DE STEM Het stilzwijgen van Pina Bausch m h Sobere enscenering en vocale hoogstandjes Kinderjury kiest drie leukste boeken er Rechtstreeks verslag vanuit Centraal Boekhuis in Culemhorg - rÉl É- lolland Festival brengt dans en film van Duitse choreografe lri [ianovirtuoos pchelangeli Verleden Midas Ensemble Feel The Jazz Nederland en Rusland vieren samen Peter de Grote-feest Barok-opera 'Orlando' in Vlaamse Opera |G 13 JUNI 1995 CS „Ik zie gauw het leed van de hele wereld in de kleinste dingen." Jan Rot, zanger ■■HHi Gids DINSDAG 13 JUNI 1995 DEEL D Van onze rtv-redactie Frank du Mosch brengt van avond vanuit het Centraal Boekhuis in Culemborg rechtstreeks verslag uit van de Nederlandse Kinderjury 1995. Het om 19.30 uur uitge zonden op Nederland 3. Drie leeftijdscategorieën kiezen één boek om te bekronen. Het Presentator Frank du Mosch foto dijkstra gaat om kinderen tussen 6 en 9 jaar, 10 en 12 jaar en tussen 13 en 16 jaar. Het kinderboek De Griezelbus 2, geschreven door Paul van Loon, is een van de kanshebbers uit de totaal 15 genomineerde werken. Via een stembiljet heb ben ruim 38.000 kinderen laten weten welke kinderboeken van afgelopen jaar zij het mooist vonden. Door de uitzending heen volgt de camera Jeroen Kramer, die op de lagere school, in de bibli otheek, de winkel en de middel bare school met kinderen praat over hun favoriete boeken. Het is de achtste keer dat de Stichting Nederlandse Kinder jury de voorkeur van de jonge lezers peilt. De jury is een initiatief van het CPNB, het NBLC en de NPS. Vorig jaar deden er 31.000 kin deren mee. 'De Nederlandse Kinderjury', Nederland 3, 19.30 uur B I mkeer tegen gesproken. Id's en reprodukties wim koovmak 111 eet jrAnne-Marie Vervelde ia Bausch staat centraal op het Holland Festival en dat bete- nt dat zij en haar eigenzinnige Tanztheater Wuppertal na bij - tien jaar weer naar Nederland komen. Van de Duitse choreo- afeen artistiek directeur staan negen dansvoorstellingen op [programma. Daarnaast draait het Nederlands Filmmuseum i reeks dansfilms en zijn er lezingen. Er is zelfs een ontmoe- 15 tussen publiek en choreografe gearrangeerd. En dat is heel zonder voor de vrouw die liefst zo weinig mogelijk woorden araikt om te communiceren. ai i ;en kd na Bausch was als kind veel al- 1. Haar ouders runden een café Solingen, hardwerkende hore- lensen. Vanonder het biljart iisterde de kleine Philippine de fa. Misschien vroeg zij zich al af hoe de relaties tussen msen tot stand komen en wat er der binnenin hen leeft. De toen licht gestarte ontdekkings- itnaar hoe het leven in elkaar en vooral waarom lijkt nog al- haar werkwijze te bepalen, aties tussen mannen en vrou- 11 krijgen daarbij haar speciale dacht. iartgallig die zij oproept, de ge- ilens en emoties dienen om de ortkomingen, de onvervulde langens en de machtsverhou- g te uiten, op zwartgallige en essieve manier. Daarbij be kt Bausch zich niet tot dans. ar nodig gebruikt zij lichame- en mondeling geweld, tr dan vroeger relativeert zij u- droefgeestigheid tegen woor- 'door humor. Maar La Bausch 1 zichzelf niet zijn als onder ir komische scènes niet steeds 1 dubbele bodem lag. Humor ibij haar slechts cynisch zijn, iform de bittere werkelijkheid. 1 de dansers zich hieraan volle- over dienen te geven, mag dtlijk zijn. Maar Pina Bausch hen dan ook voornamelijk mi vanwege hun persoon- rad. Deze is voor haar van Ier belang dan hun kwalitei- als danser. inbreng is een vereiste bij I creëren van een choreografie. anderhalve maand kan er gaan, in het begin van het "leve proces, waarin Pina Mi haar dansers slechts vra- 1 stelt. Over wat liefde is, hoe je effect van de wind nadoet, le ®et een zakdoek kunt doen ever leven en dood. an zitten we daar allemaal, ie- en denkt na over zo'n vraag ffl kom je naar voren. Dan BJ z'en wat je daarbij hebt be- a' 's altijd heel persoon- jMeier niet de echte Sojoez sto Imaar wel de versie uit een a Itic impression' zoals die een P Ij aar voor de historische vi feS™ een ffê 'schotel-profeet' kopte het L schrift, maar zover is het .(j lang niet. Er blijven namehj alleen zijn ufo-foto's, die maar niet als trucage kan 71 maskeren. Er is ook een ge I band die zelfs de beste ge J specialisten niet kunnen ,7 brengen. Tenslotte to*?® J ook nog en stukje metaal m zijn vriendin Semjase. He analyseerd en doorgelien' renommeerde Amerikaans ratoria. De conclusie: Ret® s tel-j fragment was van een saffl jJ ling die we hier op aar kennen. „ie «4 „Dat zijn toch feiten waar 11 om heen kunt," zegt Tot11 t(].| per, die bereid is voor bel 6 jj lenden dia-lezingen over A nomeen Eduard Meier te ^1 gen. „En tja, wat is e^nIederee»J maal precies van waar. haalt er voor zichzelf waar is. Je kunt er van erk»'i wat je wilt, maar in al rij len heeft Meier zich nog .jAgf-l keer tegen gesproken, he zegd, ik vertrouw hem ee ^n.' I sommige van mijn fanuh CÏP^-Oeïtaliaanse EJ'i Benedetti Miche- I™ js gisteren op 75-jarige L „ln,een ziekenhuis in het Lugano overieden. Hij teen rB tljd aan hartPro" Bcsim'|t'a»rjS?Jle en exentrieke taaalftü t°! Paarde een bijna kte beheersing van de fcn,iu!aileen uiterst gevoelig lak ma vPian°eoloriet. PMicbo?11 i 8 diva omschre- om„ lan8eh was met legen- list 3?™' Zo zou de Perfec- &dLSonate «Pus 11 van Jiben O j eetb°ven zolang Pziinhr ifd dat de V0Sels m ws haar meefloten. De K tam ^art»emees- hmZ^.«"«ftadeoro- S> rti*gasenpubliek- iFaanS-T, concentreerde 10110 nwnaniti- 8t0hren' Schumann, IT Chopm' Lat« kwa- fay RavTPOni5ten als °e- ij.Z n inwent Ra°hmaninoff F. ChnnP leS Vatl Schu" kakPin en Debussv wor- fuitvoeSepUnten in de Pia" fcbouwd Van deze eeuw lijk", vertelde danser Ed Kort- landt ooit aan de Haagse Post. „Na verloop van tijd vraagt Pina of je het nog een keer wil laten zien. Dan blader je in je boekje om op te zoeken wat je ook weer deed en je laat het nog een keer zien. Dan probeert Pina het te combineren met iets anders, of het in een bredere context te plaatsen." Gissen Wat de choreografe zelf beweegt, wat ze mooi vindt, daar kunnen zelfs haar dansers slechts naar gissen. Ook aan die hechte club mensen van haar Tanztheater Wuppertal geeft zij zich niet bloot. „Ze verzet zich uit alle macht tegen het moeten afleggen van verklaringen over het hoe en het waarom. Wat ze maakt is van haar. Ze durft ook tegen ons niet te zeggen wat ze mooi vond. Uit angst om het kapot te maken", zegt danser Lutz Förster in het zelfde artikel. Het stilzwijgen van Pina Bausch is onderdeel van de mythe die de choreografe inmidels is gewor den. Maar vooral haar doorbre ken van taboes, waardoor toe schouwers ofwel woedend de zaal verlaten ofwel een langdurige staande ovatie geven, maken haar onsterfelijk. Zij is daarmee de schrille tegen pool van die andere grootmeester van dit moment, Jirl Kylian. Zo vederlicht, vloeiend, ja bijna eso terisch als de balletten van de ar tistiek leider van het Nederlands Dans Theater kunnen zijn, zo ruw, tegendraads en aards is het werk van zijn Duitse collega. Zij ontwikkelt een andere taal, opge bouwd uit herinneringen van haarzelf en haar dansers, samen gevoegd in fragmentarische stuk ken. Recensenten reageerden voorheen - voordat het in raakte - tegenstrijdig. Of ze keurden haar werk radicaal af: 'krankzinnigen gesticht waarbij vooral cho reografe Pina Bausch het in haar onverholen droomgestalten ern stig te kwaad had met seks' (Con rad van de Weetering) óf ze put ten zich uit in woorden als 'geni aal', 'magnifiek' en 'gruwelijk knap'. Daar kon niets tussenin zitten. Kurt Jooss Pina Bausch bouwt voort op het Duitse expressionisme aan het begin van de eeuw. Mensen als Rudolf von Laban, Mary Wigman en Kurt Jooss zochten in die tijd naar manieren om gevoelens en verlangens te uiten in beweging staal. Van de laatste is Pina Baus ch een artistieke afstammeling. Op haar beurt beïnvloedt zij jon gere collega's. Tijdens het Holland Festival voert het Tanztheater Wuppertal enkele van haar belangrijkste werken uit, zoals Café Muller en Das Frühlingsopfer. In het eerste, een rechtstreekse verwijzing naar haar jeugd, danst zij zelf. Na Die sieben Totsünden en Fürchtet eu- ch nicht op 15 juni is er een nage- sprek met de choreografe. Wuppertaler Tanztheater met choreografieën van Pina Bausch in het Holland Festival. 'Die sie ben Todsünden' en 'Fürchtet euch nicht' op 13, 14 en 15 juni, 'Café Muller' en 'Das Frühlingsopfer' op 19, 20 en 21 juni, 'Nelicen' op 27, 28 en 29 juni. Alle voorstellingen in Theater Carré, Amsterdam, aanvang tel kens 20.15 uur. Het Nederlands Filmmuseum in Amsterdam toont 'De dansrevolutie van Pina Bausch en haar voorgangers' in veertien filmprogramma's, tot 28 juni, steeds om 21.30 uur. Pina Bausch kreeg in 1991 een hoge Franse onderscheiding van Jack Lang, destijds minister van Cultuur. De cd Sehnsucht van het (Ne derlandse) Midas Ensemble be gint met een klarinettoon die uit het niets geboren wordt en zich ontroerend mooi ontpopt tot de melodie van Der Hirt auf dem Felsen. Dit lied van Franz Schubert, het laatste werk van de componist, is geschreven voor de combinatie sopraan, klarinet en piano. Het Midas Ensemble (sopraan, klarinet, piano) ontstond een paar jaar geleden na een succes volle uitvoering van juist dit speciale Schubert-lied. Beslo ten werd de eenmalige samen werking te consolideren. Het ensemble is overigens organisa torisch en administratief in Breda gevestigd. Klarinettist Gerard Zuyderhof, pianiste Margaret Krill en so praan Clara de Vries beschik ken momenteel voor hun onalle daagse samenstelling over een repertoire dat berust op twee pijlers: puur romantisch werk enerzijds, 20e-eeuws repertoire anderzijds (mede door het ge bruik van de bas-klarinet). Het trio presenteert zich. tijdens concerten ook in duo- en solo formaties. Deze eerste cd van het Midas Ensemble biedt uitsluitend aan trekkelijk romantisch repertoi re. Behalve genoemde Schubert - met een sublieme klankver menging van sopraan en klari net - horen wij drie Fanta- siestücke (klarinet, piano) van Schumann, en drie liederen opus 39 (sopraan, piano) van dezelfde componist. Sluitstuk zijn de onbekende maar verras sende Sechs Deutsche Lieder (1837) van Louis Spohr, voor klarinet, sopraan en piano. Hoewel het Midas Ensemble hoorbaar een geoefend en op el kaar ingespeeld trio is springt toch klarinettist Gerard Zuy derhof eruit als de 'held' van de ze cd. Luister eens naar Spohrs Wie genlied of het intieme Das Heimliche, met overigens sub tiel pianospel van Margaret Krill. Binnen de Nederlandse kamermuziek heeft het Midas Ensemble een speciale plaats verworven. En deze cd is zo mooi dat geen enkele liefhebber hem mag missen. (Erasmus WVH 165) HANS ROOSEBOOM De ed-serie Feel The Jazz (FTJ) van Muziekhandel Spronk heeft met het uitbrengen van drie nieuwe cd's het aantal van 33 bereikt, en mag daarmee een der meer respectabele jazz-la- bels van Nederland genoemd worden. En middels een over eenkomst met EMI bestrijkt Spronk nu ook de internationa le markt. Als FTJ nr. 31 is verschenen Boomerang van de Bredase for matie Dirty Dozen. Dit succes orkest was ook al goed voor de nrs. 1 en 16 van de FTJ-reeks. Echte verrassingen hoor je niet, wel een prachtige altsax-solo van Ben Coenraads in Indian Love Call, een gevoelvol gebla zen trompetsolo van Henk van Belkom in Snowy Mornin' Blues en gewoon lekker swin gende nummers als That's My Home en Pennies from Heaven. Het volgende nummer in de reeks, FTJ 32, heet Rhythm Is Our Business en wordt volge speeld door het Dutch Palla dium Orchestra, een 14(!)-per- soons professioneel jazz-ensem- ble. De samenstelling is 3 rieten, 2 trompetten, trombone, piano, banjo, bas, drums, 4 vrouwen stemmen en (incidenteel) 2 mannenstemmen. Daar kun je wat mee, en daar doen ze dan ook wat mee. Deze geolied lopende maar niet temin doorvoeld muzikaal ope rerende combinatie (voorheen onder de naam Het Fluite- kruidt) won in 1994 met verve het concours tijdens het Jazz Festival Breda, en tevens de Pu blieksprijs en de Vocalisten- prijs. Voor het repertoire van het Dutch Palladium Orchestra zij verwezen naar de namen die op hun cd vermeld staan: o.a. Fletcher Henderson, Jimmy Lunceford, Duke Ellington, Fats Waller. De overrompelend inventieve arrangementen zijn geschreven door leider Pierre Lafay en Bert Brandsma, bei den rieten-spelers. Deze vlekke- Rob Cremer: pleitbezorger van de 'two beat'. foto cor viveen loze cd roept eigenlijk maar één bezwaartje op: bij deze muziek kan in plaats van een banjo be ter een gitaar ingezet worden. Dat swingt lekkerder, maar dat is natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak. En dan FTJ nr. 33: Two BEAT or not two BEAT, that's the question, volgespeeld door een conglomeraat van Bredase for maties: The Pharmacy Five Plus Three, The Noisy Oysters, Duo Brooks Doodah, The Bob Doodah Band, and guests... als of het allemaal nog niet genoeg is. Al deze namen cirkelen rond één persoon: Rob Cremer, groot pleitbezorger van de two beat - vandaar de woordspelige titel van deze cd. Cremer beoefent de two beat (een vorm van klassie ke jazz met een rigide ritmisch kader) zoals die ooit gespeeld werd door de orkesten van de San Francisco Revival, vooral de Firehouse Five Plus Two. Cremers formaties gebruiken daarbij dan ook nog eens arran gementen van andere orkesten die in de Revival-stijl spelen. Zo is de muziek op deze cd ge vangen in een voor buitenstaan ders bijna niet te ontwarren web van navolgingen en herin terpretaties, en dat terwijl die muziek zo buitengewoon plezie rig klinkt en zo goed gespeeld wordt. Er is aan deze productie veel zorg besteed. Speciale aandacht verdient 1 Love You Truly, starring stads- beiaardier Jacques Maassen, en een heel speciale zetting van het Bredaas Volkslied, met alweer die beiaard, plus het voltallig Bredaas Mannenkoor. Instrumentaal is er op deze cd weinig aan te merken, maar vo caal wel wat. En dat betreft de uitspraak van het Engels. Jam mer dat die 'Hollandse' uit spraak zo veel verpest. Boys spreke men bijvoorbeeld niet uit als bois maar als boiz, cook niet als koek maar als k-hoek, en could niet als koet maar als k-hoedEnzovoort. Ik zou er iets aan doen. Met een paar kleine verbeteringen klinkt het al gauw een stuk beter. HANS ROOSEBOOM Den Haag (anp) - Nederland en Rusland vieren de goede banden, die al driehonderd jaar tussen beide landen be staan, volgend jaar met een Peter de Grote-manifestatie. Dat hebben minister Van Mierlo van buitenlandse zaken en zijn Russische collega Andrej Kozyrev afgesproken. De manifestatie biedt een goede gelegenheid om de politieke contacten tussen beide landen te intensiveren, besloten de mi nisters. In het kader daarvan zal premier Kok, waarschijnlijk volgend jaar, een bezoek aan Moskou brengen. De ministers wil len de 'vanouds vruchtbare' betrekkingen tussen Den Haag en Moskou een nieuwe impuls geven, aldus de ministers in een ver klaring. Nederland en Rusland vieren volgend jaar het driehonderd jarig bestaan van de Russische vloot en in 1997 de 300e verjaardag van het eerste bezoek van tsaar Peter de Grote aan Nederland. In september 1996 jaar wordt het startschot voor de herdenking sfeesten gegeven met een grote openingsmanifestatie die gelijk tijdig in Sint Petersburg en Zaanstad plaatsvindt. Tot eind 1997 volgt dan een reeks kleine vieringen. Antwerpen - Vlaamse Opera - opera Orlando van Handel. Door het Symfonisch Orkest van de Vlaamse opera o.l.v. Paul Dombrecht en de solisten: Patricia Bardon (Orlando), Lynne Dawson (Angelica), Ka thleen Brett (Dorinda), Hilary Summers (Medoro) en Christophe Fel (Zoroastro). Gezien op vrijdag 9 juni. Nog te zien in Antwerpen op 13, 15 en 17 juni om 19.30 en in Gent op 22, 25 (15.00 uur) 27 en 29 juni om 19.30 uur. Door Jeanette Vergouwen Orlando is door Handel in zijn laatste operaperiode geschreven, de tijd waarin de castraten hoog tij vierden. Het is een magische opera. Het libretto is gebaseerd op het epos van L. Ariosto Orlan do furioso. De tovenaar Zoroastro wil Orlan do genezen van zijn onstuimige liefde voor Angelica, koningin van Cathay, die Medoro liefheeft en deze op zijn beurt laat daar de herderin Dorinda voor in de steek. Het verhaal biedt onont warbare verwikkelingen en een prachtige schildering van diepe menselijke emoties. De strijd tus sen liefde en dadendrang die Or lando voert biedt muzikaal rijke mogelijkheden. De aria aan het einde van het tweede bedrijf waarin de door waanzin verduisterde geest van de krijger Orlando wordt uitge beeld, is een van de hoogtepun ten. Handel gebruikt hiervoor een 5/8 maat, een voor die tijd ongebruikelijke, die de oneven wichtigheid en het labiele van Orlando's karakter goed karakte riseert. Handels opera is een muziekdra ma. Hij is zeker niet uit op de be koring van de belcanto-weelde, virtuositeit en bombastische de cors. Ook zijn er geen massa-scè nes en de toeschouwers moeten het dus doen met de muziek als enige voertaal. Handel gebruikt ritme, melodie, harmonie en to naliteit om de menselijke gevoe lens muzikaal te vertalen. Regisseur Robert Carsen heeft samen met Anthony McDonald, die decor en kostuums ontwierp, het originele gegeven geplaatst in de huidige tijd. Het gebruik van de kleuren is functioneel en er wordt veel gesuggereerd met wei nig. Het magische element be staat vooral uit het in en uit el kaar schuiven van grote driehoe kige panelen, het onnodig ten to nele voeren van vrouwelijk naakt en het plaatsen van grote zwaar den die een hallucinerend beeld oproepen. Tussendoor wordt er nog veel gewerkt met water. De effecten met strijkplank en ma- ke-up spullen schieten, mijns in ziens, hun doel voorbij. Een sobere enscenering van een dergelijke opera vergt het uiter ste van de solisten. Zij moeten met zijn vijven de dramatische spanning 3,5 uur vasthouden. Een onmogelijke opgave. Daarom greep de regie naar enkele effec ten die niet altijd gelukkig uit pakten. De opera als geheel is een hele brok en dreigt af en toe saai te worden. Wat Paul Dombrecht in korte tijd heeft klaargespeeld, eist bewon dering. De leden van het eigen or kest worden aangevuld met con- tinuo-spelers (luit, clavecimbel) en blokfluitisten. Er wordt gemu siceerd in de authentieke stijl, doch vrij keurig. De begeleiding is aan de droge kant maar over heerst nooit. De schittering komt van de vocale partijen. De mooi ste momenten zijn deze waarin de vocalisten samenzingen. De tim bres kleuren prachtig en het is te betreuren dat Handel zo weinig van dit soort duetten en terzetten verwerkt heeft in zijn opera. De rol van Orlando wordt door mezzo Patricia Bardon vakkun dig en met veel gevoel ingevuld. De weinige momenten dat er laag geïntoneerd wordt, kunnen toe geschreven worden aan de niet perfecte balans tussen moderne instrumenten en authentiek con tinuo. De sopraan Lynne Dawson zingt met heldere stem en heeft net als de andere vrouwelijke so listen geen moeite met de razend- moeilijke versieringen en trillers. Kathleen Brett zet een wervelen de Dorinda neer, haar onstuimig heid leidt echter wel tot vocale tekortkomingen (valse lucht). De rol van Medoro is tam en wordt weinig kleurrijk, maar wel mooi vertolkt door Hilary Sum mers. De tovenaar is terugge bracht tot een keurig in het pak, stram rondlopende man die van uit de zijloges de acties blijft vol gen. Christophe Fel bezit een so nore basstem, maar hij heeft moeite met de barokversieringen. Hij maakt teveel gebruik van fy sieke middelen en mist de soepel heid die wordt verkregen door het losschudden van noten met ademsteun. WKÊêm/mim, Patricia Bardon als Orlando in de opera Orlando van Handel. foto annemie augustijns

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 21