)E STEM /erkoper DYOTA OLLA 1.6 9.995.- 1 Velende b.v Amerikaanse restaurantketen wil vanuit Breda Europa veroveren 'Arbeidsbureau's mogen alleen leuke mensen op ons afsturen' htieve krachten m/v wsport/loaistiek m/i I iig projectleider m/v 'medewerkers m/v ndbureau ni '94, slechts 4.000 km - it's amazing - Nederlanders en hun vakantie Pe Cowgirls van Lone Star komen I bureau zoekt itgevers in Zeeuws-Vlaanderen: jtionistes, MEAO'ers en andere hten met de juiste SPIRIT kunnen ag bij diverse opdrachtgevers. ]ennis en/of ervaring in de ede beheersing van Franse, Duitse neist. Baan voor langere tijd bij een oed! kunde met goede contactuele nlge jaren ervaring. Ontwerpen van ten van kostenramingen en maken vijfjaar gaat Lone lar Steakhouse Sa- oii vanuit Breda Euro- iveroveren. In juli jent het eerste restau- jntin Amsterdam, even iler het tweede in de- ilfde stad. Het uit Ame- geïmporteerde con- :pt moet vervolgens de insumenten in Breda en aastricht bereiken. En a Duitsland en Frank- i. Vierduizend mensen illen bij het lustrum in ivijftig restaurants erken. Een oud country cept met geïmporteerd merikaans vlees en usende serveersters als jrediënten. Door Willem Reijn Hugo Janssens observeert de ver slaggever scherp. De Sweet Pota to had het aanstormend Neder lands management maar net overleefd. „En? Wat vind je?" Zelf had ie de zoete aardappel niet veel gevonden voor de Ne derlandse markt. De opgediende aardappel lijkt op een veel te dik ke banaan, van binnen besmeerd met boter, bestrooid met suiker en afgemaakt met een laagje ka neel. Het smaakt nog het meest naar die rijstepap van de late ja ren vijftig, waarvan je met de zelfde additieven van boter, sui ker en kaneel taartjes maakte. Zo'n smaak van vroeger. „Toch wel aardig," zegt de ver slaggever naar waarheid. En trouwens, stel dat dit nieuwe res taurant-concept straks alleen maar meer frites en vlees naar produktiekrachten kunnen bij vers in heel Zeeuws-Vlaanderen U schrijven of bel voor meer inform- tenboer of Hans Scheers: 01150- aat 1 4532 CE Terneuzen k van 500 m2 in Zaamslag. winkel, waarin meer te viisschien is dit jouw kans ipannen sfeer in de winkel den >odzakelijk 1 IW*» - m t 1 1 1 ll 1 V- t eg 31terneuzen - telefoon 01150-18500 %0 Janssens in de keuken. Hij leidt de groep Nederlanders die kt alle aspecten van het bedrijf komen leren. Door Johan van Grinsven Mere morgen warme baguette, strand en zon, kinderen die taal- barrières moeiteloos slechten op de camping, eerste flesje wijn al ®i de lunch open, pétanque en oh-lala. Frankrijk kan als vakan- tieland niet kapot in Nederland. Ongetwijfeld ook dit jaar niet, want Frankrijk is al jarenlang W meer dan een straatlengte het populairste reisdoel voor Ne- «landers. Wat de favoriete vakantiebestemmingen van Neder landse toeristen dit jaar zijn, is nog niet bekend. Waar zij vorig jaar hun vakantie vierden wel. Naast Frankrijk deden ook Span- pn Portugal goede zaken, terwijl Turkije en Zwitserland in de Wk zaten waar de klappen vielen. uet CBS heeft het vakantiegedrag van Nederlanders in 1994 fra- "megetrouw geïnventariseerd, over enkele weken wordt hier- *r een rapport gepubliceerd. Het gaat hier om lange vakanties Wjf dagen en meer) van Nederlanders van alle leeftijden. Men- s® die op bezoek gingen bij familie of vrienden en zakenreizi- Sers zijn niet in deze cijfers opgenomen. bp 15 van favoriete vakantielanden Frankrijk 2. Spanje 3- Oostenrijk Duitsland 4. België 5- Groot-Brittannië 5- Griekenland 1- Italië 8- Zwitserland 9- Tsjechië Portugal 1. Verenigde Staten Luxemburg Scandinaviëf*) 13. Denemarken 14. Hongarije '5- Turkije I Noorwegen, Zweden, Finland) 1994 1993 2.320.000 2.200.000 1.320.000 890.000 1.120.000 1.100.000 1.120.000 1.160.000 730.000 810.000 480.000 400.000 460.000 440.000 440.000 380.000 340.000 480.000 260.000 260.000 250.000 120.000 230.000 210.000 190.000 160.000 190.000 140.000 160.000 120.000 110.000 150.000 90.000 180.000 Bron: CBS Nederland zou brengen? Geluk kig, de Sweet Potato komt. Van de vijf proefkonijnen waren er twee voor, twee tegen en er was één onthouding. De aardappel kreeg het voordeel van de twijfel. We zitten in een Lone Star Steak house Saloon in Tumersville, een slordige twee uur rijden van New York. Een ploegje Nederlan ders werkt hier twaalf uur per dag om zich te vereenzelvigen met de Lone Star-formule. Hugo Janssens (32) leidt de groep van vooral jonge mensen. Behal ve leren moet hij ook selecteren: welke inrichting, welk eten, wel ke gewoonten. „Het Amerikaanse concept kun je niet zonder meer op de Europese markt neerzet ten." In de veranda van het gebouw wachten groepjes mensen tot bin nen een tafeltje vrijkomt. Het vroege lenteweer is vriendelijk, de stemming plattelanderig. De gasten doden de tijd met het pel len van pinda's. Niet alleen de Sweet Potato is van vroeger. „Op zaterdagavond zitten ze hier anderhalf tot twee uur te wach ten op een tafeltje," zegt Keith, de manager van het Lone Star Steakhouse. „Ze wachten hier geduldig, terwijl vijftien minuten verder aan de weg zes andere res taurants te vinden zijn." Jan Sybesma haalt Lone Star Steakhouse Saloon naar Euro pa. Sybesma is de man die McDo nalds Nederland groot maakte. En vooral', die het negatieve ima go van deze fastfood-keten wist om te bouwen tot een volwaardig en gerespecteerd bedrijf. Die zelfs salonfahig werd toen hij met een revolutionair banenplan alle gerespecteerde media wist te ha len, die hem eerder als een verte genwoordiger van de oppervlak kige, imperialistische Ameri kaanse anti-cultuur beschouw den. De McDonald-baas stopte ander half jaar terug met werken, maar kreeg de geest toen hij Lone Star ontdekte. Een naar Amerikaanse maatstaven nog kleine restau rantketen, die echter de markten bestormt in een angstaanjagend tempo met een recept dat Van der Valk niet zou misstaan: grote porties voor een redelijke prijs. Nu is daarmee dus niets nieuws onder de zon. Sybesma denkt echter dat Euro pa zit te wachten op dit concept van grote biefstukken in een Texaanse sfeer van houten vloe ren, cactussen en vrolijke ser veersters in kort geknipte jeans. Ze dansen in rijen tussen de ta fels, luid klappend op de coun- try-muziek. Hello cowgirl in the sand, zong Neil Young al, maar die kwam uit het noorden. Opa neemt de arm van een jonge ser veerster. Granny staat er lachend bij en tikt met de schoen mee op het ritme van de muziek. Het kan geen kwaad meer. „Wij willen geen mensert die vriendelijk be dienen, wij willen vriendelijke mensen die bedienen," staat in het business-plan van de Europe se Lone Star-tak. De ingestu deerde glimlach is dus taboe. „We hebben een afspraak met het arbeidsbureau dat ze alleen leuke mensen sturen," zegt Hugo Jans sens. „Ze moeten bereid zijn te zingen en te dansen. Zo niet, dan worden ze niet aangenomen. Dat geeft tenminste duidelijkheid." Het hart van het Lone Star-re cept is natuurlijk het vlees. Lone Star zal vooral de concurrentie aangaan met de Argentijnse gril- keten Gauchos. De prijzen zullen op een vergelijkbaar niveau ko men te liggen. Het verschil moet behalve uit de zingende, klap pende en dansende serveersters vooral ook komen uit de kwaliteit van het vlees. Lone Star claimt de enige restau rantketen te worden die met geïmporteerd Amerikaans vlees werkt. „Dat vlees is van een in Europa ongeëvenaarde kwali teit," zegt Peter van Meel, finan cieel directeur van Lone Star Eu rope, die tot voor kort tot zijn lie zen in de bouwbagger van NBM- Amstelland stond. „Dat komt omdat ons vlees corn-fed is, waar snel voltrekken en het is belang rijk om die groei goed in de hand te houden." De economische inrichting zal toch al heel anders zijn dan in de VS. De automatisering heeft de VS niet bepaald in de greep. „Met een basis-uurloon van 2,39, waarbij de rest afhangt van de vijftien procent fooi, neem je na tuurlijk makkelijker mensen in dienst dan bij onze lonen," zeg gen Van Meel en Janssens. Terug naar het eten. De Texas Tumbleweed is verrassend lek ker. Het gerecht is een grote ui, die als een bloem is gesneden en met wat specerijen wordt gefri tuurd. Met een bijbehorend saus je begeleidt het op aangename wijze het aperitief. In de veranda van het gebouw in Wilmington wachten de mensen tot binnen een tafeltje vrijkomt. de Europese runderen gras eten." De stukken vlees zullen er niet om liegen. De Texas Ribeye van 10 ounze staat hoog genoteerd bij de favoriete menu-keuze van de LS-consument. Voor de hongeri- gen staat trouwens ook nog een lap van 16 ounze ofwel een klein pond op de kaart. Teveel voor de eerste wereld, denkt Lone Star. „In Europa wordt dat stuk 14 ounce." Het gaat wat tegen de trend in. Weliswaar is rundervlees nog geen door dierenbeschermers be streden kistkalfsvlees, maar vlees heeft noch op het gebied van ge zondheid noch op het gebied van milieu een beste reputatie. „Ach, in België staat nu bij elke slager met koeieletters dat hij vlees zon der hormonen-malversaties ver koopt. Wij zullen het niet doen, maar het Amerikaanse vlees is gegarandeerd vrij van die smet ten," zegt Van Meel, eenex-Ma- denaar die inmiddels is uitgewe ken naar België. Met zeven man loopt het aanko mend kader van Lone Star Ne derland nu stage in de restau rants in Wilmington en Tumers ville. Ze zijn gekozen op hun mentaliteit en affiniteit met de horeca. Ze werken tien uur per dag en dan mogen ze het boekje 'One minute manager' uit het hoofd leren. Dat was even wennen voor de Nederlanders, die toch geboren zijn uit een volk van betwetende mopperaars. Fase 1: de manager legt zijn ondergeschikte tot in den treure uit wat zijn taak is. En die taak is héél eenvoudig gehou den. Fase 2: de werknemer mag vlees snijden. En mag zijn eerste compliment incasseren als hij het mes bij het lemmet vasthoudt. Prijzen, roemen en loven. „Toen we na wat geklungel heel eenvoudig wat spullen op een bord hadden gekregen, stonden alle Amerikaanse serveersters enthousiast in een rij te klap pen," zegt stagiair Roland stom verbaasd. „Ze meenden het nog ook." 1 Fase 3: de reprimande. Begrijp je je taak? Ja? Waarom doe je het dan niet goed? De een-minuut-manager heeft bij al zijn contacten een seconde of zestig tot zijn beschikking. Maar die minuut wordt wel eindeloos herhaald. Op deze wijze worden de sta giaires voorgekookt om straks zelf het vuur door te geven aan nieuwe kaderleden. „We werken volgens het principe van de cel deling. Want de groei zal zich Het vlees is goed. Maar bovenma tig goed zoals beloofd? Déze T- bone, op deze zondagmiddag ge bakken in Wilmington, valt na de eerdere aanprijzingen van Van Meel wat tegen. Dat moet dus nog 'eens over. „We moeten nog wat sleutelen," belooft Van Meel be terschap. Wat komt er niet? De Amarillo bijvoorbeeld. Dit voorgerechtje heeft de calorische waarde, die volgens Weight Watchers goed is voor een week gezond leven: een gezinsportie frites met kaas en Monterey Jack afgemaakt. „Heel veel en flink vet," wijst Janssens deze teaser af. „Ik vind het niks," waarschuwt Hugo Janssens voor het toetje. Als nagerecht komt er een Apple Cobbler met een bol ijs op tafel. De appeltaart is in een rond bak je gekwakt, de witte bal in het midden gemikt. Het gaat ten slot te om de smaak, niet om de vorm. De appeltaart blijkt vullingter gend zoet. Na drie hapjes krijgt Janssens voor deze Cobbler ge lijk. Maar het kan toch iets zijn als de appeltaart met minder zoet wordt beleid? Ja, zegt Janssens'. Dan de presen tatie nog, vindt hij. Geserveerd op een bordje met het bolletje netjes naast het taartje gepo seerd. Wie serveerster wil worden, moet bereid zijn te zingen en te dansen. Zo niet,dan word je niet aangenomen". FOTO'S WILLEM REIJN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 23