Tim Krabbé, jmet kop en schouders staat. 5IONS PAS De toekenning van de Gouden Strop 1995 en de uitzichtloze discussie ng si Grote Gids IN^' H STEM \AN DE A16 bre Solaire, NEDERLAND ZEKERHEID ANWB AUTO MUSTERD 83380 IABANT veiligheid Winnende thrillers zijn méér dan een spannend verhaal sle UVA-filters worden ne-energie afgebroken SOLAIRE PHOTOSTABLE it zonne-energie Met de garantie van auto's gekeurd nationale BOSCH TILBURG ANNABOSCH ALDER 0,-Jöhan Diepstraten |et boek is spannender dan 'Het iden ei' en de thematiek is intrige- ider. Het gedrag van de hoofdper- jis verklaarbaar en toch raadsel- 'Vertraging' is zowel bedoeld L de liefhebber van het spannende Laai als voor de literatuurvorser linieer oog heeft voor de psycholo- Lhe verwikkelingen. Het verkeer in de richting Zierikzee imleidingsroute aangeboden via de Ad vl285. Het verkeer uit de richting Den Bosch ij1 ïchting Rotterdam zal ter hooate va cnpt. "Hooipolder" worden 9^°'- ïaar route te vervolgen via de A/' cnpt. "Gorinchem". Het plaatselijk verkeer uit o.a. de om9ev'!^L ïreaa, Prinsenbeek, Terheijden en Wag ^veivi :al verwezen worden naar één van ae taande routes. Ministerie van Verkeer en Wo'e Directoraat-Generaal R'iksW° Directie Noord-Brabant Rijkswaterstaat DAS Bred° Gratis 06-0221166 -.732 Teletext pagina's 730-73 E ik in de zomer vorig jaar over de a Vertraging van Tim Krabbé, die giste- |!5.000 gulden mocht ontvangen als win- sivan de Bruna Gouden Strop 1995. mee zette de jury de trend voort waar bij vorig jaar startte: het bekronen van [thriller die méér is dan alleen een span- idverhaal. Was Het woeden der gehele we- L»an Maarten 't Hart vorig jaar een ver- keuze die leidde tot gemor en veel ssie over de scheiding der genres, met raging als winnaar zal iedereen vrede aen hebben: vrijwel unaniem besliste de [jdat van de 36 beoordeelde thrillers deze a van Krabbé er met kop en schouders k 1(raging is het verhaal van de schrij- i/quizmaster Jacques Bekker, die tijdens (tussenlanding in Australië op zoek gaat [zijn jeugdvriendin Moniek Illegems, een trliefde van dertig jaar geleden. Op het ■ent dat Bekker haar ontmoet, staat zij op punt van de aardbodem te verdwijnen. De dlegster van het Madame Twenty-impe- a weet dat zij binnenkort ontmaskerd ^dt omdat zij samen met haar compagnon miljoen dollar achterovergedrukt nvoudig verhaalniveau is Vertraging tamelijk een- Tiig: Illegems en Bekker gaan er samen sioor en moeten het zien te rooien met het li dat Moniek nog bijtijds kon meenemen. Bbbé heeft een aantal gebeurtenissen be- ptdie van hun vlucht een ware page-tur- n. Dat de afloop tragisch is, ligt in de [der verwachting. Het is een bijzondere ro- 1, niet alleen vanwege de compositie - drie Mijnen die in een denderende plot sa- ikomen - maar ook vanwege de psycholo ge verwikkelingen. Op iedere pagina |«t er iets tussen de twee romanpersona- recensie destijds citeerde ik het fijverscredo van Tim Krabbé: „In heldere, Jende taal spannende verhalen vertellen, rvan je zeker weet dat ze diepgang bevat- Dat is wat ik óók wil. De oppervlakte jet boeiend zijn, en tegelijkertijd een ver- a meegeven van diepte. Mijn credo is: iioet het gevoel hebben dat ik iets belang- Bheb gezegd.' htraging stelt Krabbé verschillende kan- ivan het begrip vrijheid aan de orde en hij S het over de onmogelijkheid om op latere %1 alsnog de Grote Liefde te bereiken. Ti één vrouw in je leven de moeite waard EM voor te sterven, zoals ook in Het gou- eihet geval is? Wat dat 'iets belangrijks' 'Krabbé over rept, nu precies inhoudt, S het raadselachtige en intrigerende van twnan. Zeker is wel dat hij met Vertraging verbeelding van de lezer op gang heeft ge- en misschien is dat wel zijn grootste dienste. provend I'd juryrapport dat voorzitster Diny van de pakker (Vrij Nederland) gisteren voorlas, P dat het vaststellen van de winnaar een pijke keuze was. Was het dat inderdaad jury die verder bestond uit Aad van Heuvel (KRO), Jacomijn de Raad (de want), Feye Wieringa (Penthouse) en Wekende? Als jurylid mocht ik ervaren toekennen van 25 mille in ieder geval Werst tijdrovende en serieuze aangele gd is. Werkelijk iedere flodder die werd stuurd, kreeg de aandacht alsof het om PWereMthriller ging. Achteraf bleek dat de V vijf minuten klaar had kunnen zijn, Vertraging stond pW iedereen als één op de lijst. wt was op het AW van de eerste Tkornst op 26 1 veel thrillers E?en toen nog ver- Uitgevers «hun boeken per icht mogelijk la- fcj- Bijnen op de Maand van het Span- L, °oek. „Gevolg is wel dat ik u de ko- moet bestoken met gefotokopieer- van boeken die in ieder geval in week 19 in de winkels zullen de secretaris van de Bruna strop aan de juryleden op 7 april. jS u®11 °ok onze enige ergernis," be- v rhiuryvoorzitster bij de bekendma- ®°im "ouunaties op 23 mei, „want le- fe»recht'00® °P ^oet b°eken leinze^s uiet boeken die lezen als een tl mef leeskopieën heeft één merk- Het dikke pakket losse vellen van De broederschap van Tomas Ross nam ie dereen plichtsgetrouw mee naar huis met de belofte van uitgever Fontein (Wim Hazeu) dat op de vereiste datum in mei de roman in de winkel zou liggen. Bij de tweede juryvergade ring bleek dat niemand het boek in wording had uitgelezen: de nieuwe Tomas Ross over de beruchte kapitein Westerling in Bandoeng, werd beoordeeld als een matige thriller die zelfs niet voor nominatie in aanmerking kwam. Of het boos opzet was of niet, zal wel voor altijd geheim blijven, maar uitgeverij Fontein kreeg het niet voor elkaar om de ro man op tijd in de boekhandel te krijgen. Ha zeu stuurde doodleuk een briefje naar de Stichting dat De broederschap volgend jaar gewoon op de groslijst opgenomen kan wor den, in de hoop dat een volgende jury meer heil ziet in de roman. Het juryregelement heeft natuurlijk geen antwoord op deze slink se manoeuvre van de uitgever. Vanuit uitgeverij de Fontein gedacht is het verzoek niet eens zo vreemd. Ook Hazeu weet dat er over geen enkel genre zo verschillend kan worden geoordeeld als over de misdaad roman. De broederschap kreeg van de Vrij Nederland Thriller en Detective Gids het uit zonderlijk hoge aantal van vier sterren en de roman werd uitgeroepen tot Boek van de Week in het KRO-televisieprogramma 'Ik heb al een boek'. Dat Hazeu de roman had terug getrokken als er wel een nominatie voor de Gouden Strop was toegekend, lijkt 'onwaar schijnlijk. Hoe verschillend er over thrillers geoordeeld wordt, bleek ook tijdens de twee jurybijeen komsten. Zo was ik ervan overtuigd dat Staf Schoeters met Ochrana - een historische thriller over de tsaristische geheime dienst aan het einde van de vorige eeuw - een ere plaats verdiende. De overige juryleden zagen er werkelijk niets in. Schreef de re censent van het Brabants Dagblad bij het verschijnen van Het vierkant van de wraak van Pieter Aspe: „Zo'n geslaagde misdaad roman kan niet an ders dan een nomi natie voor de Gouden Strop opleveren. En wie kan Aspe nog afhouden van het winnen van deze prijs?" Het antwoord bleek tijdens het juryoverleg: zo'n 25 andere thrillers eindig den ruim voor Aspe. Meer schrijvers zullen teleurgesteld hebben aangehoord dat hun roman niet bij de geno mineerde vijf behoorde. De werkwijze van de jury was even simpel als doeltreffend: ieder jurylid beoordeelde met behulp van een vijf puntsschaal +/-, -, iedere titel. Afge zien van Vertraging van Tim Krabbé werden genomineerd: Henk Apotheker {De Vrije Sin gel), René Appel (Tegenliggers), Charles den Tex (Dump) en Jacob Vis (De bidsprinkhaan). Zeer verdienstelijke thrillers haalden net niet de nominatie: Rood Rood met Buddy, Bob Mendes met Link en Mensje van Keulen met De rode strik. Met name door deze laatste ro man werd de discussie, die eigenlijk geen dis cussie is, weer gevoerd over het onderscheid tussen de genres. Kan een literaire roman met thrillerachtige elementen in aanmerking ko men voor de Bruna Gouden Strop? Hokjesgeest Bij de uitreiking van de prijs aan Maarten 't Hart vorig jaar, zei de bekroonde: „Ik vind het heel moedig van de jury dat ze de prijs aan mijn boek heeft gegeven. Daarmee heeft ze de hokjesgeest in de Nederlandse literatuur doorbroken." Al in het artikel 'Darwin's vin ken en de detectiveroman' (zomer 1982), later gebundeld in de essaybundel Het eeuwige moment (1983), had hij gewezen op het merk waardig gerezen onderscheid eind vorige eeuw tussen literatuur en misdaadliteratuur: „In de Nederlandse literatuur behoren ver schillende van onze grootste romans onmis kenbaar tot de misdaadliteratuur." Hij somt de titels op, van Een nagelaten bekentenis (Emants) tot De donkere kamer van Damocles (Hermans). De aanslag (september 1982) van Mulisch was toen nog net niet verschenen. René Appel verwoordde het in deze krant (17 juli 1992) even duidelijk: „Ik schrijf psycholo gische thrillers en die hebben bijna altijd een literaire inslag, omdat het genre veronderstelt dat de karaktertekening deugt. Karakterte kening geeft juist de psychologische meer waarde aan een roman en dat is het kenmerk van literatuur." Uitzichtloos De argumenten zijn plausibel, maar de dis cussie is .uitzichtloos. Nog steeds is de mis daadroman het lelijke zusje van die schitte rende bruid en veel lezers en critici zijn nu eenmaal niet te overtuigen van de onzin daar van. Het lijkt een academische kwestie, maar het vervelende is dat het onderscheid zo veel gevolgen heeft. Voor de bekroonde auteur bijvoorbeeld. Uit een publicatie na de bekendmaking van de nominaties begreep ik dat Krabbé zich met gemengde gevoelens door de misdaadlitera tuur geannexeerd ziet. Zijn uitgever Maj Spijker onthulde: „Het had natuurlijk meer voor de hand gelegen als Krabbé met Vertra ging voor de Libris-prijs was genomineerd." Uit het juryrapport is op te maken dat Krab bé nogal schijnt te lijden onder het onder scheid tussen de genres. Het zit hem ook niet mee: na het verschijnen van Het gouden ei (1982) kreeg Krabbé geen aanvullend honora rium van het Fonds voor de Letteren omdat het maar om 'een thrillertje' ging. De Diep- zeeprijs van middelbare scholieren voor Het gouden ei was weliswaar een eer, maar de eerste literaire prijs moest hij nog krijgen. Het duistere onderscheid heeft ook gevolgen voor het samenstellen van de groslijst. Had De genomineerde boeken voor de Gouden Strop 1995 Een sterke mari van Renate Dorrestein niet een kans moeten maken? Van mij hoefde dit boek niet op de lijst - het is een wijdlopige ro man en lang niet zo spannend als sommige re censenten beweerden - maar andere juryle den hadden er wellicht anders over gedacht. Met een eventueel wegvallen van het onder scheid wordt de groslijst van de Bruna Gou den Strop waarschijnlijk dubbel zo lang. Op zich is dat geen probleem, we! dat de onver valste thrillerschrijvers waarschijnlijk geen enkele kans maken op de 25.000 gulden, Daarmee worden ze dubbel gepakt, want de jury's van AKO-, Libris- en welke 'officiële' literaire prijs dan ook, lézen de misdaadro man nu eenmaal niet. Hooguit de psychologische thriller als onder deel van de misdaadroman, maar dat is ver houdingsgewijs een klein segment binnen het genre. Nee, met onderwerpen als drugshandel, com putercriminaliteit, milieufraude en hormo- nenmafia denkt de lezer in eerste instantie niet aan een literaire invulling, maar aan spanning. Opvallend aan de beoordeelde boe ken is dat werkelijk alle vormen van actuele misdaad tegenwoordig in thrillers is terug te vinden. Was een aantal jaren geleden de faction-thril ler in de mode - waar gebeurde doofpot-affai res kregen een thrillerachtig vervolg - de hui dige misdaadschrijvers ontlenen hun materi aal wel aan het voorpaginanieuws, maar het fictiegedeelte overheerst. Goed jaar De jury kon al snel constateren dat het alweer een goed thrillerjaar was. Er waren zowaar tien debutanten op de groslijst vertegenwoor digd, van wie twee het tot een nominatie brachten. Een naam om te onthouden is zeker Charles den Tex, geboren in Australië en nu woonachtig in Amsterdam waar hij als mi lieu-adviseur werkzaam is. Hij schreef zijn roman Dump in het Engels en zorgde, in sa menspraak met zijn broer Gideon, voor een Nederlandse versie. Zoals de titel aangeeft gaat de roman over het ilegaal dumpen van chemisch afval: Alex Duffield volgt zijn vader op bij Duffield Chemicals en raakt verstrikt in een schandalig netwerk van dump-activi teiten op het Zuidamerikaanse en Afrikaanse continent. De andere debutant, Henk Apotheker, zocht het wat dichter bij huis. Tijdens de sloop van een kraakpand wordt een lijk gevonden. Een politie-inspecteur en een ex-bewoner van De Vrije Singel proberen onafhankelijk van el kaar achter de ware toedracht te komen. Wat de ex-bewoner niet weet, is dat andere kra- FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP kers hem een loer proberen te draaien. De overige twee genomineerde boeken zijn volwaardige thrillers. René Appel is voor de vierde keer in de hoogste regionen geëindigd. Nu met Tegenliggers, over de rij-instructeur Martin van Leeuwen die door zijn vrouw wordt verlaten en plotseling in zijn dorp ook nog concurrentie krijgt van een nieuwe rij school. De stoppen slaan op een gegeven mo ment door nadat deze 'doorsnee burger' in een extreme situatie terecht is gekomen. Ook ver dienstelijk is Jacob Vis met De bidsprinkhaan over de (vermeende) zelfmoord van een direc teur van het slachthuis en zijn minnares. Het is zijn tweede politieroman die zich in IJssel- monde afspeelt. Charles den Tex, Henk Apotheker, René Ap pel en Jacob Vis moesten het afleggen tegen Tim Krabbé. Er was niet eens een derde bij eenkomst nodig om, na de bekendmaking van de nominaties, de definitieve winnaar aan te wijzen. Vertraging is de roman met het minste aantal pagina's van de 36 beoordeelde boe ken. „Het lijkt alsof de auteur elk overbodig woord heeft geschrapt en alle andere gewikt en gewogen tot alles precies daar stond waar hij het wilde hebben," vermeldt het juryrap port. Ook daarom is Tim Krabbé de terechte VRIJDAG 23 JUNI 1995 DEEL

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 15