Mooie bruiloftsdromen in duigen
p
Keurige familie in een verloederd Los Angeles
Surrealistische wereld van Dali in Amsterdam
'Overheid bemoeit zich te veel met televisiemarkt'
DE STEM
UITGIDS
D4
te welkom I
Collectie etsen
,/an Rembrandt
js te leasen
I jjisterdam (anp) - De Amster-
1 se kunsthandel Van Rossum
Voorselecties
van Cameretten
1 Brabant
Strekenfestival in
Openluchtmuseum
Leuke Australische soap in 'Muriel's Wedding'
Aardige komedie 'The Brady Bunch Movie'
nominaties
Gouden Gids-prijs
NCRV wil zekerheid
over omroep in
volgende eeuw
Oud-radioreporter
Herman Fikkert
(76) overleden
DONDERDAG 15 JUNI 1995
0 heeft een collectie van 45
ijlsen van Rembrandt aange
hecht. De etsen zullen deel uit
I jaken van het kunstfonds Mae-
Las The Portfolio.
ij pe collectie is afkomstig van een
I Nederlandse particuliere verza-
j jjelaar en werd aangeboden door
kunsthandelaar uit Voor-
I schoten.
je etsen zullen worden voorzien
van onderzoeksrapporten van de
[foundation for Paper Research,
t jaarna ze door Maecenas kun-
hen worden geleased aan het Ne
derlandse bedrijfsleven. De col
latie kan daarmee behouden
I ilijven voor het Nederlands
I kunstbezit.
van onze kunstredactie
Bieda - Stichting Cameretten,
organisatrice van het jaarlijkse
cabaretfestival in Rotterdam,
houdt in september twee voorse
lecties in Brabant. Op 12 septem
ber in het Chassé Theater in Bre
da en op 30 september in Zaal 16
ai Tilburg. Aankomende klein
kunstenaars kunnen zich hier
presenteren en zoals de stichting
meldt 'tussen de schuifdeuren
vandaan komen.'
Wie minimaal een half uur caba
ret op het podium kan brengen en
een eerste stap wil zetten in een
serieuze cabaretcarrière kan zich
vanaf nu inschrijven voor het
dertigste Cameretten cabaretfes
tival, dat van 22 tot en met 25 no
vember in Rotterdam wordt ge-
hiden. De inschrijvingsperiode
loopt tot 13 september.
De afgelopen 29 jaar is Cameret
ten uitgegroeid tot de graadmeter
voor aankomend talent, een vier
daags festival met doorgaans een
rijke oogst. Bijna alle gevestigde
cabaretiers en de op dit moment
succesvolle jonge cabaretgenera
tie zijn uit dit festival voortgeko-
nen.
Wie belangstelling heeft, kan
J ach inschrijven en informatie
I krijgen bij de Stichting Cameret-
I Sen, Kruiskade 10, 3012 EH Rot-
I terdam, tel. 010-2141451.
Arnhem (anp) - Het Nederlands
J Openluchtmuseum in Arnhem
begint op dinsdag 20 juni met een
Strekenfestival, waarin alle fa
cetten van Hollandse folklore aan
de orde komen. Het festival duurt
tot en met 2 juli. Op dinsdagen,
donderdagen en de weekeinden
rijn er speciale evenementen.
Opdonderdag 22 juni kunnen be
zoekers oud-Hollandse gerechten
proeven in het museum. Koks uit
zeven streken in Nederland ma
ken specialiteiten klaar in de
I keukens van woningen en boer-
I derijen op het museumterrein.
I Een aantal geheime recepten
I wordt onthuld.
Zaterdag 24 juni vindt de Natio-
1 nale Klederdrachtendag plaats in
I bet Openluchtmuseum. Deze dag
I ™or gezelschappen die probe
ren de nationale klederdrachten
ere te houden de jaarlijkse top-
Door Marjan Mes
'Stom, dik en waardeloos' vindt
de Australische tiener Muriel
zichzelf. Haar vriendinnen pes
ten haar ook. Omdat ze er niet
leuk uitziet en in alles een bui
tenbeentje is. Dat treft slecht
want Muriel denkt eigenlijk
maar aan een ding: trouwen in
het wit, met alles er op en er
aan. Maar hoe vindt zo'n lelijk
eendje een leuke man?
In de hilarische bruiloftsscène
waarmee de Australische film
komedie Muriel's Wedding be
gint, krijgt uitgerekend Muriel
(Toni Collette) een bruidsboeket
in de armen geworpen. Dat be
tekent dat zij de volgende bruid
zal zijn. Jammer alleen voor
Muriel dat een bruidegom zich
niet gemakkelijk laat strikken.
Thuis wordt Muriel liefdeloos
behandeld. Wanneer ze een
baantje als cosmetica-specialis-
te heeft gekregen, verlaat ze
haar familie, neemt ongevraagd
geld van haar ouders op en ver
laat haar dorp. Samen met haar
vriendin gaat ze naar Sydney,
haar dromen achterna.
Bij die romantische dromen,
hoort ook de Zweedse popgroep
Abba, waar Muriel dol op is.
Samen met haar vriendin play
backt ze succesvol als de vrou
welijke helft van Abba. In Syd
ney bezoekt de lichtelijk hyste
rische Muriel
regelmatig
een modehuis
van trouwja
ponnen die ze
romantisch
zwijmelend in
haar eentje
past. Een
sympathieke
verlegen jon
gen dient zich
aan als moge
lijke huwe
lijkspretend
ent maar hun
romantisch rendez-vous loopt
dwaas in het honderd.
De volgende kans komt in de
gedaante van een knappe, blon
de Zuidafrikaanse zwemkam-
pioen die alleen maar voor de
vorm wil trouwen vanwege een
verblijfsvergunning. Met hem
stapt de glunderende Muriel
pontificaal in het huwelijks
bootje, haar vroegere vriendin
nen (de bruidsmeisjes) de loef
afstekend.
De jongeman moet niets van
haar hebben en Muriel is zo
weer geseheiden. Wijs gewor
den, zweert ze
alle bruilofts
dromen af, en
vertrekt samen
met haar vrien
din, die inmid
dels invalide is
geworden, met
onbekende be
stemming, de
emancipatie te
gemoet.
Muriel's Wed
ding, speelfilm
debuut van de
Australische te
levisieregisseur P.J. Hogan, is
een wat wonderlijk mengsel van
soap en sociale satire die hila
risch begint en serieus eindigt.
De familie van Muriel is een
raar zooitje ongeregeld, met een
stel zwakzinnig aandoende
broers en zussen. Hun vader is
een autoritaire, corrupte politi
cus die zijn vrouw bedriegt. Een
zielig doetje dat tijdens Muriels
bruiloft 'de mooiste dag van
haar leven' beleeft hoewel ze
door iedereen wordt genegeerd.
Ze verongelukt ook nog, waarna
iedereen plotseling bittere tra
nen schreit.
Net als bij een soap is de ra
zendsnelle opeenvolging van
gebeurtenissen onwaarschijn
lijk en onlogisch. In Australië
waar de film zeer veel succes
had, zal men ongetwijfeld meer
herkend hebben in de milieu
schildering. Die komt op ons
over of zij in de jaren vijftig
speelt, met al die huwelijksbe-
luste, ongeëmancipeerde mei
den. Maar uiteindelijk pakt de
ze vermakelijke film toch uit als
een satire op het huwelijk als
instelling.
'Muriel's Wedding' van P.J. Ho
gan draait in CinésoT2 in Breda.
De trouwlustige Muriel (Toni
Collette) in de vermakelijke
Australische filmkomedie 'Mu
riel's Wedding'.
foto meteor film
fde kinderen vermaken
rfel als in De Ster.
advertentie
A f de zomer in het
Nedoa Wlte theater van
derland met het familie
spektakel
Suske Wiske
de Musical
T„'er?23 iURi-23 juli
r«: 06-8991166
°f 076-303132
nnn'f al>onnement
meer in de rifl
»De brave familie Brady in de filmkomedie 'The Brady Bunch Movie'.
Door Jos Kessels
Sinds Bob Dylan begin jaren zes
tig zong dat de tijden verander
den, zijn de tijden inderdaad ver
schrikkelijk veranderd. Werd
toen nog gevochten voor een
vrijere wereld en lossere moraal,
tegenwoordig leven we in een
harde maatschappij vol geestelijk
en lichamelijk geweld, prestatie
dwang, egoïsme en eenzaamheid.
Het is dan ook niet vreemd dat
met nostalgie teruggekeken
wordt op de jaren zestig en ze
ventig, toen de wereld veel geluk
kiger leek. Hollywood is op het
idee gekomen om de verschrikke
lijk keurige en opgewekte Brady
Bunch-familie uit de televisiese
rie uit de jaren zeventig in onze
tijd te plaatsen. The Brady Bun
ch Movie is een bioscoopfilmko
medie van Betty Thomas, die be
gint met beelden van het totaal
verloederde straatleven van Los
Angeles. Met viezigheid, rotzooi,
ellenlange files en druk telefone
rende chauffeurs.
Dan lijkt de film een stap terug in
de tijd te doen, als we kennisma
ken met de familie Brady, be
staande uit de ouders Carol
(Shelley Long) en Mike (Gary Co
le) en hun drie zonen en drie
dochters. Ze kleden zich nog in
snoepkleurige broekpakjes, ge
bruiken woorden als dig en groo
vy en luisteren naar muziek van
The Monkees, die vrolijke, brave
jongens-band.
Op school worden de kinderen
Brady behandeld alsof ze van een
andere planeet komen, terwijl
vader Mike moeite heeft om zich
te handhaven als architect van
nogal ouderwets aandoende hui
zen. Maar buurman Dittmeyer is
wel degelijk van deze tijd. Hij
probeert de Brady's weg te jagen
omdat een groot concern een
winkelcentrum op hun woonplek
wil bouwen. Dat lijkt te lukken
als de Brady's hun achterstallige
belasting niet kunnen betalen,
maar de kinderen vinden een op
lossing.
De humor in The Brady Bunch
Movie zit uiteraard in de tegen
stelling tussen de hopeloos kneu
terige, naïeve en altijd opgewekte
Brady Bunch-familie en de ruwe,
egoïstische omgeving. Cineaste
Betty Thomas trekt dit contrast
fraai door in de aankleding en
vormgeving. De Brady's en hun
huis zien er niet alleen uit als in
de jaren zeventig, ze worden ook
gefilmd in de tv-stijl van die tijd,
terwijl de boze buitenwereld he
dendaags en dynamisch werd ge
filmd.
De Brady-vertoikers spelen even
zoetsappig en overdreven vrolijk
als in de tv-serie. Enkele oude ac
teurs uit deze serie leveren bo
vendien een bijdrage aan de film,
evenals The Monkees, met uit
zondering van Mike Nesmith.
Al die tegenstellingen maken de
film tot een bijzonder aardige
filmkomedie, al leek die op voor
hand een idee van niets. Voor de
goede verstaander zijn er ook nog
een aantal bepaald niet naïeve,
dubbelzinnige grappen.
'The Brady Bunch Movie' van Bet
ty Thomas draait in Casino in Breda.
^sterdam (anp) - Een publieks-
jury van 10.000 mensen heeft vijf
toneelvoorstellingen genomi
neerd voor de Gouden Gids Pu-
büeksprijs 1994/95. De prijs is
*.000 gulden groot en wordt in
reptember voor de eerste keer
Wgereikt aan het winnende ge
selschap.
Je vijf voorstellingen zijn O'Neill
"oor de Blauwe Maandag Com-
Pagnie, Rijkemanshuis door Het
utdeüjk Toneel, Het Dagboek
ïan Anne Frank van Impressa-
I "«Jacques Senf SIP, Wie is
Snf7an Woolf door het
9 Theater en Het Weerzien, een
door Toneelgroep De
Ppel. De winnaar wordt op 28
bekendgemaakt.
"et oog op de prijs kunnen
®sen die een voorstelling be-
Wen een waarderingscijfer ge-
Hilversum (anp) - De NCRV
wil nu al zekerheid over het
omroepbestel na de eeuwwis
seling. NCRV-voorzitter A.
Herstel wil dat de overheid
daarover duidelijkheid biedt.
Hij zei dat gisteren in Hilver
sum tijdens de voorjaarsver
gadering van de NCRV-ver-
enigingsraad.
Met zijn voorstel een onderzoek
te laten verrichten naar de moge
lijkheden van het bestel na 2000
heeft staatssecretaris Nuis de
omroepen volgens Herstel in een
ongelooflijk lastige positie ge
bracht. De brief die staatssecre
taris Nuis vorige maand naar de
Tweede Kamer stuurde, biedt de
gewenste duidelijkheid niet. Her
stel: „De netsgewijze samenwer
king van AVRO, KRO en NCRV
vraagt ingrijpende beslissingen
op organisatorisch, financieel en
personeel gebied en daarmee sa
menhangende investeringen."
De onlangs verstrekte vergun
ning geeft de omroepverenigin
gen zekerheid tot 2000. Als het
aan de staatssecretaris ligt, wor
den de concessies daarna aan de
zenders, niet aan de verenigin
gen, gegeven. De invloed van de
verenigingsbesturen zal worden
teruggedrongen.
Herstel bestreed dat de omroep
verenigingen, die merendeels da
teren uit de jaren twintig, de pio-
nerstijd van de radio, niet meer
van deze tijd zijn. „Wie om zich
heen kijkt, ziet hoe bedrijven en
organisaties er werkelijk alles
aan doen om maar zo dicht mo
gelijk bij hun klant te staan: ze
gels, Air Miles, klantenpasjes,
aanbiedingen, speciale tijd
schriften. De binding met de af
nemers, met de markt, is blijk
baar een kritische factor gewor
den voor het succes van een orga
nisatie."
Salvador Dali.
Amsterdam (anp) - „Un ima
gination inimaginable". De
verbeelding van wat niet voor
te stellen is. Zo omschreef Pi
casso de surrealistische we
reld van Salvador Dali. In de
Beurs van Berlage in Amster
dam is de meesterhand van
het Catalaanse genie te zien.
Bronzen sculpturen, de be
roemde sofa 'Lippen van Mae
West', onbekende boekillus
traties, kristal en juwelen.
Alle werken zijn eigendom van
kunstliefhebbers in de Stratton
Foundation en vooral afkomstig uit
privé-coliecties.
Voorzitter Beniamino Levi, vroeger
foto anp vriendvandeinl989overledenkun-
stenaar, vertelt erover met passie.
„Hij was echt geniaal. In gesprekken
passeerden allerhande onderwerpen
de revue. Hij sprak over filosofie, as
trologie, cybernetica of psychologie.
Nauwelijks te volgen, zo snel ging
het. Naderhand begreep ik het ver
band en dan bleek wat flarden leken,
wonderwel in elkaar te passen." „Zo
is het ook met zijn werk", aldus de
vroegere eigenaar van een galerie in
Milaan. „Op zich gewone objecten
komen bijeen in een wonderlijke
combinatie."
De 66-jarige Levi raakte begin jaren
zeventig in Parijs met Dali bevriend.
Dat contact kwam tot stand via Da
li's vrouw Gala, die de zakelijke be
langen van de kunstenaar behartig
de. De Italiaan kocht in de loop der
jaren de rechten van zes beelden met
het oog op een grote tentoonstelling
die hij wilde maken. Met galeriehou
ders en verzamelaars richtte Levi be
gin '80 de Foundation op om meer
kapitaal te verzamelen voor extra
aankopen. „Zijn schilderijen waren
toen al te duur voor ons. Daarom
hebben we ons in de volgende jaren
naast beelden vooral gericht op
gouaches, etsen. Kortom kleiner
werk."
Dali verbeeldde boeken als Pan-
tagruel en Gargantua, De kunst van
het liefhebben (Ovidius) en Mozes en
het Monotheisme van Sigmund
Freud. Maar ook zijn gouaches te
zien van de twaalf stammen van Is
raël en een aantal gebaseerd op de
Tarot.
Dali zag zichzelf als het middelpunt
van de wereld. Hij schiep een theater
rondom zich. Levi meent dat die
drang is ontstaan in zijn vroegste
kinderjaren. „Thuis spraken vader
en moeder altijd over de andere Sal
vador, het kort voor Dali's geboorte
op 2-jarige leeftijd overleden broer
tje. Salvador heeft zich toen een ei
gen identiteit gecreëerd. Op 6-jarige
leeftijd fantaseerde hij dat hij Napo
leon was. Later meende hij dat hij de
meest sensationele schilder ter we
reld was.
Hij noemde zich de hardstwerkende
kunstenaar van zijn tijd. En vond: Ie
dere goede schilder die echte mees
terwerken wil maken, zou allereerst
mijn vrouw moeten trouwen. De
liefde tussen hem en Gala was diep,
hij verafgooddde haar."
De tentoonstelling is te zien tot en
met 27 augustus.
Hilversum (anp) - Op 76-
jarige leeftijd is dinsdag
in Hilversum de vroegere
radioverslaggever Her
man Fikkert overleden.
Fikkert was de grondlegger
van de KRO-actualiteitenru-
briek Echo. Tevens was hij op
16 oktober 1951 presentator
van de eerste televisie-avond
van de katholieke omroep.
Kort na de oorlog kwam hij
bij de KRO als verslaggever
in dienst, hij kreeg de leiding
van het omroepersteam en
werd hoofd van de afdeling
nieuws en actualiteiten. Tien
jaar na zijn tv-debuut pre
senteerde hij enige keren
Brandpunt, toen nog een
maandelijks familiemagazi-
ne. Hij gaf echter de voorkeur
aan het radiowerk; in de ja
ren zestig en zeventig was hij
plaatsvervangend hoofd van
de programmaleiding.
Amsterdam (anp) - De overheid bemoeit
zich te veel met de televisiemarkt. Dat
vindt mr. J. van den Beukei.
Hij trekt die conclusie in een studie waarop hij
gisteren aan de Universiteit van Amsterdam
promoveerde. De toegang van commerciële te
levisiestations tot kabel- en zendernetten
moet vrij zijn, stelt hij. Uit de regels van de
Europese Unie blijkt volgens hem dat de over
heid zich niet dient bezig te houden met de
verdeling van beschikbare zenders. De wirwar
aan regels belemmert nieuwe ontwikkelingen.
Dat de Nederlandse publieke omroep over
drie zenders beschikt, acht Van den Beukei in
het licht van het EG-recht overdreven. „Ne
derland mag er een publieke sector op na hou
den. Maar dat van de drie beschikbare zoge
heten aardse netten er drie van de publieke
sector zijn, is buitenproportioneel."
Hij baseert zijn uitspraken op een resolutie
van de Raad van Europa (december 1994)
waarin wordt gesteld dat één zender voldoen
de is voor het vervullen van de taken van de
publieke omroep. Bij herhaling heeft de pu
blieke omroep in ons land echter gesteld dat
het wegvallen van een van de drie netten al
een ramp zou zijn, omdat de reclame-inkom
sten dan met meer dan honderd miljoen zou
den teruglopen.
Van den Beukei gaat zelf binnenkort commer
cieel. Tot 1 juli is hij secretaris omroep van de
Mediaraad, een adviesorgaan van de regering.
Daarna treedt hij als juridisch medewerker in
dienst van de Vecai, de vereniging van kabel
exploitanten.
Hij vergelijkt in zijn studie Nederland met
Duitsland en Groot-Brittannië. „In deze lan
den mag de televisiemarkt zich verheugen in
een warme belangstelling van de overheid. In
Groot-Brittannië worden inhoudelijke eisen
gesteld aan de programma's, in Duitsland
wordt veel bepaald door de mediacommissa-
riaten van de deelstaten." Het is volgens Van
den Beukei niet zo dat de overheid in Neder
land meer bepalend is op het terrein van tele
visie dan die in de twee andere landen.
De promovendus constateert dat het markt
aandeel van de publieke omroep in de drie
landen nog hoog is. Nederland onderscheidt
zich door het grote aandeel op de reclame
markt. In Duitsland is de reclamezendtijd van
de publieke omroep veel minder, de BBC
zendt helemaal geen reclame uit.
Voor zijn promotie heeft hij de regels onder
zocht die de overheid in de loop der jaren
heeft opgesteld om een veelzijdig aanbod voor
de televisiekijkers te waarborgen. Van den
Beukei vindt dat die nu een belemmering vor
men voor commerciële alternatieven.
De financiering van de publieke omroep in
Nederland via de omroepbijdrage is volgens
Van den Beukei concurrentievervalsing ten
opzichte van aanbieders van abonnee-tv en
pay-per-view. Verder schrijft hij dat de wette
lijke bescherming van programmagegevens
van de publieke omroep strijdig is met het
EG-recht.
De Nederlandse overheid is volgens Van den
Beukei in 1992 over de schreef gegaan. De re
gering had eerst de Europese Commissie moe
ten raadplegen alvorens een subsidie van 36
miljoen te verstrekken voor de aankoop van
de zogeheten voetbalrechten. Van den Beukei:
„Brussel had toen mogelijk gezegd dat dit
toch wel oneerlijke concurrentie was." Het
toen gesloten contract tussen de KNVB en de
NOS loopt in de zomer van 1996 af. De publie
ke omroep verwierf destijds voor zeventien
miljoen gulden per jaar het recht om wedstrij
den uit de Nederlandse eredivisie uit te zen
den. Naar verwachting zijn die rechten nu
aanzienlijk meer waard.
Tegenstanders van de omroepdeai tussen Ve
ronica en RTL hebben volgens Van den Beukei
bij de Europese Commissie geen schijn van
kans. Met ingang van september komen Vero
nica en RTL onder de koepel van de nieuw ge
vormde Holland Media Groep met drie com
merciële netten op de Nederlandse markt. Na
een brief van minister Wijers (Economische
Zaken) heeft Brussel de zaak nog in onder
zoek.
Ook in de bioscoop
In het virtuoze Prêt-a-porter' van Ro
bert Altman wordt er vrolijk gespot met
de Parijse modewereld. Tussen de shows
van de grote modekoningen door zijn
grappige verhaallijntjes geweven, waar
in o.a. de paren Marcello Mastroianni en
Sophia Loren en Tim Robbins en Julia
Roberts te zien zijn. (Casino 2 in Breda)
In de actiekomedie Bad Boys gaat het
zwarte tv-duo Will Smith en Martin La
wrence er kluchtig tegenaan als agen
ten in de strijd tegen de drugs. (Grand in
Breda, Cinemactueel in Bergen op
Zoom, City in Roosendaal, De Koning
van Engeland in Hulst)
In de aardige maar kinderlijke Disney-
speelfilm The Juriglebook is de onbe
dorven oerwoudjongen Mowgli (Jason
Scott Lee) de slechte Britse kolonialen te
slim af omdat hij vriendschap heeft ge
sloten met de wilde dieren. (Cinésol 3 in
Breda)
In Rob Roy van Michael Caton-Jones j
wordt veel gevochten en gevreëen. Liam
Neeson speelt de 18e eeuwse Schotse
volksheld die het in de Hooglanden op
moet nemen tegen de verdorven Engel- 1
se aristocratie. (Casino 3 in Breda, De Ko
ning van Engeland in Hulst)
In de romantische fantasiekomedie Don
Juan waant Johnny Depp zich de legen- I
darische vrouwenverleider. Marlon
Brando knapt als uitgebluste psychiater
op van diens mooie praatjes en weet
ook zijn huwelijk met Faye Dunaway
weer op te fleuren. (Cinésol 1 in Breda,
De Koning van Engeland in Hulst)
In de aardige smartlap Boys on the si-
de speelt Whoopi Goldberg een lesbi
sche zangeres die met twee andere
vrouwen New Vork ontvlucht. (Cinemac
tueel in Bergen op Zoom, Centraal in
Geertruidenberg, De Koning van Enge
land in Hulst)
De 13-jarige Olivier Tuinier speelt in de
spannende jeugdfilm De Tasjesdief
overtuigend een jongetje dat door twee
jeugdboefjes wordt gechanteerd nadat
ze zijn oma hebben beroofd. (Mignon in
Breda)
In de harde, snelle actiefilm Streetfigh-
ter moet Jean-Claude van Damme de
dictator van een Aziatisch land (Raul Ju
lia) bestrijden. (Mignon in Breda, City in
Roosendaal, Centraal in Geertruiden
berg, Cinemactueel in Bergen op Zoom)
Het Amerikaanse kindsterretje Macau-
lay Culkin is in Richie Rich een ongeluk
kig, eenzaam schatrijk joch, dat samen
met een groepje straatkinderen de strijd
aanbindt met de boef, die het op het fa
miliefortuin heeft voorzien. (Cinemac
tueel in Bergen op Zoom, De Koning van
Engeland in Hulst)
In de spannende maar nogal gladde,
moralistische thriller Outbreak van
Wolfgang Petersen speelt Dustin Hoff
man een arts, die de mensheid wil be
hoeden voor een dodelijk virus, waar
mee een corrupte Amerikaanse regering
een nieuw wapen'in handen heeft. (Ca
sino 1 in Breda, City in Roosendaal, De
Koning van Engeland in Hulst)
Legends of the Fall is een romantisch
maar ook nogal drakerig melodrama
van Edward Zwick over de onmogelijke
liefde van drie broers voor hetzelfde
meisje aan het begin van deze eeuw.
(Mignon in Breda)
In de klucht Dumb and Dumber halen
de onnozele Jim Carrey en Jeff Daniels
rare streken uit tijdens een autorit met
een koffer vol gestolen geld. (Casino 2 in
Breda)
In de boeiende, romantische film Nell
van Michael Apted speelt Jody Foster
een onbedorven, 'wilde' jonge vrouw,
die door een aardige arts (Liam Neeson)
tegen de boze buitenwereld wordt be
schermd. (City in Roosendaal)
101 Dalmatiërs, de reprise van de kos
telijke Disney-tekenfilm met de schatti
ge hondjes, blijft te zien in Casino 1 in
Breda, Cinemactueel in Bergen op
Zoom, Centraal in Geertruidenberg, City
in Roosendaal, Roxy in Bergen op Zoom,
De Koning van Engeland in Hulst.
Bij Filmhuis Roosendaal in schouwburg
De Kring vanavond om 20.30 uur: An
angel at my table, de fascinerende
verfilming door Jane Campion van de
gelijknamige autobiografie van de
Nieuwzeelandse schrijfster Janet Frame.
Boul Films vertonen morgenavond in de
Bredase buitenlucht de zwijgende ro
mantische griezel-klassieker De Klok
kenluider van de Nótre Dame uit
1923 naar de roman van Victor Hugo. De
film is vanaf elf uur gratis te zien vanaf
de terrassen van onder meer de cafés De
Boulevard en Sam Sam in de St. Jan
straat.
De rommelige, spetterende actiefilm
Highlander III met Christopher Lam
bert als onsterfelijke Schot draait nog in
Cinemactueel in Bergen op Zoom.
Filmclub Paradiso in Bergen op Zoom
vertoont dinsdag in Cinemactueel (20.30
uur) de vermakelijke Australische soap
Priscilla, Queen of the desert van
Stephen Elliot. Drie travestieten dollen
middenin de woestijn.
Woensdag (20.30 uur) wordt in City in
Roosendaal Dangerous Liaisons van
Stephen Erears gedraaid. Een meesle
pende, geraffineerde film over een ar
glistig erotisch spel van de verdorven
18e eeuwse Franse adel.
Fideï et Arti in Oudenbosch presenteert
vanavond (20.15 uur) in het kader van
100 Jaar Cinema de prachtige film Paris,
Texas van Wim Wenders.