Dolhuis van verrotting op turf Zeven acteurs genomineerd voor grote toneelprijzen Manifesta 1 volgend jaar in Rotterdam Pina Bausch: geen vrolijk avondje uit tijdens Holland Festival DE STEM GIDS Eeuwig Leven in Bijbels Openluchtmuseum Fens schrijft essay over Remco Campert Vetplantjes op dak museum in Tilburg Staking treft Franse tv Licentie voor commercieel Veronica DËSTEM Alle ouvreuses, operateurs en caissières onder een cao I «29 (TT) Kerkepad, reportages 9 Willem Wever, kinderen stellen Populariteit van geweld aangewakkerd door media) VRIJDAG 23 JUNI 1995 Nijmegen (anp) - In het Bijbels Openluchtmuseum in de Heilig Landstichting (bij Nijmegen) is een tentoonstelling te zien over de dood en het leven na de dood onder de titel Eeuwig Leven. De tentoonstelling heeft als the ma de christelijke voorstelling van het hiernamaals, en de in vloeden daarop van zeer oude culturen. In de bijbel en de koran zijn geen gedetailleerde beschrijvingen te vinden van het hiernamaals. Het blijkt dat de religieuze voorstel ling van hemel en hel voortkomt uit ideeën die de Grieken, Romei nen, Egyptenaren en Mesopota- miërs eeuwen eerder daarover hadden. De tentoonstelling geeft een beeld van de voorstelling die deze oude culturen hadden over het leven na de dood. Pronkstuk is een replica van een Egyptische grafkamer uit 1300 voor Chris tus. De tentoonstelling is tot en met 2 november te zien. Rotterdam (anp) - Kees Fens gaat een essay schrijven over Remco Campert, wiens verzamelde ge dichten vorige maand versche nen. Fens doet dat in het kader van de Poetry International Essay Op dracht. Jaarlijks wordt een Ne derlandse of Vlaamse auteur ge vraagd een opstel te maken over een dichter of een oeuvre van zijn of haar keuze. Kees Fens had na zijn afscheid als hoogleraar Nederlandse let terkunde in Nijmegen laten we ten zich te willen wijden aan lan gere stukken over de moderne Nederlandse literatuur. Door Rinus van der Heijden De Pina Bausch-cyclus, een van de speerpunten in het Holland Festival 1995 is deze week indrukwekkend voortgezet met de choreo grafieën 'Café Müller' en 'Das Frühlingsopfer'. Stel de Bausch vorige week vooral de rol van kapitaal en armoede en de seksuele onderdrukking van de vrouw centraal, nu ging het om vervreemding en de strijd van de beide seksen. Het is daarbij moeilijk te zeggen welke choreografie het meest im poneert. Voor een vrolijk avondje uit kun je deze twee Bausch- stukken beter links laten liggen, want de choreografe hakt weer zonder mededogen in op het ge voelsleven van haar publiek. Café Müller speelt weliswaar in de entourage van een café, maar in werkelijkheid lijkt de ruimte meer op een gekkenhuis, zo een uit de tijd dat de inrichting meer op een gevangenis dan op een plaats voor genezing moest lij ken. In Café Müller heerst het spook van geestelijk verderf, be vinden zich mensen die alle el lende van de wereld al voorbij zijn, personen die doelloos rond dolen, wachtend op het enige milde dat het leven hen nog te bieden heeft: de dood. In dit dol huis van verrotting zet Pina Bausch een dansstuk neer dat zijn gelijke niet kent. Zelf ver tolkt ze op aangrijpende wijze een van de twee vrouwen, die niet kunnen communiceren, hun drang naar zelfverwerkelijking hebben verloren en in de grauw heid van hun omgeving nog slechts kunnen fungeren als schimmen van de mens die ze ooit waren. De twee vrouwenaria's uit The Fairy Queen en Dido en Aeneas van Henri Purcell maken het beeld van absolute krankzin nigheid compleet. Wezenlijk Das Frühlingsopfer is even groots als Café Müller, al verschillen in houd en verpakking er wezenlijk van. Gestoeld op Le Sacre du Printemps van Igor Strawinsky toont Pina Bausch op meedogen loze wijze de strijd tussen man nen en vrouwen. Die strijd raast in Bausch' choreografie onont koombaar naar de finale, waarin, na een ziekelijke aanbidding van de aarde, de lente wordt geofferd tijdens een vruchtbaarheidsri tueel. Dat die lente wordt beli chaamd door een kwetsbare, jon ge vrouw, kan geen toeval zijn. Pina Bausch heeft in Das Frühlingsopfer kans gezien het aspect van de hier zo belangrijke groepsdansen het visuele karak ter mee te geven van grootse so ciale epossen, zoals we die ken nen uit bijvoorbeeld Bertolucci's film Novecento. De vrouwen in deze choreografie klitten aan el kaar als een roedel bange dieren, de mannen worden in hun tradi tionele rolpatroon getoond als ja gers op zoek naar prooi. Soms lij ken de reidansen op heksensab- bats, andere keren krijgen de groepsdansen een uitgesproken etnisch karakter mee, zoals wan neer beide seksen bezwerend be wegen in een magische cirkel. Besmeurd De dansvloer bestaat uit een laag turfmolm. Gaandeweg raken de lijkbleke danseressen en de half naakte dansers besmeurd met de turf. De bruine substantie geeft hun lichamen en kleding de ac centen zoals alleen een grote schilder die aan zijn doeken zou kunnen meegeven. Het is een prachtig verzonnen metafoor van Pina Bausch om op deze manier de aarde aan de mens te laten klitten. De muziek van Strawins ky wordt imposant vertolkt door het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Edo de Waart. De harde accenten van Le Sacre knallen eruit en jagen de choreo grafie naar de finale, waarin de te offeren jonge vrouw, gek van angst, zichzelf dood danst. De waanzin van de mens om zich ten allen tijde te moeten manifeste ren spuit uit deze choreografie en doet meer pijn dan Journaalbeel den uit actuele oorlogsgebieden. Grootse groepsdansen beheersen 'Das Frühlingsopfer' van Pina Bausch. foto maarten vanden abeele Nieuw is niet genoeg. Zelfs ver nieuwing is geen garantie voor succes. Esmée', het nieuwste van het nieuwste, een avondvul lende opera van vaderlandse bo dem, met een goed dramatisch gegeven uit het eigen herden kingsverleden, een samenwerkingsprodukt van twee eigenzinnige grote namen uit de Amsterdamse fine fleur, bewijst het. De muziek van Loevendie is aangenaam beluisterbaar. Modern idioom in een voor Carré prettig zittende snit. Het verhaal over Esmée van Eeghen, een verzetsstrijdster die valt voor de vijand en daarom door haar eigen companen uit angst voor verraad om zeep wordt gebracht, is beter dan het gemiddelde opera- gegeven. Jan Blokker komt in zijn libretto weliswaar niet veel verder dan scheurkalenderwijsheden als 'Gods schepping was gestrand met Eva die als vrouw haar eigen regels schiepen 'Verzet is de verleiding om te doen wat God verboden heeft', maar voor een beetje opera is zulke dichterlijke ellende zelden een bezwaar. Toch is Esmée de mislukking van dit Holland Festival. Het vouw blaadje in het programmaboek waarschuwt reeds. De directie 'advi seert de bezoekers nadrukkelijk voor de voorstelling de synopsis te lezen.„Dit zal de appreciatie van de opera zeker bevorderen.Des ondanks is er niets van de voorstelling te volgen. De tekst schijnt gro tendeels Nederlands te zijn, maar er is geen woord van te verstaan. De regie beperkt zich tot wat onhandig schuin naar boven en naar beneden lopen over een liggend hakenkruis en geeft geen enkel aan knopingspunt voor wie de handeling probeert te vatten. Opera moet meer zijn dan goede muziek, een dramatisch gegeven, een kleurig decor en bruikbare stemmen. Het is niet voor niets mu ziektheater. Het publiek moet door de regisseur ook nog wat begrij pelijk spannends voorgezet krijgen. De modebewuste ensceneur ver geet dat. Hij denkt, als Pierre Audi in Monteverdi's 'Orfeo', dat het genoeg is het klassieke beginwerk van de traditie te programmeren, authentiek te laten begeleiden en te verpakken in vernieuwend licht, staalfraaie stemmen, kale ruimte en levend water om een dragelijke avond te verkrijgen. Een misvatting. Het tragische verhaal van Orfeus en Euridice, hoe goed ook gezongen, blijft een saaie opeenvolging van gestileerde ta bleaux vivants. Een museum van deskundig uitgelichte zalen vol art director plaatjes. Van Audi verwacht de toeschouwer intussen nauwe lijks nog iets anders, van Kupfers en Haenchens Meistersinger' wel. Kupfer, de meester van de Oostberlijnse Komische Oper en de ge ruchtmakende regisseur van een complete Bayreuther Ring, staat normaal garant voor snelheid, inventiviteit en spektakel. Haenchen heeft een naampje opgebouwd als Wagnervernieuwer. Zijn 'Parsifal' brak met de traditie. Manuscript en latere correcties door Wagner zelf vormden de basis voor een zoektocht naar de werkelijke bedoeling van de componist. Bij de 'Meistersinger' heeft Haenchen hetzelfde gedaan en met succes. Uit de bak komt een verfrissend origineel geluid, maar op het toneel is het twee van de vier en een halfuur voorstelling de dood in de pot. De middendelen der drie bedrijven van Wagners Gesamtkunstwerk Zijn altijd al een probleem. Lange monologen op breedgolvende me lodische lijnen, maar zonder veel actie. Een regisseur die daar niet iets op verzint of er desnoods het mes inzet, begrijpt niet wat zijn bij drage aan de avond behoort te zijn. En toch is er niet veel regie nodig om van een opera theater te maken. In het Holland Festival stonden twee aangeklede concertversies van opera's op het programma. Gronostay's 'In zehn Minuten' door Werner Herbers Ebony Band en de 'Zauberflötedoor de baroksolis- ten van John Eliot Gardiner. Beide voorstellingen, hoe karig ook geënsceneerd, lieten zien hoe opera vaart en spanning krijgt. Een Kuijfjesachtig dansje door een als een twintiger jaren uitgedoste folk loristische negerin, een balancerende Koningin van de Nacht op een menselijke pyramideeen dirigent die even voor scheepsmarconist speelt of een Papageno die zijn deuntje op de eigen vingers fluit zijn toereikend voor verrassing en voldoende om de schwung erin te hou den. Operaregie hoeft niet veel meer te zijn dan accentuering, versterking en toelichting. De eigentijdse stilist of filosoof die denkt dat hij de sce ne moet opluisteren met hoogglansplaatjes of belerend inzichtelijke, wijsgerige visie miskent het karakter van het genre. Opera is theater, geen catalogus, stalenboek of academische verhandeling. Tilburg - Het Noordbra bants Natuurmuseum aan de Spoorlaan in Tilburg krijgt een dak van vetplantjes. Het groendak biedt verschillen de milieuvoordelen boven een normaal geïsoleerd dak. Bovendien zal het fungeren als een demonstratieproject. Het dak van het Natuurmu seum meet 1500 vierkante meter en is op dit moment niet geïsoleerd. Dankzij het rijk, in het kader van het Deltaplan Cultuurbehoud, en de Pnem heeft het mu seum middelen voor een deugdelijke warmte-isolatie. Het dak moet ook aansluiten bij de educatieve functie van het museum en als voorbeeld voor anderen dienen. Parijs (rtr) - Een staking bij de Franse publieke televisie- en ra diostations treft sinds gisteren de uitzendingen. De door drie vakbonden van ad ministratief en technisch perso neel uitgeroepen werkonderbre king geldt voor onbepaalde tijd. De stakende bonden willen een salarisverhoging, een verhoging van de eindejaarsuitkering met ruim vijfhonderd gulden en ga ranties voor het behoud van ba nen die op de tocht staan. De lei ding van deze staatsbedrijven bood lagere loonsverhogingen dan de bonden aanvaardbaar vinden. Zoetermeer (anp) - Veronica heeft gisteren de officiële licen ties ontvangen voor commerciële tv. De licenties, voor kabel en sa telliet, gaan per 1 september in. In een brief van 14 juni vroeg Ve ronica RTV Beheer bv het minis terie toestemming voor het ver zorgen van televisieprogramma's voor landelijke omroep. De omroep afficheert zich daarin als Veronica 6. In de vergunning wijst staatssecretaris Nuis erop dat de zender voldoende ver spreiding moet kennen. Daarbij geldt een eis van tenminste 60 procent van de kabelaansluitin gen in Nederland. Dries Smits is genomineerd voor de Louis d'Or vanwege zijn rol van Harvard Solness in Bouwmees ter Solness van Ibsen bij Theater Antigoné foto hol Den Haag (anp) - Voor de be langrijkste twee toneelprijzen in het seizoen 1994-1995 zijn in totaal vier acteurs en drie actrices genomineerd. Voor de Theo d'Or, de belangrijkste prijs voor actrices, zijn geno mineerd Chris Nietvelt, Ilse Uitterlinden en Katelijne Ver- beke. Voor de Louis d'Or voor acteurs zijn dat Warre Borgmans, Willem Nijholt, Dries Smits en Stefan de Walle. De winnaars worden op 11 september in de Stadsschouw burg in Amsterdam bekendge maakt. Chris Nietvelt is genomineerd voor haar rol van Sara Harford in Rijkemanshuis van Eugene O'Neill bij het Zuidelijk Toneel in de regie van Ivo van Hove. Ilse Uitterlinden heeft haar nomina tie te danken aan haar rol van Carlotta Monterey in O'Neill van Lars Noren bij de Blauwe Maan dag Compagnie onder regie van Luk Perceval. Katelijne Verbeke is genomineerd voor haar rol van Agatha in Agatha van Marguéri- te Duras bij De Tijd in de regie van Johan van Assche. Warre Borgmans is bij de acteurs genomineerd voor zijn rol van Si mon Harford in Rijkemanshuis. Willem Nijholt komt voor de prijs in aanmerking door zijn rol van Cole Porter in You're the top van Pieter van de Waterbeemd en Cole Porter bij American Song- book Productions in de regie van Jos Thie. Dries Smits voor zijn rol van Harvard Solness in Bouwmeester Solness van Ibsen bij Theater Antigoné in de regie van Ignace Cornelissen. Stefan de Walle tenslotte voor zijn rol van Prior in Angels in America van Tony Kushnerbij het Ro Theater in de regie van Guy Cassiers. Voor de Colombina voor de beste vrouwelijke bijrol zijn genomi neerd Marie Christine de Both en Catherine ten Bruggencate. De Both voor haar rol van Mevrouw Vergote in Thuis van Hugo Claus bij Het Vervolg in de regie van Léon van der Sanden. Ten Brug gencate is genomineerd voor haar rol van Harper in Angels in Ame rica. Voor de Arlecchino voor de beste mannelijk bijrol komen in aan merking Stany Crets en Han Ker- ckhoffs. Crets is genomineerd voor zijn rol van Shane O'Neill in O'Neill, Kerckhoffs komt in aanmerking voor zijn rol van Thersites in Troilus en Cressida van William Shakespeare bij Het Nationale Toneel in de regie van Johan Doesburg. Voor de Proscenium, de prijs voor de beste regisseur, is slechts één nominatie toegekend. Guy Cassiers krijgt daardoor automa tisch de prijs voor zijn regie van Angels in America van Tony Kushner bij het Ro Theater. De toneeljury bestaat uit Hans van den Bergh, Heika Breebaart- Miskotte, Menso Carpentier Al- ting, Frans Roth, Loes van Toorn, Gislebert Thierens, Eric van der Velden, Claudia de Weerd en Os car Wibaut. Venetië (anp) - Rotterdam is in het voorjaar van eerste stad waar de tentoonstelling wordt gehouden", Manifesta, een Europees initiatief om nieuwe ontwikkelinl gen in de beeldende kunst over het voetlicht te krijgen van Manifesta 1 in Moskou Budapest, Rotterdam, Amster'l dam, Wenen, Ljubljana, Ven J tië, Stockholm en Londei 'open huizen' houden, waar zijl met kunstenaars die zich heb f ben gemeld ideeën zullen uit" wisselen. Van de kunstenaai die worden geselecteerd word] verwa'cht dat zij tijdens de ten.' toonstelling met collega's toil een vorm van artistieke samen.| werking komen. Het competi-' tie-element moet volledig bu ten de deur blijven. Veel Rotterdamse kunstinstel lingen zullen aan de manifes'ij tatie meedoen. Dat zijn onder! meer de Kunsthal, Museu Boymans-Van Beuningen, h„ Nederlands Architectuuriiisiu tuut, het Chabot-museum, het centrum voor hedendaagse kunst Witte de With, het Ne derlands Foto-instituut, Het Natuurmuseum, V2 en eenl aantal galleries. De expositie! wordt van maart tot juni ge-| houden. Tot nu toe hebben 26 landen1 gezegd mee te doen aan Man festa 1. Omdat kunstenaai. veelal ter plekke hun werk zulj len maken, is Manifesta vei minder kostbaar dan ander internationale kunstmanifes taties, waarbij de transpo kosten vaak zeer hoog zijn, l dus Barends. De Europese Cul-| turele stichting, het ministeriel van OCW en de gemeente Rot-I terdam horen tot de financiers.! De uitgebreide expositie, die op verschillende lokaties wordt ingericht, moet de cli max vormen van een proces van artistieke ideeën-uitwisse ling waarvoor gisteren het startsein werd gegeven. Dat gebeurde tijdens een bij eenkomst in het Russisch pa viljoen op de Biennale van Ve netië. 'Manifesta' is een Neder lands initiatief en wordt ge steund door de Raad van Euro pa. Meer dan twintig Europese landen doen eraan mee. Het is de bedoeling dat er een permanent proces op gang komt en dat twee jaar na Rot terdam een andere Europese stad een tentoonstelling zal or ganiseren. En dan liefst in Oost-Europa, aldus Els Ba rends, hoofd internationale za ken van de Rijksdienst voor Beeldende Kunst en Neder lands lid in het Manifesta-be- stuur. Tussen de tentoonstel lingen in gaat een internatio nale groep curators van Mani festa op pad om met kunste naars te discussiëren over nieuwe ontwikkelingen. Scouts We willen zeker niet zoiets grootschaligs en duurs worden als de Biennale of de Docu- menta. En we willen niet zo maar werk tonen van kunste naars die we goed vinden, al dus Barends. In de komende tijd zullen de artistieke scouts Staatssecretaris Terpstra ver moedt dat videotheken extreem gewelddadige banden verhuren aan kinderen beneden de zestien jaar. Dat komt voor, erkennen de eigenaren. Maar in aanzienlijk mindere ma te dan in de media wordt gesug gereerd. De weerzin richt zich te gen de videoreeks Faces of De ath, waarin amateur live-opna mes zijn te zien van de meest lu gubere moorden en ongevallen. De serie loopt al een jaar of ze ven. Er zijn vier delen in de vi deoreeks verschenen. Aflevering vijf en zes komen deze zomer in de videotheek. Tot voor kort was er nauwelijks ruchtbaarheid aan gegeven. Voor deze geweldsvi- deo's bestaat een constante inte resse die toeneemt. Maar volgens betrokkenen zeker niet explosief. „Normale mensen zouden bij het zien van dergelijke beelden hun hoofd afwenden", zegt Michel de Goey van de NVDO. Volgens De Goey begon de hele opschudding rond deze banden met een uit zending van het TROS-program- ma Radar in maart dit jaar. „Een dertienjarig meisje werd een vi deotheek in gestuurd om te pro beren een pornoband te huren. Dat mislukte een aantal keren. Die ene keer dat het wel lukte, zond de TROS dit uit. Daarmee bracht de omroep een discussie over de gang van zaken in vide otheken op gang", legt De Goey uit. „Tijdens die discussie kwam ook de Faces of Death-serie aan de orde." De Goey is dan ook van mening dat de populariteit van deze banden door toedoen van de media een vlucht heeft genomen. Schade Hij vindt overigens wel dat het geen kwaad kan om aandacht te besteden aan dergelijke banden die een grote groep mensen scha de kunnen berokkenen. Maar om de bewuste videobanden te ver bieden, dat gaat hem toch te ver. „Dat is zo on-Nederlands", meent De Goey. „Wat we wel doen is onze leden nogmaals op het hart drukken zich te houden aan de leeftijdsaanduidingen die op de videobanden staan ver meld. Meer kunnen we niet doen." De video-importeurs en produ centenvereniging NVPI, bepaalt welke videofilm in welke leef tijdscategorie thuishoort. „Het is altijd weer de vraag waar je de grens trekt. Faces of Death gaat Woerden (anp) - De ouvreuses, operateurs en caissières vajjl le Nederlandse bioscopen vallen voortaan onder een col^j arbeidsovereenkomst. Dat heeft de FNV Dienstenbond do dag laten weten. Voor het eerst is met bioscoop-werkgeversorganisatie NFC stemming bereikt over een overeenkomst, die voor de 3000 kers algemeen verbindend kan worden verklaard. Verder W personeel van de filmzalen volgens de nieuwe éénjarige ea°Pn' pensatie. Tenslotte zullen NFC en bonden nadere afspraken om meer langdurig werklozen, arbeidsongeschikten en allot"' de bioscoopbranche aan werk te helpen. NEDERLAND 1 ij.20 110 3" Tekst tv De Bisteboat: wetter en wyn Tekst tv Nieuws voor doven en slecht- liuifgndGfl De tijd staat even stil: De l?weedse riem !of Cartoon Club met de Roze Janter, Popeye, Woody Woodpecker en paffy Duck )54 Thunderbirds, poppenserie 2, seapower, documentaire-serie over het belang van oceanen j ,q (TT) Waku Waku, spelletje over I dieren 1 (TT) Journaal Ijgjl De sollicitatieshow Lis (TT) Ander Afrika: Eritrea en po 107.32 koo 1(8.07 IO8.3O 108.35 jeos [09.00 09.05 Den Haag (anp) - De populariteit van videobanden met t treem geweld, is vooral aangewakkerd door de media. Datit nen een aantal Nederlandse videotheekeigenaren, de Nedi landse Vereniging van Importeurs van Beeld- en Geluidsdi gers (NVPI) en de Nederlandse Video Detaillisten Organisatl (NVDO). 8,79 110.26 110.56 tronto 28 Passie voor zeilen jll.53 (ZW) Dick Tracy uesome, speelfilm [11,00 Journaal 11.08 (TT) 10 voor taal jll.52 ■4,42 [15.34 eo's lit,00 l|6.07 llf.32 Willem van Oranje Sonja America's Funniest Home Vi- wat mij betreft over de 4 vertelt Paul Solleveld. Hij is a| junct-directeur bij de NVPI. zijn nu in gesprek met staats cretaris Terpstra over het nem van eventuele sancties 1 deotheekhouders die zich houden aan de leeftijdsaandii ding." Blijft de vraag of de Faces of 0 ath-serie onder de nu werkelijk zo populair is., is mij nog nooit opgevallen", veJ telt Gert Jan Nieuwstad. 1" conrector op de school in Den Haag. „Kind® spreken wel eens over televis programma's of films, maard blijft het dan ook bij." Ook Ij andere scholengemeenschap] in Den Haag en Amstei' merkt men weinig tot niets n| een eventuele extra grote belar stelling voor de banden. „Het zijn vooral jongerei tot 25 die de banden huren", «j telt Gerda Leggelo. Zij is aid eigenaar van de Haagse vil otheek Ginger, die de Fates j Death-serie ook in huis Kinderen beneden de zestiei krijgen die banden niet m« wordt gecontroleerd door middj van een pasjessysteem. Aai I hand van het pasnummer k de persoonlijke gegevens vanl klant worden vastgesteld. J» re klant die bij ons voorde»" keer binnenkomt, krijgt zo'ap je", legt Leggelo uit. „Dei' moet zich legitimeren mei' voorbeeld het rijbewijs paspoort voordat ze een krijgen. Op die manier k» l niet worden gesjoemeld, 'I gens de eigenaresse geen extra belangstelling de schooljeugd voor de gevr te banden. „De jeugd heeft' meer belangstelling voor de ij minator- en de karatefilms dus Leggelo. Ook Marcel Grapendaal, naar van een Videoland-® otheek in Amsterdam, veW de Faces of Death-serie niet] minderjarigen. „Het is t ongeschreven wet dat 1 horror-banden en ook f aan personen beneden de jaar worden meegegeven. endaal erkent dat de bela# ling voor Faces of Death de'1] ste weken wat is t°eSe „Dat komt door de ®*®l meent hij stellig. „Ik ho® ten wel eens zeggen dat zed nu willen zien omdat heU misschien niet meer mag- BELGIË FRANS 1 [16.15 Vacaturebank 16.35 Inédits: Une juerre inconnue, documentaire-serie slot) gemaakt door amateur-filmers 17.30 Chips, politieserie 18.30 Info pre pare 18.55 Maguy, serie 19.30 Nieuws [70,10 Les carnets du bourlingueur, re- ortages 20.50 Mon père ce heros, Fran- komedie uit 1991. Regie: Frangois irnheim met Gérard Depardieu, Marie plain en Patrick Mille 22.30 Keno-uit- slagen 22.35 Grand document: Mon pè- p, eet ange maudit, documentaire over pabrina die op 19-jarige leeftijd te horen TO dat haar vader een crimineel is 23.40 Nieuws BELGIË FRANS 2 17.57 lei Bla-bla, kinderprogramma 58.59 Autosport 24 uur van leper 19.30 puws 20.00 Zie (tot 00.05) DUITSLAND 1 ■00 Morgenmagazin 09.00 Heute '«The Flying Doctors, serie 09.45 Jrrobic-Mit Freude bewegen 10.00 'e 10.03 Geo-Expeditionen: de Toe- itegs 10,50 Hundert Meisterwerke, kunstbeschouwing 11.00 Heute 11.04 FParade im ZDF 12.10 Scheiben- «baret 12.55 Presseschau r0? Mittagsmagazin 13.45 Wirt- tn>"Jele9ramm 14-00 Tagesschau '■03 nöchstpersönlich, portret 14.30 enteuer Überleben: legbatterij-kip- n 15.00 Tagesschau 15.03 Immer nri ich belle, documentaire over hon- TTl au °"e Hexe' ieu9dfilm 16.30 17nn ss'mo!' cu'inair magazine l-w (TT) Tagesschau 17.10 Brisant, „fn2ln<; 17-40 Regionale informatie l'r Tagesschau-Telegramm 17.55 f botene Liebe, serie 18.25 Marien- 18 T 8,49 Tagesschau-Telegramm t«7h Achse' serie 20.00 (TT) Ta- au 20.15 Sport extra met voetbal: I2220 NYPD Blue, politieserie Vo9 Beyond the Clouds, documen- taire-serie over de Chinese samenleving 28 04 Journaal ,0 Nieuws voor doven en slecht horenden NEDERLAND 2 Journaal Tekenfilmfestival Journaal Bobobobs Journaal (TT) Lingo, spelletje Journaal America's Funniest Home Vi- Journaal (PP): Groen Links Kook tv Langs de kant van de weg Portugees voor beginners Italiaans voor beginners: Meets (TT) Journaal Turtles in Europe, tekenfilm Adventure, reportage over de van een school in Guatemala door lederlandse basisscholen 16.59 Karaoke, liedjesprogramma 17,23 'Allo 'allo, comedy-serie. Afl. 1 17.58 (TT) 2 Vandaag met actuali- iten, 18.00 Journaal, 18.33 Hoofdpun- in uit het nieuws 18.41 (TT) NOS-Studio Sport 1115 Zoovenirs, reportage-serie over lerlandse dierentuinen 19.50 De Russ Abbot show .19 (TT) De leukste thuis, homevi- bloopers 1.50 (TT) Blind Date 11.42 Miracles and Other Wonders, Iramatiseerde documentaire .34 In the Heat of the Night, mis- idserie 0RADIO RIJNMOND Flieten luil"8' 9 00 Annie de Reuver- '00° Ha"s v; FJn Gepst ""°Tamming. 12.00 De middag met Simorl Kinkei 17'nn o Henriëtte Ge»ve. 15.00 Boele 8 Bo pfoon Van vandaa9,18.00-19.00 Post aan lieuws: zip d 0MR0EP BRABANT l-®5 Actual;.a.1 9«volgd door regionaal nieuws, f an Johan 11 l en ved(aersinformatie. 7.55 Wee N Actual:. e.rscduuren- 8.10 Radio Nieuwscentra! *3r>- 9.07 Men verkeartinformatie. 8.55 Wee naai bank JS 9,30 De scheurkalender. 10.C b. lijn rip. k scheurkalender. 11.07 Van hart. hieiwJ' eU nder-12.05 Actualiteiten. 13.1 de ren!!, .J 13 34 Actualiteiten en servig fcenstischl 08 M"ziekkiosk. 15.08 Muziek. 16.0 LhieuwscPnt9rIimH.a„n7'05 Actualiteiten. 18.11 R; 6 nieuws 18.28-18.33 Samenvatting Braban

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 20