Festival van Vlaanderen pakt uit %3Ê 1 DE STEM SCHIJF Rock 'n roll altijd jarig Piet van Tellingen baas van nieuwsredactie Radio Stilistische mix van tweehonderd concerten tussen juli en oktober Grote prijs 6Dood op verzoek' Zandberg-prijs toegekend aan Moniek Toebosc Kendra Smith Van Morrison POL September Fools Doin' Life jgÉpSSlt MUZIEKRECENSIES Jos van Immerseel dirigeert en soleert daarnaast als pianist Door Jeanette Vergouwen Gent - Het Festival van Vlaanderen zorgt al meer dan dertig jaar voor concerten in dorpen en steden in Vlaande ren. Elk jaar komen er meer concerten en meer plaatsen bij. Zeven jaar geleden maak te de deelname van Zeeuws- Vlaanderen het Festival met een internationaal. Dit jaar wordt zelfs Breda erbij be trokken. Voor de inwoners van Noord-Brabant en Zee land zijn er naast de 18 con certen in Zeeuws-Vlaanderen nog een kleine 200 in Vlaan deren tussen augustus en no vember. Volgens de nieuwe voorzitter Mark Eyskens heeft het festival in binnen- en buitenland een goe de naam en is de artistieke uit straling groot. Hij ziet vele taken voor het festival en is tevreden met de autonomie van de acht festival afdelingen. „Cultuur en muziek zijn instru menten van ontroering. Beide kunnen een aanzet zijn tot meer solidariteit en meer menselijk heid," aldus Eyskens. Het festival heeft de taak om het publiek op te voeden en dat kan door een combinatie te brengen van een voudig toegankelijke muziek en minder bekende composities. Bo vendien worden er bruggen ge slagen naar andere kunstdiscipli nes zoals literatuur, dans, plasti sche kunsten en folklore. De festivalster van 1995 is het Collegium Vocale dat 25 jaar ge leden door Philippe Herreweghe is gesticht. Het zilveren bestaan wordt met een reeks concerten gevierd, het merendeel vindt plaats in Gent en een enkel optre den in Brussel. Herreweghe neemt een aantal concerten voor zijn rekening, maar laat de lei ding ook over aan specialisten zoals Ivan Fischer, Sigiswald Kuijken, Paul van Nevel en Jos van Immerseel. Beethoven Van Immerseel treedt echter ook op als pianist. Hij is voor het eerst te horen in een Beethoven- concert en dit concert luidt zijn integrale van Beethoven-piano concerten in. Het festival rond het Collegium Vocale en de Vier Temperamenten is tussen 11/9 en 10/10 in Gent. De muziekliefhebbers kunnen te recht in de afdelingen Brugge (ju li) Antwerpen, Mechelen, Gent en de historische steden (vanaf au gustus). De afdeling Antwerpen organi seert Jazz Middelheim van 11 tot 15 augustus en Laus Polyphoniae twee van 19 tot 27 augustus. Cen traal staat in deze reeks de Ant- Hilversum (anp) - De IKON-documentaire 'Dood op verzoek', i verslag wordt gedaan van actieve euthanasie, heeft op het televisr tival van het Canadese Banff de grote prijs gewonnen. De documentaire van Maarten Nederhorst werd uit 151 inzend» gekozen tot beste sociale en politieke documentaire van het fetj. Dat heeft de NOS meegedeeld. Daarenboven werd het programma» kroond met de Grand Prize van het hele festival. De dramaproduktie 'Eva' uit het VARA-vierluik over zelfbewust tieve ouderen, werd in de categorie kort drama uit 31 inzendingen beste gekozen. In totaal deden 668 televisieprogramma's aan het» ff-festival mee. werpse muziekdruk in de 16de eeuw. Bekende namen als Hubert Waelrant, Tielman Susato, Plan tin en Phalesius horen hierbij. In september zijn er dan nog enkele losse concerten in de serie Varia. Het Festival kondigt elk jaar met trots de serie 'Grote Solisten' aan. Dit jaar staat het Rotter dams Philharmonisch Orkest sa men met I Fiamminghi en the London Classical Players op het affiche als grote orkesten, als in strumentalisten worden pianist Kocsis en violist Perlman opge voerd en zwaargewichten'als Lu ciano Pavarotti, Jessy Norman en Barbara Hendricks komen even eens naar de Vlaamse podia. Jammer voor de Nederlanders zijn veel van deze concerten in Brussel. Barbara Hendricks zingt les nuits d'éte van Berlioz op 25 september in de Festivalhal in Gent en Pavarotti treedt in het sportpaleis in Antwerpen op. De uitvoering van 16 december was binnen enkele dagen uitverkocht en daarom komt er een tweede optreden op 30 december met speciale kaarten voor jongeren onder 26 jaar die voor 300 B.Fr. Pavarotti kunnen horen. Clavecimbel De afdeling Brugge program meert het elfde clavecimbelcon- cours en de vijfde wedstrijd pia noforte van 29 juli tot 5 augustus. foto's de stem De middag- en avondconcerten met verschillende thema's waar onder 19de eeuwse pianolitera tuur, de Barokgrootheden Bach, Telemann en Handel, Spaanse, Italiaanse en Provengaalse pro ducties en natuurlijk de dit jaar gevierde componist Henri Purcell vinden plaats tot 13 augustus. Van 1 tot 5 augustus is er boven dien een tentoonstelling in de Hallen van het belfort van Brug ge met medewerking van zestig Europese en Amerikaanse instru mentenbouwers en uitgevers en er komt een seminarie rond de realisatie van de basso continuo. In Mechelen loopt het festivalsei- Luciano Pavarotti zingt in het Antwerpse Sportpaleis foto epa zoen van 20 augustus tot 29 okto ber met o.a. concerten in Meche len, Turnhout, Averbode en Hoogstraten. Ook hier buiten landse orkesten en muziek in het populair klassieke genre, maar ook aandacht voor Vlaamse com posities en hedendaagse muziek. Marcel Koeken van Mechelen in troduceerde een nieuwe term: „Cultuur moet entertainment zijn tegenwoordig anders krijg je de zalen niet meer vol. Wij spre ken daarom over cultainment." Het programma van het Festival Gent en de historische steden opent met een happening. Binnen de feestelijke mix reiken klassie ke en populaire muziek elkaar de hand. Op zaterdag 9 september vanaf 15.00 uur zijn er diverse optre dens, van 13de eeuwse klooster- muziek via gambist Jordi Savall tot en met ud-speler Bashir. Deze dag valt samen met Open Monu mentendag en daarom worden verschillende gebouwen ge bruikt. Het centrum van de actie is dit jaar op het Sint Baafsplein. In de andere concerten in Gent e.o. wordt aandacht besteed aan het thema: invloed van volksmuziek op kunstmuziek. Brochures en inlichtingen over het Festival van Vlaanderen zijn te verkrijgen op het telefoonnum mer 00-32.9.2337788. Een van de grote solisten tijdens het Festival van Vlaanderen is de sopraan Barbara Hendricks Door Will Kester Het is zo simpel als wat. Rock 'n roll begon op 12 april 1SJ toen Bill Haley 'Rock around the clock' opnam. Dat sta* als een huis. Maar wanneer het over het vervolg gaat, c wordt het wat gecompliceerder. Want voor sommigen eindigde de rock 'n roll op 3 februari 1959, toen in Iowa een vlieg tuig neerstortte met aan boord onder anderen Buddy Holly, Ritchie Valens en The Big Bop per. Voor Don MacLean bij voorbeeld, zoals hij in Ameri can Pie bezingt. Voor de meesten is rock 'n roll echter iets blijvends. Rock 'n roll is here to stay zingt Neil Young natuurlijk niet voor niets. Hoe dan ook, rock 'n roll is niet meer weg te denken. John van der Veer schreef er een leuk boekje over waarin hij een aantal coryfeeën aan bod laat komen. Te beginnen natuurlijk met Bill Haley. Rock around the clock werd pas een jaar na op name een hit, toen het werd ge bruikt als intro van de film Blackboard Jungle, een drama over geweld op het schoolplein. Meer dan twee miljoen exem plaren werden ervan verkocht en Haley's kostje was gekocht. Maar twee jaar later, in 1957 was het al weer voorbij met zijn roem. In 1981 stierf Bill Haley op 55-jarige leeftijd als een verbitterd man met een door de drank verwoest lijf. En neem Chuck Berry, or wiens Roll over Beethoven Rock 'n roll music zich 1 Beatles later zouden ontfei men. Berry kwam op een daji '55 naar Nashville om treden. Toen hij zich bij concertzaal meldde en zj' naam noemde kreeg hij ielfc' lijk te horen: „Jij bent Chi: Berry niet. Chuck Ben) blank." Het optreden ging a door. Zo dist Van der Veer eengi aantal anecdotes op. Over P- Boone, het conservatieve ut woord op al die perverser: 'n roll; over Jerry Lee Lef over de maffe deejay Al1 Freed, die de term 'rock a roll' heeft uitgevonden. Hap; Birthday Rock 'n Roll htt van der Veer als titel ven aan zijn boekje, dat alt verkrijgbaar is in combinati met de gelijknamige cd waai: 28 klassiekers. Het is een tijd loze titel, want rock 'nr immers elke dag jarig. 'Happy Birthday Rock 'n t door John van der Veer. U' BZZT6H. 29,95 (ind. cd), leen verkrijgbaar bij Freel; cord Shop/Fame. Hilversum (anp) - Piet van Tel lingen wordt hoofdredacteur van de nieuwsredactie van Radio 1. De nieuw te vormen redactie ver zorgt met ingang van september dagelijks het nieuws tijdens de piek-uren. De redactie zal bestaan uit 90 volledige banen en is verant woordelijk voor het nieuws van 7 tot 9 's ochtends, 12 tot 2 's mid dags en 5 tot 7 's avonds. De meerderheid van de omroep verenigingen was ongelukkig met de keuze van het NOS-bestuur voor het piekurenmodel. In het eerder gelanceerde clustermodel zou de identiteit van de omroe pen beter tot uitdrukking kunnen worden gebracht. Piet van Tellingen (53) werkt sinds 1982 bij de omroep. Hij was eindredacteur van Hier en Nu- radio, waarnemend hoofd van de radiodienst en manager informa tieve programma's bij de NCRV. Sinds oktober 1993 is hij zender coördinator van Radio 1. Voor zijn loopbaan bij de omroep was hij onder meer voorlichter vï Tweede-Kamerfractie van CDA. Amsterdam (anp)-DeSatÊ prijs 1995 voor beeldende te gaat naar de uit Breda afkc ge Moniek Toebosch, voor 1 project De Engelenzender, prijs van het Amsterdamse! voor de Kunst bedraagt li- gulden. De Engelenzender it radioproject dat 1 oktober'M- gon. Wie met de auto over de Enkhuizen-Lelystad rijdt radio afstemt op FM 98.0, engelengezang en daardoor, de woorden geloof, hoop ai de. Daardoor wordt volgens het alledaagse autorijder vormd tot een ring van ruimte. HET MUZIKALE verleden van Kendra Smith bevat groepsna- men als The Dream Syndicate (ze zat in de originele bezetting en verliet in '83 die band), Rain Parade, Opal en Guild of the Temporal Adventurer. Met Five ways of disappearing is Smith aan het eerste plaatpro- dukt onder eigen naam toe. Het is een opvallende cd geworden waarop je een zangeres hoort die zich deels door de psychedeli sche muziek van eind jaren '60 lijkt te bewegen. Namen als Syd Barrett, Nico, Incredible String Band en Pearls Before Swine dringen zich op als je de sfeer van Kendra's muziek probeert te duiden. Soms klinkt Kendra wat moder ner en dan kiest ze voor sobere wave-muziek die herinneringen aan de doem-muziek oproept. Een enkele keer, zoals in Mag gots, is er sprake van bedrieglijk simpel klinkende folk. Ze begeleidt zich zelf op merk waardige instrumenten als de doembek (een soort trommel), harmonium en pomp-orgel, pakt soms de gitaar om er monotone klanken uit te halen en ze om ringt zich met letterlijk en fi guurlijk gelijkgestemde muzi kanten. De songtitels zijn bloemrijk (Au relia, Bohemian zebulon, Valley of the morning sun, Bold marau der) en de teksten zijn navenant en soms op het hallucinerende af. Five ways of disappearing is een intrigerende plaat met zowel in tekst als in muziek vele verschil lende lagen en stemmingen. Niet dat het een moeilijke cd is, maar je moet als luisteraar wel de be reidheid hebben om in de muzi kale belevingswereld van Ken dra Smith binnen te treden. Doe je dat, dan is muzikaal avontuur je deel. (4AD, Play It Again Sam) WIM VAN LEEST 'I'M A SONGWRITER', zingt Van Morrison op zijn nieuwe cd Days like this. En inderdaad, liedjes schrijven kan de kleine Ier als de beste. In het verleden leverde dat geniale platen op, zoals Astral Weeks en Common One. De laatste jaren heeft Van the Man minder opzienbarende muziek gemaakt, maar wat hij ook liet horen, het had altijd kwaliteit. De lijn van de laatste jaren zet Morrison door op zijn nieuwe plaat: geen verrassingen, wel fraaie songs. Moeiteloos schudt hij soulvolle nummers uit zijn mouw: van de pakkende opener Perfect Fit - waarin hij zijn nieuwe liefde bezingt - tot de af sluitende ballad In the After noon. Hoewel hij in het nummer Rus sian Roulette laat weten nog wel met de nodige angsten en onze kerheden te kampen, laat de he le cd een opgetogen Van Moris- son horen. De nummers zijn stijlvol gecomponeerd en vooral het blaaswerk (merendeels gear rangeerd door good old Pee Wee Ellis) is perfect. Hier en daar dreigt de muziek Minder boeiend zijn over het al gemeen de rustige (piano)num- mers die tamelijk obligaat zijn. Gelukkig beschikt Doin' life over Terezka van de Goorbergh. Deze 18-jarige zangeres klinkt met haar prachtige, hoge stem als een engelachtig hippiemeisje. Haar Joni Mitchell-achtige zang maakt ook de simpele nummers het beluisteren waard. Van de Goorberg is de vocale troef van Doin' Life. De groep zou er verstandig aan doen haar nog prominenter in te zetten, want Winkelman is op zangge- bied veel minder bedreven. Ook ben ik benieuwd, wat Doin' Life klaar zou spelen als de cd pro fessioneler geproduceerd zou worden. De band kan wel van een puur geluid spreken, maar deze muziek past een verfijndere benadering. Met een betere produktie en een kritischer nummerkeuze, zou Forgive me Father een pracht-cd kunnen zijn. Nu is het goede vin geroefening die naar meer smaakt. Maar Doin' Life is met zijn frisse geluid hoe dan ook een aanwinst voor de door traditio nele cover- en bluesrockbands gedomineerde Bredase muziek- scene. (Eigen beheer, info: DE- MA-produkties 076-713661) PAUL VERLINDEN ONDERGETEKENDE WENST voorlopig 'nog' niet opgenomen te worden in the Parade of Lo sers. Achter POL gaat een vreemd Amerikaans kwartet schuil dat een debuut-album valt het allemaal nog wel W Hadden de heren van POL* een positievere kijk op deml' schappij. Voor mij hoeft hetait maal niet. Fuck you POL! fi KAREL VAN DERF® MIJN KRITIEK op de eerste van September Fools wis speelduur. Of deze groep Oost-Brabant deze kritiek harte heeft genomen weet niet, maar de titelloze opvot van Money Honey duurt meer dan een half uur Technisch gesproken nu»; misschien spreken van een cd, maar wat mij betreft is - tweede September Fools* zeker een volwaardig produt noemen. September Fools,1 als creatief middelpunt s ger/gitarist/songwriter Mathijssen maakt stevige rei» rock die teruggrijpt op de®' tiger jaren. Een vergelijking' bijvoorbeeld The Black Cw gaat zeker op. September bevat zeven eigen compos'11®" een haast onherkenbare- van Tom Waits Going out Beste nummer is 1. maar ook het andere eif5en"!(3 riaal mag er zeker zijn. Sep ber Fools is een hecht gez® dat grossiert in sterke mel° en waarvan we in de toe» zeker nog veel zullen hor® gen beheer) De officiële cd-presentatie vlf vrijdag 23 juni om 'Aj plaatsin De Bakkerij w Ze*1 gen. Kv) wat gezapig te worden, met na me als er een truttige gitaar- of orgelsolo bezig is, maar juist op die 'gevaarlijke' momenten be gint Morrison weer te grommen of laat Pee Wee Ellis de blazers even flink stuiteren. Zoals gezegd Days like this is niet opzienbarend, maar een ge wone, mooie Van Morrison-cd. Maar zolang de Ier gewone, mooie cd's blijft maken, hand haaft hij zich moeiteloos in de eredivisie van de popmuziek. (Exile/Polydor) PAUL VERLINDEN ZE DURVEN wel, de Bredase studenten die samen de groep Doin' Life vormen. Waar een be ginnend bandje vaak blij is vijf nummers bijeen te schrijven om zo een mini-cd te vullen, kwakt Doin' Life er op de debuut-cd, Forgive me Father, gelijk 61 mi nuten muziek tegen aan. Als dat maar goed gaat... Nu blijkt een uur inderdaad te lang, maar dat is niet zo erg want in die tijd kom je genoeg geslaagde nummers tegen om de rit met plezier uit te zitten. Doin' Life maakt melodieuze, orginele, popsongs met een hoog sixties- gehalte. Soms klinken de num mers een beetje jazzy en hier en daar zweeft er een vleugje folk door. Spil van de groep is de 22-jarige zanger/gitarist/componist Erik Winkelman. Met name het com poneren gaat het hem goed af, want de meeste liedjes zijn goed opgebouwd en zitten vol verras sende tempowisselingen. Dat le vert fraaie beatleske nummers als Higher Grounds, I know what you did en People Drown. September Fools: belofte voor de toekomst. foto billy van dal „Zo'n laag uitgesneden badpak is gewoon niet praktisch. Je moet er toch in kunnen bewegen zonder dat je het constant omhoog moet trekken" Bellatrix van Wingerden, strandwacht te Ouddorp WOENSDAG 21 JUNI 1995 deel heeft afgeleverd met een ex treem hoog fuck you-gehalte. Da Skunk, A-Man, Loopiss en Tiny Jesus lijken boos te zijn, heel boos op alles en iedereen en dat laten ze horen ook op hun gelijknamige debuut. Vloekend en tierend bromt het gezelschap zich een weg door de vijftien nummers, niets en nie mand ontziend. Vijftien hardcore nummers 'sie ren' dit album, waaronder The Tubes-cover White punks on do pe. Dit nummer werd opgeno men nadat ze, zoals de bandle den het zelf uitleggen, half Ja maica hadden opgerookt. Enige positieve song op POL is STD (Sexually Transmitted Disease) waarin condoomgebruik wordt aanbevolen. De rest van het ma teriaal is louter zwartgallig. Kijk rond je heen, de wereld wordt er niet vrolijker op, maar met een beetje positieve inbreng

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 18