Festival van Vlaanderen pakt uit
%3Ê 1
DE STEM
SCHIJF
Rock 'n roll altijd jarig
Piet van Tellingen baas
van nieuwsredactie Radio
Stilistische mix van tweehonderd concerten tussen juli en oktober
Grote prijs 6Dood op verzoek'
Zandberg-prijs
toegekend aan
Moniek Toebosc
Kendra Smith
Van Morrison
POL
September Fools
Doin' Life
jgÉpSSlt
MUZIEKRECENSIES
Jos van Immerseel dirigeert en soleert daarnaast als pianist
Door Jeanette Vergouwen
Gent - Het Festival van
Vlaanderen zorgt al meer dan
dertig jaar voor concerten in
dorpen en steden in Vlaande
ren. Elk jaar komen er meer
concerten en meer plaatsen
bij. Zeven jaar geleden maak
te de deelname van Zeeuws-
Vlaanderen het Festival met
een internationaal. Dit jaar
wordt zelfs Breda erbij be
trokken. Voor de inwoners
van Noord-Brabant en Zee
land zijn er naast de 18 con
certen in Zeeuws-Vlaanderen
nog een kleine 200 in Vlaan
deren tussen augustus en no
vember.
Volgens de nieuwe voorzitter
Mark Eyskens heeft het festival
in binnen- en buitenland een goe
de naam en is de artistieke uit
straling groot. Hij ziet vele taken
voor het festival en is tevreden
met de autonomie van de acht
festival afdelingen.
„Cultuur en muziek zijn instru
menten van ontroering. Beide
kunnen een aanzet zijn tot meer
solidariteit en meer menselijk
heid," aldus Eyskens. Het festival
heeft de taak om het publiek op
te voeden en dat kan door een
combinatie te brengen van een
voudig toegankelijke muziek en
minder bekende composities. Bo
vendien worden er bruggen ge
slagen naar andere kunstdiscipli
nes zoals literatuur, dans, plasti
sche kunsten en folklore.
De festivalster van 1995 is het
Collegium Vocale dat 25 jaar ge
leden door Philippe Herreweghe
is gesticht. Het zilveren bestaan
wordt met een reeks concerten
gevierd, het merendeel vindt
plaats in Gent en een enkel optre
den in Brussel. Herreweghe
neemt een aantal concerten voor
zijn rekening, maar laat de lei
ding ook over aan specialisten
zoals Ivan Fischer, Sigiswald
Kuijken, Paul van Nevel en Jos
van Immerseel.
Beethoven
Van Immerseel treedt echter ook
op als pianist. Hij is voor het
eerst te horen in een Beethoven-
concert en dit concert luidt zijn
integrale van Beethoven-piano
concerten in. Het festival rond
het Collegium Vocale en de Vier
Temperamenten is tussen 11/9 en
10/10 in Gent.
De muziekliefhebbers kunnen te
recht in de afdelingen Brugge (ju
li) Antwerpen, Mechelen, Gent en
de historische steden (vanaf au
gustus).
De afdeling Antwerpen organi
seert Jazz Middelheim van 11 tot
15 augustus en Laus Polyphoniae
twee van 19 tot 27 augustus. Cen
traal staat in deze reeks de Ant-
Hilversum (anp) - De IKON-documentaire 'Dood op verzoek', i
verslag wordt gedaan van actieve euthanasie, heeft op het televisr
tival van het Canadese Banff de grote prijs gewonnen.
De documentaire van Maarten Nederhorst werd uit 151 inzend»
gekozen tot beste sociale en politieke documentaire van het fetj.
Dat heeft de NOS meegedeeld. Daarenboven werd het programma»
kroond met de Grand Prize van het hele festival.
De dramaproduktie 'Eva' uit het VARA-vierluik over zelfbewust
tieve ouderen, werd in de categorie kort drama uit 31 inzendingen
beste gekozen. In totaal deden 668 televisieprogramma's aan het»
ff-festival mee.
werpse muziekdruk in de 16de
eeuw. Bekende namen als Hubert
Waelrant, Tielman Susato, Plan
tin en Phalesius horen hierbij. In
september zijn er dan nog enkele
losse concerten in de serie Varia.
Het Festival kondigt elk jaar met
trots de serie 'Grote Solisten'
aan. Dit jaar staat het Rotter
dams Philharmonisch Orkest sa
men met I Fiamminghi en the
London Classical Players op het
affiche als grote orkesten, als in
strumentalisten worden pianist
Kocsis en violist Perlman opge
voerd en zwaargewichten'als Lu
ciano Pavarotti, Jessy Norman en
Barbara Hendricks komen even
eens naar de Vlaamse podia.
Jammer voor de Nederlanders
zijn veel van deze concerten in
Brussel. Barbara Hendricks zingt
les nuits d'éte van Berlioz op 25
september in de Festivalhal in
Gent en Pavarotti treedt in het
sportpaleis in Antwerpen op. De
uitvoering van 16 december was
binnen enkele dagen uitverkocht
en daarom komt er een tweede
optreden op 30 december met
speciale kaarten voor jongeren
onder 26 jaar die voor 300 B.Fr.
Pavarotti kunnen horen.
Clavecimbel
De afdeling Brugge program
meert het elfde clavecimbelcon-
cours en de vijfde wedstrijd pia
noforte van 29 juli tot 5 augustus.
foto's de stem
De middag- en avondconcerten
met verschillende thema's waar
onder 19de eeuwse pianolitera
tuur, de Barokgrootheden Bach,
Telemann en Handel, Spaanse,
Italiaanse en Provengaalse pro
ducties en natuurlijk de dit jaar
gevierde componist Henri Purcell
vinden plaats tot 13 augustus.
Van 1 tot 5 augustus is er boven
dien een tentoonstelling in de
Hallen van het belfort van Brug
ge met medewerking van zestig
Europese en Amerikaanse instru
mentenbouwers en uitgevers en
er komt een seminarie rond de
realisatie van de basso continuo.
In Mechelen loopt het festivalsei-
Luciano Pavarotti zingt in het Antwerpse Sportpaleis foto epa
zoen van 20 augustus tot 29 okto
ber met o.a. concerten in Meche
len, Turnhout, Averbode en
Hoogstraten. Ook hier buiten
landse orkesten en muziek in het
populair klassieke genre, maar
ook aandacht voor Vlaamse com
posities en hedendaagse muziek.
Marcel Koeken van Mechelen in
troduceerde een nieuwe term:
„Cultuur moet entertainment
zijn tegenwoordig anders krijg je
de zalen niet meer vol. Wij spre
ken daarom over cultainment."
Het programma van het Festival
Gent en de historische steden
opent met een happening. Binnen
de feestelijke mix reiken klassie
ke en populaire muziek elkaar de
hand.
Op zaterdag 9 september vanaf
15.00 uur zijn er diverse optre
dens, van 13de eeuwse klooster-
muziek via gambist Jordi Savall
tot en met ud-speler Bashir. Deze
dag valt samen met Open Monu
mentendag en daarom worden
verschillende gebouwen ge
bruikt.
Het centrum van de actie is dit
jaar op het Sint Baafsplein. In de
andere concerten in Gent e.o.
wordt aandacht besteed aan het
thema: invloed van volksmuziek
op kunstmuziek.
Brochures en inlichtingen over
het Festival van Vlaanderen zijn
te verkrijgen op het telefoonnum
mer 00-32.9.2337788.
Een van de grote solisten tijdens het Festival van Vlaanderen is
de sopraan Barbara Hendricks
Door Will Kester
Het is zo simpel als wat. Rock 'n roll begon op 12 april 1SJ
toen Bill Haley 'Rock around the clock' opnam. Dat sta*
als een huis. Maar wanneer het over het vervolg gaat, c
wordt het wat gecompliceerder.
Want voor sommigen eindigde
de rock 'n roll op 3 februari
1959, toen in Iowa een vlieg
tuig neerstortte met aan boord
onder anderen Buddy Holly,
Ritchie Valens en The Big Bop
per. Voor Don MacLean bij
voorbeeld, zoals hij in Ameri
can Pie bezingt.
Voor de meesten is rock 'n roll
echter iets blijvends. Rock 'n
roll is here to stay zingt Neil
Young natuurlijk niet voor
niets. Hoe dan ook, rock 'n roll
is niet meer weg te denken.
John van der Veer schreef er
een leuk boekje over waarin hij
een aantal coryfeeën aan bod
laat komen.
Te beginnen natuurlijk met
Bill Haley. Rock around the
clock werd pas een jaar na op
name een hit, toen het werd ge
bruikt als intro van de film
Blackboard Jungle, een drama
over geweld op het schoolplein.
Meer dan twee miljoen exem
plaren werden ervan verkocht
en Haley's kostje was gekocht.
Maar twee jaar later, in 1957
was het al weer voorbij met
zijn roem. In 1981 stierf Bill
Haley op 55-jarige leeftijd als
een verbitterd man met een
door de drank verwoest lijf.
En neem Chuck Berry, or
wiens Roll over Beethoven
Rock 'n roll music zich 1
Beatles later zouden ontfei
men. Berry kwam op een daji
'55 naar Nashville om
treden. Toen hij zich bij
concertzaal meldde en zj'
naam noemde kreeg hij ielfc'
lijk te horen: „Jij bent Chi:
Berry niet. Chuck Ben)
blank." Het optreden ging a
door.
Zo dist Van der Veer eengi
aantal anecdotes op. Over P-
Boone, het conservatieve ut
woord op al die perverser:
'n roll; over Jerry Lee Lef
over de maffe deejay Al1
Freed, die de term 'rock a
roll' heeft uitgevonden. Hap;
Birthday Rock 'n Roll htt
van der Veer als titel
ven aan zijn boekje, dat alt
verkrijgbaar is in combinati
met de gelijknamige cd waai:
28 klassiekers. Het is een tijd
loze titel, want rock 'nr
immers elke dag jarig.
'Happy Birthday Rock 'n t
door John van der Veer. U'
BZZT6H. 29,95 (ind. cd),
leen verkrijgbaar bij Freel;
cord Shop/Fame.
Hilversum (anp) - Piet van Tel
lingen wordt hoofdredacteur van
de nieuwsredactie van Radio 1.
De nieuw te vormen redactie ver
zorgt met ingang van september
dagelijks het nieuws tijdens de
piek-uren.
De redactie zal bestaan uit 90
volledige banen en is verant
woordelijk voor het nieuws van 7
tot 9 's ochtends, 12 tot 2 's mid
dags en 5 tot 7 's avonds.
De meerderheid van de omroep
verenigingen was ongelukkig met
de keuze van het NOS-bestuur
voor het piekurenmodel. In het
eerder gelanceerde clustermodel
zou de identiteit van de omroe
pen beter tot uitdrukking kunnen
worden gebracht.
Piet van Tellingen (53) werkt
sinds 1982 bij de omroep. Hij was
eindredacteur van Hier en Nu-
radio, waarnemend hoofd van de
radiodienst en manager informa
tieve programma's bij de NCRV.
Sinds oktober 1993 is hij zender
coördinator van Radio 1. Voor
zijn loopbaan bij de omroep was
hij onder meer voorlichter vï
Tweede-Kamerfractie van
CDA.
Amsterdam (anp)-DeSatÊ
prijs 1995 voor beeldende te
gaat naar de uit Breda afkc
ge Moniek Toebosch, voor 1
project De Engelenzender,
prijs van het Amsterdamse!
voor de Kunst bedraagt li-
gulden. De Engelenzender it
radioproject dat 1 oktober'M-
gon. Wie met de auto over de
Enkhuizen-Lelystad rijdt
radio afstemt op FM 98.0,
engelengezang en daardoor,
de woorden geloof, hoop ai
de.
Daardoor wordt volgens
het alledaagse autorijder
vormd tot een
ring van ruimte.
HET MUZIKALE verleden van
Kendra Smith bevat groepsna-
men als The Dream Syndicate
(ze zat in de originele bezetting
en verliet in '83 die band), Rain
Parade, Opal en Guild of the
Temporal Adventurer.
Met Five ways of disappearing is
Smith aan het eerste plaatpro-
dukt onder eigen naam toe. Het
is een opvallende cd geworden
waarop je een zangeres hoort die
zich deels door de psychedeli
sche muziek van eind jaren '60
lijkt te bewegen. Namen als Syd
Barrett, Nico, Incredible String
Band en Pearls Before Swine
dringen zich op als je de sfeer
van Kendra's muziek probeert te
duiden.
Soms klinkt Kendra wat moder
ner en dan kiest ze voor sobere
wave-muziek die herinneringen
aan de doem-muziek oproept.
Een enkele keer, zoals in Mag
gots, is er sprake van bedrieglijk
simpel klinkende folk.
Ze begeleidt zich zelf op merk
waardige instrumenten als de
doembek (een soort trommel),
harmonium en pomp-orgel, pakt
soms de gitaar om er monotone
klanken uit te halen en ze om
ringt zich met letterlijk en fi
guurlijk gelijkgestemde muzi
kanten.
De songtitels zijn bloemrijk (Au
relia, Bohemian zebulon, Valley
of the morning sun, Bold marau
der) en de teksten zijn navenant
en soms op het hallucinerende
af.
Five ways of disappearing is een
intrigerende plaat met zowel in
tekst als in muziek vele verschil
lende lagen en stemmingen. Niet
dat het een moeilijke cd is, maar
je moet als luisteraar wel de be
reidheid hebben om in de muzi
kale belevingswereld van Ken
dra Smith binnen te treden. Doe
je dat, dan is muzikaal avontuur
je deel. (4AD, Play It Again Sam)
WIM VAN LEEST
'I'M A SONGWRITER', zingt
Van Morrison op zijn nieuwe cd
Days like this. En inderdaad,
liedjes schrijven kan de kleine
Ier als de beste. In het verleden
leverde dat geniale platen op,
zoals Astral Weeks en Common
One. De laatste jaren heeft Van
the Man minder opzienbarende
muziek gemaakt, maar wat hij
ook liet horen, het had altijd
kwaliteit.
De lijn van de laatste jaren zet
Morrison door op zijn nieuwe
plaat: geen verrassingen, wel
fraaie songs. Moeiteloos schudt
hij soulvolle nummers uit zijn
mouw: van de pakkende opener
Perfect Fit - waarin hij zijn
nieuwe liefde bezingt - tot de af
sluitende ballad In the After
noon.
Hoewel hij in het nummer Rus
sian Roulette laat weten nog wel
met de nodige angsten en onze
kerheden te kampen, laat de he
le cd een opgetogen Van Moris-
son horen. De nummers zijn
stijlvol gecomponeerd en vooral
het blaaswerk (merendeels gear
rangeerd door good old Pee Wee
Ellis) is perfect.
Hier en daar dreigt de muziek
Minder boeiend zijn over het al
gemeen de rustige (piano)num-
mers die tamelijk obligaat zijn.
Gelukkig beschikt Doin' life
over Terezka van de Goorbergh.
Deze 18-jarige zangeres klinkt
met haar prachtige, hoge stem
als een engelachtig hippiemeisje.
Haar Joni Mitchell-achtige zang
maakt ook de simpele nummers
het beluisteren waard.
Van de Goorberg is de vocale
troef van Doin' Life. De groep
zou er verstandig aan doen haar
nog prominenter in te zetten,
want Winkelman is op zangge-
bied veel minder bedreven. Ook
ben ik benieuwd, wat Doin' Life
klaar zou spelen als de cd pro
fessioneler geproduceerd zou
worden. De band kan wel van
een puur geluid spreken, maar
deze muziek past een verfijndere
benadering.
Met een betere produktie en een
kritischer nummerkeuze, zou
Forgive me Father een pracht-cd
kunnen zijn. Nu is het goede vin
geroefening die naar meer
smaakt. Maar Doin' Life is met
zijn frisse geluid hoe dan ook een
aanwinst voor de door traditio
nele cover- en bluesrockbands
gedomineerde Bredase muziek-
scene. (Eigen beheer, info: DE-
MA-produkties 076-713661)
PAUL VERLINDEN
ONDERGETEKENDE WENST
voorlopig 'nog' niet opgenomen
te worden in the Parade of Lo
sers. Achter POL gaat een
vreemd Amerikaans kwartet
schuil dat een debuut-album
valt het allemaal nog wel W
Hadden de heren van POL*
een positievere kijk op deml'
schappij. Voor mij hoeft hetait
maal niet. Fuck you POL! fi
KAREL VAN DERF®
MIJN KRITIEK op de eerste
van September Fools wis
speelduur. Of deze groep
Oost-Brabant deze kritiek
harte heeft genomen weet
niet, maar de titelloze opvot
van Money Honey duurt
meer dan een half uur
Technisch gesproken nu»;
misschien spreken van een
cd, maar wat mij betreft is -
tweede September Fools*
zeker een volwaardig produt
noemen. September Fools,1
als creatief middelpunt s
ger/gitarist/songwriter
Mathijssen maakt stevige rei»
rock die teruggrijpt op de®'
tiger jaren. Een vergelijking'
bijvoorbeeld The Black Cw
gaat zeker op. September
bevat zeven eigen compos'11®"
een haast onherkenbare-
van Tom Waits Going out
Beste nummer is 1.
maar ook het andere eif5en"!(3
riaal mag er zeker zijn. Sep
ber Fools is een hecht gez®
dat grossiert in sterke mel°
en waarvan we in de toe»
zeker nog veel zullen hor®
gen beheer)
De officiële cd-presentatie vlf
vrijdag 23 juni om 'Aj
plaatsin De Bakkerij w Ze*1
gen. Kv)
wat gezapig te worden, met na
me als er een truttige gitaar- of
orgelsolo bezig is, maar juist op
die 'gevaarlijke' momenten be
gint Morrison weer te grommen
of laat Pee Wee Ellis de blazers
even flink stuiteren.
Zoals gezegd Days like this is
niet opzienbarend, maar een ge
wone, mooie Van Morrison-cd.
Maar zolang de Ier gewone,
mooie cd's blijft maken, hand
haaft hij zich moeiteloos in de
eredivisie van de popmuziek.
(Exile/Polydor)
PAUL VERLINDEN
ZE DURVEN wel, de Bredase
studenten die samen de groep
Doin' Life vormen. Waar een be
ginnend bandje vaak blij is vijf
nummers bijeen te schrijven om
zo een mini-cd te vullen, kwakt
Doin' Life er op de debuut-cd,
Forgive me Father, gelijk 61 mi
nuten muziek tegen aan. Als dat
maar goed gaat...
Nu blijkt een uur inderdaad te
lang, maar dat is niet zo erg
want in die tijd kom je genoeg
geslaagde nummers tegen om de
rit met plezier uit te zitten. Doin'
Life maakt melodieuze, orginele,
popsongs met een hoog sixties-
gehalte. Soms klinken de num
mers een beetje jazzy en hier en
daar zweeft er een vleugje folk
door.
Spil van de groep is de 22-jarige
zanger/gitarist/componist Erik
Winkelman. Met name het com
poneren gaat het hem goed af,
want de meeste liedjes zijn goed
opgebouwd en zitten vol verras
sende tempowisselingen. Dat le
vert fraaie beatleske nummers
als Higher Grounds, I know
what you did en People Drown.
September Fools: belofte voor de toekomst. foto billy van dal
„Zo'n laag uitgesneden
badpak is gewoon niet praktisch.
Je moet er toch in kunnen bewegen zonder
dat je het constant omhoog moet trekken"
Bellatrix van Wingerden,
strandwacht te Ouddorp
WOENSDAG 21 JUNI 1995
deel
heeft afgeleverd met een ex
treem hoog fuck you-gehalte.
Da Skunk, A-Man, Loopiss en
Tiny Jesus lijken boos te zijn,
heel boos op alles en iedereen en
dat laten ze horen ook op hun
gelijknamige debuut.
Vloekend en tierend bromt het
gezelschap zich een weg door de
vijftien nummers, niets en nie
mand ontziend.
Vijftien hardcore nummers 'sie
ren' dit album, waaronder The
Tubes-cover White punks on do
pe. Dit nummer werd opgeno
men nadat ze, zoals de bandle
den het zelf uitleggen, half Ja
maica hadden opgerookt. Enige
positieve song op POL is STD
(Sexually Transmitted Disease)
waarin condoomgebruik wordt
aanbevolen. De rest van het ma
teriaal is louter zwartgallig.
Kijk rond je heen, de wereld
wordt er niet vrolijker op, maar
met een beetje positieve inbreng