Dolhuis van verrotting op turf
Zeven acteurs genomineerd
voor grote toneelprijzen
Manifesta 1 volgend
jaar in Rotterdam
Pina Bausch: geen vrolijk avondje uit tijdens Holland Festival
DE STEM
GIDS
Eeuwig Leven
in Bijbels
Openluchtmuseum
Fens schrijft
essay over
Remco Campert
Vetplantjes op
dak museum
in Tilburg
Staking treft
Franse tv
Licentie voor
commercieel
Veronica
DËSTEM
Alle ouvreuses, operateurs
en caissières onder een cao
I «29 (TT) Kerkepad, reportages
9 Willem Wever, kinderen stellen
Populariteit van geweld
aangewakkerd door media)
VRIJDAG 23 JUNI 1995
Nijmegen (anp) - In het Bijbels
Openluchtmuseum in de Heilig
Landstichting (bij Nijmegen) is
een tentoonstelling te zien over
de dood en het leven na de dood
onder de titel Eeuwig Leven.
De tentoonstelling heeft als the
ma de christelijke voorstelling
van het hiernamaals, en de in
vloeden daarop van zeer oude
culturen.
In de bijbel en de koran zijn geen
gedetailleerde beschrijvingen te
vinden van het hiernamaals. Het
blijkt dat de religieuze voorstel
ling van hemel en hel voortkomt
uit ideeën die de Grieken, Romei
nen, Egyptenaren en Mesopota-
miërs eeuwen eerder daarover
hadden.
De tentoonstelling geeft een
beeld van de voorstelling die deze
oude culturen hadden over het
leven na de dood. Pronkstuk is
een replica van een Egyptische
grafkamer uit 1300 voor Chris
tus.
De tentoonstelling is tot en met 2
november te zien.
Rotterdam (anp) - Kees Fens gaat
een essay schrijven over Remco
Campert, wiens verzamelde ge
dichten vorige maand versche
nen.
Fens doet dat in het kader van de
Poetry International Essay Op
dracht. Jaarlijks wordt een Ne
derlandse of Vlaamse auteur ge
vraagd een opstel te maken over
een dichter of een oeuvre van zijn
of haar keuze.
Kees Fens had na zijn afscheid
als hoogleraar Nederlandse let
terkunde in Nijmegen laten we
ten zich te willen wijden aan lan
gere stukken over de moderne
Nederlandse literatuur.
Door Rinus van der Heijden
De Pina Bausch-cyclus, een
van de speerpunten in het
Holland Festival 1995 is
deze week indrukwekkend
voortgezet met de choreo
grafieën 'Café Müller' en
'Das Frühlingsopfer'. Stel
de Bausch vorige week
vooral de rol van kapitaal
en armoede en de seksuele
onderdrukking van de
vrouw centraal, nu ging het
om vervreemding en de
strijd van de beide seksen.
Het is daarbij moeilijk te zeggen
welke choreografie het meest im
poneert. Voor een vrolijk avondje
uit kun je deze twee Bausch-
stukken beter links laten liggen,
want de choreografe hakt weer
zonder mededogen in op het ge
voelsleven van haar publiek.
Café Müller speelt weliswaar in
de entourage van een café, maar
in werkelijkheid lijkt de ruimte
meer op een gekkenhuis, zo een
uit de tijd dat de inrichting meer
op een gevangenis dan op een
plaats voor genezing moest lij
ken. In Café Müller heerst het
spook van geestelijk verderf, be
vinden zich mensen die alle el
lende van de wereld al voorbij
zijn, personen die doelloos rond
dolen, wachtend op het enige
milde dat het leven hen nog te
bieden heeft: de dood. In dit dol
huis van verrotting zet Pina
Bausch een dansstuk neer dat
zijn gelijke niet kent. Zelf ver
tolkt ze op aangrijpende wijze
een van de twee vrouwen, die niet
kunnen communiceren, hun
drang naar zelfverwerkelijking
hebben verloren en in de grauw
heid van hun omgeving nog
slechts kunnen fungeren als
schimmen van de mens die ze ooit
waren. De twee vrouwenaria's
uit The Fairy Queen en Dido en
Aeneas van Henri Purcell maken
het beeld van absolute krankzin
nigheid compleet.
Wezenlijk
Das Frühlingsopfer is even groots
als Café Müller, al verschillen in
houd en verpakking er wezenlijk
van. Gestoeld op Le Sacre du
Printemps van Igor Strawinsky
toont Pina Bausch op meedogen
loze wijze de strijd tussen man
nen en vrouwen. Die strijd raast
in Bausch' choreografie onont
koombaar naar de finale, waarin,
na een ziekelijke aanbidding van
de aarde, de lente wordt geofferd
tijdens een vruchtbaarheidsri
tueel. Dat die lente wordt beli
chaamd door een kwetsbare, jon
ge vrouw, kan geen toeval zijn.
Pina Bausch heeft in Das
Frühlingsopfer kans gezien het
aspect van de hier zo belangrijke
groepsdansen het visuele karak
ter mee te geven van grootse so
ciale epossen, zoals we die ken
nen uit bijvoorbeeld Bertolucci's
film Novecento. De vrouwen in
deze choreografie klitten aan el
kaar als een roedel bange dieren,
de mannen worden in hun tradi
tionele rolpatroon getoond als ja
gers op zoek naar prooi. Soms lij
ken de reidansen op heksensab-
bats, andere keren krijgen de
groepsdansen een uitgesproken
etnisch karakter mee, zoals wan
neer beide seksen bezwerend be
wegen in een magische cirkel.
Besmeurd
De dansvloer bestaat uit een laag
turfmolm. Gaandeweg raken de
lijkbleke danseressen en de half
naakte dansers besmeurd met de
turf. De bruine substantie geeft
hun lichamen en kleding de ac
centen zoals alleen een grote
schilder die aan zijn doeken zou
kunnen meegeven. Het is een
prachtig verzonnen metafoor van
Pina Bausch om op deze manier
de aarde aan de mens te laten
klitten. De muziek van Strawins
ky wordt imposant vertolkt door
het Radio Filharmonisch Orkest
onder leiding van Edo de Waart.
De harde accenten van Le Sacre
knallen eruit en jagen de choreo
grafie naar de finale, waarin de
te offeren jonge vrouw, gek van
angst, zichzelf dood danst. De
waanzin van de mens om zich ten
allen tijde te moeten manifeste
ren spuit uit deze choreografie en
doet meer pijn dan Journaalbeel
den uit actuele oorlogsgebieden.
Grootse groepsdansen beheersen 'Das Frühlingsopfer' van Pina Bausch. foto maarten vanden abeele
Nieuw is niet genoeg. Zelfs ver
nieuwing is geen garantie voor
succes. Esmée', het nieuwste
van het nieuwste, een avondvul
lende opera van vaderlandse bo
dem, met een goed dramatisch
gegeven uit het eigen herden
kingsverleden, een samenwerkingsprodukt van twee eigenzinnige
grote namen uit de Amsterdamse fine fleur, bewijst het. De muziek
van Loevendie is aangenaam beluisterbaar. Modern idioom in een
voor Carré prettig zittende snit.
Het verhaal over Esmée van Eeghen, een verzetsstrijdster die valt
voor de vijand en daarom door haar eigen companen uit angst voor
verraad om zeep wordt gebracht, is beter dan het gemiddelde opera-
gegeven. Jan Blokker komt in zijn libretto weliswaar niet veel verder
dan scheurkalenderwijsheden als 'Gods schepping was gestrand met
Eva die als vrouw haar eigen regels schiepen 'Verzet is de verleiding
om te doen wat God verboden heeft', maar voor een beetje opera is
zulke dichterlijke ellende zelden een bezwaar.
Toch is Esmée de mislukking van dit Holland Festival. Het vouw
blaadje in het programmaboek waarschuwt reeds. De directie 'advi
seert de bezoekers nadrukkelijk voor de voorstelling de synopsis te
lezen.„Dit zal de appreciatie van de opera zeker bevorderen.Des
ondanks is er niets van de voorstelling te volgen. De tekst schijnt gro
tendeels Nederlands te zijn, maar er is geen woord van te verstaan.
De regie beperkt zich tot wat onhandig schuin naar boven en naar
beneden lopen over een liggend hakenkruis en geeft geen enkel aan
knopingspunt voor wie de handeling probeert te vatten.
Opera moet meer zijn dan goede muziek, een dramatisch gegeven,
een kleurig decor en bruikbare stemmen. Het is niet voor niets mu
ziektheater. Het publiek moet door de regisseur ook nog wat begrij
pelijk spannends voorgezet krijgen. De modebewuste ensceneur ver
geet dat. Hij denkt, als Pierre Audi in Monteverdi's 'Orfeo', dat het
genoeg is het klassieke beginwerk van de traditie te programmeren,
authentiek te laten begeleiden en te verpakken in vernieuwend licht,
staalfraaie stemmen, kale ruimte en levend water om een dragelijke
avond te verkrijgen.
Een misvatting. Het tragische verhaal van Orfeus en Euridice, hoe
goed ook gezongen, blijft een saaie opeenvolging van gestileerde ta
bleaux vivants. Een museum van deskundig uitgelichte zalen vol art
director plaatjes. Van Audi verwacht de toeschouwer intussen nauwe
lijks nog iets anders, van Kupfers en Haenchens Meistersinger' wel.
Kupfer, de meester van de Oostberlijnse Komische Oper en de ge
ruchtmakende regisseur van een complete Bayreuther Ring, staat
normaal garant voor snelheid, inventiviteit en spektakel. Haenchen
heeft een naampje opgebouwd als Wagnervernieuwer. Zijn 'Parsifal'
brak met de traditie. Manuscript en latere correcties door Wagner zelf
vormden de basis voor een zoektocht naar de werkelijke bedoeling
van de componist.
Bij de 'Meistersinger' heeft Haenchen hetzelfde gedaan en met succes.
Uit de bak komt een verfrissend origineel geluid, maar op het toneel
is het twee van de vier en een halfuur voorstelling de dood in de pot.
De middendelen der drie bedrijven van Wagners Gesamtkunstwerk
Zijn altijd al een probleem. Lange monologen op breedgolvende me
lodische lijnen, maar zonder veel actie. Een regisseur die daar niet
iets op verzint of er desnoods het mes inzet, begrijpt niet wat zijn bij
drage aan de avond behoort te zijn.
En toch is er niet veel regie nodig om van een opera theater te maken.
In het Holland Festival stonden twee aangeklede concertversies van
opera's op het programma. Gronostay's 'In zehn Minuten' door
Werner Herbers Ebony Band en de 'Zauberflötedoor de baroksolis-
ten van John Eliot Gardiner. Beide voorstellingen, hoe karig ook
geënsceneerd, lieten zien hoe opera vaart en spanning krijgt. Een
Kuijfjesachtig dansje door een als een twintiger jaren uitgedoste folk
loristische negerin, een balancerende Koningin van de Nacht op een
menselijke pyramideeen dirigent die even voor scheepsmarconist
speelt of een Papageno die zijn deuntje op de eigen vingers fluit zijn
toereikend voor verrassing en voldoende om de schwung erin te hou
den.
Operaregie hoeft niet veel meer te zijn dan accentuering, versterking
en toelichting. De eigentijdse stilist of filosoof die denkt dat hij de sce
ne moet opluisteren met hoogglansplaatjes of belerend inzichtelijke,
wijsgerige visie miskent het karakter van het genre. Opera is theater,
geen catalogus, stalenboek of academische verhandeling.
Tilburg - Het Noordbra
bants Natuurmuseum aan de
Spoorlaan in Tilburg krijgt
een dak van vetplantjes. Het
groendak biedt verschillen
de milieuvoordelen boven
een normaal geïsoleerd dak.
Bovendien zal het fungeren
als een demonstratieproject.
Het dak van het Natuurmu
seum meet 1500 vierkante
meter en is op dit moment
niet geïsoleerd. Dankzij het
rijk, in het kader van het
Deltaplan Cultuurbehoud,
en de Pnem heeft het mu
seum middelen voor een
deugdelijke warmte-isolatie.
Het dak moet ook aansluiten
bij de educatieve functie van
het museum en als voorbeeld
voor anderen dienen.
Parijs (rtr) - Een staking bij de
Franse publieke televisie- en ra
diostations treft sinds gisteren de
uitzendingen.
De door drie vakbonden van ad
ministratief en technisch perso
neel uitgeroepen werkonderbre
king geldt voor onbepaalde tijd.
De stakende bonden willen een
salarisverhoging, een verhoging
van de eindejaarsuitkering met
ruim vijfhonderd gulden en ga
ranties voor het behoud van ba
nen die op de tocht staan. De lei
ding van deze staatsbedrijven
bood lagere loonsverhogingen
dan de bonden aanvaardbaar
vinden.
Zoetermeer (anp) - Veronica
heeft gisteren de officiële licen
ties ontvangen voor commerciële
tv. De licenties, voor kabel en sa
telliet, gaan per 1 september in.
In een brief van 14 juni vroeg Ve
ronica RTV Beheer bv het minis
terie toestemming voor het ver
zorgen van televisieprogramma's
voor landelijke omroep.
De omroep afficheert zich daarin
als Veronica 6. In de vergunning
wijst staatssecretaris Nuis erop
dat de zender voldoende ver
spreiding moet kennen. Daarbij
geldt een eis van tenminste 60
procent van de kabelaansluitin
gen in Nederland.
Dries Smits is genomineerd voor de Louis d'Or vanwege zijn rol van Harvard Solness in Bouwmees
ter Solness van Ibsen bij Theater Antigoné foto hol
Den Haag (anp) - Voor de be
langrijkste twee toneelprijzen
in het seizoen 1994-1995 zijn
in totaal vier acteurs en drie
actrices genomineerd. Voor de
Theo d'Or, de belangrijkste
prijs voor actrices, zijn geno
mineerd Chris Nietvelt, Ilse
Uitterlinden en Katelijne Ver-
beke.
Voor de Louis d'Or voor acteurs
zijn dat Warre Borgmans, Willem
Nijholt, Dries Smits en Stefan de
Walle. De winnaars worden op 11
september in de Stadsschouw
burg in Amsterdam bekendge
maakt.
Chris Nietvelt is genomineerd
voor haar rol van Sara Harford in
Rijkemanshuis van Eugene
O'Neill bij het Zuidelijk Toneel
in de regie van Ivo van Hove. Ilse
Uitterlinden heeft haar nomina
tie te danken aan haar rol van
Carlotta Monterey in O'Neill van
Lars Noren bij de Blauwe Maan
dag Compagnie onder regie van
Luk Perceval. Katelijne Verbeke
is genomineerd voor haar rol van
Agatha in Agatha van Marguéri-
te Duras bij De Tijd in de regie
van Johan van Assche.
Warre Borgmans is bij de acteurs
genomineerd voor zijn rol van Si
mon Harford in Rijkemanshuis.
Willem Nijholt komt voor de
prijs in aanmerking door zijn rol
van Cole Porter in You're the top
van Pieter van de Waterbeemd en
Cole Porter bij American Song-
book Productions in de regie van
Jos Thie.
Dries Smits voor zijn rol van
Harvard Solness in Bouwmeester
Solness van Ibsen bij Theater
Antigoné in de regie van Ignace
Cornelissen.
Stefan de Walle tenslotte voor
zijn rol van Prior in Angels in
America van Tony Kushnerbij
het Ro Theater in de regie van
Guy Cassiers.
Voor de Colombina voor de beste
vrouwelijke bijrol zijn genomi
neerd Marie Christine de Both en
Catherine ten Bruggencate. De
Both voor haar rol van Mevrouw
Vergote in Thuis van Hugo Claus
bij Het Vervolg in de regie van
Léon van der Sanden. Ten Brug
gencate is genomineerd voor haar
rol van Harper in Angels in Ame
rica.
Voor de Arlecchino voor de beste
mannelijk bijrol komen in aan
merking Stany Crets en Han Ker-
ckhoffs.
Crets is genomineerd voor zijn
rol van Shane O'Neill in O'Neill,
Kerckhoffs komt in aanmerking
voor zijn rol van Thersites in
Troilus en Cressida van William
Shakespeare bij Het Nationale
Toneel in de regie van Johan
Doesburg.
Voor de Proscenium, de prijs
voor de beste regisseur, is slechts
één nominatie toegekend. Guy
Cassiers krijgt daardoor automa
tisch de prijs voor zijn regie van
Angels in America van Tony
Kushner bij het Ro Theater.
De toneeljury bestaat uit Hans
van den Bergh, Heika Breebaart-
Miskotte, Menso Carpentier Al-
ting, Frans Roth, Loes van Toorn,
Gislebert Thierens, Eric van der
Velden, Claudia de Weerd en Os
car Wibaut.
Venetië (anp) - Rotterdam is in het voorjaar van
eerste stad waar de tentoonstelling wordt gehouden",
Manifesta, een Europees initiatief om nieuwe ontwikkelinl
gen in de beeldende kunst over het voetlicht te krijgen
van Manifesta 1 in Moskou
Budapest, Rotterdam, Amster'l
dam, Wenen, Ljubljana, Ven J
tië, Stockholm en Londei
'open huizen' houden, waar zijl
met kunstenaars die zich heb f
ben gemeld ideeën zullen uit"
wisselen. Van de kunstenaai
die worden geselecteerd word]
verwa'cht dat zij tijdens de ten.'
toonstelling met collega's toil
een vorm van artistieke samen.|
werking komen. Het competi-'
tie-element moet volledig bu
ten de deur blijven.
Veel Rotterdamse kunstinstel
lingen zullen aan de manifes'ij
tatie meedoen. Dat zijn onder!
meer de Kunsthal, Museu
Boymans-Van Beuningen, h„
Nederlands Architectuuriiisiu
tuut, het Chabot-museum, het
centrum voor hedendaagse
kunst Witte de With, het Ne
derlands Foto-instituut, Het
Natuurmuseum, V2 en eenl
aantal galleries. De expositie!
wordt van maart tot juni ge-|
houden.
Tot nu toe hebben 26 landen1
gezegd mee te doen aan Man
festa 1. Omdat kunstenaai.
veelal ter plekke hun werk zulj
len maken, is Manifesta vei
minder kostbaar dan ander
internationale kunstmanifes
taties, waarbij de transpo
kosten vaak zeer hoog zijn, l
dus Barends. De Europese Cul-|
turele stichting, het ministeriel
van OCW en de gemeente Rot-I
terdam horen tot de financiers.!
De uitgebreide expositie, die
op verschillende lokaties
wordt ingericht, moet de cli
max vormen van een proces
van artistieke ideeën-uitwisse
ling waarvoor gisteren het
startsein werd gegeven.
Dat gebeurde tijdens een bij
eenkomst in het Russisch pa
viljoen op de Biennale van Ve
netië. 'Manifesta' is een Neder
lands initiatief en wordt ge
steund door de Raad van Euro
pa. Meer dan twintig Europese
landen doen eraan mee.
Het is de bedoeling dat er een
permanent proces op gang
komt en dat twee jaar na Rot
terdam een andere Europese
stad een tentoonstelling zal or
ganiseren. En dan liefst in
Oost-Europa, aldus Els Ba
rends, hoofd internationale za
ken van de Rijksdienst voor
Beeldende Kunst en Neder
lands lid in het Manifesta-be-
stuur. Tussen de tentoonstel
lingen in gaat een internatio
nale groep curators van Mani
festa op pad om met kunste
naars te discussiëren over
nieuwe ontwikkelingen.
Scouts
We willen zeker niet zoiets
grootschaligs en duurs worden
als de Biennale of de Docu-
menta. En we willen niet zo
maar werk tonen van kunste
naars die we goed vinden, al
dus Barends. In de komende
tijd zullen de artistieke scouts
Staatssecretaris Terpstra ver
moedt dat videotheken extreem
gewelddadige banden verhuren
aan kinderen beneden de zestien
jaar. Dat komt voor, erkennen de
eigenaren.
Maar in aanzienlijk mindere ma
te dan in de media wordt gesug
gereerd. De weerzin richt zich te
gen de videoreeks Faces of De
ath, waarin amateur live-opna
mes zijn te zien van de meest lu
gubere moorden en ongevallen.
De serie loopt al een jaar of ze
ven. Er zijn vier delen in de vi
deoreeks verschenen. Aflevering
vijf en zes komen deze zomer in
de videotheek. Tot voor kort was
er nauwelijks ruchtbaarheid aan
gegeven. Voor deze geweldsvi-
deo's bestaat een constante inte
resse die toeneemt. Maar volgens
betrokkenen zeker niet explosief.
„Normale mensen zouden bij het
zien van dergelijke beelden hun
hoofd afwenden", zegt Michel de
Goey van de NVDO. Volgens De
Goey begon de hele opschudding
rond deze banden met een uit
zending van het TROS-program-
ma Radar in maart dit jaar. „Een
dertienjarig meisje werd een vi
deotheek in gestuurd om te pro
beren een pornoband te huren.
Dat mislukte een aantal keren.
Die ene keer dat het wel lukte,
zond de TROS dit uit. Daarmee
bracht de omroep een discussie
over de gang van zaken in vide
otheken op gang", legt De Goey
uit. „Tijdens die discussie kwam
ook de Faces of Death-serie aan
de orde." De Goey is dan ook van
mening dat de populariteit van
deze banden door toedoen van de
media een vlucht heeft genomen.
Schade
Hij vindt overigens wel dat het
geen kwaad kan om aandacht te
besteden aan dergelijke banden
die een grote groep mensen scha
de kunnen berokkenen. Maar om
de bewuste videobanden te ver
bieden, dat gaat hem toch te ver.
„Dat is zo on-Nederlands",
meent De Goey. „Wat we wel
doen is onze leden nogmaals op
het hart drukken zich te houden
aan de leeftijdsaanduidingen die
op de videobanden staan ver
meld. Meer kunnen we niet
doen."
De video-importeurs en produ
centenvereniging NVPI, bepaalt
welke videofilm in welke leef
tijdscategorie thuishoort. „Het is
altijd weer de vraag waar je de
grens trekt. Faces of Death gaat
Woerden (anp) - De ouvreuses, operateurs en caissières vajjl
le Nederlandse bioscopen vallen voortaan onder een col^j
arbeidsovereenkomst. Dat heeft de FNV Dienstenbond do
dag laten weten.
Voor het eerst is met bioscoop-werkgeversorganisatie NFC
stemming bereikt over een overeenkomst, die voor de 3000
kers algemeen verbindend kan worden verklaard. Verder W
personeel van de filmzalen volgens de nieuwe éénjarige ea°Pn'
pensatie. Tenslotte zullen NFC en bonden nadere afspraken
om meer langdurig werklozen, arbeidsongeschikten en allot"'
de bioscoopbranche aan werk te helpen.
NEDERLAND 1
ij.20
110 3"
Tekst tv
De Bisteboat: wetter en wyn
Tekst tv
Nieuws voor doven en slecht-
liuifgndGfl
De tijd staat even stil: De
l?weedse riem
!of Cartoon Club met de Roze
Janter, Popeye, Woody Woodpecker en
paffy Duck
)54 Thunderbirds, poppenserie
2, seapower, documentaire-serie
over het belang van oceanen
j ,q (TT) Waku Waku, spelletje over
I dieren
1 (TT) Journaal
Ijgjl De sollicitatieshow
Lis (TT) Ander Afrika: Eritrea en
po
107.32
koo
1(8.07
IO8.3O
108.35
jeos
[09.00
09.05
Den Haag (anp) - De populariteit van videobanden met t
treem geweld, is vooral aangewakkerd door de media. Datit
nen een aantal Nederlandse videotheekeigenaren, de Nedi
landse Vereniging van Importeurs van Beeld- en Geluidsdi
gers (NVPI) en de Nederlandse Video Detaillisten Organisatl
(NVDO).
8,79
110.26
110.56
tronto
28 Passie voor zeilen
jll.53 (ZW) Dick Tracy
uesome, speelfilm
[11,00 Journaal
11.08 (TT) 10 voor taal
jll.52
■4,42
[15.34
eo's
lit,00
l|6.07
llf.32
Willem van Oranje
Sonja
America's Funniest Home Vi-
wat mij betreft over de 4
vertelt Paul Solleveld. Hij is a|
junct-directeur bij de NVPI.
zijn nu in gesprek met staats
cretaris Terpstra over het nem
van eventuele sancties 1
deotheekhouders die zich
houden aan de leeftijdsaandii
ding."
Blijft de vraag of de Faces of 0
ath-serie onder de
nu werkelijk zo populair is.,
is mij nog nooit opgevallen", veJ
telt Gert Jan Nieuwstad. 1"
conrector op de
school in Den Haag. „Kind®
spreken wel eens over televis
programma's of films, maard
blijft het dan ook bij." Ook Ij
andere scholengemeenschap]
in Den Haag en Amstei'
merkt men weinig tot niets n|
een eventuele extra grote belar
stelling voor de banden.
„Het zijn vooral jongerei
tot 25 die de banden huren", «j
telt Gerda Leggelo. Zij is aid
eigenaar van de Haagse vil
otheek Ginger, die de Fates j
Death-serie ook in huis
Kinderen beneden de zestiei
krijgen die banden niet m«
wordt gecontroleerd door middj
van een pasjessysteem. Aai I
hand van het pasnummer k
de persoonlijke gegevens vanl
klant worden vastgesteld. J»
re klant die bij ons voorde»"
keer binnenkomt, krijgt zo'ap
je", legt Leggelo uit. „Dei'
moet zich legitimeren mei'
voorbeeld het rijbewijs
paspoort voordat ze een
krijgen. Op die manier k» l
niet worden gesjoemeld, 'I
gens de eigenaresse
geen extra
belangstelling
de schooljeugd voor de gevr
te banden. „De jeugd heeft'
meer belangstelling voor de ij
minator- en de karatefilms
dus Leggelo.
Ook Marcel Grapendaal,
naar van een Videoland-®
otheek in Amsterdam, veW
de Faces of Death-serie niet]
minderjarigen. „Het is t
ongeschreven wet dat 1
horror-banden en ook f
aan personen beneden de
jaar worden meegegeven.
endaal erkent dat de bela#
ling voor Faces of Death de'1]
ste weken wat is t°eSe
„Dat komt door de ®*®l
meent hij stellig. „Ik ho®
ten wel eens zeggen dat zed
nu willen zien omdat heU
misschien niet meer mag-
BELGIË FRANS 1
[16.15 Vacaturebank 16.35 Inédits: Une
juerre inconnue, documentaire-serie
slot) gemaakt door amateur-filmers
17.30 Chips, politieserie 18.30 Info pre
pare 18.55 Maguy, serie 19.30 Nieuws
[70,10 Les carnets du bourlingueur, re-
ortages 20.50 Mon père ce heros, Fran-
komedie uit 1991. Regie: Frangois
irnheim met Gérard Depardieu, Marie
plain en Patrick Mille 22.30 Keno-uit-
slagen 22.35 Grand document: Mon pè-
p, eet ange maudit, documentaire over
pabrina die op 19-jarige leeftijd te horen
TO dat haar vader een crimineel is
23.40 Nieuws
BELGIË FRANS 2
17.57 lei Bla-bla, kinderprogramma
58.59 Autosport 24 uur van leper 19.30
puws 20.00 Zie (tot 00.05)
DUITSLAND 1
■00 Morgenmagazin 09.00 Heute
'«The Flying Doctors, serie 09.45
Jrrobic-Mit Freude bewegen 10.00
'e 10.03 Geo-Expeditionen: de Toe-
itegs 10,50 Hundert Meisterwerke,
kunstbeschouwing 11.00 Heute 11.04
FParade im ZDF 12.10 Scheiben-
«baret 12.55 Presseschau
r0? Mittagsmagazin 13.45 Wirt-
tn>"Jele9ramm 14-00 Tagesschau
'■03 nöchstpersönlich, portret 14.30
enteuer Überleben: legbatterij-kip-
n 15.00 Tagesschau 15.03 Immer
nri ich belle, documentaire over hon-
TTl au °"e Hexe' ieu9dfilm 16.30
17nn ss'mo!' cu'inair magazine
l-w (TT) Tagesschau 17.10 Brisant,
„fn2ln<; 17-40 Regionale informatie
l'r Tagesschau-Telegramm 17.55
f botene Liebe, serie 18.25 Marien-
18 T 8,49 Tagesschau-Telegramm
t«7h Achse' serie 20.00 (TT) Ta-
au 20.15 Sport extra met voetbal:
I2220 NYPD Blue, politieserie
Vo9 Beyond the Clouds, documen-
taire-serie over de Chinese samenleving
28 04 Journaal
,0 Nieuws voor doven en slecht
horenden
NEDERLAND 2
Journaal
Tekenfilmfestival
Journaal
Bobobobs
Journaal
(TT) Lingo, spelletje
Journaal
America's Funniest Home Vi-
Journaal
(PP): Groen Links
Kook tv
Langs de kant van de weg
Portugees voor beginners
Italiaans voor beginners:
Meets
(TT) Journaal
Turtles in Europe, tekenfilm
Adventure, reportage over de
van een school in Guatemala door
lederlandse basisscholen
16.59 Karaoke, liedjesprogramma
17,23 'Allo 'allo, comedy-serie. Afl. 1
17.58 (TT) 2 Vandaag met actuali-
iten, 18.00 Journaal, 18.33 Hoofdpun-
in uit het nieuws
18.41 (TT) NOS-Studio Sport
1115 Zoovenirs, reportage-serie over
lerlandse dierentuinen
19.50 De Russ Abbot show
.19 (TT) De leukste thuis, homevi-
bloopers
1.50 (TT) Blind Date
11.42 Miracles and Other Wonders,
Iramatiseerde documentaire
.34 In the Heat of the Night, mis-
idserie
0RADIO RIJNMOND
Flieten luil"8' 9 00 Annie de Reuver- '00° Ha"s v;
FJn Gepst ""°Tamming. 12.00 De middag met Simorl
Kinkei 17'nn o Henriëtte Ge»ve. 15.00 Boele 8 Bo
pfoon Van vandaa9,18.00-19.00 Post aan
lieuws: zip d 0MR0EP BRABANT
l-®5 Actual;.a.1 9«volgd door regionaal nieuws,
f an Johan 11 l en ved(aersinformatie. 7.55 Wee
N Actual:. e.rscduuren- 8.10 Radio Nieuwscentra!
*3r>- 9.07 Men verkeartinformatie. 8.55 Wee
naai bank JS 9,30 De scheurkalender. 10.C
b. lijn rip. k scheurkalender. 11.07 Van hart.
hieiwJ' eU nder-12.05 Actualiteiten. 13.1
de ren!!, .J 13 34 Actualiteiten en servig
fcenstischl 08 M"ziekkiosk. 15.08 Muziek. 16.0
LhieuwscPnt9rIimH.a„n7'05 Actualiteiten. 18.11 R;
6 nieuws 18.28-18.33 Samenvatting Braban