Een nieuwe lente, een nieuwe vla in het melkhuisje van 1,2 miljard Kommer en kwel in de Nederlandse kledingbranche Grieks EET wijzer Met vakantie de stem Bussen door Kanaaltunnel SURPLUS Nieuwe vla Vakanties Eetmomenten Vla Levensbelang Detaillisten klagen overal steen en been over stagnerende verkoop ONDER DE kurk hoogstandje VRIJDAG 23 JUNI 1995 peSTEM Gedrang op de toetj esmarkt De zoveelste noviteit. Deze is gericht op het kinderoog. De in houd is niet zo spectaculair als de verpakking. „Als het maar naar vanille smaakt. foto smitset Door Ronald Wiegerinck Razendsnel flitst de wijsvin ger van de ClOOO-winkelier over de toetsen van zijn pc. Vorig jaar brachten de acht meter zuivelstellingen gemid deld ƒ1,49 per produkt op, dit jaar 1,57. „Een leuke mar ge", zegt de koopman in hem. En dat is niet in de laatste plaats te danken aan wat het sluitstuk van de hoofdmaal tijd is. Maar J. Macleane heeft twee zie len in zijn borst. Toegegeven, gouden greep', die Danoontjes. Net geen drie gulden voor zes bakjes dessert van elk vijftig gram. „Tel eens uit wat dat per kilo kost. Ik heb een klein nichtje, die eet niet anders. Maar voor 1,20 gulden heb je een liter mage re yoghurt. Daar kun je een kind een hele dag mee vol gooien." Macleane mag zich gelukkig prij zen dat groothandel Schuitema voor hem het aanbod aan desserts schift. Want Nederland heeft jaarlijks ƒ1,2 miljard te vergeven aan toetjes - naast de 30 mil joen die wordt neergeteld voor droge desserts als Saroma en Bourbon - en dat leidt ertoe dat zuivelfabrikanten hun vinding rijkheid met royale hand uitstor ten over de winkelstellingen. Dat gebeurt momenteel heviger dan voorheen, is de waarneming van marketing manager Harry van Delft van Coberco. Hij voor ziet tegelijkertijd dat de schier eindeloze stroom van variaties 'vrij snel zal afvlakken'. „De con sument ziet door de bomen het bos niet meer en de winkelier kan het niet meer behappen. Er zit een plafond aan de opnamebe reidheid." Het vakblad De Levensmiddelen krant kan met gemak een pagina vullen met nieuwe introducties. Een nieuwe lente, een nieuwe vla, heeft Menken van Grieken be dacht. En dan was er vorige maand: Vlinders in je buik vla. De smaak van zoete passievruch ten is volgens deze fabrikant een noodzakelijke begeleiding van dat vrolijke, spingerige gevoel Nooit was er zo'n overvloed aan dessert-melkprodukten. dat velen van ons overkomt tij dens het voorjaar en in de voor zomer'. Danone Nederland blijft in het gedrang niet achter en importeert Amerikaanse smaak en spraak met 'Sprinkl'ins', milde yoghurt met bovenop naar keuze jungle jollies, trillions of choc pops, wat staat voor suikerwerk, hagelslag of gepofte rijst. Daalt Danone ook nog wat de leeftijd van de doelgroepen be treft af met een speciaal kwark- hapje voor baby's, vanuit Gro ningen wordt het betere knoei werk het land in gezonden. Flodder, Klieder en Spetter heet het trio nieuwe vla's waarmee coöperatie Friesland Frico Domo als eerste in het marktsegment homogene vla (één kleur, geen toevoegingen) een specifiek kind- erprodukt neerzet, zoals dat heet. Volgens produktmanager Liliane Velt van Frico 'kunnen ook moe ders erom lachen', blijkt het voor etenswaren gevaarlijke zwart op de verpakking geen beletsel en is de vla zelf niet zo extreem als de verpakking. „Wij zeggen wel eens: de smaak maakt niet uit als het maar naar vanille smaakt. Want die smaak is zó gevestigd. En kinderen zijn wel in voor gekke verpakkingen en kleuren maar de smaak moet bekend zijn." Decennia lang, of misschien wel langer, was de dessertkeuze in Nederland grofweg beperkt tot yoghurt, griesmeelpudding en vla, de laatste naar keuze in geel of bruin. Dat blijft ook, weet commercieel directeur A. de Kaste van Campi- na Melkunie, maar éen gegeven is dat ons voedingspatroon 'minder calvinistisch' is geworden. Praat programma's, verre vakanties, Margriet en Libelle introduceren nouveautés op de dis en onder meer landbouwpolitieke ontwik kelingen doen de rest. Een 'keerpunt' was volgens De Kaste, dat 'Brussel' in 1984 met de quotering de tomeloze melk- produktie in Europa afkneep, waarna de fabrikanten zich bo gen over de vraag hoe meer toe gevoegde waarde in pak of beker te krijgen. Zijn concern had toen al het suc cesnummer Mona in huis en is mede dankzij dit 25 jaar oude la bel onbetwist marktleider, met Coberco op de tweede plaats. foto do visser Van de totale toetjesmarkt - on derverdeeld in zoete desserts en zogeheten dikvloeibare melkpro- dukten - heeft Campina een kwart en Coberco volgens Van Delft 20 procent in handen. Mona alleen al zet jaarlijks 250 mil joen om. Volgens De Kaste van Campina Melkunie heeft 'de markt zich geweldig ontwikkeld wat niet wil zeggen dat dat nu tot een einde is gekomen'. De echt grote groeipercentages liggen evenwel achter ons, zo meent hij. Is verdere groei al niet mogelijk doordat de bevolking toeneemt, dan komt die aanwas wel uit uit breiding van het aantal 'eetmo menten'. Zo wil Coberco de aan val openen op de zoetwaren die rond vier uur 's middags worden genuttigd als een lichte trek zich van de mens meester maakt. Nederland lepelt jaarljks zo'n 500 miljoen liter vla, yoghurt, kwark en wat dies meer zij naar binnen. Daarvan bestaat 38 mil joen liter volgens Van Delft van Coberco uit specialiteiten, veelal herkenbaar aan de afgemeten hoeveelheid. In dat segment heeft zich de afgelopen jaren met per centages van 5 tot 10 relatief de grootste groei voorgedaan, aldus de Coberco-manager. In absolute getallen zijn vlapro- dukten volgens hem echter veel interessanter. Daarvan gaat er jaarlijks 200 miljoen liter door heen en vorig jaar steeg de con sumptie met 4 miljoen liter. Om dat Coberco van huis uit sterk is in het basismateriaal vla, ver kiest de oostelijke coöperatie vanuit die stelling de aanval te openen op andermans aandeel in deze verdringingsmarkt. De grote kartonnen pakken, knus verzameld in wat bij Albert Heijn 'het melkhuisje' heet, hebben nog steeds de toekomst, ook al lijken eenpersoonsbakjes meer van deze tijd. „Het aandeel van het literpak neemt iets af", meldt marketing directeur Margreet van Harn van Danone, met een aandeel van vijftig procent marktleider in kinderdesserts. „Maar die afna me wordt overschat. Er wordt dan gewezen op de een- en twee persoonshuishoudens die zulke grote pakken niet zouden kopen. Maar met die grote verpakkingen zijn we in Nederland vergroeid. Wij zijn thuis ook met zijn tweeën en wij kopen die pakken ook. In Nederland is een portie dessert bovendien al gauw een kwart liter." Maar innovatie, zegt De Kaste van Campina Melkunie, is van le vensbelang. Zijn concern geeft nu jaarlijks 45 miljoen uit aan re search maar zal de inspanningen op het gebied van marketing en onderzoek verder opvoeren. De Kaste: „Het moet sneller, beter, creatiever." Door Ellen van Haaren De klad zit in de kleding branche, en niet zo'n beetje. Terwijl andere sectoren zoals de food- en de automatise ringsbranche zich optrekken aan de aantrekkende econo mie, blijft de kledingbranche in Nederland steken in slechte resultaten. Over de gehele li nie. Detaillisten klagen over lege kas sa's. Geen geld in het laatje van de kledingwinkel betekent geen onmzet voor de groothandel, geen afzet voor de textielhandel en geen betaalde opdrachten voor de ontwerpers. Dan is er maar één oplossing: alle zeilen bijzetten om de kas weer te spek ken. Precies! Maar hoe doe je dat?! Als de economie aantrekt, gaan de munten weer rollen. Een slim me ondernemer zorgt ervoor dat die munten bij hem terecht ko men. Als bij een groeiende geld stroom de omzet in een bepaalde branche achterblijft, doen de on dernemers uit die branche iets verkeerd. Gelet op de noodkreten uit de kledingsector, doen ze het daar massaal verkeerd. Alle ex cuses ten spijt, maar een slechte omzet is nooit de schuld van de consument. En ook niet van de wisseling der seizoenen, de opkomst van anti depressiva of de val van de Ber- lijnse muur. Zolang dag en nacht elkaar afwisselen, is het aan de ondernemer om zijn verkoopstra tegie aan te passen aan de veran deringen die de markt voor hem in petto heeft. De kledingbranche is in de eerste plaats gebaat bij zelfonderzoek. De vraag is niet: 'Wat is er mis met de markt?' De vraag is: 'Wat is er mis met ons?' Het antwoord is onlangs - tijdens een thema bijeenkomst van NIMA Mode- marketing in Amsterdam - hel der geformuleerd door prof. Jan de Jong, hoogleraar bedrijfskun de aan de Universiteit van Utrecht. Wie zich als aanbieder op de mo- demarkt begeeft, moet rekening houden met vier uitgangspunten: handel in mode is handel in onze kerheid; durf wordt beloond of bestraft; op zeker spelen wordt zeker bestraft; en in een slechte markt is het makkelijk scoren. Voilh, een duidelijke boodschap aan (startende) ondernemers in de kledingbranche. Wie op zeker heid vaart, zal zinken! Stel, you've got the guts! En dan? You need the brains! Want de rest van het verhaal is slechts een kwestie van just in time. Met an dere woorden: de juiste goederen op de juiste tijd met de juiste prijs en de juiste boodschap bij de klant. Een waarheid als een De detaillist die zich in zijn klant verdiept en hem geeft wat ie wil, die krijgt op zijn beurt van de klant wat hij wil: geld in het laatje. foto willem blauw koe, daar kan zelfs de kleding branche niet omheen. Maar wordt deze simpele logica ook in praktijk gebracht? Waar laten al die snuffelende shophoppers hun geld? Wat ge beurt er met het besteedbare in komen van het lanterfantende 'ik-ben-altijd-in-voor-iets- nieuws'-publiek? Niet in een godverlaten shopping center, en ook niet bij een druk telefoneren de verkoopkracht. Of in een oord waar je de longen uit je lijf niet schreeuwen om duidelijk te maken dat je geen BR-OE-K wilt kopen, maar een BL-OU-SE. Hoe komt de klant weer in de winkel? Hoe komt zijn geld in het laatje van de kassa? Formuleer een doelgroep en stem de voor raad daarop af, de inrichting van de winkel, de locatie, het perso neel. En ga communiceren! In de VS zijn de winkeliers massaal overgegegaan tot database-mar keting. Eens klant, altijd klant. Van elke klant worden de specifieke ei genschappen vastgelegd (en bij gehouden). Zo zijn er de snuffel aars (die krijgen een dropje), de haantje-de-voorsten (die ontvan gen een aankondiging van de nieuwe collectie), de ritselaars (die mogen afdingen - dus weg met die starre prijscalculatie!), de koopjesjagers (die ontvangen een bericht van de uitverkoop). De detaillist (en zijn personeel) die zich in zijn klant verdiept en hem geeft wat ie wil, die krijgt op zijn beurt van de klant wat hij wil: geld in het laatje! En nu maar wachten hoe ze die aanval op de consument aankle den. Een heel eigenaardig verschijnsel in wijn- land is het bestaan van Griekse wijn. Iedereen weet dat daar in het zuidoosten van Europa veel wijn verbouwd wordt en toch zie je die in Ne derland nog steeds maar spora disch. Loop een supermarkt binnen en je ontmoet de hele planeet, inclusief Australië, Zuid-Amerika, Zuid-Afrika en de voormalige Sovjet-Unie, maar Griekenland is er in veel gevallen niet bij. Toch herbergt Griekenland de meest klassieke wijngebieden ter wereld. Hier werd driedui zend jaar geleden wijn voor het eerst op grote schaal ver bouwd. Tussen de dertiende en elfde eeuw voor Christus begon de wijnbouw economisch van belang te worden. Er was uit voer en de amfora's kregen al in een heel vroeg stadium, in ieder geval in de vierde eeuw voor Christus, zegels opge drukt met de naam van het her- komstgebied, het begin van wat veel later in Frankrijk zou uitgroeien tot de kwaliteits aanduiding Appellation Con- trölée. Heel Europa heeft zelfs wijn le ren drinken dank zij de Grie ken. De eerste wijnstokken in Frankrijk kwamen uit Grie kenland. Thans worden er daar in het stamland nog elk jaar zo'n 470 miljoen flessen met wijn gevuld. En toch sjokt het land wat ach teraan in de steeds groeiende rij van in Nederland verkrijg bare wijnen. In de wereldrang lijst van wijnproducerende na ties komt Griekenland op de vijftiende plaats, na Chili. Het heeft nu een gemiddelde jaar lijkse opbrengst van 3.525.000 hectoliter (Frankrijk 65.529.000). Maar wat belang rijker is: er worden uitstekende en betaalbare wijnen gemaakt. Desondanks is hier naar ver houding maar weinig Griekse wijn te koop. In 1992 kwam er nog geen 12.000 hectoliter over de Nederlandse grens. Veelzeggend vind ik ook, dat de gezaghebbende jaarlijkse Wijnalmanak van Hubrecht Duijker waarin steeds lange rijen goede wijnen uit de hele wereld worden beschreven die onder een tientje hier te koop zijn, in de editie voor 1995 slechts twee rode Griekse wij nen weet te noemen. En dat is allemaal jammer. Voor de Nederlandse wijnlief hebber, maar ook voor de Grie ken die kennelijk exportmoge- Door Hein Sluijter lijkheden en dus gezond econo misch gewin voor een belang! rijk deel gewoon laten liggen Er zijn maar twee importeurs van betekenis, Aridjis en kis. Een pover beeld. De verklaring van het vreemde fenomeen is mogelijk te vinden in de historie. De Grieken zijn lange tijd overheerst, geduren- de vijf eeuwen, door de Turken Dat wil dus zeggen, dat er isla mitische regels golden. Daarin past nu eenmaal geen alcohol, geen wijn. Vervolgens kwamen er oorlogen. Eerst na de Tweede Wereldoor log, in de jaren vijftig en zei _.o, kwam de modernisatie van dê wijncultuur goed op gang. De eerste roestvrije, stalen vaten zie je er pas omstreeks 1980. Griekenland liep danig achter, waar de rest van Europa zieli veel verder had ontwikkeld. Zoiets heeft natuurlijk zijn weerslag op de export. Daarom leek het van bel om in te gaan op een uitnodi ging van de Griekse ambassade teneinde een serie Griekse wij. nen te proeven met een toelich ting van Master of Wine Mis. M. McNie. En dan blijkt dat de Grieken bezig zijn met een inhaalma- noevre. Bij de twintig witte en rode wijnen waren er maar een paar die mij niet konden beko ren. Er wordt daar dus toch ge werkt aan exportkwaliteit. Bij de witte waren de uitschieters Mantinia, Strofilia en Chal Lasaridis en bij de rode Naous- sa Reserve en Lasaridis Ame- thystos. Stuk voor stuk knap gemaakte wijnen. Op een paar uitzonde ringen na mochten de andereer ook best wezen. Het woord is nu aan de Grie ken. Laat ze er alsjeblieft voor zorgen, dat we die twintig wij nen bijna allemaal in Neder land ook overal gaan zien. Door Marijke Prins Wat ga jij met vakantie doen? Een kans van een op vijf dat het I antwoord 'Frankrijk' luidt, want de ranglijst ligt al jaren vastnet Frankrijk aan kop. Daarna komen West - Duitsland, Spanje, C tenrijk en België. Wat kun je culinair beleven in je vakantieland, wat je thuis niet zult meemaken? Als je naar Frankrijk gaat, i tuurlijk heel veel. Als je op het platteland uit eten gaat, kies dan voor de warme I middagmaal- tijd, de belangrijkste in Frankrijk. Zoek het liefst een restaurant uit waar de parkeerplaats vol met Franse nummer- borden staat, dan zit je goed. Zondag is daarvoor een j want dan gaan de Fransen zelf graag uit eten. In West-Duitsland zou ik het houden op een Konditorei waai j ferme kwarkpun- ten geserveerd worden en in Spanje, waant schandelijk laat aan de warme maaltijd gaan, zou ik zeker éér. keer op borreltijd naar een café gaan en me een keur van tapas. kleine hartige hapjes, laten voorzetten. Wat er bijzonder lekker is in Oostenrijk, weet ik niet, maar in België zou ik niet zozeer voor j het eten als wel voor de sfeer in een wegrestaurant stoofvlees gaffi eten. Dat is altijd goed, want de chauffeurs eten het graag. Alsti;-1 delijke afsluiting van deze rubriek, voordat de zomerstop begint, een fijnzinnig Italiaans recept dat ik zelf van vakantie mee nas: J huis heb genomen. Voor twee personen Voorbereidingstijd: 10 minuten Kooktijd: 25 minuten 10 grote rauwe garnalen (gamba's) 50 gram gorgonzola 100 gram champignons 1 potje zure room zout en peper naar smaak fijngeknipte peterselie 2 eetlepels olijfolie 1 teen knoflook 2 koppen rijst Kook op je eigen wijze de rijst mooi droog. Maak de g schoon; verwijder kop, staart en pantser en ook het donk® streepje (darmkanaal). Snij de champignons in flinterdunnepW' jes. Snij de kaas in piepkleine blokjes, knip de peterselie tot p® der en hak de knoflook fijn. Verhit de olie en laat hierin de knoflook enkele seconden bruisen Stort dan de paddestoelen in de pan en roerbak ze enkele m* ten. Dan is het de beurt aan de schoongemaakte garnalen. Zet® vuur nu laag en laat de garnalen vijf minuten bakken totdat® wit beginnen te worden. Vervolgens worden de kaasblokjes toef voegd. Wanneer de kaas is gesmolten, wordt de room erbij f daan. Laat de saus warm worden, maar niet koken en breng® op smaak met wat zout en verse peper uit de molen. Maak op de borden een ring van rijst, als een soort dijk, eng garnalenragout in het midden. Garneren met peterselie en kl Kees. Lekker met een frisse, groene salade. Vanaf maandag kunnen bussen en minibussen mee met de trein 0-, de Kanaaltunnel. Dat heeft Eurotunnel, de Frans-Britse exp'° van de tunnel, gemeld. Richting Londen en Parijs zal ieder uur minstens één trein vertrej waarop bussen meekunnen. Met ingang van 10 juli rijden de tre frequenter om de verwachte zomerdrukte aan te kunnen. Du* Georges-Christian Chazot van Eurotunnel zei dat bussen nu1 eendaagse reizen naar Groot-Brittannie en het Europese vast' zullen maken omdat de reistijd door de Kanaaltunnel dan met de veerboot. ■Hoogte, UV-straling, ra- |dio-activiteit, planeten- lanen, bloeddruk, inge- Iwikkelde berekeningen lof telefoonklapper. En [dat alles radiogestuurd jopzonne-energie. Het [moderne polshorloge is Iniets te dol. |veertig jaar geleden was |het elektrisch horloge een (zeldzaam) prul, nü°gaan jaarlijks bijna |één miljard betrouwbare ■klokjes over de toonbank. |De 'democratisering' van ■het horloge is bijna vol- Itooid. ■Door Hans Bos ■In de binnenlanden van het "voormalige Nieuw-Guinea moet een stam rondzwerven die niet weet hoe laat het is. Verder iedereen op deze aardbol zo [langzamerhand bij de tijd. En [zelfs meer dan dat, want het te genwoordige polshorloge heeft zich in enkele decennia ontwik keld tot een minicomputer. De markt is meegegroeid. De «ereldmarkt omvatte in 1950 |jaarlijks slechts vijftig miljoen polshorloges; op dit moment is de grens van één miljard in [zicht. In de westerse wereld koopt eenderde van de bevol- elk jaar een nieuwe klok- |]e... En dan te bedenken dat het eer- Iste draagbare zakhorloge pas [stamt uit de eerste helft van de achttiende eeuw. Doorgaans Jrostbare kleinoden, alleen be- aalbaar voor de elite. En aller- ninst nauwkeurig, want per dag [liep zo'n uurwerk met gemak en minuut of vijf vóór of ach- |ter. In de jaren twintig van deze teuw adverteerden de waren huizen met nikkelen zakhorlo ges. Prijs: 2,50, in die tijd toch altijd nog een rib uit het verma gerde lijf. Joe zou het staan met de Bulova kcutronl Dit revolutionaire hokje is in 1964 in New York [mor een periode van 5000 jaar begraven als voorbeeld van de 114 meest vernieuwende, naoor logse produkten. Vijf jaar later mebben de astronauten van de Apollo II er zelfs een op de maan [achtergelaten. ue Bulova is, evenals veel ande- lje elektrische/elektronische torloges, een 'collectors item', toonaangevende modellen zijn inmiddels zeldzaam en brengen |°P beurzen en veilingen astro nomische bedragen op. Musea pnen grote belangstelling voor jueze recente industriële ontwik- fwhng, maar ontberen de kennis Pm het kaf van het koren te [scheiden, njking [bij de meeste klokjes gaat het fm relatief goedkope, elektrisch Pnngedreven uurwerkjes. De penner gaat nog altijd door de nieën voor de mechanisch aan gedreven Patek Philippe, Jaeger eboultre, Baume et Mercier, p emars Piquet of Vacheron qonstantin. eliswaar vertonen deze hand- p waakte Zwitserse precizie- L[Werken afwijkingen van en- G e ®inuten per jaar, fnaar Lor "un uitzonderlijke vorm- ng en ambachtelijke achter- o i );ormen ze een uitsteken- B geldbelegging. libHk ^klrische uurwerk en de L.n°rende industriële massa- dnr.„U hebben het huidige baa Snee Polshorloge bereik- ®emaakt voor Jan en Alle- u«n. levenWas ,in de iaren vijftig wel Ln anders. Een klokje was Mor ril61 mscriPtie) n°g voor- oen aan jubilarissen en erenden. Ze werden door- |afst,,j aan jubilarissen en Eaanc erenden- Ze werden door- fanrl v®rvaardigd in Zwitser- "EopIt'qUi i tuisland van de koe- jwrrien dat veel te laat de fokte umogeliikheden van het |deS. P0bshorl0ge heeft tischle^tr-iscke horloge is tech- taflnen 8en hoogstandje, tanden e grote Hbrieken de °P stuk hebben gebeten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 24