WAAROM LAAT SHELL DE BRENT SPAR AFZINKEN? Heti is m siMïanïj DE SHELL OPINIE Toen in 1991 het olieopslag- en laadstation Brent Spar op het Britse deel van de noordelijke Noordzee uit dienst werd geno men door Shell Expro (de door Shell UK bestuurde Britse exploratie- en produktie joint venture van Shell en Esso) werd de intensiteit van de studie naar de beste verwijderingsmetho de opgevoerd. Vooral 1993 en 1994 waren vruchtbare studiejaren; diverse bergingsbedrijven, ingenieursbureaus en instituten, waaronder de universiteit van Aberdeen, leverden ruim dertig rapporten af. De eindconclusie van alle studiewerk was eensluidend: het laten zinken van de constructie in diep water -nadat de structuur zoveel als veilig mogelijk was geschoond van verwijderbaar afval en losse materialen- was niet alleen de vei ligste en de goedkoopste maar bovenal ook de minst milieu belastende methode. Zes maal minder kans op ongelukken Afzinken in ruim twee kilometer diep water in de noordooste lijke Atlantische Oceaan zou zes maal minder kans op onge lukken opleveren en vier maal lagere kosten dan slopen op een landlokatie. Schotse instellingen als de Scottish Natural Heritage, de Scottish Association for Marine Science en het Joint Nature Conservation Committee werden apart geïnfor meerd en gaven hun mening. Ook zij gingen akkoord met afzinken in de zogeheten North Feni Ridge, een trog op ruim 200 kilometer uit de kust, met waterdiepten van 2.000 tot 2.500 meter. In het daarop volgende overleg met de Britse autoriteiten (waaronder het Scottish Office, de officiële vergunningverle ner) stemden ook zij in met de voorgedragen oplossing. Het Britse ministerie van Handel en Industrie (DTI) meldde -conform de regels van de Conventies van Oslo (1972) en die van Oslo-Parijs (1992)- daarop het voornemen aan de regerin gen van alle landen rond de Noordzee en de Oostelijke Atlantische Oceaan. Geen enkele regering tekende bezwaar aan, ook niet nadat het DTI de termijn voor reactie had ver lengd van zestig tot negentig dagen. Het schept geen precedent In de publiciteit rond de Brent Spar is door Greenpeace gesteld dat het afzinken van deze offshore-constructie een unieke daad zou zijn. Voorts zou het precedentwerking hebben voor alle toekomstige verwijderingen van olie- en gasinstalla ties op de Noordzee. Uniek is het afzinken van buitengaatse constructies zeker niet. De resten van het door een explosie getroffen olieproduktie- platform Piper Alpha zijn op de bodem van de Noordzee gede poneerd en de Noren lieten het gekapseisde hotelplatform Alexander Kielland in een fjord zinken. L helicopterdek gjjy4Jl.il Jj accommodatie 29 meter In principe zullen wij alle installaties op zee uiteindelijk aan land brengen voor sloop. Slechts in een zeer gering aantal gevallen zal -na zorgvul dige bestudering- moeten worden besloten dat afzinken op grote diepte de beste optie is. Uitgebreide studies hebben aangetoond dat het afzinken van Brent Spar in ruim twee kilometer diep water een ver waarloosbaar klein effect zal hebben op het milieu. Geconsulteerde visserij- en milieuorganisaties stemmen in met deze visie. Er is geen sprake van dat Shell met Brent Spar gekozen zou hebben voor een voor het milieu schadelijke manier van verwijdering, zoals Greenpeace beweert. De maatschappijen van de Koninklijke/Shell Groep houden zich aan zorgvuldig omschreven interne gedragsnormen. De Britse wet- en regelgeving met betrekking tot offshore activiteiten behoort daarbij tot de strengste ter wereld. ken van de bovenbouw vervangen door nieuwe installaties. Alle oude modules worden naar wal vervoerd om daar te worden verschrot. Wat maakt Brent Spar zo uniek? Brent Spar is in feite een grote boei of noem het een dobber. De installatie is in 1976 geplaaJ en diende tot 1991 als opslag- en laadstation voor ruwe olie uit het Brent-veld. Speciale tankers' namen de olie over en vervoerden die naar raffinaderijen. De installatie -met een opslagcapaciteit van 300.000 vaten ruwe olie- werd overbodig toJ nieuwe pijpleidingen de volledige olieproduktie van het velj konden afvoeren naar een terminal op de Shetland Eilanden. Brent Spar is met zijn gewicht van 14.500 ton (waarvan 6.7oo| ton staal en 6.800 ton rood-ijzererts plus beton als ballast) e relatief kleine installatie. Een produktieplatform op een betonj nen sokkel weegt al gauw vele honderdduizenden tonnen. Ondanks zijn relatief kleine omvang is Brent Spar echterl moeilijk aan land te slopen. De grote diepgang zou het noodj zakelijk maken de installatie op zee in horizontale standi kantelen alvorens hem op een lichter naar het vasteland tel vervoeren. De kans dat de Spar bij dit kantelen en het volgende transport breekt is groot. Shell beoordeelt het risicj dat mensen en milieu daarbij lopen als onacceptabel hoog. Bij breken kan het gebeuren dat het bezinksel in de tanks in| één keer in ondiep water stroomt en daar in contact komt i de voedselketen. Dat willen we juist voorkomen. Doorroesten pas Sver 4.000 jaar Tot de studies die Shell door de diverse instituten en bedrijvej heeft laten verrichten, (in totaal zijn dertien manieren van verwijdering bekeken, plus enkele varianten daarop) horej vooral ook die naar milieu-effecten. Brent Spar wordt niet in de (ondiepe) Noordzee afgezonken, maar in een trog in de Atlantische Oceaan, ver verwijderd va| de voedselketen. Er is nauwelijks zeeleven op deze diepte e als zich -na zeer lange tijd- al lekkage voor zou gaan doen, wordt de emissie sterk verdund. Naar verwachting van de deskundigen zal de romp van i Brent Spar in dit zuurstofarme water ongeveer 4.000 jaar intact blijven door het trage tempo van corrosie. 'Onverantwoord alarmerend' Beweringen van Greenpeace, als zou de Brent Spar vol olie zware metalen en 'een cocktail van giftige en radio-actieve stoffen' afzinken, zijn slechts ingegeven door promotionee effectbejag. Shell beoordeelt deze teksten als 'onverantwoori alarmerend'. Minstens negentig procent van het bezinksel in de Brent Sp: is zand. De rest bestaat hoofdzakelijk uit een zwaar, stabie olieresidu, vergelijkbaar met het asfalt op onze wegen. bevindt zich voorts een zeer geringe hoeveelheid zware metalen in het vat. De concentratie van deze metalen is dezelfde orde van grootte als de concentratie van zware metalen in een gelijk gewicht plankton of marien sediment. Enkele zouten -die met de olie uit de diepe aarde mee if gekomen- geven enige (natuurlijke) radioactiviteit af, maat niet meer dan bijvoorbeeld een blok van graniet huizen, zoals die in Schotland veelvuldig voorkomen. De voormalige leef- en werkruimten op het accommodatie^ van Brent Spar zijn volgens plan volledig geschoond voor he afzinken. "Tot de laatste gloeilamp is verwijderd", dr Chris Fay, president-directeur van Shell UK, in een aan Greenpeace International meedeelde. Bij Brent Spar is geen sprake van precedentwerking. De nu afgegeven vergunning stelt uitdrukkelijk dat afzinken de beste optie is in het geval van Brent Spar maar dat alle andere gevallen telkens apart moeten worden beoordeeld. Volgens Shell Expro zal het afzinken van constructies waarschijnlijk slechts in een zeer gering aantal gevallen de oplossing zijn. Op dit moment werkt het bedrijf aan een omvangrijke totale verbouwing van de vier grote produktieplatforms op het Brent-veld. Daarbij worden grote stuk- Een zeer gebalanceerde afweging Er is voor de verwijdering van de Brent Spar een zeer zorgvuldige en gewetensvolle afweg"1: gemaakt tussen de elementen milieu, veiligheid en economie. De balans is daarbij doorgesW naar de beslissing om in dit unieke geval te kiezen voor het afzinken van de installatie in zeer diep water. In principe zullen afgedankte offshore-installa ties aan land worden gebracht voor sloop: alleen in uitzonderingsgevallen zal afzinken de te prefereren optie zijn. Bij tal van mensen leeft op dit moment bezorgdheid over de beslissing van Shell om het afgedankte olieopslag- en overlaadstation Brent Spar in de oceaan te laten zinken. "Je gooit je afval niet zomaar in zee", zeggen zeer velen. Wij delen deze reactie. Ook Shell is van mening dat de zee geen vuilnisvat is en dat wij er slechts met de allergrootste zorgvuldigheid kunnen en moeten opereren. Wij gooien dan ook niet 'zomaar' iets in zee. Er is heel gewetensvol gezocht naar een methode met de minste risico's voor veiligheid en milieu. Op deze plaats willen wij u graag wat diepergaand informeren over onze argumenten. Deze advertentie is geplaatst door Shell Nederland B.V., Hofplein 20, Rotterdam. Voor informatie kunt u zich wenden tot de afdeling Public Affairs, postbus 1222, 3000 BE Rotterdam. Tel. 010 - 469 6911, of fax 010 - 469'

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 14