn. Ik zal een copietje van dit verhaaltje naar het E-mail-adres van Jim Exon sturen. Ik wed dat hij er geen bal van be grijpt-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 31